abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79737837
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 09:53 schreef huuphuup het volgende:

[..]
Als je toch 30 ouderparen hebt die van alles individueels eisen om hún kind maar zoveel mogelijk te stimuleren enzo dan moeten jullie je toch in de meest onmogelijke bochten wringen zeg
Zo echt wel.
Ik geef sinds dit jaar les aan de brugklas op voortgezet en als ik zie hoe groot de verschillen daar al zijn in één klas. Hoe red de juf van groep 8 dat dan? Dat vraag ik me vaak af.

Respect!
  dinsdag 30 maart 2010 @ 11:03:33 #152
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_79738924
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 06:39 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Beauty is in the eye of the beholder.
De vaardigheid om kritisch naar jezelf te kijken is zeker niet iets wat je er bij hoogbegaafdheid standaard bijgeleverd krijgt.

Ohja, voor ik het vergeet:
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_79739508
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 09:53 schreef huuphuup het volgende:

[..]

jeetjemina Moonah (en KP en al die andere basisschooljuffen) mijn hemel

petje af voor jullie. Als je toch 30 ouderparen hebt die van alles individueels eisen om hún kind maar zoveel mogelijk te stimuleren enzo dan moeten jullie je toch in de meest onmogelijke bochten wringen zeg
Nou, inderdaad!

Er heerst bovendien een hardnekkig misverstand dat kinderen met ontwikkelingsachterstanden wél het onderwijs-op-maat krijgen dat ze nodig hebben. Wel merk ik dat er grote verschillen zijn tussen scholen en docenten. Op microniveau wordt het verschil gemaakt, dus een voor al het lieve onderwijspersoneel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_79739933
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 11:24 schreef Claudia_x het volgende:
Wel merk ik dat er grote verschillen zijn tussen scholen en docenten. Op microniveau wordt het verschil gemaakt, dus een voor al het lieve onderwijspersoneel.
Ja!

eens is en dus een van mij voor dat personeel
pi_79740323
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 10:28 schreef -sabine- het volgende:

[..]

Zo echt wel.
Ik geef sinds dit jaar les aan de brugklas op voortgezet en als ik zie hoe groot de verschillen daar al zijn in één klas. Hoe red de juf van groep 8 dat dan? Dat vraag ik me vaak af.

Respect!
In de brugklas is het onderwijs ook nog niet gedifferentieerd. Het is voor een docent ook bijna niet mogelijk om iedereen alles op maat aan te bieden in die situatie. Het enige wat je kunt doen is het herkennen en erkennen en dat betekent voor een leerling al vaak heel veel.

Trouwens, om nog te reageren op iemand anders die zei dat de humor tussen een vwo-er en een vmbo-er nogal verschilt: over differentiatie gesproken: Er zitten ook genoeg hb kinderen, of kinderen die een IQ hebben dat hoog genoeg is voor een havo of vwo, op vmbo-scholen. Het een en ander hangt of valt met motivatie. En een intelligent kind heeft niet per definitie ook de motivatie. Of het is er al uitgesleten.

Het enige dat ik kan zeggen over de humor van hb-ers is dat ze in de kindertijd door leeftijdsgenoten meestal niet wordt begrepen en door volwassenen raar wordt gevonden omdat het niet bij de leeftijd past.
Ken er wel wat waarvan men dacht dat ze autistisch waren omdat hb niet herkend werd. Dat waren allemaal hb-ers met uiterst droge humor
Ik kon daar wel om in een deuk liggen. Maar goed, tuurlijk zijn er evenveel hb-ers zonder een spoor van humor.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  dinsdag 30 maart 2010 @ 18:00:16 #156
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79754381
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 11:03 schreef m@x het volgende:

[..]

De vaardigheid om kritisch naar jezelf te kijken is zeker niet iets wat je er bij hoogbegaafdheid standaard bijgeleverd krijgt.

Ohja, voor ik het vergeet:
Wat heeft dat te maken met een gevoel voor humor? Ik krijg een beetje het idee dat je niet wilt toegeven dat de ene soort humor wel en de andere soort humor niet in de smaak valt bij de ene, dan wel een andere groep mensen...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_79754549
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 07:12 schreef Muks het volgende:

[..]

Toch is het voor kinderen met een leer of ontwikkelingsachterstand wel mogelijk een op maat gesneden programma te krijgen, waarom dan voor onze kinderen niet ? Dat is toch te zot voor woorden ?
Ik ben zo'n ouder die dus voor mijn kinderen het beste wil en niet akkoord gaat met een programma wat niet uitdagend en stimulerend is voor mijn kind. Gelukkig denken de juf en meester (beide kids hebben 2 docenten, 1 is anti en 1 is pro) er ook zo over en is de samenwerking daardoor goed.
Doordat ik zelf voor de klas sta, weet ik ook wat er is aan lesmateriaal en dat scheelt wellicht ook.
Ik zou zeggen, zo lang die zich niet verveeld, laten zo.

Wanneer hij zich gaat vervelen, irriteren of iets dergelijks zal het hem te langzaam gaan.

Dan moet je gaan praten met de gemeente (wvg). Kijken voor speciaal onderwijs. Dit zit niet bij je in de buurt, maar hij kan daar met een taxi heengebracht worden.

Geloof me, in het begin zal ie het niet leuk vinden, een uur jakkeren in een taxi en terug is dus idem dito. Maar het is het beste wat je logischerwijs kan doen.

Geloof me, ik heb ervaring.
Iedereen zijn wat mij betreft christelijk gereformeerde binnenbroekse rukkertjes.
pi_79755457
Ossenstront kon ik maar aankloppen bij de gemeente, maar vervoer naar een leonardoschool word niet vergoed hoor....
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_79755556
Dat is per plaats verschillend. Je kunt sowieso bezwaar aantekenen tegen de beslissing tot afwijzing, en dan kom je voor een commissie waarna je bezwaar alsnog toegekend kan worden (via de hardheidsclausule).
pi_79755651
dan moet je gemeente de school wel erkennen als bijzonder onderwijs en dat doen veel gemeenten helaas niet. Bovendien zou de reistijd bij ons veel langer zijn, als je het verkeer mee hebt is het al meer dan een uur.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_79755730
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 18:27 schreef Muks het volgende:
Ossenstront kon ik maar aankloppen bij de gemeente, maar vervoer naar een leonardoschool word niet vergoed hoor....
Niet helemaal waar. ze zeggen dat dat niet zo is, maar omdat er sprake is van jurisprudentie kan dat wel het geval zijn. Ik meen dat ik daarover nog iets in mijn mailbox heb. Als ik dat kan vinden wil ik dat wel naar je mailen, als je dat op prijs stelt.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_79755756
Heb je trouwens al contact gehad met een Leonardoschool? En heb je het, als dat zo is, daarover gehad?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  dinsdag 30 maart 2010 @ 18:54:52 #163
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_79756585
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 18:00 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Wat heeft dat te maken met een gevoel voor humor? Ik krijg een beetje het idee dat je niet wilt toegeven dat de ene soort humor wel en de andere soort humor niet in de smaak valt bij de ene, dan wel een andere groep mensen...
Dan heb je het verkeerde idee. Ik wil alleen duidelijk maken dat, ongeacht het niveau van begaafdheid van de grappenmaker of de ontvangende partij, een grapje niet altijd grappig hoeft te zijn.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_79757183
Moonah en andere docenten: natuurlijk begrijp ik dat het niet mogelijk is dat de docent al die kinderen in het huidige systeem individueel behandelt. Maar da's geen reden om niet na te denken over hoe dat wel zou kunnen, toch?
pi_79762412
Ongelofelijk hoeveel hoogbegaafden op Fok zitten.
Dat had ik toch nooit gehaald uit het gemiddelde peil van de meeste topics hier....

Blijkbaar is het enorm interessant om hoogbegaafd te zijn.

Waarschijnlijk geldt voor dit hetzelfde als voor veel andere dingen. Men vindt anderen onbeschoft en zichzelf vaak het toonbeeld van normaal en sociaal gedrag. Anderen zijn altijd dom en zelf vindt men zich vaak heel slim.

Misschien moet TS Muk in ieder geval een ding sowieso doen. Zorgen dat die kinderen zichzelf niet mijlenver verheven gaan voelen boven alles en iedereen omdat zij zooooo hoogbegaafd én dus heeeeeel speciaal en heeeeel bijzonder zijn.
Als ze zo hoogbegaafd zijn, dan moet het mogelijk zijn om die kinderen ook te leren dat ze eventueel beter/makkelijker en sneller leren maar dat ze daarmee niet bij voorbaat meer of beter of anders zijn dan andere mensen.
Andere mensen hebben bijv. rood haar en zijn daarin een minderheid. Weer een ander is enorm bovenmatig muzikaal. Etc. Leer ze dat ieder mens uniek is en dat niet alles draait om slimheid en hoogbegaafdheid.
Dat lijkt me het meest verstandig.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 21:21:27 #166
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79763912
Het lijkt me sowieso wenselijk dat je als kind leert dat je wellicht slim bent, maar dat het niet je persoonlijkheid is.
Het lijkt wel of er mensen zijn die er hun hele identiteit aan ontlenen. Een beetje " Ons Soort Mensen" *ril*

Een hoge intelligentie is iets waar je mee geboren wordt, net als met een bepaalde oogkleur en aanleg voor oorhaar. (niet persé in combinatie ) en niet die intelligentie is iets waar je je op kunt laten voorstaan, maar wel wat je er mee doet. Of er niet mee doet for that matter.

Voor de rest is het denk ik belangrijk om je kind te leren dat je áltijd van ze houdt, of ze nou goede of slechte resultaten boeken, Hiermee voorkom je denk ik perfectionisme en daarmee ook faalangst. Voor de rest niet echt concrete tips. Er uitkomen met school (verdieping, verrijking, eventueel een plusklas een dagdeel per week), en kinderen hun eigen interesses wat laten volgen en laten uiten. Niet meegeven dat ze beter zijn dan de rest, wél anders. Net als het kind dat hard kan rennen, en weer een ander die goed kan tekenen of luisteren.Iedereen heeft zo zijn talent.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_79764084
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het uiteindelijk aan de docent ligt of een kind iets leert of niet. Maar het is wel zo dat de overheid meer middelen beschikbaar stelt voor kinderen uit het 'lage' spectum dan uit het 'hoge'. Wat dat beteeft eigenlijk wel vreemd, we zouden juist wat meer moeten investeren in die slimmerikken, kunnen ze lekker veel belastign betalen later...
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 11:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nou, inderdaad!

Er heerst bovendien een hardnekkig misverstand dat kinderen met ontwikkelingsachterstanden wél het onderwijs-op-maat krijgen dat ze nodig hebben. Wel merk ik dat er grote verschillen zijn tussen scholen en docenten. Op microniveau wordt het verschil gemaakt, dus een voor al het lieve onderwijspersoneel.
Whatever...
  dinsdag 30 maart 2010 @ 21:30:39 #168
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79764408
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:24 schreef Spanky78 het volgende:
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het uiteindelijk aan de docent ligt of een kind iets leert of niet. Maar het is wel zo dat de overheid meer middelen beschikbaar stelt voor kinderen uit het 'lage' spectum dan uit het 'hoge'. Wat dat beteeft eigenlijk wel vreemd, we zouden juist wat meer moeten investeren in die slimmerikken, kunnen ze lekker veel belastign betalen later...
[..]
Scholen krijgen meer geld als ouders een lage opleiding hebben. dit zegt niets over het intelligentieniveau van het kind. Ze krijgen volgens mij verder geen geld voor het aanschaffen van hulpmiddelen voor een bepaalde doelgroep. Ze kunnen het geld alleen maar één keer uitgeven. Voor veel leermiddelen moet je dus naar een school waar relatief veel ouders zitten zonder opleiding.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_79764982
Geloof mij dat er voor iemand met het syndroom van Down meer geld is voor school, dan voor een hoogbegaafde. Er is een soort van weging, waarbij allerlei aandoeningen en problemen extra geld geven: zo is een downer met een iq<60, adhd, in een rolstoel en met laagopgeleide ouders meer geld waard dan een 'gewoon kind'. Ergens wel logsich, maar de vraag is hoe je zou moeten wegen..
Whatever...
  dinsdag 30 maart 2010 @ 21:47:32 #170
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79765379
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:41 schreef Spanky78 het volgende:
Geloof mij dat er voor iemand met het syndroom van Down meer geld is voor school, dan voor een hoogbegaafde. Er is een soort van weging, waarbij allerlei aandoeningen en problemen extra geld geven: zo is een downer met een iq<60, adhd, in een rolstoel en met laagopgeleide ouders meer geld waard dan een 'gewoon kind'. Ergens wel logsich, maar de vraag is hoe je zou moeten wegen..
Dan krijgt het een rugzak vanwege down en rolstoel, en door laagopgeleide ouders weegt het als 1,25 voor het schoolbudget.
Een hoogbegaafd kind krijgt op basis van laagopgeleide ouders ook een weging van 1,25 maar op basis van zijn begaafdheid verder niks. Toch is er wel geld voor het aanschaffen van andere materialen kan ik je vertellen. Het is maar net hóe de fondsen worden ingezet.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_79765428
Ik ken iemand die hoogbegaafd is. In zijn tijd waren er geen Leonardoscholen of andere aanpassingen.
Hij moest het maar zelf uitzoeken dus hij zat thuis .
Hij kon gewoon nergens terecht, zelfs niet met geld.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  dinsdag 30 maart 2010 @ 21:51:19 #172
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79765604
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:48 schreef krakkemieke het volgende:
Ik ken iemand die hoogbegaafd is. In zijn tijd waren er geen Leonardoscholen of andere aanpassingen.
Hij moest het maar zelf uitzoeken dus hij zat thuis .
Hij kon gewoon nergens terecht, zelfs niet met geld.
Maar waarom thuis? Je kan toch gewoon naar school?Ja, je leert dan misschien niet zoveel, maar je hebt wel contact met klasgenoten. En dat is misschien ook niet altijd even leuk, maar als je helemaal niet gaat leer je ook niet om met de wereld om te gaan.
Ik heb altijd het idee dat er bij dit soort gevallen meer aan de hand is dan "alleen"HB.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 21:52:03 #173
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79765650
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 19:09 schreef Satsuma het volgende:
Moonah en andere docenten: natuurlijk begrijp ik dat het niet mogelijk is dat de docent al die kinderen in het huidige systeem individueel behandelt. Maar da's geen reden om niet na te denken over hoe dat wel zou kunnen, toch?
Uiteraard! En dat gebeurt ook. Maar zoals gezegd, er zijn grenzen, die niet elke ouder lijkt te (willen) zien.
Ik had vanavond oudergesprekken, en ook één met de moeder van een kind van wie we denken dat het hoogbegaafd is. Ik had tijdens het gesprek dit topic in mijn hoofd. Gelukkig is deze moeder heel tevreden met de huidige aanpak (verbreding, verrijking, extra werk, maar géén lesstof van het volgende jaar. Kind heeft ook al een klasovergeslagen).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  † In Memoriam † dinsdag 30 maart 2010 @ 21:57:24 #174
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_79765959
Er zijn ook scholen die geld voor hun rugzakleerlingen niet óp kunnen krijgen en gebruiken dat voor verrijkingsmateriaal voor andere leerlingen
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  dinsdag 30 maart 2010 @ 21:58:55 #175
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79766062
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:52 schreef Moonah het volgende:

[..]

Uiteraard! En dat gebeurt ook. Maar zoals gezegd, er zijn grenzen, die niet elke ouder lijkt te (willen) zien.
Ik had vanavond oudergesprekken, en ook één met de moeder van een kind van wie we denken dat het hoogbegaafd is. Ik had tijdens het gesprek dit topic in mijn hoofd. Gelukkig is deze moeder heel tevreden met de huidige aanpak (verbreding, verrijking, extra werk, maar géén lesstof van het volgende jaar. Kind heeft ook al een klasovergeslagen).
Als je als school alles er aan doet om het kind obstakels tegen te laten komen, dat het leert leren, dan is het toch goed? Met verbreden, verrijken, verdiepen. Extra werk krijg ik altijd een beetje een Brr gevoel van. Niemand wil "extra werk" extra uitdagend is wel wat anders.
En eisen stellen aan het "extra" dat het niet voor spek en bonen is.
Je moet verder als ouder ook voor ogen houden dat er nog meer kinderen in de klas zijn die in de ogen van diens ouders ook uniek en geweldig zijn.
Helaas is het op lang niet alle scholen het geval dat het zo benaderd wordt. En ja, dat vergt wel wat van een ouder. Zeker als je kind ongelukkig of depressief reageert.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')