Dat heeft niks met je IQ te maken hoor...quote:Op zondag 28 maart 2010 18:36 schreef McLaura het volgende:
Ik heb ook geen last van mijn hoge IQ, maar anderen wel
Ik ben zelf erg van het "waarom"quote:Op maandag 29 maart 2010 13:07 schreef Kleurdoos het volgende:
De manier van leren is idd erg belangrijk rewimo. Op een 'reguliere' school leggen ze alles vaak grondig uit terwijl een HBkind juist makkelijker leert met de 1+1=2 methode en niet de (ik heb 1 appel in mijn hand, in mijn andere hand ook een appel, als ik die 2 appels bladiebladiebla. kort en bondig is erg belangrijk en dan valt het kwartje. Alle uitleg eromheen maakt je dan alleen maar onzeker (als je een kind op sociale vaardigheidstraining 'doet' heeft t meestal ook baat bij een faalangsttraining trouwens)
Hij is getest?quote:Op maandag 29 maart 2010 12:58 schreef lily het volgende:
Onze oudste zoon heeft ADHD en is ontzettend slim (niet hoogbegaafd).
Maar er zijn toch wel meer kinderen die ander werk krijgen? Bij Daan weten veel kinderen niet eens wanneer hij met ander werk bezig is (volgens mij heeft zelfs de meester het niet doorquote:Hij is een autodidact en kon al lezen en schrijven voordat hij naar groep 3 ging.
Hij zit nu in groep 5 en hij zit een stuk boven niveau A in de grafiek, op ieder gebied (niveau's zijn A t/m E).
Hij is sociaal-emotioneel erg zwak waardoor hij vaak buiten de groep ligt en ook wel eens gepest wordt. Dit vindt hij natuurlijk vreselijk en hij wil er heel erg graag bijhoren, dat is het allerbelangrijkste voor hem.
Extra werk vanwege zijn kennisniveau wil hij niet want hij wil "hetzelfde als de anderen". Zodra hij door heeft dat hij ander werk krijgt dan de rest wil hij het niet.
Ik hoop voor jullie en vooral voor hem dat hij daardoor weerbaarder wordt en beter in z'n vel (en de groep) komt te liggen. Vond je het lastig om een goede training te kiezen?quote:Zijn slimheid komt hem aanwaaien maar zijn sociale onkunde, en zijn ADHD speelt hem parten. Dit zal op een middelbare school alleen maar erger worden, zijn we bang.
Wij zijn dus ook zoekende op dit gebied (samen met zijn leraar).
en hebben in ieder geval al een sociale vaardigheidstraining voor hem geregeld
Voor mij was het een eye-opener om te horen dat de meeste hoogbegaafden top-down leren en de meeste leerstof bottom-up wordt aangeboden.quote:Op maandag 29 maart 2010 13:51 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ik ben zelf erg van het "waarom"Ik wil weten waarom iets is zoals het is.(..)
Heel kenmerkend is het snel kunnen leggen van verbanden. Je denkt niet, zoals de meeste mensen A-B-C-D maar in grotere stappen: A-D-G-K of zo. Andere mensen kunnen dat niet altijd volgen. Dat merk je bij kinderen die slim zijn ook. (..)
daarom kan het voor HB mensen wel lastig zijn om anderen iets uit te leggen. je wil bv uitleggen waarom je iets op een bepaalde manier gedaan wilt hebben en dat werkt dan niet. want tijdens de uitleg gaat er teveel verloren wat je niet uitlegt omdat het voor jou nu eenmaal volkomen vanzelfsprekend en zelf evident is.quote:Op maandag 29 maart 2010 14:53 schreef Grijs het volgende:
[..]
Voor mij was het een eye-opener om te horen dat de meeste hoogbegaafden top-down leren en de meeste leerstof bottom-up wordt aangeboden.
quote:Op maandag 29 maart 2010 15:00 schreef simmu het volgende:
[..]
daarom kan het voor HB mensen wel lastig zijn om anderen iets uit te leggen. je wil bv uitleggen waarom je iets op een bepaalde manier gedaan wilt hebben en dat werkt dan niet. want tijdens de uitleg gaat er teveel verloren wat je niet uitlegt omdat het voor jou nu eenmaal volkomen vanzelfsprekend en zelf evident is.
bijles geven helpt ook geweldig goedquote:Op maandag 29 maart 2010 15:07 schreef Demise het volgende:
[..]
Heel herkenbaar. Hier verlies ik ook punten op toetsen, omdat ik voor mij logische en overbodige stappen gewoon oversla, maar dan heb ik uiteindelijk te weinig uitgewerkt om de volle punten te behalen. Daarom ben ik nu de standaard 'vraagbaak' van de klas, als iemand iets niet snapt, kan diegene altijd bij mij terecht. Zo krijg ik die 'overbodige' denkstappen wat beter in mijn hoofd, omdat die ander niet zonder kan, en sindsdien schieten mijn cijfers omhoog.
dat is mijn man : die is mij iets aan het uitleggenop reken gebied (mijn manco). Stap 1 volg ik nog maar dan springt hij voor mijn gevoel naar stap 5 en ben ik de draad kwijt. Die tussenliggende stappen heb ik dan wel nodig maar hij dus niet. Kids overigens ook niet, die snappen het weer wel.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:00 schreef simmu het volgende:
[..]
daarom kan het voor HB mensen wel lastig zijn om anderen iets uit te leggen. je wil bv uitleggen waarom je iets op een bepaalde manier gedaan wilt hebben en dat werkt dan niet. want tijdens de uitleg gaat er teveel verloren wat je niet uitlegt omdat het voor jou nu eenmaal volkomen vanzelfsprekend en zelf evident is.
quote:Op maandag 29 maart 2010 16:08 schreef Rewimo het volgende:
Herkenbaar allemaal
Voorbeeldje van mijn zoon: we zien een auto rijden, met een (Duits) kenteken dat begint met een E. Ik zeg dat de auto uit Essen komt. Hij reageert: O, daar hebben ze zeker altijd honger?
Het is ook een soort van bijles.quote:
Nee, hij is niet officieel getest maar wij en ook de school denken niet dat hij hoogbegaafd is.quote:Op maandag 29 maart 2010 14:50 schreef Grijs het volgende:
[..]
Hij is getest?
[..]
Maar er zijn toch wel meer kinderen die ander werk krijgen? Bij Daan weten veel kinderen niet eens wanneer hij met ander werk bezig is (volgens mij heeft zelfs de meester het niet door). En als ze aan projecten werken (al dan niet in groepjes) valt het al helemaal niet op. Dan kan er gedifferentieerd worden naar niveau en talent.
[..]
Ik hoop voor jullie en vooral voor hem dat hij daardoor weerbaarder wordt en beter in z'n vel (en de groep) komt te liggen. Vond je het lastig om een goede training te kiezen?
En ik werd dus juist gepest omdat ik door de juf ingezet werd om de andere kinderen zoet te houden, dus ik vind het ook niet per definitie een goede oplossing. Ik voelde het ook als een soort 'gebruikt worden' door de juf - lekker makkelijk dat ik de klas kon voorlezen als zij even koffie wilde gaan drinken...quote:Op zondag 28 maart 2010 21:15 schreef E.T. het volgende:
[..]
Ik was/ben niet hoogbegaafd, maar wel vrij snel door de lesstof heen op de bassischool.. Ik heb toen ook kinderen geholpen met lezen e.d.
Ik vond het echt vreselijk en ik als ze dit voorstellen om bij mijn kinderen te doen (als die in zo'n situatie komen) ga ik er echt voor pleiten om dat niet te doen. Ik heb het altijd gevoeld als 'bezigheidstherapie', er zat geen enkele uitdaging in om zelf 'beter' van te worden of zelf iets te leren.. behalve het overbrengen wat jij al weet.
Het zal best per kind verschillen, maar dit is volgens mij echt de minst ideale oplossing.
Misschien waren ze in eerste instantie al niet grappigquote:Op maandag 29 maart 2010 16:12 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Of zijn ze juist allemaal te dik natuurlijk...
Ik moet mijn (woord)grapjes ook altijd uitleggen. Dan is er toch geen bal meer aan als ik het uit moet leggen?![]()
Tuurlijk, maar er zijn grenzen. Wat ik bijv noemde, dat je van je school geen extra dingen mag doen en niet vooruit mag werken, maar 'verplicht' iedere middag zit te tekenen, daar begin je als kind gewoon niet zo veel tegen. En dat vind ik echt nalatig van een school en niet de schuld van een kind zelf. En dat daardoor dan probleemgedrag kan ontstaan uit verveling, vind ik aan de school liggen (en daarna de ouders) en niet aan het kind. Het is idd geen reden om vervolgesn te zeggen dat daardoor je hele leven mislukt is, maar dit soort dingen kan gewoon enorm doorwerken. Je raakt als kind in een patroon, wordt ongelukkig, gaat vervelend doen, dit drukt je schoolprestaties, vervolgens krijg je een verkeerd schooladvies of je krijgt wel een gymnasiumadvies maar zakt door je obstinate gedrag weer af naar een lager niveau, of je leert zo makkelijk dat je je middelbare school fluitend doorloopt zonder veel leren en gaat vervolgens hard op je bek aan een hogeschool of universiteit etc. En uiteindelijk werkt dat allemaal door naar je volwassen leven.quote:Op maandag 29 maart 2010 09:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat onderwijs is er niet, want ons systeem is toegesneden op groepen en gemiddeldes en niet op individuen en uitschieters. Volgens mij doe je er goed aan je kind te leren er zelf het beste van te maken.
Kun je hier een praktisch voorbeeld van geven? Bij mij is dit kwartje nog niet gevallen nl.quote:Op maandag 29 maart 2010 14:53 schreef Grijs het volgende:
[..]
Voor mij was het een eye-opener om te horen dat de meeste hoogbegaafden top-down leren en de meeste leerstof bottom-up wordt aangeboden.
Heb dank.quote:Op maandag 29 maart 2010 09:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat onderwijs is er niet, want ons systeem is toegesneden op groepen en gemiddeldes en niet op individuen en uitschieters. Volgens mij doe je er goed aan je kind te leren er zelf het beste van te maken.
quote:Op maandag 29 maart 2010 18:31 schreef m@x het volgende:
[..]
Misschien waren ze in eerste instantie al niet grappig
Jawel hoor, maar dan heb je wel een gelijkgestemde nodig die je gedachten kunnen volgen. Ik heb inmiddels een paar vrienden gevonden die dat kunnen (en een echtgenoot) maar zulke gelijkgestemden vind je helaas niet al te snel.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:31 schreef m@x het volgende:
[..]
Misschien waren ze in eerste instantie al niet grappig
Dat heeft volgens mij meer met het soort humor wat je ligt te maken dan met het feit of je hoogbegaafd bent of niet.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:48 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Jawel hoor, maar dan heb je wel een gelijkgestemde nodig die je gedachten kunnen volgen. Ik heb inmiddels een paar vrienden gevonden die dat kunnen (en een echtgenoot) maar zulke gelijkgestemden vind je helaas niet al te snel.
Ah, ja. Ik moest altijd, altijd mijn dictee op het bord maken. Want dan kon de hele klas hun dictee nakijken van mijn dictee. Lekker makkelijk voor de meester inderdaad. En ik vond dat helemaal niet leuk. Alle andere kinderen moesten maar af en toe op het bord. Ik ben er niet mee gepest maar ik kan er nog steeds boos om wordenquote:Op maandag 29 maart 2010 18:25 schreef Satsuma het volgende:
En ik werd dus juist gepest omdat ik door de juf ingezet werd om de andere kinderen zoet te houden, dus ik vind het ook niet per definitie een goede oplossing. Ik voelde het ook als een soort 'gebruikt worden' door de juf - lekker makkelijk dat ik de klas kon voorlezen als zij even koffie wilde gaan drinken...![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |