Ik ben eens gaan zoeken of dit wel helemaal de waarheid is.quote:Wat ik eerder al (wat sarcastisch) zei. De wereld is over bevolkt. We zouden liever ook eens actief aan geboorte beperking doen wereldwijd.
Veel fokkers schijnen te denken dat geboorte beperking in ontwikkingslanden DE oplossing is voor het probleem.quote:In Nederland moet de bevolking juist stijgen om de vergrijzing op te vangen. De derdewereldlanden zouden inderdaad eens wat meer zelf zelfbeheersing mogen uitoefenen.
Een fokker
Mijn stelling is dan ook: “Bevolkingsgroei is geen milieu probleem, mits we de leefstijl van de rijkeren veranderen.”quote:There is enough for everybody's need, but not enough for anybody's greed
Mahatma Ghandi
quote:Op woensdag 28 april 2010 14:17 schreef alors het volgende:
Kijk eens wat er gebeurt als een ontwikkelingsland als China zich ontwikkelt. Ze gaan alleen maar meer en meer gebruiken en vervuilen, net als wij. Daar kan tot nu toch nog geen technologie tegenop.
Leefstijl van rijkeren veranderen is volgens mij een utopie.
Ik bedoelde met rijken inderdaad ons zelf, maar ook delen van China dat steeds rijker wordt mogen we tot de rijken rekenen.quote:Op woensdag 28 april 2010 14:21 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Je begrijpt toch wel dat met rijkeren ons allemaal bedoelt wordt? Toch TS? Het kapitalisme is een verrot en doorgeslagen systeem. Dat is het grootste probleem.
Dat quote had ik vooral geplaa ts om de bewijzen dat veel fokkers vinden dat inperken van de bevolkingsgroei een wondermiddel is dat veel problemen oplost. Ik zal het wat duidelijker maken.quote:De bevolking moet niet stijgen om de vergrijzing op te vangen. Dat is wel heel erg kortzichtig. Als mensen nu massaal kinderen gaan krijgen, heb je daarna nog een vergrijzingsgolf! Dan blijf je bezig.
Hoe denk je met een ander systeem miljarden mensen te kunnen voeden?quote:Op woensdag 28 april 2010 14:21 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Je begrijpt toch wel dat met rijkeren ons allemaal bedoelt wordt? Toch TS? Het kapitalisme is een verrot en doorgeslagen systeem. Dat is het grootste probleem.
quote:Op woensdag 28 april 2010 14:29 schreef Chewie het volgende:
[..]
Hoe denk je met een ander systeem miljarden mensen te kunnen voeden?
quote:Op woensdag 28 april 2010 18:25 schreef kawotski het volgende:
Overbevolking is wel degelijk een probleem. Om een simpel voorbeeld erbij te halen, als de dijken doorbreken zit je ook niet op meer water te wachten. De wereldbevolking moet beperkt worden tenzij je straks wil inleveren op voedsel, gezondheid etc.. komen de oorlogen vanzelf wel en voila we zitten binnen no-time op het niveau van Afrika..
André Klukhuhn, De geschiedenis van het denken (Amsterdam 2006)quote:[In het boek The Population Explosion van het Amerikaanse echtpaar Paul en Anne Ehrlich] wordt ons voorgerekend dat de belasting van het milieu door een relatief rijke westerling - auto's, was- en afwasmachines, airco's, verwarming, licht, reizen - gemiddeld 220 maal groter is dan die door een derdewereldbewoner. Dat betekent dat het gemiddelde aantal van twee kinderen per westerse vrouw nog met 220 vermenigvuldigd moet worden om een eerlijke vergelijking met de gezinsgrootte in de derde wereld mogelijk te maken. In relatie tot de milieubelasting heeft een gezin in de derde wereld dus gemiddeld vier en een gezin in het Westen gemiddeld 440 kinderen, waarmee we het wereldrecord glansrijk van Noord-Jemen hebben overgenomen. Daaruit kan geconcludeerd worden dat de bevolkingsdruk op het milieu niet in de eerste plaats wordt veroorzaakt door die paar miljard mensen aan de rand van het bestaan in de derde wereld, ondanks het geboorteoverschot aldaar, maar veel eerder door de in grootte aardig stabiliserende bevolkingsgroep westerlingen die het er goed van nemen.
China investeert de laatste jaren juist veel meer dan de westerse wereld in schone technologie en duurzame energie - al is een groot deel van de industrie nog steeds erg vervuilend.quote:Op woensdag 28 april 2010 14:17 schreef alors het volgende:
Kijk eens wat er gebeurt als een ontwikkelingsland als China zich ontwikkelt. Ze gaan alleen maar meer en meer gebruiken en vervuilen, net als wij. Daar kan tot nu toch nog geen technologie tegenop.
Nee hoor, als jij je leefstijl kan veranderen, dan kunnen anderen dat ook en als we dat allemaal massaal doen dan verandert de hele maatschappij. Het is dus prima mogelijk en daarom geen utopie.quote:Leefstijl van rijkeren veranderen is volgens mij een utopie.
Kijk, deze man stelt een goede vraag: dit zal de belangrijkste vraag worden de komende decennia. We zullen nieuwe organisatie en distributiemethoden moeten bedenken, maar vooral: we zullen een andere manier van denken / leven moeten aanleren.quote:Op woensdag 28 april 2010 14:29 schreef Chewie het volgende:
[..]
Hoe denk je met een ander systeem miljarden mensen te kunnen voeden?
Ik bedoelde niet te zeggen dat er dus twintig miljard mensen op aarde moeten komen. Meer bedoelde ik te zeggen dat als men in het westen zich een wat bescheidener levensstijl aan zou meten, het misschien mogelijk is dat de rest van de wereld iets beter kan rondkomen, waardoor ze minder kinderen nodig hebben.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:41 schreef alors het volgende:
Maar moet je wel 20 miljard mensen op aarde willen?
Natuurlijk kun je zoveel rijst kweken. Maar willen mensen elke dag rijst of aardappels? Nee die willen vis en vlees, zeker als ze zich gaan ontwikkelen. En waar haal je dat vandaan? Er is nu in veel gebieden al sprake van overbevissing en vis kweken brengt vaak veel schade toe aan het milieu. Vlees kost enorm veel water en mais of soja.
Nog niet dus, maar de mens heeft al wel eerder laten zien tot zaken in staat te zijn, die honderd jaar eerder nog voor onmogelijk werden gehouden.quote:Bovendien bestaat er wel zoiets als welvaart voor iedereen? En al helemaal voor 20 miljard mensen.
Niet de overbevolking maar juist de op dwang gebaseerde organisatie- en distributiemethoden zijn het probleem. Chewie stelde dan ook geen vraag maar liet TS fijntjes weten dat er geen enkel systeem zoveel welvaart, voedsel en schone lucht oplevert als het vrije kapitalisme.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:34 schreef lightbearer het volgende:
Kijk, deze man stelt een goede vraag: dit zal de belangrijkste vraag worden de komende decennia. We zullen nieuwe organisatie en distributiemethoden moeten bedenken, maar vooral: we zullen een andere manier van denken / leven moeten aanleren.
Hmm, ten eerste ging het hierbij om de huidige consumptiepatronen en betrof het geen extrapolaties over de toekomst. Ten tweede heb ik het nergens in mijn betoog over dwang. Nee nee, het gaat hier om bewustwording, om de verspreiding van kennis, waardoor mensen zelf gaan inzien dat ze bewuster met het milieu zullen moeten omgaan, willen ze de aarde toekomstbestendig maken. Ik geloof dus zeker in vrijheid.quote:Op donderdag 29 april 2010 00:01 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Niet de overbevolking maar juist de op dwang gebaseerde organisatie- en distributiemethoden zijn het probleem. Chewie stelde dan ook geen vraag maar liet TS fijntjes weten dat er geen enkel systeem zoveel welvaart, voedsel en schone lucht oplevert als het vrije kapitalisme.
De doemscenario's van Ehrlich en consorten zijn allang achterhaald. Altijd baseren dat soort mensen zich op de huidige consumptiepatronen. Die worden vervolgens geëxtrapoleerd naar de volgende decennia en voila: een rampscenario is geboren. Het verkoopt in elk geval goed. There's nothing like a good apocalypse.
[ afbeelding ]
Die zal ik een quoten als er weer eens een discussie is over overmatige vleesconsumptie. Enquote:Op woensdag 28 april 2010 23:17 schreef lightbearer het volgende:
gemiddeld 220 maal groter is dan die door een derdewereldbewoner. Dat betekent dat het gemiddelde aantal van twee kinderen per westerse vrouw nog met 220 vermenigvuldigd moet worden om een eerlijke vergelijking met de gezinsgrootte in de derde wereld mogelijk te maken. In relatie tot de milieubelasting heeft een gezin in de derde wereld dus gemiddeld vier en een gezin in het Westen gemiddeld 440 kinderen,
[..]
André Klukhuhn, De geschiedenis van het denken (Amsterdam 2006)
Ik bedoelde de wereld en niet alleen Nederland, na het Tenzij geef je de werkelijke oplossingen. De afrikaanse bevolking heeft veel minder invloed op het milieu.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 03:36 schreef RAH0WA het volgende:
wordt er eentje wakker.
Ja natuurlijk is overbevolking het grootste probleem.
Tenzij je minder wilt eten en voortaan gewoon wilt gaan fietsen omdat er geen benzine is voor 50 miljoen mensen in Nederland.
Er zijn nu al veel te veel mensen. Miljoenen, zo niet miljarden mensen lijden dagelijks honger. En we hebben nu al een probleem met landbouwgrond.quote:Op zondag 9 mei 2010 16:35 schreef DennisMoore het volgende:
Volgens alle verwachtingen vlakt die bevolkingstoename enorm af, dankzij de economische vooruitgang en daarmee gepaard gaand dalend geboortecijfer. We zitten dus straks écht niet met 20 miljard mensen ofzo. Als ik 't me goed herinner, blijven we steken op 9 miljard en zou 't zelfs wat dalen.
Mja, doordat ze bijvoorbeeld in Sudan lekker oorlogje aan 't spelen zijn. Heeft niet echt met de hoeveelheid voedsel te maken.quote:Op zondag 9 mei 2010 16:36 schreef Boldface het volgende:
Er zijn nu al veel te veel mensen. Miljoenen, zo niet miljarden mensen lijden dagelijks honger. En we hebben nu al een probleem met landbouwgrond.
Als je je beseft dat je met de 'rijkeren' de gehele westerse wereld bedoeld ben ik het eens met de stelling.quote:Op woensdag 28 april 2010 13:51 schreef TomLievense het volgende:
Op milieu forums kom je vaak reacties als deze tegen:
[..]
Mijn stelling is dan ook: “Bevolkingsgroei is geen milieu probleem, mits we de leefstijl van de rijkeren veranderen.”
Inderdaad. Voor iedere persoon die erbij komt, is er weer X aantal ruimte en goederen nodig.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:40 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als je je beseft dat je met de 'rijkeren' de gehele westerse wereld bedoeld ben ik het eens met de stelling.
Als we allemaal massaal stoppen met autorijden, stoppen met stroom verbruiken wat opgewekt is met fossiele brandstoffen en allemaal in woongemeenschappen gaan wonen dan kunnen er best nog een paar miljard mensen bij ja.
De vraag is dan alleen of je dat wel zou willen.
Je merkt het al: ik ben voor minder bevolkingsgroei. Mensen hebben ruimte nodig om zich goed te voelen, je merkt in de grote steden en in de randstad bv al dat mensen veel geirriteerder zijn en meer stress hebben doordat je overal over de mensen moet crowdsurfen. Je nergens door kan rijden, je nooit eens een rustig plekje kan vinden en je altijd burenoverlast hebt doordat we met veel te veel mensen op elkaar gepropt zitten.
Nope, want hoe denk jij dan die grootschalige (industriële) voedselproductie op gang te krijgen om die miljarden monden te voeden? Dat redden we echt niet met een aardappelveldje achter iedere Bijlmer-flat.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:40 schreef Metro2005 het volgende:
Als we allemaal massaal stoppen met autorijden, stoppen met stroom verbruiken wat opgewekt is met fossiele brandstoffen en allemaal in woongemeenschappen gaan wonen dan kunnen er best nog een paar miljard mensen bij ja.
Altijd leuk om dit soort dingen uit te zoekenquote:Op donderdag 29 april 2010 00:06 schreef Salvad0R het volgende:De wereld is zo inefficiënt ingedeeld dat het niet eens grappig meer is. Iedereen kan op het continent van Australië leven en nog steeds anderhalve hectare per persoon hebben. En dan heb je de rest van de wereld nog over.
En het fenomeen flat of wooncomplex bestaat zeker niet. En iedereen is natuurlijk ten alle tijden gelijktijdig buiten. Ik denk wat woonoppervlakte betreft dat het meer beleid is wat bepaalt hoe dichtbevolkt de steden worden gebouwd. In Nederland schijnt dat bv. maar 10-15% van het oppervlak ter beschikking is gesteld voor woningbouw ed. Er is dus genoeg leefruimte voor iedereen. Wat betreft direkte milieu-vervuiling enzo durf ik geen kritiek op te geven.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 15:24 schreef Premium_Quality het volgende:
[..]
Altijd leuk om dit soort dingen uit te zoeken
Ik kwam uit op 0,1117 hectare per persoon, een stuk minder. Dat is 1117 vierkante meter, dus iets van 33 bij 33 meter. Hoewel dat best veel lijkt moet je niet vergeten dat mensen ook moeten werken, er voedsel verbouwd moet worden, er genoeg water moet zijn, grondstoffen, er wegen moeten zijn etc.
De bevolkingsdichtheid zou ongeveer zo veel zijn als de provincie Utrecht. Maar ik denk niet dat een provincie als Utrecht zou kunnen bestaan zonder te kunnen importeren van andere gebieden.
Australië is zo dor dat het moeite heeft om 22 miljoen mensen te onderhouden, laat staan 6,8 miljard. De vraag is of er mensen zouden kunnen wonen in de woestijngebieden. Het lijkt me sterk; het grondwater in Australië zou verdwijnen.
Kijk eens in Gapminder hoe sterk dit cijfers de afgelopen 10 jaar al gedaald is in Yemen: www.bit.ly/a388ydquote:Op dinsdag 11 mei 2010 21:59 schreef Tarak het volgende:
Toch krijgen Nederlandse vrouwen niet eens 2 kinderen per vrouw en in Jemen 6 kinderen per vrouw. Dat gaat op termijn tot hongersnood en oorlog leiden, en dat is toch echt hun eigen probleem.
Slechts 1% van de vruchtbare grond wordt gebruikt voor voedselteelt, de meeste grond wordt gebruikt om oorlog te voerenquote:Op zondag 9 mei 2010 16:36 schreef Boldface het volgende:
[..]
Er zijn nu al veel te veel mensen. Miljoenen, zo niet miljarden mensen lijden dagelijks honger. En we hebben nu al een probleem met landbouwgrond.
1117 vierkante meter, 1117 dagen niet in dit topic gepost.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 15:24 schreef Premium_Quality het volgende:
[..]
Altijd leuk om dit soort dingen uit te zoeken
Ik kwam uit op 0,1117 hectare per persoon, een stuk minder. Dat is 1117 vierkante meter, dus iets van 33 bij 33 meter. Hoewel dat best veel lijkt moet je niet vergeten dat mensen ook moeten werken, er voedsel verbouwd moet worden, er genoeg water moet zijn, grondstoffen, er wegen moeten zijn etc.
De bevolkingsdichtheid zou ongeveer zo veel zijn als de provincie Utrecht. Maar ik denk niet dat een provincie als Utrecht zou kunnen bestaan zonder te kunnen importeren van andere gebieden.
Australië is zo dor dat het moeite heeft om 22 miljoen mensen te onderhouden, laat staan 6,8 miljard. De vraag is of er mensen zouden kunnen wonen in de woestijngebieden. Het lijkt me sterk; het grondwater in Australië zou verdwijnen.
Klopt. Maar het is nog wel actueel.quote:
Hebben we in de 20ste eeuw niet genoeg ellende meegemaakt met het opleggen van planmatige politiekeconomische systemen?quote:Op zondag 2 juni 2013 02:19 schreef JaJammerJan het volgende:
Ik dacht dat het in het topic al duidelijk geworden is. Niet overpopulatie is het probleem, maar de markteconomie en de manier van leven die daarbij hoort.
Waarom gaat dit zoals het gaat? Omdat onze markteconomie leidt tot inefficiëntie en verspilling en het heeft deze nodig om goed te functioneren. We kunnen proberen onze problemen binnen ons huidige systeem op te lossen, maar omdat wat goed is voor ons en de aarde, niet goed is voor de markteconomie, gaat de economie kapot. De markteconomie is een anti-economie als je kijkt naar de definitie van economie wat inhoudt dat je zo efficiënt en duurzaam mogelijk probeert te zijn. We moeten dus van ons economische systeem af.
Een Resource Based / Natural Law economy zou het huidige economische systeem kunnen vervangen.
Je hebt twee zaken niet zo goed begrepen. Onze huidige problemen kunnen niet veroorzaakt zijn door een markteconomie want die kennen we niet. Onze economie wordt volledig gestuurd en gemanipuleerd door een elitaire klasse die we politici noemen.quote:Op zondag 2 juni 2013 02:19 schreef JaJammerJan het volgende:
Ik dacht dat het in het topic al duidelijk geworden is. Niet overpopulatie is het probleem, maar de markteconomie en de manier van leven die daarbij hoort.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Waarom gaat dit zoals het gaat? Omdat onze markteconomie leidt tot inefficiëntie en verspilling en het heeft deze nodig om goed te functioneren. We kunnen proberen onze problemen binnen ons huidige systeem op te lossen, maar omdat wat goed is voor ons en de aarde, niet goed is voor de markteconomie, gaat de economie kapot. De markteconomie is een anti-economie als je kijkt naar de definitie van economie wat inhoudt dat je zo efficiënt en duurzaam mogelijk probeert te zijn. We moeten dus van ons economische systeem af.
Een Resource Based / Natural Law economy zou het huidige economische systeem kunnen vervangen.
Dat mislukte inderdaad net zo hard, wat overigens ook wel te verwachten viel. Elk systeem dat er alleen maar op gericht is om het 'verbruik' zo veel en zo hard mogelijk omhoog te schoppen is op termijn gedoemd om te falen.quote:Op zondag 2 juni 2013 08:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hebben we in de 20ste eeuw niet genoeg ellende meegemaakt met het opleggen van planmatige politiekeconomische systemen?
Elk systeem waarin de mens wordt gedwongen tegen zijn natuur in te gaan is gedoemd te mislukken.quote:Op zondag 2 juni 2013 12:25 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat mislukte inderdaad net zo hard, wat overigens ook wel te verwachten viel. Elk systeem dat er alleen maar op gericht is om het 'verbruik' zo veel en zo hard mogelijk omhoog te schoppen is op termijn gedoemd om te falen.
Communisme was in vele opzichten gelijk aan een markteconomie. Ook daar moest men consumeren, was er competitie en was economische groei het belangrijkst. Een Resource Based / Natural Law economy is nog nooit geprobeerd. Het dichtst wat er bij in de buurt is gekomen is wat de Technocracy Inc Movement in de Verenigde Staten wilde in de jaren 30.quote:Op zondag 2 juni 2013 08:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hebben we in de 20ste eeuw niet genoeg ellende meegemaakt met het opleggen van planmatige politiekeconomische systemen?
Onze economie heeft voor het grootste deel voor de politiek gezorgd zoals wij die hebben. De politiek en hun wetten is een product van onze economie.quote:Op zondag 2 juni 2013 08:41 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je hebt twee zaken niet zo goed begrepen. Onze huidige problemen kunnen niet veroorzaakt zijn door een markteconomie want die kennen we niet. Onze economie wordt volledig gestuurd en gemanipuleerd door een elitaire klasse die we politici noemen.
Een markteconomie, als die er wel zou zijn, zou zorgen voor het 100% doelmatig inzetten van mensen en middelen en die zou verspilling juist tegengaan.
En wat Piet zegt.
Waarschijnlijk heeft al ons gedrag een oorsprong in onze menselijke natuur. Competitie, corruptie, het komt allemaal van oorsprong uit onze natuur. Maar onze natuur is niet het enige wat ons gedrag bepaalt. Als we gedrag als competitie, corruptie of hebberigheid gaan belonen, dan is dat het gedrag dat je krijgt.quote:Op zondag 2 juni 2013 12:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Elk systeem waarin de mens wordt gedwongen tegen zijn natuur in te gaan is gedoemd te mislukken.
Inderdaad better communisme. Dan heeft niemand iets, lekker goed voor het milieu.quote:Op woensdag 28 april 2010 14:21 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Beter een Resource Based / Natural Law economyquote:Op zondag 2 juni 2013 14:27 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Inderdaad better communisme. Dan heeft niemand iets, lekker goed voor het milieu.
Totaal anders dan wat we ooit op aarde hebben gehad.quote:
Als je het niet in een half A4 kan uitleggen snap je het nietquote:Op zondag 2 juni 2013 21:44 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Totaal anders dan wat we ooit op aarde hebben gehad.
Dit filmpje legt het een beetje uit, anders zou ik hier 10 pagina's tekst neer moeten zetten. Ik ben wel van plan om mogelijk in deze vakantie een groot Natural Law / Resource Based Economy topic te starten met een rijke opening post.
Maar een mens heeft meer ruimte nodig dan alleen een stukje grond om zijn huis op te zetten. Denk aan landbouw, industrie, wegen, et cetera.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 22:28 schreef tntkiller het volgende:
http://overpopulationisamyth.com/pop101/
According to the U.N. Population Database, the world's population in 2010 will be 6,908,688,000. The landmass of Texas is 268,820 sq mi (7,494,271,488,000 sq ft).
So, divide 7,494,271,488,000 sq ft by 6,908,688,000 people, and you get 1084.76 sq ft/person. That's approximately a 33' x 33' plot of land for every person on the planet, enough space for a town house.
Given an average four person family, every family would have a 66' x 66' plot of land, which would comfortably provide a single family home and yard -- and all of them fit on a landmass the size of Texas. Admittedly, it'd basically be one massive subdivision, but Texas is a tiny portion of the inhabitable Earth.
Een virus dat iedere tokkie onvruchtbaar maakt?quote:Op zondag 16 juni 2013 22:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar een mens heeft meer ruimte nodig dan alleen een stukje grond om zijn huis op te zetten. Denk aan landbouw, industrie, wegen, et cetera.
Als je in Nederland kijkt is er eigenlijk al te weinig ruimte. Je kunt niets meer doen zonder een ander in de weg te zitten. Daarom gaat de ontwikkeling van veel zaken hier ook zo langzaam. En Nederland kan zichzelf niet meer op natuurlijke wijze voeden.
En dan nog de vraag: waarom zouden we miljarden en miljarden mensen wilen? Wat voegen die extra 9 miljard na die eerste miljard nog toe? Ze vreten en schijten alleen maar.
Je kunt beter streven naar 1 miljard intelligente, sterke, mooie, vrije, zelfstandige, creatieve mensen dan enorme vlakten te bebouwen met woningen voor vette Tokkies die chips vreten voor de TV en één keer per jaar een vliegreis maken. Volkomen zinloos in ieder opzicht is dat. Mensen die zich nauwelijks van zichzelf bewust zijn en daarom de naam mensen eigenlijk niet eens waard zijn!
De aarde zou prachtig zijn wanneer grote delen ongerept natuurgebied waren, met een paar wat dichter bevolkte gebieden met kwalitatief volwaardige mensen. Laten we zeggen 500 miljoen. Dan kunnen we ook veel aan wetenschap, technologie en kunst doen zonder dat we ons de hele dag druk hoeven te maken hoe we de Tokkies tevreden houden.
Gewoon op hun 15e verleiden tot sterilisatie met een kei-gave Samsung smartphone zal voldoende zijn denk ik.quote:Op zondag 16 juni 2013 22:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een virus dat iedere tokkie onvruchtbaar maakt?
Sorry, ik maakte een culturele referentie naar Dan Brown's laatste boekquote:Op zondag 16 juni 2013 22:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Gewoon op hun 15e verleiden tot sterilisatie met een kei-gave Samsung smartphone zal voldoende zijn denk ik.
Wat heeft Dan Brown met cultuur te maken?quote:Op zondag 16 juni 2013 22:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sorry, ik maakte een culturele referentie naar Dan Brown's laatste boek
En hier hoef je de kleuterschool niet eens voor afgemaakt te hebben inderdaad maar toch schijnen ze dat in Den haag niet helemaal te begrijpen. Of misschien wel begrijpen maar ja: korte termijn denken.quote:Op woensdag 28 april 2010 14:24 schreef Desunoto het volgende:
De bevolking moet niet stijgen om de vergrijzing op te vangen. Dat is wel heel erg kortzichtig. Als mensen nu massaal kinderen gaan krijgen, heb je daarna nog een vergrijzingsgolf! Dan blijf je bezig.
quote:Op zondag 16 juni 2013 22:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar een mens heeft meer ruimte nodig dan alleen een stukje grond om zijn huis op te zetten. Denk aan landbouw, industrie, wegen, et cetera.
Als je in Nederland kijkt is er eigenlijk al te weinig ruimte. Je kunt niets meer doen zonder een ander in de weg te zitten. Daarom gaat de ontwikkeling van veel zaken hier ook zo langzaam. En Nederland kan zichzelf niet meer op natuurlijke wijze voeden.
En dan nog de vraag: waarom zouden we miljarden en miljarden mensen wilen? Wat voegen die extra 9 miljard na die eerste miljard nog toe? Ze vreten en schijten alleen maar.
Je kunt beter streven naar 1 miljard intelligente, sterke, mooie, vrije, zelfstandige, creatieve mensen dan enorme vlakten te bebouwen met woningen voor vette Tokkies die chips vreten voor de TV en één keer per jaar een vliegreis maken. Volkomen zinloos in ieder opzicht is dat. Mensen die zich nauwelijks van zichzelf bewust zijn en daarom de naam mensen eigenlijk niet eens waard zijn!
De aarde zou prachtig zijn wanneer grote delen ongerept natuurgebied waren, met een paar wat dichter bevolkte gebieden met kwalitatief volwaardige mensen. Laten we zeggen 500 miljoen. Dan kunnen we ook veel aan wetenschap, technologie en kunst doen zonder dat we ons de hele dag druk hoeven te maken hoe we de Tokkies tevreden houden.
quote:Op zondag 16 juni 2013 22:20 schreef LXIV het volgende:
Het is beter om 1 miljard mensen een menswaardig leven te bieden, dan 10 miljard een mensonwaardig leven. Ik snap niet waarom mensen zo'n voorstander zijn van grote bevolkingsgroei.
Het is echt negatief voor bijna alles. Het is slecht voor de soortenrijkdom op aarde, het gebruik van grondstoffen, de leefbaarheid in de steden, de kansen voor iedere individuele mens, eigenlijk overal voor.
Wat heeft een culturele referentie met cultuur te maken?quote:Op zondag 16 juni 2013 22:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat heeft Dan Brown met cultuur te maken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |