FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / 'Meerdere doden' bij treinongeluk België
Roel_Jewelmaandag 15 februari 2010 @ 10:00


http://www.deredactie.be/(...)15_Passagierstreinen
quote:
Passagierstreinen botsen op mekaar in Halle
ma 15/02/2010 - 08:53

In Buizingen, bij Halle, zijn twee passagierstreinen op mekaar gebotst. Er zouden heel wat doden zijn, maar het is niet duidelijk hoeveel. Het ongeval deed zich rond 8.45 uur voor op de lijn tussen Brussel-Zuid en Quiévrain.

Volgens Infrabel, de uitbater van de spoorweginfrastructuur, zijn de treinen frontaal op elkaar gebotst. De ene trein reed vanuit Leuven naar 's Gravenbrakel ( Braine-le-Comte) en de andere reed van Quiévrain naar Luik. Ze botsten ter hoogte van Buizingen.

Bij het ongeluk zijn een aantal doden en verscheidene gewonden gevallen. Het is nog niet duidelijk hoeveel precies. De schade is in ieder geval aanzienlijk.

Door het ongeval zijn er geen treinen tussen Brussel en Doornik en tussen Brussel en Bergen. In Leuven is een crisiscentrum opgericht.

Later meer.
Extra Journaal @ VRT
quote:
Naar aanleiding van de botsing tussen twee passagierstreinen in Halle zal er omstreeks 10.15 uur een extra Journaal zijn op Eén. U kunt het Journaal ook live volgen in de videozone. En tussen 12 en 13 uur is er een extra editie van Vandaag op Radio 1.
Felixamaandag 15 februari 2010 @ 10:01
Oei.
Tourniquetmaandag 15 februari 2010 @ 10:02
Ziet er niet best uit...
Felixamaandag 15 februari 2010 @ 10:06
Twitter:
quote:
Burgemeester bevestigt 20 doden aan VRT radio
#ANONIEMmaandag 15 februari 2010 @ 10:07
Bizar
RemcoDelftmaandag 15 februari 2010 @ 10:10
Erg knullig, voor spoorwegen die maanden vantevoren weten welke trein wanneer waar rijdt...
Juzmemaandag 15 februari 2010 @ 10:11
Verschrikkelijk zeg. Het lijkt wel een rampenjaar voor België te worden zo.
Blikmaandag 15 februari 2010 @ 10:14
heftig zeg als het inderdaad 20 doden zijn...
Frutselmaandag 15 februari 2010 @ 10:15
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:06 schreef Felixa het volgende:
Twitter:
[..]
Jezus zeg...
DX11maandag 15 februari 2010 @ 10:16
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:00 schreef Roel_Jewel het volgende:
Extra Journaal @ VRT
[..]
Wordt 10:30

[ Bericht 0% gewijzigd door DX11 op 15-02-2010 10:24:48 ]
JeMoedermaandag 15 februari 2010 @ 10:16
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:10 schreef RemcoDelft het volgende:
Erg knullig, voor spoorwegen die maanden vantevoren weten welke trein wanneer waar rijdt...
Wat een opmerking zeg. Het is niets voor niets een ongeluk. Denk eens na.
IkWilbertmaandag 15 februari 2010 @ 10:20
wow, heftig dit. Even volgen...
RemcoDelftmaandag 15 februari 2010 @ 10:21
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:16 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Wat een opmerking zeg. Het is niets voor niets een ongeluk. Denk eens na.
Die dingen rijden op rails, hebben (als het goed is) diverse beveiligingen, en (als het goed is) een oplettende machinist. Ongelukken zijn dus in principe volstrekt onnodig.
Miammaandag 15 februari 2010 @ 10:24
wat heftig allemaal zeg..
IkWilbertmaandag 15 februari 2010 @ 10:25
http://twitpic.com/13dg9r

http://twitpic.com/13dg8u

http://twitpic.com/13dg7z

http://twitpic.com/13dg69

Posted on February 15, 2010 by cdrik, http://twitpic.com/photos/cdrik
Juzmemaandag 15 februari 2010 @ 10:26
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:21 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Die dingen rijden op rails, hebben (als het goed is) diverse beveiligingen, en (als het goed is) een oplettende machinist. Ongelukken zijn dus in principe volstrekt onnodig.
Even offtopic, maar ongelukken zijn in principe toch altijd volstrekt onnodig...
Bruce117maandag 15 februari 2010 @ 10:27
Heftig.
Om 10:30 extra journaal op één.
marcb1974maandag 15 februari 2010 @ 10:28
Shit, maar dit was el goed raak
RemcoDelftmaandag 15 februari 2010 @ 10:29
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:26 schreef Juzme het volgende:

[..]

Even offtopic, maar ongelukken zijn in principe toch altijd volstrekt onnodig...
Als het voorkomen had kunnen worden wel. Dat geldt voor de meeste verkeersongelukken, maar bij spoorwegen verwacht ik meer planning en geautomatiseerde beveiligingssystemen.
Felixamaandag 15 februari 2010 @ 10:30
Livestream:

http://www.deredactie.be/(...)/livestream/1.504457
JuiceJuicemaandag 15 februari 2010 @ 10:31
Jezus.
CartWOmanmaandag 15 februari 2010 @ 10:31
MrJonesmaandag 15 februari 2010 @ 10:37
quote:
Die Belgen hadden er maar liefst drie minuten voor over. En dan nu de Olympische Spelen!
ShaoliNmaandag 15 februari 2010 @ 10:37
Sjezus, aardige klapper.
Belgie is logistiek ook zo'n godvergetens ontwikkelingsland.
TommyGunmaandag 15 februari 2010 @ 10:38
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:31 schreef JuiceJuice het volgende:
Jezus.
Ja?
El_jefe07maandag 15 februari 2010 @ 10:38
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:37 schreef MrJones het volgende:

[..]

Die Belgen hadden er maar liefst drie minuten voor over. En dan nu de Olympische Spelen!
Vaag joh, in Nederland zou de NOS nu wel continue gaan uitzenden, geen nieuws is ook nieuws.
In Belgie blijkbaar niet.
TommyGunmaandag 15 februari 2010 @ 10:38
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:37 schreef MrJones het volgende:

[..]

Die Belgen hadden er maar liefst drie minuten voor over. En dan nu de Olympische Spelen!
Inderdaad
ziggyziggyziggymaandag 15 februari 2010 @ 10:38
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:29 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als het voorkomen had kunnen worden wel. Dat geldt voor de meeste verkeersongelukken, maar bij spoorwegen verwacht ik meer planning en geautomatiseerde beveiligingssystemen.
Je verwacht het, dus eigenlijk weet je er niets van.
Geen enkel beveiligingssysteem is 100% waterdicht. En met een remweg van 1000+ meter kan je als machinist nog zo oplettend zijn, daar heb je weinig meer aan als er een trein op je afkomt. Daarnaast is het natuurlijk erg makkelijk om zo op de zaken vooruit te lopen. Niemand weet nog wat er precies gebeurd is.
IkWilbertmaandag 15 februari 2010 @ 10:39
Ach, de eerste berichten van de vuurwerkramp in Enschede waren ook niet meer dan een paar minuten.
Kleffe_Dopmaandag 15 februari 2010 @ 10:40
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:38 schreef El_jefe07 het volgende:

[..]

Vaag joh, in Nederland zou de NOS nu wel continue gaan uitzenden, geen nieuws is ook nieuws.
In Belgie blijkbaar niet.
Het zou zo maar kunnen zijn dat de Belgische publieke omroep niet de expertise heeft om er een direct live uitzending van te maken. Het is niet de NOS...
RTL-Z is nu ook live.
ziggyziggyziggymaandag 15 februari 2010 @ 10:46
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Het zou zo maar kunnen zijn dat de Belgische publieke omroep niet de expertise heeft om er een direct live uitzending van te maken. Het is niet de NOS...
RTL-Z is nu ook live.
Bij CNN was het ook Breaking News.
Netsplittermaandag 15 februari 2010 @ 10:49
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:38 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Je verwacht het, dus eigenlijk weet je er niets van.
Geen enkel beveiligingssysteem is 100% waterdicht. En met een remweg van 1000+ meter kan je als machinist nog zo oplettend zijn, daar heb je weinig meer aan als er een trein op je afkomt. Daarnaast is het natuurlijk erg makkelijk om zo op de zaken vooruit te lopen. Niemand weet nog wat er precies gebeurd is.
De beste kapiteins staan aan wal.
mouzzermaandag 15 februari 2010 @ 10:55
Eerste beelden: http://www.deredactie.be/(...)tips/2.9186/1.716826
ziggyziggyziggymaandag 15 februari 2010 @ 10:57
Nu ook live beelden op EuroNews.
Arceemaandag 15 februari 2010 @ 11:01
Zo hé...
Remaandag 15 februari 2010 @ 11:02
heftig...
zoalshetismaandag 15 februari 2010 @ 11:05
triest. een van de redenen dat ik altijd in het midden van de trein wil zitten.
TommyGunmaandag 15 februari 2010 @ 11:06
quote:
Op maandag 15 februari 2010 11:05 schreef zoalshetis het volgende:
triest. een van de redenen dat ik altijd in het midden van de trein wil zitten.
Inderdaad!
paddymaandag 15 februari 2010 @ 11:06
Erg
Felixamaandag 15 februari 2010 @ 11:06
Dodental bijgesteld naar 10.
Blisteringmaandag 15 februari 2010 @ 11:11
Dodental onzeker volgens RTL.

Wel vreselijk dit
Lkwmaandag 15 februari 2010 @ 11:13
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:21 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Die dingen rijden op rails, hebben (als het goed is) diverse beveiligingen, en (als het goed is) een oplettende machinist.
Ja, als het goed is. Maar dat is het niet altijd he, we leven niet in een ideale wereld.
MevrouwHopjes83maandag 15 februari 2010 @ 11:15
quote:
Op maandag 15 februari 2010 11:11 schreef Blistering het volgende:
Dodental onzeker volgens RTL.

Wel vreselijk dit
Nu zeggen ze 10.
8108139dpthsmaandag 15 februari 2010 @ 11:15
marcb1974maandag 15 februari 2010 @ 11:17
quote:
Op maandag 15 februari 2010 11:05 schreef zoalshetis het volgende:
triest. een van de redenen dat ik altijd in het midden van de trein wil zitten.
En bij andere treinongelukken zijn nou juist de voorste rijstellen er goed afgekomen.
TommyGunmaandag 15 februari 2010 @ 11:20
quote:
Op maandag 15 februari 2010 11:17 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

En bij andere treinongelukken zijn nou juist de voorste rijstellen er goed afgekomen.
Daar botste de trein zeker achterop?
MevrouwHopjes83maandag 15 februari 2010 @ 11:22
http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinongeval_Pécrot

Hoop niet dat het weer door oa taalproblemen komt.
Lkwmaandag 15 februari 2010 @ 11:22
quote:
Op maandag 15 februari 2010 11:17 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

En bij andere treinongelukken zijn nou juist de voorste rijstellen er goed afgekomen.
Daarom ga ik altijd daar zitten waar de meeste ruimte is. Als het je tijd is, is het je tijd. Daar doe je niet al teveel aan.
MevrouwHopjes83maandag 15 februari 2010 @ 11:23
Het Nederlandse nieuws besteedt er meer aandacht aan dan het Belgische nieuws.
marcb1974maandag 15 februari 2010 @ 11:24
quote:
Op maandag 15 februari 2010 11:20 schreef TommyGun het volgende:

[..]

Daar botste de trein zeker achterop?
Dat. Of er ontspoorden treinstellen niet direct aan het begin.
XcUZ_Memaandag 15 februari 2010 @ 11:24
Dat ziet er niet best uit .
trancethrustmaandag 15 februari 2010 @ 11:32
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:38 schreef El_jefe07 het volgende:

[..]

Vaag joh, in Nederland zou de NOS nu wel continue gaan uitzenden, geen nieuws is ook nieuws.
In Belgie blijkbaar niet.
In Belgie hebben ze blijkbaar wel normale prioriteiten. Geen nieuw nieuws is, zoals er ook staat, gewoon niet nieuws. Beter onderbreken ze gewoon wat als er wel wat nieuws gebeurt / is ontdekt.

Verder natuurlijk wel een tragisch ongeval.
zoalshetismaandag 15 februari 2010 @ 11:32
quote:
Op maandag 15 februari 2010 11:17 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

En bij andere treinongelukken zijn nou juist de voorste rijstellen er goed afgekomen.
vandaar dat ik in het midden wil zitten.
JoeThePlumbermaandag 15 februari 2010 @ 11:34
Net gehoord, minstens 11 tot 25 doden...
Fortune_Cookiemaandag 15 februari 2010 @ 11:34
quote:
Op maandag 15 februari 2010 11:32 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

vandaar dat ik in het midden wil zitten.
allez, maar zoalstis kenne moar twee mense ploatsneme op den banken'eh?
zoalshetismaandag 15 februari 2010 @ 11:47
update gs heeft het over 25 doden.
Fredo55maandag 15 februari 2010 @ 11:50
Straks maar eens naar het 12u journaal kijken, ben net wakker.
Fredericmaandag 15 februari 2010 @ 11:52
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Het zou zo maar kunnen zijn dat de Belgische publieke omroep niet de expertise heeft om er een direct live uitzending van te maken. Het is niet de NOS...
RTL-Z is nu ook live.
'Het is niet de NOS' Alsof de VRT niet hetzelfde kan als de NOS...
Hetiszovermaandag 15 februari 2010 @ 11:55
De NOS is ook niet alles vind ik nu.

CNN is er ook goed bij trouwens
raptorixmaandag 15 februari 2010 @ 11:57
HLN heeft het al over 25 doden: http://www.hln.be/hln/nl/(...)n-in-Buizingen.dhtml
CherryLipsmaandag 15 februari 2010 @ 12:01
jezus .
Lkwmaandag 15 februari 2010 @ 12:05
quote:
Op maandag 15 februari 2010 11:55 schreef Hetiszover het volgende:
De NOS is ook niet alles vind ik nu.

CNN is er ook goed bij trouwens
Tja, dat is hun business he. Gladjes geproduceerde sensatie die zoveel mogelijk mensen aanspreekt. Dan verkopen de reclameblokken goed. Zonder breaking news geen brood op de plank.

Maar ze zijn altijd wel erg snel idd.
Roel_Jewelmaandag 15 februari 2010 @ 12:06
quote:
Op maandag 15 februari 2010 11:57 schreef raptorix het volgende:
HLN heeft het al over 25 doden: http://www.hln.be/hln/nl/(...)n-in-Buizingen.dhtml
Yup, triest . Moet een behoorlijke klap geweest zijn >
Fredericmaandag 15 februari 2010 @ 12:13
quote:
Op maandag 15 februari 2010 11:55 schreef Hetiszover het volgende:
De NOS is ook niet alles vind ik nu.

CNN is er ook goed bij trouwens
Het valt mij wel altijd op hoe traag CNN nieuwe beelden doorkrijgt. Terwijl de Belgische zenders (RTL, RTBF, VTM) allemaal continu nieuwere beelden uitzenden, laat CNN nog steeds de paar minuten allereerste beelden zien... Krijgen zij dat niet sneller door?
Hetiszovermaandag 15 februari 2010 @ 12:16
quote:
Op maandag 15 februari 2010 12:13 schreef Frederic het volgende:

[..]

Het valt mij wel altijd op hoe traag CNN nieuwe beelden doorkrijgt. Terwijl de Belgische zenders (RTL, RTBF, VTM) allemaal continu nieuwere beelden uitzenden, laat CNN nog steeds de paar minuten allereerste beelden zien... Krijgen zij dat niet sneller door?
Ander formaat? NTSC vs PAL? Rechten misschien?
#ANONIEMmaandag 15 februari 2010 @ 12:17
Heftig
marcb1974maandag 15 februari 2010 @ 12:24
quote:
Op maandag 15 februari 2010 11:57 schreef raptorix het volgende:
HLN heeft het al over 25 doden: http://www.hln.be/hln/nl/(...)n-in-Buizingen.dhtml
Waarvan 11 bevestigd en een verwachting tot 25
Flyingdutchmanmaandag 15 februari 2010 @ 12:26
Ongelooflijk wat een ramp, zoveel doden. Normaal lees je dat het in India ofzo gebeurt, maar nu in België
zoalshetismaandag 15 februari 2010 @ 12:26
quote:
Op maandag 15 februari 2010 12:26 schreef Flyingdutchman het volgende:
Ongelooflijk wat een ramp, zoveel doden. Normaal lees je dat het in India ofzo gebeurt, maar nu in België
dit is idd meer iets voor india of engeland (zelfde railwerkers).
raptorixmaandag 15 februari 2010 @ 12:27
quote:
Op maandag 15 februari 2010 12:26 schreef Flyingdutchman het volgende:
Ongelooflijk wat een ramp, zoveel doden. Normaal lees je dat het in India ofzo gebeurt, maar nu in België
Allebei 3e wereld landen.
Estatemaandag 15 februari 2010 @ 12:50
De luchtfoto ziet toch wel wat ernstiger uit dan de foto's van de grond
Compomotive155maandag 15 februari 2010 @ 12:57
tvp. Ziet er van uit de lucht behoorlijk slecht uit .
Felixamaandag 15 februari 2010 @ 12:57
OMG, die luchtfoto.


edit:
hier nog meer (lucht)foto's:

http://www.hln.be/hln/nl/(...)uizingen.dhtml#photo
Roel_Jewelmaandag 15 februari 2010 @ 13:04
quote:
Op maandag 15 februari 2010 12:50 schreef Estate het volgende:
De luchtfoto ziet toch wel wat ernstiger uit dan de foto's van de grond
[ afbeelding ]
Damn .
RAVWmaandag 15 februari 2010 @ 13:08
Rip voor de mensen die het ongeluk niet over leeft hebben en veel sterkte voor de na bestanden ..
hopelijk wordt de oorzaak snel bekent.
MevrouwHopjes83maandag 15 februari 2010 @ 13:10
quote:
Volgens een passagier die zich in de trein bevond die vanmorgen crashte in Buizingen voelde het aan als een ontsporing. "De trein vloog op zijn zijde en de wagon werd door elkaar geschud". Het slachtoffer zat ongeveer tien minuten gekneld in de wagon, waarna de hulpdiensten ter plaatse kwamen en hij bevrijd werd. "Ik heb veel geluk gehad, want andere mensen in de wagon waren er veel erger aan toe.

Volgens een andere passagier reed de trein gelukkig nog niet te snel op het moment van de botsing. "Was dat wel het geval geweest, waren de gevolgen nog dramatischer." (odbs)
Lkwmaandag 15 februari 2010 @ 13:14
Die treinen zijn trouwens enorm bevuild met graffiti zeg. Zouden de verantwoordelijke kliederaars nou zitten te kicken op het feit dat hun hanepoten de hele wereld over gaan?

Felixamaandag 15 februari 2010 @ 13:19
Ik hoop dat ze snel bij de overige doden kunnen komen en ze kunnen identificeren; zou nu niet in de schoenen willen staan van hun familieleden/vrienden die nog geen zekerheid hebben over hun toestand
Sandermaandag 15 februari 2010 @ 13:23
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:19 schreef Felixa het volgende:
Ik hoop dat ze snel bij de overige doden kunnen komen en ze kunnen identificeren; zou nu niet in de schoenen willen staan van hun familieleden/vrienden die nog geen zekerheid hebben over hun toestand
Zo ad hoc als ik doorgaans reis heeft waarschijnlijk niemand door dat ik met die trein onderweg was.
okee6maandag 15 februari 2010 @ 13:24
Dat is toch anders dan in Nederland, ze gooien meteen de werktape op televisie, waar de autoriteiten nergens op vooruit willen lopen. Ene station en francais: "hou trein ... tegen" Ander station: "Spreekt u Vlaams?" Aan de andere kant wel meteen duidelijkheid over hoe en wat. Vertraging, rood sein, taalbarriere.
Fortune_Cookiemaandag 15 februari 2010 @ 13:24
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:14 schreef Lkw het volgende:
Die treinen zijn trouwens enorm bevuild met graffiti zeg. Zouden de verantwoordelijke kliederaars nou zitten te kicken op het feit dat hun hanepoten de hele wereld over gaan?

[ afbeelding ]
Ik denk dat de meesten het wel vrij dubbel zullen vinden. Niet nu, dan later als ze groot zijn.
Miammaandag 15 februari 2010 @ 13:25
zo, die luchtfoto's .... wat een ravage.. vreselijk
Roel_Jewelmaandag 15 februari 2010 @ 13:27
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:14 schreef Lkw het volgende:
Die treinen zijn trouwens enorm bevuild met graffiti zeg. Zouden de verantwoordelijke kliederaars nou zitten te kicken op het feit dat hun hanepoten de hele wereld over gaan?

[ afbeelding ]
Hmja idd. Zit hier nu bij Brussel, is langs spoor. Komen altijd veel treinen met veel graffiti voorbij.
MevrouwHopjes83maandag 15 februari 2010 @ 13:28
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:24 schreef okee6 het volgende:
Dat is toch anders dan in Nederland, ze gooien meteen de werktape op televisie, waar de autoriteiten nergens op vooruit willen lopen. Ene station en francais: "hou trein ... tegen" Ander station: "Spreekt u Vlaams?" Aan de andere kant wel meteen duidelijkheid over hoe en wat. Vertraging, rood sein, taalbarriere.
Dat was volgens mij in 2001 ook het probleem, de taal dus.
okee6maandag 15 februari 2010 @ 13:31
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:28 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Dat was volgens mij in 2001 ook het probleem, de taal dus.
Aangezien een bestuurder hier schijnbaar door rood licht reed, was dat (slechts) secundair.
MevrouwHopjes83maandag 15 februari 2010 @ 13:34
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:31 schreef okee6 het volgende:

[..]

Aangezien een bestuurder hier schijnbaar door rood licht reed, was dat (slechts) secundair.
Ja okay.
MevrouwHopjes83maandag 15 februari 2010 @ 13:41
Bij dit soort dingen moet ik altijd denken aan die mensen die hun familie voor de laatste keer gedag gezegd hebben.
Roel_Jewelmaandag 15 februari 2010 @ 13:42
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:41 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Bij dit soort dingen moet ik altijd denken aan die mensen die hun familie voor de laatste keer gedag gezegd hebben.
Hmja, en mensen die daar nu als hulpverlener aan de slag gaan . Ook zo'n 'fijne' taak .
MevrouwHopjes83maandag 15 februari 2010 @ 13:44
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:42 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Hmja, en mensen die daar nu als hulpverlener aan de slag gaan . Ook zo'n 'fijne' taak .
Nee dat lijkt me ook niks, dat soort werk is niet voor mij weggelegd.
Krantenmanmaandag 15 februari 2010 @ 13:47
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:24 schreef okee6 het volgende:
Dat is toch anders dan in Nederland, ze gooien meteen de werktape op televisie, waar de autoriteiten nergens op vooruit willen lopen. Ene station en francais: "hou trein ... tegen" Ander station: "Spreekt u Vlaams?" Aan de andere kant wel meteen duidelijkheid over hoe en wat. Vertraging, rood sein, taalbarriere.
Van waar heb je dat?
Lkwmaandag 15 februari 2010 @ 13:48
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:24 schreef okee6 het volgende:
Dat is toch anders dan in Nederland, ze gooien meteen de werktape op televisie, waar de autoriteiten nergens op vooruit willen lopen. Ene station en francais: "hou trein ... tegen" Ander station: "Spreekt u Vlaams?" Aan de andere kant wel meteen duidelijkheid over hoe en wat. Vertraging, rood sein, taalbarriere.
Staat dat fragment al ergens online?
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:41 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Bij dit soort dingen moet ik altijd denken aan die mensen die hun familie voor de laatste keer gedag gezegd hebben.
Of misschien al ruziënd uit elkaar gegaan zijn vanochtend, met de gedachte het vanavond wel weer goed te maken.
okee6maandag 15 februari 2010 @ 13:48
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:47 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Van waar heb je dat?
Belgisch journaal 13 uur.
Felixamaandag 15 februari 2010 @ 13:48
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:47 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Van waar heb je dat?
Dat was net op de Belgische tv, dat ging over de treinramp in 2001.
okee6maandag 15 februari 2010 @ 13:49
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:48 schreef Felixa het volgende:

[..]

Dat was net op de Belgische tv, dat ging over de treinramp in 2001.
Aha excuus, dat is dan een misverstand mijnerzijds. Dan is het fout bestuurder.
pagaddermaandag 15 februari 2010 @ 13:49
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:48 schreef Felixa het volgende:

[..]

Dat was net op de Belgische tv, dat ging over de treinramp in 2001.
Klopt. Vandaag heeft een machinist een rood sein genegeerd. Taal heeft er voorlopig nog niets mee te maken.
Tommekemaandag 15 februari 2010 @ 13:50
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:21 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Die dingen rijden op rails, hebben (als het goed is) diverse beveiligingen, en (als het goed is) een oplettende machinist. Ongelukken zijn dus in principe volstrekt onnodig.
Als het goed is inderdaad, maar een ongeluk is vaak 't gevolg van dat er niets niet goed is
Stuartmaandag 15 februari 2010 @ 13:51
Verschrikkelijk ongeluk zeg!
MevrouwHopjes83maandag 15 februari 2010 @ 13:52
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:48 schreef Lkw het volgende:


Of misschien al ruziënd uit elkaar gegaan zijn vanochtend, met de gedachte het vanavond wel weer goed te maken.
Ja dat is nog erger. Daarom loop ik ook nooit zomaar weg als ik ruzie heb gehad met mn vriend.
Krantenmanmaandag 15 februari 2010 @ 13:53
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:49 schreef pagadder het volgende:

[..]

Klopt. Vandaag heeft een machinist een rood sein genegeerd. Taal heeft er voorlopig nog niets mee te maken.
Nou ja, in 2001 werd er ook een rood sein genegeerd. Vervolgens zorgden taalproblemen en slechte bereikbaarheid van de machinist voor de ramp.

Het is logisch dat mensen parallellen trekken, maar laten we inderdaad maar wachten op het onderzoek.
misteriksmaandag 15 februari 2010 @ 14:03
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:37 schreef ShaoliN het volgende:
Sjezus, aardige klapper.
Belgie is logistiek ook zo'n godvergetens ontwikkelingsland.
bedankt om jouw misplaatste onwetendheid en onkunde met ons te delen
Fredericmaandag 15 februari 2010 @ 14:32
quote:
Op maandag 15 februari 2010 14:03 schreef misteriks het volgende:

[..]

bedankt om jouw misplaatste onwetendheid en onkunde met ons te delen
Maar Misteriks toch, je weet toch dat zoiets in Nederland nooit zou kunnen gebeuren?





Fredericmaandag 15 februari 2010 @ 14:42
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:14 schreef Lkw het volgende:
Die treinen zijn trouwens enorm bevuild met graffiti zeg. Zouden de verantwoordelijke kliederaars nou zitten te kicken op het feit dat hun hanepoten de hele wereld over gaan?

[ afbeelding ]
Die graffiti is idd een groot probleem, vooral dan bij de oudere treinstellen. Die oude treinstellen worden trouwens in 2011 quasi allemaal uit dienst genomen en vervangen door de 'Siemens Desiro ML'. De NMBS heeft er meer dan 300 besteld.



Wellicht zijn deze nieuwe treinen ook beter uitgerust met beveiligingssystemen...

[ Bericht 0% gewijzigd door Frederic op 15-02-2010 14:52:15 ]
Martijn_77maandag 15 februari 2010 @ 14:49
Zo die luchtfoto's

Dan zie je pas echt de ravage
Krantenmanmaandag 15 februari 2010 @ 14:56
quote:
Op maandag 15 februari 2010 14:42 schreef Frederic het volgende:

[..]

Die graffiti is idd een groot probleem,
Wat is dat nu eigenlijk voor onzin dat die graffiti een 'groot probleem' is. Je trein gaat er echt niet beter of slechter door rijden hoor.
Kleffe_Dopmaandag 15 februari 2010 @ 15:00
quote:
Op maandag 15 februari 2010 12:13 schreef Frederic het volgende:

[..]

Het valt mij wel altijd op hoe traag CNN nieuwe beelden doorkrijgt. Terwijl de Belgische zenders (RTL, RTBF, VTM) allemaal continu nieuwere beelden uitzenden, laat CNN nog steeds de paar minuten allereerste beelden zien... Krijgen zij dat niet sneller door?
CNN moet gewoon betalen voor die beelden, daarom de constante herhaling.
zoalshetismaandag 15 februari 2010 @ 15:03
quote:
Op maandag 15 februari 2010 14:56 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Wat is dat nu eigenlijk voor onzin dat die graffiti een 'groot probleem' is. Je trein gaat er echt niet beter of slechter door rijden hoor.
bron? zal de grafitti niet invreten in de lak?
Miss_MacPhistomaandag 15 februari 2010 @ 15:05
quote:
Op maandag 15 februari 2010 15:03 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

bron? zal de grafitti niet invreten in de lak?
Ja, en door minder lak gaat een trein slechter rijden?
Felixamaandag 15 februari 2010 @ 15:08
Net op de Belgische radio:
12 doden geborgen, aantal zal nog oplopen omdat een aantal slachtoffers nog bekneld zit.
zoalshetismaandag 15 februari 2010 @ 15:08
quote:
Op maandag 15 februari 2010 15:05 schreef Miss_MacPhisto het volgende:

[..]

Ja, en door minder lak gaat een trein slechter rijden?
ja, denk het wel. roest. aerodynamica etc.

maar laten we geen zijwegen inslaan en ons concentreren op het ongeluk.
Fredericmaandag 15 februari 2010 @ 15:17
quote:
Op maandag 15 februari 2010 14:56 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Wat is dat nu eigenlijk voor onzin dat die graffiti een 'groot probleem' is. Je trein gaat er echt niet beter of slechter door rijden hoor.
Nee, maar het geeft wel een negatieve/vuile indruk. De NMBS heeft zelfs een anti-graffiti plan, maar het is vaak dweilen met de kraan open.
Adolecensmaandag 15 februari 2010 @ 17:06
tvp..

Wat een hel daar zeg
nummer_zoveelmaandag 15 februari 2010 @ 17:11
quote:
Op maandag 15 februari 2010 15:17 schreef Frederic het volgende:

[..]

Nee, maar het geeft wel een negatieve/vuile indruk. De NMBS heeft zelfs een anti-graffiti plan, maar het is vaak dweilen met de kraan open.
Je ziet in Nederland toch ook vaak genoeg bekliederde treintoestellen.
MevrouwHopjes83maandag 15 februari 2010 @ 17:11
quote:
Op maandag 15 februari 2010 15:08 schreef Felixa het volgende:
Net op de Belgische radio:
12 doden geborgen, aantal zal nog oplopen omdat een aantal slachtoffers nog bekneld zit.
Nog steeds?
nummer_zoveelmaandag 15 februari 2010 @ 17:11
Op nu.nl spreken ze al over zeker 18 doden.
Lkwmaandag 15 februari 2010 @ 17:19
quote:
Op maandag 15 februari 2010 17:11 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Nog steeds?
Hoorde net op Radio 1 dat men geen levenden meer verwacht te vinden. Het gaat nu om het bergen van omgekomenen. Als je een paar van die wagons bekijkt, zou je helaas verwachten dat daar nog wel wat doden uit gehaald zullen worden.
Lkwmaandag 15 februari 2010 @ 17:22
quote:
Op maandag 15 februari 2010 14:56 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Wat is dat nu eigenlijk voor onzin dat die graffiti een 'groot probleem' is. Je trein gaat er echt niet beter of slechter door rijden hoor.
Een verpauperde omgeving - of dat nu een straat is of een trein - heeft sowieso een negatieve invloed op mensen. Zowel wat betreft hun stemming als hun prestaties. Daarmee is het wel degelijk een probleem.

Verder valt het natuurlijk in het niet bij wat er vanochtend gebeurd is, maar het viel me gewoon op aan de foto's.
Remaandag 15 februari 2010 @ 17:23
quote:
Op maandag 15 februari 2010 17:11 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Nog steeds?
doden kunnen ook nog bekneld zitten..

18 dus en counting... niet best
Roel_Jewelmaandag 15 februari 2010 @ 17:29
quote:
Op maandag 15 februari 2010 17:11 schreef nummer_zoveel het volgende:
Op nu.nl spreken ze al over zeker 18 doden.
18 is bevestigd idd. Zie ook http://www.deredactie.be/(...)15_Passagierstreinen
nummer_zoveelmaandag 15 februari 2010 @ 17:30
Toch grappig he, dat die Belgen OP de trein zitten. Zie het zo voor me.
Remaandag 15 februari 2010 @ 17:30
quote:
Op maandag 15 februari 2010 17:30 schreef nummer_zoveel het volgende:
Toch grappig he, dat die Belgen OP de trein zitten. Zie het zo voor me.
ik lig in een deuk hier ja...
Flappe-du-Pommemaandag 15 februari 2010 @ 17:55
Verschrikkelijk

En tegen de Belgen hier: negeer die puberale opmerkingen als "België is een derdewereldland" maar, het enige wat ze doen is een reactie uitlokken

De meesten hier weten echt wel beter.
nummer_zoveelmaandag 15 februari 2010 @ 18:00
quote:
Op maandag 15 februari 2010 17:30 schreef Re het volgende:

[..]

ik lig in een deuk hier ja...
Ha, ha, ik zie het zo voor me.
tong80maandag 15 februari 2010 @ 18:02
Grappig


MevrouwHopjes83maandag 15 februari 2010 @ 18:08
quote:
Belgische media spreken over 15 mannen 3 vrouwen.
nummer_zoveelmaandag 15 februari 2010 @ 18:11
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:02 schreef tong80 het volgende:
Grappig


Ik moest er ineens aan denken omdat ik een Belgische vriend heb gehad die dat ook zei, en moest daar altijd om lachen ja.
Het is vreselijk wat er gebeurd is, maar toch niet verboden om aan te denken en kon het niet laten even te vermelden. Moeten we dan de hele tijd in een grafstemming zijn?
Flappe-du-Pommemaandag 15 februari 2010 @ 18:15
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:11 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ik moest er ineens aan denken omdat ik een Belgische vriend heb gehad die dat ook zei, en moest daar altijd om lachen ja.
Het is vreselijk wat er gebeurd is, maar toch niet verboden om aan te denken en kon het niet laten even te vermelden. Moeten we dan de hele tijd in een grafstemming zijn?
Denk zelf eens na zeg. Jezus.
tong80maandag 15 februari 2010 @ 18:18
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:11 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ik moest er ineens aan denken omdat ik een Belgische vriend heb gehad die dat ook zei, en moest daar altijd om lachen ja.
Het is vreselijk wat er gebeurd is, maar toch niet verboden om aan te denken en kon het niet laten even te vermelden. Moeten we dan de hele tijd in een grafstemming zijn?


du_kemaandag 15 februari 2010 @ 18:38
Stevig ongeluk
tong80maandag 15 februari 2010 @ 18:42
Vreselijk ook de mensen die nu nog zwaargewond in het treinstel zitten.

zoalshetismaandag 15 februari 2010 @ 18:44
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:42 schreef tong80 het volgende:
Vreselijk ook de mensen die nu nog zwaargewond in het treinstel zitten.

zeker met deze koude.
XcUZ_Memaandag 15 februari 2010 @ 18:45
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:42 schreef tong80 het volgende:
Vreselijk ook de mensen die nu nog zwaargewond in het treinstel zitten.

Met een beetje pech met uitzicht op iemand die het niet heeft gered. Bah .
Felixamaandag 15 februari 2010 @ 18:49
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:42 schreef tong80 het volgende:
Vreselijk ook de mensen die nu nog zwaargewond in het treinstel zitten.


Ik hoorde vanmiddag op de Belgische radio dat alle gewonden uit de treinstellen waren gehaald. Het gaat nu alleen nog om de overledenen die bekneld zitten.
MevrouwHopjes83maandag 15 februari 2010 @ 18:49
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:42 schreef tong80 het volgende:
Vreselijk ook de mensen die nu nog zwaargewond in het treinstel zitten.


Vooral ook erg koud denk ik.
zoalshetismaandag 15 februari 2010 @ 18:54
even een kleine pré voor iets walgelijks als een ov-chipcard. je weet dan wel sneller of iedereen uit het toestel is of niet.
Lkwmaandag 15 februari 2010 @ 18:56
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:42 schreef tong80 het volgende:
Vreselijk ook de mensen die nu nog zwaargewond in het treinstel zitten.

Er zit al een paar uur geen levende ziel meer in die wagons.
tong80maandag 15 februari 2010 @ 18:58
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:56 schreef Lkw het volgende:

[..]

Er zit al een paar uur geen levende ziel meer in die wagons.
Ok. Had ik verkeerd begrepen.

Lkwmaandag 15 februari 2010 @ 19:00
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:58 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ok. Had ik verkeerd begrepen.

Maakt niet uit. Hoorde het toevallig een paar uur geleden op Radio 1.
zoalshetismaandag 15 februari 2010 @ 19:02
en gelukkig maar.
katerwatermaandag 15 februari 2010 @ 19:49
Iemand op mijn werk moest die trein nemen. Maar die kwam niet, dus nam hij de auto.
Hij mag van geluk spreken! Hij heeft de hele dag aan de telefoon gehangen om iedereen op de bellen...
zoalshetismaandag 15 februari 2010 @ 20:02
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:49 schreef katerwater het volgende:
Iemand op mijn werk moest die trein nemen. Maar die kwam niet, dus nam hij de auto.
Hij mag van geluk spreken! Hij heeft de hele dag aan de telefoon gehangen om iedereen op de bellen...
raad je collega maar aan om morgen een lot van een grote loterij te kopen.
jorienvdherikmaandag 15 februari 2010 @ 20:07
Mij is altijd geleerd om nooit te voorste wagons te nemen in de trein.

Hard om te zien dat het inderdaad zo is
Blisteringmaandag 15 februari 2010 @ 20:08
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:07 schreef jorienvdherik het volgende:
Mij is altijd geleerd om nooit te voorste wagons te nemen in de trein.

Hard om te zien dat het inderdaad zo is
In een drukke spits heb je dan ook machtig veel keus
banaantjeEEmaandag 15 februari 2010 @ 20:22
Ik ging normaal de trein erna nemen
Beide treinen neem ik trouwens om te reizen: 's Gravenbrakel om terug te komen en Quévrin en Braine-le-comte om naar Brussel te reizen.. Veel geluk gehad dus.

18 doden en 162 gewonden...

Hier dat taalprobleem tijdens de treinbotsing in Précot:

http://www.deredactie.be/(...)9184/2.9185/1.716940 (vanaf 1:14)
zoalshetismaandag 15 februari 2010 @ 20:25
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:08 schreef Blistering het volgende:

[..]

In een drukke spits heb je dan ook machtig veel keus
ook dan heb je keus. wil je staan in het midden of ga je juist voor of achter staan?

maar dit gezegd hebbende is het natuurlijk een rotdiscussie gezien het ongeval.
CherryLipsmaandag 15 februari 2010 @ 20:30
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:07 schreef jorienvdherik het volgende:
Mij is altijd geleerd om nooit te voorste wagons te nemen in de trein.

Hard om te zien dat het inderdaad zo is
Ik zit vaak voorin en krijg altijd een rolberoerte als de machinist gaat toeteren .
zoalshetismaandag 15 februari 2010 @ 20:32
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:30 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik zit vaak voorin en krijg altijd een rolberoerte als de machinist gaat toeteren .
en achterin?
CherryLipsmaandag 15 februari 2010 @ 20:33
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:32 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

en achterin?
dan hoor ik de toeter niet altijd
zoalshetismaandag 15 februari 2010 @ 20:36
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:33 schreef CherryLips het volgende:

[..]

dan hoor ik de toeter niet altijd
there you go.
sander89maandag 15 februari 2010 @ 21:19
Misschien al genoemd, maar ze hebben daar gewoon een waardeloos treinbeïnvloedingssysteem.
quote:
Bij een rood sein voert de krokodil geen spanning en is er in de trein niets te merken.
quote:
Memor grijpt niet in bij te hoge snelheden en/of het passeren van een stoptonend sein. Het is dan ook mogelijk om met 140 km/h door rood te rijden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crocodile_%28spoorwegen%29

In Nederland is het ook geen waterdicht beveiligingssysteem, want onder de 40 km/h grijpt de beveiliging niet in als de trein door rood rijdt.
trainfreakmaandag 15 februari 2010 @ 23:02
Tvp zodat ik morgen alles op mijn gemakje eens kan lezen.
ziggyziggyziggymaandag 15 februari 2010 @ 23:11
quote:
Op maandag 15 februari 2010 21:19 schreef sander89 het volgende:
In Nederland is het ook geen waterdicht beveiligingssysteem, want onder de 40 km/h grijpt de beveiliging niet in als de trein door rood rijdt.
Dat is alleen bij ATB-EG, bij ATB-NG is dat opgelost.
Roel_Jewelmaandag 15 februari 2010 @ 23:35
http://www.nu.nl/buitenla(...)rontale-botsing.html
quote:
Treinramp Halle geen frontale botsing

BRUSSEL - Het treinongeluk maandagochtend bij het Belgische Halle was geen frontale botsing. De twee treinen botsten zijdelings tegen elkaar op een wissel.

Dat maakten de Belgische spoorwegbeheerder Infrabel en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS maandagavond gezamenlijk bekend.
Zij tasten nog in het duister over de oorzaak van de ramp, waarbij zeker achttien personen om het leven kwamen.

''Om voorlopig onbekende redenen hebben beide treinen elkaar lateraal aangereden ter hoogte van een wissel bij het buitenrijden van het station van Halle richting Brussel'', aldus de verklaring.
Infrabel en NMBS verwachten dat het nog zeker drie dagen duurt voordat weer treinen over het traject kunnen rijden.
Zhe-AnGeLmaandag 15 februari 2010 @ 23:37
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:49 schreef katerwater het volgende:
Iemand op mijn werk moest die trein nemen. Maar die kwam niet, dus nam hij de auto.
Hij mag van geluk spreken! Hij heeft de hele dag aan de telefoon gehangen om iedereen op de bellen...
Gelukkig is het daar al krokusvakantie zeg!
Krantenmandinsdag 16 februari 2010 @ 02:27
quote:
Op maandag 15 februari 2010 23:37 schreef Zhe-AnGeL het volgende:

[..]

Gelukkig is het daar al krokusvakantie zeg!
Maar nog altijd een overvolle trein, dit is de omgeving van Brussel, daar pendelen veel ambtenaren.
Felixadinsdag 16 februari 2010 @ 08:18
quote:
Ouders overleden machinist: "Enige troost: niet zijn schuld"



Het Laatste Nieuws brengt vandaag een pakkende getuigenis met de ouders van één van de verongelukte machinisten bij de treinramp in Halle die minstens 18 doden eiste. "Johan leefde voor zijn job als machinist. Apetrots waren we op hem. Onze enige troost is nu dat het ongeval niet zijn schuld was. Een schrale troost, want wij zijn elk doel in ons leven kwijt", treuren de ouders van machinist Johan De Keyser (36) uit Rillaar, die pas gisteravond laat op de hoogte werden gebracht van het tragische nieuws.

Met de dood van Johan verliezen Robert De Keyser en zijn echtgenote Marceline uit Rillaar (Aarschot) hun enige kind. "We kregen pas 's avonds de bevestiging, maar eigenlijk wisten we het al van 's ochtends", zeggen ze in Het Laatste Nieuws. "Toen we rond 10 uur op het radionieuws hoorden dat de trein die van Quiévrain kwam, betrokken was geraakt bij een ramp, sloeg de schrik ons om het hart. Johan belde wel tien keer per dag naar huis. Hij woonde nog bij ons. Dus toen we hem niet konden bereiken op zijn gsm, wisten we het eigenlijk al wel."

Jongensdroom
Johan De Keyser was al acht jaar machinist bij de spoorwegen. "Een jongensdroom die uitkwam. Hij deed het met hart en ziel. Onze Johan deed élk examen mee. Hij mocht met goederentreinen rijden, met passagiers - treinen. Met dieseltreinen, met elektrische. Een crack, onze zoon."

Sprak van kinderen
"Nu hebben wij geen leven meer", zegt vader Robert, terwijl zijn vrouw Marceline instort. "Wat rest ons nog? Onze enige zoon is er niet meer. Hij had sinds een tweetal jaren verkering met een meisje uit Hasselt. Johan woonde nog thuis, maar sprak toch af en toe van samen te gaan wonen met haar. Van aan kinderen te beginnen... Maar dat is hun afgepakt. Wij zullen nooit grootouders worden. We klampen ons een beetje vast aan het feit dat het niet Johans schuld was, het ongeval. Dat is onze enige troost. Een schrale troost, maar toch."

Gewaarschuwd
"Het strafste van alles is dat ik hem vanochtend nog gewaarschuwd heb", zegt vader Robert. "Niet voor een treinongeval, dát niet. Nooit had ik aan zoiets durven denken. Maar wel voor de gladde wegen. Het had zo erg gesneeuwd. Ik zei nog tegen hem: 'Ziet dat ge vanmiddag veilig thuiskomt.' 'Tuurlijk', had hij geantwoord. En weg was hij. Voor de laatste keer."
Bron

Altijd triest, die persoonlijke verhalen.
Roel_Jeweldinsdag 16 februari 2010 @ 08:45
http://www.nu.nl/buitenla(...)hinisten-staken.html
quote:
Belgische machinisten staken

BRUSSEL - Belgische machinisten uit verschillende plaatsen zijn dinsdag in staking gegaan naar aanleiding van de treinramp in Buizingen, omdat ze naar eigen zeggen te geëmotioneerd zijn om te werken. Dat meldden Belgische media.


Treinbotsing België slideshow
Door het ongeval en de werkonderbreking is het treinverkeer in België ernstig ontregeld, vooral in Wallonië.
Ook protesteren de stakers tegen de slechte werkomstandigheden.

Zeker achttien mensen kwamen maandag om het leven bij een botsing tussen twee treinen in Buizingen bij Halle, ten zuidwesten van Brussel.
Twee doden zouden de Franse nationaliteit hebben. Onder de slachtoffers is ook een machinist van een van de treinen.

.............
ktnxbyedinsdag 16 februari 2010 @ 08:53
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 08:18 schreef Felixa het volgende:

[..]

Bron

Altijd triest, die persoonlijke verhalen.
Wat ik nog triester vind is dat de media nog geen dag na het ongeluk bij die ouders op de stoep zijn.
Lkwdinsdag 16 februari 2010 @ 09:39
quote:
Op maandag 15 februari 2010 21:19 schreef sander89 het volgende:
In Nederland is het ook geen waterdicht beveiligingssysteem, want onder de 40 km/h grijpt de beveiliging niet in als de trein door rood rijdt.
Punt is dat je soms door rood wilt kunnen rijden. Bij bijvoorbeeld seinstoringen doet men dat in Nederland ook wel eens.
banaantjeEEdinsdag 16 februari 2010 @ 09:58
Ik moet vandaag weer weg, maar er zijn nog steeds geen treinen
Hopelijk morgen wel anders moet ik gesprek nog eens herzetten...

Toch kan ik begrip opbrengen voor de staking van de treinbestuurders...wat een drama

[ Bericht 29% gewijzigd door banaantjeEE op 16-02-2010 10:03:42 ]
ziggyziggyziggydinsdag 16 februari 2010 @ 10:37
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 09:39 schreef Lkw het volgende:

[..]

Punt is dat je soms door rood wilt kunnen rijden. Bij bijvoorbeeld seinstoringen doet men dat in Nederland ook wel eens.
De nieuwe ATB heeft daar een overrideprocedure voor, die je uitvoert als voor het sein stilstaat. Door rood rijden zonder stoppen is nooit toegestaan in Nederland.
Arceedinsdag 16 februari 2010 @ 13:42
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 08:18 schreef Felixa het volgende:
Bron

Altijd triest, die persoonlijke verhalen.
Ja.
trainfreakdinsdag 16 februari 2010 @ 13:46
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 02:27 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Maar nog altijd een overvolle trein, dit is de omgeving van Brussel, daar pendelen veel ambtenaren.
Er zaten in totaal zo'n 200 mensen op ofzo, is dat dan en overvolle trein? (eig 2 treinen)
Krantenmandinsdag 16 februari 2010 @ 14:37
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 13:46 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Er zaten in totaal zo'n 200 mensen op ofzo, is dat dan en overvolle trein? (eig 2 treinen)
Er zaten volgens mij veel meer mensen op die treinen, in de media komen alleen de verhalen over de doden en gewonden. Je kon op de Belgische televisie ook interviews zien met mensen die nog bloed op hun gezicht hadden zitten (een 'kleine' hoofdwond dus).
trainfreakdinsdag 16 februari 2010 @ 14:55
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:37 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Er zaten volgens mij veel meer mensen op die treinen, in de media komen alleen de verhalen over de doden en gewonden. Je kon op de Belgische televisie ook interviews zien met mensen die nog bloed op hun gezicht hadden zitten (een 'kleine' hoofdwond dus).
Zo veel meer zullen het er toch niet geweest zijn.
18 doden en 171 mensen die verzorging nodig hadden, dus ook mensen met een hoofdwonde.
De meeste mensen hadden hoofdwonden en snijwonden.

Het lijkt me dat je bij zo'n ongeval er niet ongeschonden uitkomt, tenzij je helemaal achteraan in die IC zat.
Mr_Moondinsdag 16 februari 2010 @ 16:51
Lees net dat de bestuurder van de trein die waarschijnlijk het ongeluk veroorzaakte nog leeft.
Enkele zwaarbeknelden moesten ter plekke geamputeerd worden om ze te kunnen bevrijden...
trainfreakdinsdag 16 februari 2010 @ 16:54
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 16:51 schreef Mr_Moon het volgende:
Lees net dat de bestuurder van de trein die waarschijnlijk het ongeluk veroorzaakte nog leeft.
Enkele zwaarbeknelden moesten ter plekke geamputeerd worden om ze te kunnen bevrijden...
De bestuurder die door het rode licht reed leeft inderdaad nog.
Hij had zich nog net op tijd op het gangpad kunnen werpen, anders was hij verpletterd.
-0-dinsdag 16 februari 2010 @ 18:08
Het gaat goed daar in Belgie:
quote:
Goederentrein ontspoord in Klabbeek
Ter hoogte van Klabbeek is vanavond een goederentrein ontspoord, zegt een woordvoerder van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. De ontspoorde trein veroorzaakte een kortsluiting aan een bovenleiding en een stroompanne op de lijn tussen Halle en Bergen. Volgens de woordvoerder raakte niemand gewond.

Een speciale machine, die eigenlijk voorzien was voor het treinongeval in Buizingen, werd ter plaatse gestuurd om de drie betrokken wagons overeind te helpen.

Als gevolg van de stroomonderbreking moesten twee passagierstreinen wel een uur lang halt houden: de ene in 's Gravenbrakel en de andere in Lembeek. Het treinverkeer verloopt ondertussen weer normaal, zegt Infrabel nog. (belga/sam)
Bron. HLN.be
trainfreakdinsdag 16 februari 2010 @ 18:59
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 18:08 schreef -0- het volgende:
Het gaat goed daar in Belgie:
[..]

Bron. HLN.be
Da's een ongeluk van gisteravond...
zoalshetisdinsdag 16 februari 2010 @ 19:01
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 16:54 schreef trainfreak het volgende:

[..]

De bestuurder die door het rode licht reed leeft inderdaad nog.
Hij had zich nog net op tijd op het gangpad kunnen werpen, anders was hij verpletterd.
is het gangpad een soort van extreem hardstalen kooi/cabine?
trainfreakdinsdag 16 februari 2010 @ 19:09
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 19:01 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

is het gangpad een soort van extreem hardstalen kooi/cabine?
Nee, dat is gewoon het pad tussen de zetels.
Die klassiekjes zijn sowieso erg sterk, da's een stalen blok.
De stuurpost heeft de klap opgevangen.

Van het koprijtuig van die andere trein blijft gewoon niets meer over...
Die is gewoon tot een hoopje schroot herleid.
zoalshetisdinsdag 16 februari 2010 @ 19:22
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 19:09 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Nee, dat is gewoon het pad tussen de zetels.
Die klassiekjes zijn sowieso erg sterk, da's een stalen blok.
De stuurpost heeft de klap opgevangen.

Van het koprijtuig van die andere trein blijft gewoon niets meer over...
Die is gewoon tot een hoopje schroot herleid.
dus een hardstalen kop heeft een zachter materiaal geraakt?

ik ben een treinleek.
trainfreakdinsdag 16 februari 2010 @ 19:27
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 19:22 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dus een hardstalen kop heeft een zachter materiaal geraakt?

ik ben een treinleek.
Ik weet niet uit welk materiaal zo'n koprijtuig gemaakt is.
Maar daar blijft gewoon niets meer van over..
Een foto om het misschien duidelijk te maken: http://i20.photobucket.co(...)endeels/_MG_3073.jpg
Het geeft misschien niet zo een goed beeld, maar je kan duidelijk zien dat er niet veel van overblijft, terwijl bij dat rode stelletje enkel de voorkant wat is ingedeukt.
zoalshetisdinsdag 16 februari 2010 @ 19:34
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 19:27 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Ik weet niet uit welk materiaal zo'n koprijtuig gemaakt is.
Maar daar blijft gewoon niets meer van over..
Een foto om het misschien duidelijk te maken: http://i20.photobucket.co(...)endeels/_MG_3073.jpg
Het geeft misschien niet zo een goed beeld, maar je kan duidelijk zien dat er niet veel van overblijft, terwijl bij dat rode stelletje enkel de voorkant wat is ingedeukt.
lijkt me dan toch wel reden om het een en ander aan te gaan pakken. koprijtuigen (?) zijn blijkbaar niet zo best bij botsingen. zou niet graag machinist zijn in zo'n ding.
trainfreakdinsdag 16 februari 2010 @ 19:51
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 19:34 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

lijkt me dan toch wel reden om het een en ander aan te gaan pakken. koprijtuigen (?) zijn blijkbaar niet zo best bij botsingen. zou niet graag machinist zijn in zo'n ding.
Mja, die blijkbaar niet, het is al het tweede zwaar ongeluk met zo'n koprijtuig.
(Een koprijtuig is een rijtuig van waaruit de bestuurder de locomotief bestuurd, zoals bij de Benelux vroeger).
zoalshetisdinsdag 16 februari 2010 @ 20:01
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 19:51 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Mja, die blijkbaar niet, het is al het tweede zwaar ongeluk met zo'n koprijtuig.
(Een koprijtuig is een rijtuig van waaruit de bestuurder de locomotief bestuurd, zoals bij de Benelux vroeger).
lijkt me voor een machinist alsof je dagelijks in een doodskist zit dan. en hoe is het met de slachtoffers. zaten die ook voornamelijk in dat koprijtuig?
trainfreakdinsdag 16 februari 2010 @ 20:07
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 20:01 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

lijkt me voor een machinist alsof je dagelijks in een doodskist zit dan. en hoe is het met de slachtoffers. zaten die ook voornamelijk in dat koprijtuig?
Daar is niets over bekend, maar ik vermoed van wel. Als je ziet hoe die in elkaar geplooid is dan denk ik niet dat je daar levend uitkomt...
(trouwens op die foto zie je trouwens maar een deel van het koprijtuig, het is gewoon in stukken gereten)
Lkwdinsdag 16 februari 2010 @ 22:48
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 19:27 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Ik weet niet uit welk materiaal zo'n koprijtuig gemaakt is.
Maar daar blijft gewoon niets meer van over..
Een foto om het misschien duidelijk te maken: http://i20.photobucket.co(...)endeels/_MG_3073.jpg
Het geeft misschien niet zo een goed beeld, maar je kan duidelijk zien dat er niet veel van overblijft, terwijl bij dat rode stelletje enkel de voorkant wat is ingedeukt.
Naar ik begreep hebben ze elkaar niet frontaal geraakt, maar is de ene trein in de flank van de andere gereden (in het eerste rijtuig). Dat zal ook het verschil in schade verklaren.
trainfreakdinsdag 16 februari 2010 @ 22:51
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 22:48 schreef Lkw het volgende:

[..]

Naar ik begreep hebben ze elkaar niet frontaal geraakt, maar is de ene trein in de flank van de andere gereden (in het eerste rijtuig). Dat zal ook het verschil in schade verklaren.
Misschien niet 100% frontaal, maar het moet er toch goed opgeweest zijn, zover ik kan zien zijn de stuurposten van beide stellen gewoon plat. Was het frontaal dan zou de schade toch meer langs de zijkant zijn en minder langs de voorkant?

Feit is wel dat die IC net bezig was met wissels te nemen.
Roel_Jewelwoensdag 17 februari 2010 @ 09:49
Treinverkeer rondom Halle pas begin maart weer normaal. Ze verwachten tien dagen nodig te hebben om die treinstellen weg te halen en daarna drie dagen voor herstel van het spoor. Ik snap dat het bergen van die treinstellen voorzichtig moet gebeuren, maar tien dagen.... kom op zeg.

Benieuwd hoe ze het met de Thalys en Eurostar gaan doen. Die komen daar ook langs.
zoalshetiswoensdag 17 februari 2010 @ 10:07
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 09:49 schreef Roel_Jewel het volgende:
Treinverkeer rondom Halle pas begin maart weer normaal. Ze verwachten tien dagen nodig te hebben om die treinstellen weg te halen en daarna drie dagen voor herstel van het spoor. Ik snap dat het bergen van die treinstellen voorzichtig moet gebeuren, maar tien dagen.... kom op zeg.

Benieuwd hoe ze het met de Thalys en Eurostar gaan doen. Die komen daar ook langs.
10 dagen lijkt mij ook heel erg lang.
trainfreakwoensdag 17 februari 2010 @ 11:01
Ze zijn vanmorgen begonnen met het wegslepen van de stellen die nog in orde waren. Diegene waar geen schade aan is en die nog op het spoor staan.
Men wil ook al beginnen met het herstellen van de bovenleiding, maar geen idee of het parket dat wel gaat goedkeuren.

Het international verkeer kan in principe door op de naastliggende sporen, dan moeten ze aan de plaats van het ongeval maar even stapvoets rijden ofzo. Ok, het gaat dan nog lang duren, maar beter 15minuten vertraging dan geen trein zeker?

De bovenleiding herstellen kan wel enkele dagen duren (ik heb er geen idee van hoeveel vervangen moet worden), vervangen van sporen kan ook wel een tijd duren!
Dan nog het ruimen van de wrakken. Daar moet men voorzichtig mee omgaan want er kunnen nog slachtoffers onderliggen.
trainfreakwoensdag 17 februari 2010 @ 17:55
Ik hoorde net op het nieuws dat de bovenleiding moet verplaatst worden om het bergen van de wrakken mogelijk te maken. Daarmee dat het zo lang duurt waarschijnlijk.
banaantjeEEdonderdag 18 februari 2010 @ 10:25
Nu blijkt dat de machinist toch geen rood licht heeft genegeerd....Het wordt alsmaar ingewikkelder...
Zou trouwens niet de eerste keer zijn geweest dat de NMBS de schuld afschuift op een menselijke fout omdat machinisten bij zulke ongevallen vaak omkomen. Nu zal blijken dat de NMBS in fout is door slecht onderhoud van wissels en dergelijke.
Roel_Jeweldonderdag 18 februari 2010 @ 10:26
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 10:25 schreef banaantjeEE het volgende:
Nu blijkt dat de machinist toch geen rood licht heeft genegeerd....Het wordt alsmaar ingewikkelder...
Dat 'blijkt' is nog niet bewezen toch? Da's toch alleen maar zijn eigen verklaring?
banaantjeEEdonderdag 18 februari 2010 @ 10:27
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 10:26 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Dat 'blijkt' is nog niet bewezen toch? Da's toch alleen maar zijn eigen verklaring?
Ja, maar het is typisch van de NMBS de schuld af te schuiven op een menselijke fout omdat machinisten bij zulke ongevallen vaak omkomen en de echte situatie niet kunnen vertellen.
nummer_zoveeldonderdag 18 februari 2010 @ 10:28
Onder de slachtoffers was ook een hoogzwangere vrouw. Jeetje, wat klote voor haar man zeg. Die hadden vast alles al klaar voor de komst van hun kindje.
En in een klap alles weg, vrouw en kind.
trainfreakdonderdag 18 februari 2010 @ 11:04
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 10:28 schreef nummer_zoveel het volgende:
Onder de slachtoffers was ook een hoogzwangere vrouw. Jeetje, wat klote voor haar man zeg. Die hadden vast alles al klaar voor de komst van hun kindje.
En in een klap alles weg, vrouw en kind.
Hmmm
Ik heb gelezen dat de vrouw gewond was (kan ook zwaargewond zijn) maar dat de baby het goed stelde.
Het kan dat het over iemand anders gaat maar het kan evengoed over dezelfde personen gaan.

Gelezen op een ander forum:
"Een werkneemster in het bedrijf waar mijn vrouw werkt zat op de trein richting Halle, komt gewoonlijk met de wagen, is in verwachting, bekken gebroken,interne bloeding,ligt op intensieve. Voor zover we weten is het kind ongedeerd... "

[ Bericht 17% gewijzigd door trainfreak op 18-02-2010 11:10:01 ]
McKillemdonderdag 18 februari 2010 @ 12:40
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 10:25 schreef banaantjeEE het volgende:
Nu blijkt dat de machinist toch geen rood licht heeft genegeerd....Het wordt alsmaar ingewikkelder...
Zou trouwens niet de eerste keer zijn geweest dat de NMBS de schuld afschuift op een menselijke fout omdat machinisten bij zulke ongevallen vaak omkomen. Nu zal blijken dat de NMBS in fout is door slecht onderhoud van wissels en dergelijke.


Waarom ligt er zo de nadruk op dat rode signaal...
Los van of hij nou wel of niet een rood signaal heeft genegeerd en of dit al dan niet per abuis gebeurde, waarom zijn er naast een stoplichtje geen secundaire en tritaire veiligheidssytemen die in werking treden?
Je gaat het levens van de mensen in de trein toch niet af laten hangen van de wil van een machinist om te stoppen voor een rood signaal? Bovendien is dat ook een mens en kan hij ook per abuis door rood vliegen of het hele stoplicht niet zien.

Dus zelfs als meneer het rode signaal negeerde is dat maar een klein deel van waar de hamer moet slaan. We leven in 2010 en dit soort ongelukken zijn alles behalve nodig.

Dus zelfs als onomstotelijk bewezen is dat meneer moedwillig door rood heeft gereden is daar wat mij betreft de zaak nog lang en breed niet mee afgedaan.
Redonderdag 18 februari 2010 @ 12:44
zijn er trouwens nog vermisten of is iedereen geborgen?
Roel_Jeweldonderdag 18 februari 2010 @ 12:46
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 12:44 schreef Re het volgende:
zijn er trouwens nog vermisten of is iedereen geborgen?
Op StuBru hoorde ik vanmorgen dat er niemand meer wordt vermist. Maar niets wordt uitgesloten.
nummer_zoveeldonderdag 18 februari 2010 @ 12:50
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 11:04 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Hmmm
Ik heb gelezen dat de vrouw gewond was (kan ook zwaargewond zijn) maar dat de baby het goed stelde.
Het kan dat het over iemand anders gaat maar het kan evengoed over dezelfde personen gaan.

Gelezen op een ander forum:
"Een werkneemster in het bedrijf waar mijn vrouw werkt zat op de trein richting Halle, komt gewoonlijk met de wagen, is in verwachting, bekken gebroken,interne bloeding,ligt op intensieve. Voor zover we weten is het kind ongedeerd... "
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=RB2MDHNT
banaantjeEEdonderdag 18 februari 2010 @ 17:41
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 12:44 schreef Re het volgende:
zijn er trouwens nog vermisten of is iedereen geborgen?
Ik heb gelezen dat er 22 doden zijn...

bron: LeSoir
Frutselvrijdag 19 februari 2010 @ 22:40
quote:
Bestuurder negeerde al eerder een sein
Treinbestuurder Robin Vanden Bemden die bij de ramp van Buizingen gewond raakte, negeerde eerder al eens een sein. Het ging daarbij om een grondsein aan een treinwasinstallatie in Vorst, preciseert Jochem Goovaerts van de NMBS.

"De man reed met een lege reizigerstrein en negeerde een grondsein aan de daar geldende snelheid van 5 km/u, waarbij de trein ongeveer een meter verder tot stilstand kwam. De functie van zo'n grondsein is om de treinbestuurder te gidsen. Het theoretische risico op zware gevolgen door het voorbijrijden van zo'n sein is nagenoeg nul", aldus Goovaerts.

"Toch tillen wij zwaar aan inbreuken tegen de veiligheid, hoe klein ook. Daarom werd de man op de gebruikelijke wijze 'gesanctioneerd'. Dat houdt in dat hij voor een bepaalde tijd niet met de trein meer reed en bij het hervatten van zijn taak als treinbestuurder enkele dagen door een instructeur geëvalueerd werd. Die evaluatie was in dit geval positief", besluit hij.

117 keer
Het negeren van een sein komt wel vaker voor. Vorig jaar hebben machinisten 117 keer door het rode licht gereden, aldus VTM.

Vanden Bemden zelf ontkent dat hij een fout heeft gemaakt. De machinist is nu officieel verhoord door de federale gerechtelijke politie. Hij blijft bij zijn standpunt dat het seinlicht in Buizingen eerst op oranje, en daarna terug op groen is gesprongen. Dat had hij eerder ook al aan zijn familie en aan instructeurs van de NMBS verteld.
zoalshetisvrijdag 19 februari 2010 @ 22:53
tsja, er is toch altijd een radartje verkeerd bij een ongeluk. of dit nou een mens is of machine. gezien het apparaat wat er achter staat, lijkt me het verkeerd om één persoon als schuldige aan te wijzen. dan had het apparaat eerder moeten ingrijpen.
ziggyziggyziggymaandag 22 februari 2010 @ 12:56
quote:
BRUSSEL - Er ligt mogelijk nog een negentiende slachtoffer onder de treinen die op 15 februari bij het Belgische Halle op elkaar inreden. Dat heeft de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws maandag gemeld.

Het slachtofferindentificatieteam dacht dat het aantal slachtoffers van de ramp op achttien zou blijven staan.

Volgens Het Laatste Nieuws gaan reddingswerkers en het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken er echter vanuit dat er nog een negentiende slachtoffer is.

Been

''Er steekt een been vanonder een gekantelde coupé. Eerder was er ook al een been geborgen dat niet aan een slachtoffer kon worden gelinkt'', aldus een anonieme bron in Het Laatste Nieuws.

Pas als de gekantelde coupé wordt opgetild, zal er duidelijkheid zijn. Mogelijk gebeurt dat maandag of dinsdag.

Een justitiewoordvoerder in Brussel kon maandagmiddag nog niet bevestigen dat er een negentiende slachtoffer is gevonden. Onderzoek moet dat uitwijzen, zei hij tegen persbureau Belga.
Bron

De treinen liggen er dus nog gewoon...
trainfreakmaandag 22 februari 2010 @ 12:56
quote:
Op maandag 22 februari 2010 12:56 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Bron

De treinen liggen er dus nog gewoon...
Er is al een deel weg hoor, misschien dat die ene verhakkelde wagon er wel nog ligt.