Zo echt wel.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 09:53 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Als je toch 30 ouderparen hebt die van alles individueels eisen om hún kind maar zoveel mogelijk te stimuleren enzo dan moeten jullie je toch in de meest onmogelijke bochten wringen zeg
De vaardigheid om kritisch naar jezelf te kijken is zeker niet iets wat je er bij hoogbegaafdheid standaard bijgeleverd krijgt.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 06:39 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Beauty is in the eye of the beholder.
Nou, inderdaad!quote:Op dinsdag 30 maart 2010 09:53 schreef huuphuup het volgende:
[..]
jeetjemina Moonah (en KP en al die andere basisschooljuffen) mijn hemel![]()
petje af voor jullie. Als je toch 30 ouderparen hebt die van alles individueels eisen om hún kind maar zoveel mogelijk te stimuleren enzo dan moeten jullie je toch in de meest onmogelijke bochten wringen zeg![]()
Ja!quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:24 schreef Claudia_x het volgende:
Wel merk ik dat er grote verschillen zijn tussen scholen en docenten. Op microniveau wordt het verschil gemaakt, dus eenvoor al het lieve onderwijspersoneel.
In de brugklas is het onderwijs ook nog niet gedifferentieerd. Het is voor een docent ook bijna niet mogelijk om iedereen alles op maat aan te bieden in die situatie. Het enige wat je kunt doen is het herkennen en erkennen en dat betekent voor een leerling al vaak heel veel.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 10:28 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Zo echt wel.
Ik geef sinds dit jaar les aan de brugklas op voortgezet en als ik zie hoe groot de verschillen daar al zijn in één klas. Hoe red de juf van groep 8 dat dan? Dat vraag ik me vaak af.
Respect!
Wat heeft dat te maken met een gevoel voor humor? Ik krijg een beetje het idee dat je niet wilt toegeven dat de ene soort humor wel en de andere soort humor niet in de smaak valt bij de ene, dan wel een andere groep mensen...quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:03 schreef m@x het volgende:
[..]
De vaardigheid om kritisch naar jezelf te kijken is zeker niet iets wat je er bij hoogbegaafdheid standaard bijgeleverd krijgt.
Ohja, voor ik het vergeet:
Ik zou zeggen, zo lang die zich niet verveeld, laten zo.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 07:12 schreef Muks het volgende:
[..]
Toch is het voor kinderen met een leer of ontwikkelingsachterstand wel mogelijk een op maat gesneden programma te krijgen, waarom dan voor onze kinderen niet ? Dat is toch te zot voor woorden ?
Ik ben zo'n ouder die dus voor mijn kinderen het beste wil en niet akkoord gaat met een programma wat niet uitdagend en stimulerend is voor mijn kind. Gelukkig denken de juf en meester (beide kids hebben 2 docenten, 1 is anti en 1 is pro) er ook zo over en is de samenwerking daardoor goed.
Doordat ik zelf voor de klas sta, weet ik ook wat er is aan lesmateriaal en dat scheelt wellicht ook.
Niet helemaal waar. ze zeggen dat dat niet zo is, maar omdat er sprake is van jurisprudentie kan dat wel het geval zijn. Ik meen dat ik daarover nog iets in mijn mailbox heb. Als ik dat kan vinden wil ik dat wel naar je mailen, als je dat op prijs stelt.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 18:27 schreef Muks het volgende:
Ossenstront kon ik maar aankloppen bij de gemeente, maar vervoer naar een leonardoschool word niet vergoed hoor....
Dan heb je het verkeerde idee. Ik wil alleen duidelijk maken dat, ongeacht het niveau van begaafdheid van de grappenmaker of de ontvangende partij, een grapje niet altijd grappig hoeft te zijn.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 18:00 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Wat heeft dat te maken met een gevoel voor humor? Ik krijg een beetje het idee dat je niet wilt toegeven dat de ene soort humor wel en de andere soort humor niet in de smaak valt bij de ene, dan wel een andere groep mensen...
quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou, inderdaad!
Er heerst bovendien een hardnekkig misverstand dat kinderen met ontwikkelingsachterstanden wél het onderwijs-op-maat krijgen dat ze nodig hebben. Wel merk ik dat er grote verschillen zijn tussen scholen en docenten. Op microniveau wordt het verschil gemaakt, dus eenvoor al het lieve onderwijspersoneel.
Scholen krijgen meer geld als ouders een lage opleiding hebben. dit zegt niets over het intelligentieniveau van het kind. Ze krijgen volgens mij verder geen geld voor het aanschaffen van hulpmiddelen voor een bepaalde doelgroep. Ze kunnen het geld alleen maar één keer uitgeven. Voor veel leermiddelen moet je dus naar een school waar relatief veel ouders zitten zonder opleiding.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:24 schreef Spanky78 het volgende:
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het uiteindelijk aan de docent ligt of een kind iets leert of niet. Maar het is wel zo dat de overheid meer middelen beschikbaar stelt voor kinderen uit het 'lage' spectum dan uit het 'hoge'. Wat dat beteeft eigenlijk wel vreemd, we zouden juist wat meer moeten investeren in die slimmerikken, kunnen ze lekker veel belastign betalen later...
[..]
Dan krijgt het een rugzak vanwege down en rolstoel, en door laagopgeleide ouders weegt het als 1,25 voor het schoolbudget.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:41 schreef Spanky78 het volgende:
Geloof mij dat er voor iemand met het syndroom van Down meer geld is voor school, dan voor een hoogbegaafde. Er is een soort van weging, waarbij allerlei aandoeningen en problemen extra geld geven: zo is een downer met een iq<60, adhd, in een rolstoel en met laagopgeleide ouders meer geld waard dan een 'gewoon kind'. Ergens wel logsich, maar de vraag is hoe je zou moeten wegen..
Maar waarom thuis? Je kan toch gewoon naar school?Ja, je leert dan misschien niet zoveel, maar je hebt wel contact met klasgenoten. En dat is misschien ook niet altijd even leuk, maar als je helemaal niet gaat leer je ook niet om met de wereld om te gaan.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:48 schreef krakkemieke het volgende:
Ik ken iemand die hoogbegaafd is. In zijn tijd waren er geen Leonardoscholen of andere aanpassingen.
Hij moest het maar zelf uitzoeken dus hij zat thuis .
Hij kon gewoon nergens terecht, zelfs niet met geld.
Uiteraard! En dat gebeurt ook. Maar zoals gezegd, er zijn grenzen, die niet elke ouder lijkt te (willen) zien.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 19:09 schreef Satsuma het volgende:
Moonah en andere docenten: natuurlijk begrijp ik dat het niet mogelijk is dat de docent al die kinderen in het huidige systeem individueel behandelt. Maar da's geen reden om niet na te denken over hoe dat wel zou kunnen, toch?
Als je als school alles er aan doet om het kind obstakels tegen te laten komen, dat het leert leren, dan is het toch goed? Met verbreden, verrijken, verdiepen. Extra werk krijg ik altijd een beetje een Brr gevoel van. Niemand wil "extra werk" extra uitdagend is wel wat anders.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:52 schreef Moonah het volgende:
[..]
Uiteraard! En dat gebeurt ook. Maar zoals gezegd, er zijn grenzen, die niet elke ouder lijkt te (willen) zien.
Ik had vanavond oudergesprekken, en ook één met de moeder van een kind van wie we denken dat het hoogbegaafd is. Ik had tijdens het gesprek dit topic in mijn hoofd.Gelukkig is deze moeder heel tevreden met de huidige aanpak (verbreding, verrijking, extra werk, maar géén lesstof van het volgende jaar. Kind heeft ook al een klasovergeslagen).
Of voor congressen over 'omgaan met ADHD-ers/autisten/hoogbegaafden' in een conferentiecentrum op de hei, met leuke lunches en een mooie minibar, en de daadwerkelijke begeleiding van die kinderen, die komt dan een beetje in de knel en dan roepen we met z'n allen naar dat er meer geld naar onderwijs moet.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:57 schreef just me het volgende:
Er zijn ook scholen die geld voor hun rugzakleerlingen niet óp kunnen krijgen en gebruiken dat voor verrijkingsmateriaal voor andere leerlingen
Dat extra werk is het 'extra' deel uit de methode. En ik moet wel eerlijk bekennen dat het eisen daaraan stellen er wel eens bij inschiet.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:58 schreef debuurvrouw het volgende:
Extra werk krijg ik altijd een beetje een Brr gevoel van. Niemand wil "extra werk" extra uitdagend is wel wat anders.
En eisen stellen aan het "extra" dat het niet voor spek en bonen is.
Dat zijn allemaal potjes, geoormerkt geld. Vreselijk.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:03 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Of voor congressen over 'omgaan met ADHD-ers/autisten/hoogbegaafden' in een conferentiecentrum op de hei, met leuke lunches en een mooie minibar, en de daadwerkelijke begeleiding van die kinderen, die komt dan een beetje in de knel en dan roepen we met z'n allen naar dat er meer geld naar onderwijs moet.
Oh, dan is het wel "extra"als in meer van hetzelfde?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:04 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat extra werk is het 'extra' deel uit de methode. En ik moet wel eerlijk bekennen dat het eisen daaraan stellen er wel eens bij inschiet.Tnx voor het noemen ervan.
Ik vind dit soort topics toch altijd wel heel verrijkend () om te lezen, vaktechnisch gezien.
Nope, 'verder' is meer van hetzelfde, 'extra' is net wat extra, zeg maar.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:08 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Oh, dan is het wel "extra"als in meer van hetzelfde?Dat zou jammer zijn.
![]()
Maar dan een andere manier van een staartdeling benaderen bijvoorbeeld? Moet ik het zo zien?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:10 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nope, 'verder' is meer van hetzelfde, 'extra' is net wat extra, zeg maar.
Je zult ze kost moeten geven die zo gepest worden omdat ze onbedoeld slim zijn en buiten de groep vallen. Die kinderen voelen zich vaak vreselijk dom en er zijn er genoeg die zeggen liever niet te willen leven of die er werkelijk fysiek ziek van worden. Dan voel je je als ouder zo machteloos dat je je kind echt wel thuis wilt houden. Niet iedere hb-er is daar gelukkig mee of kan er iets mee.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:51 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Maar waarom thuis? Je kan toch gewoon naar school?Ja, je leert dan misschien niet zoveel, maar je hebt wel contact met klasgenoten. En dat is misschien ook niet altijd even leuk, maar als je helemaal niet gaat leer je ook niet om met de wereld om te gaan.
Ik heb altijd het idee dat er bij dit soort gevallen meer aan de hand is dan "alleen"HB.
Staartdelingen zijn we in groep 4 nog niet aan toe.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:11 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Maar dan een andere manier van een staartdeling benaderen bijvoorbeeld? Moet ik het zo zien?
Ja, dat snap ik. En ik wéét het. Maar er zijn toch andere scholen? ze móeten toch niet naar een Leonardo? School is gewoon soms ook tijd uitzitten.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:16 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Je zult ze kost moeten geven die zo gepest worden omdat ze onbedoeld slim zijn en buiten de groep vallen. Die kinderen voelen zich vaak vreselijk dom en er zijn er genoeg die zeggen liever niet te willen leven of die er werkelijk fysiek ziek van worden. Dan voel je je als ouder zo machteloos dat je je kind echt wel thuis wilt houden. Niet iedere hb-er is daar gelukkig mee of kan er iets mee.
Dit is dus wél meer van hetzelfde. Als rekenen je makkelijk afgaat doorzie je dit.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:17 schreef Moonah het volgende:
[..]
[quote]Staartdelingen zijn we in groep 4 nog niet aan toe.En ik ken deze methode niet uit de bovenbouw. Nee, de behandelde stof wordt in wat moeilijker sommen aangeboden, of in een andere context.
Die worden vaak wel als leuk gezien ja.quote:Maar er worden ook wat andersoortige vraagstukjes behandeld (van die breinkrakers). Is wel leuk hoor. Het betrokken kind werkt er graag mee.
Ik heb geen kinderen. Ik ken wel iemand die hoogbegaafd is en die nergens terecht kon. Het was dan wel een puber, maar ik zou niet weten hoe ik zo iemand thuis zou moeten stimuleren. Hoe moet ik iemand stimuleren die slimmer is en dus andere behoeftes heeft dan ik?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:21 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. En ik wéét het. Maar er zijn toch andere scholen? ze móeten toch niet naar een Leonardo? School is gewoon soms ook tijd uitzitten.En dan thuis uitdaging en leuke dingen.
Ik zou echt de hele wereld op z'n kop zetten om het goed te krijgen voor mijn kind.
Wat ik zei, verbreding, verrijking, grenzen. Sorry.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:26 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Dit is dus wél meer van hetzelfde. Als rekenen je makkelijk afgaat doorzie je dit.
Het betrokken kind als in 'het kind over wie ik het nu heb'.quote:Die worden vaak wel als leuk gezien ja.Maar even; betrokken kind?
écht??
Da's toch een wezenlijk verschil, betrokken of meerbegaafd? Iets als elke koe heeft een staart, maar elke staart heeft nog geen koe?
Tuurlijk hoeven ze niet naar het leonardo. Als het kind op zijn plek is op de school waar het zit, is dat prachtig. En er zijn ook reguliere scholen waar het prima wordt opgepakt. Ook waar het ellende is en waar niet mee praten valt. Extra werk, zonder enige instructie, want het kind is toch zo slim... nou, dan kan het dat best.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:21 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. En ik wéét het. Maar er zijn toch andere scholen? ze móeten toch niet naar een Leonardo? School is gewoon soms ook tijd uitzitten.En dan thuis uitdaging en leuke dingen.
Ik zou echt de hele wereld op z'n kop zetten om het goed te krijgen voor mijn kind.
Misschien wel, maar ook daar was vroeger minder aandacht voor.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:51 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Maar waarom thuis? Je kan toch gewoon naar school?Ja, je leert dan misschien niet zoveel, maar je hebt wel contact met klasgenoten. En dat is misschien ook niet altijd even leuk, maar als je helemaal niet gaat leer je ook niet om met de wereld om te gaan.
Ik heb altijd het idee dat er bij dit soort gevallen meer aan de hand is dan "alleen"HB.
Meegaan in de eigen behoeftes. Maar ze óók stimuleren in contact te blijven met anderen, Een club vinden waar ze wél gelijken vinden, op weerbaarheidstraining doen, of judo. En als je uitgaat van 2 % van de bevolking die HB is zullen de onderwijzers ook niet slimmer zijn. Sterker nog, 98 % van wie je tegenkomt is "dommer"dan jij bentquote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:28 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Ik heb geen kinderen. Ik ken wel iemand die hoogbegaafd is en die nergens terecht kon. Het was dan wel een puber, maar ik zou niet weten hoe ik zo iemand thuis zou moeten stimuleren. Hoe moet ik iemand stimuleren die slimmer is en dus andere behoeftes heeft dan ik?
[/quo[quote]Op dinsdag 30 maart 2010 22:28 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Ik heb geen kinderen. Ik ken wel iemand die hoogbegaafd is en die nergens terecht kon. Het was dan wel een puber, maar ik zou niet weten hoe ik zo iemand thuis zou moeten stimuleren. Hoe moet ik iemand stimuleren die slimmer is en dus andere behoeftes heeft dan ik?
Herkenbaar dit verhaal. En ik ben ook wel thuisgehouden soms. Helaas kon dat niet altijd. Ik denk dat in mijn geval een speciale school echt een uitkomst had kunnen zijn. Want nu herinner ik me mijn schooltijd echt als de hel op aarde en mijn mond valt open van verbazing als ik een kind hoor zeggen dat het het zo naar zijn zin heeft op school. Ik vind kinderen gewoon heel zielig omdat ze naar school moeten, omdat ik het zelf zo verschrikkelijk vond.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:16 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Je zult ze kost moeten geven die zo gepest worden omdat ze onbedoeld slim zijn en buiten de groep vallen. Die kinderen voelen zich vaak vreselijk dom en er zijn er genoeg die zeggen liever niet te willen leven of die er werkelijk fysiek ziek van worden. Dan voel je je als ouder zo machteloos dat je je kind echt wel thuis wilt houden. Niet iedere hb-er is daar gelukkig mee of kan er iets mee.
Maar als je nou beter materiaal in de klas zou hebben liggen dan het standaard meerwerk (Somplextra schijnt voor rekenen bijv. erg goed te zijn, of werk je daar ook mee?), zou je dat dan wel aanbieden?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Wat ik zei, verbreding, verrijking, grenzen. Sorry.
[..]
Cluster 4 onderwijs is een vorm van speciaal onderwijs. Cluster 4 is voor kinderen met gedragsproblemen of langdurig (psychiatrisch) zieke kinderen zonder een lichamelijke handicap.quote:Op woensdag 31 maart 2010 07:36 schreef ossenstront het volgende:
Kun je geen cluster4 registratie krijgen voor je kind.
Dan heeft een gemeente niet zoveel meer te vertellen hoor.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
Lekker dan. Krijgt een kind een diagnose om zo tenminste aan voorzieningen te komen. Gebeurt vaker dan je wil. Maar vervolgens zit je daar wel je leven lang aan vast.quote:Op woensdag 31 maart 2010 07:36 schreef ossenstront het volgende:
Kun je geen cluster4 registratie krijgen voor je kind.
Dan heeft een gemeente niet zoveel meer te vertellen hoor.
Dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 18:54 schreef m@x het volgende:
[..]
Dan heb je het verkeerde idee. Ik wil alleen duidelijk maken dat, ongeacht het niveau van begaafdheid van de grappenmaker of de ontvangende partij, een grapje niet altijd grappig hoeft te zijn.
quote:Op woensdag 31 maart 2010 11:27 schreef Muks het volgende:
[..]
Cluster 4 onderwijs is een vorm van speciaal onderwijs. Cluster 4 is voor kinderen met gedragsproblemen of langdurig (psychiatrisch) zieke kinderen zonder een lichamelijke handicap.
Onze kinderen zullen daar niet onder kunnen vallen.
Kijk maar even in de spoiler wat het REC zegtDat laat aan duidelijkheid niets te wensen over.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zal eens vragen aan een vriend van me hoe het zit. Die heeft 40 jaar lesgegeven op een school voor moeilijk opvoedbare kinderen. Wellicht dat hij een binnendeurtje weet.Iedereen zijn wat mij betreft christelijk gereformeerde binnenbroekse rukkertjes.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |