abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 april 2010 @ 13:51:19 #1
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_80803407
Op milieu forums kom je vaak reacties als deze tegen:
quote:
Wat ik eerder al (wat sarcastisch) zei. De wereld is over bevolkt. We zouden liever ook eens actief aan geboorte beperking doen wereldwijd.
Ik ben eens gaan zoeken of dit wel helemaal de waarheid is.

Volgens het model van Paul Ehrlich is de populatiedruk op een ecosysteem (of de bronnen die een organisme gebruikt) gelijk aan het product van de volgende factoren: Het aantal individuen, het bronnen gebruik per individu en een technologie factor.
In het kort word de formule dan:

I (impact) = P (Population) * A(Affluence) * T(Technology) <1>
Waarbij T een getal is tussen de één en de nul, hoe lager het getal hoe verder de technologie is ontwikkeld.

Volgens dit model is zowel de welvaart als de populatie grote van invloed op de druk die de mens uitoefent op de aarde. Ook geeft het model aan dat een verbetering van de techniek de draagkracht van de aarde kan vergroten: Door verbeteringen in de techniek kunnen we dus met meer mensen op de aarde wonen, o.a. door verspilling tot het minimum te beperken.

Maar wat betekent dit nu voor de werkelijkheid, moeten we als de wide weerga proberen de bevolkingsgroei te stoppen of moeten we het bronnen gebruik per inwoner verkleinen. In de praktijk komt die er op neer, moeten in Europa en de VS zuiniger zijn op grondstoffen of moeten de ontwikkelingslanden hun bevolkingsgroei stoppen?
quote:
In Nederland moet de bevolking juist stijgen om de vergrijzing op te vangen. De derdewereldlanden zouden inderdaad eens wat meer zelf zelfbeheersing mogen uitoefenen.
Een fokker
Veel fokkers schijnen te denken dat geboorte beperking in ontwikkingslanden DE oplossing is voor het probleem.

In de ontwikkelingslanden is de bevolking het snelst gegroeid in de laatste decennium. Desalniettemin is de voetafdruk van de rijke landen sneller gestegen dan die van de arme landen die een enorme bevolkingsgroei doormaakten.
quote:
There is enough for everybody's need, but not enough for anybody's greed
Mahatma Ghandi
Mijn stelling is dan ook: “Bevolkingsgroei is geen milieu probleem, mits we de leefstijl van de rijkeren veranderen.”

In Nederland moet de bevolking juist stijgen om de vergrijzing op te vangen. De derdewereldlanden zouden inderdaad eens wat meer zelf zelfbeheersing mogen uitoefenen

[ Bericht 2% gewijzigd door TomLievense op 28-04-2010 14:34:27 ]
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
pi_80804210
Kijk eens wat er gebeurt als een ontwikkelingsland als China zich ontwikkelt. Ze gaan alleen maar meer en meer gebruiken en vervuilen, net als wij. Daar kan tot nu toch nog geen technologie tegenop.

Leefstijl van rijkeren veranderen is volgens mij een utopie.
know'm sayin?
word? word.
pi_80804342
quote:
Op woensdag 28 april 2010 14:17 schreef alors het volgende:
Kijk eens wat er gebeurt als een ontwikkelingsland als China zich ontwikkelt. Ze gaan alleen maar meer en meer gebruiken en vervuilen, net als wij. Daar kan tot nu toch nog geen technologie tegenop.

Je begrijpt toch wel dat met rijkeren ons allemaal bedoelt wordt? Toch TS? Het kapitalisme is een verrot en doorgeslagen systeem. Dat is het grootste probleem.
pi_80804431
De bevolking moet niet stijgen om de vergrijzing op te vangen. Dat is wel heel erg kortzichtig. Als mensen nu massaal kinderen gaan krijgen, heb je daarna nog een vergrijzingsgolf! Dan blijf je bezig.
  woensdag 28 april 2010 @ 14:27:57 #5
295457 TomLievense
pi_80804560
quote:
Op woensdag 28 april 2010 14:21 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Je begrijpt toch wel dat met rijkeren ons allemaal bedoelt wordt? Toch TS? Het kapitalisme is een verrot en doorgeslagen systeem. Dat is het grootste probleem.
Ik bedoelde met rijken inderdaad ons zelf, maar ook delen van China dat steeds rijker wordt mogen we tot de rijken rekenen.
quote:
De bevolking moet niet stijgen om de vergrijzing op te vangen. Dat is wel heel erg kortzichtig. Als mensen nu massaal kinderen gaan krijgen, heb je daarna nog een vergrijzingsgolf! Dan blijf je bezig.
Dat quote had ik vooral geplaa ts om de bewijzen dat veel fokkers vinden dat inperken van de bevolkingsgroei een wondermiddel is dat veel problemen oplost. Ik zal het wat duidelijker maken.

[ Bericht 15% gewijzigd door TomLievense op 28-04-2010 14:36:21 ]
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
pi_80804646
quote:
Op woensdag 28 april 2010 14:21 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Hoe denk je met een ander systeem miljarden mensen te kunnen voeden?
pi_80807839
quote:
Op woensdag 28 april 2010 14:29 schreef Chewie het volgende:

[..]

Andere systemen genoeg. Dat is het probleen niet.
pi_80813030
Overbevolking is wel degelijk een probleem. Om een simpel voorbeeld erbij te halen, als de dijken doorbreken zit je ook niet op meer water te wachten. De wereldbevolking moet beperkt worden tenzij je straks wil inleveren op voedsel, gezondheid etc.. komen de oorlogen vanzelf wel en voila we zitten binnen no-time op het niveau van Afrika..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_80813271
quote:
Op woensdag 28 april 2010 18:25 schreef kawotski het volgende:
Overbevolking is wel degelijk een probleem. Om een simpel voorbeeld erbij te halen, als de dijken doorbreken zit je ook niet op meer water te wachten. De wereldbevolking moet beperkt worden tenzij je straks wil inleveren op voedsel, gezondheid etc.. komen de oorlogen vanzelf wel en voila we zitten binnen no-time op het niveau van Afrika..

Absoluut. Zodra er een tekort komt aan essentiele overlevings-dingen zoals eten en drinken is het heel snel gedaan met beschaving.
  woensdag 28 april 2010 @ 20:32:00 #10
301238 jjsung
I Know I Had 2 Knock It Down
pi_80817879
maar wat zijn hier oplossingen voor mensen straffen voor het teveel kinderen maken?

uiteindelijk gaan we dan toch op de chinese lijken chinese leven al over de hele wereld
moet wij dat dan ook gaan doen? er lijden al genoeg plekken op aarde aan over bevolking zo ook wij hier in nederland dat is cker een groot mileu probleem

de aarde laat vaak genoeg van zich horen kijk maar wat er allemaal gebeurd
pi_80826457
Nee, niet de overbevolking, maar de westerse welvaart is het grootste milieuprobleem:
quote:
[In het boek The Population Explosion van het Amerikaanse echtpaar Paul en Anne Ehrlich] wordt ons voorgerekend dat de belasting van het milieu door een relatief rijke westerling - auto's, was- en afwasmachines, airco's, verwarming, licht, reizen - gemiddeld 220 maal groter is dan die door een derdewereldbewoner. Dat betekent dat het gemiddelde aantal van twee kinderen per westerse vrouw nog met 220 vermenigvuldigd moet worden om een eerlijke vergelijking met de gezinsgrootte in de derde wereld mogelijk te maken. In relatie tot de milieubelasting heeft een gezin in de derde wereld dus gemiddeld vier en een gezin in het Westen gemiddeld 440 kinderen, waarmee we het wereldrecord glansrijk van Noord-Jemen hebben overgenomen. Daaruit kan geconcludeerd worden dat de bevolkingsdruk op het milieu niet in de eerste plaats wordt veroorzaakt door die paar miljard mensen aan de rand van het bestaan in de derde wereld, ondanks het geboorteoverschot aldaar, maar veel eerder door de in grootte aardig stabiliserende bevolkingsgroep westerlingen die het er goed van nemen.
André Klukhuhn, De geschiedenis van het denken (Amsterdam 2006)
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
pi_80826781
Ik heb ooit ergens gelezen dat de huidige voedselproductie twintig miljard mensen op een gezonde manier in leven zou kunnen houden. Het probleem is alleen dat het overgrote deel in het westen wordt geconsumeerd en dat daar ook nog eens heel veel weg wordt gegooid.

David Attenborough zei ooit dat de aarde maar één miljard mensen aan zou kunnen, als die allemaal als de gemiddelde westerling zouden leven.
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
pi_80827066
quote:
Op woensdag 28 april 2010 14:17 schreef alors het volgende:
China investeert de laatste jaren juist veel meer dan de westerse wereld in schone technologie en duurzame energie - al is een groot deel van de industrie nog steeds erg vervuilend.
quote:
Nee hoor, als jij je leefstijl kan veranderen, dan kunnen anderen dat ook en als we dat allemaal massaal doen dan verandert de hele maatschappij. Het is dus prima mogelijk en daarom geen utopie.
pi_80827192
quote:
Op woensdag 28 april 2010 14:29 schreef Chewie het volgende:

[..]

Kijk, deze man stelt een goede vraag: dit zal de belangrijkste vraag worden de komende decennia. We zullen nieuwe organisatie en distributiemethoden moeten bedenken, maar vooral: we zullen een andere manier van denken / leven moeten aanleren.
pi_80827478
Maar moet je wel 20 miljard mensen op aarde willen?

Natuurlijk kun je zoveel rijst kweken. Maar willen mensen elke dag rijst of aardappels? Nee die willen vis en vlees, zeker als ze zich gaan ontwikkelen. En waar haal je dat vandaan? Er is nu in veel gebieden al sprake van overbevissing en vis kweken brengt vaak veel schade toe aan het milieu. Vlees kost enorm veel water en mais of soja.

Bovendien bestaat er wel zoiets als welvaart voor iedereen? En al helemaal voor 20 miljard mensen.
know'm sayin?
word? word.
pi_80827588
quote:
Op woensdag 28 april 2010 23:41 schreef alors het volgende:
Maar moet je wel 20 miljard mensen op aarde willen?

Natuurlijk kun je zoveel rijst kweken. Maar willen mensen elke dag rijst of aardappels? Nee die willen vis en vlees, zeker als ze zich gaan ontwikkelen. En waar haal je dat vandaan? Er is nu in veel gebieden al sprake van overbevissing en vis kweken brengt vaak veel schade toe aan het milieu. Vlees kost enorm veel water en mais of soja.
Ik bedoelde niet te zeggen dat er dus twintig miljard mensen op aarde moeten komen. Meer bedoelde ik te zeggen dat als men in het westen zich een wat bescheidener levensstijl aan zou meten, het misschien mogelijk is dat de rest van de wereld iets beter kan rondkomen, waardoor ze minder kinderen nodig hebben.

Overigens weet ik niet meer waar ik het vandaan heb, dus ik weet ook niet meer wat onder "huidige voedselproductie" verstaan werd. Ik ga er wel vanuit dat het niet alleen rijst en aardappels betrof.
quote:
Bovendien bestaat er wel zoiets als welvaart voor iedereen? En al helemaal voor 20 miljard mensen.
Nog niet dus, maar de mens heeft al wel eerder laten zien tot zaken in staat te zijn, die honderd jaar eerder nog voor onmogelijk werden gehouden.
pi_80828163
quote:
Op woensdag 28 april 2010 23:34 schreef lightbearer het volgende:
Kijk, deze man stelt een goede vraag: dit zal de belangrijkste vraag worden de komende decennia. We zullen nieuwe organisatie en distributiemethoden moeten bedenken, maar vooral: we zullen een andere manier van denken / leven moeten aanleren.
Niet de overbevolking maar juist de op dwang gebaseerde organisatie- en distributiemethoden zijn het probleem. Chewie stelde dan ook geen vraag maar liet TS fijntjes weten dat er geen enkel systeem zoveel welvaart, voedsel en schone lucht oplevert als het vrije kapitalisme.

De doemscenario's van Ehrlich en consorten zijn allang achterhaald. Altijd baseren dat soort mensen zich op de huidige consumptiepatronen. Die worden vervolgens geëxtrapoleerd naar de volgende decennia en voila: een rampscenario is geboren. Het verkoopt in elk geval goed. There's nothing like a good apocalypse.

[ Bericht 0% gewijzigd door HenriOsewoudt op 29-04-2010 00:08:02 ]
pi_80828301
Mensen die beweren dat overbevolking een probleem is, moeten eens vaker hun stinkstad uit.

De wereld is zo inefficiënt ingedeeld dat het niet eens grappig meer is. Iedereen kan op het continent van Australië leven en nog steeds anderhalve hectare per persoon hebben. En dan heb je de rest van de wereld nog over.

De structuur van het huidige internationale systeem is een fucking grap. Nederlandse boeren produceren voor het Oostblok en andersom, beiden gesponsord door subsidies die het Europese volk terug dient te betalen. Er wordt gehandeld om de handel zelf in stand te houden, ten koste van de productiviteit en efficiëntie van lokale gebieden.

Maarja, in dit soort topics krijg je alle human-haters united.

pi_80828603
...Daarbij komt dat wij met achtergestelde 19e eeuwse verbrandingstechnologie leven om te transporteren. De uitlaatgassen van 4 miljard autorijders is ondragelijk voor de planeet Aarde.

Maar in plaats van dat we overstappen op moderne technologie die ons gratis energie geeft middels electromagnetisme et cetera, gaan onze leiders beweren dat er mensen kapot moeten.

pi_80828904
quote:
Op donderdag 29 april 2010 00:01 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Niet de overbevolking maar juist de op dwang gebaseerde organisatie- en distributiemethoden zijn het probleem. Chewie stelde dan ook geen vraag maar liet TS fijntjes weten dat er geen enkel systeem zoveel welvaart, voedsel en schone lucht oplevert als het vrije kapitalisme.

De doemscenario's van Ehrlich en consorten zijn allang achterhaald. Altijd baseren dat soort mensen zich op de huidige consumptiepatronen. Die worden vervolgens geëxtrapoleerd naar de volgende decennia en voila: een rampscenario is geboren. Het verkoopt in elk geval goed. There's nothing like a good apocalypse.

[ afbeelding ]
Hmm, ten eerste ging het hierbij om de huidige consumptiepatronen en betrof het geen extrapolaties over de toekomst. Ten tweede heb ik het nergens in mijn betoog over dwang. Nee nee, het gaat hier om bewustwording, om de verspreiding van kennis, waardoor mensen zelf gaan inzien dat ze bewuster met het milieu zullen moeten omgaan, willen ze de aarde toekomstbestendig maken. Ik geloof dus zeker in vrijheid.

Kapitalisme impliceert vaak dat mensen vooral hun eigen belang nastreven, terwijl de bewustwording waar ik het over heb, er juist voor zorgt dat mensen zich vrijwillig gaan inzetten voor het mondiaal belang.

Wat betreft Chewie: ja, dat begrijp ik, misschien had ik een boven mijn post moeten zetten. We gaan er juist te snel van uit dat we ons in een soort systeem moeten bevinden dat volgens een vaste logica werkt, terwijl dit juist tegen onze vrijheid om nieuwere, betere methoden te bedenken ingaat.
  donderdag 29 april 2010 @ 01:38:50 #21
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_80829733
quote:
Op woensdag 28 april 2010 23:17 schreef lightbearer het volgende:
gemiddeld 220 maal groter is dan die door een derdewereldbewoner. Dat betekent dat het gemiddelde aantal van twee kinderen per westerse vrouw nog met 220 vermenigvuldigd moet worden om een eerlijke vergelijking met de gezinsgrootte in de derde wereld mogelijk te maken. In relatie tot de milieubelasting heeft een gezin in de derde wereld dus gemiddeld vier en een gezin in het Westen gemiddeld 440 kinderen,
[..]

André Klukhuhn, De geschiedenis van het denken (Amsterdam 2006)
Die zal ik een quoten als er weer eens een discussie is over overmatige vleesconsumptie. En
mensen stellen dat ze niks willen inleveren ' omdat ze daar in Afrika maar eens moeten stoppen met fokken'.

In Afrika is een kind een oudedagsvoorziening. In Nederland is vlees een luxe.
pi_80894540
wordt er eentje wakker.
Ja natuurlijk is overbevolking het grootste probleem.

Tenzij je minder wilt eten en voortaan gewoon wilt gaan fietsen omdat er geen benzine is voor 50 miljoen mensen in Nederland.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 18:32:27 #23
295457 TomLievense
pi_80908489
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 03:36 schreef RAH0WA het volgende:
wordt er eentje wakker.
Ja natuurlijk is overbevolking het grootste probleem.

Tenzij je minder wilt eten en voortaan gewoon wilt gaan fietsen omdat er geen benzine is voor 50 miljoen mensen in Nederland.
Ik bedoelde de wereld en niet alleen Nederland, na het Tenzij geef je de werkelijke oplossingen. De afrikaanse bevolking heeft veel minder invloed op het milieu.
pi_81216352
Deze week was er een reportage over dit onderwerp te zien in Eén Vandaag, vooral toegespitst op de vraag waarom het thema nog steeds taboe is:

http://www.eenvandaag.nl/(...)bevolking_een_taboe_

Ik ben er stellig van overtuigd dat overbevolking voor deze planeet een veel groter probleem is dan bijvoorbeeld CO2-uitstoot of klimaatschommelingen.
pi_81216604

Volgens de verwachtingen vlakt die bevolkingstoename enorm af, dankzij de economische vooruitgang en daarmee gepaard gaand dalend geboortecijfer. We zitten dus straks écht niet met 20 miljard mensen ofzo. Als ik 't me goed herinner, blijven we steken op 9 miljard en zou 't zelfs wat dalen.

[ Bericht 12% gewijzigd door DennisMoore op 09-05-2010 16:41:31 ]
pi_81216672
quote:
Op zondag 9 mei 2010 16:35 schreef DennisMoore het volgende:
Volgens alle verwachtingen vlakt die bevolkingstoename enorm af, dankzij de economische vooruitgang en daarmee gepaard gaand dalend geboortecijfer. We zitten dus straks écht niet met 20 miljard mensen ofzo. Als ik 't me goed herinner, blijven we steken op 9 miljard en zou 't zelfs wat dalen.
Er zijn nu al veel te veel mensen. Miljoenen, zo niet miljarden mensen lijden dagelijks honger. En we hebben nu al een probleem met landbouwgrond.
pi_81216925
quote:
Op zondag 9 mei 2010 16:36 schreef Boldface het volgende:

Er zijn nu al veel te veel mensen. Miljoenen, zo niet miljarden mensen lijden dagelijks honger. En we hebben nu al een probleem met landbouwgrond.
Mja, doordat ze bijvoorbeeld in Sudan lekker oorlogje aan 't spelen zijn. Heeft niet echt met de hoeveelheid voedsel te maken.
  zondag 9 mei 2010 @ 22:48:15 #28
224960 highender
Travellin' Light
pi_81232681
Het is maar hoe je overbevolking definieert. Mijn persoonlijke opvatting daarover is simpel, op het moment dat je vlees en vis moet kweken is er een onbalans en dus overbevolking. Met 7.000.000.000 zieltjes is dat niet zo gek, maar ja, mensen zien het als een recht om zich voort te planten, grote groepen religieuzen zelfs als een plicht. Jammer dat verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt
pi_81235077
Waarom is er dán een onbalans? En mogen we wel plantjes kweken, of moeten we weer terug naar 'verzamelen' in de wilde natuur?

Mogen koeien in een weiland wel van jou, of is dat ook onbalans? Een nomade met een kudde geiten?
  maandag 10 mei 2010 @ 10:16:02 #30
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_81243690
Overbevolking is afhankelijk van een aantal factoren. Naarmate welvaart stijgt, neemt het aantal kinderen per gezin af, maar hier zit ook een maximum aan. Ook is er expansie in de overbevolking naarmate de technologie toeneemt.

De hele wereld kan momenteel wel allemaal in de basisbehoefte worden voorzien, echter de distributie is zo slecht dat er zelfs niet 1 van de basisbehoefte kan worden voldaan. Voedsel...miljoenen mensen die dagelijk nog niet gevoed kunnen worden.

Maar zoals met alles zit overal een maximum aan. Als heel de wereld ons welvaartsniveau heeft als Nederland, dan heb je 3 planeten nodig.

Ik voorzie wel problemen in de toekomst, omdat we momenteel niet echt efficient met onze aarde en goederen omgaan. Gelukkig is de laatste 10 jaar de aardbewoner wel bewuster geworden van dit onderwerp en het milieu.
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
  maandag 10 mei 2010 @ 10:40:53 #31
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_81244371
quote:
Op woensdag 28 april 2010 13:51 schreef TomLievense het volgende:
Op milieu forums kom je vaak reacties als deze tegen:
[..]

Mijn stelling is dan ook: “Bevolkingsgroei is geen milieu probleem, mits we de leefstijl van de rijkeren veranderen.”
Als je je beseft dat je met de 'rijkeren' de gehele westerse wereld bedoeld ben ik het eens met de stelling.
Als we allemaal massaal stoppen met autorijden, stoppen met stroom verbruiken wat opgewekt is met fossiele brandstoffen en allemaal in woongemeenschappen gaan wonen dan kunnen er best nog een paar miljard mensen bij ja.
De vraag is dan alleen of je dat wel zou willen.

Je merkt het al: ik ben voor minder bevolkingsgroei. Mensen hebben ruimte nodig om zich goed te voelen, je merkt in de grote steden en in de randstad bv al dat mensen veel geirriteerder zijn en meer stress hebben doordat je overal over de mensen moet crowdsurfen. Je nergens door kan rijden, je nooit eens een rustig plekje kan vinden en je altijd burenoverlast hebt doordat we met veel te veel mensen op elkaar gepropt zitten.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 10 mei 2010 @ 11:06:53 #32
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_81245097
quote:
Op maandag 10 mei 2010 10:40 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als je je beseft dat je met de 'rijkeren' de gehele westerse wereld bedoeld ben ik het eens met de stelling.
Als we allemaal massaal stoppen met autorijden, stoppen met stroom verbruiken wat opgewekt is met fossiele brandstoffen en allemaal in woongemeenschappen gaan wonen dan kunnen er best nog een paar miljard mensen bij ja.
De vraag is dan alleen of je dat wel zou willen.

Je merkt het al: ik ben voor minder bevolkingsgroei. Mensen hebben ruimte nodig om zich goed te voelen, je merkt in de grote steden en in de randstad bv al dat mensen veel geirriteerder zijn en meer stress hebben doordat je overal over de mensen moet crowdsurfen. Je nergens door kan rijden, je nooit eens een rustig plekje kan vinden en je altijd burenoverlast hebt doordat we met veel te veel mensen op elkaar gepropt zitten.
Inderdaad. Voor iedere persoon die erbij komt, is er weer X aantal ruimte en goederen nodig.
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_81245377
quote:
Op maandag 10 mei 2010 10:40 schreef Metro2005 het volgende:

Nope, want hoe denk jij dan die grootschalige (industriële) voedselproductie op gang te krijgen om die miljarden monden te voeden? Dat redden we echt niet met een aardappelveldje achter iedere Bijlmer-flat.

Als morgen de benzine op is en de stroom uitvalt, dan kun je de lijken opstapelen in de straten.

'Ambachtelijke voedselproductie' is een nostalgische illusie.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 15:24:14 #34
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_81298764
quote:
Op donderdag 29 april 2010 00:06 schreef Salvad0R het volgende:De wereld is zo inefficiënt ingedeeld dat het niet eens grappig meer is. Iedereen kan op het continent van Australië leven en nog steeds anderhalve hectare per persoon hebben. En dan heb je de rest van de wereld nog over.
Altijd leuk om dit soort dingen uit te zoeken

Ik kwam uit op 0,1117 hectare per persoon, een stuk minder. Dat is 1117 vierkante meter, dus iets van 33 bij 33 meter. Hoewel dat best veel lijkt moet je niet vergeten dat mensen ook moeten werken, er voedsel verbouwd moet worden, er genoeg water moet zijn, grondstoffen, er wegen moeten zijn etc.

De bevolkingsdichtheid zou ongeveer zo veel zijn als de provincie Utrecht. Maar ik denk niet dat een provincie als Utrecht zou kunnen bestaan zonder te kunnen importeren van andere gebieden.

Australië is zo dor dat het moeite heeft om 22 miljoen mensen te onderhouden, laat staan 6,8 miljard. De vraag is of er mensen zouden kunnen wonen in de woestijngebieden. Het lijkt me sterk; het grondwater in Australië zou verdwijnen.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 16:43:09 #35
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_81302774
TS moet dit boek maar eens lezen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 17:06:32 #36
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_81303833
Mijn stelling is, overbevolking is een probleem en we hoeven onze leefstijl niet te veranderen als we allemaal stoppen met het nemen van (teveel) kinderen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 17:13:41 #37
45206 Pietverdriet
pi_81304126
Kinderbelasting ipv foksubsidies
  dinsdag 11 mei 2010 @ 21:41:50 #38
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_81315708
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 15:24 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Altijd leuk om dit soort dingen uit te zoeken

Ik kwam uit op 0,1117 hectare per persoon, een stuk minder. Dat is 1117 vierkante meter, dus iets van 33 bij 33 meter. Hoewel dat best veel lijkt moet je niet vergeten dat mensen ook moeten werken, er voedsel verbouwd moet worden, er genoeg water moet zijn, grondstoffen, er wegen moeten zijn etc.

De bevolkingsdichtheid zou ongeveer zo veel zijn als de provincie Utrecht. Maar ik denk niet dat een provincie als Utrecht zou kunnen bestaan zonder te kunnen importeren van andere gebieden.

Australië is zo dor dat het moeite heeft om 22 miljoen mensen te onderhouden, laat staan 6,8 miljard. De vraag is of er mensen zouden kunnen wonen in de woestijngebieden. Het lijkt me sterk; het grondwater in Australië zou verdwijnen.
En het fenomeen flat of wooncomplex bestaat zeker niet. En iedereen is natuurlijk ten alle tijden gelijktijdig buiten. Ik denk wat woonoppervlakte betreft dat het meer beleid is wat bepaalt hoe dichtbevolkt de steden worden gebouwd. In Nederland schijnt dat bv. maar 10-15% van het oppervlak ter beschikking is gesteld voor woningbouw ed. Er is dus genoeg leefruimte voor iedereen. Wat betreft direkte milieu-vervuiling enzo durf ik geen kritiek op te geven.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  dinsdag 11 mei 2010 @ 21:59:03 #39
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_81316704
Overbevolking is relatief. Het gaat ook om hoeveel mensen de grond ter plekke kan dragen. In dat opzicht kan een vruchtbaar land als Nederland verhoudingsgewijs meer mensen aan dan bijvoorbeeld een droog land als Jemen. Toch krijgen Nederlandse vrouwen niet eens 2 kinderen per vrouw en in Jemen 6 kinderen per vrouw. Dat gaat op termijn tot hongersnood en oorlog leiden, en dat is toch echt hun eigen probleem.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_81318003
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 21:59 schreef Tarak het volgende:

Toch krijgen Nederlandse vrouwen niet eens 2 kinderen per vrouw en in Jemen 6 kinderen per vrouw. Dat gaat op termijn tot hongersnood en oorlog leiden, en dat is toch echt hun eigen probleem.
Kijk eens in Gapminder hoe sterk dit cijfers de afgelopen 10 jaar al gedaald is in Yemen: www.bit.ly/a388yd
pi_81318550
http://overpopulationisamyth.com/pop101/

According to the U.N. Population Database, the world's population in 2010 will be 6,908,688,000. The landmass of Texas is 268,820 sq mi (7,494,271,488,000 sq ft).

So, divide 7,494,271,488,000 sq ft by 6,908,688,000 people, and you get 1084.76 sq ft/person. That's approximately a 33' x 33' plot of land for every person on the planet, enough space for a town house.

Given an average four person family, every family would have a 66' x 66' plot of land, which would comfortably provide a single family home and yard -- and all of them fit on a landmass the size of Texas. Admittedly, it'd basically be one massive subdivision, but Texas is a tiny portion of the inhabitable Earth.

[ Bericht 43% gewijzigd door tntkiller op 11-05-2010 22:36:18 ]
pi_81323140
Als je ziet dat de USA met 250 miljoen mensen 60% van de energie gebruiken dan weet je waar het probleem ligt.

De heffingsmuren tegen landbouwproducten uit Afrika is een van de grootste problemen, Afrika is het meest vruchtbaarste continent.

Alleen hebben zuidelijke volken niet geleerd collectief te sparen en reserveren, die leven al eeuwen bij de dag.
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
pi_81323360
quote:
Op zondag 9 mei 2010 16:36 schreef Boldface het volgende:

[..]

Slechts 1% van de vruchtbare grond wordt gebruikt voor voedselteelt, de meeste grond wordt gebruikt om oorlog te voeren
Denk aan Zimbabwe dat 40 jaar geleden de graanschuur van Afrika was, met dank aan de weggejaagde Britse boeren
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
  zondag 2 juni 2013 @ 00:57:35 #44
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_127310445
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 mei 2010 15:24 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Altijd leuk om dit soort dingen uit te zoeken ;)

1117 vierkante meter, 1117 dagen niet in dit topic gepost.

Mooie docu trouwens 'The Human Footprint'
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 2 juni 2013 @ 00:59:58 #45
45206 Pietverdriet
pi_127310546
Waardeloze kick
  zondag 2 juni 2013 @ 01:09:13 #46
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_127310847
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 00:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Waardeloze kick
Klopt. Maar het is nog wel actueel.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_127312775
Ik dacht dat het in het topic al duidelijk geworden is. Niet overpopulatie is het probleem, maar de markteconomie en de manier van leven die daarbij hoort.

Waarom gaat dit zoals het gaat? Omdat onze markteconomie leidt tot inefficiëntie en verspilling en het heeft deze nodig om goed te functioneren. We kunnen proberen onze problemen binnen ons huidige systeem op te lossen, maar omdat wat goed is voor ons en de aarde, niet goed is voor de markteconomie, gaat de economie kapot. De markteconomie is een anti-economie als je kijkt naar de definitie van economie wat inhoudt dat je zo efficiënt en duurzaam mogelijk probeert te zijn. We moeten dus van ons economische systeem af.
Een Resource Based / Natural Law economy zou het huidige economische systeem kunnen vervangen.
  zondag 2 juni 2013 @ 08:11:25 #48
45206 Pietverdriet
pi_127314380
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 02:19 schreef JaJammerJan het volgende:
Ik dacht dat het in het topic al duidelijk geworden is. Niet overpopulatie is het probleem, maar de markteconomie en de manier van leven die daarbij hoort.

Waarom gaat dit zoals het gaat? Omdat onze markteconomie leidt tot inefficiëntie en verspilling en het heeft deze nodig om goed te functioneren. We kunnen proberen onze problemen binnen ons huidige systeem op te lossen, maar omdat wat goed is voor ons en de aarde, niet goed is voor de markteconomie, gaat de economie kapot. De markteconomie is een anti-economie als je kijkt naar de definitie van economie wat inhoudt dat je zo efficiënt en duurzaam mogelijk probeert te zijn. We moeten dus van ons economische systeem af.
Een Resource Based / Natural Law economy zou het huidige economische systeem kunnen vervangen.
Hebben we in de 20ste eeuw niet genoeg ellende meegemaakt met het opleggen van planmatige politiekeconomische systemen?
  zondag 2 juni 2013 @ 08:41:14 #49
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_127314492
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 02:19 schreef JaJammerJan het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Je hebt twee zaken niet zo goed begrepen. Onze huidige problemen kunnen niet veroorzaakt zijn door een markteconomie want die kennen we niet. Onze economie wordt volledig gestuurd en gemanipuleerd door een elitaire klasse die we politici noemen.
Een markteconomie, als die er wel zou zijn, zou zorgen voor het 100% doelmatig inzetten van mensen en middelen en die zou verspilling juist tegengaan.
En wat Piet zegt.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_127317391
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 08:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hebben we in de 20ste eeuw niet genoeg ellende meegemaakt met het opleggen van planmatige politiekeconomische systemen?
Dat mislukte inderdaad net zo hard, wat overigens ook wel te verwachten viel. Elk systeem dat er alleen maar op gericht is om het 'verbruik' zo veel en zo hard mogelijk omhoog te schoppen is op termijn gedoemd om te falen.
  zondag 2 juni 2013 @ 12:30:20 #51
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_127317472
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:25 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Dat mislukte inderdaad net zo hard, wat overigens ook wel te verwachten viel. Elk systeem dat er alleen maar op gericht is om het 'verbruik' zo veel en zo hard mogelijk omhoog te schoppen is op termijn gedoemd om te falen.
Elk systeem waarin de mens wordt gedwongen tegen zijn natuur in te gaan is gedoemd te mislukken.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_127318624
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 08:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Communisme was in vele opzichten gelijk aan een markteconomie. Ook daar moest men consumeren, was er competitie en was economische groei het belangrijkst. Een Resource Based / Natural Law economy is nog nooit geprobeerd. Het dichtst wat er bij in de buurt is gekomen is wat de Technocracy Inc Movement in de Verenigde Staten wilde in de jaren 30.

quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 08:41 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je hebt twee zaken niet zo goed begrepen. Onze huidige problemen kunnen niet veroorzaakt zijn door een markteconomie want die kennen we niet. Onze economie wordt volledig gestuurd en gemanipuleerd door een elitaire klasse die we politici noemen.
Een markteconomie, als die er wel zou zijn, zou zorgen voor het 100% doelmatig inzetten van mensen en middelen en die zou verspilling juist tegengaan.
En wat Piet zegt.
Onze economie heeft voor het grootste deel voor de politiek gezorgd zoals wij die hebben. De politiek en hun wetten is een product van onze economie.
Dus hoe zou een markteconomie zorgen voor 100% efficiëntie als het voor nutteloze/inefficiëntie zaken als aandeelhandelaars, reclamemakers, competitie, monopolies en corruptie zorgt? Juist door de verwevenheid tussen de economie en de politiek werkt de markteconomie nog een beetje. Zonder politiek gaan echt niet al die eerder opgenoemde zaken opeens verdwijnen, terwijl de markteconomie die juist produceert.

quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:30 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Elk systeem waarin de mens wordt gedwongen tegen zijn natuur in te gaan is gedoemd te mislukken.
Waarschijnlijk heeft al ons gedrag een oorsprong in onze menselijke natuur. Competitie, corruptie, het komt allemaal van oorsprong uit onze natuur. Maar onze natuur is niet het enige wat ons gedrag bepaalt. Als we gedrag als competitie, corruptie of hebberigheid gaan belonen, dan is dat het gedrag dat je krijgt.
Competitie om een samenleving te onderhouden is nou eenmaal desastreus voor de wereld en dat is nou juist wat de markteconomie creëert.
  zondag 2 juni 2013 @ 14:27:16 #53
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_127320602
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2010 14:21 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Inderdaad better communisme. Dan heeft niemand iets, lekker goed voor het milieu.
pi_127321923
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2013 14:27 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Inderdaad better communisme. Dan heeft niemand iets, lekker goed voor het milieu.
Beter een Resource Based / Natural Law economy
  zondag 2 juni 2013 @ 15:18:05 #55
45206 Pietverdriet
pi_127322068
En vertel, hoe zou die functioneren!
  zondag 2 juni 2013 @ 16:31:07 #56
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_127324470
Ik denk ook dat de grootte van de bevolking ansich niet een probleem is, het probleem is de verdeling van de bevolking. Op het hete Afrikaanse continent wonen teveel mensen op verkeerde plekken om te voorzien van voedsel, en bijvoorbeeld op plekken zoals Siberië of Noord-Amerika woont op sommige plekken soms bijna niemand.

Ja, in Afrika sterven veel kinderen, maar er worden ook veel geboren. Daarom zijn die voedsel- en hulpprogramma's ook zo vreemd, dat is dweilen met de kraan open. Het zou beter zijn om een plan te bedenken wat ons in staat steld de bevolkingsdichtheid beter te reguleren.
Say what?
  zondag 2 juni 2013 @ 16:48:07 #57
181126 MouzurX
Misschien?
pi_127325032
Allemaal onzin die overbevolking. Er komen echt geen gigantische oorlogen om voedsel en mineralen, als er een tekort van komt worden er gewoon meer inspanningen verricht om het te verkrijgen.
Binnen een eeuw hebben we sowieso alle energie die we nodig hebben doordat iedereen zijn dak vol met zonnepanelen heeft liggen en we nucleaire fusie centrales hebben.

En 3d printers kunnen binnen een eeuw ook wel eten printen en meubelen(minder hout verbruik).
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zondag 2 juni 2013 @ 18:16:13 #58
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_127327805
Oh jee.
Teveel mensen hebben Inferno gelezen en gaan naar een 3 jaar oud topic :{.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_127336297
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 15:18 schreef Pietverdriet het volgende:
En vertel, hoe zou die functioneren!
Totaal anders dan wat we ooit op aarde hebben gehad.
Dit filmpje legt het een beetje uit, anders zou ik hier 10 pagina's tekst neer moeten zetten. Ik ben wel van plan om mogelijk in deze vakantie een groot Natural Law / Resource Based Economy topic te starten met een rijke opening post.
  zondag 16 juni 2013 @ 16:42:20 #60
45206 Pietverdriet
pi_127865054
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 21:44 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Totaal anders dan wat we ooit op aarde hebben gehad.
Dit filmpje legt het een beetje uit, anders zou ik hier 10 pagina's tekst neer moeten zetten. Ik ben wel van plan om mogelijk in deze vakantie een groot Natural Law / Resource Based Economy topic te starten met een rijke opening post.
Als je het niet in een half A4 kan uitleggen snap je het niet
  zondag 16 juni 2013 @ 22:20:33 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127880653
Het is beter om 1 miljard mensen een menswaardig leven te bieden, dan 10 miljard een mensonwaardig leven. Ik snap niet waarom mensen zo'n voorstander zijn van grote bevolkingsgroei.
Het is echt negatief voor bijna alles. Het is slecht voor de soortenrijkdom op aarde, het gebruik van grondstoffen, de leefbaarheid in de steden, de kansen voor iedere individuele mens, eigenlijk overal voor.
The End Times are wild
  zondag 16 juni 2013 @ 22:27:56 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127881152
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 mei 2010 22:28 schreef tntkiller het volgende:
http://overpopulationisamyth.com/pop101/

According to the U.N. Population Database, the world's population in 2010 will be 6,908,688,000. The landmass of Texas is 268,820 sq mi (7,494,271,488,000 sq ft).

So, divide 7,494,271,488,000 sq ft by 6,908,688,000 people, and you get 1084.76 sq ft/person. That's approximately a 33' x 33' plot of land for every person on the planet, enough space for a town house.

Given an average four person family, every family would have a 66' x 66' plot of land, which would comfortably provide a single family home and yard -- and all of them fit on a landmass the size of Texas. Admittedly, it'd basically be one massive subdivision, but Texas is a tiny portion of the inhabitable Earth.
Maar een mens heeft meer ruimte nodig dan alleen een stukje grond om zijn huis op te zetten. Denk aan landbouw, industrie, wegen, et cetera.
Als je in Nederland kijkt is er eigenlijk al te weinig ruimte. Je kunt niets meer doen zonder een ander in de weg te zitten. Daarom gaat de ontwikkeling van veel zaken hier ook zo langzaam. En Nederland kan zichzelf niet meer op natuurlijke wijze voeden.

En dan nog de vraag: waarom zouden we miljarden en miljarden mensen wilen? Wat voegen die extra 9 miljard na die eerste miljard nog toe? Ze vreten en schijten alleen maar.
Je kunt beter streven naar 1 miljard intelligente, sterke, mooie, vrije, zelfstandige, creatieve mensen dan enorme vlakten te bebouwen met woningen voor vette Tokkies die chips vreten voor de TV en één keer per jaar een vliegreis maken. Volkomen zinloos in ieder opzicht is dat. Mensen die zich nauwelijks van zichzelf bewust zijn en daarom de naam mensen eigenlijk niet eens waard zijn!

De aarde zou prachtig zijn wanneer grote delen ongerept natuurgebied waren, met een paar wat dichter bevolkte gebieden met kwalitatief volwaardige mensen. Laten we zeggen 500 miljoen. Dan kunnen we ook veel aan wetenschap, technologie en kunst doen zonder dat we ons de hele dag druk hoeven te maken hoe we de Tokkies tevreden houden.
The End Times are wild
  zondag 16 juni 2013 @ 22:35:52 #63
45206 Pietverdriet
pi_127881655
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 22:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar een mens heeft meer ruimte nodig dan alleen een stukje grond om zijn huis op te zetten. Denk aan landbouw, industrie, wegen, et cetera.
Als je in Nederland kijkt is er eigenlijk al te weinig ruimte. Je kunt niets meer doen zonder een ander in de weg te zitten. Daarom gaat de ontwikkeling van veel zaken hier ook zo langzaam. En Nederland kan zichzelf niet meer op natuurlijke wijze voeden.

En dan nog de vraag: waarom zouden we miljarden en miljarden mensen wilen? Wat voegen die extra 9 miljard na die eerste miljard nog toe? Ze vreten en schijten alleen maar.
Je kunt beter streven naar 1 miljard intelligente, sterke, mooie, vrije, zelfstandige, creatieve mensen dan enorme vlakten te bebouwen met woningen voor vette Tokkies die chips vreten voor de TV en één keer per jaar een vliegreis maken. Volkomen zinloos in ieder opzicht is dat. Mensen die zich nauwelijks van zichzelf bewust zijn en daarom de naam mensen eigenlijk niet eens waard zijn!

De aarde zou prachtig zijn wanneer grote delen ongerept natuurgebied waren, met een paar wat dichter bevolkte gebieden met kwalitatief volwaardige mensen. Laten we zeggen 500 miljoen. Dan kunnen we ook veel aan wetenschap, technologie en kunst doen zonder dat we ons de hele dag druk hoeven te maken hoe we de Tokkies tevreden houden.
Een virus dat iedere tokkie onvruchtbaar maakt?
  zondag 16 juni 2013 @ 22:38:52 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127881913
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2013 22:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een virus dat iedere tokkie onvruchtbaar maakt?
Gewoon op hun 15e verleiden tot sterilisatie met een kei-gave Samsung smartphone zal voldoende zijn denk ik.
The End Times are wild
  zondag 16 juni 2013 @ 22:41:11 #65
45206 Pietverdriet
pi_127882106
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 22:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Gewoon op hun 15e verleiden tot sterilisatie met een kei-gave Samsung smartphone zal voldoende zijn denk ik.
Sorry, ik maakte een culturele referentie naar Dan Brown's laatste boek
  zondag 16 juni 2013 @ 22:47:49 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127882590
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2013 22:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sorry, ik maakte een culturele referentie naar Dan Brown's laatste boek
Wat heeft Dan Brown met cultuur te maken?
The End Times are wild
  maandag 17 juni 2013 @ 09:08:20 #67
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_127892335
Mijn visie:
OVerbevolking is in zoverre een probleem dat de aarde misschien technisch gezien wel zoveel mensen aankan MITS mensen bereid zijn luxe in te leveren ( en dat wil niemand) want de aarde kan domweg niet genoeg produceren en opnemen om bv 9 miljard mensen auto te laten rijden.

De olie is nu al aan het opraken en luchtvervuiling is nu al een probleem. De aarde heeft niet genoeg grond om 20 miljard mensen in een eensgezinswoning te laten wonen en daarnaast heeeft de aarde niet genoeg fossiele brandstoffen om onze intensieve landbouw van energie te blijven voorzien en om iedereen van genoeg stroom en verwarming te voorzien.

We zullen dus met zijn allen fors in moeten schikken zouden we zoveel mensen kwijt moeten of de milieuproblemen tijdelijk aanvaarden (dat gaat namelijk geheid een keer mis met zoveel vervuiling) .
Daarnaast heb je nog het probleem dat mensen leefruimte nodig hebben. Je kan wel leuk stellen dat met 20 miljard mensen iedereen maar met 10 anderen in 1 appartement moet gaan wonen maar ik garandeer je nu alvast dat dat niet heel lang goed gaat. Ook zullen er binnen no time oorlogen uitbreken om de laatste fossiele brandstoffen en ga zo maar door.

Kijk maar eens wat een druk China bv al geeft op de olieprijs en op de wereldeconomie nu dat land met zijn 1 miljard inwoners ineens een stuk welvarender geworden is. De westerse levensstandaard is gewoon onmogelijk vol te houden met zoveel mensen. Dat kan alleen als de rest van de wereld arm blijft.

Kortom: technisch gezien kan het misschien maar je wil het gewoon niet omdat er zoveel aan een zijden draadje komt te hangen... het is gewoon een recept voor oorlog en drama.

De aarde heeft altijd een hele behoorlijke constante hoeveelheid mensen gehad , 1 miljard en dat explodeerde rond 1900 tot het de 6 miljard die we nu hebben. Je ziet nu al dat de resources op aarde in rap tempo opraken, dat de milieuproblemen zich opstapelen en dat we minder ruim kunnen wonen, dat wordt alleen maar erger als er nog meer mensen komen.

Dus ja, overbevolking is wel degelijk een heel groot probleem en absoluut het grootste milieuprobleem dat je je maar kan bedenken. Ik zou direct vóór stemmen als er een geboortebeperking tot maximaal 2 kinderen komt.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2010 14:24 schreef Desunoto het volgende:
En hier hoef je de kleuterschool niet eens voor afgemaakt te hebben inderdaad maar toch schijnen ze dat in Den haag niet helemaal te begrijpen. Of misschien wel begrijpen maar ja: korte termijn denken.

quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 22:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 22:20 schreef LXIV het volgende:
Het is beter om 1 miljard mensen een menswaardig leven te bieden, dan 10 miljard een mensonwaardig leven. Ik snap niet waarom mensen zo'n voorstander zijn van grote bevolkingsgroei.
Het is echt negatief voor bijna alles. Het is slecht voor de soortenrijkdom op aarde, het gebruik van grondstoffen, de leefbaarheid in de steden, de kansen voor iedere individuele mens, eigenlijk overal voor.
_O_

[ Bericht 17% gewijzigd door Metro2005 op 17-06-2013 09:19:08 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 17 juni 2013 @ 09:18:20 #68
45206 Pietverdriet
pi_127892493
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 22:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat heeft Dan Brown met cultuur te maken?
Wat heeft een culturele referentie met cultuur te maken?
pi_127903070
Ik verwacht wel dat er eens een echte dodelijke ziekte de kop opsteekt. En zo de overbevolkingsprobleem beperkt.
pi_127913396
Owww de geilheid van het geboorteverbod! Ik hoop zoooo erg dat het er gaat komen! *puppy eyes naar regering toe*

Meer dan 2 kinderen in een gezin die het niet kan betalen vind ik een doodszonde.
FOK YOU!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')