Ik denk dat er altijd wel groepen zijn geweest die voor zichzelf zorgden. Misschien is het mijn agrarische achtergrond, maar bij mij thuis heeft niemand een pensioen. Je hebt land, een huis, geld op de bank en misschien wat geld weg gestopt in depositos, staatsobligaties en dat soort zooi. En belangrijk: dat zie je wel als een "appeltje voor de dorst", niet als "vermogen". Die ton op de bank zijn immers de boterhammen waar je na je 65e van moet leven.quote:Op donderdag 25 november 2010 20:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het vreemde is dat ik tegenwoordig juist wel 20-ers hoor over dat ze het pensioenstelsel niet vertrouwen, dat ze no-fucking-way tot hun 70ste gaan werken en dat ze zelf wel een spaarpotje gaan aanleggen. Vroeger dachten 20-ers helemaal niet na over dat soort dingen. Het rare vind ik alleen dat het zich helemaal niet in activisme vertaalt. Men kijkt lijdzaam toe terwijl ze de miljardenschulden van babyboomers over zich uit krijgen gestort.
Dat is dus het bizarre.quote:Op donderdag 25 november 2010 20:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het vreemde is dat ik tegenwoordig juist wel 20-ers hoor over dat ze het pensioenstelsel niet vertrouwen, dat ze no-fucking-way tot hun 70ste gaan werken en dat ze zelf wel een spaarpotje gaan aanleggen. Vroeger dachten 20-ers helemaal niet na over dat soort dingen. Het rare vind ik alleen dat het zich helemaal niet in activisme vertaalt. Men kijkt lijdzaam toe terwijl ze de miljardenschulden van babyboomers over zich uit krijgen gestort.
In de situatie die je aangeeft kunnen baby boomers best wel de reden van de hoge pensioenpremie zijn. Veel baby boomers zijn nog niet met pensioen, maar gaan dat geleidelijk aan steeds meer wel.quote:Op donderdag 25 november 2010 19:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
30% van de loonsom, en nee, voornamelijk huidig personeel. Je kunt babyboomers niet van alles de schuld geven.
ik jat je quote als je het niet erg vindt!quote:Op donderdag 25 november 2010 14:36 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Jaja, we zijn allemaal puppets in het systeem, jeda-jeda-jeda...
Hoewel ik geen twintiger ben. Over dat appelig aankijken en geen actiebereidheid.quote:Op donderdag 25 november 2010 23:34 schreef fedsingularity het volgende:
Dat is dus het bizarre.
Een hoop mensen zeggen gewoon, nou als wij met pensioen gaan is er toch niks meer over.
Ze weten het dus wel en het lijkt wel of het ze niets uitmaakt.
Als je dan vraagt wat vind je daar nou van en waarom zou je dan nog wat afdragen staan ze je appelig aan te kijken.
Blijkbaar hebben ze het te goed en overzien de ze consequenties niet, de actiebereidheid is in ieder geval 0.
Als dat het reële rendement is (na inflatie) dan is dat nog een tamelijk optimistische schatting, uitgaande van de huidige asset waarderingen.quote:Op donderdag 25 november 2010 23:40 schreef Poekieman het volgende:
Shell gaat zie ik uit van een hele redelijke rendementsverwachting van 5.5% Misschien dat de premie daarom nu zo hoog is (geworden?).
Commentaar overbodig.quote:'Overheid plunderde pensioenreserves ABP'
26 november 2010, 12:31 | ANP
HILVERSUM (AFN) - De overheid, de grootste werkgever van het land, heeft in de jaren negentig zo'n 25 miljard euro onttrokken aan de financiële reserves van het ambtenarenpensioenfonds ABP. Dat zegt Jean Frijns, oud-directeur Beleggingen van het ABP, in de televisierubriek KRO Reporter van zaterdagavond.
Jarenlang heeft de overheid volgens Frijns te weinig premie afgedragen aan het ABP. Bij de verzelfstandiging van het pensioenfonds in 1996 was de achterstand opgelopen tot zo'n 15 miljard euro, aldus Frijns, die van 1993 tot 2005 directeur beleggingen was. Volgens hem is de overheid daarmee medeverantwoordelijk voor de huidige financiële problemen van het ABP.
Frijns, tegenwoordig hoogleraar beleggingsleer aan de VU in Amsterdam, zegt verder dat ,,ook een groot deel van de vut-regeling'' door de overheid is gefinancierd met geld dat het ABP had gereserveerd voor de reguliere pensioenen. Daarmee zou een bedrag van 10 miljoen euro zijn gemoeid.
zie hier de ware reden.quote:
Ik weet het ook niet, maar volgens mij moet het iets te maken hebben met onmacht en egoïsme. De 20-ers die niet in de financiele wereld hun brood verdienen, zijn vooral bezig om hard te werken. Ze zien van afstand hoe banken en andere instellingen worden gered door de overheid. Hier spelen dus hogere machten.quote:Op donderdag 25 november 2010 20:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Klopt, je bent in veel gevallen verplicht om deel te nemen.quote:Op vrijdag 26 november 2010 07:05 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Hoewel ik geen twintiger ben. Over dat appelig aankijken en geen actiebereidheid.
Je bent toch in veel bedrijven verplicht om deel te nemen? Of je zin hebt en of je erin gelooft of niet maakt allemaal niets uit. Voor mijn beleving is pensioenafdracht in al die collectieve toestanden hetzelfde als geld weggooien in een bodemloze put. Ik heb helemaal geen vertrouwen dat ik er ooit een cent voor terugkrijg. Maar de grenzelose betutteling geeft je als werknemer lang niet altijd keuzevrijheid (behalve dan de vrijheid om niet bij een bepaalde werkgever in dienst te treden)
En dat is dan nog de Nederlandse overheid - was rond 2000 een aantal Nederlandse hoogleraren niet bezorgd dat ook Europa ooit een greep in de Nederlandse pensioenkassen zou doen? Of wacht - dat is feitelijk wat er nu al gaande is door de bailouts aan zwakke lidstaten..quote:
Eensch. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat mijn pensioenfonds ook een omslagstelsel was maar dat blijkt niet zo te zijn.quote:Op vrijdag 26 november 2010 15:08 schreef dvr het volgende:
[..]
En dat is dan nog de Nederlandse overheid - was rond 2000 een aantal Nederlandse hoogleraren niet bezorgd dat ook Europa ooit een greep in de Nederlandse pensioenkassen zou doen? Of wacht - dat is feitelijk wat er nu al gaande is door de bailouts aan zwakke lidstaten..
Toch deel ik zorgen als 'er blijft toch niets van mijn inleg over' niet, we hebben immers geen omslagstelsel (afgezien van de AOW). Wanneer het toekomstig rendement in de knel komt, wordt o.a. op de huidige uitkeringen bezuinigd zodat de inleg van de huidige deelnemers gespaard wordt.
Had jij zelf ook niet lijdzaam je pensioen afgeschreven?quote:Op donderdag 25 november 2010 19:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik sta echt met verbazing ernaar te kijken hoe met name jongeren dit allemaal maar accepteren. Die worden opgezadeld met een astronomische staatsschuld, moeten de pensioenen van babyboomers betalen en voor zichzelf kunnen ze geen waarde opbouwen door het kunstmatig hooghouden van assetprijzen. Waar is de woedende menigte die het Binnenhof en Capitol Hill platbrandt?
Ik heb nauwelijks pensioen ingelegd in NL (paar jaar). En het Engelse deel zit in een soort van beleggingsfonds dat gewoon echt van jezelf is op je 65ste en niet wordt gebruikt om anderen uit te betalen. Gewoon wat je hebt ingelegd + rendement, en je kunt zelf bepalen waar je het in belegt (momenteel uiteraard 100% cash). Natuurlijk kan de staat/babyboomers dat confisqueren, maar het is een te verwaarlozen bedrag vergeleken bij de spaarpot die ik in eigen beheer heb opgebouwd.quote:Op zaterdag 27 november 2010 11:05 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Had jij zelf ook niet lijdzaam je pensioen afgeschreven?
Dat kan ik dan weer niet voor m'n 65ste, anders haalde ik dat geld vandaag nog terug in eigen beheer. Al was het maar vanwege de beheervergoeding (een paar tienden % per jaar betalen om cash te beherenquote:Op zaterdag 27 november 2010 13:12 schreef Drive-r het volgende:
En voor die tijd kan ik het er trouwens ook uit trekken.
Dan denk ik dat ik je uitspraak verward heb met iets dat je ooit over je AOW gezegd hebt. Wat betreft dat al dan niet op de barricades; helaas geldt dat voor een heleboel mensen van onze generatie. Daarnaast is iedereen gewoon te druk met geld verdienen. Duidelijk geval vanquote:Op zaterdag 27 november 2010 11:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb nauwelijks pensioen ingelegd in NL (paar jaar). En het Engelse deel zit in een soort van beleggingsfonds dat gewoon echt van jezelf is op je 65ste en niet wordt gebruikt om anderen uit te betalen. Gewoon wat je hebt ingelegd + rendement, en je kunt zelf bepalen waar je het in belegt (momenteel uiteraard 100% cash). Natuurlijk kan de staat/babyboomers dat confisqueren, maar het is een te verwaarlozen bedrag vergeleken bij de spaarpot die ik in eigen beheer heb opgebouwd.
En lijdzaam afgeschreven? Niet echt. Waarom denk je dat ik dit topic heb geopend? Sommige mensen zijn gewoon beter in vechten op de barricades, anderen zijn beter in het schrijven van stukjes om andere mensen bewust te maken van het probleem. En gezien de >10.000 views so far voor alleen al dit topic is de reikwijdte behoorlijk groot.
En last but not least: ik ben uitgestapt uit het systeem, betaal geen pensioenpremies meer en zorg voor mezelf.
Als Hoogevorst dit al aangeeft, dan neem ik aan dat de politiek ook al ingelicht is???quote:De bestuursvoorzitter van de Autoriteit Financiele Markten (AFM) Hans Hoogervorst zegt dat pensioenfondsen en vakbonden de crisis 'bagatelliseren'. Bij onveranderd beleid zullen jongeren daar de dupe van worden, aldus Hoogervorst vrijdag in een interview met het actualiteitenprogramma EénVandaag.
Pensioenfondsen kunnen omvallen
Hoogervorst schetst een uiterst somber beeld over de toekomst: "Jongeren zullen niet meer kunnen rekenen op hetzelfde pensioen als hun ouders. Er gaat elk jaar een bedrag aan onverantwoorde subsidie van de jongeren naar de gepensioneerden dat de tegoeden van het pensioenfonds uitholt. Op een gegeven moment is dit proces niet meer omkeerbaar en leidt dit tot het failliet van het fonds. Jongeren kunnen uiteindelijk tegen een zeer hoge premie een uitgekleed pensioen krijgen. Dat is niet eerlijk."
Aanpassing rekenrente 'heilloze weg'
Volgens de AFM zou de dekkingsgraad van pensioenfondsen gemiddeld 130 procent moeten zijn om ook in de toekomst waardevaste pensioenen te kunnen uitkeren. Nu is de norm 105 procent, maar ook dat halen veel pensioenfondsen niet.
De oud-minister van Volksgezondheid haalt ook uit naar het parlement. De Tweede Kamer nam recentlijk een motie aan om de rekenrente voor pensioenfondsen te verhogen. Daarmee zouden de fondsen weer sneller aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Hoogervorst: "Dat is een heilloze weg. Het zou mooi zijn als de tekorten per Kamermotie zouden zijn weg te werken, maar helaas zit de wereld niet zo eenvoudig in elkaar."
Mogelijk jarenlang 0 procent groei
Volgens de AFM-topman kan de rente nog jarenlang op het huidige, lage niveau blijven: "Het einde is nog lang niet in zicht. We gaan een lange periode van lage economische groei tegemoet van 1, misschien zelfs 0 procent." Volgens Hoogervorst hebben we te maken met een langdurige diepe schuldencrisis omdat er vooral in de Westerse wereld veel te veel geleend is.
Ik snap nog steeds niet dat hier niet gebruikt wordt gemaakt van dat systeem. Het klinkt ook zo logisch. Je eigen geld beheren dat je in de toekomst gebruikt.quote:Op zaterdag 27 november 2010 13:12 schreef Drive-r het volgende:
Ik zit gelukkig met hetzelfde Britse systeem, dus alles wordt belegd in fondsen van mijn keuze. Tegen de tijd dat ik met pensioen ga is het allemaal gewoon beschikbaar. En voor die tijd kan ik het er trouwens ook uit trekken.
maar draag je dan niet als individu het volledige langleven risico? Ik verwacht 75 te worden, maar wat als ik nou 80 word?quote:Op zaterdag 27 november 2010 16:35 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet dat hier niet gebruikt wordt gemaakt van dat systeem. Het klinkt ook zo logisch. Je eigen geld beheren dat je in de toekomst gebruikt.
Genoeg sparen.quote:Op zaterdag 27 november 2010 17:34 schreef snabbi het volgende:
[..]
maar draag je dan niet als individu het volledige langleven risico? Ik verwacht 75 te worden, maar wat als ik nou 80 word?
Maar wat is genoeg? Uiteindelijk begrijp ik best dat mensen zich willen verzekeren tegen langleven risico. Een dergelijke verzekering heeft natuurlijk ook als voordeel dat je gebruik makend van het sterfterisico een groter rendement kan maken indien jij de gelukkige bent voor langleven.quote:
Ik ga zelf uit van een zodanig bedrag uit dat ik puur van het rendement kan leven zonder de inflatie gecorrigeerde waarde van het fonds aan te tasten (gemiddeld over lange termijn). Dat is een beetje overkill maar ik speculeer liever niet over hoe oud ik ga worden.quote:
Behalve dan dat het vanavond om 22:35 uur op Nederland 2 wordt uitgezonden.quote:
quote:22.35-23.20 uur REPORTER
Onderzoeksjournalistiek programma,
aflevering:De toekomst van onze
pensioengelden.
KRO Reporter neemt ons pensioenstelsel
onder de loep.De pensioenfondsen roepen
dat ze nog nooit zo veel kapitaal in
kas hebben gehad,maar ze vertellen er
niet bij dat dat kapitaal de komende
jaren snel weer zal slinken als gevolg
van de vergrijzing.
Als we straks mogen stoppen met
werken,is er dan nog geld om onze oude
dag te bekostigen?
Dat is natuurlijk een goede methode. Hij is relatief duur natuurlijk, doordat je nu veel moet sparen (of moet sparen met een hoger risico) om op dat niveau te komen. Ook de andere manier blijft het punt staan dat je een hogere premie hebt dan bij het afdekken van een langleven risico.quote:Op zaterdag 27 november 2010 19:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik ga zelf uit van een zodanig bedrag uit dat ik puur van het rendement kan leven zonder de inflatie gecorrigeerde waarde van het fonds aan te tasten (gemiddeld over lange termijn). Dat is een beetje overkill maar ik speculeer liever niet over hoe oud ik ga worden.
...
Je kunt een lijfrenteverzekering afsluiten waarbij je dat spaargeld inlegt, en de verzekeraar een bepaalde levenslange maandelijke uitkering garandeert, ongeacht hoe oud je wordt.quote:Op zaterdag 27 november 2010 17:34 schreef snabbi het volgende:
maar draag je dan niet als individu het volledige langleven risico? Ik verwacht 75 te worden, maar wat als ik nou 80 word?
Of op deze site:quote:Op zaterdag 27 november 2010 19:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik ga zelf uit van een zodanig bedrag uit dat ik puur van het rendement kan leven zonder de inflatie gecorrigeerde waarde van het fonds aan te tasten (gemiddeld over lange termijn). Dat is een beetje overkill maar ik speculeer liever niet over hoe oud ik ga worden.
Een alternatief is dat je je maximale leeftijd op bijv 120 jaar zet. Maar het maakt nieteens zo gek veel uit voor het rendement dat je moet halen of je de pot langzaam leegeet tot je 120ste of puur van het vruchtgebruik leeft. Werk dat maar eens uit in excel.
Jammer dat de site geen rekening houdt met van vermogensheffing vrijgestelde groene beleggingen.quote:Op zondag 28 november 2010 00:15 schreef Blandigan het volgende:
Of op deze site:
http://www.derentenier.com/
Toch is het eigenlijk een tijdelijke "pijn" (al zal het wel een paar decennia duren), want met toenemende vergrijzing komen ook meer overlijdens. En het is misschien een beetje respectloos om het te zeggen,maar al die oudere mensen die overlijden hebben meestal ook bezittingen, en die gaan dus naar de jongere generatie.quote:Op zaterdag 27 november 2010 19:41 schreef Arcee het volgende:
[..]
Behalve dan dat het vanavond om 22:35 uur op Nederland 2 wordt uitgezonden.
[..]
moet je wel zeker weten dat die verzekeraar blijft bestaan..... helemaal afdekken kun je nooit.quote:Op zaterdag 27 november 2010 23:50 schreef dvr het volgende:
[..]
Je kunt een lijfrenteverzekering afsluiten waarbij je dat spaargeld inlegt, en de verzekeraar een bepaalde levenslange maandelijke uitkering garandeert, ongeacht hoe oud je wordt.
leuke site trouwensquote:Op zondag 28 november 2010 00:15 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Of op deze site:
http://www.derentenier.com/
wat is dan de rendements verwachting die je hanteert? Op iets boven 1% netto rendement kom je niet zover (tenzij je een heeeeeel laag bestedingspatroon hebtquote:Op zaterdag 27 november 2010 19:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik ga uit van 3,5% gemiddeld over lange termijn. Ik verwacht dat getal ergens in de toekomst nog wat te kunnen verhogen (naar bijv 5%) bij een forse beurscrisis maar niet in het huidige bubble klimaat.quote:Op zondag 28 november 2010 10:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
wat is dan de rendements verwachting die je hanteert?
Dat komt vanzelf wel een keer. Jij dacht toch niet werkelijk dat al die staatsschulden ooit door de jongeren van nu terugbetaald gaan worden? Het wordt hyperinflatie (maar voorlopig eerst nog deflatie) of een woedende menigte. En waarschijnlijk allebei. Heb gewoon een beetje geduld.quote:Op donderdag 25 november 2010 19:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik sta echt met verbazing ernaar te kijken hoe met name jongeren dit allemaal maar accepteren. Die worden opgezadeld met een astronomische staatsschuld, moeten de pensioenen van babyboomers betalen en voor zichzelf kunnen ze geen waarde opbouwen door het kunstmatig hooghouden van assetprijzen. Waar is de woedende menigte die het Binnenhof en Capitol Hill platbrandt?
5% nettorendement en bovenop inflatie?quote:Op zondag 28 november 2010 12:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik verwacht dat getal ergens in de toekomst nog wat te kunnen verhogen (naar bijv 5%) bij een forse beurscrisis maar niet in het huidige bubble klimaat.
Yep. Dat is geen onrealistische schatting als je kunt instappen met 35-40% korting ten opzichte van de mediaan van de afgelopen eeuw, een waardering die in 7 van de laatste 10 decennia op enig moment beschikbaar is geweest. Maar op de huidige bubble niveaus is het niet realistisch en zelfs met 3,5% neem ik een voorschotje op de toekomst imo (net als alle pensioenfondsen die zonder uitzondering van nog veel hogere rendementen uitgaan).quote:Op zondag 28 november 2010 14:56 schreef McNulty het volgende:
[..]
5% nettorendement en bovenop inflatie?
Yep hoge inflatie, hyperinflatie van >100% per dag lijkt mij sterk maar tientallen % per jaar niet, is waar veel jongeren vanuit gaan. Voor hun is dat eigenlijk ook helemaal niet zo erg. Hun hoge schulden (studieschuld, veel te dure hypotheek) vallen weg en hun loon corrigeert zichzelf wel op termijn.quote:Op zondag 28 november 2010 12:22 schreef Garagedeur het volgende:
[..]
Dat komt vanzelf wel een keer. Jij dacht toch niet werkelijk dat al die staatsschulden ooit door de jongeren van nu terugbetaald gaan worden? Het wordt hyperinflatie (maar voorlopig eerst nog deflatie) of een woedende menigte. En waarschijnlijk allebei. Heb gewoon een beetje geduld.
Bizar... wat een opeenstapeling van stommiteiten en nog mooi weer blijven spelen ook.quote:Op zondag 28 november 2010 16:15 schreef SeLang het volgende:
Zeer goede uitzending van Reporter is hier terug te zien.
Echt, je bloed gaat ervan koken.
Minder risico en meer rendement?quote:Op zondag 28 november 2010 16:15 schreef SeLang het volgende:
Zeer goede uitzending van Reporter is hier terug te zien.
Echt, je bloed gaat ervan koken.
Als ze bedoelt dat ze de posities in MBS gaat afbouwen kan ik het nog begrijpen, dat scheelt een hoop afschrijvingenquote:Op zondag 28 november 2010 17:28 schreef bascross het volgende:
[..]
Minder risico en meer rendement?
Vrouwen.
Los daarvan vraag ik me meer af in hoeverre je de regering verantwoordelijk kan houden voor de huidige situatie als door Lubbers er miljarden uit die pensioenfondsen zijn verdwenen.quote:Op zondag 28 november 2010 17:18 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Bizar... wat een opeenstapeling van stommiteiten en nog mooi weer blijven spelen ook.![]()
Komop hoe moeilijk kan het zijn om een pensioenfonds te beheren?
Gewoon de liquidatiewaarde van de aandelen buiten beschouwing laten en zoals jij zegt alleen kijken naar toekomstige kasstromen, daarnaast naar wat je uit moet keren en daarnaar handelen.
Dat was inderdaad erg zwak. Bovendien gaat het dan om totaal verschillende tijdframes. Het verbaasde me dan ook dat die man die aanval dat niet gemakkelijk pareerde.quote:Op zondag 28 november 2010 22:28 schreef Garagedeur het volgende:
Wel een beetje kinderachtig en dom zelfs van die reporter om te stellen dat de beslissing om het fonds minder tegen rentedalingen te verzekeren een onjuiste beslissing is geweest, met de onderliggende redenatie dat "de rentes al 20 jaar lang dalen".
Daar ben ik het helemaal mee eens. Bovendien gaat dat over verschillende tijdframes. Maar in het algemeen kun je een fondsbeheerder niet verwijten dat hij af en toe een beslissing neemt die verkeerd uitpakt. Zo gaat dat nu eenmaal met beleggen. Zolang die beslissing maar met weloverwogen argumenten is genomen. En ik heb geen enkele reden om daar in dit geval aan te twijfelen.quote:Op zondag 28 november 2010 22:31 schreef snabbi het volgende:
Enige wat ik jammer vind is dat zo'n nadruk wordt gelegd op die rente-hedge. Het besluit om te niet te hedgen is natuurlijk achteraf verkeerd gebleken, maar ze doen daar net alsof daarmee de hele strijd is verloren.
Dat verbaasde mij dus ook. Ging allemaal wat zwakjes en stroefjes.quote:Op zondag 28 november 2010 22:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat was inderdaad erg zwak. Bovendien gaat het dan om totaal verschillende tijdframes. Het verbaasde me dan ook dat die man die aanval dat niet gemakkelijk pareerde.
Denk dat ie ook wel een beetje verrast was. Terwijl z'n opmerking erover "een goede beslissing die verkeerd uitpakte" mijn inziens terecht isquote:Op zondag 28 november 2010 22:42 schreef Garagedeur het volgende:
[..]
Dat verbaasde mij dus ook. Ging allemaal wat zwakjes en stroefjes.
dat is wel iets wat werkgevers, werknemers en vakbonden samen gedaan hebben. Werknemers en vakbonden zitten in de besturen van al die pensioenfondsen, en vonden het maar al te best om premiebetalingen in te ruilen voor meer loon.quote:Op zondag 28 november 2010 22:36 schreef SeLang het volgende:Maar dat afromen en premie holidays, dat is gewoon crimineel.
Ik wilde ook niet suggereren dat dat de schuld is van pensioenfondsen.quote:Op maandag 29 november 2010 08:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat is wel iets wat werkgevers, werknemers en vakbonden samen gedaan hebben. Werknemers en vakbonden zitten in de besturen van al die pensioenfondsen, en vonden het maar al te best om premiebetalingen in te ruilen voor meer loon.
Beleggen in Aziatische beursem, daar ben je nu echt een beetje te laat mee. Alhoewel, Japan is misschien een optie. Misschien.quote:Op maandag 29 november 2010 11:47 schreef Homey het volgende:
Mensen,
Het is toch duidelijk dat de jongeren van tegenwoordig zich niet interesseren voor hun pensioen.
Ik verwacht ook niet dat ik überhaupt ook AOW krijg of dat er een vastgesteld pensioenleeftijd nog zal zijn.
Vind het al jammer dat ik gedwongen word via de werkgever pensioenpremie af te dragen. De pensioenfondsen zijn niet heel competent en je stelt jezelf bloot
aan fraude en andere irregulatiteiten. Bovendien, als je wel eens gaat switchen van werkgever (baan voor het leven bestaat bijna niet meer) kost je dat onwijs veel pensioengeld aan kosten.
Dont trust the government, ga voor jezelf sparen.
Neem een deposito en/of beleg in Aziatische beurzen.
Dat lijkt me een vooroordeel, in de VS zijn maar weinig mensen die hun 401k voortijdig plukken. Je betaalt daar dan ook veel meer inkomstenbelasting over dan wanneer je het na je 65e doet, en ook de beschermde status van pensioentegoeden bij persoonlijke faillissementen zorgt ervoor dat dat geld blijft staan. Wat mij van groter belang lijkt, is of mensen verplicht zijn een deel van hun inkomen in hun pensioen te stoppen, zoals wel voor veel werknemers maar bv niet voor zelfstandigen geldt. Ik ken de cijfers niet maar ik vermoed dat veel zelfstandigen nauwelijks iets opbouwen, zeker in deze tijd niet.quote:Op maandag 29 november 2010 08:42 schreef Drive-r het volgende:
Dat blijft natuurlijk het grote probleem. Als je mensen echt controle geeft over hun pensioen, spenderen ze het allemaal voor hun 65e.
Je interesseert je niet voor een pensioen maar tegelijk verwacht je ook geen AOW?quote:Op maandag 29 november 2010 11:47 schreef Homey het volgende:
Mensen,
Het is toch duidelijk dat de jongeren van tegenwoordig zich niet interesseren voor hun pensioen.
Ik verwacht ook niet dat ik überhaupt ook AOW krijg of dat er een vastgesteld pensioenleeftijd nog zal zijn.
Vind het al jammer dat ik gedwongen word via de werkgever pensioenpremie af te dragen. De pensioenfondsen zijn niet heel competent en je stelt jezelf bloot
aan fraude en andere irregulatiteiten. Bovendien, als je wel eens gaat switchen van werkgever (baan voor het leven bestaat bijna niet meer) kost je dat onwijs veel pensioengeld aan kosten.
Dont trust the government, ga voor jezelf sparen.
Neem een deposito en/of beleg in Aziatische beurzen.
dat is waarom in Azie als je antwoord geen kinderen te hebben, je de verongeruste vraag krijgt: don't you need children?quote:Op maandag 29 november 2010 16:10 schreef DaMayan het volgende:
[..]
Je interesseert je niet voor een pensioen maar tegelijk verwacht je ook geen AOW?
Ik kan met juist niet voorstellen dat AOW helemaal verdwijnt. Er zullen altijd ouderen komen zonder pensioen die ook in levensonderhoud voorzien moeten worden.Of je moet hier ook van die Walmart greeters krijgen...
Waarom zou je kinderen nodig hebben? Dood ga je toch, het enige wat je nodig hebt is een plek om Seppuku te plegen als je tijd gekomen is.quote:Op maandag 29 november 2010 16:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat is waarom in Azie als je antwoord geen kinderen te hebben, je de verongeruste vraag krijgt: don't you need children?
De verzorgingsstaat zal worden ontmanteld. Daarbij hoort ook de AOW.quote:Op maandag 29 november 2010 16:10 schreef DaMayan het volgende:
[..]
Je interesseert je niet voor een pensioen maar tegelijk verwacht je ook geen AOW?
Ik kan met juist niet voorstellen dat AOW helemaal verdwijnt. Er zullen altijd ouderen komen zonder pensioen die ook in levensonderhoud voorzien moeten worden.Of je moet hier ook van die Walmart greeters krijgen...
Japan, Vietnam, Indonesie, India.quote:Op maandag 29 november 2010 11:52 schreef Garagedeur het volgende:
[..]
Beleggen in Aziatische beursem, daar ben je nu echt een beetje te laat mee. Alhoewel, Japan is misschien een optie. Misschien.
momenteel komt 60% van de AOW uitkeringen uit de ontvangen premie en de grote grijze golf moet nog komen.quote:Op maandag 29 november 2010 16:10 schreef DaMayan het volgende:
[..]
Ik kan met juist niet voorstellen dat AOW helemaal verdwijnt.
voor de goede orde, en misschien geheel onWesters: ook zonder AOW doe ik dat, hoor. Stel voor voor zeg, voor je ouders zorgen, waarom zouden we.....?quote:Op dinsdag 30 november 2010 18:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
momenteel komt 60% van de AOW uitkeringen uit de ontvangen premie en de grote grijze golf moet nog komen.
Das alle jongeren zullen hun hele leven betalen voor de ouderen
beter maar zorgen voor een verse generatie jongeren dan hequote:Op dinsdag 30 november 2010 18:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
momenteel komt 60% van de AOW uitkeringen uit de ontvangen premie en de grote grijze golf moet nog komen.
Das alle jongeren zullen hun hele leven betalen voor de ouderen
Ja, wacht maar hoe het er over tien jaar voorstaat hierquote:Op dinsdag 30 november 2010 19:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
voor de goede orde, en misschien geheel onWesters: ook zonder AOW doe ik dat, hoor. Stel voor voor zeg, voor je ouders zorgen, waarom zouden we.....?
Vaak denk ik toch dat we aardig aan het doorslaan zijn in ons egoisme....
Je wil de mensen die hebben gespaard straffen ten opzichte van de mensen die er alles doorheen jagen. Er zijn genoeg mensen die gekozen hebben aanvullend te sparen voor het pensioen. Dat is een nutteloze investering geweest.quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:02 schreef dvr het volgende:
Wat mij betreft mogen ze nu al voor de AOW een vermogens- en inkomenstoets invoeren: bijvoorbeeld zodanig dat als je een pensioen hebt van 1,5x modaal of een vermogen van 3 ton (liquidatiewaarde van huis, levensverzekeringen e.d. inbegrepen), je geen AOW krijgt.
er is al een groeiende groep mensen met aow in de bijstand hoor. je bent niet de eerste die dit bedacht heeft...quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:02 schreef dvr het volgende:
Als de AOW wordt afgeschaft, resteert alleen Bijstand voor ouderen (net als in de VS waar veel ouderen van social security leven). Daarbij geldt een vermogenstoets, dus je zou dan eerst je eigen pensioenvoorziening, je huis etc moeten opeten voordat je voor een uitkering in aanmerking komt (met verder dus als gevolg dat je kinderen niets meer erven).
Wat mij betreft mogen ze nu al voor de AOW een vermogens- en inkomenstoets invoeren: bijvoorbeeld zodanig dat als je een pensioen hebt van 1,5x modaal of een vermogen van 3 ton (liquidatiewaarde van huis, levensverzekeringen e.d. inbegrepen), je geen AOW krijgt.
Nee. Niemand betaalt of spaart voor zijn eigen AOW want het is een omslagstelsel: de huidige werkenden betalen de huidige gepensioneerden. Ik vind het onzin om AOW te geven aan mensen die het niet nodig hebben. Mensen die gespaard hebben als aanvulling op de AOW, en die er sowieso warmpljes bijzitten, zouden hooguit kunnen zeggen dat als ze geweten hadden dat hun AOW gekort zou worden, ze méér gespaard zouden om er nóg warmer bij te zitten. Daar heb ik geen boodschap aan.quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:34 schreef snabbi het volgende:
Je wil de mensen die hebben gespaard straffen ten opzichte van de mensen die er alles doorheen jagen. Er zijn genoeg mensen die gekozen hebben aanvullend te sparen voor het pensioen. Dat is een nutteloze investering geweest.
Hoe bedoel je - AOW is meer dan Bijstand, dus iemand met volledige AOW zal toch nooit Bijstand krijgen? De enige mij bekende groep die geen volledige AOW krijgt zijn mensen die niet van hun 15e-65e onafgebroken in Nederland hebben gewoond.quote:Op dinsdag 30 november 2010 23:21 schreef simmu het volgende:
er is al een groeiende groep mensen met aow in de bijstand hoor. je bent niet de eerste die dit bedacht heeft...
Het zou betekenen dat mensen die gespaard hebben dan netto geen cent meer krijgen dan mensen die niet gespaard hebben, m.a.w. dat de mensen die gespaard hebben dat geld net zo goed in de wc hadden kunnen gooien. Dat lijkt mij nou niet bepaald rechtvaardig en ook geen goed signaal om af te geven aan wie nu werkt.quote:Op woensdag 1 december 2010 00:24 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee. Niemand betaalt of spaart voor zijn eigen AOW want het is een omslagstelsel: de huidige werkenden betalen de huidige gepensioneerden. Ik vind het onzin om AOW te geven aan mensen die het niet nodig hebben. Mensen die gespaard hebben als aanvulling op de AOW, en die er sowieso warmpljes bijzitten, zouden hooguit kunnen zeggen dat als ze geweten hadden dat hun AOW gekort zou worden, ze méér gespaard zouden om er nóg warmer bij te zitten. Daar heb ik geen boodschap aan.
aow is lang niet altijd meer dan bijstand hoor. ligt maar net aan de situatie (denk aan weduwvrouwen, allochtonen, etc...). de svb heeft er zelfs een speciaal loket vboor: http://www.svb.nl/int/nl/wwb/index.jspquote:Op woensdag 1 december 2010 00:28 schreef dvr het volgende:
[..]
Hoe bedoel je - AOW is meer dan Bijstand, dus iemand met volledige AOW zal toch nooit Bijstand krijgen? De enige mij bekende groep die geen volledige AOW krijgt zijn mensen die niet van hun 15e-65e onafgebroken in Nederland hebben gewoond.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |