Ik heb begin 2009 een brief gehad dat ik omzet belasting moest doen, dit doe ik ook elk kwartaal, ik heb ook een brief gehad dat ik als persoon inkomsten belasting moest invullen.. Verder heb ik geen bericht gehad over inkomst belasting of wat dan ook voor me bedrijfje, alleen omzet.. Ik heb wel een NL code geloof ik, ik heb een brief waar op staat omzet belasting en dan NL<sofinummer>quote:Op zondag 28 maart 2010 15:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ben je door de fiscus aangemerkt als ondernemer voor de inkomstenbelasting of heeft de fiscus het aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden?
(Heb je een inlogcode ontvangen van de fiscus dat begint met NL....?)
[..]
Als het is aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden, dan heb je het goed ingevuld.
Log met dat nummer (is niet je BSN, trouwens) en kijk of er een aangifte inkomstenbelasting voor je klaar staat. Als dat het geval is, moet je als ondernemer aangifte doen en kan je dus niet het programma gebruiken wat je nu hebt gedaan.quote:Op zondag 28 maart 2010 15:52 schreef ex het volgende:
[..]
Ik heb begin 2009 een brief gehad dat ik omzet belasting moest doen, dit doe ik ook elk kwartaal, ik heb ook een brief gehad dat ik als persoon inkomsten belasting moest invullen.. Verder heb ik geen bericht gehad over inkomst belasting of wat dan ook voor me bedrijfje, alleen omzet.. Ik heb wel een NL code geloof ik, ik heb een brief waar op staat omzet belasting en dan NL<sofinummer>
Nee, alles vul je in in de aangifte voor de ondernemer.quote:Op zondag 28 maart 2010 16:06 schreef ex het volgende:
Zojuist ingelogd en ik moet die invullen, fuck dat wist ik niet.. maar goed.
Moet ik nu voor mezelf prive de ene invullen, en voor me eigen bedrijf die andere?
... en uitgebreider.quote:Op zondag 28 maart 2010 16:20 schreef Nizno het volgende:
Dan baal je wel, heb je net rustig je aangifte ingevuld.. moet je weer opnieuw
Vreemd. Je zou op hetzelfde resultaat uit moeten komen.quote:Op zondag 28 maart 2010 16:47 schreef ex het volgende:
nee, alleen dat het me start jaar is.. verder niks aangeklikt geen rare dingen.
Nee, het kapitaal. (eigen vermogen op de balans)quote:
waar zou ik dat moeten vinden?quote:Op zondag 28 maart 2010 16:53 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, het kapitaal. (eigen vermogen op de balans)
Je hebt dus niet bij de balans ingevuld?quote:Op zondag 28 maart 2010 16:57 schreef ex het volgende:
[..]
waar zou ik dat moeten vinden?
Ik heb gewoon me ondernemings gegevens ingevuld, en daar winst + aftrekposten, daarna heb ik me inkomsten van loon ingevuld.. Verder had ik niet zoveel recht op dingen en heb ik bij loon zorgverzekeringswet het bedrag van me loonstrookje ingevuld.. Hierna kwam hij met deze berekening.
quote:Op zondag 28 maart 2010 17:09 schreef ex het volgende:
ah yes, gevondenmoest inderdaad nog een ondernemings vermogen invullen
, en nu kom ik weer op dezelfde 1700 euro uit haha, vond het al appart.
Verder heb ik geen schulden, of eigen vermogen of andere spannende dingen dus het is bij mij niet zo ingewikkelt gelukkig.
Dan had je de winst als privé opname moeten verantwoorden. Deze correctie op het eigen vermogen zorgt ervoor dat de vermogensvergelijking weer klopt.quote:Op zondag 28 maart 2010 17:23 schreef ex het volgende:
hmm stel dat ik al die 4400 euro "winst" had uitbetaald aan mezelf, hoe werkt dat dan, dan heeft mijn bedrijf weer 0 vermorgen, en dan moet ik als persoon zeker daar weer inkomsten belasting over betalen?
Je mag alleen de kosten voor de financiering van de eigen woning in aftrek brengen. Dus verf e.d. is niet aftrekbaar. Ook niet alle makelaarskosten en notariskosten zijn aftrekbaar.quote:Op zondag 28 maart 2010 17:19 schreef 314 het volgende:
Hoi allemaal, ik heb in april 2009 een appartement gekocht, nu snap ik dat ik een deel van de hypotheekrente etc terug kan vragen, maar het gaat me even om de financieringskosten. Wat vinden jullie daaronder vallen (is niet heel makkelijk te vinden) : uiteraard de notariskosten, maar geef je bijvoorbeeld ook makelaarskosten op, of de aanschaffing van je nieuwe vloer / verf / etc ?
als de belastingdienst het bedrag er normaal uit vindt zien, dan komen ze toch mijn bonnetjes niet checken
Ja, dat maakt wel uit. Als je het onder de eigen woning opgeeft, valt ie in box 1. Onder overige onroerende zaken valt ie in box 3.quote:Op zondag 28 maart 2010 17:23 schreef 314 het volgende:
hmm.. bij het appartement hoort een parkeerplaats, wel los bijgekocht, ik neem aan dat het niet uitmaakt of ik dat allemaal onder een kopje "woning" optel, of het apart als "overige onroerende zaken" opgeef?
ja precies, en dan betaal je er alsnog dezelfde inkomsten belasting over, of begrijp ik dat verkeerd? Het is niet duurder/goedkoper..quote:Op zondag 28 maart 2010 17:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan had je de winst als privé opname moeten verantwoorden. Deze correctie op het eigen vermogen zorgt ervoor dat de vermogensvergelijking weer klopt.
Uiteraard. Ondanks dat veel mensen denken dat hetgeen je uit de onderneming haalt, belast is, is dat niet waar. Het gaat om de winst. Of je de gehele winst onttrekt of je laat alles in de onderneming zitten, dat maakt dus niks uit.quote:Op zondag 28 maart 2010 17:55 schreef ex het volgende:
[..]
ja precies, en dan betaal je er alsnog dezelfde inkomsten belasting over, of begrijp ik dat verkeerd? Het is niet duurder/goedkoper..
Volgend jaar kun je doorborduren op de eindbalans van 2009.quote:Het valt inderdaad best mee, maar dit is sowieso me eerste jaar dat ik en fulltime werk, en hiernaast zelf wat bij klus, het is dus in 1 jaar dubbel dingen leren.. zal volgend jaar een stuk makkelijker gaan..
Gelukkig klopt het bedrag met wat ik opzei had staan.
dat snap ik, maar waar 'hoort' een parkeerplaats nou eigenlijk? zo'n simpel voorbeeld zie je nooit in de help-files van de belastingdienst.. ik weet bijvoorbeeld niet of het voordeliger is om het in box 3 te hebben, ik zie dat alleen als ik ermee ga schuiven en iedere keer het resultaat bekijk (zoals de meesten wel zullen doen)quote:Op zondag 28 maart 2010 17:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, dat maakt wel uit. Als je het onder de eigen woning opgeeft, valt ie in box 1. Onder overige onroerende zaken valt ie in box 3.
M.i. hoort ie in dit geval gewoon thuis in box 1.quote:Op zondag 28 maart 2010 17:59 schreef 314 het volgende:
[..]
dat snap ik, maar waar 'hoort' een parkeerplaats nou eigenlijk? zo'n simpel voorbeeld zie je nooit in de help-files van de belastingdienst.. ik weet bijvoorbeeld niet of het voordeliger is om het in box 3 te hebben, ik zie dat alleen als ik ermee ga schuiven en iedere keer het resultaat bekijk (zoals de meesten wel zullen doen)
Precies dat dacht ik al, daarom is het dus ook zo belangerijk om veel kosten te maken als het niet je hoofd in komen is, ik ga toch nog is na rekenen of ik geen kosten ben vergetenquote:Op zondag 28 maart 2010 17:58 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Uiteraard. Ondanks dat veel mensen denken dat hetgeen je uit de onderneming haalt, belast is, is dat niet waar. Het gaat om de winst. Of je de gehele winst onttrekt of je laat alles in de onderneming zitten, dat maakt dus niks uit.
[..]
ah kijk dat scheelt alweerquote:Volgend jaar kun je doorborduren op de eindbalans van 2009.
Zoveel mogelijk kosten maken is natuurlijk onzin. Dan zou je er geen baat bij hebben om een onderneming uit te oefenen. Je wilt er natuurlijk wel iets aan overhouden. Als je alles opmaakt aan kosten, heb je er dus niks aan.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:01 schreef ex het volgende:
[..]
Precies dat dacht ik al, daarom is het dus ook zo belangerijk om veel kosten te maken als het niet je hoofd in komen is, ik ga toch nog is na rekenen of ik geen kosten ben vergeten![]()
Klopt. Je dient alleen de aangifte in welke je ondertekent met het NL-nummer. Hier heb je je hele aangifte in verwerkt.quote:[..]
ah kijk dat scheelt alweer, klopt het trouwens dat ik met het andere programma niks hoef te doen? Ik hoef dus alleen maar deze inkomsten voor ondernemers in te sturen?
en wie gaat dat controleren? of de notaris 1000 of 2000 kostte, scheelt toch allemaal weerquote:Op zondag 28 maart 2010 17:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je mag alleen de kosten voor de financiering van de eigen woning in aftrek brengen. Dus verf e.d. is niet aftrekbaar. Ook niet alle makelaarskosten en notariskosten zijn aftrekbaar.
Als je de help-file van het aangifteprogramma doorleest, zie je wat wel en wat niet aftrekbaar is. Als je nog twijfelt, laat het hier dan weten.
De belastingdienst.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:05 schreef 314 het volgende:
[..]
en wie gaat dat controleren? of de notaris 1000 of 2000 kostte, scheelt toch allemaal weer
Ja, dat is de voorlopige aanslag.quote:wel nog een extra vraagje, er is sinds afgelopen april al geld gestort door de belastingdienst vanwege de hypotheekrente, ik heb dus al maandelijks een deel gehad; waar wordt dit opgegeven? noemen zij dat een voorlopige aanslag (die ik dus maandelijks gedurende 2009 heb ontvangen) ?
ik denk dat wanneer mijn bedragen niet opvallend zijn, dat ze helemaal niks controleren en het moeten hebben van hun steekproeven, met 16 miljoen mensen is de kans klein dat ze mij eruit pikkenquote:Op zondag 28 maart 2010 18:06 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De belastingdienst.
[..]
Ja, dat is de voorlopige aanslag.
De belastingdienst weet ook wel wat een gemiddelde factuur van een nota kost. Ook hebben ze wel gemiddelden van eenmalige kosten bij aankoop van een woning ten opzichte van de financiering.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:12 schreef 314 het volgende:
[..]
ik denk dat wanneer mijn bedragen niet opvallend zijn, dat ze helemaal niks controleren en het moeten hebben van hun steekproeven, met 16 miljoen mensen is de kans klein dat ze mij eruit pikken
dank je voor je antwoorden, het is allemaal niet zo moeilijk inderdaad maar er is geen plaats waar het simpel uitgelegd staat voor iemand die niet thuis is in economie (en niet geïnteresseerd, dat zel het hem wel zijn), volgend jaar weer een makkie in mijn geval, nadat het kopen verwerkt is dit jaar
kosten maken is het verkeerde woord ik bedoel meer even opletten dat ik echt al me kosten opgeef. Ik werk b.v voor een deel voor een game blad, hier heb ik een xbox voor gekocht, deze heb ik nog niet afgetrokken maar volgens mij kan en mag dat wel gewoon.. ik gebruik hem prive totaal niet.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zoveel mogelijk kosten maken is natuurlijk onzin. Dan zou je er geen baat bij hebben om een onderneming uit te oefenen. Je wilt er natuurlijk wel iets aan overhouden. Als je alles opmaakt aan kosten, heb je er dus niks aan.
[..]
Klopt. Je dient alleen de aangifte in welke je ondertekent met het NL-nummer. Hier heb je je hele aangifte in verwerkt.
OK. Dan heb je gelijk. Kosten die gerelateerd zijn aan de opbrengst moet je natuurlijk gewoon opvoeren. En als jij kunt onderbouwen dat een xbox daar onder valt, is het terecht dat je dit als kosten opvoert.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:22 schreef ex het volgende:
[..]
kosten maken is het verkeerde woord ik bedoel meer even opletten dat ik echt al me kosten opgeef. Ik werk b.v voor een deel voor een game blad, hier heb ik een xbox voor gekocht, deze heb ik nog niet afgetrokken maar volgens mij kan en mag dat wel gewoon.. ik gebruik hem prive totaal niet.
Het maakt niet uit of je particulier of ondernemer bent. Er blijft gewoon gelden: voor 1 april ingediend, voor 1 juli bericht terug.quote:Ga het morgen nog is rustig door lezen, ik heb nog 2 dagen.
is het trouwens wel zo, dat je pas in juni ofzo iets terug hoort, of gaat dat sneller bij een ondernemings belasting inkomen? Of gaat dit gewoon hetzelfde?
quote:Op zondag 28 maart 2010 18:19 schreef mighty_myte het volgende:
Welk deel van je stufi kun je invullen?
Is dat alleen de basisbeurs, of ook de lening, ouderbijdrage, etc?
Op de site van de IBG vond ik dit:
Basisbedrag prestatiebeurs hoger onderwijs
259,76
Gift aanvullende beurs
107,37
Lening
408,25
Collegegeldkrediet
130,42
Je toelage
905,80
Bijdrage van je vader
124,06
Bijdrage van je moeder
0,00
quote:het totaal van de toegekende studiefinanciering
ja dat kan ik wel onderbouwenquote:Op zondag 28 maart 2010 18:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
OK. Dan heb je gelijk. Kosten die gerelateerd zijn aan de opbrengst moet je natuurlijk gewoon opvoeren. En als jij kunt onderbouwen dat een xbox daar onder valt, is het terecht dat je dit als kosten opvoert.
[..]
Het maakt niet uit of je particulier of ondernemer bent. Er blijft gewoon gelden: voor 1 april ingediend, voor 1 juli bericht terug.
Wel uitkijken of je dit niet moet activeren en afschrijven in plaats van in één keer ten laste van het resultaat te brengen. Mogelijk moet je dit als een 'bedrijfsmiddel' zien. (Even afhankelijk van de omvang van de investering(en).) Link voor een toelichting.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:34 schreef ex het volgende:
[..]
ja dat kan ik wel onderbouwenhij staat los in een werk kamer waar ook een tv staat die ik specifiek hier voor gebruik.. die kan ik dus ook als kosten opvoeren.
Geen probleem. PM me je adres maar dan zorg ik dat je iets meer kosten kunt opvoeren en dus minder belasting hoeft te betalen.quote:Mag ik je hartelijk danken voor al je hulp vandaag, je hebt een hoop duidelijk gemaakt
Zo heeft diabeet zijn toch een klein voordeel.quote:Op zondag 28 maart 2010 18:50 schreef Klonk het volgende:
ik kwam er net voor het versturen achter dat ik als diabetes patient nog wat extra dieetkosten mag aftrekken, heeft me net over de drempel geholpen en krijg nu zowat het dubbele terug als wat ik eerst had
Nee, na ontvangst van de aanslag heb je tot vier weken de tijd om deze te betalen. Dat wat jij bedoelt heeft betrekking op de voorlopige aanslag van het lopende jaar (i.c. 2010).quote:Op zondag 28 maart 2010 19:12 schreef ex het volgende:
oke nog 2 klein vraagjes, ik las net dat de betalingstermijnen meestal tot het eind van het jaar is, dus stel je krijgt in mei antwoord, dan heb je tot 31 dec om te betalen?
Het kan dat er op basis van de aangifte 2009 ook een aanslag voor 2010 wordt opgelegd. Deze mag je dan in termijnen betalen. Als het maar betaald is voor het einde van het jaar.quote:En ik las iets over dat je ook een voorlopige kan krijgen over het jaar erna? Zou dat dan betekenen dat ik 2x dat bedrag moet betalen? lijkt me niet toch?
Wat heb je dan ingevuld?quote:Op zondag 28 maart 2010 19:26 schreef Arnaudtus het volgende:
De aangifte over 2009 doe ik via het gedownloade programmaatje, maar de aftrekpost die ik heb ingevuld komt niet terug in het overzicht aan het einde, vlak voor je je DigiD moet invullen. Heb ik dan iets fout gedaan, of staat deze aftrekpost nooit vermeld in het overzicht? Is vrij belangrijk voor me, moet wel zeker weten dat 'ie meegenomen wordt in de teruggave..
Weet iemand hoe dit zit? Alvast bedankt!!
Wat voor aftrekpost gaat het over? Persoonsgebonden aftrek hoort iig in het overzicht te staan.quote:Op zondag 28 maart 2010 19:26 schreef Arnaudtus het volgende:
De aangifte over 2009 doe ik via het gedownloade programmaatje, maar de aftrekpost die ik heb ingevuld komt niet terug in het overzicht aan het einde, vlak voor je je DigiD moet invullen. Heb ik dan iets fout gedaan, of staat deze aftrekpost nooit vermeld in het overzicht? Is vrij belangrijk voor me, moet wel zeker weten dat 'ie meegenomen wordt in de teruggave..
Weet iemand hoe dit zit? Alvast bedankt!!
Wat staat er bij het onderdeel studiekosten zelf?quote:Op zondag 28 maart 2010 19:34 schreef Arnaudtus het volgende:
Het gaat om aftrekbare studiekosten. Ik heb bijbaantjes naast mn studie en maak geen gebruik van studiefinanciering, dan mag je na een drempel van 500E studiekosten laten verrekenen. Deze heb ik ingevuld maar ik zie ze niet terug in het overzicht aan het eind. Dit is naast de loonbelasting ook de enige reden die ik heb om de aangifte in te vullen.
Als je de studiekosten correct hebt ingevuld dan staan ze in het overzicht vermeld bij de persoonsgebonden aftrek (bij mij iig welquote:Op zondag 28 maart 2010 19:34 schreef Arnaudtus het volgende:
Het gaat om aftrekbare studiekosten. Ik heb bijbaantjes naast mn studie en maak geen gebruik van studiefinanciering, dan mag je na een drempel van 500E studiekosten laten verrekenen. Deze heb ik ingevuld maar ik zie ze niet terug in het overzicht aan het eind. Dit is naast de loonbelasting ook de enige reden die ik heb om de aangifte in te vullen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |