abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79842585
quote:
Op donderdag 1 april 2010 19:43 schreef Dawnbreaker het volgende:
met uitzondering van zijn slechte kwaliteiten was hitler best een goede knaap.
Ik vind Hitler ook dom, heel dom soms, maar schuldig aan moord kun je hem niet in de schoenen schuiven.
pi_79842588
quote:
Op donderdag 1 april 2010 19:42 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ik vind dat je dan de proefpersonen zou moeten bestraffen, stel dat zij daadwerkelijk die dodelijke schok hadden toegediend. Dan moet je maar niet zo lomp zijn, omdat toevallig een meneer met gezag dat roept.
Waarom zou je dat doen als je belang hebt bij een bepaald idee?

Het experiment is geen leermoment voor de proefpersonen, het is een verklaring voor absurde daden.
Bovendien onderschat je de impact van wat de situatie brengt. Hoogstwaarschijnlijk zou ook jij schuldig zijn aan grotere schokken dan verantwoord is. Natuurlijk zal iedereen beweren dat niet te doen, en sterk in de schoenen te staan in zo'n situatie, maar dat is dus niet zo wanneer het er op aan komt. Het onderzoek wordt ook niet meer ethisch in orde verklaard vanwege het feit dat je de mensen bewust maakt van hoe ver ze gaan.

Het percentage dodelijke schokken ging al dramatisch onderuit als er twee proefleiders in de kamer aanwezig waren die het niet met elkaar eens waren over of het een verantwoordelijk onderzoek was. Dat zorgt voor minder authoriteit en sturing, waardoor de proefpersonen als snel dachten: tja als jullie er al niet zeker van zijn, ga ik niet door.

[ Bericht 17% gewijzigd door Lakai op 01-04-2010 19:53:07 ]
Ik doe niet meer aan een signature
pi_79842926
quote:
Op donderdag 1 april 2010 19:42 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ik vind dat je dan de proefpersonen zou moeten bestraffen, stel dat zij daadwerkelijk die dodelijke schok hadden toegediend. Dan moet je maar niet zo lomp zijn, omdat toevallig een meneer met gezag dat roept.
Gelukkig was er sprake van een experiment. Anyway: mensen zijn makkelijk te beïnvloeden. Noem het lomp, noem het begrijpelijk, feit is dat het gebeurt. Het is natuurlijk lekker makkelijk om vanuit je luie bureaustoel de kortzichtige betweter uit te hangen en alles wat zich laat beïnvloeden met een zwaktebod weg te zetten. Ik vermoed dat je exact hetzelfde had gedaan, tenslotte weegt jouw overlevingsdrang vermoedelijk ook sterker dan je zogenaamde nuchterheid.
pi_79843012
quote:
Op donderdag 1 april 2010 19:47 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ik vind Hitler ook dom, heel dom soms, maar schuldig aan moord kun je hem niet in de schoenen schuiven.
waarom niet
hij heeft de opdrachten of in ieder geval de toestemming verleent dus is hij op zijn minst net zo schuldig als de uitvoerenden
pi_79843065
quote:
Op donderdag 1 april 2010 19:56 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Gelukkig was er sprake van een experiment. Anyway: mensen zijn makkelijk te beïnvloeden. Noem het lomp, noem het begrijpelijk, feit is dat het gebeurt. Het is natuurlijk lekker makkelijk om vanuit je luie bureaustoel de kortzichtige betweter uit te hangen en alles wat zich laat beïnvloeden met een zwaktebod weg te zetten. Ik vermoed dat je exact hetzelfde had gedaan, tenslotte weegt jouw overlevingsdrang vermoedelijk ook sterker dan je zogenaamde nuchterheid.
Nee, ik weet uit verschillende ervaringen dat ik niet meega in groepsgedrag. Zelfs niet als me dat duur kan komen te staan.
pi_79843081
quote:
Op donderdag 1 april 2010 19:47 schreef OeJ het volgende:

[..]

Hij heeft inderdaad niemand vermoord, maar is daar wel degelijk schuldig aan. En het aanzetten tot moord is nog altijd strafbaar.
pi_79843110
quote:
Op donderdag 1 april 2010 19:59 schreef OeJ het volgende:

[..]

Nee, ik weet uit verschillende ervaringen dat ik niet meega in groepsgedrag. Zelfs niet als me dat duur kan komen te staan.
Ah, je gaat liever dood, dan dat je je aanpast?
pi_79843319
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:01 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ah, je gaat liever dood, dan dat je je aanpast?
Sommige dingen kun je niet in één keer veranderen, maar linksom of rechtsom zal ik proberen mijn zin er door te drukken.
pi_79843481
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:07 schreef OeJ het volgende:

[..]

Sommige dingen kun je niet in één keer veranderen, maar linksom of rechtsom zal ik proberen mijn zin er door te drukken.
Dat is geen antwoord op m'n vraag. Er is geen links- of rechtsom (vanwaar nu ineens trouwens wel het willen ontwijken van zwart-wit denken?): het is je aanpassen aan het systeem of buiten het systeem vallen. Wat gelijk staat aan zelfmoord.
pi_79843624
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:11 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op m'n vraag. Er is geen links- of rechtsom: het is je aanpassen aan het systeem of buiten het systeem vallen. Wat gelijk staat aan zelfmoord.
Dat is een zuiver hypothetische vraag, ik zit nu niet in de positie dat mij gevraagd wordt mensen naar de gaskamer te vervoeren. Voor hetzelfde geld speelde ik het spelletje zo slim dat ik net als Hitler alles en iedereen naar mijn hand zette, teneinde de executies te stoppen.
pi_79843807
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:15 schreef OeJ het volgende:

[..]

Dat is een zuiver hypothetische vraag, ik zit nu niet in de positie dat mij gevraagd wordt mensen naar de gaskamer te vervoeren. Voor hetzelfde geld speelde ik het spelletje zo slim dat ik net als Hitler alles en iedereen naar mijn hand zette, teneinde de executies te stoppen.
Jaja. Als het daadwerkelijk op de spits gedreven wordt weet je het weer mooi te ontwijken. Het was 'doodsimpel': je aanpassen, of vermoord worden. Maar dat is ineens te hypothetisch. Uhu.
pi_79844057
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:19 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Jaja. Als het daadwerkelijk op de spits gedreven wordt weet je het weer mooi te ontwijken. Het was 'doodsimpel': je aanpassen, of vermoord worden. Maar dat is ineens te hypothetisch. Uhu.
Wie doet er nu 'doodsimpel'? Aanpassen is niet altijd de enige optie. Ok, als je niet de macht hebt, maak je het jezelf waarschijnlijk knap lastig, maar dan is er nog altijd geen zekerheid dat ik vermood word.

Misschien is de generaal homo, valt hij als een blok voor mij, laat ik mij eenmalig anaal penetreren, met de voorwaarde dat ik de hel waar ik inzit mag verlaten - want hij doet echt alles voor me - en zo kom ik onder mijn verantwoordelijkheden uit.

Wat ik maar wil zeggen: het is allemaal natte vingerwerk. Als, als, als...
pi_79844157
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:15 schreef OeJ het volgende:

[..]

Je wil het gewoon niet snappen.
Hitler had macht, jij niet. En die ontwikkel je ook niet zomaar.
Hitler had een ideaal om een zuiver ras te maken. Hij bracht trots bij mensen teweeg. En een gezamenlijke zondebok.

Wanneer je niet voldeed aan zijn eis was je zelf net zo slecht als de zondebok, en werd je uitgekotst.
Dan zullen er altijd mensen zijn geweest die het inderdaad niet deden (en jij zal daar vaaaast wel bij hebben gehoord, als je dat graag wil horen), en zich verzette, maar dan was het einde verhaal.
pi_79844234
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:27 schreef Lakai het volgende:

[..]

Je wil het gewoon niet snappen.
Hitler had macht, jij niet. En die ontwikkel je ook niet zomaar.
Hitler had een ideaal om een zuiver ras te maken. Hij bracht trots bij mensen teweeg. En een gezamenlijke zondebok.

Wanneer je niet voldeed aan zijn eis was je zelf net zo slecht als de zondebok, en werd je uitgekotst.
Dan zullen er altijd mensen zijn geweest die het inderdaad niet deden (en jij zal daar vaaaast wel bij hebben gehoord, als je dat graag wil horen), en zich verzette, maar dan was het einde verhaal.
Dat weet je toch niet. Ik ben niet blind, ik zie ook ontwikkelingen in de samenleving. Misschien ben ik tegen die tijd allang gevlucht.
pi_79844400
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:29 schreef OeJ het volgende:

[..]

Dat weet je toch niet. Ik ben ook niet blind, ik zie ook ontwikkelingen in de samenleving. Misschien ben ik tegen die tijd allang gevlucht.
Waarom zou je vluchten als Hitler eerst goeie ideeën heeft, een charismatische leider is, die Duitsland weer uit het dal zal krijgen?

Vluchten is ook iets wat je in een veel te laat stadium zou doen. Tegen de tijd dat er beseft wordt dat je moet vluchten is het al te laat.
pi_79844453
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:25 schreef OeJ het volgende:

[..]

Wie doet er nu 'doodsimpel'? Aanpassen is niet altijd de enige optie. Ok, als je niet de macht hebt, maak je het jezelf waarschijnlijk knap lastig, maar dan is er nog altijd geen zekerheid dat ik vermood word.

Misschien is de generaal homo, valt hij als een blok voor mij, laat ik mij eenmalig anaal penetreren, met de voorwaarde dat ik de hel waar ik inzit mag verlaten - want hij doet echt alles voor me - en zo kom ik onder mijn verantwoordelijkheden uit.
Oké, stel dat dat inderdaad het geval is, dan nog moet je je aanpassen aan de positie waar je dan in verkeert. Je zou nog altijd geen Joden mogen knuffelen in het openbaar, ze op een biertje mogen trakteren in de plaatselijke kroeg of Duitsers en public voor naiëve, laffe honden uit mogen maken en ze mogen bekogelen met rotte eieren en tomaten. Kortom: je bent hoe dan ook aan de regels van het systeem gebonden, enkele kleine uitzonderingen daargelaten. Ontsnappen doe je er simpelweg niet aan.
pi_79844502
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:29 schreef OeJ het volgende:

[..]

Dat weet je toch niet. Ik ben niet blind, ik zie ook ontwikkelingen in de samenleving. Misschien ben ik tegen die tijd allang gevlucht.
Weegt de overlevingsdrang ineens toch zwaarder.
pi_79844609
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:33 schreef Lakai het volgende:

[..]

Waarom zou je vluchten als Hitler eerst goeie ideeën heeft, een charismatische leider is, die Duitsland weer uit het dal zal krijgen?

Vluchten is ook iets wat je in een veel te laat stadium zou doen. Tegen de tijd dat er beseft wordt dat je moet vluchten is het al te laat.
Onmogelijk, nee echt. Geen kans dat die bullshit er bij mij ingaat. Dat er opeens gebieden zijn waar een bordje staat: "verboden voor Joden", en dat ik zeg: goh, wat goed dat ze dat doen. Kom nou!
pi_79844812
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:35 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Weegt de overlevingsdrang ineens toch zwaarder.
Allicht, als ik iets aan zie komen, ga ik me er liever niet in onderdompelen, als het niet nodig is.

[ Bericht 0% gewijzigd door OeJ op 01-04-2010 20:47:45 ]
pi_79844879
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:38 schreef OeJ het volgende:

[..]

Onmogelijk, nee echt. Geen kans dat die bullshit er bij mij ingaat. Dat er opeens gebieden zijn waar een bordje staat: "verboden voor Joden", en dat ik zeg: goh, wat goed dat ze dat doen. Kom nou!
Lees je posts überhaubt?

Natuurlijk begint Hitler niet met de regel dat joden niet meer boodschappen mogen doen bij de Aldi.
Het gebeurt in een proces van bijna 10 jaar waarin Het Arische ras superieur wordt verondersteld, en het Joodse ras langzaam maar zeker zwart wordt gemaakt.
pi_79845059
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:43 schreef Lakai het volgende:

[..]

Lees je posts überhaubt?

Natuurlijk begint Hitler niet met de regel dat joden niet meer boodschappen mogen doen bij de Aldi.
Het gebeurt in een proces van bijna 10 jaar waarin Het Arische ras superieur wordt verondersteld, en het Joodse ras langzaam maar zeker zwart wordt gemaakt.
Ik ben niet zo sociaal.
pi_79845391
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:48 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ik ben niet zo sociaal.
Hoe is dat relevant?
pi_79878152
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:55 schreef Lakai het volgende:

[..]

Hoe is dat relevant?
Nou ja, een aardig groot deel van Nederland schijnt al te denken dat "de Islamisering van onze samenleving" een groot gevaar vormt voor onze veiligheid en dat we alle plekken die overheidssteun krijgen, zoals een museum, hoofddoekjesvrij moeten maken.

Zulke maatregelen worden dus gesteund. Kierewiet! Compleet gestoord, en al zou de hele samenleving er zo over denken, nu of over een jaar, knettergek, bij deze.
pi_79878302
Het is wel erg makkelijk om achteraf te zeggen "hadden ze maar niet zo slaafs moeten zijn" of "eigen schuld, hadden ze Hitler maar niet zo blind moeten volgen".

Je zei in een eerdere post dat je niet precies weet hoe psychische manipulatie werkt. Juist dát is door het systeem van nazi-Duitsland toegepast op de bevolking. Verdiep je daar eens in, zou ik zeggen. Als je psychisch gemanipuleerd wordt ben je echt ver van huis en doe je dingen die je in nuchtere toestand nooit of niet snel zou doen.

En nee, daar ben je niet zelf bij. Daar gaat het te geleidelijk voor. Maar nogmaals: verdiep je er eens in.
pi_79878409
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 19:06 schreef Jumping-Skippy het volgende:
Het is wel erg makkelijk om achteraf te zeggen "hadden ze maar niet zo slaafs moeten zijn" of "eigen schuld, hadden ze Hitler maar niet zo blind moeten volgen".

Je zei in een eerdere post dat je niet precies weet hoe psychische manipulatie werkt. Juist dát is door het systeem van nazi-Duitsland toegepast op de bevolking. Verdiep je daar eens in, zou ik zeggen. Als je psychisch gemanipuleerd wordt ben je echt ver van huis en doe je dingen die je in nuchtere toestand nooit of niet snel zou doen.

En nee, daar ben je niet zelf bij. Daar gaat het te geleidelijk voor. Maar nogmaals: verdiep je er eens in.
Ik heb als tegenargument het Milgramexperiment al opgeworpen, daar dienden mensen, nou toch zeker binnen een uur, al een dodelijke schok toe. Dus die vlieger gaat niet op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')