abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 31 maart 2010 @ 13:47:31 #201
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_79786686
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 13:29 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry. Ikzelf denk dat op ieder potje wel een deksel past, ook wat betreft grapjes.
Alleen heeft dat geen zier met IQ/begaafdheid/niveau te maken
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 31 maart 2010 @ 14:02:00 #202
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79787270
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 13:47 schreef E.T. het volgende:

[..]

Alleen heeft dat geen zier met IQ/begaafdheid/niveau te maken
Daarover verschillen wij dan in mening. Ik beschouw deze discussie nu als gesloten, het wordt een herhaling van zetten zo. Laten we het erover eens zijn, dat we het in deze daar niet over eens zijn of zullen worden.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_79795647
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 14:02 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Daarover verschillen wij dan in mening. Ik beschouw deze discussie nu als gesloten, het wordt een herhaling van zetten zo. Laten we het erover eens zijn, dat we het in deze daar niet over eens zijn of zullen worden.
Is er eens een serieus topic, kom je met zo een raar antwoord.

Ga niet kwaad we, ga gewoon weg.
Iedereen zijn wat mij betreft christelijk gereformeerde binnenbroekse rukkertjes.
  woensdag 31 maart 2010 @ 17:42:55 #204
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_79796391
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 17:21 schreef ossenstront het volgende:

[..]

Wat is er vreemd aan "agreeing to disagree"?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_79800009
Voor de meer- en hoogbegaafden in de bovenbouw van het basisonderwijs is er een serie: Topklassers.
Daarin zitten talen, wetenschap, cultuur, wiskunde. Hier worden onderwerpen in behandeld die normaal in het reguliere programma niet aan bod komen. Het kan geheel zelfstandig worden gedaan. Er zijn diverse onderwerpen.

Misschien is dat wat? Ook interessant voor de school om aan te schaffen.
http://www.zelfstandig-werken.nl/topklassers
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_79800827
Er zijn ook scholen waar de dure bovenschoolse managementlagen indirect worden betaald met rugzakgeld... Oftewel, met rugzakgeld worden de gaten ergens anders weer gevuld...
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:57 schreef just me het volgende:
Er zijn ook scholen die geld voor hun rugzakleerlingen niet óp kunnen krijgen en gebruiken dat voor verrijkingsmateriaal voor andere leerlingen
Whatever...
  woensdag 31 maart 2010 @ 20:24:08 #207
45621 Suzanna
Mama van...
pi_79802590
quote:

[..]

Dat klonk helemaal niet kwaad hoor... juist gewoon weloverwogen.
pi_79806956
De problematiek van hoogbegaafdheid ligt ook in de asynchrone ontwikkeling, zie de onderstaande spoiler. Dit verklaart onderlinge verschillen in bijv. gepest worden, onderpresteren, niet zelf uitdagingen zoeken, concentratieproblemen etc.

Ik vind het daarom zelf prettiger om over 'kunnen' te spreken in plaats van 'zijn'. Uiteindelijk bepalen onze (verschillende) vaardigheden voor een groot deel wie we zijn. Bij een IQ-test is het ook erg interessant om te zien wat de verschillen zijn tussen de verschillende subtests (vooral het verschil tussen verbaal en performaal, de zogenaamde V/P-kloof).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 31 maart 2010 @ 23:53:06 #209
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_79813477
O ja, dat stukje over asynchrone ontwikkeling heb ik ook aan de meeste leerkrachten van Daan gestuurd. Vond het zo erg herkenbaar. Maar nu hij wat ouder wordt, vind ik die verschillen in ontwikkelingen niet meer zo duidelijk.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_79822976
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:48 schreef kermit71 het volgende:
De problematiek van hoogbegaafdheid ligt ook in de asynchrone ontwikkeling, zie de onderstaande spoiler. Dit verklaart onderlinge verschillen in bijv. gepest worden, onderpresteren, niet zelf uitdagingen zoeken, concentratieproblemen etc.

Ik vind het daarom zelf prettiger om over 'kunnen' te spreken in plaats van 'zijn'. Uiteindelijk bepalen onze (verschillende) vaardigheden voor een groot deel wie we zijn. Bij een IQ-test is het ook erg interessant om te zien wat de verschillen zijn tussen de verschillende subtests (vooral het verschil tussen verbaal en performaal, de zogenaamde V/P-kloof).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar dat kan tijdens het testen van een kind ook geconstateerd worden. Als het goed is staat dat dan ook in het verslag van de test. In het bijbehorend advies zal dan ook staan wat de mogelijke gevolgen hiervan zijn voor dit kind. En als het al overeenkomt met de anamnese zal het er zeker in staan, lijkt me.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_79832158
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:53 schreef Grijs het volgende:
O ja, dat stukje over asynchrone ontwikkeling heb ik ook aan de meeste leerkrachten van Daan gestuurd. Vond het zo erg herkenbaar. Maar nu hij wat ouder wordt, vind ik die verschillen in ontwikkelingen niet meer zo duidelijk.
Ook voor mij persoonlijk erg herkenbaar. Pas nu ik een tijdje volwassen ben komt de boel weer enigzins in evenwicht met elkaar. Inmiddels zijn mijn sociale vaardigheden aardig bijgetrokken (al zeg ik het zelf). Met een wat persoonlijkere aanpak op school was dat denk ik eerder en makkelijker gegaan.

Inmiddels heb i zelf niet zo veel meer te klagen, heb keihard gewerkt aan mijn sociale vaardigheden en ben inmiddels gepromoot tot manager. Dat is toch functie die je zonder goede sociale vaardigheden niet goed kunt uitvoeren.
Whatever...
  donderdag 1 april 2010 @ 16:34:59 #212
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_79835209
Daan was/is trouwens sociaal niet achter (eerder voor). Maar emotioneel en motorisch denk ik dat hij synchroon loopt met zijn leeftijd (en achter op de rest van zijn ontwikkeling). Maar hij is nooit getest, dus dat is gewoon wat ik ervan denk.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_79846729
Die testen zijn ook maar testen. Ik denk van mezelf dat ik in mijn sociale begrip niet achter was, maar in het gebruike ervan wel. Zaken als timing, niveau van communiceren blijven lastig.
quote:
Op donderdag 1 april 2010 16:34 schreef Grijs het volgende:
Daan was/is trouwens sociaal niet achter (eerder voor). Maar emotioneel en motorisch denk ik dat hij synchroon loopt met zijn leeftijd (en achter op de rest van zijn ontwikkeling). Maar hij is nooit getest, dus dat is gewoon wat ik ervan denk.
Whatever...
pi_79906282
quote:

Ben jij links? om even een hele andere invalshoek te gebruiken?..

Op een openbaar forum zoals FOK! is het juist de normaalste zaak
van de wereld om van elkaar te verschillen en daar dan een discussie
over te hebben in de hoop dat je nader tot elkaar komt.

Zoals jij het nu doet is het net alsof alles en iedereen die niet in jouw
straatje past of praat maar moet oprotten. Dat noemen we ook wel
intolerantie ,dus zijn reactie " t we agree to disagree " is nog heel netjes
wat niet gezegd kan worden van de jouwe.

Terugkomend op de TT kan ik kort zijn. Een kind dat hoogbegaafd is
dient de ruimte te krijgen om diens hoogbegaafdheid uit te drukken
en met name in Nederland,wordt dat te vaak onderbelicht is mijn
ervaring.
75 topics = FIN
pi_81373310
Even een schop ivm wel of geen leonardo. Voor die keus staan we nu. Gaan we door op de huidige school of gaan we verder op het leonardo wat nog erg in de kinderschoenen staat hier.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  donderdag 13 mei 2010 @ 11:47:17 #216
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_81375018
Een aantal vragen:
Het gaat om je 8-jarige zoontje toch? Groep hoeveel zit je dan, groep 5?
Dus dan gaat het om groep 6,7,8 op de Leonardo school doen?
Wat zijn precies de problemen op de huidige school? Alleen qua schoolniveau, of ook sociaal? Werpt de extra aandacht voor moeilijker werk van de huidige school geen vruchten af?
pi_81376645
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:47 schreef ErikT het volgende:
Een aantal vragen:
Het gaat om je 8-jarige zoontje toch? Groep hoeveel zit je dan, groep 5?
Dus dan gaat het om groep 6,7,8 op de Leonardo school doen?
Wat zijn precies de problemen op de huidige school? Alleen qua schoolniveau, of ook sociaal? Werpt de extra aandacht voor moeilijker werk van de huidige school geen vruchten af?
Ja, de 8 jarige, bijna 9 jarige. Inderdaad groep 5.
Sociaal gaat hij prima, hij vind op het plein goed aansluiting bij zowel klasgenoten als bij vn groep 7 en 8 leerlingen. Kwa uitdaging staat school 'met de rug tegen de muur' en stellen ze leonardo onderwijs voor. Voor ons een iets te makkelijke oplossing, wij willen hem juist graag op de een reguliere school houden. Bovendien is er in onze optiek voldoende verrijking en verbredeing mogelijk.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  donderdag 13 mei 2010 @ 12:46:27 #218
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_81376798
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:41 schreef Muks het volgende:

[..]

Ja, de 8 jarige, bijna 9 jarige. Inderdaad groep 5.
Sociaal gaat hij prima, hij vind op het plein goed aansluiting bij zowel klasgenoten als bij vn groep 7 en 8 leerlingen. Kwa uitdaging staat school 'met de rug tegen de muur' en stellen ze leonardo onderwijs voor. Voor ons een iets te makkelijke oplossing, wij willen hem juist graag op de een reguliere school houden. Bovendien is er in onze optiek voldoende verrijking en verbredeing mogelijk.
Kan je dat 'met de rug tegen de muur' specificeren? Is hij vervelend in de klas? Leidt hij anderen af? Onderpresteert hij?
-> Cru: waarom wil de school van hem af?

Ik ben het met je eens dat als hij geen sociale problemen heeft, je hem niet uit die omgeving moet willen halen. (Zie ook die discussie elders in dit topic.) Het is natuurlijk wel zo dat die oudere interessante kinderen over 2 jaar verdwenen zijn, want dan begint hij zelf in groep 8.

En wat vindt hij eigenlijk zelf?
pi_81582208
Een filmpje over een meisje op de Leonardoschool in Oud-Beijerland: http://www.van0tot23.com/imme-kors-hoogbegaafd/

Deze is ook leuk: http://www.leraar24.nl/vi(...)een-gave-of-probleem
pi_81583185
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:46 schreef ErikT het volgende:

[..]

Kan je dat 'met de rug tegen de muur' specificeren? Is hij vervelend in de klas? Leidt hij anderen af? Onderpresteert hij?
-> Cru: waarom wil de school van hem af?

Ik ben het met je eens dat als hij geen sociale problemen heeft, je hem niet uit die omgeving moet willen halen. (Zie ook die discussie elders in dit topic.) Het is natuurlijk wel zo dat die oudere interessante kinderen over 2 jaar verdwenen zijn, want dan begint hij zelf in groep 8.

En wat vindt hij eigenlijk zelf?
Alles wat je noemt klopt, op het afleiden van anderen na.School zegt dat ze niet genoeg materiaal hebben om hem bezig te houden. Wij zijn echter van mening dat er genoeg mogelijkheden zijn. Komende week hebben we een gesprek op school
pi_81590760
Het gaat toch niet alleen om zo'n kind "bezig te houden" ??
Zo'n kind heeft een speciale benadering nodig met toegesneden materialen. In ieder geval dingen waar hij zijn tanden in moet zetten. Want.... als hij maar blijft ervaren dat hij alles meteen kan en niks extra hoeft te doen, dan mislukt hij straks hopeloos in het VO.

Die school moet bereid zijn om zich te verdiepen in hoogbegaafdheid en wat er op de markt is aan materialen. Als het neer komt op zoet houden en bezig houden, is dat zonde.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_81591170
precies wat wij willen
dus hebben we nu een legio aan info en websites en zo
en daarom zijn we er ook zo meeb ezig
  woensdag 19 mei 2010 @ 19:04:40 #223
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_81638249
Ik was er zelf altijd heel erg mee bezig. Ik wist dat ik anders was en iedere les herinnerde me daar weer aan. Onderwerpen die te makkelijk waren. ' Oppervlakkige' gesprekken.

Tot dat ik mee ging doen aan speciaal programma voor tetasde3deerede stduenten. Ineens was ik een van de velen, niet de slimste meer, zelfs ondergemiddeld.. Toch zag mijn omgeving me opbloeien. De lesstof, de groep.. het paste gewoon bij mij. Vanaf toen was het totaal geen issue meer.

Ik heb nog steeds hechte vriendschappen uit die periode.
  zondag 23 mei 2010 @ 12:14:41 #224
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_81785914
Aan ouders van hoogbegaafde kinderen; wat waren de eerste tekenen in het gedrag van je kind waardoor je dacht dat er misschien zoiets aan de hand kon zijn? Mijn zoon is nu 5 jaar en in bepaalde opzichten duidelijk 'anders' dan de meeste kinderen uit zijn klas. Dat verschil begint zich steeds helderder af te tekenen. Ik denk niet perse dat hij hoogbegaafd is, maar hij vertoont wel veel van de kenmerken die ik op verschillende sites zie omschreven. Vandaar mijn vraag aan jullie. Bedankt alvast!
  zondag 23 mei 2010 @ 13:57:27 #225
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_81789287
quote:
Op zondag 23 mei 2010 12:14 schreef renzell het volgende:
Aan ouders van hoogbegaafde kinderen; wat waren de eerste tekenen in het gedrag van je kind waardoor je dacht dat er misschien zoiets aan de hand kon zijn? Mijn zoon is nu 5 jaar en in bepaalde opzichten duidelijk 'anders' dan de meeste kinderen uit zijn klas. Dat verschil begint zich steeds helderder af te tekenen. Ik denk niet perse dat hij hoogbegaafd is, maar hij vertoont wel veel van de kenmerken die ik op verschillende sites zie omschreven. Vandaar mijn vraag aan jullie. Bedankt alvast!
Oh echt ja? Jeetje joh.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')