Halcon | donderdag 13 mei 2010 @ 16:10 |
quote:Bron: AD | |
yvonne | donderdag 13 mei 2010 @ 16:11 |
Bullshit, werd gister al onderuit gehaald door experts bij Paul&Witteman | |
Disana | donderdag 13 mei 2010 @ 16:13 |
Het enige wat hij kan noemen is dat er eens een paar onderdelen moesten komen. In Pauw en Witteman is door een expert gezegd dat vliegen ongeacht de prijs altijd veilig is. Benno Baksteen zat ernaast en ontkende het niet. | |
pfefferkatze | donderdag 13 mei 2010 @ 16:13 |
Goed excuses om de prijzen te gaan verhogen zeker. | |
Piles | donderdag 13 mei 2010 @ 16:13 |
Wil meneer Ter Haar even reclame maken voor zijn (zogenaamde) ultra-veilige vliegvakanties ofzo ![]() | |
ikweethetookniet | donderdag 13 mei 2010 @ 16:14 |
Potje jam bij de Aldi zit ook meer gezondheidsrisico in dan bij AH ![]() | |
Halcon | donderdag 13 mei 2010 @ 16:15 |
quote:Statistisch gezien is het veiliger dan reizen met de auto en het aantal ongelukken afgezet tegen het aantal vluchten is zeer miniem. Het aantal doden is zelfs in absolute zin vrij beperkt en dan is het ook nog eens zo dat als er iets gebeurt, dat ineens tientallen doden oplevert, in tegenstelling tot een ongeluk met een auto. Maar neemt niet weg dat de ene maatschappij wat meer aandacht schenkt aan onderhoud, onderdelen, controle en opleiding personeel dan de andere. | |
Yi-Long | donderdag 13 mei 2010 @ 16:16 |
Misschien moet je het omdraaien, en zorgen de woekerprijzen van Schiphol/KLM-Air-France er wel voor dat steeds meer Nederlanders zichzelf gedwongen voelen om alternatieven te zoeken ![]() | |
StateOfMind | donderdag 13 mei 2010 @ 16:16 |
Het vliegtuig was hagelnieuw. Dus dat lijkt me onzin. | |
Fortune_Cookie | donderdag 13 mei 2010 @ 16:16 |
quote:wat zei die dan, als ik vragen mag? Overigens loop je als reizer wel meer risico naarmate je vaker overstapt. | |
D-FENS | donderdag 13 mei 2010 @ 16:18 |
Dat zou betekenen dat de bemanningen van dit soort maatschappijen dagelijks een mislukte zelfmoordpoging doet? Yeah right! | |
Pietverdriet | donderdag 13 mei 2010 @ 16:19 |
Er is geen enkele reden aan te nemen dat dit ongeluk wat te maken heeft met de prijs van de tickets. Het was een gloednieuwe airbus en Lufthansa doet het onderhoud. | |
kawotski | donderdag 13 mei 2010 @ 16:21 |
Ter Haar praat poep. Laten we hem eraan herinneren dat er vorig jaar eenzelfde type vliegtuig van KLM Air France in de oceaan verdween. | |
yvonne | donderdag 13 mei 2010 @ 16:22 |
quote:Hier staat meer: vanaf daar: Vliegtuig crash in Tripoli, met 70 Nederlandse doden #7 | |
Krantenman | donderdag 13 mei 2010 @ 16:22 |
quote:Je kan je misschien alleen vragen stellen over de opleiding van piloten. Is die in alle landen even goed? Dat is iets waar ik eigenlijk nog niemand vragen over heb horen stellen. | |
kawotski | donderdag 13 mei 2010 @ 16:22 |
quote:gebaseerd op wat? | |
Halcon | donderdag 13 mei 2010 @ 16:23 |
quote:Want? Nieuwe vliegtuigen kennen geen technische problemen? Bij nieuwe vliegtuigen is er niets aan de hand als de piloot een foutje maakt? | |
Halcon | donderdag 13 mei 2010 @ 16:24 |
quote: Wellicht dat er relatief gezien vaker ongelukken gebeuren tijdens het opstijgen of tijdens het landen? | |
kawotski | donderdag 13 mei 2010 @ 16:25 |
quote:zou kunnen maar is volgens mij niet meer dan een aanname | |
Halcon | donderdag 13 mei 2010 @ 16:26 |
quote:Volgens mij is dat best na te gaan. Men kent zowat alle vliegtuigongelukken die hebben plaatsgevonden en van de meesten weet men ook in welke fase van de vlucht het ongeluk plaats heeft gevonden. | |
Fortune_Cookie | donderdag 13 mei 2010 @ 16:27 |
quote: quote: | |
68 | donderdag 13 mei 2010 @ 16:28 |
quote:Het feit dat sommige maatschappijen kaartjes goedkoper aanbieden betekent niet dat ze besparen op de veiligheid van de toestellen. Er is geen correlatie tussen hoge prijzen en veiligheid. We hebben dat vorig jaar nog gezien bij het ongeluk met het Air France toestel. Ongelukken gebeuren nu eenmaal omdat mensen bij het proces betrokken zijn. Het kan iedere maatschappij overkomen. Uiteraard is het wel zo dat sommige maatschappijen wel hun zaken beter op orde hebben. Maar daar kun je niets over zeggen door alleen naar de prijzen te kijken van de vluchten. Daarnaast is het belachelijk dat dergelijke kwesties naar boven komen. Je moet natuurlijk naar de achterliggende reden kijken waarom sommige maatschappijen eenmaal goedkoper zijn dan anderen. Ryanair verdient het meeste geld op de grond. Ze moeten het niet hebben van de vluchten zelf. Maar juist van de zaken eromheen. En als je kijkt naar de statistieken dan zul je ook zien dan er ondanks de lage tarieven zeer zeker niet wordt bezuinigd op veiligheid bij een maatschappij zoals Ryanair. Ik noem maar het volgende: er is nog nooit een dodelijk ongeluk voorgekomen bij Ryanair. De 233 vliegtuigen zijn gemiddeld slechts 3 jaar oud. En van wat ik weet worden ze zeer uitvoerig onderhouden. Meneer Julius ter Haar van touroperator Hotelplan moet dan ook een eind oprotten met zijn onzin. Hij probeert verkapt een slaatje uit de angst van mensen te slaan door even passant zijn bedrijf neer te zetten als een veilige firma. | |
Kankerkachelsverkopert | donderdag 13 mei 2010 @ 16:28 |
De kwaliteit van de diensten van Afriqiyah is discutabel, echter neigen de veiligheids-argumenten meer richting naar laster. | |
Fortune_Cookie | donderdag 13 mei 2010 @ 16:28 |
quote:is een feit Het opstijgen en landen is het gevaarlijkst. | |
kawotski | donderdag 13 mei 2010 @ 16:31 |
quote:nou, kom maar op met de cijfers dan. Ik kan 100000 x opstijgen en landen met Qantas tegen 1 x Afriqiyah of Garuda.. | |
Halcon | donderdag 13 mei 2010 @ 16:33 |
quote: Het verhaal rond de 2e tabel: http://auto-en-vervoer.in(...)n-je-om-de-oren.html | |
Leandra | donderdag 13 mei 2010 @ 16:50 |
Hoewel ik denk dat het er in dit geval minder toe doet (nieuw vliegtuig, maatschappij die niet eerder een crash heeft gehad) denk ik wel dat er soms vluchten zijn die idd te goedkoop zijn om goed te kunnen zijn. Het is wel leuk als je voor een paar honderd euro naar Thailand kunt vliegen, maar als dat betekent dat je in een land net buiten Europa (en dus buiten de Europese landingsregels) in een afgetrapte Aeroflot moet stappen om je reis voort te zetten, dan betaal ik graag een paar ¤uro meer om die vlucht in 1 keer met een fatsoenlijke maatschappij te maken. Net als ik genezen ben van die goedkope Turkse maatschappijen na één keer Onur air, en dan dus liever ¤ 100,= pp extra betaal om met Martinair te vliegen. | |
kawotski | donderdag 13 mei 2010 @ 16:51 |
quote:Dan zou je met alle maatschappijen moeten vliegen op alle luchthavens onder alle omstandigheden. Aangezien niemand dat doet hoeft meer overstappen niet te leiden tot een verhoogd risico. | |
kawotski | donderdag 13 mei 2010 @ 16:53 |
quote:hmmm.. Martinair.. die zou ik dan niet noemen als alternatief. | |
Halcon | donderdag 13 mei 2010 @ 16:53 |
quote:Hoe vaker je overstapt, hoe groter de kans op een ongeluk. Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen? | |
justanick | donderdag 13 mei 2010 @ 16:54 |
quote:Er was gisteren nog een item bij RTL hierover. Blijkt dat het overgrote deel van de ongelukken met vliegtuigen gebeurt bij het opstijgen en landen. Slechts 15% van de ongevallen gebeuren mid-air. | |
kawotski | donderdag 13 mei 2010 @ 16:56 |
quote:Dan moet je er van maken hoe vaker je vliegt met alle maatschappijen. Zoals ik zeg, vlieg je Qantas dan gaat zo'n beetje in het geheel die tabel niet meer op. | |
Halcon | donderdag 13 mei 2010 @ 16:58 |
quote:Qantas heeft de laatste 10 jaar geen dodelijke crash gehad geloof ik, maar een crash zal de eerste zijn. Er is voldoende cijfermateriaal om de conclusie te trekken dat er relatief vaker ongelukken gebeuren tijdens het opstijgen of het landen, dan mid-air. | |
Pietverdriet | donderdag 13 mei 2010 @ 19:04 |
quote:Vorig jaar flikkerde een Air France in de Oceaan, was het zelfde type vliegtuig. | |
Halcon | donderdag 13 mei 2010 @ 19:06 |
quote: En dat terwijl 99% van de vlucht mid-air is... | |
bijdehand | donderdag 13 mei 2010 @ 19:33 |
Jeej, straks gaan de prijzen weer omhoog ![]() | |
Pietverdriet | donderdag 13 mei 2010 @ 19:36 |
quote:Ik neem aan dat je een tupolev bedoeld? Ben de laatste jaren paar maal met Aeroflot gevlogen, zeer luxe moderne machines | |
Lavenderr | donderdag 13 mei 2010 @ 19:40 |
quote:Dat zou me niet verbazen. | |
Captain_Fabulous | donderdag 13 mei 2010 @ 20:03 |
quote:Afgezien dat het wel een tupolev zal zijn zoals Piet al opmerkte...is dit wel een punt. Als je moet kiezen, opstappen in NL of Belgie, en dan rechtstreeks door naar Zuid Afrika, of een vlucht met overstap buiten de EU, wat doe je? Toestellen die in de EU landen worden streng in de gaten gehouden. In Afrika (en in Azie ook vermoed ik) zijn ze heel wat soepeler. Dus als een reis heel goedkoop is, met een overstap in Afrika, zou je je wel wat kunnen afvragen! Misschien is vliegen in een 'Afrikaans' toestel nog steeds veel veiliger dan een ritje op de A1, dat kan best, daar heb ik geen kijk op. Maar ik vermijd het liever! | |
kawotski | donderdag 13 mei 2010 @ 20:06 |
quote:en zo hoort het ook. Tenminste als het aan veiligheid/piloten wordt besteedt. | |
JohnLocke | donderdag 13 mei 2010 @ 20:07 |
Wat een ontzettend voorbarig artikel. AD is echt geen haar beter den Telegraaf tegenwoordig. | |
Pietverdriet | donderdag 13 mei 2010 @ 20:14 |
quote:Er is geen enkele reden aan te nemen dat de Libische nationale carrier niet voldoet aan wat voor veiligheids eisen dan ook. De reden waarom de tickets goedkoper zijn is door de massive subsidie door oliegeld. Ghadaffi wil Libie tot de belangrijkste hub voor afrika maken, een soort copie van Emirates en Dubai dus. Emirates naar australie vliegen is ook goedkoper en beter dan met BA of KLM | |
kawotski | donderdag 13 mei 2010 @ 20:16 |
quote:enigszins.. maar waar zijn mensen als Ter Haar voor dit soort rampen? Ondertussen zijn het over het algemeen zelf mensen als Ter Haar die de markt naar de kloten helpen. Zij krijgen deals bij KLM die bijv. een Kras niet krijgt, dat kan je Kras dan niet verwijten vind ik. Laten we over de rest dan nog maar niet beginnen, zoals hoteldeals, daar bepalen de grote jongens als TUI en Oad aardig de markt, daar maken ze de kleine man ook kapot inclusief de kleinere touroperators. | |
Pietverdriet | donderdag 13 mei 2010 @ 20:21 |
quote:De reisbranche heeft de hete adem van het zelf boeken via internet in de nek. Ik boek al jaren mijn vluchten, autos en onderkomst zelf via internet. | |
Nieuwschierig | donderdag 13 mei 2010 @ 20:27 |
quote:Tjezus..wat een gelul Alsof statistiek zich iets van de kleur verf op de staart aan trekt | |
cora4034 | donderdag 13 mei 2010 @ 20:32 |
quote: Kras is ook een onderdeel van Tui. | |
SeLang | donderdag 13 mei 2010 @ 21:01 |
Ik zou weleens een plaatje willen zien met de correlatie tussen de prijs van een ticket en het aantal ongelukken. Ik ben er vrij zeker van dat je geen correlatie gaat vinden. | |
Pietverdriet | donderdag 13 mei 2010 @ 21:04 |
quote:Voorop gesteld dat het carriers zijn die in Europa/VS zijn toegelaten. | |
El_Matador | donderdag 13 mei 2010 @ 21:06 |
quote:Klopt. Ik vlieg enorm vaak en gelukkig nog niks gebeurd. Maar verreweg de meeste ongelukken gebeuren dichtbij de grond. | |
SeLang | donderdag 13 mei 2010 @ 21:06 |
quote:Ja ik heb het natuurlijk over vliegtuigen die in de VS/Europa landen of vertrekken. | |
El_Matador | donderdag 13 mei 2010 @ 21:07 |
quote:Wat wel zo is, is dat goedkope maatschappijen meer vluchten per dag uitvoeren en dus minder tijd hebben voor rust, controle en het treffen van maatregelen voor noodsituaties. Daar kan je niet om heen. Er zit een zeker risico in, maar een 1-op-1 relatie is marketingonzin van duurdere maatschappijen/organisaties. | |
SeLang | donderdag 13 mei 2010 @ 21:09 |
quote:De vraag is: blijkt dat ook daadwerkelijk uit de hoeveelheid ongelukken? Dat vraag ik me dus sterk af. | |
El_Matador | donderdag 13 mei 2010 @ 21:11 |
quote:Risico's zijn niet altijd uit te drukken in meer ongelukken. ![]() | |
SeLang | donderdag 13 mei 2010 @ 21:13 |
Sommige maatschappijen zijn goedkoper omdat je geen broodje krijgt. Maakt dat de vlucht onveiliger? En sommige maatschappijen vliegen alleen maar op super rendabele routes zodat ze geen onrendabele routes hoeven te subsidieren. | |
El_Matador | donderdag 13 mei 2010 @ 21:16 |
quote:Ryanair kan zo goedkoop zijn omdat ze maar 10% vertraging hebben. Er was een paar maanden terug een topic over toeristen die boud gedropt werden op een of ander eiland van de Canarische eilanden omdat ze niet op Tenerife konden landen. Om toch aan hun landings"verplichtingen" te voldoen, zijn ze dan maar op een ander eiland gedropt zonder vervoer naar Tenerife. Dat soort acties kunnen de veiligheid gewoon niet vergroten. Wel verkleinen. Bij Iberia moet je ook je eigen broodje betalen, bij KLM niet. Maar dat zijn geen prijsvechters. | |
Pietverdriet | donderdag 13 mei 2010 @ 21:17 |
quote:En als je met goedkopere tickets meet volle stoelen hebt op je lijnvlucht is de opbrengst onder de streep positief. | |
Drassss | donderdag 13 mei 2010 @ 21:39 |
quote:Op een normale lijnvlucht van KLM of welke andere ( geen lowcost carrier ) wordt er alleen maar winst gemaakt wanneer er stoelen van de business class worden verkocht... Tja | |
RIVDSL | donderdag 13 mei 2010 @ 21:44 |
quote:Is dat in- of exclusief noodlandingen? Als een wanhoopspoging om nog te landen meetelt in deze statistieken is het nogal logisch dat dit zo laag uitpakt natuurlijk. | |
Nieuwschierig | donderdag 13 mei 2010 @ 21:53 |
Tenerife-ramp Bijlmerramp Faro-ramp Herculesramp Polderramp Tripoli-ramp Allemaal tijdens start of landing | |
Drassss | donderdag 13 mei 2010 @ 21:59 |
quote:De kans dat op 10km hoogte iets gebeurd is natuurlijk ook beperkt. Vliegtuigen tegen elkaar of tegen op een berg opvliegen zal niet zo snel gebeuren. Een ontploffing op zijn hoogst ( wat ook raar is ). Dan lijkt met het me ook vrij logisch dat de statistiek zal aangeven dat er bij landingen/opstijgen vaker dingen gebeuren. Je krijgt dan meteen met zoveel randverschijnselen te maken. | |
Arjan4all | donderdag 13 mei 2010 @ 22:00 |
Er lijkt met de maatschappij niet zo veel verkeerd te zijn, met Libisch oliegeld gefinancierde vliegtuigen, state-of-the-art Airbus 330 vliegtuigen die voor onderhoud naar Duitsland gaan bij Lufthansa. Wat wil je nog meer ? Dat goedkope vluchtaanbieders minder veilig zouden zijn, is naar mijn mening onzin. Easyjet en Ryanair hebben nog nooit een vliegramp gehad en zijn in staat die goedkope vluchten aan te bieden omdat ze met per vliegtuig zo'n 8 keer per dag op en neer vliegen naar locaties binnen Europa waarbij de gemiddelde bezettingsgraad van het vliegtuig boven de 70% ligt en waarbij de overhead op de vliegvelden minimaal is. Maar veiligheid staat ook bij deze maatschappijen voorop, onderhoud wordt uitbesteed aan specialisten. Dus als er iets misgaat door een mankement door gebrekkig onderhoud, dan ligt de claim niet bij Easyjet of Ryan Air, maar bij degende die onderhoud pleegt Kortom, die gast van Hotelplan vertelt een onjuist verhaal. Maar we hebben natuurlijk wel die malafide Turkse ondernemertjes die met "Ali-Kebab-Air" mensen op en neer naar Turkse zomerbestemmingen brengen. In zo'n vliegtuig stappen, dat zou ik nooit doen | |
DeParo | donderdag 13 mei 2010 @ 22:02 |
Ten eerste was het een gloednieuw vliegtuig van Airbus toch wel enig verschil met enkele oude Sovjet merken die een soort Russisch Roulette inderdaad kunnen vormen. Ten tweede stond deze maatschappij toch niet slecht aangeschreven, er zullen hier en daar vast wel incidenten zijn geweest, maar zover te zien niets van slechte piloten zonder diploma's tot wegvliegende deuren. | |
El_Matador | donderdag 13 mei 2010 @ 22:08 |
quote:Dat EasyJet en Ryanair nog nooit een vliegramp gehad hebben, moge zo zijn, maar dat maakt het risico van deze maatschappijen nog niet minder. Als jij elke dag 30 km te hard rijdt en je hebt nooit een ongeluk gehad, loop je nog steeds een groter risico. Hoe je het ook wendt of keert. Het is ook onzin dat prijsvechters per se veilig of onveilig zouden zijn. Wat wel zo is, is dat in het geval van noodsituaties dat soort maatschappijen, die gewoon meer op het randje vliegen (vlieguren, bezettingsgraad, screening van piloten (Juan P. uit Argentinie bij Transavia) etc.) gewoon een verhoogd risico lopen. Dat betaal je dus ook. Een goedkoper ticket kan alleen als je op allerlei dingen inlevert. Ja, daar zitten ook "onschuldige' kosten bij als dingen voor te laat inchecken en bagage meenemen en creditcardkosten en drankjes in het vliegtuig etc. Maar daar zitten ook dingen bij die niet zomaar zichtbaar zijn als je vliegt. | |
DeParo | donderdag 13 mei 2010 @ 22:15 |
quote:Van Britisch Airways is er volgens mij slechts een vliegtuig in de jaren 70 neergestort. KLM heeft ook al tijden geen serieus ongeluk meer gehad. Maar goed, het zegt ook niet alles, niet voor niets zat er zoveel elite aan boord van Air France. Bij Airbus vrezen ze blijkbaar voor een constructiefout van dit type vliegtuig. | |
El_Matador | donderdag 13 mei 2010 @ 22:18 |
quote:ik zie dat de modjes over hun hart gestreken hebben en je ban van 3 maanden toch zelf ook wel een beetje belachelijk debiel lang vonden? Mooi zo. Ik heb me flink boos gemaakt in de FB. ![]() Dat laatste is zeker een reeel probleem. Constructiefouten zijn niet afhankelijk van vliegmaatschappijen en het feit dat splinternieuwe vliegtuigen "opeens" neerstorten, geeft te denken. Voor mijn werk mag ik ook niet met Ryanair vliegen (niet dat ik het zou willen, maar goed). Er wordt gekozen voor A-vliegmaatschappijen. En ja, dan kan er zeker wat misgaan, zoals met de Air Francevlucht (waar een zoontje van een collega -die ik verder niet ken- aan boord was trouwens). | |
fs180 | donderdag 13 mei 2010 @ 22:36 |
quote:Laat eens maar de rapporten zien, van het onderhoud dus, geen vage tantes die meteen van alles roepen ![]() | |
kawotski | donderdag 13 mei 2010 @ 22:50 |
quote:Daarom zijn er uitzonderingen op de regel. | |
DeParo | donderdag 13 mei 2010 @ 22:54 |
quote:Hart, hart, welk hart dat zwarte gat in hun borststreek bedoel je. ![]() ![]() Ben benieuwd of Airbus een negatief advies gaat uitbrengen voor de overige toestellen tot in ieder geval dit probleem is verhelderd maar goed, in sommige Russische toestellen, stap ik inderdaad toch liever niet in ik weet nog wel dat we ooit een reisje hadden naar Turkije met Onur Air (weet niet wat voor vliegtuigen die op dat moment hadden) want dat was goedkoper, op een gegeven moment vloog er een deur uit het vliegtuig van die maatschappij en dat was een van de zoveelste problemen daar ja toen gingen ouders klagen en gingen we met een Duitse Maatschappij via Keulen. Desalniettemin zag de school geen probleem maar het was duidelijk dat ze gewoon minder wilden betalen. Terwijl ze geld genoeg hadden, maar goed, soms moet je de verantwoordelijkheid in eigen hand nemen. En anderzijds moet je soms een risico durven te nemen. Zolang het maar niet al te onverantwoordelijk is, en ik denk dat deze maatschappij, toch niet zo'n groot risico-gehalte had. | |
Drassss | donderdag 13 mei 2010 @ 22:59 |
Maatschappijen hier in Europa kunnen absoluut geen image schade oplopen. Dat is dodelijk voor een maatschappij in deze tijd. Om dan maar te bezuiningen op veiligheid etc is eigenlijk absurd en lijkt me totaal niet aan de orde. Je eigen graf graven noemen we dat. Air France houdt niet voor niets het " verborgen " wat er precies aan de hand was en tevens is Airbus ook niet gelegen om meteen de fouten toe te gaan geven... tja alles draait om geld en de grens opzoeken van het haalbare. | |
kawotski | donderdag 13 mei 2010 @ 22:59 |
quote:Op zich moeten we er vanuit gaan dat de piloten ook graag heel thuis komen. Dus kun je simpel gezegd overal in stappen. En voor je gevoel kan je het risico verkleinen door een rechtstreekse vlucht te nemen of een betrouwbare airline. Wat betreft dat laatste vermijd ik zelfs Martinair gebaseerd op verhalen van vrienden. En die keer in Monastir dat we tot 2x toe voor de start terug gingen. | |
Eigenmijsje | donderdag 13 mei 2010 @ 23:01 |
Meneer Ter Haar bewijst met deze uitspraken dat hij vaker dingen zegt zonder na te denken. Maar ik ben benieuwd of hij nu hand in eigen boezem steekt en zelf zijn reizen niet meer voor zo laag mogelijke prijzen gaat verloren, want daar ligt immers de oorzaak ![]() | |
DeParo | donderdag 13 mei 2010 @ 23:01 |
quote:Vlieg je liever met een piloot die tientallen ongelukken heeft gehad (aangenomen niet zijn schuld) of liever met een piloot die nooit iets heeft meegemaakt. Haha tsja. | |
kawotski | donderdag 13 mei 2010 @ 23:09 |
quote:Ik ga er van uit dat een piloot maximaal 1 ongeluk meemaakt.. | |
DeParo | donderdag 13 mei 2010 @ 23:12 |
quote:Als hij er tien meemaakt en het allemaal na kan vertellen dan moet hij toch wel enigzins betrouwbaar zijn. Ach het is maar net hoe je er naar kijkt natuurlijk ![]() ![]() | |
kawotski | donderdag 13 mei 2010 @ 23:15 |
quote:dat ook, aan de andere kant heb je ook helden onder de 'brokkenpiloten', ene 'Sully', daar wil je dan misschien weer wel mee vliegen. | |
cikolata | donderdag 13 mei 2010 @ 23:21 |
Ik vind dit wel een groot verschil: Odds of being on an airline flight which results in at least one fatality Top 25 airlines with the best accident rates 1 in 5.4 million Bottom 25 with the worst accident rates 1 in 159,119 Odds of being killed on a single airline flight Top 25 airlines with the best accident rates 1 in 9.2 million Bottom 25 with the worst accident rates 1 in 843,744 bron: http://www.planecrashinfo.com/cause.htm Alleen gaat het dan niet perse om de goedkoopste maatschappijen maar om de verhoudingen tussen aantal vluchten en ongelukken | |
yvonne | donderdag 13 mei 2010 @ 23:25 |
quote: ![]() | |
yvonne | donderdag 13 mei 2010 @ 23:26 |
quote:Zeg alsjeblieft, kijk P&W zelf even terug. | |
fs180 | donderdag 13 mei 2010 @ 23:27 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() | |
fs180 | donderdag 13 mei 2010 @ 23:27 |
quote:Geen reactie op jouw post, mar naar de op. En nee ik ga het niet bekijken. | |
cikolata | donderdag 13 mei 2010 @ 23:29 |
quote:Cubana Airlines ![]() | |
Light | donderdag 13 mei 2010 @ 23:33 |
quote:Het Air France toestel dat in de oceaan verdween De Lockerbie-ramp De mid-air collision boven Überlingen (Duitsland) De Gimli glider Allemaal problemen die mid-air ontstonden. Toegegeven, bij de laatste uit die lijst is niemand omgekomen, maar het was wel een probleem dat mid-air ontstond. | |
Light | donderdag 13 mei 2010 @ 23:39 |
quote:En dan natte voeten krijgen zeker. ![]() | |
Light | donderdag 13 mei 2010 @ 23:42 |
quote:Je quote yvonne, maar reageert op de OP? Nee, da's logisch. | |
Nieuwschierig | vrijdag 14 mei 2010 @ 18:51 |
quote:Ik noemde alleen Nederlandse vliegrampen. Je hoeft het niet te geloven. Maar om over vastliggende feiten te discussiëren is verder vrij zinloos | |
Light | vrijdag 14 mei 2010 @ 19:16 |
quote:Ik weet niet wat je precies verstaat onder een Nederlandse vliegramp, maar 'k denk dat de Tripoli-ramp daar niet bij hoort. Die gebeurde a) niet in Nederland en b) niet met een Nederlandse maatschappij. quote:Ik heb nergens gezegd of ik het wel of niet geloof. Verder wilde ik alleen maar aangeven dat het ook buiten start en landing mis kan gaan. | |
Nobu | vrijdag 14 mei 2010 @ 19:27 |
Ook al was het waar, als de piloot er in durft te vliegen stap ik wel in. | |
Knip | vrijdag 14 mei 2010 @ 19:31 |
KLM toestellen falen ook wel eens als de verkeersleiding liever naar een voetbalwedstrijd kijkt, in plaats van beter op hun werk te letten omdat het slecht weer is. De grootste luchtvaartramp aller tijden staat nog steeds op naam van de KLM> | |
Pietverdriet | vrijdag 14 mei 2010 @ 19:59 |
quote:Kijk, om dit soort feitjes en websites vind ik FOK nu weer geweldig, de dingen waar mensen mee aankomen. ![]() | |
Stokkie_ | vrijdag 14 mei 2010 @ 20:04 |
quote:Er gaat veel meer mis in de luchtvaart dan wat de media bereikt, doorstarten door bijna collisie, te hevige turbulentie die bijna fatale schade veroorzaakt ect. Al zegt dat natuurlijk ook niet direct wat over de piloot. quote:Deze statistiek zegt niks natuurlijk, een maatschappij die maar 1000 vluchten per jaar maakt en 1 crash heeft staat hier al in de bottom 25. Dit hoeft niks te zeggen over de veiligheid van die maatschappij. | |
Nieuwschierig | vrijdag 14 mei 2010 @ 20:41 |
quote: Onder Nederlandse (vlieg)rampen versta ik rampen waar Nederlandse slachtoffers vielen of die op Nederlands grondgebied plaatsvonden. Of de maatschappij Nederlands is of het vliegtuig van Nederlandse makelij is vind ik niet van belang. | |
Pietverdriet | vrijdag 14 mei 2010 @ 20:43 |
quote:lijkt mij wel Als je echt naar veiligheid wil kijken kijk je natuurlijk naar passagier/kilometer per dode | |
HAKIM_1988 | vrijdag 14 mei 2010 @ 20:43 |
De vaak onnodig dure maatschappijen zetten hun lobbygroepen in om mensen wijs te maken dat ze vooral met hun veilige vliegtuigen moeten reizen. Lekker mensen bang maken voor een paar euro's. Lang leve het kapitalisme. | |
Nieuwschierig | vrijdag 14 mei 2010 @ 20:50 |
quote:Maar als een gloednieuwe maatschappij met een gloednieuw vliegtuig op haar eerste vlucht verongelukt zegt dat niets over de volgende 100.000 vluchten. | |
cikolata | vrijdag 14 mei 2010 @ 21:12 |
quote:Het kan toeval zijn maar dan is er wel een heel opvallende concentratie van goede ratings in Noord-Amerika en Europa, en van slechte in Azie, Zuid-Amerika en Afrika Ook als je naar de absolute getallen kijkt: in Noord-Amerika en Europa wordt meer gevlogen maar gebeuren er minder ongelukken. Bijvoorbeeld Southwest Airlines heeft met bijna 18 miljoen vluchten 0 dodelijke ongelukken gehad. Het zegt alleen niks over goedkope en dure maatschappijen, veel Europese budgetmaatschappijen hebben nog nooit een ongeluk gehad en Southwest schijnt ook low-cost te zijn. Hier staan de ratings trouwens: http://www.planecrashinfo.com/rates.htm | |
Stokkie_ | vrijdag 14 mei 2010 @ 21:20 |
quote:Dat dus, al kan het wel wat zeggen. Het maakt wel twijfelachtige statistiek. Maar 'Spotgoedkoop vliegen houdt risico's in' gaat gewoon totaal niet op, alle goedkope westerse maatschappijen laten juist een zeer goed beeld zien. Spotgoedkoop vliegen in Azië/Afrika brengt wellicht wat meer risico's met zich mee, maar als je daar weer naar de statistieken kijkt zijn de meeste fatale crashes ook al ruim een decennia geleden. [ Bericht 4% gewijzigd door Stokkie_ op 14-05-2010 21:30:43 ] | |
buzz1291 | vrijdag 14 mei 2010 @ 21:32 |
quote:ONZIN Op een Intercontinentale vlucht bij KLM is de helft van de BC gevuld met familie, vrienden en vage kennissen van de crew. Een kwart zijn tegen een kleine prijs gekochte upgrades. Dan zijn er nog FB Platinum members die een gratis upgrade gekregen hebben en ja dan zijn er ook nog steeds een paar dombo's die 4 tot 5000 euro voor een BC ticket willen betalen. | |
Nieuwschierig | vrijdag 14 mei 2010 @ 22:04 |
Soms zijn de omstandigheden in verre buitenlanden ook lastiger dan in de polder | |
Pietverdriet | vrijdag 14 mei 2010 @ 22:26 |
quote:True, maar denk je dat die maatschappij het overleven zal? | |
Whiskers2009 | vrijdag 14 mei 2010 @ 22:28 |
Is gelul dat dat een risico inhoudt.. Ligt aan de maatschappij-mentaliteit qua onderhoud | |
Rechterbal | vrijdag 14 mei 2010 @ 22:29 |
Niemand snapt dat dit artikel wordt geschreven met die bedoeling om meer geld uit onze beurzen te wrijven. | |
Stokkie_ | vrijdag 14 mei 2010 @ 22:34 |
quote:Wellicht niet, maar dat heeft niks te maken met de stelling van dit topic. | |
OEM | vrijdag 14 mei 2010 @ 22:45 |
quote: ![]() | |
De_Groentenboer | vrijdag 14 mei 2010 @ 22:50 |
quote: Dit, het is een lading kroegpraat en oplichterij, ik kan er met mijn hoofd niet bij dat het personeel aan het drinken is, ik beeld me meteen een of andere anita in die, al shag rokend, zit te zeggen "dat da klote perresoneel gewoon sat te suipe onder werrektijt" Bah ![]() | |
Stokkie_ | vrijdag 14 mei 2010 @ 22:54 |
quote:Leuk om zo negatief te reageren, maar bewijs dan eens het tegendeel? De statistiek doet dit zeker niet. | |
DeParo | vrijdag 14 mei 2010 @ 22:56 |
quote:Ach, al zou het zo zijn, met onze kwaliteit van voetbal zitten we voorlopig aan de goede kant ![]() ![]() | |
Pietverdriet | vrijdag 14 mei 2010 @ 23:01 |
quote:Had van jou eigenlijk snerende opmerkingen verwacht over dat Lufthansa het onderhoud doet van die libische vliegtuigen. ![]() ![]() | |
DeParo | vrijdag 14 mei 2010 @ 23:11 |
quote:Als ik dat geweten had ![]() ![]() ![]() ![]() | |
OEM | vrijdag 14 mei 2010 @ 23:19 |
quote:SWA heeft minimaal 1 dode (geen passagier) op z'n geweten: SWA1248 En als ze doorgaan zoals ze bezig zijn, is het ook een kwestie van tijd voordat zij echt aan de beurt zijn: http://www.nytimes.com/2008/03/13/business/13air.html | |
Arjan4all | zaterdag 15 mei 2010 @ 00:15 |
quote:Nou ja, Lufthansa is dan wel geen low cost airline, maar of de landingen beter zijn op Tripoli is ook maar de vraag ![]() | |
groggy | zaterdag 15 mei 2010 @ 10:38 |
bij ratings van maatschappijen moet mijn inziens ook rekening gehouden worden met de factor tijd. Een crash van gister vind ik bezwaarlijker dan een ongeluk 20 jaar geleden. Al begrijp ik dat je het anders kan uitleggen, gister een crash gehad betekent tenminste dat je de rest van het jaar safe kan vliegen | |
Pietverdriet | zaterdag 15 mei 2010 @ 11:06 |
quote:Nee hoor Risico is altijd even groot. Tijdens de tweede wereldoorlog was het voor amerikaanse bommenwerpers verplicht 40 missies te vliegen. Echter, kans neergeschoten te worden was ook ongeveer 1 op 40. Die jongens dachten dan, maar dan worden we gegarandeerd neergeschoten. Dit is toen aangetoont door een statisticus dat dit niet het geval is. Iedere keer dat je een missie vliegt is de kans 1 op 40. Het vliegtuig en het afweergeschut hebben geen geheugen. Zo ook voor de vliegtuigmaatschappij, chrashes en de vliegtuigen. | |
groggy | zaterdag 15 mei 2010 @ 11:10 |
quote:Ik snap hoe statistiek werkt. de kans dat een vliegtuig naar beneden komt zetten is altijd gelijk (afgezien van de invloeden van weer, maatschappij, piloten, route etc etc) maar de kans dat een vliegtuig 2 dagen achtereen neerstort is wel een stuk kleiner.. maar een crash van 20 jaar geleden gelijk waarderen aan een crash van gister vind ik niet terecht. | |
Jane | zaterdag 15 mei 2010 @ 11:28 |
quote:Natuurlijk heb je gelijk. Maar ook weer een beetje niet. ![]() Wat ik met dat laatste bedoel is bijvoorbeeld dat zodra men achter de oorzaak van een crash komt, bijvoorbeeld een technisch mankement of fouten in de cockpitprocedures, daar maatregelen tegen getroffen worden. Dat maakt de kans op een crash kleiner, maar oké, dat is op de iets langere termijn. En wat ik zelf denk, al is dat een stuk vager en vrijwel onmeetbaar, is dat de kans op een crash in Tripoli op dit moment bijvoorbeeld wel kleiner is, omdat andere piloten enigzins wakker zijn geschud uit hun routine. De meeste ongelukken gebeuren door een of andere fout van de piloot. En relatief vaak is dat omdat men in feite te routinematig bezig is met z'n werk (kijk Air Crash Investigation er maar op na). Als je als piloot nu naar Tripoli vliegt, denk je (onbewust) toch aan dat ongeluk en let je vanzelf beter op. Maar wat ik al zeg, een onmeetbare factor. | |
Pietverdriet | zaterdag 15 mei 2010 @ 11:37 |
quote:Vertel quote:Statistiek is dan ook geen wetenschappelijke methode, het is een vorm van waarschijnlijkheidsberekening. Een crash van 20 jaar geleden zegt idd niet zoveel over de manier van werken bij een vliegmaatschappij nu. Maar een maatschappij met duidelijk meer doden per passagier kilometer dan een ander over een langere periode is wel degelijk minder veilig, statistisch gezien. | |
Jane | zaterdag 15 mei 2010 @ 11:40 |
quote:Maar dat is natuurlijk ook zo en m.i. ook wel verklaarbaar door bijv. kwaliteit/opleiding van personeel, werkroosters enz. | |
De_Hertog | zaterdag 15 mei 2010 @ 11:42 |
quote:http://www.bndestem.nl/al(...)spraken-in-krant.ece | |
Pietverdriet | zaterdag 15 mei 2010 @ 11:51 |
Sowieso is het veiligheids en risico gevoel van de mensen een heel verkeerde als het gaat om risicos in te schatten. Er gaan (daar gaat piet weer) 800 mensen per jaar dood in Nederland doordat ze hun huis niet goed luchten. Daar hoor je nooit iemand over (het wordt veroorzaakt door het uitwasemen van Radon). Maar een vliegtuigongeluk doet het goed in de media, in de paniek en angstbeleving van de mensen. Ongezond eten is veel gevaarlijker, maar er vrijwel geen mens bang voor een hamburger. Vliegen is verschrikkelijk veilig als je het vergelijkt met andere manieren van transport, geloof dat alleen een lift veiliger is. Maar toch rijden we vrolijk naar het vliegveld en schijten velen bagger tijdens het vliegen. Dan zijn mensen als de dood voor terroristen, maar hoeveel Nederlanders zijn er de afgelopen 10-20 jaar nu het slachtoffer geworden van terrorisme? Toch worden er miljarden uitgegeven aan het anti terrorisme gedoe. Een aantal jaar geleden waren we als de dood voor gekke koeien ziekte, maar hoeveel doden bracht dat? Is er iemand in paniek over dat mensen hun vleeswaren te lang bewaren en de koelkast niet zo koud hebben om stroom te besparen? Nee, geen hond, maar dat is veel gevaarlijker voor de volksgezondheid. Ik heb discussies gehad met een aantal mensen uit de haagse politiek hierover, de man van het CDA werd woest, echt kwaad over mijn opmerking over terrorisme, het was wel gevaarlijk, echt. De cijfers tonen het niet aan zei ik. Zijn verweer was dat ze veel voorkwamen. Maak maar hard, nee, dat was geheim. Ik geloof voor geen meter dat het gevaar ook maar in de buurt komt van de gevaren van voedselhygiene of het luchten van woningen. | |
groggy | zaterdag 15 mei 2010 @ 11:52 |
quote:kans dat het vliegtuig neerstort is bv 0,1 de kans dat het vliegtuig 2x achtereen neerstort is 0,1*0,1 | |
De_Hertog | zaterdag 15 mei 2010 @ 11:56 |
quote:Aan de ene kant heb je helemaal gelijk, aan de andere kant is het ook erg begrijpelijk. De plotselinge dood van 100 mensen, in één keer dus, is een stuk directer dan die van 1000 mensen, onafhankelijk van elkaar, verspreid over het jaar. Dat directe maakt indruk, ook al is vliegen dan veiliger dan thuis blijven en alles potdicht houden ![]() | |
Pietverdriet | zaterdag 15 mei 2010 @ 11:57 |
quote:Klopt, maar de kans dat de volgende crash na de 132e vlucht is, is net zo groot, Maar iedere vlucht heeft een kans van neerstorten van 0,1 of er nu net eentje is neergestort of niet | |
Pietverdriet | zaterdag 15 mei 2010 @ 12:01 |
quote:Het is het verschil tussen risico, en risico beleving. Tussen veiligheid en veiligheids beleving. Helaas is de focus van politiek en media vooral op de beleving en niet op de risicos en de veiligheid. Met paniek verkoop je kranten en krijg je stemmen, met feiten niet of nauwelijks. We gaan naar of liever, we zijn een maatschappij waar alles draait om de beleving, de hype. | |
groggy | zaterdag 15 mei 2010 @ 12:07 |
quote:klopt. ![]() | |
Light | zaterdag 15 mei 2010 @ 12:13 |
quote:Ja en nee. De kans dat er morgen twee vliegtuigen neerstorten is (met jouw getallen) 0,1 * 0,1. Het eerste vliegtuig heeft een kans van 0,1. Het tweede vliegtuig heeft ook een kans van 0,1, ongeacht wat het eerste vliegtuig doet. Oh, dat stond er ook al. | |
groggy | zaterdag 15 mei 2010 @ 12:26 |
quote:dat is ook de som die ik maak, ik verander de cijfers niet. Uiteraard hebben de vliegtuigen geen invloed op elkaar. Maar mijn eerste post ging meer over het feit, dat bij rating geen rekening wordt gehouden met de factor tijd. | |
Pietverdriet | zaterdag 15 mei 2010 @ 12:32 |
Het is net als de lotto getallen. De kans dat de getallen 1, 2, 3, 4, 5, 6 zijn is net zo groot als 8, 12, 21, 24, 38, 39 Dat we de eerste trekking vreemd vinden en de tweede niet ligt aan onze beleving, niet aan de kans dat ie valt | |
De_Hertog | zaterdag 15 mei 2010 @ 12:34 |
quote:Inderdaad. Net zoals dat de ramp ineens een stuk erger was toen er 60 Nederlanders aan boord bleken te zitten. | |
Leandra | zaterdag 15 mei 2010 @ 12:50 |
Als het grootste risico op een ongeluk ligt bij het starten en landen, en een low cost ticket bestaat uit een vlucht met een overstap, of zonder overstap maar met extra stop op locatie B. Dan is het risico met een carrier die de vlucht van A naar C zonder die extra stop in B doet toch sowieso al een stuk minder omdat je een start en een landing minder hebt op die vlucht? | |
Pietverdriet | zaterdag 15 mei 2010 @ 12:53 |
quote:Alleen als het dezelfde carrier is, want de ene carrier is risicovoller dan de andere. Dus je moet het risico van de start/landing vermenigvuldigen met het carrierrisico. | |
Rubber_Johnny | zaterdag 15 mei 2010 @ 13:13 |
Weer een lekker gevalletje blaming the victim, dit. Als het een niet een vlucht van de KLM is dan ' waren het toch maar paupers die voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten'. Is het dan niet erg of zo? | |
kawotski | zaterdag 15 mei 2010 @ 15:54 |
quote:en dan nog onderverdelen in welke vlucht je neemt en welk vliegtuigtype. Ik vermijd altijd de Airbussen en kies voor Boeing. | |
Pietverdriet | zaterdag 15 mei 2010 @ 15:56 |
quote:Alsof die nooit neerstorten... Als je risico wilt mijden kan je beter stoppen met autorijden, de ventilatie in je huis verbeteren, nooit meer dan 2 glazen alcohol drinken, gematigd en gevarieerd eten, niet roken, geen drugs gebruiken. Dit zet allemaal veel en veel meer zoden aan de dijk. Maar als jij er beter mee kan slapen.. Je verblijf in het buitenland is sowieso gevaarlijker dan de vlucht erheen. | |
Maverick_tfd | zondag 16 mei 2010 @ 13:12 |
quote:Wat je zegt klopt, maar de kans om 40 vluchten te overleven is dus (39/40)^40, en dat is wel degelijk een veel groter risico dan die 1 op 40. | |
Nieuwschierig | zondag 16 mei 2010 @ 19:18 |
quote:Is dat ook niet de essentie van de wet van Murphy? De kans dat een vliegtuig verongelukt is door alle moderne techniek teruggebracht tot 1 op een miljoen maar als er 10 miljoen van die krengen per jaar de lucht in gaan verongelukken er toch gemiddeld een stuk of 10 per jaar. (alle genoemde getallen zijn fictief) | |
Bulletdodger | zondag 16 mei 2010 @ 20:05 |
quote:Ik geloof het wel | |
VeX- | zondag 16 mei 2010 @ 22:11 |
¤350 voor een retourtje Zuid-Afrika klinkt niet slecht maar na dit ongeluk zit de schrik er hier ook wel in. | |
Light | zondag 16 mei 2010 @ 23:13 |
quote:Jij gelooft dat de budgetmaatschappijen bezuinigen op onderhoud waardoor de kans op een crash veel groter wordt? Grote kans dat een vliegtuig volledig wordt afgeschreven en voor veel geld moet worden vervangen. En er nieuwe piloten moeten worden aangenomen. Kost ook geld. En je moet ze ook zien te vinden. Er zijn andere dingen waarop kan worden bezuinigd zonder dat het ten koste gaat van de veiligheid. Geen gratis eten in het vliegtuig, kiezen voor vliegvelden met goedkopere landingsrechten, etc. | |
Rubber_Johnny | maandag 17 mei 2010 @ 11:34 |
quote:Sommigen budget maatschappijen doen dat maar die mogen doorgaans niet landen op Europese luchthavens. | |
Kasparovi | maandag 17 mei 2010 @ 11:40 |
quote:Heel vaak wordt als argument gegeven dat een maatschappij aan zeer strenge veiligheidseisen moet voldoen voordat zij mag opereren en tevens dat prijsvechters niet bezuinigen op veiligheid en onderhoud. Dit is inderdaad waar, maar ook deze controles blijven mensenwerk en dat gebeurt dikwijls ofwel onzorgvuldig of doelbewust niet correct. Anderzijds kan het ook zijn dat juist gerenommeerde bedrijven minder goed gecontroleerd worden 'omdat ze toch wel goed zijn'. Het kan dus twee kanten op. Maar om uit te sluiten dat de prijs van invloed is op de kwaliteit is onzin. De wat kleinere luchthavens zullen best af en toe een oogje toeknijpen. Datzelfde gebeurt in ziekenhuizen waarvan iedereen ook altijd dacht dat daar geen fouten gemaakt konden worden. | |
OEM | dinsdag 18 mei 2010 @ 23:45 |
quote:Ik denk niet dat luchthavens hier over gaan. Zolang je niet elke keer de landingsbanen sloopt en gewoon betaalt, dan kan het hen ook niks schelen. |