abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 juli 2010 @ 21:49:34 #102
295831 Gillette_M5
Nu scherper dan ooit!
pi_84331466
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 21:46 schreef speknek het volgende:

[..]

Shit, ben ik er weer ingeluisd door linkse geschiedkundigen .
Nee, dat zijn objectieve geschiedkundigen. Ook die maken wel eens fouten
Scheer je weg!
pi_84331898
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 21:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ah, dat wist ik niet.
Zelfde cultuur, maar moslims zijn in die regio wel gewelddadiger. Dan klopt je bewering van net niet dat het aan culturele verschillen ligt he?
quote:
Ik heb nooit ontkent dat dat geen rol speelt. Maar al te vaak wordt gesuggereerd dat het de ideologie an sich betreft, en dat is flauwekul.
Als het boeddhisme ruimschoots vredelievender is dan de islam, en het ligt volgens jou niet aan de ideologie an sich (kijk voor de grap eens even naar het verschil in aantal geweldstekstene in de Koran en boeddhistische geschriften ), waar ligt het volgens jou dan wel aan?
quote:
Wat? Dat het een conflict is met een politiek karakter?
En leg mij het politieke karakter even uit?
quote:
Jup. 3000 is niet bijster veel, als je kijkt naar het aantal inwoners.
Stel bevolkings India+Indonesie is 1650 miljoen mensen samen (is overdreven, maar voor het gemak doe ik het even). Daar: 3000 doden. Nederland 16,5 miljoen. Als er in Nederland dus 30 doden zouden vallen bij autochtoon-moslim conflict, zou jij het nog steeds tamelijk vredelievend samenleven noemen?
quote:
Jup. De aanslagen zijn voornamelijk door dezelfde organisaties opgeëist. In het dagelijks leven functioneren die pluriforme samenlevingen, als het om religie gaat, prima.
Je wilt serieus dit beweren? "In het dagelijks leven functioneren die pluriforme samenlevingen, als het om religie gaat, prima."
Ondanks alle wereldwijde religieuze conflicten? Ondanks dat bijvoorbeeld Bahai's in Iran en Egypte de toegang tot overheidsdiensten wordt ontzegd (dit om te verwijzen naar het 'dagelijkse leven' uit je bewering)?
pi_84331992
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 21:42 schreef Zienswijze het volgende:

In 1947 zijn er meer dan 1 miljoen doden gevallen tussen hindoes/sikhs vs moslims in India.
Zoals ik het lees, is het getal van één miljoen slachtoffers in de deling van India, een van de hogere schattingen.
quote:
Vallen 1 miljoen doden nog steeds onder het kopje tamelijk vredelievend samenleven?
Er wonen een miljard mensen in India, meer dan twee keer zoveel als in Europa. Er wonen zo'n honderdvijftig miljoen moslims in India, het is een van de landen met een van de grootste moslimbevolking ter wereld, en hoewel er vele, vele gevallen van interreligieus geweld zijn in India (en ander etnisch en politiek geweld), en geweest, maken deze getallen wel duidelijk dat er inderdaad sprake is van tamelijk vredelievend samenleven.

Teleurstellende kutkloon.
pi_84332177
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 21:47 schreef Argento het volgende:

[..]

Wat heeft de toestand in 1947 te maken met het huidige vraagstuk? Er zijn zoveel perioden aan te wijzen waarin de ene bevolkingsgroep de andere bij de bosjes uitmoordde. Helaas is dat meer menselijk dan islamitisch.
Dit zijn geen conflicten tussen bevolkingsgroepen. In die regio vormen zij dezelfde bevolkingsgroep. Dit conflict gaat over een religieus conflict binnen dezelfde bevolkingsgroep.

En dit gaf ik alleen aan omdat jij 3000 doden in 10 jaar onder tamelijk vredelievend samen leven noemt. Dus voor de tweede keer mijn vraag: valt 1 miljoen doden nog steeds onder tamelijk vredelievend samen leven?
pi_84332694
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 21:38 schreef Zienswijze het volgende:
Ho, wacht. Je vroeg net zelf om islam-gerelateerde problemen. Vervolgens geef ik je antwoord en als wederwoord haal je het christendom erbij. Volgens mij wilde jij het zelf over de islam hebben? Maar goed, hierbij alsnog met antwoord op het christendom dat je uit het niets erbij tovert.
Nee, ik vroeg om problemen die kenmerkend zijn voor de islam. Dat er problemen spelen lijkt me duidelijk, maar die hebben meer betrekking op de botsing tussen religieuze dogma's en een voornamelijk seculiere staat waarin religie steeds meer naar de achtergrond verdwijnt.
quote:
Worden christen-critici in dezelfde ruime mate vermoord als islam-critici? Het lijkt me raadzaam om appels met appels blijven te vergelijken en niet opeens peren erbij te halen...
Over appels met peren vergelijken gesproken. Neem de discriminatie van atheïsten in de VS als tegenvoorbeeld.
quote:
Gebruiken zij geweld of propaganderen zij zelfs geweld? Nee. Als je het nieuws bekijkt, zie je dat de strijd om een islamtische staat neer te zetten in een land doorgaans met geweld gepaard gaat.
Neem de vermoorde abortusarts in de VS. Dat heeft niet zoveel van doen met de ideologie zelf, maar met idiote fundi's die vinden dat hun ideologie geweld rechtvaardigt. Het is vergelijkbaar met het voorstel om gewelddadige games te verbieden. Niet de games, maar de mindset waarmee men een game speelt is het enige aspect wat een rol speelt op die zogenaamde invloed.
quote:
Tevens hebben niet-moslims volgens islamitische theologie andere rechten dan moslims in een islamiitische staat. Dit gaat niet op voor niet-christenen en christenen. Waarbij ik het niet voor de SGP wil opnemen, want van mij mag de SGP verdwijnen, maar ik geef je wel een nuance tussen deze 2 godsdiensten.
Dat gaat wel degelijk op voor christenen, het komt alleen in een veel subtielere vorm voor. Christenen krijgen er niet meer de ruimte en gelegenheid toe, zeg maar. Daarom lijkt het me wel zo eerlijk om Nederland zoveel mogelijk als voorbeeld aan te halen, omdat het christendom een veel andere geschiedenis kent.
quote:
Culturele verschillen komen voort uit religieuze verschillen. Dat polygamie bijv. voorkomt onder een deel van de moslims, komt rechtstreeks uit hun geloof.
Eén woord, twee lettergrepen: bullshit. Dat heeft te maken met de ontwikkeling die wordt doorgemaakt. Of moet ik je bijbelse figuren noemen die ook graag van meer walletjes aten?
quote:
Is andere godsdiensten erbij halen terwijl wij het in dit topic over de islam hebben je enige antwoord?
Wel als ik vraag naar problemen die volgens jou typisch islamitisch zijn, ja.
quote:
Met alle respect, maar als jij de de beginselen tussen wetgeving godsdiensten onderling niet begrijpt (in dit geval christendom vs. islam), waarom voeren we dan een discussie?
Hoe bedoel je? Ik geef alleen maar aan dat (sociale) verstoting ook in het christendom nog voorkomt, zij het in wellicht minder ernstige mate.
quote:
Trouwens:
Volgens mij worden ex-christenen niet in dezelfde mate bedreigt dan ex-moslims. Ook in het MIdden-Oosten, terwijl ze dezelfde cultuur hebben. Hoezo cultuurverschillen volgens jou?
Dat heeft dan weer te maken met het 'feit' dat de islam daar dominant is.
pi_84332857
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 21:58 schreef Monidique het volgende:

[..]

Zoals ik het lees, is het getal van één miljoen slachtoffers in de deling van India, een van de hogere schattingen.
Dan heb je het verkeerd gelezen. Vergeet ook niet de slachtoffers in de maanden/jaren na de deling.
quote:
Er wonen een miljard mensen in India, meer dan twee keer zoveel als in Europa. Er wonen zo'n honderdvijftig miljoen moslims in India, het is een van de landen met een van de grootste moslimbevolking ter wereld, en hoewel er vele, vele gevallen van interreligieus geweld zijn in India (en ander etnisch en politiek geweld), en geweest, maken deze getallen wel duidelijk dat er inderdaad sprake is van tamelijk vredelievend samenleven.
Toen woonden er nog geen 1 miljard mensen in India.

1 miljoen doden tijdens opdeling, 250.000 mensen verdreven uit Kashmir in de jaren '90, daling van niet-moslims in Pakistan van 22% in 1951 tot slechts 2% in 2000 + je zegt zelf dat er veel interreligieus geweld is...en dat noem jij tamelijk vredelievend samenleven?

Daarnaast volg ik Aziatische media en de inter-religieuze discussie wordt daar harder en vaker gevoerd dan hier in Europa.

Het gaat niet alleen om dit conflict. Het gaat om conflicten wereldwijd. Overal op de wereld heb je namelijk inter-religieuze conflicten, waarbij meestal - helaas - de islam erbij betrokken is. Hoe verklaar je dat?
Natuurlijk zijn verreweg de meeste moslims vredelievend en leven als prima burgers. Maar hoe verklaar je bijvoorbeeld dat in de moslimwereld een groep mensen van verschillende stromingen elkaar niet kunnen uitstaan?
quote:
Teleurstellende kutkloon.
Kan je het niet gewoon beleefd houden? Iedereen in dit topic, ook Argento en Xa1pt, discussieren op een zeer nette manier. Behalve jij blijkbaar.
pi_84333349
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 22:10 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, ik vroeg om problemen die kenmerkend zijn voor de islam. Dat er problemen spelen lijkt me duidelijk, maar die hebben meer betrekking op de botsing tussen religieuze dogma's en een voornamelijk seculiere staat waarin religie steeds meer naar de achtergrond verdwijnt.
Nee, want dezelfde problemen die ik opnoemde spelen ook in de islamitische wereld.
quote:
Over appels met peren vergelijken gesproken. Neem de discriminatie van atheïsten in de VS als tegenvoorbeeld.
Nu dwaal je nog verder van het onderwerp af.
Maar kan je m'n vraag alsnog beantwoorden?
quote:
Neem de vermoorde abortusarts in de VS. Dat heeft niet zoveel van doen met de ideologie zelf, maar met idiote fundi's die vinden dat hun ideologie geweld rechtvaardigt. Het is vergelijkbaar met het voorstel om gewelddadige games te verbieden. Niet de games, maar de mindset waarmee men een game speelt is het enige aspect wat een rol speelt op die zogenaamde invloed.
En toch komt uit die hoek veel minder geweld dan uit die andere hoek. Hoe verklaar je dat?
quote:
Dat gaat wel degelijk op voor christenen, het komt alleen in een veel subtielere vorm voor. Christenen krijgen er niet meer de ruimte en gelegenheid toe, zeg maar. Daarom lijkt het me wel zo eerlijk om Nederland zoveel mogelijk als voorbeeld aan te halen, omdat het christendom een veel andere geschiedenis kent.
En kan je hiervan voorbeelden noemen die uit de theologie komen?
quote:
Eén woord, twee lettergrepen: bullshit. Dat heeft te maken met de ontwikkeling die wordt doorgemaakt. Of moet ik je bijbelse figuren noemen die ook graag van meer walletjes aten?
Deed Jezus dat ook? En zo ja, op welke manier geeft dit een rechtvaardiging voor christenen om het ook te doen?
quote:
Wel als ik vraag naar problemen die volgens jou typisch islamitisch zijn, ja.
En waarom? We hebben het hier toch over 1 godsdienst?
quote:
Hoe bedoel je? Ik geef alleen maar aan dat (sociale) verstoting ook in het christendom nog voorkomt, zij het in wellicht minder ernstige mate.
Aha, in mindere mate. Is dit dan niet een fundamenteel verschil?
quote:
Dat heeft dan weer te maken met het 'feit' dat de islam daar dominant is.
Nee, want ook in Europa speelt dit, terwijl je islam hier niet dominant is. Hoe verklaar je dan dat ex-moslims in Europa in een ruimere mate worden bedreigd dan ex-christenen?
pi_84333455
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 22:22 schreef Zienswijze het volgende:

Nee, want ook in Europa speelt dit, terwijl je islam hier niet dominant is. Hoe verklaar je dan dat ex-moslims in Europa in een ruimere mate worden bedreigd dan ex-christenen?

Zou dat niet kunnen komen omdat mensen in Europa al enige tijd gewend zijn aan westerse ideeën als godsdienstvrijheid?
"De wetende is karig met zijn woorden; de woordenrijke is onwetend."
Lao-Tse
PSN(ps3): Appelknaller
pi_84333529
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 22:25 schreef Appelknaller het volgende:

[..]

Zou dat niet kunnen komen omdat mensen in Europa al enige tijd gewend zijn aan westerse ideeën als godsdienstvrijheid?
Dat zou ik zo net niet weten. In Turkije en Marokko heb je namelijk ook een redelijke mate van godsdienstvrijheid.
pi_84334076
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 21:56 schreef Zienswijze het volgende:
Zelfde cultuur, maar moslims zijn in die regio wel gewelddadiger. Dan klopt je bewering van net niet dat het aan culturele verschillen ligt he?
Zoals ik al zei: ik ontken niet dat het religieuze aspect geenszins een rol speelt. Wel een rol die vandaag de dag nogal overrated is.
quote:
Als het boeddhisme ruimschoots vredelievender is dan de islam, en het ligt volgens jou niet aan de ideologie an sich (kijk voor de grap eens even naar het verschil in aantal geweldstekstene in de Koran en boeddhistische geschriften ), waar ligt het volgens jou dan wel aan?
Aan de geschiedenis en ontwikkeling die een religie doormaakt. Het christendom lijkt alleen maar beschaafder omdat de overgrote kern de verlichting heeft doorgemaakt. Daardoor heeft het continu moeten inboeten. De islam heeft wat dat betreft langer vrijuit kunnen doorontwikkelen.
quote:
En leg mij het politieke karakter even uit?
Iets met een conflict tussen India en Pakistan...
quote:
Stel bevolkings India+Indonesie is 1650 miljoen mensen samen (is overdreven, maar voor het gemak doe ik het even). Daar: 3000 doden. Nederland 16,5 miljoen. Als er in Nederland dus 30 doden zouden vallen bij autochtoon-moslim conflict, zou jij het nog steeds tamelijk vredelievend samenleven noemen?
Ja. Vaak heeft een terroristische cel nauwe banden met fundi's elsewhere. Het duidt niet op een groot draagvlak in de betreffende samenleving ofzo.
quote:
Je wilt serieus dit beweren? "In het dagelijks leven functioneren die pluriforme samenlevingen, als het om religie gaat, prima."
Ondanks alle wereldwijde religieuze conflicten? Ondanks dat bijvoorbeeld Bahai's in Iran en Egypte de toegang tot overheidsdiensten wordt ontzegd (dit om te verwijzen naar het 'dagelijkse leven' uit je bewering)?
Dat wil ik serieus beweren, ja. Een christelijke chauffeur in Goa zal een islamitische klant met een grote smile van A naar B brengen. Zelfs al is vaak - vanwege de kleding – op het eerste gezicht meteen zichtbaar welke religie men aanhangt.
pi_84335782
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 22:22 schreef Zienswijze het volgende:
Nee, want dezelfde problemen die ik opnoemde spelen ook in de islamitische wereld.
Uhu. Het enige wat ik dan ook wil zeggen is dat het niet de islam is, maar de mens.
quote:
Nu dwaal je nog verder van het onderwerp af.
Maar kan je m'n vraag alsnog beantwoorden?
Dat vandaag de dag kritische geluiden richting christenen minder snel monddood (al dan niet letterlijk) worden gemaakt staat buiten kijf. Maar dan trek je weer de 'ongelijke parallel'. Wil je de parallel iets eerlijker maken dan verwijs ik je naar de vele brandstapels in de Middeleeuwen waarin ketters monddood werden gemaakt.
quote:
En toch komt uit die hoek veel minder geweld dan uit die andere hoek. Hoe verklaar je dat?
Zie hierboven.
quote:
En kan je hiervan voorbeelden noemen die uit de theologie komen?
Goeie vraag. Het is – voor zover ik weet – niet zo dat christenen daadwerkelijk andere rechten en plichten kenden dan 'heidenen'. Maar dat heeft dan weer te maken met het feit dat er geen echt christelijke staat is geweest geloof ik. In de geestelijke sferen mogen heidenen natuurlijk doorgaans sowieso niet op een vrijplaats in de hemel rekenen.
quote:
Deed Jezus dat ook? En zo ja, op welke manier geeft dit een rechtvaardiging voor christenen om het ook te doen?
Van Jezus is niets bekend over eventuele huwelijken of seksuele escapades. Wel zijn er veel bijbelse figuren die 2 of meerdere vrouwen hadden. Een eventuele rechtvaardiging wordt gecreëerd. Die is er niet vanuit zichzelf. Homo's waren 50 jaar geleden not-done. Sterker nog: 'ze bestonden niet eens'. En nu zijn er in de christelijke linie 'zelfs' verantwoorde homo's.
quote:
En waarom? We hebben het hier toch over 1 godsdienst?
Als je wilt beweren dat de islam puur een verwerpelijke ideologie is zul je je ook moeten richten op verschijnselen die die bewering tegenspreken.
quote:
Aha, in mindere mate. Is dit dan niet een fundamenteel verschil?
Nee, want dat heeft dus te maken met die ontwikkeling. Maar zo je wilt: neem de Amish.
quote:
Omdat bepaalde ideeën niet van de ene op de andere dag verdwijnen of veranderen. Ook onder moslims is een zekere liberalisering op gang, het heeft alleen tijd (en ruimte) nodig.
pi_84336739
Maar even over het stuk dat Wilders geschreven heeft.
Ik vind dat hij de plank volledig mis slaat op het punt dat hij geen onderscheid maakt tussen de cultuur in islamitische landen en de islam zelf.
"De wetende is karig met zijn woorden; de woordenrijke is onwetend."
Lao-Tse
PSN(ps3): Appelknaller
  woensdag 21 juli 2010 @ 23:44:11 #114
111528 Viajero
Who dares wins
pi_84337580
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 21:56 schreef Zienswijze het volgende:

[..]
Sorry dat ik net jou eruit pak, maar dat soort onzin wordt zo vaak herhaald dat iedereen het klakkeloos aanneemt. Ik denk dat de Boedhisten aardig in de buurt komen van het aantal slachtoffers dat Moslims hebben gemaakt.

De laatste keer dat er iemand probeerde genocide op de Nederlanders te plegen was dat door Boedhisten. Vraag maar eens aan oude mensen uit Indie hoe lief Boedhisten zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_War
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  donderdag 22 juli 2010 @ 00:23:32 #115
311154 Lord_Horatio
H. Hornblower
pi_84339107
Wilders wilders toch, ik vind het knap beschamend dat zo een iemand zulke grove fouten kan maken. De soerah waar hij verwijst naar dat een meisje hebben een schaamte zou zijn voor Moslims (zie : 43:15), gaat juist over de pre-Islamitische periode. Het is de Islam die de Arabieren juist heeft gestopt van het levend begraven van meisjes. Zo zijn er veel en veel meer dingen aan te merken, die niet geschreven zouden zijn door een beetje inspanning te leveren voor iemands religie/doctrine.
Te zijn of niet te zijn, dat is de kwestie: of het nobeler is om te lijden onder alles wat het wrede Lot je toeslingert of om de wapens op te nemen tegen een zee van zorgen en al er al vechtend een einde aan te maken?
  donderdag 22 juli 2010 @ 00:28:16 #116
311154 Lord_Horatio
H. Hornblower
pi_84339275
Het valt mij overigens tegen dat intellectuelen zoals de heer Bunyamin zich niet gemeldt hebben in dit topic om een uitgebreidere (dan mijn uitleg, daar ik niet de energie kan vinden dit te doen) weerlegging hier neer te zetten van de uitspraken van heer Wilders. Het is slechts eerlijk als men ook een officieel repliek van de site (als die er is) hier zou toevoegen opdat we niet slechts één kant horen. We slapen toch niet op één oor heren?
Te zijn of niet te zijn, dat is de kwestie: of het nobeler is om te lijden onder alles wat het wrede Lot je toeslingert of om de wapens op te nemen tegen een zee van zorgen en al er al vechtend een einde aan te maken?
  donderdag 22 juli 2010 @ 00:52:52 #117
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_84340010
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 20:36 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Kun je me uitleggen hoe gematigde moslims überhaupt kunnen bestaan terwijl de zogenaamde 'geweldsverzen' nog altijd in de koran te vinden zijn? Het zelfde geldt overigens voor christenen: wat voor doel dient het als de geweldsverzen' er uit gefilterd worden terwijl er in het christendom al nauwelijks extremistische groeperingen te vinden zijn...

Het lijkt er op dat het meer met cultuur en interpretatie te maken heeft, dan met de tekst zelf.
Ik word toch zo moe van dit soort ongelooflijke domheid. Jawel, het doet er natuurlijk niet toe welke ideeën er rondgaan. Het gaat alleen om de persoon en zijn hoogstpersoonlijke cultuur, die is volledig afgesloten en nimmer beinvloedbaar door een religie.

Ik geef je iets ter overweging.

Ich will auch ein ganz schweres Kapitel will ich hier vor Ihnen in aller Offenheit nennen.

Es soll zwischen uns ausgesprochen sein, und trotzdem werden wir nicht in der Öffentlichkeit nie darüber reden.

Genau so wenig, wie wir am 30. Juni gezögert haben, die befohlene Plicht zu tun und Kameraden, die sich verfehlt hatten, an die Wand zu stellen und zu erschiessen.

Wie wir darüber niemals gesprochen haben und sprechen werden.

Das war so eine Gottseidank in uns wohnende Takt, Selbstverständlichkeit des Taktes, dass wir uns untereinander nie darüber unterhalten haben, nie darüber sprachen, es hat jeden geschauert und jeder war sich klar, dass er es das nächste Mal wieder tun würde, wenn es befohlen wird und wenn es notwendig ist.

Ich meine die "Judenevakuierung": die Ausrottung des jüdischen Volkes.

Es gehört zu den Dingen, die man leicht ausspricht. "Das jüdische Volk wird ausgerottet", sagt Ihnen jeder Parteigenosse, "ganz klar, steht in unserem Programm drin, Ausschaltung der Juden, Ausrottung, machen wir, pfah!, Kleinigkeit".

Und dann kommen sie alle, alle die braven 80 Millionen Deutschen, und jeder hat seinen anständigen Juden. Sagt: alle anderen sind Schweine, und hier ist ein prima Jude.

Und zugesehen, es durchgestanden hat keiner. Von Euch werden die meisten wissen, was es heisst, wenn 100 Leichen beisammen liegen, wenn 500 daliegen oder wenn 1000 daliegen. Und dies durchgehalten zu haben, und dabei -- abgesehen von menschlichen Ausnahmeschwächen -- anständig geblieben zu sein, hat uns hart gemacht und ist ein niemals genanntes und niemals zu nennendes Ruhmesblatt.

Denn wir wissen, wie schwer wir uns täten, wenn wir heute noch in jeder Stadt bei den Bombenangriffen, bei den Lasten des Krieges und bei den Entbehrungen, wenn wir da noch die Juden als geheime Saboteure, Agitatoren und Hetzer hätten. Wir würden wahrscheinlich in das Stadium des Jahres 16/17 jetzt gekommen sein, wenn die Juden noch im deutschen Volkskörper sässen.

Die Reichtümer, die sie hatten, haben wir ihnen abgenommen, und ich habe einen strikten Befehl gegeben, den Obergruppenführer Pohl durchgeführt hat, wir haben diese Reichtümer restlos dem Reich, dem Staat abgeführt. Wir haben uns nichts davon genommen. Einzelne, die sich verfehlt haben, die werden gemäss einem von mir gegebenen Befehl, den ich am Anfang gab: Wer sich auch nur eine Mark davon nimmt, ist des Todes.

Eine Anzahl SS-Männer haben sich dagegen verfehlt. Es sind nicht sehr viele, und sie werden des Todes sein - GNADENLOS! Wir haben das moralische Recht, wir hatten die Pflicht unserem Volk gegenüber das zu tun, dieses Volk, das uns umbringen wollte, umzubringen. Wir haben aber nicht das Recht, uns auch nur mit einem Pelz, mit einer Mark, mit einer Zigarette, mit einer Uhr, mit sonst etwas zu bereichern. Das haben wir nicht. Denn wir wollen nicht am Schluss, weil wir den Bazillus ausrotten, an dem Bazillus krank werden und sterben.

Da werde ich niemals zusehen, dass so etwas überhaupt nur auch ein kleine Fäulnisstelle bei uns eintritt oder sich festsetzt. Sondern, wo sich eine festsetzen sollte, werden wir sie gemeinsam ausbrennen. Insgesamt aber können wir sagen: Wir haben diese schwerste Aufgabe in Liebe zu unserem Volk getan. Und wir haben keinen Schaden in unserem Innern, in unserer Seele, in unserem Charakter daran genommen.

Kom, laat die tekst eens bezinken. Kan je je voorstellen dat zulke ideeën tot massavernietiging kunnen leiden? Of gaan mensen volkomen zelfstandig tot zulke daden over, gedreven door hun genen oid, onbeinvloed door anderen?
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_84340242
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 00:52 schreef Sachertorte het volgende:
Ik word toch zo moe van dit soort ongelooflijke domheid. Jawel, het doet er natuurlijk niet toe welke ideeën er rondgaan. Het gaat alleen om de persoon en zijn hoogstpersoonlijke cultuur, die is volledig afgesloten en nimmer beinvloedbaar door een religie.
Het is een combinatie van, zoals ik al eerder zei.
quote:
Kom, laat die tekst eens bezinken. Kan je je voorstellen dat zulke ideeën tot massavernietiging kunnen leiden? Of gaan mensen volkomen zelfstandig tot zulke daden over, gedreven door hun genen oid, onbeinvloed door anderen?
Zo'n tekst zal alleen invloed hebben als de situatie daarnaar is. Die wordt niet door de tekst zelf geschapen (i.t.t. wat wel eens impliciet beweerd wordt).
pi_84344043
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 23:44 schreef Viajero het volgende:

Sorry dat ik net jou eruit pak, maar dat soort onzin wordt zo vaak herhaald dat iedereen het klakkeloos aanneemt. Ik denk dat de Boedhisten aardig in de buurt komen van het aantal slachtoffers dat Moslims hebben gemaakt.

De laatste keer dat er iemand probeerde genocide op de Nederlanders te plegen was dat door Boedhisten. Vraag maar eens aan oude mensen uit Indie hoe lief Boedhisten zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_War
Volgens mij was Japan toen geen boeddhistische staat, was de oorlog niet uit naam van Boeddha, werden er nergens boeddhistische tempels gebouwd op kerken en moskeeën, waren de militairen in geen enkele wijze boeddhistisch, dus er was weinig 'Boeddhisten plegen genocide' aan. Volgens mij, maar misschien heb ik het mis.

Verder was het wel een bar ineffectieve wijze om genocide te plegen.
  donderdag 22 juli 2010 @ 07:43:06 #120
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_84344082
Je kunt zeggen wat je wilt, maar ik vind dit nog een redelijk genuanceerd stuk van Geert.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  donderdag 22 juli 2010 @ 10:38:29 #121
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_84347363
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 01:01 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er is geen enkel verschil tussen cultuur en religie. Religie is slechts een specialis van cultuur. In dit geval is het een starre religie met ingrijpende en dwingende opvattingen over de inrichting van de samenleving. Dat heeft niet op iedereen evenveel invloed, dat klopt, maar het is wel domweg zo dat hoe starder en hoe dwingender de religie hoe meer de mensen die daar gevoelig voor zijn daar door getriggerd zullen worden. Dat lijkt me een abctje.
quote:
[..]

Zo'n tekst zal alleen invloed hebben als de situatie daarnaar is. Die wordt niet door de tekst zelf geschapen (i.t.t. wat wel eens impliciet beweerd wordt).
Dat is niet waar. Zo'n tekst heeft altijd invloed. Het is waar dat een bepaalde voedingsbodem gunstiger is, maar de tekst heeft altijd invloed.
  donderdag 22 juli 2010 @ 11:33:24 #122
311154 Lord_Horatio
H. Hornblower
pi_84349168
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 01:01 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

[..]

HEt probleem is, dat mensen zoals Wilders en dus ook jij, een Qur'an oppakken en het lezen en er "geweldadige verzen" in vinden. Wanneer men niet weet, zoals Moslims wel weten, dat bij het lezen van de Qur'an het goed opgeschreven leven van de profeet (vzmh) en de plekken,situatie, tijd etc. mee genomen MOETEN worden, dan kan men tot rare conclusies komen zoals u dat doet. Nu heb ik al het eerste voorbeeld waarmee Wilders komt, ontkracht en geloof mij de andere gaan net zo makkelijk de prullenbak in. Ben jij dan iemand die zich slechts laat voeden van één kant. Wil je zo graag een mak lammetje zijn?
pi_84353506
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 10:38 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Er is geen enkel verschil tussen cultuur en religie.
maar natuurlijk wel. religie heeft en bepaalde cultuur, cultuur hoeft helemaal geen religie te hebben..
pi_84353635
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 11:33 schreef Lord_Horatio het volgende:

[..]

HEt probleem is, dat mensen zoals Wilders en dus ook jij, een Qur'an oppakken en het lezen en er "geweldadige verzen" in vinden. Wanneer men niet weet, zoals Moslims wel weten, dat bij het lezen van de Qur'an het goed opgeschreven leven van de profeet (vzmh) en de plekken,situatie, tijd etc. mee genomen MOETEN worden, dan kan men tot rare conclusies komen zoals u dat doet. Nu heb ik al het eerste voorbeeld waarmee Wilders komt, ontkracht en geloof mij de andere gaan net zo makkelijk de prullenbak in. Ben jij dan iemand die zich slechts laat voeden van één kant. Wil je zo graag een mak lammetje zijn?
Suggereren dat ik er hetzelfde over denk als Wilders. Laat naar je kijken.
  donderdag 22 juli 2010 @ 13:35:15 #125
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_84353824
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 13:29 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Suggereren dat ik er hetzelfde over denk als Wilders. Laat naar je kijken.
Ik snapte het ook niet helemaal. Ik denk dat hij op iemand anders had willen reageerde en bij de verkeerde post op het quoteknopje heeft geklikt of zo.
  donderdag 22 juli 2010 @ 13:37:41 #126
8369 speknek
Another day another slay
pi_84353926
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 07:38 schreef Monidique het volgende:
Volgens mij was Japan toen geen boeddhistische staat, was de oorlog niet uit naam van Boeddha, werden er nergens boeddhistische tempels gebouwd op kerken en moskeeën, waren de militairen in geen enkele wijze boeddhistisch, dus er was weinig 'Boeddhisten plegen genocide' aan. Volgens mij, maar misschien heb ik het mis.
Beter nog, in aanloop naar en tijdens WO2 werd het Boeddhisme in Japan als bijzonder onpatriottisch gezien, omdat het een uitheemse religie is, en kreeg iedereen het staats-Shintoisme opgelegd.

(en je zult de WO2 moeilijk kunnen gronden in heilige Shinto geschriften, want die zijn er niet)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_84357878
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 13:37 schreef speknek het volgende:

[..]

Beter nog, in aanloop naar en tijdens WO2 werd het Boeddhisme in Japan als bijzonder onpatriottisch gezien, omdat het een uitheemse religie is, en kreeg iedereen het staats-Shintoisme opgelegd.

(en je zult de WO2 moeilijk kunnen gronden in heilige Shinto geschriften, want die zijn er niet)
inderdaad.
het shintoisme maakte de keizer een directe afstammeling van goden, wat een goed onderdrukkings middel was. ook maakt het japanners een uitverkoren volk, hoger dan alle andere volken.
  donderdag 22 juli 2010 @ 15:45:24 #128
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_84358938
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 13:26 schreef okiokinl het volgende:

[..]

maar natuurlijk wel. religie heeft en bepaalde cultuur, cultuur hoeft helemaal geen religie te hebben..
Onzin, religie is niets anders dan cultuur.

Even in verhelderend schema:

Religie
/
Cultuur- (Streek)taal
\
Tour de France

Cultuur is de overkoepelende term voor gedeelde menselijke ideeën/gedragingen.

Excuses voor de belabberde opmaak, Fok! kan niet beter zo te zien.
pi_84366122
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 13:37 schreef speknek het volgende:

[..]

Ahha. Weer wat geleerd.
pi_84377610
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 15:45 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Onzin, religie is niets anders dan cultuur.

Even in verhelderend schema:

Religie
/
Cultuur- (Streek)taal
\
Tour de France

Cultuur is de overkoepelende term voor gedeelde menselijke ideeën/gedragingen.

Excuses voor de belabberde opmaak, Fok! kan niet beter zo te zien.
en leg dan nog eens uit hoe cultuur en religie hetzelfde zijn? x=y betekend ook y=x
  vrijdag 23 juli 2010 @ 00:19:00 #131
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_84381646
quote:
Op maandag 19 juli 2010 22:04 schreef Gillette_M5 het volgende:

[..]

Wederom een bevestiging dat het niet te doen is om de moslims maar om de islam. Als je daadwerkelijk moslims zou haten, neem je de moeite niet om zo'n prachtig stuk te schrijven.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 23 juli 2010 @ 00:39:07 #132
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_84382332
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 23:04 schreef okiokinl het volgende:

[..]

en leg dan nog eens uit hoe cultuur en religie hetzelfde zijn? x=y betekend ook y=x
Dat staat er niet flapdrol. Er staat dat cultuur breder is dan religie, maar dat religie altijd cultuur is. Het is dat laatste dat vele onnozelen altijd willen ontkennen. Een oprisping van hun eigen religieuze gedachten evrmoedelijk, waarin religie van god gegeven is en dus los staat van het menselijke. De rationele mens weet natuurlijk beter.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 01:21:51 #133
274453 okiokinl
blablabla
pi_84383454
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 00:39 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Dat staat er niet flapdrol. Er staat dat cultuur breder is dan religie, maar dat religie altijd cultuur is. Het is dat laatste dat vele onnozelen altijd willen ontkennen. Een oprisping van hun eigen religieuze gedachten evrmoedelijk, waarin religie van god gegeven is en dus los staat van het menselijke. De rationele mens weet natuurlijk beter.
je zei dit: Er is geen enkel verschil tussen cultuur en religie.

voor de rest, religie is wel een onderdeel van cultuur, maar die cultuur hoeft niet te dicteren wat die religie is.
islam is vele verschillende culturen, van het midden oosten tot diep in thailand. dat religie onderdeel van cultuur is, maakt die religie nog niet exclusief van die cultuur. bovendien staat religie helemaal niet los van het menselijke, als je alleen de negatieve uitwassen belicht, heb je een vervormd beeld.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 01:26:46 #134
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_84383558
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 01:21 schreef okiokinl het volgende:

[..]

je zei dit: Er is geen enkel verschil tussen cultuur en religie.
Ja, en dat klopt ook. Ik vrees alleen dat jij dat concept gewoon niet begrijpt.
quote:
voor de rest, religie is wel een onderdeel van cultuur, maar die cultuur hoeft niet te dicteren wat die religie is.
De eeuwige denkfout... Overigens doet 99% van de mensen dat, maar: laat los dat denken in dualismen, zo werkt de wereld niet.
quote:
islam is vele verschillende culturen,
Nee, weer dezelfde denkfout.
quote:
van het midden oosten tot diep in thailand. dat religie onderdeel van cultuur is, maakt die religie nog niet exclusief van die cultuur. bovendien staat religie helemaal niet los van het menselijke,
LEZEN. Dat is precies wat ik zeg: religie is een menselijke uitvinding, niet iets goddelijks. God bestaat niet, alleen als verzonnen entiteit.
pi_84385064
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 21:23 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

De moslims daar waren vroeger boeddhistisch. Het lijkt me sterk dat ze "opeens" een andere cultuur hebben aangenomen.
[..]

Je erkent dus dat het aan het soort geloof ligt?
[..]

Weet je dat zeker?

In beide landen zijn alleen al in de laatste 10 jaar meer dan 3000 (!) mensen om het leven gekomen door moslim-christen rellen in Indonesie, moslim-hindoe rellen in India en aanslagen van moslimextremisten, doch zij dezelfde cultuur hebben.
En dat noem jij tamelijk vredelievend samenleven?

Indonesie:
Moslim-christelijke rellen in 1999 en 2004.
Aanslagen door moslimextremisten (door de vele 'excessen' vermeld ik alleen de laatste 10 jaar):
in 2000, in 2002, in 2005 en in 2009.

India:
Moslim-hindoe rellen in 2002 en 2003
Aanslagen door moslimextremisten: in 2001, 2003, 2005, 2006 en in 2008.

En dit allemaal noem jij tamelijk vredelievend samenleven?
Dat van Indonesië:
christenen gaan niet vrijuit, het lijkt me nuttig om ze maar ook te noemen:
quote:
Tibo, Da Silva en Riwu zijn ter dood veroordeeld voor hun aandeel in het sektarisch geweld in Midden-Sulawesi. Op 23 mei 2000 werden 191 bewoners, voornamelijk moslims, gedood bij een actie waaraan ook het drietal deelnam. Die actie was de definitieve aanzet tot een openlijke oorlog tussen christenen en moslims.
http://www.volkskrant.nl/(...)_gevoelige_executies
pi_84385175
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 19:37 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Overal waar een redelijke moslimpopulatie aanwezig is, heb je groepen mensen die een islamitische staat willen vestigen. Elk moslimland sowieso, omdat grotendeels islamitisch, heeft met zulke groeperingen te maken. Egypte bijvoorbeeld, maar ook Somalie waar de islamitische terreurgroep Al-Shabaab momenteel actueel is. In Egypte zijn verscheidene islamitische terreurgroepen actief, bijvoorbeeld Egyptian Islamic Jihad of Mujahedeen of Egypt. In 2005 zijn er bijv. 2 aanslagen en in 2006 1 aanslag gepleegd.
Lees meer: http://en.wikipedia.org/w(...)#2004_Sinai_bombings

Verder is het met de godsdienstvrijheid in Egypte desastreus gesteld, wat natuurlijk geheel in lijn staat met islamitische theologie, want moslims en niet-moslims hebben daarin niet dezelfde rechten. In Egypte bijv. worden alleen moslims, joden en christenen toegestaan. Egypte kent een redelijke Bahai-minderheid (=kleine godsdienst uit Iran) en hun godsdienst wordt dus niet erkend; zij moeten daarom hun identiteit verloochenen willen zij aanspraak maken op overheidsdiensten in Egypte.
http://www.rfiaonline.org(...)egypt-bahai-id-cards
Wat me aan Egypte wel opvalt zijn de christelijke Kopten.
Ze wonen er sinds de moslims er de macht kregen ergens in het jaar 600. Deze christenen leven bijna 1500 jaar tussen moslims en nog altijd zijn er bijna 10 miljoen Kopten.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 03:20:07 #137
311497 Costarican
I would rather do costa rica.
pi_84385230
Ik kan nu wel genoeg hoor, meneer geert
  vrijdag 23 juli 2010 @ 03:48:25 #138
274453 okiokinl
blablabla
pi_84385545
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 01:26 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Ja, en dat klopt ook. Ik vrees alleen dat jij dat concept gewoon niet begrijpt.
[..]

De eeuwige denkfout... Overigens doet 99% van de mensen dat, maar: laat los dat denken in dualismen, zo werkt de wereld niet.
[..]

Nee, weer dezelfde denkfout.
[..]

LEZEN. Dat is precies wat ik zeg: religie is een menselijke uitvinding, niet iets goddelijks. God bestaat niet, alleen als verzonnen entiteit.
wat is mijn denkfout precies?
  vrijdag 23 juli 2010 @ 03:50:41 #139
274453 okiokinl
blablabla
pi_84385570
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 03:13 schreef Nachtjager het volgende:

[..]

Ze wonen er sinds de moslims er de macht kregen ergens in het jaar 600. Deze christenen leven bijna 1500 jaar tussen moslims en nog altijd zijn er bijna 10 miljoen Kopten.
ze zijn door de eeuwen heen, en nog steeds, wel erg onderdrukt.
pi_84385676
He, eindelijk eens wat zinnigs uit de mond van Geert Wilders!
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  vrijdag 23 juli 2010 @ 15:48:45 #141
111528 Viajero
Who dares wins
pi_84401420
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 15:16 schreef okiokinl het volgende:

[..]

inderdaad.
het shintoisme maakte de keizer een directe afstammeling van goden, wat een goed onderdrukkings middel was. ook maakt het japanners een uitverkoren volk, hoger dan alle andere volken.
Ik heb er nu iets meer over gelezen, en jullie hebben alldrie gelijk. Bedankt voor het mij aanzetten tot verder onderzoek!
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 17:20:25 #142
305049 antidood1
De enige echte.
pi_84404921
quote:
Op maandag 19 juli 2010 22:05 schreef FreezePop het volgende:
Alsof al die andere religies zo geweldig zijn. Afschaffen die zooi, niet alleen de islam.
Geen garantie.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 17:23:58 #143
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_84405045
Moslims zijn te dom om serieus te nemen. Dus ik trek me hierin terug.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_84406013
quote:
Op maandag 19 juli 2010 22:04 schreef Gillette_M5 het volgende:

[..]

Wederom een bevestiging dat het niet te doen is om de moslims maar om de islam. Als je daadwerkelijk moslims zou haten, neem je de moeite niet om zo'n prachtig stuk te schrijven.
Hoe naief.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 19:23:07 #145
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_84409352
Uiteindelijk seculariseren Moslims ook.
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
  vrijdag 23 juli 2010 @ 22:33:52 #146
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_84417475
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 16:35 schreef Jud1th het volgende:

[..]

Ach, vroeger hadden we de russen om bang voor te zijn. Je moet toch iets hebben om het stemvee bang voor te maken?

Ja. Of de Nazi's, ook erg belasterd.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  vrijdag 23 juli 2010 @ 22:34:41 #147
235357 TitusPullo
pi_84417512
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 03:13 schreef Nachtjager het volgende:

[..]

En ze worden nog altijd met de nek aangekeken.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_84417854
quote:
Zelf ben ik agnost. Maar christenen en joden menen dat God de mens naar Zijn beeld heeft geschapen. Door zichzelf te observeren, als vrije, rationele wezens die tot liefde in staat zijn, denken zij Hem te kunnen leren kennen. Ze kunnen zelfs met Hem redetwisten, zoals de joden al hun hele geschiedenis doen.

1 Het woord des HEREN kwam tot mij: 2 Gij nu, mensenkind, zo zegt de Here HERE over het land Israëls: het einde komt! Het einde over de vier hoeken des lands! 3 Nu breekt het einde voor u aan, want Ik zal mijn toorn tegen u loslaten, Ik zal u richten volgens uw wandel en al uw gruwelen aan u vergelden. 4 Ik zal u niet ontzien en geen deernis hebben, maar Ik zal uw wandel aan u vergelden, uw gruwelen zullen op u neerkomen, en gij zult weten, dat Ik de HERE ben.
5 Zo zegt de Here HERE: Onheil op onheil! Zie, het komt! 6 Er komt een einde; het einde komt! Het wordt wakker over u! Zie, het komt! 7 De doem komt over u, inwoner des lands! De tijd komt! De dag is nabij. Verwarring en geen vreugdegeroep op de bergen! 8 Nu zal Ik weldra mijn grimmigheid over u uitstorten en mijn toorn ten volle over u brengen, Ik zal u richten volgens uw wandel en al uw gruwelen aan u vergelden. 9 Ik zal niets ontzien en geen deernis hebben; naar uw wandel zal Ik u vergelden, en uw gruwelen zullen op u neerkomen. En gij zult weten, dat Ik, de HERE, het ben, die slaat.

Ezechiël 7,1-27 (Oude Testament)

Klinkt niet echt als een toffe kerel waarmee je in discussie gaat.

Overigens kan ik de artistieke waarde van de Bijbel (en de Koran) wel waarderen. Het zorgt sinds jaar en dag als een bron van kunstzinnige inspiratie.
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
  vrijdag 23 juli 2010 @ 22:51:25 #149
235357 TitusPullo
pi_84418321
quote:
Ik herinner me ook nog mijn tweede sterke indruk van Egypte: het viel me op hoe bang die aardige, vriendelijke mensen waren. Terwijl wij in Sharm al-Sheikh waren, kwam president Mubarak er toevallig op bezoek. Ik herinner me de angst nog die de stad opeens overspoelde toen werd aangekondigd dat Mubarak onverwacht op bezoek zou komen; ik zie nog de stoet zwarte auto’s op de dag van zijn bezoek en voel nog het bijna lichamelijke besef van de angst, als een koude rilling op die snikhete zomerdag.

Een dergelijke huivering moet de inwoners van Gaza ook overkomen als ze een Israelisch vliegtuig horen overkomen.
pi_84419443
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 22:51 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Een dergelijke huivering moet de inwoners van Gaza ook overkomen als ze een Israelisch vliegtuig horen overkomen.

Tsja. Luister, zonder offers waren we nu allemaal nog stalinnazi's.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 23:20:07 #151
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_84419608
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 03:48 schreef okiokinl het volgende:

[..]

wat is mijn denkfout precies?

Je denkfout is dat je religie apart ziet van cultuur.

Het punt is echter dat mensen die religie beleven deze indeling nooit zullen maken. Het is verwoven met hun dagelijkse leven. Cultuur is religie en religie is cultuur. Uiteindelijk word het allemaal tussen de oren beleefd.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  vrijdag 23 juli 2010 @ 23:25:42 #152
311154 Lord_Horatio
H. Hornblower
pi_84419809
Religie heeft invloed op cultuur. Omgekeerd zou dit niet moeten zijn.
pi_84419982
Alles wat mensen doen, is cultuur. Natuurlijk is religie cultuur.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 23:34:12 #154
311154 Lord_Horatio
H. Hornblower
pi_84420207
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 23:28 schreef Monidique het volgende:
Alles wat mensen doen, is cultuur. Natuurlijk is religie cultuur.

Cultuur is iets wat gevormd kan worden door religie. Religie moet gezien worden als iets externs. Niet als een deel van cultuur. Wanneer bijvoorbeeld een religie indruist tegen iets van de cultuur, dan wordt de cultuur veranderd. Religie heeft invloed op cultuur. Als het beleven van de religie cultuur is, hetzij zo dan is het cultuur, maar om ze volledig samen te voegen is niet iets praktisch en slim. Vooral omdat cultuur ook zaken zijn die niets met religie te maken kunnen hebben.
pi_84422405
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 23:20 schreef breaky het volgende:

[..]

Je denkfout is dat je religie apart ziet van cultuur.

Het punt is echter dat mensen die religie beleven deze indeling nooit zullen maken. Het is verwoven met hun dagelijkse leven. Cultuur is religie en religie is cultuur. Uiteindelijk word het allemaal tussen de oren beleefd.

in het algemeen is dat waar, maar je kunt niet zeggen dat als een midden oosten cultuur geweldadig is, islam dus ook geweldadig is, terwijl in andere culturen waar islam belangrijk is, islam helemaal niet zo gevaarlijk is.
islam is groter dan 1 cultuur, bedoel ik maar. dat is geen denkfout, dat is gewoon zo.
  zaterdag 24 juli 2010 @ 00:55:37 #156
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_84423476
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 00:27 schreef okiokinl het volgende:

[..]

in het algemeen is dat waar, maar je kunt niet zeggen dat als een midden oosten cultuur geweldadig is, islam dus ook geweldadig is, terwijl in andere culturen waar islam belangrijk is, islam helemaal niet zo gevaarlijk is.
islam is groter dan 1 cultuur, bedoel ik maar. dat is geen denkfout, dat is gewoon zo.
Oh ja? Wat is 'islam' dan wel? Hebben we hier niet gewoon te maken met verkeerde etikettenplakkerij?
pi_84424019
Apart trouwens dat Wilders Qhadafi, Hussein en Mubarak als voorbeelden aanhaalt van 'islamitische tirannen' terwijl alle drie juist behoorlijk seculier zijn/waren. Mubarak word zelfs deels in het zadel gehouden om de opmars van de extremistische islam tegen te houden.
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
pi_84427012
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 00:55 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Oh ja? Wat is 'islam' dan wel? Hebben we hier niet gewoon te maken met verkeerde etikettenplakkerij?

waarom? islam is een religie. net als het christendom een religie is, met vele verschillende verschijnings vormen.
  zaterdag 24 juli 2010 @ 11:43:00 #159
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_84430753
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 03:20 schreef okiokinl het volgende:

[..]

waarom? islam is een religie. net als het christendom een religie is, met vele verschillende verschijnings vormen.
Als je een appel en een peer hebt, kun je die dan allebei banaan noemen?
  zaterdag 24 juli 2010 @ 11:44:06 #160
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_84430786
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 11:43 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Als je een appel en een peer hebt, kun je die dan allebei banaan noemen?

Nee, maar wel allebei fruit met verschillende verschijningsvormen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 24 juli 2010 @ 11:49:40 #161
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_84430903
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 11:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee, maar wel allebei fruit met verschillende verschijningsvormen.
Wat ik dus bedoel is dat je wel kunt roepen dat de islam heel erg veel verschijningsvormen heeft, maar er moeten toch ook (belangrijke) overeenkomsten zijn, anders kun je niet meer volstaan met één etiket.
pi_84431057
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 11:43 schreef Sachertorte het volgende:

[..]
Wat ik dus bedoel is dat je wel kunt roepen dat de islam heel erg veel verschijningsvormen heeft, maar er moeten toch ook (belangrijke) overeenkomsten zijn, anders kun je niet meer volstaan met één etiket.
de overeenkomst is dat het allemaal gebaseerd is op de quran. de interpretatie verschilt nogal. islam heeft geen gecentraliseerd gezag dat bepaald wat islam precies moet zijn.
  zaterdag 24 juli 2010 @ 11:58:47 #163
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_84431130
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 11:55 schreef okiokinl het volgende:

[..]

de overeenkomst is dat het allemaal gebaseerd is op de quran. de interpretatie verschilt nogal. islam heeft geen gecentraliseerd gezag dat bepaald wat islam precies moet zijn.
Correct, in dit geval dus 'religie', en niet 'islam'.

- edit- in die quote stond dus eerst iets anders...
pi_84436731
quote:
Ik was 18 jaar en was met een Nederlandse vriend van het Israëlische Eilat naar de Egyptische Rode Zee-badplaats Sharm al-Sheikh gereisd. We waren twee studenten met rugzakken en we hadden bijna geen cent. We sliepen op het strand en vonden gastvrijheid bij Egyptenaren, die ons spontaan op de thee uitnodigden.

Kortom: Wilders was op z'n 18e al thee aan het drinken met moslims....
pi_84436930
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 11:58 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Correct, in dit geval dus 'religie', en niet 'islam'.

- edit- in die quote stond dus eerst iets anders...

klopt, 2 keer hetzelfde grapje is een beetje overdreven, dacht ik zo.

ht geld ook voor religie inderdaad, want dat is weer de overkoepelende term voor alle religies, maar dan geld ht nog steeds ook voor islam. of weet je niet dat er vele verschillende vormen van islam zijn?
pi_84436954
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 15:15 schreef Boldface het volgende:

[..]

en slapen op t strand, wat een zwerver.
pi_84436974
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 01:14 schreef Reuzelbek het volgende:
Apart trouwens dat Wilders Qhadafi, Hussein en Mubarak als voorbeelden aanhaalt van 'islamitische tirannen' terwijl alle drie juist behoorlijk seculier zijn/waren. Mubarak word zelfs deels in het zadel gehouden om de opmars van de extremistische islam tegen te houden.
Viel mij ook op.
pi_84456137
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 15:15 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ik denk dat ie er wel meer deed. Gezien de sporen die steeds naar Israel leiden kan ik me voorstellen dat ie als een Mossad-agent er wat veldonderzoek deed.
pi_84460006
De quote van Churchill:
quote:
„Naast de fanatieke bezetenheid, ..., is er die vreselijke fatalistische apathie”,schreef hij. „De gevolgen zijn in veel landen te zien. Waar de volgelingen van de profeet heersen of wonen, bestaan achteloze gewoonten, slordige landbouwstelsels, trage handelsmethoden en onzekere eigendomsverhoudingen. Individuele moslims kunnen schitterende kwaliteiten tonen – maar de invloed van de godsdienst verlamt de maatschappelijke ontwikkeling van zijn volgelingen.” En Churchill concludeerde: „Er bestaat geen sterker achterwaartse kracht ter wereld.”
zou over armoede in het algemeen kunnen gaan. Armoede maakt mensen apatisch, achteloos, slordig, traag (geen opleiding) en onzekere eigendomsverhoudingen is een oorzaak van armoede, geen gevolg en de fanatieke bezetenheid als laatste is een gevolg van armoede. Er is geen enkel arm land waarin mensen God/Allah/Shiva niet als laatste reddingsboei zien. Ja Noord-Korea waar ene meneer Kim de amorfe massa wijs heeft gemaakt dat hij dat is.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 25 juli 2010 @ 09:34:18 #170
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_84460230
quote:
Op zondag 25 juli 2010 08:58 schreef Mwanatabu het volgende:
De quote van Churchill:
[..]

zou over armoede in het algemeen kunnen gaan. Armoede maakt mensen apatisch, achteloos, slordig, traag (geen opleiding) en onzekere eigendomsverhoudingen is een oorzaak van armoede, geen gevolg en de fanatieke bezetenheid als laatste is een gevolg van armoede. Er is geen enkel arm land waarin mensen God/Allah/Shiva niet als laatste reddingsboei zien. Ja Noord-Korea waar ene meneer Kim de amorfe massa wijs heeft gemaakt dat hij dat is.
Klopt...ik zie dat allemaal terug in mijn thuisland, Laos. Armoede, slechte kwaliteit van opleiding en corruptie maken de mensen apatisch en traag. Religie op zich zelf heeft er weinig mee van doen...
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_84460288
quote:
Op zondag 25 juli 2010 09:34 schreef breaky het volgende:

[..]

Klopt...ik zie dat allemaal terug in mijn thuisland, Laos. Armoede, slechte kwaliteit van opleiding en corruptie maken de mensen apatisch en traag. Religie op zich zelf heeft er weinig mee van doen...
Mijn familie in Indonesië heeft het op zich vrij goed (want: familie in het buitenland) maar van de verhalen wordt je gewoon plaatsvervangend gefrustreerd. En daar zijn ze niet eens zo fanatiek maar ik denk dat het geen toeval is dat extremisme oprukt terwijl het land verder wegzinkt.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 25 juli 2010 @ 11:39:49 #172
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_84462241
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 15:24 schreef okiokinl het volgende:

[..]

klopt, 2 keer hetzelfde grapje is een beetje overdreven, dacht ik zo.

ht geld ook voor religie inderdaad, want dat is weer de overkoepelende term voor alle religies, maar dan geld ht nog steeds ook voor islam. of weet je niet dat er vele verschillende vormen van islam zijn?
Ik denk inderdaad dat er niet vele verschillende vormen van islam zijn.
  zondag 25 juli 2010 @ 13:02:50 #173
274453 okiokinl
blablabla
pi_84464357
quote:
Op zondag 25 juli 2010 11:39 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Ik denk inderdaad dat er niet vele verschillende vormen van islam zijn.
toch zijn die er wel. en ook veel haat onderling.
  maandag 26 juli 2010 @ 15:59:48 #174
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_84508063
Overigens vind ik het wel van een schrijnende vorm van zelfoverschatting getuigen wanneer een WiIders die nog niet eens een bescheiden vorm van intellectuele prestatie op zijn naam heeft staan, anderen gaat vertellen over hun potentieel als ze naar hem luisteren.

quote:
Op zondag 25 juli 2010 13:02 schreef okiokinl het volgende:

[..]

toch zijn die er wel. en ook veel haat onderling.
Nee jôh, het is veel logischer dat mensen die over meer dan de helft van de afstand van de wereldbol (van Marokko tot het uiterste van Indonesië) voor komen gewoon allemaal hetzelfde zijn en denken...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')