abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79737837
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 09:53 schreef huuphuup het volgende:

[..]
Als je toch 30 ouderparen hebt die van alles individueels eisen om hún kind maar zoveel mogelijk te stimuleren enzo dan moeten jullie je toch in de meest onmogelijke bochten wringen zeg
Zo echt wel.
Ik geef sinds dit jaar les aan de brugklas op voortgezet en als ik zie hoe groot de verschillen daar al zijn in één klas. Hoe red de juf van groep 8 dat dan? Dat vraag ik me vaak af.

Respect!
  dinsdag 30 maart 2010 @ 11:03:33 #152
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_79738924
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 06:39 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Beauty is in the eye of the beholder.
De vaardigheid om kritisch naar jezelf te kijken is zeker niet iets wat je er bij hoogbegaafdheid standaard bijgeleverd krijgt.

Ohja, voor ik het vergeet:
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_79739508
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 09:53 schreef huuphuup het volgende:

[..]

jeetjemina Moonah (en KP en al die andere basisschooljuffen) mijn hemel

petje af voor jullie. Als je toch 30 ouderparen hebt die van alles individueels eisen om hún kind maar zoveel mogelijk te stimuleren enzo dan moeten jullie je toch in de meest onmogelijke bochten wringen zeg
Nou, inderdaad!

Er heerst bovendien een hardnekkig misverstand dat kinderen met ontwikkelingsachterstanden wél het onderwijs-op-maat krijgen dat ze nodig hebben. Wel merk ik dat er grote verschillen zijn tussen scholen en docenten. Op microniveau wordt het verschil gemaakt, dus een voor al het lieve onderwijspersoneel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_79739933
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 11:24 schreef Claudia_x het volgende:
Wel merk ik dat er grote verschillen zijn tussen scholen en docenten. Op microniveau wordt het verschil gemaakt, dus een voor al het lieve onderwijspersoneel.
Ja!

eens is en dus een van mij voor dat personeel
pi_79740323
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 10:28 schreef -sabine- het volgende:

[..]

Zo echt wel.
Ik geef sinds dit jaar les aan de brugklas op voortgezet en als ik zie hoe groot de verschillen daar al zijn in één klas. Hoe red de juf van groep 8 dat dan? Dat vraag ik me vaak af.

Respect!
In de brugklas is het onderwijs ook nog niet gedifferentieerd. Het is voor een docent ook bijna niet mogelijk om iedereen alles op maat aan te bieden in die situatie. Het enige wat je kunt doen is het herkennen en erkennen en dat betekent voor een leerling al vaak heel veel.

Trouwens, om nog te reageren op iemand anders die zei dat de humor tussen een vwo-er en een vmbo-er nogal verschilt: over differentiatie gesproken: Er zitten ook genoeg hb kinderen, of kinderen die een IQ hebben dat hoog genoeg is voor een havo of vwo, op vmbo-scholen. Het een en ander hangt of valt met motivatie. En een intelligent kind heeft niet per definitie ook de motivatie. Of het is er al uitgesleten.

Het enige dat ik kan zeggen over de humor van hb-ers is dat ze in de kindertijd door leeftijdsgenoten meestal niet wordt begrepen en door volwassenen raar wordt gevonden omdat het niet bij de leeftijd past.
Ken er wel wat waarvan men dacht dat ze autistisch waren omdat hb niet herkend werd. Dat waren allemaal hb-ers met uiterst droge humor
Ik kon daar wel om in een deuk liggen. Maar goed, tuurlijk zijn er evenveel hb-ers zonder een spoor van humor.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  dinsdag 30 maart 2010 @ 18:00:16 #156
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79754381
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 11:03 schreef m@x het volgende:

[..]

De vaardigheid om kritisch naar jezelf te kijken is zeker niet iets wat je er bij hoogbegaafdheid standaard bijgeleverd krijgt.

Ohja, voor ik het vergeet:
Wat heeft dat te maken met een gevoel voor humor? Ik krijg een beetje het idee dat je niet wilt toegeven dat de ene soort humor wel en de andere soort humor niet in de smaak valt bij de ene, dan wel een andere groep mensen...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_79754549
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 07:12 schreef Muks het volgende:

[..]

Toch is het voor kinderen met een leer of ontwikkelingsachterstand wel mogelijk een op maat gesneden programma te krijgen, waarom dan voor onze kinderen niet ? Dat is toch te zot voor woorden ?
Ik ben zo'n ouder die dus voor mijn kinderen het beste wil en niet akkoord gaat met een programma wat niet uitdagend en stimulerend is voor mijn kind. Gelukkig denken de juf en meester (beide kids hebben 2 docenten, 1 is anti en 1 is pro) er ook zo over en is de samenwerking daardoor goed.
Doordat ik zelf voor de klas sta, weet ik ook wat er is aan lesmateriaal en dat scheelt wellicht ook.
Ik zou zeggen, zo lang die zich niet verveeld, laten zo.

Wanneer hij zich gaat vervelen, irriteren of iets dergelijks zal het hem te langzaam gaan.

Dan moet je gaan praten met de gemeente (wvg). Kijken voor speciaal onderwijs. Dit zit niet bij je in de buurt, maar hij kan daar met een taxi heengebracht worden.

Geloof me, in het begin zal ie het niet leuk vinden, een uur jakkeren in een taxi en terug is dus idem dito. Maar het is het beste wat je logischerwijs kan doen.

Geloof me, ik heb ervaring.
Iedereen zijn wat mij betreft christelijk gereformeerde binnenbroekse rukkertjes.
pi_79755457
Ossenstront kon ik maar aankloppen bij de gemeente, maar vervoer naar een leonardoschool word niet vergoed hoor....
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_79755556
Dat is per plaats verschillend. Je kunt sowieso bezwaar aantekenen tegen de beslissing tot afwijzing, en dan kom je voor een commissie waarna je bezwaar alsnog toegekend kan worden (via de hardheidsclausule).
pi_79755651
dan moet je gemeente de school wel erkennen als bijzonder onderwijs en dat doen veel gemeenten helaas niet. Bovendien zou de reistijd bij ons veel langer zijn, als je het verkeer mee hebt is het al meer dan een uur.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_79755730
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 18:27 schreef Muks het volgende:
Ossenstront kon ik maar aankloppen bij de gemeente, maar vervoer naar een leonardoschool word niet vergoed hoor....
Niet helemaal waar. ze zeggen dat dat niet zo is, maar omdat er sprake is van jurisprudentie kan dat wel het geval zijn. Ik meen dat ik daarover nog iets in mijn mailbox heb. Als ik dat kan vinden wil ik dat wel naar je mailen, als je dat op prijs stelt.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_79755756
Heb je trouwens al contact gehad met een Leonardoschool? En heb je het, als dat zo is, daarover gehad?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  dinsdag 30 maart 2010 @ 18:54:52 #163
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_79756585
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 18:00 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Wat heeft dat te maken met een gevoel voor humor? Ik krijg een beetje het idee dat je niet wilt toegeven dat de ene soort humor wel en de andere soort humor niet in de smaak valt bij de ene, dan wel een andere groep mensen...
Dan heb je het verkeerde idee. Ik wil alleen duidelijk maken dat, ongeacht het niveau van begaafdheid van de grappenmaker of de ontvangende partij, een grapje niet altijd grappig hoeft te zijn.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_79757183
Moonah en andere docenten: natuurlijk begrijp ik dat het niet mogelijk is dat de docent al die kinderen in het huidige systeem individueel behandelt. Maar da's geen reden om niet na te denken over hoe dat wel zou kunnen, toch?
pi_79762412
Ongelofelijk hoeveel hoogbegaafden op Fok zitten.
Dat had ik toch nooit gehaald uit het gemiddelde peil van de meeste topics hier....

Blijkbaar is het enorm interessant om hoogbegaafd te zijn.

Waarschijnlijk geldt voor dit hetzelfde als voor veel andere dingen. Men vindt anderen onbeschoft en zichzelf vaak het toonbeeld van normaal en sociaal gedrag. Anderen zijn altijd dom en zelf vindt men zich vaak heel slim.

Misschien moet TS Muk in ieder geval een ding sowieso doen. Zorgen dat die kinderen zichzelf niet mijlenver verheven gaan voelen boven alles en iedereen omdat zij zooooo hoogbegaafd én dus heeeeeel speciaal en heeeeel bijzonder zijn.
Als ze zo hoogbegaafd zijn, dan moet het mogelijk zijn om die kinderen ook te leren dat ze eventueel beter/makkelijker en sneller leren maar dat ze daarmee niet bij voorbaat meer of beter of anders zijn dan andere mensen.
Andere mensen hebben bijv. rood haar en zijn daarin een minderheid. Weer een ander is enorm bovenmatig muzikaal. Etc. Leer ze dat ieder mens uniek is en dat niet alles draait om slimheid en hoogbegaafdheid.
Dat lijkt me het meest verstandig.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 21:21:27 #166
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79763912
Het lijkt me sowieso wenselijk dat je als kind leert dat je wellicht slim bent, maar dat het niet je persoonlijkheid is.
Het lijkt wel of er mensen zijn die er hun hele identiteit aan ontlenen. Een beetje " Ons Soort Mensen" *ril*

Een hoge intelligentie is iets waar je mee geboren wordt, net als met een bepaalde oogkleur en aanleg voor oorhaar. (niet persé in combinatie ) en niet die intelligentie is iets waar je je op kunt laten voorstaan, maar wel wat je er mee doet. Of er niet mee doet for that matter.

Voor de rest is het denk ik belangrijk om je kind te leren dat je áltijd van ze houdt, of ze nou goede of slechte resultaten boeken, Hiermee voorkom je denk ik perfectionisme en daarmee ook faalangst. Voor de rest niet echt concrete tips. Er uitkomen met school (verdieping, verrijking, eventueel een plusklas een dagdeel per week), en kinderen hun eigen interesses wat laten volgen en laten uiten. Niet meegeven dat ze beter zijn dan de rest, wél anders. Net als het kind dat hard kan rennen, en weer een ander die goed kan tekenen of luisteren.Iedereen heeft zo zijn talent.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_79764084
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het uiteindelijk aan de docent ligt of een kind iets leert of niet. Maar het is wel zo dat de overheid meer middelen beschikbaar stelt voor kinderen uit het 'lage' spectum dan uit het 'hoge'. Wat dat beteeft eigenlijk wel vreemd, we zouden juist wat meer moeten investeren in die slimmerikken, kunnen ze lekker veel belastign betalen later...
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 11:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nou, inderdaad!

Er heerst bovendien een hardnekkig misverstand dat kinderen met ontwikkelingsachterstanden wél het onderwijs-op-maat krijgen dat ze nodig hebben. Wel merk ik dat er grote verschillen zijn tussen scholen en docenten. Op microniveau wordt het verschil gemaakt, dus een voor al het lieve onderwijspersoneel.
Whatever...
  dinsdag 30 maart 2010 @ 21:30:39 #168
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79764408
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:24 schreef Spanky78 het volgende:
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het uiteindelijk aan de docent ligt of een kind iets leert of niet. Maar het is wel zo dat de overheid meer middelen beschikbaar stelt voor kinderen uit het 'lage' spectum dan uit het 'hoge'. Wat dat beteeft eigenlijk wel vreemd, we zouden juist wat meer moeten investeren in die slimmerikken, kunnen ze lekker veel belastign betalen later...
[..]
Scholen krijgen meer geld als ouders een lage opleiding hebben. dit zegt niets over het intelligentieniveau van het kind. Ze krijgen volgens mij verder geen geld voor het aanschaffen van hulpmiddelen voor een bepaalde doelgroep. Ze kunnen het geld alleen maar één keer uitgeven. Voor veel leermiddelen moet je dus naar een school waar relatief veel ouders zitten zonder opleiding.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_79764982
Geloof mij dat er voor iemand met het syndroom van Down meer geld is voor school, dan voor een hoogbegaafde. Er is een soort van weging, waarbij allerlei aandoeningen en problemen extra geld geven: zo is een downer met een iq<60, adhd, in een rolstoel en met laagopgeleide ouders meer geld waard dan een 'gewoon kind'. Ergens wel logsich, maar de vraag is hoe je zou moeten wegen..
Whatever...
  dinsdag 30 maart 2010 @ 21:47:32 #170
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79765379
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:41 schreef Spanky78 het volgende:
Geloof mij dat er voor iemand met het syndroom van Down meer geld is voor school, dan voor een hoogbegaafde. Er is een soort van weging, waarbij allerlei aandoeningen en problemen extra geld geven: zo is een downer met een iq<60, adhd, in een rolstoel en met laagopgeleide ouders meer geld waard dan een 'gewoon kind'. Ergens wel logsich, maar de vraag is hoe je zou moeten wegen..
Dan krijgt het een rugzak vanwege down en rolstoel, en door laagopgeleide ouders weegt het als 1,25 voor het schoolbudget.
Een hoogbegaafd kind krijgt op basis van laagopgeleide ouders ook een weging van 1,25 maar op basis van zijn begaafdheid verder niks. Toch is er wel geld voor het aanschaffen van andere materialen kan ik je vertellen. Het is maar net hóe de fondsen worden ingezet.
pi_79765428
Ik ken iemand die hoogbegaafd is. In zijn tijd waren er geen Leonardoscholen of andere aanpassingen.
Hij moest het maar zelf uitzoeken dus hij zat thuis .
Hij kon gewoon nergens terecht, zelfs niet met geld.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  dinsdag 30 maart 2010 @ 21:51:19 #172
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79765604
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:48 schreef krakkemieke het volgende:
Ik ken iemand die hoogbegaafd is. In zijn tijd waren er geen Leonardoscholen of andere aanpassingen.
Hij moest het maar zelf uitzoeken dus hij zat thuis .
Hij kon gewoon nergens terecht, zelfs niet met geld.
Maar waarom thuis? Je kan toch gewoon naar school?Ja, je leert dan misschien niet zoveel, maar je hebt wel contact met klasgenoten. En dat is misschien ook niet altijd even leuk, maar als je helemaal niet gaat leer je ook niet om met de wereld om te gaan.
Ik heb altijd het idee dat er bij dit soort gevallen meer aan de hand is dan "alleen"HB.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 21:52:03 #173
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79765650
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 19:09 schreef Satsuma het volgende:
Moonah en andere docenten: natuurlijk begrijp ik dat het niet mogelijk is dat de docent al die kinderen in het huidige systeem individueel behandelt. Maar da's geen reden om niet na te denken over hoe dat wel zou kunnen, toch?
Uiteraard! En dat gebeurt ook. Maar zoals gezegd, er zijn grenzen, die niet elke ouder lijkt te (willen) zien.
Ik had vanavond oudergesprekken, en ook één met de moeder van een kind van wie we denken dat het hoogbegaafd is. Ik had tijdens het gesprek dit topic in mijn hoofd. Gelukkig is deze moeder heel tevreden met de huidige aanpak (verbreding, verrijking, extra werk, maar géén lesstof van het volgende jaar. Kind heeft ook al een klasovergeslagen).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  † In Memoriam † dinsdag 30 maart 2010 @ 21:57:24 #174
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_79765959
Er zijn ook scholen die geld voor hun rugzakleerlingen niet óp kunnen krijgen en gebruiken dat voor verrijkingsmateriaal voor andere leerlingen
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  dinsdag 30 maart 2010 @ 21:58:55 #175
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79766062
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:52 schreef Moonah het volgende:

[..]

Uiteraard! En dat gebeurt ook. Maar zoals gezegd, er zijn grenzen, die niet elke ouder lijkt te (willen) zien.
Ik had vanavond oudergesprekken, en ook één met de moeder van een kind van wie we denken dat het hoogbegaafd is. Ik had tijdens het gesprek dit topic in mijn hoofd. Gelukkig is deze moeder heel tevreden met de huidige aanpak (verbreding, verrijking, extra werk, maar géén lesstof van het volgende jaar. Kind heeft ook al een klasovergeslagen).
Als je als school alles er aan doet om het kind obstakels tegen te laten komen, dat het leert leren, dan is het toch goed? Met verbreden, verrijken, verdiepen. Extra werk krijg ik altijd een beetje een Brr gevoel van. Niemand wil "extra werk" extra uitdagend is wel wat anders.
En eisen stellen aan het "extra" dat het niet voor spek en bonen is.
Je moet verder als ouder ook voor ogen houden dat er nog meer kinderen in de klas zijn die in de ogen van diens ouders ook uniek en geweldig zijn.
Helaas is het op lang niet alle scholen het geval dat het zo benaderd wordt. En ja, dat vergt wel wat van een ouder. Zeker als je kind ongelukkig of depressief reageert.
pi_79766312
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:57 schreef just me het volgende:
Er zijn ook scholen die geld voor hun rugzakleerlingen niet óp kunnen krijgen en gebruiken dat voor verrijkingsmateriaal voor andere leerlingen
Of voor congressen over 'omgaan met ADHD-ers/autisten/hoogbegaafden' in een conferentiecentrum op de hei, met leuke lunches en een mooie minibar, en de daadwerkelijke begeleiding van die kinderen, die komt dan een beetje in de knel en dan roepen we met z'n allen naar dat er meer geld naar onderwijs moet.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:04:39 #177
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79766375
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:58 schreef debuurvrouw het volgende:
Extra werk krijg ik altijd een beetje een Brr gevoel van. Niemand wil "extra werk" extra uitdagend is wel wat anders.
En eisen stellen aan het "extra" dat het niet voor spek en bonen is.
Dat extra werk is het 'extra' deel uit de methode. En ik moet wel eerlijk bekennen dat het eisen daaraan stellen er wel eens bij inschiet. Tnx voor het noemen ervan.

Ik vind dit soort topics toch altijd wel heel verrijkend ( ) om te lezen, vaktechnisch gezien.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:06:31 #178
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79766486
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:03 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Of voor congressen over 'omgaan met ADHD-ers/autisten/hoogbegaafden' in een conferentiecentrum op de hei, met leuke lunches en een mooie minibar, en de daadwerkelijke begeleiding van die kinderen, die komt dan een beetje in de knel en dan roepen we met z'n allen naar dat er meer geld naar onderwijs moet.
Dat zijn allemaal potjes, geoormerkt geld. Vreselijk.
Onze vorige algemeen directeur is op studiereis naar Amerika geweest, om de verschillende onderwijssystemen daar te bestuderen. Uhuh.
Hij is nog nooit bij ons op school in de klas komen kijken.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:08:44 #179
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79766605
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:04 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dat extra werk is het 'extra' deel uit de methode. En ik moet wel eerlijk bekennen dat het eisen daaraan stellen er wel eens bij inschiet. Tnx voor het noemen ervan.

Ik vind dit soort topics toch altijd wel heel verrijkend ( ) om te lezen, vaktechnisch gezien.
Oh, dan is het wel "extra"als in meer van hetzelfde? Dat zou jammer zijn.
Tja, eisen stellen maakt dat ze ook het gevoel hebben dat het er toe doet. Anders is het toch alleen tijdvulling. Alweer "extra" dat niemand wil.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:10:22 #180
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79766704
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:08 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Oh, dan is het wel "extra"als in meer van hetzelfde? Dat zou jammer zijn.
Nope, 'verder' is meer van hetzelfde, 'extra' is net wat extra, zeg maar.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:11:53 #181
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79766791
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:10 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nope, 'verder' is meer van hetzelfde, 'extra' is net wat extra, zeg maar.
Maar dan een andere manier van een staartdeling benaderen bijvoorbeeld? Moet ik het zo zien?
pi_79767074
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:51 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Maar waarom thuis? Je kan toch gewoon naar school?Ja, je leert dan misschien niet zoveel, maar je hebt wel contact met klasgenoten. En dat is misschien ook niet altijd even leuk, maar als je helemaal niet gaat leer je ook niet om met de wereld om te gaan.
Ik heb altijd het idee dat er bij dit soort gevallen meer aan de hand is dan "alleen"HB.
Je zult ze kost moeten geven die zo gepest worden omdat ze onbedoeld slim zijn en buiten de groep vallen. Die kinderen voelen zich vaak vreselijk dom en er zijn er genoeg die zeggen liever niet te willen leven of die er werkelijk fysiek ziek van worden. Dan voel je je als ouder zo machteloos dat je je kind echt wel thuis wilt houden. Niet iedere hb-er is daar gelukkig mee of kan er iets mee.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:17:30 #183
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79767108
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:11 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Maar dan een andere manier van een staartdeling benaderen bijvoorbeeld? Moet ik het zo zien?
Staartdelingen zijn we in groep 4 nog niet aan toe. En ik ken deze methode niet uit de bovenbouw. Nee, de behandelde stof wordt in wat moeilijker sommen aangeboden, of in een andere context. Maar er worden ook wat andersoortige vraagstukjes behandeld (van die breinkrakers). Is wel leuk hoor. Het betrokken kind werkt er graag mee.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:21:06 #184
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79767341
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:16 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Je zult ze kost moeten geven die zo gepest worden omdat ze onbedoeld slim zijn en buiten de groep vallen. Die kinderen voelen zich vaak vreselijk dom en er zijn er genoeg die zeggen liever niet te willen leven of die er werkelijk fysiek ziek van worden. Dan voel je je als ouder zo machteloos dat je je kind echt wel thuis wilt houden. Niet iedere hb-er is daar gelukkig mee of kan er iets mee.
Ja, dat snap ik. En ik wéét het. Maar er zijn toch andere scholen? ze móeten toch niet naar een Leonardo? School is gewoon soms ook tijd uitzitten. En dan thuis uitdaging en leuke dingen.
Ik zou echt de hele wereld op z'n kop zetten om het goed te krijgen voor mijn kind.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:26:17 #185
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79767636
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:17 schreef Moonah het volgende:

[..]

[quote]Staartdelingen zijn we in groep 4 nog niet aan toe. En ik ken deze methode niet uit de bovenbouw. Nee, de behandelde stof wordt in wat moeilijker sommen aangeboden, of in een andere context.
Dit is dus wél meer van hetzelfde. Als rekenen je makkelijk afgaat doorzie je dit.
quote:
Maar er worden ook wat andersoortige vraagstukjes behandeld (van die breinkrakers). Is wel leuk hoor. Het betrokken kind werkt er graag mee.
Die worden vaak wel als leuk gezien ja. Maar even; betrokken kind? écht?? Da's toch een wezenlijk verschil, betrokken of meerbegaafd? Iets als elke koe heeft een staart, maar elke staart heeft nog geen koe?[/quote]
pi_79767781
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:21 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik. En ik wéét het. Maar er zijn toch andere scholen? ze móeten toch niet naar een Leonardo? School is gewoon soms ook tijd uitzitten. En dan thuis uitdaging en leuke dingen.
Ik zou echt de hele wereld op z'n kop zetten om het goed te krijgen voor mijn kind.
Ik heb geen kinderen. Ik ken wel iemand die hoogbegaafd is en die nergens terecht kon. Het was dan wel een puber, maar ik zou niet weten hoe ik zo iemand thuis zou moeten stimuleren. Hoe moet ik iemand stimuleren die slimmer is en dus andere behoeftes heeft dan ik?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:31:05 #187
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79767905
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:26 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Dit is dus wél meer van hetzelfde. Als rekenen je makkelijk afgaat doorzie je dit.
Wat ik zei, verbreding, verrijking, grenzen. Sorry.
quote:
Die worden vaak wel als leuk gezien ja. Maar even; betrokken kind? écht?? Da's toch een wezenlijk verschil, betrokken of meerbegaafd? Iets als elke koe heeft een staart, maar elke staart heeft nog geen koe?
Het betrokken kind als in 'het kind over wie ik het nu heb'.
pi_79768144
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:21 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Tuurlijk hoeven ze niet naar het leonardo. Als het kind op zijn plek is op de school waar het zit, is dat prachtig. En er zijn ook reguliere scholen waar het prima wordt opgepakt. Ook waar het ellende is en waar niet mee praten valt. Extra werk, zonder enige instructie, want het kind is toch zo slim... nou, dan kan het dat best.

En soms is het gewoon leren om anders te zijn en daar binnen een groep mee omgaan. Dat is niet makkelijk, maar als het thuis begrepen wordt en het kind daar met wat humor wordt opgevangen, kan dat ook juist een verrijking zijn.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_79768327
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:51 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Misschien wel, maar ook daar was vroeger minder aandacht voor.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:38:07 #190
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79768386
o
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:28 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Ik heb geen kinderen. Ik ken wel iemand die hoogbegaafd is en die nergens terecht kon. Het was dan wel een puber, maar ik zou niet weten hoe ik zo iemand thuis zou moeten stimuleren. Hoe moet ik iemand stimuleren die slimmer is en dus andere behoeftes heeft dan ik?
[/quo[quote] Op dinsdag 30 maart 2010 22:28 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Meegaan in de eigen behoeftes. Maar ze óók stimuleren in contact te blijven met anderen, Een club vinden waar ze wél gelijken vinden, op weerbaarheidstraining doen, of judo. En als je uitgaat van 2 % van de bevolking die HB is zullen de onderwijzers ook niet slimmer zijn. Sterker nog, 98 % van wie je tegenkomt is "dommer"dan jij bent Nou ja, deal with it. Dat is slechts dan een probleem als je het dat maakt. Ongeacht je intelligentieniveau word je soms beter begrepen dan andere keren.

En wie zegt dat uberhaupt een kind dezelfde behoefte heeft als zijn ouder? Met ze binnen houden, ze bevestigen in het "zielig" zijn kom je nergens. Goed zoeken, er is altijd wat. Al was het een LARP-club, of schaken, of modelvliegen. En vanuit die kennissen maak je dan een volgende keuze. Voor een school bijvoorbeeld, waar je dan een gelijkgestemde hebt al.

Zo zou ik het doen tenminste.
pi_79769166
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:16 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Herkenbaar dit verhaal. En ik ben ook wel thuisgehouden soms. Helaas kon dat niet altijd. Ik denk dat in mijn geval een speciale school echt een uitkomst had kunnen zijn. Want nu herinner ik me mijn schooltijd echt als de hel op aarde en mijn mond valt open van verbazing als ik een kind hoor zeggen dat het het zo naar zijn zin heeft op school. Ik vind kinderen gewoon heel zielig omdat ze naar school moeten, omdat ik het zelf zo verschrikkelijk vond.

Vroeger was het zo erg dat er mensen waren die gewoon naar het buitenland verhuisden omdat ze daar hun kind dan wel thuis les mochten geven. Dat doe je echt niet zomaar, omdat je kind het zo naar z'n zin heeft, en ik denk ook dat je dat niet zomaar even doet 'voor aandacht' of uit opschepperij. Niet iedereen past nou eenmaal goed in die eenheidsworst. En ik ben echt heel blij dat daar tegenwoordig dus rekening mee wordt gehouden en vind het heel jammer dat er nog steeds mensen zijn die vinden dat dat niet zou moeten.
pi_79769843
Achja, op de basisschool is de ruimte voor al die differentiatie er gewoon niet. Dat is niet erg, zolang een kind op het juiste niveau wordt ingeschat zodat het naar een goede vervolgschool gaat.

Ik ben mentor van een eerste klas op een gymnasium en van veel ouders hoor ik hoe hun kind is opgebloeid sinds het op het gymnasium zit: tussen 'gelijkgestemden'. Dat kan ik me voorstellen, maar dat wil niet zeggen dat het niet goed ging op de basisschool. Zolang een kind niet gepest wordt, vanwege het 'anders zijn', is het niet meteen een ramp als het niet altijd op het eigen niveau kan presteren of kan werken. Zolang er maar wel voor gezorgd wordt dat dit in de toekomst anders zal zijn. Dus: het is heel belangrijk dat basisschooldocenten een goed advies meegeven en daar ook goed met de ouders over praten. En dat er goed overleg is tussen de vo-scholen in de omgeving en de basisscholen.

Mijn school werkt er nu bijvoorbeeld aan om een project op te zetten waarbij goede leerlingen van onze school les gaan geven aan (hoog)begaafde leerlingen op de basisscholen in de buurt.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 31 maart 2010 @ 00:58:16 #193
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_79773684
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:31 schreef Moonah het volgende:

[..]

Wat ik zei, verbreding, verrijking, grenzen. Sorry.
[..]
Maar als je nou beter materiaal in de klas zou hebben liggen dan het standaard meerwerk (Somplextra schijnt voor rekenen bijv. erg goed te zijn, of werk je daar ook mee?), zou je dat dan wel aanbieden?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_79775405
Moonah het ligt denk ik ook aan je eigen instelling. (niet dat ik denk dat jou instelling niet goed is, dat ter zijde, voor dat je over mij heen valt)

Wij zien levensgroot verschil tussen de docenten van onze zonen. Beide hebben 2 docenten, 1 van beide is in beide gevallen meer dan gemiddeld geïntereseerd in kinderen met een voorsprong. Dat zie je dus ook terug in hun inzet, hun zoeken naar geschikt lesmateriaal (dus niet meer van het zelfde maar juist ander werk, uitdagend en op niveau van het kind) Je ziet het ook terug in onze kids, doordat de docent ze op een ander manier benaderd, voelen ze zich bij die docent meer op hun gemak.

Somplextra ken ik, daar werkt oudste mee. Niet als verrijking overigens maar als alternatief. Het gewone werkboek heeft hij compact gemaakt en nu is hij dus in somplextra begonnen.

Zelf werk ik ook in het onderwijs, VO..maar zelfs wij op het VMBO hebben een extra pakket. Naast het gewone pakket kunnen de uitblinkers kiezen voor extra werk. Dit is geen verbreding of verdieping maar totaal ander werk dat past binnen het vak. Oke het is er gekomen omdat ik samen met een collega die behoefte opmerkte bij een groep leerlingen. Ik vind het leuk en uitdagend om ook voor deze groep werk te vinden wat past bij het vak en bij hun niveau.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 31 maart 2010 @ 07:19:58 #195
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_79775488
Bij Christan op school werken ze in elk geval met sterretjesopgaven (extra opgaven Duits waarmee ze een sterretje kunnen verdienen op een lijst die in de klas hangt) en met knobelopgaven (extra rekenvraagstukken - vooral gericht op logisch denken). Ook mocht een aantal kinderen meedoen aan de Kangoeroetest (landelijke rekentest). Dit extra werk is er voor de "snellere" kinderen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_79775605
Kun je geen cluster4 registratie krijgen voor je kind.

Dan heeft een gemeente niet zoveel meer te vertellen hoor.
Iedereen zijn wat mij betreft christelijk gereformeerde binnenbroekse rukkertjes.
pi_79780834
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 07:36 schreef ossenstront het volgende:

Cluster 4 onderwijs is een vorm van speciaal onderwijs. Cluster 4 is voor kinderen met gedragsproblemen of langdurig (psychiatrisch) zieke kinderen zonder een lichamelijke handicap.
Onze kinderen zullen daar niet onder kunnen vallen.
Kijk maar even in de spoiler wat het REC zegt
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_79781282
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 07:36 schreef ossenstront het volgende:

Lekker dan. Krijgt een kind een diagnose om zo tenminste aan voorzieningen te komen. Gebeurt vaker dan je wil. Maar vervolgens zit je daar wel je leven lang aan vast.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  woensdag 31 maart 2010 @ 13:29:35 #199
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79785869
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 18:54 schreef m@x het volgende:

[..]

Dan heb je het verkeerde idee. Ik wil alleen duidelijk maken dat, ongeacht het niveau van begaafdheid van de grappenmaker of de ontvangende partij, een grapje niet altijd grappig hoeft te zijn.
Dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry. Ikzelf denk dat op ieder potje wel een deksel past, ook wat betreft grapjes.

Thuisonderwijs is trouwens niet slecht ofzo. In bijvoorbeeld de VS, Groot-Brittannië en België is deze vorm van onderwijs (de laatste decennia) veel gebruikelijker en de onderzoeken die daar vandaan komen zijn over het algemeen zeer positief wat betreft de resultaten op kennis- en sociaal niveau.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_79785962
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 11:27 schreef Muks het volgende:

[..]

Cluster 4 onderwijs is een vorm van speciaal onderwijs. Cluster 4 is voor kinderen met gedragsproblemen of langdurig (psychiatrisch) zieke kinderen zonder een lichamelijke handicap.
Onze kinderen zullen daar niet onder kunnen vallen.
Kijk maar even in de spoiler wat het REC zegt
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

Ik zal eens vragen aan een vriend van me hoe het zit. Die heeft 40 jaar lesgegeven op een school voor moeilijk opvoedbare kinderen. Wellicht dat hij een binnendeurtje weet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')