18 jaar bijstand, zonder mankementenquote:Bijstandstrekker naar Hof wegens 'dwangarbeid'
Een bijstandsgerechtigde stapt naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, omdat hij vindt dat de gemeente Amsterdam hem ten onrechte heeft gedwongen deel te nemen aan een re-integratieproject.
Dat maakte de Bijstandsbond vrijdag bekend.
De Amsterdammer vindt dat er sprake was van dwangarbeid. Eerder legde hij de zaak al voor aan de Centrale Raad van Beroep, maar daar ving hij bot. Volgens de raad was er geen fysieke of psychische dwang op de man uitgeoefend.
Toen de man in 2006 weigerde om aan het re-integratietraject deel te nemen, kortte de gemeente hem op zijn uitkering. De Amsterdammer zat achttien jaar in de bijstand, terwijl hij lichamelijk en psychisch wel in staat was te werken.
Bijstandsbond
De Centrale Raad van Beroep oordeelde dat hij op z'n minst een begin had kunnen maken met het traject. De Amsterdammer daarentegen zei op dat moment net een stageplek met uitzicht op betaald werk te hebben gevonden. De werkbemiddelaar zou echter niet naar zijn argumenten hebben geluisterd.
De Bijstandsbond vindt de zaak van belang omdat nu op Europees niveau wordt bekeken of bijstandsgerechtigden mogen worden gedwongen om onder het wettelijk minimumloon te werken.
Nee, 't systeem is nog een beetje doorgeslagen... Voorzien in je eigen kostje = dwangarbeid? Tis maar hoe je het bekijkt, maar als we allemaal een uitkering aanvragen wordt het 'm ook niet. Kansloos werkloos tuig.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 11:50 schreef CasB het volgende:
Ik zou hem helemaal geen bijstand meer geven.
Als bijstand-gerechtigde mag je aanspraak maken op rechtsbijstand via de overheid. (of anders betaalt een club geitenwollensokken dat).quote:Op vrijdag 16 juli 2010 11:53 schreef PietjePuk007 het volgende:
Wie gaat dat proces eigenlijk betalen? Hij niet iig, van z'n bijstand.
Dat is netto......quote:Op vrijdag 16 juli 2010 11:55 schreef Daniel1976 het volgende:
18 jaar * 900 euro * 12 maanden + 8% vakantie uitkering = 209952 EURO.
niet genoeg controleur? te laks? Geen prioriteit?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 11:58 schreef Leandra het volgende:
Dus hoe deze meneer 18 jaar in de bijstand heeft kunnen zitten zonder al veel eerder noemenswaardige strafkortingen te krijgen is me een raadsel.
Wat moet er gecontroleerd worden??quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:03 schreef Jumparound het volgende:
[..]
niet genoeg controleur? te laks? Geen prioriteit?
if {months "bijstand"<24}quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat moet er gecontroleerd worden??
Laksheid (van de gemeente) en gebrek aan juiste prioriteiten kan ik me dan wel weer voorstellen.
Of het is een type dat destijds een keer iemand over de balie heeft getrokken, daar zijn ze een stuk gevoeliger voor dan iemand die echt een probleem heeft en werkelijk geen mogelijkheden heeft....
Keuring voor bijstand?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:04 schreef fransbreda het volgende:
Gewoon een lachertje.
ken ook iemand die al lang in de bijstand zit, kan zeker werken maar loopt bij de keuring naar binnen en 5 min later weer naar buiten met verlenging bijstand zonder sollicitatieplicht enzo.
5 MINUTEN!!!!
Schandalig tov de hard werkende medemens, onverkropbaar, debiel en misselijkmakend.
Daar snap je niks van he? En dan raar vinden dat mensen een hekel krijgen aan de politiek/dit land.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:11 schreef fransbreda het volgende:
Pas geleden kreeg deze " bijstandstrekkende kennis" ook nog ff een gratis gloednieuwe laptop van de gemeente met bijbehorende randapparatuur en software (twv 700 euro ofzo) zonder enige bijkomende verplichting....
Dat is een klacht die ik eerder heb gehoord, hoofdzakelijk door mensen in de groenvoorziening. Die zijn hun werk kwijt, dat wordt nu gedaan door re-integratie projecten. De gemeenten zelf zijn uiteraard goedkoper uit, hetzelfde werk wordt nu gedaan voor de helft van het geld (bijstandsnorm alleenstaande= helft minimumloon)quote:De Bijstandsbond vindt de zaak van belang omdat nu op Europees niveau wordt bekeken of bijstandsgerechtigden mogen worden gedwongen om onder het wettelijk minimumloon te werken.
Had die kennis toevallig een kind dat overgaat naar het voortgezet onderwijs?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:11 schreef fransbreda het volgende:
Pas geleden kreeg deze " bijstandstrekkende kennis" ook nog ff een gratis gloednieuwe laptop van de gemeente met bijbehorende randapparatuur en software (twv 700 euro ofzo) zonder enige bijkomende verplichting....
Ja dat kan... niet iedereen komt in de WAO/WIA als hij arbeidsongeschikt raakt... sommigen hebben geen arbeidsverleden en zijn te oud voor de Wajong, en als je dan alleen komt te staan, dan rest je dus geen andere optie dan bijstand.quote:
Geen kinderen...quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:19 schreef moussie het volgende:
[..]
Had die kennis toevallig een kind dat overgaat naar het voortgezet onderwijs?
De grap is dat ze alle tijd hebben om uit te vissen hoe ze vooral in de bijstand kunnen blijven. Ongetwijfeld voldoen ze aan de minimum eisen, gaan ze naar de minimaal verplichte dingen.. alleen nu moeten ze in ene stages doen, waar ze moeilijker weg gestuurd kunnen worden en heeft deze meneer met tijd te veel bedacht dat het gewoon dwangarbeid is. Overigens istie een product van onze samenleving, dus geeft het niet dat we nog een paar euro uitgeven om hem als voorbeeld voor de rest te ontdoen van zijn uitkering. Werk genoeg, het is vast ergens groentepluk seizoen voor...quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:21 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Er zat er hier één die zat vanaf begin jaren 80 in de bijstand...
Als die mensen slechts 30 uur, of minder, werken voor een bijstandsuitkering, dan zie ik daar het probleem niet in. Met dergelijk simpel werk verdien je gewoon niet meer dan bijstand.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:18 schreef moussie het volgende:
Even afgezien van die eikel die mensen zoals mij een slechte naam geven .. dit is wel een punt
[..]
Dat is een klacht die ik eerder heb gehoord, hoofdzakelijk door mensen in de groenvoorziening. Die zijn hun werk kwijt, dat wordt nu gedaan door re-integratie projecten. De gemeenten zelf zijn uiteraard goedkoper uit, hetzelfde werk wordt nu gedaan voor de helft van het geld (bijstandsnorm alleenstaande= helft minimumloon)
Het gaat er in den beginne over dat ze weer in de "roulatie" komen en regelmaat in hun leven krijgen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Als die mensen slechts 30 uur, of minder, werken voor een bijstandsuitkering, dan zie ik daar het probleem niet in. Met dergelijk simpel werk verdien je gewoon niet meer dan bijstand.
Als die mensen 40 uur moeten werken, voor behoud van bijstand, dan heb je een punt. Dat is onderbetalen, namelijk en moet niet kunnen.
Dat Pietje plantsoenendienst hierdoor zijn baan verliest is jammer voor hem. Als hij in de bijstand komt, kan hij weer terug naar zijn voormalige werkgever. Maar wellicht krijgt hij een betere baan aangeboden.
Ik denk dat het voor gemeenten een stuk rendabeler is om 4 bijstandsgerechtigden voor 30 uur te laten werken met behoud van bijstand, dan 3 werknemers 40 uur laten werken voor gewoon loon, terwijl die 4 bijstandsgerechtigden dan nog steeds bijstand hebben.
Natuurlijk is dat ook van belang. Maar ik vind het ook een goede bezuinigingsmaatregel voor gemeenten om simpel, ongeschoold werk te laten verrichten door bijstandsgerechtigden.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:38 schreef fransbreda het volgende:
[..]
Het gaat er in den beginne over dat ze weer in de "roulatie" komen en regelmaat in hun leven krijgen.
Komt de rest vaak vanzelf...
Probleem is dat ze zich dan nog meer "kneus' voelen en dat is niet bevorderend.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat ook van belang. Maar ik vind het ook een goede bezuinigingsmaatregel voor gemeenten om simpel, ongeschoold werk te laten verrichten door bijstandsgerechtigden.
Dat die bijstandsgerechtigden zich daardoor "kneus" voelen vind ik overigens minder erg dan het feit dat men andere ongeschoolden, en dus vrijwel kanslozen, die zich wel altijd van hun beste kant hebben laten zien, want een baan bij de plantsoenendienst ipv hun hand ophouden, daarmee hun baan afpakken.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:40 schreef fransbreda het volgende:
[..]
Probleem is dat ze zich dan nog meer "kneus' voelen en dat is niet bevorderend.
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat die bijstandsgerechtigden zich daardoor "kneus" voelen vind ik overigens minder erg dan het feit dat men andere ongeschoolden, en dus vrijwel kanslozen, die zich wel altijd van hun beste kant hebben laten zien, want een baan bij de plantsoenendienst ipv hun hand ophouden, daarmee hun baan afpakken.
Achgut, en dat willen we natuurlijk niet he?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:40 schreef fransbreda het volgende:
[..]
Ben ik het helemaal mee eens hoor, alleen ik hoor dat dan vaak als argument van zoeen bijstandstrekker.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat die bijstandsgerechtigden zich daardoor "kneus" voelen vind ik overigens minder erg dan het feit dat men andere ongeschoolden, en dus vrijwel kanslozen, die zich wel altijd van hun beste kant hebben laten zien, want een baan bij de plantsoenendienst ipv hun hand ophouden, daarmee hun baan afpakken.
Dan krijgen ze WW, daarna eventueel bijstand en dan kunnen ze gewoon hetzelfde werk gaan doen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dat is waar ik ook al jaren bang voor ben. Mensen ontslaan, en er dan voor een bijstandsuitkering iemand op zetten. Hoelang is die stage? En hoeveel kans heeft hij om daar vast te kunnen komen werken?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:18 schreef moussie het volgende:
Even afgezien van die eikel die mensen zoals mij een slechte naam geven .. dit is wel een punt
[..]
Dat is een klacht die ik eerder heb gehoord, hoofdzakelijk door mensen in de groenvoorziening. Die zijn hun werk kwijt, dat wordt nu gedaan door re-integratie projecten. De gemeenten zelf zijn uiteraard goedkoper uit, hetzelfde werk wordt nu gedaan voor de helft van het geld (bijstandsnorm alleenstaande= helft minimumloon)
Ik zeg: al het gemeente reinigingswerk uit de privaat sector halen en laten doen door bijstand trekkers met overheidsinfuus.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan krijgen ze WW, daarna eventueel bijstand en dan kunnen ze gewoon hetzelfde werk gaan doen.
Of ze krijgen, omdat ze plaats maken voor bijstandsgerechtigden, een betere baan aangeboden. Sta je eerst te schoffelen en ben je vervolgens de 'baas' van een zooitje bijstandsgerechtigden die i.p.v. jou staan te schoffelen.
Ik vind dat gewoon werk wat iemand in loondienst hoort te doen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan krijgen ze WW, daarna eventueel bijstand en dan kunnen ze gewoon hetzelfde werk gaan doen.
Of ze krijgen, omdat ze plaats maken voor bijstandsgerechtigden, een betere baan aangeboden. Sta je eerst te schoffelen en ben je vervolgens de 'baas' van een zooitje bijstandsgerechtigden die i.p.v. jou staan te schoffelen.
Ja echt fantastisch....... je bent altijd bereid geweest ieder klotebaantje wat maar langskwam uit te voeren om te voorkomen dat je in de bijstand zou komen, en vervolgens raak je je baan kwijt omdat men als "projectje" een paar mensen die al 15 jaar te beroerd zijn om iets anders te doen dan hun neus leegvreten aan het "werk" te helpen??quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus nog meer werkelozen?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:56 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Ik zeg: al het gemeente reinigingswerk uit de privaat sector halen en laten doen door bijstand trekkers met overheidsinfuus.
Plantsoendienst, grasmaaiers, vuilverwerker, straatvegers etc.
Als je 18 jaar je hand op houdt ben je ook een ontzettende kneus. Verder moeten ze dit soort kneusen gewoon naar Siberie sturen, daar is nog genoeg werk.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:40 schreef fransbreda het volgende:
[..]
Ik heb één gedeelte dikgedrukt, maar ben het dus volledig met je eensquote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja echt fantastisch....... je bent altijd bereid geweest ieder klotebaantje wat maar langskwam uit te voeren om te voorkomen dat je in de bijstand zou komen, en vervolgens raak je je baan kwijt omdat men als "projectje" een paar mensen die al 15 jaar te beroerd zijn om iets anders te doen dan hun neus leegvreten aan het "werk" te helpen??
Sorry hoor, maar ik vind het echt te zot voor woorden, als je hang naar zelfredzaamheid op zo'n manier beloond wordt om anderen die die zelfredzaamheid volstrekt onverschillig laat, en dus ook geen trots in hun werk zullen vinden, en er dus waarschijnlijk de kantjes af zullen lopen....
Leuk en naïef dat ze een "betere baan" aangeboden zouden krijgen, maar als ze daar geschikt voor waren dan hadden ze die betere baan waarschijnlijk al.
Die banen worden al vervuld.... door mensen die ook kansloos zijn op de arbeidsmarkt, maar niet te beroerd om hun handen uit de mouwen te steken.quote:
Euhm, de mensen die het nu doen zijn in loondienst? Niet aan gedacht zeker?quote:
Er zal inderdaad wat heen en weer gestroomd moeten worden. Daar ontkom je niet aan. Maar na een tijd is dat ook voorbij. Daarbij, je hoeft niet direct alle mensen die nu werkzaam zijn in de reiniging te ontslaan. Je kunt gewoon het werk uitbreiden en meer verrichten.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:59 schreef paddy het volgende:
[..]
Euhm, de mensen die het nu doen zijn in loondienst? Niet aan gedacht zeker?
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:31 schreef fransbreda het volgende:
[..]
Geen kinderen...
En als het nou nog zo'n refurbished ding was.
Maar niets van dat, gewoon splinternieuw.
Hij had nergens om gevraagd, kreeg gewoon melding er ligt een pakketje voor je klaar...
Ik gun hem alles ,vooral een goede baan maar dit kan gewoon niet.
Goed idee!quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:56 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Ik zeg: al het gemeente reinigingswerk uit de privaat sector halen en laten doen door bijstand trekkers met overheidsinfuus.
Terechte klacht!quote:Op vrijdag 16 juli 2010 13:54 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Ik heb samen met een verstandelijk gehandicapte client van mij onlangs een goedkoop computertje aangeschaft en een teruggaaf gevraagd bij de wet bijzondere bijstand. Wat denk je? Geen teruggaaf, omdat er geen medische noodzaak was. Deze client heeft een paar spaarcentjes, echt maar een paar en hij heeft zeer terecht een Wajong uitkering. Ook gaat hij gewoon naar de dagbesteding om zich nuttig te maken. Ik kan me er zo aan ergeren. Die gore uitvreters krijgen werkelijk alles voor elkaar. Die zorgen ook gewoon dat ze geen cent op de bank hebben. De mensen waarvoor dit soort regelingen ooit bedoeld was vissen achter het net. Echt walgelijk!
Er zijn genoeg klusjes te verzinnen die nu niet gedaan worden. Laat ze anders maar voor staatsbosbeheer omgewaaide bomen opruimen oid.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die banen worden al vervuld.... door mensen die ook kansloos zijn op de arbeidsmarkt, maar niet te beroerd om hun handen uit de mouwen te steken.
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 13:58 schreef KoosVogels het volgende:
Deze kerel gaat toch een tikkeltje te ver. Werken zul je!
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 14:01 schreef Nobu het volgende:
[..]
Er zijn genoeg klusjes te verzinnen die nu niet gedaan worden. Laat ze anders maar voor staatsbosbeheer omgewaaide bomen opruimen oid.
Dat is wat anders, maar Gia vond het geen probleem om mensen die wel werken maar te vervangen voor mensen die niet (willen) werken, en daar heb ik dus wel een probleem mee.... want dan straf je de kanslozen die altijd wel hun best hebben gedaan hun eigen broek op te houden.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 14:01 schreef Nobu het volgende:
[..]
Er zijn genoeg klusjes te verzinnen die nu niet gedaan worden. Laat ze anders maar voor staatsbosbeheer omgewaaide bomen opruimen oid.
Leuke manier om het betalen van het minimumloon te omzeilen dus .. je snapt dat een gemeente dan behoefte heeft aan werklozen die voor de helft van het geld deze klusjes vervullen, de hemel beware dat de economie dusdanig aantrekt dat er niemand meer overblijft om je vuilnis op te halen? Maw, je kweekt werklozen, of een nieuwe categorie werknemers, voor de helft van het minimumloon.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:56 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Welkom in Nederland...daarom afschaffen. Alles!quote:Op vrijdag 16 juli 2010 11:48 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
18 jaar bijstand, zonder mankementen!
Dit is dan idd idioot .. de meeste gemeenten hebben wel dat je een brief krijgt als je kind naar het VO gaat, dat je een PC mag aanvragen, en wat daarna gebeurt verschilt per gemeente. Maar een spiksplinternieuwe laptop, zonder aanvraag, voor een alleenstaande in de bijstand, dat is uitzonderlijk. Woon jij in een piepkleine gemeente of zo, dat het geld uit bepaalde potjes op moest, anders krijg je volgend jaar minder van het rijk?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:31 schreef fransbreda het volgende:
[..]
Geen kinderen...
En als het nou nog zo'n refurbished ding was.
Maar niets van dat, gewoon splinternieuw.
Hij had nergens om gevraagd, kreeg gewoon melding er ligt een pakketje voor je klaar...
Ik gun hem alles ,vooral een goede baan maar dit kan gewoon niet.
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 14:32 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Welkom in Nederland...daarom afschaffen. Alles!
Nee, plus dat je je dan wel schuldig kunt gaan voelen over het eerste beste vrouwtje wat staat te bedelen in de winkelstraat....quote:Op vrijdag 16 juli 2010 14:39 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Mensen in dozen op straat is ook weer zo'n naar gezicht.
Een goede storm en ze zijn weg.....quote:Op vrijdag 16 juli 2010 14:39 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Mensen in dozen op straat is ook weer zo'n naar gezicht.
Dak en thuislozen hebben weer recht op een uitkering en vaak innen ze die ook (vaak Wwb). Daarnaast bedelen ze bij op de straat. Een beetje creatieve thuisloze kan zo ergens tussen de 1 en 2K per maand collecteren.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 14:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, plus dat je je dan wel schuldig kunt gaan voelen over het eerste beste vrouwtje wat staat te bedelen in de winkelstraat....
Nu irriteert me dat overigens vooral, juist omdat we een land zijn waar niemand op straat hoeft te leven of te bedelen, dus als je dat wel doet dan klopt er iets niet.
Dat gaat ook weer wat verquote:Op vrijdag 16 juli 2010 14:32 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Welkom in Nederland...daarom afschaffen. Alles!
900 gulden toen was ongeveer wel even veel waard als 900 euro nu.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is netto......
Met het verschil dat het uiteraard 18 jaar geleden geen ¤ 900 netto was.... maar ik gok zo'n 900 gulden.
Kom je misschien bruto over die 18 jaar toch heel netjes uit met je berekening.
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:07 schreef sigme het volgende:
Als je de plantsoenendienst laat draaien door mensen die werkloos zijn, geen werk kunnen vinden en in ruil voor bijstand dat werk moeten doen voor een bedrag (ver!) onder het minimumloon.. dan heeft deze meneer groot gelijk en is het in het belang van iedereen (zeker de iets liberalere / rechtsere mens) dat hij de zaak wint. Dat is gewoon dwangarbeid met staatsslaven.
Er is absoluut iets mis met ons bijstandsstelsel, in mijn ogen, maar dwangarbeid (en daarmee creeëren van méér op bijstand aangewezen mensen) is geen oplossing. Doe dan maar ouderwets stempelen.
Met de nadruk op als natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:07 schreef sigme het volgende:
Als je de plantsoenendienst laat draaien door mensen die werkloos zijn, geen werk kunnen vinden en in ruil voor bijstand dat werk moeten doen voor een bedrag (ver!) onder het minimumloon.. dan heeft deze meneer groot gelijk
Meer zelfsquote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:09 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
900 gulden toen was ongeveer wel even veel waard als 900 euro nu.
Grotere onzin had je niet kunnen verkondigen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 14:32 schreef moussie het volgende:
[..]
Leuke manier om het betalen van het minimumloon te omzeilen dus .. je snapt dat een gemeente dan behoefte heeft aan werklozen die voor de helft van het geld deze klusjes vervullen, de hemel beware dat de economie dusdanig aantrekt dat er niemand meer overblijft om je vuilnis op te halen? Maw, je kweekt werklozen, of een nieuwe categorie werknemers, voor de helft van het minimumloon.
Zal wel wat geroep van hem zelf zijn. Als iemand al 18 jaar in de bijstand zit is dat wel erg ongeloofwaardig.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:19 schreef Alicey het volgende:
Een detail wat de OP niet vermeldt, is dat deze man bezig was met omscholing/herscholing en in dat kader een stage deed met uitzicht op een betaalde baan.
In eerste instantie ga ik uit van wat ik hoor. Ik vind het vooral vreemd dat dit feit niet nader belicht is in het bericht, want het lijkt mij typisch iets dat in de tot nu toe gevoerde procedures wel aan bod gekomen moet zijn.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:20 schreef Wijze_appel het volgende:
Zal wel wat geroep van hem zelf zijn. Als iemand al 18 jaar in de bijstand zit is dat wel erg ongeloofwaardig.
Het verbaasd me trouwens niet dat jij er geen seconde over twijfelt.
Daarom, en zijn 18 jaar lange tijd van bankhangen, is het ook totaal ongeloofwaardig.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:25 schreef Leandra het volgende:
Als er idd sprake is van een stage wegens omscholing/herscholing dan zou dat toch ook vanuit de sociale dienst geregeld zijn, beetje vreemd dat ze dan nu een werktraject zouden willen verplichten terwijl die persoon al bezig zou zijn met een herintredingstraject en daarbij ook werkt (stage).
Nou ja, het zeer serieus bezig zijn met mensen in de bijstand reïntegreren is van recentere datum, en daarbij zijn ze begonnen met de minst kanslozen, dus degenen die niet al jaren in de bijstand zaten, dus dat hij nu pas in zo'n traject zou zitten vind ik dan weer niet zo vreemd.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:27 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Daarom, en zijn 18 jaar lange tijd van bankhangen, is het ook totaal ongeloofwaardig.
Ik zie het toch echt vermeld in de OP... Nou heb ik een fantastische pc, maar ik kan mij niet voorstellen dat het alleen bij mij op het scherm verschijnt.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:21 schreef Alicey het volgende:
Ik vind het vooral vreemd dat dit feit niet nader belicht is in het bericht
Daarom heb ik ook naderhand mijn reactie weer weggehaald. Er werd toen echter al op gereageerd.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 17:02 schreef DS4 het volgende:
Ik zie het toch echt vermeld in de OP... Nou heb ik een fantastische pc, maar ik kan mij niet voorstellen dat het alleen bij mij op het scherm verschijnt.
Nee, kennelijk heeft het niet veel effect gehad.quote:Overigens, deze goede man heeft nog steeds geen baan (althans, dat had ik toch wel in het bericht verwacht indien dat zo zou zijn), dus het uitzicht heeft feitelijk niet geleid tot een verandering in zijn toestand... wat ook niet geheel onverwacht is.
Het zijn/waren anders reguliere banen waarvoor het minimumloon betaald moest worden .. velen zijn hun werk kwijtgeraakt en zitten nu hetzelfde te doen voor de helft van het geld. Dat een gemeente niet zit te wachten op een verdubbeling van die kosten ligt nogal voor de hand, ergo, de gemeente wil liever werklozen hebben dan gewone werknemers ..quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:15 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Grotere onzin had je niet kunnen verkondigen.
Zeker. Maar het is óf zinloos werk, óf het drukt mensen van de normale arbeidsmarkt.quote:
quote:Een bijstandsgerechtigde stapt naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, omdat hij vindt dat de gemeente Amsterdam hem ten onrechte heeft gedwongen deel te nemen aan een re-integratieproject.
Wel ja! Eigenlijk te gek voor woorden maar ja, het kan, dus waarom niet?quote:De Amsterdammer zat achttien jaar in de bijstand, terwijl hij lichamelijk en psychisch wel in staat was te werken.
Moeten ze wel leidinggevende kwaliteiten hebben natuurlijk, maar dat is vast geen probleem onder de groep die dat werk nu al jaren doet..... daar zijn ze ooit immers op geselecteerd. Oh wacht....quote:Op vrijdag 16 juli 2010 18:00 schreef Gia het volgende:
Ik ben er wel voorstander van dat dit soort ongeschoold werk wordt gedaan door mensen in de bijstand. Al is het maar 20 uur in de week. Maak de mensen die dat werk nu al doen, dan maar opzichter voor deze groep, ze zijn tenslotte gewend aan de werkzaamheden en weten wat er gedaan moet worden. Die mogen wmb dan ook een hoger loon krijgen.
Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Als je al 18 jaar lang geen werk hebt gehad, dan ontbeer je gewoon werkervaring en vaak ook nog een ritme nodig om werk te houden.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 17:26 schreef sigme het volgende:
Maar het is óf zinloos werk, óf het drukt mensen van de normale arbeidsmarkt.
Ik betwijfel of Pietje plantsoenendienst zijn oude baan op die manier weer terugkrijgt. Als hij teruggaat naar zijn voormalige werkgever, dan verdient hij in plaats van 9 euro per uur (bijvoorbeeld) nog maar het bijstandsniveau, plus dat allerlei verplichtingen bovenop komen. En een betere baan zit er vaak niet in.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Als die mensen slechts 30 uur, of minder, werken voor een bijstandsuitkering, dan zie ik daar het probleem niet in. Met dergelijk simpel werk verdien je gewoon niet meer dan bijstand.
Als die mensen 40 uur moeten werken, voor behoud van bijstand, dan heb je een punt. Dat is onderbetalen, namelijk en moet niet kunnen.
Dat Pietje plantsoenendienst hierdoor zijn baan verliest is jammer voor hem. Als hij in de bijstand komt, kan hij weer terug naar zijn voormalige werkgever. Maar wellicht krijgt hij een betere baan aangeboden.
Ik denk dat het voor gemeenten een stuk rendabeler is om 4 bijstandsgerechtigden voor 30 uur te laten werken met behoud van bijstand, dan 3 werknemers 40 uur laten werken voor gewoon loon, terwijl die 4 bijstandsgerechtigden dan nog steeds bijstand hebben.
Daarom moet het uitgangspunt ook veranderd worden; als je kan werken, ga je maar werken voor de gemeenschap in ruil voor bijstand. Wil je dat niet? Ook prima! Dan alleen geen geld!quote:Op vrijdag 16 juli 2010 18:00 schreef Gia het volgende:
Heb al van verschillende bijstandsgerechtigden gehoord dat ze niet gaan werken voor bijstand, ook geen 20 uur.
Ze hebben met niet werken 900 euro en dan willen ze, als ze wel werken (20 of 30 uur) méér hebben.
Je vergeet de huursubsidie en al die andere toeslagen waar deze meneer van heeft geprofiteerd, de werkelijke kosten van deze parasiet zijn veel hoger.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is netto......
Met het verschil dat het uiteraard 18 jaar geleden geen ¤ 900 netto was.... maar ik gok zo'n 900 gulden.
Kom je misschien bruto over die 18 jaar toch heel netjes uit met je berekening.
Als ik dit topic zo eens lees, zijn veel mensen (dwz internethelden) daar voorstander van.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 19:00 schreef Hukkie het volgende:
Beetje hetzelfde als wat we in de thuiszorg hebben gezien. Mensen worden massaal ontslagen om vervolgens voor fors minder salaris hetzelfde werk te mogen doen.
Helemaal mee eens! Het is een principekwestie: onder minimumloon is dwangarbeid. We spreken niet voor niets over een bijstandsgerechtigde, oftewel, hij heeft recht op bijstand.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:18 schreef moussie het volgende:
[..]
quote:
Vroeger had je ook het rasphuis als voorloper van het sociale systeem. Het is toch prima als de gemeenschap iets terug verwacht voor al het belastinggeld wat deze mensen krijgen. Het moet wel gaan om werk waar geen verdringing van arbeid kan ontstaan en wel pas na een bepaalde periode. Als iemands leven niet lekker loopt, mag hij/zij best even de tijd krijgen om dat weer op te pakken, hoewel de structuur waartoe werk hebben nu eenmaal leidt, voor veel mensen juist best goed is om hun leven weer op te pakken. En natuurlijk onder het minimumloon, anders ontbreekt de prikkel naar werk helemaal. Het is geen dwangarbeid, het enige gevolg is dat hij geen uitkering meer ontvangt. Dat is een eigen keuze.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 20:16 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Helemaal mee eens! Het is een principekwestie: onder minimumloon is dwangarbeid. We spreken niet voor niets over een bijstandsgerechtigde, oftewel, hij heeft recht op bijstand.
Zucht....stratenmaken is geen ongeschoold werk, dus het lijkt me sterk dat dit door bijstandsgerechtigden gedaan wordt. Wat veel waarschijnlijker is, is dat de straat is aangepakt, en men redelijk provisorisch de straat weer dichtgemaakt heeft, omdat grond en zand nog moeten inklinken. Men wacht dan een bepaalde periode en men komt dan terug om het netjes af te maken. Als ze dat niet zouden doen, dan zou de straat pas echt schots en scheef worden.quote:Ik woon in een van de meest rechtse steden van het land en het is overal zichtbaar: straten waar je uit elkaar rammelt omdat alle stenen schots en scheef liggen. Een stratenmaker legt zo'n straat netjes, maar hier doet een dwangarbeider het. Dit is terug te zien in het tempo en baggerkwaliteit van het werk. Ook in het openbaar groen zie je dat er geen hovenier heeft gewerkt.
Er zou ook eens onderzocht moeten worden of de kosten van een reïntegratietraject opwegen tegen de besparing op uitkeringen.
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:02 schreef ouderejongere het volgende:
Mijn straat verkeert al drie jaar in barslechte staat en zo zijn er meerdere. De manier waarop bomen zijn gesnoeid wordt een natuurliefhebber ook niet bepaald vrolijk van, het lijkt er meer op dat er takken van de bomen zijn gewaaid dan dat ze gesnoeid zijn.
Bijstand is echt geen vetpot, diep respect voor mensen die daar langdurig in overleven. Bijstand is helaas noodzakelijk, met dank aan het kapitalisme. Zonder kapitalisme zou er voor iedereen werk zijn.
Toen het land nog een stuk minder kapitalistisch was, en de meest simpele zaken zoals postbezorging, openbaar vervoer en nutsbedrijven nog gewoon in handen van de overheid waren, waren er veel meer mensen met een bijstandsuitkering, en het was niet eens een schande als je bijstand had.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:02 schreef ouderejongere het volgende:
Mijn straat verkeert al drie jaar in barslechte staat en zo zijn er meerdere. De manier waarop bomen zijn gesnoeid wordt een natuurliefhebber ook niet bepaald vrolijk van, het lijkt er meer op dat er takken van de bomen zijn gewaaid dan dat ze gesnoeid zijn.
Bijstand is echt geen vetpot, diep respect voor mensen die daar langdurig in overleven. Bijstand is helaas noodzakelijk, met dank aan het kapitalisme. Zonder kapitalisme zou er voor iedereen werk zijn.
Er zijn in de grote (universiteits)steden talloze mensen (en m.n. gesjeesde studenten) die jarenlang leven op een bijstandsuitkering, volgens mij, niemand tot last zijn, een in hun ogen zinnig leven leiden en soms via vrijwilligerswerk een veel zinvollere bijdrage leven aan de maatschappij dan wij allen (behalve Gia uiteraard) die meewentelen in de ratrace. Ik heb geen moeite met langdurig werklozen an sich.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:02 schreef ouderejongere het volgende:
Dit is geen laksheid, maar realisme. Als je wil dat mensen werken: geef ze dan werk en geef daar een passende beloning voor. Ik weet niet hoe oud de bijstandsgerechtigde is, maar als hij er al 18 jaar inzit zal hij inmiddels wel 40+ zijn, op die leeftijd kan je ook niet meer alles.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is gewoon laks zijn, zeker als je gezond bent.
Hij wilde in eerste instantie al niet meewerken aan een reïntegratietraject, dus het is de vraag nog maar of hem nooit passend werk is geboden. Maar voor iemand die werkelijk ongeschoold is, is er maar een beperkte hoeveelheid "passend werk" en helaas zijn dat niet de banen waar een beloning tegenoverstaat die beduidend hoger is dan minimumloon.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:24 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Dit is geen laksheid, maar realisme. Als je wil dat mensen werken: geef ze dan werk en geef daar een passende beloning voor. Ik weet niet hoe oud de bijstandsgerechtigde is, maar als hij er al 18 jaar inzit zal hij inmiddels wel 40+ zijn, op die leeftijd kan je ook niet meer alles.
Als ik nu opeens straten moet gaan maken weet ik dat ik binnen twee weken door mijn rug ga en dat ik daarna voorgoed arbeidsongeschikt ben, dan kan ik ook mijn eigen vak niet meer uitvoeren.
Het zijn mensen die uit hele rijke families komen die zich omhoog hebben ge#&*%^ naar colleges die dit soort regels bepalen, maar ze vergeten vaak dat ze over mensen praten.
Deze zaak is goed, omdat het mensen uit alle lagen van de bevolking aangaat.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hij wilde in eerste instantie al niet meewerken aan een reïntegratietraject, dus het is de vraag nog maar of hem nooit passend werk is geboden. Maar voor iemand die werkelijk ongeschoold is, is er maar een beperkte hoeveelheid "passend werk" en helaas zijn dat niet de banen waar een beloning tegenoverstaat die beduidend hoger is dan minimumloon.
Want onder de 27 kun je niet ontslagen worden?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:39 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Waar ik het wel mee eens ben: onder 27 jaar heb je niks in de bijstand te zoeken. Een dergelijk verzoek mag voor mij ook alleen onder hele bijzondere omstandigheden worden ingewilligd.
Onder 27 kan je nog studeren. Studeer je niet, dan ben je voor werkgevers goedkoop genoeg om snel weer een nieuwe werkkring te vinden.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:50 schreef Nobu het volgende:
[..]
Want onder de 27 kun je niet ontslagen worden?
Als je studeert heb je alleen maar meer geld nodig. Iemand tegen de veertig met werkervaring krijgt trouwens net zo makkelijk, zo niet makkelijker weer een andere baan.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:52 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Onder 27 kan je nog studeren. Studeer je niet, dan ben je voor werkgevers goedkoop genoeg om snel weer een nieuwe werkkring te vinden.
Gemiddeld wel, maar er zijn altijd individuele gevallen bij wie dat niet lukt. Voor die gevallen moet er een rechtvaardig en gedegen sociaal vangnet zijn.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:54 schreef Nobu het volgende:
[..]
Als je studeert heb je alleen maar meer geld nodig. Iemand tegen de veertig met werkervaring krijgt trouwens net zo makkelijk, zo niet makkelijker weer een andere baan.
Dat is een compleet ander verhaal..... leuk om er zo'n fictieve situatie bij te halen, maar daar gaat het hier niet over.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:39 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Deze zaak is goed, omdat het mensen uit alle lagen van de bevolking aangaat.
Een gezin waarbij alleen vader (HBO+ opleiding, 47½ jaar oud) werkt, moeder door omstandigheden niet kan werken (dit kan haar eigen gezondheid zijn, of die van haar kinderen). Vader raakt betaalde baan kwijt, solliciteert zich lens en is na een jaar nog steeds werkloos, die moet dan voor minder dan 1100 euro per maand verplicht vuilnis gaan ophalen, terwijl collegavuilnismannen hetzelfde werk voor 1800 euro doen.
Waar en geheel mee eens.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:02 schreef ouderejongere het volgende:
Bijstand is echt geen vetpot, diep respect voor mensen die daar langdurig in overleven.
Onzin. Kapitalisme in de sociaal democratie zorgt er voor dat zelfs de armsten in de samenleving alle noodzakelijke levensbehoeften (en meer) op een presenteerblaadje aangereikt krijgen. Een niet-kapitalistisch systeem brengt weliswaar gelijkheid voor 99% van de mensen, maar die zijn dan ook allemaal zo arm als kerkratten.quote:Bijstand is helaas noodzakelijk, met dank aan het kapitalisme. Zonder kapitalisme zou er voor iedereen werk zijn.
Dat heeft niets met bijstandsgerechtigden te maken in ieder geval.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:02 schreef ouderejongere het volgende:
Vandaar dat het communisme tot zoveel welvaart leidde natuurlijk.quote:Bijstand is echt geen vetpot, diep respect voor mensen die daar langdurig in overleven. Bijstand is helaas noodzakelijk, met dank aan het kapitalisme. Zonder kapitalisme zou er voor iedereen werk zijn.
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:24 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Dit is geen laksheid, maar realisme. Als je wil dat mensen werken: geef ze dan werk en geef daar een passende beloning voor. Ik weet niet hoe oud de bijstandsgerechtigde is, maar als hij er al 18 jaar inzit zal hij inmiddels wel 40+ zijn, op die leeftijd kan je ook niet meer alles.
1. Stratenmaken is geen ongeschoolde arbeid, dat verdient hartstikke goed. Je zal dus nooit ineens straten moeten gaan maken, daarvoor ben je niet opgeleid.quote:Als ik nu opeens straten moet gaan maken weet ik dat ik binnen twee weken door mijn rug ga en dat ik daarna voorgoed arbeidsongeschikt ben, dan kan ik ook mijn eigen vak niet meer uitvoeren.
Het zijn mensen die uit hele rijke families komen die zich omhoog hebben ge#&*%^ naar colleges die dit soort regels bepalen, maar ze vergeten vaak dat ze over mensen praten.
Communisme leidt niet tot veel welvaart, maar wel tot gelijkheid.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:05 schreef Tarak het volgende:
Vandaar dat het communisme tot zoveel welvaart leidde natuurlijk.
Over wat voor arbeid heb je het nu precies? Niet over stratenmaken in ieder geval, dat is geen ongeschoold werk.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:07 schreef ouderejongere het volgende:
Waar het om gaat is dat deze man een taak moet uitvoeren, onder de daarvoor geldende beloning. Secundair wordt iemand met een lage opleiding hierdoor benadeeld, omdat zijn werk waarvoor hij een salaris zou moeten ontvangen nu gratis wordt gedaan door een bijstandsgerechtigde, waardoor de eerstgenoemde arbeider nu ook werkloos is.
Maar dat is afschuwelijk? Mensen zijn immers niet gelijk.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:09 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Communisme leidt niet tot veel welvaart, maar wel tot gelijkheid.
Nou, dan voert hij geen taak uit, en krijgt hij daarvoor wel de passende beloning... ook goed.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:07 schreef ouderejongere het volgende:
Waar het om gaat is dat deze man een taak moet uitvoeren, onder de daarvoor geldende beloning. Secundair wordt iemand met een lage opleiding hierdoor benadeeld, omdat zijn werk waarvoor hij een salaris zou moeten ontvangen nu gratis wordt gedaan door een bijstandsgerechtigde, waardoor de eerstgenoemde arbeider nu ook werkloos is.
Kijk, de moraal van een zwartwerkerquote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:15 schreef ouderejongere het volgende:
Deze selectieve verontwaardiging is de overtreffende trap van ongelijkheid. Kapitalisme is niet alleen asociale zelfverrijking, maar ook een ander niks gunnen.
Als ik in de politiek zou zitten zou ik elke Nederlander een basisuitkering geven, vind je dat genoeg prima, wil je meer ga je erbij werken, waarbij je die basisuitkering belastingvrij behoudt.
Huiverquote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:09 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Communisme leidt niet tot veel welvaart, maar wel tot gelijkheid.
Ik ben niet bereid om op enige wijze financieel solidair te zijn met iemand die psychisch en lichamelijk gezond is, maar principieel niet wil werken. Dan ga je maar dood van de honger, heel vervelend voor je, maar eigen keuze.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:15 schreef ouderejongere het volgende:
Deze selectieve verontwaardiging is de overtreffende trap van ongelijkheid. Kapitalisme is niet alleen asociale zelfverrijking, maar ook een ander niks gunnen.
Als ik in de politiek zou zitten zou ik elke Nederlander een basisuitkering geven, vind je dat genoeg prima, wil je meer ga je erbij werken, waarbij je die basisuitkering belastingvrij behoudt.
Ik ken ook mensen die lichamelijk of geestelijk niet 100% zijn maar toch werken.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:21 schreef Tarak het volgende:
[..]
Ik ben niet bereid om op enige wijze financieel solidair te zijn met iemand die psychisch en lichamelijk gezond is, maar principieel niet wil werken. Dan ga je maar dood van de honger, heel vervelend voor je, maar eigen keuze.
Nee, maar datzelfde geldt voor heel veel mensen die de afgelopen jaren uit de WAO zijn geknikkerd.... dan heeft men dus kennelijk besloten dat er nog wel een verdiencapaciteit bestaat.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:19 schreef Lastpost het volgende:
Wat natuurlijk wel van belang is, is het stukje 'terwijl hij lichamelijk en psychisch wel in staat was te werken', heeft de man dat zelf aangegeven, is hij hiervoor gekeurd of wat?
Ik weet vanuit de praktijk hoe die keuringen kunnen gaan, waarmee ik niet wil zeggen dat hij wel iets mankeert.
Helaas hebben dit soort mensen het meer op hun rechten dan op hun plichten.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:24 schreef sig000 het volgende:
Ook mensen in de bijstand hebben het recht naar het hof te stappen.
De WAO is kapot gemaakt door de overheid en de bonden, die er veel te veel mensen in lieten komen omdat ze dan niet als werkeloos golden.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar datzelfde geldt voor heel veel mensen die de afgelopen jaren uit de WAO zijn geknikkerd.... dan heeft men dus kennelijk besloten dat er nog wel een verdiencapaciteit bestaat.
En als het gaat om WAO dan kan die verdiencapaciteit ook minder zijn dan het wettelijk minimum maar nog wel meetellen.... dat is pas krom; "u kunt nog zoveel verdienen" dat een werkgever dat niet mag betalen zonder de wet te overtreden doet er verder niet toe.... maar het heeft wel effect op je mate van arbeidsongeschiktheid.
Mee eens, ook dat is krom.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar datzelfde geldt voor heel veel mensen die de afgelopen jaren uit de WAO zijn geknikkerd.... dan heeft men dus kennelijk besloten dat er nog wel een verdiencapaciteit bestaat.
En als het gaat om WAO dan kan die verdiencapaciteit ook minder zijn dan het wettelijk minimum maar nog wel meetellen.... dat is pas krom; "u kunt nog zoveel verdienen" dat een werkgever dat niet mag betalen zonder de wet te overtreden doet er verder niet toe.... maar het heeft wel effect op je mate van arbeidsongeschiktheid.
We hebben ambtenaren genoeg die daar over gaan, dat die er een potje van maken tsja....quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Helaas hebben dit soort mensen het meer op hun rechten dan op hun plichten.
Klopt, en toen de keuringen in 2004 begonnen, werd het opnieuw een spelletje uitkeringen schuiven.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De WAO is kapot gemaakt door de overheid en de bonden, die er veel te veel mensen in lieten komen omdat ze dan niet als werkeloos golden.
De WAO is ook jarenlang gebruikt door bedrijven om zo van overtollig personeel af te komen op een makkelijke manier.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De WAO is kapot gemaakt door de overheid en de bonden, die er veel te veel mensen in lieten komen omdat ze dan niet als werkeloos golden.
De WAO is per definitie een onrechtvaardige regeling, want het is een regeling alleen voor hoge inkomens. Als je in de thuiszorg werkt, en je komt in de WAO, kom je in de bijstand, omdat 70% van je salaris onder bijstandsniveau is. En een overspannen leraar zou nooit meer hoeven werken.... dat is krom.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
We hebben veel te veel ambtenaren.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:28 schreef sig000 het volgende:
[..]
We hebben ambtenaren genoeg die daar over gaan, dat die er een potje van maken tsja....
Zo werkt het niet helemaal, maar het uitkleden van het personeel in de thuiszorg is zeker niet gunstig geweest voor sociale zekerheid van de werknemers.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:31 schreef Tarak het volgende:
[..]
De WAO is per definitie een onrechtvaardige regeling, want het is een regeling alleen voor hoge inkomens. Als je in de thuiszorg werkt, en je komt in de WAO, kom je in de bijstand, omdat 70% van je salaris onder bijstandsniveau is. En een overspannen leraar zou nooit meer hoeven werken.... dat is krom.
Ik stel simpelweg dat mensen in de bijstand ook rechten hebben.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
We hebben veel te veel ambtenaren.
Maar iets anders, jij schijnt solidariteit ook alleen als eenrichtingsverkeer te zien, je verwacht wel dat de lastenbetalers solidair zijn, maar uitvreters als de onderhavige bijstandsklager niet?
Maar je schijnt je meer op te winden over zijn rechten dan over zijn plichtenquote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:37 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ik stel simpelweg dat mensen in de bijstand ook rechten hebben.
Ken de situatie niet van dit specifieke geval en kan daarom niet oordelen of het een uitvreter is.
Veel reacties in dit topic zijn nogal in de richting om mensen in de bijstand maar als rechtenloos te zien.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar je schijnt je meer op te winden over zijn rechten dan over zijn plichten
Je vind dit serieus een schending van zijn mensenrechten?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:46 schreef sig000 het volgende:
[..]
Veel reacties in dit topic zijn nogal in de richting om mensen in de bijstand maar als rechtenloos te zien.
Daar reageer ik op, vind mensenrechten zeer belangrijk.
Of het schending van zijn rechten is dat mag het hof gaan uitmaken.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je vind dit serieus een schending van zijn mensenrechten?
Dat is best wel triest eigenlijk
Op basis van de informatie in het artikel - achttien jaar in de bijstand zonder lichamelijk of geestelijk ziek te zijn en nu om het hardste schreeuwen dat een re-integratie traject dwangarbeid is - gaat het om iemand die weinig sympathie verdient en al zijn kredietwaardigheid al verspeelt heeft. Juist mensen als hij ondermijnen het sociale systeem. En natuurlijk mag hij naar de rechter, maar ik vind dit zeker een uiting van amoreel gedrag.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:46 schreef sig000 het volgende:
[..]
Veel reacties in dit topic zijn nogal in de richting om mensen in de bijstand maar als rechtenloos te zien.
Daar reageer ik op, vind mensenrechten zeer belangrijk.
Had toch echt de indruk dat je oordeel al klaar was en je vooral de kant van de klager ziet en niet die van de maatschappij die hem al 18 jaar bijstand betaald.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:51 schreef sig000 het volgende:
[..]
Of het schending van zijn rechten is dat mag het hof gaan uitmaken.
Ken de situatie niet en kan er daarom ook niet over oordelen.
Zolang in de bijstand is een slechte zaak en daar hebben vooral de ambtenaren gefaald die erover gaan.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Had toch echt de indruk dat je oordeel al klaar was en je vooral de kant van de klager ziet en niet die van de maatschappij die hem al 18 jaar bijstand betaald.
Maar dat wij maar mogen betalen voor die onzin, dat jeukt je niet?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:02 schreef sig000 het volgende:
[..]
Zolang in de bijstand is een slechte zaak en daar hebben vooral de ambtenaren gefaald die erover gaan.
De tendens om deze mensen als 2e rangs, rechtenloze uitvreters te zien , vind ik een zeer gevaarlijke.
en terecht.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:10 schreef JohnDDD het volgende:
Hij heeft wel een punt. Mijn moeder zat jaren in de bijstand en hoefde niet te werken (omdat ze alleenstaand was) totdat ik 12 was. Rond die leeftijd van mij kreeg ze een baan aangeboden waarmee ze geloof ik net 20 gulden minder dan haar uitkering. M.a.w. ze werkte opeens iets van 30 uur in de week, kreeg daarvoor niets extra's, en het kostte haar uiteindelijk zelfs geld (denk aan geld voor kleding om er netjes uit te zien, cadeautjes voor collega's op de verjaardag, etc.)
De baan weigeren kon ze niet want dan zou ze worden gekort.
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar dat wij maar mogen betalen voor die onzin, dat jeukt je niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |