Alle kinderen zijn anders dan de anderen......quote:Op zondag 23 mei 2010 12:14 schreef renzell het volgende:
Aan ouders van hoogbegaafde kinderen; wat waren de eerste tekenen in het gedrag van je kind waardoor je dacht dat er misschien zoiets aan de hand kon zijn? Mijn zoon is nu 5 jaar en in bepaalde opzichten duidelijk 'anders' dan de meeste kinderen uit zijn klas. Dat verschil begint zich steeds helderder af te tekenen. Ik denk niet perse dat hij hoogbegaafd is, maar hij vertoont wel veel van de kenmerken die ik op verschillende sites zie omschreven. Vandaar mijn vraag aan jullie. Bedankt alvast!
quote:Op zondag 23 mei 2010 13:59 schreef Injetta het volgende:
[..]
Alle kinderen zijn anders dan de anderen......![]()
En elk kind is in de ogen van zijn eigen ouders tegenwoordig heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel speciaal. Ze verwarren uniciteit met genialiteit.
Een "VMBO vrouw"quote:Op woensdag 26 mei 2010 20:39 schreef artisdemarsis het volgende:
Ik ben hoogbegaafd en op mijn 'gewone'school werd ik alleen maar gepest door de andere kinderen.. ik was jonger dan zij en kon wel goed leren, maar sociaal liep ik achter omdat zij al 'volwassener' waren.. ze hielden zich bezig met jongens en ik met poppen bijvoorbeeld. Dingen als jongens, make up en popmuziek interesseerden me niet, ik las liever een goed boek. Toen ik naar de middelbare ging was ik de eerste jaren ook heel verlegen en viel buiten de boot. Waarom zou je je kind met domme kinderen om laten gaan? het geniet veel meer van soortgenoten en later zal het ook geen VMBo vrouw nemen en op een werkplaats werken.
quote:http://www.trouw.nl/opini(...)we_eruit_halen_.html
Opinie
28 mei 2010
Frans Corten, Noks Nauta en Maud van Thiel, respectievelijk loopbaancoach voor hoogbegaafden, bedrijfsarts & psycholoog, psychotherapeut en directeur van het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen
In bollebozen zit veel meer dan we eruit halen
Hoogbegaafden kunnen belangrijke bijdragen leveren aan innovatie. Dat moet gestimuleerd worden.
Bijna alle scholen voor hoogbegaafde kinderen blijken in geldnood te zitten (Trouw van 22 mei). Als er geen nieuwe geldbronnen worden gevonden gaan ze dicht. Waarom gaat de aandacht bij dit onderwijs uit naar de kosten en wordt er niet gekeken naar welke voordelen deze kinderen later de samenleving kunnen bieden? Die bijdrage is er onder meer op het terrein van de innovatie.
Een verband tussen innovatiebijdragen en algemene persoonskenmerken is niet aangetoond. Ook een relatie tussen IQ en innovatie is niet gevonden. Maar wie preciezer kijkt, ziet dat mensen met een héél hoog IQ (hoger dan de gemiddelde academicus) heel geschikte aanjagers van innovatie kunnen zijn. Uit een analyse van gesprekken met vele honderden hoogbegaafde volwassenen komen hun onderliggende eigenschappen naar voren. Hoogbegaafden zijn niet bang van problemen, ze vinden het zelfs leuk om ze op te lossen. Ze gebruiken graag ongebaande paden en denken multidisciplinair.
Veel mensen vinden hoogbegaafden lastig. Ze gedragen zich onhandig, hebben moeite om aansluiting te vinden met gesprekken van alledag, zijn kritisch en stellen lastige vragen aan de leerkracht of leidinggevende waardoor deze zich soms bedreigd voelt. Hun school- en werkloopbaan verloopt vaak grillig.
We stimuleren hen nauwelijks om hun talenten te gebruiken. En dat terwijl veel hoogbegaafden al van kinds af aan bezig zijn met het bedenken van praktische oplossingen, manieren hoe dingen anders of sneller kunnen. Ze zijn van nature innovatief. Informeel worden hun vindingen ook met plezier gebruikt. Maar als het om officiële functies gaat, hebben ze niet het gewenste cv, niet de goede papieren en geen hippe bril op hun neus. Wat ze ook minder boeit, is hun oplossingen op een wervende manier en op het juiste moment te verkopen, of heel zorgvuldig uit te leggen. Daar hebben ze dus anderen voor nodig.
In een bijdrage aan een internationaal congres in Amsterdam in 2006 over innovatie hebben wij geconcludeerd dat in principe alle hoogbegaafden in staat zijn tot hoogwaardige en werkzame bijdragen aan innovatie in organisaties. Hun kwaliteiten worden echter vaak niet ontdekt. Herkenning van deze groep is mogelijk met een lijst van karakteristieken. Als een organisatie aan deze medewerkers meer ruimte geeft om hun talenten te ontplooien, zijn ze productiever en hebben ze het meer naar hun zin. Hoogbegaafden kunnen leren hun innovatieve talenten beter te profileren en zodoende gerichter zoeken naar een passende werkplek.
Op dit moment hebben naar schatting 60.000 tot 100.000 volwassen hoogbegaafden in ons land een uitkering, een eenvoudige baan of een klein bedrijfje in de marge van de samenleving. Ze zijn timmerman, brugwachter, handelaar in tweedehandsboeken, buschauffeur, hovenier of begeleider van gehandicapten. Daar is niets mis mee. Maar als een deel van deze groep, om te beginnen een paar duizend mensen, Nederland land gingen helpen met innovatieve ideeën, zou dat niet veel productiever zijn?
Dat betekent wel dat hoogbegaafde kinderen van jongs af aan moeten worden gestimuleerd in hun innovatieve vermogen. En worden aangemoedigd om dat innovatieve vermogen sociaal inpasbaar te maken zodat het de samenleving ten goede komt.
Daartoe moet de maatschappij investeren in het Leonardo-onderwijs voor hoogbegaafde kinderen dat aan een aantal Nederlandse basisscholen wordt gegeven. Maar ook in onderzoek dat achterhaalt hoe innovatieve volwassenen functioneren en op welke wijze zij zich tot innovatieve werknemers en ondernemers hebben ontwikkeld. Dat kost allemaal geld, maar het levert zeer zeker ook iets op.
Frans Corten, Noks Nauta en Maud van Thiel zijn respectievelijk loopbaancoach voor hoogbegaafden, bedrijfsarts & psycholoog, psychotherapeut en directeur van het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen
als je IQ hoog genoeg is, is het VO ook geen enkel probleem. Het probleem komt dan pas als je echt zelfstandig moet gaan wekren, zoals op de universiteit. Op het VO zul je dan eerder mislukken vanwege gedrag.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 19:39 schreef Injetta het volgende:
Het gaat toch niet alleen om zo'n kind "bezig te houden" ??
Zo'n kind heeft een speciale benadering nodig met toegesneden materialen. In ieder geval dingen waar hij zijn tanden in moet zetten. Want.... als hij maar blijft ervaren dat hij alles meteen kan en niks extra hoeft te doen, dan mislukt hij straks hopeloos in het VO.
Die school moet bereid zijn om zich te verdiepen in hoogbegaafdheid en wat er op de markt is aan materialen. Als het neer komt op zoet houden en bezig houden, is dat zonde.
Stel je wel even voor dat het gat in IQ tussen een HB-er met een iq van 145 van de orde is als tussen een vmbo-er met een iq van 100 en iemand met het syndroom van down..... (met een iq van 55). Dan kun je je wel voorstellen dat in sommige gevallen de gespreksstof snel op is.quote:
amen!quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:46 schreef simmu het volgende:
ok, ik probeerde me heel hard niet aangesproken te voelen. maar goede genade, wat hebben sommigen hier een kortzichtige insteek. net alsof iq alles is en alles zegt over wie je als persoon bent. bahbah.
als je als hoogbegaafd persoon een probleem hebt met het communiceren met mensen die niet hoogbegaafd zijn, is dat een een probleem wat bij jouw niet aanwezige sociale vaardigheden ligt, en niet bij het niet hoogbegaafd zijn van de gesprekspartner. de oplossing is dan niet alle niet hoogbegaafden mijden, maar om eens goed bij jezelf te rade te gaan. dat heeft imho geen zak met hoogbegaafdheid te maken en alles met je sociale vaardigheden.
Het probleem bij sommige hoogbegaafden is denk ik ik niet niet kunnen, maar meer er snel op uitgekeken zijn.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:46 schreef simmu het volgende:
als je als hoogbegaafd persoon een probleem hebt met het communiceren met mensen die niet hoogbegaafd zijn, is dat een een probleem wat bij jouw niet aanwezige sociale vaardigheden ligt,
mijn punt is dat dat dus geen donder met al dan niet hoogbegaafdheid te maken heeft en alles met persoonlijkheid. ook hoogbegaafden kunnen lompe horken zijn hoorquote:Op donderdag 24 juni 2010 13:02 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Het probleem bij sommige hoogbegaafden is denk ik ik niet niet kunnen, maar meer er snel op uitgekeken zijn.
Ik heb mijn zoon geleerd dat iedereen de moeite waard is, als je het maar wilt zien.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:02 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Het probleem bij sommige hoogbegaafden is denk ik ik niet niet kunnen, maar meer er snel op uitgekeken zijn.
Dat is ook niet wat Spanky zegt.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:29 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Ik heb mijn zoon geleerd dat iedereen de moeite waard is, als je het maar wilt zien.
'Een vriendschap op kunnen bouwen met' is wat anders dan ' de moeite waard zijn'.quote:Op donderdag 24 juni 2010 11:39 schreef Spanky78 het volgende:
Maar het spijt me om te zeggen, ik heb nog nooit echt vriendschapt kunnen sluiten met iemand van het niveau iq +-100.
Als je er weinig/geen tijd/aandacht instopt, komt geen enkele vriendschap op gang.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:40 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dat is ook niet wat Spanky zegt.
[..]
'Een vriendschap op kunnen bouwen met' is wat anders dan ' de moeite waard zijn'.
Dat zeker! Voor de een is IQ belangrijker dan voor de ander. Voor mij tellen ander raakvlakken ook.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:50 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Als je er weinig/geen tijd/aandacht instopt, komt geen enkele vriendschap op gang.
Je hoeft elkaar niet op veel vlakker te raken.
Neem nou muziek, dat is een mooie gemeenschappelijke deler, waar gevoel de boventoon speelt.
Om naar bv Lowlands te gaan heb je feestgangers nodig, geen studies.
Sport, nog zoiets.
En vroeger was alles ook beter inderdaadquote:Op donderdag 24 juni 2010 15:11 schreef Oksel het volgende:
Modeverschijnsel. Vroeger bestonden die nog niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |