abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 31 maart 2010 @ 16:57:18 #151
297939 PeterLudolf
Ordnung muss sein
pi_79794770
Hitler is niet zoveel 'erger' dan een gemiddeld slecht persoon waarvan wij er allemaal wel een paar kennen in ons dagelijkse leven. Het verschil is dat Hitler in de positie was en de macht had om veel dingen te kunnen laten gebeuren. Ook had hij de technologie achter zich.

Had hij dit allemaal niet, dan was hij waarschijnlijk gewoon die ene norse buurman die krassen op je auto zet omdat hij jaloers is. Of die ene Afrikaanse hutu die een tutu gezin afslacht met een kapmes.

Hitler was dus absoluut niet speciaal als persoon op zichzelf staand.
Manni weiß was Autos brauchen
  donderdag 1 april 2010 @ 00:38:11 #152
264561 Symo
Causa sui
pi_79815211
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 12:54 schreef padlarf het volgende:
Wil je dat hier echt serieus op in gegaan wordt?
  donderdag 1 april 2010 @ 00:38:52 #153
264561 Symo
Causa sui
pi_79815236
quote:
Op donderdag 1 april 2010 00:38 schreef Symo het volgende:

[..]

Hitler.. is gewoon SLECHT, bad bad bad, very bad man.
  donderdag 1 april 2010 @ 00:39:18 #154
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_79815253
Had Charles Manson als voorbeeld genoemd ipv Hitler
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_79817874
quote:
Op donderdag 1 april 2010 00:39 schreef Waaghals het volgende:
Had Charles Manson als voorbeeld genoemd ipv Hitler
Hoezo? Raak ik daarmee een te gevoelige snaar/waarheid die je tere zieltje niet aankan? Dat Hitler "zo in en in verschrikkelijk" was wordt alleen maar vanzelf waarheid doordat hij daarvoor de ruimte heeft gekregen.
  donderdag 1 april 2010 @ 09:21:48 #156
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_79819518
quote:
Op donderdag 1 april 2010 07:19 schreef OeJ het volgende:

[..]

Hoezo? Raak ik daarmee een te gevoelige snaar/waarheid die je tere zieltje niet aankan? Dat Hitler "zo in en in verschrikkelijk" was wordt alleen maar vanzelf waarheid doordat hij daarvoor de ruimte heeft gekregen.
Wat een aannames over mensen die je niet kent

Ik noem Charles Manson omdat de schuldvraag daar bij veel makkelijker is, omdat hij tot levenslang veroordeeld is , terwijl hij zelf geen moorden heeft gepleegd.
De schuldvraag over de holocaust ligt veel moeilijker, daarbij is niet 1 schuldige aan te wijzen. Dat had Hitler nooit voor elkaar gekregen zonder gelijkgestemden.
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_79838732
quote:
Op donderdag 1 april 2010 09:21 schreef Waaghals het volgende:

[..]

Wat een aannames over mensen die je niet kent

Ik noem Charles Manson omdat de schuldvraag daar bij veel makkelijker is, omdat hij tot levenslang veroordeeld is , terwijl hij zelf geen moorden heeft gepleegd.
Ja, goedbeschouwd is zoiets in feite belachelijk.
pi_79838904
quote:
Op donderdag 1 april 2010 18:06 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ja, goedbeschouwd is zoiets in feite belachelijk.
Ga je nog inhoudelijk in op berichten, of blijft het bij one-liners?
pi_79838991
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 13:59 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ok, dan heb ik voor jou een vraag: als we de Koran gaan verbieden wat geweld predikt, dan moeten we toch alles waar geweld in voorkomt in de ban doen. Oorlogsfilms, actiefilms, geweldadige computerspelletjes, etc...

Want zo presenteren de meesten het hier. Niet degene die de opdracht uitvoert is schuldig, maar omdat je er toe aangezet bent.
Je snapt zelf niet dat het spelen van gewelddadige computerspelletjes of het kijken naar actiefilms veel minder impact hebben dan psychische manipulatie?
pi_79839198
quote:
Op donderdag 1 april 2010 18:13 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je snapt zelf niet dat het spelen van gewelddadige computerspelletjes of het kijken naar actiefilms veel minder impact hebben dan psychische manipulatie?
Ja, maar je draait het dan in één grote leugen: iemand voor moord veroordelen, die geen moord heeft gepleegd. Je ziet toch zelf wel, hoe totaal krankzinnig dat is!

Je kunt iemand dan hoogstens veroordelen voor "psychische manipulatie", zoals jij dat noemt.
pi_79839681
Hoe lang kun je daar voor geven: "psychische manipulatie"? Ik weet eigenlijk niet eens wat dat precies inhoudt.

Dat werkt bij mij niet hoor. Al zeg je tegen mij 1 miljoen keer: vermoord persoon X. Dan zeg ik: je kunt de kwartjes krijgen.
pi_79840203
quote:
Op donderdag 1 april 2010 18:30 schreef OeJ het volgende:
Hoe lang kun je daar voor geven: "psychische manipulatie"? Ik weet eigenlijk niet eens wat dat precies inhoudt.

Dat werkt bij mij niet hoor. Al zeg je tegen mij 1 miljoen keer: vermoord persoon X. Dan zeg ik: je kunt de kwartjes krijgen.
Joh. En als iemand een pistool op het hoofd van je moeder houdt en jou zegt dat je de hond van de buren af moet maken, kan die dan ook "de kwartjes krijgen"?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_79840250
quote:
Op donderdag 1 april 2010 18:18 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ja, maar je draait het dan in één grote leugen: iemand voor moord veroordelen, die geen moord heeft gepleegd. Je ziet toch zelf wel, hoe totaal krankzinnig dat is!
Eh, nee, eigenlijk niet. Zie post hierboven. Nogal simplistisch, maar als we dan toch ongenuanceerd bezig zijn, komt het op hetzelfde neer.
quote:
Je kunt iemand dan hoogstens veroordelen voor "psychische manipulatie", zoals jij dat noemt.
Of voor moord als iemand je daar indirect toe aangezet heeft en jouw aandeel in die manipulatie nogal hoog is.
pi_79840319
quote:
Op donderdag 1 april 2010 18:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Joh. En als iemand een pistool op het hoofd van je moeder houdt en jou zegt dat je de hond van de buren af moet maken, kan die dan ook "de kwartjes krijgen"?
Ik manipuleer die gast zo hard, dat hij zichzelf neerschiet ipv mijn ma.

Ja, nee, dat weet je nooit, misschien vermoord ik dan de hond van de buren, geen idee, maar dan ben ik schuldig aan moord, en niet hij. Maar misschien verdien ik dan wel vrijspraak.
pi_79840430
quote:
Op donderdag 1 april 2010 18:44 schreef Xa1pt het volgende:

Ja, een hond. Want dat was zo ongeveer wat Hitler deed: Joden en bijvoorbeeld zigeuners neerzetten als dieren, en het Ariaanse ras Übermensch noemen.
Ja, nou, dan zijn die mensen lomp, dat ze daarin meegaan. Het spijt me wel hoor. Oerlomp zelfs. Zo'n lulkoektheorietje over Ubermenschen en we kunnen de gasflessen alvast bestellen?
pi_79840463
quote:
Op donderdag 1 april 2010 18:48 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ik manipuleer die gast zo hard, dat hij zichzelf neerschiet ipv mijn ma.

Ja, nee, dat weet je nooit, misschien vermoord ik dan de hond van de buren, geen idee, maar dan ben ik schuldig aan moord, en niet hij. Maar misschien verdien ik dan wel vrijspraak.
Hij is dan wel dergelijk schuldig aan die moord. Hij heeft er toe aangezet.
pi_79840523
quote:

Wat als ik tegen je zeg (met de middelen om dat waar te kunnen maken) vermoord persoon x of ik vermoord je en gooi je familie in een kamp waar ze zich dood zullen werken.
pi_79840806
quote:
Op donderdag 1 april 2010 18:54 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Hij is dan wel dergelijk schuldig aan die moord. Hij heeft er toe aangezet.
Dan zou ik eerder denken aan, schuldig aan het aanzetten tot moord. Maar goed, dit vind ik allemaal nogal vergezocht.

Het probleem zit 'm er vaak in dat mensen aan dingen meedoen, om erbij te horen, en ik kan -godzijdank - met een gerust hart zeggen dat ik daar geen last van heb, als het om iets gaat waar ik niet achtersta. Wat ik eerder doe: is mensen erop wijzen waar het mis gaat.
pi_79840913
quote:
Op donderdag 1 april 2010 18:55 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Wat als ik tegen je zeg (met de middelen om dat waar te kunnen maken) vermoord persoon x of ik vermoord je en gooi je familie in een kamp waar ze zich dood zullen werken.
Ja, ik zou ontploffen van woede, ontploffen. Heel hard roepen: "Waar ben je nou toch gvd mee bezig?! DOE. NIET. ZO. LOMP!"

Ik trek alles uit de kast.
pi_79841405
quote:
Op donderdag 1 april 2010 18:52 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ja, nou, dan zijn die mensen lomp, dat ze daarin meegaan. Het spijt me wel hoor. Oerlomp zelfs. Zo'n lulkoektheorietje over Ubermenschen en we kunnen de gasflessen alvast bestellen?
Antisemitisme was sowieso al een oud iets in Europa
ze waren een vrij gesloten gemeenschap die redelijk goed door de crisis periode heen kwamen
ze de schuld van de kruisdood van Jezus in hun schoenen geschoven
Martin Luther had ongeveer dezelfde ideeën als Hitler in het begin om hoe om te gaan met Joden
Dan waren er de door Russen gemaakte protocolen van zion

Als je dan een paar miljoen Joden in kampen hebt zitten en het orginele plan om te simpelweg uit Europa te gooien niet meer mogelijk is ga je over op massa executies van de zwakkere.
en als dat teveel efect heeft op het moraal van je manschappen dan ga je pas zoeken naar een manier waarbij je de slachtoffers zelf de gaskamers in laat lopen en andere gevangen de gaskamers leeg laat ruimen
pi_79841568
quote:
Op donderdag 1 april 2010 19:19 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Antisemitisme was sowieso al een oud iets in Europa
ze waren een vrij gesloten gemeenschap die redelijk goed door de crisis periode heen kwamen
ze de schuld van de kruisdood van Jezus in hun schoenen geschoven
Martin Luther had ongeveer dezelfde ideeën als Hitler in het begin om hoe om te gaan met Joden
Dan waren er de door Russen gemaakte protocolen van zion

Als je dan een paar miljoen Joden in kampen hebt zitten en het orginele plan om te simpelweg uit Europa te gooien niet meer mogelijk is ga je over op massa executies van de zwakkere.
en als dat teveel efect heeft op het moraal van je manschappen dan ga je pas zoeken naar een manier waarbij je de slachtoffers zelf de gaskamers in laat lopen en andere gevangen de gaskamers leeg laat ruimen
Ja, gewoon ziek noem ik dat. Wat nog veel erger is: geen mens die dat gelooft natuurlijk, de rechtvaardiging van zo'n massa-executie, maar als niemand zijn mond opentrekt.
pi_79842087
quote:

Het is grappig dat je zelf al wat vroeger in het topic het Milgram-experiment aanhaalt. Later zeg je niet echt te weten wat psychische manipulatie inhoudt.

het Milgram-experiment toont aan dat mensen onder een situatie van gezag van anderen, 0 verantwoordelijkheid, stapsgewijsheid, en onwetendheid de gruwelijkste dingen kunnen doen.

Denk je dat die proefpersonen er daar op zaten te wachten de andere stroomschokken toe te dienen? Het begint bij een klein voltage, vooraf aan het experiment krijgen ze zelf ook zo'n schok om te weten hoe het voelt.
Door de stapsgewijze werking van het experiment gingen mensen verder dan iedereen durfde geloven.
5 volt wel? Waarom 3 volt erbij dan niet?
200 volt wel? Waarom dan niet 220 volt? enzovoorts.

ten allen tijde namen de proefleiders de verantwoordelijkheid. Er werd simpelweg gezegd dat het 'essentieel is voor het onderzoek om door te gaan met de procedure'. Zelfs als er door de speaker schreeuwgeluiden te horen waren van de geschokte leerling. De proefpersonen keken daartoe naar de proefleider en vroegen of ze wel door moeten gaan en of dit verantwoord is.

betrokken op Hitlers' situatie in Duitsland:
Hij creeërde in een tijd van crisis een positief uitzicht voor Duitsland. Hij heeft natuurlijk niet meteen geroepen dat ie alle joden wil gaan executeren. Dat heeft ie subtiel (stapsgewijs) gedaan.

-Eerst boycotten ze Joodse bedrijven.
-Daarna mogen ze niets meer te maken hebben met zaken als literatuur, tv, muziek etc.
-4 jaar later wordt verklaard dat Joden niet meer in staat gesteld worden om te reizen of paspoorten te bezitten.
-weer 2 jaar later moeten de nog bestaande paspoorten worden bestempeld met een J.

Der zitten nog een aantal stappen tussen (Duitsers mogen niet trouwens met Joden) en er volgen nog een paar stappen (zoals de gele ster).

Wanneer hij dan eenmaal aanhang heeft, en het land heeft overtuigd van een zonde-bok, zijn de gevolgen dus van dusdanige aard als iemand het slim aan pakt. En dat heeft ie gedaan.
Ik doe niet meer aan een signature
pi_79842167
quote:
Op donderdag 1 april 2010 19:23 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ja, gewoon ziek noem ik dat. Wat nog veel erger is: geen mens die dat gelooft natuurlijk, de rechtvaardiging van zo'n massa-executie, maar als niemand zijn mond opentrekt.
Mensen die in dat soort situaties hun bek open trekken verdwijnen en dan houd het snel op.
soms is het veiliger om dingen niet te zien
pi_79842383
quote:
Op donderdag 1 april 2010 19:35 schreef Lakai het volgende:

[..]

Het is grappig dat je zelf al wat vroeger in het topic het Milgram-experiment aanhaalt. Later zeg je niet echt te weten wat psychische manipulatie inhoudt.

het Milgram-experiment toont aan dat mensen onder een situatie van gezag van anderen, 0 verantwoordelijkheid, stapsgewijsheid, en onwetendheid de gruwelijkste dingen kunnen doen.
Ik vind dat je dan de proefpersonen zou moeten bestraffen, stel dat zij daadwerkelijk die dodelijke schok hadden toegediend. Dan moet je maar niet zo lomp zijn, omdat toevallig een meneer met gezag dat roept.
pi_79842417
met uitzondering van zijn slechte kwaliteiten was hitler best een goede knaap.
<hr>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')