abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 31 maart 2010 @ 13:47:31 #201
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_79786686
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 13:29 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry. Ikzelf denk dat op ieder potje wel een deksel past, ook wat betreft grapjes.
Alleen heeft dat geen zier met IQ/begaafdheid/niveau te maken
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 31 maart 2010 @ 14:02:00 #202
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79787270
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 13:47 schreef E.T. het volgende:

[..]

Alleen heeft dat geen zier met IQ/begaafdheid/niveau te maken
Daarover verschillen wij dan in mening. Ik beschouw deze discussie nu als gesloten, het wordt een herhaling van zetten zo. Laten we het erover eens zijn, dat we het in deze daar niet over eens zijn of zullen worden.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_79795647
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 14:02 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Daarover verschillen wij dan in mening. Ik beschouw deze discussie nu als gesloten, het wordt een herhaling van zetten zo. Laten we het erover eens zijn, dat we het in deze daar niet over eens zijn of zullen worden.
Is er eens een serieus topic, kom je met zo een raar antwoord.

Ga niet kwaad we, ga gewoon weg.
Iedereen zijn wat mij betreft christelijk gereformeerde binnenbroekse rukkertjes.
  woensdag 31 maart 2010 @ 17:42:55 #204
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_79796391
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 17:21 schreef ossenstront het volgende:

[..]

Is er eens een serieus topic, kom je met zo een raar antwoord.

Ga niet kwaad we, ga gewoon weg.
Wat is er vreemd aan "agreeing to disagree"?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_79800009
Voor de meer- en hoogbegaafden in de bovenbouw van het basisonderwijs is er een serie: Topklassers.
Daarin zitten talen, wetenschap, cultuur, wiskunde. Hier worden onderwerpen in behandeld die normaal in het reguliere programma niet aan bod komen. Het kan geheel zelfstandig worden gedaan. Er zijn diverse onderwerpen.

Misschien is dat wat? Ook interessant voor de school om aan te schaffen.
http://www.zelfstandig-werken.nl/topklassers
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_79800827
Er zijn ook scholen waar de dure bovenschoolse managementlagen indirect worden betaald met rugzakgeld... Oftewel, met rugzakgeld worden de gaten ergens anders weer gevuld...
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:57 schreef just me het volgende:
Er zijn ook scholen die geld voor hun rugzakleerlingen niet óp kunnen krijgen en gebruiken dat voor verrijkingsmateriaal voor andere leerlingen
Whatever...
  woensdag 31 maart 2010 @ 20:24:08 #207
45621 Suzanna
Mama van...
pi_79802590
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 17:21 schreef ossenstront het volgende:

[..]

Is er eens een serieus topic, kom je met zo een raar antwoord.

Ga niet kwaad we, ga gewoon weg.
Dat klonk helemaal niet kwaad hoor... juist gewoon weloverwogen.
pi_79806956
De problematiek van hoogbegaafdheid ligt ook in de asynchrone ontwikkeling, zie de onderstaande spoiler. Dit verklaart onderlinge verschillen in bijv. gepest worden, onderpresteren, niet zelf uitdagingen zoeken, concentratieproblemen etc.

Ik vind het daarom zelf prettiger om over 'kunnen' te spreken in plaats van 'zijn'. Uiteindelijk bepalen onze (verschillende) vaardigheden voor een groot deel wie we zijn. Bij een IQ-test is het ook erg interessant om te zien wat de verschillen zijn tussen de verschillende subtests (vooral het verschil tussen verbaal en performaal, de zogenaamde V/P-kloof).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 31 maart 2010 @ 23:53:06 #209
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_79813477
O ja, dat stukje over asynchrone ontwikkeling heb ik ook aan de meeste leerkrachten van Daan gestuurd. Vond het zo erg herkenbaar. Maar nu hij wat ouder wordt, vind ik die verschillen in ontwikkelingen niet meer zo duidelijk.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_79822976
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:48 schreef kermit71 het volgende:
De problematiek van hoogbegaafdheid ligt ook in de asynchrone ontwikkeling, zie de onderstaande spoiler. Dit verklaart onderlinge verschillen in bijv. gepest worden, onderpresteren, niet zelf uitdagingen zoeken, concentratieproblemen etc.

Ik vind het daarom zelf prettiger om over 'kunnen' te spreken in plaats van 'zijn'. Uiteindelijk bepalen onze (verschillende) vaardigheden voor een groot deel wie we zijn. Bij een IQ-test is het ook erg interessant om te zien wat de verschillen zijn tussen de verschillende subtests (vooral het verschil tussen verbaal en performaal, de zogenaamde V/P-kloof).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar dat kan tijdens het testen van een kind ook geconstateerd worden. Als het goed is staat dat dan ook in het verslag van de test. In het bijbehorend advies zal dan ook staan wat de mogelijke gevolgen hiervan zijn voor dit kind. En als het al overeenkomt met de anamnese zal het er zeker in staan, lijkt me.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_79832158
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:53 schreef Grijs het volgende:
O ja, dat stukje over asynchrone ontwikkeling heb ik ook aan de meeste leerkrachten van Daan gestuurd. Vond het zo erg herkenbaar. Maar nu hij wat ouder wordt, vind ik die verschillen in ontwikkelingen niet meer zo duidelijk.
Ook voor mij persoonlijk erg herkenbaar. Pas nu ik een tijdje volwassen ben komt de boel weer enigzins in evenwicht met elkaar. Inmiddels zijn mijn sociale vaardigheden aardig bijgetrokken (al zeg ik het zelf). Met een wat persoonlijkere aanpak op school was dat denk ik eerder en makkelijker gegaan.

Inmiddels heb i zelf niet zo veel meer te klagen, heb keihard gewerkt aan mijn sociale vaardigheden en ben inmiddels gepromoot tot manager. Dat is toch functie die je zonder goede sociale vaardigheden niet goed kunt uitvoeren.
Whatever...
  donderdag 1 april 2010 @ 16:34:59 #212
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_79835209
Daan was/is trouwens sociaal niet achter (eerder voor). Maar emotioneel en motorisch denk ik dat hij synchroon loopt met zijn leeftijd (en achter op de rest van zijn ontwikkeling). Maar hij is nooit getest, dus dat is gewoon wat ik ervan denk.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_79846729
Die testen zijn ook maar testen. Ik denk van mezelf dat ik in mijn sociale begrip niet achter was, maar in het gebruike ervan wel. Zaken als timing, niveau van communiceren blijven lastig.
quote:
Op donderdag 1 april 2010 16:34 schreef Grijs het volgende:
Daan was/is trouwens sociaal niet achter (eerder voor). Maar emotioneel en motorisch denk ik dat hij synchroon loopt met zijn leeftijd (en achter op de rest van zijn ontwikkeling). Maar hij is nooit getest, dus dat is gewoon wat ik ervan denk.
Whatever...
pi_79906282
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 17:21 schreef ossenstront het volgende:

Is er eens een serieus topic, kom je met zo een raar antwoord.

Ga niet kwaad we, ga gewoon weg.
Ben jij links? om even een hele andere invalshoek te gebruiken?..

Op een openbaar forum zoals FOK! is het juist de normaalste zaak
van de wereld om van elkaar te verschillen en daar dan een discussie
over te hebben in de hoop dat je nader tot elkaar komt.

Zoals jij het nu doet is het net alsof alles en iedereen die niet in jouw
straatje past of praat maar moet oprotten. Dat noemen we ook wel
intolerantie ,dus zijn reactie " t we agree to disagree " is nog heel netjes
wat niet gezegd kan worden van de jouwe.

Terugkomend op de TT kan ik kort zijn. Een kind dat hoogbegaafd is
dient de ruimte te krijgen om diens hoogbegaafdheid uit te drukken
en met name in Nederland,wordt dat te vaak onderbelicht is mijn
ervaring.
75 topics = FIN
pi_81373310
Even een schop ivm wel of geen leonardo. Voor die keus staan we nu. Gaan we door op de huidige school of gaan we verder op het leonardo wat nog erg in de kinderschoenen staat hier.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  donderdag 13 mei 2010 @ 11:47:17 #216
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_81375018
Een aantal vragen:
Het gaat om je 8-jarige zoontje toch? Groep hoeveel zit je dan, groep 5?
Dus dan gaat het om groep 6,7,8 op de Leonardo school doen?
Wat zijn precies de problemen op de huidige school? Alleen qua schoolniveau, of ook sociaal? Werpt de extra aandacht voor moeilijker werk van de huidige school geen vruchten af?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_81376645
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:47 schreef ErikT het volgende:
Een aantal vragen:
Het gaat om je 8-jarige zoontje toch? Groep hoeveel zit je dan, groep 5?
Dus dan gaat het om groep 6,7,8 op de Leonardo school doen?
Wat zijn precies de problemen op de huidige school? Alleen qua schoolniveau, of ook sociaal? Werpt de extra aandacht voor moeilijker werk van de huidige school geen vruchten af?
Ja, de 8 jarige, bijna 9 jarige. Inderdaad groep 5.
Sociaal gaat hij prima, hij vind op het plein goed aansluiting bij zowel klasgenoten als bij vn groep 7 en 8 leerlingen. Kwa uitdaging staat school 'met de rug tegen de muur' en stellen ze leonardo onderwijs voor. Voor ons een iets te makkelijke oplossing, wij willen hem juist graag op de een reguliere school houden. Bovendien is er in onze optiek voldoende verrijking en verbredeing mogelijk.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  donderdag 13 mei 2010 @ 12:46:27 #218
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_81376798
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:41 schreef Muks het volgende:

[..]

Ja, de 8 jarige, bijna 9 jarige. Inderdaad groep 5.
Sociaal gaat hij prima, hij vind op het plein goed aansluiting bij zowel klasgenoten als bij vn groep 7 en 8 leerlingen. Kwa uitdaging staat school 'met de rug tegen de muur' en stellen ze leonardo onderwijs voor. Voor ons een iets te makkelijke oplossing, wij willen hem juist graag op de een reguliere school houden. Bovendien is er in onze optiek voldoende verrijking en verbredeing mogelijk.
Kan je dat 'met de rug tegen de muur' specificeren? Is hij vervelend in de klas? Leidt hij anderen af? Onderpresteert hij?
-> Cru: waarom wil de school van hem af?

Ik ben het met je eens dat als hij geen sociale problemen heeft, je hem niet uit die omgeving moet willen halen. (Zie ook die discussie elders in dit topic.) Het is natuurlijk wel zo dat die oudere interessante kinderen over 2 jaar verdwenen zijn, want dan begint hij zelf in groep 8.

En wat vindt hij eigenlijk zelf?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_81582208
Een filmpje over een meisje op de Leonardoschool in Oud-Beijerland: http://www.van0tot23.com/imme-kors-hoogbegaafd/

Deze is ook leuk: http://www.leraar24.nl/vi(...)een-gave-of-probleem
pi_81583185
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:46 schreef ErikT het volgende:

[..]

Kan je dat 'met de rug tegen de muur' specificeren? Is hij vervelend in de klas? Leidt hij anderen af? Onderpresteert hij?
-> Cru: waarom wil de school van hem af?

Ik ben het met je eens dat als hij geen sociale problemen heeft, je hem niet uit die omgeving moet willen halen. (Zie ook die discussie elders in dit topic.) Het is natuurlijk wel zo dat die oudere interessante kinderen over 2 jaar verdwenen zijn, want dan begint hij zelf in groep 8.

En wat vindt hij eigenlijk zelf?
Alles wat je noemt klopt, op het afleiden van anderen na.School zegt dat ze niet genoeg materiaal hebben om hem bezig te houden. Wij zijn echter van mening dat er genoeg mogelijkheden zijn. Komende week hebben we een gesprek op school
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_81590760
Het gaat toch niet alleen om zo'n kind "bezig te houden" ??
Zo'n kind heeft een speciale benadering nodig met toegesneden materialen. In ieder geval dingen waar hij zijn tanden in moet zetten. Want.... als hij maar blijft ervaren dat hij alles meteen kan en niks extra hoeft te doen, dan mislukt hij straks hopeloos in het VO.

Die school moet bereid zijn om zich te verdiepen in hoogbegaafdheid en wat er op de markt is aan materialen. Als het neer komt op zoet houden en bezig houden, is dat zonde.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_81591170
precies wat wij willen
dus hebben we nu een legio aan info en websites en zo
en daarom zijn we er ook zo meeb ezig
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  woensdag 19 mei 2010 @ 19:04:40 #223
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_81638249
Ik was er zelf altijd heel erg mee bezig. Ik wist dat ik anders was en iedere les herinnerde me daar weer aan. Onderwerpen die te makkelijk waren. ' Oppervlakkige' gesprekken.

Tot dat ik mee ging doen aan speciaal programma voor tetasde3deerede stduenten. Ineens was ik een van de velen, niet de slimste meer, zelfs ondergemiddeld.. Toch zag mijn omgeving me opbloeien. De lesstof, de groep.. het paste gewoon bij mij. Vanaf toen was het totaal geen issue meer.

Ik heb nog steeds hechte vriendschappen uit die periode.
  zondag 23 mei 2010 @ 12:14:41 #224
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_81785914
Aan ouders van hoogbegaafde kinderen; wat waren de eerste tekenen in het gedrag van je kind waardoor je dacht dat er misschien zoiets aan de hand kon zijn? Mijn zoon is nu 5 jaar en in bepaalde opzichten duidelijk 'anders' dan de meeste kinderen uit zijn klas. Dat verschil begint zich steeds helderder af te tekenen. Ik denk niet perse dat hij hoogbegaafd is, maar hij vertoont wel veel van de kenmerken die ik op verschillende sites zie omschreven. Vandaar mijn vraag aan jullie. Bedankt alvast!
  zondag 23 mei 2010 @ 13:57:27 #225
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_81789287
quote:
Op zondag 23 mei 2010 12:14 schreef renzell het volgende:
Aan ouders van hoogbegaafde kinderen; wat waren de eerste tekenen in het gedrag van je kind waardoor je dacht dat er misschien zoiets aan de hand kon zijn? Mijn zoon is nu 5 jaar en in bepaalde opzichten duidelijk 'anders' dan de meeste kinderen uit zijn klas. Dat verschil begint zich steeds helderder af te tekenen. Ik denk niet perse dat hij hoogbegaafd is, maar hij vertoont wel veel van de kenmerken die ik op verschillende sites zie omschreven. Vandaar mijn vraag aan jullie. Bedankt alvast!
Oh echt ja? Jeetje joh.
pi_81789359
quote:
Op zondag 23 mei 2010 12:14 schreef renzell het volgende:
Aan ouders van hoogbegaafde kinderen; wat waren de eerste tekenen in het gedrag van je kind waardoor je dacht dat er misschien zoiets aan de hand kon zijn? Mijn zoon is nu 5 jaar en in bepaalde opzichten duidelijk 'anders' dan de meeste kinderen uit zijn klas. Dat verschil begint zich steeds helderder af te tekenen. Ik denk niet perse dat hij hoogbegaafd is, maar hij vertoont wel veel van de kenmerken die ik op verschillende sites zie omschreven. Vandaar mijn vraag aan jullie. Bedankt alvast!
Alle kinderen zijn anders dan de anderen......
En elk kind is in de ogen van zijn eigen ouders tegenwoordig heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel speciaal. Ze verwarren uniciteit met genialiteit.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  zondag 23 mei 2010 @ 14:09:55 #227
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_81789699
Natuurlijk is elk kind uniek, maar zolang ze gewoon gezond kunnen blijven functioneren binnen de groep en het schoolsysteem is er weinig aan de hand lijkt me. Pas als ze er, om wat voor reden dan ook, buitenvallen (en ongelukkkig worden) wordt het tijd om misschien eens te kijken of er wat 'bijzonders' aan de hand is? En misschien is dat hoogbegaafdheid...
  zondag 23 mei 2010 @ 14:15:10 #228
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_81789862
quote:
Op zondag 23 mei 2010 13:59 schreef Injetta het volgende:

[..]

Alle kinderen zijn anders dan de anderen......
En elk kind is in de ogen van zijn eigen ouders tegenwoordig heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel speciaal. Ze verwarren uniciteit met genialiteit.
Oooh, nou, gelukkig! Dan hoef ik me nergens zorgen over te maken. Fiew. Bedankt voor je nuttige bijdrage!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 23 mei 2010 @ 14:50:25 #229
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_81790811
renzell, hoe uit zich dat? Waarin vind je dat hij anders is dan de kinderen om hem heen?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 23 mei 2010 @ 15:30:35 #230
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_81791934
Zie PM Rewimo...
pi_81934723
Tip: stem hier even op http://bit.ly/98So0K
De vragen met de meeste stemmen worden voorgelegd aan politici.
pi_81937915
Ik ben hoogbegaafd en op mijn 'gewone'school werd ik alleen maar gepest door de andere kinderen.. ik was jonger dan zij en kon wel goed leren, maar sociaal liep ik achter omdat zij al 'volwassener' waren.. ze hielden zich bezig met jongens en ik met poppen bijvoorbeeld. Dingen als jongens, make up en popmuziek interesseerden me niet, ik las liever een goed boek. Toen ik naar de middelbare ging was ik de eerste jaren ook heel verlegen en viel buiten de boot. Waarom zou je je kind met domme kinderen om laten gaan? het geniet veel meer van soortgenoten en later zal het ook geen VMBo vrouw nemen en op een werkplaats werken.
  donderdag 27 mei 2010 @ 10:18:06 #233
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_81959297
zonder iets af te willen doen aan de problemen die er echt wel zijn. Deze is hoogst vermakelijk,

Met mijn excuses voor alle inwoners van Limburg al dan niet Vlaams.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_81978249
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 20:39 schreef artisdemarsis het volgende:
Ik ben hoogbegaafd en op mijn 'gewone'school werd ik alleen maar gepest door de andere kinderen.. ik was jonger dan zij en kon wel goed leren, maar sociaal liep ik achter omdat zij al 'volwassener' waren.. ze hielden zich bezig met jongens en ik met poppen bijvoorbeeld. Dingen als jongens, make up en popmuziek interesseerden me niet, ik las liever een goed boek. Toen ik naar de middelbare ging was ik de eerste jaren ook heel verlegen en viel buiten de boot. Waarom zou je je kind met domme kinderen om laten gaan? het geniet veel meer van soortgenoten en later zal het ook geen VMBo vrouw nemen en op een werkplaats werken.
Een "VMBO vrouw" ?
  vrijdag 28 mei 2010 @ 14:00:40 #235
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_82019749
quote:
http://www.trouw.nl/opini(...)we_eruit_halen_.html
Opinie
28 mei 2010
Frans Corten, Noks Nauta en Maud van Thiel, respectievelijk loopbaancoach voor hoogbegaafden, bedrijfsarts & psycholoog, psychotherapeut en directeur van het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen
In bollebozen zit veel meer dan we eruit halen

Hoogbegaafden kunnen belangrijke bijdragen leveren aan innovatie. Dat moet gestimuleerd worden.


Bijna alle scholen voor hoogbegaafde kinderen blijken in geldnood te zitten (Trouw van 22 mei). Als er geen nieuwe geldbronnen worden gevonden gaan ze dicht. Waarom gaat de aandacht bij dit onderwijs uit naar de kosten en wordt er niet gekeken naar welke voordelen deze kinderen later de samenleving kunnen bieden? Die bijdrage is er onder meer op het terrein van de innovatie.

Een verband tussen innovatiebijdragen en algemene persoonskenmerken is niet aangetoond. Ook een relatie tussen IQ en innovatie is niet gevonden. Maar wie preciezer kijkt, ziet dat mensen met een héél hoog IQ (hoger dan de gemiddelde academicus) heel geschikte aanjagers van innovatie kunnen zijn. Uit een analyse van gesprekken met vele honderden hoogbegaafde volwassenen komen hun onderliggende eigenschappen naar voren. Hoogbegaafden zijn niet bang van problemen, ze vinden het zelfs leuk om ze op te lossen. Ze gebruiken graag ongebaande paden en denken multidisciplinair.

Veel mensen vinden hoogbegaafden lastig. Ze gedragen zich onhandig, hebben moeite om aansluiting te vinden met gesprekken van alledag, zijn kritisch en stellen lastige vragen aan de leerkracht of leidinggevende waardoor deze zich soms bedreigd voelt. Hun school- en werkloopbaan verloopt vaak grillig.

We stimuleren hen nauwelijks om hun talenten te gebruiken. En dat terwijl veel hoogbegaafden al van kinds af aan bezig zijn met het bedenken van praktische oplossingen, manieren hoe dingen anders of sneller kunnen. Ze zijn van nature innovatief. Informeel worden hun vindingen ook met plezier gebruikt. Maar als het om officiële functies gaat, hebben ze niet het gewenste cv, niet de goede papieren en geen hippe bril op hun neus. Wat ze ook minder boeit, is hun oplossingen op een wervende manier en op het juiste moment te verkopen, of heel zorgvuldig uit te leggen. Daar hebben ze dus anderen voor nodig.

In een bijdrage aan een internationaal congres in Amsterdam in 2006 over innovatie hebben wij geconcludeerd dat in principe alle hoogbegaafden in staat zijn tot hoogwaardige en werkzame bijdragen aan innovatie in organisaties. Hun kwaliteiten worden echter vaak niet ontdekt. Herkenning van deze groep is mogelijk met een lijst van karakteristieken. Als een organisatie aan deze medewerkers meer ruimte geeft om hun talenten te ontplooien, zijn ze productiever en hebben ze het meer naar hun zin. Hoogbegaafden kunnen leren hun innovatieve talenten beter te profileren en zodoende gerichter zoeken naar een passende werkplek.

Op dit moment hebben naar schatting 60.000 tot 100.000 volwassen hoogbegaafden in ons land een uitkering, een eenvoudige baan of een klein bedrijfje in de marge van de samenleving. Ze zijn timmerman, brugwachter, handelaar in tweedehandsboeken, buschauffeur, hovenier of begeleider van gehandicapten. Daar is niets mis mee. Maar als een deel van deze groep, om te beginnen een paar duizend mensen, Nederland land gingen helpen met innovatieve ideeën, zou dat niet veel productiever zijn?

Dat betekent wel dat hoogbegaafde kinderen van jongs af aan moeten worden gestimuleerd in hun innovatieve vermogen. En worden aangemoedigd om dat innovatieve vermogen sociaal inpasbaar te maken zodat het de samenleving ten goede komt.

Daartoe moet de maatschappij investeren in het Leonardo-onderwijs voor hoogbegaafde kinderen dat aan een aantal Nederlandse basisscholen wordt gegeven. Maar ook in onderzoek dat achterhaalt hoe innovatieve volwassenen functioneren en op welke wijze zij zich tot innovatieve werknemers en ondernemers hebben ontwikkeld. Dat kost allemaal geld, maar het levert zeer zeker ook iets op.

Frans Corten, Noks Nauta en Maud van Thiel zijn respectievelijk loopbaancoach voor hoogbegaafden, bedrijfsarts & psycholoog, psychotherapeut en directeur van het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen
pi_83235501
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 19:39 schreef Injetta het volgende:
Het gaat toch niet alleen om zo'n kind "bezig te houden" ??
Zo'n kind heeft een speciale benadering nodig met toegesneden materialen. In ieder geval dingen waar hij zijn tanden in moet zetten. Want.... als hij maar blijft ervaren dat hij alles meteen kan en niks extra hoeft te doen, dan mislukt hij straks hopeloos in het VO.

Die school moet bereid zijn om zich te verdiepen in hoogbegaafdheid en wat er op de markt is aan materialen. Als het neer komt op zoet houden en bezig houden, is dat zonde.
als je IQ hoog genoeg is, is het VO ook geen enkel probleem. Het probleem komt dan pas als je echt zelfstandig moet gaan wekren, zoals op de universiteit. Op het VO zul je dan eerder mislukken vanwege gedrag.

Ikzelf heb nog nooit hard geleerd, zowel op het vo als tijdens mijn studie. En nu heb ik daar wel spijt van. En achteraf gezien had ik graag naar een leonardoschool gegaan als die bestonden. Blijft lastig.
Whatever...
pi_83235920
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 17:41 schreef Pannenkoeken het volgende:

[..]

Een "VMBO vrouw" ?
Stel je wel even voor dat het gat in IQ tussen een HB-er met een iq van 145 van de orde is als tussen een vmbo-er met een iq van 100 en iemand met het syndroom van down..... (met een iq van 55). Dan kun je je wel voorstellen dat in sommige gevallen de gespreksstof snel op is.

Overigens ben ik getrouwd met een niet hoogbegaafde vrouw, maar wel iemand met uitzonderlijke talenten op ander vlak, daarin begrijpen wel elkaar. En zo vullen we elkaar ook aan. Maar het spijt me om te zeggen, ik heb nog nooit echt vriendschapt kunnen sluiten met iemand van het niveau iq +-100. Mijn vrienden zijn vrijwel altijd hoger opgeleid en slim (ook als ze niet hog zijn opgeleid). En met domme hoogopgeleiden kan ik het ook niet vinden. Met de gemiddelde mbo-er kan ik best normaal praten oid, maar we zijn beiden snel op elkaar uitgekeken. andere interesses, we zitten dan werkelijk allebei op een andere golflengte.

En let wel: ik vel geen waardeoordeel over mensen met een lage opleiding of iq, het is voor mij gewoon heel alstig om ze te begrijpen en op een niet-oppervlakkige manier te communiceren.
Whatever...
pi_83238462
ok, ik probeerde me heel hard niet aangesproken te voelen. maar goede genade, wat hebben sommigen hier een kortzichtige insteek. net alsof iq alles is en alles zegt over wie je als persoon bent. bahbah.

als je als hoogbegaafd persoon een probleem hebt met het communiceren met mensen die niet hoogbegaafd zijn, is dat een een probleem wat bij jouw niet aanwezige sociale vaardigheden ligt, en niet bij het niet hoogbegaafd zijn van de gesprekspartner. de oplossing is dan niet alle niet hoogbegaafden mijden, maar om eens goed bij jezelf te rade te gaan. dat heeft imho geen zak met hoogbegaafdheid te maken en alles met je sociale vaardigheden.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  † In Memoriam † donderdag 24 juni 2010 @ 12:58:29 #239
37843 lady-wrb
kortaf
pi_83238900
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 12:46 schreef simmu het volgende:
ok, ik probeerde me heel hard niet aangesproken te voelen. maar goede genade, wat hebben sommigen hier een kortzichtige insteek. net alsof iq alles is en alles zegt over wie je als persoon bent. bahbah.

als je als hoogbegaafd persoon een probleem hebt met het communiceren met mensen die niet hoogbegaafd zijn, is dat een een probleem wat bij jouw niet aanwezige sociale vaardigheden ligt, en niet bij het niet hoogbegaafd zijn van de gesprekspartner. de oplossing is dan niet alle niet hoogbegaafden mijden, maar om eens goed bij jezelf te rade te gaan. dat heeft imho geen zak met hoogbegaafdheid te maken en alles met je sociale vaardigheden.
amen!

jij vond de woorden waar ik al een tijd naar liep te zoeken.
  donderdag 24 juni 2010 @ 13:02:07 #240
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83239047
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 12:46 schreef simmu het volgende:

als je als hoogbegaafd persoon een probleem hebt met het communiceren met mensen die niet hoogbegaafd zijn, is dat een een probleem wat bij jouw niet aanwezige sociale vaardigheden ligt,
Het probleem bij sommige hoogbegaafden is denk ik ik niet niet kunnen, maar meer er snel op uitgekeken zijn.
pi_83239713
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 13:02 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Het probleem bij sommige hoogbegaafden is denk ik ik niet niet kunnen, maar meer er snel op uitgekeken zijn.
mijn punt is dat dat dus geen donder met al dan niet hoogbegaafdheid te maken heeft en alles met persoonlijkheid. ook hoogbegaafden kunnen lompe horken zijn hoor
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_83240177
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 13:02 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Het probleem bij sommige hoogbegaafden is denk ik ik niet niet kunnen, maar meer er snel op uitgekeken zijn.
Ik heb mijn zoon geleerd dat iedereen de moeite waard is, als je het maar wilt zien.
Hij moet zich aanpassen, de wereld niet aan hem. Verschillen in een relatie zijn wenselijk. En die verschillen kunnen er ook qua intellect zijn.
Ik ben keiblondt en geniet van alles dat mijn man weet/geleerd heeft. Daarnast mag hij in zjin handen knijpen dat ie sociaal gezien door mij onderhouden wordt.
  donderdag 24 juni 2010 @ 13:40:38 #243
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83240640
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 13:29 schreef -sabine- het volgende:

[..]

Ik heb mijn zoon geleerd dat iedereen de moeite waard is, als je het maar wilt zien.

Dat is ook niet wat Spanky zegt.
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 11:39 schreef Spanky78 het volgende:

Maar het spijt me om te zeggen, ik heb nog nooit echt vriendschapt kunnen sluiten met iemand van het niveau iq +-100.
'Een vriendschap op kunnen bouwen met' is wat anders dan ' de moeite waard zijn'.
pi_83241069
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 13:40 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat is ook niet wat Spanky zegt.
[..]

'Een vriendschap op kunnen bouwen met' is wat anders dan ' de moeite waard zijn'.
Als je er weinig/geen tijd/aandacht instopt, komt geen enkele vriendschap op gang.
Je hoeft elkaar niet op veel vlakker te raken.
Neem nou muziek, dat is een mooie gemeenschappelijke deler, waar gevoel de boventoon speelt.
Om naar bv Lowlands te gaan heb je feestgangers nodig, geen studies.
Sport, nog zoiets.
  donderdag 24 juni 2010 @ 13:58:34 #245
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83241438
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 13:50 schreef -sabine- het volgende:

[..]

Als je er weinig/geen tijd/aandacht instopt, komt geen enkele vriendschap op gang.
Je hoeft elkaar niet op veel vlakker te raken.
Neem nou muziek, dat is een mooie gemeenschappelijke deler, waar gevoel de boventoon speelt.
Om naar bv Lowlands te gaan heb je feestgangers nodig, geen studies.
Sport, nog zoiets.
Dat zeker! Voor de een is IQ belangrijker dan voor de ander. Voor mij tellen ander raakvlakken ook.
pi_83244341
Even een vraagje hier omdat ik denk dat het hier het beste op z'n plaats is. Hebben er hier mensen ervaring met het 'Het Digitaal handelingsprotocol hoogbegaafdheid (DHH)'

Hier kwamen ze bij Tomas op school mee en inmiddels hebben we een eerste vragenlijst ingevuld en een vragenlijst die daarop volgde (80! vragen). Als het goed is gaan ze daarna kijken hoe ze Tomas het beste kunnen begeleiden en daar starten ze dan na de zomervakantie mee.

Maar is dat wat, dat DHH? Zijn er meer mensen die dat traject helemaal doorlopen hebben en hebben ze het gevoel dat de adviezen die eruit komen wel kloppen/werken?

Ik krijg een beetje het idee van 'we voeren de lijstjes in, rammen op een knopje en voila...een kant-en klaar advies voor uw kind!' Kan ook goed zijn dat het helemaal niet zo is natuurlijk.
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
  donderdag 24 juni 2010 @ 15:11:35 #247
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83244390
Modeverschijnsel. Vroeger bestonden die nog niet.
  donderdag 24 juni 2010 @ 15:13:41 #248
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83244468
Hoogbegaafd heeft gewoon zo'n kutklank. Noem het dan gewoon "Slimmer dan gemiddeld", of.. eehhmm.. "Heel erg goed stel hersens".
pi_83244480
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 15:11 schreef Oksel het volgende:
Modeverschijnsel. Vroeger bestonden die nog niet.
En vroeger was alles ook beter inderdaad
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 24 juni 2010 @ 15:14:24 #250
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83244493
Het woord allochtoon heeft ook zo'n lading. Hetzelfde met hoogbegaafd. Beiden een woord wat een beetje een vieze smaak in je mond geeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')