abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89221982
Ik zit gelukkig met hetzelfde Britse systeem, dus alles wordt belegd in fondsen van mijn keuze. Tegen de tijd dat ik met pensioen ga is het allemaal gewoon beschikbaar. En voor die tijd kan ik het er trouwens ook uit trekken.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  zaterdag 27 november 2010 @ 13:16:26 #177
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89222070
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 13:12 schreef Drive-r het volgende:
En voor die tijd kan ik het er trouwens ook uit trekken.
Dat kan ik dan weer niet voor m'n 65ste, anders haalde ik dat geld vandaag nog terug in eigen beheer. Al was het maar vanwege de beheervergoeding (een paar tienden % per jaar betalen om cash te beheren :') ).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 27 november 2010 @ 14:56:38 #178
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_89225091
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik heb nauwelijks pensioen ingelegd in NL (paar jaar). En het Engelse deel zit in een soort van beleggingsfonds dat gewoon echt van jezelf is op je 65ste en niet wordt gebruikt om anderen uit te betalen. Gewoon wat je hebt ingelegd + rendement, en je kunt zelf bepalen waar je het in belegt (momenteel uiteraard 100% cash). Natuurlijk kan de staat/babyboomers dat confisqueren, maar het is een te verwaarlozen bedrag vergeleken bij de spaarpot die ik in eigen beheer heb opgebouwd.

En lijdzaam afgeschreven? Niet echt. Waarom denk je dat ik dit topic heb geopend? Sommige mensen zijn gewoon beter in vechten op de barricades, anderen zijn beter in het schrijven van stukjes om andere mensen bewust te maken van het probleem. En gezien de >10.000 views so far voor alleen al dit topic is de reikwijdte behoorlijk groot.

En last but not least: ik ben uitgestapt uit het systeem, betaal geen pensioenpremies meer en zorg voor mezelf.
Dan denk ik dat ik je uitspraak verward heb met iets dat je ooit over je AOW gezegd hebt. Wat betreft dat al dan niet op de barricades; helaas geldt dat voor een heleboel mensen van onze generatie. Daarnaast is iedereen gewoon te druk met geld verdienen. Duidelijk geval van :') als het niet zo triest was.
Vampire Romance O+
pi_89226536
Hans Hoogevorst van de AFM:
quote:
De bestuursvoorzitter van de Autoriteit Financiele Markten (AFM) Hans Hoogervorst zegt dat pensioenfondsen en vakbonden de crisis 'bagatelliseren'. Bij onveranderd beleid zullen jongeren daar de dupe van worden, aldus Hoogervorst vrijdag in een interview met het actualiteitenprogramma EénVandaag.

Pensioenfondsen kunnen omvallen
Hoogervorst schetst een uiterst somber beeld over de toekomst: "Jongeren zullen niet meer kunnen rekenen op hetzelfde pensioen als hun ouders. Er gaat elk jaar een bedrag aan onverantwoorde subsidie van de jongeren naar de gepensioneerden dat de tegoeden van het pensioenfonds uitholt. Op een gegeven moment is dit proces niet meer omkeerbaar en leidt dit tot het failliet van het fonds. Jongeren kunnen uiteindelijk tegen een zeer hoge premie een uitgekleed pensioen krijgen. Dat is niet eerlijk."

Aanpassing rekenrente 'heilloze weg'
Volgens de AFM zou de dekkingsgraad van pensioenfondsen gemiddeld 130 procent moeten zijn om ook in de toekomst waardevaste pensioenen te kunnen uitkeren. Nu is de norm 105 procent, maar ook dat halen veel pensioenfondsen niet.

De oud-minister van Volksgezondheid haalt ook uit naar het parlement. De Tweede Kamer nam recentlijk een motie aan om de rekenrente voor pensioenfondsen te verhogen. Daarmee zouden de fondsen weer sneller aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Hoogervorst: "Dat is een heilloze weg. Het zou mooi zijn als de tekorten per Kamermotie zouden zijn weg te werken, maar helaas zit de wereld niet zo eenvoudig in elkaar."

Mogelijk jarenlang 0 procent groei
Volgens de AFM-topman kan de rente nog jarenlang op het huidige, lage niveau blijven: "Het einde is nog lang niet in zicht. We gaan een lange periode van lage economische groei tegemoet van 1, misschien zelfs 0 procent." Volgens Hoogervorst hebben we te maken met een langdurige diepe schuldencrisis omdat er vooral in de Westerse wereld veel te veel geleend is.
Als Hoogevorst dit al aangeeft, dan neem ik aan dat de politiek ook al ingelicht is???
  zaterdag 27 november 2010 @ 16:35:51 #180
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_89227542
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 13:12 schreef Drive-r het volgende:
Ik zit gelukkig met hetzelfde Britse systeem, dus alles wordt belegd in fondsen van mijn keuze. Tegen de tijd dat ik met pensioen ga is het allemaal gewoon beschikbaar. En voor die tijd kan ik het er trouwens ook uit trekken.
Ik snap nog steeds niet dat hier niet gebruikt wordt gemaakt van dat systeem. Het klinkt ook zo logisch. Je eigen geld beheren dat je in de toekomst gebruikt.
Bedankt Hans.
pi_89229565
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 16:35 schreef bascross het volgende:

[..]

Ik snap nog steeds niet dat hier niet gebruikt wordt gemaakt van dat systeem. Het klinkt ook zo logisch. Je eigen geld beheren dat je in de toekomst gebruikt.
maar draag je dan niet als individu het volledige langleven risico? Ik verwacht 75 te worden, maar wat als ik nou 80 word?
  zaterdag 27 november 2010 @ 17:36:59 #182
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_89229655
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 17:34 schreef snabbi het volgende:

[..]

maar draag je dan niet als individu het volledige langleven risico? Ik verwacht 75 te worden, maar wat als ik nou 80 word?
Genoeg sparen.
Bedankt Hans.
pi_89230203
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 november 2010 17:36 schreef bascross het volgende:
Genoeg sparen.
Maar wat is genoeg? Uiteindelijk begrijp ik best dat mensen zich willen verzekeren tegen langleven risico. Een dergelijke verzekering heeft natuurlijk ook als voordeel dat je gebruik makend van het sterfterisico een groter rendement kan maken indien jij de gelukkige bent voor langleven.

Neemt niet weg dat de verplichting van het pensioenfonds in mijn ogen een slechte zaak is. Uiteindelijk moet ik zelf in staat zijn mijn risicobeheersing te doen. (Al lijkt me alle extra kosten als gevolg van individuele behandeling ipv collectief me ook niet wenselijk).
  zaterdag 27 november 2010 @ 19:03:10 #184
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89232370
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 17:52 schreef snabbi het volgende:

[..]

Maar wat is genoeg?
Ik ga zelf uit van een zodanig bedrag uit dat ik puur van het rendement kan leven zonder de inflatie gecorrigeerde waarde van het fonds aan te tasten (gemiddeld over lange termijn). Dat is een beetje overkill maar ik speculeer liever niet over hoe oud ik ga worden.

Een alternatief is dat je je maximale leeftijd op bijv 120 jaar zet. Maar het maakt nieteens zo gek veel uit voor het rendement dat je moet halen of je de pot langzaam leegeet tot je 120ste of puur van het vruchtgebruik leeft. Werk dat maar eens uit in excel.
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 27 november 2010 @ 19:41:33 #185
862 Arcee
Look closer
pi_89233633
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:46 schreef SeLang het volgende:
Commentaar overbodig.
Behalve dan dat het vanavond om 22:35 uur op Nederland 2 wordt uitgezonden. ;)

quote:
22.35-23.20 uur REPORTER

Onderzoeksjournalistiek programma,
aflevering:De toekomst van onze
pensioengelden.

KRO Reporter neemt ons pensioenstelsel
onder de loep.De pensioenfondsen roepen
dat ze nog nooit zo veel kapitaal in
kas hebben gehad,maar ze vertellen er
niet bij dat dat kapitaal de komende
jaren snel weer zal slinken als gevolg
van de vergrijzing.

Als we straks mogen stoppen met
werken,is er dan nog geld om onze oude
dag te bekostigen?
^O^
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_89234065
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 19:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ga zelf uit van een zodanig bedrag uit dat ik puur van het rendement kan leven zonder de inflatie gecorrigeerde waarde van het fonds aan te tasten (gemiddeld over lange termijn). Dat is een beetje overkill maar ik speculeer liever niet over hoe oud ik ga worden.
...
Dat is natuurlijk een goede methode. Hij is relatief duur natuurlijk, doordat je nu veel moet sparen (of moet sparen met een hoger risico) om op dat niveau te komen. Ook de andere manier blijft het punt staan dat je een hogere premie hebt dan bij het afdekken van een langleven risico.

Ik kan me het overigens goed voorstellen dat die hogere premie geen bezwaar is omdat andere risico's natuurlijk kleiner zijn. Je bent niet overgeleverd aan het beleid van een bestuurder, je kan het geld zonder kosten onttrekken en je houdt sowieso een spaarpot over voor je nabestaanden, waardoor een overlijdensrisicoverzekering wellicht uitgespaard kan worden.

We verzekeren ons te veel, maar al dat gebash op producten die feitelijk prima zijn is wel vermoeiend.
pi_89242606
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 17:34 schreef snabbi het volgende:

Je kunt een lijfrenteverzekering afsluiten waarbij je dat spaargeld inlegt, en de verzekeraar een bepaalde levenslange maandelijke uitkering garandeert, ongeacht hoe oud je wordt.
pi_89243663
quote:

[..]

Een alternatief is dat je je maximale leeftijd op bijv 120 jaar zet. Maar het maakt nieteens zo gek veel uit voor het rendement dat je moet halen of je de pot langzaam leegeet tot je 120ste of puur van het vruchtgebruik leeft. Werk dat maar eens uit in excel.
Of op deze site:

http://www.derentenier.com/
  zondag 28 november 2010 @ 06:30:10 #189
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_89248568
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 00:15 schreef Blandigan het volgende:
Of op deze site:

Jammer dat de site geen rekening houdt met van vermogensheffing vrijgestelde groene beleggingen.
pi_89248597
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 19:41 schreef Arcee het volgende:

[..]

Behalve dan dat het vanavond om 22:35 uur op Nederland 2 wordt uitgezonden. ;)

[..]

^O^
Toch is het eigenlijk een tijdelijke "pijn" (al zal het wel een paar decennia duren), want met toenemende vergrijzing komen ook meer overlijdens. En het is misschien een beetje respectloos om het te zeggen,maar al die oudere mensen die overlijden hebben meestal ook bezittingen, en die gaan dus naar de jongere generatie.
pi_89249552
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 23:50 schreef dvr het volgende:

[..]

Je kunt een lijfrenteverzekering afsluiten waarbij je dat spaargeld inlegt, en de verzekeraar een bepaalde levenslange maandelijke uitkering garandeert, ongeacht hoe oud je wordt.
moet je wel zeker weten dat die verzekeraar blijft bestaan..... helemaal afdekken kun je nooit.
pi_89249626
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 00:15 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Of op deze site:

leuke site trouwens :)

ik kwam laatst ook een link tegen voor een site waa rje gratis acuariele berekeningen kunt maken, zodat je ook zou kunnen terugrekenen, incl. gebruik making van sterftetabellen, zal eens kijken of ik die kan vinden en of dat wat is :)
pi_89249676
quote:

[..]

wat is dan de rendements verwachting die je hanteert? Op iets boven 1% netto rendement kom je niet zover (tenzij je een heeeeeel laag bestedingspatroon hebt ;) ), goed er zijn belastingvrije alternatieven waardoor je op 2%nog wat uitkomt, maar dan heb je ook al een aardig potje nodig (of opnieuw: een navenant bescheiden leven).

PS: en of je alleen voor jezelf hoeft te zorgen of ook iets wil achterlaten voor kinderen is natuurlijk ook een inmens verschil, ook qua flexabiliteit.
  zondag 28 november 2010 @ 12:21:57 #194
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89251917
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 10:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

wat is dan de rendements verwachting die je hanteert?
Ik ga uit van 3,5% gemiddeld over lange termijn. Ik verwacht dat getal ergens in de toekomst nog wat te kunnen verhogen (naar bijv 5%) bij een forse beurscrisis maar niet in het huidige bubble klimaat.

Over de afgelopen 3 jaar ben ik ongeveer in balans, met een surplus in 2008 en een deel van 2009 en een klein tekort in 2010. Weliswaar staat er evenveel geld op m'n rekening als begin van het jaar maar er is wel een kleine positieve inflatie geweest. En in £ gerekend heb ik uiteraard een surplus, maar ik gebruik de euro als rekeneenheid.

[ Bericht 10% gewijzigd door SeLang op 28-11-2010 12:27:37 ]
Mijn reisverslagen
pi_89251932
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik sta echt met verbazing ernaar te kijken hoe met name jongeren dit allemaal maar accepteren. Die worden opgezadeld met een astronomische staatsschuld, moeten de pensioenen van babyboomers betalen en voor zichzelf kunnen ze geen waarde opbouwen door het kunstmatig hooghouden van assetprijzen. Waar is de woedende menigte die het Binnenhof en Capitol Hill platbrandt?
Dat komt vanzelf wel een keer. Jij dacht toch niet werkelijk dat al die staatsschulden ooit door de jongeren van nu terugbetaald gaan worden? Het wordt hyperinflatie (maar voorlopig eerst nog deflatie) of een woedende menigte. En waarschijnlijk allebei. Heb gewoon een beetje geduld. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Garagedeur op 28-11-2010 12:47:08 ]
pi_89256972
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 12:21 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik verwacht dat getal ergens in de toekomst nog wat te kunnen verhogen (naar bijv 5%) bij een forse beurscrisis maar niet in het huidige bubble klimaat.

5% nettorendement en bovenop inflatie?
we don't let bygones be bygones we buy guns and squeeze like a python until the night come typical flow to keep you n*ggas on the tip of your toes lo and behold make your temple explode
  zondag 28 november 2010 @ 15:21:30 #197
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89257596
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 14:56 schreef McNulty het volgende:

[..]

5% nettorendement en bovenop inflatie?
Yep. Dat is geen onrealistische schatting als je kunt instappen met 35-40% korting ten opzichte van de mediaan van de afgelopen eeuw, een waardering die in 7 van de laatste 10 decennia op enig moment beschikbaar is geweest. Maar op de huidige bubble niveaus is het niet realistisch en zelfs met 3,5% neem ik een voorschotje op de toekomst imo (net als alle pensioenfondsen die zonder uitzondering van nog veel hogere rendementen uitgaan).

Mijn reisverslagen
  zondag 28 november 2010 @ 16:15:16 #198
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89259298
Zeer goede uitzending van Reporter is hier terug te zien.
Echt, je bloed gaat ervan koken.
Mijn reisverslagen
  zondag 28 november 2010 @ 17:01:03 #199
30751 DaMayan
Turtle Warriors
pi_89261124
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 12:22 schreef Garagedeur het volgende:

[..]

Dat komt vanzelf wel een keer. Jij dacht toch niet werkelijk dat al die staatsschulden ooit door de jongeren van nu terugbetaald gaan worden? Het wordt hyperinflatie (maar voorlopig eerst nog deflatie) of een woedende menigte. En waarschijnlijk allebei. Heb gewoon een beetje geduld. ;)
Yep hoge inflatie, hyperinflatie van >100% per dag lijkt mij sterk maar tientallen % per jaar niet, is waar veel jongeren vanuit gaan. Voor hun is dat eigenlijk ook helemaal niet zo erg. Hun hoge schulden (studieschuld, veel te dure hypotheek) vallen weg en hun loon corrigeert zichzelf wel op termijn.

Al het opgebouwde kapitaal van de babyboomers verdwijnt vanzelf omdat er niet genoeg mensen zijn die het werk, wat zij denken te kunnen kopen van hun geld, te doen. Als 100 bejaarden allemaal 1000 euro overhebben om hun rollator te repareren gaat vanzelf de prijs omhoog. Hoeveel moeten ze straks wel niet betalen voor een beetje zorg als zij al het geld hebben en de werkende bevolking schaars is en alleen maar schulden heeft?

Ik vraag me echt af in hoeverre de ECB e.d. dat proces kunnen tegengaan.
One good thing about music. When it hits you feel no pain.
pi_89261771
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 16:15 schreef SeLang het volgende:
Zeer goede uitzending van Reporter is hier terug te zien.
Echt, je bloed gaat ervan koken.
Bizar... wat een opeenstapeling van stommiteiten en nog mooi weer blijven spelen ook. :X
Komop hoe moeilijk kan het zijn om een pensioenfonds te beheren?
Gewoon de liquidatiewaarde van de aandelen buiten beschouwing laten en zoals jij zegt alleen kijken naar toekomstige kasstromen, daarnaast naar wat je uit moet keren en daarnaar handelen.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')