Bron: ADquote:ROTTERDAM - "Het dramatische ongeval in Tripoli mag niet los worden gezien van de drang van steeds meer touroperators om mensen voor een schijntje de wereld rond te sturen. Het is een risico om met vage en spotgoedkope vliegtuigmaatschappijen de lucht in te gaan. Het moest een keer gebeuren."
Dat zegt Julius ter Haar van touroperator Hotelplan vandaag aan de Telegraaf. Gisteren stortte een vliegtuig van Afriqiyah Airways neer in Libië, ongeveer een kilometer voor de landingsbaan in Triopoli. Alle inzittenden kwamen om, behalve een Nederlands jongetje van 9 jaar uit Tilburg. Hij werd verschillende malen geopereerd en is ondertussen bij bewustzijn.
Ook Nederlandse passagiers van Afriqiyah Airways hebben al kritiek geuit op de chaotische organisatie van het bedrijf. Peter Koek, die vorige maand strandde, getuigt: "Afriqiyah kon geen onderdelen krijgen in Johannesburg en deze moesten toen ingevlogen worden vanuit Europa. Dit heeft vier dagen geduurd. De organisatie maakte een zeer slechte indruk. Geen noodplannen en geen samenwerking met andere maatschappijen."
Alcohol en vette vingers
Ook Ank Holthuizen heeft slechte ervaringen. "Het toestel was binnen behoorlijk vettig, overal vette vingers. Het personeel dronk tijdens het werk en stonk naar alcohol."
Volgens Ter Haar is dit deels de schuld van de prijsverlagingen. "Ik weet dat me dit bij Kras en Stip (goedkope Nederlandse touroperators die reizen naar Zuid-Afrika organiseren met Afriqiyah Airways, nvdr) niet in dank wordt afgenomen en dat het natuurlijk niet het goede moment is. Maar toch vind ik dat het juist nu gezegd moet worden: het draait in grote delen van de branche alleen nog maar om prijs, prijs, prijs."
Behalve prijsvechters Kras en Stip kreeg ook Oad (moederbedrijf van Hotelplan, nvdr) nog niet zo lang geleden een aanbod van Afriqiyah om Nederlanders spotgoedkoop naar Zuid-Afrika te vliegen. "We hebben er even naar gekeken, maar het vervolgens heel bewust niet gedaan. We vertrouwden het niet, kregen slechte informatie en vonden het niet veilig."
350 euro
Dat soms nog geen 350 euro die voor een retourtje Johannesburg wordt gevraagd, toont volgens Ter Haar aan dat dit een maatschappij is waar je eigenlijk niet mee wilt vliegen. "Maar toch gaan er touroperators mee in zee omdat de prijsdruk in de branche moordend is en veel reizigers er kennelijk geen probleem mee hebben in Tripoli over te stappen."
"Goedkoop is natuurlijk niet per definitie onveilig en uiteraard kan er morgen ook iets met KLM gebeuren", geeft Ter Haar toe. "Maar iedereen weet dat dat een veilige maatschappij is. Dan is het wel echt een ongeluk.
Veiligheid ondergeschikt?
"Dit soort ongelukken treft uiteindelijk wel de hele reisbranche. We moeten af van de huidige situatie waarin we elkaar gek maken met bodemprijzen en de betrouwbaarheid van de luchtvaartmaatschappij of andere reisonderdelen ondergeschikt dreigt te raken". (CBR)
Statistisch gezien is het veiliger dan reizen met de auto en het aantal ongelukken afgezet tegen het aantal vluchten is zeer miniem. Het aantal doden is zelfs in absolute zin vrij beperkt en dan is het ook nog eens zo dat als er iets gebeurt, dat ineens tientallen doden oplevert, in tegenstelling tot een ongeluk met een auto.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:13 schreef Disana het volgende:
Het enige wat hij kan noemen is dat er eens een paar onderdelen moesten komen. In Pauw en Witteman is door een expert gezegd dat vliegen ongeacht de prijs altijd veilig is. Benno Baksteen zat ernaast en ontkende het niet.
wat zei die dan, als ik vragen mag?quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:11 schreef yvonne het volgende:
Bullshit, werd gister al onderuit gehaald door experts bij Paul&Witteman
Hier staat meer:quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:16 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
wat zei die dan, als ik vragen mag?
Overigens loop je als reizer wel meer risico naarmate je vaker overstapt.
Je kan je misschien alleen vragen stellen over de opleiding van piloten. Is die in alle landen even goed?quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Er is geen enkele reden aan te nemen dat dit ongeluk wat te maken heeft met de prijs van de tickets. Het was een gloednieuwe airbus en Lufthansa doet het onderhoud.
gebaseerd op wat?quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:16 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Overigens loop je als reizer wel meer risico naarmate je vaker overstapt.
Want? Nieuwe vliegtuigen kennen geen technische problemen? Bij nieuwe vliegtuigen is er niets aan de hand als de piloot een foutje maakt?quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:16 schreef StateOfMind het volgende:
Het vliegtuig was hagelnieuw. Dus dat lijkt me onzin.
quote:
zou kunnen maar is volgens mij niet meer dan een aannamequote:Op donderdag 13 mei 2010 16:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wellicht dat er relatief gezien vaker ongelukken gebeuren tijdens het opstijgen of tijdens het landen?
Volgens mij is dat best na te gaan. Men kent zowat alle vliegtuigongelukken die hebben plaatsgevonden en van de meesten weet men ook in welke fase van de vlucht het ongeluk plaats heeft gevonden.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:25 schreef kawotski het volgende:
[..]
zou kunnen maar is volgens mij niet meer dan een aanname
quote:
quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wellicht dat er relatief gezien vaker ongelukken gebeuren tijdens het opstijgen of tijdens het landen?
Het feit dat sommige maatschappijen kaartjes goedkoper aanbieden betekent niet dat ze besparen op de veiligheid van de toestellen. Er is geen correlatie tussen hoge prijzen en veiligheid. We hebben dat vorig jaar nog gezien bij het ongeluk met het Air France toestel. Ongelukken gebeuren nu eenmaal omdat mensen bij het proces betrokken zijn. Het kan iedere maatschappij overkomen. Uiteraard is het wel zo dat sommige maatschappijen wel hun zaken beter op orde hebben. Maar daar kun je niets over zeggen door alleen naar de prijzen te kijken van de vluchten.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:16 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
wat zei die dan, als ik vragen mag?
Overigens loop je als reizer wel meer risico naarmate je vaker overstapt.
is een feitquote:Op donderdag 13 mei 2010 16:25 schreef kawotski het volgende:
[..]
zou kunnen maar is volgens mij niet meer dan een aanname
nou, kom maar op met de cijfers dan.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:28 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
is een feit
Het opstijgen en landen is het gevaarlijkst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |