abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 17:33:20 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85654519

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
RTL Z (streaming TV)
[Bloomberg TV] (streaming TV)

AEX

Europese Indices

Amerikaanse Indices & Futures
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Wereldwijde Indices

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen

Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,'expireren', van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico's door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ' 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ' 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Scheefzitten - Een belegger zit 'scheef' als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als sprinter of speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

De Beursvloer #157 WALLSTREET CRASHT !!!
De Beursvloer #158 The day After
De Beursvloer #159: Pump up the bubble.
De Beursvloer #160: Op de markt is je euro een dollar waard.
De Beursvloer #161:waar de volatiliteit je om de oren vliegt
De Beursvloer #162: Waar de AEX met de 300 flirt.
Beursvloer #164: 'Beman de pompen, we verwateren!'
Beursvloer #165 Waar de euro een dollar waard is
Beursvloer #166 Vrouwen bloot, handel dood?
Beursvloer #167: De calls bakken een poets.
Beursvloer #168: Niemand die het weet.
Beursvloer #169: Bodem gezocht!

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken

[ Bericht 54% gewijzigd door SeLang op 24-08-2010 17:53:01 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_85654690
Laatste post van SeLang:

quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:30 schreef SeLang het volgende:
Op vakantie kwam ik trouwens in Montenegro een Nederlander tegen die bij een pensioenfonds bleek te werken. We hebben een paar uur zitten kletsen en ik heb uitgebreid uitgelegd waarom ik vind dat de manier van dekkingsgraad berekenen niet klopt en dat het het beleid van pensioenfondsen alleen maar tot matige resultaten kan leiden op lange termijn. Aan het eind zei hij dat hij het 100% met me eens was.
pi_85654766
Bernt Hofstad, directeur van First Capital Asset Managers B.V. in zijn column ...

quote:
Dus mijnheer Bouman, ik zou zeggen: blijf maar kopen-en-vasthouden. Daar wordt u gegarandeerd nooit beter van. Wij zorgen dat onze cliënten en straks ook onze TA fonds participanten wel beter worden door technische analyse
Hoe kan je nu stellen dat je met een buy-and-hold strategie gegarandeerd nooit beter wordt !? Warren Buffett is ook een buy-and-hold belegger. Daarnaast garandeert hij nog eens rendement over zijn eigen fonds, hetgeen een serieuze beheerder nooit in die woorden zal doen.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 17:44:58 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85654935
Zonder het hele artikel te lezen, wat is de onderbouwing van First Capital AM waarom een B&H-strategie nooit werkt?
The End Times are wild
pi_85655007
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:44 schreef LXIV het volgende:
Zonder het hele artikel te lezen, wat is de onderbouwing van First Capital AM waarom een B&H-strategie nooit werkt?
De AEX van de afgelopen 10 jaar, dus in 2000 ingestapt vermoed ik.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 17:50:11 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85655143
Dan heb je inderdaad waarschijnlijk niet veel verdiend. Maar gemiddeld genomen heeft iemand die van fonds naar fonds (op basis van TA) gesprongen is ook niet.

Moeten we de afgelopen 10 jaar als leidraad nemen, dan is de beste manier om te beleggen een spaarbankboekje bij de Boerenleenbank. Maar dat kan die meneer natuurlijk niet roepen, want dan verdient hij zelf niks.
The End Times are wild
pi_85655145
En dan te bedenken dat hun 'ingewikkelde' TA systeem leunt op : Relatieve kracht, Momentum en Discipline.

Hehe :')
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_85655246
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:50 schreef LXIV het volgende:
Dan heb je inderdaad waarschijnlijk niet veel verdiend. Maar gemiddeld genomen heeft iemand die van fonds naar fonds (op basis van TA) gesprongen is ook niet.

Moeten we de afgelopen 10 jaar als leidraad nemen, dan is de beste manier om te beleggen een spaarbankboekje bij de Boerenleenbank. Maar dat kan die meneer natuurlijk niet roepen, want dan verdient hij zelf niks.
Oppertuun instapmomenten bepalen is toch gemeengoed, zou je moeten weten :P
pi_85655273
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:46 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

De AEX van de afgelopen 10 jaar, dus in 2000 ingestapt vermoed ik.
Dat ze inderdaad het argument noemen dat de beurs de laatste 10 jaar met B&H geen stuiver te verdienen viel. Maar dan nog blijft het vaag, dat bedrijf is bezig sinds 1983(!). En tussen 1983 en 2000 moet je wel een enorm goede TA strategie hebben gehad wil je B&H hebben weten te verslaan :')
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_85655275
quote:
Op vakantie kwam ik trouwens in Montenegro een Nederlander tegen die bij een pensioenfonds bleek te werken. We hebben een paar uur zitten kletsen en ik heb uitgebreid uitgelegd waarom ik vind dat de manier van dekkingsgraad berekenen niet klopt en dat het het beleid van pensioenfondsen alleen maar tot matige resultaten kan leiden op lange termijn. Aan het eind zei hij dat hij het 100% met me eens was.
In hoeverre verschilde jouw visie met die van hem?
pi_85655341
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:53 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat heb ik ook ergens gelezen. Dat ze inderdaad het argument noemen dat de beurs de laatste 10 jaar met B&H geen stuiver te verdienen viel. Maar dan nog blijft het vaag, dat bedrijf is bezig sinds 1983(!). En tussen 1983 en 2000 moet je wel een enorm goede TA strategie hebben gehad wil je B&H hebben weten te verslaan :')
Ach, dat soort argumenten hoor je toch altijd. Oliebulls die alleen de prijzen van de afgelopen 5 jaar erbij pakken, Goudbulls die prijzen gebruiken vanaf 2000 etc.

Als het maar in je straatje past, en ze liegen niet :P
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:36:03 #13
862 Arcee
Look closer
pi_85656529
quote:
Wat was jouw argument? :) Misschien had je dat ergens genoemd, maar dat had ik dan even gemist.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 19:13:15 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85657683

Fantastisch is dat toch, huizenverkoop stimuleren met belastinggeld. Je ziet de twee Obama piekjes ($8000 kado als je een huis koopt) precies terug. Natuurlijk trekt dat geldstrooien alleen maar eventjes wat vraag naar voren, ten koste van een grotere staatsschuld die de volgende generatie met belastingen moet gaan terugbetalen.
Mijn reisverslagen
pi_85663112
Hoe zullen de cijfers van nieuwe home sales zijn, die zijn toch morgen?

Overigens, markten zien er niet best uit zeg.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:03:13 #16
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_85665379
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 19:13 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Fantastisch is dat toch, huizenverkoop stimuleren met belastinggeld. Je ziet de twee Obama piekjes ($8000 kado als je een huis koopt) precies terug. Natuurlijk trekt dat geldstrooien alleen maar eventjes wat vraag naar voren, ten koste van een grotere staatsschuld die de volgende generatie met belastingen moet gaan terugbetalen.
Waar haal je toch de tijd vandaan om al die info te verzamelen, ben je fulltime belegger?
Supergrafiekje weer.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:33:13 #17
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_85667063
S&P net boven de 1050 gesloten. (slecht verkapte tvp)
The more debt, the better
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:46:32 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85667844
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:53 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

In hoeverre verschilde jouw visie met die van hem?
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 18:36 schreef Arcee het volgende:

[..]

Wat was jouw argument? :) Misschien had je dat ergens genoemd, maar dat had ik dan even gemist.
Ik heb dit al eens eerder uitgelegd, verspreid over verschillende posts en het wordt wat lang om alles hier op te schrijven. Maar het kernpunt is dit:

Er wordt geredeneerd dat de dagwaarde van de beleggingen (dus gebaseerd op de koersen van vandaag) >100% de toekomstige verplichtingen kunnen dekken. Maar dat geeft alleen aan dat je vandaag mensen kunt uitbetalen als je de portefeuille zou liquideren. Maar hoe zit het met mensen die pas over 40 jaar met pensioen mogen?

Of het fonds de pensioenen van deze mensen kan betalen heeft niks te maken met de koers van vandaag maar met de onderliggende bedrijfswinsten van de aandelen waar men in investeert. De koers is maar heel losjes gekoppeld met onderliggende winsten en kan varieren tussen enorme onderwaardering en enorme overwaardering. Om de "dekkingsgraad" te bepalen zou je moeten kijken naar de mate waarin de onderliggende bedrijfswinsten genoeg inkomen genereren om pensioenen te kunnen financieren. Dat heeft niets met de koers te maken. Dit is basic beleggingstheorie!

Maar het fonds richt zich dus op dekkingswaarde op basis van de actuele koers. Het gevolg hiervan is dat het fonds precies het verkeerde doet. Als de koersen dalen dan verkoopt het fonds aandelen om die "dekkingsgraad" te behouden, terwijl het juist zou moeten kopen! Je koopt dan voor hetzelfde geld immers meer toekomstige winst! Deze acties zijn wellicht in het belang van mensen die vandaag pensioenen ontvangen, maar sure as hell niet in het belang van mensen die nu betalen voor een toekomstig pensioen!

Ook wat betreft pensioenpremies redeneert men precies verkeerd. Bij een koersdaling zegt men: de pensioenpremies moeten omhoog om de dekkingsgraad te herstellen. NEE!! Als koersen dalen hoeven de pensioenpremies juist niet omhoog, want je kunt dan voor hetzelfde geld meer toekomstige bedrijfswinsten kopen. Juist bij stijgende aandelenwaarderingen zouden de premies omhoog moeten omdat er een lager rendement op dat geld gemaakt gaat worden.

Een ander probleem is dat men performance van fund managers meet aan de mate waarin een index wordt verslagen. Dit zijn korte termijn criteria, er wordt immers op jaarbasis gekeken. Dit leidt tot een bepaald beleggingsgedrag dat vaak helemaal niet in het belang is van de mensen die voor hun pensioen van het fonds afhankelijk zijn. Een goed lange termijn beleid is niet gediend bij het najagen van een index.

Even heel simpel gesteld. Stel, de beurs is zwaar overgewaardeerd en dus is het te verwachten rendement laag. Jaar 1 wordt er bijvoorbeeld 6% rendement gemaakt terwijl de index 5% is gestegen. Index verslagen. Het jaar erop wordt er 40% verloren maar de index verloor 41% dus alweer de index verslagen en het resultaat is naar die maatstaven dus goed terwijl er een hoop geld is verloren. Er zijn misschien wel momenten dat het voor lange termijn beter is om niet in de markt te zijn, maar natuurlijk durft niemand dat omdat je elk jaar aan die index wordt getoetst.

Iemand die de storm ziet aankomen en aandelenbezit afbouwt maar de beurs stijgt het eerste jaar nog eens 5%, het jaar daarop nog eens 4% en het jaar daarna stort het 50% in, die beheerder is na het eerste jaar al ontslagen omdat hij "de index heeft underperformed". Dit is belachelijk, zeker voor pensioenfondsen omdat die bij uitstek een hele lange beleggingshorizon hebben. Eventjes simpel gesteld, maar je snapt het idee...

Aan de positieve kant wil ik nog wel opmerken dat Nederlandse pensioenfondsen in ieder geval meer realistische rendementsprognoses hanteren dan veel buitenlandse pensioenfondsen. In Nederland gaat men uit van 4%, wat wel realistisch is. Maar sommige fondsen gaan uit van 7-8%, wat totaal onrealistisch is, zeker in het licht van de bubblekoersen in de afgelopen 15 jaar. Over het geld dat toen is ingelegd gaat nooit 7-8% rendement worden behaald.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:49:22 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85668013
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 22:33 schreef flyguy het volgende:
S&P net boven de 1050 gesloten. (slecht verkapte tvp)
Hoog tijd om die 1010,91 bodem eruit te rammen
Mijn reisverslagen
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:52:03 #20
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_85668153
Persoonlijk vraag ik mij ook altijd af waarom pensioenfondsen niet meer opereren zoals hedgefunds dat doen. Nu is hun manier van handelen te eenzijdig en te gevoelig voor crashes.

Maar wat ik helemaal jammer vind is dat er in Nederland geen regeling is die vergelijkbaar is met de Amerikaanse IRA-accounts. Op die manier zou ik veel liever een pensioen opbouwen.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:55:23 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85668337
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 22:52 schreef flyguy het volgende:
Persoonlijk vraag ik mij ook altijd af waarom pensioenfondsen niet meer opereren zoals hedgefunds dat doen. Nu is hun manier van handelen te eenzijdig en te gevoelig voor crashes.

Maar wat ik helemaal jammer vind is dat er in Nederland geen regeling is die vergelijkbaar is met de Amerikaanse IRA-accounts. Op die manier zou ik veel liever een pensioen opbouwen.
Omdat een hedgefund voor de korte termijn gaat en een pensioenfonds voor de lange.
The End Times are wild
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 22:59:16 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85668542
In Engeland heb ik (van toen ik nog werkte) zo'n "pensioen" dat gewoon bestaat uit een enorme verzameling beleggingsfondsen bij Blackrock en Axa waarvan je zelf kunt bepalen wanneer je hoeveel geld waarin belegt. Verder geen enkele garantie. Whatever er in dat fonds zit op m'n 65-ste is van mij.

Uiteraard zit dat nu volledig in cash. Overigens, niet dat daar veel geld inzit bij mij (weinig arbeidsjaren), maar het gaat om het idee :P
Mijn reisverslagen
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:06:32 #23
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_85668855
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 22:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Omdat een hedgefund voor de korte termijn gaat en een pensioenfonds voor de lange.
Dan mogen pensioenfondsen wel even hun strategieën gaan aanpassen, want de huidige manier van opereren is in mijn ogen onhoudbaar.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:08:37 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85668951
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 23:06 schreef flyguy het volgende:

[..]

Dan mogen pensioenfondsen wel even hun strategieën gaan aanpassen, want de huidige manier van opereren is in mijn ogen onhoudbaar.
Het probleem is dat ze én de premies niet enorm willen verhogen én nog goede pensioenen willen uitbetalen. Dat gaat niet als je niet uitgaat van een bepaald rendement (dus hoger risico).
Dat is op zich niet zo'n ramp als je op een hele lange termijn werkt, maar nu blijkt dus dat ie lange termijn langer is dan verwacht.
The End Times are wild
pi_85669093
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 22:46 schreef SeLang het volgende:
Ook wat betreft pensioenpremies redeneert men precies verkeerd. Bij een koersdaling zegt men: de pensioenpremies moeten omhoog om de dekkingsgraad te herstellen. NEE!! Als koersen dalen hoeven de pensioenpremies juist niet omhoog, want je kunt dan voor hetzelfde geld meer toekomstige bedrijfswinsten kopen. Juist bij stijgende aandelenwaarderingen zouden de premies omhoog moeten omdat er een lager rendement op dat geld gemaakt gaat worden.
Dit is inderdaad een veel gemaakte fout wat je enorm vaak terugziet. Die verhogende premies komen vaak voort uit korte termijn symbool politiek achtige beslissingen. (en dat gaat 99/100 altijd nergens over)

De jongeren van nu (20+) moeten gewoon zorgen dat ze nu al een beetje een potje opbouwen voor hun pensioen zodat ze niet afhankelijk zijn van de overheid om met pensioen te gaan op je 69e over 40 jaar. Gewoon als jongere keihard aan het werk en geleidelijk je kapitaal gaan beleggen tot je op het 'Selang' punt bent gekomen. Dan genieten van het mooie leven! :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')