Of voor congressen over 'omgaan met ADHD-ers/autisten/hoogbegaafden' in een conferentiecentrum op de hei, met leuke lunches en een mooie minibar, en de daadwerkelijke begeleiding van die kinderen, die komt dan een beetje in de knel en dan roepen we met z'n allen naar dat er meer geld naar onderwijs moet.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:57 schreef just me het volgende:
Er zijn ook scholen die geld voor hun rugzakleerlingen niet óp kunnen krijgen en gebruiken dat voor verrijkingsmateriaal voor andere leerlingen
Dat extra werk is het 'extra' deel uit de methode. En ik moet wel eerlijk bekennen dat het eisen daaraan stellen er wel eens bij inschiet.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:58 schreef debuurvrouw het volgende:
Extra werk krijg ik altijd een beetje een Brr gevoel van. Niemand wil "extra werk" extra uitdagend is wel wat anders.
En eisen stellen aan het "extra" dat het niet voor spek en bonen is.
Dat zijn allemaal potjes, geoormerkt geld. Vreselijk.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:03 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Of voor congressen over 'omgaan met ADHD-ers/autisten/hoogbegaafden' in een conferentiecentrum op de hei, met leuke lunches en een mooie minibar, en de daadwerkelijke begeleiding van die kinderen, die komt dan een beetje in de knel en dan roepen we met z'n allen naar dat er meer geld naar onderwijs moet.
Oh, dan is het wel "extra"als in meer van hetzelfde?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:04 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat extra werk is het 'extra' deel uit de methode. En ik moet wel eerlijk bekennen dat het eisen daaraan stellen er wel eens bij inschiet.Tnx voor het noemen ervan.
Ik vind dit soort topics toch altijd wel heel verrijkend () om te lezen, vaktechnisch gezien.
Nope, 'verder' is meer van hetzelfde, 'extra' is net wat extra, zeg maar.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:08 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Oh, dan is het wel "extra"als in meer van hetzelfde?Dat zou jammer zijn.
![]()
Maar dan een andere manier van een staartdeling benaderen bijvoorbeeld? Moet ik het zo zien?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:10 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nope, 'verder' is meer van hetzelfde, 'extra' is net wat extra, zeg maar.
Je zult ze kost moeten geven die zo gepest worden omdat ze onbedoeld slim zijn en buiten de groep vallen. Die kinderen voelen zich vaak vreselijk dom en er zijn er genoeg die zeggen liever niet te willen leven of die er werkelijk fysiek ziek van worden. Dan voel je je als ouder zo machteloos dat je je kind echt wel thuis wilt houden. Niet iedere hb-er is daar gelukkig mee of kan er iets mee.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:51 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Maar waarom thuis? Je kan toch gewoon naar school?Ja, je leert dan misschien niet zoveel, maar je hebt wel contact met klasgenoten. En dat is misschien ook niet altijd even leuk, maar als je helemaal niet gaat leer je ook niet om met de wereld om te gaan.
Ik heb altijd het idee dat er bij dit soort gevallen meer aan de hand is dan "alleen"HB.
Staartdelingen zijn we in groep 4 nog niet aan toe.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:11 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Maar dan een andere manier van een staartdeling benaderen bijvoorbeeld? Moet ik het zo zien?
Ja, dat snap ik. En ik wéét het. Maar er zijn toch andere scholen? ze móeten toch niet naar een Leonardo? School is gewoon soms ook tijd uitzitten.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:16 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Je zult ze kost moeten geven die zo gepest worden omdat ze onbedoeld slim zijn en buiten de groep vallen. Die kinderen voelen zich vaak vreselijk dom en er zijn er genoeg die zeggen liever niet te willen leven of die er werkelijk fysiek ziek van worden. Dan voel je je als ouder zo machteloos dat je je kind echt wel thuis wilt houden. Niet iedere hb-er is daar gelukkig mee of kan er iets mee.
Dit is dus wél meer van hetzelfde. Als rekenen je makkelijk afgaat doorzie je dit.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:17 schreef Moonah het volgende:
[..]
[quote]Staartdelingen zijn we in groep 4 nog niet aan toe.En ik ken deze methode niet uit de bovenbouw. Nee, de behandelde stof wordt in wat moeilijker sommen aangeboden, of in een andere context.
Die worden vaak wel als leuk gezien ja.quote:Maar er worden ook wat andersoortige vraagstukjes behandeld (van die breinkrakers). Is wel leuk hoor. Het betrokken kind werkt er graag mee.
Ik heb geen kinderen. Ik ken wel iemand die hoogbegaafd is en die nergens terecht kon. Het was dan wel een puber, maar ik zou niet weten hoe ik zo iemand thuis zou moeten stimuleren. Hoe moet ik iemand stimuleren die slimmer is en dus andere behoeftes heeft dan ik?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:21 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. En ik wéét het. Maar er zijn toch andere scholen? ze móeten toch niet naar een Leonardo? School is gewoon soms ook tijd uitzitten.En dan thuis uitdaging en leuke dingen.
Ik zou echt de hele wereld op z'n kop zetten om het goed te krijgen voor mijn kind.
Wat ik zei, verbreding, verrijking, grenzen. Sorry.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:26 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Dit is dus wél meer van hetzelfde. Als rekenen je makkelijk afgaat doorzie je dit.
Het betrokken kind als in 'het kind over wie ik het nu heb'.quote:Die worden vaak wel als leuk gezien ja.Maar even; betrokken kind?
écht??
Da's toch een wezenlijk verschil, betrokken of meerbegaafd? Iets als elke koe heeft een staart, maar elke staart heeft nog geen koe?
Tuurlijk hoeven ze niet naar het leonardo. Als het kind op zijn plek is op de school waar het zit, is dat prachtig. En er zijn ook reguliere scholen waar het prima wordt opgepakt. Ook waar het ellende is en waar niet mee praten valt. Extra werk, zonder enige instructie, want het kind is toch zo slim... nou, dan kan het dat best.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:21 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. En ik wéét het. Maar er zijn toch andere scholen? ze móeten toch niet naar een Leonardo? School is gewoon soms ook tijd uitzitten.En dan thuis uitdaging en leuke dingen.
Ik zou echt de hele wereld op z'n kop zetten om het goed te krijgen voor mijn kind.
Misschien wel, maar ook daar was vroeger minder aandacht voor.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:51 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Maar waarom thuis? Je kan toch gewoon naar school?Ja, je leert dan misschien niet zoveel, maar je hebt wel contact met klasgenoten. En dat is misschien ook niet altijd even leuk, maar als je helemaal niet gaat leer je ook niet om met de wereld om te gaan.
Ik heb altijd het idee dat er bij dit soort gevallen meer aan de hand is dan "alleen"HB.
Meegaan in de eigen behoeftes. Maar ze óók stimuleren in contact te blijven met anderen, Een club vinden waar ze wél gelijken vinden, op weerbaarheidstraining doen, of judo. En als je uitgaat van 2 % van de bevolking die HB is zullen de onderwijzers ook niet slimmer zijn. Sterker nog, 98 % van wie je tegenkomt is "dommer"dan jij bentquote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:28 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Ik heb geen kinderen. Ik ken wel iemand die hoogbegaafd is en die nergens terecht kon. Het was dan wel een puber, maar ik zou niet weten hoe ik zo iemand thuis zou moeten stimuleren. Hoe moet ik iemand stimuleren die slimmer is en dus andere behoeftes heeft dan ik?
[/quo[quote]Op dinsdag 30 maart 2010 22:28 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Ik heb geen kinderen. Ik ken wel iemand die hoogbegaafd is en die nergens terecht kon. Het was dan wel een puber, maar ik zou niet weten hoe ik zo iemand thuis zou moeten stimuleren. Hoe moet ik iemand stimuleren die slimmer is en dus andere behoeftes heeft dan ik?
Herkenbaar dit verhaal. En ik ben ook wel thuisgehouden soms. Helaas kon dat niet altijd. Ik denk dat in mijn geval een speciale school echt een uitkomst had kunnen zijn. Want nu herinner ik me mijn schooltijd echt als de hel op aarde en mijn mond valt open van verbazing als ik een kind hoor zeggen dat het het zo naar zijn zin heeft op school. Ik vind kinderen gewoon heel zielig omdat ze naar school moeten, omdat ik het zelf zo verschrikkelijk vond.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:16 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Je zult ze kost moeten geven die zo gepest worden omdat ze onbedoeld slim zijn en buiten de groep vallen. Die kinderen voelen zich vaak vreselijk dom en er zijn er genoeg die zeggen liever niet te willen leven of die er werkelijk fysiek ziek van worden. Dan voel je je als ouder zo machteloos dat je je kind echt wel thuis wilt houden. Niet iedere hb-er is daar gelukkig mee of kan er iets mee.
Maar als je nou beter materiaal in de klas zou hebben liggen dan het standaard meerwerk (Somplextra schijnt voor rekenen bijv. erg goed te zijn, of werk je daar ook mee?), zou je dat dan wel aanbieden?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 22:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Wat ik zei, verbreding, verrijking, grenzen. Sorry.
[..]
Cluster 4 onderwijs is een vorm van speciaal onderwijs. Cluster 4 is voor kinderen met gedragsproblemen of langdurig (psychiatrisch) zieke kinderen zonder een lichamelijke handicap.quote:Op woensdag 31 maart 2010 07:36 schreef ossenstront het volgende:
Kun je geen cluster4 registratie krijgen voor je kind.
Dan heeft een gemeente niet zoveel meer te vertellen hoor.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
Lekker dan. Krijgt een kind een diagnose om zo tenminste aan voorzieningen te komen. Gebeurt vaker dan je wil. Maar vervolgens zit je daar wel je leven lang aan vast.quote:Op woensdag 31 maart 2010 07:36 schreef ossenstront het volgende:
Kun je geen cluster4 registratie krijgen voor je kind.
Dan heeft een gemeente niet zoveel meer te vertellen hoor.
Dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 18:54 schreef m@x het volgende:
[..]
Dan heb je het verkeerde idee. Ik wil alleen duidelijk maken dat, ongeacht het niveau van begaafdheid van de grappenmaker of de ontvangende partij, een grapje niet altijd grappig hoeft te zijn.
quote:Op woensdag 31 maart 2010 11:27 schreef Muks het volgende:
[..]
Cluster 4 onderwijs is een vorm van speciaal onderwijs. Cluster 4 is voor kinderen met gedragsproblemen of langdurig (psychiatrisch) zieke kinderen zonder een lichamelijke handicap.
Onze kinderen zullen daar niet onder kunnen vallen.
Kijk maar even in de spoiler wat het REC zegtDat laat aan duidelijkheid niets te wensen over.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zal eens vragen aan een vriend van me hoe het zit. Die heeft 40 jaar lesgegeven op een school voor moeilijk opvoedbare kinderen. Wellicht dat hij een binnendeurtje weet.Iedereen zijn wat mij betreft christelijk gereformeerde binnenbroekse rukkertjes.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |