abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 24 juni 2010 @ 15:29:12 #251
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_83245162
Het gaat er niet zozeer om hoe je het noemt. Het gaat er hier in dit topic om waar je tegenaan loopt als je zo'n goed stel hersens hebt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_83245503
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 13:50 schreef -sabine- het volgende:

[..]

Als je er weinig/geen tijd/aandacht instopt, komt geen enkele vriendschap op gang.
Je hoeft elkaar niet op veel vlakker te raken.
Neem nou muziek, dat is een mooie gemeenschappelijke deler, waar gevoel de boventoon speelt.
Om naar bv Lowlands te gaan heb je feestgangers nodig, geen studies.
Sport, nog zoiets.
Blijkbaar raakt mijn posting een aantal mensen persoonlijk. Ik heb het niet over geen tijd steken in, of geen moeite doen. Mensen moeten eens accepteren dat er nu eenmaal wel verschillen zijn tussen mensen en dat die (hoewel niet onoverbrugbaar) wel kunnen leiden tot het slecht begrijpen van elkaar. Met vriendschap heeft dat alles te maken.

Ook ik kan prima een gezellig weekend hebben op lowlands, met daarbij gewoon sociale contacten met anderen daar. Ook ik kan met collega's eens gezellig lunchen of na het werk nog even een tijdje kletsen. En met sporten heb ik best een aantal goede sportmaatjes, met wie het raakvlak ook bestaat. Ook ik kan met ieder normaal mens een oppervlakkige relatie aangaan. Maar vriendschap betekent bij mij wel dat je op een dieper niveau met elkaar communiceert en elkaar enigzins begrijpt. Het lukt mij gewoon niet om het alleen over vrouwen en auto's te hebben. Ik interesseer me in andere dingen. Zowel ik, als de ander raken snel op elkaar uitgekeken als er niet een soort van zelfde golflengte is.

Zelden vind ik een ander de moeite niet waard en ik ben op sociaal vlak zeker niet gehandicapt.

Maar doen alsof het gat in IQ van ca 45 punten iets onbetekenends is, dat is onzin. Er IS verschil, en als je dat accepteert kun je van daaruit veel gemakkelijker met dit soort zaken omgaan.

Mijn grootste leerpunt in het leven is geweest mij aan te passen aan de wereld die gebouwd is voor de gemiddelde mens. Ik ben lang en heb een hoog IQ. Dat betektn dat ik altijd klem zit in de bus en dat het onderwijs mij niet past. Ook betekent het dat ik niet dezelfde kleding pas als iemand van 1,80. mentaal passen er bij mij andere zaken dan bij mensen met een gemiddeld iq. Dat is niet erg, maar wel waar.

In vriendschap wil je jezelf kunnen zijn. Als hb is het soms lastig om zonder eigenwijs, arrogant, raar of vreemd te worden gevonden jezelf te zijn. Simpelweg omdat er best wel een verschil kan zijn met de meeste mensen. Je leert dus als het ware altijd anders te zijn dan je zelf bent. De truc is om binnen de kaders van 'normale' mensen toch jezelf te zijn. Ik heb daar erg veel moeite mee gehad. Inmiddels heb ik die weg wel gevonden. Je moet gewoon oppassen dat mensen niet afgunstig zijn (ja, sommigen zijn wel eens jaloers) maar je moet ook oppassen niet te makkelijk te doen over iets dat voor anderen lstig kan zijn (dan vinden ze je snel arrogant). Dat betekent dat je op het juiste moment je mond moet houden, anderen de ruimte moet geven, zelfs als jij allang de verbanden enz hebt gezien.

In het dagelijks leven ben ik mijzelf, maar houd ik me regelmatig in. In vriendschappen ben ik echt mezelf en kan ik dus ook gewoon hardop denken op mijn eigen snelheid, zonder dat de ander helemaal de weg kwijt is. Normale mensen hoeven niet allemaal om te kunnen gaan met mijn hoge iq, dat is niet erg, want lastig. Van vrienden verwacht ik dat wel. En helaas zit er tussen een flink aantal mensen en mij een behoorlijk gat. maar ik neem aan dat het voor andere mensen ook geldt, maar dan focust zich dat meer op andere gebieden.

Het is jammer dat ik in het dagelijkse leven niet helemaal mezelf kan zijn, maargoed, dat is dan maar zo. Ik denk dat veel meer mensen dat hebben. Zolang je jezelf niet verloochent, of anders voordoet, is het neit altijd erg om je in te houden.

Aan de ene kant is het dus belangrijk om te accepteren dat je slimmer bent dan gemiddeld (zonder daarmee een waardeoordeel over anderen te vellen). aan de andere kant is het belangrijk dat er plekke zijn waarop je ECHT jezelf kan zijn. verder is het de truc om een manier te vinden om jezelf te zijn op een manier die past in de nederlandse alledaagse cultuur.

Ik hoop niet dat er mensen zijn die zich beledigd voelen door mijn postings, ik weet dat dit soort dingen gevoelig liggen. Het is ook niet de bedoeling om hb-ers als superieur neer te zetten. En communiceren op een forum is moeilijk, je mist tenslotte de lichaamstaal en andere nonverbale signalen die belangrijk zijn voor wederzijds begrip.

P.S. Niemand behalve echte vrienden weten mijn IQ, het gaat ze ook niet aan. Ik vertel het nooit en verschuil me er ook niet achter. Hierboven vertel ik puur hoe de zaken er in mijn beleving voor staan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Spanky78 op 24-06-2010 15:41:24 ]
Whatever...
  donderdag 24 juni 2010 @ 15:37:08 #253
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83245543
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 15:14 schreef Oksel het volgende:
Het woord allochtoon heeft ook zo'n lading. Hetzelfde met hoogbegaafd. Beiden een woord wat een beetje een vieze smaak in je mond geeft.
Doet ' ADHD' dat ook? of 'blind'? ' Amerikaan' 'fotomodel' ' gepensioneerde' .?
pi_83245653
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 15:14 schreef Oksel het volgende:
Het woord allochtoon heeft ook zo'n lading. Hetzelfde met hoogbegaafd. Beiden een woord wat een beetje een vieze smaak in je mond geeft.
Afgunst, minderwaardigheidscomplex van anderen. Dat is wat een woord een negatieve lading kan geven.

Mensen zijn snel bang voor iets dat ze zelf niet zijn. Ze zijn niet-allochtoon, niet homosexueel, niet-hoogbegaafd, niet laagbegaafd. En alles wat de grote groep niet is, daarvoor zijn een aantal mensen bang.

helaas, het is niet anders.
Whatever...
  donderdag 24 juni 2010 @ 15:50:08 #255
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83246136
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 15:36 schreef Spanky78 het volgende:

. Je moet gewoon oppassen dat mensen niet afgunstig zijn (ja, sommigen zijn wel eens jaloers) maar je moet ook oppassen niet te makkelijk te doen over iets dat voor anderen lstig kan zijn (dan vinden ze je snel arrogant). Dat betekent dat je op het juiste moment je mond moet houden, anderen de ruimte moet geven, zelfs als jij allang de verbanden enz hebt gezien.

Ook zo typisch.

Als gesprekken tussen personen met een normale intelligentie en een hoogbegaafde niet vlotten, vinden mensen vaak dat het ligt aan de sociale vaardigheden van de hoogbegaafde. Maar die vaardigheden kunnen ook van twee kanten komen.

Het getuigt ook van sociale vaardigheden om niet alles wat je niet snapt maar als vaag af te doen, om qua onderwerpen ook buiten jouw 'comfort zone' te willen stappen, en de ander niet meteen als 'arrogant' af te doen.

Ik luister heel vaak mee met gesprekken waar in geen bal van snap. Ik vind mensen die intelligenter dan mij zijn fascinerend.
pi_83247651
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 15:50 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ook zo typisch.

Als gesprekken tussen personen met een normale intelligentie en een hoogbegaafde niet vlotten, vinden mensen vaak dat het ligt aan de sociale vaardigheden van de hoogbegaafde. Maar die vaardigheden kunnen ook van twee kanten komen.

Het getuigt ook van sociale vaardigheden om niet alles wat je niet snapt maar als vaag af te doen, om qua onderwerpen ook buiten jouw 'comfort zone' te willen stappen, en de ander niet meteen als 'arrogant' af te doen.

Ik luister heel vaak mee met gesprekken waar in geen bal van snap. Ik vind mensen die intelligenter dan mij zijn fascinerend.
Je hebt gelijk, maar als je wilt dat het leven als hb-er prettiger wordt, dan moet je je toch wat aanpassen aan de rest van de wereld. Helaas, het is niet anders. maar inderdaad: er zijn altijd twee partijen betrokken bij communicatie, en als er een probleem is, ligt dat niet per definitie aan één van die twee. Maar mensen zijn wel geneigd de oorzaak bij de ander te leggen.

Ik leg hem maar bij mezelf. In sommige gevallen is dat ook terecht, als je snel denkt, moet je soms even rustiger aan doen om een ander niet kwijt te raken, daar kan die ander niets aan doen. Dus ik heb moeten leren zaken meer stapsgewijs uit te leggen en anderen mee te nemen in mijn verhaal, ipv direct via alleen de hoogst nodige stappen naar het doel te gaan.

In mijn dagelijkse werk als manager moet ik wel helder communiceren, dus ik pas mijn stijl aan, aan degen met wie ik communiceer. Gelukkig zijn dit over het algemeen behoorlijk slimme mensen (ingenieurs ed.)
Whatever...
  donderdag 24 juni 2010 @ 16:54:17 #257
45621 Suzanna
Mama van...
pi_83249408
Ik heb me vandaag wijs laten maken dat er een verschil is tussen hoog-intelligentie en hoogbegaafdheid, het één is een bepaalde vaardigheid hebben die eruit springt (heel goed kunnen rekenen bijvoorbeeld) en op andere vlakken gewoon 'normaal' zijn, en het andere is op veel punten eruit springen qua vaardigheid, intelligentie of begaafdheid.

Kan iemand mij vertellen of dit klopt? ik vind het wel logisch klinken...
pi_83250312
ze zeggen wel eens dat je pas hoogbegaafd bent als je ook op andere vlakken dan cognitieve intelligentie hoog scoort, of op sommige punten er gigantisch uitspringt...

Maar over het algemeen wordt gewoon de hoogste 2% van de bevolking hoogbegaafd genoemd. Dat wil zeggen iedereen met een IQ van boven de 130.
Voor een IQ van >120 gebruiken ze met name op scholen steeds vaker de zelf verzonnen term meerbegaafd.

meestal wordt de onderstaande rangschikking van IQ's aangehouden

< 25 = zeer ernstig verstandelijk gehandicapt
25 - 40 Severe mental disability = ernstig verstandelijk gehandicapt
40 - 55 Moderate mental disability = matig verstandelijk gehandicapt
55 - 70 Mild mental disability = licht verstandelijk gehandicapt
70 - 85 Borderline mental disability = zwakbegaafd
85 - 114 Average = gemiddeld
115 - 130 Above average= bovengemiddeld
130 - 145 Moderately gifted = hoogbegaafd
145 - 160 Highly gifted
160 - 175 Exceptionally gifted
Over 175 Profoundly gifted

voor de bovenste 3 categorien hebben we geen nederlandse term naar mijn weten. Die komen ook weinig voor. statistisch gezien scoort 2% van de mensen hoogbegaafd, dat is +2 SD. 1 op de 10 miljoen mensen is statistisch gezien profoundly gifted.

statistisch gezien is intelligentie normaal verdeeld, echter zijn er nogal wat manieren om verstandelijk gehandicapt te raken, anders dan door aangeboren intelligentie. De verdeling is dus scheef, waardoor er beduidend meer mensen verstandelijk gehandicapt zijn in dan de 2% die statisch gezien verwacht mag worden als het helemaal normaal verdeeld zou zijn.
pi_83251304
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 17:14 schreef p_iglet het volgende:
ze zeggen wel eens dat je pas hoogbegaafd bent als je ook op andere vlakken dan cognitieve intelligentie hoog scoort, of op sommige punten er gigantisch uitspringt...

Maar over het algemeen wordt gewoon de hoogste 2% van de bevolking hoogbegaafd genoemd. Dat wil zeggen iedereen met een IQ van boven de 130.
Voor een IQ van >120 gebruiken ze met name op scholen steeds vaker de zelf verzonnen term meerbegaafd.

meestal wordt de onderstaande rangschikking van IQ's aangehouden

< 25 = zeer ernstig verstandelijk gehandicapt
25 - 40 Severe mental disability = ernstig verstandelijk gehandicapt
40 - 55 Moderate mental disability = matig verstandelijk gehandicapt
55 - 70 Mild mental disability = licht verstandelijk gehandicapt
70 - 85 Borderline mental disability = zwakbegaafd
85 - 114 Average = gemiddeld
115 - 130 Above average= bovengemiddeld
130 - 145 Moderately gifted = hoogbegaafd
145 - 160 Highly gifted
160 - 175 Exceptionally gifted
Over 175 Profoundly gifted

voor de bovenste 3 categorien hebben we geen nederlandse term naar mijn weten. Die komen ook weinig voor. statistisch gezien scoort 2% van de mensen hoogbegaafd, dat is +2 SD. 1 op de 10 miljoen mensen is statistisch gezien profoundly gifted.

statistisch gezien is intelligentie normaal verdeeld, echter zijn er nogal wat manieren om verstandelijk gehandicapt te raken, anders dan door aangeboren intelligentie. De verdeling is dus scheef, waardoor er beduidend meer mensen verstandelijk gehandicapt zijn in dan de 2% die statisch gezien verwacht mag worden als het helemaal normaal verdeeld zou zijn.
Goede verduidelijking van het verhaal waar we het over hebben.

Dit is ook wel afhankelijk van de verschillende typen testen die worden gebruikt. meestal is inderdaad 2% > 130 en 1%>145. Maar er zijn ook testen die een andere schaal aanhouden, dus bij dezelfde percentages een ander getal hanteren. Overigens zijn de meeste testen niet zo goed geschikt om de heel lage of hoge regionen te testen. als ik het goed herinner is bij de meeste testen het verschil tussen 145 en 160 niet zo groot (1 of 2 antwoorden meer goed). Dat ene antwoord zou dan direct heel veel schelen, terwijl het verschil tussen 100 en 115 in correcte antwoorden groter zal zijn. Mijn vrouw werkt met geestelijk gehandicapten, die gebruiken voor de laagste IQ's ook speciale testen trouwens.

De meeste mensen die een heel hoog IQ hebben, hebben vandaaruit ook andere talenten die eruit voorkomen. Je kunt lang discussieren over verbaal en performaal, alhoewel in het hoge spectrum beiden bijna altijd samenvallen. In lage regionen juist niet!
Whatever...
pi_83251432
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 15:36 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Blijkbaar raakt mijn posting een aantal mensen persoonlijk. Ik heb het niet over geen tijd steken in, of geen moeite doen. Mensen moeten eens accepteren dat er nu eenmaal wel verschillen zijn tussen mensen en dat die (hoewel niet onoverbrugbaar) wel kunnen leiden tot het slecht begrijpen van elkaar. Met vriendschap heeft dat alles te maken.
Mooi verwoord en ik zie het bij mijn eigen zoon, maar gaat het mij om het vetgedrukte. Het kan anders, het is overbrugbaar. Ook in de liefde.

Het raakt mij in zoverre, dat ik er mee te maken heb en er bewust mee aan de slag ben geweest. Vanaf dat het een kleine knaap was. En als hij zegt dat het goed gegaan is nu, deel ik mijn ervaring graag. Ook de foute keuzes die we gemaakt hebben, ook die waren er legio.

Ik ben blij voor je dat je de goede vrienden hebt. Das niet iedereen gegund. Niet iedereen is het "aanpassen aan elkaar" gegeven. Of noem het invoelen, dat moet van beide kanten matchen.

Succes
  donderdag 24 juni 2010 @ 17:53:28 #261
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83252514
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 17:34 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

. Overigens zijn de meeste testen niet zo goed geschikt om de heel lage of hoge regionen te testen. als ik het goed herinner is bij de meeste testen het verschil tussen 145 en 160 niet zo groot (1 of 2 antwoorden meer goed).
Ik denk dat zodra je de 130 gepasseerd bent, IQ testen idd niet zoveel zeggen.

Ik zelf ben lekker slim, in dat ik het nieuws volg, kan meepraten, en het aardig doe op school. Mijn klasgenoot is megaslim (wis en natuurkunde cum laude, allerlei activiteiten naast zijn studie, prijzen winnen)

In IQ schelen we maar 5 punten Terwijl ik mijn ervaring is, dat ik en hij net zoveel van elkaar af zitten als een gemiddeld persoon en iemand met een IQ van 130.
pi_83253069
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 15:50 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Te makkelijk. .
pi_83254346
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 17:53 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ik denk dat zodra je de 130 gepasseerd bent, IQ testen idd niet zoveel zeggen.

Ik zelf ben lekker slim, in dat ik het nieuws volg, kan meepraten, en het aardig doe op school. Mijn klasgenoot is megaslim (wis en natuurkunde cum laude, allerlei activiteiten naast zijn studie, prijzen winnen)

In IQ schelen we maar 5 punten Terwijl ik mijn ervaring is, dat ik en hij net zoveel van elkaar af zitten als een gemiddeld persoon en iemand met een IQ van 130.
IQ is maar een getalletje en bovendien een momentopname. Het is een indicatie!
Whatever...
pi_83254791
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 17:37 schreef -sabine- het volgende:

[..]

Mooi verwoord en ik zie het bij mijn eigen zoon, maar gaat het mij om het vetgedrukte. Het kan anders, het is overbrugbaar. Ook in de liefde.

Het raakt mij in zoverre, dat ik er mee te maken heb en er bewust mee aan de slag ben geweest. Vanaf dat het een kleine knaap was. En als hij zegt dat het goed gegaan is nu, deel ik mijn ervaring graag. Ook de foute keuzes die we gemaakt hebben, ook die waren er legio.

Ik ben blij voor je dat je de goede vrienden hebt. Das niet iedereen gegund. Niet iedereen is het "aanpassen aan elkaar" gegeven. Of noem het invoelen, dat moet van beide kanten matchen.

Succes
Hoi sabine,

De verschillen zijn zeker niet onoverbrugbaar en als beide personen er moeite voor doen, is een vriendschap prima mogelijk. Maar het is voor een HB-er (en ik ben ervan overtuigd dat het voor kinderen extra geldt) een stuk makkelijker als je gelijkgestemden treft. Net zoals mensen die van voetballen houden elkaar opzoeken voor een potje, kunnen hb-ers bij elkaar herkenning vinden en zich daarbij erg prettig voelen. Op het gymnasium is mijn prettigste tijd geweest, ondanks de lange dagen en alsnog trage lesstof. Hierna werd alles een grote vwo afdeling met een hoop sociaal geweld, grote klassen endaar voelde ik mij niet prettig. En ondanks dat ik niet gepest ben, of eenzaam, heb ik altijd het idee dat er zo veel meer uit gehaald had kunnen worden.

Nu merk ik wel dat het op dit moment langzaam vanzelf komt. Ik presteer goed op mijn werk en heb mij inmiddels opgewerkt tot een plek waar er daadwerkelijk naar me geluisterd wordt door het hoger management. En wie weet wat er nog in het verschiet ligt. Toch blijf ik het gevoel houden dat als ik passender onderwijs had kunnen volgen ik momenteel meer hhad kunnen halen uit mijn talenten.

Voor mijzelf hoeft het nu niet meer, ik red me wel. maar ik hoop dat er in de toekomst eens wat slimmer geinvesteerd gaat worden in onderwijs. Niet alleen de kinderen/jongeren aan de onderkant hebben extra aandacht nodig omdat het systeem voor hun niet goed werkt. Juist de bovenlaag zijn de mensen die Nederland er in de toekomst bovenop kunnen helpen met hun uitzonderlijke talenten.
Whatever...
  donderdag 24 juni 2010 @ 19:25:26 #265
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_83256250
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 16:54 schreef Suzanna het volgende:
Ik heb me vandaag wijs laten maken dat er een verschil is tussen hoog-intelligentie en hoogbegaafdheid, het één is een bepaalde vaardigheid hebben die eruit springt (heel goed kunnen rekenen bijvoorbeeld) en op andere vlakken gewoon 'normaal' zijn, en het andere is op veel punten eruit springen qua vaardigheid, intelligentie of begaafdheid.

Kan iemand mij vertellen of dit klopt? ik vind het wel logisch klinken...
Ik vind dat ook heel logisch klinken. Volgens mij is hoogbegaafd als je op cognitief, creatief en sociaal gebied uitblinkt.
Maar of dat officieel zo is?! Al het andere (zoals hoog scoren op een IQ-test of een deel ervan, zou men imho ''piekbegaafd'' of ''hoogintelligent'' moeten noemen.)
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  donderdag 24 juni 2010 @ 19:27:05 #266
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83256322
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 18:03 schreef Modus het volgende:

[..]

Te makkelijk. .
Oh ik maakte een taavout. FF die 3 psychiaters bellen en zeggen dat hun testen nergens op sloegen, ik maakte een taalfout dus ik kan niet intelligenter zijn dan gemiddeld.

pi_83256391
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 19:25 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Ik vind dat ook heel logisch klinken. Volgens mij is hoogbegaafd als je op cognitief, creatief en sociaal gebied uitblinkt.
Maar of dat officieel zo is?! Al het andere (zoals hoog scoren op een IQ-test of een deel ervan, zou men imho ''piekbegaafd'' of ''hoogintelligent'' moeten noemen.)
Bij Mensa Nederland testen ze in elk geval niet op de laatste twee gebieden.
  donderdag 24 juni 2010 @ 19:28:45 #268
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_83256407

Dit is de theorie van Monks. Meer theorieën zijn te vinden op de site van HIQ.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  donderdag 24 juni 2010 @ 19:33:18 #269
305343 walk-man
Somewhere only we know
pi_83256598
Mijn dochter is 2 jaar oud maar kan al tot 10 tellen!!
Ook verveeld ze zich als ze op de kinderopvang is. Ik denk dat dit komt door haar hoogbegaafdheid.
Ze lijkt alles al snel door te hebben. Bijvoorbeeld als we foto's van mijn man en ik laten zien dan weet ze me altijd aan te wijzen en dan roept ze 'mama!'. Echt knap is dat. Ander voorbeeld: als we haar iets te drinken geven dan slikt ze het vanzelf door (zal der man later leuk vinden )! Bij het kind van mijn zus deden de ouders zelf met hun handen een slokbeweging maken. Maar we hebben al een afspraak met de huisarts gemaakt dus ik wacht af wat die zegt.
pi_83256669
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 19:33 schreef walk-man het volgende:
Ook verveeld ze zich als ze op de kinderopvang is. Ik denk dat dit komt door haar hoogbegaafdheid.
Ze lijkt alles al snel door te hebben. Bijvoorbeeld als we foto's van mijn man en ik laten zien dan weet ze me altijd aan te wijzen en dan roept ze 'mama!'. Echt knap is dat. Ander voorbeeld: als we haar iets te drinken geven dan slikt ze het vanzelf door (zal der man later leuk vinden )! Bij het kind van mijn zus deden de ouders zelf met hun handen een slokbeweging maken. Maar we hebben al een afspraak met de huisarts gemaakt dus ik wacht af wat die zegt.
En als ze 4 is kan ze vliegen
  donderdag 24 juni 2010 @ 19:36:42 #271
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_83256720
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 19:35 schreef -sabine- het volgende:

[..]

En als ze 4 is kan ze vliegen
dan pas?
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
pi_83256817
Ik werk dagelijks met kinderen die in vele gevallen vreselijk moeite moeten doen om het laagste diploma op school (VMBO-Basis Beroepsgerichte leerweg) te halen, soms lukt dat niet eens. Ze vechten en doen hun stinkende best (meestal dan) en dan zet ik mij met liefde voor 1000% in.

En ik ben moeder van 2 slimme kinderen, ook voor hen zet ik me voor 1000% procent in.
Ik vind het belangrijk dat mijn kind lekker in zijn vel zit, dat ze zich niet hoeven te vervelen en vooral dat ze worden uitgedaagd om zich te ontwikkelen. En tja dat betekent in sommige gevallen dat ze soms andere dingen doen dan anderen. Maar dat wil niet zeggen dat ze meer of beter zijn dan anderen!

Ik verbaas me over de reactie hier van sommigen, terwijl ik dit topic geopend had om ouders die in een verglijkbare situatie zitten en die wellicht tegen dezelfde problemen aan lopen als wij doen te ontmoeten.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  donderdag 24 juni 2010 @ 19:44:06 #273
292014 appelfan
Pleegmama <3
pi_83256993
Ik vindt de reactie van walk-man niet leuk.
@muks Helaas is kind te jong (of kan je hb ook bij beeb van 1 maand herkennen? :p ) en heb ik enkel ervaring met autisme en hoge intelligentie.
  donderdag 24 juni 2010 @ 19:45:07 #274
305343 walk-man
Somewhere only we know
pi_83257044
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 19:44 schreef appelfan het volgende:
Ik vindt de reactie van walk-man niet leuk.
@muks Helaas is kind te jong (of kan je hb ook bij beeb van 1 maand herkennen? :p ) en heb ik enkel ervaring met autisme en hoge intelligentie.
Gelukkig ben je zelf niet de slimste. Dan is het ook makkelijker voor je kind om slimmer te zijn dan jij.
pi_83257438
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 19:38 schreef Muks het volgende:
Ik werk dagelijks met kinderen die in vele gevallen vreselijk moeite moeten doen om het laagste diploma op school (VMBO-Basis Beroepsgerichte leerweg) te halen, soms lukt dat niet eens. Ze vechten en doen hun stinkende best (meestal dan) en dan zet ik mij met liefde voor 1000% in.

En ik ben moeder van 2 slimme kinderen, ook voor hen zet ik me voor 1000% procent in.
Ik vind het belangrijk dat mijn kind lekker in zijn vel zit, dat ze zich niet hoeven te vervelen en vooral dat ze worden uitgedaagd om zich te ontwikkelen. En tja dat betekent in sommige gevallen dat ze soms andere dingen doen dan anderen. Maar dat wil niet zeggen dat ze meer of beter zijn dan anderen!

Ik verbaas me over de reactie hier van sommigen, terwijl ik dit topic geopend had om ouders die in een verglijkbare situatie zitten en die wellicht tegen dezelfde problemen aan lopen als wij doen te ontmoeten.
Het is ook lastig voor sommige mensen om te accepteren dat er erg slimme kinderen bestaan. TYpisch nederlands om net te doen of die niet bestaan, of gewoon gewoon zijn. Mijn vrouw knokt net zo hard als jij voor de toekomst van ZMLK kinderen, die halen meestal de praktijkschool niet eens. Net zo goed als deze kinderen er zijn en aandacht nodig hebben, zijn er ook kinderen die heel slim zijn en ook extra aandacht nodig hebben.

Jammer dat in Nederland de terreur van de middelmatigheid zo sterk geldt. Balkenende had het ooit over de zesjescultuur (helaas was zijn kabinet er een soort van epitoom van...).
Whatever...
pi_83257620
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 19:28 schreef Oxymoron het volgende:
[ afbeelding ]

Dit is de theorie van Monks. Meer theorieën zijn te vinden op de site van HIQ.
Het is slechts een theorie. Alhoewel ik het wel met Monk eens kan zijn dat motivatie en creativiteit wordt gehinderd door de omgeving... Dan rest alleen het hoge IQ. Ik ben bang dat dit in nederland vaker gebeurt dan nodig.

Ook in de andere theorieen zit wel iets. maar het blijven theorieen, elk met zinnige zaken. maar met weinig hard gedefinieerde pschylogisch grootheden.

Het maaiveld is niet zo hoog...
Whatever...
  donderdag 24 juni 2010 @ 20:14:22 #277
292014 appelfan
Pleegmama <3
pi_83258147
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 19:45 schreef walk-man het volgende:

[..]

Gelukkig ben je zelf niet de slimste. Dan is het ook makkelijker voor je kind om slimmer te zijn dan jij.
Dit laat ik niet over mij heen lopen! Taalfouten hebben niks met intelligentie te maken, meer uitleg is niet nodig.

Sorry muks dat ik het topic vervuil!
pi_83259128
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 20:14 schreef appelfan het volgende:

[..]

Dit laat ik niet over mij heen lopen! Taalfouten hebben niks met intelligentie te maken, meer uitleg is niet nodig.

Sorry muks dat ik het topic vervuil!
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 19:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Oh ik maakte een taavout. FF die 3 psychiaters bellen en zeggen dat hun testen nergens op sloegen, ik maakte een taalfout dus ik kan niet intelligenter zijn dan gemiddeld.

er zijn genoeg dingen die mensen doen of zeggen die geen zak te maken hebben met al dan niet hoogbegaafd zijn. personality goes a long way.

ts, je zegt het zelf al:
quote:
da's verder dan toch gewoon helemaal prima. gewoon doorgaan. elk kind verdient een ouder die zich 100% inzet en het beste wil voor het kind.ik wilde enkel kwijt dat hoogbegaafdheid niet het kind moet overschaduwen.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 24 juni 2010 @ 20:59:37 #279
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83259613
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 20:42 schreef simmu het volgende:

[..]

[..]

er zijn genoeg dingen die mensen doen of zeggen die geen zak te maken hebben met al dan niet hoogbegaafd zijn. personality goes a long way.

Weet ik. Het valt me gewoon hoe hoe er vooral in hb topics met een loep naar taalfouten gezocht wordt, en als ze er dan een vinden is het van ' ha ha nu heb ik ze!'.
pi_83259783
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 20:42 schreef simmu het volgende:

da's verder dan toch gewoon helemaal prima. gewoon doorgaan. elk kind verdient een ouder die zich 100% inzet en het beste wil voor het kind.ik wilde enkel kwijt dat hoogbegaafdheid niet het kind moet overschaduwen.
Jou reactie was het ook niet hoor Ik snap precies wat je bedoeld en dat is ook wat wij bedoelen en willen. Een kind moet kind kunnen zijn, maar dan wel op zijn eigen manier.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  donderdag 24 juni 2010 @ 22:04:11 #281
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_83262327
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 19:33 schreef walk-man het volgende:
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_83272359
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 20:59 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Weet ik. Het valt me gewoon hoe hoe er vooral in hb topics met een loep naar taalfouten gezocht wordt, en als ze er dan een vinden is het van ' ha ha nu heb ik ze!'.
maar in zowat elk topic van fok, plus de frontpage wordt zo gereageerd op taalfouten door de taalpolitie. dat heeft wederom niks te maken met hoogbegaafdheid.
pi_83272542
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 08:42 schreef simmu het volgende:

[..]

maar in zowat elk topic van fok, plus de frontpage wordt zo gereageerd op taalfouten door de taalpolitie. dat heeft wederom niks te maken met hoogbegaafdheid.
Nou ja, ik vindt is wel heel slecht natuurlijk.
pi_83274385
Ik gooi m'n eerdere vraag hier op herhaling: Hebben er hier mensen ervaring met het 'Het Digitaal handelingsprotocol hoogbegaafdheid (DHH)' of is dit misschien relatief nieuw? Ervaringen ermee? Hoe was het advies dat eruit kwam?
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
  vrijdag 25 juni 2010 @ 10:09:01 #285
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_83274694
Ik ken het niet Tearsong. Op onze school maken ze gebruik van het Sidi-R protocol. Persoonlijk kan ik me erg vinden in de benadering en zienswijze van Jan Kuipers.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_83278303
Ik ben er nog niet uit of het nu wel of niet beter is om hoogbegaafde kinderen snel te labelen en dan allerlei aparte behandelingen erop los te laten tot en met Leonardoscholen/klassen.
Uiteindelijk moeten ze toch functioneren in de samenleving en als ze opgroeien met het idee heel speciaal en anders te zijn..... wat voor gevolgen heeft dat?
Aan de andere kant: als het kind niet voldoende uitgedaagd wordt en rekening wordt gehouden met zijn behoeften... dan heeft dat ook weer gevolgen...
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 11:59:24 #287
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_83279223
Nederland is vooral een 'gemiddelden-cultuur', iedereen moet aan het gemiddelde voldoen. Dat zie je in zoveel gebieden terug en dat begint al in de wieg... (Je kind zit boven het gemiddelde, geef het minder te eten/je kind zit onder het gemiddelde, prop het vol ect.) Dat gebeurt op school net zo goed( kind kan nog niet lezen: extra bijles/kind kan al lezen: dat mag ze nog niet, dat doen we pas in groep drie) Bijstand idem, waardoor het 'financieel' gezien soms zelfs verstandiger is om in de bijstand te blijven zitten.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_83279874
Dat Nederland een 'gemiddelden-cultuur' is zeker zo. Elke afwijking van het gemiddelde wordt geproblematiseerd, gemedicaliseerd en de afwijkende moet zo snel als mogelijk is terug naar het gemiddelde.

Alleen de connectie met de Bijstand kan ik even niet meer volgen...
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 12:22:23 #289
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83280181
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:37 schreef Injetta het volgende:
.
Uiteindelijk moeten ze toch functioneren in de samenleving en als ze opgroeien met het idee heel speciaal en anders te zijn..... wat voor gevolgen heeft dat?
..
Mijn persoonlijke ervaring zegt dat je je juist speciaal gaat voelen als je de professor van de klas bent, ipv een van de 23 leerlingen in een talentenklasje

In het begin heb je wel iets van ' wauw', ik doe mee aan een programma voor de superslimmen! Maar alles went. Op een gegeven moment is het ook gewoon school, en zie je jezelf als die gemiddelde leerling die je ten opzichte van de groep ook bent.

Sterker nog, er zijn verschillende onderzoeken die zeggen dat als je een hoogbegaafd kind in een hoogbegaafden klasje zet, zijn zelfvertrouwen (op schools gebied) omlaag gaat.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 12:50:00 #290
12913 GreatWhiteSilence
pi_83281291
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 12:14 schreef Injetta het volgende:
Dat Nederland een 'gemiddelden-cultuur' is zeker zo. Elke afwijking van het gemiddelde wordt geproblematiseerd, gemedicaliseerd en de afwijkende moet zo snel als mogelijk is terug naar het gemiddelde.

Alleen de connectie met de Bijstand kan ik even niet meer volgen...
De mensen die veel verdienen moeten vrij veel afgeven, ten gunste van de mensen die weinig verdienen. Want ook mensen die weinig verdienen hebben recht op een tv, computer ect.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_83283216
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 12:50 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

De mensen die veel verdienen moeten vrij veel afgeven, ten gunste van de mensen die weinig verdienen. Want ook mensen die weinig verdienen hebben recht op een tv, computer ect.
Nou, vind de verschillen tussen mensen die echt veel geld hebben en mensen die weinig hebben nog best wel groot hoor.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 14:07:21 #292
12913 GreatWhiteSilence
pi_83284764
Dat ligt vaak niet aan de regering. Je zou verbaasd staan kijken hoeveel van de miljonairs miljonair zijn, simpelweg omdat ze zuinig zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door GreatWhiteSilence op 25-06-2010 14:14:20 ]
  vrijdag 25 juni 2010 @ 14:23:23 #293
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_83285547
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 13:32 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Nou, vind de verschillen tussen mensen die echt veel geld hebben en mensen die weinig hebben nog best wel groot hoor.
Het boeit mij niet t of de rijke 1 of 5 privéjets hebben. Als er maar een bepaald basisniveau gegarandeerd is (dat armsten bijvoorbeeld de middelen hebben om hun kinderen een eerlijke start te geven, en daarnaast zich nog een klein beetje genieten kunnen veroorloven).
pi_83295905
Ik kan het feit dat er bijstand is waardoor je niet in een doos op de straat hoeft te leven, en ook niet voortdurend honger hebt en zelfs nog een beetje van een zekere 'luxe' als een auto (alhoewel veel mensen in de bijstand zich dat toch echt niet kunnen veroorloven) en een tv hebt, in verband brengen met de enorme drang van Nederlanders dat iedereen aan gemiddelden dient te voldoen.
De instelling van de bijstand komt volgens mij voort uit andere principes nl. dat in zo'n rijk land als Nederland er geen mensen in absolute armoede hoeven te leven. Daarom hebben we hier geen sloppenwijken ala India bijv.

Dat gemiddelde syndroom heeft heel erg te maken met gedag, normen, waarden, fysiek, etc.
En het feit dat we ook nog eens heel overtuigd zijn dat iedereen zo moet zijn, want te veel variatie en afwijkingen kan de "gemiddelde" Nederlander niet aan....
pi_83295938
knip. Foutje...
pi_83303234
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 10:09 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik ken het niet Tearsong. Op onze school maken ze gebruik van het Sidi-R protocol. Persoonlijk kan ik me erg vinden in de benadering en zienswijze van Jan Kuipers.
Thanx...ik ga me eens inlezen want zowel Sidi-R als Jan Kuipers zeggen me nog bar weinig
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_83317518
Bij ons op school werken ze met Jan Kuipers. Ik herken het volledig.
pi_83335150
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:37 schreef Injetta het volgende:
Ik ben er nog niet uit of het nu wel of niet beter is om hoogbegaafde kinderen snel te labelen en dan allerlei aparte behandelingen erop los te laten tot en met Leonardoscholen/klassen.
Aan de andere kant: als het kind niet voldoende uitgedaagd wordt en rekening wordt gehouden met zijn behoeften... dan heeft dat ook weer gevolgen...
achja, je kunt natuurlijk best met de gewone wereld om leren gaan vanuit een voor jou wat geschiktere basisomgeving. Ergens waar je je veilig en begrepen voelt.

Ik ben ook tegen het afschaffen van ZMLK scholen voor bijvoorbeeld mensen met down-syndroom. Juist in een omgeving met mensen die ook allemaal iets hebben, zijn zij niet meer zo speciaal. Op een gewone school worden ze er continu aan herinnerd dat ze niet normaal zijn. Zo geldt dat ook voor hoogbegaafde kinderen
Whatever...
pi_83335797
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 20:15 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

achja, je kunt natuurlijk best met de gewone wereld om leren gaan vanuit een voor jou wat geschiktere basisomgeving. Ergens waar je je veilig en begrepen voelt.

Ik ben ook tegen het afschaffen van ZMLK scholen voor bijvoorbeeld mensen met down-syndroom. Juist in een omgeving met mensen die ook allemaal iets hebben, zijn zij niet meer zo speciaal. Op een gewone school worden ze er continu aan herinnerd dat ze niet normaal zijn. Zo geldt dat ook voor hoogbegaafde kinderen
gelukkig wordt er in het eggie gewoon gekeken naar het kind zelf en waar die het beste terecht kan. en ja: soms kan een downkindje dus gewoon naar een normale basisschool.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 21:23:17 #300
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_83337662
Ja en soms ook niet. Zo ook bij hoogbegaafde kinderen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')