Hangt ervan afquote:Op vrijdag 2 april 2010 15:55 schreef Johan_Haas_ het volgende:
Hoe groot is de kans dat ik het nog terug terugkrijg?
Hangt ervan afquote:Hoeveel tijd moet ik hem nog geven, wat is redelijk?
Kun je proberenquote:Hoe moet ik het verder aanpakken? Een keer een duidelijk mailtje sturen?
Kan.. Hoe wil je dat voor elkaar krijgen en wat als hij niet reageert?quote:Executoriale titel een oplossing?
Nopequote:Kan de bank nog iets voor me betekenen, kan ik vermelden dat het een foutieve overboeking was?
Kan, wat als hij niet reageert?quote:Een keer een "officiële brief" van een advocaten / incassobureau laten opsturen?
Knokploeg is ietwat overdreven, maar een keer plotseling naast hem in bus/tram/trein verschijnen zal wel eens kunnen helpen..quote:Graag geen reactie van "eigen schuld" of een suggestie van knokploegen.
Geld uitlenen aan een frequent gokker (laat ik het woord verslaafde nog maar niet gebruiken)quote:
Groot als je vasthoudend bent. Hij regelt zulke bedragen echt wel ergens.quote:Op vrijdag 2 april 2010 15:55 schreef Johan_Haas_ het volgende:
Hoe groot is de kans dat ik het nog terug terugkrijg?
Een week lijkt mij redelijk.quote:Hoeveel tijd moet ik hem nog geven, wat is redelijk?
Ik zou een brief sturen waarin je bevestigt dat hij het op 25 maart zou overmaken maar dat dit niet gebeurd is. Dat je hem bij deze in gebreke stelt, dat hij nog eenmaal een week geeft om het over te maken op (rekeningnummer), en dat je daarna de zaak uit handen zal geven waarbij alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten voor hem zijn.quote:Hoe moet ik het verder aanpakken? Een keer een duidelijk mailtje sturen?
Ja, dat zal de rechter doen, maar zo ver zal hij het vast niet laten komen.quote:Executoriale titel een oplossing?
Nee.quote:Kan de bank nog iets voor me betekenen,
Kan maar dan ben je een gore leugenaar en het helpt je ook niet. Ook bij een onverschuldigde betaling moet je je gelijk via de rechter halen als de andere partij niet meewerkt.quote:kan ik vermelden dat het een foutieve overboeking was?
Kan je doen, als je toevallig een vriendje hebt die er werkt kan die w.s. wel ff een standaardbriefje voor je opsturen voor weinig. Als je voor advocaten moet betalen is dat zo prijzig dat je beter zelf naar de kantonrechter kan stappen en dat is ook nog leuker. Ik zou eerst zelf even een briefje sturen. En daarna naar de kantonrechter.quote:Een keer een "officiële brief" van een advocaten / incassobureau laten opsturen?
Okee.quote:Graag geen reactie van "eigen schuld" of een suggestie van knokploegen.
Misschien niet, maar ik ga in ieder geval alles proberen om het terug te krijgen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 16:05 schreef LXIV het volgende:
Waarschijnlijk krijg je het gewoon niet terug. Beschouw het als leergeld: geen geld uitlenen aan gokkers.
Geen dankquote:Op vrijdag 2 april 2010 16:23 schreef Johan_Haas_ het volgende:
Eleusis ,DJKoster & Altijd_lastig bedankt voor je bijdragen! Ik ga het adres van hem eens proberen te achterhalen
Geen dank en succes..quote:Op vrijdag 2 april 2010 16:23 schreef Johan_Haas_ het volgende:
Eleusis ,DJKoster & Altijd_lastig bedankt voor je bijdragen! Ik ga het adres van hem eens proberen te achterhalen
WTFquote:Op vrijdag 2 april 2010 17:06 schreef HalvinCarris het volgende:
Ik zie nog maar één optie.
http://www.bigfrank.nl/
Of in naturaquote:Op vrijdag 2 april 2010 18:00 schreef StrikerZeljko het volgende:
Je kan hem ook vragen of hij in 100 termijnen van een tientje wil betalen, misschien lukt dat wel
Ken je het gezegde van een kale kip kun je niks plukken?quote:Op vrijdag 2 april 2010 19:13 schreef Johan_Haas_ het volgende:
als je een titel hebt kun je een deurwaarder langssturen toch?
Ja maar ik weet dat die sowieso genoeg geld heeft. Maar anders kan de deurwaarder met Executoriale titel toch gewoon goederen ten waarde van ¤1000,- in beslag nemen?quote:Op vrijdag 2 april 2010 19:16 schreef kluskampioene het volgende:
[..]
Ken je het gezegde van een kale kip kun je niks plukken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zaterdag 10 juli 2010 13:47 schreef Guus_Geluk:
"Eindhoven, dat is de voetbalhoofdstad van Nederland"
Op woensdag 28 juli 2010 20:06 schreef heywoodu:
"En anders zal ik die Guus eens even vingeren, van achteren, met een stoelpoot.."
Gastquote:Het is niet dat ik het geld echt hard nodig heb, maar het gaat me meer om het principe ik wil die ¤1000 euro
Titel bij de rechter halen?quote:Op vrijdag 2 april 2010 18:17 schreef nachtdier3 het volgende:
Wat een bullshit staat hier allemaal.
Gewoon adres achterhalen, in gebreke stellen, naar de rechter stappen voor een titel en je hebt 20 jaar de tijd om het geld terug te halen. Eens gaat ie wel werken en dan kun je evt toeslaan. Hij is het dan vergeten, maar jij (of een incassobureau/deurwaarder) niet en dan is het voor hem te laat.
Mja, je moet wel naar de rechter stappen voor een titel dan. Moet op zich wel lukken als je een en ander op papier hebt staan om dat aan te tonen. MSN-logs kun je dr ook voor gebruiken trouwens.
Ik vrees toch echt dat het anders in elkaar zit. De rechter ziet je al aankomen met alleen een bankafschriftquote:Op vrijdag 2 april 2010 18:17 schreef nachtdier3 het volgende:
Wat een bullshit staat hier allemaal.
Gewoon adres achterhalen, in gebreke stellen, naar de rechter stappen voor een titel en je hebt 20 jaar de tijd om het geld terug te halen. Eens gaat ie wel werken en dan kun je evt toeslaan. Hij is het dan vergeten, maar jij (of een incassobureau/deurwaarder) niet en dan is het voor hem te laat.
Mja, je moet wel naar de rechter stappen voor een titel dan. Moet op zich wel lukken als je een en ander op papier hebt staan om dat aan te tonen. MSN-logs kun je dr ook voor gebruiken trouwens.
Ik ben nu toch wel benieuwd waar in de wet geregeld is dat er rente gerekend moet worden alvorens sprake kan zijn van een geldleningsovereenkomst.quote:Op vrijdag 2 april 2010 23:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
Contract plus wettelijke rente of hogere rente. Anders heeft het totaal geen nut om ook maar te denken aan juridische stappen
om preciezer te zijn: een executoriale titel. Een vonnis van de rechter in dit geval.quote:
Je moet het voldoende aannemelijk maken dat het geld terugbetaald dient te worden en dat het dus om een lening gaat. Bankafschrift met de term 'lening'en msn-logs waarin het ter sprake komt zou voldoende kunnen zijn om die lening aan te tonen. Daarnaast moet je natuurlijk meer aantonen, maar ik denk dat het aantonen van die lening wel te doen is. Rente is volgens mij niet eens verplicht; anders zou een renteloze lening zoals die ook wel eens verstrekt worden totaal zinloos zijn en volgens jou dus als gift gezien worden.quote:Op vrijdag 2 april 2010 23:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik vrees toch echt dat het anders in elkaar zit. De rechter ziet je al aankomen met alleen een bankafschrift![]()
Contract plus wettelijke rente of hogere rente. Anders heeft het totaal geen nut om ook maar te denken aan juridische stappen
Huh, je klasgenootje, die je 1000 euro geeft en je hebt zn adres niet?quote:Op vrijdag 2 april 2010 16:23 schreef Johan_Haas_ het volgende:
Dude, Gelderlander is doodquote:
quote:
quote:Op vrijdag 2 april 2010 20:59 schreef StrikerZeljko het volgende:
Beter:Best:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.O en je bent sowieso niet zo slim geweest om 1000 euro uit te lenen aan iemand waarvan je het adres niet kent. Je hebt wel een kans om het geld terug te krijgen maar je zal er veel moeite voor moeten doen (probeer het inderdaad in je klas / hyves / google ofzo)
quote:Op vrijdag 2 april 2010 19:16 schreef kluskampioene het volgende:
[..]
Ken je het gezegde van een kale kip kun je niks plukken?
Ja maar deze was, van horen zeggen, een hendige ondernemer!quote:Op zaterdag 3 april 2010 13:24 schreef Ringo het volgende:
Vuile gokverslaafde kankerrat, en jij hebt je erin laten tuinen. Nooit geld uitlenen aan dat soort lijpe lijers.
Nog een reden om 'm zijn eigen centen te laten verdienen.quote:Op zaterdag 3 april 2010 13:37 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Ja maar deze was, van horen zeggen, een hendige ondernemer!
Jij zou het prachtig vinden als jan en alleman met een beetje moeite je adres kan vinden? Dat is wel de meest basale vorm van privacy wat je hier belachelijk lijkt, of probeert, te maken. TS had zich hier gewoon beter moeten indekken of gewoon niet geld moeten uitlenen aan mensen waarvan hij het adres niet eens had.quote:Op vrijdag 2 april 2010 17:48 schreef geevee het volgende:
Johan,ikm vrees dat het moeilijk zal worden om het adres te achterhalen je weet dat tegenwoordig dit soort gegevens niet zomaar worden vrijgegeven alles onder dat toverwoord "privacie"
...
Wet artikel nummer weet ik niet, maar ik heb voor iets soortgelijks eens informatie gevraagd bij het juridisch loket en die legden mij haarfijn uit dat zonder marktrente of hogere rente (max geloof ik 18%) het gewoon een gift is en je juridisch geen poot hebt om op te staan. Daarnaast heb je een contract nodig, opgesteld volgens wettelijke regels, om ook maar iets te kunnen eisen.quote:Op zaterdag 3 april 2010 01:35 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik ben nu toch wel benieuwd waar in de wet geregeld is dat er rente gerekend moet worden alvorens sprake kan zijn van een geldleningsovereenkomst.
Nee, alleen als zij dit ook daadwerkelijk en bewust bedoeld hadden.quote:Op zaterdag 3 april 2010 14:06 schreef opgebaarde het volgende:
maar dan zou als de bank (belastingdienst) per ongeluk een ton op je rekening zet, je dit ook gewoon mogen houden. Dat is nieuwe info
Wat is een Tai Yi Long? Ninja?quote:Op vrijdag 2 april 2010 16:00 schreef Yi-Long het volgende:
Even een tai yi long op afsturen om hem eens te laten schrikken...
Klopt is ook zo, als ze dit spontaan zonder fout in hun systeem zouden doen mag je het houden. Als de belastingdienst kan aantonen dat er een fout gemaakt is mogen ze het terugvorderen (zelf nog met rente ook).quote:Op zaterdag 3 april 2010 14:06 schreef opgebaarde het volgende:
maar dan zou als de bank (belastingdienst) per ongeluk een ton op je rekening zet, je dit ook gewoon mogen houden. Dat is nieuwe info
Een overeenkomst is vormvrij, tenzij de wet anders bepaald. In casu kan dat dus ook een mondelinge ovk betekenen.quote:Op zaterdag 3 april 2010 13:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wet artikel nummer weet ik niet, maar ik heb voor iets soortgelijks eens informatie gevraagd bij het juridisch loket en die legden mij haarfijn uit dat zonder marktrente of hogere rente (max geloof ik 18%) het gewoon een gift is en je juridisch geen poot hebt om op te staan. Daarnaast heb je een contract nodig, opgesteld volgens wettelijke regels, om ook maar iets te kunnen eisen.
Aannemelijk maken stelt geen ruk voor omdat dat geen bewijs is maar zoals het woord al zegt: aannemelijk. Wie bepaald wat aannemelijk is?
Onzin. Het verschil tussen een gift en een lening is niet dat er rente moet worden betaald, het verschil is dat je het ene wél terug wil en het andere niet. Klok+klepelverhaal, waarschijnlijk. Tenzij je alsnog met dat wetsartikel aan komt zetten, maar misschien heb je op zaterdagavond wel wat beters te doen dan naar iets zoeken wat niet bestaat.quote:Op zaterdag 3 april 2010 13:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wet artikel nummer weet ik niet, maar ik heb voor iets soortgelijks eens informatie gevraagd bij het juridisch loket en die legden mij haarfijn uit dat zonder marktrente of hogere rente (max geloof ik 18%) het gewoon een gift is en je juridisch geen poot hebt om op te staan.
Nog meer onzin, een overeenkomst is vormvrij, op enkele in de wet opgesomde uitzonderingen. Mondeling is goed, achterop een bierviltje mag, al SMS je het, allemaal prima in orde.quote:Daarnaast heb je een contract nodig, opgesteld volgens wettelijke regels, om ook maar iets te kunnen eisen.
Uiteindelijk de rechter, lijkt me.quote:Aannemelijk maken stelt geen ruk voor omdat dat geen bewijs is maar zoals het woord al zegt: aannemelijk. Wie bepaald wat aannemelijk is?
Neen.quote:De belastingdienst ziet het trouwens ook zo.
Zij hebben het fout, of jij hebt het fout begrepen. Dat laat ik even in het midden.quote:Ik vermeld alleen maar wat het juridisch loket mij vermeld heeft. Wellicht hebben hun het fout. Iemand hier die rechten heeft gestudeerd? Die kan het waarschijnlijk beamen of tegenspreken.
Wederom fout, zoek maar even op "onverschuldigde betaling".quote:Op zaterdag 3 april 2010 17:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
Klopt is ook zo, als ze dit spontaan zonder fout in hun systeem zouden doen mag je het houden.
...
wauwquote:Op zaterdag 3 april 2010 17:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt is ook zo, als ze dit spontaan zonder fout in hun systeem zouden doen mag je het houden. Als de belastingdienst kan aantonen dat er een fout gemaakt is mogen ze het terugvorderen (zelf nog met rente ook).
Ik heb momenteel een advocaat op een "soortgelijke" zaak staan, en ik heb toch echt gewoon recht op het uitgeleende geld hoor (ik heb het inmiddels ook gekregen)...quote:Op zaterdag 3 april 2010 13:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wet artikel nummer weet ik niet, maar ik heb voor iets soortgelijks eens informatie gevraagd bij het juridisch loket en die legden mij haarfijn uit dat zonder marktrente of hogere rente (max geloof ik 18%) het gewoon een gift is en je juridisch geen poot hebt om op te staan. Daarnaast heb je een contract nodig, opgesteld volgens wettelijke regels, om ook maar iets te kunnen eisen.
Aannemelijk maken stelt geen ruk voor omdat dat geen bewijs is maar zoals het woord al zegt: aannemelijk. Wie bepaald wat aannemelijk is?
De belastingdienst ziet het trouwens ook zo.
Ik vermeld alleen maar wat het juridisch loket mij vermeld heeft. Wellicht hebben hun het fout. Iemand hier die rechten heeft gestudeerd? Die kan het waarschijnlijk beamen of tegenspreken.
Wat je niet met elkaar moet verwarren is het bestaan van een overeenkomst en het bewijs voor het bestaan van een overeenkomst. Een overeenkomst heb je al heel snel. Als persoon A vraagt of ie 1000 euro van persoon B kan lenen en persoon B zegt dat dat goed is, dan is de overeenkomst daarmee een feit. Of ie vervolgens ook bewezen kan worden met een bankafschrift waarop een betaling van B naar A onder de noemer 'lening' is te zien, hangt af van de omstandigheden. Ik zie niet in waarom dat bij voorbaat géén bewijs zou zijn. Bovendien staat dan vast dat B een betaling aan A heeft gedaan en als A verweer wil voeren tegen de aanspraak van B die dat geld terug wil (en dan maakt het niet zoveel uit of hij het geld terug wil op voet van A's terugbetaalverplichting op grond van de geldlening of op voet van de onverschuldigde betaling) dan zal hij daartoe aanvoeren dat het om een gift ging. Maar die stelling is weer niet sterk als B op het bankafschrift uitdrukkelijk het woord "lening" vermeldt.quote:Op zaterdag 3 april 2010 20:19 schreef silliegirl het volgende:
Wat mijn advocaat echter _wel_ heeft gezegd is dat er een overeenkomst nodig is; een bankafschrift met daarop "lening", is dat niet. Dan kan ik wel naar iedereen die ik geld overmaak ff erbij vermelden dat het een lening is, om het later met rente terug te vorderen. Een overboeking is dan ook geen bewijs van een "overeenkomst", maar slechts van een transactie; er kan net zo goed een dienst voor zijn geleverd.
quote:Op zaterdag 3 april 2010 20:19 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ik heb momenteel een advocaat op een "soortgelijke" zaak staan, en ik heb toch echt gewoon recht op het uitgeleende geld hoor (ik heb het inmiddels ook gekregen)...
Wat mijn advocaat echter _wel_ heeft gezegd is dat er een overeenkomst nodig is; een bankafschrift met daarop "lening", is dat niet. Dan kan ik wel naar iedereen die ik geld overmaak ff erbij vermelden dat het een lening is, om het later met rente terug te vorderen. Een overboeking is dan ook geen bewijs van een "overeenkomst", maar slechts van een transactie; er kan net zo goed een dienst voor zijn geleverd.
Want dit forum is niet goed (of alleen goed voor spam?).quote:Op zondag 4 april 2010 18:04 schreef klotezooi het volgende:
Stel je vraag daar op het forum, daar ben ik ook eens goed geholpen met het zoeken naar iemand
[sarcasm on]quote:Op dinsdag 6 april 2010 04:35 schreef guapo het volgende:
Is je maat een goede pokeraar?
Zo ja, dan zou je hem nog een keer een paar duizend euro kunnen uitlenen. Misschien kan hij daar wel die 2000 euro mee terugwinnen en zo jou terugbetalen?
quote:Op vrijdag 2 april 2010 17:06 schreef HalvinCarris het volgende:
Ik zie nog maar één optie.
http://www.bigfrank.nl/
Zo te lezen kan jij zomaar 1000 euro missen onder het motto..het gaat meer om het principe.quote:Op vrijdag 2 april 2010 15:55 schreef Johan_Haas_ het volgende:
Het is niet dat ik het geld echt hard nodig heb, maar het gaat me meer om het principe ik wil die ¤1000 euro gewoon een keer terug. En ik heb zo'n gevoel dat de kans dat ik het terugkrijg alleen maar kleiner wordt als ik langer wacht met actie ondernemen.
Johan
Niet eens zo'n slecht idee eigenlijk. Zou dan wel die deadline van twee weken telefonisch vermelden en niet via e-mail. Geen sporen achterlaten, jij weet van nietsquote:Op dinsdag 6 april 2010 01:02 schreef Brouw-Meester het volgende:
is het een kerel waar je bang van wordt? zo niet, zijn adres achterhalen... afspraakje maken (hey lang niet meer gesproken, volgende week ff een biertje doen?) bij hem thuis voor 1000 euro aan spullen opscharrelen, computer, telefoon en bijv een opod zit je er al snel aan. Hierna zeg je dat hij ze binnen 2 weken kan terugkopen anders zet je ze op marktplaats:)
Is hij dan niet makkelijk te achterhalen ?quote:M. schijnt een redelijke "internetondernemer"
Nog een schriftelijke brief erachter aan?quote:plaats 16 Juni 2010
Betreft: Schuld van ¤1000
Geachte xxx
Ik heb je 5 november 2009 ¤1000,- uitgeleend en overgeboekt naar bankrekening xxx zodat je genoeg geld had om het MCOP pokertoernooi in Amsterdam te spelen. Je zat in mijn klas en ik had mijn geld in vertrouwen aan je geleend, ervan uitgaande dat je het zou terugbetalen.
Niet veel later stopte je met de studie en sprak ik je alleen nog maar op MSN messenger. Ik heb de MSN logs nagekeken en op MSN zei je diverse malen dat je in geldproblemen zat en gaf je data (in april en mei) wanneer je het geld zou betalen, je hebt echter nooit betaald. Nu negeer je me op mijn msn en telefonisch kan ik je ook niet bereiken (het nummer is afgesloten lijkt het).
Het is inmiddels meer dan 6 maanden later en ik heb er genoeg van, ik wil mijn geld terug.
Ik geef je 14 dagen om het geld alsnog naar mijn bankrekening, xxxx t.n.v.xxx, over te boeken. Als je niet binnen die termijn begint met betalen stel ik je in gebreke en haal ik er professionele mensen bij. Ik ben bereid om betalingen in termijnen te accepteren.
Met vriendelijke groet,
xxx
Bedankt, heb het weggehaald.quote:Op woensdag 16 juni 2010 16:57 schreef Maanvis het volgende:
"Mehmet".
Meen je dit echt? En wat wil je doen voor 1000 euro? Iemand aanklagen en een paar duizend neertellen?quote:Als je niet binnen die termijn begint met betalen stel ik je in gebreke en haal ik er professionele mensen bij
Dus heb je zijn telefoonnummer helemaal nietquote:Op woensdag 16 juni 2010 16:55 schreef Johan_Haas_ het volgende:
Heb nu sinds kort zijn telefoonnr, zijn achternaam adres en hyves. Zijn telefoonnr lijkt buiten gebruik.
Ik heb ook een vriend die bij een juridisch kantoor zit die hem wel wil dagvaarden.
En jij ook bedankt voor de updatequote:Op maandag 21 juni 2010 11:51 schreef Johan_Haas_ het volgende:
Hij heeft het geld overgemaakt, heb het geld dus terug, joepie
Bedankt voor alle tips!
Waarschijnlijk opent een andere kennis van onze grote vriend over een paar maanden exact hetzelfde topic, maar da's niet jouw probleemquote:Op maandag 21 juni 2010 11:51 schreef Johan_Haas_ het volgende:
Hij heeft het geld overgemaakt, heb het geld dus terug, joepie
Bedankt voor alle tips!
Ben je student oid? In dat geval --> gratis rechtsbijstand.quote:Op vrijdag 2 april 2010 15:55 schreef Johan_Haas_ het volgende:
Darling, hij heeft het geld al terugquote:Op maandag 21 juni 2010 15:21 schreef Sessy het volgende:
[..]
Ben je student oid? In dat geval --> gratis rechtsbijstand.
En anders, nouja, je hebt in elk geval wel bewijs dat het geleend is (of ja, in elk geval om het aannemelijk te maken) en dergelijks dus ja ik zou zeggen executoriale titel is wel 1 van de oplossingen. Voor 1000 euro is 't op zich 't nog wel waard ook en zo. Je bent alleen zo veel kwijt om dat geld weer te halen. Dus misschien eens beginnen met idd een aanmaning van een incassobureau oid, geen idee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |