Of dat slim (rendabel) is zal je zelf even moeten uitrekenen met het aangifteprogramma.quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:25 schreef Jackal_Omega het volgende:
[..]
Ik heb alles even nagekeken en waarschijnlijk is bij de tweede werkgever te weinig loonheffing ingehouden omdat het toetsingsinkomen is gebaseerd op het eerdere lagere salaris.
Ik krijg overigens een bedrag van 1700 euro terug.
Ik vraag me alleen af of het in deze slim is om elkaar aan fiscaal partner af te wijzen. Wellicht kan ik nog meer terugkrijgen door mijn vriendin als partner aan te wijzen. Die 80 euro neem ik dan wel voor lief
kan iemand aangeven of dit slim is?
Zou kunnen, de tarieven lopen progressief op (33,5%, 42%, 52%). Dus het percentage op zich is niet zo raar, lijkt me.quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:26 schreef Intrepidity het volgende:
Vreemd probleem. Ik heb in 2009 2 werkgevers en een uitkering gehad. Die uitkering is wezenpensioen. Nou zie ik op de jaaropgaaf van die uitkering staan: ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen: 0. Dat vind ik opzich al vreemd. Nu vul ik mijn belasting in, en tot mijn schrik zou ik 700 euro moeten betalen. Haal ik de uitkering weg zou ik 150 euro terugkrijgen.
Bedrag van die uitkering was 2250 euro, dus als dat inderdaad 850 euro zou schelen zou dat betekenen dat ik daar 37% belasting over betaal?! Klopt dit?
Geen idee, maar is ook niet zo belangrijk omdat het per saldo toch niet uitmaakt.quote:En is het normaal dat er geen loonbelasting is ingehouden? Bij het weduwepensioen van mijn moeder (zelfde instantie) is het wel ingehouden.
Of je verdient teveelquote:Op woensdag 24 maart 2010 19:58 schreef cinnamongirl het volgende:
Balen, die hoge drempel m.b.t. zorgkostenaftrek. Net nu ik 2.500 euro aan tandartskosten heb gemaakt
Dat ookquote:
Studie zonder studiefinanciering.quote:Op woensdag 24 maart 2010 23:40 schreef Tasha het volgende:
Ik begrijp een paar dingen niet mbt mijn studie en belastingen en ik heb gezocht, maar kon het antwoord zo niet vinden.
Ik heb geen recht op stufi en bekostig volledig zelf mijn opleiding. Hoe vul ik de aanschaf van software in (ik noem een SPSS) ? En hoe zit dat nu precies met de aanschaf van een computer (in Jip en Janneke taal)?
Mijn dank is groot!
Geen recht op stufi, geen recht op lening en geen recht op OV?quote:Op woensdag 24 maart 2010 23:40 schreef Tasha het volgende:
Ik begrijp een paar dingen niet mbt mijn studie en belastingen en ik heb gezocht, maar kon het antwoord zo niet vinden.
Ik heb geen recht op stufi en bekostig volledig zelf mijn opleiding. Hoe vul ik de aanschaf van software in (ik noem een SPSS) ? En hoe zit dat nu precies met de aanschaf van een computer (in Jip en Janneke taal)?
Mijn dank is groot!
Op de site van de belastingdienst staat dat er kosten voor moeten zijn gemaakt. Ik heb nu +-1800 euro minder op mijn bankrekening dan dat ik zou hebben gehad als ik die cursus niet had gedaan of als mijn werkgever deze volledig had vergoed zonder een tegenprestatie te eisen.quote:Op donderdag 18 maart 2010 20:21 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je er nog wat mee kan. Je hebt gewoon loon in natura gekregen in de vorm van een cursus, en hebt dus niet zelf geld betaald daarvoor (een voorwaarde voor aftrek). Dat dat loon vrijgesteld is voor de loonbelasting doet daar niets aan af.
Het idee van het op deze manier regelen was inderdaad dat het een belastingbesparing op levert voor zowel mij als mijn werkgever. Neemt niet weg dat als ik deze cursus niet had gedaan in +- 1800 euro netto meer op mijn bankrekening zou hebben gehad. Maar kan je geld wat ik niet heb ontvangen ook aanmerken als kosten.quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:48 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Je zou nog kunnen beargumenteren dat het wel echt op hem heeft gedrukt, maar dat het slechts is uitgekeerd via een andere rekening (z'n baas), maar of je nou zin hebt in dat gesteggel met de Inspecteur.
Enfin, dit is het antwoord dat ik heb gevonden: als ik het goed heb begrepen kreeg je nog 3.000 van je baas als zijnde loon. Dit loon heeft hij kennelijk voor jou aangewend ter betaling van een cursus. Deze omzetting van loon naar een belastingvrije vergoeding mag, en er hoeven dan geen loonheffingen te worden ingehouden. Het gevolg is dan dat de kosten voor de cursus niet aftrekbaar zijn als zijnde studiekosten omdat de studiekosten niet op jou hebben gedrukt.
Je had natuurlijk het bedrag gewon kunnen laten uitkeren door je werkgever. Bedenk alleen wel dat je dan waarschijnlijk meer kwijt was geweest aan loonheffingen dan dat je terug zou kunnen krijgen door de aftrekpost studiekosten, onder andere in verband met de drempel van ¤500 bij de studiekostenaftrek. In principe heb je nu dus al een grotere belastingbesparing gehad door de cursus heffingsvrij te hebben ontvangen.
Nogmaals: jullie hebben het op deze manier uit fiscale overwegingen gedaan. Waarschijnlijk heeft jouw werkgever het dus belastingvrij kunnen vergoeden als een vrije vergoeding. Dit betekent dat over dat deel van je loon geen loonheffingen zijn ingehouden. Als je nou even veronderstelt dat jouw tarief 50% was geweest. Had jij je baas het geld gewoon rechtstreeks aan jou laten uitbetalen, dan had je baas 50% van 3.000 = 1.500 moeten afdragen, en had jij maar 1.500 gezien. Daar had jij die cursus niet eens van kunnen betalen.quote:Op donderdag 25 maart 2010 00:19 schreef twaalf12 het volgende:
Sorry voor de late reactie
[..]
Op de site van de belastingdienst staat dat er kosten voor moeten zijn gemaakt. Ik heb nu +-1800 euro minder op mijn bankrekening dan dat ik zou hebben gehad als ik die cursus niet had gedaan of als mijn werkgever deze volledig had vergoed zonder een tegenprestatie te eisen.
[..]
Het idee van het op deze manier regelen was inderdaad dat het een belastingbesparing op levert voor zowel mij als mijn werkgever. Neemt niet weg dat als ik deze cursus niet had gedaan in +- 1800 euro netto meer op mijn bankrekening zou hebben gehad. Maar kan je geld wat ik niet heb ontvangen ook aanmerken als kosten.
Wat gebeurt er eigenlijk als ik die 1800 euro gewoon opvoer? Gaat de belasting inspecteur dan contact met mij opnemen? En als hij het er niet mee eens is, doet hij dan een nieuwe berekening? Of gaan er dan meteen boetes in het spel komen? Ik zal morgen ook maar even de belasting telefoon bellen. Hoewel ik daar minder vertrouwen in heb dan in jullie mening.
Misgelopen "winst" is niet hetzelfde als kosten.quote:Op donderdag 25 maart 2010 00:19 schreef twaalf12 het volgende:
Sorry voor de late reactie
[..]
Op de site van de belastingdienst staat dat er kosten voor moeten zijn gemaakt. Ik heb nu +-1800 euro minder op mijn bankrekening dan dat ik zou hebben gehad als ik die cursus niet had gedaan of als mijn werkgever deze volledig had vergoed zonder een tegenprestatie te eisen.
[..]
Het idee van het op deze manier regelen was inderdaad dat het een belastingbesparing op levert voor zowel mij als mijn werkgever. Neemt niet weg dat als ik deze cursus niet had gedaan in +- 1800 euro netto meer op mijn bankrekening zou hebben gehad. Maar kan je geld wat ik niet heb ontvangen ook aanmerken als kosten.
Kan, hoeft niet.quote:Wat gebeurt er eigenlijk als ik die 1800 euro gewoon opvoer? Gaat de belasting inspecteur dan contact met mij opnemen?
Succes met deze zelfkastijdingquote:En als hij het er niet mee eens is, doet hij dan een nieuwe berekening? Of gaan er dan meteen boetes in het spel komen?
[/quote[
Hij zal je aangifte corrigeren. Boetes komen over het algemeen niet zo heel snel in het spel. Een boete wordt sowieso niet opgelegd wanneer er sprake is van een zgn. "pleitbaar standpunt". Of dit een pleitbaar standpunt is vraag ik me af, maar zelfs als dat het niet zou zijn verwacht ik eigenlijk niet direct een boete.
[quote]
Ik zal morgen ook maar even de belasting telefoon bellen. Hoewel ik daar minder vertrouwen in heb dan in jullie mening.
Eens.quote:Op donderdag 25 maart 2010 00:34 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nogmaals: jullie hebben het op deze manier uit fiscale overwegingen gedaan. Waarschijnlijk heeft jouw werkgever het dus belastingvrij kunnen vergoeden als een vrije vergoeding. Dit betekent dat over dat deel van je loon geen loonheffingen zijn ingehouden. Als je nou even veronderstelt dat jouw tarief 50% was geweest. Had jij je baas het geld gewoon rechtstreeks aan jou laten uitbetalen, dan had je baas 50% van 3.000 = 1.500 moeten afdragen, en had jij maar 1.500 gezien. Daar had jij die cursus niet eens van kunnen betalen.
Nu jouw baas op deze manier de cursus heeft betaald (en waarschijnlijk geen loonheffingen heeft afgedragen) heb je in principe al een soort "aftrek" (belastingbesparing) gehad.
Ik denk dat ik het snap. ik heb geen geld betaald aan die cursus dus ook geen kosten gemaakt. Daarnaast is mijn inkomen met cursus net zo hoog als zonder cursus (want waarde cursus is gelijk aan het gedeelte ingeleverde salaris). Alleen het belastbare inkomen is nu lager waardoor ik aan het eind van de rit meer over hou.quote:Op donderdag 25 maart 2010 00:39 schreef DonJames het volgende:
[..]
Misgelopen "winst" is niet hetzelfde als kosten.
quote:Kan, hoeft niet.
[..]
Hij zal je aangifte corrigeren. Boetes komen over het algemeen niet zo heel snel in het spel. Een boete wordt sowieso niet opgelegd wanneer er sprake is van een zgn. "pleitbaar standpunt". Of dit een pleitbaar standpunt is vraag ik me af, maar zelfs als dat het niet zou zijn verwacht ik eigenlijk niet direct een boete.
[..]
quote:Succes met deze zelfkastijding
Je hebt dus niet meer dan zes maanden een gezamenlijke huishouding gevoerd? Anders moet je kunnen kiezen voor fiscaal partnerschap.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 11:34 schreef WvdL het volgende:
Ik ben weer ff de draad kwijt.
Vorig jaar gaan samenwonen, huis gekocht in augustus. (eerste huis)
Volgens het aangifte programma zijn we dus nog geen fiscale partners.
Hoe doen we het dan met huis enzo invullen? Beide apart?
Want toen we het huis kochten kon ik wel een voorlopige terug gave doen met ons als fiscale partners en daardoor alle kosten van de hoogst verdienende aftrekken. Snap er alleen weinig van hoe dat nu moet..
Moeten we nu overal dezelfde waardes invullen? ( in het gedeelte van huis kopen. )
Of het wel of niet klopt kunnen we moeilijk zeggen. Zonder gegevens is er geen controleberekening te maken.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 11:44 schreef WvdL het volgende:
Ik heb nu gewoon even overal ingevuld zoals ik denk dat het klopt.
Bij beide de volle kosten van het huis. (wel beide keren ingevuld dat ze maar voor 50% eigenaar zijn.)
Bij mij, moet ik 70¤ terug betalen nav voorlopige aanslag.
Als we haar ook invullen krijgt ze 1300 terug.
Dit lijkt mij niet te kloppen.
geen 6 maanden (officeel) samen een huishouden gevoerd. Kreeg nergens de optie van fiscale partner verder.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 11:49 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je hebt dus niet meer dan zes maanden een gezamenlijke huishouding gevoerd? Anders moet je kunnen kiezen voor fiscaal partnerschap.
Als je geen fiscaal partner bent, moet je de kosten (en het eigenwoningforfait) verdelen naar rato van het eigendom. Als je beide voor de helft eigenaar bent moet je de kosten dus 50-50 verdelen.
Dan kun je dus inderdaad niet kiezen voor fiscaal partnerschap en zul je de kosten naar evenredigheid van eigendom moeten verdelen.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 12:16 schreef WvdL het volgende:
[..]
geen 6 maanden (officeel) samen een huishouden gevoerd. Kreeg nergens de optie van fiscale partner verder.
Alleen getrouwd en daarna hoelang samen wonen. Verder geen vraag of fiscale partner aanwezig is.
Nee. Blijkbaar heb je de voorlopige teruggave ook niet goed ingevuld. Daar heb je blijkbaar gekozen voor fiscaal partnerschap terwijl dat niet juist was of heb je alle kosten bij één van beide opgevoerd terwijl dat niet mocht. Helaas wordt de fout nu recht gezet en moet je het teveel ontvangen geld terug betalen.quote:Is het niet mogelijk om dan alle kosten op 1 te zetten, en de andere is gewoon 50% eigenaar. Dan kom ik op hetzelfde uit als ik kon doen met voorlopige aanslag 2009 (toen ik nog wel kon aangeven of we fiscale partners waren en wel de kosten kon verschuiven naar de meest verdienende)
Anders moeten we zo flink wat terug betalen :/
Aangezien we daarvoor ook al 3 maanden samenwoonden, in mijn appartement. Is het legaal om de datum van samenwonen 1 maan naar voren te schuiven om zo toch fiscale partners te zijn in 2009? want door oa financiele situatie kunnen we ons niet veroorloven zomaar 500 euro terug te moeten betalenquote:Op zaterdag 27 maart 2010 12:27 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan kun je dus inderdaad niet kiezen voor fiscaal partnerschap en zul je de kosten naar evenredigheid van eigendom moeten verdelen.
[..]
Nee. Blijkbaar heb je de voorlopige teruggave ook niet goed ingevuld. Daar heb je blijkbaar gekozen voor fiscaal partnerschap terwijl dat niet juist was of heb je alle kosten bij één van beide opgevoerd terwijl dat niet mocht. Helaas wordt de fout nu recht gezet en moet je het teveel ontvangen geld terug betalen.
Dus voor augustus woonden jullie ook al 3 maanden samen? Stonden jullie toen beide ingeschreven op hetzelfde adres?quote:Op zaterdag 27 maart 2010 12:36 schreef WvdL het volgende:
[..]
Aangezien we daarvoor ook al 3 maanden samenwoonden, in mijn appartement. Is het legaal om de datum van samenwonen 1 maan naar voren te schuiven om zo toch fiscale partners te zijn in 2009? want door oa financiele situatie kunnen we ons niet veroorloven zomaar 500 euro terug te moeten betalen
En dus krijg je ¤ 28,- terug. Dat kan best kloppen.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 15:57 schreef evelien89 het volgende:
Dit is de eerste en de laatste keer dat ik het zelf invul.
Ik ben 21, en werk nu 2 jaar. Vorig jaar had ik een inkomen van 12.000 + studiekosten en kreeg bijna 700 euro terug. Nu heb ik geen studiekosten en een inkomen van 15.000. Ik heb het allemaal online ingevuld, en ik kom op een overzicht uit met:
Inkomstenbelasting box 1: ca. 400 euro (moet ik dit betalen of krijg ik dit terug)
Premie volksverzekeringen: ca. 5000 euro (wat moet ik hiermee?)
Ik zie bovenin maar 1 'terug te krijgen' staan, en dat is 28 euro.
Klopt dit allemaal wel zo?
Woonden jullie ook officieel samen? Dus stond ze ook ingeschreven op het adres van jouw appartement of stond ze ergens anders ingeschreven?quote:Op zaterdag 27 maart 2010 12:36 schreef WvdL het volgende:
[..]
Aangezien we daarvoor ook al 3 maanden samenwoonden, in mijn appartement. Is het legaal om de datum van samenwonen 1 maan naar voren te schuiven om zo toch fiscale partners te zijn in 2009? want door oa financiele situatie kunnen we ons niet veroorloven zomaar 500 euro terug te moeten betalen
Niet verplicht maar wel handig.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 13:26 schreef v0lt026 het volgende:
Zoals MaW al zei moet je wel op het zelfde adres ingeschreven hebben gestaan dus.
Correct me if I'm wrong
Maar vorig jaar kreeg ik bijna 700 euro terug, zo groot is t verschil qua inkomen verder niet. En de studiekosten van vorig jaar waren ook niet veel meer dan 500 euro.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 16:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En dus krijg je ¤ 28,- terug. Dat kan best kloppen.
Voor fiscaal partnerschap is het wel verplicht om gedurende die periode op hetzelfde adres ingeschreven te zijn.quote:
Premie volksverzekering staat op mn jaaropgave: 2048quote:Op zaterdag 27 maart 2010 16:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En dus krijg je ¤ 28,- terug. Dat kan best kloppen.
Ja, want op je jaaropgave staat de premie volksverzekeringen niet apart vermeld.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 16:20 schreef evelien89 het volgende:
[..]
Premie volksverzekering staat op mn jaaropgave: 2048
En bij het overzicht van de belastingdienst staat: 4650
Is dit dan toch iets anders?
Zonder aftrekposten en een regulier salaris is de ingehouden loonheffing nagenoeg gelijk aan de te betalen belasting. Dus dat je maar iets terug krijgt, is dan goed te verklaren.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 16:07 schreef evelien89 het volgende:
[..]
Maar vorig jaar kreeg ik bijna 700 euro terug, zo groot is t verschil qua inkomen verder niet. En de studiekosten van vorig jaar waren ook niet veel meer dan 500 euro.
quote:Op zaterdag 27 maart 2010 16:24 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, want op je jaaropgave staat de premie volksverzekeringen niet apart vermeld.
Daar zit ie verwerkt in de post ingehouden loonheffing(/premie volksverzekeringen).
Bij ongehuwd wel. Maar bij gehuwd is het niet verplicht, wel handig.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 16:11 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Voor fiscaal partnerschap is het wel verplicht om gedurende die periode op hetzelfde adres ingeschreven te zijn.
http://www.belastingdiens(...)hap-07.html#P83_6369
Ik kan er zo niet veel zinnigs over zeggen. Het is een detail van het totaal.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 16:26 schreef evelien89 het volgende:
[..]
Oke, maar als hij verwerkt zit bij loonheffing moet dat bedrag toch hoger zijn dan dat in het overzicht van de belastingdienst? Daar staat hij namelijk apart en is het 3x zoveel.
En die 28 euro is dus ook niet raar? Had nogal veel hoop na vorig jaar, dat was een meevaller.
Klik in het 'Overzicht' maar eens op 'Heffingskortingen'. Daar zul je zien dat er iets staat bij 'Inkomensafhankelijke combinatiekorting'.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 16:20 schreef TheFrankey het volgende:
Even een korte vraag.
Mijn vriendin is vorig jaar moeder geworden en derhalve vul ik nu in dat dit zo is. nml mijn zoon is na 31 december 1996 geboren. ( :-) )
Echter, nu krijgt ze zon 1500 euro terug van de belasting, en als ik invul dat er geen kindje is, dan is het bedrag 0.
Waar komt dit extra geld vandaan? Ik snap het niet helemaal. Je krijgt blijkbaar heffingskorting.
Klopt. Dat is iets anders.quote:Daarnaast heb ik ingevuld dat ze geen ouderschapsverlof heeft opgenomen. Ik neem aan dat zwangerschapsverlof ongelijk is aan ouderschapsverlof
Klopt! Ik heb echter noot geweten dat je korting krijgt op je inkomen als je een kindje hebt en je salaris inkomen niet hoger ligt dan dat van je fiscale partner (ik dus)quote:Op zaterdag 27 maart 2010 16:32 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Klik in het 'Overzicht' maar eens op 'Heffingskortingen'. Daar zul je zien dat er iets staat bij 'Inkomensafhankelijke combinatiekorting'.
[..]
Klopt. Dat is iets anders.
Was een (tijdelijke) huur appartement. Omdat we wisten dat we op zoek gingen naar een nieuwe gezamelijke stekkie hebben we haar niet op mijn adres ingeschreven. (daarvoor heb ik 3 jaar in buiteland gewoond) en had toen ik weer terug kwam geen idee van de werking van belastingen (ook omdat ik eerst nog in ouderlijk huis enzo woonde)quote:Op zaterdag 27 maart 2010 16:04 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Woonden jullie ook officieel samen? Dus stond ze ook ingeschreven op het adres van jouw appartement of stond ze ergens anders ingeschreven?
(Ook een leuke in verband met de eigenwoningreserve bij verkoop van het appartement.)
Jullie voldoen dus niet aan de eisen voor fiscaal partnerschap.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 18:22 schreef WvdL het volgende:
[..]
Was een (tijdelijke) huur appartement. Omdat we wisten dat we op zoek gingen naar een nieuwe gezamelijke stekkie hebben we haar niet op mijn adres ingeschreven. (daarvoor heb ik 3 jaar in buiteland gewoond) en had toen ik weer terug kwam geen idee van de werking van belastingen (ook omdat ik eerst nog in ouderlijk huis enzo woonde)
toen kreeg ik te horen dat als ze kon aantonen dat ze ook aan het huishouden meeholp je ook fiscale partners kunt worden. vandaar ;[
Die inkomensafhankelijke combinatiekorting is er dan ook pas per 2009quote:Op zaterdag 27 maart 2010 17:07 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
Klopt! Ik heb echter noot geweten dat je korting krijgt op je inkomen als je een kindje hebt en je salaris inkomen niet hoger ligt dan dat van je fiscale partner (ik dus)
Voor 2009 bestond deze uit de combinatiekorting en aanvullende combinatiekorting. Voor 2009 bestond het dus wel maar onder een andere naam.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 20:06 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Die inkomensafhankelijke combinatiekorting is er dan ook pas per 2009
Klopt, alleen is het maximum bedrag van de inkomensafhankelijke combinatiekorting nogal wat hoger dan de kortingen t/m 2008. Veel mensen zijn dus positief verrastquote:Op zaterdag 27 maart 2010 20:09 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Voor 2009 bestond deze uit de combinatiekorting en aanvullende combinatiekorting. Voor 2009 bestond het dus wel maar onder een andere naam.
Juist ja, maar voor 2009 had ik ook nog geen kinderenquote:Op zaterdag 27 maart 2010 20:16 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Klopt, alleen is het maximum bedrag van de inkomensafhankelijke combinatiekorting nogal wat hoger dan de kortingen t/m 2008. Veel mensen zijn dus positief verrast
Zo ongeveer wel. ¤ 4.200 maal 42% is ruim ¤ 1.700. Zonder had je iets terug gekregen, dus is het wel te verklaren.quote:Op zondag 28 maart 2010 12:05 schreef ex het volgende:
oke even een vraagje, ik heb mijne nu ook helemaal in gevuld,
Ik heb in 2009 gewerkt voor 2 werkgevers, en zelf wat gefreelanced als zzp'r, hier heb ik nog 5000 euro mee verdiend, en ong. 800 euro aan kosten gemaakt (ik weet het, te weinig kosten!) er komt nu uit dat ik nog zo'n 1700 euro moet betalen. Klopt dat bedrag?
als ik me eigen zzp zooi niet invul, dan komt er uit dat ik 151 euro terug zou krijgen
Yep.quote:Verder staat er ook dat ik nog 202 euro moet betalen bijdrage zorgverzekeringswet, ik neem aan dat, dat ook uit me freelance werk komt?
Het totale inkomen minus de reeds betaalde ZVW. En ook dit is te verklaren: ¤ 4.200 maal 4,8%.quote:Waar wordt dit bedrag op gebaseerd?
Uiteraard geven wij geen garantie dat jij het goed hebt ingevuld.quote:Misschien zijn het domme vragen maar het is de eerste keer dat ik het in moet vullen
Het bedrag maakt me niet zo uit maar ik wil het wel goed ingevuld hebben.
Ben je door de fiscus aangemerkt als ondernemer voor de inkomstenbelasting of heeft de fiscus het aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden?quote:Op zondag 28 maart 2010 15:21 schreef ex het volgende:
Nog een kort vraagje, ik heb dat bedrag ingevuld bij overige inkomsten.. Klopt dat? Ik heb een eigen bedrijfje als zzp'r..
Als het is aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden, dan heb je het goed ingevuld.quote:In vakje 1 heb gewoon me omzet ingevuld, en in het kosten vakje me zakelijke kosten.. Dit leek me het meest logisch maar klopt dit ook?
Ik heb begin 2009 een brief gehad dat ik omzet belasting moest doen, dit doe ik ook elk kwartaal, ik heb ook een brief gehad dat ik als persoon inkomsten belasting moest invullen.. Verder heb ik geen bericht gehad over inkomst belasting of wat dan ook voor me bedrijfje, alleen omzet.. Ik heb wel een NL code geloof ik, ik heb een brief waar op staat omzet belasting en dan NL<sofinummer>quote:Op zondag 28 maart 2010 15:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ben je door de fiscus aangemerkt als ondernemer voor de inkomstenbelasting of heeft de fiscus het aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden?
(Heb je een inlogcode ontvangen van de fiscus dat begint met NL....?)
[..]
Als het is aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden, dan heb je het goed ingevuld.
Log met dat nummer (is niet je BSN, trouwens) en kijk of er een aangifte inkomstenbelasting voor je klaar staat. Als dat het geval is, moet je als ondernemer aangifte doen en kan je dus niet het programma gebruiken wat je nu hebt gedaan.quote:Op zondag 28 maart 2010 15:52 schreef ex het volgende:
[..]
Ik heb begin 2009 een brief gehad dat ik omzet belasting moest doen, dit doe ik ook elk kwartaal, ik heb ook een brief gehad dat ik als persoon inkomsten belasting moest invullen.. Verder heb ik geen bericht gehad over inkomst belasting of wat dan ook voor me bedrijfje, alleen omzet.. Ik heb wel een NL code geloof ik, ik heb een brief waar op staat omzet belasting en dan NL<sofinummer>
Nee, alles vul je in in de aangifte voor de ondernemer.quote:Op zondag 28 maart 2010 16:06 schreef ex het volgende:
Zojuist ingelogd en ik moet die invullen, fuck dat wist ik niet.. maar goed.
Moet ik nu voor mezelf prive de ene invullen, en voor me eigen bedrijf die andere?
... en uitgebreider.quote:Op zondag 28 maart 2010 16:20 schreef Nizno het volgende:
Dan baal je wel, heb je net rustig je aangifte ingevuld.. moet je weer opnieuw
Vreemd. Je zou op hetzelfde resultaat uit moeten komen.quote:Op zondag 28 maart 2010 16:47 schreef ex het volgende:
nee, alleen dat het me start jaar is.. verder niks aangeklikt geen rare dingen.
Nee, het kapitaal. (eigen vermogen op de balans)quote:
waar zou ik dat moeten vinden?quote:Op zondag 28 maart 2010 16:53 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, het kapitaal. (eigen vermogen op de balans)
Je hebt dus niet bij de balans ingevuld?quote:Op zondag 28 maart 2010 16:57 schreef ex het volgende:
[..]
waar zou ik dat moeten vinden?
Ik heb gewoon me ondernemings gegevens ingevuld, en daar winst + aftrekposten, daarna heb ik me inkomsten van loon ingevuld.. Verder had ik niet zoveel recht op dingen en heb ik bij loon zorgverzekeringswet het bedrag van me loonstrookje ingevuld.. Hierna kwam hij met deze berekening.
quote:Op zondag 28 maart 2010 17:09 schreef ex het volgende:
ah yes, gevondenmoest inderdaad nog een ondernemings vermogen invullen
, en nu kom ik weer op dezelfde 1700 euro uit haha, vond het al appart.
Verder heb ik geen schulden, of eigen vermogen of andere spannende dingen dus het is bij mij niet zo ingewikkelt gelukkig.
Dan had je de winst als privé opname moeten verantwoorden. Deze correctie op het eigen vermogen zorgt ervoor dat de vermogensvergelijking weer klopt.quote:Op zondag 28 maart 2010 17:23 schreef ex het volgende:
hmm stel dat ik al die 4400 euro "winst" had uitbetaald aan mezelf, hoe werkt dat dan, dan heeft mijn bedrijf weer 0 vermorgen, en dan moet ik als persoon zeker daar weer inkomsten belasting over betalen?
Je mag alleen de kosten voor de financiering van de eigen woning in aftrek brengen. Dus verf e.d. is niet aftrekbaar. Ook niet alle makelaarskosten en notariskosten zijn aftrekbaar.quote:Op zondag 28 maart 2010 17:19 schreef 314 het volgende:
Hoi allemaal, ik heb in april 2009 een appartement gekocht, nu snap ik dat ik een deel van de hypotheekrente etc terug kan vragen, maar het gaat me even om de financieringskosten. Wat vinden jullie daaronder vallen (is niet heel makkelijk te vinden) : uiteraard de notariskosten, maar geef je bijvoorbeeld ook makelaarskosten op, of de aanschaffing van je nieuwe vloer / verf / etc ?
als de belastingdienst het bedrag er normaal uit vindt zien, dan komen ze toch mijn bonnetjes niet checken
Ja, dat maakt wel uit. Als je het onder de eigen woning opgeeft, valt ie in box 1. Onder overige onroerende zaken valt ie in box 3.quote:Op zondag 28 maart 2010 17:23 schreef 314 het volgende:
hmm.. bij het appartement hoort een parkeerplaats, wel los bijgekocht, ik neem aan dat het niet uitmaakt of ik dat allemaal onder een kopje "woning" optel, of het apart als "overige onroerende zaken" opgeef?
ja precies, en dan betaal je er alsnog dezelfde inkomsten belasting over, of begrijp ik dat verkeerd? Het is niet duurder/goedkoper..quote:Op zondag 28 maart 2010 17:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan had je de winst als privé opname moeten verantwoorden. Deze correctie op het eigen vermogen zorgt ervoor dat de vermogensvergelijking weer klopt.
Uiteraard. Ondanks dat veel mensen denken dat hetgeen je uit de onderneming haalt, belast is, is dat niet waar. Het gaat om de winst. Of je de gehele winst onttrekt of je laat alles in de onderneming zitten, dat maakt dus niks uit.quote:Op zondag 28 maart 2010 17:55 schreef ex het volgende:
[..]
ja precies, en dan betaal je er alsnog dezelfde inkomsten belasting over, of begrijp ik dat verkeerd? Het is niet duurder/goedkoper..
Volgend jaar kun je doorborduren op de eindbalans van 2009.quote:Het valt inderdaad best mee, maar dit is sowieso me eerste jaar dat ik en fulltime werk, en hiernaast zelf wat bij klus, het is dus in 1 jaar dubbel dingen leren.. zal volgend jaar een stuk makkelijker gaan..
Gelukkig klopt het bedrag met wat ik opzei had staan.
dat snap ik, maar waar 'hoort' een parkeerplaats nou eigenlijk? zo'n simpel voorbeeld zie je nooit in de help-files van de belastingdienst.. ik weet bijvoorbeeld niet of het voordeliger is om het in box 3 te hebben, ik zie dat alleen als ik ermee ga schuiven en iedere keer het resultaat bekijk (zoals de meesten wel zullen doen)quote:Op zondag 28 maart 2010 17:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, dat maakt wel uit. Als je het onder de eigen woning opgeeft, valt ie in box 1. Onder overige onroerende zaken valt ie in box 3.
M.i. hoort ie in dit geval gewoon thuis in box 1.quote:Op zondag 28 maart 2010 17:59 schreef 314 het volgende:
[..]
dat snap ik, maar waar 'hoort' een parkeerplaats nou eigenlijk? zo'n simpel voorbeeld zie je nooit in de help-files van de belastingdienst.. ik weet bijvoorbeeld niet of het voordeliger is om het in box 3 te hebben, ik zie dat alleen als ik ermee ga schuiven en iedere keer het resultaat bekijk (zoals de meesten wel zullen doen)
Precies dat dacht ik al, daarom is het dus ook zo belangerijk om veel kosten te maken als het niet je hoofd in komen is, ik ga toch nog is na rekenen of ik geen kosten ben vergetenquote:Op zondag 28 maart 2010 17:58 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Uiteraard. Ondanks dat veel mensen denken dat hetgeen je uit de onderneming haalt, belast is, is dat niet waar. Het gaat om de winst. Of je de gehele winst onttrekt of je laat alles in de onderneming zitten, dat maakt dus niks uit.
[..]
ah kijk dat scheelt alweerquote:Volgend jaar kun je doorborduren op de eindbalans van 2009.
Zoveel mogelijk kosten maken is natuurlijk onzin. Dan zou je er geen baat bij hebben om een onderneming uit te oefenen. Je wilt er natuurlijk wel iets aan overhouden. Als je alles opmaakt aan kosten, heb je er dus niks aan.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:01 schreef ex het volgende:
[..]
Precies dat dacht ik al, daarom is het dus ook zo belangerijk om veel kosten te maken als het niet je hoofd in komen is, ik ga toch nog is na rekenen of ik geen kosten ben vergeten![]()
Klopt. Je dient alleen de aangifte in welke je ondertekent met het NL-nummer. Hier heb je je hele aangifte in verwerkt.quote:[..]
ah kijk dat scheelt alweer, klopt het trouwens dat ik met het andere programma niks hoef te doen? Ik hoef dus alleen maar deze inkomsten voor ondernemers in te sturen?
en wie gaat dat controleren? of de notaris 1000 of 2000 kostte, scheelt toch allemaal weerquote:Op zondag 28 maart 2010 17:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je mag alleen de kosten voor de financiering van de eigen woning in aftrek brengen. Dus verf e.d. is niet aftrekbaar. Ook niet alle makelaarskosten en notariskosten zijn aftrekbaar.
Als je de help-file van het aangifteprogramma doorleest, zie je wat wel en wat niet aftrekbaar is. Als je nog twijfelt, laat het hier dan weten.
De belastingdienst.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:05 schreef 314 het volgende:
[..]
en wie gaat dat controleren? of de notaris 1000 of 2000 kostte, scheelt toch allemaal weer
Ja, dat is de voorlopige aanslag.quote:wel nog een extra vraagje, er is sinds afgelopen april al geld gestort door de belastingdienst vanwege de hypotheekrente, ik heb dus al maandelijks een deel gehad; waar wordt dit opgegeven? noemen zij dat een voorlopige aanslag (die ik dus maandelijks gedurende 2009 heb ontvangen) ?
ik denk dat wanneer mijn bedragen niet opvallend zijn, dat ze helemaal niks controleren en het moeten hebben van hun steekproeven, met 16 miljoen mensen is de kans klein dat ze mij eruit pikkenquote:Op zondag 28 maart 2010 18:06 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De belastingdienst.
[..]
Ja, dat is de voorlopige aanslag.
De belastingdienst weet ook wel wat een gemiddelde factuur van een nota kost. Ook hebben ze wel gemiddelden van eenmalige kosten bij aankoop van een woning ten opzichte van de financiering.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:12 schreef 314 het volgende:
[..]
ik denk dat wanneer mijn bedragen niet opvallend zijn, dat ze helemaal niks controleren en het moeten hebben van hun steekproeven, met 16 miljoen mensen is de kans klein dat ze mij eruit pikken
dank je voor je antwoorden, het is allemaal niet zo moeilijk inderdaad maar er is geen plaats waar het simpel uitgelegd staat voor iemand die niet thuis is in economie (en niet geïnteresseerd, dat zel het hem wel zijn), volgend jaar weer een makkie in mijn geval, nadat het kopen verwerkt is dit jaar
kosten maken is het verkeerde woord ik bedoel meer even opletten dat ik echt al me kosten opgeef. Ik werk b.v voor een deel voor een game blad, hier heb ik een xbox voor gekocht, deze heb ik nog niet afgetrokken maar volgens mij kan en mag dat wel gewoon.. ik gebruik hem prive totaal niet.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zoveel mogelijk kosten maken is natuurlijk onzin. Dan zou je er geen baat bij hebben om een onderneming uit te oefenen. Je wilt er natuurlijk wel iets aan overhouden. Als je alles opmaakt aan kosten, heb je er dus niks aan.
[..]
Klopt. Je dient alleen de aangifte in welke je ondertekent met het NL-nummer. Hier heb je je hele aangifte in verwerkt.
OK. Dan heb je gelijk. Kosten die gerelateerd zijn aan de opbrengst moet je natuurlijk gewoon opvoeren. En als jij kunt onderbouwen dat een xbox daar onder valt, is het terecht dat je dit als kosten opvoert.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:22 schreef ex het volgende:
[..]
kosten maken is het verkeerde woord ik bedoel meer even opletten dat ik echt al me kosten opgeef. Ik werk b.v voor een deel voor een game blad, hier heb ik een xbox voor gekocht, deze heb ik nog niet afgetrokken maar volgens mij kan en mag dat wel gewoon.. ik gebruik hem prive totaal niet.
Het maakt niet uit of je particulier of ondernemer bent. Er blijft gewoon gelden: voor 1 april ingediend, voor 1 juli bericht terug.quote:Ga het morgen nog is rustig door lezen, ik heb nog 2 dagen.
is het trouwens wel zo, dat je pas in juni ofzo iets terug hoort, of gaat dat sneller bij een ondernemings belasting inkomen? Of gaat dit gewoon hetzelfde?
quote:Op zondag 28 maart 2010 18:19 schreef mighty_myte het volgende:
Welk deel van je stufi kun je invullen?
Is dat alleen de basisbeurs, of ook de lening, ouderbijdrage, etc?
Op de site van de IBG vond ik dit:
Basisbedrag prestatiebeurs hoger onderwijs
259,76
Gift aanvullende beurs
107,37
Lening
408,25
Collegegeldkrediet
130,42
Je toelage
905,80
Bijdrage van je vader
124,06
Bijdrage van je moeder
0,00
quote:het totaal van de toegekende studiefinanciering
ja dat kan ik wel onderbouwenquote:Op zondag 28 maart 2010 18:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
OK. Dan heb je gelijk. Kosten die gerelateerd zijn aan de opbrengst moet je natuurlijk gewoon opvoeren. En als jij kunt onderbouwen dat een xbox daar onder valt, is het terecht dat je dit als kosten opvoert.
[..]
Het maakt niet uit of je particulier of ondernemer bent. Er blijft gewoon gelden: voor 1 april ingediend, voor 1 juli bericht terug.
Wel uitkijken of je dit niet moet activeren en afschrijven in plaats van in één keer ten laste van het resultaat te brengen. Mogelijk moet je dit als een 'bedrijfsmiddel' zien. (Even afhankelijk van de omvang van de investering(en).) Link voor een toelichting.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:34 schreef ex het volgende:
[..]
ja dat kan ik wel onderbouwenhij staat los in een werk kamer waar ook een tv staat die ik specifiek hier voor gebruik.. die kan ik dus ook als kosten opvoeren.
Geen probleem. PM me je adres maar dan zorg ik dat je iets meer kosten kunt opvoeren en dus minder belasting hoeft te betalen.quote:Mag ik je hartelijk danken voor al je hulp vandaag, je hebt een hoop duidelijk gemaakt
Zo heeft diabeet zijn toch een klein voordeel.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:50 schreef Klonk het volgende:
ik kwam er net voor het versturen achter dat ik als diabetes patient nog wat extra dieetkosten mag aftrekken, heeft me net over de drempel geholpen en krijg nu zowat het dubbele terug als wat ik eerst had
Nee, na ontvangst van de aanslag heb je tot vier weken de tijd om deze te betalen. Dat wat jij bedoelt heeft betrekking op de voorlopige aanslag van het lopende jaar (i.c. 2010).quote:Op zondag 28 maart 2010 19:12 schreef ex het volgende:
oke nog 2 klein vraagjes, ik las net dat de betalingstermijnen meestal tot het eind van het jaar is, dus stel je krijgt in mei antwoord, dan heb je tot 31 dec om te betalen?
Het kan dat er op basis van de aangifte 2009 ook een aanslag voor 2010 wordt opgelegd. Deze mag je dan in termijnen betalen. Als het maar betaald is voor het einde van het jaar.quote:En ik las iets over dat je ook een voorlopige kan krijgen over het jaar erna? Zou dat dan betekenen dat ik 2x dat bedrag moet betalen? lijkt me niet toch?
Wat heb je dan ingevuld?quote:Op zondag 28 maart 2010 19:26 schreef Arnaudtus het volgende:
De aangifte over 2009 doe ik via het gedownloade programmaatje, maar de aftrekpost die ik heb ingevuld komt niet terug in het overzicht aan het einde, vlak voor je je DigiD moet invullen. Heb ik dan iets fout gedaan, of staat deze aftrekpost nooit vermeld in het overzicht? Is vrij belangrijk voor me, moet wel zeker weten dat 'ie meegenomen wordt in de teruggave..
Weet iemand hoe dit zit? Alvast bedankt!!
Wat voor aftrekpost gaat het over? Persoonsgebonden aftrek hoort iig in het overzicht te staan.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:26 schreef Arnaudtus het volgende:
De aangifte over 2009 doe ik via het gedownloade programmaatje, maar de aftrekpost die ik heb ingevuld komt niet terug in het overzicht aan het einde, vlak voor je je DigiD moet invullen. Heb ik dan iets fout gedaan, of staat deze aftrekpost nooit vermeld in het overzicht? Is vrij belangrijk voor me, moet wel zeker weten dat 'ie meegenomen wordt in de teruggave..
Weet iemand hoe dit zit? Alvast bedankt!!
Wat staat er bij het onderdeel studiekosten zelf?quote:Op zondag 28 maart 2010 19:34 schreef Arnaudtus het volgende:
Het gaat om aftrekbare studiekosten. Ik heb bijbaantjes naast mn studie en maak geen gebruik van studiefinanciering, dan mag je na een drempel van 500E studiekosten laten verrekenen. Deze heb ik ingevuld maar ik zie ze niet terug in het overzicht aan het eind. Dit is naast de loonbelasting ook de enige reden die ik heb om de aangifte in te vullen.
Als je de studiekosten correct hebt ingevuld dan staan ze in het overzicht vermeld bij de persoonsgebonden aftrek (bij mij iig welquote:Op zondag 28 maart 2010 19:34 schreef Arnaudtus het volgende:
Het gaat om aftrekbare studiekosten. Ik heb bijbaantjes naast mn studie en maak geen gebruik van studiefinanciering, dan mag je na een drempel van 500E studiekosten laten verrekenen. Deze heb ik ingevuld maar ik zie ze niet terug in het overzicht aan het eind. Dit is naast de loonbelasting ook de enige reden die ik heb om de aangifte in te vullen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |