PVV-mentaliteit?quote:Op woensdag 21 juli 2010 16:46 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ja hoe moet je het anders lezen mafketel?
[..]
In de kranten heeft gestaan???quote:Hoezo? Zelfs als we het in de realiteit beschouwen, leven we nog maar een jaar of dertig samen met moslims. En al die tijd zijn er al aanpassingsproblemen geweest over en weer, iets wat de afgelopen tien jaar ook continu in de kranten heeft gestaan (daarvoor mocht het niet, want racisme, maar de problemen waren er natuurlijk al).
Dat is precies wat Sachertorte bedoelde, dat jij bent uitgeluld.quote:Op woensdag 21 juli 2010 16:51 schreef Cobra1 het volgende:
[..]
PVV-mentaliteit?
[..]
In de kranten heeft gestaan???
Dat is nou precies wat ik bedoelde.
Ook dat is een cultureel verschijnsel.quote:Op woensdag 21 juli 2010 16:46 schreef Sachertorte het volgende:
Hoezo? Zelfs als we het in de realiteit beschouwen, leven we nog maar een jaar of dertig samen met moslims. En al die tijd zijn er al aanpassingsproblemen geweest over en weer, iets wat de afgelopen tien jaar ook continu in de kranten heeft gestaan (daarvoor mocht het niet, want racisme, maar de problemen waren er natuurlijk al).
Ook jij praat me geen onzin aan.quote:Op woensdag 21 juli 2010 17:10 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Dat is precies wat Sachertorte bedoelde, dat jij bent uitgeluld.
In jouw belevingswereld is alles onzin wat niet in je straatje past inderdaad. Sterkte knulquote:
Toch blijven proberen he?quote:Op woensdag 21 juli 2010 17:23 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
In jouw belevingswereld is alles onzin wat niet in je straatje past inderdaad. Sterkte knul
Hersenspoelen? Je ziet echt spoken he?quote:Op woensdag 21 juli 2010 17:29 schreef Cobra1 het volgende:
[..]
Toch blijven proberen he?
Sterkte met die drang om mensen te moeten hersenspoelen.
quote:Op maandag 19 juli 2010 22:04 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Als je daadwerkelijk moslims zou haten, neem je de moeite niet om zo'n prachtig stuk te schrijven.
Die spoken heb jij in je hoofd dankzij Wilders.quote:Op woensdag 21 juli 2010 17:37 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Hersenspoelen? Je ziet echt spoken he?
Voor zover ik lees ben jij compleet door je argumenten heen voor zover je die al gaf.. Je wordt met je neus op de feiten gedrukt maar roept vrolijk hersenspoelen. Sterkte in je verdere leven als je zo kortzichtig bent.quote:Op woensdag 21 juli 2010 17:29 schreef Cobra1 het volgende:
[..]
Toch blijven proberen he?
Sterkte met die drang om mensen te moeten hersenspoelen.
In Egypte ondersteunt juist de gematigde/middle of the road Islam de status quo, toch?quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:23 schreef Zienswijze het volgende:
Je hoeft het niet eens te zijn met de strekking van het artikel, maar het artikel is wel op een vriendelijke en gematigde toon geschreven. Dat kan niemand ontkennen toch?
Verder zal Wilders hiermee alleen de liberale moslims of de moslims die twijfelen over hun geloof bereiken. Want de echte die-hard moslim zal zijn geloof natuurlijk niet afvallen.
Gezien zoveel islam-gerelateerde problemen over de hele wereld, is de vraag die eigenlijk oprijst of een grote moslimminderheid wel probleemloos in een niet-islamitisch land kan leven. Puur institioneel gezien hebben niet-moslims en moslims namelijk niet dezelfde rechten en plichten in islamitische theologie.
Overal waar een redelijke moslimpopulatie aanwezig is, heb je groepen mensen die een islamitische staat willen vestigen. Elk moslimland sowieso, omdat grotendeels islamitisch, heeft met zulke groeperingen te maken. Egypte bijvoorbeeld, maar ook Somalie waar de islamitische terreurgroep Al-Shabaab momenteel actueel is. In Egypte zijn verscheidene islamitische terreurgroepen actief, bijvoorbeeld Egyptian Islamic Jihad of Mujahedeen of Egypt. In 2005 zijn er bijv. 2 aanslagen en in 2006 1 aanslag gepleegd.quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In Egypte ondersteunt juist de gematigde/middle of the road Islam de status quo, toch?
De fundamentalisten willen Moebarak weg hebben. (Om vervolgens een theocratie te vestigen, die nog erger is dan Moebarak en zijn zootje, maar goed...)
De meest belachelijke oplossing ooit.quote:Op maandag 19 juli 2010 23:10 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Nee, het is juist andersom. Jij verwacht met jouw uitleg een ander wel even te kunnen overtuigen. Als ik een kritische houding blijf behouden en doorvraag zou ik je in een hoekje drukken waarmee jij jezelf in een slachtofferrol duwt (goh, waar kennen we dit toch van).
[..]
Nee, herschrijven van de koran en alle haat eruit is de sleutel.
Inderdaad, helemaal mee eens.quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:23 schreef Zienswijze het volgende:
Je hoeft het niet eens te zijn met de strekking van het artikel, maar het artikel is wel op een vriendelijke en gematigde toon geschreven. Dat kan niemand ontkennen toch?
Verder zal Wilders hiermee alleen de liberale moslims of de moslims die twijfelen over hun geloof bereiken. Want de echte die-hard moslim zal zijn geloof natuurlijk niet afvallen.
Gezien zoveel islam-gerelateerde problemen over de hele wereld, is de vraag die eigenlijk oprijst of een grote moslimminderheid wel probleemloos in een niet-islamitisch land kan leven. Puur institioneel gezien hebben niet-moslims en moslims namelijk niet dezelfde rechten en plichten in islamitische theologie.
Ehhh ik weet niet hoe groot jouw wereldkennis is, maar door de jaren heen zijn er al verscheidene islamitische stromingen ontstaan die de haatteksten in de Koran ook niet prettig vinden. Zij zijn dan wel weer gemarginaliseerd en tot non-moslims verklaard door soennieten en sji'ieten. Helaas zijn deze islamitische stromingen nauwelijks aanwezig in Nederland; wij hebben grotendeels soennieten die de volledige Koran opvolgen.quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:41 schreef Strawberryx het volgende:
[..]
De meest belachelijke oplossing ooit.Wat denk je daarmee te bereiken? Een nieuw geloof bedenken ofzo? Zo van versie 2010 van de Koran? Zoals iemand al eerder zei ben je dan niet serieus op zoek naar een oplossing, maar bedenk j gewoon de makkelijkte en domste manier om het geloof opzij te zetten.
De stromingen die zijn ontstaan zijn niet gebasseerd op het herschrijven van de Koran, maar hebbn vaak ook te maken met de cultuur in dat land. En de stromingen die al bestaan, die overlappen mekaar veel. Dus uiteindelijk geloven ze weer wel in hetzelfde.quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:50 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ehhh ik weet niet hoe groot jouw wereldkennis is, maar door de jaren heen zijn er al verscheidene islamitische stromingen ontstaan die de haatteksten in de Koran ook niet prettig vinden. Zij zijn dan wel weer gemarginaliseerd en tot non-moslims verklaard door soennieten en sji'ieten. Helaas zijn deze islamitische stromingen nauwelijks aanwezig in Nederland; wij hebben grotendeels soennieten die de volledige Koran opvolgen.
Alle haat- en geweldteksten uit alle geloofsboeken halen zou in ieder geval al een grote stap zijn![]()
Oja? Ahmadiyya's in Pakistan bijvoorbeeld geloven ook in een 2e profeet, die zeer geweldlozer en vredelievender was dan Mohammed. Zij kijken dus minder naar de haat- en geweldverzen die door Mohammed, welke beschreven zijn in de Koran, zijn bedacht.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:00 schreef Strawberryx het volgende:
[..]
De stromingen die zijn ontstaan zijn niet gebasseerd op het herschrijven van de Koran, maar hebbn vaak ook te maken met de cultuur in dat land. En de stromingen die al bestaan, die overlappen mekaar veel. Dus uiteindelijk geloven ze weer wel in hetzelfde.
Omdat ze elkaar vermoorden omdat de ander niet de ware stroming van de islam aanhangt.quote:Ik zie totaal geen nut van de oplossing die jij nu geeft. Er zijn al stromingen, maakt het de situatie anders? Nee.
Voor (gematigde) moslims zelf heeft dit ook nut. Gematigde moslims zelf moeten ook niets van geweld hebben, dus wat maakt het uit als de geweldverzen uit het heilig boek worden geschrapt?quote:Oplossingen moeten een nut hebben en wel voor beide partijen.
Kun je me uitleggen hoe gematigde moslims überhaupt kunnen bestaan terwijl de zogenaamde 'geweldsverzen' nog altijd in de koran te vinden zijn? Het zelfde geldt overigens voor christenen: wat voor doel dient het als de geweldsverzen' er uit gefilterd worden terwijl er in het christendom al nauwelijks extremistische groeperingen te vinden zijn...quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:10 schreef Zienswijze het volgende:
Voor (gematigde) moslims zelf heeft dit ook nut. Gematigde moslims zelf moeten ook niets van geweld hebben, dus wat maakt het uit als de geweldverzen uit het heilig boek worden geschrapt?
(ik wil trouwens dat geweldsverzen uit álle geloofsboeken worden geschrapt)
Maar goed, ik ben wel benieuwd naar enkele van jouw oplossingen....
Neem Nederland eens als niet-islamitisch land: welke problemen zijn nu daadwerkelijk kenmerkend voor de islam?quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:23 schreef Zienswijze het volgende:
quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:42 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Inderdaad, helemaal mee eens.Vaak wordt dit ook vergeten (je laatste opmerking), en denkt men er licht over.
quote:Op woensdag 21 juli 2010 17:50 schreef Xa1pt het volgende:
Kom je trouwens nog terug op eerdere reacties, of doen we hier ook aan cherrypicking?
Verklaar dan eens waarom uit het boeddhisme bijvoorbeeld minder haat en geweld komt? Heeft het ook met cultuur te maken? Toevallig wonen er ook moslims in Thailand en Maleisie en zij hebben dus dezelfde cultuur als de boeddhisten daar. Toch zijn moslims daar gewelddadiger en er is ook een moslim-christelijk conflict in Maleisie. Hoe verklaar jij dit dan?quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Kun je me uitleggen hoe gematigde moslims überhaupt kunnen bestaan terwijl de zogenaamde 'geweldsverzen' nog altijd in de koran te vinden zijn? Het zelfde geldt overigens voor christenen: wat voor doel dient het als de geweldsverzen' er uit gefilterd worden terwijl er in het christendom al nauwelijks extremistische groeperingen te vinden zijn...
Het lijkt er op dat het meer met cultuur en interpretatie te maken heeft, dan met de tekst zelf.
Die kan je zelf wel invullen neem ik aan..?quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Neem Nederland eens als niet-islamitisch land: welke problemen zijn nu daadwerkelijk kenmerkend voor de islam?
Omdat ze in hetzelfde land wonen hebben ze dezelfde cultuur?quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:43 schreef Zienswijze het volgende:
Verklaar dan eens waarom uit het boeddhisme bijvoorbeeld minder haat en geweld komt? Heeft het ook met cultuur te maken? Toevallig wonen er ook moslims in Thailand en Maleisie en zij hebben dus dezelfde cultuur als de boeddhisten daar.
De islam en het christendom zijn allebei theïstische religies. Doorgaans zie je in de geschiedenis dat vooral theïstische religies misbruikt worden om geweld te propageren.quote:Toch zijn moslims daar gewelddadiger en er is ook een moslim-christelijk conflict in Maleisie. Hoe verklaar jij dit dan?
Voornamelijk cultuur, ja. In India en Indonesië bijvoorbeeld leven moslims doorgaans tamelijk vredelievend samen. Het conflict in Kashmir is vooral een politiek issue. Excessen daargelaten.quote:Ook gevalletje cultuur? Of heeft het toch met de inhoud van beide geloofsboeken te maken?
Pro-life activisten die moord en brand schreeuwen bij abortusklinieken of christelijk basisscholen die het scheppingsverhaal blijven vertellen. Niet kenmerkend iets voor de islam dus.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:46 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Die kan je zelf wel invullen neem ik aan..?
Enkele voorbeelden
- Beperking vrijheids van meningsuiting. O.a. moord op Van Gogh
De SGP die streeft naar een theocratie; niet kenmerkend voor de islam dus.quote:- Roep om islamitische staat in Nederland. O.a. van de Al Taweed moskee in A'dam.
Je noemt het zelf al: culturele verschillen.quote:- Grote culturele verschillen omdat Westerse normen en waarden flink verschillen van islamitische normen en waarden --> gebrekkige integratie.
Ook dit is niet bepaald iets waar de islam een monopoliepositie in heeft.quote:- Intolerantie tegen homo's en joden.
Cultureel verschijnsel. Ook in bepaalde christelijke zuilen is het nogal moeilijk om het geloof de rug toe te keren.quote:- Intolerantie tegen afvalligen. Islamitische wetgeving bestraft afvalligheid. Voor niet-moslims is het makkelijk om moslim te worden, echter is het voor moslims zeer moeilijk om niet-moslim te worden.
De moslims daar waren vroeger boeddhistisch. Het lijkt me sterk dat ze "opeens" een andere cultuur hebben aangenomen.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:02 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat ze in hetzelfde land wonen hebben ze dezelfde cultuur?
Je erkent dus dat het aan het soort geloof ligt?quote:De islam en het christendom zijn allebei theïstische religies. Doorgaans zie je in de geschiedenis dat vooral theïstische religies misbruikt worden om geweld te propageren.
Weet je dat zeker?quote:Voornamelijk cultuur, ja. In India en Indonesië bijvoorbeeld leven moslims doorgaans tamelijk vredelievend samen. Het conflict in Kashmir is vooral een politiek issue. Excessen daargelaten.
Het idee dat moslims een bedreiging vormen voor de Westerse manier van leven, is een Westerse vinding. De concrete gevallen waarin een moslim, nogal ongeorganiseerd, zich tegen de Westerse normen en waarden keerde, zijn bijna letterlijk op de vingers van één hand te tellen. Ondertussen is het Westen met geweld democratie en 'vrijheid' aan het verkopen in Afghanistan en Irak en de regimes die zij niet omverwerpt worden ofwel uitdrukkelijk gedoogd of als vijandig beschouwd.quote:Op woensdag 21 juli 2010 16:35 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Dat je in de realiteit moet terugkeren, jeweetwel, die wereld waarin we niet al eeuwen met moslims samenleven.
ja, want 3000 is met de beste (of slechtste zo u wilt) wil van de wereld niet als 'veel' te beschouwen ondanks je nogal suggestieve gebruik van het uitroepteken. Sla het even om naar tijd en totaal bevolkingsaantal en neem daarbij ook in ogenschouw dat het een gegeven is dat waar groepen mensen samenleven, er geweldsmisdrijven worden gepleegd. Religieuze motieven of niet.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:23 schreef Zienswijze het volgende:
In beide landen zijn alleen al in de laatste 10 jaar meer dan 3000 (!) mensen om het leven gekomen door moslim-christen rellen in Indonesie, moslim-hindoe rellen in India en aanslagen van moslimextremisten, doch zij dezelfde cultuur hebben.
En dat noem jij tamelijk vredelievend samenleven?
Worden christen-critici in dezelfde ruime mate vermoord als islam-critici? Het lijkt me raadzaam om appels met appels blijven te vergelijken en niet opeens peren erbij te halen...quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:07 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Pro-life activisten die moord en brand schreeuwen bij abortusklinieken of christelijk basisscholen die het scheppingsverhaal blijven vertellen. Niet kenmerkend iets voor de islam dus.
Gebruiken zij geweld of propaganderen zij zelfs geweld? Nee. Als je het nieuws bekijkt, zie je dat de strijd om een islamtische staat neer te zetten in een land doorgaans met geweld gepaard gaat.quote:De SGP die streeft naar een theocratie; niet kenmerkend voor de islam dus.
Culturele verschillen komen voort uit religieuze verschillen. Dat polygamie bijv. voorkomt onder een deel van de moslims, komt rechtstreeks uit hun geloof.quote:Je noemt het zelf al: culturele verschillen.
Is andere godsdiensten erbij halen terwijl wij het in dit topic over de islam hebben je enige antwoord?quote:Ook dit is niet bepaald iets waar de islam een monopoliepositie in heeft.
quote:Cultureel verschijnsel. Ook in bepaalde christelijke zuilen is het nogal moeilijk om het geloof de rug toe te keren.
Het is je kennelijk niet opgevallen, maar in een door de PVV geleide overheid hebben moslims andere rechten dan burgers uit andere demografieen.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:38 schreef Zienswijze het volgende:
Tevens hebben niet-moslims volgens islamitische theologie andere rechten dan moslims in een islamiitische staat.
In dit geval zijn het religieuze motieven.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:35 schreef Argento het volgende:
[..]
ja, want 3000 is met de beste (of slechtste zo u wilt) wil van de wereld niet als 'veel' te beschouwen ondanks je nogal suggestieve gebruik van het uitroepteken. Sla het even om naar tijd en totaal bevolkingsaantal en neem daarbij ook in ogenschouw dat het een gegeven is dat waar groepen mensen samenleven, er geweldsmisdrijven worden gepleegd. Religieuze motieven of niet.
Ah, dat wist ik niet.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:23 schreef Zienswijze het volgende:
De moslims daar waren vroeger boeddhistisch. Het lijkt me sterk dat ze "opeens" een andere cultuur hebben aangenomen.
Ik heb nooit ontkent dat dat geen rol speelt. Maar al te vaak wordt gesuggereerd dat het de ideologie an sich betreft, en dat is flauwekul.quote:Je erkent dus dat het aan het soort geloof ligt?
Wat? Dat het een conflict is met een politiek karakter?quote:Weet je dat zeker?
Jup. 3000 is niet bijster veel, als je kijkt naar het aantal inwoners.quote:In beide landen zijn alleen al in de laatste 10 jaar meer dan 3000 (!) mensen om het leven gekomen door moslim-christen rellen in Indonesie, moslim-hindoe rellen in India en aanslagen van moslimextremisten, doch zij dezelfde cultuur hebben.
En dat noem jij tamelijk vredelievend samenleven?
Jup. De aanslagen zijn voornamelijk door dezelfde organisaties opgeëist. In het dagelijks leven functioneren die pluriforme samenlevingen, als het om religie gaat, prima.quote:Indonesie:
Moslim-christelijke rellen in 1999 en 2004.
Aanslagen door moslimextremisten (door de vele 'excessen' vermeld ik alleen de laatste 10 jaar):
in 2000, in 2002, in 2005 en in 2009.
India:
Moslim-hindoe rellen in 2002 en 2003
Aanslagen door moslimextremisten: in 2001, 2003, 2005, 2006 en in 2008.
En dit allemaal noem jij tamelijk vredelievend samenleven?
quote:Laat liever de moslim over mij regeren in uiterlijke zaken dan dat de Roomsen over mij heersen in geestelijke zaken. Want als ik onderdaan ben van de Moslim, zal hij mij tenminste niet dwingen om zijn geloof aan te nemen. Maar als ik moet leven onder de Franken en wordt verenigd met de Katholieke Kerk, zal ik wellicht afscheid moeten nemen van mijn God.
Woehahaha, en dat geloof jij?quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:42 schreef speknek het volgende:
Laat liever de moslim over mij regeren in uiterlijke zaken dan dat de Roomsen over mij heersen in geestelijke zaken. Want als ik onderdaan ben van de Moslim, zal hij mij tenminste niet dwingen om zijn geloof aan te nemen. Maar als ik moet leven onder de Franken en wordt verenigd met de Katholieke Kerk, zal ik wellicht afscheid moeten nemen van mijn God.
Shit, ben ik er weer ingeluisd door linkse geschiedkundigenquote:
Wat heeft de toestand in 1947 te maken met het huidige vraagstuk? Er zijn zoveel perioden aan te wijzen waarin de ene bevolkingsgroep de andere bij de bosjes uitmoordde. Helaas is dat meer menselijk dan islamitisch.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:42 schreef Zienswijze het volgende:
In 1947 zijn er meer dan 1 miljoen doden gevallen tussen hindoes/sikhs vs moslims in India. Vallen 1 miljoen doden nog steeds onder het kopje tamelijk vredelievend samenleven?
Nee, dat zijn objectieve geschiedkundigen. Ook die maken wel eens foutenquote:Op woensdag 21 juli 2010 21:46 schreef speknek het volgende:
[..]
Shit, ben ik er weer ingeluisd door linkse geschiedkundigen.
Zelfde cultuur, maar moslims zijn in die regio wel gewelddadiger. Dan klopt je bewering van net niet dat het aan culturele verschillen ligt he?quote:
Als het boeddhisme ruimschoots vredelievender is dan de islam, en het ligt volgens jou niet aan de ideologie an sich (kijk voor de grap eens even naar het verschil in aantal geweldstekstene in de Koran en boeddhistische geschriftenquote:Ik heb nooit ontkent dat dat geen rol speelt. Maar al te vaak wordt gesuggereerd dat het de ideologie an sich betreft, en dat is flauwekul.
En leg mij het politieke karakter even uit?quote:Wat? Dat het een conflict is met een politiek karakter?
Stel bevolkings India+Indonesie is 1650 miljoen mensen samen (is overdreven, maar voor het gemak doe ik het even). Daar: 3000 doden. Nederland 16,5 miljoen. Als er in Nederland dus 30 doden zouden vallen bij autochtoon-moslim conflict, zou jij het nog steeds tamelijk vredelievend samenleven noemen?quote:Jup. 3000 is niet bijster veel, als je kijkt naar het aantal inwoners.
Je wilt serieus dit beweren? "In het dagelijks leven functioneren die pluriforme samenlevingen, als het om religie gaat, prima."quote:Jup. De aanslagen zijn voornamelijk door dezelfde organisaties opgeëist. In het dagelijks leven functioneren die pluriforme samenlevingen, als het om religie gaat, prima.
Zoals ik het lees, is het getal van één miljoen slachtoffers in de deling van India, een van de hogere schattingen.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:42 schreef Zienswijze het volgende:
In 1947 zijn er meer dan 1 miljoen doden gevallen tussen hindoes/sikhs vs moslims in India.
Er wonen een miljard mensen in India, meer dan twee keer zoveel als in Europa. Er wonen zo'n honderdvijftig miljoen moslims in India, het is een van de landen met een van de grootste moslimbevolking ter wereld, en hoewel er vele, vele gevallen van interreligieus geweld zijn in India (en ander etnisch en politiek geweld), en geweest, maken deze getallen wel duidelijk dat er inderdaad sprake is van tamelijk vredelievend samenleven.quote:Vallen 1 miljoen doden nog steeds onder het kopje tamelijk vredelievend samenleven?
Dit zijn geen conflicten tussen bevolkingsgroepen. In die regio vormen zij dezelfde bevolkingsgroep. Dit conflict gaat over een religieus conflict binnen dezelfde bevolkingsgroep.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:47 schreef Argento het volgende:
[..]
Wat heeft de toestand in 1947 te maken met het huidige vraagstuk? Er zijn zoveel perioden aan te wijzen waarin de ene bevolkingsgroep de andere bij de bosjes uitmoordde. Helaas is dat meer menselijk dan islamitisch.
Nee, ik vroeg om problemen die kenmerkend zijn voor de islam. Dat er problemen spelen lijkt me duidelijk, maar die hebben meer betrekking op de botsing tussen religieuze dogma's en een voornamelijk seculiere staat waarin religie steeds meer naar de achtergrond verdwijnt.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:38 schreef Zienswijze het volgende:
Ho, wacht. Je vroeg net zelf om islam-gerelateerde problemen. Vervolgens geef ik je antwoord en als wederwoord haal je het christendom erbij. Volgens mij wilde jij het zelf over de islam hebben? Maar goed, hierbij alsnog met antwoord op het christendom dat je uit het niets erbij tovert.
Over appels met peren vergelijken gesproken. Neem de discriminatie van atheïsten in de VS als tegenvoorbeeld.quote:Worden christen-critici in dezelfde ruime mate vermoord als islam-critici? Het lijkt me raadzaam om appels met appels blijven te vergelijken en niet opeens peren erbij te halen...
Neem de vermoorde abortusarts in de VS. Dat heeft niet zoveel van doen met de ideologie zelf, maar met idiote fundi's die vinden dat hun ideologie geweld rechtvaardigt. Het is vergelijkbaar met het voorstel om gewelddadige games te verbieden. Niet de games, maar de mindset waarmee men een game speelt is het enige aspect wat een rol speelt op die zogenaamde invloed.quote:Gebruiken zij geweld of propaganderen zij zelfs geweld? Nee. Als je het nieuws bekijkt, zie je dat de strijd om een islamtische staat neer te zetten in een land doorgaans met geweld gepaard gaat.
Dat gaat wel degelijk op voor christenen, het komt alleen in een veel subtielere vorm voor. Christenen krijgen er niet meer de ruimte en gelegenheid toe, zeg maar. Daarom lijkt het me wel zo eerlijk om Nederland zoveel mogelijk als voorbeeld aan te halen, omdat het christendom een veel andere geschiedenis kent.quote:Tevens hebben niet-moslims volgens islamitische theologie andere rechten dan moslims in een islamiitische staat. Dit gaat niet op voor niet-christenen en christenen. Waarbij ik het niet voor de SGP wil opnemen, want van mij mag de SGP verdwijnen, maar ik geef je wel een nuance tussen deze 2 godsdiensten.
Eén woord, twee lettergrepen: bullshit. Dat heeft te maken met de ontwikkeling die wordt doorgemaakt. Of moet ik je bijbelse figuren noemen die ook graag van meer walletjes aten?quote:Culturele verschillen komen voort uit religieuze verschillen. Dat polygamie bijv. voorkomt onder een deel van de moslims, komt rechtstreeks uit hun geloof.
Wel als ik vraag naar problemen die volgens jou typisch islamitisch zijn, ja.quote:Is andere godsdiensten erbij halen terwijl wij het in dit topic over de islam hebben je enige antwoord?
Hoe bedoel je? Ik geef alleen maar aan dat (sociale) verstoting ook in het christendom nog voorkomt, zij het in wellicht minder ernstige mate.quote:Met alle respect, maar als jij de de beginselen tussen wetgeving godsdiensten onderling niet begrijpt (in dit geval christendom vs. islam), waarom voeren we dan een discussie?
![]()
Dat heeft dan weer te maken met het 'feit' dat de islam daar dominant is.quote:Trouwens:
Volgens mij worden ex-christenen niet in dezelfde mate bedreigt dan ex-moslims. Ook in het MIdden-Oosten, terwijl ze dezelfde cultuur hebben. Hoezo cultuurverschillen volgens jou?
Dan heb je het verkeerd gelezen. Vergeet ook niet de slachtoffers in de maanden/jaren na de deling.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:58 schreef Monidique het volgende:
[..]
Zoals ik het lees, is het getal van één miljoen slachtoffers in de deling van India, een van de hogere schattingen.
Toen woonden er nog geen 1 miljard mensen in India.quote:Er wonen een miljard mensen in India, meer dan twee keer zoveel als in Europa. Er wonen zo'n honderdvijftig miljoen moslims in India, het is een van de landen met een van de grootste moslimbevolking ter wereld, en hoewel er vele, vele gevallen van interreligieus geweld zijn in India (en ander etnisch en politiek geweld), en geweest, maken deze getallen wel duidelijk dat er inderdaad sprake is van tamelijk vredelievend samenleven.
Kan je het niet gewoon beleefd houden? Iedereen in dit topic, ook Argento en Xa1pt, discussieren op een zeer nette manier. Behalve jij blijkbaar.quote:Teleurstellende kutkloon.
Nee, want dezelfde problemen die ik opnoemde spelen ook in de islamitische wereld.quote:Op woensdag 21 juli 2010 22:10 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, ik vroeg om problemen die kenmerkend zijn voor de islam. Dat er problemen spelen lijkt me duidelijk, maar die hebben meer betrekking op de botsing tussen religieuze dogma's en een voornamelijk seculiere staat waarin religie steeds meer naar de achtergrond verdwijnt.
Nu dwaal je nog verder van het onderwerp af.quote:Over appels met peren vergelijken gesproken. Neem de discriminatie van atheïsten in de VS als tegenvoorbeeld.
En toch komt uit die hoek veel minder geweld dan uit die andere hoek. Hoe verklaar je dat?quote:Neem de vermoorde abortusarts in de VS. Dat heeft niet zoveel van doen met de ideologie zelf, maar met idiote fundi's die vinden dat hun ideologie geweld rechtvaardigt. Het is vergelijkbaar met het voorstel om gewelddadige games te verbieden. Niet de games, maar de mindset waarmee men een game speelt is het enige aspect wat een rol speelt op die zogenaamde invloed.
En kan je hiervan voorbeelden noemen die uit de theologie komen?quote:Dat gaat wel degelijk op voor christenen, het komt alleen in een veel subtielere vorm voor. Christenen krijgen er niet meer de ruimte en gelegenheid toe, zeg maar. Daarom lijkt het me wel zo eerlijk om Nederland zoveel mogelijk als voorbeeld aan te halen, omdat het christendom een veel andere geschiedenis kent.
Deed Jezus dat ook? En zo ja, op welke manier geeft dit een rechtvaardiging voor christenen om het ook te doen?quote:Eén woord, twee lettergrepen: bullshit. Dat heeft te maken met de ontwikkeling die wordt doorgemaakt. Of moet ik je bijbelse figuren noemen die ook graag van meer walletjes aten?![]()
En waarom? We hebben het hier toch over 1 godsdienst?quote:Wel als ik vraag naar problemen die volgens jou typisch islamitisch zijn, ja.
Aha, in mindere mate. Is dit dan niet een fundamenteel verschil?quote:Hoe bedoel je? Ik geef alleen maar aan dat (sociale) verstoting ook in het christendom nog voorkomt, zij het in wellicht minder ernstige mate.
Nee, want ook in Europa speelt dit, terwijl je islam hier niet dominant is. Hoe verklaar je dan dat ex-moslims in Europa in een ruimere mate worden bedreigd dan ex-christenen?quote:Dat heeft dan weer te maken met het 'feit' dat de islam daar dominant is.
Zou dat niet kunnen komen omdat mensen in Europa al enige tijd gewend zijn aan westerse ideeën als godsdienstvrijheid?quote:Op woensdag 21 juli 2010 22:22 schreef Zienswijze het volgende:
Nee, want ook in Europa speelt dit, terwijl je islam hier niet dominant is. Hoe verklaar je dan dat ex-moslims in Europa in een ruimere mate worden bedreigd dan ex-christenen?
Dat zou ik zo net niet weten. In Turkije en Marokko heb je namelijk ook een redelijke mate van godsdienstvrijheid.quote:Op woensdag 21 juli 2010 22:25 schreef Appelknaller het volgende:
[..]
Zou dat niet kunnen komen omdat mensen in Europa al enige tijd gewend zijn aan westerse ideeën als godsdienstvrijheid?
Zoals ik al zei: ik ontken niet dat het religieuze aspect geenszins een rol speelt. Wel een rol die vandaag de dag nogal overrated is.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:56 schreef Zienswijze het volgende:
Zelfde cultuur, maar moslims zijn in die regio wel gewelddadiger. Dan klopt je bewering van net niet dat het aan culturele verschillen ligt he?
Aan de geschiedenis en ontwikkeling die een religie doormaakt. Het christendom lijkt alleen maar beschaafder omdat de overgrote kern de verlichting heeft doorgemaakt. Daardoor heeft het continu moeten inboeten. De islam heeft wat dat betreft langer vrijuit kunnen doorontwikkelen.quote:Als het boeddhisme ruimschoots vredelievender is dan de islam, en het ligt volgens jou niet aan de ideologie an sich (kijk voor de grap eens even naar het verschil in aantal geweldstekstene in de Koran en boeddhistische geschriften), waar ligt het volgens jou dan wel aan?
Iets met een conflict tussen India en Pakistan...quote:En leg mij het politieke karakter even uit?
Ja. Vaak heeft een terroristische cel nauwe banden met fundi's elsewhere. Het duidt niet op een groot draagvlak in de betreffende samenleving ofzo.quote:Stel bevolkings India+Indonesie is 1650 miljoen mensen samen (is overdreven, maar voor het gemak doe ik het even). Daar: 3000 doden. Nederland 16,5 miljoen. Als er in Nederland dus 30 doden zouden vallen bij autochtoon-moslim conflict, zou jij het nog steeds tamelijk vredelievend samenleven noemen?
Dat wil ik serieus beweren, ja. Een christelijke chauffeur in Goa zal een islamitische klant met een grote smile van A naar B brengen. Zelfs al is vaak - vanwege de kleding – op het eerste gezicht meteen zichtbaar welke religie men aanhangt.quote:Je wilt serieus dit beweren? "In het dagelijks leven functioneren die pluriforme samenlevingen, als het om religie gaat, prima."
Ondanks alle wereldwijde religieuze conflicten? Ondanks dat bijvoorbeeld Bahai's in Iran en Egypte de toegang tot overheidsdiensten wordt ontzegd (dit om te verwijzen naar het 'dagelijkse leven' uit je bewering)?
Uhu. Het enige wat ik dan ook wil zeggen is dat het niet de islam is, maar de mens.quote:Op woensdag 21 juli 2010 22:22 schreef Zienswijze het volgende:
Nee, want dezelfde problemen die ik opnoemde spelen ook in de islamitische wereld.
Dat vandaag de dag kritische geluiden richting christenen minder snel monddood (al dan niet letterlijk) worden gemaakt staat buiten kijf. Maar dan trek je weer de 'ongelijke parallel'. Wil je de parallel iets eerlijker maken dan verwijs ik je naar de vele brandstapels in de Middeleeuwen waarin ketters monddood werden gemaakt.quote:Nu dwaal je nog verder van het onderwerp af.
Maar kan je m'n vraag alsnog beantwoorden?
Zie hierboven.quote:En toch komt uit die hoek veel minder geweld dan uit die andere hoek. Hoe verklaar je dat?
Goeie vraag. Het is – voor zover ik weet – niet zo dat christenen daadwerkelijk andere rechten en plichten kenden dan 'heidenen'. Maar dat heeft dan weer te maken met het feit dat er geen echt christelijke staat is geweest geloof ik. In de geestelijke sferen mogen heidenen natuurlijk doorgaans sowieso niet op een vrijplaats in de hemel rekenen.quote:En kan je hiervan voorbeelden noemen die uit de theologie komen?
Van Jezus is niets bekend over eventuele huwelijken of seksuele escapades. Wel zijn er veel bijbelse figuren die 2 of meerdere vrouwen hadden. Een eventuele rechtvaardiging wordt gecreëerd. Die is er niet vanuit zichzelf. Homo's waren 50 jaar geleden not-done. Sterker nog: 'ze bestonden niet eens'. En nu zijn er in de christelijke linie 'zelfs' verantwoorde homo's.quote:Deed Jezus dat ook? En zo ja, op welke manier geeft dit een rechtvaardiging voor christenen om het ook te doen?
Als je wilt beweren dat de islam puur een verwerpelijke ideologie is zul je je ook moeten richten op verschijnselen die die bewering tegenspreken.quote:En waarom? We hebben het hier toch over 1 godsdienst?
Nee, want dat heeft dus te maken met die ontwikkeling. Maar zo je wilt: neem de Amish.quote:Aha, in mindere mate. Is dit dan niet een fundamenteel verschil?
Omdat bepaalde ideeën niet van de ene op de andere dag verdwijnen of veranderen. Ook onder moslims is een zekere liberalisering op gang, het heeft alleen tijd (en ruimte) nodig.quote:Nee, want ook in Europa speelt dit, terwijl je islam hier niet dominant is. Hoe verklaar je dan dat ex-moslims in Europa in een ruimere mate worden bedreigd dan ex-christenen?
Sorry dat ik net jou eruit pak, maar dat soort onzin wordt zo vaak herhaald dat iedereen het klakkeloos aanneemt. Ik denk dat de Boedhisten aardig in de buurt komen van het aantal slachtoffers dat Moslims hebben gemaakt.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:56 schreef Zienswijze het volgende:
Als het boeddhisme ruimschoots vredelievender is dan de islam, en het ligt volgens jou niet aan de ideologie an sich (kijk voor de grap eens even naar het verschil in aantal geweldstekstene in de Koran en boeddhistische geschriften), waar ligt het volgens jou dan wel aan?
[..]
Ik word toch zo moe van dit soort ongelooflijke domheid. Jawel, het doet er natuurlijk niet toe welke ideeën er rondgaan. Het gaat alleen om de persoon en zijn hoogstpersoonlijke cultuur, die is volledig afgesloten en nimmer beinvloedbaar door een religie.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Kun je me uitleggen hoe gematigde moslims überhaupt kunnen bestaan terwijl de zogenaamde 'geweldsverzen' nog altijd in de koran te vinden zijn? Het zelfde geldt overigens voor christenen: wat voor doel dient het als de geweldsverzen' er uit gefilterd worden terwijl er in het christendom al nauwelijks extremistische groeperingen te vinden zijn...
Het lijkt er op dat het meer met cultuur en interpretatie te maken heeft, dan met de tekst zelf.
Het is een combinatie van, zoals ik al eerder zei.quote:Op donderdag 22 juli 2010 00:52 schreef Sachertorte het volgende:
Ik word toch zo moe van dit soort ongelooflijke domheid. Jawel, het doet er natuurlijk niet toe welke ideeën er rondgaan. Het gaat alleen om de persoon en zijn hoogstpersoonlijke cultuur, die is volledig afgesloten en nimmer beinvloedbaar door een religie.
Zo'n tekst zal alleen invloed hebben als de situatie daarnaar is. Die wordt niet door de tekst zelf geschapen (i.t.t. wat wel eens impliciet beweerd wordt).quote:Kom, laat die tekst eens bezinken. Kan je je voorstellen dat zulke ideeën tot massavernietiging kunnen leiden? Of gaan mensen volkomen zelfstandig tot zulke daden over, gedreven door hun genen oid, onbeinvloed door anderen?
Volgens mij was Japan toen geen boeddhistische staat, was de oorlog niet uit naam van Boeddha, werden er nergens boeddhistische tempels gebouwd op kerken en moskeeën, waren de militairen in geen enkele wijze boeddhistisch, dus er was weinig 'Boeddhisten plegen genocide' aan. Volgens mij, maar misschien heb ik het mis.quote:Op woensdag 21 juli 2010 23:44 schreef Viajero het volgende:
Sorry dat ik net jou eruit pak, maar dat soort onzin wordt zo vaak herhaald dat iedereen het klakkeloos aanneemt. Ik denk dat de Boedhisten aardig in de buurt komen van het aantal slachtoffers dat Moslims hebben gemaakt.
De laatste keer dat er iemand probeerde genocide op de Nederlanders te plegen was dat door Boedhisten. Vraag maar eens aan oude mensen uit Indie hoe lief Boedhisten zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_War
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |