QFTquote:Op dinsdag 29 juni 2010 12:46 schreef beelz het volgende:
Kaas.
Ah, het verhaal van het gewicht van de ziel. En nu? Ga eens verder?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 12:46 schreef Maurice76 het volgende:
Ken je de theorie die veelal bekend staat als "21 grams"?
Wat is er verder te gaan? Ik werp alleen maar tegen dat er na de dood niets meer is, door iets dat eveneens nooit bewezen isquote:Op dinsdag 29 juni 2010 12:52 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Ah, het verhaal van het gewicht van de ziel. En nu? Ga eens verder?
Dan zullen mensen eerst moeten geloven dat ze alleen een brein zijn , en dat doen ze al niet ,quote:Op dinsdag 29 juni 2010 12:35 schreef mcf het volgende:
Hallo,
ik zat zo eens na te denken. Als je dood gaat geloven mensen dat er iets gaat gebeuren. Sommige denken aan de hel/hemel anderen aan reïncarnatie. Maar zou het niet allemaal gewoon stopgezet worden. Want je denkt met je brein, je observeert ermee. Je BESEFT met je brein.
Maar als je dood gaat is je brein ook dood.
Dus zou je niks meer kunnen beseffen...
Heel juist.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 13:03 schreef Maurice76 het volgende:
[..]
Wat is er verder te gaan? Ik werp alleen maar tegen dat er na de dood niets meer is, door iets dat eveneens nooit bewezen is.
Nee. Je essentie heeft niets met je brein te maken. Je bewustzijn legt het lichaam af en gaat dan verder.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 12:35 schreef mcf het volgende:
Hallo,
ik zat zo eens na te denken. Als je dood gaat geloven mensen dat er iets gaat gebeuren. Sommige denken aan de hel/hemel anderen aan reïncarnatie. Maar zou het niet allemaal gewoon stopgezet worden. Want je denkt met je brein, je observeert ermee. Je BESEFT met je brein.
Pim van Lommel.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 12:52 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Ah, het verhaal van het gewicht van de ziel. En nu? Ga eens verder?
Bewijs is slechts een menselijke definitie om achter de waarheid proberen te komen. En zijn terreinen die met onze menselijke beperkingen niet te bewijzen vallen.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 13:03 schreef Maurice76 het volgende:
[..]
Wat is er verder te gaan? Ik werp alleen maar tegen dat er na de dood niets meer is, door iets dat eveneens nooit bewezen is.
Dat is een eindeloze discussie die ik ook ontzettend fascinerend vind en waar ik het op Fok vaker over gehad heb. Onderzoek naar de dood is indien iemand dood is uiteraard niet meer mogelijk. Als ik officieel doodverklaard ben, dan kan er waarschijnlijk niet onderzocht worden of mijn ziel in een ander bewustzijn is of een andere wereld. Hetgeen wat wel mogelijk onderzocht kan worden is het proces van sterven, welke hersenactiviteit plaatsvindt en of er mogelijk krachten uit het lichaam treden. (Dat laat mij denken aan het verhaal van het Verloren Symbool over de noëtische wetenschap.)quote:Op dinsdag 29 juni 2010 12:35 schreef mcf het volgende:
Hallo,
Mooi vertrekpunt, maar waarom zouden er meer mensen zijn dan zielen ?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 22:52 schreef boempa het volgende:
Ik geloof dat alle zielen telkens in een ander lichaam terechtkomen.
Sterft een mens, dan verlaat de ziel het lichaam en zweeft dan rond in het universum tot er een nieuw lichaam beschikbaar is waar het opnieuw in kan leven.
Ook geloof ik erin dat er meer mensen zijn dan zielen, waardoor een ziel in meerdere mensen kan leven, en daardoor tweelingzielen zijn.
Zielsverwanten delen waarschijnlijk een bepaalde verbondenheid met elkaar.
Dit kan ik niet bewijzen, maar vind het idee wel zeer fascinerend.
Dat is wat veel mensen denken inderdaad. Helaas zie ik daar in deze wereld maar weinig van terug, waardoor ik vermoed dat iedereen vooral bezig is met zichzelf in plaats van met anderen. Dus zoveel wordt er in dat opzicht niet uit gehaald.quote:Op woensdag 30 juni 2010 00:42 schreef Topspin het volgende:
Het mooie aan de dood dat is dat je tijdens je leven als mens zijnde vaker kunt beseffen dat het leven niet oneindig is. Dat je dus zoveel mogelijk uit het leven moet halen voor zolang het leven duurt.
Nee. Je levens hier zijn ontdekkingsreizen om bepaalde lessen te leren en het leven in al zijn volheid te ervaren.quote:Zou iedereen weten dat het oneindig is dan zouden mensen al snel op 0,0 toeren gaan draaien als excuus dat er toch steeds een nieuwe kans komt.
Ha, de trololo man.quote:Op woensdag 30 juni 2010 09:25 schreef Het_Fenomeen het volgende:
Hoi, ik ben gestuurd door God en ik moest zeggen dat als je heen gaat dan heb je hetzelfde leven als voordat je baby was
Maar hij heeft ergens wel gelijkquote:
Dat hij is gestuurd door God?quote:
Ok, hij is niet letterlijk gestuurd door God., maar zijn we niet allen afkomstig van De Bron ? En gaan we niet, na onze dood, allen terug naar vanwaar we gekomen zijn ?quote:Op woensdag 30 juni 2010 10:12 schreef EINZ het volgende:
Dat hij is gestuurd door God?Sorry, maar dan ben je gewoon aan het trollen, wat je daarna zegt is dan sowieso allemaal getroll
Dat vind ik iets te makkelijk gedacht.quote:[b]Op woensdag 30 juni 2010 00:42
Zou iedereen weten dat het oneindig is dan zouden mensen al snel op 0,0 toeren gaan draaien als excuus dat er toch steeds een nieuwe kans komt.
En zo komen we bij karma terecht ...quote:Op woensdag 30 juni 2010 12:00 schreef Darkwolf het volgende:
Zo zou je ook kunnen beredeneren dat het toch niet uit maakt wat je doet dit leven (mensen pijn doen etc.), want als je dood bent ben je toch maar gewoon dood.
Jep.quote:Op woensdag 30 juni 2010 10:19 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ok, hij is niet letterlijk gestuurd door God., maar zijn we niet allen afkomstig van De Bron ? En gaan we niet, na onze dood, allen terug naar vanwaar we gekomen zijn ?
Karma vind ik zo'n complex fenomeen (zeker als je meerdere levens erbij gaat halen) dat ik dit hele idee in zijn geheel compleet verwerp.quote:
Wat hij schrijft over de kwantumfysica is heel interessant te noemen.quote:
Ik denk dat het slechts een voortzetting van ons leven hier is, waarbij je je licjaam aflegt en terugkeert naar de bron. Waar je waarschijnlijk een reflectie van dit leven te zien krijgt en waar je herenigd wordt met je familie.quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:38 schreef GrotePierFR het volgende:
[..]
Wat hij schrijft over de kwantumfysica is heel interessant te noemen.
Als enkele aspecten van de theorieën kloppen dan moeten wij de definitie dood herzien. Is dood als alle lichaamsfuncties uitgevallen zijn? Of is dood als de energie dusdanig veranderd is in de cellen om van dood te spreken?
Dit is een misverstand.quote:Op zondag 4 juli 2010 15:24 schreef loop het volgende:
Je kunt niets nieuws meer leren, alles gaat daar zo snel en je hebt geen mogelijkheid om ergens bij stil te staan (tenzij je dit lukte tijdens je leven), je kunt hierdoor ook vrijwel niets onthouden, als in een droom.
Tsja, deze gedachte heb ik ook vaak gehad en ik vind het een hele enge gedachte. Ik geloof niet dat er ooit een einde kan komen aan het leven, de wereld draait oneindig door en er gaan en komen oneindig nieuwe levens. En als je dood gaat dan ben je volgens jouw gedachte over de dood gewoon "weg", voor eeuwig dus. Dat besef je zelf dan natuurlijk niet omdat immers je besef weg is, maar zolang ik leef blijf ik dit een enge gedachte vinden.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 12:35 schreef mcf het volgende:
Hallo,
Dat is niet helemaal waar.quote:Op maandag 5 juli 2010 23:39 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Gelukkig kan je dat niet beseffen als je eenmaal een nieuw leven begonnen bent, aangezien al je herinneringen uit je vorige leven uitgewist zijn.
Pim weet niet waar hij over praat......quote:
Want jij weet het beter? Pim van Lommel is natuurlijk absoluut geen intelligente geleerde en heeft geen diepgravend onderzoek gedaan naar BDE's. Als iemand het weet, dan is hij het wel.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 22:44 schreef sloopkogel het volgende:
[..]
Pim weet niet waar hij over praat......
Evolutie misschien?quote:Op dinsdag 20 juli 2010 22:58 schreef wiver het volgende:
Als er voor een auto al een ontwerper is, dan zeker voor de mens!!!
Mooi klote dan als er een eerder dood gaat dan de ander. Helft van je ziel weg? Of heeft de ander dan opeens meer ziel dan daarvoor? Hoe zie je dat?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 22:52 schreef boempa het volgende:
Ik geloof dat alle zielen telkens in een ander lichaam terechtkomen.
Sterft een mens, dan verlaat de ziel het lichaam en zweeft dan rond in het universum tot er een nieuw lichaam beschikbaar is waar het opnieuw in kan leven.
Ook geloof ik erin dat er meer mensen zijn dan zielen, waardoor een ziel in meerdere mensen kan leven, en daardoor tweelingzielen zijn.
Zielsverwanten delen waarschijnlijk een bepaalde verbondenheid met elkaar.
Dit kan ik niet bewijzen, maar vind het idee wel zeer fascinerend.
quote:Op woensdag 30 juni 2010 00:42 schreef Topspin het volgende:
Het mooie aan de dood dat is dat je tijdens je leven als mens zijnde vaker kunt beseffen dat het leven niet oneindig is. Dat je dus zoveel mogelijk uit het leven moet halen voor zolang het leven duurt.
Zou iedereen weten dat het oneindig is dan zouden mensen al snel op 0,0 toeren gaan draaien als excuus dat er toch steeds een nieuwe kans komt.
Nope. Terug naar de bron. Waar we allemaal deel van uitmaken.quote:Op woensdag 21 juli 2010 13:17 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Mooi klote dan als er een eerder dood gaat dan de ander. Helft van je ziel weg? Of heeft de ander dan opeens meer ziel dan daarvoor? Hoe zie je dat?
Okay, maar wat heeft de andere helft van de tweelingziel dan? De helft van de tweelingziel?quote:Op woensdag 21 juli 2010 14:09 schreef EINZ het volgende:
[..]
Nope. Terug naar de bron. Waar we allemaal deel van uitmaken.
Zoals ik het heb begrepen, en vraag me niet of het zo is, een deel van je ziel blijft altijd achter aan de zijde van de bron. Ondertussen bevinden verschillende delen van je ziel - onlosmakelijk met elkaar verbonden via dat deel van je ziel aan de zijde van de bron - zich al dan niet tegelijkertijd op aarde. Dat kunnen dus twee delen zijn, maar misschien ook meer. Dat weet ik niet.quote:Op woensdag 21 juli 2010 15:08 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Okay, maar wat heeft de andere helft van de tweelingziel dan? De helft van de tweelingziel?
Of zou het aan de andere kant niet zo zijn dat twee halven een hele maken. Dat is natuurlijk ook gewoon zo omdat wij dat allemaal met elkaar afgesproken hebben. Geen idee hoe de realiteit is of voelt als je niet meer als levend mens op deze aarde bent.
quote:Op dinsdag 20 juli 2010 22:58 schreef wiver het volgende:
Ik hou het bij mijn christelijke opvoeding.
Dat we hier op aarde leven en keuzes maken wat van invloed heeft op onze eeuwige bestemming.
als je simpelweg kijkt naar het ontwerp van de auto van vandaag. die is heel precies en nauwkeurig uitgedacht.
Het lichaam is nog veeel ingewikelder. En dan geloven mensen dat die zomaar is ontstaan uit het niets..
Als er voor een auto al een ontwerper is, dan zeker voor de mens!!!
Think about that!
De dood stopzettenquote:Op dinsdag 29 juni 2010 12:35 schreef mcf het volgende:
Hallo,
ik zat zo eens na te denken. Als je dood gaat geloven mensen
dat er iets gaat gebeuren. Sommige denken aan de hel/hemel
anderen aan reïncarnatie. Maar zou het niet allemaal gewoon
stopgezet worden. Want je denkt met je brein, je observeert
ermee.
<knip>
Nou ben ik geen christen en hang ik verder ook geen enkele religie aan, maar denk nou zelf eens. Soms zijn dingen zo simpel dat je er met je kop gewoon niet bij kunt. Dat het zo simpel is dat je denkt: dat kan het niet zijn. En toch blijkt het dan zo te zijn. Wie zegt dat dat in dit geval niet zo is?quote:Op woensdag 21 juli 2010 16:20 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Think again. Want dit is zoooo simplistisch dat m'n hoofd gaat tollen.
Eens kijken hoe die 'auto' er over ... hmmm ... pak 'm beet, 3 miljard jaar er uit ziet. Ga je dan ook beweren dat 'ie zooo complex in elkaar zit dat de Auto wel door God gemaakt moet zijn ?
enne ... als de mens al te comlex is om uit het niets te ontstaan (wat al onzin is, maar goed) wie o wie heeft God dan gemaakt ? Want volgens jouw redenatie moet God nog veel complexer in elkaar steken dan die 'simpele' mens.
Denk daar maar eens over na !
inderdaad. Komen best mooie ideeën uit voort. Hoewel voor sommigen "niets" na de dood ook een lekker idee is. Mag. Er zijn minder interessante dingen om over te speculeren.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:52 schreef Geluk het volgende:
Omdat je hier weinig aan onderzoeken kan, kan je eindeloos speculeren of geloven wat je wilt.
De dood blijft de dood.
Klopt, maar dit was een zelf falsificerende opmerking, die eens in de zoveel tijd weer eens naar voren komt, ook al zijn er stapels boeken die uitleggen dat het onzin is.quote:Op woensdag 21 juli 2010 21:48 schreef nokwanda het volgende:
Nou ben ik geen christen en hang ik verder ook geen enkele religie aan, maar denk nou zelf eens. Soms zijn dingen zo simpel dat je er met je kop gewoon niet bij kunt. Dat het zo simpel is dat je denkt: dat kan het niet zijn. En toch blijkt het dan zo te zijn. Wie zegt dat dat in dit geval niet zo is?
quote:Op woensdag 21 juli 2010 18:46 schreef FP128 het volgende:
[..]
De dood stopzettenVertel eens welke drug je gebruikt hebt
want die wil ook weleens uitproberen![]()
... Alleen jammer dat het allemaal mannen zijn, die maagden ...quote:Op donderdag 22 juli 2010 00:13 schreef Vincent. het volgende:
Je komt in de hemel, je krijgt je er je eigen wolk, 72 maagden en vleugels.
De hemel is een WoW serverquote:Op donderdag 22 juli 2010 00:18 schreef R0N1N het volgende:
[..]
... Alleen jammer dat het allemaal mannen zijn, die maagden ...
quote:
Het Alpha-Omega verhaal. Er blijven mysteriën bestaanquote:Op donderdag 22 juli 2010 00:04 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Klopt, maar dit was een zelf falsificerende opmerking, die eens in de zoveel tijd weer eens naar voren komt, ook al zijn er stapels boeken die uitleggen dat het onzin is.
Als de mens al TE complex is om NIET gemaakt te zijn, is zijn schepper, per definitie nog complexer (-of- een complex collectief van iets minder complexe wezens, maar goed, God is geen collectief van 'mindere goden' (Dat zijn z'n aanhangers)), dus OOK gemaakt, en die schepper had ook een schepper en die schepper had ook een schepper... etc.
Er is dus een eindeloze reeks steeds complexere scheppers zonder begin. Onmogelijk.
& als er ergens een begin is met een (VEEL) complexer 'wezen' welke niet is gemaakt, dan kan dat dus ook gewoon met de mens.
De complexiteit van het universum is dus GEEN 'bewijs' dat er wel een God moet zijn. Wat uiteraard niet wegneemt dat er wel een God kan zijn (ook al heb ik geen reden om dat aan te nemen)
Het ironische is dus dat deze beredenatie veel maar dan ook echt veel te simpel is.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 00:39 schreef MissyN het volgende:
Zelf geloof ik dat je lichaam leeft en je hersenen je personlijkheid en karakter bepaalt. Simpelweg omdat dit makkelijk te beredeneren is. (Het is gewoon hoe de natuur in elkaar zit)
Welcome to realityquote:Op dinsdag 27 juli 2010 08:48 schreef Darkwolf het volgende:
Het ironische is dus dat deze beredenatie veel maar dan ook echt veel te simpel is.
Durf het bijna een belediging te noemen dat mensen zo simpel kunnen denken over hun bewustzijn. Dat we niet meer zijn dan wat stroom impulsjes en wat chemische reacties.
In die context hecht ik opeens veel minder waarde aan het leven en het leven om mij heen.
Then we are nothing but machines anyway. Liefde is dan in feite ook een dikke illusie, want dat is dan ook niets anders dan een paar stofjes en verbindingen in de hersennen.
Pure speculatie !quote:Nee sorry, er is (gelukkig) nog veel meer aan de hand en je bestaat uit meerdere "lagen" naast deze fysieke laag die je nu ervaart.
Je zit nu even in een "doos" en kan daar niet uit laat staan dat je beseft wat er buiten die doos is.
Maar als je bijvoorbeeld ECHTE liefde ervaart... dan weet je gewoon (alleen al door de waarde die je aan liefde hecht als deze ECHT is) dat je tot in je kern voelt dat het MEER is dan alleen wat fysieke chemische processen. Een gevoel van ongekende eenheid en verbintenis dat voorbij de fysieke barierre gaat.
Dat vind ik dus zo'n vreemde gedachten gang.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 17:20 schreef R0N1N het volgende:
Welcome to reality![]()
Overigens hecht ikzelf hiermee juist veel MEER waarde aan het leven. It's ALL you've got !
Ja, maar dat is toch anders. Mijn ervaringen gaan boven die drugs uit.quote:Pure speculatie !
Hoe echt liefde is of kan zijn valt behoorlijk wat op af te dingen, en ja like it or not, het is letterlijk 'chemie'.
Ooit wel eens XTC (MDMA) genomen ? Dan voel je liefde en ongekende eenheid zoals je dat nog nooit hebt ervaren.
Allemaal door een paar stofjes.
Het wonder is dat je geen drugs nodig hebt om dat euforische gevoel aan te maken. Er zijn natuurlijke triggers voor en dat zit zomaar in je systeem. Is het geen wonder?quote:Op dinsdag 27 juli 2010 17:20 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Welcome to reality![]()
Overigens hecht ikzelf hiermee juist veel MEER waarde aan het leven. It's ALL you've got !
[..]
Pure speculatie !
Hoe echt liefde is of kan zijn valt behoorlijk wat op af te dingen, en ja like it or not, het is letterlijk 'chemie'.
Ooit wel eens XTC (MDMA) genomen ? Dan voel je liefde en ongekende eenheid zoals je dat nog nooit hebt ervaren.
Allemaal door een paar stofjes.
Of dat werkelijk alles is, we gaan het zien/meemaken (of niet) na de dood.
Het zal mij eigenlijk aan mijn anus oxideren wat u van mij vindt.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:22 schreef sloopkogel het volgende:
[quote]Op dinsdag 6 juli 2010 10:55 schreef SharQueDo het volgende:
Ik classificeer mij dan ook als agnost.
Weet je, volgens mij ben jij een lafaard.....
quote:Op woensdag 28 juli 2010 08:10 schreef Darkwolf het volgende:
Dat vind ik dus zo'n vreemde gedachten gang.
Stel, iemand kan bewijzen dat het inderdaad niets anders is dan smoke en mirrors dan spring ik morgen nog van een brug. It's that simple.
Zo anders is het anders helemaal niet. Verliefdheid is niet (veel) meer dan een chemische reactie in je lichaam. Of die chemische stofjes nu lichaamseigen zijn of niet, boeit even niet. Veel van die stofjes worden overigens in het lichaam aangemaakt, niet in de hersenen. Ik vraag mij dan ook af in hoeverre je bepaalde dingen en emoties nog kan voelen/ervaren zonder lichaam (even gesteld dat je enkel een hoofd/hersenen in leven weet te houden.)quote:Ja, maar dat is toch anders. Mijn ervaringen gaan boven die drugs uit.
De ervaringen en emoties die je hebt in deze fysiek realiteit word inderdaad voor een groot deel bepaald door stofjes, dat zie je mij ook niet ontkennen.
Ja, ik weet hoe het voelt en wat je ervaart met XTC en ook MDMA (puur) maar wat ik ervaar en BEWUST van ben buiten die ervaring om gaat toch echt een heel stuk dieper.
Vandaar dat ik zekerder ben van mijn zaak.
Voor jou (en anderen) is het "pure speculatie" maar voor mij is het pure waarheid.
En that's all that matters.
Nou, van mij krijg je 'm ook niet hoor. Al zou ik willen ...quote:(Maak je ook vooral geen zorgen dat je van mij een "I told you so" speech krijgt eenmaal aan de andere kant. I promise I'll resist!)
Maar wat heeft het dan allemaal voor een nut?quote:Op woensdag 28 juli 2010 12:47 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat vind ik dus van de jouwe. Als dit leven alles is, dan hoeft het niet van jou ? Dat is pas vreemd (IMHO)
Maar als er meer is dan dit leven, hoeft dit leven eerlijk gezegd niet van mij. Kom maar op met die Hemel, zou ik zeggen. Of dat volgende leven, waarin ik minstens de helft minder shit over me heen krijg(& anders hoeft 't nog niet)
Maar aangezien ik geen reden heb aan te nemen dat er meer is, en dit dus hetgene is waar je (ik) het mee moet doen, is mij er alles aan gelegen er wat van te maken.
[..]
Zo anders is het anders helemaal niet. Verliefdheid is niet (veel) meer dan een chemische reactie in je lichaam. Of die chemische stofjes nu lichaamseigen zijn of niet, boeit even niet. Veel van die stofjes worden overigens in het lichaam aangemaakt, niet in de hersenen. Ik vraag mij dan ook af in hoeverre je bepaalde dingen en emoties nog kan voelen/ervaren zonder lichaam (even gesteld dat je enkel een hoofd/hersenen in leven weet te houden.)
Drugs (chemische stofjes) beinvloeden je gevoel, je 'gemoedstoestand' etc. Of jij iemand leuk vind hangt af van de feromonen etc. (chemische stofjes) die men rond sprenkeld via o.a. zweet. Of hij/zij wel de genetische perfectie heeft die je zoekt. etc. etc.
Bovendien ... ECHTE liefde is net zoiets als ECHTE vriendschap. Die bestaat helemaal niet. Een pakketje schroot met een dun laagje chroom (Met dank aan Het Goede Doel) Hetgeen het dichtste in de buurt komt is de liefde van een moeder voor haar kind.
Voor mij maakt dit alles het leven NIET minder interessant, in tegendeel, ik vind het vrij wonderlijk.
[..]
Nou, van mij krijg je 'm ook niet hoor. Al zou ik willen ...
Zo bedoel ik het dus niet.quote:Op woensdag 28 juli 2010 12:47 schreef R0N1N het volgende:
Dat vind ik dus van de jouwe. Als dit leven alles is, dan hoeft het niet van jou ? Dat is pas vreemd (IMHO)
Maar als er meer is dan dit leven, hoeft dit leven eerlijk gezegd niet van mij.
Je blijft gefocussed op chemische reacties en dit bestempel je als liefde.quote:Zo anders is het anders helemaal niet. Verliefdheid is niet (veel) meer dan een chemische reactie in je lichaam. Of die chemische stofjes nu lichaamseigen zijn of niet, boeit even niet.
Dan is dat bij mij stuk, want ik vind mensen alleen leuk op vrienschappelijke basis. Maar zware woei gevoelens heb ik nooit echt gehad.quote:Drugs (chemische stofjes) beinvloeden je gevoel, je 'gemoedstoestand' etc. Of jij iemand leuk vind hangt af van de feromonen etc. (chemische stofjes) die men rond sprenkeld via o.a. zweet. Of hij/zij wel de genetische perfectie heeft die je zoekt. etc. etc.
En dit heb je dus echt maar dan ook echt helemaal en pontificaal mis.quote:Bovendien ... ECHTE liefde is net zoiets als ECHTE vriendschap. Die bestaat helemaal niet. Een pakketje schroot met een dun laagje chroom (Met dank aan Het Goede Doel) Hetgeen het dichtste in de buurt komt is de liefde van een moeder voor haar kind.
Je hebt ergens een punt. Als dit alles alleen maar bestaat uit chemische processen en evolutie is het een wonderbaarlijk proces.quote:Voor mij maakt dit alles het leven NIET minder interessant, in tegendeel, ik vind het vrij wonderlijk.
hmmm. Toch jammer dat je het zo bekijkt. Persoonlijk vind ik het één namelijk niet onderdoen voor het ander.quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:30 schreef Darkwolf het volgende:
Zo bedoel ik het dus niet.
Het gaat meer om het idee dat ik feitelijk dus niet besta. Daar komt het op neer.
Ja fysiek.. als een hoop ingewikkelde chemische processen in een zak vlees.
Dat verschil is er nauwelijks. In weze zijn we 100% biologische terminatorsquote:Daarom vind ik films als AI of zelfs The Terminator zo fascinerend.
Hoeveel verschillen wij van ingewikkelde nagemaakte kunstmatige AI?
De enige barriere is onze ongekende complexiteit die wij voorlopig nog niet weten na te maken.
Nee. ik heb het hiermee uitsluitend over het 'gevoel'. Nog voor je dat 'gevoel' krijgt is er in een onbewust process MEDE op basis van de chemie bepaald dat iemand een goede vriend of partner voor je zou kunnen zijn. Vervolgens word door de hersenen een seintje gegeven aan bepaalde klieren in het lichaam om bepaalde stofjes aan te maken, waardoor je 'verliefdheid' voelt.quote:Je blijft gefocussed op chemische reacties en dit bestempel je als liefde.
XTC of verliefdheid... ik ervaar liefde op een veel dieper nivo dan alleen die roze bril of chemische drug boost.
Dat gaat voorbij de fysieke processen.
hmmm... kweetnie of je dat 'liefde' kunt noemen. Maar goed, weet ook geen beter woordquote:Het is dit wat ons alles verbind en het is dit wat mij instaat stelt om op afstand te communiceren en te verbinden met andere wezens. Zij het mens of dier.
Yep.quote:Dan is dat bij mij stuk, want ik vind mensen alleen leuk op vrienschappelijke basis. Maar zware woei gevoelens heb ik nooit echt gehad.
Verder bepaald het psychische deel ook een boel hoor, maar in jouw voorbeeld heb je het nu puur en alleen even over het leuk of niet leuk vinden van een mogelijke partner neem ik aan.
Ik heb exact hetzelfde gevoeld voor een vrouw(mens), maar helaas ... zij bleek daar 'anders' over te denken.quote:En dit heb je dus echt maar dan ook echt helemaal en pontificaal mis.
Hierboven heb ik het al een beetje uitgelegd: de ECHTE liefde die ik ervaar bestaat inderdaad niet d.m.v een chemisch cocktail, maar iets dat diep vanuit de kern van je wezen komt.
Al meer als 12 jaar heb ik een band met niet eens een mens maar een dier, waarvan het lastig uitleggen is wat wij (ja wij) voor elkaar voelen.
Ik haal dit voorbeeld even aan omdat jij toevallig als uiterste de liefde van een moeder voor haar kind aan haalt.
Als mensen mij dus vragen om onze band te omschrijven zeg ik altijd het volgende om ze een mogelijk idee te geven.
Neem de liefde van een moeder, de liefde van een zus, de liefde van een (harts)vriendin en vermenigvuldig dit met 1000.
Als je geest zich dit kan inbeelden heb je ongeveer een idee hoe close wij zijn samen. Ze is mijn soulmate en wij ervaren zijn simpelweg een.
Dus all just because of chemicals? I don't think so.
Damn... zou dat het zijn ?quote:Je hebt ergens een punt. Als dit alles alleen maar bestaat uit chemische processen en evolutie is het een wonderbaarlijk proces.
Maar ik blijf er bij: het is allemaal fake en een grote chemische trip.
Het is wat jij zegt: wij hechten er waarde aan want beter weten doen we dus ook niet.
Leven na de dood even daar gelaten dus, maar liefde is dus wel degelijk echt en er is dus wel degelijk meer aan de hand.
Persoonlijk hoef ik ook niet te weten wat dat is en hoe het werkt. Het is er en kan ervaren worden en dat is mooi genoeg.
Net als het voor jou genoeg is om te weten dat het door allemaal fysieke reacties komt en niets meer, zonder daar steeds bij stil te hoeven staan.
"Ja liefje. Ik hou echt van je. Mijn chemische cocktail voor jou is optimaal dankzij de combinatie van jou feromonen." .... ik denk dat het meteen ook je laatste date zou zijn als je er zo mee om zou gaan.
Nog even daar op reageren, want er schiet me net iets te binnenquote:Daarom vind ik films als AI of zelfs The Terminator zo fascinerend.
Zoiets denk ik wel eens aan bij Hemel & Hel. Eigenlijk (wellicht) één en het zelfde, maar het verschil zit 'm in de perceptie.quote:Op woensdag 28 juli 2010 18:54 schreef mcf het volgende:
Ik zat zojuist hieraan te denken:
Dat wij aldus onze zielen/geesten/of wat dan ook in een soort gevangenis zitten. Die gevangenis is de wereld. En ieder heeft een eigen cel, het brein. En als je in real life in een cel zit heb je beperkingen, je mag niks etc etc. Onze cel (het brein) heeft ook beperkingen: Perceptie. En als we dus doodgaan sterft het brein en zo ook onze cel, waardoor we geen beperkingen meer hebben en waarna alles is.
zoiets dus
Misschien is je lichaam gekoppeld aan een ego dat je hier op aarde gebruikt, en is je ziel in het hiernamaals niet gekoppeld aan dat ego en ook niet aan het lichaam. Dat zijn dan de instrumenten voor je essentie om te leren.quote:Op woensdag 28 juli 2010 19:33 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Zoiets denk ik wel eens aan bij Hemel & Hel. Eigenlijk (wellicht) één en het zelfde, maar het verschil zit 'm in de perceptie.
Stel: Het 'hiernamaals' is een 100% spirituele 'omgeving', zonder materie & zintuigen. Dan zou dat voor een spiritueel ingesteld iemand de 'Hemel' (kunnen) zijn. Maar voor een volledig ego gericht materialistisch iemand is dat juist de 'Hel'.
Zelfde is hier op aarde ook wel. Je zit niet in een gevangenis, je creerd 'm zelf !
Vooralsnog ben ik echter meer van de "Als we doodgaan sterft het brein, waarna alles weg is" kant
Misschien.quote:Op woensdag 28 juli 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
Misschien is je lichaam gekoppeld aan een ego dat je hier op aarde gebruikt, en is je ziel in het hiernamaals niet gekoppeld aan dat ego en ook niet aan het lichaam.
Dat sowieso.quote:Dat zijn dan de instrumenten voor je essentie om te leren.
Moet dat dan ?quote:Op woensdag 28 juli 2010 12:50 schreef nokwanda het volgende:
Maar wat heeft het dan allemaal voor een nut?
Doel: Zo lang mogelijk leven, zodat je zoveel mogelijk nageslacht kan leveren.quote:Op woensdag 28 juli 2010 21:27 schreef nokwanda het volgende:
Maar als er geen essentie is, buiten die hoop botten en chemie, waarom zou je dan moeten leren?
Leren heeft een doel. Als er geen hoger doel is, is leren nutteloos. En niets in de natuur is nutteloos (hoewel je soms anders zou denken: muggen, Jacob Zzzzzuma, ow wacht...da's hetzelfde)
Ik dacht het terwijl ik het schreef. Maar... ja dus. Dat moet. Alles heeft nut in de wereld.quote:Op woensdag 28 juli 2010 21:41 schreef R0N1N het volgende:
Nog vergeten ...
[..]
Moet dat dan ?
Wat betekend het voor jou ?
Het leven is.
Enjoy the ride (to the best you can).
Nope. Alles isquote:Op woensdag 28 juli 2010 21:53 schreef nokwanda het volgende:
Ik dacht het terwijl ik het schreef. Maar... ja dus. Dat moet. Alles heeft nut in de wereld.
quote:Zelfs muggen(jaahaaaa, ik begrijp dat de excuses om een andere reden gemaakt zouden moeten worden. Doe ik lekker niet. Ik discrimineer muggen en Jacob Zuma. Verder niets of niemand
![]()
![]()
Tot zo ver heb je in elk geval gelijk.quote:Op woensdag 28 juli 2010 22:47 schreef JellieVrolijk het volgende:
Denk eens aan hoe je je voelt als je bijvoorbeeld verliefd bent, of als je intens verdriet hebt. Dat voel je in je hele lijf. Het blijft niet beperkt tot de hersenen. <snip>
Het gebeurt ook iedere dag hoor, dat mensen overlijden. Wie dat woord ook ooit heeft bedacht: overlijden. Diep triest: teveel geleden. Ik noem het: overstijgen. Mooi he?quote:Op woensdag 28 juli 2010 23:02 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Tot zo ver heb je in elk geval gelijk.
De rest ... tja. Denk 't niet. (maar wie weet)
"Gewoon, een nivo hoger."je laat het bijna als een allerdaags iets klinken
Teveel gestegen ?quote:Op woensdag 28 juli 2010 23:20 schreef JellieVrolijk het volgende:
[..]
Het gebeurt ook iedere dag hoor, dat mensen overlijden. Wie dat woord ook ooit heeft bedacht: overlijden. Diep triest: teveel geleden. Ik noem het: overstijgen. Mooi he?
quote:Op woensdag 28 juli 2010 22:47 schreef JellieVrolijk het volgende:
Denk eens aan hoe je je voelt als je bijvoorbeeld verliefd bent, of als je intens verdriet hebt. Dat voel je in je hele lijf. Het blijft niet beperkt tot de hersenen. Dat gevoel is jouw wezen, de ziel wellicht. Bij een heftige ervaring, neemt dat deel ook afstand van het lichaam, anders zou je het niet aankunnen. En zo is het ook bij sterven. Ik denk dat we daar onterecht bang voor zijn. Het is een overgang naar een andere levensvorm waar het lichaam er niet meer toe doet. Volkomen vrijheid. Verlossing, zo een gelovige wil.
Gewoon, een nivo hoger.
Ik hoop te leren om het zo te zienquote:Op woensdag 28 juli 2010 22:47 schreef JellieVrolijk het volgende:
Denk eens aan hoe je je voelt als je bijvoorbeeld verliefd bent, of als je intens verdriet hebt. Dat voel je in je hele lijf. Het blijft niet beperkt tot de hersenen. Dat gevoel is jouw wezen, de ziel wellicht. Bij een heftige ervaring, neemt dat deel ook afstand van het lichaam, anders zou je het niet aankunnen. En zo is het ook bij sterven. Ik denk dat we daar onterecht bang voor zijn. Het is een overgang naar een andere levensvorm waar het lichaam er niet meer toe doet. Volkomen vrijheid. Verlossing, zo een gelovige wil.
Gewoon, een nivo hoger.
Je ego heb je in het hiernamaals niet meer nodig. Dat is immers bedoeld om je hier op aarde te laten overleven.quote:Op woensdag 28 juli 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Misschien is je lichaam gekoppeld aan een ego dat je hier op aarde gebruikt, en is je ziel in het hiernamaals niet gekoppeld aan dat ego en ook niet aan het lichaam. Dat zijn dan de instrumenten voor je essentie om te leren.
Neh, dat is het hoernamaalsquote:Op donderdag 22 juli 2010 00:13 schreef Vincent. het volgende:
Je komt in de hemel, je krijgt je er je eigen wolk, 72 maagden en vleugels.
quote:Op zondag 1 augustus 2010 14:59 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik denk dat je in het hiernamaals op een wolk gezet wordt met je ergste plaag, afhankelijk van hoe je je in het leven op aarde hebt gedragen. Zo was ik in een vorig leven niet al te aardig en werd ik daarom als straf geplaatst op een wolk met al mijn voormalige schoonmoeders
Drijf ik zo op mijn wolk verder, kom ik een andere wolk tegen. Zit daar michielos op, met allemaal mooie, lekkere wijven. Ik weet wat michielos voor een typ is geweest op fok en roep dus meteen de wolkbeheerder erbij. "Kijk daar! Michielos! De grootste terreur van fok! Tig topics verknald! Talloze spirituele levens verwoest! En als dank krijgt hij al die lekkere wijven op zijn wolk mee?"
"Ah ja, maar dat zie je verkeerd" zegt de wolkbeheerder. "Al die wijven, die moesten ook gestraft worden."
Kan het je sussen dat je wss het tijdstip en de manier waarop je deze Aarde zal verlaten al zelf op voorhand vastgelegd hebt ?quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:10 schreef nokwanda het volgende:
Ik hoop te leren om het zo te zien![]()
Tot nu toe heb ik er angst voor. Voor mijn eigen dood, welteverstaan.
De dood van anderen komt wel steeds dichterbij, en dat helpt wel om het angstbeeld minder te maken.
Maar goed... voorlopig mag de dood van mij best weg blijven van mij EN mijn naasten, graag.
Alleen niet met de kennis van dit ego en dit lichaam.quote:Op maandag 2 augustus 2010 16:39 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Kan het je sussen dat je wss het tijdstip en de manier waarop je deze Aarde zal verlaten al zelf op voorhand vastgelegd hebt ?
quote:Op maandag 2 augustus 2010 16:39 schreef UncleScorp het volgende:
Kan het je sussen dat je wss het tijdstip en de manier waarop je deze Aarde zal verlaten al zelf op voorhand vastgelegd hebt ?
Zo dacht ik er ook ooit over. heb er zelfs weleens echt ruzie met iemand over gekregen.quote:Op maandag 2 augustus 2010 19:17 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Sorry Scorp, maar dat is nou een typische decadente westerlingen uitpraak
![]()
Denk je werkelijk dat kleine kinderen die verkracht & vermoord zijn, daar ZELF voor gekozen hebben ?![]()
ziel:"Hallo, ik wilde graag mijn komende leven bespreken"
God:"Prima. Wanneer en hoe wilde je graag dood ?"
ziel:"Nou, leek me wel leerzaam en interresant om met een jaar of 8 te worden ontvoerd & opgesloten in een ondergronds hol alwaar ik 9 maanden lang door diverse mensen wordt uitgewoond & dan vermoord. Geen priesters hoor, dat is zo gewoontjes."
God:"Nou, das ook toevallig, ik heb hier nog een ziel & die wilde graag zijn leven slijten in de gevangenis, na een reeks brute verkrachtingen en slachtpartijen, liefst met onschuldige meisjes."
Ziel:"Geweldig. En hoe gaan we heten ?"
God:"Jou noem ik Mélissa, en hij heet Marc."
zoiets ?
Ik vind het een uiterst verwerpelijke suggestie, dat men er zelf al voor gekozen zou hebben.
Ik wil best met je meedenken als je bedoelt dat alles op voorhand al vast ligt. Wel reeds bepaald, maar niet door 'de persoon in kwestie', maar bij dit soort uitspraken heb ik liever dat je je mond gaat spoelen.
quote:Op maandag 2 augustus 2010 19:27 schreef nokwanda het volgende:
Zo dacht ik er ook ooit over. heb er zelfs weleens echt ruzie met iemand over gekregen.
Ik had een lading wrok over dingen uit mijn jeugd en zo, en toen me dat gezegd werd dacht ik hetzelfde als jij. Op de een of andere manier ben ik daar overheen gegroeid. En dat bedoel ik absoluut niet aanmatigend.
Waarom?quote:Op maandag 2 augustus 2010 19:17 schreef R0N1N het volgende:Sorry Scorp, maar dat is nou een typische decadente westerlingen uitpraak
![]()
Absoluut.quote:Denk je werkelijk dat kleine kinderen die verkracht & vermoord zijn, daar ZELF voor gekozen hebben ?![]()
...Nee?quote:Wel reeds bepaald, maar niet door 'de persoon in kwestie', maar bij dit soort uitspraken heb ik liever dat je je mond gaat spoelen.
Net als geen enkele ziel voor de Holocaust koos?quote:Op maandag 2 augustus 2010 19:57 schreef R0N1N het volgende:
& zo'n gevalletje 'Dutroux' zoals ik beschreef (voor wie dit ontgaan is), daar kiest echt helemaal geen enkele ziel ooit voor. Of je bent een echte 'noob' als ziel zijnde.
Hangt er gewoon van af hoe je het leven bekijkt. Als je het gewoon bekijkt als een dagje vakantie in een of ander pretpark, zijn mijn uitspraken taboe vaneigens.quote:Op maandag 2 augustus 2010 19:17 schreef R0N1N het volgende:
Sorry Scorp, maar dat is nou een typische decadente westerlingen uitpraak
![]()
Denk je werkelijk dat kleine kinderen die verkracht & vermoord zijn, daar ZELF voor gekozen hebben ?![]()
ziel:"Hallo, ik wilde graag mijn komende leven bespreken"
God:"Prima. Wanneer en hoe wilde je graag dood ?"
ziel:"Nou, leek me wel leerzaam en interresant om met een jaar of 8 te worden ontvoerd & opgesloten in een ondergronds hol alwaar ik 9 maanden lang door diverse mensen wordt uitgewoond & dan vermoord. Geen priesters hoor, dat is zo gewoontjes."
God:"Nou, das ook toevallig, ik heb hier nog een ziel & die wilde graag zijn leven slijten in de gevangenis, na een reeks brute verkrachtingen en slachtpartijen, liefst met onschuldige meisjes."
Ziel:"Geweldig. En hoe gaan we heten ?"
God:"Jou noem ik Mélissa, en hij heet Marc."
zoiets ?
Ik vind het een uiterst verwerpelijke suggestie, dat men er zelf al voor gekozen zou hebben.
Ik wil best met je meedenken als je bedoelt dat alles op voorhand al vast ligt. Wel reeds bepaald, maar niet door 'de persoon in kwestie', maar bij dit soort uitspraken heb ik liever dat je je mond gaat spoelen.
ah deltas moppenboekje :dquote:Op zondag 1 augustus 2010 14:59 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik denk dat je in het hiernamaals op een wolk gezet wordt met je ergste plaag, afhankelijk van hoe je je in het leven op aarde hebt gedragen. Zo was ik in een vorig leven niet al te aardig en werd ik daarom als straf geplaatst op een wolk met al mijn voormalige schoonmoeders
Drijf ik zo op mijn wolk verder, kom ik een andere wolk tegen. Zit daar michielos op, met allemaal mooie, lekkere wijven. Ik weet wat michielos voor een typ is geweest op fok en roep dus meteen de wolkbeheerder erbij. "Kijk daar! Michielos! De grootste terreur van fok! Tig topics verknald! Talloze spirituele levens verwoest! En als dank krijgt hij al die lekkere wijven op zijn wolk mee?"
"Ah ja, maar dat zie je verkeerd" zegt de wolkbeheerder. "Al die wijven, die moesten ook gestraft worden."
Dat meen je toch niet echt?quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 08:32 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Waarom?
[..]
Absoluut.
En babies die geboren worden en vrij wel direct (of daarvoor) sterven ook etc etc.
[..]
...Nee?
Het is naar mijn idee allemaal net wat complexer en groter dan jij denkt.
Dan kun je nog zo boos worden bij dit zogenaamde "verwerpelijke" idee en met een komisch/sarcastich voorbeeld dialoog komen, maar je denkt iets te aards.
Daarom vind ik het grappig dat je het een "decadente Westerlingen uitspraak" noemt, whatever that actually means.
Je krijgt bij het idee een emotionele reactie. Maar besef je eens het volgende: there is no spoon.
Een verkracht en vermoord meisje heeft aan de andere kant opeens een hele andere kijk en beleving op hetgene wat daar op aarde gebeurd is.
Like you said earlier: allemaal chemische processen right?
Net als deze tekst een bepaalde stimulans is om bij jou bepaalde chemische processen in werking te zetten.
[..]
Net als geen enkele ziel voor de Holocaust koos?
Of zittende in het gebouw of het crashende vliegtuig van 9/11?
All part of the package too for all I know.
Lijden is niet wat je mensen gunt, maar ik meen wel echt dat ik er voor sta betreft het nut hebben ervan.quote:
Omdat dergelijke ideen doorgaands ontspruiten aan het brein van iemand die alles heeft & (relatief) weinig ellende meemaakt.quote:
Nope.quote:Het is naar mijn idee allemaal net wat complexer en groter dan jij denkt.
Dan kun je nog zo boos worden bij dit zogenaamde "verwerpelijke" idee en met een komisch/sarcastich voorbeeld dialoog komen, maar je denkt iets te aards.
Daarom vind ik het grappig dat je het een "decadente Westerlingen uitspraak" noemt, whatever that actually means.
Je krijgt bij het idee een emotionele reactie. Maar besef je eens het volgende: there is no spoon.
Een verkracht en vermoord meisje heeft aan de andere kant opeens een hele andere kijk en beleving op hetgene wat daar op aarde gebeurd is.
Like you said earlier: allemaal chemische processen right?
Net als deze tekst een bepaalde stimulans is om bij jou bepaalde chemische processen in werking te zetten.
Net als geen enkele ziel voor de Holocaust koos?
Of zittende in het gebouw of het crashende vliegtuig van 9/11?
All part of the package too for all I know.
Ik heb alles gelezen, maar dat dikgedrukte kon ik gewoon niet begrijpen.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 12:44 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Lijden is niet wat je mensen gunt, maar ik meen wel echt dat ik er voor sta betreft het nut hebben ervan.
Hoe afschuwelijk dit lijden dan ook is.
Als je verder leest dan wat jij dik drukt dan snap je het wellicht ook iets beter.
Lees ook wat UncleScorp schrijft.
Verder lezen heb ik i.i.g. gedaan, want met dat vet gedrukte roep je bij mij dezelfde reactie op.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 12:44 schreef Darkwolf het volgende:
Lijden is niet wat je mensen gunt, maar ik meen wel echt dat ik er voor sta betreft het nut hebben ervan.
Hoe afschuwelijk dit lijden dan ook is.
Als je verder leest dan wat jij dik drukt dan snap je het wellicht ook iets beter.
Lees ook wat UncleScorp schrijft.
Je wilt niet weten wat voor lijdensweg ik heb afgelegt in mijn vorige leven en hoe lang ik boos ben geweest in dit leven erover. Om maar over de impact ervan in dit leven te zwijgen.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 12:48 schreef Lavenderr het volgende:
Ik heb alles gelezen, maar dat dikgedrukte kon ik gewoon niet begrijpen.
Kan me niet voorstellen dat een verkracht en vermoord meisje terug kan kijken in een volgend leven en denken: ja, dat was de ervaring die ik nodig had om verder te komen. Dat wil er bij mij niet in.
En dat over die kleine kindjes helemaal niet.
I know.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 12:53 schreef Bastard het volgende:
Het is lastige materie en schokkend om het te moeten begrijpen, maar we komen alleen verder als we er zelf van geleerd hebben.
Zo zal een verkrachter het slachtoffer worden, om te weten wat hij/zij aangedaan heeft in eerder leven.
Ook de dood van een baby, hoe verschrikkelijk ook en hoe oneerlijk het moge wezen, zou puur als les gezien kunnen worden voor diegene die daar in de naaste omgeving mee te maken hebben.
Het is een gedachte over karma, over levenslessen.
Maar wat heeft het verkrachtte en vermoorde meisje eraan dat haar moordenaar zich uiteindelijk ook realiseert wat hij gedaan heeft en last krijgt van zijn geweten?quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 12:53 schreef Bastard het volgende:
Het is lastige materie en schokkend om het te moeten begrijpen, maar we komen alleen verder als we er zelf van geleerd hebben.
Zo zal een verkrachter het slachtoffer worden, om te weten wat hij/zij aangedaan heeft in eerder leven.
Ook de dood van een baby, hoe verschrikkelijk ook en hoe oneerlijk het moge wezen, zou puur als les gezien kunnen worden voor diegene die daar in de naaste omgeving mee te maken hebben.
Het overkomt je allebei...quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 13:05 schreef Lavenderr het volgende:
Levenslessen begrijp ik, maar er is volgens mij verschil in leed dat je wordt aangedaan en leed dat je overkomt, zoals een kind verliezen.
Jawel, met dit verschil dat het ene je door een ander mens wordt aangedaan en het andere niet.quote:
En als je gelooft dat alles toeval is , gebeurd het net zo hard en heb je evenveel mensen die leedquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 13:07 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jawel, met dit verschil dat het ene je door een ander mens wordt aangedaan en het andere niet.
Dus iemand die bijvoorbeeld lichamelijk gehandicapt is en meerdere chronische ziektes heeft, heeft in zijn vorig leven volgens jou iets verschrikkelijks gedaan?quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 12:53 schreef Bastard het volgende:
Nee.. en daarbij heb ik de waarheid niet in pacht, ik ben geen orakel. Gelukkig.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 14:42 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Dus iemand die bijvoorbeeld lichamelijk gehandicapt is en meerdere chronische ziektes heeft, heeft in zijn vorig leven volgens jou iets verschrikkelijks gedaan?
quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 14:57 schreef Bastard het volgende:
Nee.. en daarbij heb ik de waarheid niet in pacht, ik ben geen orakel. Gelukkig.
Wat ik zeg is dat in jouw voorbeeld het zo zou kunnen zijn dat de geest er voor gekozen heeft om met een beperking in dit leven door te komen, een zware les die hij graag wilde hebben om te groeien.
Het kan ook zijn dat de geest dit leven heeft gekozen om juist als les te zijn voor andere mensen, opdat zij er in kunnen leren.
Helaas is dat niet even zo achteloos aan te duiden "oh dat komt hier en hier door" maar rekening houdende met karma en een groei van bewustzijn zijn dit onderdelen die mee zouden spelen.
klopt, dat heb ik ook wel diverse keren gelezen.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 15:20 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
![]()
Naar 't schijnt verwerken mensen met een lichamelijke handicap veel meer karma dan anderen ...
Mja, maar hebben 6 miljoen joden dan karmisch hetzelfde lot verdiend?quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 12:53 schreef Bastard het volgende:
Nou, als ik kijk hoe ze zich nu gedragen ... werkt karma blijkbaar ook achterstevoren ...quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 15:38 schreef vogeltjesdans het volgende:
Mja, maar hebben 6 miljoen joden dan karmisch hetzelfde lot verdiend?
Dat lijkt me lekker. Ik hoop dat mijn hogere zelf voor een volgend leven ook zoiets kiestquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 16:30 schreef Bastard het volgende:
ja en wat is er mis met een keer een luilekker leventje te kiezen als je in je vorige levens al zoveel hebt geofferd?
Ik schijn samen met mijn naaste familie uit 1 zielenfamilie te komen die steeds weer ervoor kiest om samen te zijn meer nog dan dat we zware punten willen tegenkomen. De grote zaken maken we op een afstand mee zonder er actief aan mee te hoeven doen. (meerdere malen afzonderlijk gehoord)
Ja dat vraag ik me dus af als ik zo iemand als Paris Hilton zie.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 16:22 schreef UncleScorp het volgende:
Welke levenslessen kan je leren als je honderdmaal een luilekker gelukkig leventje kiest ? Dat is zoals steeds blijven zitten in het eerste klasje omdat het daar zo makkelijk is.
quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 16:22 schreef UncleScorp het volgende:
Probleem is volgens mij dat jullie alleen het standpunt bekijken vanuit dit huidige leven, en ervan uitgaan dat dit het enige leven is. En ga je alles als een straf zien.
Als je het bekijkt vanuit een standpunt van honderden/duizenden levens ga je zulke gebeurtenissen niet meer als een straf bekijken.
Welke levenslessen kan je leren als je honderdmaal een luilekker gelukkig leventje kiest ? Dat is zoals steeds blijven zitten in het eerste klasje omdat het daar zo makkelijk is.
Hoe kun je daar invloed op hebben? Je bedoelt als je gelooft in een hiernamaals en daarom actief christen of welk ander geloof dan ook gaat praktiseren?quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 19:42 schreef Zalwelstomzijn het volgende:
Leuke discussie hier,
Zijn er ook mensen hier die dit onderwerp studeren bij leraren die hier alles vanaf weten?
Of zijn jullie zelf aan het theoretiseren?
Ik zie karma voorbij komen wat de hoogste wet is, goden die weliswaar w.s. bestaan maar nauwelijks invloed hebben of ook maar willen hebben op mensenlevens.
Weten jullie echt de ware aard van dit leven niet?
En ook niet wat er na de dood is? En hoe je hier zelf invloed op hebt?
De beste vraag is misschien de volgende: kan je je voorstellen dat er ergens op deze wereld deze kennis aanwezig is?
Of denk je zoals op de frontpage dat hoogste kennis uit westerse universiteiten komt en wordt je kwaad als gesuggereerd wordt dat dit niet zo is?
Ik ben benieuwd.
Ik ben er wel serieus mee bezig, maar bestudeer het niet bij een leraar. Ik geloof trouwens ook niet perse dat die, westers of niet, alles kunnen weten. Ik denk niet dat er een levende is die alles KAN weten.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 19:42 schreef Zalwelstomzijn het volgende:
Leuke discussie hier,
Zijn er ook mensen hier die dit onderwerp studeren bij leraren die hier alles vanaf weten?
Ik zie karma voorbij komen wat de hoogste wet is, goden die weliswaar w.s. bestaan maar nauwelijks invloed hebben of ook maar willen hebben op mensenlevens.
De beste vraag is misschien de volgende: kan je je voorstellen dat er ergens op deze wereld deze kennis aanwezig is?
Of denk je zoals op de frontpage dat hoogste kennis uit westerse universiteiten komt en wordt je kwaad als gesuggereerd wordt dat dit niet zo is?
Ik ben benieuwd.
Ik weet niet tegen wie je het hebt?quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 19:42 schreef Zalwelstomzijn het volgende:
Leuke discussie hier,
Ik ben benieuwd.
Uiteraard zijn we maar aan het theoriseren, niemand hier heeft de ultieme waarheid in pacht, ook de sceptici nietquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 19:42 schreef Zalwelstomzijn het volgende:
Leuke discussie hier,
Ik ben benieuwd.
Yep. Net als al die leraren, behalve dan dat die het deels doorkrijgen van hun leraren en boekjes.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 19:42 schreef Zalwelstomzijn het volgende:
Leuke discussie hier,
Je stelt de vraag al vanuit een bepaalde bias, en mijn antwoord gaat daar waarschijnlijk niet op aansluiten, maar goed, daar komt ie:quote:Ik zie karma voorbij komen wat de hoogste wet is, goden die weliswaar w.s. bestaan maar nauwelijks invloed hebben of ook maar willen hebben op mensenlevens.
Ik kan het me wel voorstellen, maar dan heb je het wel gehad.quote:De beste vraag is misschien de volgende: kan je je voorstellen dat er ergens op deze wereld deze kennis aanwezig is?
Ik ben benieuwd.
Vermits dit topic over de dood gaat, ga ik het vnl bij dood en reincarnatie houden.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:19 schreef Zalwelstomzijn het volgende:
Ik lees in 1 van de comments iets over bedoeling van leven.
Dit suggereert dat er een bedoeler is, wat volgens boeddhisten niet waar is.
Oorzaak en gevolg zonder bedoeler.
Er wordt mij geleerd o.a. dat het object raakt het zintuig, hieruit ontstaat emotie en een dualistisch gevoel.
Ook het ik gevoel vindt hier zijn oorsprong, dit kan de reden zijn waarom boeddhisten zeggen dat na het sterven als de zintuigen geen nieuwe indrukken verzorgen het ik gevoel verdwijnt en de oude indrukken boven komen drijven. Uit geest of opslagbewustzijn, noemen ze het, het wordt ook wel aard of karakter genoemd
Hier spreken ze toch al van een soort verlichting, het nirwana waardoor men evolueert voorbij de wedergeboorte. Dus hebben wedergeboortes toch eigenlijk al een bedoeling, nl. evolueren/verlichten ?quote:Wedergeboorte is een boeddhistisch concept dat verwijst naar het opnieuw plaatsvinden van geboorte na de dood. In het boeddhisme maakt wedergeboorte deel uit van samsara, de cyclus van dood en wedergeboorte zonder begin en zonder eind. Indien iemand verlicht is en het nirwana bereikt heeft, vindt er na het overlijden geen wedergeboorte plaats maar parinibbana.
Dit gaat dan ook weer over karma, wat toch weer een bedoeling aan het leven geeft.quote:Kwaliteit van de wedergeboorte
Gautama Boeddha zei dat de morele kwaliteit van iemands gedrag (karma) grote invloed uitoefent op de kwaliteit van zijn volgende (weder)geboorte. Het geregeld niet volgens de vijf voorschriften handelen leidt tot een slechte wedergeboorte (in een hel, als geest of dier). Ook geboorte als mens (in slechte levensomstandigheden) is mogelijk. Moreel goed gedrag leidt tot een wedergeboorte in een hemel, of een wedergeboorte als mens in een goede omgeving.
Goed gedrag als mens in het huidige leven is volgens de Boeddha echter geen garantie voor een gunstige wedergeboorte. Men weet immers niet wat men in een vorig leven gedaan heeft, en de acties van vorige levens oefenen ook invloed uit op de kwaliteit van de wedergeboorte.
De mentale staat tijdens het overlijden is volgens het boeddhisme ook van grote invloed op de kwaliteit van de wedergeboorte. Indien iemand op rustige manier overlijdt, vrede heeft met zijn overlijden en er afstand van kan nemen, heeft dit een heel gunstige invloed op de wedergeboorte. Het bezien van het overlijden als iets wat natuurlijk, normaal en onvermijdelijk is kan hierbij helpen.
quote:Zelfloze wedergeboorte
Alhoewel er volgens het boeddhisme wel wedergeboorte plaatsvindt, is er geen 'wezen' dat herboren wordt. Om dit uit te leggen wordt vaak de gelijkenis van de kaars gebruikt. Wanneer de kaars op is en op het punt staat uit te gaan, kan men het laatste beetje vuur van de oude kaars gebruiken om een nieuwe kaars aan te steken. De vlam springt dus over van de oude naar de nieuwe kaars. Alhoewel er een oorzakelijk verband bestaat tussen het vuur van de oude kaars en het vuur van de nieuwe kaars, is het niet hetzelfde vuur. Maar men kan wel zeggen dat het nieuwe vuur van het oude kwam. Het vuur staat in deze gelijkenis symbool voor het bewustzijn (Pali: viññana) dat onder invloed staat van verlangen, aversie en ignorantie.
Als men daarnaast ook goed op de vlam let kan men zien dat het vuur niet een constant iets is maar voortdurend flikkert en veranderlijk is. Deze veranderlijkheid (Pali: anicca) is een belangrijk aspect van het boeddhisme, en leidt ertoe dat het bestaan van een onveranderlijke ziel niet erkend wordt. In het boeddhisme is er dus geen ziel of 'Ware Ik' die door verlichting bevrijd kan worden, of verlossing kan vinden door toevlucht te zoeken in een God. Zelfs het bewustzijn is veranderlijk en niet-zelf (zonder ultieme bezitter), en daarom kan er geen sprake zijn van een 'herboren persoon'.
Om deze vergankelijkheid aan te geven, worden in het mahayana boeddhisme regelmatig de termen 'bewustzijnsstroom' of 'mentaal continuüm' gebruikt.
Ik vind het persoonlijk moeilijk te volgen. Ze geloven wel in wedergeboorte waarbij karma ook een rol speelt terwijl ze ook zeggen er geen onveranderlijke ziel bestaat. Er is geen bedoeling bij het leven, maar er is wel een wedergeboorte die mee bepaakd wordt door de acties in je levens ...quote:Wedergeboorte als ontstaan van 'Ego'-bewustzijn
Soms wordt in boeddhistische kringen met wedergeboorte niet verwezen naar het opnieuw (in een volgend leven) geboren worden na de dood. In dat geval verwijst het naar het ontstaan van een gevoel van 'ik', 'mijzelf', of 'ego' in het bewustzijn (of de geest). Sommige westerse boeddhisten hebben niet veel geloof in het bestaan van een leven na de dood. Deze mensen hebben echter wel vaak een groot vertrouwen in de leer van 'anatta' of niet-zelf, en passen het begrip wedergeboorte toe op het ontstaan van het zelf-concept in de geest.
Ook sommige beroemde bhikkhus (bijvoorbeeld Ajahn Buddhadasa in Thailand), hechten meer belang aan deze alternatieve betekenis dan aan de traditioneel boeddhistische betekenis uit het Pali Canon en andere oude geschriften. Soms wordt het bestaan van wedergeboorte door westerse boeddhisten zelfs ontkend. Men kan echter argumenteren dat men daarmee echter ook het boeddhisme ontkent, aangezien het in de boeddhistische visie een zeer belangrijk onderdeel vormt.
Niet nodig. Ben ik alquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:19 schreef Zalwelstomzijn het volgende:
Ik kan jullie hooguit nieuwsgierig maken.
+1quote:waardeer het ook dat je zo sceptisch mogelijk blijft.
Dit is een absolute voorwaarde voor wetenschap of kennis opbouw.
Ik neem aan dat je met 'bedoeler' een Godswezen bedoelt ? Een Creator met bepaalde bedoelingen met 'de mens' ?quote:Ik lees in 1 van de comments iets over bedoeling van leven.
Dit suggereert dat er een bedoeler is, wat volgens boeddhisten niet waar is.
Oorzaak en gevolg zonder bedoeler.
Bedoeling of alles gebeurt met een reden klinkt voor een Boeddh. nogal zweverig en wij kunnen hier niets mee.
De leer gaat alleen erg ver.
Zijn we dat niet allemaal (?)quote:Om te beginnen de aard van emoties, en jullie moeten het hier met mij doen. wel een goed verstand maar leerllng in dezen.
maar... niets is blijvend, toch ?quote:Als de geest in zijn natuurlijk kalme staat is is er geen emotie, denk aan een zeezeiler Henk ter Velde die alles heeft overdacht en even gedachteloos is. Dat lijkt m.i. op de natuurlijke staat.
Er wordt mij geleerd o.a. dat het object raakt het zintuig, hieruit ontstaat emotie en een dualistisch gevoel.
Ook het ik gevoel vindt hier zijn oorsprong, dit kan de reden zijn waarom boeddhisten zeggen dat na het sterven als de zintuigen geen nieuwe indrukken verzorgen het ik gevoel verdwijnt en de oude indrukken boven komen drijven. Uit geest of opslagbewustzijn, noemen ze het, het wordt ook wel aard of karakter genoemd
Omdat emoties van voorbijgaande aard zijn en er niets bestendigs of blijvends in te vinden is zijn ze niet zo interessant, tenminste niet om veel aandacht aan te schenken.
Boeddhisten zoeken naar iets wat blijvend is, omdat je je daar dan op kan richten.
Dat is dus niet dit leven, ook niet je lichaam, ook niet je vrouw of vrienden, Je kan in dit leven erg je best voor ze doen en van ze houden, maar nuchterheid leert, dat er een moment komt dat je moet scheiden.
Boeddh. bereiden zich hier graag op voor.
Van hieruit ontstaat het liefst compassie...het besef dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten,,,we worden geboren,,,leven onze aard of (bij mensen) hoofdzakelijk begeerte uit, en sterven.
Alle wezens ook de dieren kijken een beetje ongelukkig uit hun ogen en hebben zoiets van ...wat doen we hier eigenlijk?
Absoluut. Hoewel ik de meeste (inmiddels) onder controle heb. Op een enkele na, maar daar wordt aan gewerktquote:Nu.. voor vanochtend stop ik...dit zijn enkele stellingen of leringen welke boeddha graag onderzocht ziet.
Boeddha wilde niets anders dan methoden aanreiken om lastige geestes toestanden te verminderen. Hebben we die niet allemaal?
Angsten onzekerheden en noem maar op,
Niet zo bescheiden.quote:Als je verder de wetenschap integreert dat materie niet zo vast is als je in 1e instantie had gedacht, ,,,we weten inmiddels dat materie voor meer dan 90% uit niets bestaat. (Atomen en elektronen)
Maar op een werkelijker nivo pulseert materie tussen 3 toestanden, waarvan er 2 meen ik energie en vast zijn en de 3e door een quantummech.wetenschapper betekenis wordt genoemd, en door Boeddha geest.
Dit gaat sommigen te ver en anderen niet ver genoeg, Sorry ik ben in dit gebied geen wetenschapper maar volger, en kan wel de naam opzoeken van de geen die het betekenis noemt...de 3e component.
Waar het om gaat is dat deze wereld niet zo vast is als je denkt.
Zo is het ook met ego, of het gevoel een IK te zijn, dit is bedrieglijk, ook hier heb ik een beredenering van de Dalai Lama en als ik goed zoek ook van 1 van zijn leraren over.
Ik heb je iets aangereikt, wat dus eigenlijk op de plaats is van een leraar en ik ben geen leraar, er kunnen dus fouten in zitten, als de Dalai of een andere leraar hier naar kijkt.
Ik weet wel dat ik behoorlijk in de richting zit de Boeddh. doctrine iets uit te leggen.
Dat pad volg ik al langer. Way of the Warrior/Samuraiquote:Dit is echt maar een heel klein stukje..nog geen 5 % van wat ze ons kunnen leren.
Goed als laatste ..vanuit voornoemde compassie, (we zitten in hetzelfde schuitje) kun je beslissen dat je eigen wil rationeel bezien nooit belangrijker kan zijn dan die van een ander wezen, dit is een oefening om je IK WIL te verkleinen, en je omgeving is hier vaak blij mee, vervolgens ga je steeds meer handelen met het welzijn van je mede wezens voor ogen,.
Dit is nog steeds geen bedoeling maar een beslissing.
Zou leuk zijn als je dit wilt onderzoeken.
Groet beetje stom?
Wel iets dat ik meer religies of visies terug komt. (waar rook is, is vuur)quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 14:26 schreef Zalwelstomzijn het volgende:
RON1N en Uncle scorp, vergeef me als je naam incorrect is.
Zal snel antwoorden maar moet eerst werken.
Bedoelen of bedoelen in de zin van iets of iemand die iets met ons voor heeft wordt door Boeddh. niet onderkend, daar we hier geen redenen voor zien.
Karma is voor leerlingen als ik eigenlijk het geheel van oorzaak en gevolg, en naar men zegt voor verlichten...het vrije spel van de geest. Hier is veel mogelijk.
Op een eenvoudig nivo kun je stellen dat wat je zaait je ook later oogst. Nl. gezegde,
Je weet ook dat wanneer je heel veel kwaad spreekt bijv. dit ook een keer bij je terug komt, maar je zou ook kunnen beredeneren dat alles in deze wereld een voorgeschiedenis heeft.
Voorbeeld. Als een boeddhist een boek ziet, dan ziet hij niet alleen het boek, maar probeert vele voorafgaande handelingen en gebeurtenissen te zien.
Ooit heeft een Egyptenaar papyrus geschept, ooit heeft een chinees boekdrukkunst bedacht, ooit hebben we dit proces in vele stappen geperfectioneerd,. Zo zit er een voorgeschiedenis aan het boek.
Zo is het met alles. Laat godsbeelden los als waren het scheppers of createurs, maar probeer alles te bezien in het licht van voorgeschiedenis.
Dan besef je ook dat er een nageschiedenis volgt, en vervolgens besef je dat je als een soort architect de toekomst aan het aansturen bent. Hierin schuilt de kracht en het gevaar van Karma en het te behalen voordeel uit goede of juiste handelingen en nadeel uit onjuiste.
Er is dus geen straf van god als je veel doodt, maar je weeft je eigen toekomst en dan moet je niet verbaasd zijn als het je een keer slecht gaat.
Ik schrijf het hier wat kort door de bocht wegens het volgende ..tsja werk
Nu moet ik echt aan het werk.
Groet weer.
Denk je dat bijv de mogelijkheid bestaat dat je zelf een soort inspraak hebt ? Puur objectief bekeken dan in functie van het verwerken van je karma ...quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 16:13 schreef Zalwelstomzijn het volgende:
Het is het leren verantwoordelijkheid te dragen voor je daden, ik zie dat zelf graag als de levenswijze van een dapper man. Geen schuld afschuiven voor je onhandige geboorte...Ik wordt zo achtergesteld, of ik krijg ziekte voor mijn kiezen, en alles wat er maar tegen kan zitten in het leven.
het is w.s. allemaal gevolg van je eerdere handelingen en levens. Stop met de schuld afschuiven.
Dat denk ik niet, want ik denk niet dat er íemand is die kiest voor een leven van narigheid en pijn.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 16:18 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Denk je dat bijv de mogelijkheid bestaat dat je zelf een soort inspraak hebt ? Puur objectief bekeken dan in functie van het verwerken van je karma ...
Niet van : "ik ga es lekker rijk geboren worden en een luxe leventje leiden en genieten" , maar meer in de zin van "ik ga die levensstijl/ervaring kiezen om dat bepaalde karma te proberen verwerken" .
Alles wat je meemaakt & doet bepaald uiteindelijk hoe & wie je bent.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 16:13 schreef Zalwelstomzijn het volgende:
Het is het leren verantwoordelijkheid te dragen voor je daden, ik zie dat zelf graag als de levenswijze van een dapper man. Geen schuld afschuiven voor je onhandige geboorte...Ik wordt zo achtergesteld, of ik krijg ziekte voor mijn kiezen, en alles wat er maar tegen kan zitten in het leven.
het is w.s. allemaal gevolg van je eerdere handelingen en levens. Stop met de schuld afschuiven.
Nogal kortzichtig vind ik.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 17:11 schreef Lavenderr het volgende:
Dat denk ik niet, want ik denk niet dat er íemand is die kiest voor een leven van narigheid en pijn.
Dus geen inspraak denk ik.
Ik heb es gelezen dat je bijv zelf je ouders kiest voor je naar hier komt, en dus eigenlijk je lot 'n beetje zelf kiest.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 17:20 schreef R0N1N het volgende:
Alles wat je meemaakt & doet bepaald uiteindelijk hoe & wie je bent.
Na alle ellende die ik heb meegemaakt in dit leven, die mij mede heeft gevormd tot wie ik nu ben, kan ik achteraf eigenlijk alleen maar concluderen dat ik blij & tevreden ben met wie & hoe ik ben (ook al kan het altijd nog veel beter) - DUS ook met al die ellende, die mij (mede) heeft gevormd hoort daarbij & heb ik geaccepteerd als onderdeel van mijn leven.
Uiteindelijk gaat het dus nog veel verder dan verantwoordelijkheid alleen. imo
Zelfs als dat zo zou zijn kan ik me niet voorstellen dat je dan kiest voor een zwaar leven. Áls je die keuze hebt.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 18:17 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Nogal kortzichtig vind ik.
Wat nut heeft wedergeboorte dan als het steeds the-easy-way moet gaan ?
Welke levenslessen doe je daar mee op ?
Kijk maar naar de uitleg van RON1N :
[..]
Ik heb es gelezen dat je bijv zelf je ouders kiest voor je naar hier komt, en dus eigenlijk je lot 'n beetje zelf kiest.
Nou, kortzichtig wil ik het niet noemen.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 18:26 schreef Lavenderr het volgende:
Zelfs als dat zo zou zijn kan ik me niet voorstellen dat je dan kiest voor een zwaar leven. Áls je die keuze hebt.
Maar dat is dan misschien kortzichtig, zou kunnen.
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken en ik zou bijvoorbeeld niet kiezen om in een derdewereldland geboren te worden.
Misschien als je kiest zonder emotie, maar puur vanuit de les. Misschien moeilijk voor te stellen, maar dergelijke emoties zijn waarschijnlijk deel van je ego dat je hir nodig hebt om deze lessen te leren.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 18:26 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Zelfs als dat zo zou zijn kan ik me niet voorstellen dat je dan kiest voor een zwaar leven. Áls je die keuze hebt.
Maar dat is dan misschien kortzichtig, zou kunnen.
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken en ik zou bijvoorbeeld niet kiezen om in een derdewereldland geboren te worden.
Welke les !?!? & wat is het doel van die les ???quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 20:15 schreef nokwanda het volgende:
Misschien als je kiest zonder emotie, maar puur vanuit de les. Misschien moeilijk voor te stellen, maar dergelijke emoties zijn waarschijnlijk deel van je ego dat je hir nodig hebt om deze lessen te leren.
Je bedoelt: louteren?quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 20:15 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Misschien als je kiest zonder emotie, maar puur vanuit de les. Misschien moeilijk voor te stellen, maar dergelijke emoties zijn waarschijnlijk deel van je ego dat je hir nodig hebt om deze lessen te leren.
Zoals boven, zo beneden. Zoals groot, zoals klein.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 20:22 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Welke les !?!? & wat is het doel van die les ???
Wat leert je ziel van dergelijke (lichamelijke &) emotionele stress ???
Voila, zo bedoelde ik het eigenlijk.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 20:57 schreef nokwanda het volgende:
lessen op ego-niveau betekenen ook lessen op zielsniveau. Zelf zeg je dat ellende in dit leven achteraf maken dat je hebt geleerd om blij te zijn om wie je bent. Deels heeft de ellende je de lessen gegeven om te worden wie je nu bent.
Dat kan best op zielsniveau ok zo zijn, maar dan op een manier die je je nu, op dit niveau, niet kunt voorstellen.
Vergelijk het met hier op Aarde naar school gaan, als je steeds in hetzelfde klasje blijft zitten ga je het idd makkelijk hebben maar ga je nooit je diploma halen.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 20:08 schreef R0N1N het volgende:
[..]Van een lijdensweg kun je veel leren, ALS MENS, maar ik ben niet van mening dat je (EVENTUELE) 'ziel' daar veel aan heeft. Ik ben dan ook reuze benieuwd wat Zalwelstomzijn hierover te vertellen heeft.
Nee. Dat moet ik even 'rectificeren'. De 'lessen' hebben mij gemaakt tot wie ik ben. & wie ik ben, daar ben ik blij mee. Niet de 'lessen'. Zonder dat was ik echter een totaal ander persoon geworden ...quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 20:57 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Zoals boven, zo beneden. Zoals groot, zoals klein.
Micro's en macro's. Alles kent dus zijn equivalent. Dus lessen op ego-niveau betekenen ook lessen op zielsniveau. Zelf zeg je dat ellende in dit leven achteraf maken dat je hebt geleerd om blij te zijn om wie je bent. Deels heeft de ellende je de lessen gegeven om te worden wie je nu bent.
Dat kan best op zielsniveau ok zo zijn, maar dan op een manier die je je nu, op dit niveau, niet kunt voorstellen.
Ja, maar dat heet niet bestaan, en anderen noemen dat een hemelquote:Op woensdag 30 juni 2010 10:19 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ok, hij is niet letterlijk gestuurd door God., maar zijn we niet allen afkomstig van De Bron ? En gaan we niet, na onze dood, allen terug naar vanwaar we gekomen zijn ?
Mijn dank. ik doe mijn bestquote:Op donderdag 12 augustus 2010 09:35 schreef Zalwelstomzijn het volgende:
RON1N,
Compliment,
Waarom?
Omdat het er op lijkt dat je kennis durft te integreren in een grotere visie.
Die conclusie is wat mij betreft wel solide. Die redeneringen wil ik wel weten ja. Graag zelfs.quote:<snip>Conclusie..materie is niet zo solide....Ego echter is ook niet zo solide,,,Dalai Lama maar ook anderen hebben hier ijzersterke redeneringen voor(logica) Ik moet toegeven dat ik hem soms moeilijk te volgen vind, maar ik heb ze wel voor geïnteresseerden.
Je bedoelt dat Boeddishme geen geloof is (meer levenswijze / overtuiging) waarbinnen het simpelweg 'geloven' (dus: iets aannemen voor waar zonder enige zekerheid) niet wordt gewaardeerd ?quote:<snip>
Omdat er geen geloof gewaardeerd wordt in Boeddhisme, wacht Boeddhisme al 2500 jaar op correctie door wetenschap of leken, maakt niet uit. Zo werkt onze wetenschap ook gelukkig.
quote:Oh ja...als je bewustzijnsstroom het enige blijvende is, dan loont het om deze stroom goed te onderhouden..het is alles wat je hebt?
Dus maar niet stelen moorden e.d?
Insgelijksquote:Hele goeie donderdag gewenst dus dan maar.
Jezus, het niveau dit forum is tot brugklas niveau gezaktquote:Op dinsdag 29 juni 2010 12:35 schreef mcf het volgende:
Hallo,
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 22:13 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Jezus, het niveau dit forum is tot brugklas niveau gezakt
Jij zit aan angeldust, en engelen komen uit de hemelquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 22:13 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Jezus, het niveau dit forum is tot brugklas niveau gezakt
Precies, leer het ons, Gij grote Meester.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 22:29 schreef nokwanda het volgende:
[..]Ben jij onze Grote Leraar, onze eigeste Goeroe, dan?
Kom maar op met al je wijsheid dan
Ik pretendeer niet wijs te zijn op dit gebied, ik constateer alleen dat de OP nogal matig isquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 22:29 schreef nokwanda het volgende:
[..]Ben jij onze Grote Leraar, onze eigeste Goeroe, dan?
Kom maar op met al je wijsheid dan
Nou ja... iedereen begint ergens met zoeken en hij durft zijn vragen tenminste te stellen. Hij wil weten hoe anderen dat zien. En nu wil ik eigenlijk ook wel weten hoe jij dat ziet. Duzzzzzz, hoe denk jij dat jouw wereld eruit zal zien na je overlijden, of ziet jouw wereld er dan gewoon niet uit?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 02:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik pretendeer niet wijs te zijn op dit gebied, ik constateer alleen dat de OP nogal matig is
Aangezien het universum zo ontzettend bizar kan ik daar geen enkele uitspraak over doen. Ik vind mensen die dat wel denken te kunnen doen nogal kortzichtig. Ik geloof niet in een God. Ik geloof dat bewustzijn iets is dat we niet goed begrijpen en ik denk dat het best wel eens zo zou kunnen zijn dat bewustzijn een soort van bouwsteen van het universum. Wanneer je energie met informatie mengt dan kan er bewustzijn ontstaan. Dit zou betekenen dat bewustzijn eeuwig zou kunnen voortleven, maar ik weet er het fijne niet van dus laat me niet verleiden tot het doen van stellige uitspraken op dit gebied.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 07:57 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Nou ja... iedereen begint ergens met zoeken en hij durft zijn vragen tenminste te stellen. Hij wil weten hoe anderen dat zien. En nu wil ik eigenlijk ook wel weten hoe jij dat ziet. Duzzzzzz, hoe denk jij dat jouw wereld eruit zal zien na je overlijden, of ziet jouw wereld er dan gewoon niet uit?
Pim zou zich bezig moeten houden met hartchirurgie en neurobiologie aan andere vakmensen moeten overlaten.quote:Op woensdag 21 juli 2010 08:34 schreef EINZ het volgende:
[..]
Want jij weet het beter? Pim van Lommel is natuurlijk absoluut geen intelligente geleerde en heeft geen diepgravend onderzoek gedaan naar BDE's. Als iemand het weet, dan is hij het wel.
Als je eens gepraat hebt met mensen die zo'n BDE hebben gehad, praat je wel anders hoor
Dank je wel voor je informatie. Ik vond het leuk dat je het wilde delen en ik denk zelf wel dat er ook een boel waars in zit. Ik wil er graag op kauwen en ik heb het gelezen. Ik vind het wel info die je een tijdje later nog een keer moet lezen om te kijken of je eigen interpretatie dan anders is. Tenminste.... zo is dat wel voor mij. Na een beetje meer ervaring leest zo'n tekst opeens anders.quote:Op zondag 15 augustus 2010 11:46 schreef Zalwelstomzijn het volgende:
En ik (die ook niet zo solide is haha) heb bovenstaand stuk ingeklopt om jullie een inzicht te geven in de aard van het ik zoals door de Dalai Lama en zijn leraren het wordt onderwezen. Deze leraren geven ook les aan de Sorbonne in Parijs. Of het waar is moet ieder voor zich uitmaken. Als je je door het stuk heen kunt worstelen wordt het wellicht toch iets duidelijker, en dan zou de uitleg omtrent bewustzijn kunnen volgen.
Het brengt je dan in ieder geval in aanraking met een eeuwenoude leer hierover die door veel professoren bestudeerd wordt.
Anders zal ik het hier bij laten.
groet..fijne zondag.
Ik heb wel eens geopperd dat Hemel & Hel eigenlijk 1 en dezelfde 'plaats' (of hoe je dat ook wil noemen) is (of kan zijn. Ikzelf zie nog altijd geen reden om aan te nemen dat er iets is na de dood, maar uitsluiten doe ik het ook niet & erover filosoferen is best leukquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 16:07 schreef Zalwelstomzijn het volgende:
Als we aan het idee wennen dat we niet altijd in een grofstoffelijke wereld verblijven, bedenk de droomtoestand nog eens, dan zou je je voor kunnen stellen dat de hel geen fysieke plaats is, maar een bewustzijnstoestand? <snip>
Afgaand op de rest van de uitleg, is 'Bardo' de staat tussen 'dood' & 'wedergeboorte' ?quote:Verder wordt na het overlijden gesproken van de tussenstaat wat Bardo heet. <snip>
Het klinkt ook wel een beetje wazig, maar ach, dat is al snel met 'zweverige' thema'squote:Je wordt niet zo maar een mens zie je, daar heb je hard voor gewerkt. Nu, ik heb dit niet verzonnen, de 1e maal dacht ik: deze mensen zijn echt helemaal wazig. <snip>
Ik weet niet of ik me daar wel in kan vinden. Het zou zo mooi zijn als dat werkelijk het doel achter religie zou zijn, maar in de praktijk gaat het meestal over 'zingeving' & 'saamhorigheid' e.d..quote:Okee RON1N,
Geloof...hier een opmerking van de Dalai.
Nadat hij net uitgelegd heeft dat leed verminderen bij de wezens om je heen het belangrijkste doel is van religie, en dat je hiervoor onder de mensen moet blijven, en dus niet rare kleding moet dragen of je afzonderen, komt ie bij punt 2.:
Hier kan ik me dan wel weer volledig in vinden.quote:Het 2e is dat vooral bij boeddhisme, als we het beoefenen, we zowel het verstand als het hart moeten gebruiken. Aan de kant van de ethiek moeten we de deugd van een warm en goed hart beoefenen, terwijl ook, omdat aan boeddhisme erg veel redenering en logica te pas komt, de kant van de wijsheid, de intelligentie erg belangrijk is. Zo is een combinatie van geest en hart nodig. Zonder kennis, zonder het volledig benutten van intelligentie, kun je de diepten van de boeddhistische leer niet bereiken. Het is erg moeilijk concrete of volledig bekwame wijsheid te verwerven. Er zijn misschien uitzonderingen, maar dit is de regel.
heavy shit indeedquote:Vriendelijke praat van een oude man. nu in 2 stappen naar heavy shit haha.
Blz 84 Vriendelijkheid en helder inzicht:
<snip>
Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden... Dit was 1 van de manieren van uitleg. zoals elke goede leraar heeft ie verschillende methoden om de uitleg...lesstof aan te reiken.
quote:Nu voor de liefhebber...Ik dacht dat ik hem zelf nog even niet kon volgen.
Lezing in U.S.A.
Vraag: Wat is het onderscheid tussen bewustzijn en het Ik?
Antwoord:
Er zijn veel verschillende manieren waarop het ik zich voordoet. 1 manier van het ik om te verschijnen is al feitelijk verschillend van de verzamelingen van geest en lichaam en als permanent, als eenheid, en op zichzelf bestaand.
<snip>
Volgende vraag is...wat is bewustzijn...andere keer maar weer, want ik dacht dat ik een lekker makkelijk leesbaar boekje van de Dalai te pakken had.
Foto op de cover van vriendelijk lachende dalai met de titel: Vriendelijkkheid en helder inzicht
Als mijn fiets kapot is breng ik hem naar de fietsenmaker.quote:Op woensdag 21 juli 2010 08:34 schreef EINZ het volgende:
[..]
Want jij weet het beter? Pim van Lommel is natuurlijk absoluut geen intelligente geleerde en heeft geen diepgravend onderzoek gedaan naar BDE's. Als iemand het weet, dan is hij het wel.
Als je eens gepraat hebt met mensen die zo'n BDE hebben gehad, praat je wel anders hoor
Ik ook niet, maar dat wil nog niet zeggen dat die hartspecialist geen verstand van fietsen heeftquote:Op woensdag 18 augustus 2010 22:43 schreef sloopkogel het volgende:
Als mijn fiets kapot is breng ik hem naar de fietsenmaker.
Als ik iets wil weten over neurobiologie o.i.d, ga ik BESLIST niet naar een hartspecialist.
[url=http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/het-tibetaans-dodenboek/1001004001722844/index.html]quote:Op woensdag 18 augustus 2010 22:43 schreef sloopkogel het volgende:
[..]
Als mijn fiets kapot is breng ik hem naar de fietsenmaker.
Als ik iets wil weten over neurobiologie o.i.d, ga ik BESLIST niet naar een hartspecialist.
Geleerden noch professionals weten het, ze kunnen alleen gissen. Net als ieder ander.quote:
Tibetanen wel, ze zeggen alleen...als we ons vergissen,(wat niet erg waarschijnlijk is) dan hebben we ons vergist.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 22:53 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Geleerden noch professionals weten het, ze kunnen alleen gissen. Net als ieder ander.
Dat is niet alleen Nederland. En ja, je hebt er een punt. Maar ik zou zeggen: onderzoek alles. Niet alleen de leer van Boeddha, maar alles. Ook de leer van Boeddha.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 17:32 schreef Zalwelstomzijn het volgende:
[..]
Tibetanen wel, ze zeggen alleen...als we ons vergissen,(wat niet erg waarschijnlijk is) dan hebben we ons vergist.
Wij in het westen denken echter altijd maar dat de grootste kans op kennis in universiteiten ligt, en dat is toch wel een heel grove misvatting hoor.
Als ze daar veel wisten hoefden ze niet zoveel te onderzoeken toch?
Mensen worden hier vaak kwaad over heb ik gemerkt op dit forum, terwijl er alleen maar gezegd wordt: onderzoek nu eens wat boeddh. leraren zeggen.
academici doen dit in steeds grotere mate over de hele wereld. Er worden overal boeddh. universiteiten opgericht.
Waarom wil Nederland toch per se zo achterlopen op kennis gebied?
Zal wel trots gemengd met ego zijn?!
Volgens mij ervaren we dat nu ...quote:Op woensdag 8 september 2010 10:18 schreef Lentilka het volgende:
Ik ben bang voor de dood. Het liefst zou ik óf willen dat er niets meer is, dat je gewoon 'weg'bent, ofreincarneert en niks weet van je vorige leven.
Wie zegt dat een ziel tijd ervaart ? Voor hetzelfde geld is "tijd" gewoon iets typisch voor onze 3-dimensionele Aarde.quote:Want voor eeuwig, miljoenen miljarden jaren leven als een soort ziel of geest lijkt me doodeng. En wat als er een hemel is?
Bah nee gij ... misschien ga je gewoon wel naar "huis"quote:Ik ben geen Christen, ga ik dan naar de hel?
quote:Ik geloof niet in de god van de Bijbel , maar wel in iets groters... we snappen het universum neit eens helemaal, weten niet hoe het ontstaan is en wat er na het universum is....
Ach, het lijkt me sterk dat een ieder op aarde op dit moment de eerste mens is met de ziel die ze hebben, dus zoveel merk je er blijkbaar niet van mocht dit het geval zijn.quote:Op woensdag 8 september 2010 10:18 schreef Lentilka het volgende:
Want voor eeuwig, miljoenen miljarden jaren leven als een soort ziel of geest lijkt me doodeng.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |