abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79703271
http://www.novilo.nl/
Weet uit ervaring dat veel ouders ermee geholpen zijn.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_79703434
De manier van leren is idd erg belangrijk rewimo. Op een 'reguliere' school leggen ze alles vaak grondig uit terwijl een HBkind juist makkelijker leert met de 1+1=2 methode en niet de (ik heb 1 appel in mijn hand, in mijn andere hand ook een appel, als ik die 2 appels bladiebladiebla. kort en bondig is erg belangrijk en dan valt het kwartje. Alle uitleg eromheen maakt je dan alleen maar onzeker (als je een kind op sociale vaardigheidstraining 'doet' heeft t meestal ook baat bij een faalangsttraining trouwens)
  maandag 29 maart 2010 @ 13:13:15 #103
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_79703616
quote:
Op zondag 28 maart 2010 18:36 schreef McLaura het volgende:
Ik heb ook geen last van mijn hoge IQ, maar anderen wel
Dat heeft niks met je IQ te maken hoor...

Maar OT, mijn zwager is hoog begaafd maar kon het niet uiten, verschillende testen gehad omdat ze juist dachten dat hij een achterstand had.
Nu in zijn volwassen leven heeft hij er weinig tot geen last van, hij is niet hoog opgeleid maar wel gelukkig, en dat is het belangrijkste lijkt me.

Veel succes ermee, fijn dat er in deze tijd toch meer hulp is!
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 29 maart 2010 @ 13:51:28 #104
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_79704862
quote:
Op maandag 29 maart 2010 13:07 schreef Kleurdoos het volgende:
De manier van leren is idd erg belangrijk rewimo. Op een 'reguliere' school leggen ze alles vaak grondig uit terwijl een HBkind juist makkelijker leert met de 1+1=2 methode en niet de (ik heb 1 appel in mijn hand, in mijn andere hand ook een appel, als ik die 2 appels bladiebladiebla. kort en bondig is erg belangrijk en dan valt het kwartje. Alle uitleg eromheen maakt je dan alleen maar onzeker (als je een kind op sociale vaardigheidstraining 'doet' heeft t meestal ook baat bij een faalangsttraining trouwens)
Ik ben zelf erg van het "waarom" Ik wil weten waarom iets is zoals het is. Wij hebben Christan ook altijd uitleg gegeven waarom iets (niet) mag/moet/kan, dat komt bij hem ook prima aan. Hoewel er af en toe ook weleens een "omdat ik het zeg!" uitrolt hoor

Heel kenmerkend is het snel kunnen leggen van verbanden. Je denkt niet, zoals de meeste mensen A-B-C-D maar in grotere stappen: A-D-G-K of zo. Andere mensen kunnen dat niet altijd volgen. Dat merk je bij kinderen die slim zijn ook. Christan kan prima overweg met de kinderen van Muks. Hij kan ook prima overweg met andere kinderen, maar er wordt dan wel op een ander niveau gesproken en gespeeld.

Toen de oudste van Muks voor het eerst met Christan speelde was zijn reactie: "Mama, ik hoef hem niks uit te leggen!" Hij was echt helemaal blij dat ze elkaar zo goed begrepen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 29 maart 2010 @ 14:50:33 #105
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_79707038
quote:
Op maandag 29 maart 2010 12:58 schreef lily het volgende:
Onze oudste zoon heeft ADHD en is ontzettend slim (niet hoogbegaafd).
Hij is getest?
quote:
Hij is een autodidact en kon al lezen en schrijven voordat hij naar groep 3 ging.
Hij zit nu in groep 5 en hij zit een stuk boven niveau A in de grafiek, op ieder gebied (niveau's zijn A t/m E).

Hij is sociaal-emotioneel erg zwak waardoor hij vaak buiten de groep ligt en ook wel eens gepest wordt. Dit vindt hij natuurlijk vreselijk en hij wil er heel erg graag bijhoren, dat is het allerbelangrijkste voor hem.

Extra werk vanwege zijn kennisniveau wil hij niet want hij wil "hetzelfde als de anderen". Zodra hij door heeft dat hij ander werk krijgt dan de rest wil hij het niet.
Maar er zijn toch wel meer kinderen die ander werk krijgen? Bij Daan weten veel kinderen niet eens wanneer hij met ander werk bezig is (volgens mij heeft zelfs de meester het niet door ). En als ze aan projecten werken (al dan niet in groepjes) valt het al helemaal niet op. Dan kan er gedifferentieerd worden naar niveau en talent.
quote:
Zijn slimheid komt hem aanwaaien maar zijn sociale onkunde, en zijn ADHD speelt hem parten. Dit zal op een middelbare school alleen maar erger worden, zijn we bang.

Wij zijn dus ook zoekende op dit gebied (samen met zijn leraar).
en hebben in ieder geval al een sociale vaardigheidstraining voor hem geregeld
Ik hoop voor jullie en vooral voor hem dat hij daardoor weerbaarder wordt en beter in z'n vel (en de groep) komt te liggen. Vond je het lastig om een goede training te kiezen?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  maandag 29 maart 2010 @ 14:53:02 #106
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_79707140
quote:
Op maandag 29 maart 2010 13:51 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ik ben zelf erg van het "waarom" Ik wil weten waarom iets is zoals het is.(..)
Heel kenmerkend is het snel kunnen leggen van verbanden. Je denkt niet, zoals de meeste mensen A-B-C-D maar in grotere stappen: A-D-G-K of zo. Andere mensen kunnen dat niet altijd volgen. Dat merk je bij kinderen die slim zijn ook. (..)
Voor mij was het een eye-opener om te horen dat de meeste hoogbegaafden top-down leren en de meeste leerstof bottom-up wordt aangeboden.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_79707429
quote:
Op maandag 29 maart 2010 14:53 schreef Grijs het volgende:

[..]

Voor mij was het een eye-opener om te horen dat de meeste hoogbegaafden top-down leren en de meeste leerstof bottom-up wordt aangeboden.
daarom kan het voor HB mensen wel lastig zijn om anderen iets uit te leggen. je wil bv uitleggen waarom je iets op een bepaalde manier gedaan wilt hebben en dat werkt dan niet. want tijdens de uitleg gaat er teveel verloren wat je niet uitlegt omdat het voor jou nu eenmaal volkomen vanzelfsprekend en zelf evident is.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 29 maart 2010 @ 15:07:56 #108
295984 Demise
I saw you look away
pi_79707726
quote:
Op maandag 29 maart 2010 15:00 schreef simmu het volgende:

[..]

daarom kan het voor HB mensen wel lastig zijn om anderen iets uit te leggen. je wil bv uitleggen waarom je iets op een bepaalde manier gedaan wilt hebben en dat werkt dan niet. want tijdens de uitleg gaat er teveel verloren wat je niet uitlegt omdat het voor jou nu eenmaal volkomen vanzelfsprekend en zelf evident is.
Heel herkenbaar. Hier verlies ik ook punten op toetsen, omdat ik voor mij logische en overbodige stappen gewoon oversla, maar dan heb ik uiteindelijk te weinig uitgewerkt om de volle punten te behalen. Daarom ben ik nu de standaard 'vraagbaak' van de klas, als iemand iets niet snapt, kan diegene altijd bij mij terecht. Zo krijg ik die 'overbodige' denkstappen wat beter in mijn hoofd, omdat die ander niet zonder kan, en sindsdien schieten mijn cijfers omhoog.
"Hell is other people." - Jean-Paul Sartre
"A first sign of the beginning of understanding is the wish to die." - Franz Kafka
"Never memorize what you can look up in books." - Albert Einstein
pi_79707826
quote:
Op maandag 29 maart 2010 15:07 schreef Demise het volgende:

[..]

Heel herkenbaar. Hier verlies ik ook punten op toetsen, omdat ik voor mij logische en overbodige stappen gewoon oversla, maar dan heb ik uiteindelijk te weinig uitgewerkt om de volle punten te behalen. Daarom ben ik nu de standaard 'vraagbaak' van de klas, als iemand iets niet snapt, kan diegene altijd bij mij terecht. Zo krijg ik die 'overbodige' denkstappen wat beter in mijn hoofd, omdat die ander niet zonder kan, en sindsdien schieten mijn cijfers omhoog.
bijles geven helpt ook geweldig goed
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 29 maart 2010 @ 16:08:47 #110
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_79710201
Herkenbaar allemaal

Voorbeeldje van mijn zoon: we zien een auto rijden, met een (Duits) kenteken dat begint met een E. Ik zeg dat de auto uit Essen komt. Hij reageert: O, daar hebben ze zeker altijd honger?

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_79710298
quote:
Op maandag 29 maart 2010 15:00 schreef simmu het volgende:

[..]

daarom kan het voor HB mensen wel lastig zijn om anderen iets uit te leggen. je wil bv uitleggen waarom je iets op een bepaalde manier gedaan wilt hebben en dat werkt dan niet. want tijdens de uitleg gaat er teveel verloren wat je niet uitlegt omdat het voor jou nu eenmaal volkomen vanzelfsprekend en zelf evident is.
dat is mijn man : die is mij iets aan het uitleggenop reken gebied (mijn manco). Stap 1 volg ik nog maar dan springt hij voor mijn gevoel naar stap 5 en ben ik de draad kwijt. Die tussenliggende stappen heb ik dan wel nodig maar hij dus niet. Kids overigens ook niet, die snappen het weer wel.
(en toch is mijn iq niet laag, 138)
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  maandag 29 maart 2010 @ 16:12:04 #112
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79710341
quote:
Op maandag 29 maart 2010 16:08 schreef Rewimo het volgende:
Herkenbaar allemaal

Voorbeeldje van mijn zoon: we zien een auto rijden, met een (Duits) kenteken dat begint met een E. Ik zeg dat de auto uit Essen komt. Hij reageert: O, daar hebben ze zeker altijd honger?

Of zijn ze juist allemaal te dik natuurlijk...

Ik moet mijn (woord)grapjes ook altijd uitleggen. Dan is er toch geen bal meer aan als ik het uit moet leggen?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  maandag 29 maart 2010 @ 16:16:22 #113
295984 Demise
I saw you look away
pi_79710522
quote:
Op maandag 29 maart 2010 15:10 schreef simmu het volgende:

[..]

bijles geven helpt ook geweldig goed
Het is ook een soort van bijles.
"Hell is other people." - Jean-Paul Sartre
"A first sign of the beginning of understanding is the wish to die." - Franz Kafka
"Never memorize what you can look up in books." - Albert Einstein
pi_79711074
quote:
Op maandag 29 maart 2010 14:50 schreef Grijs het volgende:

[..]

Hij is getest?
[..]

Maar er zijn toch wel meer kinderen die ander werk krijgen? Bij Daan weten veel kinderen niet eens wanneer hij met ander werk bezig is (volgens mij heeft zelfs de meester het niet door ). En als ze aan projecten werken (al dan niet in groepjes) valt het al helemaal niet op. Dan kan er gedifferentieerd worden naar niveau en talent.
[..]

Ik hoop voor jullie en vooral voor hem dat hij daardoor weerbaarder wordt en beter in z'n vel (en de groep) komt te liggen. Vond je het lastig om een goede training te kiezen?
Nee, hij is niet officieel getest maar wij en ook de school denken niet dat hij hoogbegaafd is.

En hij is inderdaad de enige die eventueel ander werk zou moeten krijgen. Hij is daar zo gevoelig voor heh. Behandel hem vooral niet anders dan de anderen. Maar goed; hij is door zijn ADHD al "anders". Wordt ook wel eens voor stomme ADHD-er uitgemaakt (en weet ik wat nog meer) en zijn zelfbeeld is vaak al negatief.
Desondanks presteert hij dus niet slechter op school.

Er moet voor de sociale vaardigheidtraining nog een intake plaatsvinden. Er was een wachtlijst van 3/4 maanden.
Ik weet nog niet precies hoe deze training eruit ziet wat inhoud betreft. Het zijn 12 sessies in groepjes van 8 kinderen.
  maandag 29 maart 2010 @ 16:39:02 #115
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_79711523
De juf van Demi en toen der tijd de PSZ leidster heeft ook al eens aangegeven dat Demi erg voor loopt.
Eigenlijk praat ik daar nooit over vanwege de verwachte reacties van, dat zal je wel hopen/willen.
terwijl ik dat eigenlijk helemala niet wil/hoop.
Bij mijn man in de familie zitten wel een aantal HB, weet eigenlijk niet of het erfelijk is.
Ook hebben we van meerdere als gehoord ( ook van de juf) dat ze HS is.

Maar hoe dan ook, Demi is nu bijna 5, kan tot 100 tellen, lezen, schrijven, sommetjes doen enz.
Ze loopt gewoon wat voor op haar klasgenootjes.
Toen ze jong was was ze overal al vliegensvlug in, ze kon staan met 4 maanden en met 8 maanden lopen, kreeg daar nog van op mijn donder bij het CB, maar ook vroeg praten enz.

Ze is wel erg sociaal en heeft veel vriendinnetje, vind school leuk en is erg vrolijk,ze heeft dus wel aansluiting bij leeftijdsgenootjes en daarom gaan we er nu ook niet verder in zoeken maar kijken we het aan.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 29 maart 2010 @ 17:55:22 #116
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_79714465
Muks, allereerst: succes bij het vinden van een 'fijne weg' voor het hele gezin.

Mijn oom en tante (allebei 'hoger begaafd, klas overgeslagen ed) hebben twee dochters (tweeling) (en een zwaar autistische puberzoon, inmiddels uit huis ), die al ruim voor groep drie konden lezen en schrijven, rekenen ed. Zij hebben er bewust voor gekozen om de dochters niet te testen, of een klas over te laten slaan, dit ook vanwege hun 'slechte' ervaringen, maar met name omdat beide dames nogal onzeker zijn en sociaal niet de sterksten. Nu zitten ze allebei op (verschillende) gymnasiums, die gekozen zijn op het feit wat er beter bij hun persoonlijkheid paste en waar met name de uitdaging gezocht wordt in de buitenschoolse activiteiten (sport, kunst etc), wat ze weerbaarder heeft gemaakt. Ook is er eentje vorig jaar van klas gewisseld, omdat er in de andere klas (veel meiden) weinig ruimte was voor haar meer 'stoere' interesses.

Thuis wordt er ook veel aandacht geschonken aan kritisch denken, dmv discussies aan de hand van documentaires, niet alleen omdat ze dat daar leuk vinden, maar ook omdat het ze weerbaarder heeft gemaakt.

Zij vinden het allebei veel fijner op de middelbare school, omdat er meer ruimte is voor 'persoonlijke interesses' en buitenschoolse activiteiten. Ook zijn ze daar als hoger begaafde meisjes, niet alleen daarin.
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
pi_79715478
quote:
Op zondag 28 maart 2010 21:15 schreef E.T. het volgende:

[..]

Ik was/ben niet hoogbegaafd, maar wel vrij snel door de lesstof heen op de bassischool.. Ik heb toen ook kinderen geholpen met lezen e.d.
Ik vond het echt vreselijk en ik als ze dit voorstellen om bij mijn kinderen te doen (als die in zo'n situatie komen) ga ik er echt voor pleiten om dat niet te doen. Ik heb het altijd gevoeld als 'bezigheidstherapie', er zat geen enkele uitdaging in om zelf 'beter' van te worden of zelf iets te leren.. behalve het overbrengen wat jij al weet.

Het zal best per kind verschillen, maar dit is volgens mij echt de minst ideale oplossing.
En ik werd dus juist gepest omdat ik door de juf ingezet werd om de andere kinderen zoet te houden, dus ik vind het ook niet per definitie een goede oplossing. Ik voelde het ook als een soort 'gebruikt worden' door de juf - lekker makkelijk dat ik de klas kon voorlezen als zij even koffie wilde gaan drinken...
pi_79715574
Zo ervaart jongste het ook : hij wil geen meester zijn maar kind !
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  maandag 29 maart 2010 @ 18:31:29 #119
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_79715638
quote:
Op maandag 29 maart 2010 16:12 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Of zijn ze juist allemaal te dik natuurlijk...

Ik moet mijn (woord)grapjes ook altijd uitleggen. Dan is er toch geen bal meer aan als ik het uit moet leggen?
Misschien waren ze in eerste instantie al niet grappig
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_79715792
quote:
Op maandag 29 maart 2010 09:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat onderwijs is er niet, want ons systeem is toegesneden op groepen en gemiddeldes en niet op individuen en uitschieters. Volgens mij doe je er goed aan je kind te leren er zelf het beste van te maken.
Tuurlijk, maar er zijn grenzen. Wat ik bijv noemde, dat je van je school geen extra dingen mag doen en niet vooruit mag werken, maar 'verplicht' iedere middag zit te tekenen, daar begin je als kind gewoon niet zo veel tegen. En dat vind ik echt nalatig van een school en niet de schuld van een kind zelf. En dat daardoor dan probleemgedrag kan ontstaan uit verveling, vind ik aan de school liggen (en daarna de ouders) en niet aan het kind. Het is idd geen reden om vervolgesn te zeggen dat daardoor je hele leven mislukt is, maar dit soort dingen kan gewoon enorm doorwerken. Je raakt als kind in een patroon, wordt ongelukkig, gaat vervelend doen, dit drukt je schoolprestaties, vervolgens krijg je een verkeerd schooladvies of je krijgt wel een gymnasiumadvies maar zakt door je obstinate gedrag weer af naar een lager niveau, of je leert zo makkelijk dat je je middelbare school fluitend doorloopt zonder veel leren en gaat vervolgens hard op je bek aan een hogeschool of universiteit etc. En uiteindelijk werkt dat allemaal door naar je volwassen leven.

Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat alles maar aan jezelf ligt. Als je een kans hebt en je pakt hem niet ligt het aan jezelf, maar als je de kans niet KRIJGT houdt het op. En helaas, wat je dus eigenlijk zelf al schreef, krijgen veel kinderen de kans gewoon niet omdat we graag eenheidsworst maken van de hele samenleving in plaats van te proberen er iets beters van te maken.
quote:
Op maandag 29 maart 2010 14:53 schreef Grijs het volgende:

[..]

Voor mij was het een eye-opener om te horen dat de meeste hoogbegaafden top-down leren en de meeste leerstof bottom-up wordt aangeboden.
Kun je hier een praktisch voorbeeld van geven? Bij mij is dit kwartje nog niet gevallen nl.
M.i. ligt de waarheid ergens in het midden dus.
  maandag 29 maart 2010 @ 18:44:00 #121
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79716081
quote:
Op maandag 29 maart 2010 09:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat onderwijs is er niet, want ons systeem is toegesneden op groepen en gemiddeldes en niet op individuen en uitschieters. Volgens mij doe je er goed aan je kind te leren er zelf het beste van te maken.
Heb dank.

Ik raak soms echt een beetje geirriteerd door sommige ouders. Zij verwachten zo'n beetje individueel onderwijs voor hun kind. dat kan niet op een reguliere school. Wij werken voor alle cognitieve vakken op 3 hoofdniveau's en daarbinnen wordt af en toe ook nog eea gedifferentieerd. En voor sommige kinderen geef ik verbredings- en verrijkingsstof, maar géén verdiepingsstof of de stof van het volgende leerjaar. Er zijn écht grenzen aan het klassikale systeem.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 29 maart 2010 @ 18:45:07 #122
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79716127
quote:
Op maandag 29 maart 2010 18:31 schreef m@x het volgende:

[..]

Misschien waren ze in eerste instantie al niet grappig
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 29 maart 2010 @ 18:48:21 #123
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79716273
quote:
Op maandag 29 maart 2010 18:31 schreef m@x het volgende:

[..]

Misschien waren ze in eerste instantie al niet grappig
Jawel hoor, maar dan heb je wel een gelijkgestemde nodig die je gedachten kunnen volgen. Ik heb inmiddels een paar vrienden gevonden die dat kunnen (en een echtgenoot) maar zulke gelijkgestemden vind je helaas niet al te snel.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  maandag 29 maart 2010 @ 18:54:37 #124
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_79716517
quote:
Op maandag 29 maart 2010 18:48 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Jawel hoor, maar dan heb je wel een gelijkgestemde nodig die je gedachten kunnen volgen. Ik heb inmiddels een paar vrienden gevonden die dat kunnen (en een echtgenoot) maar zulke gelijkgestemden vind je helaas niet al te snel.
Dat heeft volgens mij meer met het soort humor wat je ligt te maken dan met het feit of je hoogbegaafd bent of niet.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 29 maart 2010 @ 19:02:22 #125
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_79716799
quote:
Op maandag 29 maart 2010 18:25 schreef Satsuma het volgende:

En ik werd dus juist gepest omdat ik door de juf ingezet werd om de andere kinderen zoet te houden, dus ik vind het ook niet per definitie een goede oplossing. Ik voelde het ook als een soort 'gebruikt worden' door de juf - lekker makkelijk dat ik de klas kon voorlezen als zij even koffie wilde gaan drinken...
Ah, ja. Ik moest altijd, altijd mijn dictee op het bord maken. Want dan kon de hele klas hun dictee nakijken van mijn dictee. Lekker makkelijk voor de meester inderdaad. En ik vond dat helemaal niet leuk. Alle andere kinderen moesten maar af en toe op het bord. Ik ben er niet mee gepest maar ik kan er nog steeds boos om worden Dat doe je niet met een kind.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_79720299
quote:
Op maandag 29 maart 2010 16:29 schreef lily het volgende:

[..]

Nee, hij is niet officieel getest maar wij en ook de school denken niet dat hij hoogbegaafd is.

En hij is inderdaad de enige die eventueel ander werk zou moeten krijgen. Hij is daar zo gevoelig voor heh. Behandel hem vooral niet anders dan de anderen. Maar goed; hij is door zijn ADHD al "anders". Wordt ook wel eens voor stomme ADHD-er uitgemaakt (en weet ik wat nog meer) en zijn zelfbeeld is vaak al negatief.
Desondanks presteert hij dus niet slechter op school.

Er moet voor de sociale vaardigheidtraining nog een intake plaatsvinden. Er was een wachtlijst van 3/4 maanden.
Ik weet nog niet precies hoe deze training eruit ziet wat inhoud betreft. Het zijn 12 sessies in groepjes van 8 kinderen.
Hoi Lily,

Ik raad je aan toch eens te testen. Wat jij nu vertelt klinkt toch erg als wel hoogbegaafd (of intelligent, hoe je het wilt noemen). Bij mij hebbenze eerst adhd gediagnosticeerd, maar ik bleek uiteindelijk een verveelde HB-er te zijn.... En ritalin + een stempel hebben mij niet echt geholpen.
Groeten,

Erik
Whatever...
pi_79721189
Tja, weet je, hij heeft zeker ADHD, dat is echt zeker.

En stel hij zou hoogbegaafd zijn (wat we niet denken)... Hebben we er wat aan? Om het te weten, bedoel ik?
We proberen nu net zo goed om het beste in hem naar boven te halen. Ook de school doet zijn best.
We doen er alles aan om hem lekker in zijn vel te krijgen en juist zijn schoolresultaten (op intellectueel gebied) lijden er niet onder, juist zijn sociale capaciteiten.
Zijn ADHD is dan wel een handicap.

en hoogbegaafdheid is toch net zo goed een stempel?
pi_79722289
quote:
Op maandag 29 maart 2010 20:32 schreef lily het volgende:
Tja, weet je, hij heeft zeker ADHD, dat is echt zeker.

En stel hij zou hoogbegaafd zijn (wat we niet denken)... Hebben we er wat aan? Om het te weten, bedoel ik?
We proberen nu net zo goed om het beste in hem naar boven te halen. Ook de school doet zijn best.
We doen er alles aan om hem lekker in zijn vel te krijgen en juist zijn schoolresultaten (op intellectueel gebied) lijden er niet onder, juist zijn sociale capaciteiten.
Zijn ADHD is dan wel een handicap.

en hoogbegaafdheid is toch net zo goed een stempel?
Daar heb je wel gelijk in, ook hb is een stempel.

Ik ben ook geen expert, vertel je alleen mijn ervaring. Bij mij hadden ze dus ook ADHD officieel gediagnosticeerd, bleek (achteraf) niet te kloppen. Die ritalin (klerezooi) dus een hele tijd voor niks geslikt en als zombieAan de andere kant kun je dan ook stellen dat je niet hoeft te weten dat hij ADHD heeft. Het kan, net als bij adhd helpen om te weten of dat IQ echt zo hoog is, dat kan je helpen zaken te verklaren en hem op de juiste manier te stimuleren. Ik wou zelf dat dat bij mij zo was gegaan...

Klinkt overigens prima om het beste in hem boven te halen. Ik ben ervan overtuigd dat ouders en ook scholen en ggz het beste in kinderen willen bovenhalen. Alleen gaat er ook wel een siets mis. Vandaar mijn opmerking.

Vat het alsjeblieft niet op als kritiek, maar ik hoop gewoon dat andere kinderen nog iets kunnen hebben aan de fout die er met mij is begaan...
Whatever...
pi_79724432
quote:
Op maandag 29 maart 2010 20:55 schreef Spanky78 het volgende:
Vat het alsjeblieft niet op als kritiek, maar ik hoop gewoon dat andere kinderen nog iets kunnen hebben aan de fout die er met mij is begaan...
Dat doe ik absoluut niet.
Ik hoor heel graag andermans ervaringen. Juist veel liever van ervaringsdeskundige...

Wij zijn heel bewust bezig met hem en slikken niks voor zoete koek. Dit is trouwens ook (of juist vooral?) voor ouders een leerproces dus alle opmerkingen zijn welkom

Het is trouwens onmogelijk niet te weten dat hij ADHD heeft, maar dit terzijde
  maandag 29 maart 2010 @ 21:40:49 #130
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79724554
quote:
Op maandag 29 maart 2010 18:54 schreef m@x het volgende:

[..]

Dat heeft volgens mij meer met het soort humor wat je ligt te maken dan met het feit of je hoogbegaafd bent of niet.
Ongetwijfeld, maar bepaalde soorten humor komen vaker voor bij bepaalde groepen mensen. (En dan benoem ik verder geen soorten humor of groepen mensen, daar zijn er vele van.)
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_79725004
quote:
Op maandag 29 maart 2010 18:54 schreef m@x het volgende:

[..]

Dat heeft volgens mij meer met het soort humor wat je ligt te maken dan met het feit of je hoogbegaafd bent of niet.
Ik denk dat GWS voornamelijk doelt op zaken als woordspelingen of grapjes die teruggrijpen op bijvoorbeeld historische gebeurtenissen - maw grappen die een meer dan gemiddelde algemene kennis en vocabulaire vereisen.
  maandag 29 maart 2010 @ 21:55:45 #132
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_79725335
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:48 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Ik denk dat GWS voornamelijk doelt op zaken als woordspelingen of grapjes die teruggrijpen op bijvoorbeeld historische gebeurtenissen - maw grappen die een meer dan gemiddelde algemene kennis en vocabulaire vereisen.
Echt waar? Fijn dat je het even uitlegt

Het hebben van een meer dan gemiddelde algemene kennis of vocabulaire wil volgens mij nog steeds niets zeggen over het wel of niet hoogbegaafd zijn. Dat zijn dingen die je kan leren en feiten die je kan verzamelen en dat heeft m.i. niets met hoogbegaafdheid te maken.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 29 maart 2010 @ 22:04:14 #133
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79725768
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:48 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Ik denk dat GWS voornamelijk doelt op zaken als woordspelingen of grapjes die teruggrijpen op bijvoorbeeld historische gebeurtenissen - maw grappen die een meer dan gemiddelde algemene kennis en vocabulaire vereisen.
Zoiets als "Speelde Klaus nu met die Barbie?"
pi_79726812
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:04 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Zoiets als "Speelde Klaus nu met die Barbie?"
Pfieuw, ik ben NIET hoogbegaafd **zweetvanvoorhoofdwissmilie**
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_79727516
Ik ben hoogbevaagd want ik maakte een woordgrapje en iedereen in dit topic gaat lachen

hihi
pi_79727803
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:55 schreef m@x het volgende:

[..]

Echt waar? Fijn dat je het even uitlegt

Het hebben van een meer dan gemiddelde algemene kennis of vocabulaire wil volgens mij nog steeds niets zeggen over het wel of niet hoogbegaafd zijn. Dat zijn dingen die je kan leren en feiten die je kan verzamelen en dat heeft m.i. niets met hoogbegaafdheid te maken.
Het zegt misschien niet alles, maar over het algemeen kun je wel zeggen dat mensen met een hoger denkniveau vaker meer algemene kennis hebben. En ik kan me best voorstellen dat als je wat slimmer bent je ook andere verbanden legt. En dat de combinatie van die gegevens leidt tot een bepaalde humor die andere mensen vaak ontgaat.
pi_79727979
en als je dit soort discussies heel erg vermoeiend vindt, wat ben je dan?
pi_79728654
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:46 schreef poemojn het volgende:
en als je dit soort discussies heel erg vermoeiend vindt, wat ben je dan?
LUI!
  maandag 29 maart 2010 @ 23:20:13 #139
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_79729903
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:38 schreef lily het volgende:

[..]

Dat doe ik absoluut niet.
Ik hoor heel graag andermans ervaringen. Juist veel liever van ervaringsdeskundige...

Wij zijn heel bewust bezig met hem en slikken niks voor zoete koek. Dit is trouwens ook (of juist vooral?) voor ouders een leerproces dus alle opmerkingen zijn welkom

Het is trouwens onmogelijk niet te weten dat hij ADHD heeft, maar dit terzijde
Lily, je hebt PM
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_79730500
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:58 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

LUI!
dat verband was me nog ontgaan.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 06:37:32 #141
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_79734739
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:43 schreef Satsuma het volgende:

[..]

Het zegt misschien niet alles, maar over het algemeen kun je wel zeggen dat mensen met een hoger denkniveau vaker meer algemene kennis hebben. En ik kan me best voorstellen dat als je wat slimmer bent je ook andere verbanden legt. En dat de combinatie van die gegevens leidt tot een bepaalde humor die andere mensen vaak ontgaat.
Goed, als jullie me dan per see willen onderwijzen op het gebied van hoogbegaafdenhumor, dan heb ik nog één laatste vraag: Zijn grapjes die door een hoogbegaafde worden gemaakt altijd grappig?
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  dinsdag 30 maart 2010 @ 06:39:23 #142
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79734747
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 06:37 schreef m@x het volgende:

[..]

Goed, als jullie me dan per see willen onderwijzen op het gebied van hoogbegaafdenhumor, dan heb ik nog één laatste vraag: Zijn grapjes die door een hoogbegaafde worden gemaakt altijd grappig?
Beauty is in the eye of the beholder.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  dinsdag 30 maart 2010 @ 06:42:43 #143
297732 Piccalilly
Detroit-ish
pi_79734761
Ik had/heb er ook 'last' van en van mij is uiteindelijk vrij weinig terechtgekomen tot nu toe. Mede ook doordat het nooit is onderkend. Denk aan psychische problemen, onderpresteren etc.
pi_79734862
quote:
Op maandag 29 maart 2010 18:44 schreef Moonah het volgende:

[..]

Heb dank.

Ik raak soms echt een beetje geirriteerd door sommige ouders. Zij verwachten zo'n beetje individueel onderwijs voor hun kind. dat kan niet op een reguliere school. Wij werken voor alle cognitieve vakken op 3 hoofdniveau's en daarbinnen wordt af en toe ook nog eea gedifferentieerd. En voor sommige kinderen geef ik verbredings- en verrijkingsstof, maar géén verdiepingsstof of de stof van het volgende leerjaar. Er zijn écht grenzen aan het klassikale systeem.
Toch is het voor kinderen met een leer of ontwikkelingsachterstand wel mogelijk een op maat gesneden programma te krijgen, waarom dan voor onze kinderen niet ? Dat is toch te zot voor woorden ?
Ik ben zo'n ouder die dus voor mijn kinderen het beste wil en niet akkoord gaat met een programma wat niet uitdagend en stimulerend is voor mijn kind. Gelukkig denken de juf en meester (beide kids hebben 2 docenten, 1 is anti en 1 is pro) er ook zo over en is de samenwerking daardoor goed.
Doordat ik zelf voor de klas sta, weet ik ook wat er is aan lesmateriaal en dat scheelt wellicht ook.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_79735011
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:55 schreef m@x het volgende:

[..]

Echt waar? Fijn dat je het even uitlegt

Het hebben van een meer dan gemiddelde algemene kennis of vocabulaire wil volgens mij nog steeds niets zeggen over het wel of niet hoogbegaafd zijn. Dat zijn dingen die je kan leren en feiten die je kan verzamelen en dat heeft m.i. niets met hoogbegaafdheid te maken.
Dat zeg ik toch ook niet ? Ik bedoel het eerder andersom - een ruimere algemene kennis en vocabulaire zijn eerder het gevolg van een meer dan gemiddelde begaafdheid. Het is toch logisch dat vmbo'ers andere humor hebben dan vwo'ers?

Verder ben ik het niet eens met de opmerking die hier al meerdere keren gemaakt is - dat onderwijs toegespitst is of moet zijn op het gemiddelde. Het huidige onderwijs gaat steeds meer richting het individueel op maat gesneden onderwijs voor ieder kind (denk ook aan de term 'inclusief onderwijs' - binnen het reguliere onderwijs moet plaats zijn voor iedereen). Het is alleen momenteel nog zo dat dit vooral gericht is op kinderen met een achterstand, terwijl kinderen met een voorsprong ook extra aandacht nodig hebben.

Ik begrijp verder natuurlijk wel dat hier praktische beperkingen aan zitten (ik ben zelf overigens niet voor inclusief onderwijs, maar dit is nu eenmaal welke kant we op gaan).
  dinsdag 30 maart 2010 @ 09:16:06 #146
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79736131
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 07:12 schreef Muks het volgende:

[..]

Toch is het voor kinderen met een leer of ontwikkelingsachterstand wel mogelijk een op maat gesneden programma te krijgen, waarom dan voor onze kinderen niet ? Dat is toch te zot voor woorden ?
Ook daar zitten grenzen aan.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_79736346
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 07:12 schreef Muks het volgende:

[..]

Toch is het voor kinderen met een leer of ontwikkelingsachterstand wel mogelijk een op maat gesneden programma te krijgen, waarom dan voor onze kinderen niet ? Dat is toch te zot voor woorden ?
Is dat programma dan ook echt op maat gesneden?
quote:
Ik ben zo'n ouder die dus voor mijn kinderen het beste wil en niet akkoord gaat met een programma wat niet uitdagend en stimulerend is voor mijn kind. Gelukkig denken de juf en meester (beide kids hebben 2 docenten, 1 is anti en 1 is pro) er ook zo over en is de samenwerking daardoor goed.
Dus is er voor HB ook een apart programma.
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_79736765
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 06:37 schreef m@x het volgende:

[..]

Goed, als jullie me dan per see willen onderwijzen op het gebied van hoogbegaafdenhumor, dan heb ik nog één laatste vraag: Zijn grapjes die door een hoogbegaafde worden gemaakt altijd grappig?
mijn vader is ontzetted HB en zijn humor is tenenkrommend
pi_79736904
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 09:16 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ook daar zitten grenzen aan.
jeetjemina Moonah (en KP en al die andere basisschooljuffen) mijn hemel

petje af voor jullie. Als je toch 30 ouderparen hebt die van alles individueels eisen om hún kind maar zoveel mogelijk te stimuleren enzo dan moeten jullie je toch in de meest onmogelijke bochten wringen zeg

misschien is home-schooling een goed plan voor zulke ouders...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_79737687
Khad een heel verhaal getikt. Foetsie.Nog maar een keer:
Zo bedoelde ik het ook, trots omdat het niet anders is als zijn ogen. Niet omdat hij er moeite voor gedaan heeft. Daar zit een verschil in voor mij. Omdat hem alles, bijna alles aan is komen waaien wat "leren" betreft, ben ik daar minder snel trots op. Hoe hij sociaal aan de bak heeft gemoeten en het gered heeft, daar ben ik keitrots op.

Dat we zo'n 180 graden gedraaid zijn heeft te maken met dat hij dood wilde op zijn 6e, dood vanwege het onbegrip van ons, van school, buurkinderen en familie. Ook speelde een groeiachterstand van dik 2 jaar mee.
"Als iedereen last van me heeft, kan ik net zo goed dood!"
We hebben een kinderpsychologe in de arm genomen en die heeft ons begeleid.
Sociaal, emotioneel en motorisch is/was hij ook zijn leeftijd een stapje voor. Een kind dat compleet uit evenwicht is. En dat een kleine 15 jaar geleden. Toen was de stichting Pharos nog piep, was er weinig informatie laat staan begrip en aandacht voor deze kinderen. Dit kind moest (en kon) zich wel aanpassen buiten de poort, wij zagen geen andere weg. Thuis mocht hij zijn gang gaan, buiten gelden andere regels. Ook hij werd gepest een tijdje, dat was meer omdat hij zo klein was. Nu zegt hij dat hij dolblij is met alles dat we gedaan hebben, incluis die Eurosport. Dat koester ik maar. Of het als sterrenkundige ook zo was geweest weten we niet, maar wat ik wel weet is dat hij met meer mensen kon praten over sport destijds. Dat is iets waar je bijna niemand mee "lastigvalt".
Over mijn kinderen heb ik ff genoeg gezegd. Gaat om die van jullie nu!

Over het stimuleren van lezen ben ik het met de reactie eens, ik bedoelde het stimuleren van leren lezen. Letters leren maken terwijl ze 2 jaar zijn. 'Zo schrijf je de -s-." Ik heb het vaak genoeg gezien. Laat ze lekker spelen en als ze toch met letters bezig willen, kan dat ook met de blokken.

Aan TS:
Goesso dat je je er zo in verdiept. Je kunt iedere keuze maar ene keer maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')