Hitler en Mussolini waren toen nog niet aan de macht.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:24 schreef Copycat het volgende:
[..]
LOL
En dan Hitler met Mussolini maar in die gondels varen.
Mensen werken wel mee als er misbruik wordt gemaakt van de omstandigheden. Hitler onderscheidde zich van andere leiders door op de zwakke plek van het Duitse volk in te spelen, zich op die manier een machtspositie toe te eigenen en daar vervolgens misbruik van te maken door een dusdanig systeem te creëren dat men zich gedwongen voelde mee te werken om het Hogere Doel te bewerkstelligen.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:13 schreef OeJ het volgende:
[..]
Precies. Dat is mijn punt. Als mensen collectief zeggen: ja, maar daar werken we niet aan mee. Daarom is de vraag ab-so-luut niet gek.
Nouja, het is logistiek natuurlijk ook een enorme kutklus om in je eentje zes miljoen Joden uit te moorden. Ik kan me voorstellen dat je dat liever uitbesteed.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:25 schreef OeJ het volgende:
[..]
Als nou eens iedereen niet zo dom was om bevelen zomaar klakkeloos uit te voeren, en de machthebbende wil ze zelf ook niet uitvoeren...
Ja, als, als, als. Als je moeder een dochter had gehad, was je nu een meisje. Voor als koop je niks.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:25 schreef OeJ het volgende:
[..]
Als nou eens iedereen niet zo dom was om bevelen zomaar klakkeloos uit te voeren, en de machthebbende wil ze zelf ook niet uitvoeren...
Als is verbrande turf, zei mijn opa altijdquote:Op woensdag 31 maart 2010 13:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, als, als, als. Als je moeder een dochter had gehad, was je nu een meisje. Voor als koop je niks.
Ik was aan het voortborduren op de fantasie.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:26 schreef Dichtpiet. het volgende:
Hitler en Mussolini waren toen nog niet aan de macht.
Je bent in de war met:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_M%C3%BCnchen
ja of As is verbrande turkquote:Op woensdag 31 maart 2010 13:28 schreef padlarf het volgende:
[..]
Als is verbrande turf, zei mijn opa altijd
Een Amerikaanse feministe Camille Paglia heeft dat wel ooit beweerd, ik weet niet het precieze citaat, maar het komt op het volgende neer:quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Een ander voorbeeld: neem de familie Modaal. Vader mishandelt zijn 13-jarige dochter meerdere malen per week. Als zijn dochter haar 'gezonde verstand' zou gebruiken, zou je het als buitenstaander volstrekt logisch vinden dat ze haar biezen pakt en aangifte doet. Dat doet ze echter niet, sterker nog: in zulke situaties komt geregeld voor dat ze richting de buitenwereld haar vader zelfs koste wat kost beschermt. Als er een meervoudige rechtszaak van wordt gemaakt, zou je dan ook als raad willen besluiten dat haar vader alleen een taakstraf krijgt voor de 1e keer dat hij haar mishandelde en hem verder vrijpleit omdat zij zo 'dom' was om thuis te blijven?
dan wil ik je zelf ook eventjes wijzen op het 'Milgram-experiment' war je zélf mee aankwam... dat idee dat 'mensen dat niet zouden moeten uitvoeren' blijkt in werkelijkheid geen realiteit...quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:25 schreef OeJ het volgende:
[..]
Vergeet dat half miljoen zigeuners, dat kwart miljoen gehandicapten en die drie miljoen Russische krijgsgevangenen nietquote:Op woensdag 31 maart 2010 13:27 schreef NJ het volgende:
[..]
Nouja, het is logistiek natuurlijk ook een enorme kutklus om in je eentje zes miljoen Joden uit te moorden. Ik kan me voorstellen dat je dat liever uitbesteed.
Dus als ik een nummer opplak, me kaal scheer, en me slecht kleed dan vind jij het minder erg om mij te vermoorden dan als ik me verkleed als succesvol zakenman? Yeah right.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:32 schreef RM-rf het volgende:
Overigens, een van de trucs daarvoor is het 'ont-menselijken' van de slachtoffers... door hen kaal te scheren, kale uniformen aan te trekken en in plaats van namen cijfers te geven bv...
een verantwoordelkijke die zulke besluiten maakt om gevangenen zo te gaan behandelen, kan ook verantwoordelijk gehouden worden als dat leid tot structurele schending van hun rechten.... zelfs wanneer hij niet letterlijk opdracht gaf tot dat misbruik.
We dwalen misschien wat af van het eigenlijk topic, maar ik denk dat we van de psychologie van mishandelings-slachtoffers nog weinig weten. Ik ken zelf enkele (volwassen) vrouwen die binnen een relatie mishandeld zijn geweest, en de argumenten waarmee ze verdedigden dat ze in de relatie bleven zijn vaak voor henzelf achteraf ook onverklaarbaar. Een klassieke is natuurlijk "voor de kinderen", maar het is natuurlijk voor de kinderen niet echt een goed leven als mammie regelmatig als een basketbal door het huis stuitert.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:30 schreef OeJ het volgende:
[..]
Een Amerikaanse feministe Camille Paglia heeft dat wel ooit beweerd, ik weet niet het precieze citaat, maar het komt op het volgende neer:
"Wie zich na de eerste maal mishandeling in haar huwelijk nog steeds laat slaan, is zelf net zo schuldig."
Maar misschien moet je dat nuanceren, omdat het hier een 13-jarig meisje betreft. Daar kom ik later mogelijk op terug.
Dat klopt vanuit systemisch oogpunt ergens ook wel, het is tenslotte nooit actie > reactie wat dat betreft, maar dat neemt niet weg dat een slachtoffer dit niet aangerekend kan worden.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:30 schreef OeJ het volgende:
[..]
Een Amerikaanse feministe Camille Paglia heeft dat wel ooit beweerd, ik weet niet het precieze citaat, maar het komt op het volgende neer:
"Wie zich na de eerste maal mishandeling in haar huwelijk nog steeds laat slaan, is zelf net zo schuldig."
Ah, wanneer het 13-jarige meisjes betreft is er ineens wel ruimte voor nuance.quote:Maar misschien moet je dat nuanceren, omdat het hier een 13-jarig meisje betreft. Daar kom ik later mogelijk op terug.
Ja helaas werkt het menselijk brein wel zo, wel eens gekeken naar das experiment?quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:36 schreef OeJ het volgende:
[..]
Dus als ik een nummer opplak, me kaal scheer, en me slecht kleed dan vind jij het minder erg om mij te vermoorden dan als ik me verkleed als succesvol zakenman? Yeah right.
moeite met begrijpend lezen?quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:36 schreef OeJ het volgende:
[..]
Dus als ik een nummer opplak, me kaal scheer, en me slecht kleed dan vind jij het minder erg om mij te vermoorden dan als ik me verkleed als succesvol zakenman? Yeah right.
Als je eenmaal begonnen bent in zo'n situatie, wordt het snel moeilijk tot onmogelijk om een stap terug te doen en aan jezelf toe te geven waar je mee bezig bent (geweest). Uit pure zelfbescherming ga je de slachtoffers in toenemende mate niet meer als mensen zien, dat is te confronterend, en dan is het makkelijk om steeds verder af te glijden.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:32 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dan wil ik je zelf ook eventjes wijzen op het 'Milgram-experiment' war je zélf mee aankwam... dat idee dat 'mensen dat niet zouden moeten uitvoeren' blijkt in werkelijkheid geen realiteit...
integendel zelfs, de situatie is makkelijk te scheppen warin ook relatief 'normale' mensen makkelijk verworden tot kampbeulen die de meest verschrikkelijke bevelen niet aleen opvolgen, maar soms juist zelf ook makkelijk op eigen initiatief een stuk verder gaan...
Overigens, een van de trucs daarvoor is het 'ont-menselijken' van de slachtoffers... door hen kaal te scheren, kale uniformen aan te trekken en in plaats van namen cijfers te geven bv...
een verantwoordelkijke die zulke besluiten maakt om gevangenen zo te gaan behandelen, kan ook verantwoordelijk gehouden worden als dat leid tot structurele schending van hun rechten.... zelfs wanneer hij niet letterlijk opdracht gaf tot dat misbruik.
Dat is geen kwestie van dom zijn, dat is een kwestie van kiezen tussen leven of dood. Als je het bevel namelijk niet uit zou voeren was je een verrader en dan werd je geëxecuteerd.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:25 schreef OeJ het volgende:
[..]
Nee, nooit gezien.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:37 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja helaas werkt het menselijk brein wel zo, wel eens gekeken naar das experiment?
Nou, omdat ik me dan gelijk afvraag: waar moet zo'n meisje heen, en heeft ze al de verstandelijke vermogens om verstandige afwegingen te maken. Het is niet voor niets dat juist vaak verstandelijk beperkte mensen slachtoffer worden van gruwelijkheden. Daarom wil ik daar eerst eens over nadenken.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:37 schreef Xa1pt het volgende:
Ah, wanneer het 13-jarige meisjes betreft is er ineens wel ruimte voor nuance.
Hoe bizar het ook klinkt; dit soort machtsstructuren werken vaak ook verslavend.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:36 schreef mvdejong het volgende:
[..]
We dwalen misschien wat af van het eigenlijk topic, maar ik denk dat we van de psychologie van mishandelings-slachtoffers nog weinig weten. Ik ken zelf enkele (volwassen) vrouwen die binnen een relatie mishandeld zijn geweest, en de argumenten waarmee ze verdedigden dat ze in de relatie bleven zijn vaak voor henzelf achteraf ook onverklaarbaar. Een klassieke is natuurlijk "voor de kinderen", maar het is natuurlijk voor de kinderen niet echt een goed leven als mammie regelmatig als een basketbal door het huis stuitert.
Interssant vind ik ook de schrijfsels van primo levi, die duidelijk maakt dat zelfs de gevangen heel zwaar te leiden had van die 'ontmenselijking' én ook dat zij het wel konden overleven en andere niet ...quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:40 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik denk ook dat veel van de "mindere" kamp-beulen ook na de oorlog geen berouw konden tonen, omdat de stap om zichzelf te confronteren met wat ze gedaan hadden te groot was, de illusie van hun geljik was hun bescherming tegen een complete geestelijke collaps.
Je vergist je denk ik. Het Milgramexperiment slaat niet op wat jij nu beschrijft.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:39 schreef RM-rf het volgende:
[..]
moeite met begrijpend lezen?
degen die opdracht geeft jou kaal te scheren,een numer te geven en als 'ontmenselijke te behandelen... precies zoals gedaan werd in het MIlgram-experiment is wel degelijk óók schuldig aan het zeer warschijnlijk mishandelen en schenden van de gevangene als de bewaker die het uitvoert ...
en ja, wetenschappelijk onderzoekr bewijst gewoon dat het wel zo werkt, je kwam zelf aan met het MIlgram-experiment
waarom blijf je nu zo kinderachtig doen als de 'schuld' slechts bij één persoon zou moeten liggen, of is dat weer onderdel van je 'troll'?
oeioeioei doodsbedeigingquote:Op woensdag 31 maart 2010 13:07 schreef mien-moeke het volgende:
Ben bang dat, als ik echt geen mogelijkheid had om er veilig onderuit te komen, Yvonne geen lang leven meer is beschoren.
De mens wil nl leven, jwtz.
ok ... dat denk je dan.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:44 schreef OeJ het volgende:
[..]
Je vergist je denk ik. Het Milgramexperiment slaat niet op wat jij nu beschrijft.
Doen.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:41 schreef OeJ het volgende:
Nee, nooit gezien.
Wat bedoel je met 'waar moet zo'n meisje heen'? Wil je hier ineens wel de ruimte nemen om nuance aan te brengen voor de situatie waarin ze verkeert? Dat lijkt me een béétje hypocriet. Als we op die manier gaan beginnen kun je natuurlijk dezelfde nuance geven voor Duitsers. Wat moeten zij als het hele systeem op Hitlers idealen is ingericht en uitsluiting gelijk staat aan zelfmoord? Dat 13-jarige meisje heeft haar vader ook min of meer de macht gegeven door die drang naar macht in haar vader los te maken.quote:Nou, omdat ik me dan gelijk afvraag: waar moet zo'n meisje heen, en heeft ze al de verstandelijke vermogens om verstandige afwegingen te maken. Het is niet voor niets dat juist vaak verstandelijk beperkte mensen slachtoffer worden van gruwelijkheden. Daarom wil ik daar eerst eens over nadenken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgramquote:Op woensdag 31 maart 2010 13:47 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ok ... dat denk je dan.
waar denk je dan wél dat het op slaat? vertelvertel?
Dan lees je denk ik niet goed.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:49 schreef Iblis het volgende:
Wat is hier de bedoeling van Oej? Iedereens argumenten zonder tegenargumenten aan de kant schuiven om een beetje ophef over een controversieel onderwerp te generen?
Dat is natuurlijk niet compleet waar. Zonder financiele geldschieters en volgelingen was Hitler nooit geworden wat hij was. de NDSAP bestond al voordat Hitler de leiding kreeg. De mensen die erachter zaten waren er ook al bij betrokken. Een van de geldschieters van de organisatie waren de rothschilds, wat eigenllijk wel ironisch is gezien dat joden waren die dus indirect meegeholpen hebben aan de vernietiging van miljoenen andere jodenquote:Op woensdag 31 maart 2010 12:54 schreef Trangamang het volgende:
Ik denk dat hij vanwege het manipuleren etc een hoop voor elkaar heeft gekregen waardoor de mensen in zulke acties zijn overgegaan.
Dus het is allemaal bij Adolf begonnen.
Fucking d'oh.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:36 schreef OeJ het volgende:
[..]
Wel als ik onder druk wordt gezet door iemand tegen wie ik opkijk en precies verteld wat ik wil horen, namelijk dat jij de schuld bent van de economische malaise waarin ik mij bevindt.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:36 schreef OeJ het volgende:
[..]
waarschijnlijk bedoel je dat wij iets anders lezen dan jij bedoelt en jou niet begrijpen. heb je je weleens op asperger of autisme laten testen?quote:
Uit dat experiment blijkt juist hoe groot de invloed is van een autoriteit op iemands handelen.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:48 schreef OeJ het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram
Als we allemaal dezelfde nuchterheid als TS zouden bezitten zou TS wel eens gelijk kunnen hebben.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:56 schreef Deetch het volgende:
[..]
waarschijnlijk bedoel je dat wij iets anders lezen dan jij bedoelt en jou niet begrijpen. heb je je weleens op asperger of autisme laten testen?
Ok, dan heb ik voor jou een vraag: als we de Koran gaan verbieden wat geweld predikt, dan moeten we toch alles waar geweld in voorkomt in de ban doen. Oorlogsfilms, actiefilms, geweldadige computerspelletjes, etc...quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:56 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Uit dat experiment blijkt juist hoe groot de invloed is van een autoriteit op iemands handelen.
Aaaaah, nu weet ik waar dit topic heen gaat.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:59 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ok, dan heb ik voor jou een vraag: als we de Koran gaan verbieden wat geweld predikt,
Hij heeft het hoogste ambt bekleed voor ongeveer 14 jaar en zichzelf tot de hoogste geplaatst en gewaand. Hij heeft in zijn ambstfunctie tegenstanders laten deporteren en elimineren zodat iedereen hem vreesde en hij niet onder kritiek geworpen kon worden. Hij heeft mede opdracht gegeven of met mensen gewerkt die opdracht gaven tot deportatie en vernietiging van joodse mannen, vrouwen en kinderen.quote:Op woensdag 31 maart 2010 12:51 schreef OeJ het volgende:
Ok, hij zou mogelijk zelfmoord hebben gepleegd, maar hij heeft in feite alleen "opdracht" gegeven mensen te vermoorden, right?
Hij heeft zelf geloof ik niet echt vuile handen gekregen.
Als een soldaat in opdracht van zijn leider iemand ombrengt; wie is er dan erg? Degene die de opdracht geeft, of die de opdracht uitvoert?
Zo vind ik het bijvoorbeeld ook raar dat mensen de Koran willen verbieden, terwijl een boek op zichzelf niks doet, dat zijn alleen maar lettertjes op papier. Wij leggen wel verbanden, dat iemand tot geweldsdaden overgaat door de Koran, maar dan is het nogal onnozel om het boek te gaan verbieden, toch?
Ter vergelijking: stel dat een grote groep mensen opeens terroristische aanslagen gaat plegen, na het zien van de films van Jean Claude van Damme, moeten we dan zomaar, uit het niets, alle films met hem in de hoofdrol gaan verbieden?
In feite hoef je ook niet zoveel te doen met leiders als Osama Bin Laden, die heeft zelf weinig gedaan. Wel degenen die daadwerkelijk de WTC-torens in gevlogen zijn. Maw. regeringsleiders proberen ons op die manier dingen te "verkopen" die niet bestaan. Moeten we eigenlijk wel zo'n klopjacht op die man maken? Of zou dat dan alleen preventief zijn, omdat je weet dat er zoveel domme mensen die zich als makke schapen daarvoor laten gebruiken?
Graag meningen.
Nee hoor alleen TSquote:Op woensdag 31 maart 2010 13:59 schreef Copycat het volgende:
Als we de Koran gaan verbieden ... Heb ik ergens een afslag gemist?
Mooie beschrijving van hoe dit heeft kunnen gebeuren. Lijkt me het moment voor een mooi glimmend hangslot op dit troll topic.quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:19 schreef poldergeist het volgende:
[..]
Hij heeft het hoogste ambt bekleed voor ongeveer 14 jaar en zichzelf tot de hoogste geplaatst en gewaand. Hij heeft in zijn ambstfunctie tegenstanders laten deporteren en elimineren zodat iedereen hem vreesde en hij niet onder kritiek geworpen kon worden. Hij heeft mede opdracht gegeven of met mensen gewerkt die opdracht gaven tot deportatie en vernietiging van joodse mannen, vrouwen en kinderen.
Dit is ook op zo'n ziekelijke manier gebeurd (barakken in Auschwitz waren bewust klein gemaakt en niet verwarmd voor een grote populatie zodat vroegtijdig mensen zouden bezwijken aan uitputting en ziektes.)
Als je al zo gestoord bent om mensen te laten vermoorden, doe dat dan op een menswaardige manier
(hoe idioot het ook klinkt) en fussilieer ze en laat ze niet eerst zichzelf kapot werken en honger ze niet eerst uit voordat je ze vermoord.
Aan het einde van de oorlog heeft hij zijn eigen Duitse bevolking in de shit laten zitten en overgave zo lang mogelijk uitgerekt zodat hij het niet hoefde mee te maken. Zoals we allemaal weten heeft hij uiteraard veilig in zijn bunker 8 meter onder de grond zelfmoord gepleegd.
Als ik een junk de opdracht geef om jou te vermoorden en ik zou hem daar een flink bedrag voor geven en ik dreig hem zijn familie te vermoorden als hij het niet doet... Moet ik dan niet aansprakelijk gesteld worden voor mijn positie, ondanks ik zelf geen vuile handen heb?
Duitsers waren junks die op zoek waren naar een nieuwe vorm van zelfwaardering, eenheid en wraaklust op het verlies van de Eerste Wereldoorlog en hun vernedering bij Versailles. Hun verslaving werd in stand gehouden door hun eigen omgeving en de mensen die daarboven stonden en daar hebben ze een dure prijs voor betaald.
Als je dat vindt, prima, maar daar is FB voor, ik wilde wel een serieus onderwerp starten. En blijkbaar ligt er wel een punt, anders wordt er niet zo gereageerd.quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:31 schreef Deetch het volgende:
[..]
Nee hoor alleen TS
[..]
Mooie beschrijving van hoe dit heeft kunnen gebeuren. Lijkt me het moment voor een mooi glimmend hangslot op dit troll topic.
Misschien moet je eens begrijpend leren lezen. Nagenoeg iedereen zegt hier dat de uitvoerenden wel degelijk (mede) schuldig zijn.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:59 schreef OeJ het volgende:
Want zo presenteren de meesten het hier. Niet degene die de opdracht uitvoert is schuldig, maar omdat je er toe aangezet bent.
Ik bedoel te zeggen: Hitler is schuldig aan zijn uitspraken, en een soldaat is schuldig aan moord.quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:37 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Misschien moet je eens begrijpend leren lezen. Nagenoeg iedereen zegt hier dat de uitvoerenden wel degelijk (mede) schuldig zijn.
Zo werkt de wet niet. Aanzetten tot moord of opdracht geven tot moord is ook strafbaar.quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:39 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ik bedoel te zeggen: Hitler is schuldig aan zijn uitspraken, en een soldaat is schuldig aan moord.
Ok, dus Hitler was sociaal bezig, net als iedereen. Of: egoistisch. Maar hoe je het bekijkt.quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:51 schreef Dichtpiet. het volgende:
Mensen zijn dan ook sociale wezens en niet 100% zelf verantwoordelijk voor hun daden.
Klopt, net als iedereen is ook Hitler niet 100% verantwoordelijk.quote:Op woensdag 31 maart 2010 16:47 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ok, dus Hitler was sociaal bezig, net als iedereen. Of: egoistisch. Maar hoe je het bekijkt.
quote:Op woensdag 31 maart 2010 12:54 schreef padlarf het volgende:
Wil je dat hier echt serieus op in gegaan wordt?
Hoezo? Raak ik daarmee een te gevoelige snaar/waarheid die je tere zieltje niet aankan?quote:Op donderdag 1 april 2010 00:39 schreef Waaghals het volgende:
Had Charles Manson als voorbeeld genoemd ipv Hitler
Wat een aannames over mensen die je niet kentquote:Op donderdag 1 april 2010 07:19 schreef OeJ het volgende:
[..]
Hoezo? Raak ik daarmee een te gevoelige snaar/waarheid die je tere zieltje niet aankan?Dat Hitler "zo in en in verschrikkelijk" was wordt alleen maar vanzelf waarheid doordat hij daarvoor de ruimte heeft gekregen.
Ja, goedbeschouwd is zoiets in feite belachelijk.quote:Op donderdag 1 april 2010 09:21 schreef Waaghals het volgende:
[..]
Wat een aannames over mensen die je niet kent![]()
Ik noem Charles Manson omdat de schuldvraag daar bij veel makkelijker is, omdat hij tot levenslang veroordeeld is , terwijl hij zelf geen moorden heeft gepleegd.
Ga je nog inhoudelijk in op berichten, of blijft het bij one-liners?quote:Op donderdag 1 april 2010 18:06 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ja, goedbeschouwd is zoiets in feite belachelijk.
Je snapt zelf niet dat het spelen van gewelddadige computerspelletjes of het kijken naar actiefilms veel minder impact hebben dan psychische manipulatie?quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:59 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ok, dan heb ik voor jou een vraag: als we de Koran gaan verbieden wat geweld predikt, dan moeten we toch alles waar geweld in voorkomt in de ban doen. Oorlogsfilms, actiefilms, geweldadige computerspelletjes, etc...
Want zo presenteren de meesten het hier. Niet degene die de opdracht uitvoert is schuldig, maar omdat je er toe aangezet bent.
Ja, maar je draait het dan in één grote leugen: iemand voor moord veroordelen, die geen moord heeft gepleegd. Je ziet toch zelf wel, hoe totaal krankzinnig dat is!quote:Op donderdag 1 april 2010 18:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je snapt zelf niet dat het spelen van gewelddadige computerspelletjes of het kijken naar actiefilms veel minder impact hebben dan psychische manipulatie?
Joh. En als iemand een pistool op het hoofd van je moeder houdt en jou zegt dat je de hond van de buren af moet maken, kan die dan ook "de kwartjes krijgen"?quote:Op donderdag 1 april 2010 18:30 schreef OeJ het volgende:
Hoe lang kun je daar voor geven: "psychische manipulatie"? Ik weet eigenlijk niet eens wat dat precies inhoudt.
Dat werkt bij mij niet hoor. Al zeg je tegen mij 1 miljoen keer: vermoord persoon X. Dan zeg ik: je kunt de kwartjes krijgen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eh, nee, eigenlijk niet. Zie post hierboven. Nogal simplistisch, maar als we dan toch ongenuanceerd bezig zijn, komt het op hetzelfde neer.quote:Op donderdag 1 april 2010 18:18 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ja, maar je draait het dan in één grote leugen: iemand voor moord veroordelen, die geen moord heeft gepleegd. Je ziet toch zelf wel, hoe totaal krankzinnig dat is!
Of voor moord als iemand je daar indirect toe aangezet heeft en jouw aandeel in die manipulatie nogal hoog is.quote:Je kunt iemand dan hoogstens veroordelen voor "psychische manipulatie", zoals jij dat noemt.
Ik manipuleer die gast zo hard, dat hij zichzelf neerschiet ipv mijn ma.quote:Op donderdag 1 april 2010 18:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Joh. En als iemand een pistool op het hoofd van je moeder houdt en jou zegt dat je de hond van de buren af moet maken, kan die dan ook "de kwartjes krijgen"?
Ja, nou, dan zijn die mensen lomp, dat ze daarin meegaan. Het spijt me wel hoor. Oerlomp zelfs. Zo'n lulkoektheorietje over Ubermenschen en we kunnen de gasflessen alvast bestellen?quote:Op donderdag 1 april 2010 18:44 schreef Xa1pt het volgende:
Ja, een hond. Want dat was zo ongeveer wat Hitler deed: Joden en bijvoorbeeld zigeuners neerzetten als dieren, en het Ariaanse ras Übermensch noemen.
Hij is dan wel dergelijk schuldig aan die moord. Hij heeft er toe aangezet.quote:Op donderdag 1 april 2010 18:48 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ik manipuleer die gast zo hard, dat hij zichzelf neerschiet ipv mijn ma.![]()
Ja, nee, dat weet je nooit, misschien vermoord ik dan de hond van de buren, geen idee, maar dan ben ik schuldig aan moord, en niet hij. Maar misschien verdien ik dan wel vrijspraak.
Wat als ik tegen je zeg (met de middelen om dat waar te kunnen maken) vermoord persoon x of ik vermoord je en gooi je familie in een kamp waar ze zich dood zullen werken.quote:Op donderdag 1 april 2010 18:30 schreef OeJ het volgende:
Hoe lang kun je daar voor geven: "psychische manipulatie"? Ik weet eigenlijk niet eens wat dat precies inhoudt.
Dat werkt bij mij niet hoor. Al zeg je tegen mij 1 miljoen keer: vermoord persoon X. Dan zeg ik: je kunt de kwartjes krijgen.
Dan zou ik eerder denken aan, schuldig aan het aanzetten tot moord. Maar goed, dit vind ik allemaal nogal vergezocht.quote:Op donderdag 1 april 2010 18:54 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Hij is dan wel dergelijk schuldig aan die moord. Hij heeft er toe aangezet.
Ja, ik zou ontploffen van woede, ontploffen. Heel hard roepen: "Waar ben je nou toch gvd mee bezig?! DOE. NIET. ZO. LOMP!"quote:Op donderdag 1 april 2010 18:55 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Wat als ik tegen je zeg (met de middelen om dat waar te kunnen maken) vermoord persoon x of ik vermoord je en gooi je familie in een kamp waar ze zich dood zullen werken.
Antisemitisme was sowieso al een oud iets in Europaquote:Op donderdag 1 april 2010 18:52 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ja, nou, dan zijn die mensen lomp, dat ze daarin meegaan. Het spijt me wel hoor. Oerlomp zelfs. Zo'n lulkoektheorietje over Ubermenschen en we kunnen de gasflessen alvast bestellen?
Ja, gewoon ziek noem ik dat. Wat nog veel erger is: geen mens die dat gelooft natuurlijk, de rechtvaardiging van zo'n massa-executie, maar als niemand zijn mond opentrekt.quote:Op donderdag 1 april 2010 19:19 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Antisemitisme was sowieso al een oud iets in Europa
ze waren een vrij gesloten gemeenschap die redelijk goed door de crisis periode heen kwamen
ze de schuld van de kruisdood van Jezus in hun schoenen geschoven
Martin Luther had ongeveer dezelfde ideeën als Hitler in het begin om hoe om te gaan met Joden
Dan waren er de door Russen gemaakte protocolen van zion
Als je dan een paar miljoen Joden in kampen hebt zitten en het orginele plan om te simpelweg uit Europa te gooien niet meer mogelijk is ga je over op massa executies van de zwakkere.
en als dat teveel efect heeft op het moraal van je manschappen dan ga je pas zoeken naar een manier waarbij je de slachtoffers zelf de gaskamers in laat lopen en andere gevangen de gaskamers leeg laat ruimen
Het is grappig dat je zelf al wat vroeger in het topic het Milgram-experiment aanhaalt. Later zeg je niet echt te weten wat psychische manipulatie inhoudt.quote:Op donderdag 1 april 2010 18:30 schreef OeJ het volgende:
Mensen die in dat soort situaties hun bek open trekken verdwijnen en dan houd het snel op.quote:Op donderdag 1 april 2010 19:23 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ja, gewoon ziek noem ik dat. Wat nog veel erger is: geen mens die dat gelooft natuurlijk, de rechtvaardiging van zo'n massa-executie, maar als niemand zijn mond opentrekt.
Ik vind dat je dan de proefpersonen zou moeten bestraffen, stel dat zij daadwerkelijk die dodelijke schok hadden toegediend. Dan moet je maar niet zo lomp zijn, omdat toevallig een meneer met gezag dat roept.quote:Op donderdag 1 april 2010 19:35 schreef Lakai het volgende:
[..]
Het is grappig dat je zelf al wat vroeger in het topic het Milgram-experiment aanhaalt. Later zeg je niet echt te weten wat psychische manipulatie inhoudt.
het Milgram-experiment toont aan dat mensen onder een situatie van gezag van anderen, 0 verantwoordelijkheid, stapsgewijsheid, en onwetendheid de gruwelijkste dingen kunnen doen.
Ik vind Hitler ook dom, heel dom soms, maar schuldig aan moord kun je hem niet in de schoenen schuiven.quote:Op donderdag 1 april 2010 19:43 schreef Dawnbreaker het volgende:
met uitzondering van zijn slechte kwaliteiten was hitler best een goede knaap.
Waarom zou je dat doen als je belang hebt bij een bepaald idee?quote:Op donderdag 1 april 2010 19:42 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ik vind dat je dan de proefpersonen zou moeten bestraffen, stel dat zij daadwerkelijk die dodelijke schok hadden toegediend. Dan moet je maar niet zo lomp zijn, omdat toevallig een meneer met gezag dat roept.
Gelukkig was er sprake van een experiment.quote:Op donderdag 1 april 2010 19:42 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ik vind dat je dan de proefpersonen zou moeten bestraffen, stel dat zij daadwerkelijk die dodelijke schok hadden toegediend. Dan moet je maar niet zo lomp zijn, omdat toevallig een meneer met gezag dat roept.
waarom nietquote:Op donderdag 1 april 2010 19:47 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ik vind Hitler ook dom, heel dom soms, maar schuldig aan moord kun je hem niet in de schoenen schuiven.
Nee, ik weet uit verschillende ervaringen dat ik niet meega in groepsgedrag. Zelfs niet als me dat duur kan komen te staan.quote:Op donderdag 1 april 2010 19:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Gelukkig was er sprake van een experiment.Anyway: mensen zijn makkelijk te beïnvloeden. Noem het lomp, noem het begrijpelijk, feit is dat het gebeurt. Het is natuurlijk lekker makkelijk om vanuit je luie bureaustoel de kortzichtige betweter uit te hangen en alles wat zich laat beïnvloeden met een zwaktebod weg te zetten. Ik vermoed dat je exact hetzelfde had gedaan, tenslotte weegt jouw overlevingsdrang vermoedelijk ook sterker dan je zogenaamde nuchterheid.
Hij heeft inderdaad niemand vermoord, maar is daar wel degelijk schuldig aan. En het aanzetten tot moord is nog altijd strafbaar.quote:Op donderdag 1 april 2010 19:47 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ik vind Hitler ook dom, heel dom soms, maar schuldig aan moord kun je hem niet in de schoenen schuiven.
Ah, je gaat liever dood, dan dat je je aanpast?quote:Op donderdag 1 april 2010 19:59 schreef OeJ het volgende:
[..]
Nee, ik weet uit verschillende ervaringen dat ik niet meega in groepsgedrag. Zelfs niet als me dat duur kan komen te staan.
Sommige dingen kun je niet in één keer veranderen, maar linksom of rechtsom zal ik proberen mijn zin er door te drukken.quote:Op donderdag 1 april 2010 20:01 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ah, je gaat liever dood, dan dat je je aanpast?
Dat is geen antwoord op m'n vraag. Er is geen links- of rechtsom (vanwaar nu ineens trouwens wel het willen ontwijken van zwart-wit denken?): het is je aanpassen aan het systeem of buiten het systeem vallen. Wat gelijk staat aan zelfmoord.quote:Op donderdag 1 april 2010 20:07 schreef OeJ het volgende:
[..]
Sommige dingen kun je niet in één keer veranderen, maar linksom of rechtsom zal ik proberen mijn zin er door te drukken.
Dat is een zuiver hypothetische vraag, ik zit nu niet in de positie dat mij gevraagd wordt mensen naar de gaskamer te vervoeren. Voor hetzelfde geld speelde ik het spelletje zo slim dat ik net als Hitler alles en iedereen naar mijn hand zette, teneinde de executies te stoppen.quote:Op donderdag 1 april 2010 20:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op m'n vraag. Er is geen links- of rechtsom: het is je aanpassen aan het systeem of buiten het systeem vallen. Wat gelijk staat aan zelfmoord.
Jaja. Als het daadwerkelijk op de spits gedreven wordt weet je het weer mooi te ontwijken. Het was 'doodsimpel': je aanpassen, of vermoord worden. Maar dat is ineens te hypothetisch.quote:Op donderdag 1 april 2010 20:15 schreef OeJ het volgende:
[..]
Dat is een zuiver hypothetische vraag, ik zit nu niet in de positie dat mij gevraagd wordt mensen naar de gaskamer te vervoeren. Voor hetzelfde geld speelde ik het spelletje zo slim dat ik net als Hitler alles en iedereen naar mijn hand zette, teneinde de executies te stoppen.
Wie doet er nu 'doodsimpel'? Aanpassen is niet altijd de enige optie. Ok, als je niet de macht hebt, maak je het jezelf waarschijnlijk knap lastig, maar dan is er nog altijd geen zekerheid dat ik vermood word.quote:Op donderdag 1 april 2010 20:19 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jaja. Als het daadwerkelijk op de spits gedreven wordt weet je het weer mooi te ontwijken. Het was 'doodsimpel': je aanpassen, of vermoord worden. Maar dat is ineens te hypothetisch.Uhu.
Je wil het gewoon niet snappen.quote:Op donderdag 1 april 2010 20:15 schreef OeJ het volgende:
[..]
Dat is een zuiver hypothetische vraag, ik zit nu niet in de positie dat mij gevraagd wordt mensen naar de gaskamer te vervoeren. Voor hetzelfde geld speelde ik het spelletje zo slim dat ik net als Hitler alles en iedereen naar mijn hand zette, teneinde de executies te stoppen.
Dat weet je toch niet. Ik ben niet blind, ik zie ook ontwikkelingen in de samenleving. Misschien ben ik tegen die tijd allang gevlucht.quote:Op donderdag 1 april 2010 20:27 schreef Lakai het volgende:
[..]
Je wil het gewoon niet snappen.
Hitler had macht, jij niet. En die ontwikkel je ook niet zomaar.
Hitler had een ideaal om een zuiver ras te maken. Hij bracht trots bij mensen teweeg. En een gezamenlijke zondebok.
Wanneer je niet voldeed aan zijn eis was je zelf net zo slecht als de zondebok, en werd je uitgekotst.
Dan zullen er altijd mensen zijn geweest die het inderdaad niet deden (en jij zal daar vaaaast wel bij hebben gehoord, als je dat graag wil horen), en zich verzette, maar dan was het einde verhaal.
Waarom zou je vluchten als Hitler eerst goeie ideeën heeft, een charismatische leider is, die Duitsland weer uit het dal zal krijgen?quote:Op donderdag 1 april 2010 20:29 schreef OeJ het volgende:
[..]
Dat weet je toch niet. Ik ben ook niet blind, ik zie ook ontwikkelingen in de samenleving. Misschien ben ik tegen die tijd allang gevlucht.
Oké, stel dat dat inderdaad het geval is, dan nog moet je je aanpassen aan de positie waar je dan in verkeert. Je zou nog altijd geen Joden mogen knuffelen in het openbaar, ze op een biertje mogen trakteren in de plaatselijke kroeg of Duitsers en public voor naiëve, laffe honden uit mogen maken en ze mogen bekogelen met rotte eieren en tomaten. Kortom: je bent hoe dan ook aan de regels van het systeem gebonden, enkele kleine uitzonderingen daargelaten. Ontsnappen doe je er simpelweg niet aan.quote:Op donderdag 1 april 2010 20:25 schreef OeJ het volgende:
[..]
Wie doet er nu 'doodsimpel'? Aanpassen is niet altijd de enige optie. Ok, als je niet de macht hebt, maak je het jezelf waarschijnlijk knap lastig, maar dan is er nog altijd geen zekerheid dat ik vermood word.
Misschien is de generaal homo, valt hij als een blok voor mij, laat ik mij eenmalig anaal penetreren, met de voorwaarde dat ik de hel waar ik inzit mag verlaten - want hij doet echt alles voor me - en zo kom ik onder mijn verantwoordelijkheden uit.![]()
Weegt de overlevingsdrang ineens toch zwaarder.quote:Op donderdag 1 april 2010 20:29 schreef OeJ het volgende:
[..]
Dat weet je toch niet. Ik ben niet blind, ik zie ook ontwikkelingen in de samenleving. Misschien ben ik tegen die tijd allang gevlucht.
Onmogelijk, nee echt. Geen kans dat die bullshit er bij mij ingaat. Dat er opeens gebieden zijn waar een bordje staat: "verboden voor Joden", en dat ik zeg: goh, wat goed dat ze dat doen. Kom nou!quote:Op donderdag 1 april 2010 20:33 schreef Lakai het volgende:
[..]
Waarom zou je vluchten als Hitler eerst goeie ideeën heeft, een charismatische leider is, die Duitsland weer uit het dal zal krijgen?
Vluchten is ook iets wat je in een veel te laat stadium zou doen. Tegen de tijd dat er beseft wordt dat je moet vluchten is het al te laat.
Allicht, als ik iets aan zie komen, ga ik me er liever niet in onderdompelen, als het niet nodig is.quote:Op donderdag 1 april 2010 20:35 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Weegt de overlevingsdrang ineens toch zwaarder.
Lees je posts überhaubt?quote:Op donderdag 1 april 2010 20:38 schreef OeJ het volgende:
[..]
Onmogelijk, nee echt. Geen kans dat die bullshit er bij mij ingaat. Dat er opeens gebieden zijn waar een bordje staat: "verboden voor Joden", en dat ik zeg: goh, wat goed dat ze dat doen. Kom nou!
Ik ben niet zo sociaal.quote:Op donderdag 1 april 2010 20:43 schreef Lakai het volgende:
[..]
Lees je posts überhaubt?
Natuurlijk begint Hitler niet met de regel dat joden niet meer boodschappen mogen doen bij de Aldi.
Het gebeurt in een proces van bijna 10 jaar waarin Het Arische ras superieur wordt verondersteld, en het Joodse ras langzaam maar zeker zwart wordt gemaakt.
Nou ja, een aardig groot deel van Nederland schijnt al te denken dat "de Islamisering van onze samenleving" een groot gevaar vormt voor onze veiligheid en dat we alle plekken die overheidssteun krijgen, zoals een museum, hoofddoekjesvrij moeten maken.quote:
Ik heb als tegenargument het Milgramexperiment al opgeworpen, daar dienden mensen, nou toch zeker binnen een uur, al een dodelijke schok toe. Dus die vlieger gaat niet op.quote:Op vrijdag 2 april 2010 19:06 schreef Jumping-Skippy het volgende:
Het is wel erg makkelijk om achteraf te zeggen "hadden ze maar niet zo slaafs moeten zijn" of "eigen schuld, hadden ze Hitler maar niet zo blind moeten volgen".
Je zei in een eerdere post dat je niet precies weet hoe psychische manipulatie werkt. Juist dát is door het systeem van nazi-Duitsland toegepast op de bevolking. Verdiep je daar eens in, zou ik zeggen. Als je psychisch gemanipuleerd wordt ben je echt ver van huis en doe je dingen die je in nuchtere toestand nooit of niet snel zou doen.
En nee, daar ben je niet zelf bij. Daar gaat het te geleidelijk voor. Maar nogmaals: verdiep je er eens in.
Daarmee wordt je argument eerder ontkracht dan bevestigd, maar goed.quote:Op vrijdag 2 april 2010 19:09 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ik heb als tegenargument het Milgramexperiment al opgeworpen, daar dienden mensen, nou toch zeker binnen een uur, al een dodelijke schok toe. Dus die vlieger gaat niet op.
Nou, als je al zover bent moet het ook niet heel moeilijk zijn om parallellen te zien tussen het klimaat nu en dat van 70 jaar terug.quote:Op vrijdag 2 april 2010 19:02 schreef OeJ het volgende:
[..]
Nou ja, een aardig groot deel van Nederland schijnt al te denken dat "de Islamisering van onze samenleving" een groot gevaar vormt voor onze veiligheid en dat we alle plekken die overheidssteun krijgen, zoals een museum, hoofddoekjesvrij moeten maken.
![]()
Zulke maatregelen worden dus gesteund. Kierewiet! Compleet gestoord, en al zou de hele samenleving er zo over denken, nu of over een jaar, knettergek, bij deze.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |