abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79766312
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:57 schreef just me het volgende:
Er zijn ook scholen die geld voor hun rugzakleerlingen niet óp kunnen krijgen en gebruiken dat voor verrijkingsmateriaal voor andere leerlingen
Of voor congressen over 'omgaan met ADHD-ers/autisten/hoogbegaafden' in een conferentiecentrum op de hei, met leuke lunches en een mooie minibar, en de daadwerkelijke begeleiding van die kinderen, die komt dan een beetje in de knel en dan roepen we met z'n allen naar dat er meer geld naar onderwijs moet.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:04:39 #177
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79766375
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:58 schreef debuurvrouw het volgende:
Extra werk krijg ik altijd een beetje een Brr gevoel van. Niemand wil "extra werk" extra uitdagend is wel wat anders.
En eisen stellen aan het "extra" dat het niet voor spek en bonen is.
Dat extra werk is het 'extra' deel uit de methode. En ik moet wel eerlijk bekennen dat het eisen daaraan stellen er wel eens bij inschiet. Tnx voor het noemen ervan.

Ik vind dit soort topics toch altijd wel heel verrijkend ( ) om te lezen, vaktechnisch gezien.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:06:31 #178
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79766486
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:03 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Of voor congressen over 'omgaan met ADHD-ers/autisten/hoogbegaafden' in een conferentiecentrum op de hei, met leuke lunches en een mooie minibar, en de daadwerkelijke begeleiding van die kinderen, die komt dan een beetje in de knel en dan roepen we met z'n allen naar dat er meer geld naar onderwijs moet.
Dat zijn allemaal potjes, geoormerkt geld. Vreselijk.
Onze vorige algemeen directeur is op studiereis naar Amerika geweest, om de verschillende onderwijssystemen daar te bestuderen. Uhuh.
Hij is nog nooit bij ons op school in de klas komen kijken.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:08:44 #179
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79766605
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:04 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dat extra werk is het 'extra' deel uit de methode. En ik moet wel eerlijk bekennen dat het eisen daaraan stellen er wel eens bij inschiet. Tnx voor het noemen ervan.

Ik vind dit soort topics toch altijd wel heel verrijkend ( ) om te lezen, vaktechnisch gezien.
Oh, dan is het wel "extra"als in meer van hetzelfde? Dat zou jammer zijn.
Tja, eisen stellen maakt dat ze ook het gevoel hebben dat het er toe doet. Anders is het toch alleen tijdvulling. Alweer "extra" dat niemand wil.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:10:22 #180
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79766704
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:08 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Oh, dan is het wel "extra"als in meer van hetzelfde? Dat zou jammer zijn.
Nope, 'verder' is meer van hetzelfde, 'extra' is net wat extra, zeg maar.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:11:53 #181
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79766791
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:10 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nope, 'verder' is meer van hetzelfde, 'extra' is net wat extra, zeg maar.
Maar dan een andere manier van een staartdeling benaderen bijvoorbeeld? Moet ik het zo zien?
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_79767074
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:51 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Maar waarom thuis? Je kan toch gewoon naar school?Ja, je leert dan misschien niet zoveel, maar je hebt wel contact met klasgenoten. En dat is misschien ook niet altijd even leuk, maar als je helemaal niet gaat leer je ook niet om met de wereld om te gaan.
Ik heb altijd het idee dat er bij dit soort gevallen meer aan de hand is dan "alleen"HB.
Je zult ze kost moeten geven die zo gepest worden omdat ze onbedoeld slim zijn en buiten de groep vallen. Die kinderen voelen zich vaak vreselijk dom en er zijn er genoeg die zeggen liever niet te willen leven of die er werkelijk fysiek ziek van worden. Dan voel je je als ouder zo machteloos dat je je kind echt wel thuis wilt houden. Niet iedere hb-er is daar gelukkig mee of kan er iets mee.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:17:30 #183
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79767108
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:11 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Maar dan een andere manier van een staartdeling benaderen bijvoorbeeld? Moet ik het zo zien?
Staartdelingen zijn we in groep 4 nog niet aan toe. En ik ken deze methode niet uit de bovenbouw. Nee, de behandelde stof wordt in wat moeilijker sommen aangeboden, of in een andere context. Maar er worden ook wat andersoortige vraagstukjes behandeld (van die breinkrakers). Is wel leuk hoor. Het betrokken kind werkt er graag mee.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:21:06 #184
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79767341
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:16 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Je zult ze kost moeten geven die zo gepest worden omdat ze onbedoeld slim zijn en buiten de groep vallen. Die kinderen voelen zich vaak vreselijk dom en er zijn er genoeg die zeggen liever niet te willen leven of die er werkelijk fysiek ziek van worden. Dan voel je je als ouder zo machteloos dat je je kind echt wel thuis wilt houden. Niet iedere hb-er is daar gelukkig mee of kan er iets mee.
Ja, dat snap ik. En ik wéét het. Maar er zijn toch andere scholen? ze móeten toch niet naar een Leonardo? School is gewoon soms ook tijd uitzitten. En dan thuis uitdaging en leuke dingen.
Ik zou echt de hele wereld op z'n kop zetten om het goed te krijgen voor mijn kind.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:26:17 #185
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79767636
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:17 schreef Moonah het volgende:

[..]

[quote]Staartdelingen zijn we in groep 4 nog niet aan toe. En ik ken deze methode niet uit de bovenbouw. Nee, de behandelde stof wordt in wat moeilijker sommen aangeboden, of in een andere context.
Dit is dus wél meer van hetzelfde. Als rekenen je makkelijk afgaat doorzie je dit.
quote:
Maar er worden ook wat andersoortige vraagstukjes behandeld (van die breinkrakers). Is wel leuk hoor. Het betrokken kind werkt er graag mee.
Die worden vaak wel als leuk gezien ja. Maar even; betrokken kind? écht?? Da's toch een wezenlijk verschil, betrokken of meerbegaafd? Iets als elke koe heeft een staart, maar elke staart heeft nog geen koe?[/quote]
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_79767781
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:21 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik. En ik wéét het. Maar er zijn toch andere scholen? ze móeten toch niet naar een Leonardo? School is gewoon soms ook tijd uitzitten. En dan thuis uitdaging en leuke dingen.
Ik zou echt de hele wereld op z'n kop zetten om het goed te krijgen voor mijn kind.
Ik heb geen kinderen. Ik ken wel iemand die hoogbegaafd is en die nergens terecht kon. Het was dan wel een puber, maar ik zou niet weten hoe ik zo iemand thuis zou moeten stimuleren. Hoe moet ik iemand stimuleren die slimmer is en dus andere behoeftes heeft dan ik?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:31:05 #187
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79767905
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:26 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Dit is dus wél meer van hetzelfde. Als rekenen je makkelijk afgaat doorzie je dit.
Wat ik zei, verbreding, verrijking, grenzen. Sorry.
quote:
Die worden vaak wel als leuk gezien ja. Maar even; betrokken kind? écht?? Da's toch een wezenlijk verschil, betrokken of meerbegaafd? Iets als elke koe heeft een staart, maar elke staart heeft nog geen koe?
Het betrokken kind als in 'het kind over wie ik het nu heb'.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_79768144
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:21 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik. En ik wéét het. Maar er zijn toch andere scholen? ze móeten toch niet naar een Leonardo? School is gewoon soms ook tijd uitzitten. En dan thuis uitdaging en leuke dingen.
Ik zou echt de hele wereld op z'n kop zetten om het goed te krijgen voor mijn kind.
Tuurlijk hoeven ze niet naar het leonardo. Als het kind op zijn plek is op de school waar het zit, is dat prachtig. En er zijn ook reguliere scholen waar het prima wordt opgepakt. Ook waar het ellende is en waar niet mee praten valt. Extra werk, zonder enige instructie, want het kind is toch zo slim... nou, dan kan het dat best.

En soms is het gewoon leren om anders te zijn en daar binnen een groep mee omgaan. Dat is niet makkelijk, maar als het thuis begrepen wordt en het kind daar met wat humor wordt opgevangen, kan dat ook juist een verrijking zijn.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_79768327
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:51 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Maar waarom thuis? Je kan toch gewoon naar school?Ja, je leert dan misschien niet zoveel, maar je hebt wel contact met klasgenoten. En dat is misschien ook niet altijd even leuk, maar als je helemaal niet gaat leer je ook niet om met de wereld om te gaan.
Ik heb altijd het idee dat er bij dit soort gevallen meer aan de hand is dan "alleen"HB.
Misschien wel, maar ook daar was vroeger minder aandacht voor.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:38:07 #190
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79768386
o
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:28 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Ik heb geen kinderen. Ik ken wel iemand die hoogbegaafd is en die nergens terecht kon. Het was dan wel een puber, maar ik zou niet weten hoe ik zo iemand thuis zou moeten stimuleren. Hoe moet ik iemand stimuleren die slimmer is en dus andere behoeftes heeft dan ik?
[/quo[quote] Op dinsdag 30 maart 2010 22:28 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Ik heb geen kinderen. Ik ken wel iemand die hoogbegaafd is en die nergens terecht kon. Het was dan wel een puber, maar ik zou niet weten hoe ik zo iemand thuis zou moeten stimuleren. Hoe moet ik iemand stimuleren die slimmer is en dus andere behoeftes heeft dan ik?
Meegaan in de eigen behoeftes. Maar ze óók stimuleren in contact te blijven met anderen, Een club vinden waar ze wél gelijken vinden, op weerbaarheidstraining doen, of judo. En als je uitgaat van 2 % van de bevolking die HB is zullen de onderwijzers ook niet slimmer zijn. Sterker nog, 98 % van wie je tegenkomt is "dommer"dan jij bent Nou ja, deal with it. Dat is slechts dan een probleem als je het dat maakt. Ongeacht je intelligentieniveau word je soms beter begrepen dan andere keren.

En wie zegt dat uberhaupt een kind dezelfde behoefte heeft als zijn ouder? Met ze binnen houden, ze bevestigen in het "zielig" zijn kom je nergens. Goed zoeken, er is altijd wat. Al was het een LARP-club, of schaken, of modelvliegen. En vanuit die kennissen maak je dan een volgende keuze. Voor een school bijvoorbeeld, waar je dan een gelijkgestemde hebt al.

Zo zou ik het doen tenminste.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_79769166
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:16 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Je zult ze kost moeten geven die zo gepest worden omdat ze onbedoeld slim zijn en buiten de groep vallen. Die kinderen voelen zich vaak vreselijk dom en er zijn er genoeg die zeggen liever niet te willen leven of die er werkelijk fysiek ziek van worden. Dan voel je je als ouder zo machteloos dat je je kind echt wel thuis wilt houden. Niet iedere hb-er is daar gelukkig mee of kan er iets mee.
Herkenbaar dit verhaal. En ik ben ook wel thuisgehouden soms. Helaas kon dat niet altijd. Ik denk dat in mijn geval een speciale school echt een uitkomst had kunnen zijn. Want nu herinner ik me mijn schooltijd echt als de hel op aarde en mijn mond valt open van verbazing als ik een kind hoor zeggen dat het het zo naar zijn zin heeft op school. Ik vind kinderen gewoon heel zielig omdat ze naar school moeten, omdat ik het zelf zo verschrikkelijk vond.

Vroeger was het zo erg dat er mensen waren die gewoon naar het buitenland verhuisden omdat ze daar hun kind dan wel thuis les mochten geven. Dat doe je echt niet zomaar, omdat je kind het zo naar z'n zin heeft, en ik denk ook dat je dat niet zomaar even doet 'voor aandacht' of uit opschepperij. Niet iedereen past nou eenmaal goed in die eenheidsworst. En ik ben echt heel blij dat daar tegenwoordig dus rekening mee wordt gehouden en vind het heel jammer dat er nog steeds mensen zijn die vinden dat dat niet zou moeten.
pi_79769843
Achja, op de basisschool is de ruimte voor al die differentiatie er gewoon niet. Dat is niet erg, zolang een kind op het juiste niveau wordt ingeschat zodat het naar een goede vervolgschool gaat.

Ik ben mentor van een eerste klas op een gymnasium en van veel ouders hoor ik hoe hun kind is opgebloeid sinds het op het gymnasium zit: tussen 'gelijkgestemden'. Dat kan ik me voorstellen, maar dat wil niet zeggen dat het niet goed ging op de basisschool. Zolang een kind niet gepest wordt, vanwege het 'anders zijn', is het niet meteen een ramp als het niet altijd op het eigen niveau kan presteren of kan werken. Zolang er maar wel voor gezorgd wordt dat dit in de toekomst anders zal zijn. Dus: het is heel belangrijk dat basisschooldocenten een goed advies meegeven en daar ook goed met de ouders over praten. En dat er goed overleg is tussen de vo-scholen in de omgeving en de basisscholen.

Mijn school werkt er nu bijvoorbeeld aan om een project op te zetten waarbij goede leerlingen van onze school les gaan geven aan (hoog)begaafde leerlingen op de basisscholen in de buurt.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 31 maart 2010 @ 00:58:16 #193
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_79773684
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:31 schreef Moonah het volgende:

[..]

Wat ik zei, verbreding, verrijking, grenzen. Sorry.
[..]
Maar als je nou beter materiaal in de klas zou hebben liggen dan het standaard meerwerk (Somplextra schijnt voor rekenen bijv. erg goed te zijn, of werk je daar ook mee?), zou je dat dan wel aanbieden?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_79775405
Moonah het ligt denk ik ook aan je eigen instelling. (niet dat ik denk dat jou instelling niet goed is, dat ter zijde, voor dat je over mij heen valt)

Wij zien levensgroot verschil tussen de docenten van onze zonen. Beide hebben 2 docenten, 1 van beide is in beide gevallen meer dan gemiddeld geïntereseerd in kinderen met een voorsprong. Dat zie je dus ook terug in hun inzet, hun zoeken naar geschikt lesmateriaal (dus niet meer van het zelfde maar juist ander werk, uitdagend en op niveau van het kind) Je ziet het ook terug in onze kids, doordat de docent ze op een ander manier benaderd, voelen ze zich bij die docent meer op hun gemak.

Somplextra ken ik, daar werkt oudste mee. Niet als verrijking overigens maar als alternatief. Het gewone werkboek heeft hij compact gemaakt en nu is hij dus in somplextra begonnen.

Zelf werk ik ook in het onderwijs, VO..maar zelfs wij op het VMBO hebben een extra pakket. Naast het gewone pakket kunnen de uitblinkers kiezen voor extra werk. Dit is geen verbreding of verdieping maar totaal ander werk dat past binnen het vak. Oke het is er gekomen omdat ik samen met een collega die behoefte opmerkte bij een groep leerlingen. Ik vind het leuk en uitdagend om ook voor deze groep werk te vinden wat past bij het vak en bij hun niveau.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 31 maart 2010 @ 07:19:58 #195
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_79775488
Bij Christan op school werken ze in elk geval met sterretjesopgaven (extra opgaven Duits waarmee ze een sterretje kunnen verdienen op een lijst die in de klas hangt) en met knobelopgaven (extra rekenvraagstukken - vooral gericht op logisch denken). Ook mocht een aantal kinderen meedoen aan de Kangoeroetest (landelijke rekentest). Dit extra werk is er voor de "snellere" kinderen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_79775605
Kun je geen cluster4 registratie krijgen voor je kind.

Dan heeft een gemeente niet zoveel meer te vertellen hoor.
Iedereen zijn wat mij betreft christelijk gereformeerde binnenbroekse rukkertjes.
pi_79780834
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 07:36 schreef ossenstront het volgende:
Kun je geen cluster4 registratie krijgen voor je kind.

Dan heeft een gemeente niet zoveel meer te vertellen hoor.
Cluster 4 onderwijs is een vorm van speciaal onderwijs. Cluster 4 is voor kinderen met gedragsproblemen of langdurig (psychiatrisch) zieke kinderen zonder een lichamelijke handicap.
Onze kinderen zullen daar niet onder kunnen vallen.
Kijk maar even in de spoiler wat het REC zegt
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_79781282
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 07:36 schreef ossenstront het volgende:
Kun je geen cluster4 registratie krijgen voor je kind.

Dan heeft een gemeente niet zoveel meer te vertellen hoor.
Lekker dan. Krijgt een kind een diagnose om zo tenminste aan voorzieningen te komen. Gebeurt vaker dan je wil. Maar vervolgens zit je daar wel je leven lang aan vast.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  woensdag 31 maart 2010 @ 13:29:35 #199
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79785869
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 18:54 schreef m@x het volgende:

[..]

Dan heb je het verkeerde idee. Ik wil alleen duidelijk maken dat, ongeacht het niveau van begaafdheid van de grappenmaker of de ontvangende partij, een grapje niet altijd grappig hoeft te zijn.
Dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry. Ikzelf denk dat op ieder potje wel een deksel past, ook wat betreft grapjes.

Thuisonderwijs is trouwens niet slecht ofzo. In bijvoorbeeld de VS, Groot-Brittannië en België is deze vorm van onderwijs (de laatste decennia) veel gebruikelijker en de onderzoeken die daar vandaan komen zijn over het algemeen zeer positief wat betreft de resultaten op kennis- en sociaal niveau.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_79785962
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 11:27 schreef Muks het volgende:

[..]

Cluster 4 onderwijs is een vorm van speciaal onderwijs. Cluster 4 is voor kinderen met gedragsproblemen of langdurig (psychiatrisch) zieke kinderen zonder een lichamelijke handicap.
Onze kinderen zullen daar niet onder kunnen vallen.
Kijk maar even in de spoiler wat het REC zegt
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

Ik zal eens vragen aan een vriend van me hoe het zit. Die heeft 40 jaar lesgegeven op een school voor moeilijk opvoedbare kinderen. Wellicht dat hij een binnendeurtje weet.
Iedereen zijn wat mij betreft christelijk gereformeerde binnenbroekse rukkertjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')