Ik denk niet dat dat van je verwacht wordtquote:Op dinsdag 5 april 2011 13:52 schreef sp3c het volgende:
ik ga niet opstaan als zo'n figuur binnen komt wandelen
Hoeft mekaar toch niet uit te sluiten? Oorlogsheld en boef..quote:Op maandag 4 april 2011 19:27 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Het is geen boef , is en blijft een oorlogsheld.
Dat is het enige wat bewezen is tot zover....
Het was ook een vraag, geen stelling..quote:
Wat voor figuur?quote:Op dinsdag 5 april 2011 13:52 schreef sp3c het volgende:
ik ga niet opstaan als zo'n figuur binnen komt wandelen
Een verdachte staat nooit onder ede. Je hoeft immers niet mee te werken aan je eigen veroordeling.quote:Op dinsdag 5 april 2011 13:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dat laatste is eigenlijk erger dan het drugsgebruik zelf. Het is wel onder ede, etc. Maar dan nog staat de affaire als geheel los van Afghanistan.
Over de zuiveringen na de oorlog ivm met vechten tegen Nederland of NSB lidmaatschap.quote:Ridderorden en decoraties van de Nederlandse staat
Men wachtte het beoordelen in de zuivering door vakgenoten af om zich daarop te kunnen oriënteren. In het strafrecht was het aan de rechters om de Ridderorden van de collaborateurs in hun vonnissen te ontnemen. Desondanks kwam het rechtsbeginsel van ne bis in idem in het geding. Ook in de Tweede Kamer heeft men zich afgevraagd of men niet tweemaal werd gestraft. Een meerderheid in de Kamer zag in de ontnemingen echter geen straf ook "al zou zij zo worden gevoeld". Het ging eerder om het uitsluiten van "onwaardigen" uit een gemeenschap van Ridders. Daarbij stelden de commissies onder voorzitterschap van generaal-majoor bd KNIL Henri Behrens, Ridder in de Militaire Willems-Orde, en Prof. Mr. van Hamel, Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, vast dat voor de hogere rangen zwaardere eisen golden want volgens de commissies kon men "onwaardig zijn voor een hoogeren rang maar niet onwaardig voor een lageren".
Bij de Militaire Willems-Orde, de Orde van Oranje-Nassau en ook het Erekruis Belangrijke Krijgsverrichtingen werden de registers gezuiverd door een commissie van Ridders in deze Orden. Bij de civiele orden werden 129 Ridders beoordeeld, 94 van hen verloren hun onderscheiding. Een commissie van Ridders in de Militaire Willems-Orde beoordeelde vier van de Ridders en zij werden allen geschrapt uit het register. Dit lot trof ook 19 dragers van het Erekruis Belangrijke Krijgsverrichtingen.
Ook oud-premier de Geer raakte zijn Grootkruis in de Orde van de Nederlandse Leeuw en de eretitel "Minister van Staat" als gevolg van de zuivering kwijt.
De De Ruytermedaille werd ook gezuiverd en aan één drager ontnomen. Een rechter in Almelo ontnam in een strafzaak een veteraan zijn Atjehkruis, Lombokkruis en Medaille voor Trouwe Dienst als Onderofficier maar dit willekeurige vonnis behoorde niet tot de in de wet geregelde zuiveringen en kwam ook de regering desgevraagd "minder juist" voor.
Koningin Wilhelmina zuiverde zelf "haar" Huisorde. In strijd met de statuten bepaalde zij op 11 maart 1947 in een "Hofbesluit" dat "de Huisorde van Oranje wordt verloren door hen die door geest of houding de Vaderlandsche zaak gedurende de oorlogsjaren hebben geschaad". Een week later werd dirigent Willem Mengelberg door haar uit de Huisorde gezet.
Postume zuiveringen zijn, al werd daar op aangedrongen, niet uitgevoerd. Buitenlanders werden alleen uit de Orden gezet wanneer zij tegen Nederland hadden gevochten.
De definitieve lijsten van ontnemingen stonden in 1950 en 1951 in de Staatscourant. Een voorstel van de Ministerraad aan Koningin Juliana om in 1951 ook de zogenaamde "regeringsmedaille", de Medaille van het Roode Kruis, nog te zuiveren werd door haar "ter heroverweging" aan de Ministerraad teruggezonden.
quote:Kritiek op analyse NFI borsthaar Kroon
Een Franse deskundige heeft kritiek geuit op het onderzoek van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) in de zaak Marco Kroon. Vandaag staat het borsthaar van Kroon centraal in de rechtszaak tegen hem. In deze haren werden sporen gevonden van cocaïne en MDMA (xtc).
Volgens de deskundige Pascal Kintz heeft het NFI veel te weinig borsthaar onderzocht. Er kunnen derhalve geen conclusies worden getrokken. Volgens Kintz moet dergelijk onderzoek op minimaal 30 milligram haar worden gedaan en de zes borstharen van Kroon wogen samen 0,3 milligram. Het is volgens Kintz daarom niet te zeggen of de sporen het gevolg zijn van inname van de drug of van besmetting van buitenaf.
Advocaat Knoops probeert gaten te schieten in het onderzoek van het NFI. Sinds tien uur vanochtend werd al een deskundige verhoord die het onderzoek had uitgevoerd. Kroon heeft altijd ontkend drugs te hebben gebruikt. Hij sluit echter niet uit dat andere mensen het hem hebben toegediend.
bronquote:janwaalen jan waalen
Net de persofficier van justitie gesproken. Ze geeft toe dat een belangrijk deel in het bewijs in zaak #marcokroon is wegevallen vandaag.
Krijgen officieren uberhaupt wel een riddertoelage? Ik meende dat die toelage alleen voor onderofficieren en manschappen was. En wat ik ervan meen te weten gaat het om een paar honderd euro per jaar, je kunt er niet van leven iig.quote:Op dinsdag 5 april 2011 17:45 schreef _The_General_ het volgende:
Als Kroon de MWO kwijtraakt is hij overigens ook de Riddertoelage kwijt.... Ik kan niet vinden hoe hoog die nu is?
iemand die liegt in de rechtbankquote:
Liegen en verdraaien van de waarheid zijn twee verschillende dingenquote:Op dinsdag 5 april 2011 23:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
iemand die liegt in de rechtbank
maar daar ga ik vooralsnog niet vanuit overigens
Wat ik uit het verleden weet is dat iedere militair een toelage krijgt. Vroeger stond dat in het handboek vermeld.quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Krijgen officieren uberhaupt wel een riddertoelage? Ik meende dat die toelage alleen voor onderofficieren en manschappen was. En wat ik ervan meen te weten gaat het om een paar honderd euro per jaar, je kunt er niet van leven iig.
Er van uitgaande dat de volgende kandiaat geen milsukte snuivende cafebaas is kan hij hem rustig in ontvangst nemen.quote:Op woensdag 6 april 2011 10:39 schreef RonaldV het volgende:
Ik bedenk me net... stel nou dat er nog één of twee mensen rondlopen die iets gedaan hebben dat tot een ridderorde zou kunnen leiden. Zouden ze hem dan weigeren? Marco heeft eerder al aangegeven dat dit waarschinlijk niet gebeurd zou zijn als hij geen lintje had gekregen. Laten we er even vanuit gaan dat hij werkelijk onschuldig is: zijn hele privé leven, tot aan slaapkamerdetails aan toe, ligt wel in de openbaarheid. Zou een volgende kandidaat dat willen? Want die wordt uiteraard ook binnenstebuiten gekeerd.
En terecht. Kroon had er verstandig aan gedaan daar ook eens even over na te denken voor hij de MWO in ontvangst nam.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:45 schreef RonaldV het volgende:
Dat zijn de dingen die anderen nu allemaal gaan overwegen namelijk.
Kroon wordt niet beschuldigd van het stelen van een reep bij de benzinepomp op zijn 15e of te hard rijden.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:45 schreef RonaldV het volgende:
Ik denk dat Hanoying en paintmeester de vraag niet helemaal begrepen hebben. Laat ik hem anders stellen: JIJ hebt iets dappers gedaan, en JIJ wordt voorgedragen voor een MWO. Ondanks dat je natuurlijk een brandschoon geweten hebt: zou jij de MWO accepteren, wetende dat zowel voor (MIVD) als na de uitreiking (de rest van Nederland met de pers voorop) je privé leven onder een vergrootglas komt te liggen en opgeblazen wordt?
Weet je zeker dat je geen familieleden hebt die iets doen wat eigenlijk niet door de beugel kan? Is je vrouw/vriendin wel helemaal brandschoon, en heeft ze niet ooit een relatie gehad met bijvoorbeeld bekende crimineel Stanley Mes? Ben je zelf niet ooit eens aangehouden voor het stelen van een reep bij de benzinepomp naast de middelbare school of het rijden met 153 terwijl 100 was toegestaan? Heb je er problemen mee als dat soort dingen in alle landelijke dagbladen, geenstijl en de beide nieuwsuitzendingen komen?
Ik vind het het zonde als die hem gaat inleveren, zelfs belachelijk. Hij heeft hem gekregen voor zijn daden in een oorlogsgebied, dat staat los van zijn privé leven hier in NL.quote:Op woensdag 6 april 2011 09:51 schreef Cobra4 het volgende:
Kroon levert Willemsorde in bij veroordeling
ARNHEM - Als Marco Kroon uiteindelijk wordt veroordeeld voor drugsbezit, levert hij zijn Militaire Willemsorde in, zei hij dinsdag tegen de rechtbank in Arnhem.
Hij is onschuldig, zegt hij, maar bij een veroordeling (eventueel in hoger beroep) ''ben ik de onderscheiding niet waard''.
Kroon kreeg de hoogste militaire onderscheiding eind mei 2009 opgespeld door koningin Beatrix, wegens getoonde heldenmoed tijdens een missie als commando in Afghanistan.
Vorig jaar werd bekend dat het Openbaar Ministerie hem zou vervolgen wegens bezit van cocaïne en MDMA (xtc) en bezit van stroomstootwapens.
Kroon ontkent het drugsbezit en heeft toegegeven dat hij de kleine tasers voorhanden heeft gehad en er een aan zijn broer heeft doorgegeven.
Defensie
Als hij wordt veroordeeld voor de drugs, is hij naar alle waarschijnlijkheid zijn baan bij Defensie kwijt, gezien het zerotolerancebeleid daar voor drugs. De Willemsorde wordt afgenomen bij een celstraf van een jaar of meer of bij oneervol ontslag.
Bron: www.nu.nl
Militair ben je altijd.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:52 schreef Maitje het volgende:
[..]
Ik vind het het zonde als die hem gaat inleveren, zelfs belachelijk. Hij heeft hem gekregen voor zijn daden in een oorlogsgebied, dat staat los van zijn privé leven hier in NL.
Ben ik met je eensquote:
Toelagen riddersquote:Op woensdag 6 april 2011 08:55 schreef Clan het volgende:
[..]
Wat ik uit het verleden weet is dat iedere militair een toelage krijgt. Vroeger stond dat in het handboek vermeld.
quote:Artikel 9
1. De ridders der 4e klasse beneden de rang van officier genieten een toelage, volgens de rang of stand, bekleed op het ogenblik, dat zij zich de onderscheiding hebben waardig gemaakt, naar reden van de volgende bedragen per jaar:
de onderluitenant, de adjudant-onderofficier en de met deze gelijkgestelde ¤ 295,-
de sergeant-majoor en de met deze gelijkgestelde ¤ 246,-
de overigen ¤ 182,-
2. De ridders der 3e klasse beneden de rang van officier genieten, met toepassing van het bepaalde in het voorgaande lid, toelagen gelijk aan het dubbele der in dat lid vermelde bedragen.
3. Heeft de benoeming tot ridder der 3e of 4e klasse plaats gehad ter zake van twee of meer feiten, op verschillende tijdstippen verricht, dan wordt de toelage toegekend naar de rang of de stand, welke bij het verrichten van het laatste feit werd bekleed.
4. Bij bevordering tot de rang van officier alsmede bij het verlaten van de militaire dienst blijft de toelage behouden.
Wat een lulkoek, weet je wat voor screening er aan vooraf gaat voordat zo'n onderscheiding wordt uitgereikt? Je hele handel en wandel wordt nagetrokken. Als er ook maar het vermoeden bestaat dat je aan de verkeerde kant van de lijn loopt gaat de hele kermis niet door.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:50 schreef Sloggi het volgende:
[..]
En terecht. Kroon had er verstandig aan gedaan daar ook eens even over na te denken voor hij de MWO in ontvangst nam.
Dat zeg je goed.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:50 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Kroon wordt niet beschuldigd van het stelen van een reep bij de benzinepomp op zijn 15e of te hard rijden.
Appels met peren... natuurlijk is het zo dat Kroon dit gezeik allemaal niet had gekregen zonder de MWO maar aan de andere kant heeft hij het volledig aan zichzelf te danken.
Jij hebt het over de MIVD-kant van het verhaal; Kroon zelf had beter moeten weten met die stroomstootwapens. Om over dat louche café van 'm nog maar te zwijgen.quote:Op woensdag 6 april 2011 17:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat een lulkoek, weet je wat voor screening er aan vooraf gaat voordat zo'n onderscheiding wordt uitgereikt? Je hele handel en wandel wordt nagetrokken. Als er ook maar het vermoeden bestaat dat je aan de verkeerde kant van de lijn loopt gaat de hele kermis niet door.
Ach kom, een stroomstootwapen...quote:Op woensdag 6 april 2011 17:12 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Jij hebt het over de MIVD-kant van het verhaal; Kroon zelf had beter moeten weten met die stroomstootwapens.
Voel je je nu een stuk beter?quote:Op woensdag 6 april 2011 17:12 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Jij hebt het over de MIVD-kant van het verhaal; Kroon zelf had beter moeten weten met die stroomstootwapens. Om over dat louche café van 'm nog maar te zwijgen.
Dat cafe runde hij al in 2008 en in 2009 kreeg hij de MWO. Hoezo louche? Als er ook maar enige verdenking bestond dat het niet klopte zou hij die MWO nooit gekregen hebben.quote:Op woensdag 6 april 2011 17:12 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Om over dat louche café van 'm nog maar te zwijgen.
Hij heeft toch toegegeven dat voor hij het café overnam het een 'drugskroeg' was. Ik geloof best dat de MIVD er naar gekeken heeft en het geen probleem vond, maar ik hoop dat Kroon ook heeft stilgestaan bij de beeldvorming van het runnen van zo'n kroeg in combinatie met de MWO.quote:Op woensdag 6 april 2011 17:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat cafe runde hij al in 2008 en in 2009 kreeg hij de MWO. Hoezo louche? Als er ook maar enige verdenking bestond dat het niet klopte zou hij die MWO nooit gekregen hebben.
Toen hij het cafe overnam wist hij niet dat hij geridderd zou worden, daar sla je de plank al mis. En als ik of een collega een kroeg wil overnemen moet ik dat helemaal zelf weten, als de belasting maar betaald wordt.quote:Op woensdag 6 april 2011 17:26 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Hij heeft toch toegegeven dat voor hij het café overnam het een 'drugskroeg' was. Ik geloof best dat de MIVD er naar gekeken heeft en het geen probleem vond, maar ik hoop dat Kroon ook heeft stilgestaan bij de beeldvorming van het runnen van zo'n kroeg in combinatie met de MWO.
Dat gaat ook gebeuren, let maar op.quote:Hoe dan ook, ik hoop op vrijspraak en een publiekelijk door het stof gaande OM.
Dat zeg ik niet.quote:Op woensdag 6 april 2011 17:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Toen hij het cafe overnam wist hij niet dat hij geridderd zou worden, daar sla je de plank al mis.
Ik vind het best, ik zeg ook nergens dat dat niet mag.quote:En als ik of een collega een kroeg wil overnemen moet ik dat helemaal zelf weten, als de belasting maar betaald wordt.
Dat zeg je wel:quote:
quote:maar ik hoop dat Kroon ook heeft stilgestaan bij de beeldvorming van het runnen van zo'n kroeg in combinatie met de MWO.
Het meest rattige vind ik nog: In Nederland mag je niet, op welke maniere dan ook, met je kop boven het maaiveld uitsteken (los van de vraag of je dat als millitair mag). Doe je je best, dan trek je aandacht van mensen die uit een soort van jaloezie werkelijk alles zullen proberen om je weer onderuit te schoffelen. En die mensen krijgen hun zin ook, zelfs als Marco dit proces overleeft. Want er is nou eenmaal een smet hem gekomen, want hij heeft een rechtzaak aan zijn broek gekregen. En waar rook is, is vuur.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:55 schreef yvonne het volgende:
Enorm jammer wat deze man allemaal overkomt.
De mensen die ook de aanloop gevolgd hebben of sowieso de zaak nauwlettend volgen zagen al van verre aankomen dat 'barbertje moest hangen'
Moet je legerlui uit het buitenland over deze zaak horen..
Maar goed: hij moet hangen...
Je moet eens op leesles gaan.quote:Op woensdag 6 april 2011 16:50 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Kroon wordt niet beschuldigd van het stelen van een reep bij de benzinepomp op zijn 15e of te hard rijden.
Appels met peren... natuurlijk is het zo dat Kroon dit gezeik allemaal niet had gekregen zonder de MWO maar aan de andere kant heeft hij het volledig aan zichzelf te danken.
Het zal wel aan mij liggen dan...quote:
Het was vast op een zondag...quote:Op woensdag 6 april 2011 18:02 schreef Sloggi het volgende:
Geen idee wat je zou moeten doen, verkopen lijkt me wel erg rigoureus. Ik ben benieuwd hoe de MIVD de situatie heeft ingeschat, maar dat zullen we niet te weten komen denk ik.
De mail kwam alleen niet aan omdat defensie meent de hele ICT rommel te moeten outsourcen.quote:Op woensdag 6 april 2011 18:17 schreef sp3c het volgende:
de wijze raad van de heren was wat aan de late kant en defensie heeft niet dmv een mailtje de urgentie van de zaak benadrukt
Fuck it, "helden" staan niet boven de wet.quote:Op woensdag 6 april 2011 17:00 schreef yvonne het volgende:
Eigenlijk vind ik het ook volledig Nederlands, hoe wij met militairen omgaan, hoe wij met helden omgaan.
Blegh
Het gebruik van cocaine is niet strafbaar in Nederland.quote:Op woensdag 6 april 2011 19:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Fuck it, "helden" staan niet boven de wet.
/care.quote:Op woensdag 6 april 2011 19:27 schreef TMartina het volgende:
[..]
Het gebruik van cocaine is niet strafbaar in Nederland.
Dat is zo, en Marco Kroon heeft zich waarschijnlijk onvoldoende gerealiseerd dat hij in de kijker staat nu hij een publiek figuur is. Hij had beter moeten weten, hij weet ook dat drugsgebruik niet getolereerd wordt in het leger.quote:Op woensdag 6 april 2011 19:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:
/care.
Militairen moeten zich gedragen. Als je dat niet kan moet je geen militair worden.
Als het al tot een veroordeling komt, want het bewijs moet natuurlijk wel sluitend zijn.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:40 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Dat is zo, en Marco Kroon heeft zich waarschijnlijk onvoldoende gerealiseerd dat hij in de kijker staat nu hij een publiek figuur is. Hij had beter moeten weten, hij weet ook dat drugsgebruik niet getolereerd wordt in het leger.
Anderzijds is het wel tragisch dat hij vervolgd wordt voor drugsgebruik (drugshandel zullen ze niet hard kunnen maken) en verboden wapenbezit, wat dat betreft heeft het OM hoog ingezet. Zeker met in mijn achterhoofd de kennis van ontelbare mensen (bijvoorbeeld in de advocatuur) die met de regelmaat van de klok een lijntje coke naar binnen snuiven, op hun eigen kantoor nota bene. En daarbij ken ik ook genoeg mensen die een busje pepperspray op zak hebben. Dit zijn allemaal hoog opgeleide mensen, die inderdaad ook beter zouden moeten weten.
Wat dat betreft is deze zaak wel een beetje schrijnend. Objectief juridisch gezien is er niet bepaald sprake van ernstige delicten (zeker nu er geen sprake is van drugshandel), ik verwacht dan ook geen zware veroordeling.
Precies, ik verwacht ook geen zware straf. Dus hoeven we er ook niet huillie over te doen. Dat het zijn loopbaan bij defensie geen goed zal doen is zijn probleem. Dat zou voor ieder van ons overigens niet anders zijn.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:40 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Dat is zo, en Marco Kroon heeft zich waarschijnlijk onvoldoende gerealiseerd dat hij in de kijker staat nu hij een publiek figuur is. Hij had beter moeten weten, hij weet ook dat drugsgebruik niet getolereerd wordt in het leger.
Anderzijds is het wel tragisch dat hij vervolgd wordt voor drugsgebruik (drugshandel zullen ze niet hard kunnen maken) en verboden wapenbezit, wat dat betreft heeft het OM hoog ingezet. Zeker met in mijn achterhoofd de kennis van ontelbare mensen (bijvoorbeeld in de advocatuur) die met de regelmaat van de klok een lijntje coke naar binnen snuiven, op hun eigen kantoor nota bene. En daarbij ken ik ook genoeg mensen die een busje pepperspray op zak hebben. Dit zijn allemaal hoog opgeleide mensen, die inderdaad ook beter zouden moeten weten.
Wat dat betreft is deze zaak wel een beetje schrijnend. Objectief juridisch gezien is er niet bepaald sprake van ernstige delicten (zeker nu er geen sprake is van drugshandel), ik verwacht dan ook geen zware veroordeling.
Ook in de juridische wereld is het absoluut not done, als je kantoor erachter komt, dan kun je je carrière verder wel vergeten. Ook je reputatie is naar de maan. Toch zijn er nogal wat juristen zéér onvoorzichtig, en dit kan hen hun baan kosten. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ze zelden vervolgd worden, terwijl je zou verwachten dat dat juist wel bij juristen zou gebeuren.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:43 schreef LXIV het volgende:
Als het al tot een veroordeling komt, want het bewijs moet natuurlijk wel sluitend zijn.
Wat het verschil is tussen het leger en de advocatuur, is dat het in het leger drugsgebruik absoluut niet getolereerd wordt. Ook geen softdrugs, ook niet eenmalig, gewoon niet. Als in de auto van een soldaat een zakje waarin cocaïne zit wordt aangetroffen wordt hij meteen geschorst en daarna ontslagen. Zonder pardon. Als een korporaal aanwezig is in een kamer waar 2 anderen zitten te blowen kan hij ook het leger uit. Het is echt zero-tolerance.
Daarom is dat drugsgebruik van Kroon ook een probleem, terwijl mensen buiten defensie misschien zoiets hebben van: "Ja maar zovelen gebruiken toch drugs?"
Het "ik ben er ingeluisd" verhaal slaat meer op een 'complot' van mensen die hem zijn medaille niet gunnen en allerlei machinaties in gang gezet hebben om dit te doen lijken wat het allemaal is.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:29 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Ook in de juridische wereld is het absoluut not done, als je kantoor erachter komt, dan kun je je carrière verder wel vergeten. Ook je reputatie is naar de maan. Toch zijn er nogal wat juristen zéér onvoorzichtig, en dit kan hen hun baan kosten. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ze zelden vervolgd worden, terwijl je zou verwachten dat dat juist wel bij juristen zou gebeuren.
Ik vermoed dat de carrière van Marco Kroon ook naar de maan is, en dat is dan gezien het beleid van de krijgsmacht logisch, en zijn eigen stomme schuld.
Ik vind de vervolging door het OM buiten proportie, dat bedoelde ik met mijn verhaal over drugsgebruik in de advocatuur.
De reactie van de krijgsmacht (als ze hem ontslaan vanwege drugsgebruik) vind ik logisch, de vervolging door het OM vind ik ietwat overtrokken. Wat dat betreft snap ik zijn reactie "ik ben erin geluisd" wel, die man ziet hetzelfde overal om hem heen gebeuren, en hij krijgt de shit over zich heen. Maar nogmaals: dit had hij kunnen weten.
Zelfs dit zou kunnen, een klassiek meer en vaartverweer overigens zoals dat heet. En de rechterlijke macht moet zich daar serieus over buigen.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:33 schreef LXIV het volgende:
Het "ik ben er ingeluisd" verhaal slaat meer op een 'complot' van mensen die hem zijn medaille niet gunnen en allerlei machinaties in gang gezet hebben om dit te doen lijken wat het allemaal is.
Wat dus ook nog steeds niet is aangetoond.quote:Op woensdag 6 april 2011 19:27 schreef TMartina het volgende:
[..]
Het gebruik van cocaine is niet strafbaar in Nederland.
Ik weet niet of je ZKH Prins Bernhard nog kent? Die droeg ook de MWO en daar liep ook bijna een rechtzaak tegen vanwege het aannemen van steekpenningen, wat is bewezen. Ik kan me niet herinneren dat hij de MWO heeft moeten inleverenquote:Op woensdag 6 april 2011 19:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Fuck it, "helden" staan niet boven de wet.
Nee. Er zat zoveel cocaïne in zijn auto, jas en handen dat alles wat hij aanraakte met coke besmet werd. Daardoor had die coke-uitslag ook net zo goed van de buitenkant van het haar als van binnenuit kunnen komen.quote:Op donderdag 7 april 2011 00:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat dus ook nog steeds niet is aangetoond.
Er is ondertussen anders redelijk gehakt gemaakt van al die beschuldigingen. Zelfs de persofficier van de rechtbank gaf toe dat ze plotseling niet meer zo sterk stonden als gedacht.quote:Op donderdag 7 april 2011 00:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Er zat zoveel cocaïne in zijn auto, jas en handen dat alles wat hij aanraakte met coke besmet werd. Daardoor had die coke-uitslag ook net zo goed van de buitenkant van het haar als van binnenuit kunnen komen.
Vind ik persoonlijk niet de beste verdediging om iemand helemaal zuiver te pleiten. Dat iemand overal zoveel coke heeft zitten dat alles wat hij aanraakt hierdoor besmet raakt, dus ook zijn borstharen.
Appels met peren vergelijkenquote:Op woensdag 6 april 2011 16:45 schreef RonaldV het volgende:
Ik denk dat Hanoying en paintmeester de vraag niet helemaal begrepen hebben. Laat ik hem anders stellen: JIJ hebt iets dappers gedaan, en JIJ wordt voorgedragen voor een MWO. Ondanks dat je natuurlijk een brandschoon geweten hebt: zou jij de MWO accepteren, wetende dat zowel voor (MIVD) als na de uitreiking (de rest van Nederland met de pers voorop) je privé leven onder een vergrootglas komt te liggen en opgeblazen wordt?
Weet je zeker dat je geen familieleden hebt die iets doen wat eigenlijk niet door de beugel kan? Is je vrouw/vriendin wel helemaal brandschoon, en heeft ze niet ooit een relatie gehad met bijvoorbeeld bekende crimineel Stanley Mes? Ben je zelf niet ooit eens aangehouden voor het stelen van een reep bij de benzinepomp naast de middelbare school of het rijden met 153 terwijl 100 was toegestaan? Heb je er problemen mee als dat soort dingen in alle landelijke dagbladen, geenstijl en de beide nieuwsuitzendingen komen?
Behalve alcohol, zo'n beetje de schadelijkste drug die er is.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat het verschil is tussen het leger en de advocatuur, is dat het in het leger drugsgebruik absoluut niet getolereerd wordt. Ook geen softdrugs, ook niet eenmalig, gewoon niet.
Dat was niet omdat PB zo'n held was.quote:Op donderdag 7 april 2011 00:04 schreef Clan het volgende:
[..]
Ik weet niet of je ZKH Prins Bernhard nog kent? Die droeg ook de MWO en daar liep ook bijna een rechtzaak tegen vanwege het aannemen van steekpenningen, wat is bewezen. Ik kan me niet herinneren dat hij de MWO heeft moeten inleveren
Dan heb je mijn stukje dus nog steeds niet begrepen. Ik had het niet over commandanten, MIVD, Koningin of God. Ik had het over de vraag of JIJ, naar aanleiding van het verhaal van Kroon, wanneer JIJ wordt voorgedragen, dat ding zou accepteren, wetende dat JIJ en je directe omgeving binnenstebuitengekeerd gaan worden. Zelfs als je denkt dat JIJ brandschoon bent, zou je hem dan accepteren?quote:Op donderdag 7 april 2011 01:10 schreef paintmeester het volgende:
[..]
Ik zeg dat dit zaken zijn die je van te voren moet aan zien komen als MIVD / commissie/ commandant die hem voordraagt zijnde wetende dat de persoon in kwestie onder een vergrootglas komt.
In geval van alcoholisme kun je toch ook ontslagen worden tegenwoordig?quote:Op donderdag 7 april 2011 10:22 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Behalve alcohol, zo'n beetje de schadelijkste drug die er is.
Waarom dan wel?quote:Op donderdag 7 april 2011 10:24 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat was niet omdat PB zo'n held was.
Ik ben brandschoon. Ik zou de Willemsorde mits ik voorgedragen kunnen accepteren.quote:Op donderdag 7 april 2011 10:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dan heb je mijn stukje dus nog steeds niet begrepen. Ik had het niet over commandanten, MIVD, Koningin of God. Ik had het over de vraag of JIJ, naar aanleiding van het verhaal van Kroon, wanneer JIJ wordt voorgedragen, dat ding zou accepteren, wetende dat JIJ en je directe omgeving binnenstebuitengekeerd gaan worden. Zelfs als je denkt dat JIJ brandschoon bent, zou je hem dan accepteren?
Zo moeilijk was die vraag niet, hoor!
Volgens mij ga je eerst een heel traject in bij de SMD.quote:Op donderdag 7 april 2011 10:58 schreef RonaldV het volgende:
[..]
In geval van alcoholisme kun je toch ook ontslagen worden tegenwoordig?
Geen idee, maar ik doelde op het hypocriete drugsbeleid van Defensie. Andere discussie.quote:Op donderdag 7 april 2011 10:58 schreef RonaldV het volgende:
[..]
In geval van alcoholisme kun je toch ook ontslagen worden tegenwoordig?
De rechtzaak is er niet gekomen vanwege de dreiging van Juliana dat ze zou aftreden, het inleveren van de MWO is nooit aan de orde geweest!quote:
/Nou nou, qls je iets beweert en je hebt het fout, moet je dankbaar zijn dat iemand het hier verbeterd =D. Want dezedingetjes zijn natuurlijk wel redelijk belangrijk. Net als dat er genoeg bewijs volgens het OM is, maar bewijs is, totdat de rechter hem schuldig acht. Wat je zelf denkt is iets andersquote:Op woensdag 6 april 2011 19:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
/care.
Militairen moeten zich gedragen. Als je dat niet kan moet je geen militair worden.
Zoek eens bij uitzending gemist, of bij RTLnieuws. Het is vrij uitgebred besproken op tv destijdsquote:Op donderdag 7 april 2011 23:52 schreef TMartina het volgende:
[..]
/Care? Niks care. Als je iets beweert en je hebt het fout, moet je dankbaar zijn dat iemand het hier verbeterd. Want deze kleine "care" dingetjes zijn natuurlijk wel redelijk belangrijk. Net als dat er genoeg bewijs volgens het OM is, maar bewijs is, totdat de rechter hem schuldig acht. Wat je zelf denkt is iets anders
Het Nederlands rechtssysteem cares.
Is er btw een soort van verslag of docu over waarom hij de MWO heeft ontvangen? Online vind ik namelijk maar sporadisch informatie.
http://www.defensie.nl/ac(...)_willems-orde/actiesquote:Op donderdag 7 april 2011 23:52 schreef TMartina het volgende:
[..]
Is er btw een soort van verslag of docu over waarom hij de MWO heeft ontvangen? Online vind ik namelijk maar sporadisch informatie.
http://onderscheidingenfo(...)it=marco+kroon#p6727quote:Op vrijdag 8 april 2011 00:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
http://www.defensie.nl/ac(...)_willems-orde/acties
Snap sws niet dat hij die in zou moeten leveren.quote:Op vrijdag 8 april 2011 08:42 schreef _The_General_ het volgende:
Als hij een gevangenisstraf krijgt lager dan één jaar dan mag hij de MWO gewoon behouden!
Omdat bij een ridderorde niet alleen een erkenning van voorbeeldig gedrag hoort, maar ook de eis om dat voorbeeldig gedrag te blijven uitdragen.quote:Op vrijdag 8 april 2011 09:04 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Snap sws niet dat hij die in zou moeten leveren.
Suffe eis.quote:Op vrijdag 8 april 2011 09:33 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Omdat bij een ridderorde niet alleen een erkenning van voorbeeldig gedrag hoort, maar ook de eis om dat voorbeeldig gedrag te blijven uitdragen.
In het verleden zijn dan eigenlijk (geloof op een moordenaar na) alleen NSBérs uit de orden gezet.quote:Op vrijdag 8 april 2011 09:42 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Suffe eis.
Snap het wel, maar zie de hypocrisie ervan net zo goed in.
In een land waar we het verschil niet kennen tussen 'jij' en 'U', sterker nog: waar we de de hoofdletter uit het woord 'U' hebben gehaald (ik blijf hem er consequent wel in zetten trouwens..)?quote:Op maandag 11 april 2011 09:37 schreef Sine_Pari het volgende:
Valt me op dat velen hier het over Marco en/of Kroon hebben alsof ze samen met hem op de schietplaats hebben gelegen. Men zou toch mogen verwachten dat men bij een MWO drager het op zijn minst over Kapitein Kroon zou hebben.
Just my two cents.
Dat is iets waar ik me vaak aan irriteer (toegeven ik doe het zelf ook steeds vaker). Zet eens het nieuws aan of een actualiteitenprogramma. Het is bijvoorbeeld altijd Rutte of Verhagen, nooit Premier Rutte, Minister Verhagen of excellentie enz...quote:Op maandag 11 april 2011 09:37 schreef Sine_Pari het volgende:
Valt me op dat velen hier het over Marco en/of Kroon hebben alsof ze samen met hem op de schietplaats hebben gelegen. Men zou toch mogen verwachten dat men bij een MWO drager het op zijn minst over Kapitein Kroon zou hebben.
Just my two cents.
hier zijn we daar te nuchter voor.quote:Op maandag 11 april 2011 11:12 schreef paintmeester het volgende:
[..]
Dat is iets waar ik me vaak aan irriteer (toegeven ik doe het zelf ook steeds vaker). Zet eens het nieuws aan of een actualiteitenprogramma. Het is bijvoorbeeld altijd Rutte of Verhagen, nooit Premier Rutte, Minister Verhagen of excellentie enz...
Maar dit is Nederland en hier kan het allemaal maar.
Officieel zou de rechtbank hem moeten aanspreken als De weledelgestrenge heer Kapitein Kroon, Ridder Militaire Willemsorde.quote:Op maandag 11 april 2011 09:37 schreef Sine_Pari het volgende:
Just my two cents.
Is het ook niet...maar als het de wet is dat je het niet mag met zo'n functie zit je gewoon fout toch?quote:Op maandag 11 april 2011 11:48 schreef BrammetjeBraam het volgende:
daarin verschillen we van mening. maar ik ben dan ook van mening dat er niets mis is met (gereguleerd) drugsgebruik.
Genoeg situaties die onder de pet blijven en niet naar buiten komen vanwege de slechte publiciteit.quote:Op maandag 11 april 2011 13:07 schreef paintmeester het volgende:
Tja dat kun je vinden maar de regels bij Defensie zijn heel duidelijk. Als we mensen van deze regel gaan uitzonderen dan is het einde zoek.
De echte straf is m.i. de negatieve publiciteit, het beschadigde imago en dat soort dingen. Plus natuurlijk dat een veroordeling voor drugsgebruik/-bezit tot ontslag leidt.quote:
ja dat wel. maar die hele mediahype eromheen daar kan ik echt pissig over worden.quote:Op maandag 11 april 2011 14:02 schreef maickeltje het volgende:
[..]
Is het ook niet...maar als het de wet is dat je het niet mag met zo'n functie zit je gewoon fout toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |