abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 juli 2010 @ 13:37:41 #126
8369 speknek
Another day another slay
pi_84353926
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 07:38 schreef Monidique het volgende:
Volgens mij was Japan toen geen boeddhistische staat, was de oorlog niet uit naam van Boeddha, werden er nergens boeddhistische tempels gebouwd op kerken en moskeeën, waren de militairen in geen enkele wijze boeddhistisch, dus er was weinig 'Boeddhisten plegen genocide' aan. Volgens mij, maar misschien heb ik het mis.
Beter nog, in aanloop naar en tijdens WO2 werd het Boeddhisme in Japan als bijzonder onpatriottisch gezien, omdat het een uitheemse religie is, en kreeg iedereen het staats-Shintoisme opgelegd.

(en je zult de WO2 moeilijk kunnen gronden in heilige Shinto geschriften, want die zijn er niet)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_84357878
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 13:37 schreef speknek het volgende:

[..]

Beter nog, in aanloop naar en tijdens WO2 werd het Boeddhisme in Japan als bijzonder onpatriottisch gezien, omdat het een uitheemse religie is, en kreeg iedereen het staats-Shintoisme opgelegd.

(en je zult de WO2 moeilijk kunnen gronden in heilige Shinto geschriften, want die zijn er niet)
inderdaad.
het shintoisme maakte de keizer een directe afstammeling van goden, wat een goed onderdrukkings middel was. ook maakt het japanners een uitverkoren volk, hoger dan alle andere volken.
  donderdag 22 juli 2010 @ 15:45:24 #128
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_84358938
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 13:26 schreef okiokinl het volgende:

[..]

maar natuurlijk wel. religie heeft en bepaalde cultuur, cultuur hoeft helemaal geen religie te hebben..
Onzin, religie is niets anders dan cultuur.

Even in verhelderend schema:

Religie
/
Cultuur- (Streek)taal
\
Tour de France

Cultuur is de overkoepelende term voor gedeelde menselijke ideeën/gedragingen.

Excuses voor de belabberde opmaak, Fok! kan niet beter zo te zien.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_84366122
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 13:37 schreef speknek het volgende:

[..]

Ahha. Weer wat geleerd.
pi_84377610
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 15:45 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Onzin, religie is niets anders dan cultuur.

Even in verhelderend schema:

Religie
/
Cultuur- (Streek)taal
\
Tour de France

Cultuur is de overkoepelende term voor gedeelde menselijke ideeën/gedragingen.

Excuses voor de belabberde opmaak, Fok! kan niet beter zo te zien.
en leg dan nog eens uit hoe cultuur en religie hetzelfde zijn? x=y betekend ook y=x
  vrijdag 23 juli 2010 @ 00:19:00 #131
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_84381646
quote:
Op maandag 19 juli 2010 22:04 schreef Gillette_M5 het volgende:

[..]

Wederom een bevestiging dat het niet te doen is om de moslims maar om de islam. Als je daadwerkelijk moslims zou haten, neem je de moeite niet om zo'n prachtig stuk te schrijven.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 23 juli 2010 @ 00:39:07 #132
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_84382332
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 23:04 schreef okiokinl het volgende:

[..]

en leg dan nog eens uit hoe cultuur en religie hetzelfde zijn? x=y betekend ook y=x
Dat staat er niet flapdrol. Er staat dat cultuur breder is dan religie, maar dat religie altijd cultuur is. Het is dat laatste dat vele onnozelen altijd willen ontkennen. Een oprisping van hun eigen religieuze gedachten evrmoedelijk, waarin religie van god gegeven is en dus los staat van het menselijke. De rationele mens weet natuurlijk beter.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 01:21:51 #133
274453 okiokinl
blablabla
pi_84383454
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 00:39 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Dat staat er niet flapdrol. Er staat dat cultuur breder is dan religie, maar dat religie altijd cultuur is. Het is dat laatste dat vele onnozelen altijd willen ontkennen. Een oprisping van hun eigen religieuze gedachten evrmoedelijk, waarin religie van god gegeven is en dus los staat van het menselijke. De rationele mens weet natuurlijk beter.
je zei dit: Er is geen enkel verschil tussen cultuur en religie.

voor de rest, religie is wel een onderdeel van cultuur, maar die cultuur hoeft niet te dicteren wat die religie is.
islam is vele verschillende culturen, van het midden oosten tot diep in thailand. dat religie onderdeel van cultuur is, maakt die religie nog niet exclusief van die cultuur. bovendien staat religie helemaal niet los van het menselijke, als je alleen de negatieve uitwassen belicht, heb je een vervormd beeld.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 01:26:46 #134
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_84383558
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 01:21 schreef okiokinl het volgende:

[..]

je zei dit: Er is geen enkel verschil tussen cultuur en religie.
Ja, en dat klopt ook. Ik vrees alleen dat jij dat concept gewoon niet begrijpt.
quote:
voor de rest, religie is wel een onderdeel van cultuur, maar die cultuur hoeft niet te dicteren wat die religie is.
De eeuwige denkfout... Overigens doet 99% van de mensen dat, maar: laat los dat denken in dualismen, zo werkt de wereld niet.
quote:
islam is vele verschillende culturen,
Nee, weer dezelfde denkfout.
quote:
van het midden oosten tot diep in thailand. dat religie onderdeel van cultuur is, maakt die religie nog niet exclusief van die cultuur. bovendien staat religie helemaal niet los van het menselijke,
LEZEN. Dat is precies wat ik zeg: religie is een menselijke uitvinding, niet iets goddelijks. God bestaat niet, alleen als verzonnen entiteit.
pi_84385064
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 21:23 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

De moslims daar waren vroeger boeddhistisch. Het lijkt me sterk dat ze "opeens" een andere cultuur hebben aangenomen.
[..]

Je erkent dus dat het aan het soort geloof ligt?
[..]

Weet je dat zeker?

In beide landen zijn alleen al in de laatste 10 jaar meer dan 3000 (!) mensen om het leven gekomen door moslim-christen rellen in Indonesie, moslim-hindoe rellen in India en aanslagen van moslimextremisten, doch zij dezelfde cultuur hebben.
En dat noem jij tamelijk vredelievend samenleven?

Indonesie:
Moslim-christelijke rellen in 1999 en 2004.
Aanslagen door moslimextremisten (door de vele 'excessen' vermeld ik alleen de laatste 10 jaar):
in 2000, in 2002, in 2005 en in 2009.

India:
Moslim-hindoe rellen in 2002 en 2003
Aanslagen door moslimextremisten: in 2001, 2003, 2005, 2006 en in 2008.

En dit allemaal noem jij tamelijk vredelievend samenleven?
Dat van Indonesië:
christenen gaan niet vrijuit, het lijkt me nuttig om ze maar ook te noemen:
quote:
Tibo, Da Silva en Riwu zijn ter dood veroordeeld voor hun aandeel in het sektarisch geweld in Midden-Sulawesi. Op 23 mei 2000 werden 191 bewoners, voornamelijk moslims, gedood bij een actie waaraan ook het drietal deelnam. Die actie was de definitieve aanzet tot een openlijke oorlog tussen christenen en moslims.
http://www.volkskrant.nl/(...)_gevoelige_executies
pi_84385175
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 19:37 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Overal waar een redelijke moslimpopulatie aanwezig is, heb je groepen mensen die een islamitische staat willen vestigen. Elk moslimland sowieso, omdat grotendeels islamitisch, heeft met zulke groeperingen te maken. Egypte bijvoorbeeld, maar ook Somalie waar de islamitische terreurgroep Al-Shabaab momenteel actueel is. In Egypte zijn verscheidene islamitische terreurgroepen actief, bijvoorbeeld Egyptian Islamic Jihad of Mujahedeen of Egypt. In 2005 zijn er bijv. 2 aanslagen en in 2006 1 aanslag gepleegd.
Lees meer: http://en.wikipedia.org/w(...)#2004_Sinai_bombings

Verder is het met de godsdienstvrijheid in Egypte desastreus gesteld, wat natuurlijk geheel in lijn staat met islamitische theologie, want moslims en niet-moslims hebben daarin niet dezelfde rechten. In Egypte bijv. worden alleen moslims, joden en christenen toegestaan. Egypte kent een redelijke Bahai-minderheid (=kleine godsdienst uit Iran) en hun godsdienst wordt dus niet erkend; zij moeten daarom hun identiteit verloochenen willen zij aanspraak maken op overheidsdiensten in Egypte.
http://www.rfiaonline.org(...)egypt-bahai-id-cards
Wat me aan Egypte wel opvalt zijn de christelijke Kopten.
Ze wonen er sinds de moslims er de macht kregen ergens in het jaar 600. Deze christenen leven bijna 1500 jaar tussen moslims en nog altijd zijn er bijna 10 miljoen Kopten.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 03:20:07 #137
311497 Costarican
I would rather do costa rica.
pi_84385230
Ik kan nu wel genoeg hoor, meneer geert
  vrijdag 23 juli 2010 @ 03:48:25 #138
274453 okiokinl
blablabla
pi_84385545
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 01:26 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Ja, en dat klopt ook. Ik vrees alleen dat jij dat concept gewoon niet begrijpt.
[..]

De eeuwige denkfout... Overigens doet 99% van de mensen dat, maar: laat los dat denken in dualismen, zo werkt de wereld niet.
[..]

Nee, weer dezelfde denkfout.
[..]

LEZEN. Dat is precies wat ik zeg: religie is een menselijke uitvinding, niet iets goddelijks. God bestaat niet, alleen als verzonnen entiteit.
wat is mijn denkfout precies?
  vrijdag 23 juli 2010 @ 03:50:41 #139
274453 okiokinl
blablabla
pi_84385570
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 03:13 schreef Nachtjager het volgende:

[..]

Ze wonen er sinds de moslims er de macht kregen ergens in het jaar 600. Deze christenen leven bijna 1500 jaar tussen moslims en nog altijd zijn er bijna 10 miljoen Kopten.
ze zijn door de eeuwen heen, en nog steeds, wel erg onderdrukt.
pi_84385676
He, eindelijk eens wat zinnigs uit de mond van Geert Wilders!
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  vrijdag 23 juli 2010 @ 15:48:45 #141
111528 Viajero
Who dares wins
pi_84401420
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 15:16 schreef okiokinl het volgende:

[..]

inderdaad.
het shintoisme maakte de keizer een directe afstammeling van goden, wat een goed onderdrukkings middel was. ook maakt het japanners een uitverkoren volk, hoger dan alle andere volken.
Ik heb er nu iets meer over gelezen, en jullie hebben alldrie gelijk. Bedankt voor het mij aanzetten tot verder onderzoek!
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 17:20:25 #142
305049 antidood1
De enige echte.
pi_84404921
quote:
Op maandag 19 juli 2010 22:05 schreef FreezePop het volgende:
Alsof al die andere religies zo geweldig zijn. Afschaffen die zooi, niet alleen de islam.
Geen garantie.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 17:23:58 #143
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_84405045
Moslims zijn te dom om serieus te nemen. Dus ik trek me hierin terug.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_84406013
quote:
Op maandag 19 juli 2010 22:04 schreef Gillette_M5 het volgende:

[..]

Wederom een bevestiging dat het niet te doen is om de moslims maar om de islam. Als je daadwerkelijk moslims zou haten, neem je de moeite niet om zo'n prachtig stuk te schrijven.
Hoe naief.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 19:23:07 #145
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_84409352
Uiteindelijk seculariseren Moslims ook.
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
  vrijdag 23 juli 2010 @ 22:33:52 #146
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_84417475
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 16:35 schreef Jud1th het volgende:

[..]

Ach, vroeger hadden we de russen om bang voor te zijn. Je moet toch iets hebben om het stemvee bang voor te maken?

Ja. Of de Nazi's, ook erg belasterd.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  vrijdag 23 juli 2010 @ 22:34:41 #147
235357 TitusPullo
pi_84417512
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 03:13 schreef Nachtjager het volgende:

[..]

En ze worden nog altijd met de nek aangekeken.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_84417854
quote:
Zelf ben ik agnost. Maar christenen en joden menen dat God de mens naar Zijn beeld heeft geschapen. Door zichzelf te observeren, als vrije, rationele wezens die tot liefde in staat zijn, denken zij Hem te kunnen leren kennen. Ze kunnen zelfs met Hem redetwisten, zoals de joden al hun hele geschiedenis doen.

1 Het woord des HEREN kwam tot mij: 2 Gij nu, mensenkind, zo zegt de Here HERE over het land Israëls: het einde komt! Het einde over de vier hoeken des lands! 3 Nu breekt het einde voor u aan, want Ik zal mijn toorn tegen u loslaten, Ik zal u richten volgens uw wandel en al uw gruwelen aan u vergelden. 4 Ik zal u niet ontzien en geen deernis hebben, maar Ik zal uw wandel aan u vergelden, uw gruwelen zullen op u neerkomen, en gij zult weten, dat Ik de HERE ben.
5 Zo zegt de Here HERE: Onheil op onheil! Zie, het komt! 6 Er komt een einde; het einde komt! Het wordt wakker over u! Zie, het komt! 7 De doem komt over u, inwoner des lands! De tijd komt! De dag is nabij. Verwarring en geen vreugdegeroep op de bergen! 8 Nu zal Ik weldra mijn grimmigheid over u uitstorten en mijn toorn ten volle over u brengen, Ik zal u richten volgens uw wandel en al uw gruwelen aan u vergelden. 9 Ik zal niets ontzien en geen deernis hebben; naar uw wandel zal Ik u vergelden, en uw gruwelen zullen op u neerkomen. En gij zult weten, dat Ik, de HERE, het ben, die slaat.

Ezechiël 7,1-27 (Oude Testament)

Klinkt niet echt als een toffe kerel waarmee je in discussie gaat.

Overigens kan ik de artistieke waarde van de Bijbel (en de Koran) wel waarderen. Het zorgt sinds jaar en dag als een bron van kunstzinnige inspiratie.
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
  vrijdag 23 juli 2010 @ 22:51:25 #149
235357 TitusPullo
pi_84418321
quote:
Ik herinner me ook nog mijn tweede sterke indruk van Egypte: het viel me op hoe bang die aardige, vriendelijke mensen waren. Terwijl wij in Sharm al-Sheikh waren, kwam president Mubarak er toevallig op bezoek. Ik herinner me de angst nog die de stad opeens overspoelde toen werd aangekondigd dat Mubarak onverwacht op bezoek zou komen; ik zie nog de stoet zwarte auto’s op de dag van zijn bezoek en voel nog het bijna lichamelijke besef van de angst, als een koude rilling op die snikhete zomerdag.

Een dergelijke huivering moet de inwoners van Gaza ook overkomen als ze een Israelisch vliegtuig horen overkomen.
pi_84419443
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 22:51 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Een dergelijke huivering moet de inwoners van Gaza ook overkomen als ze een Israelisch vliegtuig horen overkomen.

Tsja. Luister, zonder offers waren we nu allemaal nog stalinnazi's.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')