abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79720299
quote:
Op maandag 29 maart 2010 16:29 schreef lily het volgende:

[..]

Nee, hij is niet officieel getest maar wij en ook de school denken niet dat hij hoogbegaafd is.

En hij is inderdaad de enige die eventueel ander werk zou moeten krijgen. Hij is daar zo gevoelig voor heh. Behandel hem vooral niet anders dan de anderen. Maar goed; hij is door zijn ADHD al "anders". Wordt ook wel eens voor stomme ADHD-er uitgemaakt (en weet ik wat nog meer) en zijn zelfbeeld is vaak al negatief.
Desondanks presteert hij dus niet slechter op school.

Er moet voor de sociale vaardigheidtraining nog een intake plaatsvinden. Er was een wachtlijst van 3/4 maanden.
Ik weet nog niet precies hoe deze training eruit ziet wat inhoud betreft. Het zijn 12 sessies in groepjes van 8 kinderen.
Hoi Lily,

Ik raad je aan toch eens te testen. Wat jij nu vertelt klinkt toch erg als wel hoogbegaafd (of intelligent, hoe je het wilt noemen). Bij mij hebbenze eerst adhd gediagnosticeerd, maar ik bleek uiteindelijk een verveelde HB-er te zijn.... En ritalin + een stempel hebben mij niet echt geholpen.
Groeten,

Erik
Whatever...
pi_79721189
Tja, weet je, hij heeft zeker ADHD, dat is echt zeker.

En stel hij zou hoogbegaafd zijn (wat we niet denken)... Hebben we er wat aan? Om het te weten, bedoel ik?
We proberen nu net zo goed om het beste in hem naar boven te halen. Ook de school doet zijn best.
We doen er alles aan om hem lekker in zijn vel te krijgen en juist zijn schoolresultaten (op intellectueel gebied) lijden er niet onder, juist zijn sociale capaciteiten.
Zijn ADHD is dan wel een handicap.

en hoogbegaafdheid is toch net zo goed een stempel?
pi_79722289
quote:
Op maandag 29 maart 2010 20:32 schreef lily het volgende:
Tja, weet je, hij heeft zeker ADHD, dat is echt zeker.

En stel hij zou hoogbegaafd zijn (wat we niet denken)... Hebben we er wat aan? Om het te weten, bedoel ik?
We proberen nu net zo goed om het beste in hem naar boven te halen. Ook de school doet zijn best.
We doen er alles aan om hem lekker in zijn vel te krijgen en juist zijn schoolresultaten (op intellectueel gebied) lijden er niet onder, juist zijn sociale capaciteiten.
Zijn ADHD is dan wel een handicap.

en hoogbegaafdheid is toch net zo goed een stempel?
Daar heb je wel gelijk in, ook hb is een stempel.

Ik ben ook geen expert, vertel je alleen mijn ervaring. Bij mij hadden ze dus ook ADHD officieel gediagnosticeerd, bleek (achteraf) niet te kloppen. Die ritalin (klerezooi) dus een hele tijd voor niks geslikt en als zombieAan de andere kant kun je dan ook stellen dat je niet hoeft te weten dat hij ADHD heeft. Het kan, net als bij adhd helpen om te weten of dat IQ echt zo hoog is, dat kan je helpen zaken te verklaren en hem op de juiste manier te stimuleren. Ik wou zelf dat dat bij mij zo was gegaan...

Klinkt overigens prima om het beste in hem boven te halen. Ik ben ervan overtuigd dat ouders en ook scholen en ggz het beste in kinderen willen bovenhalen. Alleen gaat er ook wel een siets mis. Vandaar mijn opmerking.

Vat het alsjeblieft niet op als kritiek, maar ik hoop gewoon dat andere kinderen nog iets kunnen hebben aan de fout die er met mij is begaan...
Whatever...
pi_79724432
quote:
Op maandag 29 maart 2010 20:55 schreef Spanky78 het volgende:
Vat het alsjeblieft niet op als kritiek, maar ik hoop gewoon dat andere kinderen nog iets kunnen hebben aan de fout die er met mij is begaan...
Dat doe ik absoluut niet.
Ik hoor heel graag andermans ervaringen. Juist veel liever van ervaringsdeskundige...

Wij zijn heel bewust bezig met hem en slikken niks voor zoete koek. Dit is trouwens ook (of juist vooral?) voor ouders een leerproces dus alle opmerkingen zijn welkom

Het is trouwens onmogelijk niet te weten dat hij ADHD heeft, maar dit terzijde
  maandag 29 maart 2010 @ 21:40:49 #130
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79724554
quote:
Op maandag 29 maart 2010 18:54 schreef m@x het volgende:

[..]

Dat heeft volgens mij meer met het soort humor wat je ligt te maken dan met het feit of je hoogbegaafd bent of niet.
Ongetwijfeld, maar bepaalde soorten humor komen vaker voor bij bepaalde groepen mensen. (En dan benoem ik verder geen soorten humor of groepen mensen, daar zijn er vele van.)
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_79725004
quote:
Op maandag 29 maart 2010 18:54 schreef m@x het volgende:

[..]

Dat heeft volgens mij meer met het soort humor wat je ligt te maken dan met het feit of je hoogbegaafd bent of niet.
Ik denk dat GWS voornamelijk doelt op zaken als woordspelingen of grapjes die teruggrijpen op bijvoorbeeld historische gebeurtenissen - maw grappen die een meer dan gemiddelde algemene kennis en vocabulaire vereisen.
  maandag 29 maart 2010 @ 21:55:45 #132
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_79725335
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:48 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Ik denk dat GWS voornamelijk doelt op zaken als woordspelingen of grapjes die teruggrijpen op bijvoorbeeld historische gebeurtenissen - maw grappen die een meer dan gemiddelde algemene kennis en vocabulaire vereisen.
Echt waar? Fijn dat je het even uitlegt

Het hebben van een meer dan gemiddelde algemene kennis of vocabulaire wil volgens mij nog steeds niets zeggen over het wel of niet hoogbegaafd zijn. Dat zijn dingen die je kan leren en feiten die je kan verzamelen en dat heeft m.i. niets met hoogbegaafdheid te maken.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 29 maart 2010 @ 22:04:14 #133
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79725768
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:48 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Zoiets als "Speelde Klaus nu met die Barbie?"
pi_79726812
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:04 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Zoiets als "Speelde Klaus nu met die Barbie?"
Pfieuw, ik ben NIET hoogbegaafd **zweetvanvoorhoofdwissmilie**
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_79727516
Ik ben hoogbevaagd want ik maakte een woordgrapje en iedereen in dit topic gaat lachen

hihi
pi_79727803
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:55 schreef m@x het volgende:

[..]

Het hebben van een meer dan gemiddelde algemene kennis of vocabulaire wil volgens mij nog steeds niets zeggen over het wel of niet hoogbegaafd zijn. Dat zijn dingen die je kan leren en feiten die je kan verzamelen en dat heeft m.i. niets met hoogbegaafdheid te maken.
Het zegt misschien niet alles, maar over het algemeen kun je wel zeggen dat mensen met een hoger denkniveau vaker meer algemene kennis hebben. En ik kan me best voorstellen dat als je wat slimmer bent je ook andere verbanden legt. En dat de combinatie van die gegevens leidt tot een bepaalde humor die andere mensen vaak ontgaat.
pi_79727979
en als je dit soort discussies heel erg vermoeiend vindt, wat ben je dan?
pi_79728654
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:46 schreef poemojn het volgende:
en als je dit soort discussies heel erg vermoeiend vindt, wat ben je dan?
LUI!
  maandag 29 maart 2010 @ 23:20:13 #139
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_79729903
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:38 schreef lily het volgende:

[..]

Dat doe ik absoluut niet.
Ik hoor heel graag andermans ervaringen. Juist veel liever van ervaringsdeskundige...

Wij zijn heel bewust bezig met hem en slikken niks voor zoete koek. Dit is trouwens ook (of juist vooral?) voor ouders een leerproces dus alle opmerkingen zijn welkom

Het is trouwens onmogelijk niet te weten dat hij ADHD heeft, maar dit terzijde
Lily, je hebt PM
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_79730500
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:58 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

LUI!
dat verband was me nog ontgaan.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 06:37:32 #141
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_79734739
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:43 schreef Satsuma het volgende:

[..]

Het zegt misschien niet alles, maar over het algemeen kun je wel zeggen dat mensen met een hoger denkniveau vaker meer algemene kennis hebben. En ik kan me best voorstellen dat als je wat slimmer bent je ook andere verbanden legt. En dat de combinatie van die gegevens leidt tot een bepaalde humor die andere mensen vaak ontgaat.
Goed, als jullie me dan per see willen onderwijzen op het gebied van hoogbegaafdenhumor, dan heb ik nog één laatste vraag: Zijn grapjes die door een hoogbegaafde worden gemaakt altijd grappig?
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  dinsdag 30 maart 2010 @ 06:39:23 #142
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79734747
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 06:37 schreef m@x het volgende:

[..]

Goed, als jullie me dan per see willen onderwijzen op het gebied van hoogbegaafdenhumor, dan heb ik nog één laatste vraag: Zijn grapjes die door een hoogbegaafde worden gemaakt altijd grappig?
Beauty is in the eye of the beholder.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  dinsdag 30 maart 2010 @ 06:42:43 #143
297732 Piccalilly
Detroit-ish
pi_79734761
Ik had/heb er ook 'last' van en van mij is uiteindelijk vrij weinig terechtgekomen tot nu toe. Mede ook doordat het nooit is onderkend. Denk aan psychische problemen, onderpresteren etc.
pi_79734862
quote:
Op maandag 29 maart 2010 18:44 schreef Moonah het volgende:

[..]

Heb dank.

Ik raak soms echt een beetje geirriteerd door sommige ouders. Zij verwachten zo'n beetje individueel onderwijs voor hun kind. dat kan niet op een reguliere school. Wij werken voor alle cognitieve vakken op 3 hoofdniveau's en daarbinnen wordt af en toe ook nog eea gedifferentieerd. En voor sommige kinderen geef ik verbredings- en verrijkingsstof, maar géén verdiepingsstof of de stof van het volgende leerjaar. Er zijn écht grenzen aan het klassikale systeem.
Toch is het voor kinderen met een leer of ontwikkelingsachterstand wel mogelijk een op maat gesneden programma te krijgen, waarom dan voor onze kinderen niet ? Dat is toch te zot voor woorden ?
Ik ben zo'n ouder die dus voor mijn kinderen het beste wil en niet akkoord gaat met een programma wat niet uitdagend en stimulerend is voor mijn kind. Gelukkig denken de juf en meester (beide kids hebben 2 docenten, 1 is anti en 1 is pro) er ook zo over en is de samenwerking daardoor goed.
Doordat ik zelf voor de klas sta, weet ik ook wat er is aan lesmateriaal en dat scheelt wellicht ook.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_79735011
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:55 schreef m@x het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook niet ? Ik bedoel het eerder andersom - een ruimere algemene kennis en vocabulaire zijn eerder het gevolg van een meer dan gemiddelde begaafdheid. Het is toch logisch dat vmbo'ers andere humor hebben dan vwo'ers?

Verder ben ik het niet eens met de opmerking die hier al meerdere keren gemaakt is - dat onderwijs toegespitst is of moet zijn op het gemiddelde. Het huidige onderwijs gaat steeds meer richting het individueel op maat gesneden onderwijs voor ieder kind (denk ook aan de term 'inclusief onderwijs' - binnen het reguliere onderwijs moet plaats zijn voor iedereen). Het is alleen momenteel nog zo dat dit vooral gericht is op kinderen met een achterstand, terwijl kinderen met een voorsprong ook extra aandacht nodig hebben.

Ik begrijp verder natuurlijk wel dat hier praktische beperkingen aan zitten (ik ben zelf overigens niet voor inclusief onderwijs, maar dit is nu eenmaal welke kant we op gaan).
  dinsdag 30 maart 2010 @ 09:16:06 #146
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79736131
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 07:12 schreef Muks het volgende:

[..]

Toch is het voor kinderen met een leer of ontwikkelingsachterstand wel mogelijk een op maat gesneden programma te krijgen, waarom dan voor onze kinderen niet ? Dat is toch te zot voor woorden ?
Ook daar zitten grenzen aan.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_79736346
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 07:12 schreef Muks het volgende:

[..]

Is dat programma dan ook echt op maat gesneden?
quote:
Ik ben zo'n ouder die dus voor mijn kinderen het beste wil en niet akkoord gaat met een programma wat niet uitdagend en stimulerend is voor mijn kind. Gelukkig denken de juf en meester (beide kids hebben 2 docenten, 1 is anti en 1 is pro) er ook zo over en is de samenwerking daardoor goed.
Dus is er voor HB ook een apart programma.
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_79736765
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 06:37 schreef m@x het volgende:

[..]

mijn vader is ontzetted HB en zijn humor is tenenkrommend
pi_79736904
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 09:16 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ook daar zitten grenzen aan.
jeetjemina Moonah (en KP en al die andere basisschooljuffen) mijn hemel

petje af voor jullie. Als je toch 30 ouderparen hebt die van alles individueels eisen om hún kind maar zoveel mogelijk te stimuleren enzo dan moeten jullie je toch in de meest onmogelijke bochten wringen zeg

misschien is home-schooling een goed plan voor zulke ouders...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_79737687
Khad een heel verhaal getikt. Foetsie.Nog maar een keer:
Zo bedoelde ik het ook, trots omdat het niet anders is als zijn ogen. Niet omdat hij er moeite voor gedaan heeft. Daar zit een verschil in voor mij. Omdat hem alles, bijna alles aan is komen waaien wat "leren" betreft, ben ik daar minder snel trots op. Hoe hij sociaal aan de bak heeft gemoeten en het gered heeft, daar ben ik keitrots op.

Dat we zo'n 180 graden gedraaid zijn heeft te maken met dat hij dood wilde op zijn 6e, dood vanwege het onbegrip van ons, van school, buurkinderen en familie. Ook speelde een groeiachterstand van dik 2 jaar mee.
"Als iedereen last van me heeft, kan ik net zo goed dood!"
We hebben een kinderpsychologe in de arm genomen en die heeft ons begeleid.
Sociaal, emotioneel en motorisch is/was hij ook zijn leeftijd een stapje voor. Een kind dat compleet uit evenwicht is. En dat een kleine 15 jaar geleden. Toen was de stichting Pharos nog piep, was er weinig informatie laat staan begrip en aandacht voor deze kinderen. Dit kind moest (en kon) zich wel aanpassen buiten de poort, wij zagen geen andere weg. Thuis mocht hij zijn gang gaan, buiten gelden andere regels. Ook hij werd gepest een tijdje, dat was meer omdat hij zo klein was. Nu zegt hij dat hij dolblij is met alles dat we gedaan hebben, incluis die Eurosport. Dat koester ik maar. Of het als sterrenkundige ook zo was geweest weten we niet, maar wat ik wel weet is dat hij met meer mensen kon praten over sport destijds. Dat is iets waar je bijna niemand mee "lastigvalt".
Over mijn kinderen heb ik ff genoeg gezegd. Gaat om die van jullie nu!

Over het stimuleren van lezen ben ik het met de reactie eens, ik bedoelde het stimuleren van leren lezen. Letters leren maken terwijl ze 2 jaar zijn. 'Zo schrijf je de -s-." Ik heb het vaak genoeg gezien. Laat ze lekker spelen en als ze toch met letters bezig willen, kan dat ook met de blokken.

Aan TS:
Goesso dat je je er zo in verdiept. Je kunt iedere keuze maar ene keer maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')