abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 01:57:17 #184
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_84965029
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 00:20 schreef maartena het volgende:

[..]

Plus dat de gemiddelde gebruiker wel eens een spelletje wil spelen, een spelletje downl.... erm koopt, de CD er in stopt, en dan er achter komt dat Linux er niets mee kan....

Dat was ook een beetje mijn betoog met betrekking tot een universele installer. De game data van een spelletje is namelijk niet OS specifiek, maar niets meer dan data. Als er 1 universele installatiemethode voor Linux zou zijn, zou het veel makkelijker zijn voor een spelfabrikant om de linux-client ook mee te leveren.
Een installer is helemaal niet nodig. Een mooi voorbeeld is Enemy Territory. Dat download je als een .zip bestand, uitpakken en de map in je /home directory plaatsen. Ff uitvoerbaar maken en je kunt spelen, klaar.

quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 00:41 schreef Tijn het volgende:
DirectX maakt het ook lastig, want dat is er niet voor niet-Microsoft besturingssystemen.
Nee, maar OpenGL wel. De enige reden dat dat achterlijke DirectX bestaat is omdat MS een monopolie heeft. OpenGL werkt net zo goed als zoniet beter dan DirectX.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 09:09:28 #185
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84967453
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 00:07 schreef Hondenbrokken het volgende:
Ik denk zelf dat het komt doordat weinig mensen van ubuntu gehoord hebben of er een verkeerd beeld van hebben.
Dit klopt wel... De voorinstallatie door koppelverkoop van een betaald OS op vrijwel elke computer helpt gigantisch in het in stand houden van het marktaandeel.
censuur :O
pi_84967970
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 00:16 schreef maartena het volgende:

[..]

Volgens mij meer -1 voor die school.... ;) Mijn Windows 7 laptop herkend overal zelf alle draadloze netwerken, van coffeeshops tot hotels, van vergaderzalen tot thuis, en vraagt alleen netjes om een wachtwoord als het een tot nog toe onbekend netwerk is.
Mwah het systeem wordt volgens mij op heel veel scholen en openbare locaties gebruikt om per-user toegang tot het netwerk te regelen.

ohja mijn nieuwe draadloze muis, ik deed de receiver in mijn laptop en een fractie van een seconde later kon ik er mee muizen.
Later ook in een W7 laptop geprobeerd. Uiteindelijk herkende hij hem wel vanzelf, maar niet na eerst 5 minuten lang allerlei vage popups te tonen rechts onderin beeld... Tegen de tijd dat hij werkte was ik al klaar met wat ik op die computer wou doen.

2-0
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 11:35:59 #187
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_84969696
De gewone gebruiker is denk ik nog niet klaar voor.ubuntu/Linux, andersom wel... De reden dat ik ubuntu gebruik is dat je voor.alles wel.een goed, vrij en gratis stuk software kunt krijgen, daar waar je in Windows verzandt in afstruinen van internet, shareware spul of dingen waar anderszins voor betaald wordt. Bv reclame. Er zijn een aantal goede open source pakketten voor Windows maar de hoeveelheid legt het af tegen ubuntu. Ik vond het op een gegeven moment irritant worden dat ik software kon kraken of moest kopen, al was het maar voor.iets heel simpels. Dat weet de gewone gebruiker niet, en het duurt ook even voor je je er bewust van wordt dat het in Linux allemaal zoveel makkelijker af gaat, dat merk je niet als je Linux slechts een dagje uitprobeert.
Oh, er werd nogal veel gehaat in dit topic, lees dan dit even door:
http://www.markshuttleworth.com/archives/439
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 12:48:42 #188
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_84971554
PlayOnLinux voor games. :)
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 15:31:59 #189
150363 Wii-Style
Ba-Lue Bolivar Ba-Lues-Are
pi_84976115
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 11:35 schreef Visitor.Q het volgende:
De gewone gebruiker is denk ik nog niet klaar voor.ubuntu/Linux, andersom wel... De reden dat ik ubuntu gebruik is dat je voor.alles wel.een goed, vrij en gratis stuk software kunt krijgen, daar waar je in Windows verzandt in afstruinen van internet, shareware spul of dingen waar anderszins voor betaald wordt. Bv reclame. Er zijn een aantal goede open source pakketten voor Windows maar de hoeveelheid legt het af tegen ubuntu. Ik vond het op een gegeven moment irritant worden dat ik software kon kraken of moest kopen, al was het maar voor.iets heel simpels. Dat weet de gewone gebruiker niet, en het duurt ook even voor je je er bewust van wordt dat het in Linux allemaal zoveel makkelijker af gaat, dat merk je niet als je Linux slechts een dagje uitprobeert.
Oh, er werd nogal veel gehaat in dit topic, lees dan dit even door:
http://www.markshuttleworth.com/archives/439
Helemaal mee eens. Ik zocht een programma om wat ik had gedownload te controleren met een MD5 checksum, kreeg ik dit bij Google: http://www.fastsum.com/purchase.php :r

Voor de meest simpele shit wordt bakken met geld gevraagd.
Linkse theedrinkende criminelenknuffelaar.
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 15:45:25 #190
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_84976438
Alleen wel jammer dat je zaken als je Navigatiesysteem updaten of je telefoon synchroniseren nog niet kunt doen. Ik moet daarvoor een W7 bak draaiende houden, omdat al die pluginnetjes niet werken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_84976578
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 16:06 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik neem aan dat aangezien je de rest wegknipt.... ik niet geheel ongelijk heb? ;)

Ik vind het gewoon jammer dat er geen standaardisatie in zit zodat een softwarefabrikant - denk aan spellen - gewoon 1 installatiebestand kan leveren, en haar broncode kan beschermen. Ook al heeft Linux nooit het doel gehad de markt te veroveren, denk ik dat het zal stagneren en slechts een zeer kleine gebruikersgroep zal blijven hebben als ze dat niet als doel stellen. Linux zal op die manier altijd een achtergeschoven kindje blijven, en dat is gewoon jammer.
Ik heb een beetje een deja-vu gevoel bij deze opmerking, maar alsnog: dat "bestaat" wel. Programma's kunnen statisch gecompileerd aangeleverd worden en als zodanig met een simpele dubbelklik worden gestart. Er moet dan alleen gedifferentieerd worden op architectuur (mainstream is dat "32 of 64 bits").
Dat package-management niet gestandaardiseerd is, is in mijn opinie echt geen excuus voor softwareschrijvers; sterker, als je niet-open software wilt verkopen en aanleveren, waarom zou je dan uberhaupt in die management terecht willen komen?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_84979606
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 07:48 schreef Juup© het volgende:
Ubuntu nav dit topic maar eens gedownload, zal het eens gaan bekijken.
^O^
Hij is wel lekker rustig vind ik.
Maar niet alle programma`s draaien erop dat is het minpunt.
Je kan ook wel vervangende programma`s zoeken vaak maar dan kun je niet verder werken waaraan je bezig was laat staan het delen met anderen, zonder Ubuntu, zulk soort problemen loop je tegen aan, daarom kun je Ubuntu niet overal voor gebruiken. Maar het is wel nice in hetgeen wat het wel kan :)

Ubuntu versus OSX
Men vindt Ubuntu op dit moment even goed als OSX in mijn poll. Hm...
  zondag 8 augustus 2010 @ 11:36:03 #193
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_85001915
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 00:20 schreef maartena het volgende:

[..]

Plus dat de gemiddelde gebruiker wel eens een spelletje wil spelen, een spelletje downl.... erm koopt, de CD er in stopt, en dan er achter komt dat Linux er niets mee kan....

Dat was ook een beetje mijn betoog met betrekking tot een universele installer. De game data van een spelletje is namelijk niet OS specifiek, maar niets meer dan data. Als er 1 universele installatiemethode voor Linux zou zijn, zou het veel makkelijker zijn voor een spelfabrikant om de linux-client ook mee te leveren.
Gnu/linux ondersteundt OpenGL beter dan Windows. Er zijn ook open source games beschikbaar en er bestaat wine. Ook maken bedrijven minder vaak gebruik van Gnu/Linux dan van windows.

Het kan natuurlijk ook dat softwareproducenten bang zij om commerciële software op een opensource OS uit te brengen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Hondenbrokken op 08-08-2010 11:42:20 ]
Jesus hates you.
pi_85003741
Mijn vriendin zit wel eens nieuwsgierig te kijken naar hoe dat Ubuntu nu precies werkt op mijn pc. Zit er ook half over te denken om dat eens op haar laptop te installeren. Het enige probleem is dat ze voor haar studie veel met Word moet werken en ik niet weet hoeveel invloed op de werkbaarheid dat zal hebben als ik het in Wine installeer. Misschien gewoon toch eens haar laten proberen hoe het voelt.
  zondag 8 augustus 2010 @ 12:43:47 #195
66444 Lord_Vetinari
pi_85003888
Je kunt met Open Office alles wat Word ook kan, inclusief opslaan als Word-bestand en als dat niet werkt, maak je er een pdf-bestand van.
pi_85004771
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 12:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Je kunt met Open Office alles wat Word ook kan, inclusief opslaan als Word-bestand en als dat niet werkt, maak je er een pdf-bestand van.
OpenOffice is totaal niet bruikbaar in een omgeving waar op iedereen werkt met .doc bestanden. De ondersteuning voor .doc in OpenOffice is simpelweg ruk en totaal onbruikbaar als je bestanden voor bewerking moet uitwisselen.
pi_85004998
Je hoeft Windows er niet af te gooien als je Ubuntu erop zet. Kan ze kijken hoe 't bevalt en als ze echt iets in Word moet doen gewoon in Windows werken.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_85005073
quote:
Op maandag 31 mei 2010 12:29 schreef Tijn het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat het eigenlijk alleen met Windows nodig is om het web af te struinen op zoek naar drivers voor je hardware.
  zondag 8 augustus 2010 @ 13:21:18 #199
66444 Lord_Vetinari
pi_85005108
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 13:13 schreef Daeron het volgende:

[..]

OpenOffice is totaal niet bruikbaar in een omgeving waar op iedereen werkt met .doc bestanden. De ondersteuning voor .doc in OpenOffice is simpelweg ruk en totaal onbruikbaar als je bestanden voor bewerking moet uitwisselen.
Nergens last van. Maar ik wissel dan ook uit met Office 2010 via de open source extensie :)
pi_85005295
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 13:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nergens last van. Maar ik wissel dan ook uit met Office 2010 via de open source extensie :)
Zie de gemiddelde alfa student maar eens uit te leggen hoe die daarmee moet werken, meestal kost het al vrij veel tijd om ze uit te leggen hoe ze met office 2k7 in .doc ipv .docx moeten opslaan.
  zondag 8 augustus 2010 @ 13:29:52 #201
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_85005372
quote:

[..]

De ondersteuning voor .doc in OpenOffice is simpelweg ruk
Fijn he, gesloten standaarden.
pi_85007446
quote:

[..]

Nooit problemen mee gehad. Over het algemeen is de ondersteuning vrij goed (in tegenstelling tot de ondersteuning van de OPEN standaard ODF in Word), en als je samenwerkt is het toch altijd platte tekst wat je uitwisselt.
  zondag 8 augustus 2010 @ 15:05:46 #203
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85008787
quote:

[..]

Gelukkig is je vriendin student, en zijn alle hogescholen/universiteiten als semi-overheidsinstellingen verplicht ISO-gecertificeerde documenten na te streven, en heeft ODF dus de voorkeur boven .doc...
Wijs de opleiding daar eens op >:)
  zondag 8 augustus 2010 @ 15:08:36 #204
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_85008886
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 17:10 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Weet je wel wat een repo(sitory) is? dat is de software bibliotheek, oftewel de server of spiegelserver waar de software zich bevind. Softwarecentrum is gewoon een frontend voor dpkg en gebruikt net zoals apt, aptitude en synaptic de Ubuntu repo en lost op precies dezelfde manier afhankelijkheden op. Softwarecentrum is echter een sterk vereenvoudigd frontend zodat nog meer n00bs er mee om kunnen gaan. Het is leuk dat je wat te vertellen hebt maar vertel het dan wel goed ;)
ja, tuurlijk weet ik wat een repo is, ben geen windows gebruiker :P

maar idd, de extra uitleg die jij geeft is idd waardevol
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_85009869
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 15:05 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Gelukkig is je vriendin student, en zijn alle hogescholen/universiteiten als semi-overheidsinstellingen verplicht ISO-gecertificeerde documenten na te streven, en heeft ODF dus de voorkeur boven .doc...
Wijs de opleiding daar eens op >:)
De universiteit wel, maar de projectgroepjes onderling werken allemaal met .doc.
  zondag 8 augustus 2010 @ 16:02:02 #206
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85010664
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 15:37 schreef Daeron het volgende:

[..]

De universiteit wel, maar de projectgroepjes onderling werken allemaal met .doc.
Vendor lock-in...
pi_85010866
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 16:02 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Vendor lock-in...
Ja het is niet dat ik het niet met je eens ben, maar in de praktijk werkt het gewoonweg niet zoals jij het graag zou zien. :)
pi_85033354
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 15:37 schreef Daeron het volgende:

[..]

Ik zie anders ook geen enkele universiteit het open formaat gebruiken.
  maandag 9 augustus 2010 @ 10:14:19 #209
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85039529
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 00:39 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Ik zie anders ook geen enkele universiteit het open formaat gebruiken.
Typisch voor heel veel dingen in Nederland: de regelgeving is heel mooi, de naleving houdt zacht gezegd te wensen over.
  maandag 9 augustus 2010 @ 11:25:03 #210
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_85041369
Mjah..... ik weet niet hoe het in Nederland zit verder hoor, maar de tijden dat ik .docx bestanden van iedereen krijg is hier allang aangebroken. Dat is dus het standaard document formaat van Office 2007 en 2010.... Ons bedrijf met vestigingen in 5 continenten en iets van 6000 werknemers heeft net een volledige rollout van Office 2007 gedaan.

Overigens kun je vanaf Microsoft Office 2007 SP2 en Office 2010 ook zonder problemen in ODF formaat wegschrijven.....(en lezen uiteraard), alhoewel de support in 2007 slechts beperkt is , en je beter 2010 kunt gebruiken.

Verder is 1 van de meest populaire computers voor studenten in de VS de Apple MacBook, en die gaat bijzonder slecht om met ODF.... Het standaard Office-pakket van Apple, iWork, kan prima wegschrijven in .doc formaat, maar kan niet omgaan met ODF.

ODF is een leuk idee, maar gedoemd te falen.... althans, de kans dat docx. de OpenXML document versie van Microsoft de markt gaat veroveren is vele malen groter.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 9 augustus 2010 @ 11:26:35 #211
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_85041411
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 14:28 schreef KomtTijd... het volgende:
Nooit problemen mee gehad. Over het algemeen is de ondersteuning vrij goed (in tegenstelling tot de ondersteuning van de OPEN standaard ODF in Word), en als je samenwerkt is het toch altijd platte tekst wat je uitwisselt.
De ondersteuning van macro's, of een simpele mailmerge met een excel bestand als adressen-input gaat anders nog belabberd slecht in OpenOffice.... ach, het zijn maar van die kantoortruukjes die je thuis nauwelijks gebruikt natuurlijk. ;)
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 9 augustus 2010 @ 12:41:28 #212
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_85043935
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 11:25 schreef maartena het volgende:
ODF is een leuk idee, maar gedoemd te falen.... althans, de kans dat docx. de OpenXML document versie van Microsoft de markt gaat veroveren is vele malen groter.
Het blijft zeer vreemd dat OpenXML uberhaupt door de ISO commissie is aangenomen als standaard. Ik vraag me dan ook af wie MS heeft omgekocht. Maar het is jammer dat ODF nooit op grote schaal zal worden gebruikt. Het is veel robuuster dan doc(x).
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
pi_85044917
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 10:14 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Typisch voor heel veel dingen in Nederland: de regelgeving is heel mooi, de naleving houdt zacht gezegd te wensen over.
Waar staat die regelgeving eigenlijk? Ik wil ze hier best erop wijzen, kijken wat er gebeurt >:)
  maandag 9 augustus 2010 @ 13:25:03 #214
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85045691
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 13:04 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Waar staat die regelgeving eigenlijk? Ik wil ze hier best erop wijzen, kijken wat er gebeurt >:)
Leesvoer om mee verder te zoeken: Overheid verplicht zichzelf tot gebruik van open standaarden

quote:
Op maandag 9 augustus 2010 12:41 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Het blijft zeer vreemd dat OpenXML uberhaupt door de ISO commissie is aangenomen als standaard. Ik vraag me dan ook af wie MS heeft omgekocht. Maar het is jammer dat ODF nooit op grote schaal zal worden gebruikt. Het is veel robuuster dan doc(x).
Heb je de diverse schandalen niet gevolgd?
Noorse standaardisatiewerkgroep valt uit elkaar door ooxml-controverse
IBM waarschuwt ISO om goedkeuring Office Open XML
Ik kan de link die ik zocht zo snel niet vinden, het kwam er op neer dat MS landen onder druk zette om vooral mee te doen aan de stemming, met als gevolgd dat er bij volgende stemmingen over andere onderwerpen heel veel deelnemers niet kwamen opdagen...
  maandag 9 augustus 2010 @ 16:30:28 #215
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_85054239
Tja, de "open" kant van de internationale software wereld, of het nu om documentenformaten, applicaties, of iets anders gaat.... moet het ook eigenlijk totaal en alleen hebben van gebruikers-adaptatie. EERST moeten genoeg mensen het gebruiken, DAN volgt de support wel een keer. ;)
-
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 19:35:12 #216
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_85107787
Zijn er nog bepaalde minimum systeemeisen voor Ubuntu?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 19:46:24 #217
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85108303
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 19:35 schreef StateOfMind het volgende:
Ik draai het zelf met 768Mb geheugen op 2Ghz Sempron, met volle tevredenheid. Heb wel ubuntu one en empathy uit opstarten gehaald. Ik vind zelf dat dit wel ongeveer het minimum is voor een leuk werkend systeem. Het voordeel is dat het niet trager wordt na verloop van tijd, zoals windows.

Link:

recommended:
quote:
Ubuntu Desktop Edition

* 1 GHz x86 processor
* 1 Gb of system memory (RAM)
* 15 GB of hard-drive space (although this can be split onto 2 drives, a 5Gb / and a 10Gb /home fairly easily)
* Graphics card and monitor capable of 1024 by 768
* Either a Cd/Dvd-drive or a Usb socket (or both)
*

Internet access is helpful
Voor Xubuntu (ook niet lelijk trouwens) geldt:
quote:
# 256 MiB of system memory (RAM)
# 2 GB of disk space
# Graphics card and monitor capable of 800x600 resolution
en CLI versie nog minder :D
heitieh
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:00:49 #218
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_85108888
Mijn laptop heeft een Intel Celeron 1,4 GHz processor en 256MB geheugen (waarvan maar 248 MB gezien wordt :? ).

Heeft het dan wel zin om op Ubuntu over te stappen?

-edit: Xubuntu zou dan wel een optie zijn in mijn geval qua hardware. Toch?
A murky, forgotten land.
pi_85109607
Wilde vandaag een dvd branden in Ubuntu 10.04, maar ik werd toch weer naar Windows gejaagd, want het werkte niet. Met Brasero wilde ik eerst de dvd+rw wissen. Dat leek nog te lukken, maar 't programma bleef maar aangeven dat er niet genoeg ruimte was, terwijl ik nog niet eens bestanden geselecteerd had. Vervolgens herkende ie de hele dvd niet meer...En eigenlijk ben ik wel voorstander van wat concurrentie voor Microsoft, maar de uitvoering kan me nog niet echt bekoren.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:43:24 #220
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_85110518
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 19:35 schreef StateOfMind het volgende:
Als je niet bang bent voor de command line kun je met de alternatieve installer een minimaal systeem installeren. Na de installatie kun je dan vervolgens alleen installeren wat jij wilt en een heel snel en simpel systeem op zetten.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:47:34 #221
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_85110696
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 20:43 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Als je niet bang bent voor de command line kun je met de alternatieve installer een minimaal systeem installeren. Na de installatie kun je dan vervolgens alleen installeren wat jij wilt en een heel snel en simpel systeem op zetten.
Ik ben een enorme computern00b en ik begrijp hier helemaal niks van :@
A murky, forgotten land.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:51:44 #222
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_85110894
Maag goed. Stel: ik wil Xubuntu installeren.

Ik heb 1 harde schijf en die is verdeeld in een C:\ en een E:\

Moet ik Xubuntu dan downloaden op de C of op de E?

En dan?

Ik ben namelijk bang dat ik iets verneuk en dat ik dan met een laptop zit zonder OS en ik kan eigenlijk geen dag zonder.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:17:27 #223
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85112165
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 20:51 schreef StateOfMind het volgende:
Maag goed. Stel: ik wil Xubuntu installeren.

Ik heb 1 harde schijf en die is verdeeld in een C:\ en een E:\

Moet ik Xubuntu dan downloaden op de C of op de E?

En dan?

Ik ben namelijk bang dat ik iets verneuk en dat ik dan met een laptop zit zonder OS en ik kan eigenlijk geen dag zonder.
poeh, dat zijn wel minimale systeemspecs. Als het een laptop is die je dagelijk nodig hebt, dan wordt het misschien tijd voor een investering ;)

Maar goed, Xubuntu:
Download deze en brandt em op een cd-tje.

Vervolgens kun je opstarten vanaf die cd. Daar kun je eerst eens even proberen. "Try without any change to your computer" ofzoiets kun je kiezen. Let voornamelijk even op of het een beetje soepel draait. In zo'n livesessie kan het zijn dat je draadloze netwerk nog niet werkt, omdat er nog drivers voor nodig zijn. Mocht de live-sessie verder bevallen, dan kun je installeren met de cd en eventueel dan nog drivers voor je draadloos-netwerkkaart installeren.

Bij de installatie kun je ervoor kiezen om xubuntu naast je windows installatie te installeren. Waarbij er een keuzemenu gemaakt wordt tijdens het opstartproces.
heitieh
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:18:13 #224
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_85112211
Xubuntu download je als een zogeheten iso image. Dat is een beeld bestand. Die iso image brand je met een programma dat beeld bestanden kan branden op een cd. Heel belangrijk is dat je niet een data cd brandt. ImgBurn kan dergelijke beeld bestanden op de juiste manier op een cd branden. Als je eenmaal de cd hebt gebrand heb je een Xubuntu installatie cd. Dan start je je laptop opnieuw op en ga je de bios in (bij de meeste computers moet je dan tijdens het opstarten op de del knop drukken). Wat de juiste knop voor jou is kan anders zijn. moet je ff op de site van de fabrikant kijken. In de bios kun je dan bij boot priority kijken van welk apparaat aparaat de computer als eerste moet opstarten. Als dat bij jou je harde schijf is moet je dat veranderen naar je cd/dvd drive. Dan exit & save changes. Je Xubuntu cd er in doen en dan start je laptop van cd op en kun je de installatie beginnen. Je komt dan op een gegeven moment bij het partitioneren en dan kies je je E:\ schijf, die zal waarschijnlijk /dev/hda2 heten. Voor de rest wijst het zichzelf.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:21:53 #225
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85112425
Nuttige aanvullende info, PalmRoyale :D

Dat partitioneren is lastig voor een newb. Gelukkig is er de optie "automatic, next to windows install" ofzoiets.Met een slider kun je dan de grootte van de xubuntu installatie bepalen.
heitieh
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:24:59 #226
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85112581
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 20:19 schreef Loohcs het volgende:
Wilde vandaag een dvd branden in Ubuntu 10.04, maar ik werd toch weer naar Windows gejaagd, want het werkte niet. Met Brasero wilde ik eerst de dvd+rw wissen. Dat leek nog te lukken, maar 't programma bleef maar aangeven dat er niet genoeg ruimte was, terwijl ik nog niet eens bestanden geselecteerd had. Vervolgens herkende ie de hele dvd niet meer...En eigenlijk ben ik wel voorstander van wat concurrentie voor Microsoft, maar de uitvoering kan me nog niet echt bekoren.
Ik heb ook ruzie met brasero, ubuntu en mijn dvd-brander -O- Met name met rewritables... ;(
heitieh
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:26:34 #227
66444 Lord_Vetinari
pi_85112674
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:24 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ik heb ook ruzie met brasero, ubuntu en mijn dvd-brander -O- Met name met rewritables... ;(
Idem hier. Branden doe ik dus noodgedwongen nog steeds via Windows.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:46:00 #228
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_85113746
K3b _O_ _O_ _O_
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:46:36 #229
66444 Lord_Vetinari
pi_85113790
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:46 schreef PalmRoyale het volgende:
K3b _O_ _O_ _O_
Que? :?
pi_85114512
Brandprogramma.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:58:49 #231
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_85114537
K3b, beste brand programma ooit. Ik heb ook wel eens problemen met Brasero gehad en met k3b nooit ergens last van.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:58:54 #232
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85114540
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:46 schreef PalmRoyale het volgende:
K3b _O_ _O_ _O_
geprobeerd, maar ook niet goed bij mij...

Gnomebaker ook niet.
heitieh
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:09:49 #233
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_85115097
En wat is er mis met drag, drop en write vanuit 'file browser'?
Ik fik zoveel dvd's en bd's en heb echt nooit problemen daarmee. En alles via command line of file browser *O*
Nog sterker: probleeemloos fikken was voor mij een vereiste om volledig om te gaan naar ubuntu ;)
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:11:31 #234
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85115186
Video DVD branden en DVD-RW blanken, zijn bij mij de probleemgevallen. Rest werkt gelukkig wel.
heitieh
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:27:39 #235
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_85116053
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 22:09 schreef wdn het volgende:
En alles via command line
Kan ook ja maar ik ben lui :7
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:30:34 #236
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_85116205
ah. Blanken van een RW hoeft niet he. Zodra de disc vol is vraagt k3b (alle brandsoftware(?)) om dingen te overschrijven.

Wat belangrijk is is om na te gaan wat de foutmelding is die je krijgt. "doet het niet" is niet de linux manier om een probleem opgelost te krijgen :+

Command line leegmaken disc:

1sudo cdrecord blank=all -immed dev=/dev/cdrw
Let op dat je de juiste device gebruikt.
Indien er dan een probleem komt zie je dit meteen in het scherm staan en dan is het nog 1 google search *O*
edit:
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 22:27 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

tsk tsk tsk tsk.

edit2: Oh en denk er ook aan dat je +RW en -RW hebt en dat niet alle drives beide ondersteunen ;)
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:43:40 #237
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85116851
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 22:30 schreef wdn het volgende:
ah. Blanken van een RW hoeft niet he. Zodra de disc vol is vraagt k3b (alle brandsoftware(?)) om dingen te overschrijven.

Wat belangrijk is is om na te gaan wat de foutmelding is die je krijgt. "doet het niet" is niet de linux manier om een probleem opgelost te krijgen :+

Command line leegmaken disc:
[ code verwijderd ]

Let op dat je de juiste device gebruikt.
Indien er dan een probleem komt zie je dit meteen in het scherm staan en dan is het nog 1 google search *O*

edit2: Oh en denk er ook aan dat je +RW en -RW hebt en dat niet alle drives beide ondersteunen ;)
ah, de CLI heb ik op dit vlak nog niet geprobeerd. Misschien dat ik dus toch nog verder kan komen met het dvd-RW-probleem. (had het al opgegeven, maar kwam hier toevallig ter sprake, vandaar de "doet 't niet" ;) )

Ga deze week nog wel es proberen.

+ en - had ik ook nog niet aan gedacht, moet ik ook ff uitzoeken.

Thanx ^O^
heitieh
pi_85118356
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 22:27 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Stiekem is de commandline juist voor luie mensen.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 08:06:08 #239
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_85127683
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:17 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

poeh, dat zijn wel minimale systeemspecs. Als het een laptop is die je dagelijk nodig hebt, dan wordt het misschien tijd voor een investering ;)

Maar goed, Xubuntu:
Download deze en brandt em op een cd-tje.

Vervolgens kun je opstarten vanaf die cd. Daar kun je eerst eens even proberen. "Try without any change to your computer" ofzoiets kun je kiezen. Let voornamelijk even op of het een beetje soepel draait. In zo'n livesessie kan het zijn dat je draadloze netwerk nog niet werkt, omdat er nog drivers voor nodig zijn. Mocht de live-sessie verder bevallen, dan kun je installeren met de cd en eventueel dan nog drivers voor je draadloos-netwerkkaart installeren.

Bij de installatie kun je ervoor kiezen om xubuntu naast je windows installatie te installeren. Waarbij er een keuzemenu gemaakt wordt tijdens het opstartproces.
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:18 schreef PalmRoyale het volgende:
Xubuntu download je als een zogeheten iso image. Dat is een beeld bestand. Die iso image brand je met een programma dat beeld bestanden kan branden op een cd. Heel belangrijk is dat je niet een data cd brandt. ImgBurn kan dergelijke beeld bestanden op de juiste manier op een cd branden. Als je eenmaal de cd hebt gebrand heb je een Xubuntu installatie cd. Dan start je je laptop opnieuw op en ga je de bios in (bij de meeste computers moet je dan tijdens het opstarten op de del knop drukken). Wat de juiste knop voor jou is kan anders zijn. moet je ff op de site van de fabrikant kijken. In de bios kun je dan bij boot priority kijken van welk apparaat aparaat de computer als eerste moet opstarten. Als dat bij jou je harde schijf is moet je dat veranderen naar je cd/dvd drive. Dan exit & save changes. Je Xubuntu cd er in doen en dan start je laptop van cd op en kun je de installatie beginnen. Je komt dan op een gegeven moment bij het partitioneren en dan kies je je E:\ schijf, die zal waarschijnlijk /dev/hda2 heten. Voor de rest wijst het zichzelf.
Ik zag net in de BIOS dat er ook een optie bijzit om te booten van een USB device.

Zou ik Xubuntu dan ook kunnen installeren/booten vanaf een USB stick? Dat zou fijn zijn aangezien ik geen brander heb.

Mijn laptop wordt met de week trager en trager en trager dus sowieso moet er opnieuw geïnstalleerd worden. Dus dan gelijk maar voor Xubuntu gaan ipv Windows.
A murky, forgotten land.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 09:22:58 #240
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_85128822
State: ja vanaf USB kan dan ook (alhoewel in dat zelf nog nooit heb geprobeerd) :)
  woensdag 11 augustus 2010 @ 09:52:59 #241
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_85129717
pi_85129718
Booten vanaf USB: http://unetbootin.sourceforge.net

Maar dat is merkbaar trager dan (dual-boot) op de harde schijf installeren, natuurlijk.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 10:19:07 #243
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85130410
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 09:53 schreef trancethrust het volgende:
Booten vanaf USB: http://unetbootin.sourceforge.net

Maar dat is merkbaar trager dan (dual-boot) op de harde schijf installeren, natuurlijk.
Het gaat (lijkt mij) om een eenmalige boot vanaf de usb-stick, puur voor installatie. Snelheid is dan niet belangrijk, imo.

Ik heb het zelf al diverse keren gedaan en het werkt uitstekend.

Ik heb wel meegemaakt dat de usb-"schijf" na de installatie nog bekend is op het systeem en je hier en daar een melding kan krijgen dat de schijf er niet is.

Deze moet dan verwijderd worden in Grub (en in fstab?), dacht ik... Maar da's voor latere zorg.

[ Bericht 1% gewijzigd door Joooo-pi op 11-08-2010 10:24:51 ]
heitieh
pi_85131960
Mijn eerste (dual boot) kennismaking met Ubuntu blijft vooralsnog beperkt tot een afgebroken installatie vanwege een probleem met de (overigens zelf gebrande) CD. Maar eens kijken om ergens een CD vandaan te toveren die wél in orde is.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')