Zo echt wel.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 09:53 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Als je toch 30 ouderparen hebt die van alles individueels eisen om hún kind maar zoveel mogelijk te stimuleren enzo dan moeten jullie je toch in de meest onmogelijke bochten wringen zeg
De vaardigheid om kritisch naar jezelf te kijken is zeker niet iets wat je er bij hoogbegaafdheid standaard bijgeleverd krijgt.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 06:39 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Beauty is in the eye of the beholder.
Nou, inderdaad!quote:Op dinsdag 30 maart 2010 09:53 schreef huuphuup het volgende:
[..]
jeetjemina Moonah (en KP en al die andere basisschooljuffen) mijn hemel![]()
petje af voor jullie. Als je toch 30 ouderparen hebt die van alles individueels eisen om hún kind maar zoveel mogelijk te stimuleren enzo dan moeten jullie je toch in de meest onmogelijke bochten wringen zeg![]()
Ja!quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:24 schreef Claudia_x het volgende:
Wel merk ik dat er grote verschillen zijn tussen scholen en docenten. Op microniveau wordt het verschil gemaakt, dus eenvoor al het lieve onderwijspersoneel.
In de brugklas is het onderwijs ook nog niet gedifferentieerd. Het is voor een docent ook bijna niet mogelijk om iedereen alles op maat aan te bieden in die situatie. Het enige wat je kunt doen is het herkennen en erkennen en dat betekent voor een leerling al vaak heel veel.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 10:28 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Zo echt wel.
Ik geef sinds dit jaar les aan de brugklas op voortgezet en als ik zie hoe groot de verschillen daar al zijn in één klas. Hoe red de juf van groep 8 dat dan? Dat vraag ik me vaak af.
Respect!
Wat heeft dat te maken met een gevoel voor humor? Ik krijg een beetje het idee dat je niet wilt toegeven dat de ene soort humor wel en de andere soort humor niet in de smaak valt bij de ene, dan wel een andere groep mensen...quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:03 schreef m@x het volgende:
[..]
De vaardigheid om kritisch naar jezelf te kijken is zeker niet iets wat je er bij hoogbegaafdheid standaard bijgeleverd krijgt.
Ohja, voor ik het vergeet:
Ik zou zeggen, zo lang die zich niet verveeld, laten zo.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 07:12 schreef Muks het volgende:
[..]
Toch is het voor kinderen met een leer of ontwikkelingsachterstand wel mogelijk een op maat gesneden programma te krijgen, waarom dan voor onze kinderen niet ? Dat is toch te zot voor woorden ?
Ik ben zo'n ouder die dus voor mijn kinderen het beste wil en niet akkoord gaat met een programma wat niet uitdagend en stimulerend is voor mijn kind. Gelukkig denken de juf en meester (beide kids hebben 2 docenten, 1 is anti en 1 is pro) er ook zo over en is de samenwerking daardoor goed.
Doordat ik zelf voor de klas sta, weet ik ook wat er is aan lesmateriaal en dat scheelt wellicht ook.
Niet helemaal waar. ze zeggen dat dat niet zo is, maar omdat er sprake is van jurisprudentie kan dat wel het geval zijn. Ik meen dat ik daarover nog iets in mijn mailbox heb. Als ik dat kan vinden wil ik dat wel naar je mailen, als je dat op prijs stelt.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 18:27 schreef Muks het volgende:
Ossenstront kon ik maar aankloppen bij de gemeente, maar vervoer naar een leonardoschool word niet vergoed hoor....
Dan heb je het verkeerde idee. Ik wil alleen duidelijk maken dat, ongeacht het niveau van begaafdheid van de grappenmaker of de ontvangende partij, een grapje niet altijd grappig hoeft te zijn.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 18:00 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Wat heeft dat te maken met een gevoel voor humor? Ik krijg een beetje het idee dat je niet wilt toegeven dat de ene soort humor wel en de andere soort humor niet in de smaak valt bij de ene, dan wel een andere groep mensen...
quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou, inderdaad!
Er heerst bovendien een hardnekkig misverstand dat kinderen met ontwikkelingsachterstanden wél het onderwijs-op-maat krijgen dat ze nodig hebben. Wel merk ik dat er grote verschillen zijn tussen scholen en docenten. Op microniveau wordt het verschil gemaakt, dus eenvoor al het lieve onderwijspersoneel.
Scholen krijgen meer geld als ouders een lage opleiding hebben. dit zegt niets over het intelligentieniveau van het kind. Ze krijgen volgens mij verder geen geld voor het aanschaffen van hulpmiddelen voor een bepaalde doelgroep. Ze kunnen het geld alleen maar één keer uitgeven. Voor veel leermiddelen moet je dus naar een school waar relatief veel ouders zitten zonder opleiding.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:24 schreef Spanky78 het volgende:
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het uiteindelijk aan de docent ligt of een kind iets leert of niet. Maar het is wel zo dat de overheid meer middelen beschikbaar stelt voor kinderen uit het 'lage' spectum dan uit het 'hoge'. Wat dat beteeft eigenlijk wel vreemd, we zouden juist wat meer moeten investeren in die slimmerikken, kunnen ze lekker veel belastign betalen later...
[..]
Dan krijgt het een rugzak vanwege down en rolstoel, en door laagopgeleide ouders weegt het als 1,25 voor het schoolbudget.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:41 schreef Spanky78 het volgende:
Geloof mij dat er voor iemand met het syndroom van Down meer geld is voor school, dan voor een hoogbegaafde. Er is een soort van weging, waarbij allerlei aandoeningen en problemen extra geld geven: zo is een downer met een iq<60, adhd, in een rolstoel en met laagopgeleide ouders meer geld waard dan een 'gewoon kind'. Ergens wel logsich, maar de vraag is hoe je zou moeten wegen..
Maar waarom thuis? Je kan toch gewoon naar school?Ja, je leert dan misschien niet zoveel, maar je hebt wel contact met klasgenoten. En dat is misschien ook niet altijd even leuk, maar als je helemaal niet gaat leer je ook niet om met de wereld om te gaan.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:48 schreef krakkemieke het volgende:
Ik ken iemand die hoogbegaafd is. In zijn tijd waren er geen Leonardoscholen of andere aanpassingen.
Hij moest het maar zelf uitzoeken dus hij zat thuis .
Hij kon gewoon nergens terecht, zelfs niet met geld.
Uiteraard! En dat gebeurt ook. Maar zoals gezegd, er zijn grenzen, die niet elke ouder lijkt te (willen) zien.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 19:09 schreef Satsuma het volgende:
Moonah en andere docenten: natuurlijk begrijp ik dat het niet mogelijk is dat de docent al die kinderen in het huidige systeem individueel behandelt. Maar da's geen reden om niet na te denken over hoe dat wel zou kunnen, toch?
Als je als school alles er aan doet om het kind obstakels tegen te laten komen, dat het leert leren, dan is het toch goed? Met verbreden, verrijken, verdiepen. Extra werk krijg ik altijd een beetje een Brr gevoel van. Niemand wil "extra werk" extra uitdagend is wel wat anders.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:52 schreef Moonah het volgende:
[..]
Uiteraard! En dat gebeurt ook. Maar zoals gezegd, er zijn grenzen, die niet elke ouder lijkt te (willen) zien.
Ik had vanavond oudergesprekken, en ook één met de moeder van een kind van wie we denken dat het hoogbegaafd is. Ik had tijdens het gesprek dit topic in mijn hoofd.Gelukkig is deze moeder heel tevreden met de huidige aanpak (verbreding, verrijking, extra werk, maar géén lesstof van het volgende jaar. Kind heeft ook al een klasovergeslagen).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |