Light | zondag 18 april 2010 @ 13:37 |
![]() Volg de aswolk op radar http://www.sat24.nl/Eyjafjallajokull-volcano.aspx Camerabeelden (met vallend gesteente) Huidige asverspreiding boven Europa ![]() ![]() Vorige deeltjes in deze reeks Fotocollecties Aardbevingsoverzicht IJsland Externe links Frontpage FOK Verwante DE-links OP staat hier [ Bericht 1% gewijzigd door Light op 18-04-2010 14:22:52 (Meer links toegevoegd) ] | |
DemonRage | zondag 18 april 2010 @ 13:38 |
Het blijft maar stil met aardbevingen. | |
indahnesia.com | zondag 18 april 2010 @ 13:38 |
Het laatste nieuws is uit de OP overigens, omdat dit toch te snel gaat. ![]() | |
superworm | zondag 18 april 2010 @ 13:39 |
Lapo vorig topic: Gisteravond opnieuw foto's wezen maken op de Soestduinen. Grijsrode gloed is om de hele horizon heen te zien en wordt met het ondergaan van de zon steeds opvallender. Behalve die 'rode band', was de lucht gedurende de hele ondergang (was er 19:00-20:45) prachtig blauw. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
elcastel | zondag 18 april 2010 @ 13:40 |
Ik heb hier nu megaveel as in mijn asbak opeens !![]() TVP dus. | |
Falco | zondag 18 april 2010 @ 13:41 |
quote:Ik lolde. | |
indahnesia.com | zondag 18 april 2010 @ 13:41 |
quote:De Katla laat wel wat meer activiteit zien, maar wat het grafiekje precies zegt is mij een raadsel ![]() ![]() | |
R2cksson | zondag 18 april 2010 @ 13:41 |
IJsland! Poll: 100 Euro inzet! Verstoort het vliegverkeer nog X weken... Tussenstand: Ook een poll maken? Klik hier | |
kahaarin | zondag 18 april 2010 @ 13:42 |
quote:Is het misschien leuk dat de nieuwe TS dit elke keer er een beetje in plakt? http://www.nu.nl/binnenla(...)dag-middernacht.html Die bijvoorbeeld, en de laatste melding van de luchtvartautoriteiten oid? | |
indahnesia.com | zondag 18 april 2010 @ 13:43 |
quote:Dat zou best kunnen, maar weet niet of iedereen dit snapt. ![]() | |
Zith | zondag 18 april 2010 @ 13:44 |
quote:Mja, is het niet meer zien wat je wilt zien? Foto Kenya 2009: ![]() Zelfde kenmerken of niet? ![]() | |
djayzz | zondag 18 april 2010 @ 13:44 |
tvp voor de Apocalyps | |
superworm | zondag 18 april 2010 @ 13:45 |
quote:Ik heb geen flauw idee. ![]() ![]() | |
elcastel | zondag 18 april 2010 @ 13:45 |
quote: quote:Zeker ook testvluchten. | |
camaron | zondag 18 april 2010 @ 13:46 |
Ik houd mijn hart vast als de Katla ook gaat sputteren | |
indahnesia.com | zondag 18 april 2010 @ 13:47 |
quote: ![]() | |
Pietverdriet | zondag 18 april 2010 @ 13:48 |
Ik vraag me af of vulkaanstof ook in een diesel/otto motor verglaasd, of wordt dat allemaal afgevangen door de filters? | |
kahaarin | zondag 18 april 2010 @ 13:48 |
quote:Light, zou je dat willen doen? Luchtvaart nieuws wordt hier ge-update: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?cat=all Op nu.nl of iedere grote krantensite is er wel een bericht over de laatste wetenswaardigheden. | |
Zith | zondag 18 april 2010 @ 13:50 |
Eerste beelden van het leven in IJsland zijn ook al binnen, journalisten hebben en man en zn zoon gevolgd terwijl ze zich een weg door het verwoeste en donkere (door de as in de lucht) landschap proberen te slaan... triest beeld http://tinyurl.com/y34hzfl | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 13:52 |
quote:Het nieuws gaat vrij snel, wat nu actueel is, is over een paar uur allang weer achterhaald. Ik denk dat het dan niet veel zin heeft om linkjes in de OP te gooien. | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 13:54 |
quote:Oh, dat kan er wel bij ![]() | |
caspervc | zondag 18 april 2010 @ 13:55 |
quote:Werkelijk, gaat dit nu elk topic worden gepost ? ![]() | |
Resistor | zondag 18 april 2010 @ 13:55 |
quote:Ik geloof niet dat er veel kannibalen leven in IJsland ![]() | |
DemonRage | zondag 18 april 2010 @ 13:56 |
quote:Saaie film... en dan ook nog met zo'n kutjoch dat het woord "papa" met een kutaccent uitspreekt. | |
kahaarin | zondag 18 april 2010 @ 13:58 |
quote:Veel mensen lezen mee door de OP's te lezen, vaak wordt er 1 keer per dag een uitgebreid verslag gedaan over wat er aan de hand is, alle nieuws is niet handig maar 1 van de berichten over de huidige stand van zaken en het bericht van het luchtvaartnieuws is misschien wel fijn om te kunnen lezen zonder op linkjes te moeten klikken. Maar he, jij bent de TS, het is jouw OP, hij ziet er verder goed uit en je was lekker snel, thnx. ![]() | |
Drifter__ | zondag 18 april 2010 @ 14:00 |
tvpeeth | |
DemonRage | zondag 18 april 2010 @ 14:03 |
Geen rode stippen (= recente bevingen) meer:![]() | |
crazy987 | zondag 18 april 2010 @ 14:05 |
tvp | |
kahaarin | zondag 18 april 2010 @ 14:07 |
quote:Klopt, in het uitbarstingsgebied ook niet meer, magoed dat was gisteren ook even zo en toen begon het vrolijk weer, de IJslandse experts melden ook dat het rustiger wordt maar dat er nog steeds as wordt uitgestoten. Ben ik nu de enige die het een beetje stilte voor de storm vind lijken? Ik vertrouw het nog niets.... ![]() | |
DemonRage | zondag 18 april 2010 @ 14:08 |
quote:Idd een beetje het stilte voor de storm idee. | |
kahaarin | zondag 18 april 2010 @ 14:10 |
Net een nieuw bericht:quote:Lijkt mij niet verkeerd, als er maar regelmatig gemeten word en men geen risico neemt. | |
PiRANiA | zondag 18 april 2010 @ 14:11 |
Alle vliegtuigen in NL live volgen Nog een relevant topic ![]() | |
Sounddragon | zondag 18 april 2010 @ 14:12 |
quote:Dat laatste dus ![]() Een straalmotor van een vliegtuig heeft als het ware één hele grote inlaat aan de voorkant, en daar gaat het direkt de verbrandingskamer in en kan het pottenbakken beginnen ![]() In onze rollende voertuigen zit bijna altijd een filter wat aangezogen lucht filtert.. het zou wel kunnen dat die rap volzitten als je echt in zo'n asregen zou rijden, want daar zijn ze natuurlijk niet op berekend... | |
Clownbaby | zondag 18 april 2010 @ 14:14 |
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-valahnjuk/ check, hij doet het weer jeej! | |
kahaarin | zondag 18 april 2010 @ 14:17 |
quote:Ah, mooi zo, duurt wel ff voor hij geladen is. ![]() | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 14:18 |
quote: ![]() | |
DemonRage | zondag 18 april 2010 @ 14:18 |
@ TS: kun je de 2 andere webcams (zelfde site btw) ook ff toevoegen aan de OP? http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-fimmvorduhalsi/ http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-thorolfsfelli/ | |
June. | zondag 18 april 2010 @ 14:21 |
Tvp ![]() | |
MrBadGuy | zondag 18 april 2010 @ 14:22 |
Het blijft een mooi gezicht, zo'n strak blauwe lucht ![]() | |
PiRANiA | zondag 18 april 2010 @ 14:22 |
quote:Blauw/wit eigenlijk ![]() | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 14:23 |
quote:Staan erbij ![]() | |
J0ycie88 | zondag 18 april 2010 @ 14:28 |
ik wil dat de vliegtuigen weer gaan vliegen ![]() | |
sunmoonstar | zondag 18 april 2010 @ 14:30 |
Terug Vlieg Plane | |
R2cksson | zondag 18 april 2010 @ 14:32 |
quote:Nee, nu kan het weer worden zoals vroeger! Lang wachten, meer verlangen opbouwen! Nu is op vakantie gaan naar de Veluwe weer bijzonder! Spanje/Griekenland is weer de andere kant van de wereld! | |
Luchtje | zondag 18 april 2010 @ 14:34 |
quote:Er is net weer 1 rode stip bijgekomen. ![]() | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 14:35 |
De as lijkt te dalen. In de nieuwste info van het VAAC is het gebied met as tussen FL200 en FL350 (20.000 - 35.000 voet) een stuk kleiner dan het gebied tussen SFL en FL200 (0 - 20.000 voet).![]() | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 14:36 |
quote:Boven de atlantische oceaan? | |
Pietverdriet | zondag 18 april 2010 @ 14:38 |
quote:Vermoede dat ook al gezien de afzetting op mijn auto | |
Pietverdriet | zondag 18 april 2010 @ 14:39 |
quote:De droomwens van de linksmens | |
J0ycie88 | zondag 18 april 2010 @ 14:43 |
quote:Dat wil ik allemaal best, maar dan wel eerst mijn vriendje terug thuis hebben ![]() | |
-0- | zondag 18 april 2010 @ 14:47 |
Of het sneeuwt nu enorme vlokken of er komen brokken puin naar beneden op de webcam ![]() Er is ook bliksem bij dus de vulkaan is iig nog actief. | |
kwiwi | zondag 18 april 2010 @ 14:48 |
tvp | |
marcel-o | zondag 18 april 2010 @ 14:54 |
quote: | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 14:56 |
Even in m'n IJslandpics van vorig jaar gedoken (omdat E.T. er eerder vandaag ook iets over zei): Kracht van het water bij de uitbarsting en overstromingen in 1996. Stuk van de brug.... ![]() Wat info en plaatjes uit 1996: ![]() ![]() ![]() Links naar de grote versies zodat je ze beter kunt lezen: http://img.mobypicture.co(...)ac0e0c369c4_full.jpg http://img.mobypicture.co(...)34e23788558_full.jpg http://img.mobypicture.co(...)1be1e768ca9_full.jpg | |
hondenfokker | zondag 18 april 2010 @ 15:00 |
tvp | |
indahnesia.com | zondag 18 april 2010 @ 15:07 |
quote:tering hee.. ![]() | |
PiRANiA | zondag 18 april 2010 @ 15:11 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 15:12 |
quote:Dat dus ![]() Geeft ook maar weer es de afhankelijkheid van de ringroad aan... | |
basst2005 | zondag 18 april 2010 @ 15:13 |
Wat "Twitter updates": @AshAlerts: BREAKING: "Heavy gritty particles" recorded during test flights at 2,5km according to BBC: http://bit.ly/bA00JK @AshAlerts: Ground staff Amsterdam Schiphol Airport, being told to return home until Tuesday (and to stay stand-by) @BreakingNews: Update: BA cancels all flights on Monday due to risks from volcanic ash cloud, BA spokesman say | |
hondenfokker | zondag 18 april 2010 @ 15:15 |
VANAF 25 KM AFSTAND GEMAAKT!!![]() ![]() ![]() De komen van weerwoord be af. echt schitterend!. [ Bericht 4% gewijzigd door hondenfokker op 18-04-2010 15:38:04 ] | |
PiRANiA | zondag 18 april 2010 @ 15:15 |
quote:Wauw ![]() | |
Re | zondag 18 april 2010 @ 15:18 |
quote:vet! zo lekker uitgeslapen nu ik niet heb hoeven vliegen... ben benieuwd hoe groot de economsiche schade zal worden en of het allemaal wel waard was | |
PiRANiA | zondag 18 april 2010 @ 15:19 |
quote:Wat bedoel je met dat laatste? | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 15:20 |
quote:Nu al dik een miljard pond voor Europese luchtvaart wordt geschat. | |
hondenfokker | zondag 18 april 2010 @ 15:21 |
quote:hier ook een giro 555 voor? | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 15:22 |
quote:Nee, want dat heet bedrijfsrisico. | |
Citizen.Erased | zondag 18 april 2010 @ 15:22 |
quote:en straks natuurlijk nog de naweeën als er weer gestart wordt met vliegen. | |
E.T. | zondag 18 april 2010 @ 15:25 |
quote:die bedoelde ik idd! ![]() | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 15:26 |
quote:Yup. Maar genoeg andere sectoren waarvoor dit positief is. En ik hoop dat bij veel mensen het besef doordringt dat je voor veel reizen binnen Europa echt geen vliegtuig hoeft te nemen. Naar Parijs of Londen kan vanuit Nederland en België bijvoorbeeld prima met de trein (zeker vanuit het zuiden van het land). | |
Clownbaby | zondag 18 april 2010 @ 15:27 |
wtf zijn die rare beelden op de cam http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-valahnjuk/ rare bliksem achtige shit | |
Re | zondag 18 april 2010 @ 15:30 |
quote:was it as(h) bad as they said it could be | |
Luchtje | zondag 18 april 2010 @ 15:32 |
quote:Hmm ja vreemd idd. Het beweegt ook. Maar het lijkt ook een beetje op een reflectie op de lens ofzo. Edit: Het bibbert wel heel erg heen en weer. Echt een heel vaal gezicht. | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 15:32 |
quote:Dat laatste dus. | |
Sideshowbobbie | zondag 18 april 2010 @ 15:32 |
quote:Hoe vet dit ![]() | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 15:36 |
quote:Dat was best heftig, zo te zien. ![]() | |
Re | zondag 18 april 2010 @ 15:53 |
gisteren trouwens echt 200-300 man in de rij bij eurolines, lekker dus met de budgetbus door Europa | |
ondeugend | zondag 18 april 2010 @ 16:35 |
Heli's vliegen niet en werk gaat door. Huisgenoot vliegt dus niet naar het platform maar gaat met de boot. Om vervolgens op het platform te komen wacht hem daar... een mandje. ![]() | |
Seven. | zondag 18 april 2010 @ 16:52 |
tvp vanuit Mexico. Normaal gezien zou ik nu mijn jetlag liggen uitslapen, had om 7 uur moeten landen. Goh, eigenlijk mis ik mijn eigen bed best wel een beetje nu. Maar OK, weekje extra vakantie kan weinig kwaad ![]() | |
Omnifacer | zondag 18 april 2010 @ 16:56 |
tvp | |
JDude | zondag 18 april 2010 @ 16:56 |
quote:Whehe, straks ook een rijverbod voor de autosnelwegen? ![]() | |
Clownbaby | zondag 18 april 2010 @ 16:56 |
Waarschijnlijk gaat dit heel lang zo door, blijf thuis iedereen, sluit de ramen, deuren, elektriciteit en open je ogen! | |
Studiotje | zondag 18 april 2010 @ 16:57 |
quote:Bwhehe, vast in Mexico? ![]() | |
Clownbaby | zondag 18 april 2010 @ 16:59 |
quote:Hopelijk voor jou blijft het bij een week, het kan ook veel en veel langer duren. | |
Seven. | zondag 18 april 2010 @ 17:01 |
quote:Yep. Mexico City stond niet op het programma aanvankelijk. Maar ik wil wel in de buurt van het vliegveld zijn voor het geval dat ik toch weer kan vliegen, dus niet eerst 12 uur in een bus zitten of een binnenlandse vlucht moeten nemen. Ach, ik zit in een hostel voor nog geen 10 euro per nacht, voor 5 euro vreet je je helemaal vol en als het geld op is kan ik bij vrienden crashen aan de kust of gaan couchsurfen in bijvoorbeeld Washington (moet overstappen daar). Enig nadeel is dat ik alleen nog maar vieze kleren in mijn koffer heb, maar dat los ik vandaag wel op. | |
basst2005 | zondag 18 april 2010 @ 17:05 |
quote: | |
APK | zondag 18 april 2010 @ 17:10 |
Thuis Vlieg Post. | |
TC_Artemis | zondag 18 april 2010 @ 17:15 |
quote:Wauw, wat blijft de aarde toch fascinerend ![]() | |
larry91 | zondag 18 april 2010 @ 17:19 |
Ik heb zo een gevoel dat woensdag terugvliegen vanuit Beijing(net zoals vrijdag jl.) ook niks gaat worden. Zal dus wel weer achteraan het rijtje komen ergens eind april ![]() | |
Omnifacer | zondag 18 april 2010 @ 17:20 |
Ik begin eigenlijk nu pas de magnitude van die hele situatie door te krijgen ![]() | |
Lady-Miekie | zondag 18 april 2010 @ 17:21 |
Mijn mannetje is inmiddels in de auto gestapt. Vannacht nog ergens in Frankrijk overnachten en dan hopelijk morgen eindelijk thuis! ![]() Nou nog afwachten wanneer een vriend van ons (piloot bij KLM) terug kan vanuit Madrid... | |
Greys | zondag 18 april 2010 @ 17:22 |
tvp | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 17:29 |
@SkyNewsBreak Ryanair cancels all scheduled flights to and from the UK until 1pm on Wednesday. | |
MeneerKaktus | zondag 18 april 2010 @ 17:31 |
Iemand nog actuele info over Katla ? | |
superworm | zondag 18 april 2010 @ 17:33 |
quote:En een up to date plaatje van die wolk van gisteren, die zou toch vandaag/morgen overkomen? | |
Resistor | zondag 18 april 2010 @ 17:35 |
quote:Maar... maar.... dan krijg ik allemaal vulkaanstof in mijn ogen ![]() | |
jakkop | zondag 18 april 2010 @ 17:36 |
Even wat leuke reacties van telegraaf.nl ![]() "Het is wel erg stil bij VVD en CDA, niemand laat zich hierover zien. Zo gaat het nu ook met de burgers als je eenmaal op ze gestemd hebt." de hoge heren op het pluche ook altijd ![]() "Het is nog nooit zo schoon geweest boven nederland. De was kan gewoon weer buiten hangen. Mensen durven weer op een terrasje te zitten of uren buiten te lopen met hun hond. Bedankt Ijsland, graag nog de hele zomer." Inderdaad, ik kwam al jaren niet meer buiten! "we hebben 13 provincies elke provincie een vliegveld ,schiphol heeft 50.000 vluchten per jaar verdeel dat over de 13 provincies dus ieder zijn deel eerlijke verdeling van de lasten, voordeel minder autoverkeer lagere kosten ,dus alle klagers gaan verhuizen naar ijsland (lekker rustug en gaan met het vliegtuig naar hun werk)" Kunt u dat nog 1 keer uitleggen? "ja zo gaat het, als je het bestuur van je eigen land , in de handen legt in het idiote gedoe , en geld verkwistende rotzooi van de eu, we hadden met de meeste stemmen er tegen gestemd, maar bakje ellende drukt het er gewoon door.die vent moet ook echt niet weer aan het bewind komen, laten we daar nu met ze allen, tegen stemmen, misschien krijgen we dan weer iets te zeggen" Want ja, tenslotte weten we allemaal dat Balkenende die vulkaan heeft aangestoken. "heb uit een bron vernomen dat er niet gevlogen word vandaag maar dat er morgen weer gekeken wordt" Deze meneer heeft de krant gelezen denk ik. En last but not least: "Zolang links regeert zullen ze met allerlij nepargumenten en bangmakerijen komen om ons uit te knijpen en het leven zuur te maken. Geert doe hier aub wat aan. Ik vertrouw alleen op jouw woorden laat die anderen maar lullen." ![]() ![]() ![]() | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 17:37 |
quote:http://db.eurad.uni-koeln.de/promote/RLAQS/volcano.html | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 17:37 |
quote:Wat een hersenloze debielen hebben we toch in Nederland. Bah. | |
-0- | zondag 18 april 2010 @ 17:39 |
Godskolere die reacties van de telegraaf. ![]() Het erge is nog dat er echt mensen zijn die zo denken en Balkenende en de EU de schuld geven dus. ![]() Gisteren las ik ook een reactie van iemand die nooit maar dan ook nooit meer met de KLM zou vliegen het was schandalig dat ze nu al 3 dagen aan de grond stonden. Hmmja, andere maatschappijen vliegen nog volop door inderdaad. ![]() | |
Prowl | zondag 18 april 2010 @ 17:44 |
Ik zag net een propellervliegtuig en een helikopter vliegen ![]() | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 17:47 |
quote:Dan zou de lucht komende nacht helemaal schoon worden boven Nederland, en in de loop van morgenmiddag komt de nieuwe lading aan, rechtstreeks vanuit IJsland. | |
TC_Artemis | zondag 18 april 2010 @ 17:49 |
quote:GA ( general avation, non-commerciele sportvliegtuigjes ed ) morgen op own descretion vliegen ![]() | |
J0ycie88 | zondag 18 april 2010 @ 17:51 |
Misschien dat mijn ventje naar barcelona kan vliegen, en daar met de bus.. Ik hoop het zo voor hem.. | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 17:51 |
quote:Yup, daar schieten ze dus nog niks mee op.. | |
Carmw | zondag 18 april 2010 @ 17:52 |
Dit is vast wel eens voorbij gekomen, maar ik ben te lui om alle 8 delen door te lezen. Ik vroeg me af, op het nieuws staat dat er asexplosies ontstaan omdat de vulkaan onder een ijskap zit, en dan koelt de magma af. Maar ik snap niet hoe dat dan in z'n werking gaat, iemand die dat mij kan uitleggen? Ben wel benieuwd ![]() | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 17:57 |
quote:Jawel, je kunt het luchtruim tot bijvoorbeeld 16:00 openstellen. En in andere landen kan alles ook weer open, iig voorlopig. | |
Pietverdriet | zondag 18 april 2010 @ 18:00 |
quote:Zie het maar alsof je water in een vlammende frituurketel mikt. Het water veranderd in stoom en dat geeft een fijne verneveling, explosie en huis staat in de fik. | |
Againzender | zondag 18 april 2010 @ 18:01 |
quote:Het zou inderdaad wat verlichting kunnene geven voor een hoop wachtenden. Maar voorlopig zijn we nog niet van die as af dus? | |
TC_Artemis | zondag 18 april 2010 @ 18:03 |
quote:Dan zit je weer met het punt dat je crew + kist in het buitenland staat als de turnaround niet snel genoeg gaat. Da's leuk hoor, een paar uurtjes het luchtruim open gooien maar of die operatie zin heeft vraag ik me af, ze vliegen niet voor niets vliegtuigen vanuit Duitsland terug.. zolang die vulkaan blijft doorspuwen kan je het best gewoon je materieel aan de ground houden. Better safe then sorry, en de schade aan een vliegtuig kan enorm zijn ( afschuren verf door 'zandstraling' pitotbuiten die vol lopen, lucht in het vliegtuig die vol zit met fijnstof, of zelfs uitvallende motoren ). | |
TC_Artemis | zondag 18 april 2010 @ 18:04 |
![]() voorspelling voor vannacht etc | |
Pietverdriet | zondag 18 april 2010 @ 18:05 |
quote:Mooie plaatjes, waar heb je die vandaan? | |
TC_Artemis | zondag 18 april 2010 @ 18:08 |
quote:http://met.no/ Gespot op atcbox, het zijn voorspellingen van een noorse site Ik weet trouwens niet veel af van die zooi die daadwerkelijk in de lucht zit, ik heb geen hooikoorts, ben nergens allergisch op getest maar heb echt gruwelijk brandende ogen, kan dat eventueel verband hebben met?? | |
Flappekz | zondag 18 april 2010 @ 18:12 |
toekomst vraagplaatje | |
Againzender | zondag 18 april 2010 @ 18:16 |
quote:die as zit nog niet op grondniveau volgens mij. Ik ben ook nergens allergisch voor (nou ja, voor katalpa's, dat is het enige) en heb geen klachten nu. De lucht is gewoon wel erg droog de afgelopen week, daar kan je ook gewoon last van krijgen. | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 18:16 |
quote:Die vulkaan kan nog wel even bezig blijven. De vorige uitbarsting begon in 1821 en hield pas echt op in 1823... Maar KLM heeft verschillende toestellen in het buitenland, die kunnen ze wel binnenhalen natuurlijk. En er staan ongetwijfeld ook verschillende buitenlandse toestellen op Schiphol, die kunnen dan weer weg. Doe dat met passagiers, dan heb je meteen weer een aantal passagiers op de goede plek. Dan zou ik beginnen met het vervoeren van mensen die hun retourvlucht willen maken, en dus huiswaards willen. Mensen die een heenvlucht willen make, moeten dan nog maar even wachten... quote:True, daar zit ook niemand op te wachten. | |
Skaai | zondag 18 april 2010 @ 18:16 |
Bedankt voor wederom een vrije dag met prachtig weer ![]() ![]() | |
MissHobje | zondag 18 april 2010 @ 18:21 |
quote:2 jaar geen vluchten zie ik niet voor me eigenlijk ![]() | |
June. | zondag 18 april 2010 @ 18:24 |
quote:Gaat iedereen met de auto op vakantie, wat een drukte zou dat dan zijn op de wegen ![]() | |
JuiceJuice | zondag 18 april 2010 @ 18:26 |
BREAKING: Tonight, KLM will operate three commercial flights to the Far East. Only cargo on board, no passengers. 4 minutes ago via Tweetie Nice. | |
Caesu | zondag 18 april 2010 @ 18:28 |
ik begrijp niet dat we zo'n strakblauwe lucht hebben. niets te zien van dat as. | |
JuiceJuice | zondag 18 april 2010 @ 18:29 |
quote:Ja ik vat het ook niet hoor. ![]() ![]() | |
Caesu | zondag 18 april 2010 @ 18:30 |
http://www.swisseduc.ch/s(...)ull_20100417-en.html hier een hoop indrukwekkende foto's ![]() ![]() | |
Pietverdriet | zondag 18 april 2010 @ 18:35 |
quote:Heilige poep, dat lijkt wel een scene uit een SF film | |
JuiceJuice | zondag 18 april 2010 @ 18:36 |
KLM The three flights will be performed by B747 combi aircraft and are approved by the aviation authorities. | |
Caesu | zondag 18 april 2010 @ 18:41 |
quote:http://travel.blog.nl/luc(...)mt-in-activiteit-toe | |
R2cksson | zondag 18 april 2010 @ 18:56 |
Nu ben ik toch wel heel benieuwd... Hoe kan het luchtruim dan open zijn als er nog zoveel onderweg is en in de lucht zit? Missen we iets? | |
Elckiebone | zondag 18 april 2010 @ 19:00 |
De luchtvaartmaatschappijen voelen het in de broekzak. Logisch dat ze zo opvliegerig zijn! | |
PiRANiA | zondag 18 april 2010 @ 19:04 |
quote: quote:Ik heb een fototopic gemaakt voor de foto's van deze vulkaan: Foto's vulkaan IJsland ![]() Foto's vulkaan IJsland | |
MissHobje | zondag 18 april 2010 @ 19:08 |
Tis wel een prachtig natuur geweld zeg, maargoed wegen overvol, treinen/ boten die het dadelijk ook niet meer aankunnen ofzo? En voor hoelang, vanzelfsprekend reizen wordt dus wel wat lastiger. Die metingen zijn dus wel belangrijk met die test vluchten. ![]() | |
DemonRage | zondag 18 april 2010 @ 19:14 |
Volgens wikipedia barst Katla eens in de 40 tot 80 jaar wel een keer uit en da's toch best wel regelmatig dan. ![]() Dus ik denk dat de uitbarsting van Eyjafjalla een voorbode is van een hele heftige uitbarsting van Katla. Dus het kan zijn dat Katla iets te goed dichtgegroeid is na de laatste uitbarsting(en) en de druk nu zo groot kan worden dat de buurvulkaan van te voren begint te spugen. ![]() Kan iemand nog metingen vinden van de seismische activiteit bij Katla? Want op het aardbevingenplaatje is in heel die omgeving niets te zien. [ Bericht 5% gewijzigd door DemonRage op 18-04-2010 19:25:28 ] | |
Luchtje | zondag 18 april 2010 @ 19:18 |
Het is inderdaad eerder vreemd als hij niet uitbarst dan wel. Hij is al over tijd en als hij is altijd uitgebarsten als deze van nu ook uitbarst. | |
Burner82 | zondag 18 april 2010 @ 19:21 |
Voor de aardbevingen ![]() http://hraun.vedur.is/ja/englishweb/eq_island.html | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 19:21 |
quote:De laatste uitbarsting was in 1918, da's iets ruim 90 jaar geleden. Hoogste tijd dus dat die vulkaan weer eens wat laat zien. quote:De drie bekende eerdere uitbarstingen van Eyjafjallajokull werden gevolgd door een uitbarsting van Katla. Best mogelijk dat dat nu weer het geval gaat zijn. | |
#ANONIEM | zondag 18 april 2010 @ 19:26 |
quote:nos | |
Luchtje | zondag 18 april 2010 @ 19:27 |
quote:Precies. De vraag is alleen hoeveel tijd er telkens tussen zit. Barst Katla binnen een paar dagen uit nadat deze van nu uit is gebarsten of duurt dat een paar maanden. | |
JuiceJuice | zondag 18 april 2010 @ 19:29 |
quote: quote: quote: | |
ender_xenocide | zondag 18 april 2010 @ 19:37 |
activiteit katla http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html | |
Caesu | zondag 18 april 2010 @ 19:41 |
quote:nu worden de luchtvaartautoriteiten wel erg onder druk gezet om de boel weer open te gooien. | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 19:41 |
quote:Maanden, als je geluk hebt. Dan is iedereen allang weer vergeten dat die vulkaan er ook nog is, en dan wordt Katla ineens wakker. Paniek! | |
Kabbie_Kabbie | zondag 18 april 2010 @ 19:47 |
ze komt ze komt ![]() | |
Bolkesteijn | zondag 18 april 2010 @ 19:49 |
Ik zie hier (Amersfoort) nu eens 4 motorige Boeing over vliegen richting het OOZ. | |
TC_Artemis | zondag 18 april 2010 @ 19:50 |
quote:Eerste cargovlucht is net weg ![]() | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 19:51 |
quote: quote:Als in UK en Frankrijk al nauwelijks gevlogen wordt, hoe willen ze dan morgen in godsnaam 50% van de vluchten laten doorgaan? | |
JuiceJuice | zondag 18 april 2010 @ 19:52 |
quote:Kan heel goed kloppen ![]() MP097 ![]() http://www.geluidsnet.nl/ | |
kahaarin | zondag 18 april 2010 @ 19:52 |
quote:Ik denk dat de hoop de vader van de gedachte is. ![]() | |
kahaarin | zondag 18 april 2010 @ 19:53 |
Hoe doen de webcams het bij jullie? Hier krijg ik niets.... | |
TC_Artemis | zondag 18 april 2010 @ 19:54 |
quote:Ze zijn onder geasd ![]() | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 19:55 |
quote:Deze werkt: | |
Caesu | zondag 18 april 2010 @ 19:56 |
is ie neergestort? http://www.radarvirtuel.com/ ik zie hem weer ![]() | |
ChipsZak. | zondag 18 april 2010 @ 19:57 |
Ik moet een pakketje uit Engeland hebben voor zaterdag, ![]() Hopelijk lukt 't op tijd, anders heb ik er niks meer aan, ![]() | |
kahaarin | zondag 18 april 2010 @ 19:59 |
quote:Haha, mogelijk... Ik was alleen te snel, laden duurde even, ook thnx @Roel_Jewel. ![]() Even voor de statistici van SVE: quote: | |
JuiceJuice | zondag 18 april 2010 @ 20:02 |
quote:Bij mij doet deze site het niet, in geen enkele browser ![]() | |
Skaai | zondag 18 april 2010 @ 20:03 |
quote:Bij mij ook niet. | |
MissHobje | zondag 18 april 2010 @ 20:06 |
Ik zie een grote airoplane @ Utrecht ![]() ![]() | |
kermit71 | zondag 18 april 2010 @ 20:06 |
Hier komt ook net een vliegtuig langs (vliegt ongeveer over Woerden) richting Oosten. | |
Bolkesteijn | zondag 18 april 2010 @ 20:07 |
Weer een vliegtuig te Amersfoort. Wederom OOZ richting. | |
MissHobje | zondag 18 april 2010 @ 20:08 |
quote:hehe dan zie ik die zo weer ![]() | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 20:09 |
quote:Blijven refreshen. | |
TC_Artemis | zondag 18 april 2010 @ 20:09 |
quote:Ja, er gaan er 3 747's richting azië. | |
Bolkesteijn | zondag 18 april 2010 @ 20:10 |
quote:Juist niet, ik zag het vliegtuig dat jij ook zag. ![]() | |
Bolkesteijn | zondag 18 april 2010 @ 20:11 |
quote:Ah, dan komt er dus nog eentje zometeen. ![]() | |
Studiotje | zondag 18 april 2010 @ 20:12 |
Dacht al, wat hoorde ik ![]() | |
Skaai | zondag 18 april 2010 @ 20:17 |
Ik zag op die casper.frontier site een vliegtuigje gaan met vluchtnummer MPH97, dat klopt volgens mij niet helemaal. Of ik ben kippig of hij ziet een Martinair kist vliegen ![]() | |
Saekerhett | zondag 18 april 2010 @ 20:17 |
Ik hoorde net ook een vliegtuig (Hengelo). | |
JuiceJuice | zondag 18 april 2010 @ 20:20 |
quote:Klopt. Martinair vliegt met het callsign van hun eigen, maar met KLM vrachtkisten ![]() | |
Caesu | zondag 18 april 2010 @ 20:20 |
quote:Flight Number : MPH97 Company : Martinair ICAO Hex Code : 4841C4 Reg Code : PH-CKB Model : Boeing - B747-406F (ER) (SCD) Departure : AMS - Amsterdam, Schiphol - Netherlands Arrival : BKK - Bangkok, Don Muang International - Thailand ik zie hem ook. | |
Kabbie_Kabbie | zondag 18 april 2010 @ 20:21 |
Martinair is van KLM | |
Skaai | zondag 18 april 2010 @ 20:21 |
quote:Ah thanks, dat verklaart een hoop. Ik heb nog zoveel te leren ![]() | |
TC_Artemis | zondag 18 april 2010 @ 20:21 |
quote:Deze klm kist wordt door een martinair crew gevlogen ![]() | |
frame-saw | zondag 18 april 2010 @ 20:26 |
Heb hier vanmiddag helikopter en nog een klein vliegtuigje langs zien vliegen. Niet hoog natuurlijk, maar dacht dat dat ook niet mocht. Maar TVP ![]() | |
vulli | zondag 18 april 2010 @ 20:27 |
quote:Dat mag wel, daar is ontheffing voor ![]() Tevens een TVPtje | |
thespindoctor | zondag 18 april 2010 @ 20:30 |
tvp naarmate er meer tijd verstrijkt dat er niet gevlogen wordt begin ik het allemaal wat spannender te vinden. ik heb begin mei een vlucht naar Nederland in de planning staan ![]() | |
frame-saw | zondag 18 april 2010 @ 20:32 |
quote:Zit wel in Engeland hè ![]() Maar wat ik me ineens afvroeg: waar komt dat as nou vandaan? Misschien een heel stomme vraag, maar dat ding lijkt alleen maar as en dan nog een beetje lava te spuwen. Zit dat as er gewoon onder, is het as verbrande steen, of wat is het? ![]() | |
ChipsZak. | zondag 18 april 2010 @ 20:36 |
Weet iemand trouwens misschien iets over UPS airlines, ![]() De website maakt me niet veel wijzer eigenlijk, en omdat het vrachtvluchten zijn is er sowieso vrijwel niets erover in het nieuws, maargoed. Ik kan hier altijd een gokje wagen, ![]() | |
vulli | zondag 18 april 2010 @ 20:37 |
quote:Vulkaanas is een simpelere benaming voor tefra en zijn eigenlijk alle kleine deeltjes die de lucht in geslingerd worden. Meestal zijn dit hele kleine steentjes (kleiner dan 2 mm) als ik het goed begrepen heb. | |
Isdatzo | zondag 18 april 2010 @ 20:41 |
Ahaha die KLM ook ![]() ![]() Geschikte conclusie zou zijn dat korte vluchten naar andere plekken waar de atmosfeer nu schoon is prima kunnen. Tot we in de loop van morgen of overmorgen weer nieuwe asaanvoer krijgen. | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 20:43 |
quote:Die vliegen ook niet ![]() | |
frame-saw | zondag 18 april 2010 @ 20:45 |
quote:Oké dan begrijp ik het alweer een beetje beter. | |
Isdatzo | zondag 18 april 2010 @ 20:51 |
quote: quote:Als er geen water bij een vulkaanuitbarsting aanwezig is wordt er normaal gesproken amper as uitgestoten. In dit geval vindt deze uitbarsting plaats op / onder een ijskap en wanneer het ijskoude smeltwater in contact komt met de bloedhete lava koelt deze deze iedere keer een klein beetje lava af. Hierdoor wordt de lava eerst verhard en wordt 't een soort glas, daarna breekt 't in kleine stukjes uiteen (denk aan een baksteen te heet bakken). Voila: as. As kan trouwens op meerdere manieren ontstaan maar dit gebeurt er nu. | |
mouzzer | zondag 18 april 2010 @ 20:55 |
quote:Luchtvracht ligt deels stil en dit is de meest recente service alert: Service-update Ten gevolge van de uitbarsting van een IJslandse vulkaan hebben verschillende Europese landen hun luchtruim gesloten. Hierdoor worden ook UPS-vluchten verstoord. Zendingen naar, van en binnen Europa zullen waarschijnlijk vertraging oplopen. UPS blijft echter alle pakketten gewoon afhalen bij haar klanten. We volgen deze snelwijzigende situatie op de voet en we passen ons netwerk waar nodig aan om onze klanten zo goed mogelijk te blijven bedienen. | |
Bolkesteijn | zondag 18 april 2010 @ 20:55 |
quote:Alsof het wat uit maakt of het water nou 1 graad of 20 graden Celcius is. ![]() | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 20:56 |
quote:Dat dus. En uiteindelijk kan door de neerslag van dat materiaal een soort van vulkaan ontstaan, zoals De Hverfell in het noordoosten van IJsland. Ben er vorig jaar geweest: ![]() Meer info @ http://nl.wikipedia.org/wiki/Hverfell | |
Isdatzo | zondag 18 april 2010 @ 20:58 |
quote:Niet veel nee ![]() ![]() Overigens maakt de temperatuur van 't water niet zo heel veel uit, het afkoelende effect ontstaat vooral door het onttrekken van energie aan de lava die nodig is om het water te verdampen. Natuurlijk is er wel meer energie nodig om water van 0 graden dan van 20 graden te verdampen, maar er is genoeg water aanwezig. | |
MarMar | zondag 18 april 2010 @ 21:09 |
tvp | |
marcel-o | zondag 18 april 2010 @ 21:16 |
quote: | |
JuiceJuice | zondag 18 april 2010 @ 21:18 |
quote:Eurlings snapt het ![]() | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 21:19 |
quote:Achjee, Eurlings weet 't weer beter ![]() | |
Isdatzo | zondag 18 april 2010 @ 21:26 |
Zie eurlings populair doen dan ![]() Goed, toegegeven.. als er gevlogen kan worden moet er ook gevlogen worden maar dat is nu nog helemaal niet aan de orde ![]() | |
bbfakir | zondag 18 april 2010 @ 21:27 |
Mijn zoons zouden over 3,5 uur vertrekken uit San Francisco. Mij benieuwen wanneer ze daar weg komen. British Airways vliegt maandag ook niet. | |
JuiceJuice | zondag 18 april 2010 @ 21:29 |
quote:Volgens mij zijn die KLM toestellen van vanavond alweer een tijdje over Duitsland heen ![]() Denk dat het prima kan ![]() | |
ChipsZak. | zondag 18 april 2010 @ 21:30 |
quote:Dat had ik idd, maargoed, dat zegt een beetje weinig, helaas. ![]() Trackinfo kan ik niet opvragen Isdatzo, ![]() | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 21:32 |
quote:Duitsland is inmiddels ook weer dicht. | |
JuiceJuice | zondag 18 april 2010 @ 21:35 |
quote:Condor stuurt gewoon de vliegtuigen weg ![]() ![]() | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 21:35 |
http://twitter.com/eurocontrolquote: | |
Isdatzo | zondag 18 april 2010 @ 21:36 |
quote:I know, maar in theorie kan 't want duitsland is nu redelijk as-vrij. Boven belgie, engeland en scandinavie zit nog wel genoeg. Boven oost-europa ook trouwens. | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 21:37 |
quote:Yup, maar het hangt logistiek natuurlijk wel allemaal met elkaar samen. En ik denk dat ze voor de zekerheid bij daglicht willen vliegen. | |
Isdatzo | zondag 18 april 2010 @ 21:39 |
Ah, de vulkaan heeft tot nu toe ongeveer 140 mln kubieke meter as de lucht in geslingerd, nu zo'n 750 ton per seconde. | |
Bolkesteijn | zondag 18 april 2010 @ 21:47 |
quote:Ik word pas enthousiast als de kubieke kilometers aan bod komen. ![]() | |
Isdatzo | zondag 18 april 2010 @ 21:50 |
quote:Dan zitten we al op een goede 14%. | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 22:16 |
quote:Uiteraard. Een probleem is ook dat slecht voorspelbaar is wat de concentraties as zijn. Nu is het misschien niet gevaarlijk, maar er is ook een situatie bekend waar de concentraties wat hoger bleven. Bij een eruptie van de vulkaan Laki kwam een grote hoeveelheid SO2 vrij. Geen gezond spul. Dat is via Bergen (Noorwegen), Praag, Berlijn, Parijs en Le Havre naar Engeland en heeft zelfs daar nog voor veel slachtoffers gezorgd. Die gifwolk was zo dik dat boten in de haven bleven vanwege het slechte zicht. | |
Isdatzo | zondag 18 april 2010 @ 22:21 |
Joah maar dat is nu helemaal niet aan de orde hè ![]() ![]() | |
WanEnOonlie | zondag 18 april 2010 @ 22:25 |
Ik moet op 5 mei naar Moskou.... beter schopt die vulkaan dat niet in de war ![]() | |
-Bubseltje- | zondag 18 april 2010 @ 22:27 |
Ik weet niet of dit al voorbij gekomen is en of julie het reeds gelezen hadden. Maar een zweedse omroep heeft dit filmpje gemaakt van de vulkaan. Mocht het al voorbij gekomen zijn dan excuses ![]() | |
Sounddragon | zondag 18 april 2010 @ 22:30 |
quote:Eurlings is vriendjes aan het maken; er komen verkiezingen aan he ![]() Ik snap sowieso al niet dat er in de gaten tussen de aswolken in geen vliegtuigen opstijgen die op een veilige vlieghoogte of desnoods met een detour met tussenstop om te tanken om- en over/onder de wolk doorvliegen. als ik het allemaal een beetje goed begrijp uit de tabelletjes die hier gepost worden zit er een minimum en maximum hoogte aan die wolk, en daaronder en boven kun je dus prima vliegen toch ?? Desnoods misbruiken ze AWACS en meetvliegtuigen ofzo om het verkeer in goede banen te leiden, spullen hebben we zat toch ?? of denk ik nou te makkelijk ? ![]() ik vind dat ze het spul inderdaad wel heel makkelijk gewoon aan de grond houden.. veiligheid voor alles, maar dit wel een beeetje belachelijk natuurlijk. SPOILER | |
TC_Artemis | zondag 18 april 2010 @ 22:33 |
quote:Omdat dat gewoonweg niet veilig, niet efficient en heel onhandig is. | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 22:33 |
quote:Het speelt nu niet, dat klopt. Het was alleen bedoeld om aan te geven dat een aswolk ook na grote afstand nog best compact kan zijn. Afhankelijk van weersomstandigheden dus. Denken dat het altijd wel zal uitwaaieren in de bijna 2000 km die we van de vulkaan verwijderd zijn, is niet juist. | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 22:45 |
quote:Erboven kun je vliegen, dat klopt. En de bovenkant van de aslaag is ook wel vrij duidelijk. Probleem is wel dat je bij een noodsituatie niet meer zomaar naar beneden kunt als je boven een groot asveld zit, tenzij je alsnog door die as gaat vliegen. Onder de aslaag door vliegen is wat lastiger, omdat de ondergrens niet zo duidelijk is. Daarbij komt die as uiteindelijk ook naar beneden, als je er dan onder vliegt krijg je nog vanalles op je. quote:Aan een AWACS heb je niets, de gewone verkeersleiding kan de vliegtuigen prima begeleiden. Probleem is wel dat de aswolk niet op radar te zien is, maar dan maakt het niet uit welke radar je gebruikt. Piloten moeten de as dus op zicht ontwijken. Meetvliegtuigen kunnen wel helpen. | |
#ANONIEM | zondag 18 april 2010 @ 22:45 |
quote:Buiten dat staat de wind voorlopig nog richting Europa en gaat die vulkaan voorlopig vrolijk verder met nieuwe Aswolken maken. ![]() | |
Sounddragon | zondag 18 april 2010 @ 22:48 |
quote:Het is niet 100% veilig misschien, maar met 95% nemen een hoop mensen ook wel genoegen, en ze kunnen de eerste vluchten gewoon met postkoetsen doen toch ?? net zoals nu, of desnoods met een lege; die kosten wegen niet op tegen het verlies wat ze nu lijden.. Het is denk ik gewoon net als met alles tegenwoordig een aansprakelijkheids afschuifsysteem.. ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de verzekeringsmaatschappijen die dit moeten gaan betalen erover denken, nu betalen ze voor niets, en anders hebben ze een verhoogd risico op een ongeluk/schade. Ik weet niet wat er interessanter is.. De passagiers zou je dan kunnen laten kiezen of ze het extra risico nemen... verklarinkje tekenen ofzo.. | |
LintuxCx | zondag 18 april 2010 @ 22:49 |
Mijn vlucht naar huis morgen is geannuleerd. ![]() Ik kan per Eurolines + bus + pont thuis komen maar dan ben ik meer dan een dag bezig. ![]() ![]() | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 22:55 |
quote: quote:Bron Ik weet niet of die 250 miljoen in Amerikaanse of Australische dollars is. | |
Sounddragon | zondag 18 april 2010 @ 22:55 |
quote:De andere optie is daar blijven en wachten... misschien nog wel een week of langer.. en dan moet je alsnog ![]() ik heb ook een kennis in Mexico die morgen terug zou komen... dat zal nog even duren denk ik.. of naar Spanje en dan met de zoeftrein naar hier. Ik zou het wel een mooi excuus vinden om de thalys een keertje te testen ![]() Waar zit je ?? | |
Coelho | zondag 18 april 2010 @ 22:55 |
quote:Waar zit je? | |
Bolkesteijn | zondag 18 april 2010 @ 22:56 |
quote:De luchtvaart gaan zijn veiligheid-voor-alles imago daar echt niet voor op het spel zetten, dat is veel te risicovol. | |
Isdatzo | zondag 18 april 2010 @ 22:56 |
quote:Nee, je moet de veiligheid van passagiers niet ondergeschikt maken aan de economische belangen van luchtvaartmaatschappijen. En dat willen ze zelf ook niet, denk alleen al eens aan de imagoschade die de hele branche kan oplopen. Overigens kan je niet onder de as doorvliegen omdat je dan veel teveel brandstof kwijt bent. Dat willen de luchtvaartmaatschappijen zelf ook niet omdat de vluchten dan helemaal niet meer rendabel zijn ![]() | |
marcel-o | zondag 18 april 2010 @ 22:57 |
Katla bevingen ![]() Is dit slecht? ![]() hier te volgen Meer grafiekjes [ Bericht 27% gewijzigd door marcel-o op 18-04-2010 23:06:18 ] | |
Seven. | zondag 18 april 2010 @ 22:58 |
quote:Niet drammen. Gewoon doen. Er zijn mensen die helemaal niet thuis kunnen komen. Ik ben zo ziek als een hond en ik zit vast in een hostel in mexico city. Het ligt VER buiten mijn comfortzone om elk uur met veel kabaal te zitten schijten op een badkamer die gedeeld wordt met 7 wildvreemde jongens. Normaal zou ik nu lekker mijn eigen pot volschijten en in mijn eigen comfortabele boxspring liggen. Maar ik kan d'r wel om lachen eigenlijk. | |
#ANONIEM | zondag 18 april 2010 @ 22:59 |
quote:Ze zitten dus vast. ![]() | |
Seven. | zondag 18 april 2010 @ 23:00 |
quote:Tenzij jouw kennis een heel nieuw ticket boekt, zal dat niet lukken. Bovendien zijn veel Spaanse vliegvelden momenteel gesloten. | |
Sounddragon | zondag 18 april 2010 @ 23:00 |
quote:Da's best stevig inderdaad, maar vanaf de US zou de enige weg dan 'the long way round' zijn, dat is ook wat ![]() Of weer gezellig met de boot in een weekje of 4 ![]() | |
horned_reaper | zondag 18 april 2010 @ 23:02 |
quote:Ziet er inderdaad heftig uit! ![]() | |
Lady-Miekie | zondag 18 april 2010 @ 23:04 |
quote:De vlucht van mijn mannetje was ook geannuleerd (zou vanmiddag vliegen) maar hij is inmiddels begonnen aan de reis van Cannes (Frankrijk) naar huis met de auto. Hij heeft vandaag al zo'n 600 km achter de rug, morgen de rest. Kiezen of delen in dit geval hé ![]() ![]() | |
Lady-Miekie | zondag 18 april 2010 @ 23:06 |
quote: ![]() Succes, sterkte en beterschap!! | |
GasProblem | zondag 18 april 2010 @ 23:13 |
quote:Zo ziet het er wat minder extreem uit. Volgens mij is die afbeelding gewoon ingezoomd op het laatste stuk. http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/gosplott.html | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 23:13 |
quote:Daarom snap ik die uitspraken van die pipo van de KLM ook niet. Ryanair doet 't wat dat betreft een stuk beter door al dagen te annuleren (terwijl ik daar juist anders van had verwacht). | |
Sounddragon | zondag 18 april 2010 @ 23:13 |
quote:Ik weet niet of ze dat zelf niet willen, ze zijn nu zelf aan het klagen dat ze willen vliegen toch ?? dus blijkbaar nemen ze dan het eventuele risico wat er nu is voor lief.. De aandelen Shell zullen ook wel kelderen trouwens als het zo doorgaat, die moet ik van de week FF traden voor iets in de spoorwegen of hotelketens in de buurt van Schiphol ![]() Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de laag as/stof die we hier hebben onder de 5 km hangt, dus kunnen we er best overheen tuffen.. (mits je erboven kunt komen zonder erdoorheen te moeten uiteraard) en dat testvliegtuig van gisteravond is naar 12 + Km geweest toch ?? ruimte zat lijkt me.. En dat noodgeval verhaal is leuk, maar hoe vaak komt dat voor ?? en hoe lang vlieg je daadwerkelijk bóven die rommel onderweg naar de US ?? een uurtje of 2 ? Als ik daar als passagier voor moest tekenen om te mogen vliegen deed ik het.. no problem.. | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 23:14 |
quote:Maar het geeft wel toenemende activiteit aan ![]() | |
Roel_Jewel | zondag 18 april 2010 @ 23:16 |
![]() Zie ik daar nu op de satellietbeelden een nieuwe aswolk ontstaan? | |
Sounddragon | zondag 18 april 2010 @ 23:17 |
quote:Ach, ze heeft centen zat, en waar een wil is is een weg zeg ik ![]() Persoonlijk denk ik dat ze gewoon weer terug onder d'r palmboom duikt met een versgevulde kokosnoot; een weekje extra R&R kan geen kwaad ![]() | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 23:19 |
quote:Er wordt nog gevlogen op 41.000 voet. Da's zo'n 12,5 km. En volgens mij kunnen ze nog wel hoger. | |
Isdatzo | zondag 18 april 2010 @ 23:21 |
quote:Nee, klm zeurt. Ryanair doet zoals hierboven gezegd het een stuk verstandiger. quote:Valt wel mee denk ik. Ik blijf lekker op m'n shell-aandelen zitten iig ![]() quote:'t Is maar goed dat we passagiers niet zelf over hun veiligheid laten beslissen ![]() | |
Isdatzo | zondag 18 april 2010 @ 23:22 |
quote:Maximum is ongeveer 13km ja, maar wie zegt dat die as niet ook op 13.000 meter zit? | |
Seven. | zondag 18 april 2010 @ 23:23 |
quote:Waar zit ze ergens? | |
TC_Artemis | zondag 18 april 2010 @ 23:26 |
quote:Wie zegt dat vliegen op 41000 ft efficient is? ![]() | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 23:27 |
quote:Volcanic Ash Advisory Center London. De instantie die de voorspellingen doet over waar de as zit en waar heel Europa zich op baseert. Die melden "No significant ash risk above FL350." | |
horned_reaper | zondag 18 april 2010 @ 23:30 |
De vulkaan wordt nu steeds actiever!! ![]() ![]() | |
Isdatzo | zondag 18 april 2010 @ 23:30 |
quote:Dat ook ja. Maar goed, ik ben zelf niet zo thuis in die vliegtuigjes. | |
Isdatzo | zondag 18 april 2010 @ 23:33 |
quote:Ah oké, had ik vandaag nog niet naar gekeken maar gister was er wel een gebied met blauwe lijn te vinden dacht ik ![]() | |
Clownbaby | zondag 18 april 2010 @ 23:35 |
Die andere vulkaan gaat misschien ook wel knallen vandaag of morgen. | |
SpeedyGJ | zondag 18 april 2010 @ 23:38 |
Ben benieuwd wat er gebeurd als katla ontploft ![]() | |
Sounddragon | zondag 18 april 2010 @ 23:38 |
quote:Ja nou... gewoon niet ![]() ![]() Zoals het nu gaat kan het geen weken gaan duren, dat trekken de maatschappijen niet als ik de media mag geloven ![]() Volgens mij zag ik op het nieuws daarstraks dat het de vliegeniersbond of vereniging voor verkeersvliegers ofzo was die liep te zeuren, niet de KLM zelf, en Eurliefje omdat 'ie zieltjes wil winnen en ![]() En er stond een piloot glashard bij te vertellen dat hij zó de lucht in zou gaan, geen enkel probleem.. en daarvan mag je toch verwachten dat hij niet uit zijn nek staat te lullen daar.. | |
barthol | zondag 18 april 2010 @ 23:38 |
quote:Dat is de activiteit van de huidige eruptie. De drieletterige codes geven de meetpunten aan, en waar die zich bevinden kan je ergens anders op die site opzoeken. Maar sowieso staat er bij deze serie grafiekjes dat het om de Eyjafjallajökull gaat. Om te zeggen dat het "Katla bevingen" zijn is denk ik niet juist. | |
rubbereend | zondag 18 april 2010 @ 23:38 |
quote:gezellig | |
Sounddragon | zondag 18 april 2010 @ 23:39 |
quote:All over the place; ik weet niet precies waarvandaan ze terug zou vliegen eigenlijk.. Ik weet alleen dat ze morgen weer thuis zou zijn gekomen ![]() | |
Isdatzo | zondag 18 april 2010 @ 23:41 |
quote:Die aardbeving-grafiekjes zeggen op zichzelf sowieso niet zo heel veel, er zijn altijd wel periodes met meer of minder seismologische activiteit. | |
Schuifpui | zondag 18 april 2010 @ 23:43 |
quote:Kan ook niet altijd. De lift die de vleugels produceren is proportioneel met de luchtdichtheid en een vliegtuig zwaar is, dus als er veel lift nodig is, is het niet mogelijk om heel hoog te vliegen. Pas als er brandstof verbrand is, kan een vliegtuig vaak weer verder klimmen. Vandaar dat vliegtuigen bij lange vluchten vaak beginnen op FL310 en in stapjes van 2000ft verder klimmen naar mate ze meer brandstof verbruikt hebben. Het maximum van de meeste vliegtuigen is FL410. | |
Sounddragon | zondag 18 april 2010 @ 23:46 |
quote:Zijn in het vorige topic ook grafiekjes met doorsneden van de luchtlagen van geplaatst idd, en in die artikelen over deze eruptie werd ook gerept van een askolom tpv de vulkaan van 8 km in de pieken, met een gemiddelde hoogte van 5000 meter.. dus eroverheen vliegen moet makkelijk kunnen ![]() ![]() | |
Isdatzo | zondag 18 april 2010 @ 23:47 |
quote:Ja, omdat die troep tijdens het uitvoeren van die testvluchten niet boven nederland aanwezig was ![]() quote:Dus dan maar vliegen in een situatie waarvan je niet weet hoe veilig het is? quote:Zo'n piloot heeft tijdens z'n opleiding natuurlijk wel meteorologie gekregen maar wat weet hij van die as? Conclusie: zolang 't niet zeker is dat het veilig is gewoon geen risico's gaan nemen. | |
Sounddragon | zondag 18 april 2010 @ 23:48 |
quote:Ehhh.. voor leken (ikke dus ![]() | |
Isdatzo | zondag 18 april 2010 @ 23:49 |
Joah. | |
Schuifpui | zondag 18 april 2010 @ 23:49 |
quote:Yep, sorry ![]() | |
Light | zondag 18 april 2010 @ 23:52 |
quote:Er is nooit een lijn geweest voor hoogtes boven FL350. Ze hebben wel een keer de rode lijn (SFL/FL200) gesplitst naar SFL/FL100 en FL100/FL200. Maar dat voegde eigenlijk niets toe, dus daar zijn ze maar weer mee gestopt. Nu zijn er twee asgebieden FL200/FL350, die worden met verschillende kleuren aangegeven. | |
TC_Artemis | zondag 18 april 2010 @ 23:52 |
quote:Ik ben op het hoogte van het princiepe van step climbs ja ![]() ![]() | |
Arcee | zondag 18 april 2010 @ 23:53 |
Ik was dit topic even kwijt. ![]() | |
kwiwi | zondag 18 april 2010 @ 23:53 |
Ik vind dit topic wel leuk, je leert gelijk ook wat dingen over vliegen e.d. ![]() | |
Sounddragon | zondag 18 april 2010 @ 23:56 |
quote:Ik vind dat een typerende denkwijze voor 2010; als ze zo ook hadden gedacht een pak-hem-beet 500 jaar geleden hadden we nu nog steeds de illusie dat de aarde plat was, was de US nog van de indianen, en wasten we onze was nog steeds in de rivier op een steen ![]() Komop, je hebt toch wel een béétje lemmingbloed in je ?? ![]() ![]() | |
Schuifpui | zondag 18 april 2010 @ 23:56 |
quote:Wel oppassen, want er worden veel dingen geroepen die niet kloppen. ![]() | |
DemonRage | zondag 18 april 2010 @ 23:59 |
quote:Het ziet er minder extreem uit in amplitude... maar i.t.t. vorige stijgingen in activiteit, ziet het er niet uit als een piek. Wat is onheilspellender: een knal of een continu gerommel. ![]() | |
TC_Artemis | maandag 19 april 2010 @ 00:00 |
quote:Zo ver als mijn aardijkskunde gaat, is dit het type vulkaan wat uit elkaar kan knallen toch? ![]() | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 00:03 |
quote:Het lijkt mij juist een kenmerk van intelligentie om niet alles domweg uit te proberen (hey, deze paddenstoel ken ik niet, laat ik hem eens proberen. Ooh kut, nu ga ik dood ![]() quote:Hey, waarom denk je dat ik een rsv rijd ![]() | |
Light | maandag 19 april 2010 @ 00:04 |
quote:En als je je afvraagt waarom ze stappen van 2000 foot gebruiken, da's omdat een slim figuur bedacht heeft dat het handig is dat vliegtuigen in tegengestelde richtingen op verschillende hoogtes vliegen. Voorkomt botsingen. Dus heb je bijvoorbeeld FL250 en FL270 voor vluchten naar het oosten (VS naar Europa) en FL260 en FL280 voor vluchten naar het westen (Europa naar VS). Dan hoef je je niet meer druk te maken over tegenliggers. (Bij grotere hoogten kan een iets ander systeem worden gehanteerd, met grotere tussenruimtes. Het princinpe blijft gelijk.) | |
horned_reaper | maandag 19 april 2010 @ 00:09 |
quote:Deze grafiek is wel degelijk van de Katla ![]() http://ashalerts.com/ | |
sandsucker | maandag 19 april 2010 @ 00:09 |
Hoe toepasselijk ![]() ![]() | |
blids | maandag 19 april 2010 @ 00:10 |
Vliegtuig mogelijk gecrasht door aswolk In Engeland is een klein vliegtuig neergestort in een veld in de buurt van Hampshire. Bij deze crash kwamen twee mannen om het leven. De politie onderzoekt momenteel of de aswolk van de IJslandse vulkaan de oorzaak van de crash kan zijn. Door de uitbarsting van de vulkaan is al dagen in diverse Europese landen een vliegverbod van kracht. Ook boven Groot-Brittannië mag geen enkel vliegtuig opstijgen. In dit geval ging het om een klein privévliegtuig. Kleine vliegtuigjes mogen in principe vliegen zolang ze niet te hoog gaan bron http://www.spitsnieuws.nl(...)ijk_gecrasht_do.html | |
horned_reaper | maandag 19 april 2010 @ 00:11 |
Even een mooie gifje over de verspreiding van de as! ![]() | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 00:13 |
Mooie timelapse. | |
wimbaens | maandag 19 april 2010 @ 00:17 |
Is het niet dat elke keer deze vulkaan uitbarstte, de Katla niet lang op zich liet wachten? Ik meen dat ik dit gelezen heb dat dit de 3 laatste uitbarstingen het geval was. | |
Sounddragon | maandag 19 april 2010 @ 00:19 |
quote:Met mooi droog weer ![]() Ik heb het helemaal gehad met die schijnveilgiheid; veiligheid is een modewoord, net als 'milieu', dat wordt ook nog wat trouwens straks; ze hebben nu weer een nieuw stokpaard, want als die meuk die nu de lucht in gaat moet weer gecompenseerd worden natuurlijk. De definitie van veiligheid is : 'het bewust nemen van aanvaarbare risico's' en ik denk dat in deze context de aanvaarbaarheid van hetzelfde risico met de week vergroot als de nood straks hoger en hoger wordt, mark my words ![]() | |
kwiwi | maandag 19 april 2010 @ 00:20 |
quote:Betekenen die gitzwarte stukken ook dat er veel as is? Want het ziet er wat vreemd uit, lijkt nu net alsof het niet minder geconcentreerd wordt zeg maar terwijl het zich wel verspreid. | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 00:21 |
quote:Klopt. En da's ook de angst. Dan ontstaan er wat meer problemen... | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 00:21 |
quote:Nou, 't zit er tussenin. Je zit die afkortingen staan? Dat zijn afkortingen van de locaties van seismologische meetstations. Goðabunga = god , Eystri-Skógar = esk, Miðmörk = mid en Lágu-Hvolar = hvo. Het zijn de zwarte driehoekjes op deze kaart: ![]() Dus om nu te zeggen dat dit de seismologische activiteit van *de Katla* is, is niet waar. Het is de seismologische activiteit in het gehele gebied die net zo goed veroorzaakt kan worden door de uitbarsting die nu bezig is. | |
horned_reaper | maandag 19 april 2010 @ 00:22 |
quote:Kijk één naar dat ene punt in IJsland ![]() Daar blijft naar een nieuwe stroom dikke zwarte as uitkomen! Het verspreid dus wel.... maar er komt steeds meer bij! | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 00:23 |
quote:Lijkt me niet. Die site heeft het bestand hernoemd... | |
kwiwi | maandag 19 april 2010 @ 00:24 |
quote:O, dom ![]() ![]() | |
wimbaens | maandag 19 april 2010 @ 00:28 |
Op de officiële site zegt men ook dat de grafiek van de Katla is, het meetpunt ligt er misschien langs. Maar ze gebruiken het als referentie voor de Katla. http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 00:29 |
quote:Doe eens niet zo eigenwijs ![]() | |
horned_reaper | maandag 19 april 2010 @ 00:30 |
quote:Maar er staat zelfs KATLA in de URL ![]() | |
Seven. | maandag 19 april 2010 @ 00:31 |
quote:Je ziet ook alle wolken verdwijnen vlak voor ze in contact komen met de as. | |
Sounddragon | maandag 19 april 2010 @ 00:31 |
quote:Wat mij nou aan het denken zet he, dit is dus een klein prutsvulkaantje eigenlijk in verhouding, iedereen zit op het puntje van zijn stoel om die Katla in de gaten te houden, die heeft een Caldera van 10 km diameter. Nou zit ik 's nachts nog wel eens met Nat.Geo aan, en daar is pas geleden weer tot in de treure die docu van Yellowstone herhaald, en die heeft een Caldera van 170 kilometer, en die is volgens zijn 'schema' sort off over tijd ![]() Even in verhouding tot de overlast die dit puistje al geeft binnen een paar dagen, moet je toch niet indenken wat er gebeurt als Yellowstone het tijd vindt om zijn steentje bij te dragen ![]() ![]() | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 00:33 |
quote:Oh, ok. Dan neem ik m'n woorden terug ![]() ![]() </sarcasme> | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 00:35 |
quote:En deze url gebruikt geen 'katla' in het laatste gedeelte: http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/eyja_trem_auto.png verwarrend ![]() | |
Isdatzo | maandag 19 april 2010 @ 00:36 |
quote:Mijn post van vrijdag: ========== quote:Je moet niet denken dat die Krater is eigenlijk niet het juiste woord, een krater ontstaat door een explosie of uitbarsting. Een caldeira ontstaat door het wegvallen van de druk in de magmakamer. Mooie illustratie van het ontstaan van de caldeira van de Mazama. ![]() Eindresultaat: ![]() | |
kwiwi | maandag 19 april 2010 @ 00:39 |
quote:Wel een mooi eindresultaat ![]() | |
ehqo. | maandag 19 april 2010 @ 00:41 |
Kan ik morgen nog gewoon ademen zonder te sterven, denk je? | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 00:42 |
quote:Morgen wel nog ![]() | |
ehqo. | maandag 19 april 2010 @ 00:45 |
quote:Boffen! | |
Q.E.D. | maandag 19 april 2010 @ 00:47 |
quote:Als die kleuren überhaupt de concentratie aangeven. ![]() Ik kan de legenda niet zien. ![]() | |
Sounddragon | maandag 19 april 2010 @ 00:48 |
quote:Ik had hem vrijdag ook al gelezen idd, snap ik ook wel, maar we gaan natuurlijk uit van een worst case scenario ![]() ![]() er staan op Joetjoep trouwens nog wel meer toffe timelapses van de uitbarsting; alsmede dit filmpje: blijkbaar hebben ze in IJsland geen vliegverbod ![]() | |
Roel_Jewel | maandag 19 april 2010 @ 00:49 |
quote:In IJsland is er idd geen vliegverbod. Binnenlandse en transatlantische vluchten gaan gewoon door, omdat de huidige windrichting ervoor zorgt dat de as vrijwel meteen richting oceaan geblazen wordt. | |
kwiwi | maandag 19 april 2010 @ 00:50 |
quote:Lijkt me wel de meest logische uitleg ervan in ieder geval ![]() | |
Q.E.D. | maandag 19 april 2010 @ 00:52 |
quote:Oh dom, het GIFje speelde niet af. Dus ik had maar 1 frame. ![]() | |
kwiwi | maandag 19 april 2010 @ 00:58 |
quote:En ik maar puzzelen wat je nu precies bedoelde ![]() | |
Q.E.D. | maandag 19 april 2010 @ 01:00 |
quote:Ik werd afgeleid door je kwiwi ![]() Laat ik nu de pc maar echt de schuld geven. ![]() | |
Light | maandag 19 april 2010 @ 01:02 |
quote:Er zijn maar drie bekende vorige uitbarstingen. | |
Q.E.D. | maandag 19 april 2010 @ 01:11 |
Nou, ik wil maar plaatjes. | |
APK | maandag 19 april 2010 @ 01:21 |
quote:Misschien zijn ze sinds kort solidair? ![]() | |
indahnesia.com | maandag 19 april 2010 @ 02:45 |
Leuk, die hele discussie over wel/niet Katla, maar wat houd het grafiekje in? Ik zie een flinke toename, en dat lijkt me eerlijk gezegd niet positief. ![]() | |
LintuxCx | maandag 19 april 2010 @ 03:16 |
quote:Nederland, moet terug naar Dublin. ![]() Eurostar + bus + ferry gaat bijna 24u duren dus ik blijf liever even wachten... | |
indahnesia.com | maandag 19 april 2010 @ 03:25 |
quote:En dat wachten duurt nu al hoeveel uur? | |
blids | maandag 19 april 2010 @ 03:41 |
Dat duurt niet lang meer woord steeds activer ![]() ![]() | |
indahnesia.com | maandag 19 april 2010 @ 03:50 |
quote:Ja, dat vermoeden heb ik ook, maar wat zien we nu precies? Denk dat het wel handig is om te weten, toch? Nieuw deeltje: Uitbarsting vulkaan IJsland: Nog immer zonder vliegtuigen #9 |