Wellicht niet, maar dat heeft niks te maken met de stelling van dit topic.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 22:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
True, maar denk je dat die maatschappij het overleven zal?
quote:Op vrijdag 14 mei 2010 19:31 schreef Knip het volgende:
KLM toestellen falen ook wel eens als de verkeersleiding liever naar een voetbalwedstrijd kijkt, in plaats van beter op hun werk te letten omdat het slecht weer is.
quote:Op vrijdag 14 mei 2010 22:29 schreef Rechterbal het volgende:
Niemand snapt dat dit artikel wordt geschreven met die bedoeling om meer geld uit onze beurzen te wrijven.
Leuk om zo negatief te reageren, maar bewijs dan eens het tegendeel? De statistiek doet dit zeker niet.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 22:50 schreef De_Groentenboer het volgende:
[..]
Dit, het is een lading kroegpraat en oplichterij, ik kan er met mijn hoofd niet bij dat het personeel aan het drinken is, ik beeld me meteen een of andere anita in die, al shag rokend, zit te zeggen "dat da klote perresoneel gewoon sat te suipe onder werrektijt"
Bah
Ach, al zou het zo zijn, met onze kwaliteit van voetbal zitten we voorlopig aan de goede kantquote:
Had van jou eigenlijk snerende opmerkingen verwacht over dat Lufthansa het onderhoud doet van die libische vliegtuigen.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 22:56 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ach, al zou het zo zijn, met onze kwaliteit van voetbal zitten we voorlopig aan de goede kant![]()
.
Als ik dat geweten hadquote:Op vrijdag 14 mei 2010 23:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Had van jou eigenlijk snerende opmerkingen verwacht over dat Lufthansa het onderhoud doet van die libische vliegtuigen.
![]()
SWA heeft minimaal 1 dode (geen passagier) op z'n geweten: SWA1248quote:Op vrijdag 14 mei 2010 21:12 schreef cikolata het volgende:
[..]
Het kan toeval zijn maar dan is er wel een heel opvallende concentratie van goede ratings in Noord-Amerika en Europa, en van slechte in Azie, Zuid-Amerika en Afrika
Ook als je naar de absolute getallen kijkt: in Noord-Amerika en Europa wordt meer gevlogen maar gebeuren er minder ongelukken.
Bijvoorbeeld Southwest Airlines heeft met bijna 18 miljoen vluchten 0 dodelijke ongelukken gehad.
Het zegt alleen niks over goedkope en dure maatschappijen, veel Europese budgetmaatschappijen hebben nog nooit een ongeluk gehad en Southwest schijnt ook low-cost te zijn.
Hier staan de ratings trouwens: http://www.planecrashinfo.com/rates.htm
Nou ja, Lufthansa is dan wel geen low cost airline, maar of de landingen beter zijn op Tripoli is ook maar de vraagquote:Op vrijdag 14 mei 2010 23:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Had van jou eigenlijk snerende opmerkingen verwacht over dat Lufthansa het onderhoud doet van die libische vliegtuigen.
Nee hoorquote:Op zaterdag 15 mei 2010 10:38 schreef groggy het volgende:
bij ratings van maatschappijen moet mijn inziens ook rekening gehouden worden met de factor tijd. Een crash van gister vind ik bezwaarlijker dan een ongeluk 20 jaar geleden.
Al begrijp ik dat je het anders kan uitleggen, gister een crash gehad betekent tenminste dat je de rest van het jaar safe kan vliegen
Ik snap hoe statistiek werkt. de kans dat een vliegtuig naar beneden komt zetten is altijd gelijk (afgezien van de invloeden van weer, maatschappij, piloten, route etc etc)quote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee hoor
Risico is altijd even groot.
Tijdens de tweede wereldoorlog was het voor amerikaanse bommenwerpers verplicht 40 missies te vliegen. Echter, kans neergeschoten te worden was ook ongeveer 1 op 40. Die jongens dachten dan, maar dan worden we gegarandeerd neergeschoten. Dit is toen aangetoont door een statisticus dat dit niet het geval is. Iedere keer dat je een missie vliegt is de kans 1 op 40.
Het vliegtuig en het afweergeschut hebben geen geheugen.
Zo ook voor de vliegtuigmaatschappij, chrashes en de vliegtuigen.
Natuurlijk heb je gelijk. Maar ook weer een beetje niet.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee hoor
Risico is altijd even groot.
Vertelquote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:10 schreef groggy het volgende:
[..]
Ik snap hoe statistiek werkt. de kans dat een vliegtuig naar beneden komt zetten is altijd gelijk (afgezien van de invloeden van weer, maatschappij, piloten, route etc etc)
maar de kans dat een vliegtuig 2 dagen achtereen neerstort is wel een stuk kleiner..
Statistiek is dan ook geen wetenschappelijke methode, het is een vorm van waarschijnlijkheidsberekening.quote:maar een crash van 20 jaar geleden gelijk waarderen aan een crash van gister vind ik niet terecht.
Maar dat is natuurlijk ook zo en m.i. ook wel verklaarbaar door bijv. kwaliteit/opleiding van personeel, werkroosters enz.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar een maatschappij met duidelijk meer doden per passagier kilometer dan een ander over een langere periode is wel degelijk minder veilig, statistisch gezien.
http://www.bndestem.nl/al(...)spraken-in-krant.ecequote:- Directeur Julius ter Haar van Oad in Holten vindt dat er nooit een verband mag zijn tussen de prijs van een reis en de veiligheid. In de extra editie gisteren van De Telegraaf is volgens hem op ongepaste wijze gebruik gemaakt van zijn algemeen bedoelde uitspraak.
Volgens de landelijke krant heeft Ter Haar gezegd dat Nederlanders steeds meer risico nemen door spotgoedkoop en met de meest vage maatschappijen de lucht in te gaan. ,,Het dramatische ongeval in Tripoli mag niet los worden gezien van de drang van steeds meer touroperators om mensen voor een schijntje de wereld rond te sturen'', aldus de krant. Ter Haar wordt vervolgens geciteerd met: ,,Wat de ramp precies veroorzaakt heeft, moet uiteraard nog blijken en het is natuurlijk verschrikkelijk voor de slachtoffers en hun familie. Maar dit moest een keer gebeuren."
En: ,,Het draait in grote delen van de branche alleen nog maar om prijs, prijs, prijs." De reisondernemer heeft na het gewraakte artikel contact opgenomen met de ANVR en met Kras en Stip Reizen waarvan passagiers in het ramptoestel zaten.
,,Ik heb de twee touroperators uitgelegd dat ik de aan mij toegedichte woorden niet heb gebezigd. Ik heb zeer zorgvuldig en zeer summier een algemene opmerking over veiligheid in de reiswereld gemaakt. Dat is compleet uit zijn verband gerukt.''
,,Het is op dit moment allesbehalve gepast om opmerkingen te maken over de veiligheid terwijl de oorzaak van de ramp nog niet eens bekend is.''
Kras en Stip hebben volgens Ter Haar de uitleg goed opgepakt en hadden begrip voor diens toelichting.
Oad zou niet zo lang geleden een aanbod van Afriqiyah om Nederlanders spotgoedkoop naar Zuid-Afrika te vliegen hebben afgeslagen. ,,We hebben er even naar gekeken, maar het vervolgens heel bewust niet gedaan. We vertrouwden het niet, kregen slechte informatie en vonden het niet veilig."
kans dat het vliegtuig neerstort is bv 0,1quote:
Aan de ene kant heb je helemaal gelijk, aan de andere kant is het ook erg begrijpelijk. De plotselinge dood van 100 mensen, in één keer dus, is een stuk directer dan die van 1000 mensen, onafhankelijk van elkaar, verspreid over het jaar. Dat directe maakt indruk, ook al is vliegen dan veiliger dan thuis blijven en alles potdicht houdenquote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Klopt, maar de kans dat de volgende crash na de 132e vlucht is, is net zo groot,quote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:52 schreef groggy het volgende:
[..]
kans dat het vliegtuig neerstort is bv 0,1
de kans dat het vliegtuig 2x achtereen neerstort is 0,1*0,1
Het is het verschil tussen risico, en risico beleving. Tussen veiligheid en veiligheids beleving. Helaas is de focus van politiek en media vooral op de beleving en niet op de risicos en de veiligheid.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:56 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Aan de ene kant heb je helemaal gelijk, aan de andere kant is het ook erg begrijpelijk. De plotselinge dood van 100 mensen, in één keer dus, is een stuk directer dan die van 1000 mensen, onafhankelijk van elkaar, verspreid over het jaar. Dat directe maakt indruk, ook al is vliegen dan veiliger dan thuis blijven en alles potdicht houden
klopt.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt, maar de kans dat de volgende crash na de 132e vlucht is, is net zo groot,
Maar iedere vlucht heeft een kans van neerstorten van 0,1 of er nu net eentje is neergestort of niet
Ja en nee. De kans dat er morgen twee vliegtuigen neerstorten is (met jouw getallen) 0,1 * 0,1. Het eerste vliegtuig heeft een kans van 0,1. Het tweede vliegtuig heeft ook een kans van 0,1, ongeacht wat het eerste vliegtuig doet.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:52 schreef groggy het volgende:
[..]
kans dat het vliegtuig neerstort is bv 0,1
de kans dat het vliegtuig 2x achtereen neerstort is 0,1*0,1
dat is ook de som die ik maak, ik verander de cijfers niet.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:13 schreef Light het volgende:
[..]
Ja en nee. De kans dat er morgen twee vliegtuigen neerstorten is (met jouw getallen) 0,1 * 0,1. Het eerste vliegtuig heeft een kans van 0,1. Het tweede vliegtuig heeft ook een kans van 0,1, ongeacht wat het eerste vliegtuig doet.
Oh, dat stond er ook al.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |