abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81383384
quote:
ROTTERDAM - "Het dramatische ongeval in Tripoli mag niet los worden gezien van de drang van steeds meer touroperators om mensen voor een schijntje de wereld rond te sturen. Het is een risico om met vage en spotgoedkope vliegtuigmaatschappijen de lucht in te gaan. Het moest een keer gebeuren."

Dat zegt Julius ter Haar van touroperator Hotelplan vandaag aan de Telegraaf. Gisteren stortte een vliegtuig van Afriqiyah Airways neer in Libië, ongeveer een kilometer voor de landingsbaan in Triopoli. Alle inzittenden kwamen om, behalve een Nederlands jongetje van 9 jaar uit Tilburg. Hij werd verschillende malen geopereerd en is ondertussen bij bewustzijn.

Ook Nederlandse passagiers van Afriqiyah Airways hebben al kritiek geuit op de chaotische organisatie van het bedrijf. Peter Koek, die vorige maand strandde, getuigt: "Afriqiyah kon geen onderdelen krijgen in Johannesburg en deze moesten toen ingevlogen worden vanuit Europa. Dit heeft vier dagen geduurd. De organisatie maakte een zeer slechte indruk. Geen noodplannen en geen samenwerking met andere maatschappijen."

Alcohol en vette vingers
Ook Ank Holthuizen heeft slechte ervaringen. "Het toestel was binnen behoorlijk vettig, overal vette vingers. Het personeel dronk tijdens het werk en stonk naar alcohol."

Volgens Ter Haar is dit deels de schuld van de prijsverlagingen. "Ik weet dat me dit bij Kras en Stip (goedkope Nederlandse touroperators die reizen naar Zuid-Afrika organiseren met Afriqiyah Airways, nvdr) niet in dank wordt afgenomen en dat het natuurlijk niet het goede moment is. Maar toch vind ik dat het juist nu gezegd moet worden: het draait in grote delen van de branche alleen nog maar om prijs, prijs, prijs."

Behalve prijsvechters Kras en Stip kreeg ook Oad (moederbedrijf van Hotelplan, nvdr) nog niet zo lang geleden een aanbod van Afriqiyah om Nederlanders spotgoedkoop naar Zuid-Afrika te vliegen. "We hebben er even naar gekeken, maar het vervolgens heel bewust niet gedaan. We vertrouwden het niet, kregen slechte informatie en vonden het niet veilig."

350 euro
Dat soms nog geen 350 euro die voor een retourtje Johannesburg wordt gevraagd, toont volgens Ter Haar aan dat dit een maatschappij is waar je eigenlijk niet mee wilt vliegen. "Maar toch gaan er touroperators mee in zee omdat de prijsdruk in de branche moordend is en veel reizigers er kennelijk geen probleem mee hebben in Tripoli over te stappen."

"Goedkoop is natuurlijk niet per definitie onveilig en uiteraard kan er morgen ook iets met KLM gebeuren", geeft Ter Haar toe. "Maar iedereen weet dat dat een veilige maatschappij is. Dan is het wel echt een ongeluk.

Veiligheid ondergeschikt?
"Dit soort ongelukken treft uiteindelijk wel de hele reisbranche. We moeten af van de huidige situatie waarin we elkaar gek maken met bodemprijzen en de betrouwbaarheid van de luchtvaartmaatschappij of andere reisonderdelen ondergeschikt dreigt te raken". (CBR)
Bron: AD
  Admin donderdag 13 mei 2010 @ 16:11:54 #2
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_81383424
Bullshit, werd gister al onderuit gehaald door experts bij Paul&Witteman
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  † In Memoriam † donderdag 13 mei 2010 @ 16:13:37 #3
137949 Disana
pi_81383486
Het enige wat hij kan noemen is dat er eens een paar onderdelen moesten komen. In Pauw en Witteman is door een expert gezegd dat vliegen ongeacht de prijs altijd veilig is. Benno Baksteen zat ernaast en ontkende het niet.
pi_81383497
Goed excuses om de prijzen te gaan verhogen zeker.
pi_81383499
Wil meneer Ter Haar even reclame maken voor zijn (zogenaamde) ultra-veilige vliegvakanties ofzo
  donderdag 13 mei 2010 @ 16:14:16 #6
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_81383506
Potje jam bij de Aldi zit ook meer gezondheidsrisico in dan bij AH
pi_81383546
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:13 schreef Disana het volgende:
Het enige wat hij kan noemen is dat er eens een paar onderdelen moesten komen. In Pauw en Witteman is door een expert gezegd dat vliegen ongeacht de prijs altijd veilig is. Benno Baksteen zat ernaast en ontkende het niet.
Statistisch gezien is het veiliger dan reizen met de auto en het aantal ongelukken afgezet tegen het aantal vluchten is zeer miniem. Het aantal doden is zelfs in absolute zin vrij beperkt en dan is het ook nog eens zo dat als er iets gebeurt, dat ineens tientallen doden oplevert, in tegenstelling tot een ongeluk met een auto.

Maar neemt niet weg dat de ene maatschappij wat meer aandacht schenkt aan onderhoud, onderdelen, controle en opleiding personeel dan de andere.
  donderdag 13 mei 2010 @ 16:16:06 #8
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_81383557
Misschien moet je het omdraaien, en zorgen de woekerprijzen van Schiphol/KLM-Air-France er wel voor dat steeds meer Nederlanders zichzelf gedwongen voelen om alternatieven te zoeken
  donderdag 13 mei 2010 @ 16:16:31 #9
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_81383582
Het vliegtuig was hagelnieuw. Dus dat lijkt me onzin.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 13 mei 2010 @ 16:16:41 #10
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_81383585
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:11 schreef yvonne het volgende:
Bullshit, werd gister al onderuit gehaald door experts bij Paul&Witteman
wat zei die dan, als ik vragen mag?

Overigens loop je als reizer wel meer risico naarmate je vaker overstapt.
Intelligent, but fucked up.
  donderdag 13 mei 2010 @ 16:18:36 #11
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_81383657
Dat zou betekenen dat de bemanningen van dit soort maatschappijen dagelijks een mislukte zelfmoordpoging doet? Yeah right!
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
  donderdag 13 mei 2010 @ 16:19:06 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_81383674
Er is geen enkele reden aan te nemen dat dit ongeluk wat te maken heeft met de prijs van de tickets. Het was een gloednieuwe airbus en Lufthansa doet het onderhoud.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_81383781
Ter Haar praat poep. Laten we hem eraan herinneren dat er vorig jaar eenzelfde type vliegtuig van KLM Air France in de oceaan verdween.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  Admin donderdag 13 mei 2010 @ 16:22:27 #14
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_81383802
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:16 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

wat zei die dan, als ik vragen mag?

Overigens loop je als reizer wel meer risico naarmate je vaker overstapt.
Hier staat meer:
vanaf daar:
Vliegtuig crash in Tripoli, met 70 Nederlandse doden #7
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_81383812
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Er is geen enkele reden aan te nemen dat dit ongeluk wat te maken heeft met de prijs van de tickets. Het was een gloednieuwe airbus en Lufthansa doet het onderhoud.
Je kan je misschien alleen vragen stellen over de opleiding van piloten. Is die in alle landen even goed?

Dat is iets waar ik eigenlijk nog niemand vragen over heb horen stellen.
pi_81383816
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:16 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Overigens loop je als reizer wel meer risico naarmate je vaker overstapt.
gebaseerd op wat?
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_81383841
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:16 schreef StateOfMind het volgende:
Het vliegtuig was hagelnieuw. Dus dat lijkt me onzin.
Want? Nieuwe vliegtuigen kennen geen technische problemen? Bij nieuwe vliegtuigen is er niets aan de hand als de piloot een foutje maakt?
pi_81383878
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:22 schreef kawotski het volgende:

[..]

gebaseerd op wat?

Wellicht dat er relatief gezien vaker ongelukken gebeuren tijdens het opstijgen of tijdens het landen?
pi_81383917
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:24 schreef Halcon het volgende:

[..]

Wellicht dat er relatief gezien vaker ongelukken gebeuren tijdens het opstijgen of tijdens het landen?
zou kunnen maar is volgens mij niet meer dan een aanname
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_81383955
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:25 schreef kawotski het volgende:

[..]

zou kunnen maar is volgens mij niet meer dan een aanname
Volgens mij is dat best na te gaan. Men kent zowat alle vliegtuigongelukken die hebben plaatsgevonden en van de meesten weet men ook in welke fase van de vlucht het ongeluk plaats heeft gevonden.
  donderdag 13 mei 2010 @ 16:27:42 #21
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_81384003
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:22 schreef kawotski het volgende:

[..]

gebaseerd op wat?
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:24 schreef Halcon het volgende:

[..]

Wellicht dat er relatief gezien vaker ongelukken gebeuren tijdens het opstijgen of tijdens het landen?
Intelligent, but fucked up.
pi_81384020
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:16 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

wat zei die dan, als ik vragen mag?

Overigens loop je als reizer wel meer risico naarmate je vaker overstapt.
Het feit dat sommige maatschappijen kaartjes goedkoper aanbieden betekent niet dat ze besparen op de veiligheid van de toestellen. Er is geen correlatie tussen hoge prijzen en veiligheid. We hebben dat vorig jaar nog gezien bij het ongeluk met het Air France toestel. Ongelukken gebeuren nu eenmaal omdat mensen bij het proces betrokken zijn. Het kan iedere maatschappij overkomen. Uiteraard is het wel zo dat sommige maatschappijen wel hun zaken beter op orde hebben. Maar daar kun je niets over zeggen door alleen naar de prijzen te kijken van de vluchten.

Daarnaast is het belachelijk dat dergelijke kwesties naar boven komen. Je moet natuurlijk naar de achterliggende reden kijken waarom sommige maatschappijen eenmaal goedkoper zijn dan anderen. Ryanair verdient het meeste geld op de grond. Ze moeten het niet hebben van de vluchten zelf. Maar juist van de zaken eromheen. En als je kijkt naar de statistieken dan zul je ook zien dan er ondanks de lage tarieven zeer zeker niet wordt bezuinigd op veiligheid bij een maatschappij zoals Ryanair. Ik noem maar het volgende: er is nog nooit een dodelijk ongeluk voorgekomen bij Ryanair. De 233 vliegtuigen zijn gemiddeld slechts 3 jaar oud. En van wat ik weet worden ze zeer uitvoerig onderhouden.

Meneer Julius ter Haar van touroperator Hotelplan moet dan ook een eind oprotten met zijn onzin. Hij probeert verkapt een slaatje uit de angst van mensen te slaan door even passant zijn bedrijf neer te zetten als een veilige firma.
pi_81384042
De kwaliteit van de diensten van Afriqiyah is discutabel, echter neigen de veiligheids-argumenten meer richting naar laster.
  donderdag 13 mei 2010 @ 16:28:53 #24
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_81384045
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:25 schreef kawotski het volgende:

[..]

zou kunnen maar is volgens mij niet meer dan een aanname
is een feit

Het opstijgen en landen is het gevaarlijkst.
Intelligent, but fucked up.
pi_81384135
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 16:28 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

is een feit

Het opstijgen en landen is het gevaarlijkst.
nou, kom maar op met de cijfers dan.

Ik kan 100000 x opstijgen en landen met Qantas tegen 1 x Afriqiyah of Garuda..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')