Blijkbaar raakt mijn posting een aantal mensen persoonlijk. Ik heb het niet over geen tijd steken in, of geen moeite doen. Mensen moeten eens accepteren dat er nu eenmaal wel verschillen zijn tussen mensen en dat die (hoewel niet onoverbrugbaar) wel kunnen leiden tot het slecht begrijpen van elkaar. Met vriendschap heeft dat alles te maken.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:50 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Als je er weinig/geen tijd/aandacht instopt, komt geen enkele vriendschap op gang.
Je hoeft elkaar niet op veel vlakker te raken.
Neem nou muziek, dat is een mooie gemeenschappelijke deler, waar gevoel de boventoon speelt.
Om naar bv Lowlands te gaan heb je feestgangers nodig, geen studies.
Sport, nog zoiets.
Doet ' ADHD' dat ook? of 'blind'? ' Amerikaan' 'fotomodel' ' gepensioneerde' .?quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:14 schreef Oksel het volgende:
Het woord allochtoon heeft ook zo'n lading. Hetzelfde met hoogbegaafd. Beiden een woord wat een beetje een vieze smaak in je mond geeft.
Afgunst, minderwaardigheidscomplex van anderen. Dat is wat een woord een negatieve lading kan geven.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:14 schreef Oksel het volgende:
Het woord allochtoon heeft ook zo'n lading. Hetzelfde met hoogbegaafd. Beiden een woord wat een beetje een vieze smaak in je mond geeft.
Ook zo typisch.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:36 schreef Spanky78 het volgende:
. Je moet gewoon oppassen dat mensen niet afgunstig zijn (ja, sommigen zijn wel eens jaloers) maar je moet ook oppassen niet te makkelijk te doen over iets dat voor anderen lstig kan zijn (dan vinden ze je snel arrogant). Dat betekent dat je op het juiste moment je mond moet houden, anderen de ruimte moet geven, zelfs als jij allang de verbanden enz hebt gezien.
Je hebt gelijk, maar als je wilt dat het leven als hb-er prettiger wordt, dan moet je je toch wat aanpassen aan de rest van de wereld. Helaas, het is niet anders. maar inderdaad: er zijn altijd twee partijen betrokken bij communicatie, en als er een probleem is, ligt dat niet per definitie aan één van die twee. Maar mensen zijn wel geneigd de oorzaak bij de ander te leggen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:50 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ook zo typisch.
Als gesprekken tussen personen met een normale intelligentie en een hoogbegaafde niet vlotten, vinden mensen vaak dat het ligt aan de sociale vaardigheden van de hoogbegaafde. Maar die vaardigheden kunnen ook van twee kanten komen.
Het getuigt ook van sociale vaardigheden om niet alles wat je niet snapt maar als vaag af te doen, om qua onderwerpen ook buiten jouw 'comfort zone' te willen stappen, en de ander niet meteen als 'arrogant' af te doen.
Ik luister heel vaak mee met gesprekken waar in geen bal van snap. Ik vind mensen die intelligenter dan mij zijn fascinerend.
Goede verduidelijking van het verhaal waar we het over hebben.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:14 schreef p_iglet het volgende:
ze zeggen wel eens dat je pas hoogbegaafd bent als je ook op andere vlakken dan cognitieve intelligentie hoog scoort, of op sommige punten er gigantisch uitspringt...
Maar over het algemeen wordt gewoon de hoogste 2% van de bevolking hoogbegaafd genoemd. Dat wil zeggen iedereen met een IQ van boven de 130.
Voor een IQ van >120 gebruiken ze met name op scholen steeds vaker de zelf verzonnen term meerbegaafd.
meestal wordt de onderstaande rangschikking van IQ's aangehouden
< 25 = zeer ernstig verstandelijk gehandicapt
25 - 40 Severe mental disability = ernstig verstandelijk gehandicapt
40 - 55 Moderate mental disability = matig verstandelijk gehandicapt
55 - 70 Mild mental disability = licht verstandelijk gehandicapt
70 - 85 Borderline mental disability = zwakbegaafd
85 - 114 Average = gemiddeld
115 - 130 Above average= bovengemiddeld
130 - 145 Moderately gifted = hoogbegaafd
145 - 160 Highly gifted
160 - 175 Exceptionally gifted
Over 175 Profoundly gifted
voor de bovenste 3 categorien hebben we geen nederlandse term naar mijn weten. Die komen ook weinig voor. statistisch gezien scoort 2% van de mensen hoogbegaafd, dat is +2 SD. 1 op de 10 miljoen mensen is statistisch gezien profoundly gifted.
statistisch gezien is intelligentie normaal verdeeld, echter zijn er nogal wat manieren om verstandelijk gehandicapt te raken, anders dan door aangeboren intelligentie. De verdeling is dus scheef, waardoor er beduidend meer mensen verstandelijk gehandicapt zijn in dan de 2% die statisch gezien verwacht mag worden als het helemaal normaal verdeeld zou zijn.
Mooi verwoordquote:Op donderdag 24 juni 2010 15:36 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Blijkbaar raakt mijn posting een aantal mensen persoonlijk. Ik heb het niet over geen tijd steken in, of geen moeite doen. Mensen moeten eens accepteren dat er nu eenmaal wel verschillen zijn tussen mensen en dat die (hoewel niet onoverbrugbaar) wel kunnen leiden tot het slecht begrijpen van elkaar. Met vriendschap heeft dat alles te maken.
Ik denk dat zodra je de 130 gepasseerd bent, IQ testen idd niet zoveel zeggen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:34 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
. Overigens zijn de meeste testen niet zo goed geschikt om de heel lage of hoge regionen te testen. als ik het goed herinner is bij de meeste testen het verschil tussen 145 en 160 niet zo groot (1 of 2 antwoorden meer goed).
Te makkelijk.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:50 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ik luister heel vaak mee met gesprekken waar in geen bal van snap. Ik vind mensen die intelligenter dan mij zijn fascinerend.
IQ is maar een getalletje en bovendien een momentopname. Het is een indicatie!quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:53 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik denk dat zodra je de 130 gepasseerd bent, IQ testen idd niet zoveel zeggen.
Ik zelf ben lekker slim, in dat ik het nieuws volg, kan meepraten, en het aardig doe op school. Mijn klasgenoot is megaslim (wis en natuurkunde cum laude, allerlei activiteiten naast zijn studie, prijzen winnen)
In IQ schelen we maar 5 punten Terwijl ik mijn ervaring is, dat ik en hij net zoveel van elkaar af zitten als een gemiddeld persoon en iemand met een IQ van 130.
Hoi sabine,quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:37 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Mooi verwoorden ik zie het bij mijn eigen zoon, maar gaat het mij om het vetgedrukte. Het kan anders, het is overbrugbaar. Ook in de liefde.
Het raakt mij in zoverre, dat ik er mee te maken heb en er bewust mee aan de slag ben geweest. Vanaf dat het een kleine knaap was. En als hij zegt dat het goed gegaan is nu, deel ik mijn ervaring graag. Ook de foute keuzes die we gemaakt hebben, ook die waren er legio.
Ik ben blij voor je dat je de goede vrienden hebt. Das niet iedereen gegund. Niet iedereen is het "aanpassen aan elkaar" gegeven. Of noem het invoelen, dat moet van beide kanten matchen.
Succes
Ik vind dat ook heel logisch klinken.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:54 schreef Suzanna het volgende:
Ik heb me vandaag wijs laten maken dat er een verschil is tussen hoog-intelligentie en hoogbegaafdheid, het één is een bepaalde vaardigheid hebben die eruit springt (heel goed kunnen rekenen bijvoorbeeld) en op andere vlakken gewoon 'normaal' zijn, en het andere is op veel punten eruit springen qua vaardigheid, intelligentie of begaafdheid.
Kan iemand mij vertellen of dit klopt? ik vind het wel logisch klinken...
Oh ik maakte een taavout. FF die 3 psychiaters bellen en zeggen dat hun testen nergens op sloegen, ik maakte een taalfout dus ik kan niet intelligenter zijn dan gemiddeld.quote:
Bij Mensa Nederland testen ze in elk geval niet op de laatste twee gebieden.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:25 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Ik vind dat ook heel logisch klinken.Volgens mij is hoogbegaafd als je op cognitief, creatief en sociaal gebied uitblinkt.
Maar of dat officieel zo is?! Al het andere (zoals hoog scoren op een IQ-test of een deel ervan, zou men imho ''piekbegaafd'' of ''hoogintelligent'' moeten noemen.)
quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:33 schreef walk-man het volgende:
Mijn dochter is 2 jaar oud maar kan al tot 10 tellen!!
Ook verveeld ze zich als ze op de kinderopvang is. Ik denk dat dit komt door haar hoogbegaafdheid.
Ze lijkt alles al snel door te hebben. Bijvoorbeeld als we foto's van mijn man en ik laten zien dan weet ze me altijd aan te wijzen en dan roept ze 'mama!'. Echt knap is dat. Ander voorbeeld: als we haar iets te drinken geven dan slikt ze het vanzelf door (zal der man later leuk vinden![]()
)! Bij het kind van mijn zus deden de ouders zelf met hun handen een slokbeweging maken. Maar we hebben al een afspraak met de huisarts gemaakt dus ik wacht af wat die zegt.
dan pas?quote:
Gelukkig ben je zelf niet de slimste. Dan is het ook makkelijker voor je kind om slimmer te zijn dan jij.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:44 schreef appelfan het volgende:
Ik vindt de reactie van walk-man niet leuk.
@muks Helaas is kind te jong (of kan je hb ook bij beeb van 1 maand herkennen? :p ) en heb ik enkel ervaring met autisme en hoge intelligentie.
Het is ook lastig voor sommige mensen om te accepteren dat er erg slimme kinderen bestaan. TYpisch nederlands om net te doen of die niet bestaan, of gewoon gewoon zijn. Mijn vrouw knokt net zo hard als jij voor de toekomst van ZMLK kinderen, die halen meestal de praktijkschool niet eens. Net zo goed als deze kinderen er zijn en aandacht nodig hebben, zijn er ook kinderen die heel slim zijn en ook extra aandacht nodig hebben.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:38 schreef Muks het volgende:
Ik werk dagelijks met kinderen die in vele gevallen vreselijk moeite moeten doen om het laagste diploma op school (VMBO-Basis Beroepsgerichte leerweg) te halen, soms lukt dat niet eens. Ze vechten en doen hun stinkende best (meestal dan) en dan zet ik mij met liefde voor 1000% in.
En ik ben moeder van 2 slimme kinderen, ook voor hen zet ik me voor 1000% procent in.
Ik vind het belangrijk dat mijn kind lekker in zijn vel zit, dat ze zich niet hoeven te vervelen en vooral dat ze worden uitgedaagd om zich te ontwikkelen. En tja dat betekent in sommige gevallen dat ze soms andere dingen doen dan anderen. Maar dat wil niet zeggen dat ze meer of beter zijn dan anderen!
Ik verbaas me over de reactie hier van sommigen, terwijl ik dit topic geopend had om ouders die in een verglijkbare situatie zitten en die wellicht tegen dezelfde problemen aan lopen als wij doen te ontmoeten.
Het is slechts een theorie. Alhoewel ik het wel met Monk eens kan zijn dat motivatie en creativiteit wordt gehinderd door de omgeving... Dan rest alleen het hoge IQ. Ik ben bang dat dit in nederland vaker gebeurt dan nodig.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:28 schreef Oxymoron het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is de theorie van Monks. Meer theorieën zijn te vinden op de site van HIQ.
Dit laat ik niet over mij heen lopen! Taalfouten hebben niks met intelligentie te maken, meer uitleg is niet nodig.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:45 schreef walk-man het volgende:
[..]
Gelukkig ben je zelf niet de slimste. Dan is het ook makkelijker voor je kind om slimmer te zijn dan jij.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 20:14 schreef appelfan het volgende:
[..]
Dit laat ik niet over mij heen lopen! Taalfouten hebben niks met intelligentie te maken, meer uitleg is niet nodig.
Sorry muks dat ik het topic vervuil!
er zijn genoeg dingen die mensen doen of zeggen die geen zak te maken hebben met al dan niet hoogbegaafd zijn. personality goes a long way.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Oh ik maakte een taavout. FF die 3 psychiaters bellen en zeggen dat hun testen nergens op sloegen, ik maakte een taalfout dus ik kan niet intelligenter zijn dan gemiddeld.
da's verder dan toch gewoon helemaal prima. gewoon doorgaan. elk kind verdient een ouder die zich 100% inzet en het beste wil voor het kind.ik wilde enkel kwijt dat hoogbegaafdheid niet het kind moet overschaduwen.quote:En ik ben moeder van 2 slimme kinderen, ook voor hen zet ik me voor 1000% procent in.
Ik vind het belangrijk dat mijn kind lekker in zijn vel zit, dat ze zich niet hoeven te vervelen en vooral dat ze worden uitgedaagd om zich te ontwikkelen. En tja dat betekent in sommige gevallen dat ze soms andere dingen doen dan anderen. Maar dat wil niet zeggen dat ze meer of beter zijn dan anderen!
Weet ik. Het valt me gewoon hoe hoe er vooral in hb topics met een loep naar taalfouten gezocht wordt, en als ze er dan een vinden is het van ' ha ha nu heb ik ze!'.quote:Op donderdag 24 juni 2010 20:42 schreef simmu het volgende:
[..]
[..]
er zijn genoeg dingen die mensen doen of zeggen die geen zak te maken hebben met al dan niet hoogbegaafd zijn. personality goes a long way.
Jou reactie was het ook niet hoorquote:Op donderdag 24 juni 2010 20:42 schreef simmu het volgende:
da's verder dan toch gewoon helemaal prima. gewoon doorgaan. elk kind verdient een ouder die zich 100% inzet en het beste wil voor het kind.ik wilde enkel kwijt dat hoogbegaafdheid niet het kind moet overschaduwen.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:33 schreef walk-man het volgende:
Mijn dochter is 2 jaar oud maar kan al tot 10 tellen!!
Ook verveeld ze zich als ze op de kinderopvang is. Ik denk dat dit komt door haar hoogbegaafdheid.
Ze lijkt alles al snel door te hebben. Bijvoorbeeld als we foto's van mijn man en ik laten zien dan weet ze me altijd aan te wijzen en dan roept ze 'mama!'. Echt knap is dat. Ander voorbeeld: als we haar iets te drinken geven dan slikt ze het vanzelf door (zal der man later leuk vinden![]()
)! Bij het kind van mijn zus deden de ouders zelf met hun handen een slokbeweging maken. Maar we hebben al een afspraak met de huisarts gemaakt dus ik wacht af wat die zegt.
maar in zowat elk topic van fok, plus de frontpage wordt zo gereageerd op taalfouten door de taalpolitie. dat heeft wederom niks te maken met hoogbegaafdheid.quote:Op donderdag 24 juni 2010 20:59 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Weet ik. Het valt me gewoon hoe hoe er vooral in hb topics met een loep naar taalfouten gezocht wordt, en als ze er dan een vinden is het van ' ha ha nu heb ik ze!'.
Nou ja, ik vindt is wel heel slecht natuurlijk.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 08:42 schreef simmu het volgende:
[..]
maar in zowat elk topic van fok, plus de frontpage wordt zo gereageerd op taalfouten door de taalpolitie. dat heeft wederom niks te maken met hoogbegaafdheid.
Mijn persoonlijke ervaring zegt dat je je juist speciaal gaat voelen als je de professor van de klas bent, ipv een van de 23 leerlingen in een talentenklasjequote:Op vrijdag 25 juni 2010 11:37 schreef Injetta het volgende:
.
Uiteindelijk moeten ze toch functioneren in de samenleving en als ze opgroeien met het idee heel speciaal en anders te zijn..... wat voor gevolgen heeft dat?
..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De mensen die veel verdienen moeten vrij veel afgeven, ten gunste van de mensen die weinig verdienen. Want ook mensen die weinig verdienen hebben recht op een tv, computer ect.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 12:14 schreef Injetta het volgende:
Dat Nederland een 'gemiddelden-cultuur' is zeker zo. Elke afwijking van het gemiddelde wordt geproblematiseerd, gemedicaliseerd en de afwijkende moet zo snel als mogelijk is terug naar het gemiddelde.
Alleen de connectie met de Bijstand kan ik even niet meer volgen...
Nou, vind de verschillen tussen mensen die echt veel geld hebben en mensen die weinig hebben nog best wel groot hoor.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 12:50 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
De mensen die veel verdienen moeten vrij veel afgeven, ten gunste van de mensen die weinig verdienen. Want ook mensen die weinig verdienen hebben recht op een tv, computer ect.
Het boeit mij niet t of de rijke 1 of 5 privéjets hebben. Als er maar een bepaald basisniveau gegarandeerd is (dat armsten bijvoorbeeld de middelen hebben om hun kinderen een eerlijke start te geven, en daarnaast zich nog een klein beetje genieten kunnen veroorloven).quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:32 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nou, vind de verschillen tussen mensen die echt veel geld hebben en mensen die weinig hebben nog best wel groot hoor.
Thanx...ik ga me eens inlezen want zowel Sidi-R als Jan Kuipers zeggen me nog bar weinigquote:Op vrijdag 25 juni 2010 10:09 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik ken het niet Tearsong. Op onze school maken ze gebruik van het Sidi-R protocol. Persoonlijk kan ik me erg vinden in de benadering en zienswijze van Jan Kuipers.
achja, je kunt natuurlijk best met de gewone wereld om leren gaan vanuit een voor jou wat geschiktere basisomgeving. Ergens waar je je veilig en begrepen voelt.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 11:37 schreef Injetta het volgende:
Ik ben er nog niet uit of het nu wel of niet beter is om hoogbegaafde kinderen snel te labelen en dan allerlei aparte behandelingen erop los te laten tot en met Leonardoscholen/klassen.
Uiteindelijk moeten ze toch functioneren in de samenleving en als ze opgroeien met het idee heel speciaal en anders te zijn..... wat voor gevolgen heeft dat?
Aan de andere kant: als het kind niet voldoende uitgedaagd wordt en rekening wordt gehouden met zijn behoeften... dan heeft dat ook weer gevolgen...
gelukkig wordt er in het eggie gewoon gekeken naar het kind zelf en waar die het beste terecht kan. en ja: soms kan een downkindje dus gewoon naar een normale basisschool.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 20:15 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
achja, je kunt natuurlijk best met de gewone wereld om leren gaan vanuit een voor jou wat geschiktere basisomgeving. Ergens waar je je veilig en begrepen voelt.
Ik ben ook tegen het afschaffen van ZMLK scholen voor bijvoorbeeld mensen met down-syndroom. Juist in een omgeving met mensen die ook allemaal iets hebben, zijn zij niet meer zo speciaal. Op een gewone school worden ze er continu aan herinnerd dat ze niet normaal zijn. Zo geldt dat ook voor hoogbegaafde kinderen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |