Hoeveel huizen gaan er naar de exicutieverkopen?quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:25 schreef veterdiploma het volgende:
Ik zie hier vooral een paar kereltjes die, ogenschijnlijk geheel ongehinderd door enige kennis van de werkelijkheid van vandaag en de voorspellingen voor morgen, blijven volhouden dat het allemaal helemaal senang is met die Nederlandse huizenmarkt. Ondertussen stroomt funda langzaam vol, worden er steeds meer huizen naar de executieveiling gebracht en begint het eigen huizenbezit zolangzamerhand in een nachtmerrie te ontaarden voor steeds meer Nederlandse gezinnen.
Neehoor, dat heeft nooit iemand beweerd.quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
er bestaat ook niet zoiets als recht op een woonruimte naar keuze tegen een habbekrats naar keuze.
Steeds meer.quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Hoeveel huizen gaan er naar de exicutieverkopen?
Google is your friend!quote:
Nee, your friendquote:
Groetjes...quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Nee, your friend
Maar het is me al weer duidelijk
Niet geschikt, de groeten
Ga je nu huilen?quote:
hahahaquote:Op zaterdag 17 april 2010 19:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dit lijkt me wel iets voor VD
40.000 dollar inkomen voor 379.000 dollar
http://patagoniainvestmentproperty.com/
Kan niet missen
ik zie vooral een aantal internethelden op sokkenquote:Op zaterdag 17 april 2010 19:25 schreef veterdiploma het volgende:
Ik zie hier vooral een paar kereltjes die, ogenschijnlijk geheel ongehinderd door enige kennis van de werkelijkheid van vandaag en de voorspellingen voor morgen, blijven volhouden dat het allemaal helemaal senang is met die Nederlandse huizenmarkt. Ondertussen stroomt funda langzaam vol, worden er steeds meer huizen naar de executieveiling gebracht en begint het eigen huizenbezit zolangzamerhand in een nachtmerrie te ontaarden voor steeds meer Nederlandse gezinnen.
volgens mij hou je dan een woning bezet die iemand anders goed kan gebruiken? Of zijn principes alleen iets voor een ander?quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:44 schreef veterdiploma het volgende:
Geïnspireerd door een ander topic ga ik me binnenkort maar eens verdiepen in de permanente bewoning van een recreatiewoning. Dat lijkt me wel wat! Natuurlijk mag dit niet, daar hebben de babyboomerts wel voor gezorgd, maar er mag tegenwoordig zoveel niet. Als ik dan m'n bijnagratis antikraakwoning aanhoudt kan mij natuurlijk niks gebeuren.
maar dat zal vast door een demonisch complot komen. De NVM, de KKK en Elvis, denk ik. Of dat marsmannetjes de panden voor de veiling ondershands opkopen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik zou eerst kijken wie wat schrijft want het iedereen met meer dan 1 hersencel weet dat er niet veel meer wordt geveild
Welke principes? Heb ik ooit gezegd dat ik er bepaalde principes op na zou houden?quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
volgens mij hou je dan een woning bezet die iemand anders goed kan gebruiken? Of zijn principes alleen iets voor een ander?
Iedereen houdt er principes op naquote:Op zaterdag 17 april 2010 19:58 schreef veterdiploma het volgende:
[..]
Welke principes? Heb ik ooit gezegd dat ik er bepaalde principes op na zou houden?
Jij houdt overigen zelf ook een woning bezet die iemand anders goed kan gebruiken.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Het bloed loopt bijna door de straten, maar nee, er wordt niet veel meer geveild. Immers, dat kan iedereen met 1 hersencel bedenken.quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik zou eerst kijken wie wat schrijft want het iedereen met meer dan 1 hersencel weet dat er niet veel meer wordt geveild
Is jouw woning soms een recreatiewoning? Dat zou me dan weer niets verbazen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Iedereen houdt er principes op na
Je mag mijn woning kopen hoor, no worries
Inderdaad nog eventjes en we gaan met zijn allen onder de brug wonenquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:01 schreef veterdiploma het volgende:
[..]
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Het bloed loopt bijna door de straten, maar nee, er wordt niet veel meer geveild. Immers, dat kan iedereen met 1 hersencel bedenken.
joh, het bloed loopt bijna door de straten?quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:01 schreef veterdiploma het volgende:
[..]
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Het bloed loopt bijna door de straten, maar nee, er wordt niet veel meer geveild. Immers, dat kan iedereen met 1 hersencel bedenken.
ik beschouw het wel als een vakantiehuisquote:Op zaterdag 17 april 2010 20:02 schreef veterdiploma het volgende:
[..]
Is jouw woning soms een recreatiewoning? Dat zou me dan weer niets verbazen.
Waar ik woon wel. Maar dat heeft niks met de crisis op de huizenmarkt te maken.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
joh, het bloed loopt bijna door de straten?
Nope, het zijn de banken, die hebben geen baat bij het instorten van de markt, die houden hun hand wel weer op bij de opvolger van WB.quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
maar dat zal vast door een demonisch complot komen. De NVM, de KKK en Elvis, denk ik. Of dat marsmannetjes de panden voor de veiling ondershands opkopen.
Dat zal dan wel flink wat gaan kosten i.v.m. de schaarstequote:Op zaterdag 17 april 2010 20:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Inderdaad nog eventjes en we gaan met zijn allen onder de brug wonen
Natuurlijk zijn die leenkneusjes die nu nog even een tophypotheeknemen behoorlijk naief. Degenen die, op het moment dat de zeepbel uiteenspat, relatief laat zijn ingestapt verliezen straks veel (geleend) geld.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:14 schreef inXs het volgende:
nu ga je alweer uit van het feit dat iedereen die een huis koopt, erin getrapt is...
het feit dat een groot aantal partijen goed verdienen aan projectontwikkeling zegt mij niet dat er een zeepbel op springen staan. Shell verdient ook leuk aan het oppompen van olie. Ook een zeepbel?quote:Op zondag 18 april 2010 16:49 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn die leenkneusjes die nu nog even een tophypotheeknemen behoorlijk naief. Degenen die, op het moment dat de zeepbel uiteenspat, relatief laat zijn ingestapt verliezen straks veel (geleend) geld.
Mensen die in 1975 een huis kochten deden natuurlijk een ander soort investering, dat kun je niet met de huidige zeepbel vergelijken.
Is er een zeepbel? Natuurlijk is er een zeepbel! Kijk eens naar de grondprijs. De EU subsidieert landbouw per hectare. Dus je mag veronderstellen dat de prijzen van landbouwgrond kunstmatig hoog zijn. Toch kost een hectare grasland in het randgebied van de stad Utrecht minder dan 70 000 euro, elders in de Randstad gaat grasland vaak al voor 45000 euro van de hand (Bron: http://www.boerderij.nl/web/Grondprijzen.html?gebied=2605 ). Dus een schatting van een grondprijs van 70.000 euro per hectare is aan de hoge kant.
Bovendien is landbouwgrond niet schaars: 80% van ons land is niet bebouwd met wegen, huizen, tuintjes, parken etc maar bestaat uit landbouwgrond of uit natuur.
Enfin, op één hectare kunnen 10-20 villa's op staan. Laten we uitgaan van een ruime villa, dus 10 villa's per hectare, dan kost een kavel 7000 euro. Dat is een hoge inschatting van de marktprijs van een bouwkavel, omdat we uitgaan van een kavel voor een ruime villa in het buitengebied van Utrecht.
Nu denk ik niet dat het ooit haalbaar is dat de Nederlander zijn bouwkavels op de vrije markt mag kopen. Maar de leden van het bouwkavelkartel "Vereniging Nederlandse Gemeenten" hebben snel geld nodig. Bovendien denken alleen aan de korte termijn, want gemeenten worden bestuurd door politici. En op dit ogenblik verkopen ze behoorlijk weinig, zo na die kredietcrisis en in de stilte voor de HRA-storm. Als de zeepbel uiteen spat, dan ontsnapt hier behoorlijk veel lucht.
En dat is lucht waar sommige mensen straks voor moeten opdraaien.
Almere.quote:Op zondag 18 april 2010 18:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
In welke gemeentes kan er flink gebouwd worden?
nou als je van water houd en een leuke boot voor de deur leuk vindt, 's avonds na het werk even de grote plas opquote:Op zondag 18 april 2010 18:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Almere.
En da's ook zo ongeveer de enige gemeente die zijn zaakje goed voor elkaar heeft
maar wie wil in Almere wonen?
Wat ik aantoon is dat grond in werkelijkheid nauwelijks schaars is, maar vooral schaars wordt gemaakt door overheid. Daar hebben sommige projectontwikkelaars trouwens veel verloren...quote:Op zondag 18 april 2010 17:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
het feit dat een groot aantal partijen goed verdienen aan projectontwikkeling zegt mij niet dat er een zeepbel op springen staan. Shell verdient ook leuk aan het oppompen van olie. Ook een zeepbel?
Ik zal een grijze plaat nadoen, en nog maar eens uitleggen dat gemeentes in Nederland slecht beperkt invloed hebben op gronduitgifte, en de projectontwikkelaars die aan de knoppen draaien echt helemaal niet lauw worden van deze 'crisis'. Die zitten er voor de lange termijn in, die laten zich de pis niet lauw maken. Die zijn heel wat meer gewend.
hoe kunnen gemeentes precies grond verkopen die ze niet bezitten?quote:Op zondag 18 april 2010 18:14 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Wat ik aantoon is dat grond in werkelijkheid nauwelijks schaars is, maar vooral schaars wordt gemaakt door overheid. Daar hebben sommige projectontwikkelaars trouwens veel verloren...
Wanneer gemeenten geld nodig hebben, laten ze meer bouwen dan er woningbehoefte is. Dat is nu al het geval in gebieden die vergrijzen, zoals Parkstad Limburg. De komende jaren zal de financiële druk op gemeenten toenemen. En die hebben vrij weinig andere inkomstenbronnen.
Over simpele wereld en onroerend goed gesproken: Is die lege bovenkamer van je te huur?quote:Op zondag 18 april 2010 18:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Lijkt me makkelijk om in zo'n simpele wereld als de jouwe te wonen
Sterk tegenargument, nu ben ik helemaal van de leg afquote:Op zondag 18 april 2010 18:30 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Over simpele wereld en onroerend goed gesproken: Is die lege bovenkamer van je te huur?
Gemeenten verdienen over het algemeen groot geld aan de uitgifte van kavels. Zoek op google maar eens met termen als "grondprijsbeleid" en "gemeentelijk grondbedrijf."quote:Op zondag 18 april 2010 18:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
hoe kunnen gemeentes precies grond verkopen die ze niet bezitten?
Ik neem mijn eigen gemeente als voorbeeld. De gemeente kan alles willen, ze kunnen hoog en laag springen, maar elke m2 die ze binnen 10 jaar zouden kunnen uitgeven moeten ze eerst bij de projectontwikkelaar langs. Wat ze overigens niet erg vinden, you do the math. En onteigenen kan niet met de reden dat een gemeente inkomsten moet hebben. Een briefje van de eigenaar dat hij met veel plezier een grondexploitatieovereenkomst wil aangaan, en de onteigeningszaak is kapot.
Dit is niet een nieuw probleem hoor, het is er al meer dan dertig jaar, en het zal op dezelfde manier via projectontwikkelaars opgelost worden. En nee, die hebben niet veel verloren hoorJe mag de top 100 van de Quote 500 turven en bedenken waarmee die hun geld hebben verdiend. Die hebben een onmetelijk langere adem dan jij en ik, en de rest van dit topic.
Onredelijk? Vast. Leer er mee leven
ik hoef niet te googlen, ik weet best wie wat ongeveer verdient, en de gemeente verdient bij lange na niet het meerstequote:Op zondag 18 april 2010 18:53 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Gemeenten verdienen over het algemeen groot geld aan de uitgifte van kavels. Zoek op google maar eens met termen als "grondprijsbeleid" en "gemeentelijk grondbedrijf."
Er zijn overigens grote verschillen tussen gemeenten.
Maar dat wist je allemaal toch al?quote:Op zondag 18 april 2010 19:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik hoef niet te googlen, ik weet best wie wat ongeveer verdient, en de gemeente verdient bij lange na niet het meerste. Maar je mag gerust op de inhoud van mijn post ingaan hoor.
Waarvan de strekking is dat gemeentes niet de macht hebben om te bepalen hoeveel grond ze uitgeven, omdat ze welliswaar (beperkte en retetrage) zeggenschap over bestemmingsplannen hebben, maar de grond niet bezitten noch kunnen verwerven. Een google-mantra helpt daar niet aan hoor.
maar ik deel mijn kennis en visie graag met jouquote:Op zondag 18 april 2010 19:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Maar dat wist je allemaal toch al?
quote:Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
Het klopt dus niet dat gemeenten weinig macht hebben. De gemeenteraad stelt het bestemmingsplan vast, er is grondprijzenbeleid en de gemeente verdient op grondexploitatie.quote:Op zondag 18 april 2010 19:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik hoef niet te googlen, ik weet best wie wat ongeveer verdient, en de gemeente verdient bij lange na niet het meerste. Maar je mag gerust op de inhoud van mijn post ingaan hoor.
Waarvan de strekking is dat gemeentes niet de macht hebben om te bepalen hoeveel grond ze uitgeven, omdat ze welliswaar (beperkte en retetrage) zeggenschap over bestemmingsplannen hebben, maar de grond niet bezitten noch kunnen verwerven. Een google-mantra helpt daar niet aan hoor.
Leg je wel eens een gouden ei danquote:Op zondag 18 april 2010 18:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Sterk tegenargument, nu ben ik helemaal van de leg af
misschien lukt het wel in caps.quote:Op zondag 18 april 2010 19:20 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Het klopt dus niet dat gemeenten weinig macht hebben. De gemeenteraad stelt het bestemmingsplan vast, er is grondprijzenbeleid en de gemeente verdient op grondexploitatie.
De resultaten zijn duidelijk. Gemeente Breda verdiende in 2009 zo'n 34 miljoen op zijn grondbeleid (volgens begroting). Gemeente Utrecht verdient tientallen miljoenen per jaar op alleen al het Leidsche Rijn project.
De kredietcrisis treft de gemeentelijke begrotingen dan ook hard, zie onder andere http://www.binnenlandsbes(...)rk-terug.94886.lynkx
maar gemeentes verdienden dus wel aardig aan de nieuwbouwplannen in voorgaande jaren, dat zullen ze nu wel gaan missenquote:Op zondag 18 april 2010 19:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
misschien lukt het wel in caps.
De gemeente kan veel willen MAAR HEEFT DE GROND NIET. WIE DIE BEZIT BEPAALT.
Of denk dat je projectontwikkelaren en andere bezitters van warme grond denken, ach wat zielig die gemeente, laat ik die grond eens voor een appel en een ei van de hand doen?
Als gemeentes echt geld wil persen uit hun grondexploitatie gaan de prijzen alleen omhoog (yep, hier zijn ze ook omhoog gegaan inderdaad), want ze kunnen niks doen aan hun m2, dan moeten de prijzen omhoog
Demnit, je leest nog selectiever dan toen je nog gewoon Henk heette.
ik zeg daarentegen alle ramptoeristen en azijnpissers op een boot naar Bangladesh en onderweg torpederen.quote:Op zondag 18 april 2010 20:26 schreef xenobinol het volgende:
Gemeenten verdienden er heel aardig aan maar gaven het ook weer met bakken uit aan prestige en mislukte projecten. Grondspeculanten moeten met hun rug en een blinddoek om tegen de muur
verlies van inkomsten, dat wil zeggen dat er geen of weinig inkomsten uit die bron komenquote:Op zondag 18 april 2010 21:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoeveel verlies wordt er dan geleden?
Weet je overigens het verschil tussen verlies en inkomsten?
toevallig meegekregen dat de limiet op stijging van gemeentelijke belastingen losgelaten is?quote:Op zondag 18 april 2010 21:43 schreef Bruno25 het volgende:
Vraag me toch af hoe de gemeentes deze verlies van inkomsten gaan compenseren, er wordt nauwelijks nog grond verkocht
Gemeentes kopen en verkopen wel degelijk grond. Bovendien zijn dat niet de enige inkomsten uit grond. Lees eens een paar gemeentebegrotingingen, die staan gewoon op internet.quote:Op zondag 18 april 2010 19:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
misschien lukt het wel in caps.
De gemeente kan veel willen MAAR HEEFT DE GROND NIET. WIE DIE BEZIT BEPAALT.
..
Dat hogere gemeentelijke belastingen het duurder maken om huizen te bezitten.quote:Op zondag 18 april 2010 22:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
toevallig meegekregen dat de limiet op stijging van gemeentelijke belastingen losgelaten is?
Maar wat is de relevantie voor de huizenmarkt, tenzij ze de grondprijzen laten stijgen natuurlijk
Kom zelf eens met een argumentquote:Op zondag 18 april 2010 22:15 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Gemeentes kopen en verkopen wel degelijk grond. Bovendien zijn dat niet de enige inkomsten uit grond. Lees eens een paar gemeentebegrotingingen, die staan gewoon op internet.
Markprijzen worden bovendien niet bepaald door degenen die bezitten, maar door wie vragen en aanbieden.
Daarnaast is het maken van bestemmingsplannen een machtsfactor.
Kijk, daar ben ik nou al tijdens erg benieuwd naar! Maar gek genoeg doet uit de betrokken branches daar niemand ooit mededelingen over..quote:Op zondag 18 april 2010 19:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik hoef niet te googlen, ik weet best wie wat ongeveer verdient, en de gemeente verdient bij lange na niet het meeste.
Daar wordt door heel veel partijen zeer fors aan verdient, tot en met de bouwmarkten en de handel, het is essentieel voor Nederland dat dit niet tot stilstand komtquote:Op maandag 19 april 2010 00:37 schreef dvr het volgende:
[..]
Kijk, daar ben ik nou al tijdens erg benieuwd naar! Maar gek genoeg doet uit de betrokken branches daar niemand ooit mededelingen over..
Uitgaande van een boer met een kavel landbouwgrond, wat tien jaar later getransformeerd is tot een (particulier ontwikkelde) nieuwbouwwijk. Hoe verlopen de transacties in dat proces nou, en wie steekt er per woning hoeveel in zijn zak?
en te hurenquote:Op zondag 18 april 2010 22:17 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dat hogere gemeentelijke belastingen het duurder maken om huizen te bezitten.
men neme een kavel van circa 15 hectare in het toekomstige uitbreidingsplan Veldhoven West.quote:Op maandag 19 april 2010 00:37 schreef dvr het volgende:
[..]
Kijk, daar ben ik nou al tijdens erg benieuwd naar! Maar gek genoeg doet uit de betrokken branches daar niemand ooit mededelingen over..
Uitgaande van een boer met een kavel landbouwgrond, wat tien jaar later getransformeerd is tot een (particulier ontwikkelde) nieuwbouwwijk. Hoe verlopen de transacties in dat proces nou, en wie steekt er per woning hoeveel in zijn zak?
Dus jij bent grondspeculantquote:Op zondag 18 april 2010 21:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik zeg daarentegen alle ramptoeristen en azijnpissers op een boot naar Bangladesh en onderweg torpederen.![]()
Het systeem word gebruikt door mensen met geld en macht om in het zadel te blijven, is altijd als zo geweest. Daarom is een bloedige revolutie op zijn tijd goed voor de samenlevingquote:Op maandag 19 april 2010 06:15 schreef veterdiploma het volgende:
Het doet er niet zo toe wie eraan verdient. Duidelijk is gewoon dat het allemaal klote geregeld is door onze overheid en dat de burger de klos is.
Gaan we elkaar onder de tafel drinken danquote:Op maandag 19 april 2010 10:45 schreef capricia het volgende:
Xeno, Dino, droom_Econoom, dvr en alle andere posters hier:
Kan ik je inschrijven voor de meet op de 15e in Utrecht?
2e AEX-meeting: 15 mei te Utrecht
Kunnen we even fysiek onze meningsverschillen beslechten...![]()
Kan je een andere datum wel dan?quote:Op maandag 19 april 2010 11:21 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Gaan we elkaar onder de tafel drinken dan![]()
15de kan ik niet
Verhelderend, dank! 't Zijn wel schandelijke winsten die de grondspeculant/projectontwikkelaar en de gemeente in hun zak steken. Ik begrijp ook niet waarom boeren uberhaupt hun land nog voor een lage prijs verkopen - zodra je een bod krijgt weet je in feite al dat jouw grond op korte tot middellange termijn goud waard wordt. Ze zouden eigenlijk een participatiefonds moeten opzetten waarmee boeren die zeker weten dat ze binnen 25 jaar gaan verkopen alvast wat kunnnen cashen, zodat geldnood geen reden is om prematuur te verkopen. Waar ik helemaal geen begrip voor heb, is hoe onze publieke monopolisten, de gemeentes, hun woekerwinst op grondverkoop durven goed te praten met het argument dat ze een 'marktconforme' prijs moeten vragen omdat ze anders de koper subsidiëren - alsof ze met die praktijk de markt niet omhoog jagen, en alsof ze in een sterk dalende markt voor minder dan de kostprijs zouden verkopen..quote:Op maandag 19 april 2010 04:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Soms wordt een gezamelijke rechtspersoon opgericht waarbij gemeenten en ontwikkelaar de winst delen.
Dan kun je zelf ook wel uitrekenen hoe de winst verdeeld wordt
Dank, ik wens jullie een leuke meet maar ik zal er zelf niet zijn.quote:Op maandag 19 april 2010 10:45 schreef capricia het volgende:
[..]
ik ben wel een boefje, maar geen grondspeculantquote:Op maandag 19 april 2010 09:40 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus jij bent grondspeculant![]()
Boefje
Ook goed, wmb!quote:Op maandag 19 april 2010 11:37 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Kan je een andere datum wel dan?Bijvoorbeeld 1 van de 6 dagen die ik gepost heb? Desnoods houden we 2 dagen open en kijken we bij welke datum de meeste mensen kunnen
![]()
Bedankt voor de uitnodiging. Maar ik houd mijn digitale en mijn vleselijke identiteiten graag gescheiden. Da's geen preek maar een persoonlijke keus.quote:Op maandag 19 april 2010 10:45 schreef capricia het volgende:
Xeno, Dino, droom_Econoom, dvr en alle andere posters hier:
Kan ik je inschrijven voor de meet op de 15e in Utrecht?
2e AEX-meeting: 7 of 15 mei te Utrecht
Kunnen we even fysiek onze meningsverschillen beslechten...![]()
Welke van de 25?quote:Op maandag 19 april 2010 20:04 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Bedankt voor de uitnodiging. Maar ik houd mijn digitale en mijn vleselijke identiteiten graag gescheiden. Da's geen preek maar een persoonlijke keus.
Veel plezier! :-)
quote:
De 7e zou ik kunnen, ik slaap er nog een nachtje overquote:Op maandag 19 april 2010 11:37 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Kan je een andere datum wel dan?Bijvoorbeeld 1 van de 6 dagen die ik gepost heb? Desnoods houden we 2 dagen open en kijken we bij welke datum de meeste mensen kunnen
![]()
Vind die cijfers allemaal maar een beetje vreemd. Vooral de manier waarop ze vergelijken. Prijs ten opzichte van huur. Er zijn namelijk ZEER veel andere variabelen die hier ook een rol spelen. In België is de huur bijvoorbeeld zo goed als onbelast (minder dan 10% van de totale huur moet aan de belastingen afgedragen worden). Terwijl dit in Amerika een pak meer is. Om dan tot een over of onderwaardering te komen, dan vind ik dat op zich wel een beetje vreemd. Lijkt mij dat ze niet alles vergeleken hebben. Als je dat wel doet, is de graadmeter volgens mij wel goed.quote:Op maandag 19 april 2010 19:20 schreef iehlaak het volgende:
Nieuwe stats uit The Economist
[ afbeelding ]
http://www.economist.com/business-finance/displaystory.cfm?story_id=15911113&source=hptextfeature
Die hebben we niet in NL. We hebben een door de overheid veroorzaakte zeepbel.quote:Op dinsdag 20 april 2010 19:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als je gewoon alle huren met 10% per jaar laat stijgen de komende 4 jaar tot dat het niveau bereikt is van de marktwaarde
Daar zeg je wel iets verstandigs.quote:Op dinsdag 20 april 2010 19:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
en vervolgens de woningbouwvereniging verplicht stelt om de huurhuizen te verkopen aan de huurders voor 80 á 90% van de getaxeerde waarde is er toch geen probleem meer?
Morgen volgen de stats van het CBS. over maart 2010quote:Op maandag 19 april 2010 19:20 schreef iehlaak het volgende:
Nieuwe stats uit The Economist
[ afbeelding ]
http://www.economist.com/business-finance/displaystory.cfm?story_id=15911113&source=hptextfeature
Heb je helemaal gelijk in. Ik zou zeggen zeg zelf niks meer en probeer te lerenquote:Op dinsdag 20 april 2010 19:38 schreef droom_econoom8 het volgende:
Daar zeg je wel iets verstandigs.
Stabilisatiequote:Op dinsdag 20 april 2010 19:41 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Morgen volgen de stats van het CBS. over maart 2010
Ik gok:
- Nog steeds daling ten opzichte van één jaar geleden
- Kleine, tijdelijke steiging ten opzichte van vorige maand omdat naïeve starters nog even koopsubsidie wilden binnenhalen. De discussie over de HRA is immers nog niet in deze cijfers verrekend.
Het blijft koffiedikkijken. Meer waarzeggers in de zaal? Pak vandaag je kans, morgen is alles wijsheid achteraf
quote:Op dinsdag 20 april 2010 19:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Heb je helemaal gelijk in. Ik zou zeggen zeg zelf niks meer en probeer te leren
Zelfs Ger 'Mooi Weer' Hukker zegt nu dat hij de negatieve gevolgen van de HRA-beperking vreest. Dus hoezo stabilisatie?quote:
Ik snap niet waarom dat verstandig zou zijn?quote:Op dinsdag 20 april 2010 19:38 schreef droom_econoom8 het volgende:
Daar zeg je wel iets verstandigs.
Je legt mij de woorden in de mondquote:Op dinsdag 20 april 2010 19:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Heb je helemaal gelijk in. Ik zou zeggen zeg zelf niks meer en probeer te leren
Fat chancequote:
Idd...tis een kwestie van geduld...quote:
Mijn meningquote:Op dinsdag 20 april 2010 19:55 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Zelfs Ger 'Mooi Weer' Hukker zegt nu dat hij de negatieve gevolgen van de HRA-beperking vreest. Dus hoezo stabilisatie?
En dat helemaal zonder onderbouwingquote:
WTF, de markt was toch op weg naar volledig herstelquote:Prijsdaling koopwoningen vlakt af
De prijzen van verkochte bestaande koopwoningen waren in maart gemiddeld 3,5 procent lager dan in maart 2009. De prijsdaling is kleiner dan die in februari, toen koopwoningen nog 4,2 procent goedkoper waren dan een jaar eerder. Na een periode van dalingen van circa 5 procent, zijn de prijsdalingen in de afgelopen twee maanden kleiner geworden. Dit blijkt uit cijfers van het CBS en het Kadaster.
Alle typen bestaande koopwoningen waren goedkoper dan een jaar eerder. De prijsdaling van appartementen was met 2,5 procent het kleinst. De over het algemeen duurdere type woningen, zoals vrijstaande woningen en twee-onder-een-kapwoningen, daalden met respectievelijk 4,6 en 4,0 procent het meest in prijs.
In alle provincies waren de prijzen lager dan in maart 2009. De grootste daling deed zich voor in Utrecht, waar koopwoningen 5,2 procent goedkoper waren. In Friesland was de prijsdaling met 1,5 % het kleinst.
Begin april meldde de NVM nog dat de huizenprijzen in het eerste kwartaal licht waren gestegen. Door een verschil in peilmomenten verschillen de woningmarktcijfers van de NVM met die van CBS/Kadaster. Het Kadaster registreert de transacties van een bestaande koopwoning op het moment van transport bij de notaris (eigendomsoverdracht). De NVM registreert de verkoop van een zelfde woning vanaf het moment dat de ontbindende voorwaarde(n) in de koopakte is verlopen. In de praktijk blijkt dat de periode tussen ondertekening van de overeenkomst bij de NVM-makelaar en het transporteren van de woning bij de notaris 2,5 tot 3 maanden is.
bron
Wat is dat toch met de term nog verder 'stabiliseren' ? Bedoel je soms dat de daling gaat stabiliseren of de prijs, is nl. een groot verschil imhoquote:Op woensdag 21 april 2010 13:58 schreef Emu het volgende:
Koopsubsidie effect zal zoiezo nog blijven duren tot juli/augustus, ik ben vooral benieuwd wat daarna gaat gebeuren, en specifiek heel benieuwd naar periode oktober/november. Ik denk dat het nog verder gaat stabilizeren, om in Q4 terug wat lager te gaan. Grote veranderingen zullen volgens mij uit blijven, zoiezo.
Ja idd dat dacht ik ook. Ik had een klein maandje geleden gelezen dat de prijzen alweer stijgende warenquote:Op woensdag 21 april 2010 12:51 schreef xenobinol het volgende:
[..]
WTF, de markt was toch op weg naar volledig herstel![]()
De cijfer goochelaars van beroepsleugenaar GH blijken hun eigen interpretatie te hebben van de werkelijkheid![]()
Ze weten wel een positieve titel te geven aan het stukje, de prijsdaling vlakt af klinkt positiever dan 'de prijs daalt nog steeds'
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |