abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83680600
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:09 schreef simmu het volgende:

[..]

waarom zit je dan hier te klagen ipv met je fortuin te genieten van je pensioen (want als je er alles van weet kan je er het beste voor jezelf uit slepen tenslotte)
Omdat "zij" dat nooit zullen toestaan
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_83681334
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:09 schreef simmu het volgende:

[..]

waarom zit je dan hier te klagen ipv met je fortuin te genieten van je pensioen (want als je er alles van weet kan je er het beste voor jezelf uit slepen tenslotte)
sommige mensen zijn consciëntieus

Iets wat van de gemiddelde werknemer in de financiele sector niet gezegd kan worden
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_83681485
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:32 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Iets wat van de gemiddelde werknemer in de financiele sector niet gezegd kan worden
Iets wat van de gemiddelde werknemer natuurlijk prima gezegd kan worden. Beetje jammere opmerking, vrij overbodig in dit topic.
pi_83681861
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:32 schreef xenobinol het volgende:

[..]

och, als je echt zo briljant bent dat je alles helemaal uitgevogeld en door hebt kan je toch ook naar eer en geweten korrect handelen en toch binnenlopen! sterker nog: als je alles zo goed door hebt kan je de wereld hervormen! verbeteren! een nieuwe wereldorde!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_83682761
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:46 schreef simmu het volgende:

och, als je echt zo briljant bent dat je alles helemaal uitgevogeld en door hebt kan je toch ook naar eer en geweten korrect handelen en toch binnenlopen! sterker nog: als je alles zo goed door hebt kan je de wereld hervormen! verbeteren! een nieuwe wereldorde!
Dat is een grote misvatting, de pen is niet machtiger dan het zwaard. Juist omdat de wereld geregeerd word door non-consciëntieuse mensen zal je juist een nog grotere boef moeten zijn om deze mensen te kunnen onttronen.
I'll sing you a lullaby.
pi_83682801
quote:
Op maandag 5 juli 2010 14:36 schreef Drive-r het volgende:

Iets wat van de gemiddelde werknemer natuurlijk prima gezegd kan worden. Beetje jammere opmerking, vrij overbodig in dit topic.
Gebrek aan empathie en zelfkennis is een groot probleem in de financiele sector imho
I'll sing you a lullaby.
pi_83682998
quote:
Op maandag 5 juli 2010 15:11 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat is een grote misvatting, de pen is niet machtiger dan het zwaard. Juist omdat de wereld geregeerd word door non-consciëntieuse mensen zal je juist een nog grotere boef moeten zijn om deze mensen te kunnen onttronen.
dan moet je niet zeuren.

er wordt nu een bedrijf als grote boze boef die al het kwaad in de wereld aanstuurt aangewezen (....). de persoon die dat doet claimt dat te doen omdat de persoon in kwestie volgens eigen zeggen als enige zo briljant is alles door te hebben. de persoon in kwestie doet er echter niets mee, behalve mekkeren op een jongerenforum in een topic alwaar het niet past. vervolgens kom jij vertellen dat er nu eenmaal niks aan te doen is. nou, prima dan! doe dan niets en hou op met zeuren
pi_83683378
quote:
Op maandag 5 juli 2010 15:12 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Gebrek aan empathie en zelfkennis is een groot probleem in de financiele sector imho
Daar kan ik meer inkomen.
pi_84091750
Als je jong bent moet je gewoon stoppen met betalen, want je ziet je eigen geld toch nooit meer terug.
De overheid moet het systeem aanpassen en het mogelijk maken dat je je pensioen in eigen beheer kan uitvoeren, nu zitten er een paar grote parasieten van te vreten die weinig tot geen waarde toevoegen.
De klant moet voorop staan (nu zijn dat te vaak de bonussen voor zelfbenoemde toppers en de snelle winsten voor de aandeelhouders) en bedient worden, dat betekend ook dat je eerlijk moet zijn en mensen geen gouden bergen moet beloven, transparantie en soberheid zijn de woorden voor de komende decennia.
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 15 juli 2010 @ 15:03:13 #111
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_84092149
^^ probleem daarbij is dat je niet kunt stoppen met betalen, omdat e.e.a. al wordt ingehouden van je salaris...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_84092423
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 15:03 schreef Goverman het volgende:
^^ probleem daarbij is dat je niet kunt stoppen met betalen, omdat e.e.a. al wordt ingehouden van je salaris...
Tuurlijk kun je wel stoppen, echter moet je dan een afstandsverklaring tekenen. Het probleem is dat je daarbij geen aanspraak kan maken op andere vergoedingen van je werkgever. Dat is nu juist wat ik bedoel, je word gedwongen te winkelen bij de pensioenverzekeraar die je werkgever aanwijst. Ik vind dat je zelf moet kunnen beslissen waar je je pensioen onder brengt en waar in belegd word. Desnoods stop je het in een oude sok.
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 15 juli 2010 @ 15:34:53 #113
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_84093485
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 15:09 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Tuurlijk kun je wel stoppen, echter moet je dan een afstandsverklaring tekenen. Het probleem is dat je daarbij geen aanspraak kan maken op andere vergoedingen van je werkgever. Dat is nu juist wat ik bedoel, je word gedwongen te winkelen bij de pensioenverzekeraar die je werkgever aanwijst. Ik vind dat je zelf moet kunnen beslissen waar je je pensioen onder brengt en waar in belegd word. Desnoods stop je het in een oude sok.
Nope, dat kan niet... In de CAO en ARAR van het Rijk (de arbeidsvoorwaarden dus) is deelname aan het ABP verplicht, behoudens gewetensbezwaren. Maar die gewetensbezwaren zijn bij mij niet aan de orde (ik ben niet principieel tegen verzekeren)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_84093707
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 15:34 schreef Goverman het volgende:

Nope, dat kan niet... In de CAO en ARAR van het Rijk (de arbeidsvoorwaarden dus) is deelname aan het ABP verplicht, behoudens gewetensbezwaren. Maar die gewetensbezwaren zijn bij mij niet aan de orde (ik ben niet principieel tegen verzekeren)
Er zijn genoeg bedrijven die geen CAO hebben, daar kun je gewoon de afstandsverklaring tekenen.
Probleem is dat de overheid het fiscaal aantrekkelijk maakt om bij verzekeraars een pensioen op te bouwen, echter de kosten die die bedrijven rekenen heft dat voordeel zo goed als op
Daarnaast als je de verklaring tekent, hoeft het bedrijf jouw ook geen alternatieve bijdrage in je pensioenopbouw aan te bieden.
I'll sing you a lullaby.
pi_86219839
quote:
Ook grote pensioenfondsen in problemen
Vijf grote pensioenfonsen luiden de noodklok. Ze zijn bang dat ze de pensioenen in 2012 moeten verlagen, als de regels niet worden versoepeld. Onder de vijf zijn het ambtenarenfonds ABP, het Pensioenfonds Zorg en Welzijn en het Pensioenfonds voor de Bouw.

Ze willen vrijdag een advertentie in kranten plaatsen, waarin ze pleiten voor iets minder strenge voorschriften.

Onlangs werd al bekend dat veertien pensioenfondsen er zo slecht voor staan, dat ze volgend jaar de uitkeringen al moeten verlagen.

Dat nu ook de grote pensioenfondsen in de problemen komen, komt onder meer door de lage rente. Verder kampen ze ermee dat mensen steeds ouder worden.

AOW-leeftijd verhogen
Minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ziet weinig in versoepeling van de regels.

Hij roept de Tweede Kamer op het voorstel om de AOW-leeftijd te verhogen naar 67 jaar, snel te behandelen. Als mensen langer doorwerken, scheelt dat de pensioenfondsen in hun verplichtingen.
Een advertentie in de krant, wtf? Creëer je dan goodwill bij de mensen van wie 't geld er niet meer is?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_86220576
Als ze het goed kunnen neerzetten wel. :P
  woensdag 8 september 2010 @ 22:04:15 #117
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_86222333
We kunnen ook bezuinigen op Gezondheidsraad en al dat soort slimme meedenkers zodat we weer op een fatsoenlijke leeftijd doodgaan })
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 14 september 2010 @ 14:12:46 #118
862 Arcee
Look closer
pi_86420794
Deeltje 1 nog maar. Zal ook wel een teken zijn van dat de naderende pensioencrisis nog niet echt doorgedrongen is. :s)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_86422885
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 14:12 schreef Arcee het volgende:
Deeltje 1 nog maar. Zal ook wel een teken zijn van dat de naderende pensioencrisis nog niet echt doorgedrongen is. :s)
Welnee... de meeste jongeren gaan er al reeds vanuit dat de pot leeg is tegen de tijd dat zij aan de beurt zijn. Ik roep mensen al jaren op niet mee te doen aan het pensioenfonds. Dan kun je beter meteen je geld in de fik steken.
I'll sing you a lullaby.
pi_86422955
Samen sta JIJ als BB'er sterk

Met 'samen' bedoelt men de huidige jongere generatie die hun afgeleefde woning voor een kapitaal mag kopen O-) en daarnaast ook nog even krom mag gaan liggen voor hun pensioenen omdat ze zelf te weinig premie hebben betaald :|W
I'll sing you a lullaby.
pi_86427879
Ik had een paar weken geleden al een brief gehad van de PME waar ik verplicht bij aangesloten ben.

Samenvatting, ja u leest wel van alles in de media, maar wij denken dat we niet hoeven te korten en als het wel gebeurd zal het tussen de 0 en de 4% zijn. :')

Mijn conclusie is dan: U gaat 4% gekort worden op de pensioen uitkeringen. :P

En mijn collega's mij al jaren voor gek verklaren omdat ik al 10 jaar hier roep dat ik verwacht dat ik niet voor mijn 70ste met pensioen ga.
pi_86428284
ik vind het trouwens wel wat kort door de bocht om de BBers de schuld te geven hoor. leg de schuld waar die hoort: bij de pensioenverzekeraar die dit allemaal al jaaaaaaaaaren aan zag komen maar doodgewoon hebberig was.
pi_86428457
Wat mij opvalt is dat niemand heeft over de premie holidays die veel bedrijven zich medio jaren '00 bedongen hebben, en in sommige gevallen zelfs fondsen leeggeschud hebben.

Daarentegen zijn er op dit moment bedrijven die jaarlijks 33% (!) van het salaris van een Nederlandse werknemer in de bedrijfspensioenpot moeten storten (een betere reden om banen te offshoren is er bijna niet...)
pi_86428931
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 17:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat mij opvalt is dat niemand heeft over de premie holidays die veel bedrijven zich medio jaren '00 bedongen hebben, en in sommige gevallen zelfs fondsen leeggeschud hebben.

Dit idd, toen het goed ging en de pensioenfondsen een te hoge dekkingsgraad hadden zijn er jaren geweest dat er vreemde dingen gebeurd zijn.

Het probleem voor de meeste mensen is alleen dat pensioenfondens bijna een blakcbox voor hun (ik ook) zijn waar we geld naar toe brengen en er maar op vertrouwen dat de fondsen doen waarvoor ze bedoeld zijn. Ach ja dan krijg je als deelnemer weer zo'n brief of wat berekeningtjes waarop je met je 65e gaat uitkomen. Waarbij de pensioenfondsen ook jaarlijks weer een andere huisstijl aanemen en vaak de berekening met vorig jaar weer totaal verwarrend zijn.

Verder vraag ik me af wat er gaat gebeuren als onze aow leeftijd naar 67 gaat, dat scheelt in totaal voor de pensioenfondsen en gerechtigden 2 jaar extra inkomsten en 2 jaar minder uitkeren. Op mijn papieren staat nog steeds mijn toekomstige uitkering als ik 65 wordt, dat zal wel weer met een boekhoudkundige truuk hetzelfde bedrag op mijn 67e gaan worden.
  dinsdag 14 september 2010 @ 19:21:08 #125
317913 1-800-cop-shot
Armed Society = Polite Society
pi_86433659
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 14:53 schreef xenobinol het volgende:

De overheid moet het systeem aanpassen en het mogelijk maken dat je je pensioen in eigen beheer kan uitvoeren
a.k.a. een 401K.
  woensdag 15 september 2010 @ 20:12:39 #126
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_86472874
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 19:21 schreef 1-800-cop-shot het volgende:

[..]

a.k.a. een 401K.
Juist, maar dan wel met een verplicht spreidingsbeleid over ten minste vijf investeringen.

De pensioenfondsen, in hun goud-ivoren torens, zijn daar natuurlijk doodsbang voor; een particulier die zelf spreidt met een indextracker NL, eentje US en wat staatsobligaties..
Ze hebben nu het eenzijdige/ ridicule www.samenstajijsterk.nl :') uitgebracht om het tij te keren.. :')

Goede wijn behoeft toch geen krans?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_88573838
quote:
'Lage rentestand heeft nadelen'
Uitgegeven: 10 november 2010 13:49

AMSTERDAM - De huidige lage rentestand kan verkeerde prikkels geven en tot nieuwe financiële onevenwichtigheden leiden, omdat banken meer risico's nemen. Dat stelt De Nederlandsche Bank (DNB) in een woensdag gepubliceerd rapport.

Door de lage rente leveren spaartegoeden en vastrentende beleggingen minder op. Als de rendementen achterblijven bij de eerder verwachte opbrengsten kunnen tekorten ontstaan, bijvoorbeeld bij de opbouw van een pensioenvoorziening of het spaardeel van een hypotheek.

Ook in de financiële sector kan de lage rente nadelig uitpakken. Een lage rentestand maakt lenen goedkoper en sparen onaantrekkelijker en dat stimuleert het nemen van meer financiële risico's, aldus DNB.

Zeepbellen

Vooral op risicovolle markten zijn hoge rendementen te behalen, maar daardoor wordt de kans op zeepbellen groter. Zo kan een voedingsbodem voor nieuwe onevenwichtigheden in de markt worden gecreëerd. Een soortgelijke situatie leidde eerder al tot de huidige crisis, stelt de centrale bank.

Daarnaast dreigt het gevaar dat banken geneigd zullen zijn meer risicovolle kredieten te verstrekken om een hoger rendement te behalen. Dat kan leiden tot een verslechtering van de kredietportefeuilles, waarschuwt DNB.

Huishoudboekjes

Er zitten ook de nodige voordelen aan de huidige lage rentestand, aldus DNB. De lage rente is positief voor de huishoudboekjes van gezinnen, het bedrijfsleven en de overheid omdat ze minder kwijt zijn aan rentebetalingen.

DNB denkt dat de situatie weer zal normaliseren, als het ruime liquiditeitsbeleid in de eurozone verder wordt ingeperkt. Het is volgens de centrale bank echter niet uit te sluiten dat de rente op de kapitaalmarkt nog geruime tijd laag blijft.
Nu
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_88574960
quote:
Kamp wil geen hogere rekenrente pensioenen

Miljoenen mensen zullen in 2012 waarschijnlijk worden gekort op hun pensioenen, nu minister Henk Kamp van Sociale Zaken geen andere berekening van de rekenrente voor de pensioenfondsen wil toestaan.

Geen hogere rekenrente
Kamp wil niet op korte termijn een hogere rekenrente voor pensioenfondsen hanteren om zo te voorkomen dat ze moeten korten op uitkeringen voor (toekomstig) gepensioneerden. Hij noemde dit woensdag tijdens een Kamerdebat ,,heel gevaarlijk'', omdat risico's van huidige pensioenproblemen worden doorgeschoven naar jongere generaties.

De minister beslist
In het Nederlandse systeem beslist uiteindelijk de minister van Sociale Zaken over de pensioenen en het afstempelen van opgebouwde rechten.

Meerderheid
Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft juist een SP-motie aangenomen, die de regering vraagt te voorkomen dat er moet worden gekort op uitkeringen voor gepensioneerden ,,enkel en alleen'' wegens de huidige lage rekenrente. Volgens Kamp vraagt de Kamer uit te gaan van een hogere rente, terwijl niet zeker is of deze ook echt gaat stijgen. Zijn problemen met de motie gaat hij nu eerst in het kabinet bespreken. Onder meer door een lage rekenrente zijn pensioenfondsen in problemen gekomen.

Afstempelen
De grote pensioenfondsen als het ABP en PGGM staan ruim onder de minimale dekkingsgraad van 105. Als de rente niet hard gaat oplopen nog dit jaar, dan moet op 31 december onvermijdelijk het harde besluit worden genomen dat de toekomstige (pensioenen) per 1 april 2012 worden afgestempeld. Honderden pensioenfondsen staan nu rond of onder het minimale herstelpad dat is aangegeven bij DNB. Miljoenen deelnemers zullen te maken krijgen met de afbouw van rechten, ondanks het feit dat de pensioenfondsen momenteel recordvermogens van in totaal 800 miljard euro bezitten.
RTLZ
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_88579168
Goeie zaak om goed te bekijken wat nu de rente daadwerkelijk gaat doen.
Het is m.i. te makkelijk om het maar aan te kijken tot het schip strandt.
Als er afgestempeld moet worden, is dat niet leuk maar wel zo eerlijk tegenover de deelnemers die nog aan het opbouwen zijn.

Via mijn pensioenfonds heb ik ook om wat toelichting gevraagd, maar er werd mij uitdrukkelijk gezegd dat zij geen omslagstelsel hanteren.
Er werd verteld dat de AOW een omslagsysteem is maar het pensioenfonds niet dus dat de uitkering toch redelijk gegarandeerd is.
Als regelmatig AEX lezer ben ik daar redelijk sceptisch over, maar ze gaan het binnenkort toelichten dus ik ben benieuwd.

Zijn er mensen die zich al wat verder verdiept hebben in de materie en eventueel al kritische vragen hebben gesteld?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_88581491
Godzijdank gewoon zeggenschap over mijn eigen pensioen en dus niks te maken met dit soort ellende
_O-
pi_88583607
Alleen al het gelul dat het gedeeltelijk komt omdat de rente te laag is.

Even logisch geredeneerd wanneer de rente hoger was geweest hadden we ook meer inflatie gehad en waren de pensioenen dus ook daarmee telkens geindexeerd. Dus was het probleem volgens mij precies hetzelfde geweest. Of maak ik hierin een redeneerfout.
pi_88583654
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 08:45 schreef Basp1 het volgende:

Even logisch geredeneerd wanneer de rente hoger was geweest hadden we ook meer inflatie gehad en waren de pensioenen dus ook daarmee telkens geindexeerd. Dus was het probleem volgens mij precies hetzelfde geweest. Of maak ik hierin een redeneerfout.
En vice versa, als rente laag is en inflatie dus ook, mogen uitkeringen best omlaag? Ik denk dat mensen blijven vergeten dat hun uitkering geinflatteerd is door rendementsverwachtingen. Als die verwachtingen omlaag gaan, moet de uitkering omlaag. De gemiddelde pensionado lijkt te denken dat iemand er met zijn zak geld vandoor gaat ofzo...
pi_88583717
quote:
Op donderdag 11 november 2010 08:45 schreef Basp1 het volgende:

Niet indexeren is makkelijker te verkopen dan verlagen van de uitkeringen. Al komt het op hetzelfde neer eigenlijk. :&
For great justice!
pi_88583987
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 08:49 schreef Drive-r het volgende:

En vice versa, als rente laag is en inflatie dus ook, mogen uitkeringen best omlaag? Ik denk dat mensen blijven vergeten dat hun uitkering geinflatteerd is door rendementsverwachtingen. Als die verwachtingen omlaag gaan, moet de uitkering omlaag. De gemiddelde pensionado lijkt te denken dat iemand er met zijn zak geld vandoor gaat ofzo...
Waarbij we ons wel moeten afvragen waarom de rendementsverwachting altijd zo positief zijn ingeschat, en we ook niet moeten vergeten dat er in de jaren van voorspoed zelfs jaren geweest zijn dat de dekking zo hoog was dat er maar minder premie betaald is.

Ik geef de financiele cowboys die dit bedacht hebben wel een gedeelte de schuld hiervan. Pensioen fonodsen zouden natuurlijk veel behoudender hebben moeten beleggen ipv veel risicovolle producten aangekocht te hebben.
pi_88584267
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 09:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarbij we ons wel moeten afvragen waarom de rendementsverwachting altijd zo positief zijn ingeschat, en we ook niet moeten vergeten dat er in de jaren van voorspoed zelfs jaren geweest zijn dat de dekking zo hoog was dat er maar minder premie betaald is.

Ik geef de financiele cowboys die dit bedacht hebben wel een gedeelte de schuld hiervan. Pensioen fonodsen zouden natuurlijk veel behoudender hebben moeten beleggen ipv veel risicovolle producten aangekocht te hebben.
Het zijn niet zozeer cowboys, meer naive semi-ambtenaren.
pi_88584495
quote:
Op donderdag 11 november 2010 09:27 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ik moet nog steeds denken aan die ABP-baas die 8% rendement per jaar best wel realistisch vond. :')!
For great justice!
pi_88584609
quote:
14s.gif Op donderdag 11 november 2010 09:39 schreef Q. het volgende:

[..]

Ik moet nog steeds denken aan die ABP-baas die 8% rendement per jaar best wel realistisch vond. :')!
Niet alleen ABP, die hele sector praat dat zichzelf aan.
pi_88586383
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 09:44 schreef Drive-r het volgende:

Niet alleen ABP, die hele sector praat dat zichzelf aan.
Dat moet ook wel anders kunnen ze nooit hun eigen hoge kosten in rekening brengen :')
I'll sing you a lullaby.
pi_88587110
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 09:27 schreef Drive-r het volgende:

En door wie werden die semiambtenaren geadviseerd. :+
pi_88587375
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 11:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En door wie werden die semiambtenaren geadviseerd. :+
Die semiambtenaren doen het voornamelijk nog zelf, kan ik je vertellen. Natuurlijk besteden ze delen van de portfolio uit, maar beleid maken ze zelf, helaas...
  donderdag 25 november 2010 @ 12:49:29 #141
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89131910
quote:
Hungary Follows Argentina in `Nightmare' Pension-Fund Ultimatum

By Zoltan Simon - Nov 25, 2010
Hungary is giving its citizens an ultimatum: move your private-pension fund assets to the state or lose your state pension.

Economy Minister Gyorgy Matolcsy announced the policy yesterday, escalating a government drive to bring 3 trillion forint ($14.6 billion) of privately managed pension assets under state control to reduce the budget deficit and public debt. Workers who opt against returning to the state system stand to lose 70 percent of their pension claim.

“This is effectively a nationalization of private pension funds,” David Nemeth, an economist at ING Groep NV in Budapest, said in a phone interview. “It’s the nightmare scenario.”

Hungary is rolling back pension changes implemented more than a decade ago as countries from Poland to Lithuania find themselves squeezed by policies designed to limit long-term liabilities by shifting workers into private funds. Now the cost is swelling debt and deficit levels at a time when the European Union is demanding greater fiscal discipline.

Hungary, the most indebted eastern member of the EU, is following the example of Argentina, which in 2001 confiscated about $3.2 billion of pension savings before the country stopped servicing its debt. The government in Buenos Aires nationalized the $24 billion industry two years ago to compensate for falling tax revenue after a 2005 debt restructuring.

Under EU rules, pension contributions collected by the state then transferred to private funds are considered budget expenditures. The bloc last month rebuffed a request from nine members, including Hungary, Poland and Sweden, to discount deficit figures by the amount shifted to private managers.

‘Huge Hole’

Prime Minister Viktor Orban plans to use pension funds to pay current government pensions and reduce debt to meet a pledge to cut the budget deficit to less than the EU limit of 3 percent of gross domestic product next year from a targeted 3.8 percent this year.

“There is a huge hole in the state pension system fund,” Matolcsy told reporters in Parliament. “The government fund’s revenue from pension contributions is 900 billion forint less than its expenditure. This is unsustainable.”

In 1998, Hungary required workers to put a portion of their pension contributions into privately managed funds that were designed to supplement state pensions. Today, about 3 million people have money in the private plans.

The funds’ assets will be automatically shifted to the state system on Jan. 31, unless they specifically opt out. Those who decide to remain in the private funds will lose their government pension after future contributions even as the state will continue to claim 70 percent of pension contributions paid after the individual, Matolcsy said.

‘Blackmail’

“This is open blackmail,” Julianna Baba, president of the Stabilitas Penztarszovetseg, which groups private pension funds, said in a phone interview today. “It’s a rigged deal.”

The association is filing a motion at the Constitutional Court to have the law annulled. It says the pension fund plan violates constitutional guarantees against discrimination, for the rule of law, social security, the defense of property and human dignity.

Other eastern EU members are also seeking to cut deficits with the help of pension funds.

Polish Prime Minister Donald Tusk said yesterday that the country may issue long-term pension bonds to compensate private funds for funneling some employee contributions to the budget.

The plan is “one of these ideas that guarantee safety of future pensioners and the budget without a revolution in the pension system,” Tusk said in parliament. “A concrete proposal will be presented next week.”

Lithuania, Estonia, Bulgaria

Lithuania reduced contributions to private funds last year, and Estonia announced in April 2009 that it would freeze pension-fund contributions through the end of this year. The government in Tallinn is reinstating partial contributions to pension funds from January.

In Bulgaria, private vocational pension funds will put 20 percent of their assets under state control to cover early retirement until 2014 to curb a widening deficit. This amounts to 100 million lev, or $68 million. Such retirement funds cover about 100,000 workers in specific professions who are forced to retire early.

In Hungary, employers set aside 24 percent of each worker’s salary for pension contributions and employees are required to pay 10 percent. Forcing workers back into the state system means the government will retain control of all that money, rather than transferring a portion to the private funds.

Under the rules announced yesterday, workers who choose to remain in the private pension funds will lose the social security contributions made by their employers, Matolcsy said. The government would continue to transfer contributions made by employees to the funds, he said.

“It’s unprecedented in Europe that a government is threatening to kick its own citizens out of the state pension system,” Zoltan Torok, a Budapest-based economist at Raiffeisen Bank International AG, said in a phone interview. “It’s probably enough to ensure that no one is going to stay in the private pension fund system in his or her right mind.”

To contact the editor responsible for this story: Zoltan Simon at zsimon@bloomberg.net

To contact the editors responsible for this Willy Morris at wmorris@bloomberg.net

®2010 BLOOMBERG
Ik verwacht dat meer landen dergelijke stappen gaan nemen. Het bevestigt me verder in mijn mening dat je een eigen spaarpot moet opbouwen in eigen beheer, geen collectieve regeling waarbij je geld kan worden geconfisqueerd door de staat/ babyboomers.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_89132721
Collectieve regeling moet je inderdaad echt mijden als de pest. Enorm inefficient, ondoorzichtig, oncontroleerbaar en te dicht bij de overheid...
pi_89134344
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 00:53 schreef Drive-r het volgende:
Godzijdank gewoon zeggenschap over mijn eigen pensioen en dus niks te maken met dit soort ellende
_O-
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."
I'll sing you a lullaby.
pi_89134790
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:15 schreef Drive-r het volgende:
Collectieve regeling moet je inderdaad echt mijden als de pest. Enorm inefficient, ondoorzichtig, oncontroleerbaar en te dicht bij de overheid...
Leuke uitspraak maar gedeeltelijk tegenstijdig met de gedachte van ondernemers over bedrijven. Deze moeten juist groter worden om efficienter te worden. Vanuit dat perspectief zou je juist verwachten dat collectieve regelingen door de grote omvang dus ook veel effcienter beheert zouden moeten kunnen worden.
pi_89135101
quote:
Op donderdag 25 november 2010 14:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Leuke uitspraak maar gedeeltelijk tegenstijdig met de gedachte van ondernemers over bedrijven. Deze moeten juist groter worden om efficienter te worden. Vanuit dat perspectief zou je juist verwachten dat collectieve regelingen door de grote omvang dus ook veel effcienter beheert zouden moeten kunnen worden.
Je kunt ook je eigen pensioen investeren in fondsen, dan heb je dezelfde schaalvoordelen, meer transparantie, volledige controle en over het algemeen lagere kosten...

Feit is dat pensioenfondsen enorm kostbaar zijn dankzij het gebrek aan marktwerking.
pi_89135283
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 09:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

*kuch* wie zitten er in het bestuur van pensioenfondsen? Juist ja, werknemers zelf en vakbonden. Het is wel erg makkelijk financiele cowboys (howdy Sir) overal de schuld van te geven....

overigens ben ik het wel met het eerste deel eens, zo gemakkelijk gaat iedereen er aan voorbij dat veel bedrijven in de jaren 90 en 00 een premie holiday hadden. Waar werknemers en vakbonden graag aan mee werkten, overigens.
pi_89135484
quote:
14s.gif Op donderdag 25 november 2010 14:03 schreef xenobinol het volgende:

[..]

"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."
Jaja, we zijn allemaal puppets in het systeem, jeda-jeda-jeda... :O
  donderdag 25 november 2010 @ 14:42:27 #148
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_89135704
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 14:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

*kuch* wie zitten er in het bestuur van pensioenfondsen? Juist ja, werknemers zelf en vakbonden. Het is wel erg makkelijk financiele cowboys (howdy Sir) overal de schuld van te geven....

overigens ben ik het wel met het eerste deel eens, zo gemakkelijk gaat iedereen er aan voorbij dat veel bedrijven in de jaren 90 en 00 een premie holiday hadden. Waar werknemers en vakbonden graag aan mee werkten, overigens.
De generatiekloof is daar wel een issue. Hopelijk worden de komende jaren niet alleen de pensioenbelangen van de babyboomers behartigd, maar ook (vooral?) die van de huidige generatie premiebetalers die straks de vergrijzing moeten financieren.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 25 november 2010 @ 14:57:41 #149
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89136303
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 14:42 schreef Perrin het volgende:

[..]

De generatiekloof is daar wel een issue. Hopelijk worden de komende jaren niet alleen de pensioenbelangen van de babyboomers behartigd, maar ook (vooral?) die van de huidige generatie premiebetalers die straks de vergrijzing moeten financieren.
Het punt dat iedereen (inclusief beleidsmakers) lijkt te missen is dat het opdrijven van assetprijzen de toekomstige pensioencrisis vergroot. Pensioenfondsen zijn de komende paar jaren nog steeds netto investeerders en hebben dus juist belang bij lagere assetprijzen. Het ingelegde geld kan dan immers tegen een hoger rendement worden belegd.

Dit is echter niet de manier waarop pensioenfondsen werken. Er wordt naar liquidatiewaarde van de portefeuille gekeken en dan lijkt het alsof het fonds er beter voorstaat als assetprijzen hoger zijn. Kijken naar liquidatiewaarde is echter onzin omdat pensioenfondsen bij uitstek zeer lange termijn beleggers zijn. Er wordt niks geliquideerd. Voor de dekkingsgraad zouden ze moeten kijken naar de hoeveelheid toekomstige winst die je koopt. En dat is waardeloos met de huidige bubble prijzen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_89144923
De pensioen premie (over salaris - franchise) voor het ABP is erg hoog vind ik. Belegt die zo slecht, wordt er zoveel gegraaid, of was de premie vroegah veel te laag? Of dat alles en nog meer narigheid?

En blijkbaar is bij het ABP de premie leeftijd onafhankelijk. Vaak is het bij collectieve regelingen zo dat er staffels zijn, waarbij je als je in de volgende 5-jaar leefttijd staffel valt er (behoorlijk) meer premie betaald moet worden. Die premie begint dan bij iets van 7% als je 20 .. 25 en gaat omhoog naar iets van 25% als je 60..65 bent.

Dat heeft het ABP lekker geregeld voor de baby boomende ambtenaren.

En het ergste is natuurlijk dat voor ambtenaren het 'werkgever' deel betaald wordt door de overheid, maar aangezien overheden geen geld hebben betaal ik dat dus.

ABP Premie (%)
Datum Aanspraak Totaal Werkgever Deelnemer Franchise
1-1-2009 KeuzePensioen OP/NP 20 14 6 10.350
1-7-2009 KeuzePensioen OP/NP 21 14,7 6,3 10.350
1-1-2010 KeuzePensioen OP/NP 20,3 14,21 6,09 10.500
1-8-2010 KeuzePensioen OP/NP 21,3 14,91 6,39 10.500
Goud kan je niet bijdrukken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')