Helaas nog niet in onze omgeving.quote:Op zondag 28 maart 2010 17:31 schreef Delta09 het volgende:
Je hebt toch speciale scholen voor dit soort kinderen?
8, in juni 9quote:
Zorg wel dat het genoeg is, ik kreeg alleen maar een Plus!-pakket van rekenen ofzo waar ik toen ook niet echt tussen kon nuanceren qua moeilijkheidsgraad (gevalletje 1+2 vs. 11+12).quote:Op zondag 28 maart 2010 17:39 schreef Muks het volgende:
[..]
8, in juni 9
@ Armoed : daar zijn we dus mee bezig, we proberen dus samen met school eea te organiseren.
zoals je hebt kunnen lezen hebben we dit ook voor de oudste gedaan
Dat is nu ook net mijn bedoeling !quote:Op zondag 28 maart 2010 18:03 schreef ShadyLane het volgende:
Er zijn veel kinderen die (ver) bovengemiddeld intelligent zijn en geen problemen ondervinden. Hoogbegaafdheid wordt pas een probleem als het kind sociaal-emotioneel ook niet zo sterk is en daardoor bijv. niet in staat is zelf uitdagingen te vinden/creeren of om te gaan met klasgenootjes die minder slim zijn.
In dat geval kan specifieke begeleiding/een specifiek traject een goed idee zijn. Het verschilt per kind wat het verstandigst is. De een is bijv. wel gebaat bij "een klas overslaan", een ander helemaal niet. De een bloeit op als hem verrijkingsstof wordt aangereikt, de ander doet daar niets mee. Het is dus lastig adviseren, het verschilt zo sterk per kind. Jongste kind kan bijv. een heel ander type zijn dan oudste, ook al zijn ze even slim. Probeer zelf in te schatten waar hij/zij wel en niet gebaat bij is, overleg met de leerkracht en eventueel met gespecialiseerde instanties, wees niet bang om een ingeslagen weg weer te verlaten als blijkt dat het niet de juiste is. Gebruik 'lotgenotenorganisaties' als informatiecentrum over de verschillende mogelijkheden die er zijn. De persoonlijke ervaringen van deze en gene zijn best interessant om te lezen, maar niet per se van nut voor jou/je kinderen. Informatie over welke mogelijkheden er allemaal zijn is dat wel.
Voor het grootste gedeelte ben ik het wel eens met je post, maar over bovenstaande heb ik nog opmerkingen:quote:Op zondag 28 maart 2010 18:03 schreef ShadyLane het volgende:
Er zijn veel kinderen die (ver) bovengemiddeld intelligent zijn en geen problemen ondervinden. Hoogbegaafdheid wordt pas een probleem als het kind sociaal-emotioneel ook niet zo sterk is en daardoor bijv. niet in staat is zelf uitdagingen te vinden/creeren of om te gaan met klasgenootjes die minder slim zijn.
(..)
Kijk, dat bedoel ik dus: officieel getest, iedere psycholoog is het erover eens en dan komen er zulke stuurlui voorbij die piepen: 'bla bla bla, opschepper'.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Ieder meent zijn uil een valk te zijn
Dat komt omdat in deze maatschappij intelligentie als iets wordt beschouwd dat alleen maar fantastisch is. (Vooral door mensen met een gebrek eraan uiteraard.)quote:Op zondag 28 maart 2010 18:30 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Kijk, dat bedoel ik dus: officieel getest, iedere psycholoog is het erover eens en dan komen er zulke stuurlui voorbij die piepen: 'bla bla bla, opschepper'.
maar was liever een ijsbeer geweestquote:Op zondag 28 maart 2010 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Ieder meent zijn uil een valk te zijn
Maar dan hebben we het weer over persoonlijke ervaringen. Iedereen is anders. Ik ken veel hoogintelligente mensen die in elk geval tot op heden (ze zijn nu rond de 35) er nog steeds geen problemen van hebben ondervonden.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:24 schreef Grijs het volgende:
Voor het grootste gedeelte ben ik het wel eens met je post, maar over bovenstaande heb ik nog opmerkingen:
[knip]
Maar waarom wordt dat dan wél gedaan voor kinderen die ondergemiddeld presteren? Waarom vallen degenen die bovengemiddeld presteren buiten de boot, terwijl dat net zo goed tot problemen kan leiden? Niet ieder kind dat ondergemiddeld presteert heeft problemen, maar ze worden wel met argusogen gevolgd en geholpen om problemen te voorkomen.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:32 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Maar dan hebben we het weer over persoonlijke ervaringen. Iedereen is anders. Ik ken veel hoogintelligente mensen die in elk geval tot op heden (ze zijn nu rond de 35) er nog steeds geen problemen van hebben ondervonden.
Om begeleiding op een kind te zetten zonder dat er problemen zijn, omdat ie anders misschien in de toekomst problemen gaat krijgen, gaat mij persoonlijk veel te ver. Maar dat ben ik, ook daar zal iedereen anders in zijn.
Omdat je daar als school door de inspectie op wordt afgerekend.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:36 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Niet ieder kind dat ondergemiddeld presteert heeft problemen, maar ze worden wel met argusogen gevolgd en geholpen om problemen te voorkomen.
Nou... jij bent duidelijk niet hoogbegaafd gelet op het feit dat je het onderwerp van dit topic compleet gemist hebtquote:
Ik zou m'n kind niet graag op zo'n school hebben en zie liever dat op een 'normale' school extra aandacht mogelijk is. Zeker op basisschool niveau omdat ook alle kinderen uit de buurt op die school gaan.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:03 schreef ErikT het volgende:
Er zijn trouwens door heel Nederland scholen die zich hierin specialiseren:
http://www.begaafdheidsprofielscholen.nl/
Het worden er steeds meer.
Je hebt dat dus niet gelezen. Dat zijn normale scholen. Ik heb er op één gewerkt: het USG in Utrecht. Dit zijn middelbare scholen.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:04 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik zou m'n kind niet graag op zo'n school hebben en zie liever dat op een 'normale' school extra aandacht mogelijk is. Zeker op basisschool niveau omdat ook alle kinderen uit de buurt op die school gaan.
Je begrijpt mij dus niet, dat is een andere school als waar de meeste leerlingen naar toe gaan, dus de kans dat veel vriendjes en vriendinnetjes op dezelfde school zitten is klein(er) en zeker op basisschool leeftijd vind ik dat een probleem.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:05 schreef ErikT het volgende:
[..]
Je hebt dat dus niet gelezen. Dat zijn normale scholen. Ik heb er op één gewerkt: het USG in Utrecht. Dit zijn middelbare scholen.
Ja wat wil je dan, je hoogbegaafde kind naar een VMBO sturen omdat 60% van de kinderen daarheen gaat?quote:Op zondag 28 maart 2010 19:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Je begrijpt mij dus niet, dat is een andere school als waar de meeste leerlingen naar toe gaan, dus de kans dat veel vriendjes en vriendinnetjes op dezelfde school zitten is klein(er) en zeker op basisschool leeftijd vind ik dat een probleem.
quote:Op zondag 28 maart 2010 19:08 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ja wat wil je dan, je hoogbegaafde kind naar een VMBO sturen omdat 60% van de kinderen daarheen gaat?
En verder slaat je vergelijking als een kut op een drumstel natuurlijk.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:07 schreef Swetsenegger het volgende:
en zeker op basisschool leeftijd vind ik dat een probleem.
Die website gaat over middelbare scholen.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:09 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
[..]
En verder slaat je vergelijking als een kut op een drumstel natuurlijk.
Je bent zelf niet het helderste sterretje aan het firmament he? Jij hebt eht over scholen die zich specialiseren in hoogbegaafdheid. Als ONDERSTEUNING geef je een linkje naar middelbare scholen. Daarop reageer ik dat specialisatie wat mij betreft niet altijd wenselijk is en noem daarbij als voorbeeld basisschool leeftijd.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:11 schreef ErikT het volgende:
[..]
Die website gaat over middelbare scholen.
Jij reageert toch op die post van mij?
Ja, want scholen die zich daarin specialiseren, die doen verder niks meer dan dat?quote:Op zondag 28 maart 2010 19:14 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Je bent zelf niet het helderste sterretje aan het firmament he? Jij hebt eht over scholen die zich specialiseren in hoogbegaafdheid.
Nee, ik geef die link, zodat TS op zoek kan naar een school die passend is voor haar kind.quote:Als ONDERSTEUNING geef je een linkje naar middelbare scholen. Daarop reageer ik dat specialisatie wat mij betreft niet altijd wenselijk is en noem daarbij als voorbeeld basisschool leeftijd.
Omdat je over basisscholen begint.quote:Dus waarom mijn reactie dan opeens niet meer passend zou zijn is MIJ een raadsel.
Ik had het over middelbare scholen, jij over een kind dat met z'n vriendjes naar dezelfde school moet.quote:Als je dan vervolgens in het kader van hoogbegaafdheid gaat suggereren dat je kinderen naar het VMBO wil sturen terwijl we het hier over kinderen hebben die buiten elke schaal vallen toont wel aan dat je niet echt serieus te nemen bent.
Helemaal mee eens! Itt tot anderen op Fok! wordt Swets niet persoonlijk.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Swets, altijd zo geduldig en beheerst.
Swets pleitte imho voor ondersteuning voor hoogbegaafde kinderen juist ook op normale basisscholen.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:20 schreef ErikT het volgende:
Ik had het over middelbare scholen, jij over een kind dat met z'n vriendjes naar dezelfde school moet.
Overigens ben ik het volledig met je eens dat hoogbegaafde kinderen naar een normale basisschool moeten.
quote:Op zondag 28 maart 2010 19:20 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ja, want scholen die zich daarin specialiseren, die doen verder niks meer dan dat?
In een ziekenhuis waar ze gespecialiseerd zijn in longoperaties, daar behandelen ze zeker verder geen patiënten?
TS heeft het over een kind van 9... basisschoolquote:Nee, ik geef die link, zodat TS op zoek kan naar een school die passend is voor haar kind.
[..]
Ja want jij hebt het over scholen die zich hierin specialiseren. Dat komt niet voor op basisscholen ofzo?quote:Omdat je over basisscholen begint.
[..]
Das fijn, maar dit topic gaat over hoogbegaafde kinderen. Nergens is de arbitraire grens van middelbare school leeftijd getrokken. Sterker nog, zoals gezegd is het kind waarover TS in eerste instantie informatie wil van basisschool leeftijd.quote:Ik had het over middelbare scholen, jij over een kind dat met z'n vriendjes naar dezelfde school moet.
Zijn we het uiteindelijk toch eensquote:Overigens ben ik het volledig met je eens dat hoogbegaafde kinderen naar een normale basisschool moeten.
De jongste is 9. Ze heeft er twee.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:24 schreef Swetsenegger het volgende:
TS heeft het over een kind van 9... basisschool
Ja, maar dit soort dingen komt altijd naar boven op de basisschool, en de eerste echte beslissing die je moet nemen met zo'n kind (met ieder kind) is de middelbare school.quote:Das fijn, maar dit topic gaat over hoogbegaafde kinderen. Nergens is de arbitraire grens van middelbare school leeftijd getrokken. Sterker nog, zoals gezegd is het kind waarover TS in eerste instantie informatie wil van basisschool leeftijd.
Gelukkig maar.quote:Zijn we het uiteindelijk toch eens
Klopt en ik dacht gelezen te hebben dat voor de oudste al een aangepast traject was. Hoe dan ook, volgens mij is het dus niet beperkt tot de middelbare school. En hoewel ik me voor de middelbare school nog wel kan vinden voor een eventuele 'gespecialiseerde' school, vind ik het voor een basisschool dus onwenselijk om sociale redenen.quote:
Ik had liever geleerd om te leren op de basisschool.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:29 schreef ErikT het volgende:
Ja, maar dit soort dingen komt altijd naar boven op de basisschool, en de eerste echte beslissing die je moet nemen met zo'n kind (met ieder kind) is de middelbare school.
Dus ik dacht: vooruit, ik help die mevrouw een handje.
Die kinderen worden niet met argusogen gevolgd omdat ze eventueel in de toekomst misschien wel eens sociaal-emotionele problemen zouden kunnen gaan krijgen, maar omdat je bijna per definitie al tegen problemen oploopt als je, bijvoorbeeld, functioneel analfabeet bent. Da's van een heel andere orde dan het lezen, schrijven en rekenen uitzonderlijk goed oppikken.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:36 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Maar waarom wordt dat dan wél gedaan voor kinderen die ondergemiddeld presteren? Waarom vallen degenen die bovengemiddeld presteren buiten de boot, terwijl dat net zo goed tot problemen kan leiden? Niet ieder kind dat ondergemiddeld presteert heeft problemen, maar ze worden wel met argusogen gevolgd en geholpen om problemen te voorkomen.
Uit de OPquote:Op zondag 28 maart 2010 19:33 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Klopt en ik dacht gelezen te hebben dat voor de oudste al een aangepast traject was. Hoe dan ook, volgens mij is het dus niet beperkt tot de middelbare school. En hoewel ik me voor de middelbare school nog wel kan vinden voor een eventuele 'gespecialiseerde' school, vind ik het voor een basisschool dus onwenselijk om sociale redenen.
Er zijn inderdaad ook basisscholen voor hoogbegaafde kinderen, zover ik weet. Ik ben het met je eens dat je daar beter niet aan kan beginnen, omdat iedereen uiteindelijk in één maatschappij moet. Ik vind dat ook gehandicapten in dezelfde klas moeten zitten, zoals in sommige landen gebeurt.quote:Op zondag 28 maart 2010 17:29 schreef Muks het volgende:
Hoe ga je om met deze kinderen ? Hoe ga je om met school ? Hoe kies je een goede middelbare school ?
Waar loop je tegen aan ? Hoe gaat het sociaal-emotioneel ?
Functioneel analfabetisme is wel iets meer dan ondergemiddeld presteren, vind ik. Er is ook een middenweg.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:35 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Die kinderen worden niet met argusogen gevolgd omdat ze eventueel in de toekomst misschien wel eens sociaal-emotionele problemen zouden kunnen gaan krijgen, maar omdat je bijna per definitie al tegen problemen oploopt als je, bijvoorbeeld, functioneel analfabeet bent. Da's van een heel andere orde dan het lezen, schrijven en rekenen uitzonderlijk goed oppikken.
Gehandicapten maken er ook wel eens een sport van om in de slachtofferrol te gaan zitten. Dat zal je op die Mytylscholen vast veel tegenkomen. Daar heb je volgens mij helemaal niks aan.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:38 schreef ErikT het volgende:
Hoogbegaafden maken er ook wel eens een sport van om in de slachtofferrol te gaan zitten. Dat zal je op die speciale scholen vast veel tegenkomen. Daar heb je volgens mij helemaal niks aan.
Zucht.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:46 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Gehandicapten maken er ook wel eens een sport van om in de slachtofferrol te gaan zitten. Dat zal je op die Mytylscholen vast veel tegenkomen. Daar heb je volgens mij helemaal niks aan.
ErikT: Aanstellers kom je overal tegen. Beetje jammer om zo te generaliseren.
quote:wel eens
Vind je dat vreemd? Zodra het woord hoogbegaafdheid valt, word je (als hoogbegaafde of als ouders van een hoogbegaafd kind) vaak meteen belachelijk gemaakt.quote:
Tuurlijk, want 'net onder het gemiddelde' zit je al gauw. Maar het zal je verbazen hoe groot het aantal functioneel analfabeten is. Ik heb zo'n vermoeden dat de monitoring zich vooral richt op de leerlingen die dreigen tot die categorie te gaan behoren.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:46 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Functioneel analfabetisme is wel iets meer dan ondergemiddeld presteren, vind ik. Er is ook een middenweg.
Ja. Dat komt ook omdat er ouders zijn die met dat soort dingen te koop lopen. En dat komt uiteindelijk allemaal door de belachelijke status die intelligentie heeft in deze maatschappij.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:59 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Vind je dat vreemd? Zodra het woord hoogbegaafdheid valt, word je (als hoogbegaafde of als ouders van een hoogbegaafd kind) vaak meteen belachelijk gemaakt.
Alleen kan ik hier uit eerste hand zien dat de kinderen die met elkaar op school zitten met elkaar spelen en NIET met andere kinderen.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:02 schreef ShadyLane het volgende:
en gewoon de straat waar je in contact kunt komen met kinderen die je niet van school kent.
Waar ze met kindjes van school samenspelenquote:Op zondag 28 maart 2010 20:13 schreef ShadyLane het volgende:
Dat kan. Gelukkig blijven dan de sportclubs en de harmonie nog over.
Te kort door de bocht.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:32 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
intelligent genoeg om een IQ-test te maken, maar te dom om een studie af te maken
Dat kan jouw ervaring zijn, de mijne is anders.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:32 schreef Swetsenegger het volgende:
Waar ze met kindjes van school samenspelen
Das fijn... en nu?quote:Op zondag 28 maart 2010 20:43 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Dat kan jouw ervaring zijn, de mijne is anders.
Zoals met alles speelt naast talent je inzet ook een grote rol, net als een beetje geluk hebben met een meester enz.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:40 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Te kort door de bocht.
Als alles je aan komt waaien op de basisschool, leer je niet om te leren. Dat kan je een poos volhouden, maar niet altijd.
Ik was te jong om te zien wat ik nodig had.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:45 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Zoals met alles speelt naast talent je inzet ook een grote rol, net als een beetje geluk hebben met een meester enz.
Waar een wil is, is de weg.
Nu niks, mag ik hopen. Zo heel erg ontopic is het allemaal niet dat de kinderen in jouw straat wat anders doen dan in de mijne.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:44 schreef Swetsenegger het volgende:
Das fijn... en nu?
Ik heb zelf geen enkele support gehad om door te leren zoals dat vroeger zo mooi heette.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:48 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Ik was te jong om te zien wat ik nodig had.
Mijn ouders en de meester wisten dat ook niet, toen was dat nog niet zo bekend als nu.
Ik ben nu 47 en ik ga er idd van uit dat ik gewoon een laatbloeier ben.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:56 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen enkele support gehad om door te leren zoals dat vroeger zo mooi heette.
Ik ben blij, misschien wel trots, dat ik dat wel aan mijn kinderen mee heb kunnen geven.
En als ze doeners waren geweest had ik dat aangemoedigd, Daar zit voor mij geen verschil in.
Dus dat snap ik van je, maar wat doe je er nu mee?
Je hebt iedere dag weer de keuze wat te gaan doen.
Er zijn wel meer laatbloeiers!
Behalve dan dat het mij in mijn standpunt versterkt dat het op basisschool leeftijd niet verstandig is kinderen naar een 'speciale school' te doen.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:55 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Nu niks, mag ik hopen. Zo heel erg ontopic is het allemaal niet dat de kinderen in jouw straat wat anders doen dan in de mijne.
Ik ben het met je eens. Daarom vind ik die begaafdheidsprofielscholen ook zo'n goed idee, itt scholen specifiek voor hoogbegaafden. Wel aandacht eraan besteden, geen heisa ervan maken en een eigen wereldje creëren. Uiteindelijk moet iedereen de maatschappij in.quote:Op zondag 28 maart 2010 21:04 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Behalve dan dat het mij in mijn standpunt versterkt dat het op basisschool leeftijd niet verstandig is kinderen naar een 'speciale school' te doen.
Maar hebben ze op die scholen ook kleinere klassen? Ik zie bij mijn dochter in de kleuterklas dat ze aan het eind van het jaar met 28 kleuters zitten. Dan blijft er van persoonlijke aandacht weinig over natuurlijk. Nu wordt er wel extra aandacht besteed aan het feit dat mijn dochter al kan lezen, speciaal voor haar komen er andere boekjes in de 'leeshoek' maar meer persoonlijke aandacht lijkt me bij echt hoogbegaafden wel wenselijk.quote:Op zondag 28 maart 2010 21:09 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens. Daarom vind ik die begaafdheidsprofielscholen ook zo'n goed idee, itt scholen specifiek voor hoogbegaafden. Wel aandacht eraan besteden, geen heisa ervan maken en een eigen wereldje creëren. Uiteindelijk moet iedereen de maatschappij in.
Ik was/ben niet hoogbegaafd, maar wel vrij snel door de lesstof heen op de bassischool.. Ik heb toen ook kinderen geholpen met lezen e.d.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:46 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik heb niet alles gelezen, dus excuses als dit al genoemd is.
Bij mij werd in groep 3 ook hoogbegaafdheid geconstateerd. Er is toen tussen school en mijn ouders veel overleg geweest over wat te doen - besproken werd o.a. of ik een klas zou moeten overslaan. Daar is toen niet voor gekozen uit sociaal-emotioneel opzicht, ik was al een hele vroege leerlinge en had dan waarschijnlijk de aansluiting bij klasgenoten helemaal verloren.
Ze hebben mij toen extra lesstof aangeboden, en ik kreeg toen de taak om de zwakkere leerlingen in de klas bijles te geven (later ook leerlingen uit lagere klassen). Dat was voor mij heel nuttig, ik kon de tijd die ik niet nodig had voor schoolwerk op die manier mooi gebruiken om anderen te helpen (bovendien vond ik het leuk om te doen). Daarnaast leidt het ook tot intensief contact met klasgenoten. Misschien is dit een idee om op school aan te dragen?
Uiteraard moet wel gekeken of dit voor het kind persoonlijk geschikt is. Ik was zelf heel leergierig en bovendien heel geinteresseerd in alles wat met onderwijs te maken had (ben ik ook in verder gegaan, ik studeer nu Pedagogische Wetenschappen, richting onderwijskundequote:Op zondag 28 maart 2010 21:15 schreef E.T. het volgende:
[..]
Ik was/ben niet hoogbegaafd, maar wel vrij snel door de lesstof heen op de bassischool.. Ik heb toen ook kinderen geholpen met lezen e.d.
Ik vond het echt vreselijk en ik als ze dit voorstellen om bij mijn kinderen te doen (als die in zo'n situatie komen) ga ik er echt voor pleiten om dat niet te doen. Ik heb het altijd gevoeld als 'bezigheidstherapie', er zat geen enkele uitdaging in om zelf 'beter' van te worden of zelf iets te leren.. behalve het overbrengen wat jij al weet.
Het zal best per kind verschillen, maar dit is volgens mij echt de minst ideale oplossing.
Je legt het verkeerd uit.quote:Op zondag 28 maart 2010 21:19 schreef JoPiDo het volgende:
ik kan het echt niet laten om te reageren in dit topic
hoogbegaafd is niet een hoog IQ, maar veel talenten hebben en óók het talent om daar mee om te gaan
iemand die twee studies doet en prachtig viool speelt, is hoogbegaafd
iemand die mooi kan schilderen en vijf talen spreekt, is hoogbegaafd
iemand die vervelend is op de basisschool en 7 jaar over de havo doet, mist (wellicht) het talent om zijn inzichten te gebruiken en is daarom niet hoogbegaafd, maar net zo'n stomme fucker als wij allemaal
quote:Op zondag 28 maart 2010 21:19 schreef JoPiDo het volgende:
iemand die vervelend is op de basisschool en 7 jaar over de havo doet, mist (wellicht) het talent om zijn inzichten te gebruiken en is daarom niet hoogbegaafd, maar net zo'n stomme fucker als wij allemaal
Als je talent hebt voor voetbal hoef je niet per se een goede voetballer te worden.quote:Op zondag 28 maart 2010 21:19 schreef JoPiDo het volgende:
ik kan het echt niet laten om te reageren in dit topic
hoogbegaafd is niet een hoog IQ, maar veel talenten hebben en óók het talent om daar mee om te gaan
iemand die twee studies doet en prachtig viool speelt, is hoogbegaafd
iemand die mooi kan schilderen en vijf talen spreekt, is hoogbegaafd
iemand die vervelend is op de basisschool en 7 jaar over de havo doet, mist (wellicht) het talent om zijn inzichten te gebruiken en is daarom niet hoogbegaafd, maar net zo'n stomme fucker als wij allemaal
Ik begreep je vraag niet, omdat je twee keer op details in mijn bericht reageerde, ik daar antwoord op gaf en we blijkbaar andere ervaringen hebben. Kan gebeuren lijkt mij, dus ik begreep niet wat je nu wilde vragen.quote:Op zondag 28 maart 2010 21:04 schreef Swetsenegger het volgende:
Behalve dan dat het mij in mijn standpunt versterkt dat het op basisschool leeftijd niet verstandig is kinderen naar een 'speciale school' te doen.
Daar ben ik het niet mee eens! Stimuleren is áltijd goed, zolang het geen pushen wordt. Het is heel belangrijk dat kinderen thuis gestimuleerd worden in hun ontwikkeling, met name wat betreft lezen. Kinderen die thuis voorgelezen worden en gestimuleerd worden om zelf boeken te lezen, ontwikkelen veel vaker een plezier in lezen en worden betere lezers, wat in vrijwel alle aspecten van het dagelijkse en schoolse leven zeer nuttig is. Er is niets mis met stimuleren van interesses en schoolse activiteiten, zolang het maar geen extreme vormen aanneemt.quote:Op zondag 28 maart 2010 21:42 schreef -sabine- het volgende:
Luisteren naar je kind.
De gevoelens proberen te volgen.
De gedachtegangen proberen bloot te leggen.
Zorgen dat thuis wijsneuserij mag, duidelijk maken dat dat buiten de deur niet altijd gewaardeerd wordt. Mijn ervaring is dat vaak volwassenen afgunstig reageren. Alsof je er alleen maar gezegend mee mag en gezegend mee kan zijn. Maak je kind weerbaar tegen dit.
Wel begeleiden, niet stimuleren van bv lezen en schrijven.
Precies, kindjes zijn het. En als het kan ook zo behandelen. Over sociale problemen wil ik wel wat toevoegen. Als je net even anders bent, dan word je al snel anders neergezet. Zeker op basisscholen gaat dit soms keihard. Dit beinvloedt ook jouw zelfvertrouwen en daarmee sociale vaardigheid. Het niet omgaan met HB is juist een veroorzaker van slechte sociale vaardigheden imho. Kinderen weerbaarheid leren is neit eenvoudig, ik ben er voor. Maar kinderen leren zichzelf niet te zijn is weer een ander uiterste.quote:Op zondag 28 maart 2010 22:04 schreef simmu het volgende:
ik ga me zeker niet teveel bemoeien met wat hier gezegd wordt, sommige posts (zoals hier direct boven) klinken zeer zinnig.
ik denk wel dat je erg moet oppassen dat je niet teveel doordraaft in het hoogbegaafdheid gedoe. ik ken mensen die weliswaar hoogbegaafd zijn, maar de sociale iq hebben van een doperwt en daarnaast nog niet zelf een kopje koffie in kunnen schenken, laat staan echt zelfstandig kunnen wonen. wat heb je aan hoogbegaafd zijn als je niet voor jezlef kan zorgen. en dan de rest van de wereld tegen je antagoniseert omdat je steeds maar aan het kletsen bent over hoe hoogbegaafd je wel niet bent. er zijn meer dingen belangrijk en die zijn net zo waardevol voor niet hoogbegaade kindjes als de wel hoogbegaafde kindjes. want kindjes zijn ze allemaal
Mijn ervaring is dat het precies andersom is. Dom zijn heeft status, lage cijfers halen, spijbelen, slecht gedrag. Dan ben je tof. Maar zodra je slim bent en iets kunt hoor je er niet bij. En als je het durft te zeggen ben je helemaal goed de lul. *mompelt iets over maaivelden*quote:Op zondag 28 maart 2010 20:06 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ja. Dat komt ook omdat er ouders zijn die met dat soort dingen te koop lopen. En dat komt uiteindelijk allemaal door de belachelijke status die intelligentie heeft in deze maatschappij.
Na je 16e heeft dat geen status meer. Ook op het vmbo zijn er dan genoeg die MBO doen en liever willen dat ze meer kunnen.quote:Op zondag 28 maart 2010 22:57 schreef Satsuma het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat het precies andersom is. Dom zijn heeft status, lage cijfers halen, spijbelen, slecht gedrag. Dan ben je tof. Maar zodra je slim bent en iets kunt hoor je er niet bij. En als je het durft te zeggen ben je helemaal goed de lul. *mompelt iets over maaivelden*
Nee, maar het probleem is dat je tot je zestiende leerplicht hebt en niet vanaf je zestiende. Dus tot die tijd moet je het wel zien te redden in zo'n verstikkend klimaat. (En dan nog geldt dat niet voor iedereen boven de zestien...)quote:Op zondag 28 maart 2010 23:02 schreef Adames het volgende:
[..]
Na je 16e heeft dat geen status meer. Ook op het vmbo zijn er dan genoeg die MBO doen en liever willen dat ze meer kunnen.
Ligt ook maar aan het kind. In mijn tijd had je nog geen bijzondere scholen, maar ik heb het uitermate slecht naar mijn zin gehad op school en had sowieso geen aansluiting. Mijn klasgenoten in groep drie vonden het heelal, paddenstoelen, Latijnse namen van dieren etc. nl helemaal niet interessant terwijl ik daar juist enorm door gefascineerd was. Voor mij had het misschien juist wel heel positief geweest.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:29 schreef Ryon het volgende:
Het is geen goed idee om een kind als deze op jonge leeftijd op 'hoogbegaafdheid' meteen op een andere school te doen of naar een speciale klas te sturen met 'soortgenoten' . Dan zet je er een stigma op van hier tot tokio, sluit je het kind sociaal buiten en krijgt hij/zij een hele grote emmer met maatschappelijke stront over zich heen gekieperd.
Dat was ook een probleem op mijn school. Je zit daar toch van half negen tot drie en dan moet je wel wat mogen doen. Ik mocht als ik klaar was met het standaardwerk niks extra's doen, ik mocht dan gaan tekenen. Nou, iedere middag alleen maar tekenen word je ook een keer zat. En dan kun je buiten school wel andere dingen doen, maar je zit je toch dagelijks een paar uur verplicht te vervelen. Ik hoop echt dat dat tegenwoordig wat beter geregeld is.quote:Natuurlijk is het wel belangrijk dat het kind een beetje extra uitgedaagd wordt. Verwacht niet dat de school zich hier fulltime mee bezig gaat houden, basis en middelbare scholen hebben wel wat beters te doen dan continue met alle 30 unieke individuen bezig te zijn. Als ouder zelf kan je wel extra stof aanbieden door middel van buitenschoolse activiteiten. Sportclub, muziekgroep en al wat vroeger beginnen met een extra taal (frans of duits) kan een mogelijkheid bieden.
Maar wat moeten ze dan op school doen? Misschien ben ik idealistisch ingesteld, maar ik dacht dat school er was om dingen te leren... (zal wel met de term 'leerplicht' te maken hebben).quote:Op zondag 28 maart 2010 19:03 schreef Demise het volgende:
Als ouder kun je ook veel doen om je kind te stimuleren, trouwens. Probeer bij voorkeur iets te vinden wat de interesse van het kind wekt, maar wat het kind niet later op school nog eens krijgt. Dan stel je de verveling namelijk alleen maar uit. Zoek naar wat je kind interessant vindt en probeer het een leerzame hobby te bieden door bijvoorbeeld een tweede taal aan te leren of alvast de natuurkundige wetten in te duiken. Op die manier went het kind alvast aan leren, want dat zal het op school waarschijnlijk niet of nauwelijks hoeven, terwijl het kind later wel baat heeft bij het kunnen leren.
Ja, Ik dacht ook dat de maatschappij het beste wilde voor mensen.quote:Op zondag 28 maart 2010 23:15 schreef Grijs het volgende:
[..]
Maar wat moeten ze dan op school doen? Misschien ben ik idealistisch ingesteld, maar ik dacht dat school er was om dingen te leren... (zal wel met de term 'leerplicht' te maken hebben).
En wanneer wisten ze dat ze hoogintelligent waren? En is daar wel of niet iets mee gedaan (versnelling/ aangepaste lesstof)?quote:Op zondag 28 maart 2010 18:32 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Maar dan hebben we het weer over persoonlijke ervaringen. Iedereen is anders. Ik ken veel hoogintelligente mensen die in elk geval tot op heden (ze zijn nu rond de 35) er nog steeds geen problemen van hebben ondervonden.
Ik ken een aantal mensen die niet wisten dat ze 'slimmer dan gemiddeld' waren, maar daar achter kwamen omdat ze vastliepen (zo tussen de 25 en 40 jaar). Mijn man was 29 toen hij niet meer kon werken (zwaar overspannen, tegen een burn-out aan). Onze 2e was juist geboren (een maand oud) en hij weet vrijwel niets van haar eerste jaar, alleen 'dat ze veel huilde' (was niet zo, maar hij kon er toen niet tegen).quote:Om begeleiding op een kind te zetten zonder dat er problemen zijn, omdat ie anders misschien in de toekomst problemen gaat krijgen, gaat mij persoonlijk veel te ver. Maar dat ben ik, ook daar zal iedereen anders in zijn.
Mij hebben ze een klas over laten slaan terwijl ik ook een erg vroege leerling ben (23 sep.) Sta je op de middelbareschool met je 9 jarenquote:Op zondag 28 maart 2010 22:41 schreef She-Wolf het volgende:
Als kind zijnde liep ik ook altijd voor op mijn leeftijdsgenoten. De school heeft toen ik in de 2e klas zat met mijn ouders de mogelijkheid van klas 3 overslaan besproken. Mijn ouders hebben dit toen niet gedaan omdat ik al een vroege leerling was, ik was 5 toen ik naar de eerste klas (groep3) ging. En zij dachten dat het leeftijdsverschil te groot zou zijn als ik ook nog eens een klas over zo slaan en dan weinig aansluiting zou vinden bij mijn klasgenootjes. Achteraf kan ik niet zeggen of dit goed of fout was, aan beide mogelijkheden zitten voor- en nadelen. Wat later wel vervelend was, was dat ik vaak achterin de klas werd gezet aan een leeg groepje tafels. Dit omdat ik de andere kinderen van hun werk zou houden. Op sociaal gebied niet zo'n slimme zet van de school, denk ik. Ik zat de hele dag een beetje te dagdromen en naar buiten te kijken.
Ondanks dat had ik wel altijd vriendinnetjes en lag ik wel goed in de groep. Maar het heeft wel een bepaalde impact gehad op mijn sociale gedrag en spontaniteit.
Als ouder ben ik wat mijn eigen kinderen wel extra alert hierop. Mijn oudste dochter is 4 1/2 en loopt ook op bepaalde vlakken behoorlijk voor. Pas hier op school ook een gesprek over gehad n.a.v. een test die ze afgenomen hebben. Ze is ook vrij lang en praat heel wijs, hierdoor lijkt ze een van de oudere kleuters. Daar trekt ze ook vooral naartoe op school. Thuis is ze bijvoorbeeld heel erg bezig met schrijven en lezen. Ze wil van alles weten hoe je het schrijft en leert zichzelf lezen door veel woorden letter voor letter uit te spreken. Op school doet ze hier echter weinig mee. Daar speelt ze liever met de andere meisjes in de poppenhoek bijvoorbeeld.
Voor het voortgezet onderwijs, misschien is één van deze dingen een mogelijkheid:quote:Op maandag 29 maart 2010 06:38 schreef Muks het volgende:
Iedereen bedankt voor zijn/haar verhalen. Indrukwekkend om te lezen hoe een ieder dit ervaart.
het maakt voor mij duidelijk dat wij wel op de goede weg zijn, maar er nog lang niet zijn. Gelukkig hebben we een school die mee wil denken, die begrijpt dat het belangrijk is voor een kind om je niet alleen maar cognitief te ontwikkelen maar vooral ook sociaal-emotioneel.
Het tutorverhaal dat bij een aantal niet goed bevallen is , is hier voor de oudste een leuke oplossing waar hij zich prettig bij voelt, maar jongste vind het een ramp. Daar hebben we het dus stopgezet.
Het is nu dus zoeken naar de juiste lesstof.
Ook ben ik blij met de info over het voortgezet onderwijs. Over 1,5 jaar moeten we die keuze maken we zijn dus al oriënterend bezig. Wat biedt welke school ? Hoe is de mogelijkheid voor extra verdieping/verbreding ?
Wat omgaan met klasgenoten betreft heeft jongste zich sociaal beter ontwikkeld dat de oudste. Het pesten in de klas komt vooral van de zwakkeren in de groep die hij dus aan het begeleiden was. Duidelijk geen acceptatie van beide kanten. Zijn vriendjes komen juist voor hem op. Wel fijn.
Oudste trekt duidelijk naar oudere kinderen, bijvoorkeur 2-3 jaar ouder.
Grijs, ik PM je nog even.
Daarom mag je er toch wel trots op zijn? Mijn zoon heeft mooie ogen. Daar heeft hij niks voor hoeven doen maar ik ben er ontzettend trots op. Als hij geen mooie ogen had gehad had hij misschien een mooie of karakteristieke neus gehad en was ik daar trots op.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:43 schreef -sabine- het volgende:
Wij hebben er twee, eentje wat hoger dan de andere.
Ze hebben ook mooie voeten en navels. Lalalala.
Ik wil aangeven dat ik er niet trots op ben, het is aangeboren, hebben ze niets voor hoeven doen.
Ik vind dit wel heel ver gaan. Natuurlijk moet je je kind leren om zijn weg te vinden in de wereld, maar ik vind het het andere uiterste om van je kind te verwachten dat hij zich volledig aanpast aan 'de anderen'. Die monomanie hoort volgens mij heel erg bij de kindertijd; ik zou hem lekker zijn gang laten gaan. Misschien wordt hij later wel een groot sterrenkundige.quote:Kan ie maar alvast wennen aan de keiharde maatschappij, alvast wennen aan dat de wereld buiten onze poort geen rekening met hem houdt, maar hij dat moet doen met de wereld. Hij was gefixeerd op dino's, sterren enz. Ik heb dat moedwillig omgezet in een fascinatie voor sport. Urenlang hebben we naar Eurosport gekeken. Alle spelregels hebben we hem uitgelegd. Immers over dino's kun je met niemand uit de voeten en over sport wil iedereen wel een balletje opgooien.
Dat onderwijs is er niet, want ons systeem is toegesneden op groepen en gemiddeldes en niet op individuen en uitschieters. Volgens mij doe je er goed aan je kind te leren er zelf het beste van te maken.quote:Op zondag 28 maart 2010 23:10 schreef Satsuma het volgende:
Hoogbegaafde kinderen zijn ook maar gewoon kinderen. Ook al zijn ze soms misschien een beetje anders of hebben ze rare interesses. Iedereen, met welke mogelijkheden of achtergrond dan ook, moet gewoon goed onderwijs krijgen dat bij hem of haar past.
Tegenwoordig zijn er steeds meer scholen die aandacht voor versnelde leerlingen hebben (worden vaak bijelkaar in de klas geplaatst en kunnen bijv. meer huiswerkbegeleiding krijgen). Maar welke scholen dat zijn en hoe dat opgezet is, weet ik verder (nog) niet.quote:Op maandag 29 maart 2010 09:10 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Voor het voortgezet onderwijs, misschien is één van deze dingen een mogelijkheid:
- Het Nieuwe Gymnasium
Dit is op mijn oude middelbare school ingevoerd (net een jaar nadat ik er kwam, voor mij iets te laat dus). Leerlingen krijgen dan al vanaf de eerste klas Latijn & Grieks, en bovendien extra verdieping in de vorm van themaweken en klasseuitjes, waarbij bepaalde onderwerpen in de diepte behandeld worden op een voor leerlingen leuke manier. Het is een landelijk project, maar ik weet niet op hoeveel scholen het inmiddels in gebruik genomen is.
- Tweetalig onderwijs
Levert vaak extra uitdaging, puur omdat veel onderwijs in het Engels wordt gegeven. Deze scholen zijn er in vrijwel elke (middel)grote stad.
Dat heeft niks met je IQ te maken hoor...quote:Op zondag 28 maart 2010 18:36 schreef McLaura het volgende:
Ik heb ook geen last van mijn hoge IQ, maar anderen wel
Ik ben zelf erg van het "waarom"quote:Op maandag 29 maart 2010 13:07 schreef Kleurdoos het volgende:
De manier van leren is idd erg belangrijk rewimo. Op een 'reguliere' school leggen ze alles vaak grondig uit terwijl een HBkind juist makkelijker leert met de 1+1=2 methode en niet de (ik heb 1 appel in mijn hand, in mijn andere hand ook een appel, als ik die 2 appels bladiebladiebla. kort en bondig is erg belangrijk en dan valt het kwartje. Alle uitleg eromheen maakt je dan alleen maar onzeker (als je een kind op sociale vaardigheidstraining 'doet' heeft t meestal ook baat bij een faalangsttraining trouwens)
Hij is getest?quote:Op maandag 29 maart 2010 12:58 schreef lily het volgende:
Onze oudste zoon heeft ADHD en is ontzettend slim (niet hoogbegaafd).
Maar er zijn toch wel meer kinderen die ander werk krijgen? Bij Daan weten veel kinderen niet eens wanneer hij met ander werk bezig is (volgens mij heeft zelfs de meester het niet doorquote:Hij is een autodidact en kon al lezen en schrijven voordat hij naar groep 3 ging.
Hij zit nu in groep 5 en hij zit een stuk boven niveau A in de grafiek, op ieder gebied (niveau's zijn A t/m E).
Hij is sociaal-emotioneel erg zwak waardoor hij vaak buiten de groep ligt en ook wel eens gepest wordt. Dit vindt hij natuurlijk vreselijk en hij wil er heel erg graag bijhoren, dat is het allerbelangrijkste voor hem.
Extra werk vanwege zijn kennisniveau wil hij niet want hij wil "hetzelfde als de anderen". Zodra hij door heeft dat hij ander werk krijgt dan de rest wil hij het niet.
Ik hoop voor jullie en vooral voor hem dat hij daardoor weerbaarder wordt en beter in z'n vel (en de groep) komt te liggen. Vond je het lastig om een goede training te kiezen?quote:Zijn slimheid komt hem aanwaaien maar zijn sociale onkunde, en zijn ADHD speelt hem parten. Dit zal op een middelbare school alleen maar erger worden, zijn we bang.
Wij zijn dus ook zoekende op dit gebied (samen met zijn leraar).
en hebben in ieder geval al een sociale vaardigheidstraining voor hem geregeld
Voor mij was het een eye-opener om te horen dat de meeste hoogbegaafden top-down leren en de meeste leerstof bottom-up wordt aangeboden.quote:Op maandag 29 maart 2010 13:51 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ik ben zelf erg van het "waarom"Ik wil weten waarom iets is zoals het is.(..)
Heel kenmerkend is het snel kunnen leggen van verbanden. Je denkt niet, zoals de meeste mensen A-B-C-D maar in grotere stappen: A-D-G-K of zo. Andere mensen kunnen dat niet altijd volgen. Dat merk je bij kinderen die slim zijn ook. (..)
daarom kan het voor HB mensen wel lastig zijn om anderen iets uit te leggen. je wil bv uitleggen waarom je iets op een bepaalde manier gedaan wilt hebben en dat werkt dan niet. want tijdens de uitleg gaat er teveel verloren wat je niet uitlegt omdat het voor jou nu eenmaal volkomen vanzelfsprekend en zelf evident is.quote:Op maandag 29 maart 2010 14:53 schreef Grijs het volgende:
[..]
Voor mij was het een eye-opener om te horen dat de meeste hoogbegaafden top-down leren en de meeste leerstof bottom-up wordt aangeboden.
quote:Op maandag 29 maart 2010 15:00 schreef simmu het volgende:
[..]
daarom kan het voor HB mensen wel lastig zijn om anderen iets uit te leggen. je wil bv uitleggen waarom je iets op een bepaalde manier gedaan wilt hebben en dat werkt dan niet. want tijdens de uitleg gaat er teveel verloren wat je niet uitlegt omdat het voor jou nu eenmaal volkomen vanzelfsprekend en zelf evident is.
bijles geven helpt ook geweldig goedquote:Op maandag 29 maart 2010 15:07 schreef Demise het volgende:
[..]
Heel herkenbaar. Hier verlies ik ook punten op toetsen, omdat ik voor mij logische en overbodige stappen gewoon oversla, maar dan heb ik uiteindelijk te weinig uitgewerkt om de volle punten te behalen. Daarom ben ik nu de standaard 'vraagbaak' van de klas, als iemand iets niet snapt, kan diegene altijd bij mij terecht. Zo krijg ik die 'overbodige' denkstappen wat beter in mijn hoofd, omdat die ander niet zonder kan, en sindsdien schieten mijn cijfers omhoog.
dat is mijn man : die is mij iets aan het uitleggenop reken gebied (mijn manco). Stap 1 volg ik nog maar dan springt hij voor mijn gevoel naar stap 5 en ben ik de draad kwijt. Die tussenliggende stappen heb ik dan wel nodig maar hij dus niet. Kids overigens ook niet, die snappen het weer wel.quote:Op maandag 29 maart 2010 15:00 schreef simmu het volgende:
[..]
daarom kan het voor HB mensen wel lastig zijn om anderen iets uit te leggen. je wil bv uitleggen waarom je iets op een bepaalde manier gedaan wilt hebben en dat werkt dan niet. want tijdens de uitleg gaat er teveel verloren wat je niet uitlegt omdat het voor jou nu eenmaal volkomen vanzelfsprekend en zelf evident is.
quote:Op maandag 29 maart 2010 16:08 schreef Rewimo het volgende:
Herkenbaar allemaal
Voorbeeldje van mijn zoon: we zien een auto rijden, met een (Duits) kenteken dat begint met een E. Ik zeg dat de auto uit Essen komt. Hij reageert: O, daar hebben ze zeker altijd honger?
Het is ook een soort van bijles.quote:
Nee, hij is niet officieel getest maar wij en ook de school denken niet dat hij hoogbegaafd is.quote:Op maandag 29 maart 2010 14:50 schreef Grijs het volgende:
[..]
Hij is getest?
[..]
Maar er zijn toch wel meer kinderen die ander werk krijgen? Bij Daan weten veel kinderen niet eens wanneer hij met ander werk bezig is (volgens mij heeft zelfs de meester het niet door). En als ze aan projecten werken (al dan niet in groepjes) valt het al helemaal niet op. Dan kan er gedifferentieerd worden naar niveau en talent.
[..]
Ik hoop voor jullie en vooral voor hem dat hij daardoor weerbaarder wordt en beter in z'n vel (en de groep) komt te liggen. Vond je het lastig om een goede training te kiezen?
En ik werd dus juist gepest omdat ik door de juf ingezet werd om de andere kinderen zoet te houden, dus ik vind het ook niet per definitie een goede oplossing. Ik voelde het ook als een soort 'gebruikt worden' door de juf - lekker makkelijk dat ik de klas kon voorlezen als zij even koffie wilde gaan drinken...quote:Op zondag 28 maart 2010 21:15 schreef E.T. het volgende:
[..]
Ik was/ben niet hoogbegaafd, maar wel vrij snel door de lesstof heen op de bassischool.. Ik heb toen ook kinderen geholpen met lezen e.d.
Ik vond het echt vreselijk en ik als ze dit voorstellen om bij mijn kinderen te doen (als die in zo'n situatie komen) ga ik er echt voor pleiten om dat niet te doen. Ik heb het altijd gevoeld als 'bezigheidstherapie', er zat geen enkele uitdaging in om zelf 'beter' van te worden of zelf iets te leren.. behalve het overbrengen wat jij al weet.
Het zal best per kind verschillen, maar dit is volgens mij echt de minst ideale oplossing.
Misschien waren ze in eerste instantie al niet grappigquote:Op maandag 29 maart 2010 16:12 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Of zijn ze juist allemaal te dik natuurlijk...
Ik moet mijn (woord)grapjes ook altijd uitleggen. Dan is er toch geen bal meer aan als ik het uit moet leggen?![]()
Tuurlijk, maar er zijn grenzen. Wat ik bijv noemde, dat je van je school geen extra dingen mag doen en niet vooruit mag werken, maar 'verplicht' iedere middag zit te tekenen, daar begin je als kind gewoon niet zo veel tegen. En dat vind ik echt nalatig van een school en niet de schuld van een kind zelf. En dat daardoor dan probleemgedrag kan ontstaan uit verveling, vind ik aan de school liggen (en daarna de ouders) en niet aan het kind. Het is idd geen reden om vervolgesn te zeggen dat daardoor je hele leven mislukt is, maar dit soort dingen kan gewoon enorm doorwerken. Je raakt als kind in een patroon, wordt ongelukkig, gaat vervelend doen, dit drukt je schoolprestaties, vervolgens krijg je een verkeerd schooladvies of je krijgt wel een gymnasiumadvies maar zakt door je obstinate gedrag weer af naar een lager niveau, of je leert zo makkelijk dat je je middelbare school fluitend doorloopt zonder veel leren en gaat vervolgens hard op je bek aan een hogeschool of universiteit etc. En uiteindelijk werkt dat allemaal door naar je volwassen leven.quote:Op maandag 29 maart 2010 09:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat onderwijs is er niet, want ons systeem is toegesneden op groepen en gemiddeldes en niet op individuen en uitschieters. Volgens mij doe je er goed aan je kind te leren er zelf het beste van te maken.
Kun je hier een praktisch voorbeeld van geven? Bij mij is dit kwartje nog niet gevallen nl.quote:Op maandag 29 maart 2010 14:53 schreef Grijs het volgende:
[..]
Voor mij was het een eye-opener om te horen dat de meeste hoogbegaafden top-down leren en de meeste leerstof bottom-up wordt aangeboden.
Heb dank.quote:Op maandag 29 maart 2010 09:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat onderwijs is er niet, want ons systeem is toegesneden op groepen en gemiddeldes en niet op individuen en uitschieters. Volgens mij doe je er goed aan je kind te leren er zelf het beste van te maken.
quote:Op maandag 29 maart 2010 18:31 schreef m@x het volgende:
[..]
Misschien waren ze in eerste instantie al niet grappig
Jawel hoor, maar dan heb je wel een gelijkgestemde nodig die je gedachten kunnen volgen. Ik heb inmiddels een paar vrienden gevonden die dat kunnen (en een echtgenoot) maar zulke gelijkgestemden vind je helaas niet al te snel.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:31 schreef m@x het volgende:
[..]
Misschien waren ze in eerste instantie al niet grappig
Dat heeft volgens mij meer met het soort humor wat je ligt te maken dan met het feit of je hoogbegaafd bent of niet.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:48 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Jawel hoor, maar dan heb je wel een gelijkgestemde nodig die je gedachten kunnen volgen. Ik heb inmiddels een paar vrienden gevonden die dat kunnen (en een echtgenoot) maar zulke gelijkgestemden vind je helaas niet al te snel.
Ah, ja. Ik moest altijd, altijd mijn dictee op het bord maken. Want dan kon de hele klas hun dictee nakijken van mijn dictee. Lekker makkelijk voor de meester inderdaad. En ik vond dat helemaal niet leuk. Alle andere kinderen moesten maar af en toe op het bord. Ik ben er niet mee gepest maar ik kan er nog steeds boos om wordenquote:Op maandag 29 maart 2010 18:25 schreef Satsuma het volgende:
En ik werd dus juist gepest omdat ik door de juf ingezet werd om de andere kinderen zoet te houden, dus ik vind het ook niet per definitie een goede oplossing. Ik voelde het ook als een soort 'gebruikt worden' door de juf - lekker makkelijk dat ik de klas kon voorlezen als zij even koffie wilde gaan drinken...![]()
Hoi Lily,quote:Op maandag 29 maart 2010 16:29 schreef lily het volgende:
[..]
Nee, hij is niet officieel getest maar wij en ook de school denken niet dat hij hoogbegaafd is.
En hij is inderdaad de enige die eventueel ander werk zou moeten krijgen. Hij is daar zo gevoelig voor heh. Behandel hem vooral niet anders dan de anderen. Maar goed; hij is door zijn ADHD al "anders". Wordt ook wel eens voor stomme ADHD-er uitgemaakt (en weet ik wat nog meer) en zijn zelfbeeld is vaak al negatief.
Desondanks presteert hij dus niet slechter op school.
Er moet voor de sociale vaardigheidtraining nog een intake plaatsvinden. Er was een wachtlijst van 3/4 maanden.
Ik weet nog niet precies hoe deze training eruit ziet wat inhoud betreft. Het zijn 12 sessies in groepjes van 8 kinderen.
Daar heb je wel gelijk in, ook hb is een stempel.quote:Op maandag 29 maart 2010 20:32 schreef lily het volgende:
Tja, weet je, hij heeft zeker ADHD, dat is echt zeker.
En stel hij zou hoogbegaafd zijn (wat we niet denken)... Hebben we er wat aan? Om het te weten, bedoel ik?
We proberen nu net zo goed om het beste in hem naar boven te halen. Ook de school doet zijn best.
We doen er alles aan om hem lekker in zijn vel te krijgen en juist zijn schoolresultaten (op intellectueel gebied) lijden er niet onder, juist zijn sociale capaciteiten.
Zijn ADHD is dan wel een handicap.
en hoogbegaafdheid is toch net zo goed een stempel?
Dat doe ik absoluut niet.quote:Op maandag 29 maart 2010 20:55 schreef Spanky78 het volgende:
Vat het alsjeblieft niet op als kritiek, maar ik hoop gewoon dat andere kinderen nog iets kunnen hebben aan de fout die er met mij is begaan...
Ongetwijfeld, maar bepaalde soorten humor komen vaker voor bij bepaalde groepen mensen. (En dan benoem ik verder geen soorten humor of groepen mensen, daar zijn er vele van.)quote:Op maandag 29 maart 2010 18:54 schreef m@x het volgende:
[..]
Dat heeft volgens mij meer met het soort humor wat je ligt te maken dan met het feit of je hoogbegaafd bent of niet.
Ik denk dat GWS voornamelijk doelt op zaken als woordspelingen of grapjes die teruggrijpen op bijvoorbeeld historische gebeurtenissen - maw grappen die een meer dan gemiddelde algemene kennis en vocabulaire vereisen.quote:Op maandag 29 maart 2010 18:54 schreef m@x het volgende:
[..]
Dat heeft volgens mij meer met het soort humor wat je ligt te maken dan met het feit of je hoogbegaafd bent of niet.
Echt waar? Fijn dat je het even uitlegtquote:Op maandag 29 maart 2010 21:48 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ik denk dat GWS voornamelijk doelt op zaken als woordspelingen of grapjes die teruggrijpen op bijvoorbeeld historische gebeurtenissen - maw grappen die een meer dan gemiddelde algemene kennis en vocabulaire vereisen.
Zoiets als "Speelde Klaus nu met die Barbie?"quote:Op maandag 29 maart 2010 21:48 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ik denk dat GWS voornamelijk doelt op zaken als woordspelingen of grapjes die teruggrijpen op bijvoorbeeld historische gebeurtenissen - maw grappen die een meer dan gemiddelde algemene kennis en vocabulaire vereisen.
Pfieuw, ik ben NIET hoogbegaafd **zweetvanvoorhoofdwissmilie**quote:Op maandag 29 maart 2010 22:04 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Zoiets als "Speelde Klaus nu met die Barbie?"
Het zegt misschien niet alles, maar over het algemeen kun je wel zeggen dat mensen met een hoger denkniveau vaker meer algemene kennis hebben. En ik kan me best voorstellen dat als je wat slimmer bent je ook andere verbanden legt. En dat de combinatie van die gegevens leidt tot een bepaalde humor die andere mensen vaak ontgaat.quote:Op maandag 29 maart 2010 21:55 schreef m@x het volgende:
[..]
Echt waar? Fijn dat je het even uitlegt![]()
Het hebben van een meer dan gemiddelde algemene kennis of vocabulaire wil volgens mij nog steeds niets zeggen over het wel of niet hoogbegaafd zijn. Dat zijn dingen die je kan leren en feiten die je kan verzamelen en dat heeft m.i. niets met hoogbegaafdheid te maken.
LUI!quote:Op maandag 29 maart 2010 22:46 schreef poemojn het volgende:
en als je dit soort discussies heel erg vermoeiend vindt, wat ben je dan?
Lily, je hebt PMquote:Op maandag 29 maart 2010 21:38 schreef lily het volgende:
[..]
Dat doe ik absoluut niet.
Ik hoor heel graag andermans ervaringen. Juist veel liever van ervaringsdeskundige...
Wij zijn heel bewust bezig met hem en slikken niks voor zoete koek. Dit is trouwens ook (of juist vooral?) voor ouders een leerproces dus alle opmerkingen zijn welkom
Het is trouwens onmogelijk niet te weten dat hij ADHD heeft, maar dit terzijde
Goed, als jullie me dan per see willen onderwijzen op het gebied van hoogbegaafdenhumor, dan heb ik nog één laatste vraag: Zijn grapjes die door een hoogbegaafde worden gemaakt altijd grappig?quote:Op maandag 29 maart 2010 22:43 schreef Satsuma het volgende:
[..]
Het zegt misschien niet alles, maar over het algemeen kun je wel zeggen dat mensen met een hoger denkniveau vaker meer algemene kennis hebben. En ik kan me best voorstellen dat als je wat slimmer bent je ook andere verbanden legt. En dat de combinatie van die gegevens leidt tot een bepaalde humor die andere mensen vaak ontgaat.
Beauty is in the eye of the beholder.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 06:37 schreef m@x het volgende:
[..]
Goed, als jullie me dan per see willen onderwijzen op het gebied van hoogbegaafdenhumor, dan heb ik nog één laatste vraag: Zijn grapjes die door een hoogbegaafde worden gemaakt altijd grappig?
Toch is het voor kinderen met een leer of ontwikkelingsachterstand wel mogelijk een op maat gesneden programma te krijgen, waarom dan voor onze kinderen niet ? Dat is toch te zot voor woorden ?quote:Op maandag 29 maart 2010 18:44 schreef Moonah het volgende:
[..]
Heb dank.
Ik raak soms echt een beetje geirriteerd door sommige ouders. Zij verwachten zo'n beetje individueel onderwijs voor hun kind. dat kan niet op een reguliere school. Wij werken voor alle cognitieve vakken op 3 hoofdniveau's en daarbinnen wordt af en toe ook nog eea gedifferentieerd. En voor sommige kinderen geef ik verbredings- en verrijkingsstof, maar géén verdiepingsstof of de stof van het volgende leerjaar. Er zijn écht grenzen aan het klassikale systeem.
Dat zeg ik toch ook niet ? Ik bedoel het eerder andersom - een ruimere algemene kennis en vocabulaire zijn eerder het gevolg van een meer dan gemiddelde begaafdheid. Het is toch logisch dat vmbo'ers andere humor hebben dan vwo'ers?quote:Op maandag 29 maart 2010 21:55 schreef m@x het volgende:
[..]
Echt waar? Fijn dat je het even uitlegt![]()
Het hebben van een meer dan gemiddelde algemene kennis of vocabulaire wil volgens mij nog steeds niets zeggen over het wel of niet hoogbegaafd zijn. Dat zijn dingen die je kan leren en feiten die je kan verzamelen en dat heeft m.i. niets met hoogbegaafdheid te maken.
Ook daar zitten grenzen aan.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 07:12 schreef Muks het volgende:
[..]
Toch is het voor kinderen met een leer of ontwikkelingsachterstand wel mogelijk een op maat gesneden programma te krijgen, waarom dan voor onze kinderen niet ? Dat is toch te zot voor woorden ?
Is dat programma dan ook echt op maat gesneden?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 07:12 schreef Muks het volgende:
[..]
Toch is het voor kinderen met een leer of ontwikkelingsachterstand wel mogelijk een op maat gesneden programma te krijgen, waarom dan voor onze kinderen niet ? Dat is toch te zot voor woorden ?
Dus is er voor HB ook een apart programma.quote:Ik ben zo'n ouder die dus voor mijn kinderen het beste wil en niet akkoord gaat met een programma wat niet uitdagend en stimulerend is voor mijn kind. Gelukkig denken de juf en meester (beide kids hebben 2 docenten, 1 is anti en 1 is pro) er ook zo over en is de samenwerking daardoor goed.
mijn vader is ontzetted HB en zijn humor is tenenkrommendquote:Op dinsdag 30 maart 2010 06:37 schreef m@x het volgende:
[..]
Goed, als jullie me dan per see willen onderwijzen op het gebied van hoogbegaafdenhumor, dan heb ik nog één laatste vraag: Zijn grapjes die door een hoogbegaafde worden gemaakt altijd grappig?
jeetjemina Moonah (en KP en al die andere basisschooljuffen) mijn hemelquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo echt wel.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 09:53 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Als je toch 30 ouderparen hebt die van alles individueels eisen om hún kind maar zoveel mogelijk te stimuleren enzo dan moeten jullie je toch in de meest onmogelijke bochten wringen zeg
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |