Beter nog, in aanloop naar en tijdens WO2 werd het Boeddhisme in Japan als bijzonder onpatriottisch gezien, omdat het een uitheemse religie is, en kreeg iedereen het staats-Shintoisme opgelegd.quote:Op donderdag 22 juli 2010 07:38 schreef Monidique het volgende:
Volgens mij was Japan toen geen boeddhistische staat, was de oorlog niet uit naam van Boeddha, werden er nergens boeddhistische tempels gebouwd op kerken en moskeeën, waren de militairen in geen enkele wijze boeddhistisch, dus er was weinig 'Boeddhisten plegen genocide' aan. Volgens mij, maar misschien heb ik het mis.
inderdaad.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:37 schreef speknek het volgende:
[..]
Beter nog, in aanloop naar en tijdens WO2 werd het Boeddhisme in Japan als bijzonder onpatriottisch gezien, omdat het een uitheemse religie is, en kreeg iedereen het staats-Shintoisme opgelegd.
(en je zult de WO2 moeilijk kunnen gronden in heilige Shinto geschriften, want die zijn er niet)
Onzin, religie is niets anders dan cultuur.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:26 schreef okiokinl het volgende:
[..]
maar natuurlijk wel. religie heeft en bepaalde cultuur, cultuur hoeft helemaal geen religie te hebben..
Ahha. Weer wat geleerd.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:37 schreef speknek het volgende:
[..]
Beter nog, in aanloop naar en tijdens WO2 werd het Boeddhisme in Japan als bijzonder onpatriottisch gezien, omdat het een uitheemse religie is, en kreeg iedereen het staats-Shintoisme opgelegd.
en leg dan nog eens uit hoe cultuur en religie hetzelfde zijn? x=y betekend ook y=xquote:Op donderdag 22 juli 2010 15:45 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Onzin, religie is niets anders dan cultuur.
Even in verhelderend schema:
Religie
/
Cultuur- (Streek)taal
\
Tour de France
Cultuur is de overkoepelende term voor gedeelde menselijke ideeën/gedragingen.
Excuses voor de belabberde opmaak, Fok! kan niet beter zo te zien.
quote:Op maandag 19 juli 2010 22:04 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Wederom een bevestiging dat het niet te doen is om de moslims maar om de islam. Als je daadwerkelijk moslims zou haten, neem je de moeite niet om zo'n prachtig stuk te schrijven.
Dat staat er niet flapdrol. Er staat dat cultuur breder is dan religie, maar dat religie altijd cultuur is. Het is dat laatste dat vele onnozelen altijd willen ontkennen. Een oprisping van hun eigen religieuze gedachten evrmoedelijk, waarin religie van god gegeven is en dus los staat van het menselijke. De rationele mens weet natuurlijk beter.quote:Op donderdag 22 juli 2010 23:04 schreef okiokinl het volgende:
[..]
en leg dan nog eens uit hoe cultuur en religie hetzelfde zijn? x=y betekend ook y=x
je zei dit: Er is geen enkel verschil tussen cultuur en religie.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 00:39 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Dat staat er niet flapdrol. Er staat dat cultuur breder is dan religie, maar dat religie altijd cultuur is. Het is dat laatste dat vele onnozelen altijd willen ontkennen. Een oprisping van hun eigen religieuze gedachten evrmoedelijk, waarin religie van god gegeven is en dus los staat van het menselijke. De rationele mens weet natuurlijk beter.
Ja, en dat klopt ook. Ik vrees alleen dat jij dat concept gewoon niet begrijpt.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 01:21 schreef okiokinl het volgende:
[..]
je zei dit: Er is geen enkel verschil tussen cultuur en religie.
De eeuwige denkfout... Overigens doet 99% van de mensen dat, maar: laat los dat denken in dualismen, zo werkt de wereld niet.quote:voor de rest, religie is wel een onderdeel van cultuur, maar die cultuur hoeft niet te dicteren wat die religie is.
Nee, weer dezelfde denkfout.quote:islam is vele verschillende culturen,
LEZEN. Dat is precies wat ik zeg: religie is een menselijke uitvinding, niet iets goddelijks. God bestaat niet, alleen als verzonnen entiteit.quote:van het midden oosten tot diep in thailand. dat religie onderdeel van cultuur is, maakt die religie nog niet exclusief van die cultuur. bovendien staat religie helemaal niet los van het menselijke,
Dat van Indonesië:quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:23 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
De moslims daar waren vroeger boeddhistisch. Het lijkt me sterk dat ze "opeens" een andere cultuur hebben aangenomen.
[..]
Je erkent dus dat het aan het soort geloof ligt?
[..]
Weet je dat zeker?
In beide landen zijn alleen al in de laatste 10 jaar meer dan 3000 (!) mensen om het leven gekomen door moslim-christen rellen in Indonesie, moslim-hindoe rellen in India en aanslagen van moslimextremisten, doch zij dezelfde cultuur hebben.
En dat noem jij tamelijk vredelievend samenleven?
Indonesie:
Moslim-christelijke rellen in 1999 en 2004.
Aanslagen door moslimextremisten (door de vele 'excessen' vermeld ik alleen de laatste 10 jaar):
in 2000, in 2002, in 2005 en in 2009.
India:
Moslim-hindoe rellen in 2002 en 2003
Aanslagen door moslimextremisten: in 2001, 2003, 2005, 2006 en in 2008.
En dit allemaal noem jij tamelijk vredelievend samenleven?
http://www.volkskrant.nl/(...)_gevoelige_executiesquote:Tibo, Da Silva en Riwu zijn ter dood veroordeeld voor hun aandeel in het sektarisch geweld in Midden-Sulawesi. Op 23 mei 2000 werden 191 bewoners, voornamelijk moslims, gedood bij een actie waaraan ook het drietal deelnam. Die actie was de definitieve aanzet tot een openlijke oorlog tussen christenen en moslims.
Wat me aan Egypte wel opvalt zijn de christelijke Kopten.quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:37 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Overal waar een redelijke moslimpopulatie aanwezig is, heb je groepen mensen die een islamitische staat willen vestigen. Elk moslimland sowieso, omdat grotendeels islamitisch, heeft met zulke groeperingen te maken. Egypte bijvoorbeeld, maar ook Somalie waar de islamitische terreurgroep Al-Shabaab momenteel actueel is. In Egypte zijn verscheidene islamitische terreurgroepen actief, bijvoorbeeld Egyptian Islamic Jihad of Mujahedeen of Egypt. In 2005 zijn er bijv. 2 aanslagen en in 2006 1 aanslag gepleegd.
Lees meer: http://en.wikipedia.org/w(...)#2004_Sinai_bombings
Verder is het met de godsdienstvrijheid in Egypte desastreus gesteld, wat natuurlijk geheel in lijn staat met islamitische theologie, want moslims en niet-moslims hebben daarin niet dezelfde rechten. In Egypte bijv. worden alleen moslims, joden en christenen toegestaan. Egypte kent een redelijke Bahai-minderheid (=kleine godsdienst uit Iran) en hun godsdienst wordt dus niet erkend; zij moeten daarom hun identiteit verloochenen willen zij aanspraak maken op overheidsdiensten in Egypte.
http://www.rfiaonline.org(...)egypt-bahai-id-cards
wat is mijn denkfout precies?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 01:26 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ja, en dat klopt ook. Ik vrees alleen dat jij dat concept gewoon niet begrijpt.
[..]
De eeuwige denkfout... Overigens doet 99% van de mensen dat, maar: laat los dat denken in dualismen, zo werkt de wereld niet.
[..]
Nee, weer dezelfde denkfout.
[..]
LEZEN. Dat is precies wat ik zeg: religie is een menselijke uitvinding, niet iets goddelijks. God bestaat niet, alleen als verzonnen entiteit.
ze zijn door de eeuwen heen, en nog steeds, wel erg onderdrukt.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 03:13 schreef Nachtjager het volgende:
[..]
Wat me aan Egypte wel opvalt zijn de christelijke Kopten.
Ze wonen er sinds de moslims er de macht kregen ergens in het jaar 600. Deze christenen leven bijna 1500 jaar tussen moslims en nog altijd zijn er bijna 10 miljoen Kopten.
Ik heb er nu iets meer over gelezen, en jullie hebben alldrie gelijk. Bedankt voor het mij aanzetten tot verder onderzoek!quote:Op donderdag 22 juli 2010 15:16 schreef okiokinl het volgende:
[..]
inderdaad.
het shintoisme maakte de keizer een directe afstammeling van goden, wat een goed onderdrukkings middel was. ook maakt het japanners een uitverkoren volk, hoger dan alle andere volken.
quote:Op maandag 19 juli 2010 22:05 schreef FreezePop het volgende:
Alsof al die andere religies zo geweldig zijn. Afschaffen die zooi, niet alleen de islam.
Hoe naief.quote:Op maandag 19 juli 2010 22:04 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Wederom een bevestiging dat het niet te doen is om de moslims maar om de islam. Als je daadwerkelijk moslims zou haten, neem je de moeite niet om zo'n prachtig stuk te schrijven.
quote:Op woensdag 21 juli 2010 16:35 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Ach, vroeger hadden we de russen om bang voor te zijn. Je moet toch iets hebben om het stemvee bang voor te maken?
quote:Op vrijdag 23 juli 2010 03:13 schreef Nachtjager het volgende:
[..]
Wat me aan Egypte wel opvalt zijn de christelijke Kopten.
Ze wonen er sinds de moslims er de macht kregen ergens in het jaar 600. Deze christenen leven bijna 1500 jaar tussen moslims en nog altijd zijn er bijna 10 miljoen Kopten.
quote:Zelf ben ik agnost. Maar christenen en joden menen dat God de mens naar Zijn beeld heeft geschapen. Door zichzelf te observeren, als vrije, rationele wezens die tot liefde in staat zijn, denken zij Hem te kunnen leren kennen. Ze kunnen zelfs met Hem redetwisten, zoals de joden al hun hele geschiedenis doen.
quote:Ik herinner me ook nog mijn tweede sterke indruk van Egypte: het viel me op hoe bang die aardige, vriendelijke mensen waren. Terwijl wij in Sharm al-Sheikh waren, kwam president Mubarak er toevallig op bezoek. Ik herinner me de angst nog die de stad opeens overspoelde toen werd aangekondigd dat Mubarak onverwacht op bezoek zou komen; ik zie nog de stoet zwarte auto’s op de dag van zijn bezoek en voel nog het bijna lichamelijke besef van de angst, als een koude rilling op die snikhete zomerdag.
quote:Op vrijdag 23 juli 2010 22:51 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Een dergelijke huivering moet de inwoners van Gaza ook overkomen als ze een Israelisch vliegtuig horen overkomen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |