abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 30 juli 2010 @ 21:31:43 #1
862 Arcee
Look closer
pi_84681723

Dit is het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het zojuist gesloten topic toe, sla de pagina op en copy-paste het dan naar je nieuwe topic op Fok.

Algemene informatie en nuttige links

Grafieken en TA (Yahoo! Charts)
Broker tarief vergelijking (staatvanbeleg.nl)
Leren beleggen (IEX.NL University)

NB: Het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico. :)

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
[2] (streaming TV)

AEX

Europese Indices

Amerikaanse Indices & Futures
Yahoo! Dow Jones Indices - Streaming
Yahoo! S&P Indices - Streaming
Yahoo! Nasdaq Indices - Streaming
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
ProFinance - Streaming S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
CNN Money - Delayed S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
[url=http://www.cbot.com/cbot/pub/page/0,3181,1563,00.html]CBOT - Federal Funds Futures[/url] - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index

Intraday Dow, S&P, Nasdaq (dagverschil in percentage)

Wereldwijde Indices

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen

Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,'expireren', van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

FTI - De future op de AEX-index.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico's door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ' 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ' 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Longpositie - Een ander woord voor een kooppositie.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Openingsveiling - Alle orders die 's morgens voor de opening zijn binnengekomen worden verzameld in het orderboek. Bij de opening is dus een verhoudingsgewijs grote liquiditeit voorhanden. Direct bij de opening vindt een veiling plaats waarbij orders daar waar mogelijk worden gekoppeld aan de in het orderboek aanwezige tegenorders en zo mogelijk uitgevoerd. Dit gebeurt in het NSC-systeem, het verloopt volgens vaste regels en is volledig geautomatiseerd.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Scheefzitten - Een belegger zit 'scheef' als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Slotveiling - Om de slotkoersen niet af te laten hangen van orders die toevallig de laatste zijn is er voor het slot een korte handelsonderbreking van 5 minuten. Gedurende deze tijd worden de orders verzameld waarna er een slotveiling plaats vindt die een breed gedragen slotkoers oplevert.

Spread - Het verschil tussen de bied- en laatprijs.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als sprinter of speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
De Beursvloer #140: Lets get down down down!
De Beursvloer #141: Als de Fed van huis is dansen de beren
Beursvloer #142: Remember the VW-squeeze!
Beursvloer #143: S_E test zijn geduld
De Beursvloer # 144 waar productiviteit de koersen drukt
De Beursvloer #145: Spekkopers...of kat in de zak?
De Beursvloer #146: Waar de PIGS de greenshoots opvreten
De Beursvloer #147: Waar we vooral daytraden
De Beursvloer #148: Waar de greenshoots verschrompelen
De Beursvloer #149: Waar backtest computers overuren draaien
De beursvloer #150: Waar we verder buurten
De beursvloer #151: Groen de lente in
De Beursvloer #152 Pink Sheets, Green Shoots, Black Swans,
De Beursvloer #153 “A penny saved is a penny earned.”
Beursvloer #154 Waar de S&P de camagra-pot ontdekt.
De Beursvloer #155: Waar Grieken >10% betalen
De Beursvloer #156: Waar Spanje blijft ontkennen
Beursvloer #167: De calls bakken een poets.
Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_84685669
Altijd fantatisch om analyses te lezen over hoe de beursdag is gegaan en hoe er volgens anderen op nieuws werd geanticipeerd.

quote:
At first the report confirmed investors' belief that the recovery is weakening as unemployment remains high and government stimulus programs end. Consumers cut back on their spending because of job worries and companies spent less to rebuild inventories.

But analysts said that as investors read deeper into the report, it didn't look as bad as they initially thought. They found some good news in consumers' savings rate.
Eerst doen, dan nadenken. En dan op dit niveau. Hulde! :')
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 23:32:34 #3
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_84687461
Tja.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_84687931
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 23:32 schreef JimmyJames het volgende:
Tja.
Tjsa wat? Waarom moet daar zo luchtig over worden gedaan? Dat soort mensen verdienen minstens 2 a 3 keer modaal en de meeste hebben toch echt wel door dat je eerst moet denken dan doen. Helemaal wanneer het over zulke belangrijke dingen gaat : )
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_84689222
Niemand die het weet. Goede TT Arcee! :)
pi_84689358
De markt ziet eruit als een bullflag!
pi_84689850
Tja, ik weet het niet, dat topje van 18 juni @ S&P van 1117 en dan dat topje van 26 juli van 1115. Als ik moet zeggen waar het heen gaat de komende maanden, zou ik zeggen flink omlaag. Nieuwe lows? Zou zomaar kunnen. :9
Maar aan de andere kant, zou net zo goed kunnen dat we de komende 5 jaar geen heftige daling krijgen, misschien zelfs nieuwe all time highs maken? :')
pi_84690504
Deze gast is behoorlijk negatief, zachtjes uitgedrukt. :%

pi_84690533
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 00:25 schreef Mercer het volgende:
Tja, ik weet het niet, dat topje van 18 juni @ S&P van 1117 en dan dat topje van 26 juli van 1115. Als ik moet zeggen waar het heen gaat de komende maanden, zou ik zeggen flink omlaag. Nieuwe lows? Zou zomaar kunnen. :9
Maar aan de andere kant, zou net zo goed kunnen dat we de komende 5 jaar geen heftige daling krijgen, misschien zelfs nieuwe all time highs maken? :')
De kans daarop is klein naar mijn mening. Als de toekomst de geschiedenis volgt dan gaan we minstens dubbele top of higher high maken. Aan de andere kant zijn we in ongeprecenteerde schuldenbubbel. Wat belangrijk is dat de drawdown vanaf de top iets groter is dan de geschiedenis, verder is er geen sprake van divergentie in de kracht van de markt. Integendeel de markt laat juist steeds sterkere internals zien, vergelijkbaar met de 1999 en 2006 rally
pi_84690763
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 00:38 schreef Mercer het volgende:
Deze gast is behoorlijk negatief, zachtjes uitgedrukt. :%

Volgens die gast moest je shorten bij een break van H&S en we hadden ook death-cross. echter deze waren bullish signalen aangezien de markt daarop omhoog schoot!
pi_84690975
Ik vind het wel steeds linker worden hoor. Ik kan me ook nog voorstellen dat we verder omhoog gaan. Maar ja, zit je long, en er komt in één keer een enorme afstort, dan ga je gewoon gigantisch onderuit.

En ik maar turen naar die dow jones en S&P of ik ergens een vergelijkbaar patroon zie in het (verre) verleden. Ik kom er helaas niet uit. Ik zie wel vergelijkingen, maar die zijn zowel positief als negatief. Dus ja. :')
pi_84691068
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 23:43 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Tjsa wat? Waarom moet daar zo luchtig over worden gedaan? Dat soort mensen verdienen minstens 2 a 3 keer modaal en de meeste hebben toch echt wel door dat je eerst moet denken dan doen. Helemaal wanneer het over zulke belangrijke dingen gaat : )
Dat is natuurlijk puur de tijdsdruk, willen reageren voor de massa reageert, dus zsm reageren naar aanleiding van de koppen, en pas later in de materie duiken.

Die gasten weten ook wel dat je zo'n rapport moet lezen en op je in moet laten werken, maar zo werkt het natuurlijk niet, ze moeten gewoon sneller zijn dan hun buurman in het verwerken van de info.
pi_84691246
Chart van Exxon, die ziet er ook lekker uit, maar niet heus. Op 5 feb '10, was dat wel min of meer aan te zien komen. Volgens mij gaat die nog veel lager. En die heeft wel zware weging.
http://www.google.com/fin(...)ne&q=NYSE:XOM&ntsp=0

[ Bericht 20% gewijzigd door Mercer op 31-07-2010 01:01:44 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 31 juli 2010 @ 01:03:30 #14
862 Arcee
Look closer
pi_84691524
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 00:12 schreef Mercer het volgende:
Niemand die het weet. Goede TT Arcee! :)
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 00:25 schreef Mercer het volgende:
Ja, je bewijst de TT direct in je volgende post al weer. ;)

-edit- en 2 posts verder ook al weer. :P
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_84691614
Ik zou wel heel graag willen dat ik het wist, dan zou ik heel veel centjes verdienen. :Y
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 31 juli 2010 @ 01:19:13 #16
862 Arcee
Look closer
pi_84692006
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 01:06 schreef Mercer het volgende:
Ik zou wel heel graag willen dat ik het wist, dan zou ik heel veel centjes verdienen. :Y
Ja, dat wil iedereen wel. :s)
  zaterdag 31 juli 2010 @ 02:09:37 #17
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_84693321
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 23:43 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ze moeten nou eenmaal een verhaal construeren anders kunnen ze geen nieuws verkopen.

Want eigenlijk is er niemand die weet waarom de beurs wat doet.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 03:22:27 #18
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_84694179
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 22:53 schreef sitting_elfling het volgende:
Altijd fantatisch om analyses te lezen over hoe de beursdag is gegaan en hoe er volgens anderen op nieuws werd geanticipeerd.
[..]

Eerst doen, dan nadenken. En dan op dit niveau. Hulde! :')
Analyses zijn leuk, maar als nieuws uit komt zijn bots toch een stuk leuker :P

Bots doen er tenminste iets mee.
The more debt, the better
pi_84695971
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 02:09 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Ze moeten nou eenmaal een verhaal construeren anders kunnen ze geen nieuws verkopen.

Want eigenlijk is er niemand die weet waarom de beurs wat doet.
Dat verhaal construeren mag alleen ook wel eens wat meer frivool gedaan worden. Je moet als financieel journalist bij zo'n redactie toch wel doorhebben hoe iets in zn werk gaat. Heb meer het idee dat dat vaak door stagelopers wordt gedaan of mensen die al zo lang in de business zitten die niet meer helder kunnen nadenken over dat soort zaken.

En er zijn genoeg mensen die weten hoe de beurs verloopt, alleen kunnen niet daarop anticiperen ivm insiders problemen. Zo zijn er tig mensen die weten welke overnames of grote aankopen er worden gedaan komende weken. En dat dat een verandering in de markt kan brengen. Het probleem van niet kunnen anticiperen op dat soort nieuws lijkt mij soms lastiger dan totaal niet weten wat er gaat gebeuren.
pi_84695998
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 03:22 schreef flyguy het volgende:

[..]

Analyses zijn leuk, maar als nieuws uit komt zijn bots toch een stuk leuker :P

[ afbeelding ]

Bots doen er tenminste iets mee.
Via welk programma is dat?
pi_84696113
Vraagje, waar kan ik van een bepaald aandeel de expiratie-datum aflezen op BinckBank ?
  zaterdag 31 juli 2010 @ 13:57:41 #22
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_84701446
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 09:53 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Via welk programma is dat?
Aangepaste versie van Ninja trader.
The more debt, the better
  zaterdag 31 juli 2010 @ 15:19:05 #23
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_84703607
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 10:03 schreef Meike26 het volgende:
Vraagje, waar kan ik van een bepaald aandeel de expiratie-datum aflezen op BinckBank ?
Opties bedoel je?

Dat staat in de naam van de optieseries, voor index-opties bijv: AEX, C, 20101217, 360.00

(correct me if Im wrong)
pi_84703619
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 10:03 schreef Meike26 het volgende:
Aandelen hebben geen expiratiedatum. Opties wel.
pi_84707667
Ik heb zojuist beleggen voor dummies besteld, hopelijk dat het verstandig is ? :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')