Alleen heeft dat geen zier met IQ/begaafdheid/niveau te makenquote:Op woensdag 31 maart 2010 13:29 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry.Ikzelf denk dat op ieder potje wel een deksel past, ook wat betreft grapjes.
Daarover verschillen wij dan in mening. Ik beschouw deze discussie nu als gesloten, het wordt een herhaling van zetten zo. Laten we het erover eens zijn, dat we het in deze daar niet over eens zijn of zullen worden.quote:Op woensdag 31 maart 2010 13:47 schreef E.T. het volgende:
[..]
Alleen heeft dat geen zier met IQ/begaafdheid/niveau te maken
Is er eens een serieus topic, kom je met zo een raar antwoord.quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:02 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Daarover verschillen wij dan in mening. Ik beschouw deze discussie nu als gesloten, het wordt een herhaling van zetten zo. Laten we het erover eens zijn, dat we het in deze daar niet over eens zijn of zullen worden.
Wat is er vreemd aan "agreeing to disagree"?quote:Op woensdag 31 maart 2010 17:21 schreef ossenstront het volgende:
[..]
Is er eens een serieus topic, kom je met zo een raar antwoord.
Ga niet kwaad we, ga gewoon weg.
quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:57 schreef just me het volgende:
Er zijn ook scholen die geld voor hun rugzakleerlingen niet óp kunnen krijgen en gebruiken dat voor verrijkingsmateriaal voor andere leerlingen
Dat klonk helemaal niet kwaad hoor... juist gewoon weloverwogen.quote:Op woensdag 31 maart 2010 17:21 schreef ossenstront het volgende:
[..]
Is er eens een serieus topic, kom je met zo een raar antwoord.
Ga niet kwaad we, ga gewoon weg.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 31 maart 2010 21:48 schreef kermit71 het volgende:
De problematiek van hoogbegaafdheid ligt ook in de asynchrone ontwikkeling, zie de onderstaande spoiler. Dit verklaart onderlinge verschillen in bijv. gepest worden, onderpresteren, niet zelf uitdagingen zoeken, concentratieproblemen etc.
Ik vind het daarom zelf prettiger om over 'kunnen' te spreken in plaats van 'zijn'. Uiteindelijk bepalen onze (verschillende) vaardigheden voor een groot deel wie we zijn. Bij een IQ-test is het ook erg interessant om te zien wat de verschillen zijn tussen de verschillende subtests (vooral het verschil tussen verbaal en performaal, de zogenaamde V/P-kloof).Maar dat kan tijdens het testen van een kind ook geconstateerd worden. Als het goed is staat dat dan ook in het verslag van de test. In het bijbehorend advies zal dan ook staan wat de mogelijke gevolgen hiervan zijn voor dit kind. En als het al overeenkomt met de anamnese zal het er zeker in staan, lijkt me.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
Ook voor mij persoonlijk erg herkenbaar. Pas nu ik een tijdje volwassen ben komt de boel weer enigzins in evenwicht met elkaar. Inmiddels zijn mijn sociale vaardigheden aardig bijgetrokken (al zeg ik het zelf). Met een wat persoonlijkere aanpak op school was dat denk ik eerder en makkelijker gegaan.quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:53 schreef Grijs het volgende:
O ja, dat stukje over asynchrone ontwikkeling heb ik ook aan de meeste leerkrachten van Daan gestuurd. Vond het zo erg herkenbaar. Maar nu hij wat ouder wordt, vind ik die verschillen in ontwikkelingen niet meer zo duidelijk.
quote:Op donderdag 1 april 2010 16:34 schreef Grijs het volgende:
Daan was/is trouwens sociaal niet achter (eerder voor). Maar emotioneel en motorisch denk ik dat hij synchroon loopt met zijn leeftijd (en achter op de rest van zijn ontwikkeling). Maar hij is nooit getest, dus dat is gewoon wat ik ervan denk.
Ben jij links?quote:Op woensdag 31 maart 2010 17:21 schreef ossenstront het volgende:
Is er eens een serieus topic, kom je met zo een raar antwoord.
Ga niet kwaad we, ga gewoon weg.
Ja, de 8 jarige, bijna 9 jarige. Inderdaad groep 5.quote:Op donderdag 13 mei 2010 11:47 schreef ErikT het volgende:
Een aantal vragen:
Het gaat om je 8-jarige zoontje toch? Groep hoeveel zit je dan, groep 5?
Dus dan gaat het om groep 6,7,8 op de Leonardo school doen?
Wat zijn precies de problemen op de huidige school? Alleen qua schoolniveau, of ook sociaal? Werpt de extra aandacht voor moeilijker werk van de huidige school geen vruchten af?
Kan je dat 'met de rug tegen de muur' specificeren? Is hij vervelend in de klas? Leidt hij anderen af? Onderpresteert hij?quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:41 schreef Muks het volgende:
[..]
Ja, de 8 jarige, bijna 9 jarige. Inderdaad groep 5.
Sociaal gaat hij prima, hij vind op het plein goed aansluiting bij zowel klasgenoten als bij vn groep 7 en 8 leerlingen. Kwa uitdaging staat school 'met de rug tegen de muur' en stellen ze leonardo onderwijs voor. Voor ons een iets te makkelijke oplossing, wij willen hem juist graag op de een reguliere school houden. Bovendien is er in onze optiek voldoende verrijking en verbredeing mogelijk.
Alles wat je noemt klopt, op het afleiden van anderen na.School zegt dat ze niet genoeg materiaal hebben om hem bezig te houden. Wij zijn echter van mening dat er genoeg mogelijkheden zijn. Komende week hebben we een gesprek op schoolquote:Op donderdag 13 mei 2010 12:46 schreef ErikT het volgende:
[..]
Kan je dat 'met de rug tegen de muur' specificeren? Is hij vervelend in de klas? Leidt hij anderen af? Onderpresteert hij?
-> Cru: waarom wil de school van hem af?
Ik ben het met je eens dat als hij geen sociale problemen heeft, je hem niet uit die omgeving moet willen halen. (Zie ook die discussie elders in dit topic.) Het is natuurlijk wel zo dat die oudere interessante kinderen over 2 jaar verdwenen zijn, want dan begint hij zelf in groep 8.
En wat vindt hij eigenlijk zelf?
Oh echt ja? Jeetje joh.quote:Op zondag 23 mei 2010 12:14 schreef renzell het volgende:
Aan ouders van hoogbegaafde kinderen; wat waren de eerste tekenen in het gedrag van je kind waardoor je dacht dat er misschien zoiets aan de hand kon zijn? Mijn zoon is nu 5 jaar en in bepaalde opzichten duidelijk 'anders' dan de meeste kinderen uit zijn klas. Dat verschil begint zich steeds helderder af te tekenen. Ik denk niet perse dat hij hoogbegaafd is, maar hij vertoont wel veel van de kenmerken die ik op verschillende sites zie omschreven. Vandaar mijn vraag aan jullie. Bedankt alvast!
Alle kinderen zijn anders dan de anderen......quote:Op zondag 23 mei 2010 12:14 schreef renzell het volgende:
Aan ouders van hoogbegaafde kinderen; wat waren de eerste tekenen in het gedrag van je kind waardoor je dacht dat er misschien zoiets aan de hand kon zijn? Mijn zoon is nu 5 jaar en in bepaalde opzichten duidelijk 'anders' dan de meeste kinderen uit zijn klas. Dat verschil begint zich steeds helderder af te tekenen. Ik denk niet perse dat hij hoogbegaafd is, maar hij vertoont wel veel van de kenmerken die ik op verschillende sites zie omschreven. Vandaar mijn vraag aan jullie. Bedankt alvast!
quote:Op zondag 23 mei 2010 13:59 schreef Injetta het volgende:
[..]
Alle kinderen zijn anders dan de anderen......![]()
En elk kind is in de ogen van zijn eigen ouders tegenwoordig heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel speciaal. Ze verwarren uniciteit met genialiteit.
Een "VMBO vrouw"quote:Op woensdag 26 mei 2010 20:39 schreef artisdemarsis het volgende:
Ik ben hoogbegaafd en op mijn 'gewone'school werd ik alleen maar gepest door de andere kinderen.. ik was jonger dan zij en kon wel goed leren, maar sociaal liep ik achter omdat zij al 'volwassener' waren.. ze hielden zich bezig met jongens en ik met poppen bijvoorbeeld. Dingen als jongens, make up en popmuziek interesseerden me niet, ik las liever een goed boek. Toen ik naar de middelbare ging was ik de eerste jaren ook heel verlegen en viel buiten de boot. Waarom zou je je kind met domme kinderen om laten gaan? het geniet veel meer van soortgenoten en later zal het ook geen VMBo vrouw nemen en op een werkplaats werken.
quote:http://www.trouw.nl/opini(...)we_eruit_halen_.html
Opinie
28 mei 2010
Frans Corten, Noks Nauta en Maud van Thiel, respectievelijk loopbaancoach voor hoogbegaafden, bedrijfsarts & psycholoog, psychotherapeut en directeur van het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen
In bollebozen zit veel meer dan we eruit halen
Hoogbegaafden kunnen belangrijke bijdragen leveren aan innovatie. Dat moet gestimuleerd worden.
Bijna alle scholen voor hoogbegaafde kinderen blijken in geldnood te zitten (Trouw van 22 mei). Als er geen nieuwe geldbronnen worden gevonden gaan ze dicht. Waarom gaat de aandacht bij dit onderwijs uit naar de kosten en wordt er niet gekeken naar welke voordelen deze kinderen later de samenleving kunnen bieden? Die bijdrage is er onder meer op het terrein van de innovatie.
Een verband tussen innovatiebijdragen en algemene persoonskenmerken is niet aangetoond. Ook een relatie tussen IQ en innovatie is niet gevonden. Maar wie preciezer kijkt, ziet dat mensen met een héél hoog IQ (hoger dan de gemiddelde academicus) heel geschikte aanjagers van innovatie kunnen zijn. Uit een analyse van gesprekken met vele honderden hoogbegaafde volwassenen komen hun onderliggende eigenschappen naar voren. Hoogbegaafden zijn niet bang van problemen, ze vinden het zelfs leuk om ze op te lossen. Ze gebruiken graag ongebaande paden en denken multidisciplinair.
Veel mensen vinden hoogbegaafden lastig. Ze gedragen zich onhandig, hebben moeite om aansluiting te vinden met gesprekken van alledag, zijn kritisch en stellen lastige vragen aan de leerkracht of leidinggevende waardoor deze zich soms bedreigd voelt. Hun school- en werkloopbaan verloopt vaak grillig.
We stimuleren hen nauwelijks om hun talenten te gebruiken. En dat terwijl veel hoogbegaafden al van kinds af aan bezig zijn met het bedenken van praktische oplossingen, manieren hoe dingen anders of sneller kunnen. Ze zijn van nature innovatief. Informeel worden hun vindingen ook met plezier gebruikt. Maar als het om officiële functies gaat, hebben ze niet het gewenste cv, niet de goede papieren en geen hippe bril op hun neus. Wat ze ook minder boeit, is hun oplossingen op een wervende manier en op het juiste moment te verkopen, of heel zorgvuldig uit te leggen. Daar hebben ze dus anderen voor nodig.
In een bijdrage aan een internationaal congres in Amsterdam in 2006 over innovatie hebben wij geconcludeerd dat in principe alle hoogbegaafden in staat zijn tot hoogwaardige en werkzame bijdragen aan innovatie in organisaties. Hun kwaliteiten worden echter vaak niet ontdekt. Herkenning van deze groep is mogelijk met een lijst van karakteristieken. Als een organisatie aan deze medewerkers meer ruimte geeft om hun talenten te ontplooien, zijn ze productiever en hebben ze het meer naar hun zin. Hoogbegaafden kunnen leren hun innovatieve talenten beter te profileren en zodoende gerichter zoeken naar een passende werkplek.
Op dit moment hebben naar schatting 60.000 tot 100.000 volwassen hoogbegaafden in ons land een uitkering, een eenvoudige baan of een klein bedrijfje in de marge van de samenleving. Ze zijn timmerman, brugwachter, handelaar in tweedehandsboeken, buschauffeur, hovenier of begeleider van gehandicapten. Daar is niets mis mee. Maar als een deel van deze groep, om te beginnen een paar duizend mensen, Nederland land gingen helpen met innovatieve ideeën, zou dat niet veel productiever zijn?
Dat betekent wel dat hoogbegaafde kinderen van jongs af aan moeten worden gestimuleerd in hun innovatieve vermogen. En worden aangemoedigd om dat innovatieve vermogen sociaal inpasbaar te maken zodat het de samenleving ten goede komt.
Daartoe moet de maatschappij investeren in het Leonardo-onderwijs voor hoogbegaafde kinderen dat aan een aantal Nederlandse basisscholen wordt gegeven. Maar ook in onderzoek dat achterhaalt hoe innovatieve volwassenen functioneren en op welke wijze zij zich tot innovatieve werknemers en ondernemers hebben ontwikkeld. Dat kost allemaal geld, maar het levert zeer zeker ook iets op.
Frans Corten, Noks Nauta en Maud van Thiel zijn respectievelijk loopbaancoach voor hoogbegaafden, bedrijfsarts & psycholoog, psychotherapeut en directeur van het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen
als je IQ hoog genoeg is, is het VO ook geen enkel probleem. Het probleem komt dan pas als je echt zelfstandig moet gaan wekren, zoals op de universiteit. Op het VO zul je dan eerder mislukken vanwege gedrag.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 19:39 schreef Injetta het volgende:
Het gaat toch niet alleen om zo'n kind "bezig te houden" ??
Zo'n kind heeft een speciale benadering nodig met toegesneden materialen. In ieder geval dingen waar hij zijn tanden in moet zetten. Want.... als hij maar blijft ervaren dat hij alles meteen kan en niks extra hoeft te doen, dan mislukt hij straks hopeloos in het VO.
Die school moet bereid zijn om zich te verdiepen in hoogbegaafdheid en wat er op de markt is aan materialen. Als het neer komt op zoet houden en bezig houden, is dat zonde.
Stel je wel even voor dat het gat in IQ tussen een HB-er met een iq van 145 van de orde is als tussen een vmbo-er met een iq van 100 en iemand met het syndroom van down..... (met een iq van 55). Dan kun je je wel voorstellen dat in sommige gevallen de gespreksstof snel op is.quote:
amen!quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:46 schreef simmu het volgende:
ok, ik probeerde me heel hard niet aangesproken te voelen. maar goede genade, wat hebben sommigen hier een kortzichtige insteek. net alsof iq alles is en alles zegt over wie je als persoon bent. bahbah.
als je als hoogbegaafd persoon een probleem hebt met het communiceren met mensen die niet hoogbegaafd zijn, is dat een een probleem wat bij jouw niet aanwezige sociale vaardigheden ligt, en niet bij het niet hoogbegaafd zijn van de gesprekspartner. de oplossing is dan niet alle niet hoogbegaafden mijden, maar om eens goed bij jezelf te rade te gaan. dat heeft imho geen zak met hoogbegaafdheid te maken en alles met je sociale vaardigheden.
Het probleem bij sommige hoogbegaafden is denk ik ik niet niet kunnen, maar meer er snel op uitgekeken zijn.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:46 schreef simmu het volgende:
als je als hoogbegaafd persoon een probleem hebt met het communiceren met mensen die niet hoogbegaafd zijn, is dat een een probleem wat bij jouw niet aanwezige sociale vaardigheden ligt,
mijn punt is dat dat dus geen donder met al dan niet hoogbegaafdheid te maken heeft en alles met persoonlijkheid. ook hoogbegaafden kunnen lompe horken zijn hoorquote:Op donderdag 24 juni 2010 13:02 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Het probleem bij sommige hoogbegaafden is denk ik ik niet niet kunnen, maar meer er snel op uitgekeken zijn.
Ik heb mijn zoon geleerd dat iedereen de moeite waard is, als je het maar wilt zien.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:02 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Het probleem bij sommige hoogbegaafden is denk ik ik niet niet kunnen, maar meer er snel op uitgekeken zijn.
Dat is ook niet wat Spanky zegt.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:29 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Ik heb mijn zoon geleerd dat iedereen de moeite waard is, als je het maar wilt zien.
'Een vriendschap op kunnen bouwen met' is wat anders dan ' de moeite waard zijn'.quote:Op donderdag 24 juni 2010 11:39 schreef Spanky78 het volgende:
Maar het spijt me om te zeggen, ik heb nog nooit echt vriendschapt kunnen sluiten met iemand van het niveau iq +-100.
Als je er weinig/geen tijd/aandacht instopt, komt geen enkele vriendschap op gang.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:40 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dat is ook niet wat Spanky zegt.
[..]
'Een vriendschap op kunnen bouwen met' is wat anders dan ' de moeite waard zijn'.
Dat zeker! Voor de een is IQ belangrijker dan voor de ander. Voor mij tellen ander raakvlakken ook.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:50 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Als je er weinig/geen tijd/aandacht instopt, komt geen enkele vriendschap op gang.
Je hoeft elkaar niet op veel vlakker te raken.
Neem nou muziek, dat is een mooie gemeenschappelijke deler, waar gevoel de boventoon speelt.
Om naar bv Lowlands te gaan heb je feestgangers nodig, geen studies.
Sport, nog zoiets.
En vroeger was alles ook beter inderdaadquote:Op donderdag 24 juni 2010 15:11 schreef Oksel het volgende:
Modeverschijnsel. Vroeger bestonden die nog niet.
Blijkbaar raakt mijn posting een aantal mensen persoonlijk. Ik heb het niet over geen tijd steken in, of geen moeite doen. Mensen moeten eens accepteren dat er nu eenmaal wel verschillen zijn tussen mensen en dat die (hoewel niet onoverbrugbaar) wel kunnen leiden tot het slecht begrijpen van elkaar. Met vriendschap heeft dat alles te maken.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:50 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Als je er weinig/geen tijd/aandacht instopt, komt geen enkele vriendschap op gang.
Je hoeft elkaar niet op veel vlakker te raken.
Neem nou muziek, dat is een mooie gemeenschappelijke deler, waar gevoel de boventoon speelt.
Om naar bv Lowlands te gaan heb je feestgangers nodig, geen studies.
Sport, nog zoiets.
Doet ' ADHD' dat ook? of 'blind'? ' Amerikaan' 'fotomodel' ' gepensioneerde' .?quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:14 schreef Oksel het volgende:
Het woord allochtoon heeft ook zo'n lading. Hetzelfde met hoogbegaafd. Beiden een woord wat een beetje een vieze smaak in je mond geeft.
Afgunst, minderwaardigheidscomplex van anderen. Dat is wat een woord een negatieve lading kan geven.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:14 schreef Oksel het volgende:
Het woord allochtoon heeft ook zo'n lading. Hetzelfde met hoogbegaafd. Beiden een woord wat een beetje een vieze smaak in je mond geeft.
Ook zo typisch.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:36 schreef Spanky78 het volgende:
. Je moet gewoon oppassen dat mensen niet afgunstig zijn (ja, sommigen zijn wel eens jaloers) maar je moet ook oppassen niet te makkelijk te doen over iets dat voor anderen lstig kan zijn (dan vinden ze je snel arrogant). Dat betekent dat je op het juiste moment je mond moet houden, anderen de ruimte moet geven, zelfs als jij allang de verbanden enz hebt gezien.
Je hebt gelijk, maar als je wilt dat het leven als hb-er prettiger wordt, dan moet je je toch wat aanpassen aan de rest van de wereld. Helaas, het is niet anders. maar inderdaad: er zijn altijd twee partijen betrokken bij communicatie, en als er een probleem is, ligt dat niet per definitie aan één van die twee. Maar mensen zijn wel geneigd de oorzaak bij de ander te leggen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:50 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ook zo typisch.
Als gesprekken tussen personen met een normale intelligentie en een hoogbegaafde niet vlotten, vinden mensen vaak dat het ligt aan de sociale vaardigheden van de hoogbegaafde. Maar die vaardigheden kunnen ook van twee kanten komen.
Het getuigt ook van sociale vaardigheden om niet alles wat je niet snapt maar als vaag af te doen, om qua onderwerpen ook buiten jouw 'comfort zone' te willen stappen, en de ander niet meteen als 'arrogant' af te doen.
Ik luister heel vaak mee met gesprekken waar in geen bal van snap. Ik vind mensen die intelligenter dan mij zijn fascinerend.
Goede verduidelijking van het verhaal waar we het over hebben.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:14 schreef p_iglet het volgende:
ze zeggen wel eens dat je pas hoogbegaafd bent als je ook op andere vlakken dan cognitieve intelligentie hoog scoort, of op sommige punten er gigantisch uitspringt...
Maar over het algemeen wordt gewoon de hoogste 2% van de bevolking hoogbegaafd genoemd. Dat wil zeggen iedereen met een IQ van boven de 130.
Voor een IQ van >120 gebruiken ze met name op scholen steeds vaker de zelf verzonnen term meerbegaafd.
meestal wordt de onderstaande rangschikking van IQ's aangehouden
< 25 = zeer ernstig verstandelijk gehandicapt
25 - 40 Severe mental disability = ernstig verstandelijk gehandicapt
40 - 55 Moderate mental disability = matig verstandelijk gehandicapt
55 - 70 Mild mental disability = licht verstandelijk gehandicapt
70 - 85 Borderline mental disability = zwakbegaafd
85 - 114 Average = gemiddeld
115 - 130 Above average= bovengemiddeld
130 - 145 Moderately gifted = hoogbegaafd
145 - 160 Highly gifted
160 - 175 Exceptionally gifted
Over 175 Profoundly gifted
voor de bovenste 3 categorien hebben we geen nederlandse term naar mijn weten. Die komen ook weinig voor. statistisch gezien scoort 2% van de mensen hoogbegaafd, dat is +2 SD. 1 op de 10 miljoen mensen is statistisch gezien profoundly gifted.
statistisch gezien is intelligentie normaal verdeeld, echter zijn er nogal wat manieren om verstandelijk gehandicapt te raken, anders dan door aangeboren intelligentie. De verdeling is dus scheef, waardoor er beduidend meer mensen verstandelijk gehandicapt zijn in dan de 2% die statisch gezien verwacht mag worden als het helemaal normaal verdeeld zou zijn.
Mooi verwoordquote:Op donderdag 24 juni 2010 15:36 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Blijkbaar raakt mijn posting een aantal mensen persoonlijk. Ik heb het niet over geen tijd steken in, of geen moeite doen. Mensen moeten eens accepteren dat er nu eenmaal wel verschillen zijn tussen mensen en dat die (hoewel niet onoverbrugbaar) wel kunnen leiden tot het slecht begrijpen van elkaar. Met vriendschap heeft dat alles te maken.
Ik denk dat zodra je de 130 gepasseerd bent, IQ testen idd niet zoveel zeggen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:34 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
. Overigens zijn de meeste testen niet zo goed geschikt om de heel lage of hoge regionen te testen. als ik het goed herinner is bij de meeste testen het verschil tussen 145 en 160 niet zo groot (1 of 2 antwoorden meer goed).
Te makkelijk.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:50 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ik luister heel vaak mee met gesprekken waar in geen bal van snap. Ik vind mensen die intelligenter dan mij zijn fascinerend.
IQ is maar een getalletje en bovendien een momentopname. Het is een indicatie!quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:53 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik denk dat zodra je de 130 gepasseerd bent, IQ testen idd niet zoveel zeggen.
Ik zelf ben lekker slim, in dat ik het nieuws volg, kan meepraten, en het aardig doe op school. Mijn klasgenoot is megaslim (wis en natuurkunde cum laude, allerlei activiteiten naast zijn studie, prijzen winnen)
In IQ schelen we maar 5 punten Terwijl ik mijn ervaring is, dat ik en hij net zoveel van elkaar af zitten als een gemiddeld persoon en iemand met een IQ van 130.
Hoi sabine,quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:37 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Mooi verwoorden ik zie het bij mijn eigen zoon, maar gaat het mij om het vetgedrukte. Het kan anders, het is overbrugbaar. Ook in de liefde.
Het raakt mij in zoverre, dat ik er mee te maken heb en er bewust mee aan de slag ben geweest. Vanaf dat het een kleine knaap was. En als hij zegt dat het goed gegaan is nu, deel ik mijn ervaring graag. Ook de foute keuzes die we gemaakt hebben, ook die waren er legio.
Ik ben blij voor je dat je de goede vrienden hebt. Das niet iedereen gegund. Niet iedereen is het "aanpassen aan elkaar" gegeven. Of noem het invoelen, dat moet van beide kanten matchen.
Succes
Ik vind dat ook heel logisch klinken.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:54 schreef Suzanna het volgende:
Ik heb me vandaag wijs laten maken dat er een verschil is tussen hoog-intelligentie en hoogbegaafdheid, het één is een bepaalde vaardigheid hebben die eruit springt (heel goed kunnen rekenen bijvoorbeeld) en op andere vlakken gewoon 'normaal' zijn, en het andere is op veel punten eruit springen qua vaardigheid, intelligentie of begaafdheid.
Kan iemand mij vertellen of dit klopt? ik vind het wel logisch klinken...
Oh ik maakte een taavout. FF die 3 psychiaters bellen en zeggen dat hun testen nergens op sloegen, ik maakte een taalfout dus ik kan niet intelligenter zijn dan gemiddeld.quote:
Bij Mensa Nederland testen ze in elk geval niet op de laatste twee gebieden.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:25 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Ik vind dat ook heel logisch klinken.Volgens mij is hoogbegaafd als je op cognitief, creatief en sociaal gebied uitblinkt.
Maar of dat officieel zo is?! Al het andere (zoals hoog scoren op een IQ-test of een deel ervan, zou men imho ''piekbegaafd'' of ''hoogintelligent'' moeten noemen.)
quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:33 schreef walk-man het volgende:
Mijn dochter is 2 jaar oud maar kan al tot 10 tellen!!
Ook verveeld ze zich als ze op de kinderopvang is. Ik denk dat dit komt door haar hoogbegaafdheid.
Ze lijkt alles al snel door te hebben. Bijvoorbeeld als we foto's van mijn man en ik laten zien dan weet ze me altijd aan te wijzen en dan roept ze 'mama!'. Echt knap is dat. Ander voorbeeld: als we haar iets te drinken geven dan slikt ze het vanzelf door (zal der man later leuk vinden![]()
)! Bij het kind van mijn zus deden de ouders zelf met hun handen een slokbeweging maken. Maar we hebben al een afspraak met de huisarts gemaakt dus ik wacht af wat die zegt.
dan pas?quote:
Gelukkig ben je zelf niet de slimste. Dan is het ook makkelijker voor je kind om slimmer te zijn dan jij.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:44 schreef appelfan het volgende:
Ik vindt de reactie van walk-man niet leuk.
@muks Helaas is kind te jong (of kan je hb ook bij beeb van 1 maand herkennen? :p ) en heb ik enkel ervaring met autisme en hoge intelligentie.
Het is ook lastig voor sommige mensen om te accepteren dat er erg slimme kinderen bestaan. TYpisch nederlands om net te doen of die niet bestaan, of gewoon gewoon zijn. Mijn vrouw knokt net zo hard als jij voor de toekomst van ZMLK kinderen, die halen meestal de praktijkschool niet eens. Net zo goed als deze kinderen er zijn en aandacht nodig hebben, zijn er ook kinderen die heel slim zijn en ook extra aandacht nodig hebben.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:38 schreef Muks het volgende:
Ik werk dagelijks met kinderen die in vele gevallen vreselijk moeite moeten doen om het laagste diploma op school (VMBO-Basis Beroepsgerichte leerweg) te halen, soms lukt dat niet eens. Ze vechten en doen hun stinkende best (meestal dan) en dan zet ik mij met liefde voor 1000% in.
En ik ben moeder van 2 slimme kinderen, ook voor hen zet ik me voor 1000% procent in.
Ik vind het belangrijk dat mijn kind lekker in zijn vel zit, dat ze zich niet hoeven te vervelen en vooral dat ze worden uitgedaagd om zich te ontwikkelen. En tja dat betekent in sommige gevallen dat ze soms andere dingen doen dan anderen. Maar dat wil niet zeggen dat ze meer of beter zijn dan anderen!
Ik verbaas me over de reactie hier van sommigen, terwijl ik dit topic geopend had om ouders die in een verglijkbare situatie zitten en die wellicht tegen dezelfde problemen aan lopen als wij doen te ontmoeten.
Het is slechts een theorie. Alhoewel ik het wel met Monk eens kan zijn dat motivatie en creativiteit wordt gehinderd door de omgeving... Dan rest alleen het hoge IQ. Ik ben bang dat dit in nederland vaker gebeurt dan nodig.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:28 schreef Oxymoron het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is de theorie van Monks. Meer theorieën zijn te vinden op de site van HIQ.
Dit laat ik niet over mij heen lopen! Taalfouten hebben niks met intelligentie te maken, meer uitleg is niet nodig.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:45 schreef walk-man het volgende:
[..]
Gelukkig ben je zelf niet de slimste. Dan is het ook makkelijker voor je kind om slimmer te zijn dan jij.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 20:14 schreef appelfan het volgende:
[..]
Dit laat ik niet over mij heen lopen! Taalfouten hebben niks met intelligentie te maken, meer uitleg is niet nodig.
Sorry muks dat ik het topic vervuil!
er zijn genoeg dingen die mensen doen of zeggen die geen zak te maken hebben met al dan niet hoogbegaafd zijn. personality goes a long way.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Oh ik maakte een taavout. FF die 3 psychiaters bellen en zeggen dat hun testen nergens op sloegen, ik maakte een taalfout dus ik kan niet intelligenter zijn dan gemiddeld.
da's verder dan toch gewoon helemaal prima. gewoon doorgaan. elk kind verdient een ouder die zich 100% inzet en het beste wil voor het kind.ik wilde enkel kwijt dat hoogbegaafdheid niet het kind moet overschaduwen.quote:En ik ben moeder van 2 slimme kinderen, ook voor hen zet ik me voor 1000% procent in.
Ik vind het belangrijk dat mijn kind lekker in zijn vel zit, dat ze zich niet hoeven te vervelen en vooral dat ze worden uitgedaagd om zich te ontwikkelen. En tja dat betekent in sommige gevallen dat ze soms andere dingen doen dan anderen. Maar dat wil niet zeggen dat ze meer of beter zijn dan anderen!
Weet ik. Het valt me gewoon hoe hoe er vooral in hb topics met een loep naar taalfouten gezocht wordt, en als ze er dan een vinden is het van ' ha ha nu heb ik ze!'.quote:Op donderdag 24 juni 2010 20:42 schreef simmu het volgende:
[..]
[..]
er zijn genoeg dingen die mensen doen of zeggen die geen zak te maken hebben met al dan niet hoogbegaafd zijn. personality goes a long way.
Jou reactie was het ook niet hoorquote:Op donderdag 24 juni 2010 20:42 schreef simmu het volgende:
da's verder dan toch gewoon helemaal prima. gewoon doorgaan. elk kind verdient een ouder die zich 100% inzet en het beste wil voor het kind.ik wilde enkel kwijt dat hoogbegaafdheid niet het kind moet overschaduwen.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:33 schreef walk-man het volgende:
Mijn dochter is 2 jaar oud maar kan al tot 10 tellen!!
Ook verveeld ze zich als ze op de kinderopvang is. Ik denk dat dit komt door haar hoogbegaafdheid.
Ze lijkt alles al snel door te hebben. Bijvoorbeeld als we foto's van mijn man en ik laten zien dan weet ze me altijd aan te wijzen en dan roept ze 'mama!'. Echt knap is dat. Ander voorbeeld: als we haar iets te drinken geven dan slikt ze het vanzelf door (zal der man later leuk vinden![]()
)! Bij het kind van mijn zus deden de ouders zelf met hun handen een slokbeweging maken. Maar we hebben al een afspraak met de huisarts gemaakt dus ik wacht af wat die zegt.
maar in zowat elk topic van fok, plus de frontpage wordt zo gereageerd op taalfouten door de taalpolitie. dat heeft wederom niks te maken met hoogbegaafdheid.quote:Op donderdag 24 juni 2010 20:59 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Weet ik. Het valt me gewoon hoe hoe er vooral in hb topics met een loep naar taalfouten gezocht wordt, en als ze er dan een vinden is het van ' ha ha nu heb ik ze!'.
Nou ja, ik vindt is wel heel slecht natuurlijk.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 08:42 schreef simmu het volgende:
[..]
maar in zowat elk topic van fok, plus de frontpage wordt zo gereageerd op taalfouten door de taalpolitie. dat heeft wederom niks te maken met hoogbegaafdheid.
Mijn persoonlijke ervaring zegt dat je je juist speciaal gaat voelen als je de professor van de klas bent, ipv een van de 23 leerlingen in een talentenklasjequote:Op vrijdag 25 juni 2010 11:37 schreef Injetta het volgende:
.
Uiteindelijk moeten ze toch functioneren in de samenleving en als ze opgroeien met het idee heel speciaal en anders te zijn..... wat voor gevolgen heeft dat?
..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De mensen die veel verdienen moeten vrij veel afgeven, ten gunste van de mensen die weinig verdienen. Want ook mensen die weinig verdienen hebben recht op een tv, computer ect.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 12:14 schreef Injetta het volgende:
Dat Nederland een 'gemiddelden-cultuur' is zeker zo. Elke afwijking van het gemiddelde wordt geproblematiseerd, gemedicaliseerd en de afwijkende moet zo snel als mogelijk is terug naar het gemiddelde.
Alleen de connectie met de Bijstand kan ik even niet meer volgen...
Nou, vind de verschillen tussen mensen die echt veel geld hebben en mensen die weinig hebben nog best wel groot hoor.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 12:50 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
De mensen die veel verdienen moeten vrij veel afgeven, ten gunste van de mensen die weinig verdienen. Want ook mensen die weinig verdienen hebben recht op een tv, computer ect.
Het boeit mij niet t of de rijke 1 of 5 privéjets hebben. Als er maar een bepaald basisniveau gegarandeerd is (dat armsten bijvoorbeeld de middelen hebben om hun kinderen een eerlijke start te geven, en daarnaast zich nog een klein beetje genieten kunnen veroorloven).quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:32 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nou, vind de verschillen tussen mensen die echt veel geld hebben en mensen die weinig hebben nog best wel groot hoor.
Thanx...ik ga me eens inlezen want zowel Sidi-R als Jan Kuipers zeggen me nog bar weinigquote:Op vrijdag 25 juni 2010 10:09 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik ken het niet Tearsong. Op onze school maken ze gebruik van het Sidi-R protocol. Persoonlijk kan ik me erg vinden in de benadering en zienswijze van Jan Kuipers.
achja, je kunt natuurlijk best met de gewone wereld om leren gaan vanuit een voor jou wat geschiktere basisomgeving. Ergens waar je je veilig en begrepen voelt.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 11:37 schreef Injetta het volgende:
Ik ben er nog niet uit of het nu wel of niet beter is om hoogbegaafde kinderen snel te labelen en dan allerlei aparte behandelingen erop los te laten tot en met Leonardoscholen/klassen.
Uiteindelijk moeten ze toch functioneren in de samenleving en als ze opgroeien met het idee heel speciaal en anders te zijn..... wat voor gevolgen heeft dat?
Aan de andere kant: als het kind niet voldoende uitgedaagd wordt en rekening wordt gehouden met zijn behoeften... dan heeft dat ook weer gevolgen...
gelukkig wordt er in het eggie gewoon gekeken naar het kind zelf en waar die het beste terecht kan. en ja: soms kan een downkindje dus gewoon naar een normale basisschool.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 20:15 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
achja, je kunt natuurlijk best met de gewone wereld om leren gaan vanuit een voor jou wat geschiktere basisomgeving. Ergens waar je je veilig en begrepen voelt.
Ik ben ook tegen het afschaffen van ZMLK scholen voor bijvoorbeeld mensen met down-syndroom. Juist in een omgeving met mensen die ook allemaal iets hebben, zijn zij niet meer zo speciaal. Op een gewone school worden ze er continu aan herinnerd dat ze niet normaal zijn. Zo geldt dat ook voor hoogbegaafde kinderen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |