abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79843081
quote:
Op donderdag 1 april 2010 19:47 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ik vind Hitler ook dom, heel dom soms, maar schuldig aan moord kun je hem niet in de schoenen schuiven.
Hij heeft inderdaad niemand vermoord, maar is daar wel degelijk schuldig aan. En het aanzetten tot moord is nog altijd strafbaar.
pi_79843110
quote:
Op donderdag 1 april 2010 19:59 schreef OeJ het volgende:

[..]

Nee, ik weet uit verschillende ervaringen dat ik niet meega in groepsgedrag. Zelfs niet als me dat duur kan komen te staan.
Ah, je gaat liever dood, dan dat je je aanpast?
pi_79843319
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:01 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ah, je gaat liever dood, dan dat je je aanpast?
Sommige dingen kun je niet in één keer veranderen, maar linksom of rechtsom zal ik proberen mijn zin er door te drukken.
pi_79843481
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:07 schreef OeJ het volgende:

[..]

Sommige dingen kun je niet in één keer veranderen, maar linksom of rechtsom zal ik proberen mijn zin er door te drukken.
Dat is geen antwoord op m'n vraag. Er is geen links- of rechtsom (vanwaar nu ineens trouwens wel het willen ontwijken van zwart-wit denken?): het is je aanpassen aan het systeem of buiten het systeem vallen. Wat gelijk staat aan zelfmoord.
pi_79843624
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:11 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op m'n vraag. Er is geen links- of rechtsom: het is je aanpassen aan het systeem of buiten het systeem vallen. Wat gelijk staat aan zelfmoord.
Dat is een zuiver hypothetische vraag, ik zit nu niet in de positie dat mij gevraagd wordt mensen naar de gaskamer te vervoeren. Voor hetzelfde geld speelde ik het spelletje zo slim dat ik net als Hitler alles en iedereen naar mijn hand zette, teneinde de executies te stoppen.
pi_79843807
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:15 schreef OeJ het volgende:

[..]

Dat is een zuiver hypothetische vraag, ik zit nu niet in de positie dat mij gevraagd wordt mensen naar de gaskamer te vervoeren. Voor hetzelfde geld speelde ik het spelletje zo slim dat ik net als Hitler alles en iedereen naar mijn hand zette, teneinde de executies te stoppen.
Jaja. Als het daadwerkelijk op de spits gedreven wordt weet je het weer mooi te ontwijken. Het was 'doodsimpel': je aanpassen, of vermoord worden. Maar dat is ineens te hypothetisch. Uhu.
pi_79844057
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:19 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Jaja. Als het daadwerkelijk op de spits gedreven wordt weet je het weer mooi te ontwijken. Het was 'doodsimpel': je aanpassen, of vermoord worden. Maar dat is ineens te hypothetisch. Uhu.
Wie doet er nu 'doodsimpel'? Aanpassen is niet altijd de enige optie. Ok, als je niet de macht hebt, maak je het jezelf waarschijnlijk knap lastig, maar dan is er nog altijd geen zekerheid dat ik vermood word.

Misschien is de generaal homo, valt hij als een blok voor mij, laat ik mij eenmalig anaal penetreren, met de voorwaarde dat ik de hel waar ik inzit mag verlaten - want hij doet echt alles voor me - en zo kom ik onder mijn verantwoordelijkheden uit.

Wat ik maar wil zeggen: het is allemaal natte vingerwerk. Als, als, als...
pi_79844157
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:15 schreef OeJ het volgende:

[..]

Je wil het gewoon niet snappen.
Hitler had macht, jij niet. En die ontwikkel je ook niet zomaar.
Hitler had een ideaal om een zuiver ras te maken. Hij bracht trots bij mensen teweeg. En een gezamenlijke zondebok.

Wanneer je niet voldeed aan zijn eis was je zelf net zo slecht als de zondebok, en werd je uitgekotst.
Dan zullen er altijd mensen zijn geweest die het inderdaad niet deden (en jij zal daar vaaaast wel bij hebben gehoord, als je dat graag wil horen), en zich verzette, maar dan was het einde verhaal.
Ik doe niet meer aan een signature
pi_79844234
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:27 schreef Lakai het volgende:

[..]

Je wil het gewoon niet snappen.
Hitler had macht, jij niet. En die ontwikkel je ook niet zomaar.
Hitler had een ideaal om een zuiver ras te maken. Hij bracht trots bij mensen teweeg. En een gezamenlijke zondebok.

Wanneer je niet voldeed aan zijn eis was je zelf net zo slecht als de zondebok, en werd je uitgekotst.
Dan zullen er altijd mensen zijn geweest die het inderdaad niet deden (en jij zal daar vaaaast wel bij hebben gehoord, als je dat graag wil horen), en zich verzette, maar dan was het einde verhaal.
Dat weet je toch niet. Ik ben niet blind, ik zie ook ontwikkelingen in de samenleving. Misschien ben ik tegen die tijd allang gevlucht.
pi_79844400
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:29 schreef OeJ het volgende:

[..]

Dat weet je toch niet. Ik ben ook niet blind, ik zie ook ontwikkelingen in de samenleving. Misschien ben ik tegen die tijd allang gevlucht.
Waarom zou je vluchten als Hitler eerst goeie ideeën heeft, een charismatische leider is, die Duitsland weer uit het dal zal krijgen?

Vluchten is ook iets wat je in een veel te laat stadium zou doen. Tegen de tijd dat er beseft wordt dat je moet vluchten is het al te laat.
pi_79844453
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:25 schreef OeJ het volgende:

[..]

Wie doet er nu 'doodsimpel'? Aanpassen is niet altijd de enige optie. Ok, als je niet de macht hebt, maak je het jezelf waarschijnlijk knap lastig, maar dan is er nog altijd geen zekerheid dat ik vermood word.

Misschien is de generaal homo, valt hij als een blok voor mij, laat ik mij eenmalig anaal penetreren, met de voorwaarde dat ik de hel waar ik inzit mag verlaten - want hij doet echt alles voor me - en zo kom ik onder mijn verantwoordelijkheden uit.
Oké, stel dat dat inderdaad het geval is, dan nog moet je je aanpassen aan de positie waar je dan in verkeert. Je zou nog altijd geen Joden mogen knuffelen in het openbaar, ze op een biertje mogen trakteren in de plaatselijke kroeg of Duitsers en public voor naiëve, laffe honden uit mogen maken en ze mogen bekogelen met rotte eieren en tomaten. Kortom: je bent hoe dan ook aan de regels van het systeem gebonden, enkele kleine uitzonderingen daargelaten. Ontsnappen doe je er simpelweg niet aan.
pi_79844502
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:29 schreef OeJ het volgende:

[..]

Dat weet je toch niet. Ik ben niet blind, ik zie ook ontwikkelingen in de samenleving. Misschien ben ik tegen die tijd allang gevlucht.
Weegt de overlevingsdrang ineens toch zwaarder.
pi_79844609
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:33 schreef Lakai het volgende:

[..]

Waarom zou je vluchten als Hitler eerst goeie ideeën heeft, een charismatische leider is, die Duitsland weer uit het dal zal krijgen?

Vluchten is ook iets wat je in een veel te laat stadium zou doen. Tegen de tijd dat er beseft wordt dat je moet vluchten is het al te laat.
Onmogelijk, nee echt. Geen kans dat die bullshit er bij mij ingaat. Dat er opeens gebieden zijn waar een bordje staat: "verboden voor Joden", en dat ik zeg: goh, wat goed dat ze dat doen. Kom nou!
pi_79844812
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:35 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Weegt de overlevingsdrang ineens toch zwaarder.
Allicht, als ik iets aan zie komen, ga ik me er liever niet in onderdompelen, als het niet nodig is.

[ Bericht 0% gewijzigd door OeJ op 01-04-2010 20:47:45 ]
pi_79844879
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:38 schreef OeJ het volgende:

[..]

Onmogelijk, nee echt. Geen kans dat die bullshit er bij mij ingaat. Dat er opeens gebieden zijn waar een bordje staat: "verboden voor Joden", en dat ik zeg: goh, wat goed dat ze dat doen. Kom nou!
Lees je posts überhaubt?

Natuurlijk begint Hitler niet met de regel dat joden niet meer boodschappen mogen doen bij de Aldi.
Het gebeurt in een proces van bijna 10 jaar waarin Het Arische ras superieur wordt verondersteld, en het Joodse ras langzaam maar zeker zwart wordt gemaakt.
pi_79845059
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:43 schreef Lakai het volgende:

[..]

Lees je posts überhaubt?

Natuurlijk begint Hitler niet met de regel dat joden niet meer boodschappen mogen doen bij de Aldi.
Het gebeurt in een proces van bijna 10 jaar waarin Het Arische ras superieur wordt verondersteld, en het Joodse ras langzaam maar zeker zwart wordt gemaakt.
Ik ben niet zo sociaal.
pi_79845391
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:48 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ik ben niet zo sociaal.
Hoe is dat relevant?
pi_79878152
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:55 schreef Lakai het volgende:

[..]

Hoe is dat relevant?
Nou ja, een aardig groot deel van Nederland schijnt al te denken dat "de Islamisering van onze samenleving" een groot gevaar vormt voor onze veiligheid en dat we alle plekken die overheidssteun krijgen, zoals een museum, hoofddoekjesvrij moeten maken.

Zulke maatregelen worden dus gesteund. Kierewiet! Compleet gestoord, en al zou de hele samenleving er zo over denken, nu of over een jaar, knettergek, bij deze.
pi_79878302
Het is wel erg makkelijk om achteraf te zeggen "hadden ze maar niet zo slaafs moeten zijn" of "eigen schuld, hadden ze Hitler maar niet zo blind moeten volgen".

Je zei in een eerdere post dat je niet precies weet hoe psychische manipulatie werkt. Juist dát is door het systeem van nazi-Duitsland toegepast op de bevolking. Verdiep je daar eens in, zou ik zeggen. Als je psychisch gemanipuleerd wordt ben je echt ver van huis en doe je dingen die je in nuchtere toestand nooit of niet snel zou doen.

En nee, daar ben je niet zelf bij. Daar gaat het te geleidelijk voor. Maar nogmaals: verdiep je er eens in.
pi_79878409
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 19:06 schreef Jumping-Skippy het volgende:
Het is wel erg makkelijk om achteraf te zeggen "hadden ze maar niet zo slaafs moeten zijn" of "eigen schuld, hadden ze Hitler maar niet zo blind moeten volgen".

Je zei in een eerdere post dat je niet precies weet hoe psychische manipulatie werkt. Juist dát is door het systeem van nazi-Duitsland toegepast op de bevolking. Verdiep je daar eens in, zou ik zeggen. Als je psychisch gemanipuleerd wordt ben je echt ver van huis en doe je dingen die je in nuchtere toestand nooit of niet snel zou doen.

En nee, daar ben je niet zelf bij. Daar gaat het te geleidelijk voor. Maar nogmaals: verdiep je er eens in.
Ik heb als tegenargument het Milgramexperiment al opgeworpen, daar dienden mensen, nou toch zeker binnen een uur, al een dodelijke schok toe. Dus die vlieger gaat niet op.
pi_79878685
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 19:09 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ik heb als tegenargument het Milgramexperiment al opgeworpen, daar dienden mensen, nou toch zeker binnen een uur, al een dodelijke schok toe. Dus die vlieger gaat niet op.
Daarmee wordt je argument eerder ontkracht dan bevestigd, maar goed.
pi_79878800
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 19:02 schreef OeJ het volgende:

[..]

Nou ja, een aardig groot deel van Nederland schijnt al te denken dat "de Islamisering van onze samenleving" een groot gevaar vormt voor onze veiligheid en dat we alle plekken die overheidssteun krijgen, zoals een museum, hoofddoekjesvrij moeten maken.

Zulke maatregelen worden dus gesteund. Kierewiet! Compleet gestoord, en al zou de hele samenleving er zo over denken, nu of over een jaar, knettergek, bij deze.
Nou, als je al zover bent moet het ook niet heel moeilijk zijn om parallellen te zien tussen het klimaat nu en dat van 70 jaar terug.
pi_79878832
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:42 schreef OeJ het volgende:

[..]

Allicht, als ik iets aan zie komen, ga ik me er liever niet in onderdompelen, als het niet nodig is.
Kortom: je was of gevlucht, of je had exact hetzelfde gedaan, of je was dood.
pi_79879017
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 19:19 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Kortom: je was of gevlucht, of je had exact hetzelfde gedaan, of je was dood.
Precies. In mijn beleving ziet TS het heel zwart-wit: Hitler heeft het alleen maar bedacht, dus moest hij voor het bedenken ervan gestraft worden. De executeerders hebben het uitgevoerd, dus díe moesten echt zwaar gestraft worden.
Het hele systeem zat echter veel ingewikkelder in elkaar en vergeet bovendien de tijdgeest niet.
pi_79879145
quote:

[..]

of je had exact hetzelfde gedaan, .
Dat is echt een zware belediging voor mijn ego.
pi_79879205
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 19:27 schreef OeJ het volgende:

[..]

Dat is echt een zware belediging voor mijn ego.
Wellicht heeft je omhooggevallen ego dat ook even nodig om zich nog een beetje menselijk te voelen.
pi_79879374
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 19:23 schreef Jumping-Skippy het volgende:

[..]

Precies. In mijn beleving ziet TS het heel zwart-wit: Hitler heeft het alleen maar bedacht, dus moest hij voor het bedenken ervan gestraft worden.
Nou, gestraft, gestraft. Dat vind ik al enigszins overdreven voor alleen een uitspraak. Als ik oproep tot moord, om mij dan gelijk de bak in te laten draaien, hè...
pi_79879577
Waarom denk je dat die executeerders hebben gedaan wat ze hebben gedaan? Op de Neurembergprocessen schoof een aantal barbaren de verantwoordelijkheid ook af naar hun superieuren. "Ik volgde slechts bevelen op, mij treft geen blaam."

Ik weet verder niet hoe het duidelijk te maken, vind wel dat je er een heel apart denkbeeld op nahoudt.
pi_79880315
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 19:32 schreef OeJ het volgende:

[..]

Nou, gestraft, gestraft. Dat vind ik al enigszins overdreven voor alleen een uitspraak. Als ik oproep tot moord, om mij dan gelijk de bak in te laten draaien, hè...
Het is niet oproepen, het is bevel geven tot waarbij de uitvoerende dienst doet als instrument van Hitler's wil
pi_79880445
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 19:32 schreef OeJ het volgende:

[..]

Nou, dat hele proces lijk je dus te missen: het was niet alleen het oproepen tot moord. Als ik morgen op de Dam ga staan en rondschreeuw: "vermoord iedere Pool die je tegenkomt!" en er zijn mensen die gehoor geven aan mijn oproep, zal ik niet gestraft worden voor moord nee.
pi_79880551
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 19:59 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nou, dat hele proces lijk je dus te missen: het was niet alleen het oproepen tot moord. Als ik morgen op de Dam ga staan en rondschreeuw: "vermoord iedere Pool die je tegenkomt!" en er zijn mensen die gehoor geven aan mijn oproep, zal ik niet gestraft worden voor moord nee.
opruiing dan misschien weer wel
pi_79880555
quote:

[..]

Hè, hè, eindelijk, je snapt mijn punt!
pi_79880638
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 20:02 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

opruiing dan misschien weer wel
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 20:03 schreef OeJ het volgende:

[..]

Hè, hè, eindelijk, je snapt mijn punt!
Om eerlijk te zijn: nee. Want dat is niet wat Hitler deed en waar Hitler voor veroordeeld is.
pi_79881915
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 20:05 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

[..]

Om eerlijk te zijn: nee. Want dat is niet wat Hitler deed en waar Hitler voor veroordeeld is.
Precies. En ik ook niet. Bovendien had men lang geen reden om aan te nemen dat zijn plannen niet reeël waren, laat staan compleet belachelijk. Zelfs de jodenvervolging drong pas laat tot mensen door, omdat men tot die tijd niet of nauwelijks kon geloven dat mensen (onder invloed van een systeem) zo wreed kunnen zijn.

Als het slecht gaat en er staat iemand op die zegt te kunnen helpen met aantoonbare plannen, ook al heeft hij nog geen ervaring, ga jij er dan automatisch vanuit dat hij niet kan helpen omdat hij zichzelf nog niet heeft bewezen?
pi_79882321
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 20:38 schreef Jumping-Skippy het volgende:

[..]

Precies. En ik ook niet. Bovendien had men lang geen reden om aan te nemen dat zijn plannen niet reeël waren, laat staan compleet belachelijk. Zelfs de jodenvervolging drong pas laat tot mensen door, omdat men tot die tijd niet of nauwelijks kon geloven dat mensen (onder invloed van een systeem) zo wreed kunnen zijn.

Als het slecht gaat en er staat iemand op die zegt te kunnen helpen met aantoonbare plannen, ook al heeft hij nog geen ervaring, ga jij er dan automatisch vanuit dat hij niet kan helpen omdat hij zichzelf nog niet heeft bewezen?
Wat ik al eerder aangaf: als ik naar buiten ga, het park in wil lopen en daar opeens een bord tegenkom: "Verboden voor Joden", dan is er toch wel een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik dat bord eruit ruk, daar een aantal mensen mee om hun oren sla, vanwege hun domheid. Er is geen kans dat ik maar een moment geloof dat de bedenker van dat idiote plan de levensstandaard zal gaan verbeteren. Eerder verslechteren. Naar zoveel openlijke domheid moeten kijken
pi_79882549
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 20:47 schreef OeJ het volgende:

[..]

Wat ik al eerder aangaf: als ik naar buiten ga, het park in wil lopen en daar opeens een bord tegenkom: "Verboden voor Joden", dan is er toch wel een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik dat bord eruit ruk, daar een aantal mensen mee om hun oren sla, vanwege hun domheid. Er is geen kans dat ik maar een moment geloof dat de bedenker van dat idiote plan de levensstandaard zal gaan verbeteren. Eerder verslechteren. Naar zoveel openlijke domheid moeten kijken

hallo wat doet u met dat bord
pi_79882582
quote:

[..]

Ja hoor, van de ene op de andere dag stonden er borden met 'Verboten für Juden' en iedereen vond dat oké.

Ik heb zo'n vermoeden dat het overigens je eigen openlijke domheid is waar je je aan zou moeten ergeren.

En verder wat ik al heb gezegd. Als je consequent verder weigert te kijken dan je neus lang is houdt het op.
quote:

[..]

Nou, dat hele proces lijk je dus te missen: het was niet alleen het oproepen tot moord.
quote:

[..]

Nou, als je al zover bent moet het ook niet heel moeilijk zijn om parallellen te zien tussen het klimaat nu en dat van 70 jaar terug.

[ Bericht 15% gewijzigd door Xa1pt op 02-04-2010 21:01:22 ]
pi_79882834
quote:

[..]

Zo eenvoudig lag het toch echt niet en je mist nog steeds bepaalde inzichten. Toen was alles nog nieuw en had men geen idee dat het eigenlijk helemaal niet normaal was - wat zeg ik, totaal bij de beesten af, dat dat gebeurde.
Jij zou met degene die zo'n bord neerzet even flink in discussie (willen) gaan over waar diegene nou mee bezig denkt te zijn, maar jij kan in je eentje echt geen anti-revolutie ontketenen of dingen voorkomen. Voor alles wat jij doet qua tegenwerking staan 10 of meer tegenmaatregelen tegen jou.

Destijds klampte men zich vast aan ieder sprankje hoop op een betere toekomst en Hitler gaf hen die hoop. Dat heel veel van zijn ideeën totaal nergens op sloegen werd gedurende de tijd en geleidelijk pas duidelijk. En toen zaten massa's mensen er al tot hun nek in.

[ Bericht 8% gewijzigd door Jumping-Skippy op 02-04-2010 21:05:23 ]
pi_79883852
quote:

[..]

Veel disco's zijn nu "Verboden voor Marokkanen". Ga je gang om de uitsmijters een draai om hun oren te geven.

Oh nee, dat is anders natuurlijk.
pi_79884078
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 21:22 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

Veel disco's zijn nu "Verboden voor Marokkanen". Ga je gang om de uitsmijters een draai om hun oren te geven.

Oh nee, dat is anders natuurlijk.
Ik heb dat een keer meegemaakt, toen er een buitenlander bij was, nu je het zegt, alleen was het niet belangrijk genoeg er veel heisa van te maken, dus gewoon maar ergens anders heen.

En ja, ik vind dat toch wel verschil maken, dat betrof toen een incident, en die tijd waar we met Hitler over praten, als ik die toespraken toen zou hebben gevolgd, die meute die zich helemaal op liet hitsen, dan is er wel degelijk meer reden tot paniek.
pi_79884135
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 21:27 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ik heb dat een keer meegemaakt, toen er een buitenlander bij was, nu je het zegt, alleen was het niet belangrijk genoeg er veel heisa van te maken, dus gewoon maar ergens anders heen.
pi_79884788
quote:

[..]

alleen was het niet belangrijk genoeg er veel heisa van te maken, dus gewoon maar ergens anders heen.
Wat had je dan verwacht dat er was gebeurd als je het wel belangrijk genoeg had gevonden om er veel heisa van te maken?
pi_79884948
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 21:42 schreef Jumping-Skippy het volgende:

[..]

Wat had je dan verwacht dat er was gebeurd als je het wel belangrijk genoeg had gevonden om er veel heisa van te maken?
Ik maak hem mikpunt van spot. Niet totdat ik een klap voor mijn kanis krijg, maar wel ff laten voelen.
pi_79885056
quote:

[..]

En ja, ik vind dat toch wel verschil maken, dat betrof toen een incident, en die tijd waar we met Hitler over praten, als ik die toespraken toen zou hebben gevolgd, die meute die zich helemaal op liet hitsen, dan is er wel degelijk meer reden tot paniek.
En in welke van die twee situaties heb je meer kans het er levend af te brengen als je er iets van zegt?
pi_79885381
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 21:46 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ik maak hem mikpunt van spot. Niet totdat ik een klap voor mijn kanis krijg, maar wel ff laten voelen.
En dan?
pi_79885416
quote:

[..]

Dus in deze situatie zou je niet zover gaan dat je een klap voor je kanis gaat (hoewel je in de praktijk helemaal niets gedaan hebt. Het lijkt er dus meer op dat je een klap voor je kanis wilde vermijden). Eerder gaf je wel aan dat je helemaal nooit iemand zou neerschieten, ook niet als gedreigd werd om jou en je familie te vermoorden.
Oftewel: nu doe je niets, terwijl het risico niet groot is, maar dan doe je wel iets, terwijl het risico wel groot is. Gek genoeg geloof ik je niet.
pi_79886459
quote:

[..]

Je durft in zo'n situatie al niet eens door te gaan tot je een klap voor je kanis krijgt, laten we het dan maar helemaal een niet hebben over dat pistool (van een paar pagina's terug) op de plek waar je hersens hadden moet zitten.
pi_79887142
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 22:27 schreef bikefreak het volgende:

[..]

Je durft in zo'n situatie al niet eens door te gaan tot je een klap voor je kanis krijgt, laten we het dan maar helemaal een niet hebben over dat pistool (van een paar pagina's terug) op de plek waar je hersens hadden moet zitten.
Daar gaat het niet om, stel dat ik opeens een club Joden naar de gaskamer moet brengen, omdat 1 of andere achterlijke gladiool bedacht heeft dat dat wel een goed plan is. Vanwege zo'n stel, nou, mongolen, vriendelijker kan ik het niet zeggen, die mij ergens in betrekken waar ik geen klap mee te maken heb. Oprotten. Omdat jullie zo nodig "sociaal" moesten zijn, en als een stel schapen stonden te juichen en te jodelen om de grote leider te vieren. Daaag. Dat feest is een feest zonder mij, zoveel kan ik je verzekeren.
pi_79887317
Nou, als iemand hier denkt dat ik als een klapjosti daartussen had gestaan om Hitler toe te juichen, samen met 100duizend anderen, dan zeg ik bij deze: laat je nakijken. Daar kan geen sprake van zijn.
pi_79887511
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 22:52 schreef OeJ het volgende:
Nou, als iemand hier denkt dat ik als een klapjosti daartussen had gestaan om Hitler toe te juichen, samen met 100duizend anderen, dan zeg ik bij deze: laat je nakijken. Daar kan geen sprake van zijn.
Dat was ook niet de situatie.
Ook zonder Hitler toe te juichen tussen 100.000 anderen had je in de positie kunnen komen waarin het de keuze was tussen jouw leven of dat van iemand anders.

Duitsland had gewoon dienstplicht, dus je was mogelijk opgetrommeld om dienst te doen. Dan kwam je misschien aan het russische front terecht, of vocht je tegen partisanen in de Oekraïne. Als je dan een bevel weigert, teken je je doodvonnis.

En dan kun je nu wel makkelijk zeggen dat je dat niet doet, of dat je voor die tijd allang Duitsland had verlaten, maar wanneer had je dat dan gedaan? In 1933 kon het nog zonder veel problemen, in 1941 wordt dat al een stuk lastiger.
pi_79887864
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 22:59 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ook zonder Hitler toe te juichen tussen 100.000 anderen had je in de positie kunnen komen waarin het de keuze was tussen jouw leven of dat van iemand anders.

Duitsland had gewoon dienstplicht, dus je was mogelijk opgetrommeld om dienst te doen. Dan kwam je misschien aan het russische front terecht, of vocht je tegen partisanen in de Oekraïne. Als je dan een bevel weigert, teken je je doodvonnis.

En dan kun je nu wel makkelijk zeggen dat je dat niet doet, of dat je voor die tijd allang Duitsland had verlaten, maar wanneer had je dat dan gedaan? In 1933 kon het nog zonder veel problemen, in 1941 wordt dat al een stuk lastiger.
Precies. Ik vind het nogal opschepperij, eerlijk gezegd.
pi_79889369
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 22:59 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat is maar net zo makkelijk gezegd als jij nu beweert dat ik per definitie voor die keuze zou hebben komen te staan - tussen mijn leven of die van een ander.
pi_79892737
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 12:56 schreef Twizu het volgende:
Beiden schuldig.

Hitler, omdat ie het allemaal bedacht heeft. De uitvoerders omdat ze uitvoeren.

Wel met een kleine kanttekening:
De mensen die het hebben uitgevoerd moesten het wel doen, anders kostte het ze hun leven.
Onder druk ben je in staat veel meer ellende uit te halen dan uit vrije wil.

Zie hier hoe mensen zich onderwerpen aan "gezag", een herhaling van het bekende Milgram expiriment:

http://www.nrcnext.nl/blo(...)-het-uitzenden-niet/
Neeeee! Sinterklaas wil bier!
pi_79894116
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 23:47 schreef OeJ het volgende:

[..]

Dat is maar net zo makkelijk gezegd als jij nu beweert dat ik per definitie voor die keuze zou hebben komen te staan - tussen mijn leven of die van een ander.
Je moet leren lezen. Ik zeg duidelijk dat je in een dergelijke positie had kunnen komen. Dat is dus niet per definitie.
pi_79894380
Ik lach stiekem in mijn vuistje mocht het ooit zover komen met Geert Wilders. Het zijn nu eerst de lageropgeleiden vooral die zijn stem krijgen. Stel dat daarna de hogeropgeleiden overstag gaan pikken zij alsnog alle mooie banen in en ze laten de lagergeschoolden het vuile werk opknappen. Bleken zij het grootste gevaar.

Ik lach, wat een totaal hersenloos volk heb je toch.

[ Bericht 0% gewijzigd door OeJ op 03-04-2010 09:47:35 ]
pi_79897411
Führerbefehl

Deze kwestie is na de Tweede Wereldoorlog veelvuldig besproken. Niet in de minste plaats door de rechters die verantwoordelijk waren voor het berechten van Nazi-oorlogscriminelen. Later werden er (inmiddels beroemde) experimenten uitgevoerd om de kracht van de situatie op mensen te testen. Dit alles heeft geleid tot bijv. de bevelstructuur van onze krijgsmacht waar bevelen moeten worden opgevolgd, maar elke soldaat tegelijkertijd zelf ook een verantwoordelijkheid heeft om 'foute' bevelen te weigeren.

Maar om je vraag te beantwoorden: ja, de Nazi-leiders waren zo erg. Zij waren het meeste schuldig aan de ellende in Europa destijds. Fanatieke SS'ers zijn dat evenveel. Een willekeurige wehrmacht-soldaat die werd opgeroepen en zich zo netjes mogelijk probeerde te gedragen is daarentegen niet of minder schuldig. Hij had praktisch gezien geen mogelijkheid om de dienstplicht te ontlopen. Hetzelfde met vele leden van de Hitler-jeugd.

Het is een groot grijs gebied waar je rekening moet houden met daden en motieven.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_79897715
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 09:04 schreef OeJ het volgende:
Ik lach stiekem in mijn vuistje mocht het ooit zover komen met Geert Wilders. Het zijn nu eerst de lageropgeleiden vooral die zijn stem krijgen. Stel dat daarna de hogeropgeleiden overstag gaan pikken zij alsnog alle mooie banen in en ze laten de lagergeschoolden het vuile werk opknappen. Bleken zij het grootste gevaar.

Ik lach, wat een totaal hersenloos volk heb je toch.
Hoevaak is er nu al niet gezegd dat het geleidelijk aan zo is gekomen?
Je wil het punt van sociale invloed totaal niet begrijpen en je praat er telkens helemaal naast.

Als iemand zegt: Zus en zo kreeg Hitler het voor elkaar om een machtspositie te creeeren, en een positieve toekomst te beloven, dan zeg jij: Ik ga echt niet denken wat voor goede ideeen heeft die Hitler toch!
Je mist totaal het punt van een geleidelijk proces, wat al 800 keer is gezegd, maar je wil het niet meenemen in je standpunt.

Er is zoveel gebeurd in dat land waardoor het executeren van Joden uitgevoerd werd.

En na 5 pagina's gelezen te hebben en je te hebben geprobeerd een beetje bij te spijkeren wat de kracht is van sociale beinvloeding is, ben ik tot de conclusie gekomen dat je te koppig bent om een serieuze discussie mee te houden.
pi_79897978
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 12:05 schreef Lakai het volgende:

[..]

Hoevaak is er nu al niet gezegd dat het geleidelijk aan zo is gekomen?
Je wil het punt van sociale invloed totaal niet begrijpen en je praat er telkens helemaal naast.

Als iemand zegt: Zus en zo kreeg Hitler het voor elkaar om een machtspositie te creeeren, en een positieve toekomst te beloven, dan zeg jij: Ik ga echt niet denken wat voor goede ideeen heeft die Hitler toch!

Er is zoveel gebeurd in dat land waardoor het executeren van Joden uitgevoerd werd.

En na 5 pagina's gelezen te hebben en je te hebben geprobeerd een beetje bij te spijkeren wat de kracht is van sociale beinvloeding is, ben ik tot de conclusie gekomen dat je te koppig bent om een serieuze discussie mee te houden.
Ik begrijp de kracht van sociale beinvloeding wel, anderzijds sta ik er ook weer van te kijken, welke leugens voor waar worden aangenomen. Zoals dat er heel veel nodig is om mensen tot vreselijke daden te brengen (terwijl het tegendeel waar is), dat kleding en een nummer ervoor zouden zorgen dat je iemand makkelijker vermoordt. Cynisch als ik ben zal ik zeggen wat ik daarbij denk: gewoon een generaal die zich populair wilde maken bij zijn mannen, die het moesten uitvoeren. Zo van: "Jongens, kijk eens hoe goed ik ben, maak ik het nu makkelijker voor jullie?" En iedereen: "jaaaaa! dat scheelt enorm. Dank je." Lulkoek natuurlijk!

"Ik wist het niet" is iets anders als: "ik wilde het niet zien, omdat ik het veel belangrijker vond om ergens bij te horen." En hoe makkelijk is het om achteraf de machthebbers de meeste schuld te geven, als ze al zijn "gevallen". Word je daar niet cynisch van? Eerst likken mensen hun hielen, en als ze 'onbruikbaar' zijn geworden, kunnen ze op niets anders rekenen dan emmers stront.

Rare wereld.
pi_79898830
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 12:16 schreef OeJ het volgende:

[..]

Ik begrijp de kracht van sociale beinvloeding wel, anderzijds sta ik er ook weer van te kijken, welke leugens voor waar worden aangenomen. Zoals dat er heel veel nodig is om mensen tot vreselijke daden te brengen (terwijl het tegendeel waar is), dat kleding en een nummer ervoor zouden zorgen dat je iemand makkelijker vermoordt. Cynisch als ik ben zal ik zeggen wat ik daarbij denk: gewoon een generaal die zich populair wilde maken bij zijn mannen, die het moesten uitvoeren. Zo van: "Jongens, kijk eens hoe goed ik ben, maak ik het nu makkelijker voor jullie?" En iedereen: "jaaaaa! dat scheelt enorm. Dank je." Lulkoek natuurlijk!

"Ik wist het niet" is iets anders als: "ik wilde het niet zien, omdat ik het veel belangrijker vond om ergens bij te horen." En hoe makkelijk is het om achteraf de machthebbers de meeste schuld te geven, als ze al zijn "gevallen". Word je daar niet cynisch van? Eerst likken mensen hun hielen, en als ze 'onbruikbaar' zijn geworden, kunnen ze op niets anders rekenen dan emmers stront.

Rare wereld.
Je zou met betrekking tot depersonalisatie en het makkelijker maken mensen iets aan te doen, het stanford prison experiment moeten lezen!
Proefpersonen werden ingedeeld in 2 groepen, de gevanginsbewakers, en de gavangenen.
De gevangenen werden allemaal onpersoonlijk gemaakt:
-Iedereen had hetzelfde pak aan.
-Een ketting aan hun enkels om hun status van gevangen te versterken.

De gaurds kregen allemaal een authoritair pak aan, fluitjes, knuppels, zonnebrillen op om oogcontact te voorkomen.

Binnen zes dagen werd het onderzoek gestaakt omdat de gevangenen gingen rellen, en de gaurds hier heel boos en gewelddadig op reageerden.

6 dagen eerder waren het random gekozen proefpersonen!

Het echte fijne weet ik er niet meer van: Stanford Prison Experiment

[ Bericht 3% gewijzigd door Lakai op 03-04-2010 12:58:03 ]
pi_79905348
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 12:51 schreef OeJ het volgende:
<knip>

Hitler was een geniale gek die omringd werd door briljante generaals en een tijdsperiode die in zijn
voordeel was.
75 topics = FIN
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')