abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79703271
http://www.novilo.nl/
Weet uit ervaring dat veel ouders ermee geholpen zijn.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_79703434
De manier van leren is idd erg belangrijk rewimo. Op een 'reguliere' school leggen ze alles vaak grondig uit terwijl een HBkind juist makkelijker leert met de 1+1=2 methode en niet de (ik heb 1 appel in mijn hand, in mijn andere hand ook een appel, als ik die 2 appels bladiebladiebla. kort en bondig is erg belangrijk en dan valt het kwartje. Alle uitleg eromheen maakt je dan alleen maar onzeker (als je een kind op sociale vaardigheidstraining 'doet' heeft t meestal ook baat bij een faalangsttraining trouwens)
  maandag 29 maart 2010 @ 13:13:15 #103
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_79703616
quote:
Op zondag 28 maart 2010 18:36 schreef McLaura het volgende:
Ik heb ook geen last van mijn hoge IQ, maar anderen wel
Dat heeft niks met je IQ te maken hoor...

Maar OT, mijn zwager is hoog begaafd maar kon het niet uiten, verschillende testen gehad omdat ze juist dachten dat hij een achterstand had.
Nu in zijn volwassen leven heeft hij er weinig tot geen last van, hij is niet hoog opgeleid maar wel gelukkig, en dat is het belangrijkste lijkt me.

Veel succes ermee, fijn dat er in deze tijd toch meer hulp is!
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 29 maart 2010 @ 13:51:28 #104
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_79704862
quote:
Op maandag 29 maart 2010 13:07 schreef Kleurdoos het volgende:
De manier van leren is idd erg belangrijk rewimo. Op een 'reguliere' school leggen ze alles vaak grondig uit terwijl een HBkind juist makkelijker leert met de 1+1=2 methode en niet de (ik heb 1 appel in mijn hand, in mijn andere hand ook een appel, als ik die 2 appels bladiebladiebla. kort en bondig is erg belangrijk en dan valt het kwartje. Alle uitleg eromheen maakt je dan alleen maar onzeker (als je een kind op sociale vaardigheidstraining 'doet' heeft t meestal ook baat bij een faalangsttraining trouwens)
Ik ben zelf erg van het "waarom" Ik wil weten waarom iets is zoals het is. Wij hebben Christan ook altijd uitleg gegeven waarom iets (niet) mag/moet/kan, dat komt bij hem ook prima aan. Hoewel er af en toe ook weleens een "omdat ik het zeg!" uitrolt hoor

Heel kenmerkend is het snel kunnen leggen van verbanden. Je denkt niet, zoals de meeste mensen A-B-C-D maar in grotere stappen: A-D-G-K of zo. Andere mensen kunnen dat niet altijd volgen. Dat merk je bij kinderen die slim zijn ook. Christan kan prima overweg met de kinderen van Muks. Hij kan ook prima overweg met andere kinderen, maar er wordt dan wel op een ander niveau gesproken en gespeeld.

Toen de oudste van Muks voor het eerst met Christan speelde was zijn reactie: "Mama, ik hoef hem niks uit te leggen!" Hij was echt helemaal blij dat ze elkaar zo goed begrepen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 29 maart 2010 @ 14:50:33 #105
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_79707038
quote:
Op maandag 29 maart 2010 12:58 schreef lily het volgende:
Onze oudste zoon heeft ADHD en is ontzettend slim (niet hoogbegaafd).
Hij is getest?
quote:
Hij is een autodidact en kon al lezen en schrijven voordat hij naar groep 3 ging.
Hij zit nu in groep 5 en hij zit een stuk boven niveau A in de grafiek, op ieder gebied (niveau's zijn A t/m E).

Hij is sociaal-emotioneel erg zwak waardoor hij vaak buiten de groep ligt en ook wel eens gepest wordt. Dit vindt hij natuurlijk vreselijk en hij wil er heel erg graag bijhoren, dat is het allerbelangrijkste voor hem.

Extra werk vanwege zijn kennisniveau wil hij niet want hij wil "hetzelfde als de anderen". Zodra hij door heeft dat hij ander werk krijgt dan de rest wil hij het niet.
Maar er zijn toch wel meer kinderen die ander werk krijgen? Bij Daan weten veel kinderen niet eens wanneer hij met ander werk bezig is (volgens mij heeft zelfs de meester het niet door ). En als ze aan projecten werken (al dan niet in groepjes) valt het al helemaal niet op. Dan kan er gedifferentieerd worden naar niveau en talent.
quote:
Zijn slimheid komt hem aanwaaien maar zijn sociale onkunde, en zijn ADHD speelt hem parten. Dit zal op een middelbare school alleen maar erger worden, zijn we bang.

Wij zijn dus ook zoekende op dit gebied (samen met zijn leraar).
en hebben in ieder geval al een sociale vaardigheidstraining voor hem geregeld
Ik hoop voor jullie en vooral voor hem dat hij daardoor weerbaarder wordt en beter in z'n vel (en de groep) komt te liggen. Vond je het lastig om een goede training te kiezen?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  maandag 29 maart 2010 @ 14:53:02 #106
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_79707140
quote:
Op maandag 29 maart 2010 13:51 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ik ben zelf erg van het "waarom" Ik wil weten waarom iets is zoals het is.(..)
Heel kenmerkend is het snel kunnen leggen van verbanden. Je denkt niet, zoals de meeste mensen A-B-C-D maar in grotere stappen: A-D-G-K of zo. Andere mensen kunnen dat niet altijd volgen. Dat merk je bij kinderen die slim zijn ook. (..)
Voor mij was het een eye-opener om te horen dat de meeste hoogbegaafden top-down leren en de meeste leerstof bottom-up wordt aangeboden.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_79707429
quote:
Op maandag 29 maart 2010 14:53 schreef Grijs het volgende:

[..]

Voor mij was het een eye-opener om te horen dat de meeste hoogbegaafden top-down leren en de meeste leerstof bottom-up wordt aangeboden.
daarom kan het voor HB mensen wel lastig zijn om anderen iets uit te leggen. je wil bv uitleggen waarom je iets op een bepaalde manier gedaan wilt hebben en dat werkt dan niet. want tijdens de uitleg gaat er teveel verloren wat je niet uitlegt omdat het voor jou nu eenmaal volkomen vanzelfsprekend en zelf evident is.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 29 maart 2010 @ 15:07:56 #108
295984 Demise
I saw you look away
pi_79707726
quote:
Op maandag 29 maart 2010 15:00 schreef simmu het volgende:

[..]

daarom kan het voor HB mensen wel lastig zijn om anderen iets uit te leggen. je wil bv uitleggen waarom je iets op een bepaalde manier gedaan wilt hebben en dat werkt dan niet. want tijdens de uitleg gaat er teveel verloren wat je niet uitlegt omdat het voor jou nu eenmaal volkomen vanzelfsprekend en zelf evident is.
Heel herkenbaar. Hier verlies ik ook punten op toetsen, omdat ik voor mij logische en overbodige stappen gewoon oversla, maar dan heb ik uiteindelijk te weinig uitgewerkt om de volle punten te behalen. Daarom ben ik nu de standaard 'vraagbaak' van de klas, als iemand iets niet snapt, kan diegene altijd bij mij terecht. Zo krijg ik die 'overbodige' denkstappen wat beter in mijn hoofd, omdat die ander niet zonder kan, en sindsdien schieten mijn cijfers omhoog.
"Hell is other people." - Jean-Paul Sartre
"A first sign of the beginning of understanding is the wish to die." - Franz Kafka
"Never memorize what you can look up in books." - Albert Einstein
pi_79707826
quote:
Op maandag 29 maart 2010 15:07 schreef Demise het volgende:

[..]

Heel herkenbaar. Hier verlies ik ook punten op toetsen, omdat ik voor mij logische en overbodige stappen gewoon oversla, maar dan heb ik uiteindelijk te weinig uitgewerkt om de volle punten te behalen. Daarom ben ik nu de standaard 'vraagbaak' van de klas, als iemand iets niet snapt, kan diegene altijd bij mij terecht. Zo krijg ik die 'overbodige' denkstappen wat beter in mijn hoofd, omdat die ander niet zonder kan, en sindsdien schieten mijn cijfers omhoog.
bijles geven helpt ook geweldig goed
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 29 maart 2010 @ 16:08:47 #110
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_79710201
Herkenbaar allemaal

Voorbeeldje van mijn zoon: we zien een auto rijden, met een (Duits) kenteken dat begint met een E. Ik zeg dat de auto uit Essen komt. Hij reageert: O, daar hebben ze zeker altijd honger?

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_79710298
quote:
Op maandag 29 maart 2010 15:00 schreef simmu het volgende:

[..]

daarom kan het voor HB mensen wel lastig zijn om anderen iets uit te leggen. je wil bv uitleggen waarom je iets op een bepaalde manier gedaan wilt hebben en dat werkt dan niet. want tijdens de uitleg gaat er teveel verloren wat je niet uitlegt omdat het voor jou nu eenmaal volkomen vanzelfsprekend en zelf evident is.
dat is mijn man : die is mij iets aan het uitleggenop reken gebied (mijn manco). Stap 1 volg ik nog maar dan springt hij voor mijn gevoel naar stap 5 en ben ik de draad kwijt. Die tussenliggende stappen heb ik dan wel nodig maar hij dus niet. Kids overigens ook niet, die snappen het weer wel.
(en toch is mijn iq niet laag, 138)
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  maandag 29 maart 2010 @ 16:12:04 #112
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79710341
quote:
Op maandag 29 maart 2010 16:08 schreef Rewimo het volgende:
Herkenbaar allemaal

Voorbeeldje van mijn zoon: we zien een auto rijden, met een (Duits) kenteken dat begint met een E. Ik zeg dat de auto uit Essen komt. Hij reageert: O, daar hebben ze zeker altijd honger?

Of zijn ze juist allemaal te dik natuurlijk...

Ik moet mijn (woord)grapjes ook altijd uitleggen. Dan is er toch geen bal meer aan als ik het uit moet leggen?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  maandag 29 maart 2010 @ 16:16:22 #113
295984 Demise
I saw you look away
pi_79710522
quote:
Op maandag 29 maart 2010 15:10 schreef simmu het volgende:

[..]

bijles geven helpt ook geweldig goed
Het is ook een soort van bijles.
"Hell is other people." - Jean-Paul Sartre
"A first sign of the beginning of understanding is the wish to die." - Franz Kafka
"Never memorize what you can look up in books." - Albert Einstein
pi_79711074
quote:
Op maandag 29 maart 2010 14:50 schreef Grijs het volgende:

[..]

Hij is getest?
[..]

Maar er zijn toch wel meer kinderen die ander werk krijgen? Bij Daan weten veel kinderen niet eens wanneer hij met ander werk bezig is (volgens mij heeft zelfs de meester het niet door ). En als ze aan projecten werken (al dan niet in groepjes) valt het al helemaal niet op. Dan kan er gedifferentieerd worden naar niveau en talent.
[..]

Ik hoop voor jullie en vooral voor hem dat hij daardoor weerbaarder wordt en beter in z'n vel (en de groep) komt te liggen. Vond je het lastig om een goede training te kiezen?
Nee, hij is niet officieel getest maar wij en ook de school denken niet dat hij hoogbegaafd is.

En hij is inderdaad de enige die eventueel ander werk zou moeten krijgen. Hij is daar zo gevoelig voor heh. Behandel hem vooral niet anders dan de anderen. Maar goed; hij is door zijn ADHD al "anders". Wordt ook wel eens voor stomme ADHD-er uitgemaakt (en weet ik wat nog meer) en zijn zelfbeeld is vaak al negatief.
Desondanks presteert hij dus niet slechter op school.

Er moet voor de sociale vaardigheidtraining nog een intake plaatsvinden. Er was een wachtlijst van 3/4 maanden.
Ik weet nog niet precies hoe deze training eruit ziet wat inhoud betreft. Het zijn 12 sessies in groepjes van 8 kinderen.
  maandag 29 maart 2010 @ 16:39:02 #115
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_79711523
De juf van Demi en toen der tijd de PSZ leidster heeft ook al eens aangegeven dat Demi erg voor loopt.
Eigenlijk praat ik daar nooit over vanwege de verwachte reacties van, dat zal je wel hopen/willen.
terwijl ik dat eigenlijk helemala niet wil/hoop.
Bij mijn man in de familie zitten wel een aantal HB, weet eigenlijk niet of het erfelijk is.
Ook hebben we van meerdere als gehoord ( ook van de juf) dat ze HS is.

Maar hoe dan ook, Demi is nu bijna 5, kan tot 100 tellen, lezen, schrijven, sommetjes doen enz.
Ze loopt gewoon wat voor op haar klasgenootjes.
Toen ze jong was was ze overal al vliegensvlug in, ze kon staan met 4 maanden en met 8 maanden lopen, kreeg daar nog van op mijn donder bij het CB, maar ook vroeg praten enz.

Ze is wel erg sociaal en heeft veel vriendinnetje, vind school leuk en is erg vrolijk,ze heeft dus wel aansluiting bij leeftijdsgenootjes en daarom gaan we er nu ook niet verder in zoeken maar kijken we het aan.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 29 maart 2010 @ 17:55:22 #116
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_79714465
Muks, allereerst: succes bij het vinden van een 'fijne weg' voor het hele gezin.

Mijn oom en tante (allebei 'hoger begaafd, klas overgeslagen ed) hebben twee dochters (tweeling) (en een zwaar autistische puberzoon, inmiddels uit huis ), die al ruim voor groep drie konden lezen en schrijven, rekenen ed. Zij hebben er bewust voor gekozen om de dochters niet te testen, of een klas over te laten slaan, dit ook vanwege hun 'slechte' ervaringen, maar met name omdat beide dames nogal onzeker zijn en sociaal niet de sterksten. Nu zitten ze allebei op (verschillende) gymnasiums, die gekozen zijn op het feit wat er beter bij hun persoonlijkheid paste en waar met name de uitdaging gezocht wordt in de buitenschoolse activiteiten (sport, kunst etc), wat ze weerbaarder heeft gemaakt. Ook is er eentje vorig jaar van klas gewisseld, omdat er in de andere klas (veel meiden) weinig ruimte was voor haar meer 'stoere' interesses.

Thuis wordt er ook veel aandacht geschonken aan kritisch denken, dmv discussies aan de hand van documentaires, niet alleen omdat ze dat daar leuk vinden, maar ook omdat het ze weerbaarder heeft gemaakt.

Zij vinden het allebei veel fijner op de middelbare school, omdat er meer ruimte is voor 'persoonlijke interesses' en buitenschoolse activiteiten. Ook zijn ze daar als hoger begaafde meisjes, niet alleen daarin.
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
pi_79715478
quote:
Op zondag 28 maart 2010 21:15 schreef E.T. het volgende:

[..]

Ik was/ben niet hoogbegaafd, maar wel vrij snel door de lesstof heen op de bassischool.. Ik heb toen ook kinderen geholpen met lezen e.d.
Ik vond het echt vreselijk en ik als ze dit voorstellen om bij mijn kinderen te doen (als die in zo'n situatie komen) ga ik er echt voor pleiten om dat niet te doen. Ik heb het altijd gevoeld als 'bezigheidstherapie', er zat geen enkele uitdaging in om zelf 'beter' van te worden of zelf iets te leren.. behalve het overbrengen wat jij al weet.

Het zal best per kind verschillen, maar dit is volgens mij echt de minst ideale oplossing.
En ik werd dus juist gepest omdat ik door de juf ingezet werd om de andere kinderen zoet te houden, dus ik vind het ook niet per definitie een goede oplossing. Ik voelde het ook als een soort 'gebruikt worden' door de juf - lekker makkelijk dat ik de klas kon voorlezen als zij even koffie wilde gaan drinken...
pi_79715574
Zo ervaart jongste het ook : hij wil geen meester zijn maar kind !
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  maandag 29 maart 2010 @ 18:31:29 #119
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_79715638
quote:
Op maandag 29 maart 2010 16:12 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Of zijn ze juist allemaal te dik natuurlijk...

Ik moet mijn (woord)grapjes ook altijd uitleggen. Dan is er toch geen bal meer aan als ik het uit moet leggen?
Misschien waren ze in eerste instantie al niet grappig
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_79715792
quote:
Op maandag 29 maart 2010 09:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat onderwijs is er niet, want ons systeem is toegesneden op groepen en gemiddeldes en niet op individuen en uitschieters. Volgens mij doe je er goed aan je kind te leren er zelf het beste van te maken.
Tuurlijk, maar er zijn grenzen. Wat ik bijv noemde, dat je van je school geen extra dingen mag doen en niet vooruit mag werken, maar 'verplicht' iedere middag zit te tekenen, daar begin je als kind gewoon niet zo veel tegen. En dat vind ik echt nalatig van een school en niet de schuld van een kind zelf. En dat daardoor dan probleemgedrag kan ontstaan uit verveling, vind ik aan de school liggen (en daarna de ouders) en niet aan het kind. Het is idd geen reden om vervolgesn te zeggen dat daardoor je hele leven mislukt is, maar dit soort dingen kan gewoon enorm doorwerken. Je raakt als kind in een patroon, wordt ongelukkig, gaat vervelend doen, dit drukt je schoolprestaties, vervolgens krijg je een verkeerd schooladvies of je krijgt wel een gymnasiumadvies maar zakt door je obstinate gedrag weer af naar een lager niveau, of je leert zo makkelijk dat je je middelbare school fluitend doorloopt zonder veel leren en gaat vervolgens hard op je bek aan een hogeschool of universiteit etc. En uiteindelijk werkt dat allemaal door naar je volwassen leven.

Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat alles maar aan jezelf ligt. Als je een kans hebt en je pakt hem niet ligt het aan jezelf, maar als je de kans niet KRIJGT houdt het op. En helaas, wat je dus eigenlijk zelf al schreef, krijgen veel kinderen de kans gewoon niet omdat we graag eenheidsworst maken van de hele samenleving in plaats van te proberen er iets beters van te maken.
quote:
Op maandag 29 maart 2010 14:53 schreef Grijs het volgende:

[..]

Voor mij was het een eye-opener om te horen dat de meeste hoogbegaafden top-down leren en de meeste leerstof bottom-up wordt aangeboden.
Kun je hier een praktisch voorbeeld van geven? Bij mij is dit kwartje nog niet gevallen nl.
M.i. ligt de waarheid ergens in het midden dus.
  maandag 29 maart 2010 @ 18:44:00 #121
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79716081
quote:
Op maandag 29 maart 2010 09:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat onderwijs is er niet, want ons systeem is toegesneden op groepen en gemiddeldes en niet op individuen en uitschieters. Volgens mij doe je er goed aan je kind te leren er zelf het beste van te maken.
Heb dank.

Ik raak soms echt een beetje geirriteerd door sommige ouders. Zij verwachten zo'n beetje individueel onderwijs voor hun kind. dat kan niet op een reguliere school. Wij werken voor alle cognitieve vakken op 3 hoofdniveau's en daarbinnen wordt af en toe ook nog eea gedifferentieerd. En voor sommige kinderen geef ik verbredings- en verrijkingsstof, maar géén verdiepingsstof of de stof van het volgende leerjaar. Er zijn écht grenzen aan het klassikale systeem.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 29 maart 2010 @ 18:45:07 #122
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79716127
quote:
Op maandag 29 maart 2010 18:31 schreef m@x het volgende:

[..]

Misschien waren ze in eerste instantie al niet grappig
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 29 maart 2010 @ 18:48:21 #123
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79716273
quote:
Op maandag 29 maart 2010 18:31 schreef m@x het volgende:

[..]

Misschien waren ze in eerste instantie al niet grappig
Jawel hoor, maar dan heb je wel een gelijkgestemde nodig die je gedachten kunnen volgen. Ik heb inmiddels een paar vrienden gevonden die dat kunnen (en een echtgenoot) maar zulke gelijkgestemden vind je helaas niet al te snel.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  maandag 29 maart 2010 @ 18:54:37 #124
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_79716517
quote:
Op maandag 29 maart 2010 18:48 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Jawel hoor, maar dan heb je wel een gelijkgestemde nodig die je gedachten kunnen volgen. Ik heb inmiddels een paar vrienden gevonden die dat kunnen (en een echtgenoot) maar zulke gelijkgestemden vind je helaas niet al te snel.
Dat heeft volgens mij meer met het soort humor wat je ligt te maken dan met het feit of je hoogbegaafd bent of niet.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 29 maart 2010 @ 19:02:22 #125
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_79716799
quote:
Op maandag 29 maart 2010 18:25 schreef Satsuma het volgende:

En ik werd dus juist gepest omdat ik door de juf ingezet werd om de andere kinderen zoet te houden, dus ik vind het ook niet per definitie een goede oplossing. Ik voelde het ook als een soort 'gebruikt worden' door de juf - lekker makkelijk dat ik de klas kon voorlezen als zij even koffie wilde gaan drinken...
Ah, ja. Ik moest altijd, altijd mijn dictee op het bord maken. Want dan kon de hele klas hun dictee nakijken van mijn dictee. Lekker makkelijk voor de meester inderdaad. En ik vond dat helemaal niet leuk. Alle andere kinderen moesten maar af en toe op het bord. Ik ben er niet mee gepest maar ik kan er nog steeds boos om worden Dat doe je niet met een kind.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')