abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 december 2010 @ 15:10:52 #1
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_90045136
Want hoe leg je anders zelfbewustzijn uit? :P

Ik kan mij best voorstellen dat een machine in werking gesteld kan worden door toeval, maar hoe komt het dat die machine (of delen ervan) zelfbewust is/zijn van 't bestaan en een eigen ik heeft?

[ Bericht 16% gewijzigd door klaasdj op 17-12-2010 16:00:57 ]
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
  † In Memoriam † vrijdag 17 december 2010 @ 15:11:13 #2
230491 Zith
pls tip
pi_90045153
Ik geloof je!

Maar ik vraag me toch af he, hoe kom je erbij dat omdat jij iets niet snapt/begrijpt, dit een teken is dat God bestaat?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_90045275
Waar zou god vandaan moeten komen dan...?
  vrijdag 17 december 2010 @ 15:17:56 #4
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_90045411
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 15:11 schreef Zith het volgende:
Ik geloof je!

Maar ik vraag me toch af he, hoe kom je erbij dat omdat jij iets niet snapt/begrijpt, dit een teken is dat God bestaat?
Het was meer een suggestie. ;)

quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 15:14 schreef RichardRichard het volgende:
Waar zou god vandaan moeten komen dan...?
Dat is een andere discussie.

Hoe zou je het anders uitleggen? Dat zelfbewustzijn een product van puur toeval is? Want de hoeveelheid geluk dat je nodig hebt om het bestaan van de mens (en zijn bewustzijn) uit te leggen wordt met de dag groter. We weten steeds meer, en proberen zo steeds meer over de ontwikkeling van de mens uit te leggen. Het lijkt of het allemaal vanzelf is gegaan, maar de ingewikkeldheid van het systeem wijst steeds meer op de mogelijkheid van een design. (Of een ongelofelijke dosis geluk, waarbij we moeten uitgaan van een bijna oneindig groot heelal om in "automatische experimenteerruimte" te voldoen.)

Nog een heel andere vraag is waarom wij, moderne mensen, zo'n probleem hebben met de mogelijkheid dat er een design is.

[ Bericht 49% gewijzigd door klaasdj op 17-12-2010 15:24:19 ]
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
pi_90045483
Ja, want als je iets niet kan verklaren dat moet het wel God zijn. Dat dachten ze in de Germaanse tijd ook van onweer en bliksem, dat was toen Thor (of Wodan).
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  vrijdag 17 december 2010 @ 15:20:17 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_90045504
Het ontweert -> ik begrijp het niet -> er moet een god voor onweer bestaan.
Er is (zelf)bewustzijn -> ik begrijp het niet -> er moet een god bestaan.

Mmmm... ik gebruik precies hetzelfde voorbeeld als teknomist.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  vrijdag 17 december 2010 @ 15:21:27 #7
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_90045544
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  vrijdag 17 december 2010 @ 15:26:39 #8
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_90045719
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 15:20 schreef mvdejong het volgende:
Het ontweert -> ik begrijp het niet -> er moet een god voor onweer bestaan.
Er is (zelf)bewustzijn -> ik begrijp het niet -> er moet een god bestaan.

Mmmm... ik gebruik precies hetzelfde voorbeeld als teknomist.
Ik vind de vergelijking niet redelijk. De Germanen die onweer niet begrepen hadden 0% wetenschappelijk onderzoek gedaan, maar al sinds de Griekse filosofen doet men onderzoek naar bewustzijn, en we zijn nog niet veel verder.
Washington, DC, Chicago.
pi_90045767
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 15:26 schreef klaasdj het volgende:

[..]

Ik vind de vergelijking niet redelijk. De Germanen die onweer niet begrepen hadden 0% wetenschappelijk onderzoek gedaan, maar al sinds de Griekse filosofen doet men onderzoek naar bewustzijn, en we zijn nog niet veel verder.
Jij weet er weinig tot niets van misschien, maar dat wil niet zeggen dat de wetenschap zich ook niet op dat gebied enorm heeft ontwikkeld de afgelopen decennia.

Nogal arrogant om je eigen onwetendheid aan te voeren als argument voor het bestaan van een God.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
  vrijdag 17 december 2010 @ 15:28:51 #10
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_90045796
quote:

[..]

Als God volgens jou bestaat, en God dus overal is, is God dan ook in een vacuum waar wetenschappelijk van bewezen is dat er niet is?
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_90045818
quote:

[..]

Er bestaan al redelijk wat wetenschappelijke verklaringen voor het bewustzijn en de zogenaamde vrije wil hoor. En nogmaals, dat men er nog niet uit is nog steeds geen bewijs van het bestaan van God.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_90045851
Dit topic bewijst wel weer dat gelovigen dom zijn.
  vrijdag 17 december 2010 @ 15:32:52 #13
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_90045936
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 15:28 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Jij weet er weinig tot niets van misschien, maar dat wil niet zeggen dat de wetenschap zich ook op dat gebied enorm heeft ontwikkeld de afgelopen decennia.
Onweer begrijpen we zo goed als volledig (tot in hoeverre je het woord "volledig" hier met recht kunt gebruiken), maar als jij een psycholoog of andere wetenschapper weet aan te wijzen die beweert dat hij ook maar dicht bij het volledig begrijpen van de materie is, dan weet je dat je of een leugenaar voor je hebt, of iemand met een hele hoop fantasie. Toch daag ik je uit zo iemand te vinden. Prove me wrong. Ik heb liever geen gelijk, namelijk, want ik wil de waarheid weten.
Washington, DC, Chicago.
pi_90045969
Mensen die in god geloven -O-

Geloof is ontstaan om het onverklaarbare, verklaarbaar te maken. Vroeger was er geen echte wetenschap zoals nu en konden de juiste verklaringen van iets niet gevonden worden.

Denk je nou echt dat er een tornado door de VS rond vliegt als god boos is? Kom op zeg......
Kansloze gelovigen xD
  vrijdag 17 december 2010 @ 15:34:54 #15
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_90046006
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 15:28 schreef Lo-Fi het volgende:
Nogal arrogant om je eigen onwetendheid aan te voeren als argument voor het bestaan van een God.

Het is geen argument, maar een manier om discussie aan te zwengelen.
Washington, DC, Chicago.
  vrijdag 17 december 2010 @ 15:35:11 #16
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_90046017
Ik snap nog steeds niet hoe ze processoren maken..

WERK VAN GOD!!
Eclaire84: Wax je of je scheer je??
schouderklopje: waarom wil je dat weten??
Radicalist: zeg gewoon want ik hou van je. je heb zeker lekker glad kutje
Nektasje2: Hahah kijk deze gozer met moeite met 1 hand typen hahaahahah
pi_90046040
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 15:34 schreef klaasdj het volgende:

[..]

Het is geen argument, maar een manier om discussie aan te zwengelen.
Zo komt het anders niet over...
  vrijdag 17 december 2010 @ 15:36:12 #18
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_90046051
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 december 2010 15:30 schreef teknomist het volgende:
Dit topic bewijst wel weer dat gelovigen dom zijn.
Er valt heel wat op deze reactie aan te merken, maar ik wil alleen even stellen dat Einstein God niet uitsloot. Sterker nog, sommige van zijn uitspraken duiden op een bijna zeker geloof in een hogere macht.
Washington, DC, Chicago.
  vrijdag 17 december 2010 @ 15:36:47 #19
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_90046068
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 15:35 schreef Eclaire84 het volgende:
Ik snap nog steeds niet hoe ze processoren maken..

WERK VAN GOD!!
Ik snap dat wel. Dat is namelijk relatief eenvoudig en als je je een beetje inleest snap jij dat ook.
Washington, DC, Chicago.
  vrijdag 17 december 2010 @ 15:38:03 #20
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_90046103
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 15:36 schreef klaasdj het volgende:

[..]

Ik snap dat wel. Dat is namelijk relatief eenvoudig en als je je een beetje inleest snap jij dat ook.
Wie ben jij om voor mij te bepalen dat ik dat wel zal snappen.

Ik snap het niet, ergo werk van god.
Eclaire84: Wax je of je scheer je??
schouderklopje: waarom wil je dat weten??
Radicalist: zeg gewoon want ik hou van je. je heb zeker lekker glad kutje
Nektasje2: Hahah kijk deze gozer met moeite met 1 hand typen hahaahahah
pi_90046114
Een beetje een zwaktebod, TS. Sowieso is je stelling al redelijk weerlegd door wat hierboven al wordt gezegd. Daarnaast ben ik benieuwd naar jou definitie van bewustzijn.

Verder vraag ik je wat je aannemelijker vind, namelijk dat ons bewustzijn ons is ingegeven door een hogere macht en dus iets is wat volledig ongrijpbaar is, of dat het voortkomt uit fysiologische processen in ons eigen lichaam? En als je voor dat eerste gaat, hoe verklaar je dan bijv. iemand die in een coma raakt, of op een andere manier een gewijzigd bewustzijn krijgt? Mijns inziens zou dat dan niet moeten kunnen. Feit is ook dat na hersenchirurgie mensen vaak compleet veranderen.
  vrijdag 17 december 2010 @ 15:38:40 #22
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_90046129
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 15:33 schreef Appeleter het volgende:
Denk je nou echt dat er een tornado door de VS rond vliegt als god boos is? Kom op zeg......
Kansloze gelovigen xD
Waarom zou "een God" geen automatisch werkende natuur kunnen maken? Waarom denk je dat ik denk dat er tornado's in de VS rondvliegen als God boos is? Waarom denk je dat ik denk dat God boos kan zijn?
Washington, DC, Chicago.
pi_90046232
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 15:38 schreef klaasdj het volgende:

[..]

Waarom zou "een God" geen automatisch werkende natuur kunnen maken? Waarom denk je dat ik denk dat er tornado's in de VS rondvliegen als God boos is? Waarom denk je dat ik denk dat God boos kan zijn?
En hoe zit het dan met die natuurrampen waarbij duizenden onschuldige kinderen op een gruwelijke wijze aan hun eind komen?
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
  vrijdag 17 december 2010 @ 15:43:06 #24
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_90046329
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 15:38 schreef DroomFiguur het volgende:
Een beetje een zwaktebod, TS. Sowieso is je stelling al redelijk weerlegd door wat hierboven al wordt gezegd. Daarnaast ben ik benieuwd naar jou definitie van bewustzijn.

Verder vraag ik je wat je aannemelijker vind, namelijk dat ons bewustzijn ons is ingegeven door een hogere macht en dus iets is wat volledig ongrijpbaar is, of dat het voortkomt uit fysiologische processen in ons eigen lichaam? En als je voor dat eerste gaat, hoe verklaar je dan bijv. iemand die in een coma raakt, of op een andere manier een gewijzigd bewustzijn krijgt? Mijns inziens zou dat dan niet moeten kunnen. Feit is ook dat na hersenchirurgie mensen vaak compleet veranderen.
Stel: God het brein heeft gemaakt zoals het is en wij het kennen, met als zijn bijna ongrijpbare processen. Waarom zou dat brein niet aangepast kunnen worden? Ik pleit niet voor het bestaan van zoiets als "een hoger bewustzijn" dat ergens in het rijk der zielen zweeft en een wifi verbinding heeft met het brein. Dat zou gestoord zijn.

En nee, ik kan niet verklaren waarom iemands persoonlijkheid veranderd dmv chirurgie, maar een verandering van persoonlijkheid betekent niet per definitie een verandering van het bewustzijn.
Washington, DC, Chicago.
  vrijdag 17 december 2010 @ 15:44:13 #25
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_90046373
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 15:40 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

En hoe zit het dan met die natuurrampen waarbij duizenden onschuldige kinderen op een gruwelijke wijze aan hun eind komen?
Who says God is good?

Dit is een theologische discussie, en is nogal offtopic. Je hebt wel gelijk dat er een heleboel andere problemen ontstaan als je uitgaat van een God.
Washington, DC, Chicago.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')