hallo allemaal,
Ik ga nog even niet in op de suggestie Hemel,
Als we aan het idee wennen dat we niet altijd in een grofstoffelijke wereld verblijven, bedenk de droomtoestand nog eens, dan zou je je voor kunnen stellen dat de hel geen fysieke plaats is, maar een bewustzijnstoestand? Het is heel moeilijk te begrijpen wat Boeddha nu precies bedoelt. Ook na bestudering van het Tib. dodenboek. Er zijn vele hellen wordt enerzijds met stelligheid beweerd, Kijk bv Wikipedia naar Boedd. kosmos. maar ook wordt er gesteld dat inderdaad iemand als Hitler door zijn verschrikkelijke geestestoestand een geestelijke hel voor zichzelf heeft gecreëerd. Mijn oma zei ook wel eens: wat een hel, als bv je dochter overlijdt?! Nu ja, hier is jullie hulp welkom. Verder wordt na het overlijden gesproken van de tussenstaat wat Bardo heet. Het wordt ongelooflijk precies uitgelegd wat voor visioenen je krijgt, waar de valkuilen liggen en hoe je als je een getrainde geest meeneemt uit deze aarde je concentratie kunt bewaren en je richten op gunstige van de visioenen, wat niet altijd de 1st voor de hand liggende lijkt te zijn. Lukt dat, dan kun je sturen naar een gunstige wedergeboorte en de bestaansrijken van de goden, de halfgoden, de hellen de dierenrijken en de hongerige geesten vermijden en gaan voor het kostbaar menselijk bestaan.
Je wordt niet zo maar een mens zie je, daar heb je hard voor gewerkt. Nu, ik heb dit niet verzonnen, de 1e maal dacht ik: deze mensen zijn echt helemaal wazig. Nu geef ik ze het voordeel van de twijfel omdat ik nog niets van wat ze zeggen heb kunnen weerleggen. Dit is waarom de Dalai 5 maal per dag mediteert op het stervensproces...om voorbereid te zijn, en daar voegt ie dan lachend aan toe...Als wij ons vergissen heb ik voor niets geoefend, en dan schatert ie het uit.
Okee RON1N,
Geloof...hier een opmerking van de Dalai.
Nadat hij net uitgelegd heeft dat leed verminderen bij de wezens om je heen het belangrijkste doel is van religie, en dat je hiervoor onder de mensen moet blijven, en dus niet rare kleding moet dragen of je afzonderen, komt ie bij punt 2.:
Het 2e is dat vooral bij boeddhisme, als we het beoefenen, we zowel het verstand als het hart moeten gebruiken. Aan de kant van de ethiek moeten we de deugd van een warm en goed hart beoefenen, terwijl ook, omdat aan boeddhisme erg veel redenering en logica te pas komt, de kant van de wijsheid, de intelligentie erg belangrijk is. Zo is een combinatie van geest en hart nodig. Zonder kennis, zonder het volledig benutten van intelligentie, kun je de diepten van de boeddhistische leer niet bereiken. Het is erg moeilijk concrete of volledig bekwame wijsheid te verwerven. Er zijn misschien uitzonderingen, maar dit is de regel.
Vriendelijke praat van een oude man. nu in 2 stappen naar heavy shit haha.
Blz 84 Vriendelijkheid en helder inzicht:
Over het algemeen worden verschijnselen onderverdeeld in 2 soorten: de mentale en fysieke aggregaten of verzamelingen, ofwel verschijnselen die gebruikt worden door het ik en het ik dat ze gebruikt.. Laten we om de aard van het ik vast te stellen, een voorbeeld gebruiken.
Als we zeggen "Jan komt eraan",Dan is er een persoon die benoemd wordt door de naam "Jan". Wordt deze naam gegeven aan zijn lichaam? Dat is niet zo. Wordt de naam gegeven aan zijn geest? Als hij aan zijn geest gegeven werd, dan konden we niet spreken over "de geest van Jan". De geest en het lichaam worden door een persoon gebruikt. Het lijkt er welhaast op dat er een ik is dat gescheiden is van lichaam en geest. Als wij bijvoorbeeld denken: O dat ellendige lichaam van mij, dan is voor onze eigen aangeboren manier van bestaan de geest zelf niet het ik, nietwaar? Welke Jan bestaat er dan die niet zijn lichaam of geest is? Je zou dit ook op jezelf moeten toepassen, op je eigen gevoel van IK, waar is dat ik met betrekking tot lichaam en geest?
Als mijn lichaam ziek is kan gesteld worden dat ik ziek ben, hoewel mijn lichaam niet ik is. In feite kan het, ter wille van het welzijn en plezier van het ik, soms nodig zijn dat een deel van het lichaam weggesneden wordt. Hoewel het lichaam niet het ik is, bestaat er een relatie tussen de twee. de pijn van het lichaam kan voorgesteld worden als de pijn die ik heb. Op dezelfde manier lijkt het, dat als het oogbewustzijn iets ziet, het ik iets ziet.
wat is de aard van het ik? Hoe verschijnt het aan je?
Als je geen enkel kunstmatig denkbeeld verzint of creëert in je geest, lijkt het dan alsof je ik een identiteit heeft die apart staat van je geest en lichaam? Maar als je ernaar gaat zoeken, kun je het dan vinden? Iemand beschuldigt je bijv. "Jij hebt dat gestolen"of "Jij hebt dat en dat vernield", en je voelt zelf"Dat heb ik niet gedaan"Hoe verschijnt het ik op dat moment aan je? verschijnt het als iets wat solide is
Verschijnt er een solide, stabiel en sterk ding aan je geest als je denkt of zegt "Dat heb ik niet gedaan"?
dat schijnbaar solide, concrete, onafhankelijke, uit zichzelf bestaande ik dat op zo'n moment verschijnt bestaat eigenlijk helemaal niet. Dat bepaalde niet-bestaan is wat wordt bedoeld met zelfloosheid. Bij afwezigheid van analyse en onderzoek wordt een louter ik zoals in "Ik wil dat en dat", of "Ik ga dat en dat doen", als geldig verklaard, maar het niet-bestaan van een onafhankelijk of op zichzelf bestaand ik bepaalt de zelfloosheid van een persoon. Die zelfloosheid wordt gevonden als we op een analytische manier het ik proberen te vinden. dat niet-inherent bestaan van het ik is een uiteindelijke waarheid, een definitieve waarheid. Het ik dat verschijnt aan een niet-analytisch, relatief bewustzijn is het afhankelijke ontstane ik dat dient als de basis voor de relativiteit van de handelingen, handelende personen enzovoort. Dat is dus een relatieve waarheid. bij het analyseren van de manier van bestaan, of de positie van het ik, is het duidelijk dat hoewel het inherent lijkt te bestaan, dat niet zo is, net zo min als een illusie.
Zo wordt de uiteindelijke aard van het ik, leegte, geanalyseerd. Net zoals het ik deze aard heeft, zo zijn alle andere verschijnselen die gebruikt worden door het ik leeg van inherent bestaan. En verder en verder en verder...deze man is niet te stoppen.
Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden... Dit was 1 van de manieren van uitleg. zoals elke goede leraar heeft ie verschillende methoden om de uitleg...lesstof aan te reiken.
Nu voor de liefhebber...Ik dacht dat ik hem zelf nog even niet kon volgen.
Lezing in U.S.A.
Vraag: Wat is het onderscheid tussen bewustzijn en het Ik?
Antwoord:
Er zijn veel verschillende manieren waarop het ik zich voordoet. 1 manier van het ik om te verschijnen is al feitelijk verschillend van de verzamelingen van geest en lichaam en als permanent, als eenheid, en op zichzelf bestaand.
En andere manier voor het ik binnen die waarin het niet feitelijk verschillend schijnt van de verzamelingen, is het zich voordoen als drager van de last van de verzamelingen of als de meester ervan; een substantieel bestaand of zichzelf ondersteunend ik.Weer een andere manier waarop het ik zich kan voordoen is zo dat het niet vastgesteld kan worden via waarneming door een bewustzijn, maar lijkt te zijn voortgekomen uit zijn eigen ongewogen manier van bestaan. Nog een manier voor het ik om te verschijnen is als inherent bestaand, of uit zichzelf bestaand, en alsof het niet bestaat door de kracht van benoeming. Dan is er nog een andere manier waarbij, hoewel het ik uit zichzelf lijkt te bestaan, alleen maar een louter ik voorgesteld wordt. De begripsvorming van deze laatste is het enige geldige weten van al deze voorbeelden.
wart is het ik? Als het analytisch gezocht wordt, kan het niet gevonden worden. Niets uit de mentale of fysieke aggregaten, noch uit het continuüm ervan, noch uit de samenstelling ervan kan aangewezen worden als iets dat het ik is. Als een gespikkeld opgerold touw door jou in het donker wordt aangezien voor een slang, dan kunnen noch de delen van het touw apart, noch de delen van het touw samen, noch het continuüm van die delen na verloop van tijd aangewezen worden als de slang. Die slang bestaat alleen door de kracht van de geest van de angstige persoon. vanuit het touw gezien is er niets waarvan je kunt vaststellen dat het een slang is.
Net zo min als in dat voorbeeld kan iets van de mentale en fysieke aggregaten de basis van de benoeming van het zelf zijn, noch apart, noch samen of als hun continuüm, na verloop van tijd aangewezen worden als iet s dat het ik is. het is ook volkomen onmogelijk het ik te vinden als een feitelijkheid apart van de geest en het lichaam die de basis zijn voor de benoeming van het ik. Als je nu gaat denken dat het ik daarom helemaal niet bestaat, zal dat ongedaan gemaakt worden door relatief geldig weten. Het feit dat het ik bestaat is zonneklaar.
Het bestaan van het ik wordt verklaard door ervaring, door geldig weten, maar het is onvindbaar tussen de bases van benoeming. Dus het ik bestaat alleen maar door benoeming, door de kracht van naamgeving, of begripsvorming, door een subjectieve kracht. Waar is het nominaal afhankelijk van? het nominale bestaan ervan wordt bepaald afhankelijk van de basis van benoeming.
Met betrekking tot de mentale en fysieke aggregaten, die de basis van de benoeming vormen en waarin zowel veel grovere als subtielere niveaus deel uitmaken , is de subtielste het beginloze bewustzijn dat door alle levens heen bestaat. Daarom wordt gezegd dat het ik benoemd wordt door de kracht van naamgeving afhankelijk van het beginloze en eindeloze continuüm van bewustzijn, dat de belangrijkste basis van benoeming is. het ik bestaat alleen maar in naam en is benoemd in samenhang met dit continuüm van bewustzijn. De conclusie is dat behalve een zelf dat bestaat door de kracht van benoeming, er geen zelf is, geen zelf dat uit zichzelf bestaat. dit gebrek aan het bestaan nvan een object uit eigen kracht is de betekenis van zelfloosheid.
Je zou kunnen vragen: Als het ik enzovoort bestaat door de kracht van begripsvorming, door wiens begripsvorming wordt deze dan benoemd? De mijne, de jouwe, een begripsvorming uit het verleden, uit het heden of wat? Dit is opnieuw iets wat onderzocht moet worden om het benoemde object te vinden en je zult dat niet vinden. daarom bestaat iets, wat bestaat door de kracht van begripsvorming zelf, alleen door de kracht van begripsvorming. Boeddha zei dat alle verschijnselen alleen maar in naam bestaan en dat benoeming zelf alleen maar benoeming is. Leegte zelf is leeg. Zelfs boeddha is leeg van inherent bestaan. Door leegte wordt het extreem van inherent bestaan vermeden, maar door het feit dat dingen nietg volkomen niet-bestaand zijn en in plaats daarvan afhankelijk bestaand zijn, wordt het extreem van absoluut niet-bestaan vermeden.
Volgende vraag is...wat is bewustzijn...andere keer maar weer, want ik dacht dat ik een lekker makkelijk leesbaar boekje van de Dalai te pakken had.
Foto op de cover van vriendelijk lachende dalai met de titel: Vriendelijkkheid en helder inzicht