abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83306962
Dit is het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het zojuist gesloten topic toe, sla de pagina op en copy-paste het dan naar je nieuwe topic op Fok.

Algemene informatie en nuttige links

Grafieken en TA (Yahoo! Charts)
Broker tarief vergelijking (staatvanbeleg.nl)
Leren beleggen (IEX.NL University)

NB: Het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
[url=http://www.forexfactory.com]Forex Factory
(alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
[2] (streaming TV)

AEX

Europese Indices

Amerikaanse Indices & Futures

[url=http://finance.yahoo.com/indices?e=dow_jones]Yahoo! Dow Jones Indices
- Streaming
Yahoo! S&P Indices - Streaming
Yahoo! Nasdaq Indices - Streaming
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
ProFinance - Streaming S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
CNN Money - Delayed S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index
Intraday Dow, S&P, Nasdaq (dagverschil in percentage)
[img]ttp://www.marketwatch.com/charts/big.chart?[/img]style=1038&size=1&type=256&uf=8192&time=1dy&freq=1mi&symb=indu&sid=1643&comp=nasdaq,sp500]afbeelding

Wereldwijde Indices
[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen
]http://static.usmarkets.nl/charts/2.0/GLD-HP.png[/img][/url]

Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,'expireren', van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

FTI - De future op de AEX-index.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico's door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ' 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ' 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Longpositie - Een ander woord voor een kooppositie.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Openingsveiling - Alle orders die 's morgens voor de opening zijn binnengekomen worden verzameld in het orderboek. Bij de opening is dus een verhoudingsgewijs grote liquiditeit voorhanden. Direct bij de opening vindt een veiling plaats waarbij orders daar waar mogelijk worden gekoppeld aan de in het orderboek aanwezige tegenorders en zo mogelijk uitgevoerd. Dit gebeurt in het NSC-systeem, het verloopt volgens vaste regels en is volledig geautomatiseerd.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Scheefzitten - Een belegger zit 'scheef' als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Slotveiling - Om de slotkoersen niet af te laten hangen van orders die toevallig de laatste zijn is er voor het slot een korte handelsonderbreking van 5 minuten. Gedurende deze tijd worden de orders verzameld waarna er een slotveiling plaats vindt die een breed gedragen slotkoers oplevert.

Spread - Het verschil tussen de bied- en laatprijs.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als sprinter of speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

[ afbeelding ]

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
De Beursvloer #140: Lets get down down down!
De Beursvloer #141: Als de Fed van huis is dansen de beren
Beursvloer #142: Remember the VW-squeeze!
Beursvloer #143: S_E test zijn geduld
De Beursvloer # 144 waar productiviteit de koersen drukt
De Beursvloer #145: Spekkopers...of kat in de zak?
De Beursvloer #146: Waar de PIGS de greenshoots opvreten
De Beursvloer #147: Waar we vooral daytraden
De Beursvloer #148: Waar de greenshoots verschrompelen
De Beursvloer #149: Waar backtest computers overuren draaien
De beursvloer #150: Waar we verder buurten
De beursvloer #151: Groen de lente in
De Beursvloer #152 Pink Sheets, Green Shoots, Black Swans,
De Beursvloer #153 “A penny saved is a penny earned.”
Beursvloer #154 Waar de S&P de camagra-pot ontdekt.
De Beursvloer #155: Waar Grieken >10% betalen
De Beursvloer #156: Waar Spanje blijft ontkennen
Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken

[ Bericht 98% gewijzigd door PietjePuk007 op 25-06-2010 22:23:45 ]
pi_83307228
Ik heb ff de OP erin gegooid .

Voordat er een reeks aan tvp's komt, er bestaat tegenwoordig een tvp-functie. Klik op volg topic om 't topic aan je actieve topics (MyAT) toe te voegen.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_83307514
Thanks! Laatste post vorige topique:
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 21:18 schreef Mighty het volgende:
Ik had voor de grap een paar dagen geleden 300 aandelen BP gekocht met de gedachte van over 2 jaar zullen ze er wel overheen zijn. Echter ik zie dat jullie allemaal over de koers in USD praten terwijl ik ze op de LSE gekocht heb en daar staat de notering in GBP. Zijn dat dan andere aandelen?
pi_83307854
Ja en nee. Nee, een aandeel op NYSE is niet precies een aandeel op LSE. Ja, op NYSE is een soort van certificaat voor een aantal aandelen op de LSE (6 stuks als ik het goed heb).

Let bij het omrekenen erop dat de LSE de waarde in pence uitdrukt.
pi_83310574
Mwoah .. BP zal op zn slechtst overgenomen worden maar zelfs dan krijg je nog een vergoeding. Failliet gaan zie ik niet gebeuren, is té belangrijk voor GB (en ook voor de amies zelf).
Als Obama nou eens stopt met de heilige jaap uithangen om zn anti-katrina style te hanteren. LT beleggers met GEDULD kan makkelijk in BP stappen (wel even wachten op dieptepunt dan he)
pi_83311310
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 23:34 schreef Sokzell het volgende:
LT beleggers met GEDULD kan makkelijk in BP stappen (wel even wachten op dieptepunt dan he)
Waar is het dieptepunt?
pi_83311698
We staan weer rond die beruchte 327.
pi_83312346
Ik kijk enkel naar USA prijzen en daar zie ik rond de 25 een eerste aankoopmogelijkheidje. Nie gelijk all-in dan hè!
pi_83312535
Kijker aan Zet met Willem Middelkoop en mijn docent Eric Bartelsman http://www.rtl.nl/compone(...)totaal.avi_plain.xml
  zaterdag 26 juni 2010 @ 00:23:06 #10
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_83312599
Hou het weer in de gaten (dit is geen verkapte tvp, ik zie trouwens ook geen tvp-knop).
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_83312759
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 00:23 schreef JimmyJames het volgende:
Hou het weer in de gaten (dit is geen verkapte tvp, ik zie trouwens ook geen tvp-knop).
"Volg Topic" rechtsonder in de quickreply.
pi_83312809
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 00:16 schreef Sokzell het volgende:
Ik kijk enkel naar USA prijzen en daar zie ik rond de 25 een eerste aankoopmogelijkheidje. Nie gelijk all-in dan hè!
Ja alleen was dat koopmogelijkheidje er bij $30 ook al. Als het zo doorgaat tot $10 dan ben je de sjaak.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 09:18:09 #13
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_83318185
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 00:21 schreef Rejected het volgende:
Kijker aan Zet met Willem Middelkoop en mijn docent Eric Bartelsman http://www.rtl.nl/compone(...)totaal.avi_plain.xml
Ik denk toch dat we naar een stagflatie gaan:
quote:
Stagflatie

Stagflatie is een verschijnsel waarbij economische stagnatie samengaat met inflatie. Begin 20e eeuw hielden de meeste economen dit niet voor mogelijk: bij groei hoorde inflatie, bij krimp deflatie. De econoom en latere Nobelprijswinnaar Milton Friedman voorspelde dat stagflatie wel degelijk mogelijk was. Toen het in de jaren '70 in Amerika in de praktijk ook bleek, vestigde hij hiermee zijn reputatie.

De gangbare benadering gaat echter slechts van een wijziging in vraag naar producten uit. Prijzen zijn echter mede afhankelijk van het aanbod van een goed. Als bedrijven minder aanbieden (omdat zij bijvoorbeeld moeten inkrimpen), zullen de prijzen van dit goed bij een gelijkblijvende vraag dus gaan stijgen. Terwijl de productie terugloopt, loopt de prijs op.

Brazilië kampte tot voor kort met stagflatie, evenals Nederland in de jaren '80. Stagflatie is zeer moeilijk te bestrijden. Als men inflatoire maatregelen toepast wordt inflatie nog verder in de hand gewerkt, maar deflatoire maatregelen doen de toch al stijgende werkloosheid nog verder toenemen. Tenzij het vertrouwen van de economische agenten er in het deflatiebeleid is, dan zal er zelfs op korte termijn geen hogere werkloosheid optreden. Belastingverlaging kan bij stagflatie soelaas bieden, terwijl belastingverhoging stagflatie in de hand kan werken.
bron: nl.wikipedia.org

Wat je dus ziet is dat de inflatoire maatregelen van afgelopen jaren en het pompen van geld relatief weinig effect heeft gehad op de groei ervan. Mensen hebben geen vertrouwen in de economie en het geld en zullen dus weinig geld uitgeven. Vooral omdat veel mensen schulden hebben en gaan sparen. Het pompen van geld in de economie of het simpel weggeven van geld aan de burger door de overheid om het kopen te stimuleren zal weinig helpen. De eerste fase wat je dus zult hebben is deflatie (hoog aanbod van goederen/weinig vraag). Volgens mij zie je dit dus ook om je heen gebeuren. Maar de overheidsschulden zijn er ook nog en die zijn ongeëvenaard groot. De economie gaat krimpen en stagflatie zet in (bedrijven gaan minder aanbieden/hoge schulden).
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_83319614
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 09:18 schreef SemperSenseo het volgende:
De eerste fase wat je dus zult hebben is deflatie (hoog aanbod van goederen/weinig vraag). Volgens mij zie je dit dus ook om je heen gebeuren. Maar de overheidsschulden zijn er ook nog en die zijn ongeëvenaard groot. De economie gaat krimpen en stagflatie zet in (bedrijven gaan minder aanbieden/hoge schulden).
Waardoor ontstaat dan de omslag van lage prijzen in de eerste fase naar hoge prijzen in de stagflatie fase daarna ?
  zaterdag 26 juni 2010 @ 13:14:16 #15
256829 Sokz
Livin' the life
pi_83322925
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 00:28 schreef Mercer het volgende:

[..]

Ja alleen was dat koopmogelijkheidje er bij $30 ook al. Als het zo doorgaat tot $10 dan ben je de sjaak.
Nee bij 30 dollar zit je te vroeg. rond de 25 is het erop of eronder (daarom max 30% inleggen)
  zaterdag 26 juni 2010 @ 13:34:33 #16
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_83323589
Een vraagje voor de indexoptie schrijvers hier: hoeveel maanden (weken?) schrijven jullie vooruit? Schrijven jullie in december al opties voor maart, of doen jullie juist aan weekopties? Laatste lijkt me trouwens nogal riskant, maar misschien zijn er hier fok!kers die het er op wagen.
pi_83325346
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 13:34 schreef Lente_ninja het volgende:
Een vraagje voor de indexoptie schrijvers hier: hoeveel maanden (weken?) schrijven jullie vooruit? Schrijven jullie in december al opties voor maart, of doen jullie juist aan weekopties? Laatste lijkt me trouwens nogal riskant, maar misschien zijn er hier fok!kers die het er op wagen.
Waarom is dat laatste riskant? Hoe langer de time to expiration hoe meer risico je als schrijver neemt toch?
  zaterdag 26 juni 2010 @ 14:37:54 #18
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_83325434
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:34 schreef Rejected het volgende:

[..]

Waarom is dat laatste riskant? Hoe langer de time to expiration hoe meer risico je als schrijver neemt toch?
Maar als je nog maar een week te gaan hebt, zit er nauwelijks tijdwaarde meer in en wordt de optie in rap tempo gevoeliger voor schommelingen in de onderliggende koers. Zo is je optie het ene moment tien cent waard en een dag later opeens drie euro. Daar ben je als schrijver niet blij mee en ik zou zelf zo'n optie ook niet tot de expiratie houden: die laatste kruimels aan tijd en verwachtingswaarde laat ik wel liggen voor de gokkers. Aan de andere kant schiet het ook niet op als je een zeer langlopende optie schrijft en je moet zes maanden wachten voor de tijdwaarde er eindelijk eens op een fatsoenlijk tempo uit begint te lopen. Dan had je met een serie aan korter lopende opties meer kunnen verdienen, Maar ja, waar ligt de balans?

[ Bericht 9% gewijzigd door Lente_ninja op 26-06-2010 14:46:04 ]
pi_83325642
< 3 maanden langer echt niet
  zaterdag 26 juni 2010 @ 14:49:04 #20
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_83325778
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:45 schreef edikt het volgende:
< 3 maanden langer echt niet
Dat sowieso, en zeker in deze onrustige tijden. Maar het verschil tussen één, twee en drie maanden kan soms groot zijn (net als het risico dat je loopt). We moeten als schrijvers net die 'sweetspot' hebben waarop de optie nog veel waard is en na het schrijven zo snel mogelijk waarde begint te verliezen. Ik ben geneigd naar een maand, maar ik twijfel of dat niet juist wat te kort is.
pi_83325840
Alhoewel een weekoptie schrijven die 20 punten OTM ligt er lucratief kan zijn, lijkt me. Zeker als net de implied vola omhoog is gesprongen.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 15:11:11 #22
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_83326462
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:50 schreef TeringHenkie het volgende:
Alhoewel een weekoptie schrijven die 20 punten OTM ligt er lucratief kan zijn, lijkt me. Zeker als net de implied vola omhoog is gesprongen.
Maar die implied vola is dan niet voor niets zo hoog, wat kan betekenen dat OTM heel snel ITM kan worden. En als dat gebeurt rond de expiratiedatum (delta!!!) ben je snoeihard de lul.
pi_83326602
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:11 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
ben je snoeihard de lul.
Veuls te link!
pi_83326632
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:11 schreef Lente_ninja het volgende:

[..]

Maar die implied vola is dan niet voor niets zo hoog, wat kan betekenen dat OTM heel snel ITM kan worden. En als dat gebeurt rond de expiratiedatum (delta!!!) ben je snoeihard de lul.
Je moet ook een straddle schrijven, niet maar één richting op schrijven. Zoals LXIV met z'n puts.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 15:23:56 #25
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_83326799
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:17 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Je moet ook een straddle schrijven, niet maar één richting op schrijven. Zoals LXIV met z'n puts.
Dan valt er nog wel wat te verdienen, al vind ik het zelf teveel werk om elke week te doen. Ik hou het zelf liever bij OTM call bear spreads van een maand (soms twee) en hou ze nooit tot langer dan een week voor de expiratiedatum. Maar ik ben dan ook wel vrij conservatief als het om opties gaat, het is vooral iets wat ik doe om toch mijn kapitaal wat te vergroten tot het weer aantrekkelijk is om long op aandelen te gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')