Daarom moet je ze niet bij opa en oma dumpen.quote:Op zondag 13 juni 2010 18:23 schreef tuintegel het volgende:
Het is natuurlijk jullie dochter en dus jullie opvoeding . Dus in mijn ogen bepalen jullie de voeding en dus ook de manier van opvoeden.
Echter heeft hartruis te maken met de hoeveelheid suiker die een kind binnen krijgt? Of het niet meer op de benen kunnen staan ? Dit vraag ik omdat ik het dus echt niet weet .
Beseffen de opa en oma wel echt dat ze hiermee hun kleinkind wellicht schade toebrengen?
Een beetje suiker in de vorm van danoontjes, rozijntjes of appelsap (of iets in die richting)zie ik echter geen kwaad in , maar dat is mijn persoonlijke mening . Zolang het maar niet de hele dag door is .
Succes lijkt mij namelijk niet makkelijk om dit duidelijk te maken aan familie.
Precies.. Beetje lomp idd ook om zo gruwelijk veel suiker te geven.quote:Op zondag 13 juni 2010 18:20 schreef teamlead het volgende:
ik zou heel duidelijk zijn: je doet het zoals wij als ouders dat willen en anders komt mijn kind niet meer bij jullie. En nee, da´s geen fijn gesprek maar als ik het zo lees wel de enige toon die tot opa en oma door gaat dringen
Wat bedoel je hier nu mee?quote:Op zondag 13 juni 2010 18:28 schreef TheTemperTrap het volgende:
ouders die falen in de opvoeding van hun kinderen in 2010
dit is juist de kern van dit topic! als de ouders zélf de verantwoordelijkheid zouden nemen, zou het kind niet bij opa en oma volgestouwd worden met suiker en andere meuk. Nu brengen de ouders het kind weg (en hebben daar ongetwijfeld over nagedacht) maar balen van de consequenties van hun keuzequote:Op zondag 13 juni 2010 18:34 schreef McLaura het volgende:
Teamlead : dat maakt niks uit voor dit topic en hoort hier dus ook niet.
Heeft niets met de ouders te maken. Wij doen ons best en hebben gewoon op dit moment geen andere mogelijkheid anders hadden we dat al gedaan, daarbij helpt jouw opmerking totaal niet en slaat nog kant nog wal.quote:Op zondag 13 juni 2010 18:28 schreef TheTemperTrap het volgende:
ouders die falen in de opvoeding van hun kinderen in 2010
we moeten maar weer terug naar de 50's waar de vrouwen thuis waren voor de kinderen en de mannen de hele dag weg waren om geld te verdienen.quote:Op zondag 13 juni 2010 18:36 schreef teamlead het volgende:
[..]
dit is juist de kern van dit topic! als de ouders zélf de verantwoordelijkheid zouden nemen, zou het kind niet bij opa en oma volgestouwd worden met suiker en andere meuk. Nu brengen de ouders het kind weg (en hebben daar ongetwijfeld over nagedacht) maar balen van de consequenties van hun keuze
neuh, delen van zorgtaken lijkt me tegenwoordig niet eens meer een punt van discussie, dat ga je me ook niet horen beweren.... maar beide ouders in deeltijd werken is anno 2010 echt niet meer zo bijzonderquote:Op zondag 13 juni 2010 18:41 schreef RockabeIIa het volgende:
[..]
we moeten maar weer terug naar de 50's waar de vrouwen thuis waren voor de kinderen en de mannen de hele dag weg waren om geld te verdienen.
Dat zou idd niet verkeerd zijn, krijgen die blagen tenminste weer is wat fatsoen in hun donder.quote:Op zondag 13 juni 2010 18:41 schreef RockabeIIa het volgende:
[..]
we moeten maar weer terug naar de 50's waar de vrouwen thuis waren voor de kinderen en de mannen de hele dag weg waren om geld te verdienen.
Tegenwoordig kan het ook prima andersom hoor.quote:Op zondag 13 juni 2010 18:41 schreef RockabeIIa het volgende:
[..]
Voorheen kon dat ook, je vergelijkt appels met peren.quote:Op zondag 13 juni 2010 18:33 schreef teamlead het volgende:
mag ik trouwen opmerken dat ik dit soort topics heel apart vind? Nog niet zo heel lang geleden namen ouders zélf verantwoordelijkheid voor de opvoeding van hun kinderen ipv ze onder te brengen bij een oppas/dagverblijf-unit. Een oppas was een uitzondering voor een zaterdagavond ofzo...
En zonder iemand te willen veroordelen voor zijn of haar keuzes, vraag ik me serieus af waarom je kinderen in de wereld wilt zetten als je ze niet zelf wilt opvoeden.
Alleen nog effe een vent vindenquote:Op zondag 13 juni 2010 18:44 schreef Geerd het volgende:
[..]
Dat zou idd niet verkeerd zijn, krijgen die blagen tenminste weer is wat fatsoen in hun donder.
http://www.nu.nl/werk-en-(...)oeders-gezonder.htmlquote:Op zondag 13 juni 2010 18:36 schreef teamlead het volgende:
[..]
dit is juist de kern van dit topic! als de ouders zélf de verantwoordelijkheid zouden nemen, zou het kind niet bij opa en oma volgestouwd worden met suiker en andere meuk. Nu brengen de ouders het kind weg (en hebben daar ongetwijfeld over nagedacht) maar balen van de consequenties van hun keuze
de keuzes die je maakt kunnen ook betrekking hebben op het welvaartsniveau waarop je wenst te leven. Benzine is duurder ja, maar je kunt ook voor een fiets, bus, tram kiezen.quote:Op zondag 13 juni 2010 18:45 schreef Chuam77 het volgende:
[..]
Voorheen kon dat ook, je vergelijkt appels met peren.
Punt 1.
Vroeger waren de kosten van de vaste lasten lager (max 1/3 van loon nu bijna 2/3), was benzine goedkoper en het dagelijks leven met 1 loon makkelijk te dragen. Nu verdien wij boven modaal, maar op een loon is het niet te redden om het hoofd boven water te houden.
Ik weet niet waar je woont.... maar een vrijstaand huis in friesland of limburg ligt lager dan de prijs van een rijtjeshuis in de randstad. Wederom: keuzesquote:Punt 2.
We willen graag het kind volledig zelf opvoeden, maar dit word onmogelijk gemaakt door steeds hoger wordende lasten. kijk alleen maar naar de belastingen en naar de gemiddelde huur en of koopprijzen van huizen.
en dan blijkt dat vertrouwen niet (helemaal) terecht. Dan moet je daar imho dus consequenties aan verbinden. Een "vreemde" oppas zal eerder gevoelig zijn voor feedback van de ouders dan familiequote:Punt 3.
Je brengt je kind naar een familielid omdat je die verwacht te kunnen vertrouwen.
dat is dan ook beslist niet wat ik beweerde!!quote:Punt 4.
Als ik niet voor mijn dochter wil zorgen en deze alleen heb voor de heb, zal ik me geen zorgen maken en ook niet een topic openen, waar ik achteraf had kunnen weten dat er zulke kortzichtige antwoorden zouden komen.
juist omdat ik om mij heen kijk, ben ik mij zéér bewust van de mogelijkheden die je als ouders in 2010 hebt. Je bent niet verplicht om mee te doen met de meute. Je kunt ook kiezen voor andere zaken, in het belang van je kind. En nee: dat zijn niet persé makkelijke of prettige keuzes. Maar ook dat hoort soms bij je verantwoordelijkheid als ouderquote:Punt 5.
Kijk eens om je heen en doe dat masker eens af, misschien zie je dan de realiteit eens zo als het is.
Er zit meer tussen dit, en een kind van 18 maanden elke dag bij opa en oma droppen.quote:Op zondag 13 juni 2010 18:41 schreef RockabeIIa het volgende:
[..]
Daar gaat het dus ook fout. Opa's en oma's 'horen' inderdaad hun kleinkinderen te (kunnen) verwennen, maar in dit geval dienen ze als oppas, en zijn ze even niet opa en oma.quote:Op zondag 13 juni 2010 18:48 schreef MaLo het volgende:
Verwennen in de vorm van een (1) snoepje mag in mijn ogen best, het zijn tenslotte wel de opa en oma van je kind en die hóren hun kleinkinderen te verwennen
Ja rauw vlees, daar krijgt ze haar van op de tanden.quote:Op zondag 13 juni 2010 18:38 schreef starla het volgende:
Nou, ik eet liever bij opa en oma dan bij jou merk ik al...
Krijgt het ook alleen rauw voedsel bij jullie? Of bewaar je dat totdat het tanden heeft voordat het al dat rauwe voer kan verwerken?
dat de ouders niet zelf hun eigen kinderen kunnen opvoeden in deze tijd. Iedereen brengt zijn kinderen naar een babydump of de grootouders. nog erger vind ik dat sommige mensen hun kinderen naar een oppasouder brengen die ze via een advertentie hebben gezien. Zo dom vind ik dat van sommige ouders je weet totaal niet waar je je kinderen laat. misschien een of andere pedofielquote:
Weet ik, maar juist omdat je eigen kind het meest waardevolle is wat je kan bezitten maakt dat (ik in dit geval) behoorlijk gevoelig is hiervoor, wat ook aanduid dat het hoog zit lijkt me. Natuurlijk lees ik ook de zaken die hulpvaardig zijn. Het lijstje is bijvoorbeeld heel handig en ook al geprobeerd, maar daar houdt men zich jammer genoet niet aan. Ook ik ben het eens dat opa en oma best een kleinkind eens wat meer mogen verwennen, maar dit is niet meer verwennen, dit is verpesten als je begrijpt wat ik bedoel.quote:Op zondag 13 juni 2010 18:46 schreef McLaura het volgende:
Chuam, ga nou gewoon niet in op dat getroll. Je vraagt iets, en dat mensen het dan nodig vinden om er vanalles bij te halen is hùn probleem. Er zijn ook mensen die normaal reageren
Mijn moeder heeft ook één dag in de week op mijn dochter gepast toen ze nog niet naar school ging. Ze kreeg daar normaal te eten, maar ook wel eens wat extra's. Zolang het met mate is en je hier afspraken over kunt maken met je ouders (en je kind er duidelijk niet onder lijdt!), zie ik er geen problemen in.quote:Op zondag 13 juni 2010 18:52 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Daar gaat het dus ook fout. Opa's en oma's 'horen' inderdaad hun kleinkinderen te (kunnen) verwennen, maar in dit geval dienen ze als oppas, en zijn ze even niet opa en oma.
wat nou "getroll"? Ouders zijn opeens niet meer verantwoordelijk voor hun eigen keuzes en TS moet in OUD per definitie heilig worden verklaard? pleur ff snel op johquote:Op zondag 13 juni 2010 18:46 schreef McLaura het volgende:
Chuam, ga nou gewoon niet in op dat getroll. Je vraagt iets, en dat mensen het dan nodig vinden om er vanalles bij te halen is hùn probleem. Er zijn ook mensen die normaal reageren
Peutermelk is ook onzin, wie dat bedacht heeftquote:Op zondag 13 juni 2010 18:54 schreef LXIV het volgende:
Snoeptomaatjes zijn natuurlijk prima.
En WTF is peutermelk voor marketingtruuc? Peuters geven toch helemaal geen melk?
volgens mij ook, ik at als kind gewoon waar ik zin in had. Van enig dieet of beleid hadden m'n ouders nog nooit gehoordquote:Op zondag 13 juni 2010 18:53 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Jonge kinderen kunnen veel hebben hoor.
Dat dus.quote:Op zondag 13 juni 2010 19:02 schreef Herkauwer het volgende:
Heel simpel, opa en oma moeten zich aanpassen. Verder geen discussie, in deze zaak dan.
Kosten liggen aan woon/werk afstand en of je de auto vopor je werk nodig hebt.quote:Op zondag 13 juni 2010 18:50 schreef teamlead het volgende:
[..]
de keuzes die je maakt kunnen ook betrekking hebben op het welvaartsniveau waarop je wenst te leven. Benzine is duurder ja, maar je kunt ook voor een fiets, bus, tram kiezen.
De keuze is vaak gebaseerd op werkgelegenheid, als jij me een goede vastebaan in friesland of limburg kan garanderen, dan wil ik best die kant opgaan.quote:Ik weet niet waar je woont.... maar een vrijstaand huis in friesland of limburg ligt lager dan de prijs van een rijtjeshuis in de randstad. Wederom: keuzes
En het risico wat aan een vreemde oppas zit? Of het feit dat de tijden die wij moeten beginnen geen oppascentrale voorhandenis?quote:en dan blijkt dat vertrouwen niet (helemaal) terecht. Dan moet je daar imho dus consequenties aan verbinden. Een "vreemde" oppas zal eerder gevoelig zijn voor feedback van de ouders dan familie
Zo komt het wel over.quote:dat is dan ook beslist niet wat ik beweerde!!
Je bent je blijkbaar dus nergens bewust van, maar doet een aanname dat je, je ervan bewust bent.quote:juist omdat ik om mij heen kijk, ben ik mij zéér bewust van de mogelijkheden die je als ouders in 2010 hebt. Je bent niet verplicht om mee te doen met de meute. Je kunt ook kiezen voor andere zaken, in het belang van je kind. En nee: dat zijn niet persé makkelijke of prettige keuzes. Maar ook dat hoort soms bij je verantwoordelijkheid als ouder
Ouders zijn hártstikke verantwoordelijk voor hun kind. TS probeert die verantwoordelijkheid ook te nemen door problemen met de oppas bespreekbaar te maken.quote:Op zondag 13 juni 2010 19:00 schreef teamlead het volgende:
[..]
wat nou "getroll"? Ouders zijn opeens niet meer verantwoordelijk voor hun eigen keuzes en TS moet in OUD per definitie heilig worden verklaard? pleur ff snel op joh
1 dag in de week is dan ook heel wat anders dan elke werkdagquote:Op zondag 13 juni 2010 18:59 schreef MaLo het volgende:
[..]
Mijn moeder heeft ook één dag in de week op mijn dochter gepast toen ze nog niet naar school ging. Ze kreeg daar normaal te eten, maar ook wel eens wat extra's. Zolang het met mate is en je hier afspraken over kunt maken met je ouders (en je kind er duidelijk niet onder lijdt!), zie ik er geen problemen in.
Ik moest wel even lachen. Is inderdaad onzin. Echt een manier van de kindervoedingsmaffia om hun markt te vergroten. maargoed, het is niet ongezond. Je kunt je kind natuurlijk ook gewoon een bord pap geven oid.quote:Op zondag 13 juni 2010 18:54 schreef LXIV het volgende:
Snoeptomaatjes zijn natuurlijk prima.
En WTF is peutermelk voor marketingtruuc? Peuters geven toch helemaal geen melk?
Dat klopt, daar had ik overeen gelezen. Ik ging er klakkeloos van uit dat de parttime werkende ouder net als ik drie dagen werkte. Hoezo hokjesgeestquote:Op zondag 13 juni 2010 19:05 schreef kwiwi het volgende:
[..]
1 dag in de week is dan ook heel wat anders dan elke werkdag
Nee hoorquote:Op zondag 13 juni 2010 19:09 schreef MaLo het volgende:
[..]
Dat klopt, daar had ik overeen gelezen. Ik ging er klakkeloos van uit dat de parttime werkende ouder net als ik drie dagen werkte. Hoezo hokjesgeest.
Overal is werk te vinden en nee... nergens heb je tegenwoordig een garantie op een vaste baanquote:Op zondag 13 juni 2010 19:04 schreef Chuam77 het volgende:
[..]
Kosten liggen aan woon/werk afstand en of je de auto vopor je werk nodig hebt.
[..]
De keuze is vaak gebaseerd op werkgelegenheid, als jij me een goede vastebaan in friesland of limburg kan garanderen, dan wil ik best die kant opgaan.
[..]
Daarom stond "vreemde" ook tussen aanhalingstekens. Ouders/schoonouders hebben primair een opa/oma rol en niet een oppas-rol. In jouw specifieke situatie blijkt dat nog eens te meer. Dan is een buurvrouw/vriendin/whatever waarschijnlijk een beter aan te sturen keuze. Een volslagen vreemde zou wmb inderdaad risico's met zich meebrengen waarvan ieder voor zich maar de afweging moet maken of dat wenselijk is.quote:En het risico wat aan een vreemde oppas zit? Of het feit dat de tijden die wij moeten beginnen geen oppascentrale voorhandenis?
[..]
ik zie oprecht niet waar dat zo over zou komen, maar dat is absoluut niet de intentie...quote:Zo komt het wel over.
[..]
wat een merkwaardige aanname die je hier doet. Mag ik vragen waar je die op baseert?quote:Je bent je blijkbaar dus nergens bewust van, maar doet een aanname dat je, je ervan bewust bent.
Ja eigenlijk wel.quote:Op zondag 13 juni 2010 19:02 schreef Herkauwer het volgende:
Heel simpel, opa en oma moeten zich aanpassen.
quote:Op zondag 13 juni 2010 19:17 schreef Ssserpente het volgende:
Jezus, Teamlead, een beetje relativeringsvermogen zou je niet misstaan.
Bij de kinderdagverblijven hier in de stad, kun je (als je extra betaalt) je kind al vanaf 7 uur brengen. Het ontbijt kun je dan meegeven. Zou dat voor jullie geen optie zijn, in ieder geval voor 2 a 3 ochtenden in de week?quote:Op zondag 13 juni 2010 19:13 schreef Chuam77 het volgende:
[..]
Nee hoor
Een werkt fulltime 40 upw
De ander maandag t/m donderdag van 7.30 tot 12, dat is omgerekend ook ongeveer 3 dagen. Met het verschil dat ze haar middag dutje gewoon lekker thuis kan doen en niet 3x 8 a 9 uur bij de oppas zit
O-ja dat is een keuze die we beiden hebben gemaakt om zoveel en goed mogelijk onze dochter zelf op te voeden.
Ik vind dat de zaken te sec bekijkt, dat je ze niet in het perspectief van de huidige tijdsgeest ziet. Vind je nou serieus dat TS maar moet verhuizen en een andere baan moet zoeken om op die manier hele dagen bij zijn/haar kind te zijn? Kom op zeg, ik welk jaar leef jij?quote:Op zondag 13 juni 2010 19:18 schreef teamlead het volgende:
[..]ik heb volgens mij in jaren niet zo genuanceerd gepost als juist in dit topic.... doe eens toelichten dan?
Dezelfde gronden waar jij je betoog en tussen reacties op baseert, namelijk aannames en de feiten niet kennen.quote:Op zondag 13 juni 2010 19:13 schreef teamlead het volgende:
wat een merkwaardige aanname die je hier doet. Mag ik vragen waar je die op baseert?
Is TS een vrouw??quote:Op zondag 13 juni 2010 19:05 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ouders zijn hártstikke verantwoordelijk voor hun kind. TS probeert die verantwoordelijkheid ook te nemen door problemen met de oppas bespreekbaar te maken.
Zoals uit mijn link al bleek zijn kinderen van parttime werkende moeders (of vaders) over het algemeen gezonder dan kinderen van thuisblijfmoeders of ouders die beide fulltime werken. In de meeste situaties werkt een combinatie van thuiszorg en zorg via een kinderdagverblijf of oppas helemaal goed. (Mijn dochter heeft een periode gehad waarop ze op het kdv beter at dan thuis...).
Bij TS is er momenteel een kink in de kabel doordat opa en oma niet snappen wat voor voedsel het kind (mogelijk) nodig heeft. Prima toch dat ze kijkt hoe ze dit op kan lossen, dan néémt ze toch juist haar verantwoordelijkheid?
quote:Op zondag 13 juni 2010 19:23 schreef flugeltje het volgende:
TL, je gaat vandaag wel heel erg kort door de bocht hoor....
ik krijg serieus de indruk dat je me écht niet snapt... ik zeg zelfs dat het delen van de zorgtaken in 2010 echt geen punt van discussie is of dat jij je baan zou moeten opgeven om je kind op te voeden. Bovendien zie je me nergens beweren dat kinderen nooit bij opa en oma, een KDV, een buurvrouw of weetikveelwie ondergebracht zouden mogen wordenquote:Ik heb een goeie baan, die baan ga ik niet opgeven omdat ik, volgens jouw standaarden, m'n kind zelf op moet gaan voeden... Ik heb een mama-dag, Tijn heeft een papa-dag. We hebben hier zelfs, god moge het verhoeden, een oma-dag straksEn reken maar dat er gesprekken gaan volgen om ervoor te zorgen dat we met z'n allen 1 lijn trekken. Verder is het natuurlijk grote onzin te verwachten dat je je inkomsten zomaar kunt halveren als de uitgaven stijgen. En stijgen zullen ze als je eenmaal een kind hebt. Zo naief had ik jou niet verwacht....
Mooi verwoorde samenvatting en conclusie drijfhout. Na alle antwoorden die TS inmiddels gegeven heeft komt het hier inderdaad op neer.quote:
Je mist de keuze dat die zekerheid niet heilig hoeft te zijn, als je het afzet tegen de gezondheid van je kind hier en nu. Je durft de onzekerhedi niet aan, dus kies je voor de zekerheid en dus voor opa en oma.quote:Op zondag 13 juni 2010 19:26 schreef Chuam77 het volgende:
[..]
Dezelfde gronden waar jij je betoog en tussen reacties op baseert, namelijk aannames en de feiten niet kennen.
Ik stel hier een vraag omdat het me hoog zit en veel mensen reageren normaal. Jij kent de situatie niet en je geeft zelf al aan dat er bijna nergens meer garantie is op een vaste baan.
Wat nou als wij beiden een vaste baan hebben en daarin ook zekerheid hebben, door de branche waarin we zitten.
Niet de mogelijkheid hebben om op een andere wijze op onze dochter te laten passen omdat de buren ook werken en oppasbureau's over het algemeen hier in de buurt niet voor 7.30 open zijn (ook niet op verzoek)?
Of dat we al 6 maanden zitten te denken hoe dit op te lossen op een juiste en correcte wijze.
Je hebt het steeds over keuzes maken, die zijn gemaakt met in het oog de zekerheid van een stabiele toekomst voor onze dochter, waarom dank je dat er in een reactie staat dat er nog niet de mogelijkheid bestaat, dat een van beiden thuisblijft voor de kleine, ook dit heeft weer met keuzes, werk en zekerheid te maken.
Jij verwijt ons zaken en met ons meerdere ouders die in soortgelijke situatie zitten. Je past je eigen referentie kader toe zo lijkt het (en volgens mij maak je daar ook een sport van).
Hoe ouder mensen zijn, hoe lastiger je ze kunt veranderen. Dat zijn natuurwetten. Natuurlijk 'kunnen' oude mensen veranderen, maar jonge mensen veranderen makkelijker.quote:Op zondag 13 juni 2010 19:33 schreef Ssserpente het volgende:
Drijfhout, vooral in je laatste alinea en zin kan ik me vinden. Maar dat opa en oma 'af' en niet te veranderen zijn, vind ik onzin. Ze hebben gewoon schijt aan TS zijn/haar wensen. Daar kom je niet onderuit met een 'zo ben ik nu eenmaal'.
Ik ben geen slachtoffer noch heb ik niet overwogen om andere tijden te werken, dit is echter niet mogelijk in de branche waarin ik zit en zoals al meer gezegt kunnen we onze dochter niet naar een dagverblijf brengen ivm met de tijden.quote:Op zondag 13 juni 2010 19:29 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Is TS een vrouw??
In mijn ogen kijkt hij helemaal niet naar een oplossing. Tenminste, niet naar een oplossing waarbij het kind centraal staat. In de OP staat letterlijk dat er la flink wat met opa en oma gepraat is, maar dat die weigeren hun gedrag aan te passen.
Simpele logica is echter dat je dan de oplossing dus buiten opa en oma moet zoeken. In het belang van het kind. Maar daar willen de ouders niet aan, want dat past niet in het leven van de ouders.
Volgens mij heb ik de situatie goed samengevat, maar willen de ouders gewoon geen oplossing zonder opa en oma. Dan kun je niet met droge ogen beweren dat je alles doet om deze situiatie op te lossen, want alle mitsen en maren ten spijt is er natuurlijk een wereld aan oplossingen beschikbaar buiten opa en oma. Er is geen reden in het kind waarom dat niet kan, de enige reden schuilt in de agenda/portemonnee van de ouders. Tsja. Dat is natuurlijk best legitiem. Maar het is geen reden dat mensen die erop wijzen dat er meer oplossingen zijn dan opa en oma dan maar half weggebasht worden uit dit topic door de ons-kent-ons-wat-zijn-we-lief-voor-elkaar-kliek uit OUD.
Ieder mens is in staat beslissingen in zijn leven te nemen en desnoods situaties om te gooien in het belang van jezelf of je dierbaren. Zo ook in dit geval, ook al kost het misschien meer pijn en moeite. Maar de tendens in dit topic, dat het overtuigen van opa en oma de weg naar een oplossing moeten zijn is een rare. Opa en oma zijn af, die kun je niet meer veranderen, dus als je ze met woorden niet kunt sturen om te handelen in het belang van je kind, dan houdt het simpelweg op. Gezond verstand zegt dat je dan een andere oplossing moet kiezen, en ja dat betekent dat de ouders dus iets moeten opofferen.
Opa en oma laten blijven oppassen is in het belang van de ouders, maar diezelfde ouders schrijven hier letterlijk dat het niet in het belang van het kind is, de gezondheid van het kind gaat ervan achteruit. Teamlead heeft groot gelijk dat je de oplossing buiten oma en oma moet zoeken, als het belang van je kind daadwerkelijk centraal staat.
De OP vertelt letterlijk dat praten niet helpt, wat wil je dan als je een zinnige oplossing zoekt?
Voor de zoveelste keer vruchteloos praten met opa en oma?
Ik noem dat niet je verantwoordelijkheid nemen, ik noem dat een miskenning van het feit dat er meer keuzerichtingen zijn. Die ouders gedragen zich als slachtoffers van een situiatie waarin ze machteloos zijn, maar dat is simpelweg niet waar, ieder mens die rucksichtlos een grote stap in het leven neemt zal merken dat als je eenmaal een andere koers kiest, dat die doorgaans makkelijker te bevaren blijkt dan je vooraf dacht. TS moet het heft in handen nemen, in plaats van zich als slachtoffer van de situatie te gedragen.
ik twitter teveel.. ben gewend om in minder dan 140 karakters te moeten uitleggen wat ik bedoel...quote:Op zondag 13 juni 2010 19:37 schreef flugeltje het volgende:
@teamlead
Ah kijk, dat maakt het anders. Ik begreep echt uit jouw postings dat je vond dat de ouders zélf thuis moesten gaan zitten ipv andere oplossingen te zoeken. Overigens ben ik het met je eens dat je als ouder zelf verantwoordelijk bent voor de opvoeding, ik vind alleen niet dat je die opvoeding dan niet gedeeltelijk uit zou kunnen besteden
Ik ben het echt niet met je eens. Je bent een volwassene, je hebt desnoods de macht om een andere carriere te kiezen of na te streven. De enige die geen keuze heeft in het verhaal is je kind.quote:Op zondag 13 juni 2010 19:39 schreef Chuam77 het volgende:
[..]
Ik ben geen slachtoffer noch heb ik niet overwogen om andere tijden te werken, dit is echter niet mogelijk in de branche waarin ik zit en zoals al meer gezegt kunnen we onze dochter niet naar een dagverblijf brengen ivm met de tijden.
Als die mogelijkheid er was, dan hadden we dat allang gedaan. Het enige wat dus rest is praten met opa en oma.
Ow even gelkijk wat uit de wereld helpen. Opa en oma worden niet gebashed, ze zijn in veel opzichten goed voor de kleinkinderen, maar verwennen ze gewoon doorlopend teveel met snoep en zoetigheden.
En dat lukt dus niet altijdquote:Op zondag 13 juni 2010 19:42 schreef teamlead het volgende:
[..]
ik twitter teveel.. ben gewend om in minder dan 140 karakters te moeten uitleggen wat ik bedoel...
Zo laat je het wel overkomen. Maar eigenlijk is je dochter hier het enige slachtoffer.quote:
Dat is niet je enige optie, je wil alleen niet echt verder kijken dan oma en opa heb ik het idee. Wel eens bij een gastouderbureau geïnformeerd? Dat zijn niet zomaar de eerste de beste mensen die ze van straat of uit een advertentie plukken om kinderen op te vangen. En wellicht kan je dochter daardoor wel al vroeg in de ochtend ergens terecht.quote:zoals al meer gezegt kunnen we onze dochter niet naar een dagverblijf brengen ivm met de tijden.
Als die mogelijkheid er was, dan hadden we dat allang gedaan. Het enige wat dus rest is praten met opa en oma.
een veelvoorkomend misverstand in dit topicquote:Op zondag 13 juni 2010 19:43 schreef Ssserpente het volgende:
Sorry, Teamleid, ik ben het met je eens, merk ik, na het lezen van je laatste post. Ik had idd het idee dat jij vindt dat kinderen nooit bij opa en oma, een KDV, een buurvrouw of weetikveelwie ondergebracht zouden mogen worden.
Ik vermoed zomaar dat TS in dat gesprek niet zo duidelijk is geweest als in de OP. En daar kan ik me ook best iets bij voorstellen, aangezien het zeker niet leuk zal zijn om zo'n gesprek te voeren.quote:Ik kan er alleen nog steeds niet over uit dat TS's ouders gewoon schijt hebben aan de opvoedregels die de ouders van hun kleinkind hanteren. Helemaal niet als de gezondheidsklachten zo duidelijk zijn als TS beweert.
[quote]
dat ben ik helemaal met je eens. Ik kan mij niet voorstellen dat mijn ouders/schoonouders onze wensen zo naast zich neer zouden leggen, zeker als de gezondheidsklachten zo evident zijn.
Natuurlijk zijn het opa's en oma's en zullen zij geneigd zijn om hun kind net een snoepje meer te geven dan de ouders zelf, dat hoort er ook een beetje bij natuurlijk.... maar zo overduidelijk de wensen van de ouders van het kind aan je laars lappen vind ik onbegrijpelijk
[quote]
Eigenlijk geloof ik TS niet zo als ie zegt dat ie echt met z'n ouders gepraat heeft. Waar gaat het dan in hemelsnaam mis..?
Daar verbaas ik me dus ook over, mijn moeder heeft 5 eigen en een paar pleegkinderen opgevoed. Die weet prima hoe opvoeden in z'n werk gaat. Toch zal ze zich als ze opvang is altijd conformeren aan onze regels... Natuurlijk zal er bij oma ook wel eens een koekje of snoepje inzitten wat Willem straks bij ons bijvoorbeeld niet zou krijgen op dat moment. Daar is ze oma voor, maar zo'n overdaad als bij TS zal echt niet gaan gebeuren. En zo wel, dan is het hier inderdaad echt een kwestie van een andere oplossing zoeken voor de opvang.quote:Op zondag 13 juni 2010 19:43 schreef Ssserpente het volgende:
Ik kan er alleen nog steeds niet over uit dat TS's ouders gewoon schijt hebben aan de opvoedregels die de ouders van hun kleinkind hanteren. Helemaal niet als de gezondheidsklachten zo duidelijk zijn als TS beweert.
Eigenlijk geloof ik TS niet zo als ie zegt dat ie echt met z'n ouders gepraat heeft. Waar gaat het dan in hemelsnaam mis..?
Hoe opa en oma zich gedragen valt niet veel aan te veranderen als we TS moeten geloven. Want zelfs na gesprekken willen ze zich niet aanpassen. Of TS is gewoon erg slecht in boodschappen op een duidelijke manier overbrengen richting opa en oma. In beide gevallen blijft echter het dochtertje de pineut van alles.quote:Op zondag 13 juni 2010 19:46 schreef Herkauwer het volgende:
Misschien moeten we terug naar de discussie over hoe opa en oma zich gedragen?
quote:Op zondag 13 juni 2010 19:48 schreef kenosis het volgende:
Misschien kunnen opa en oma hun kleinkind naar de opvang brengen. Jullie kunnen op tijd naar je werk terwijl opa en oma blijkbaar al op tijd wakker zijn.
In dat ene uurtje zullen ze hun kleinkind toch niet vol stouwen.
- 'We gaan dochterlief naar een KDV brengen. Kunnen jullie haar elke ochtend na een uurtje daar heen brengen?'quote:Op zondag 13 juni 2010 19:48 schreef kenosis het volgende:
Misschien kunnen opa en oma hun kleinkind naar de opvang brengen. Jullie kunnen op tijd naar je werk terwijl opa en oma blijkbaar al op tijd wakker zijn.
In dat ene uurtje zullen ze hun kleinkind toch niet vol stouwen.
- 'We gaan dochterlief naar een KDV brengen. Kunnen jullie haar elke ochtend na een uurtje daar heen brengen?'quote:Op zondag 13 juni 2010 19:55 schreef kwiwi het volgende:
[..]
- 'We gaan dochterlief naar een KDV brengen. Kunnen jullie haar elke ochtend na een uurtje daar heen brengen?'
* 'Maar wij zijn toch thuis? En we vinden het hartstikke leuk om op ons eigen kleinkind te passen'
- 'Dat weten we, maar jullie luisteren niet en blijven haar volstoppen met suiker'
* 'O dus we zijn niet goed genoeg om op ons eigen kleinkind te passen, maar wel om taxi te zijn naar de plaats waar jullie haar liever neerzetten?'
...Zou zomaar een scenario kunnen zijn
Ik hoop natuurlijk van harte voor TS dat het in dat geval deze wordtquote:Op zondag 13 juni 2010 19:57 schreef teamlead het volgende:
[..]
- 'We gaan dochterlief naar een KDV brengen. Kunnen jullie haar elke ochtend na een uurtje daar heen brengen?'
* 'Maar wij zijn toch thuis? En we vinden het hartstikke leuk om op ons eigen kleinkind te passen'
- 'Dat weten we, maar wij vinden het voor de ontwikkeling van [dochter] goed om haar met leeftijdsgenootjes in contact te brengen en bovendien kunnen jullie dan gewoon oma en opa zijn ipv oppas
zo kan het ook
Dat dusquote:Op zondag 13 juni 2010 20:00 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik zou gewoon lekker naar een vanaf 6.45 á 7.00 KDV gaan zoeken.
Als het praten over het eten al niet hielp wil ik het KDV scenario niet weten.
Je hebt je naam niet mee, een huis heb ik zelf wel, een goeie baan ook, een goeie oppasoma en opa en ach... ik zoek helemaal geen vent.quote:
Het lijstje van TS betreft de hele dag, he. Even voor de duidelijkheid.quote:Op zondag 13 juni 2010 20:31 schreef Suzanna het volgende:
Dus jullie willen dat je dochtertje elke ochtend (vóór het middagslaapje dus) 500 ml aan peutermelk én een yoghurtje drinkt en eet? Dat is ook niet bepaald gezond, wat Tinkepink ook al zegt. Hoeveel melkproducten krijgt ze de rest van de dag? Verder heb ik altijd begrepen dat een kind op die leeftijd (baby-af) maar zo'n liter aan vocht nodig heeft op een dag, als je zo snel al op meer dan 500 ml zit is dat ook best wel veel lijkt me... zeker als het allemaal zuivel is.
Er zijn best veel alternatieven etc. te vinden, ook voor jullie lijstje.
Verder denk ik dat jullie misschien wel een gastouder kunnen vinden die zo vroeg een kind kan/ wil opvangen. Dat is misschien even zoeken maar ze zijn er vast wel. Als ik gastouder zou zijn, zou ik dat in ieder geval best goed vinden, maar dat is natuurlijk niet een heel goed referentiekader, daar ben ik me van bewust![]()
.
In ieder geval: succes met de beslissingen en overwegingen, en neem vooral niet alles wat in dit topic staat te serieus, maak je eigen afweging van feiten, meningen, en wat je belangrijk vindt. Succes!!
Toen ik je naam zag staan wist ik dat je hetzelfde had gepost als ik wilde doenquote:Op zondag 13 juni 2010 20:04 schreef Tinkepink het volgende:
Ik heb de rest van het topic niet helemaal doorgelezen, dus misschien ben ik spuit 11, maar jullie lijstje bevat ook het nodige suiker.
Vervang de 500 ml peutermelk eens door normale melk, 2 stuks fruit is best veel voor een klein kind, tarwe biscuitje is ook vooral suiker en een danoontje is eigenlijk ook vooral suiker met kwark. Geeft dat kind gewoon yoghurt met eventueel wat fruit erdoorheen. Dus, het lijkt op het eerste gezicht beter, maar is het niet perse.
Misschien een gekke vraag, maar zou jullie kindje niet gewoon oververmoeid kunnen zijn oid?
Hier in het gehucht waar ik woon kan dat zelfs en anders zijn er nog gastouders via een buro, lijkt me stug dat het niet bestaat daar waar TS woont.. maar kost geld hè..?!quote:Op zondag 13 juni 2010 19:19 schreef MaLo het volgende:
[..]
Bij de kinderdagverblijven hier in de stad, kun je (als je extra betaalt) je kind al vanaf 7 uur brengen. Het ontbijt kun je dan meegeven. Zou dat voor jullie geen optie zijn, in ieder geval voor 2 a 3 ochtenden in de week?
Ja nou, als ik dacht dat de gezondheid van m'n kind in het geding was zou ik echt die paar euro extra wel betalen. En het is nou ook niet alsof TS op een houtje moet bijten heb ik zo het idee, aangezien ze beiden een baan hebben. En moet dat wel dan is de levensstandaard wellicht wat aan de hoge kant.quote:Op zondag 13 juni 2010 22:52 schreef moussy het volgende:
[..]
Hier in het gehucht waar ik woon kan dat zelfs en anders zijn er nog gastouders via een buro, lijkt me stug dat het niet bestaat daar waar TS woont.. maar kost geld hè..?!
Ach ik had m'n vraagtekens al bij 'met èèn inkomen redt je het echt niet hoor'.quote:Op zondag 13 juni 2010 22:52 schreef moussy het volgende:
[..]
Hier in het gehucht waar ik woon kan dat zelfs en anders zijn er nog gastouders via een buro, lijkt me stug dat het niet bestaat daar waar TS woont.. maar kost geld hè..?!
Je krijgt zelfs subsidie als je je kind naar een KDV brengt, dus uiteindelijk (tenzij TS een enorm inkomen heeft) kost het nog niet eens veel.quote:Op zondag 13 juni 2010 23:01 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Zeg het als ik het verkeerd heb hoor maar waarschijnlijk neemt ts daarom geen KDV in armen.
Dat is natuurlijk dik betalen.
toeslag, maar als er flink verdient wordt, kan je ook flink betalen en krijg je maar een klein beetje toeslag.quote:Op zondag 13 juni 2010 23:03 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Je krijgt zelfs subsidie als je je kind naar een KDV brengt, dus uiteindelijk (tenzij TS een enorm inkomen heeft) kost het nog niet eens veel.
Toeslag, subsidie.. Komt op hetzelfde neerquote:Op zondag 13 juni 2010 23:04 schreef moussy het volgende:
[..]
toeslag, maar als er flink verdient wordt, kan je ook flink betalen en krijg je maar een klein beetje toeslag.
van de slager valt het qua suikers wel mee, maar het stikt van de verzadigde vetten .. Je hebt geen idee hoe veel vet er in worst zit en dan natuurlijk vooral verzadigde vetzuren, die zo schadelijk voor je hart en bloedvaten zijn.quote:Op zondag 13 juni 2010 22:50 schreef flugeltje het volgende:
Vivi, bevat worst van de slager ook zoveel suiker? (echt nooit geweten) En is dat dan gewoon snijworst enzo?
Owquote:
Ach het is niet zo alsof je opeens een hele slechte moeder bent hoor. Vroeger wist men niet beter.quote:Op maandag 14 juni 2010 12:16 schreef flugeltje het volgende:
wow tnx vivi... Ik wil mezelf niet naief noemen, maar dit soort dingen wist ik echt niet... Toch maar eens wat beter op gaan letten straks. Ik dacht dat ik er met biologische producten al een heel end was namelijk....
Is ook wel zo en ik wil mezelf ook niet direct wegzetten als slechte moeder.... Maar toch wil ik wel graag dat de 'gezonde' keuzes die ik denk te maken ook daadwerkelijk gezond zijn...quote:Op maandag 14 juni 2010 12:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ach het is niet zo alsof je opeens een hele slechte moeder bent hoor. Vroeger wist men niet beter.
Troost je met de gedachte dat geen enkele keuze 'gezond' is in de enge definitie van het woord.quote:Op maandag 14 juni 2010 12:58 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Is ook wel zo en ik wil mezelf ook niet direct wegzetten als slechte moeder.... Maar toch wil ik wel graag dat de 'gezonde' keuzes die ik denk te maken ook daadwerkelijk gezond zijn...
Zullen we er dan 'minst slechte' keuze van maken?quote:Op maandag 14 juni 2010 12:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Troost je met de gedachte dat geen enkele keuze 'gezond' is in de enge definitie van het woord.
Suiker is nog niet eens het grootste probleem bij een dergelijk dieet. Vooral het deel verzadigd vet is al errug groot voor zo'n ukkie. Wij geven onze dochter vooral zo min mogelijk prefab voer, maar wat ze krijgt mag lekker zijn, en er mag best wel eens suiker in zitten. Dus een boterham met jam is geen probleem, yoghurt met fruit ook niet.quote:Op zondag 13 juni 2010 22:38 schreef Vivi het volgende:
[..]
Toen ik je naam zag staan wist ik dat je hetzelfde had gepost als ik wilde doen.
Kijk eens naar je eigen lijstje TS:
- 500 ml peutermelk--> suiker en nog een hoop andere toevoegingen, zoalspalmolie
.
- 3-4 boterhammen met kaas, worst--> worst ,vooral van de supermarkt, bevat LOADS of suiker
- 2 stuks fruit--> suiker
- water en of thee
- tarwe biscuitje bij de thee--> suiker
- warme maaltijd (gevarieerd)
- Danoontje.--> suiker.
Je bedoelingen zijn dus goed maar je moet er toch nog even wat dieper induiken.
Zoveel melkproducten hoeven sws ook niet btw.
Goed planquote:Op maandag 14 juni 2010 13:00 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Zullen we er dan 'minst slechte' keuze van maken?
Tja, opa's en oma's, gemaakt om kleinkinderen te verwennen en normaliter zou dat geen probleem zijn omdat het of onder de aandacht van 1 van de ouders is, of maar af en toe.quote:Op zondag 13 juni 2010 18:18 schreef Chuam77 het volgende:
nmiddels zitten wij met ons handen in het haar en de reden is oppas.
Wij hebben een dochtertje van 18 maanden oud, die tot 12 maanden normaal goed at, omdat ze tot die tijd geen suikerhoudende producten mocht. Sinds haar verjaardag krijgt ze iedere dag bij opa en oma erg veel suikergoed binnen en bestaat haar dag maaltijd tussen 7 en 12 uur uit:
- 1 beker peutermelk.
- 3-4 snacktomaatjes.
- 2 boterhammen met bebogeen (akka 100% toffeepasta)
- 2-3 suikerschuimpjes
- 1 vanille vla of bakje roompudding met room
- stuk worst en of kaas
- 2 bekers aanmaak limonade of piratensap,
Wij hebben opa en oma inmiddels al meerdere malen gezegt dat we niet willen dat ze dit allemaal krijgt. Het is teveel suiker voor een kind van 18 maanden naar onze mening, maar als antwoord krijgen we, dat kregen haar neefjes ook altijd.
Nu is het inmiddels zo dat onze dochter dunne poep heeft, wallen heeft en soms gewoon niet op haar benen kan staan. Ook niet normaal meer wil eten en alles waar geen suiker inzit weigerd, uit haar mond laat lopen, uitspuwd, over de tafel uitsmeert etc.
Wij geven iedere dag voldoende brood, fruit en een yogurtje mee, zelfs genoeg peutermelk voor 500ml, maar daar word alleen 250ml van gebruikt en de rest blijft allemaal in de tas zitten.
We hebben inmiddels al zware gesprekken gevoerd, waarbij we hebben aangegeven dat het onze dochter betreft en het ons niet kan schelen wat haar neefjes hebben gehad of niet, onze dochter is 18 maanden en heeft een hartruis, wat haar neefjes niet hadden. Niets maar dan ook niets helpt.
We hebben echter geen alternatief en moeten beiden iedere dag rond 7 a 7.30 beginnen met werken, dat sluit bij ons in de buurt oppascentrales al uit, want die beginnen dan pas met de inloop. Geluukig is een van ons wel iedere dag rond 12 uur klaar, zodat ze niet de hele dag suiker krijgt, want dat vermoeden hebben we wel als ze de hele dag oppassen.
Ze geven aan oppassen leuk te vinden en dat ze het graag doen, maar we zien onze dochter met de dag slechter worden en zijn instaat te stoppen met werken om verdere problemen te voorkomen. Alleen is dat niet te redden voor ons er zal altijd een full en een parttime moeten blijven werken.
O-ja als ze door vrije dagen bv eeb week of 2 gewoon thuis is dan bestaat haar dag maal uit.
- 500 ml peutermelk
- 3-4 boterhammen met kaas, worst
- 2 stuks fruit
- water en of thee
- tarwe biscuitje bij de thee
- Danoontje.
Ze is pas geleden 2 weken thuis geweest ivm ziekte van een van ons en binnen een paar dagen at ze normaal, normale ontlasting en trokken de wallen weg. Na 3 dagen bij oma en opa was het al weer raak.
Wie kan ons goede tips geven om dit op te lossen.
Nogmaals kwa werk kunnen we momenteel (nog) niet anders.
Het klinkt op dit moment eerlijk gezegd alsof het risico bij deze bekende oppas veel groter is. Ze maken haar ziek. Bewust, want jullie hebben dit meermaals aangekaart zeg je.quote:Op zondag 13 juni 2010 19:04 schreef Chuam77 het volgende:
En het risico wat aan een vreemde oppas zit?
En biologisch van de supermarkt dan?quote:Op woensdag 16 juni 2010 09:06 schreef seilram het volgende:
Biologische pindakaas bevat helemaal geen toegevoede suikers, terwijl alles in de supermarkt dat wel bevat.
He he he, ja ge snapt em wel tochquote:Op woensdag 16 juni 2010 12:56 schreef beefcake het volgende:
[..]
En biologisch van de supermarkt dan?
quote:pinda's (85 procent), plantaardige olie, plantaardig vet, zout.
Niets mis mee toch?quote:
Vind ik ook niet. Maar de stelling was dat alle pindakaas uit de supermarkt suiker bevatquote:
En ik denk dat je daar de kern van het verhaal te pakken hebt....quote:
Dit. En ook het Nanny/gastouder idee. Ik weet niet waar je woont, maar ik geloof dat sommige kinderopvangstichtingen ook Nannyzaken reguleren. Dit kan dan zijn: opvang aan huis of opvang bij iemand thuis.quote:Op zondag 13 juni 2010 20:31 schreef Suzanna het volgende:
Dus jullie willen dat je dochtertje elke ochtend (vóór het middagslaapje dus) 500 ml aan peutermelk én een yoghurtje drinkt en eet? Dat is ook niet bepaald gezond, wat Tinkepink ook al zegt. Hoeveel melkproducten krijgt ze de rest van de dag? Verder heb ik altijd begrepen dat een kind op die leeftijd (baby-af) maar zo'n liter aan vocht nodig heeft op een dag, als je zo snel al op meer dan 500 ml zit is dat ook best wel veel lijkt me... zeker als het allemaal zuivel is.
Er zijn best veel alternatieven etc. te vinden, ook voor jullie lijstje.
Verder denk ik dat jullie misschien wel een gastouder kunnen vinden die zo vroeg een kind kan/ wil opvangen. Dat is misschien even zoeken maar ze zijn er vast wel. Als ik gastouder zou zijn, zou ik dat in ieder geval best goed vinden, maar dat is natuurlijk niet een heel goed referentiekader, daar ben ik me van bewust![]()
.
In ieder geval: succes met de beslissingen en overwegingen, en neem vooral niet alles wat in dit topic staat te serieus, maak je eigen afweging van feiten, meningen, en wat je belangrijk vindt. Succes!!
Biologisch is neit echt veel gezonder. Er zitten een klein ,beetje meer vitaminen in, soms. Soms minder. Er is wat meer fluctuatie. Onderzoeken zijn er naar gedaan en biologisch is niet gezonder, ook is het compelte onzin dat nergens suiker aan toegevoegd mag zijn, of iets anders.quote:Op woensdag 16 juni 2010 14:09 schreef trovey het volgende:
Gewoon kijken op het etiket bij de ingrediënten van een een product en niet er meteen van uit gaan dat biologisch altijd de hemel op aarde is want daar mee zou je de mensen die zich al die biologische producten niet kunnen veroorloven wel eens behoorlijk voor het hoofd kunnen stoten als zijnde jullie zijn geen goede ouders want je geeft je kind "rommel"uit de supermarkt die niet biologisch is. Met etiketten lezen kom je een heel eind om het product te kiezen waarvan jij denkt dat het voor jou en/of je kinderen geschikt is.
Noem inderdaad meer grond en voedsel voor een dier maar decadentquote:Op woensdag 16 juni 2010 15:58 schreef Spanky78 het volgende:
[
Het enige dat biologisch eten betekent is:
- Meer grond en voedsel nodig voor een stukje vlees (dus decadent)
- Meer grond en brandstof nodig voor groenten, fruit enz. (en dus helemaal niet beter, alleen anders)
- Geen pesticiden en fungiciden, waardoor je daarvan geen residuen meer binnenkrijgt. Wat je wel binnenkrijgt zijn de afweerstoffen van de plant tegen insecten, schimmels en ziekten. Die zijn vaak nog ongezonder dan die restjes pesticiden.
Anyway, Voedingspatroon, daar gaat het dus om.
ja, dat is decadent in een tijd waar ongeveer 1 miljard mensen hong lijden.quote:Op woensdag 16 juni 2010 16:01 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Noem inderdaad meer grond en voedsel voor een dier maar decadent![]()
Maar goed dat is een hele andere discussie.
Bij ja! Je hebt gelijk. Dan moeten de dieren maar lijden. Zolang mensen maar niet lijden.quote:Op woensdag 16 juni 2010 16:10 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
ja, dat is decadent in een tijd waar ongeveer 1 miljard mensen hong lijden.
Dat komt omdat ónze levensstandaard te hoog ligt. Wij leven idd te decadent. We consumeren nu eenmaal meer dan we (hier) produceren. Om in onze huidige 'behoeften' te voorzien, móet de derde wereld uitgebuit worden. Dat los je niet op door meer dieren op minder ruimte te proppen, maar door minder kinderen op de wereld te zetten en minder vlees te eten.quote:Op woensdag 16 juni 2010 16:10 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dan is onze vleesconsumptie toch al decadent en is biologisch het minst decadent.quote:Op woensdag 16 juni 2010 16:10 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
quote:Op zondag 13 juni 2010 18:18 schreef Chuam77 het volgende:
,
O-ja als ze door vrije dagen bv eeb week of 2 gewoon thuis is dan bestaat haar dag maal uit.
- 500 ml peutermelk
- 3-4 boterhammen met kaas, worst
- 2 stuks fruit
- water en of thee
- tarwe biscuitje bij de thee
- Danoontje.
Ze is pas geleden 2 weken thuis geweest ivm ziekte van een van ons en binnen een paar dagen at ze normaal, normale ontlasting en trokken de wallen weg. Na 3 dagen bij oma en opa was het al weer raak.
Wie kan ons goede tips geven om dit op te lossen.
Nogmaals kwa werk kunnen we momenteel (nog) niet anders.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |