Geen ideequote:
Die hoef ik niet te kennen omdat mijn wiskunde lerares daar een trucje voor had, dan hoefde je alleen binomcdf te kennen.quote:
Als het percentage al gegeven is moet je invnorm gebruikenquote:
Binomcdf.quote:Op zondag 11 april 2010 14:59 schreef julian6 het volgende:
[..]
Als het percentage al gegeven is moet je invnorm gebruiken
normalcdf is het aantal gegeven en moet je een % berekenen
binomiale verdeling snapte ik ook geen hout van.. had met moeite een 5,5 gehaald voor de toets
Wat houdt je tegen?quote:
Waarom niet?quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:47 schreef Zeroku het volgende:
Mag je bij combinaties en permutaties op je eindexamen gewoon nCr en nPr gebruiken?
Weet ik niet, ik dacht dat je het helemaal uit moest schrijven o.i.d. Maar als dat mag is het wel een heel stuk handiger.quote:
De vraag is wat de kans is om 31 te gooien.quote:Op donderdag 6 mei 2010 18:35 schreef Etsu het volgende:
Ik heb een vraagje.
Examen HAVO 2009 tv. 2 vraag 18.
Weet iemand hoe ze op 81 komen? :S En 32? :S
Wat snap je niet aan de Geursorteerproef? De vraagstelling bij 9 en verder of de inleiding van de opgave?quote:Nja, heb het hele examen gemaakt, vraag 18 en opgave 'Geursorteerproef' overgeslagen (snapte werkelijk er niets van), nagekeken: 7,3.
Dus ben dik tevreden.
Als je zegt dat het "zonder teruglegging" is, dan zou dat inhouden dat na elke worp er 1 vlak van de dobbelsteen afvalt en nooit meer gegooid kan worden, is dat het geval hier?quote:Op donderdag 6 mei 2010 19:01 schreef Etsu het volgende:
10 10 10 1
10 10 1 10
10 1 10 10
1 10 10 10
x 2 (aangezien er 2x 1 is)
= 8?
En het is zonder teruglegging, toch?
Om bij 10 te beginnen:quote:9 wist ik wel, maar 10, 11, 12 en 13 snapte ik werkelijk niets van..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You can see my personality being reflected in this post: 1 part Intelligence and 3 parts Awesomeness.
Oeps... Ik bedoelde natuurlijk met teruglegging.quote:Op donderdag 6 mei 2010 19:14 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Als je zegt dat het "zonder teruglegging" is, dan zou dat inhouden dat na elke worp er 1 vlak van de dobbelsteen afvalt en nooit meer gegooid kan worden, is dat het geval hier?
Waarom het met 2 vermenigvuldigen, dat neem je gewoon mee in de kans dat je "1" gooit.
Je schreef daarvoor juist 4 rijtjes met mogelijkheden uit. Dit zijn al de mogelijke manieren waarop je 31 kunt gooien. Wat is de kans per rijtje dat dat rijtje plaatsvindt?
Wat is dan de totale kans?
quote:[..]
Om bij 10 te beginnen:
Uit de inleiding van deze som blijkt dat de hond persoon A in allebei de rijen moet identificeren door te ruiken. Maar, in dit geval willen ze dat je berekent wat de kans is dat de hond willekeurig persoon A uit allebei de rijtjes pikt en hiermee kun je dan de kans op afkeuring berekenen.7 potjes per rij, 1 potje uit de rij is juist.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
1/7 per rij.
2 rijen = (1/7)^2 = 0,0204081633 om goed te doen.
Maar de vraag is om niet goed te doen, dus 1-0,0204081633 = 0,980
Ik snap hem al.
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2010 20:16:26 ]
Geen idee hoe je het op je grafische rekenmachine invult, maar dit zou je zonder moeten kunnen doen. Het gaat er namelijk om dat je begrijpt wat je doet, niet hoe je het intoetst.quote:Op donderdag 6 mei 2010 20:16 schreef Etsu het volgende:
[..]
Oeps... Ik bedoelde natuurlijk met teruglegging.
2x omdat je één van de twee 1 krijgt?
Kans per rijtje dat dat rijtje plaats vindt is binompdf(4,1/4,1)?![]()
Helemaal goed.quote:7 potjes per rij, 1 potje uit de rij is juist.
1/7 per rij.
2 rijen = (1/7)^2 = 0,0204081633 om goed te doen.
Maar de vraag is om niet goed te doen, dus 1-0,0204081633 = 0,980
Ik snap hem al.
1/4 oftewel 0,25?quote:Op donderdag 6 mei 2010 20:30 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Geen idee hoe je het op je grafische rekenmachine invult, maar dit zou je zonder moeten kunnen doen. Het gaat er namelijk om dat je begrijpt wat je doet, niet hoe je het intoetst.
Die 2x moet helemaal niet worden meegenomen in de vermenigvuldiging, want:
Wat is de kans dat je met deze dobbelsteen een 1 gooit?
Wat is de kans dat je met deze dobbelsteen een 10 gooit?
Wat is dan nu de kans op het eerste rijtje dat je net gaf in deze volgorde(10, 10, 10, 1)?
Wat is dan nu de kans op het tweede rijtje (10, 10, 1, 10)?
enz. tot het 4e rijtje.
Wat is dan de kans dat één van deze vier rijtjes zich voordoet, ongeacht welke?
Als je zin in hebtquote:[..]
Helemaal goed.![]()
Moet ik voor 11, 12 en/of 13 nog wat hints geven?
Ik had een aantal vragen onder elkaar gezet. Het is de bedoeling om ze allemaal te beantwoorden, zodat je hopelijk inziet wat er in deze opgave gebeurt.quote:
Opgave 11, twee vragen vooraf:quote:[..]
Als je zin in hebt
1. 2/6 = 0,333quote:Op donderdag 6 mei 2010 20:53 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Ik had een aantal vragen onder elkaar gezet. Het is de bedoeling om ze allemaal te beantwoorden, zodat je hopelijk inziet wat er in deze opgave gebeurt.
Even een extra vraag, die erop lijkt, maar makkelijker is:
Stel je hebt een normale dobbelsteen (6 zijden, genummerd 1 t/m 6) en je moet er twee keer mee gooien. Wat is de kans dat je in totaal 3 gooit als je de twee worpen optelt?
Als je deze vraag begrijpt, dan kun je hem vertalen naar de vraag in dit examen.
Bij 10 heb ik berekend hoeveel de kans is dat een hond uit het rijtje een verkeerd potje kiest, dit bij twee rijtjes.quote:[..]
Opgave 11, twee vragen vooraf:
Wat heb je precies bij opgave 10 berekend? Wat moet je volgens jou bij opgave 11 berekenen?
Bijna. 1 en 2 zijn goed. Bij 3 t/m 6 moet je opletten wat je hier allemaal met elkaar vermenigvuldigt.quote:Op donderdag 6 mei 2010 21:54 schreef Etsu het volgende:
[..]
1. 2/6 = 0,333
2. 4/6 = 0,667
3. (4/6)^3x2/6x4nCr1 = 0,395
4. (4/6)^3x2/6x4nCr1 = 0,395
5. (4/6)^3x2/6x4nCr1 = 0,395
4. (4/6)^3x2/6x4nCr1 = 0,395
Of niet?
Niet helemaal:quote:1 + 2
2 + 1
Dus 2/6 = 0,333
Klopt!quote:Bij 10 heb ik berekend hoeveel de kans is dat een hond uit het rijtje een verkeerd potje kiest, dit bij twee rijtjes.
Bij 11 moet je berekenen hoeveel de kans is dat een hond weer fout kiest, bij de beide proeven.
Dus 1/7x1/7 = 0,020, en 1/6x1/6 (aangezien een potje weggaat) = 0,028
Zoals je zelf al aangeeft in deze opgave 11 moet een hond eerst "fout" kiezen bij persoon A EN daarna ook nog eens "fout" kiezen bij persoon X.quote:Moet je dan optellen?
Dit kun je het beste met je GR doen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 22:06 schreef Neo-Mullen het volgende:
Lap zeg, ik kom in dat examen niet verder bij vraag 8 over de standaardafwijking van de 65-80 jarigen
Klopt idd, ik heb ook nog ff het boek open geslagen en gekeken.quote:Op donderdag 6 mei 2010 23:05 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Dit kun je het beste met je GR doen.
Bedenk wat er is gegeven in de opgave. Je weet dat 10% (=0,1) van de 65-80-jarigen groter is dan die 170,6cm. Het gemiddelde van de groep 65-80-jarigen is 161,1cm en de lengte is normaal verdeeld.
Als 0,1 deel van deze groep 65-80-jarigen groter is dan 170,6cm, dan is 0,9 deel kleiner.
Je zou dan bijvoorbeeld in je GR mbv de (eventueel inverse) normale verdeling de standaard afwijking kunnen "schatten" door te proberen.
Volgensmij hoorde bij '08 ook afgeleides, die hoort er nu niet meer bij.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:27 schreef Gaijin het volgende:
Ik heb van mijn leraar de examens van '08 en '09 gekregen. Is dat dezelfde stof als vorig jaar, of is er ook stof bij die je niet meer hoeft te leren?
De vragen die je minder goed begreep gaan oefenen mss?quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:35 schreef patje_ het volgende:
Heb het examen 2009 tijdvaak 1 gemaakt en hij viel me erg tegen ondanks dat ik toch een 6,3 sta voor Wiskunde en goede punten haal.
Iemand nog tips?
Wat vind je lastig aan het onderwerp kansbomen?quote:Op woensdag 12 mei 2010 18:09 schreef Deezertje het volgende:
2009, tijdvak 1 is gewoon erg moeilijk.
Hopen dat er dit jaar in tijdvak 1 geen kansboom tekenen zit
Op die site staan overigens alleen VWO examens.quote:Op woensdag 12 mei 2010 19:05 schreef patje_ het volgende:
Ja klopt, vond hem echt lastig, tijdvaak 1 2009. Nog ff goed oefenen en op de site van Twente acedamy kijken.
Veel mensen zie ik 2008, tijdvak 2 maken. Is deze makkelijker en beter te doen dan 2009? en het is neem ik aan gewoon dezelfde stof?
Ja klopt, maar bij uitleg, staan wel handige dingen.quote:Op woensdag 12 mei 2010 20:21 schreef julian6 het volgende:
[..]
Op die site staan overigens alleen VWO examens.
Wij hebben maar twee wiskunde boeken en geen hoofdstuk 10quote:Op donderdag 13 mei 2010 13:15 schreef patje_ het volgende:
[..]
Ja klopt, maar bij uitleg, staan wel handige dingen.
Vanmorgen deze link tegengekomen: http://img30.imageshack.us/img30/7739/scanwiskunde.jpg , misschien ook handig voor mensen hier.
Dalijk dit even oefenen en dan examen van 2009 tijdvaak 2 maken.
Ik denk dat je bij het invoeren van de formule een typfoutje hebt gemaakt. Het is -39,5x2, negatief dus. Als je dan beide grafieken tekent dan zie je dat 150000 de grafiek van Y1 op twee punten snijdt, op ongeveer 54 en ongeveer 185.quote:Op donderdag 13 mei 2010 13:19 schreef Sanar het volgende:
Ik had een vraag over deze opgave:
Er blijkt bij benadering een kwadratisch verband te bestaan tussen S en N. Je
kunt dat ook in figuur 2 zien: de punten liggen bij benadering op een parabool.
Het verband wordt gegeven door de formule:
S= −39,5N2 + 9450N− 245000
Als de oogst groter is dan 150 000 ton, moet de fabriek uitzendkrachten inhuren.
3 Bereken met behulp van de formule hoeveel millimeter neerslag er dan gevallen
moet zijn.
wat ik deed:
y1: 39,5x^2+9450x-245000
y2: 150000
Intersect geeft x= 185,26
Dit snap ik nog allemaal maar dan staat er bij het antwoord:
De antwoorden (ongeveer) 54 en (ongeveer) 185 mm
Hoe kom je aan de 54 moet je die aflezen uit de tabel die erbij staat? (2008 tijdvak1)
Dus moet je kijken bij 150000 en dan bij aantal mm? Volgens mij, hoop ik, geef ik zelf al antwoord op me vraag maar wil het even voor 100% zeker weten. Dit heb ik nooit helemaal gesnapt.
Nee ik had het wel goed ingevoerd maar hier verkeerd neergezetquote:Op donderdag 13 mei 2010 13:25 schreef Butterfly91 het volgende:
[..]
Ik denk dat je bij het invoeren van de formule een typfoutje hebt gemaakt. Het is -39,5x2, negatief dus. Als je dan beide grafieken tekent dan zie je dat 150000 de grafiek van Y1 op twee punten snijdt, op ongeveer 54 en ongeveer 185.
Als ik die grafiek teken (TI-84) dan krijg ik een bergparabool die op twee plekken gesneden wordt door y=150000. Als er twee snijpunten zijn dan kiest de 'intersect-functie' de dichtstbijzijnde volgens mij. Voor dat andere snijpunt moet je dat puntje even scrollen naar de andere kant van de parabool en dan als het goed is moet hij hem geven. (het klinkt heel vaag, maar ik hoop dat je het snapt).quote:Op donderdag 13 mei 2010 13:29 schreef Sanar het volgende:
[..]
Nee ik had het wel goed ingevoerd maar hier verkeerd neergezet![]()
Maar ik krijg dan een grafiek gebruik intersect en krijg dan dus x=185,26 en y= 150000. Maar ik snap nooit hoe je dan aan dat tweede getal komt van 54. Aflezen? Of moet je nog wat doen met de rekenmachine?
Ik snap hem nuquote:Op donderdag 13 mei 2010 13:33 schreef Butterfly91 het volgende:
[..]
Als ik die grafiek teken (TI-84) dan krijg ik een bergparabool die op twee plekken gesneden wordt door y=150000. Als er twee snijpunten zijn dan kiest de 'intersect-functie' de dichtstbijzijnde volgens mij. Voor dat andere snijpunt moet je dat puntje even scrollen naar de andere kant van de parabool en dan als het goed is moet hij hem geven. (het klinkt heel vaag, maar ik hoop dat je het snapt).
Maar hij moet wel 2 punten geven iig, ze zijn af te lezen.
Je kan ook gewoon bundel bestellen voor een tientje op bol.com heb je hem de volgende dag op de deurmat als je voor 5 uur besteldquote:Op dinsdag 11 mei 2010 16:33 schreef scholiertjeh het volgende:
Ik moet ook uit de boeken leren, omdat ik ook geen examenbundel heb. Maar mijn vraag is, welke hoofstukken je nou niet moet leren uit getal en ruimte. Ik hoor namelijk van verschillende mensen, dat je hfst 4 en 7 niet hoeft te leren.
Dinsdagquote:Op donderdag 13 mei 2010 16:31 schreef Neo-Mullen het volgende:
Morgen ff maken die van 2009wanneer hebben we wiskunde eigenlijk?
Teringquote:Op donderdag 13 mei 2010 16:34 schreef poffu het volgende:
[..]
Dinsdag
Ik heb nog 0 oefenexamens gemaakt, alleen een paar opgaves per onderdeel... morgen maar is een 2008 examen maken en daarna die van 2009
Ik denk dat haakjes het toverwoord is bij deze som.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:52 schreef julian6 het volgende:
Kan iemand mij helpen. Ik wil de volgende vergelijking oplossen:
2.5 = 10 . X . 70 / 35 . (100-5)
Dat doe ik altijd via de Calc Intersect funcite van mijn GR, maar er komt een getal uit ergens in de honderden terwijl dat volgens het correctiemodel 12 moet zijn. De vraag gaat over hoeveel m² je kunt verfen met 2.5 liter verf (12 m² dus).
Deze vraag staat in 2009 tijdvak II maar kom er echt niet uit
Heel herkenbaarquote:Op donderdag 13 mei 2010 17:07 schreef julian6 het volgende:
Grappig dat steeds als ik een vraag oplos ik weer vertrouwen krijg in dit examen. Terwijl ik als ik een vraag niet kan oplossen de moed me gelijk weer in de schoenen zakt
Ik ook.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:48 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Teringdat is al gauw
Gelukkig sta ik voor m'n se's een 7,3
zou mooi zijn als ik met een 7,7 gemiddeld een 7,5 = 8 kan staan op m'n diploma
Die vraag 18 van die vuilniszakken kom ik alleen niet uit verder wel te doenquote:Op donderdag 13 mei 2010 15:55 schreef julian6 het volgende:
Wat is dat examen van 2009 kut zegVooral die vragen over die kussens en vuilniszakken en de daarop volgende binomiale verdelings-opgaven. Snap er echt geen hout van
ik nietquote:Op donderdag 13 mei 2010 17:25 schreef Visual het volgende:
[..]
Die vraag 18 van die vuilniszakken kom ik alleen niet uit verder wel te doen
quote:Op donderdag 13 mei 2010 17:57 schreef Forever152 het volgende:
[..]
Ken je de optie ZOOMFIT? Die helpt je om een geschikte window te kiezen.
Ja AUTO met de CASIO maar vindt niet altijd het snijpuntquote:Op donderdag 13 mei 2010 17:57 schreef Forever152 het volgende:
[..]
True.quote:Op donderdag 13 mei 2010 17:59 schreef julian6 het volgende:
maar dan hoef je alleen maar de window instelling een klein beetje te verruimen, bespaart je alsnog wat tijd
Mijn dank is grootquote:Op donderdag 13 mei 2010 17:57 schreef Forever152 het volgende:
[..]
Solver.quote:Op donderdag 13 mei 2010 18:20 schreef julian6 het volgende:
Iemand bekend met het uitrekenen van een onbekende standaarddeviatie? Als je wel weet wat een bepaald % voldoet aan iets (bv 10% komt boven dit)
Doe eens een voorbeeld.quote:Op donderdag 13 mei 2010 18:20 schreef julian6 het volgende:
Iemand bekend met het uitrekenen van een onbekende standaarddeviatie? Als je wel weet wat een bepaald % voldoet aan iets (bv 10% komt boven dit)
De opdracht met de lengte van 65-80 jarigen toch? Daar kwam ik ook niet uitquote:Op donderdag 13 mei 2010 18:20 schreef julian6 het volgende:
1. Wat weet je?quote:Uit datzelfde Belgische onderzoek bleek dat de lichaamslengte van de 18- tot
65-jarigen normaal verdeeld is met een gemiddelde van 170,6 cm en een
standaardafwijking van 9,4 cm.
Voor de 65- tot 80-jarigen is de lichaamslengte ook normaal verdeeld. De
gemiddelde lichaamslengte is 161,1 cm. Verder is bekend dat zo’n 10% van de
65- tot 80-jarigen langer is dan de gemiddelde lengte van de 18- tot 65-jarigen
Bereken de standaardafwijking van de lichaamslengte van de 65- tot 80-jarigen
in millimeters nauwkeurig.
Gewoon trial & error dus.quote:Op donderdag 13 mei 2010 19:20 schreef Etsu het volgende:
Intresecten, maar vind ik persoonlijk echt kut.
Heb geen kabeltje.quote:Op donderdag 13 mei 2010 19:28 schreef Etsu het volgende:
Tja, in die paar dagen tijd proberen solver erop te krijgen? Vraag 't aan je docent(e), misschien dat die 't weet.
Of iemand hier op FOK.
Je kan toch ook gewoon:quote:
Voor de tussenstappen krijg je ook al punten. Je moet laten zien hoe je aan die getallen bent gekomen. Als ik jou was zou ik sowieso die gegevens opschrijven, aangezien je dan een veel beter overzicht krijgt over de opgave. En trouwens, whats the big deal? Het is alleen maar mooi meegenomen als je op zo'n makkelijke manier punten kan scoren.quote:Op donderdag 13 mei 2010 19:56 schreef julian6 het volgende:
Die wiskunde zeikerds met hun kut correctiemodel
De vraag is: De groeifactor per jaar is 1.0275. Wat is de groeifactor per dag?
Schrijf ik op: 1.0275^(1/365) = antwoord
staat in hun boekje:
14 maximumscore 3
• De groeifactor per jaar is 1,0275 1p
• De groeifactor per dag is 1,0275( 365 ) 1p
• Het antwoord is 1,000074328 1p
dat staat toch al in de fokkin opgave?! waarom zou je dat in hemelsnaam opschrijven
Kan ook idd.quote:Op donderdag 13 mei 2010 19:56 schreef Forever152 het volgende:
[..]
Je kan toch ook gewoon:
y1: normalcdf(lg, rg, gem, X) (uiteraard zijn alle getallen behalve X gegeven, X = standaardafwijking)
y2: kans (dus een getal tussen 0 en 1)
dan ZOOMFIT en dan intersecten?
das toch niet zo moeilijk?
Ziekquote:Op donderdag 13 mei 2010 19:58 schreef Etsu het volgende:
Slaat ook nergens op... Maar zouden de docenten je daarop straffen als je het niet hebt bijstaan maar het antwoord wel goed hebt enzo?
Edit: ja dus.
Dat heb ik mij ook een tijd afgevraagd. Je hebt een vraag, en het is aan jou om die vraag op te lossen. Als je antwoord klopt, wat is er dan niet goed dat je niet alle punten verdiend? Je zou ook gewoon het antwoord kunnen opschrijven zonder enige berekening erbij, maar zo simpel is het blijkbaar niet. Terwijl je er later in je leven juist heel veel aan hebt als je simpel en doelgericht kan nadenken maar tsja..quote:Op donderdag 13 mei 2010 20:05 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Ziekje geeft antwoord op de vraag en nog krijg je NIET het maximum aantal punten. Zou niet mogen.
Nee maar stel: je hebt een som waarbij 3 punten te verdienen vallen. In dit geval hoef je alleen het antwoord op te schrijven, als je die dus fout hebt.. ben je 3 punten kwijt.quote:Op donderdag 13 mei 2010 20:09 schreef julian6 het volgende:
[..]
Dat heb ik mij ook een tijd afgevraagd. Je hebt een vraag, en het is aan jou om die vraag op te lossen. Als je antwoord klopt, wat is er dan niet goed dat je niet alle punten verdiend? Je zou ook gewoon het antwoord kunnen opschrijven zonder enige berekening erbij, maar zo simpel is het blijkbaar niet. Terwijl je er later in je leven juist heel veel aan hebt als je simpel en doelgericht kan nadenken maar tsja..
Dat je de berekening moet opschrijven snap ik, want de vraag luidt: bereken de groeifactor per dag.quote:Op donderdag 13 mei 2010 20:13 schreef Forever152 het volgende:
[..]
Nee maar stel: je hebt een som waarbij 3 punten te verdienen vallen. In dit geval hoef je alleen het antwoord op te schrijven, als je die dus fout hebt.. ben je 3 punten kwijt.
Stel: je moet nu ook de tussenstappen opschrijven, je schrijft daarbij alleen de gegeven getallen op, maar het antwoord ontbreekt. Toch krijg je hiervoor 1 punt.
Zoals ik al zei: het is toch zeer gemakkelijk om hier punten mee te scoren?
Oh, en als je een doorrekenfout hebt dan zou dat betekenen dat je heel de vraag fout hebt in jouw geval. Terwijl, in geval van het moeten opschrijven van de tussenstappen een doorrekenfout slechts 1 punt aftrek geeft (bv. grove afrondingsfouten).
Ik zie het meer als een voordeel eigenlijk.
Nice, ik loop al 6 jaar te keihard te falen met intersect maar door jou post snap ik het zomaar.quote:Op donderdag 13 mei 2010 13:33 schreef Butterfly91 het volgende:
[..]
Als ik die grafiek teken (TI-84) dan krijg ik een bergparabool die op twee plekken gesneden wordt door y=150000. Als er twee snijpunten zijn dan kiest de 'intersect-functie' de dichtstbijzijnde volgens mij. Voor dat andere snijpunt moet je dat puntje even scrollen naar de andere kant van de parabool en dan als het goed is moet hij hem geven. (het klinkt heel vaag, maar ik hoop dat je het snapt).
Maar hij moet wel 2 punten geven iig, ze zijn af te lezen.
daar heb je dan ook weer gelijk in.quote:Op donderdag 13 mei 2010 20:13 schreef Forever152 het volgende:
[..]
Nee maar stel: je hebt een som waarbij 3 punten te verdienen vallen. In dit geval hoef je alleen het antwoord op te schrijven, als je die dus fout hebt.. ben je 3 punten kwijt.
Stel: je moet nu ook de tussenstappen opschrijven, je schrijft daarbij alleen de gegeven getallen op, maar het antwoord ontbreekt. Toch krijg je hiervoor 1 punt.
Zoals ik al zei: het is toch zeer gemakkelijk om hier punten mee te scoren?
Oh, en als je een doorrekenfout hebt dan zou dat betekenen dat je heel de vraag fout hebt in jouw geval. Terwijl, in geval van het moeten opschrijven van de tussenstappen een doorrekenfout slechts 1 punt aftrek geeft (bv. grove afrondingsfouten).
Ik zie het meer als een voordeel eigenlijk.
Oh ja die windowinstellingen, ik pruts altijd maar wat met zoomfit > zoom out > zoom in tot het er acceptabel uitziet, maar zijn er ook nog wat truukjes om die windowinstellingen snel goed te krijgen?quote:Op donderdag 13 mei 2010 20:18 schreef julian6 het volgende:
[..]
daar heb je dan ook weer gelijk in.
Heb nog een vraag: Wanneer je een vraag oplost dmv y1 en y2 en intersect enzo, moet je dan ook de windowinstellen erbij zetten enzo?
je snapte toch wel wat die 'guess?' betekende?quote:Op donderdag 13 mei 2010 20:18 schreef honkhonk het volgende:
[..]
Nice, ik loop al 6 jaar te keihard te falen met intersect maar door jou post snap ik het zomaar.
Thanks man.
Oh en al die shit over ''Solver'' hierboven, komop zeg, echt of je dat krijgt op het eindexamen.
hoe kan je eigenlijk uitzoomen? als ik zoom > 3 doe gebeurt er nietsquote:Op donderdag 13 mei 2010 20:20 schreef honkhonk het volgende:
[..]
Oh ja die windowinstellingen, ik pruts altijd maar wat met zoomfit > zoom out > zoom in tot het er acceptabel uitziet, maar zijn er ook nog wat truukjes om die windowinstellingen snel goed te krijgen?
Nog nooit van gehoord. Ik heb m'n windowinstellingen altijd op 1000 staan zodat het altijd wel binnen de window valtquote:Op donderdag 13 mei 2010 20:18 schreef julian6 het volgende:
[..]
daar heb je dan ook weer gelijk in.
Heb nog een vraag: Wanneer je een vraag oplost dmv y1 en y2 en intersect enzo, moet je dan ook de windowinstellen erbij zetten enzo?
Ziet het er dan niet meestal alsnog super verneukt uit als je alles op - danwel + 1000 zet? Bij mij wel in ieder geval.quote:Op donderdag 13 mei 2010 20:23 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Nog nooit van gehoord. Ik heb m'n windowinstellingen altijd op 1000 staan zodat het altijd wel binnen de window valt
dan veranderen die window instellingen terug naar de fabrieksinstellingenquote:Op donderdag 13 mei 2010 20:24 schreef honkhonk het volgende:
Je moet natuurlijk wel nog een keer op enter drukken
Boeie, het gaat om de uitkomst van intersectquote:Op donderdag 13 mei 2010 20:24 schreef honkhonk het volgende:
Je moet natuurlijk wel nog een keer op enter drukken
Oh en
[..]
Ziet het er dan niet meestal alsnog super verneukt uit als je alles op - danwel + 1000 zet? Bij mij wel in ieder geval.
Kans berekenen hoe groot hij potje A × A bij elkaar ruikt en daarna X × Xquote:Op donderdag 13 mei 2010 20:44 schreef julian6 het volgende:
Bij het willekeurig aanwijzen van potjes is de kans dat de geursorteerproef
geldt als bewijs dat de verdachte het misdrijf heeft gepleegd, gelukkig erg klein.
De hond moet dan namelijk eerst de beide potjes A kiezen en daarna de beide
potjes X.
4p 11 Bereken deze kans.
meer mensen die dit niet begrepen? Ik snapte niet of ze nou bedoelden dat de hond willekeurig potjes aanwees of dat hij de juiste potjes aanwees. (Dus de kans op succes, op de kans op geen succes)
Bij het willekeurig aanwijzen van potjes is de kans dat de geursorteerproefquote:Op donderdag 13 mei 2010 20:54 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Kans berekenen hoe groot hij potje A × A bij elkaar ruikt en daarna X × X
quote:Op donderdag 13 mei 2010 21:14 schreef julian6 het volgende:
[..]
Bij het willekeurig aanwijzen van potjes is de kans dat de geursorteerproef
geldt als bewijs dat de verdachte het misdrijf heeft gepleegd, gelukkig erg klein.
De hond moet dan namelijk eerst de beide potjes A kiezen en daarna de beide
potjes X.
ik dacht dus de kans dat hij de goede aanwijst en de schuldige dus in de bak beland
maar er staat '..is gelukkig erg klein.' dus toen had het kwartje wel moeten vallen ja.
Gewoon ff duidelijk lezen en desnoods de getallen ff op een rijtje zetten. Soms schiet ie je dan ineens te binnen.quote:Op donderdag 13 mei 2010 21:21 schreef julian6 het volgende:
ja, maar denk niet dat als dezelfde vraag in een andere vorm terugkomt op het examen dat ik 'm dan ook heb.
Je moet wel eerst op alpha gedrukt hebben ehquote:Op donderdag 13 mei 2010 20:05 schreef julian6 het volgende:
@Etsu, ik druk op enter als ik alles heb ingevuld maar er gebeurt niks?
Ik snap het nu ietsjes meer...quote:Als de opdracht krijgt die te maken heeft met n keer een handeling uitvoeren
waarbij de kans p is, heb je te maken met een binomiale verdeling.
Kun je dan helpen met deze vraag:quote:
Bereken in minuten nauwkeurig de kleinste waarde van m waarvoor dit nogquote:Een fabriek maakt batterijen, en wil graag dat zijn producten zo lang mogelijk
meegaan. Daarom doen ze dagelijks steekproeven om te kijken hoe lang de
batterijen meegaan.
Ervaring leert dat de standaarddeviatie 50 minuten is. Het gemiddelde is echter
nog niet bekend.
De fabrikant wil ervoor zorgen dat hoogstens 7% van de baterijen uit een
dagproductie een levensduur heeft van minder dan 8,5 uur.
Dat kan met >Frac (staat in de catalogus van de TI-84)quote:Op donderdag 13 mei 2010 23:01 schreef julian6 het volgende:
weet iemand toevallig hoe je een decimaal getal bv 0.1975 naar een breuk kunt omrekenen met je GR?
hoe kan je een 3,3 staan voor je SE en een 7,2 halen voor je CE ?quote:Op vrijdag 14 mei 2010 16:53 schreef Neo-Mullen het volgende:
Tijdvak 1 van 2009 gemaakt
7,2ik heb een 7,7 nodig voor 't examen
HELD!quote:Op donderdag 13 mei 2010 23:45 schreef julian6 het volgende:
Voor de mensen die de normale en binomiale verdeling nog niet zo goed snappen een handig pdf'je:
http://paul.luminos.nl/download/document/wiskude_verdeling.pdf
Sta een 7,3 voor mn SE. Typfoutje denk ikquote:Op vrijdag 14 mei 2010 18:15 schreef SeeNoEvil het volgende:
[..]
hoe kan je een 3,3 staan voor je SE en een 7,2 halen voor je CE ?
quote:Op donderdag 13 mei 2010 23:45 schreef julian6 het volgende:
Voor de mensen die de normale en binomiale verdeling nog niet zo goed snappen een handig pdf'je:
http://paul.luminos.nl/download/document/wiskude_verdeling.pdf
quote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:21 schreef julian6 het volgende:
snapt iemand dit?
Een proefwerk bestaat uit meerkeuzevragen met bij iedere vraag vier mogelijke antwoorden. Een leerling gokt de antwoorden op de laatste drie vragen. Laat zien dat de kans op slechts één goed antwoord in de laatste drie vragen gelijk is aan P(1=goed) = 27/64
Ohjaquote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:33 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
4 nCr 1 * 1/4 * (3/4)2 = 0,421875 = 27/64
Ik word nog eens goed in wiskunde.![]()
Sorry, zie de edit, ik had per ongeluk op 4 nCr 1 ipv 3 nCr 1 ingetypt.quote:
Je hebt gelijk. Typfoutje van mij. Op mijn rekenmachine had ik ook 3 nCr 1 gedaan.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:41 schreef Lonsje het volgende:
is het niet 3ncr1 = 3
3 x ¼ x ¾^3 = 0.3164
dus er zijn 3 mogelijkheden,je wilt er 1 goed rest fout
Edit: ik heb een fout gemaakt zo te zien weet iemand wat ik fout doe?
quote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:41 schreef Lonsje het volgende:
is het niet 3ncr1 = 3
3 x ¼ x ¾^3 = 0.3164
nog eens edit kut lol moest 4 vragen ipv 3
dan word het
is het niet 4ncr1 = 4
4 x 0,25 x 0,75;^3 = 0.421875
quote:Op zondag 9 mei 2010 21:06 schreef Tamashii het volgende:
Heeft iemand hier nog een bestandje voor wiskunde voor in de rekenmachine?
Leer eens lezen johquote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:41 schreef Lonsje het volgende:
is het niet 3ncr1 = 3
3 x ¼ x ¾^3 = 0.3164
nog eens edit kut lol moest 4 vragen ipv 3
dan word het
is het niet 4ncr1 = 4
4 x 0,25 x 0,75;^3 = 0.421875
Ik denk dat ik hem met mijn typfout van 4 nCr 1 in de war heb gebrachtquote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:56 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Leer eens lezen joh. Er staan toch maar drie vragen.
haha jaquote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:57 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik denk dat ik hem met mijn typfout van 4 nCr 1 in de war heb gebracht
Moet je nu steeds de n handeling * p(kans op succes) * p(kans op geen succes)² berekenen?quote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:56 schreef -Strawberry- het volgende:
het is niet 4 nCr 1
want je hebt maar 3 vragen om onderling mee combinaties te maken, en dat kan op 3 nCr 1 = 3 manieren
3 * 1/4 * (3/4)2 = 27/64
Aantal mogelijkheden * p(kans op succes)^x * p(kans op geen succes)^xquote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:05 schreef julian6 het volgende:
[..]
Moet je nu steeds de n handeling * p(kans op succes) * p(kans op geen succes)² berekenen?
.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:05 schreef julian6 het volgende:
[..]
Moet je nu steeds de n handeling * p(kans op succes) * p(kans op geen succes)² berekenen?
Ok. In dit geval dus het aantal mogelijkheden 4 per vraag?quote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:06 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Aantal mogelijkheden * p(kans op succes)^x * p(kans op geen succes)^x
Dit kan op meerdere manieren! (a)quote:Op zaterdag 15 mei 2010 12:21 schreef julian6 het volgende:
snapt iemand dit?
Een proefwerk bestaat uit meerkeuzevragen met bij iedere vraag vier mogelijke antwoorden. Een leerling gokt de antwoorden op de laatste drie vragen. Laat zien dat de kans op slechts één goed antwoord in de laatste drie vragen gelijk is aan P(1=goed) = 27/64
Nee. Aantal mogelijkheden is 3 nCr 1. Je hebt drie vragen, waarvan je er een goed moet hebben. En dat kan op drie manieren.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:10 schreef julian6 het volgende:
[..]
Ok. In dit geval dus het aantal mogelijkheden 4 per vraag?
Shit ik zat steeds met mn hoofd bij die 4 mogelijkheden per vraagquote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:11 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Nee. Aantal mogelijkheden is 3 nCr 1. Je hebt drie vragen, waarvan je er een goed moet hebben. En dat kan op drie manieren.
er zijn 2 mogelijkheden per vraag, maar de kans op goed antwoord is 0,25 en fout is 0,75quote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:13 schreef julian6 het volgende:
[..]
Shit ik zat steeds met mn hoofd bij die 4 mogelijkheden per vraag
Maar ik snap het nu geloof ik, ik zet die formule iig in de me GR
Die eerste x staat voor succes toch? en de 2e op geensucces?quote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:06 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Aantal mogelijkheden * p(kans op succes)^x * p(kans op geen succes)^x
Jep.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:20 schreef julian6 het volgende:
[..]
Die eerste x staat voor succes toch? en de 2e op geensucces?
Met de GR kan je er een breuk van maken MATH > Frac> enter.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:34 schreef GasTurbine het volgende:
0,421875 = 27/64
Hoe bedoelen jullie dit?
1/64 * 27quote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:34 schreef GasTurbine het volgende:
0,421875 = 27/64
Hoe bedoelen jullie dit?
edit: DOM. laat maar.
Bedenk je eens of het met of zonder teruglegging is, en of het daadwerkelijk uitmaakt of je ze wel of niet tegelijkertijd trekt.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:34 schreef julian6 het volgende:
In een vaas zitten 100 knikkers, 40 rode en 60 witte. Iemand trekt blindelings twee knikkers tegelijk uit de vaas. a. Bereken de kans dat dit twee rode knikkers zijn.
40/100 * 40/100 = 0.16 goed?
Nee..? Je hebt bij beide kans 40 op 100 dat het rood is dus 0.4*0.4 is gewoon goed.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:38 schreef GasTurbine het volgende:
twee knikkers tegelijk
Moet je het dan niet zien als een trekking van 2/40 = 1/20 dan?
Dus nadat hij de eerste in zijn hand neemt in de vaas zijn er nog steeds 100 knikkers over en niet 99 om de tweede uit te kiezen?quote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:40 schreef julian6 het volgende:
met terugleggen, want hij pakt ze in 1x dus het aantal knikkers blijft gelijk
Dus met die manier van redeneren zou ik dus ook in 1 greep 50 rode knikkers tegelijkertijd uit deze vaas met eigenlijk maar 40 rode knikkers kunnen trekken, nietwaar?quote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:43 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Nee..? Je hebt bij beide kans 40 op 100 dat het rood is dus 0.4*0.4 is gewoon goed.
als hij ze 1 voor 1 zou pakken wel, maar hij pakt ze in 1x dus dan moet je het zien als met terugleggenquote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:43 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Dus nadat hij de eerste in zijn hand neemt in de vaas zijn er nog steeds 100 knikkers over en niet 99 om de tweede uit te kiezen?
Nee. Hij pakt ze toch tegelijk...quote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:48 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Dus met die manier van redeneren zou ik dus ook in 1 greep 50 rode knikkers tegelijkertijd uit deze vaas met eigenlijk maar 40 rode knikkers kunnen trekken, nietwaar?
TE-GE-LIJK.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:43 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Dus nadat hij de eerste in zijn hand neemt in de vaas zijn er nog steeds 100 knikkers over en niet 99 om de tweede uit te kiezen?
Jullie laten je verblinden door het woordje "tegelijk". Want wat betekent dat woord nu precies?quote:
Ja, (eventueel kun je de berekening nog uitbreiden met 8 * 2/16 * 1/15, waarbij 8 staat voor het aantal verschillende paren (combinaties), maar met uitleg dat de eerste kaart niet uitmaakt, zou dat ook genoeg moeten zijn) en om even terug te komen op het "tegelijkertijd" verhaal, stel nou dat er in deze opgave had gestaan dat Peter als eerste aan de beurt was en tegelijkertijd twee kaarten omdraait. Zou dat hier dan ook enig verschil maken?quote:Op zaterdag 15 mei 2010 14:01 schreef julian6 het volgende:
Peter en Anneke spelen Memory met 16 kaarten, dus met 8 verschillende plaatjes. Peter is als eerste aan de beurt en draait twee kaarten om. a. Bereken de kans op twee kaarten met dezelfde plaatjes.
Het eerste plaatje dat hij omdraait maakt niet uit. Het gaat erom dat het 2e plaatje hetzelfde is als het eerste plaatje toch? De berekening word dan 1/15 = 0.066667. Heb ik het goed?
40/100 * 39/99quote:Op zaterdag 15 mei 2010 14:22 schreef julian6 het volgende:
Ik denk dat je gelijk hebt. Dan zou de berekening dus 40/100 * 39/100 worden voor die knikkersom?
Probeer je voor te stellen wat er werkelijk gebeurt bij een opgave (zodat je bijv. woorden als "tegelijk" goed interpreteert). Als het een "vaas-model" opgave is of naar dit type probleem vervormd kan worden, bedenk dan of het met of zonder teruglegging is en wat de bijbehorende kansen zijn en vergeet niet te bekijken of er ook combinaties mogelijk zijn van bepaalde trekkingen.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 14:27 schreef julian6 het volgende:
Ik snap het wel, maar ik vind het zo moeilijk om steeds te bedenken wát je wáneer moet toepassen
In de uitwerkingen staan de bewerkingen met de GR nietquote:Op zaterdag 15 mei 2010 14:36 schreef -Strawberry- het volgende:
Heb je geen uitwerkingen of zo? Dan hoef je hier ook niet het antwoord te vragen
Uitleg kan natuurlijk wel, maar misschien maken wij met de antwoorden ook foutjes...
Ik zou het waarschijnlijk wel snappen als ik een goede docent had. Ik had dit jaar een bijna gepensioneerde half-poolssprekende oostblokker die ook nog eens op het randje van een burn-out stond.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 14:44 schreef GasTurbine het volgende:
Permutaties, Combinaties, het dubbeltje wilt gewoon níet vallen. Bizar dit.
Geloof me, registreer jezelf hier: http://tomcat.schoolsite.utwente.nl/olo/quote:Op zaterdag 15 mei 2010 14:44 schreef GasTurbine het volgende:
Permutaties, Combinaties, het dubbeltje wilt gewoon níet vallen. Bizar dit.
Klopt.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 14:55 schreef Zeroku het volgende:
In een vaas zitten 5 rode knikkers, 3 gele en 7 blauwe knikkers. Iemand haalt uit de vaas vier knikkers, zonder terugleggen. Hoe groot is de kans dat er bij die vier minstens 1 rode knikker zit?
Help eens.
Minstens 1 = 1 - kans op 0.
Het is zonder teruglegging.quote:Kans op 0 is 10 van de 15.
0.66^15 ?
10 van de 15quote:Wat is de kans dat de 1e knikker niet rood is?
Wat is, zonder teruglegging, de kans dat de 2e knikker niet rood is?
enz. t/m de 4e knikker.
Daarna maak je de eindberekening.
Zonder teruglegging.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:02 schreef Zeroku het volgende:
[..]
10 van de 15
9 van de 15
8 van de 15
en 7 van de 15
Ja, dat zeg ik..quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:03 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Zonder teruglegging.
Met en zonder teruglegging worden heel vaak door elkaar gehaald. Zonder teruglegging houdt in dat de knikker niet terug de vaas in gaat.
En wat gebeurt er met het totale aantal knikkers als er knikkers verdwijnen?quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:04 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik..
Eerst zijn er nog 10 niet rode, dan 9, dan 8, dan 7...
Ohja.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:06 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
En wat gebeurt er met het totale aantal knikkers als er knikkers verdwijnen?
Je hebt net de kansen berekend per trekking dat er geen rode knikker wordt getrokken (10/15, 9/14, 8/13, 7/12).quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:07 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Ohja.
Maar, hoe reken je dat dan uit..
quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:10 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Je hebt net de kansen berekend per trekking dat er geen rode knikker wordt getrokken (10/15, 9/14, 8/13, 7/12).
Nu kijk je naar de gehele opgave, dat zowel in de eerste, als in de tweede, als in de derde, als in de vierde trekking geen rode knikker voorkomt.
Dat houdt in dat je al deze kansen met elkaar vermenigvuldigt (stel het maar voor als een kansboom, waarbij elke "laag" in de kansboom staat voor een trekking, dan werk je hem van boven naar beneden door, door te vermenigvuldigen).
Nee.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:25 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Niet als breuken neem ik aan?
5 boven 0 kan wel kloppen, maar niet 5/0
http://www.examenblad.nl/(...)eigv3/f=/bestand.pdfquote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:50 schreef xminator het volgende:
[ afbeelding ]
Welke moet je hiervan leren voor Wiskunde A, HAVO?
Kans op succes is 1/4de is 0.25^1*0.75^5 Dat is bij één fout.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:44 schreef julian6 het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat je nou bij x moet invullen bij de formule hieronder? Bv. bij een vraag "Bij een toets moet je de laatste 6 vierkeuzevragen gokken. Bereken de kans op meer dan 2 fouten."
Aantal mogelijkheden * p(kans op succes)^(x) * p(kans op geen succes)^(x)
Vergeet bij de kans op één fout niet het aantal mogelijkheden mee te nemen (6 nCr 1)quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:53 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Kans op succes is 1/4de is 0.25^1*0.75^5 Dat is bij één fout.
Bij 0 fouten is het 0.25^0*0.75^6
Het hoeft niet altijd specifiek om de kennis te gaan die je opdoet, maar soms is het ook het aanleren van een nieuwe manier van denken. Wiskunde kan je veel aanleren op bijvoorbeeld het gebied van logica, wat altijd van pas komt.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 16:28 schreef Deezertje het volgende:
Waarom moet ik al deze onzin leren, die ik hierna NOOIT (en gelukkig maar!) meer ga gebruiken!
Intersecten is mijn specialiteit, dat is geen enkel probleem. Maar bij die vragen waarbij je binomcdf nodig hebt, knikkers moet berekenen en meer van dat soort ongein loop ik vast.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 23:16 schreef Atomatico het volgende:
Als je wat oefenexamens had gedaan, had je gemerkt dat dat kansrekenen heus wel meevalt qua aantal.
Meeste ik gewoon een kwestie van rekenmachinewerk met Intersect en dat soort dingen. Easy dus.
same for mequote:Op zondag 16 mei 2010 00:31 schreef Charie het volgende:
Ik moet hier gewoon een 5,6 halen. Dan ben ik vrijwel zeker geslaagd. Anders ook wel grote kans hoor maar als dit goed gaat kan het niet meer mis.
Ik een 4.6quote:
You'll never know..quote:Op zondag 16 mei 2010 12:58 schreef RaakKinderCola het volgende:
Heb je nou trouwens echt een passer nodig voor 't examen?
Bij de benodigdheden staat een passer, maar ik heb in de afgelopen 2 jaar geen enkele opdracht met een passer gemaakt, en de proefexamens ook niet.
Maarja, waarom zetten ze dat dan bij de examenhulpmiddelen?
Heb nog getwijfeld over woordenboek mee te nemen voor WiA, maar dat gata te verquote:
links rechts, gem, SDquote:Op zondag 16 mei 2010 13:17 schreef Deezertje het volgende:
Heb voor de zekerheid maar een onbreekbare geodriehoek gekocht (action, 20 cent!)
Ik heb tot nu toe examen 2007, tijdvak 2, 2008 1+2 en 2009 1+2 gemaakt.
Ik maak ze gewoon todat ik ze niet meer snap en dan kijk ik in het boek etc. voor uitleg (nu mag t nog, dinsdag niet he...)
Heeft het nog zin om 2007-1 en 2006 te maken?
De normale en bio verdeling snap ik nog steeds niet (ook niet na dat PDFje).
In welke volgorde de gegevens ik in die formules moet zetten vergeet ik steeds.....
quote:Op zondag 16 mei 2010 13:43 schreef Tamashii het volgende:
Ik wil eigenlijk een 6 staan, dus dan moet ik nu wel een 6,5/7 halen.
je hebt 5 rode 3 gele 7 blauwe, totaal 15 knikkersquote:Op zaterdag 15 mei 2010 14:55 schreef Zeroku het volgende:
In een vaas zitten 5 rode knikkers, 3 gele en 7 blauwe knikkers. Iemand haalt uit de vaas vier knikkers, zonder terugleggen. Hoe groot is de kans dat er bij die vier minstens 1 rode knikker zit?
Help eens.
Minstens 1 = 1 - kans op 0.
Kans op 0 is 10 van de 15.
0.66^15 ?
Ja.quote:Op zondag 16 mei 2010 14:18 schreef Lonsje het volgende:
[..]
je hebt 5 rode 3 gele 7 blauwe, totaal 15 knikkers
je wilt minstens 1 rode
dan ga je berekenen wat de kans is op geen rode en dat aftrekken van 1
10/15 x 9/14 x 8/13 x 7/12 = 0.1538
1-0.1538 =0.85 (afgerond)
Klopt dit?
van die banden? Je moet gewoon de hoogte vd band keer 2 doen en dat + de diameter van de velg.quote:Op zondag 16 mei 2010 14:16 schreef Tamashii het volgende:
Omgwtfbbq, ik begrijp al geen fuck van som 1 van wiskunde a havo tijdvak 1.
had ik vorig jaar ook lolquote:Op zondag 16 mei 2010 14:21 schreef julian6 het volgende:
[..]
van die banden? Je moet gewoon de hoogte vd band keer 2 doen en dat + de diameter van de velg.
Ik zag dat plaatje van die band over het hoofd toen ik die som voor het eerst maaktezat ik een half uur naar die som te staren
extrapoleren is de trend doorzetten, en intrapoleren is als je zes moet hebben, het verschil tussen 4 en 8 uitrekenen en dat verschil delen door twee.quote:Op zondag 16 mei 2010 14:28 schreef Gaijin het volgende:
Wie kan mij even het exponentieel inter(en extra)poleren uitleggen? Lineair begrijp ik wel maar exponentieel niet.
huh daar weet ik niks meer van stond volges mij in het boek van de 4e kut zooiquote:Op zondag 16 mei 2010 14:36 schreef Zeroku het volgende:
[..]
extrapoleren is de trend doorzetten, en intrapoleren is als je zes moet hebben, het verschil tussen 4 en 8 uitrekenen en dat verschil delen door twee.
De groeifactor berekenen bedoel je?quote:Op zondag 16 mei 2010 14:28 schreef Gaijin het volgende:
Wie kan mij even het exponentieel inter(en extra)poleren uitleggen? Lineair begrijp ik wel maar exponentieel niet.
11<X<19: X groter dan 11, X kleiner dan 19quote:Op zondag 16 mei 2010 16:22 schreef julian6 het volgende:
Ik heb een vraag over de binomiale verdeling,
Als er staat P(11 < X < 19) wat betekenen die < dan precies? Staat er nu minstens 11 maar hoogstens 19? Soms staat er ook ≤ wat betekend dat nu precies?
Oke, als de < achter het cijfer staat is het Groter Dan als ie voor het cijfer staat is het Kleiner Danquote:Op zondag 16 mei 2010 16:25 schreef Butterfly91 het volgende:
[..]
11<X<19: X groter dan 11, X kleiner dan 19
≤ = kleiner/gelijk aan
dus 18≤ betekent 18 of kleiner
edit: Nee tot 18quote:Op zondag 16 mei 2010 16:25 schreef Etsu het volgende:
11 < X < 19 => 11 tot en met 19.
≤ = hoogstens
Toch?
als je bijvoorbeeld heb 11 < x (dan is 11 kleiner dan x, het is te onthouden door een | voor de < te zetten dan krijg je een k |< )quote:Op zondag 16 mei 2010 16:25 schreef Etsu het volgende:
11 < X < 19 => 11 tot en met 19.
≤ = hoogstens
Toch?
zet die dingen en voorbeeldsommen in je notefolio als geheugensteuntjequote:
Thanks, nu snap ik het weerquote:Op zondag 16 mei 2010 22:00 schreef Etsu het volgende:
Er zijn twee mogelijkheden.
Zwart of wit.
En er zijn acht stukken (vier onder, vier boven)
Dus 2^8
8 nCr 2 wil dus zeggen dat je twee van de acht kiest, maakt niet uit welke. Zegt dus niets over welke kleur het wordt.
Een vraag aan jou: Wat bereken je precies als je 8nCr2 invult? Waar staat dit precies voor?quote:Op zondag 16 mei 2010 21:54 schreef Forever152 het volgende:
Zou iemand me kunnen uitleggen waarom het antwoord op deze vraag 2^8 is en niet 8nCr2?
'Het middelste stuk van elke streep is altijd zwart. Boven zijn er vier stukken en onder zijn er vier stukken. Elk van die acht stukken kan wit of zwart zijn. Zo zijn er veel verschillende symbolen te maken waarbij het niet uitmaakt hoeveel van de vier bovenste en de vier onderste stukken zwart zijn gemaakt'
Bereken het aantal verschillende symbolen dat op die manier is te maken.
Het is vast iets simpels, maar ik kan er nu gewoon even niet uitkomen.
Thanks alvast.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You can see my personality being reflected in this post: 1 part Intelligence and 3 parts Awesomeness.
quote:Op zondag 16 mei 2010 22:02 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Een vraag aan jou: Wat bereken je precies als je 8nCr2 invult? Waar staat dit precies voor?Ja, het is eigenlijk best logisch haha. Maar eh, je hebt natuurlijk combinaties, permutaties etc. Een combinatie is bijvoorbeeld 5 nCr 2. Hoe wordt zoiets als 2^8 dan genoemd?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan ga ik nu snel weer verder![]()
Eigenlijk is het een onderdeel van combinaties, maar dan zul je het probleem een beetje anders moeten bekijken, namelijk: Hoeveel combinaties kun je maken als je maximaal 8 zwarte vlakken invult?quote:Op zondag 16 mei 2010 22:04 schreef Forever152 het volgende:
[..]
Ja, het is eigenlijk best logisch haha. Maar eh, je hebt natuurlijk combinaties, permutaties etc. Een combinatie is bijvoorbeeld 5 nCr 2. Hoe wordt zoiets als 2^8 dan genoemd?
Dan ga ik nu snel weer verder
Volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel, maar dat maakt niet uit. In samengevat staan er namelijk dingen zoals combinaties met dan dingen waar je ze aan kan herkennen, ik dacht er is bij 2^8 ook wel een bepaalde benaming met kenmerken. Maar schijnbaar niet dan?quote:
Dat heb ik dus nog nooit zo bekeken haha, thanks voor de uitleg! Het is me allemaal in ieder geval nu een stuk duidelijker.quote:Op zondag 16 mei 2010 22:11 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Eigenlijk is het een onderdeel van combinaties, maar dan zul je het probleem een beetje anders moeten bekijken, namelijk: Hoeveel combinaties kun je maken als je maximaal 8 zwarte vlakken invult?
Dan tel je eigenlijk alle mogelijke combinaties op met 8, 7, 6, 5, ...2, 1 of 0 zwarte velden (oftewel 8nCr0 + 8nCr1 +...+ 8nCr8 = 2^8)
Ik snap wel wat je bedoelt, je bedoelt zoiets als ! faculteit betekent enzo.quote:Op zondag 16 mei 2010 22:11 schreef Forever152 het volgende:
[..]
Volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel, maar dat maakt niet uit. In samengevat staan er namelijk dingen zoals combinaties met dan dingen waar je ze aan kan herkennen, ik dacht er is bij 2^8 ook wel een bepaalde benaming met kenmerken. Maar schijnbaar niet dan?
Naja, laat maar ik snap in ieder geval de oplossing nu, dan zal ik het de volgende keer niet zo snel meer fout doen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |