abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84126323
quote:
Bijstandstrekker naar Hof wegens 'dwangarbeid'
Een bijstandsgerechtigde stapt naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, omdat hij vindt dat de gemeente Amsterdam hem ten onrechte heeft gedwongen deel te nemen aan een re-integratieproject.

Dat maakte de Bijstandsbond vrijdag bekend.

De Amsterdammer vindt dat er sprake was van dwangarbeid. Eerder legde hij de zaak al voor aan de Centrale Raad van Beroep, maar daar ving hij bot. Volgens de raad was er geen fysieke of psychische dwang op de man uitgeoefend.

Toen de man in 2006 weigerde om aan het re-integratietraject deel te nemen, kortte de gemeente hem op zijn uitkering. De Amsterdammer zat achttien jaar in de bijstand, terwijl hij lichamelijk en psychisch wel in staat was te werken.

Bijstandsbond
De Centrale Raad van Beroep oordeelde dat hij op z'n minst een begin had kunnen maken met het traject. De Amsterdammer daarentegen zei op dat moment net een stageplek met uitzicht op betaald werk te hebben gevonden. De werkbemiddelaar zou echter niet naar zijn argumenten hebben geluisterd.

De Bijstandsbond vindt de zaak van belang omdat nu op Europees niveau wordt bekeken of bijstandsgerechtigden mogen worden gedwongen om onder het wettelijk minimumloon te werken.
18 jaar bijstand, zonder mankementen !
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_84126393
Ik zou hem helemaal geen bijstand meer geven.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 11:51:39 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_84126454
Te triest, dit soort parasieten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_84126509
LOL Hij heeft wel lef.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_84126537
Wie gaat dat proces eigenlijk betalen? Hij niet iig, van z'n bijstand.
  FOK!fotograaf vrijdag 16 juli 2010 @ 11:53:45 #6
13368 NiGeLaToR
pi_84126549
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 11:50 schreef CasB het volgende:
Ik zou hem helemaal geen bijstand meer geven.
Nee, 't systeem is nog een beetje doorgeslagen... Voorzien in je eigen kostje = dwangarbeid? Tis maar hoe je het bekijkt, maar als we allemaal een uitkering aanvragen wordt het 'm ook niet. Kansloos werkloos tuig.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 11:55:05 #7
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_84126605
18 jaar * 900 euro * 12 maanden + 8% vakantie uitkering = 209952 EURO.
pi_84126625
Is vast een fokker.
pi_84126638
Vakantie uitkering, ze hebben 't hele jaar vakantie.
  † In Memoriam † vrijdag 16 juli 2010 @ 11:56:02 #10
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_84126653
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 11:53 schreef PietjePuk007 het volgende:
Wie gaat dat proces eigenlijk betalen? Hij niet iig, van z'n bijstand.
Als bijstand-gerechtigde mag je aanspraak maken op rechtsbijstand via de overheid. (of anders betaalt een club geitenwollensokken dat).
  vrijdag 16 juli 2010 @ 11:58:33 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84126747
Je weet dat je (tegenwoordig) de plicht hebt je best te doen uit de bijstand te geraken, zeker als je fysiek en psychisch geen belemmeringen hebt om te werken.

Dat is overigens niet van de laatste 10 jaar, men stelde zelfs al een arbeidsplicht voor alleenstaande moeders met een kind van boven de vijf in, in 1995, terwijl men in 1992 nog keek alsof je niet goed wijs was als je ze vroeg alsjeblieft een plaats op een KDV te regelen, en je de opmerking "ja maar je hoeft niet te werken tot hij 12 is" kreeg.

Dus hoe deze meneer 18 jaar in de bijstand heeft kunnen zitten zonder al veel eerder noemenswaardige strafkortingen te krijgen is me een raadsel.

Het lijkt me dat de gemeente niet kan worden verplicht de man van bijstand te blijven voorzien als hij zich niet aan de regels voor het recht op bijstand wenst te houden, dus dan maar geen uitkering voor meneer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 16 juli 2010 @ 11:59:23 #12
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_84126778
Ugh, dit soort mensen
pi_84126788
Dit geloof je toch niet, wat een loser. Ik hoop dat ze hem in een chain-gang in de polder zetten ofzo.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:00:32 #14
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_84126815
Stel maar een maximum aan die bijstand, vijf jaar ofzo. In te korten wanneer iemand zich niet inzet om weer aan het werk te komen.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:01:41 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84126861
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 11:55 schreef Daniel1976 het volgende:
18 jaar * 900 euro * 12 maanden + 8% vakantie uitkering = 209952 EURO.
Dat is netto......

Met het verschil dat het uiteraard 18 jaar geleden geen ¤ 900 netto was.... maar ik gok zo'n 900 gulden.
Kom je misschien bruto over die 18 jaar toch heel netjes uit met je berekening.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:03:44 #16
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_84126951
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 11:58 schreef Leandra het volgende:

Dus hoe deze meneer 18 jaar in de bijstand heeft kunnen zitten zonder al veel eerder noemenswaardige strafkortingen te krijgen is me een raadsel.

niet genoeg controleur? te laks? Geen prioriteit?
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:04:17 #17
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_84126967
wat een dwaas .

maar het argument "er is geen psychische druk uitgeoefend" is natuurlijk ook gelul.....Iemand korten op een bijstandsuitkering die toch al niet gigantisch hoog is als hij niet meedoet met een traject is toch redelijke druk. Niet genoeg druk helaas, maar toch druk
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:04:51 #18
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_84127001
Gewoon een lachertje.

ken ook iemand die al lang in de bijstand zit, kan zeker werken maar loopt bij de keuring naar binnen en 5 min later weer naar buiten met verlenging bijstand zonder sollicitatieplicht enzo.

5 MINUTEN!!!!
Schandalig tov de hard werkende medemens, onverkropbaar, debiel en misselijkmakend.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:07:30 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84127106
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:03 schreef Jumparound het volgende:
[..]
niet genoeg controleur? te laks? Geen prioriteit?
Wat moet er gecontroleerd worden??

Laksheid (van de gemeente) en gebrek aan juiste prioriteiten kan ik me dan wel weer voorstellen.
Of het is een type dat destijds een keer iemand over de balie heeft getrokken, daar zijn ze een stuk gevoeliger voor dan iemand die echt een probleem heeft en werkelijk geen mogelijkheden heeft....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_84127159
Dit soort mensen mogen ze naar een heropvoedingskamp van Stalin sturen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:10:11 #21
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_84127202
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:07 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat moet er gecontroleerd worden??

Laksheid (van de gemeente) en gebrek aan juiste prioriteiten kan ik me dan wel weer voorstellen.
Of het is een type dat destijds een keer iemand over de balie heeft getrokken, daar zijn ze een stuk gevoeliger voor dan iemand die echt een probleem heeft en werkelijk geen mogelijkheden heeft....
if {months "bijstand"<24}
pay
else
nopay

Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:11:29 #22
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_84127247
Pas geleden kreeg deze " bijstandstrekkende kennis" ook nog ff een gratis gloednieuwe laptop van de gemeente met bijbehorende randapparatuur en software (twv 700 euro ofzo) zonder enige bijkomende verplichting....
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:14:46 #23
3542 Gia
User under construction
pi_84127373
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:04 schreef fransbreda het volgende:
Gewoon een lachertje.

ken ook iemand die al lang in de bijstand zit, kan zeker werken maar loopt bij de keuring naar binnen en 5 min later weer naar buiten met verlenging bijstand zonder sollicitatieplicht enzo.

5 MINUTEN!!!!
Schandalig tov de hard werkende medemens, onverkropbaar, debiel en misselijkmakend.
Keuring voor bijstand?

Ik vind sowieso een uur of 20 werken met behoud van uitkering de normaalste zaak van de wereld.
Niet willen = korten.
pi_84127374
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:11 schreef fransbreda het volgende:
Pas geleden kreeg deze " bijstandstrekkende kennis" ook nog ff een gratis gloednieuwe laptop van de gemeente met bijbehorende randapparatuur en software (twv 700 euro ofzo) zonder enige bijkomende verplichting....
Daar snap je niks van he? En dan raar vinden dat mensen een hekel krijgen aan de politiek/dit land.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_84127539
Even afgezien van die eikel die mensen zoals mij een slechte naam geven .. dit is wel een punt
quote:
De Bijstandsbond vindt de zaak van belang omdat nu op Europees niveau wordt bekeken of bijstandsgerechtigden mogen worden gedwongen om onder het wettelijk minimumloon te werken.
Dat is een klacht die ik eerder heb gehoord, hoofdzakelijk door mensen in de groenvoorziening. Die zijn hun werk kwijt, dat wordt nu gedaan door re-integratie projecten. De gemeenten zelf zijn uiteraard goedkoper uit, hetzelfde werk wordt nu gedaan voor de helft van het geld (bijstandsnorm alleenstaande= helft minimumloon)
pleased to meet you
pi_84127581
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:11 schreef fransbreda het volgende:
Had die kennis toevallig een kind dat overgaat naar het voortgezet onderwijs?
pleased to meet you
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:20:00 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84127593
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Keuring voor bijstand?
Ja dat kan... niet iedereen komt in de WAO/WIA als hij arbeidsongeschikt raakt... sommigen hebben geen arbeidsverleden en zijn te oud voor de Wajong, en als je dan alleen komt te staan, dan rest je dus geen andere optie dan bijstand.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_84127663
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 11:55 schreef JohnLocke het volgende:
Is vast een fokker.
Er zat er hier één die zat vanaf begin jaren 80 in de bijstand...
I´m back.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:31:18 #29
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_84128035
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:19 schreef moussie het volgende:

[..]

Had die kennis toevallig een kind dat overgaat naar het voortgezet onderwijs?
Geen kinderen...

En als het nou nog zo'n refurbished ding was.
Maar niets van dat, gewoon splinternieuw.

Hij had nergens om gevraagd, kreeg gewoon melding er ligt een pakketje voor je klaar...

Ik gun hem alles ,vooral een goede baan maar dit kan gewoon niet.
  FOK!fotograaf vrijdag 16 juli 2010 @ 12:31:29 #30
13368 NiGeLaToR
pi_84128043
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Er zat er hier één die zat vanaf begin jaren 80 in de bijstand...
De grap is dat ze alle tijd hebben om uit te vissen hoe ze vooral in de bijstand kunnen blijven. Ongetwijfeld voldoen ze aan de minimum eisen, gaan ze naar de minimaal verplichte dingen.. alleen nu moeten ze in ene stages doen, waar ze moeilijker weg gestuurd kunnen worden en heeft deze meneer met tijd te veel bedacht dat het gewoon dwangarbeid is. Overigens istie een product van onze samenleving, dus geeft het niet dat we nog een paar euro uitgeven om hem als voorbeeld voor de rest te ontdoen van zijn uitkering. Werk genoeg, het is vast ergens groentepluk seizoen voor...
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:37:05 #31
3542 Gia
User under construction
pi_84128273
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:18 schreef moussie het volgende:
Even afgezien van die eikel die mensen zoals mij een slechte naam geven .. dit is wel een punt
[..]

Dat is een klacht die ik eerder heb gehoord, hoofdzakelijk door mensen in de groenvoorziening. Die zijn hun werk kwijt, dat wordt nu gedaan door re-integratie projecten. De gemeenten zelf zijn uiteraard goedkoper uit, hetzelfde werk wordt nu gedaan voor de helft van het geld (bijstandsnorm alleenstaande= helft minimumloon)
Als die mensen slechts 30 uur, of minder, werken voor een bijstandsuitkering, dan zie ik daar het probleem niet in. Met dergelijk simpel werk verdien je gewoon niet meer dan bijstand.
Als die mensen 40 uur moeten werken, voor behoud van bijstand, dan heb je een punt. Dat is onderbetalen, namelijk en moet niet kunnen.

Dat Pietje plantsoenendienst hierdoor zijn baan verliest is jammer voor hem. Als hij in de bijstand komt, kan hij weer terug naar zijn voormalige werkgever. Maar wellicht krijgt hij een betere baan aangeboden.

Ik denk dat het voor gemeenten een stuk rendabeler is om 4 bijstandsgerechtigden voor 30 uur te laten werken met behoud van bijstand, dan 3 werknemers 40 uur laten werken voor gewoon loon, terwijl die 4 bijstandsgerechtigden dan nog steeds bijstand hebben.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:38:44 #32
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_84128341
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Als die mensen slechts 30 uur, of minder, werken voor een bijstandsuitkering, dan zie ik daar het probleem niet in. Met dergelijk simpel werk verdien je gewoon niet meer dan bijstand.
Als die mensen 40 uur moeten werken, voor behoud van bijstand, dan heb je een punt. Dat is onderbetalen, namelijk en moet niet kunnen.

Dat Pietje plantsoenendienst hierdoor zijn baan verliest is jammer voor hem. Als hij in de bijstand komt, kan hij weer terug naar zijn voormalige werkgever. Maar wellicht krijgt hij een betere baan aangeboden.

Ik denk dat het voor gemeenten een stuk rendabeler is om 4 bijstandsgerechtigden voor 30 uur te laten werken met behoud van bijstand, dan 3 werknemers 40 uur laten werken voor gewoon loon, terwijl die 4 bijstandsgerechtigden dan nog steeds bijstand hebben.
Het gaat er in den beginne over dat ze weer in de "roulatie" komen en regelmaat in hun leven krijgen.
Komt de rest vaak vanzelf...
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:39:58 #33
3542 Gia
User under construction
pi_84128396
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:38 schreef fransbreda het volgende:

[..]

Het gaat er in den beginne over dat ze weer in de "roulatie" komen en regelmaat in hun leven krijgen.
Komt de rest vaak vanzelf...
Natuurlijk is dat ook van belang. Maar ik vind het ook een goede bezuinigingsmaatregel voor gemeenten om simpel, ongeschoold werk te laten verrichten door bijstandsgerechtigden.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:40:55 #34
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_84128437
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:39 schreef Gia het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat ook van belang. Maar ik vind het ook een goede bezuinigingsmaatregel voor gemeenten om simpel, ongeschoold werk te laten verrichten door bijstandsgerechtigden.
Probleem is dat ze zich dan nog meer "kneus' voelen en dat is niet bevorderend.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:44:28 #35
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84128574
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:40 schreef fransbreda het volgende:
[..]
Dat die bijstandsgerechtigden zich daardoor "kneus" voelen vind ik overigens minder erg dan het feit dat men andere ongeschoolden, en dus vrijwel kanslozen, die zich wel altijd van hun beste kant hebben laten zien, want een baan bij de plantsoenendienst ipv hun hand ophouden, daarmee hun baan afpakken.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_84128646
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:44 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat die bijstandsgerechtigden zich daardoor "kneus" voelen vind ik overigens minder erg dan het feit dat men andere ongeschoolden, en dus vrijwel kanslozen, die zich wel altijd van hun beste kant hebben laten zien, want een baan bij de plantsoenendienst ipv hun hand ophouden, daarmee hun baan afpakken.
I´m back.
pi_84128684
quote:

[..]

Achgut, en dat willen we natuurlijk niet he?
Sjonge, het geknuffel wordt nog eens onze ondergang.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:47:33 #38
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_84128714
quote:

[..]

Ben ik het helemaal mee eens hoor, alleen ik hoor dat dan vaak als argument van zoeen bijstandstrekker.

Ik zou zeggen je hebt een beter gevoel doordat je zelfvoorzienend bent.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:49:47 #39
3542 Gia
User under construction
pi_84128806
quote:

[..]

Dan krijgen ze WW, daarna eventueel bijstand en dan kunnen ze gewoon hetzelfde werk gaan doen.
Of ze krijgen, omdat ze plaats maken voor bijstandsgerechtigden, een betere baan aangeboden. Sta je eerst te schoffelen en ben je vervolgens de 'baas' van een zooitje bijstandsgerechtigden die i.p.v. jou staan te schoffelen.
pi_84129036
quote:
[..]

En dat is waar ik ook al jaren bang voor ben. Mensen ontslaan, en er dan voor een bijstandsuitkering iemand op zetten. Hoelang is die stage? En hoeveel kans heeft hij om daar vast te kunnen komen werken?

En waarom weten we niet met wat voor argumenten deze man komt? Ik lees dat nergens terug. Ik mag graag twee kanten van een verhaal horen.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_84129068
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:49 schreef Gia het volgende:

[..]

Dan krijgen ze WW, daarna eventueel bijstand en dan kunnen ze gewoon hetzelfde werk gaan doen.
Of ze krijgen, omdat ze plaats maken voor bijstandsgerechtigden, een betere baan aangeboden. Sta je eerst te schoffelen en ben je vervolgens de 'baas' van een zooitje bijstandsgerechtigden die i.p.v. jou staan te schoffelen.
Ik zeg: al het gemeente reinigingswerk uit de privaat sector halen en laten doen door bijstand trekkers met overheidsinfuus.

Plantsoendienst, grasmaaiers, vuilverwerker, straatvegers etc.
pi_84129109
quote:

[..]

Ik vind dat gewoon werk wat iemand in loondienst hoort te doen.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:57:12 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84129122
quote:
[..]
Ja echt fantastisch....... je bent altijd bereid geweest ieder klotebaantje wat maar langskwam uit te voeren om te voorkomen dat je in de bijstand zou komen, en vervolgens raak je je baan kwijt omdat men als "projectje" een paar mensen die al 15 jaar te beroerd zijn om iets anders te doen dan hun neus leegvreten aan het "werk" te helpen??

Sorry hoor, maar ik vind het echt te zot voor woorden, als je hang naar zelfredzaamheid op zo'n manier beloond wordt om anderen die die zelfredzaamheid volstrekt onverschillig laat, en dus ook geen trots in hun werk zullen vinden, en er dus waarschijnlijk de kantjes af zullen lopen, tegen wil en dank aan het werk te zetten.

Leuk en naïef dat ze een "betere baan" aangeboden zouden krijgen, maar als ze daar geschikt voor waren dan hadden ze die betere baan waarschijnlijk al.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_84129139
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:56 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Ik zeg: al het gemeente reinigingswerk uit de privaat sector halen en laten doen door bijstand trekkers met overheidsinfuus.

Dus nog meer werkelozen?
pi_84129143
quote:

[..]

Als je 18 jaar je hand op houdt ben je ook een ontzettende kneus. Verder moeten ze dit soort kneusen gewoon naar Siberie sturen, daar is nog genoeg werk.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_84129177
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:57 schreef paddy het volgende:

[..]

Dus nog meer werkelozen?
Want?
pi_84129184
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja echt fantastisch....... je bent altijd bereid geweest ieder klotebaantje wat maar langskwam uit te voeren om te voorkomen dat je in de bijstand zou komen, en vervolgens raak je je baan kwijt omdat men als "projectje" een paar mensen die al 15 jaar te beroerd zijn om iets anders te doen dan hun neus leegvreten aan het "werk" te helpen??

Sorry hoor, maar ik vind het echt te zot voor woorden, als je hang naar zelfredzaamheid op zo'n manier beloond wordt om anderen die die zelfredzaamheid volstrekt onverschillig laat, en dus ook geen trots in hun werk zullen vinden, en er dus waarschijnlijk de kantjes af zullen lopen....

Leuk en naïef dat ze een "betere baan" aangeboden zouden krijgen, maar als ze daar geschikt voor waren dan hadden ze die betere baan waarschijnlijk al.
Ik heb één gedeelte dikgedrukt, maar ben het dus volledig met je eens
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:59:25 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84129207
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:58 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Want?
Die banen worden al vervuld.... door mensen die ook kansloos zijn op de arbeidsmarkt, maar niet te beroerd om hun handen uit de mouwen te steken.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_84129218
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:58 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Want?
Euhm, de mensen die het nu doen zijn in loondienst? Niet aan gedacht zeker?
pi_84129499
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:59 schreef paddy het volgende:

[..]

Euhm, de mensen die het nu doen zijn in loondienst? Niet aan gedacht zeker?
Er zal inderdaad wat heen en weer gestroomd moeten worden. Daar ontkom je niet aan. Maar na een tijd is dat ook voorbij. Daarbij, je hoeft niet direct alle mensen die nu werkzaam zijn in de reiniging te ontslaan. Je kunt gewoon het werk uitbreiden en meer verrichten.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 13:34:47 #51
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_84131493
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:31 schreef fransbreda het volgende:

[..]

Geen kinderen...

Hij had nergens om gevraagd, kreeg gewoon melding er ligt een pakketje voor je klaar...

Ik heb samen met een verstandelijk gehandicapte client van mij onlangs een goedkoop computertje aangeschaft en een teruggaaf gevraagd bij de wet bijzondere bijstand. Wat denk je? Geen teruggaaf, omdat er geen medische noodzaak was. Deze client heeft een paar spaarcentjes, echt maar een paar en hij heeft zeer terecht een Wajong uitkering. Ook gaat hij gewoon naar de dagbesteding om zich nuttig te maken. Ik kan me er zo aan ergeren. Die gore uitvreters krijgen werkelijk alles voor elkaar. Die zorgen ook gewoon dat ze geen cent op de bank hebben. De mensen waarvoor dit soort regelingen ooit bedoeld was vissen achter het net. Echt walgelijk!
pi_84131627
quote:

[..]

Goed idee!
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  † In Memoriam † vrijdag 16 juli 2010 @ 13:57:44 #54
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_84131630
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 13:54 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Ik heb samen met een verstandelijk gehandicapte client van mij onlangs een goedkoop computertje aangeschaft en een teruggaaf gevraagd bij de wet bijzondere bijstand. Wat denk je? Geen teruggaaf, omdat er geen medische noodzaak was. Deze client heeft een paar spaarcentjes, echt maar een paar en hij heeft zeer terecht een Wajong uitkering. Ook gaat hij gewoon naar de dagbesteding om zich nuttig te maken. Ik kan me er zo aan ergeren. Die gore uitvreters krijgen werkelijk alles voor elkaar. Die zorgen ook gewoon dat ze geen cent op de bank hebben. De mensen waarvoor dit soort regelingen ooit bedoeld was vissen achter het net. Echt walgelijk!
Terechte klacht!
pi_84131660
Deze kerel gaat toch een tikkeltje te ver. Werken zul je!
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 16 juli 2010 @ 14:01:49 #56
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_84131769
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

Die banen worden al vervuld.... door mensen die ook kansloos zijn op de arbeidsmarkt, maar niet te beroerd om hun handen uit de mouwen te steken.
Er zijn genoeg klusjes te verzinnen die nu niet gedaan worden. Laat ze anders maar voor staatsbosbeheer omgewaaide bomen opruimen oid.
pi_84131798
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 13:58 schreef KoosVogels het volgende:
Deze kerel gaat toch een tikkeltje te ver. Werken zul je!

Zal je ook nog zien dat zo'n wereldvreemde rechter met die idioot mee gaat.
pi_84131835
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:01 schreef Nobu het volgende:

[..]

Er zijn genoeg klusjes te verzinnen die nu niet gedaan worden. Laat ze anders maar voor staatsbosbeheer omgewaaide bomen opruimen oid.

Precies. Ik vind wel dat ze niet voor commerciele bedrijven mogen vrijwilligen. Die moeten maar betaalde mensen in dienst nemen.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 14:27:39 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84132685
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:01 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dat is wat anders, maar Gia vond het geen probleem om mensen die wel werken maar te vervangen voor mensen die niet (willen) werken, en daar heb ik dus wel een probleem mee.... want dan straf je de kanslozen die altijd wel hun best hebben gedaan hun eigen broek op te houden.

Overigens is er ook nog voldoende seizoensarbeid waar nu Polen voor naar NL komen. Lijkt me ook een prima optie, worden die bedrijven ook gelijk goed in de gaten gehouden en worden hun mogelijkheden tot fraude ook meteen beperkt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_84132855
quote:

[..]

Leuke manier om het betalen van het minimumloon te omzeilen dus .. je snapt dat een gemeente dan behoefte heeft aan werklozen die voor de helft van het geld deze klusjes vervullen, de hemel beware dat de economie dusdanig aantrekt dat er niemand meer overblijft om je vuilnis op te halen? Maw, je kweekt werklozen, of een nieuwe categorie werknemers, voor de helft van het minimumloon.
pleased to meet you
pi_84132873
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 11:48 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

18 jaar bijstand, zonder mankementen !
Welkom in Nederland...daarom afschaffen. Alles!
pi_84132942
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:31 schreef fransbreda het volgende:

[..]

Geen kinderen...

Dit is dan idd idioot .. de meeste gemeenten hebben wel dat je een brief krijgt als je kind naar het VO gaat, dat je een PC mag aanvragen, en wat daarna gebeurt verschilt per gemeente. Maar een spiksplinternieuwe laptop, zonder aanvraag, voor een alleenstaande in de bijstand, dat is uitzonderlijk. Woon jij in een piepkleine gemeente of zo, dat het geld uit bepaalde potjes op moest, anders krijg je volgend jaar minder van het rijk?
Dat speelde hier in mijn gemeente een paar jaar geleden, oeps, er was teveel geld over, nog even op de valreep wat uitgeven want anders ..
pleased to meet you
pi_84133137
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:32 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Mensen in dozen op straat is ook weer zo'n naar gezicht.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 14:40:55 #64
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84133188
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:39 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Nee, plus dat je je dan wel schuldig kunt gaan voelen over het eerste beste vrouwtje wat staat te bedelen in de winkelstraat....

Nu irriteert me dat overigens vooral, juist omdat we een land zijn waar niemand op straat hoeft te leven of te bedelen, dus als je dat wel doet dan klopt er iets niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_84133218
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:39 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Een goede storm en ze zijn weg.....
  † In Memoriam † vrijdag 16 juli 2010 @ 14:53:40 #66
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_84133657
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:40 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, plus dat je je dan wel schuldig kunt gaan voelen over het eerste beste vrouwtje wat staat te bedelen in de winkelstraat....

Nu irriteert me dat overigens vooral, juist omdat we een land zijn waar niemand op straat hoeft te leven of te bedelen, dus als je dat wel doet dan klopt er iets niet.
Dak en thuislozen hebben weer recht op een uitkering en vaak innen ze die ook (vaak Wwb). Daarnaast bedelen ze bij op de straat. Een beetje creatieve thuisloze kan zo ergens tussen de 1 en 2K per maand collecteren.
pi_84133709
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:32 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Dat gaat ook weer wat ver
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_84134034
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat gaat ook weer wat ver
Ik ben altijd vrij bot.
pi_84134224
Als je de plantsoenendienst laat draaien door mensen die werkloos zijn, geen werk kunnen vinden en in ruil voor bijstand dat werk moeten doen voor een bedrag (ver!) onder het minimumloon.. dan heeft deze meneer groot gelijk en is het in het belang van iedereen (zeker de iets liberalere / rechtsere mens) dat hij de zaak wint. Dat is gewoon dwangarbeid met staatsslaven.

Er is absoluut iets mis met ons bijstandsstelsel, in mijn ogen, maar dwangarbeid (en daarmee creeëren van méér op bijstand aangewezen mensen) is geen oplossing. Doe dan maar ouderwets stempelen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 16 juli 2010 @ 15:09:27 #70
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_84134304
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is netto......

Met het verschil dat het uiteraard 18 jaar geleden geen ¤ 900 netto was.... maar ik gok zo'n 900 gulden.
900 gulden toen was ongeveer wel even veel waard als 900 euro nu.
pi_84134387
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:07 schreef sigme het volgende:
Als je de plantsoenendienst laat draaien door mensen die werkloos zijn, geen werk kunnen vinden en in ruil voor bijstand dat werk moeten doen voor een bedrag (ver!) onder het minimumloon.. dan heeft deze meneer groot gelijk en is het in het belang van iedereen (zeker de iets liberalere / rechtsere mens) dat hij de zaak wint. Dat is gewoon dwangarbeid met staatsslaven.

Er is absoluut iets mis met ons bijstandsstelsel, in mijn ogen, maar dwangarbeid (en daarmee creeëren van méér op bijstand aangewezen mensen) is geen oplossing. Doe dan maar ouderwets stempelen.

Iemand met een bijstandsuitkering mag je best 20 uur laten werken. Dan zit ie waarschijnlijk nog boven het minimumloon. Laat zo iemand dan werken voor de gemeente en niet voor een commercieel bedrijf, want dan ligt misbruik wel erg op de loer.
pi_84134433
quote:
Als je de plantsoenendienst laat draaien door mensen die werkloos zijn, geen werk kunnen vinden en in ruil voor bijstand dat werk moeten doen voor een bedrag (ver!) onder het minimumloon.. dan heeft deze meneer groot gelijk
Met de nadruk op als natuurlijk.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 15:39:19 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84135335
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:09 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
900 gulden toen was ongeveer wel even veel waard als 900 euro nu.
Meer zelfs
De energie was beduidend goedkoper en je had veel minder energievretende apparaten.

Maar het ging om de berekening van de "onterecht" ontvangen bijstand over de afgelopen 18 jaar, dus dan maakt de gevoelsmatige waarde niet veel uit
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_84136638
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:32 schreef moussie het volgende:

[..]

Leuke manier om het betalen van het minimumloon te omzeilen dus .. je snapt dat een gemeente dan behoefte heeft aan werklozen die voor de helft van het geld deze klusjes vervullen, de hemel beware dat de economie dusdanig aantrekt dat er niemand meer overblijft om je vuilnis op te halen? Maw, je kweekt werklozen, of een nieuwe categorie werknemers, voor de helft van het minimumloon.
Grotere onzin had je niet kunnen verkondigen.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 16:19:18 #75
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_84136798
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Alicey op 16-07-2010 16:20:02 (nm) ]
pi_84136848
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 16:19 schreef Alicey het volgende:
Een detail wat de OP niet vermeldt, is dat deze man bezig was met omscholing/herscholing en in dat kader een stage deed met uitzicht op een betaalde baan.
Zal wel wat geroep van hem zelf zijn. Als iemand al 18 jaar in de bijstand zit is dat wel erg ongeloofwaardig.
Het verbaasd me trouwens niet dat jij er geen seconde over twijfelt.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 16:21:48 #77
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_84136881
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 16:20 schreef Wijze_appel het volgende:

Zal wel wat geroep van hem zelf zijn. Als iemand al 18 jaar in de bijstand zit is dat wel erg ongeloofwaardig.
Het verbaasd me trouwens niet dat jij er geen seconde over twijfelt.
In eerste instantie ga ik uit van wat ik hoor. Ik vind het vooral vreemd dat dit feit niet nader belicht is in het bericht, want het lijkt mij typisch iets dat in de tot nu toe gevoerde procedures wel aan bod gekomen moet zijn.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 16:25:57 #78
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84137048
Als er idd sprake is van een stage wegens omscholing/herscholing dan zou dat toch ook vanuit de sociale dienst geregeld zijn, beetje vreemd dat ze dan nu een werktraject zouden willen verplichten terwijl die persoon al bezig zou zijn met een herintredingstraject en daarbij ook werkt (stage).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_84137119
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 16:25 schreef Leandra het volgende:
Als er idd sprake is van een stage wegens omscholing/herscholing dan zou dat toch ook vanuit de sociale dienst geregeld zijn, beetje vreemd dat ze dan nu een werktraject zouden willen verplichten terwijl die persoon al bezig zou zijn met een herintredingstraject en daarbij ook werkt (stage).
Daarom, en zijn 18 jaar lange tijd van bankhangen, is het ook totaal ongeloofwaardig.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 16:36:32 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84137433
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 16:27 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Daarom, en zijn 18 jaar lange tijd van bankhangen, is het ook totaal ongeloofwaardig.
Nou ja, het zeer serieus bezig zijn met mensen in de bijstand reïntegreren is van recentere datum, en daarbij zijn ze begonnen met de minst kanslozen, dus degenen die niet al jaren in de bijstand zaten, dus dat hij nu pas in zo'n traject zou zitten vind ik dan weer niet zo vreemd.

Overigens lijkt dit al een jaren slepende procedure te zijn, en had hij in 2006 nog geweigerd deel te nemen aan een reïntegratieproject, dus het wordt een beetje lastig inschatten of hij daar inmiddels wel mee begonnen is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_84138430
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 16:21 schreef Alicey het volgende:
Ik vind het vooral vreemd dat dit feit niet nader belicht is in het bericht
Ik zie het toch echt vermeld in de OP... Nou heb ik een fantastische pc, maar ik kan mij niet voorstellen dat het alleen bij mij op het scherm verschijnt.

Overigens, deze goede man heeft nog steeds geen baan (althans, dat had ik toch wel in het bericht verwacht indien dat zo zou zijn), dus het uitzicht heeft feitelijk niet geleid tot een verandering in zijn toestand... wat ook niet geheel onverwacht is.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 17:13:14 #82
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_84138769
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 17:02 schreef DS4 het volgende:

Ik zie het toch echt vermeld in de OP... Nou heb ik een fantastische pc, maar ik kan mij niet voorstellen dat het alleen bij mij op het scherm verschijnt.
Daarom heb ik ook naderhand mijn reactie weer weggehaald. Er werd toen echter al op gereageerd.
quote:
Overigens, deze goede man heeft nog steeds geen baan (althans, dat had ik toch wel in het bericht verwacht indien dat zo zou zijn), dus het uitzicht heeft feitelijk niet geleid tot een verandering in zijn toestand... wat ook niet geheel onverwacht is.
Nee, kennelijk heeft het niet veel effect gehad.

Werk onder minimumloon vind ik overigens een erg vreemd verhaal, maar het is natuurlijk niet vreemd dat de gemeente helpt hem een baan te vinden wanneer hij dat niet doet. Het is ook niet vreemd om wanneer hij - na 18 jaar zelf kennelijk niet in staat te zijn geweest een baan te vinden - die baan weigert, de gemeente besluit dat de uitkering kennelijk onnodig is (wat een uitgangspunt van bijstand is).
pi_84139073
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 16:15 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Grotere onzin had je niet kunnen verkondigen.
Het zijn/waren anders reguliere banen waarvoor het minimumloon betaald moest worden .. velen zijn hun werk kwijtgeraakt en zitten nu hetzelfde te doen voor de helft van het geld. Dat een gemeente niet zit te wachten op een verdubbeling van die kosten ligt nogal voor de hand, ergo, de gemeente wil liever werklozen hebben dan gewone werknemers ..
pleased to meet you
pi_84139239
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:12 schreef DS4 het volgende:

[..]

Met de nadruk op als natuurlijk.
Zeker. Maar het is óf zinloos werk, óf het drukt mensen van de normale arbeidsmarkt.
Sowieso vind ik arbeid tegen lager bedrag dan minimumloon erg discutabel (ik ben niet per se voorstander van een minimumloon, maar als er een minimumloon is, dan moet het gehandhaafd).
En gedwongen arbeid vind ik ook redelijk discutabel, ook als er bijstand word verleend.
De combinatie vind ik dan ook angstwekkend.

Ik ben niet voor het huidig bijstandsstelsel, niet voor het rigide minimumloonsysteem en niet tegen het eisen van een prestatie in ruil voor financiele hulp. Maar binnen het huidige stelsel van minimumloon en bijstand vind ik gedwongen arbeid onder het minimumloon wel een van de allerverkeerdste oplossingen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_84140145
quote:
Een bijstandsgerechtigde stapt naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, omdat hij vindt dat de gemeente Amsterdam hem ten onrechte heeft gedwongen deel te nemen aan een re-integratieproject.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 18:00:55 #86
3542 Gia
User under construction
pi_84140232
Heb al van verschillende bijstandsgerechtigden gehoord dat ze niet gaan werken voor bijstand, ook geen 20 uur.
Ze hebben met niet werken 900 euro en dan willen ze, als ze wel werken (20 of 30 uur) méér hebben.

Dat, terwijl iemand die gewoon in loondienst is, en een minimumloon heeft met 20 uur werken nog niet eens aan de bijstandsnorm komt!

Ik ben er wel voorstander van dat dit soort ongeschoold werk wordt gedaan door mensen in de bijstand. Al is het maar 20 uur in de week. Maak de mensen die dat werk nu al doen, dan maar opzichter voor deze groep, ze zijn tenslotte gewend aan de werkzaamheden en weten wat er gedaan moet worden. Die mogen wmb dan ook een hoger loon krijgen.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 18:01:03 #87
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_84140235
quote:
De Amsterdammer zat achttien jaar in de bijstand, terwijl hij lichamelijk en psychisch wel in staat was te werken.
Wel ja! Eigenlijk te gek voor woorden maar ja, het kan, dus waarom niet?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 18:11:15 #88
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84140525
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 18:00 schreef Gia het volgende:

Ik ben er wel voorstander van dat dit soort ongeschoold werk wordt gedaan door mensen in de bijstand. Al is het maar 20 uur in de week. Maak de mensen die dat werk nu al doen, dan maar opzichter voor deze groep, ze zijn tenslotte gewend aan de werkzaamheden en weten wat er gedaan moet worden. Die mogen wmb dan ook een hoger loon krijgen.
Moeten ze wel leidinggevende kwaliteiten hebben natuurlijk, maar dat is vast geen probleem onder de groep die dat werk nu al jaren doet..... daar zijn ze ooit immers op geselecteerd. Oh wacht....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_84141694
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 17:26 schreef sigme het volgende:
Maar het is óf zinloos werk, óf het drukt mensen van de normale arbeidsmarkt.
Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Als je al 18 jaar lang geen werk hebt gehad, dan ontbeer je gewoon werkervaring en vaak ook nog een ritme nodig om werk te houden.

Het doen van eenvoudige klusjes kan dan gebruikt worden om je klaar te stomen voor een baan. En dat klaarstomen mag best onder het minimumloon (stageplekken zijn ook vaak met een kleine of geen vergoeding).

Alleen is het wel zaaks dat er een goede doorstroom komt. Als dat klaarstomen voor het enige is wat feitelijk gebeurt, dan werkt er iets niet goed. Je zou b.v. kunnen eisen van die bureau's die bemiddelen dat ze b.v. 60% na maximaal 1.000 uur werk naar een reguliere baan geholpen moeten hebben.

Ik noem maar even wat.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 18:56:10 #90
297051 schaal_9
Caissière B
pi_84141870
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik betwijfel of Pietje plantsoenendienst zijn oude baan op die manier weer terugkrijgt. Als hij teruggaat naar zijn voormalige werkgever, dan verdient hij in plaats van 9 euro per uur (bijvoorbeeld) nog maar het bijstandsniveau, plus dat allerlei verplichtingen bovenop komen. En een betere baan zit er vaak niet in.

Het zou in dit licht gezien voor mijn werk (overheid) ook rendabeler zijn om daar een hoogopgeleide bijstandsgerechtigde voor in te zetten. Als je dit alles op macroniveau doortrekt, krijg je een algemene daling van de inkomens.

Aan de andere kant is er ook nog zoiets als motivatie. Een bijstandsgerechtigde heeft niet de drive om 100% te presteren, maar misschien 50%. Daardoor zal werken voor gewoon loon uiteindelijk toch weleens rendabeler kunnen zijn.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 19:00:14 #91
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_84141997
Beetje hetzelfde als wat we in de thuiszorg hebben gezien. Mensen worden massaal ontslagen om vervolgens voor fors minder salaris hetzelfde werk te mogen doen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_84142107
Gadverdamme, echt opsodemieteren met dit soort vuile parasieten! Gewoon helemaal geen bijstand meer voor dit soort lui, is mijn devies.
pi_84142169
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 18:00 schreef Gia het volgende:
Heb al van verschillende bijstandsgerechtigden gehoord dat ze niet gaan werken voor bijstand, ook geen 20 uur.
Ze hebben met niet werken 900 euro en dan willen ze, als ze wel werken (20 of 30 uur) méér hebben.

Daarom moet het uitgangspunt ook veranderd worden; als je kan werken, ga je maar werken voor de gemeenschap in ruil voor bijstand. Wil je dat niet? Ook prima! Dan alleen geen geld!
  vrijdag 16 juli 2010 @ 19:49:30 #94
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_84144128
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is netto......

Je vergeet de huursubsidie en al die andere toeslagen waar deze meneer van heeft geprofiteerd, de werkelijke kosten van deze parasiet zijn veel hoger.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_84144568
Ik zeg: Uitkering voor 2 of 4 jaar, en dan hop, geen uitkering meer.
Wel die jaren de volle pond betalen

En als een persoon dan nog geen werk heeft, wat dan? Opvanghuis/instelling met een loods waar ze knijpers mogen knutselen? Vrijwilligerswerk zodat de helft van hun uitkering behouden blijft?

Eén ding staat vast, uitkeringen niet meer levenslang afgeven.

Tip: Zoek op youtube naar probleemwijken, echt, uitkeringtrekkers

Ook zo'n gozer in een uitzending:

Tja, je hebt mensen die werken en mensen die niet werken o.i.d
pi_84144960
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 19:00 schreef Hukkie het volgende:
Beetje hetzelfde als wat we in de thuiszorg hebben gezien. Mensen worden massaal ontslagen om vervolgens voor fors minder salaris hetzelfde werk te mogen doen.
Als ik dit topic zo eens lees, zijn veel mensen (dwz internethelden) daar voorstander van. .
I´m back.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 20:16:08 #97
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_84145160
quote:
[..]

Helemaal mee eens! Het is een principekwestie: onder minimumloon is dwangarbeid. We spreken niet voor niets over een bijstandsgerechtigde, oftewel, hij heeft recht op bijstand.
Ik woon in een van de meest rechtse steden van het land en het is overal zichtbaar: straten waar je uit elkaar rammelt omdat alle stenen schots en scheef liggen. Een stratenmaker legt zo'n straat netjes, maar hier doet een dwangarbeider het. Dit is terug te zien in het tempo en baggerkwaliteit van het werk. Ook in het openbaar groen zie je dat er geen hovenier heeft gewerkt.
Er zou ook eens onderzocht moeten worden of de kosten van een reïntegratietraject opwegen tegen de besparing op uitkeringen.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  vrijdag 16 juli 2010 @ 20:34:19 #98
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_84145944
quote:
.... Doe dan maar ouderwets stempelen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 20:46:06 #99
94405 Tarak
pi_84146566
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 20:16 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Helemaal mee eens! Het is een principekwestie: onder minimumloon is dwangarbeid. We spreken niet voor niets over een bijstandsgerechtigde, oftewel, hij heeft recht op bijstand.
Vroeger had je ook het rasphuis als voorloper van het sociale systeem. Het is toch prima als de gemeenschap iets terug verwacht voor al het belastinggeld wat deze mensen krijgen. Het moet wel gaan om werk waar geen verdringing van arbeid kan ontstaan en wel pas na een bepaalde periode. Als iemands leven niet lekker loopt, mag hij/zij best even de tijd krijgen om dat weer op te pakken, hoewel de structuur waartoe werk hebben nu eenmaal leidt, voor veel mensen juist best goed is om hun leven weer op te pakken. En natuurlijk onder het minimumloon, anders ontbreekt de prikkel naar werk helemaal. Het is geen dwangarbeid, het enige gevolg is dat hij geen uitkering meer ontvangt. Dat is een eigen keuze.
quote:
Ik woon in een van de meest rechtse steden van het land en het is overal zichtbaar: straten waar je uit elkaar rammelt omdat alle stenen schots en scheef liggen. Een stratenmaker legt zo'n straat netjes, maar hier doet een dwangarbeider het. Dit is terug te zien in het tempo en baggerkwaliteit van het werk. Ook in het openbaar groen zie je dat er geen hovenier heeft gewerkt.
Er zou ook eens onderzocht moeten worden of de kosten van een reïntegratietraject opwegen tegen de besparing op uitkeringen.
Zucht....stratenmaken is geen ongeschoold werk, dus het lijkt me sterk dat dit door bijstandsgerechtigden gedaan wordt. Wat veel waarschijnlijker is, is dat de straat is aangepakt, en men redelijk provisorisch de straat weer dichtgemaakt heeft, omdat grond en zand nog moeten inklinken. Men wacht dan een bepaalde periode en men komt dan terug om het netjes af te maken. Als ze dat niet zouden doen, dan zou de straat pas echt schots en scheef worden.

Dat is namelijk de normale procedure bij een grondige aanpak van de straat. Alleen herbestraten volstaat dan niet.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  vrijdag 16 juli 2010 @ 21:02:46 #100
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_84147469
Mijn straat verkeert al drie jaar in barslechte staat en zo zijn er meerdere. De manier waarop bomen zijn gesnoeid wordt een natuurliefhebber ook niet bepaald vrolijk van, het lijkt er meer op dat er takken van de bomen zijn gewaaid dan dat ze gesnoeid zijn.

Bijstand is echt geen vetpot, diep respect voor mensen die daar langdurig in overleven. Bijstand is helaas noodzakelijk, met dank aan het kapitalisme. Zonder kapitalisme zou er voor iedereen werk zijn.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  vrijdag 16 juli 2010 @ 21:06:59 #101
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_84147683
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 21:02 schreef ouderejongere het volgende:
Mijn straat verkeert al drie jaar in barslechte staat en zo zijn er meerdere. De manier waarop bomen zijn gesnoeid wordt een natuurliefhebber ook niet bepaald vrolijk van, het lijkt er meer op dat er takken van de bomen zijn gewaaid dan dat ze gesnoeid zijn.

Bijstand is echt geen vetpot, diep respect voor mensen die daar langdurig in overleven. Bijstand is helaas noodzakelijk, met dank aan het kapitalisme. Zonder kapitalisme zou er voor iedereen werk zijn.
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  vrijdag 16 juli 2010 @ 21:08:25 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84147754
quote:

Toen het land nog een stuk minder kapitalistisch was, en de meest simpele zaken zoals postbezorging, openbaar vervoer en nutsbedrijven nog gewoon in handen van de overheid waren, waren er veel meer mensen met een bijstandsuitkering, en het was niet eens een schande als je bijstand had.

Daarentegen waren er ook mensen die 70% belasting betaalden... en gezien tegenwoordig iedereen kan gaan studeren op kosten van diezelfde overheid, en godzijdank niemand meer zo'n belastingtarief hoeft te betalen, is bijstand wellicht wel noodzakelijk maar niet zo noodzakelijk dat je er 18 jaar gebruik van moet maken.

Dat is gewoon laks zijn, zeker als je gezond bent.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_84147822
quote:

Er zijn in de grote (universiteits)steden talloze mensen (en m.n. gesjeesde studenten) die jarenlang leven op een bijstandsuitkering, volgens mij, niemand tot last zijn, een in hun ogen zinnig leven leiden en soms via vrijwilligerswerk een veel zinvollere bijdrage leven aan de maatschappij dan wij allen (behalve Gia uiteraard) die meewentelen in de ratrace. Ik heb geen moeite met langdurig werklozen an sich.
I´m back.
pi_84148148
Ik ken dus iemand die dit zou doen...
Sterker nog, het zou me niets verbazen als het om hem ging eigenlijk.
compact en kleverig.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 21:24:04 #105
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_84148544
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 21:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is gewoon laks zijn, zeker als je gezond bent.
Dit is geen laksheid, maar realisme. Als je wil dat mensen werken: geef ze dan werk en geef daar een passende beloning voor. Ik weet niet hoe oud de bijstandsgerechtigde is, maar als hij er al 18 jaar inzit zal hij inmiddels wel 40+ zijn, op die leeftijd kan je ook niet meer alles.
Als ik nu opeens straten moet gaan maken weet ik dat ik binnen twee weken door mijn rug ga en dat ik daarna voorgoed arbeidsongeschikt ben, dan kan ik ook mijn eigen vak niet meer uitvoeren.
Het zijn mensen die uit hele rijke families komen die zich omhoog hebben ge#&*%^ naar colleges die dit soort regels bepalen, maar ze vergeten vaak dat ze over mensen praten.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  vrijdag 16 juli 2010 @ 21:30:43 #106
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84148887
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 21:24 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Dit is geen laksheid, maar realisme. Als je wil dat mensen werken: geef ze dan werk en geef daar een passende beloning voor. Ik weet niet hoe oud de bijstandsgerechtigde is, maar als hij er al 18 jaar inzit zal hij inmiddels wel 40+ zijn, op die leeftijd kan je ook niet meer alles.
Als ik nu opeens straten moet gaan maken weet ik dat ik binnen twee weken door mijn rug ga en dat ik daarna voorgoed arbeidsongeschikt ben, dan kan ik ook mijn eigen vak niet meer uitvoeren.
Het zijn mensen die uit hele rijke families komen die zich omhoog hebben ge#&*%^ naar colleges die dit soort regels bepalen, maar ze vergeten vaak dat ze over mensen praten.
Hij wilde in eerste instantie al niet meewerken aan een reïntegratietraject, dus het is de vraag nog maar of hem nooit passend werk is geboden. Maar voor iemand die werkelijk ongeschoold is, is er maar een beperkte hoeveelheid "passend werk" en helaas zijn dat niet de banen waar een beloning tegenoverstaat die beduidend hoger is dan minimumloon.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 16 juli 2010 @ 21:39:22 #107
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_84149339
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 21:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hij wilde in eerste instantie al niet meewerken aan een reïntegratietraject, dus het is de vraag nog maar of hem nooit passend werk is geboden. Maar voor iemand die werkelijk ongeschoold is, is er maar een beperkte hoeveelheid "passend werk" en helaas zijn dat niet de banen waar een beloning tegenoverstaat die beduidend hoger is dan minimumloon.
Deze zaak is goed, omdat het mensen uit alle lagen van de bevolking aangaat.
Een gezin waarbij alleen vader (HBO+ opleiding, 47½ jaar oud) werkt, moeder door omstandigheden niet kan werken (dit kan haar eigen gezondheid zijn, of die van haar kinderen). Vader raakt betaalde baan kwijt, solliciteert zich lens en is na een jaar nog steeds werkloos, die moet dan voor minder dan 1100 euro per maand verplicht vuilnis gaan ophalen, terwijl collegavuilnismannen hetzelfde werk voor 1800 euro doen.

Waar ik het wel mee eens ben: onder 27 jaar heb je niks in de bijstand te zoeken. Een dergelijk verzoek mag voor mij ook alleen onder hele bijzondere omstandigheden worden ingewilligd.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  vrijdag 16 juli 2010 @ 21:50:08 #108
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_84149956
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 21:39 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Waar ik het wel mee eens ben: onder 27 jaar heb je niks in de bijstand te zoeken. Een dergelijk verzoek mag voor mij ook alleen onder hele bijzondere omstandigheden worden ingewilligd.
Want onder de 27 kun je niet ontslagen worden?
  vrijdag 16 juli 2010 @ 21:52:15 #109
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_84150050
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 21:50 schreef Nobu het volgende:

[..]

Want onder de 27 kun je niet ontslagen worden?
Onder 27 kan je nog studeren. Studeer je niet, dan ben je voor werkgevers goedkoop genoeg om snel weer een nieuwe werkkring te vinden.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  vrijdag 16 juli 2010 @ 21:54:03 #110
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_84150136
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 21:52 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Onder 27 kan je nog studeren. Studeer je niet, dan ben je voor werkgevers goedkoop genoeg om snel weer een nieuwe werkkring te vinden.
Als je studeert heb je alleen maar meer geld nodig. Iemand tegen de veertig met werkervaring krijgt trouwens net zo makkelijk, zo niet makkelijker weer een andere baan.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 21:58:07 #111
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_84150361
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 21:54 schreef Nobu het volgende:

[..]

Als je studeert heb je alleen maar meer geld nodig. Iemand tegen de veertig met werkervaring krijgt trouwens net zo makkelijk, zo niet makkelijker weer een andere baan.
Gemiddeld wel, maar er zijn altijd individuele gevallen bij wie dat niet lukt. Voor die gevallen moet er een rechtvaardig en gedegen sociaal vangnet zijn.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:01:42 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84150570
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 21:39 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Deze zaak is goed, omdat het mensen uit alle lagen van de bevolking aangaat.
Een gezin waarbij alleen vader (HBO+ opleiding, 47½ jaar oud) werkt, moeder door omstandigheden niet kan werken (dit kan haar eigen gezondheid zijn, of die van haar kinderen). Vader raakt betaalde baan kwijt, solliciteert zich lens en is na een jaar nog steeds werkloos, die moet dan voor minder dan 1100 euro per maand verplicht vuilnis gaan ophalen, terwijl collegavuilnismannen hetzelfde werk voor 1800 euro doen.
Dat is een compleet ander verhaal..... leuk om er zo'n fictieve situatie bij te halen, maar daar gaat het hier niet over.

Overigens denk ik dat een man van dik in de 40 met de werkervaring die hij heeft ook wel weer aan de slag komt, wellicht niet voor het salaris wat hij had, maar de kans dat hij vuilnis moet gaan ophalen voor een bijstandsuitkering lijkt me enorm klein. Dan is er meer met zo iemand aan de hand.

Overigens hebben in je voorbeeld zowel vader als moeder sollicitatieplicht, ongeacht of moeder de afgelopen 20 jaar voor huis, haard en kinders heeft gezorgd.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_84150732
quote:
Bijstand is echt geen vetpot, diep respect voor mensen die daar langdurig in overleven.
Waar en geheel mee eens.
quote:
Bijstand is helaas noodzakelijk, met dank aan het kapitalisme. Zonder kapitalisme zou er voor iedereen werk zijn.
Onzin. Kapitalisme in de sociaal democratie zorgt er voor dat zelfs de armsten in de samenleving alle noodzakelijke levensbehoeften (en meer) op een presenteerblaadje aangereikt krijgen. Een niet-kapitalistisch systeem brengt weliswaar gelijkheid voor 99% van de mensen, maar die zijn dan ook allemaal zo arm als kerkratten.
-
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:05:43 #114
94405 Tarak
pi_84150819
quote:
Dat heeft niets met bijstandsgerechtigden te maken in ieder geval.
quote:
Vandaar dat het communisme tot zoveel welvaart leidde natuurlijk.
Kom op man, jouw ideologie heeft gefaald, gefaald, gefaald.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:07:36 #115
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_84150923
Waar het om gaat is dat deze man een taak moet uitvoeren, onder de daarvoor geldende beloning. Secundair wordt iemand met een lage opleiding hierdoor benadeeld, omdat zijn werk waarvoor hij een salaris zou moeten ontvangen nu gratis wordt gedaan door een bijstandsgerechtigde, waardoor de eerstgenoemde arbeider nu ook werkloos is.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:09:08 #116
94405 Tarak
pi_84151010
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 21:24 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

quote:
1. Stratenmaken is geen ongeschoolde arbeid, dat verdient hartstikke goed. Je zal dus nooit ineens straten moeten gaan maken, daarvoor ben je niet opgeleid.
2. Jij praat mensen de passiviteit in, als mensen ergens ongelukkig van worden is het wel werkloosheid, dan krijgen ze al die vage psychische klachten door. Bovendien worden mensen afhankelijk van de overheid en dat is natuurlijk al principieel ongezond.
3. Jij vergeet dat je over mensen praat, je slachtofferiseert mensen voortdurend, dat is pas eng.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:09:34 #117
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_84151036
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:05 schreef Tarak het volgende:

Vandaar dat het communisme tot zoveel welvaart leidde natuurlijk.
Communisme leidt niet tot veel welvaart, maar wel tot gelijkheid.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:09:47 #118
94405 Tarak
pi_84151053
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:07 schreef ouderejongere het volgende:
Waar het om gaat is dat deze man een taak moet uitvoeren, onder de daarvoor geldende beloning. Secundair wordt iemand met een lage opleiding hierdoor benadeeld, omdat zijn werk waarvoor hij een salaris zou moeten ontvangen nu gratis wordt gedaan door een bijstandsgerechtigde, waardoor de eerstgenoemde arbeider nu ook werkloos is.
Over wat voor arbeid heb je het nu precies? Niet over stratenmaken in ieder geval, dat is geen ongeschoold werk.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:10:02 #119
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_84151066
ja, ga je post maar snel editen
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:10:51 #120
94405 Tarak
pi_84151112
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:09 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Maar dat is afschuwelijk? Mensen zijn immers niet gelijk.

Zie trouwens hier waarom Thatcher aan de macht kwam, past helemaal bij dit onderwerp: Doorgeschoten socialisme. En Thatcher kwam toch echt gewoon uit de lagere middenklasse inclusief buitentoilet.

[ Bericht 15% gewijzigd door Tarak op 16-07-2010 22:16:07 ]
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:15:14 #121
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84151360
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:07 schreef ouderejongere het volgende:
Nou, dan voert hij geen taak uit, en krijgt hij daarvoor wel de passende beloning... ook goed.

Dat is eigenlijk het probleem een beetje met de uitstekende voorzieningen in NL... en dan niet voor degenen die er werkelijk van afhankelijk zijn omdat ze geen mogelijkheden hebben in hun eigen inkomsten te voorzien, maar vooral voor degenen die die mogelijkheden wel hebben maar die inkomsten niet voldoende meer vinden dat de beloning die ze voor niet werken krijgen.

Als je alleen maar in de bijstand zit omdat je geen zin hebt om te werken, dan weet ik niet of je wel terecht een bijstands-gerechtigde kunt worden genoemd.
Sommige mensen hebben nou eenmaal geen andere mogelijkheden dan het verdienen van het minimum of net daarboven.

Ik ben er absoluut voor dat mensen die niet de mogelijkheid hebben in hun eigen levensonderhoud te voorzien een fatsoenlijke uitkering krijgen, maar zolang er nog zoveel mensen zijn die alleen maar geen zin hebben in hun eigen levensonderhoud te voorzien zijn vooral de mensen die die mogelijkheid echt niet hebben daar de dupe van.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:15:42 #122
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_84151391
Deze selectieve verontwaardiging is de overtreffende trap van ongelijkheid. Kapitalisme is niet alleen asociale zelfverrijking, maar ook een ander niks gunnen.

Als ik in de politiek zou zitten zou ik elke Nederlander een basisuitkering geven, vind je dat genoeg prima, wil je meer ga je erbij werken, waarbij je die basisuitkering belastingvrij behoudt.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:17:02 #123
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_84151466
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:15 schreef ouderejongere het volgende:
Deze selectieve verontwaardiging is de overtreffende trap van ongelijkheid. Kapitalisme is niet alleen asociale zelfverrijking, maar ook een ander niks gunnen.

Als ik in de politiek zou zitten zou ik elke Nederlander een basisuitkering geven, vind je dat genoeg prima, wil je meer ga je erbij werken, waarbij je die basisuitkering belastingvrij behoudt.
Kijk, de moraal van een zwartwerker
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:19:21 #124
45206 Pietverdriet
pi_84151590
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:09 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Huiver
Dat betekend dat ik ondanks mij studies, talent, lange dagen, en jarenlange specialisatie niets meer zou verdienen als zo een kantjes er van afloper.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:19:24 #125
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_84151595
Wat natuurlijk wel van belang is, is het stukje 'terwijl hij lichamelijk en psychisch wel in staat was te werken', heeft de man dat zelf aangegeven, is hij hiervoor gekeurd of wat?
Ik weet vanuit de praktijk hoe die keuringen kunnen gaan, waarmee ik niet wil zeggen dat hij wel iets mankeert.

Overigens faalt het systeem natuurlijk sowieso als iemand zoveel jaar in de bijstand zit, als je echt iets mankeert dien je hiervoor in een ander vangnet terecht te komen en niet de bijstand en als je niets mankeert kan het niet zo zijn dat je zoveel jaar netjes uitbetaald krijgt en niet werkt, daar werken we niet voor in Nederland.
Maar een verhaal zoals in de OP lijkt veelzeggend, maar hoeft het niet per definitie te zijn.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:21:19 #126
94405 Tarak
pi_84151714
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:15 schreef ouderejongere het volgende:

Ik ben niet bereid om op enige wijze financieel solidair te zijn met iemand die psychisch en lichamelijk gezond is, maar principieel niet wil werken. Dan ga je maar dood van de honger, heel vervelend voor je, maar eigen keuze.
pi_84151863
Ook mensen in de bijstand hebben het recht naar het hof te stappen.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:25:23 #128
45206 Pietverdriet
pi_84151937
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:21 schreef Tarak het volgende:

[..]

Ik ben niet bereid om op enige wijze financieel solidair te zijn met iemand die psychisch en lichamelijk gezond is, maar principieel niet wil werken. Dan ga je maar dood van de honger, heel vervelend voor je, maar eigen keuze.
Ik ken ook mensen die lichamelijk of geestelijk niet 100% zijn maar toch werken.
Ondernemers in een rolstoel bijvoorbeeld, of mij werkster, die is schizofreen.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:25:38 #129
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84151947
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:19 schreef Lastpost het volgende:
Wat natuurlijk wel van belang is, is het stukje 'terwijl hij lichamelijk en psychisch wel in staat was te werken', heeft de man dat zelf aangegeven, is hij hiervoor gekeurd of wat?
Ik weet vanuit de praktijk hoe die keuringen kunnen gaan, waarmee ik niet wil zeggen dat hij wel iets mankeert.
Nee, maar datzelfde geldt voor heel veel mensen die de afgelopen jaren uit de WAO zijn geknikkerd.... dan heeft men dus kennelijk besloten dat er nog wel een verdiencapaciteit bestaat.

En als het gaat om WAO dan kan die verdiencapaciteit ook minder zijn dan het wettelijk minimum maar nog wel meetellen.... dat is pas krom; "u kunt nog zoveel verdienen" dat een werkgever dat niet mag betalen zonder de wet te overtreden doet er verder niet toe.... maar het heeft wel effect op je mate van arbeidsongeschiktheid.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:26:16 #130
45206 Pietverdriet
pi_84151980
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:24 schreef sig000 het volgende:
Ook mensen in de bijstand hebben het recht naar het hof te stappen.
Helaas hebben dit soort mensen het meer op hun rechten dan op hun plichten.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:27:39 #131
45206 Pietverdriet
pi_84152043
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:25 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, maar datzelfde geldt voor heel veel mensen die de afgelopen jaren uit de WAO zijn geknikkerd.... dan heeft men dus kennelijk besloten dat er nog wel een verdiencapaciteit bestaat.

En als het gaat om WAO dan kan die verdiencapaciteit ook minder zijn dan het wettelijk minimum maar nog wel meetellen.... dat is pas krom; "u kunt nog zoveel verdienen" dat een werkgever dat niet mag betalen zonder de wet te overtreden doet er verder niet toe.... maar het heeft wel effect op je mate van arbeidsongeschiktheid.
De WAO is kapot gemaakt door de overheid en de bonden, die er veel te veel mensen in lieten komen omdat ze dan niet als werkeloos golden.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:27:50 #132
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_84152054
quote:

[..]

Mee eens, ook dat is krom.
pi_84152080
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Helaas hebben dit soort mensen het meer op hun rechten dan op hun plichten.
We hebben ambtenaren genoeg die daar over gaan, dat die er een potje van maken tsja....
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:30:19 #134
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84152193
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De WAO is kapot gemaakt door de overheid en de bonden, die er veel te veel mensen in lieten komen omdat ze dan niet als werkeloos golden.
Klopt, en toen de keuringen in 2004 begonnen, werd het opnieuw een spelletje uitkeringen schuiven.
Eerst van de WAO naar de WW, en vervolgens naar de bijstand.... als je geen partner had met een inkomen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_84152196
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De WAO is ook jarenlang gebruikt door bedrijven om zo van overtollig personeel af te komen op een makkelijke manier.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:31:15 #136
94405 Tarak
pi_84152246
quote:

[..]

De WAO is per definitie een onrechtvaardige regeling, want het is een regeling alleen voor hoge inkomens. Als je in de thuiszorg werkt, en je komt in de WAO, kom je in de bijstand, omdat 70% van je salaris onder bijstandsniveau is. En een overspannen leraar zou nooit meer hoeven werken.... dat is krom.

Juist als je voor een goed sociaal beleid bent, zou je principieel tegen de WAO moeten zijn.

En waarom zou überhaupt de staat verantwoordelijk moeten zijn voor elk risico dat een mens kan overkomen? Ik ben helemaal voor een bestaansminimum omdat er altijd mensen zijn die wel willen maar gewoon om diverse redenen niet kunnen werken, mensen zijn niet gelijk, we hebben niet allemaal hetzelfde meegekregen, maar ik vind niet dat de staat elke ziekte of leed wat een mens kan overkomen moet beperken met zo'n hogere uitkering als de WAO.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:33:03 #137
45206 Pietverdriet
pi_84152348
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:28 schreef sig000 het volgende:

[..]

We hebben ambtenaren genoeg die daar over gaan, dat die er een potje van maken tsja....
We hebben veel te veel ambtenaren.

Maar iets anders, jij schijnt solidariteit ook alleen als eenrichtingsverkeer te zien, je verwacht wel dat de lastenbetalers solidair zijn, maar uitvreters als de onderhavige bijstandsklager niet?
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:33:57 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_84152400
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:31 schreef Tarak het volgende:
[..]
De WAO is per definitie een onrechtvaardige regeling, want het is een regeling alleen voor hoge inkomens. Als je in de thuiszorg werkt, en je komt in de WAO, kom je in de bijstand, omdat 70% van je salaris onder bijstandsniveau is. En een overspannen leraar zou nooit meer hoeven werken.... dat is krom.
Zo werkt het niet helemaal, maar het uitkleden van het personeel in de thuiszorg is zeker niet gunstig geweest voor sociale zekerheid van de werknemers.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_84152581
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

We hebben veel te veel ambtenaren.

Maar iets anders, jij schijnt solidariteit ook alleen als eenrichtingsverkeer te zien, je verwacht wel dat de lastenbetalers solidair zijn, maar uitvreters als de onderhavige bijstandsklager niet?
Ik stel simpelweg dat mensen in de bijstand ook rechten hebben.
Ken de situatie niet van dit specifieke geval en kan daarom niet oordelen of het een uitvreter is.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:41:06 #140
45206 Pietverdriet
pi_84152793
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:37 schreef sig000 het volgende:

[..]

Ik stel simpelweg dat mensen in de bijstand ook rechten hebben.
Ken de situatie niet van dit specifieke geval en kan daarom niet oordelen of het een uitvreter is.
Maar je schijnt je meer op te winden over zijn rechten dan over zijn plichten
pi_84153097
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar je schijnt je meer op te winden over zijn rechten dan over zijn plichten
Veel reacties in dit topic zijn nogal in de richting om mensen in de bijstand maar als rechtenloos te zien.
Daar reageer ik op, vind mensenrechten zeer belangrijk.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:48:58 #142
45206 Pietverdriet
pi_84153202
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:46 schreef sig000 het volgende:

[..]

Veel reacties in dit topic zijn nogal in de richting om mensen in de bijstand maar als rechtenloos te zien.
Je vind dit serieus een schending van zijn mensenrechten?
Dat is best wel triest eigenlijk
pi_84153319
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je vind dit serieus een schending van zijn mensenrechten?
Dat is best wel triest eigenlijk
Of het schending van zijn rechten is dat mag het hof gaan uitmaken.
Ken de situatie niet en kan er daarom ook niet over oordelen.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:52:53 #144
94405 Tarak
pi_84153388
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:46 schreef sig000 het volgende:

[..]

Op basis van de informatie in het artikel - achttien jaar in de bijstand zonder lichamelijk of geestelijk ziek te zijn en nu om het hardste schreeuwen dat een re-integratie traject dwangarbeid is - gaat het om iemand die weinig sympathie verdient en al zijn kredietwaardigheid al verspeelt heeft. Juist mensen als hij ondermijnen het sociale systeem. En natuurlijk mag hij naar de rechter, maar ik vind dit zeker een uiting van amoreel gedrag.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 22:55:41 #145
45206 Pietverdriet
pi_84153529
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:51 schreef sig000 het volgende:

[..]

Of het schending van zijn rechten is dat mag het hof gaan uitmaken.
Ken de situatie niet en kan er daarom ook niet over oordelen.
Had toch echt de indruk dat je oordeel al klaar was en je vooral de kant van de klager ziet en niet die van de maatschappij die hem al 18 jaar bijstand betaald.
pi_84153814
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 22:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Had toch echt de indruk dat je oordeel al klaar was en je vooral de kant van de klager ziet en niet die van de maatschappij die hem al 18 jaar bijstand betaald.
Zolang in de bijstand is een slechte zaak en daar hebben vooral de ambtenaren gefaald die erover gaan.
De tendens om deze mensen als 2e rangs, rechtenloze uitvreters te zien , vind ik een zeer gevaarlijke.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 23:06:19 #147
45206 Pietverdriet
pi_84153979
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 23:02 schreef sig000 het volgende:

[..]

Zolang in de bijstand is een slechte zaak en daar hebben vooral de ambtenaren gefaald die erover gaan.
De tendens om deze mensen als 2e rangs, rechtenloze uitvreters te zien , vind ik een zeer gevaarlijke.
Maar dat wij maar mogen betalen voor die onzin, dat jeukt je niet?
pi_84154174
Hij heeft wel een punt. Mijn moeder zat jaren in de bijstand en hoefde niet te werken (omdat ze alleenstaand was) totdat ik 12 was. Rond die leeftijd van mij kreeg ze een baan aangeboden waarmee ze geloof ik net 20 gulden minder dan haar uitkering. M.a.w. ze werkte opeens iets van 30 uur in de week, kreeg daarvoor niets extra's, en het kostte haar uiteindelijk zelfs geld (denk aan geld voor kleding om er netjes uit te zien, cadeautjes voor collega's op de verjaardag, etc.)

De baan weigeren kon ze niet want dan zou ze worden gekort.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 23:14:50 #149
45206 Pietverdriet
pi_84154404
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 23:10 schreef JohnDDD het volgende:
Hij heeft wel een punt. Mijn moeder zat jaren in de bijstand en hoefde niet te werken (omdat ze alleenstaand was) totdat ik 12 was. Rond die leeftijd van mij kreeg ze een baan aangeboden waarmee ze geloof ik net 20 gulden minder dan haar uitkering. M.a.w. ze werkte opeens iets van 30 uur in de week, kreeg daarvoor niets extra's, en het kostte haar uiteindelijk zelfs geld (denk aan geld voor kleding om er netjes uit te zien, cadeautjes voor collega's op de verjaardag, etc.)

De baan weigeren kon ze niet want dan zou ze worden gekort.
en terecht.
Je inkomen moet je zelf verdienen.
Maar jij vind het schijnbaar beter dat je moeke niet werkte en dat mensen als ik dat voor haar doen.
pi_84154588
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 23:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar dat wij maar mogen betalen voor die onzin, dat jeukt je niet?

Heb me daar nooit zo druk om gemaakt, verdiende naast mijn baan genoeg zwart bij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')