Tuurlijk, want 'net onder het gemiddelde' zit je al gauw. Maar het zal je verbazen hoe groot het aantal functioneel analfabeten is. Ik heb zo'n vermoeden dat de monitoring zich vooral richt op de leerlingen die dreigen tot die categorie te gaan behoren.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:46 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Functioneel analfabetisme is wel iets meer dan ondergemiddeld presteren, vind ik. Er is ook een middenweg.
Ja. Dat komt ook omdat er ouders zijn die met dat soort dingen te koop lopen. En dat komt uiteindelijk allemaal door de belachelijke status die intelligentie heeft in deze maatschappij.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:59 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Vind je dat vreemd? Zodra het woord hoogbegaafdheid valt, word je (als hoogbegaafde of als ouders van een hoogbegaafd kind) vaak meteen belachelijk gemaakt.
Alleen kan ik hier uit eerste hand zien dat de kinderen die met elkaar op school zitten met elkaar spelen en NIET met andere kinderen.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:02 schreef ShadyLane het volgende:
en gewoon de straat waar je in contact kunt komen met kinderen die je niet van school kent.
Waar ze met kindjes van school samenspelenquote:Op zondag 28 maart 2010 20:13 schreef ShadyLane het volgende:
Dat kan. Gelukkig blijven dan de sportclubs en de harmonie nog over.
Te kort door de bocht.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:32 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
intelligent genoeg om een IQ-test te maken, maar te dom om een studie af te maken
Dat kan jouw ervaring zijn, de mijne is anders.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:32 schreef Swetsenegger het volgende:
Waar ze met kindjes van school samenspelen
Das fijn... en nu?quote:Op zondag 28 maart 2010 20:43 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Dat kan jouw ervaring zijn, de mijne is anders.
Zoals met alles speelt naast talent je inzet ook een grote rol, net als een beetje geluk hebben met een meester enz.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:40 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Te kort door de bocht.
Als alles je aan komt waaien op de basisschool, leer je niet om te leren. Dat kan je een poos volhouden, maar niet altijd.
Ik was te jong om te zien wat ik nodig had.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:45 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Zoals met alles speelt naast talent je inzet ook een grote rol, net als een beetje geluk hebben met een meester enz.
Waar een wil is, is de weg.
Nu niks, mag ik hopen. Zo heel erg ontopic is het allemaal niet dat de kinderen in jouw straat wat anders doen dan in de mijne.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:44 schreef Swetsenegger het volgende:
Das fijn... en nu?
Ik heb zelf geen enkele support gehad om door te leren zoals dat vroeger zo mooi heette.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:48 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Ik was te jong om te zien wat ik nodig had.
Mijn ouders en de meester wisten dat ook niet, toen was dat nog niet zo bekend als nu.
Ik ben nu 47 en ik ga er idd van uit dat ik gewoon een laatbloeier ben.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:56 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen enkele support gehad om door te leren zoals dat vroeger zo mooi heette.
Ik ben blij, misschien wel trots, dat ik dat wel aan mijn kinderen mee heb kunnen geven.
En als ze doeners waren geweest had ik dat aangemoedigd, Daar zit voor mij geen verschil in.
Dus dat snap ik van je, maar wat doe je er nu mee?
Je hebt iedere dag weer de keuze wat te gaan doen.
Er zijn wel meer laatbloeiers!
Behalve dan dat het mij in mijn standpunt versterkt dat het op basisschool leeftijd niet verstandig is kinderen naar een 'speciale school' te doen.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:55 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Nu niks, mag ik hopen. Zo heel erg ontopic is het allemaal niet dat de kinderen in jouw straat wat anders doen dan in de mijne.
Ik ben het met je eens. Daarom vind ik die begaafdheidsprofielscholen ook zo'n goed idee, itt scholen specifiek voor hoogbegaafden. Wel aandacht eraan besteden, geen heisa ervan maken en een eigen wereldje creëren. Uiteindelijk moet iedereen de maatschappij in.quote:Op zondag 28 maart 2010 21:04 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Behalve dan dat het mij in mijn standpunt versterkt dat het op basisschool leeftijd niet verstandig is kinderen naar een 'speciale school' te doen.
Maar hebben ze op die scholen ook kleinere klassen? Ik zie bij mijn dochter in de kleuterklas dat ze aan het eind van het jaar met 28 kleuters zitten. Dan blijft er van persoonlijke aandacht weinig over natuurlijk. Nu wordt er wel extra aandacht besteed aan het feit dat mijn dochter al kan lezen, speciaal voor haar komen er andere boekjes in de 'leeshoek' maar meer persoonlijke aandacht lijkt me bij echt hoogbegaafden wel wenselijk.quote:Op zondag 28 maart 2010 21:09 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens. Daarom vind ik die begaafdheidsprofielscholen ook zo'n goed idee, itt scholen specifiek voor hoogbegaafden. Wel aandacht eraan besteden, geen heisa ervan maken en een eigen wereldje creëren. Uiteindelijk moet iedereen de maatschappij in.
Ik was/ben niet hoogbegaafd, maar wel vrij snel door de lesstof heen op de bassischool.. Ik heb toen ook kinderen geholpen met lezen e.d.quote:Op zondag 28 maart 2010 20:46 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Ik heb niet alles gelezen, dus excuses als dit al genoemd is.
Bij mij werd in groep 3 ook hoogbegaafdheid geconstateerd. Er is toen tussen school en mijn ouders veel overleg geweest over wat te doen - besproken werd o.a. of ik een klas zou moeten overslaan. Daar is toen niet voor gekozen uit sociaal-emotioneel opzicht, ik was al een hele vroege leerlinge en had dan waarschijnlijk de aansluiting bij klasgenoten helemaal verloren.
Ze hebben mij toen extra lesstof aangeboden, en ik kreeg toen de taak om de zwakkere leerlingen in de klas bijles te geven (later ook leerlingen uit lagere klassen). Dat was voor mij heel nuttig, ik kon de tijd die ik niet nodig had voor schoolwerk op die manier mooi gebruiken om anderen te helpen (bovendien vond ik het leuk om te doen). Daarnaast leidt het ook tot intensief contact met klasgenoten. Misschien is dit een idee om op school aan te dragen?
Uiteraard moet wel gekeken of dit voor het kind persoonlijk geschikt is. Ik was zelf heel leergierig en bovendien heel geinteresseerd in alles wat met onderwijs te maken had (ben ik ook in verder gegaan, ik studeer nu Pedagogische Wetenschappen, richting onderwijskundequote:Op zondag 28 maart 2010 21:15 schreef E.T. het volgende:
[..]
Ik was/ben niet hoogbegaafd, maar wel vrij snel door de lesstof heen op de bassischool.. Ik heb toen ook kinderen geholpen met lezen e.d.
Ik vond het echt vreselijk en ik als ze dit voorstellen om bij mijn kinderen te doen (als die in zo'n situatie komen) ga ik er echt voor pleiten om dat niet te doen. Ik heb het altijd gevoeld als 'bezigheidstherapie', er zat geen enkele uitdaging in om zelf 'beter' van te worden of zelf iets te leren.. behalve het overbrengen wat jij al weet.
Het zal best per kind verschillen, maar dit is volgens mij echt de minst ideale oplossing.
Je legt het verkeerd uit.quote:Op zondag 28 maart 2010 21:19 schreef JoPiDo het volgende:
ik kan het echt niet laten om te reageren in dit topic
hoogbegaafd is niet een hoog IQ, maar veel talenten hebben en óók het talent om daar mee om te gaan
iemand die twee studies doet en prachtig viool speelt, is hoogbegaafd
iemand die mooi kan schilderen en vijf talen spreekt, is hoogbegaafd
iemand die vervelend is op de basisschool en 7 jaar over de havo doet, mist (wellicht) het talent om zijn inzichten te gebruiken en is daarom niet hoogbegaafd, maar net zo'n stomme fucker als wij allemaal
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |