abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77592369
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:56 schreef Montov het volgende:

[..]

Wilders wil kennelijk als "een echte crimineel" worden behandeld.
Wilders toont "alle respect", behalve dat hij geen respect heeft.
Wilders vindt een uitspraak van een onafhankelijke rechter thuishoren in een "dictatoriaal regime".

Wilders.
Gelet het bevel van strafvordering is Wilders impliciet veroordeeld, dus een convict.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_77592372
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:58 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik ben feitelijk. Dit is een weergave van deze beschikking, waarbij het Hof ruim aan het doel van de 12-Sv-procedure voorbij is gegaan.
Dit is niet feitelijk, maar een opvatting van vooral mensen die zich achter Wilders scharen.
  woensdag 3 februari 2010 @ 15:00:53 #253
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_77592378
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:33 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Domme denkfout.
Welvaart heeft het christendom terug gebracht. De domste denkfout die je kan maken is dan tegelijkertijd denken dat dat voor alle geloven op gaat.
Ik hoef alleen maar naar Israel en de joden in Europa te wijzen, die in welvaart leven, maar toch een groot aantal orthodoxe joden kennen.
Klopt, maar hoeveel niet-orthodoxe joden zijn er? Daar moet je ook naar kijken.
Bovendien zou je misschien kunnen zeggen dat de orthodoxe joden niet zijn gemoderniseerd juist omdat ze in het verleden vervolgd zijn en gehaat werden. Misschien hebben ze (onbewust uiteraard) gedacht: 'Dus jullie willen niets met ons te maken hebben? Prima, maar dan willen wij ook niets met jullie te maken hebben en gaan we lekker in ons eigen coconnetje leven.'
Je zou dan voorzichtig kunnen concluderen dat een godsdienst bashen tot gevolg heeft dat de aanhangers orthodoxer worden.
quote:
Wie zegt dat de islam hetzelfde verlichtingsproces zal doormaken, omdat het christendom dat heeft gedaan? Dat is hetzelfde zeggen dat achmed in de sloot zal springen, omdat jantje ook in de sloot springt.
Dat kan niemand beloven, maar het lijkt me de meest waarschijnlijke optie.
quote:
Overigens mag je van mij haatzaaidene passages uit ALLE geloofsboeken verwijderen. Aangezien het meeste geweld en extremise momenteel uit de islam komt, lijkt het mij verstandig om eerst de islam aan te pakken. Daarna mag je van mij haatzaaiende passages uit de rest van de geloofsboeken verwijderen.
Mja, kan, maar zolang het grootste deel er wel mee om kan gaan, zie ik niet zoveel in het censureren van boeken.
quote:
Even een vraagje voordat je over Afghanistan begint. Wat weet jij over Afghanistan? Wat weet jij over de situatie momenteel in Afghanistan? Lees jij daarvoor alleen Nederlandse kranten (eenzijdige berichtgeving dus) of lees jij wereldwijd kranten?
Gevoelig onderwerp zo te zien. Kom je ervandaan?
quote:
Weet jij hoe niet-moslims daar behandeld worden? Weet jij dat extreme moslims daar al 1100 jaar lang tekeer gaan?
Neuh, dat wist ik niet, maar bedankt voor het melden. Het onderstreept precies mijn punt. Er is geen welvaart (althans, niet eerlijk verdeeld) en geen democratische traditie, precies de meedogenloze situatie die het aanhangen van extreme varianten van een godsdienst bevordert.
quote:
En zo kan je ook zeggen dat extreme moslims dezelfde Koran lezen en daardoor direct geinspireerd worden om verschrikkelijke dingen uit te halen.
Er zijn ook zat moslims die door de Koran direct geïnspireerd worden om aalmoezen te geven en vrede te verkondigen. Het zijn de mensen zelf die iets doen of juist niet doen.
quote:
Geheel in de lijn trouwens met hun profeet, die ook niet vies was om gehele stammen te onthoofden.
Wat het punt dus is: ondanks dat de meeste moslims gematigd zijn, weet een groep extremisten de boventoon te voeren. Dit gebeurt ook in moslimlanden. Het punt is, naarmate er meer islam in Europa komt, dat deze denkbeelden steeds meer uit het Midedn-Oosten geimporteerdw orden.
Je zou net zo goed kunnen zeggen dat de islam juist invloeden ontvangt van westerse denkbeelden.
pi_77592455
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:55 schreef poon het volgende:
Over de bijbel (in vergelijking met de koran). Hans Jansen (hierboven caberatier genoemd. Waarom is mij een raadsel. Hoewel misschien omdat hij als academicus islamkritisch is en dat kan natuurlijk niet volgens linksmenschen) vergeleek de twee boeken een tijdje geleden bij pauw en witteman. De bijbel is verhalend (de geweldadige pasages gaan over specifieke mensen/groepen) en crhonologisch. De koran een bundel van losse uitspraken. En je hebt bij de islam ook nog te maken met de hadith en de plichtenleer. Iets wat je bij het christendom niet in die vorm hebt.
Het probleem dat ik als wetenschapper heb met de zienswijze van Hans Jansen, is het feit dat hij de islam als één monolithisch geheel ziet. Althans, zo doet hij het voorkomen, en dat is natuurlijk heel erg vreemd. Binnen de islam bestaan ongelofelijk veel stromingen; de ene relatief orthodox, de andere relatief progressief.

Een tweede probleem is het feit dat hij de Koran als non-interpretabel doet voorkomen. Dat is natuurlijk niet waar, en daar ligt ook de overeenkomst met de Bijbel: je kunt er grotendeels van maken wat je wil. Het voordeel van het katholicisme is dat er iemand is die de leer bepaalt: de paus. Die leer lag al voor een groot deel vast vòòr de Reformatie, en dus hebben protestanten die 'leerbepaling' ook grotendeels meegekregen. Verder waren de aanvankelijke meningsverschillen tussen de vroege protestanten en de kerk natuurlijk niet zo bijzonder schokkend, dus die twee hoofdstromingen delen nog steeds nogal wat bepalende kenmerken.

Binnen de islam liggen de zaken anders. Er is geen centrale macht die de leer bepaalt, maar de lokale korangeleerde doet dat. Daarom zijn er binnen de islam enorm diverse opvattingen over het geloof (zie bijvoorbeeld ook de discussie binnen de islam over zaken als de boerka). En dus komen we weer bij mijn eerdere punt: waar de één gematigd is, is de ander radicaal. En inderdaad, de één gebruikt geweld - net als andere mensen in naam van hun geloof doen en deden - en van de ander heb je geen last.

Conclusie: de islam als één geheel presenteren strookt niet met de werkelijkheid, en is onnauwkeurig en ongenuanceerd. Zaken die voor de geloofwaardigheid van een wetenschapper dodelijk zijn.

Vragen zijn welkom.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2010 15:06:47 ]
pi_77592536
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:00 schreef Karamsar het volgende:

[..]

Dit is niet feitelijk, maar een opvatting van vooral mensen die zich achter Wilders scharen.
Jawel. Het artikel 12-Sv procedure heeft als doel te bepalen of er voldoende verdenking is en of het maatschappelijk gewenst is tot vervolging over te gaan.
Dus geen materiële uitspraak over de haalbaarheid van een proces.
pi_77592641
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:05 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Jawel. Het artikel 12-Sv procedure heeft als doel te bepalen of er voldoende verdenking is en of het maatschappelijk gewenst is tot vervolging over te gaan.
Dus geen materiële uitspraak over de haalbaarheid van een proces.
Complete nonsens. De opvatting dat het Hof verder is gegaan wordt vooral gedeeld door mensen die zich achter Wilders scharen. Moskowicz heeft over de beslissing van het Hof nog bezwaar gemaakt bij de Hoge Raad en dat is keihard afgewezen.
pi_77592721
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:02 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Het probleem dat ik als wetenschapper heb met de zienswijze van Hans Jansen, is het feit dat hij de islam als één monolithisch geheel ziet. Althans, zo doet hij het voorkomen, en dat is natuurlijk heel erg vreemd. Binnen de islam bestaan ongelofelijk veel stromingen; de ene relatief orthodox, de andere relatief progressief.

Een tweede probleem is het feit dat hij de Koran als non-interpretabel doet voorkomen. Dat is natuurlijk niet waar, en daar ligt ook de overeenkomst met de Bijbel: je kunt er grotendeels van maken wat je wil. Het voordeel van het katholicisme is dat er iemand is die de leer bepaalt: de paus. Die leer lag al voor een groot deel vast vòòr de Reformatie, en dus hebben protestanten die 'leerbepaling' ook grotendeels meegekregen. Verder waren de aanvankelijke meningsverschillen tussen de vroege protestanten en de kerk natuurlijk niet zo bijzonder schokkend, dus die twee hoofdstromingen delen nog steeds nogal wat bepalende kenmerken.

Binnen de islam liggen de zaken anders. Er is geen centrale macht die de leer bepaalt, maar de lokale korangeleerde doet dat. Daarom zijn er binnen de islam enorm diverse opvattingen over het geloof (zie bijvoorbeeld ook de discussie binnen de islam over zaken als de boerka). En dus komen we weer bij mijn eerdere punt: waar de één gematigd is, is de ander radicaal. En inderdaad, de één gebruikt geweld - net als andere mensen in naam van hun geloof doen en deden - en van de ander heb je geen last.

Conclusie: de islam als één geheel presenteren strookt niet met de werkelijkheid, en is onnauwkeurig en ongenuanceerd. Zaken die voor de geloofwaardigheid van een wetenschapper dodelijk zijn.

Vragen zijn welkom.
Sowieso zijn de uitgangspunten van Poon niet de uitgangspunten van 99% van de moslims. Hij houdt er in mijn ogen een erg Christelijke visie op na (als het gaat om de Islam). Verder is een theologische discussie onzinnig en hier niet op zijn plaats. Ik raad Poon dan ook aan om de discussie verder voort te zetten in WFL.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 3 februari 2010 @ 15:10:46 #258
177885 JoaC
Het is patat
pi_77592750
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:39 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

* Dat is hetzelfde dat vredelievende neo nazi's ook worden aangepakt, doordat hun heilige boek beperkt beschikbaar is. Toch gebeurt het. Wat vindt jij daarvan?
Ik vind nazi's met moslims vergelijken zwak en een appels/peren vergelijking. Het gaat bovendien niet om het denken, maar om het handelen.
quote:
* Als blijkt dat ze daarvoor passages uit de Bijbel aanhalen, dan mag je die passages ook verwijderen. Ik zei net ook: "Van mij mag je haatzaaiende passages uit ALLE geloofsboeken verwijderen".
Ik zou zeggen: zoek de dichtstbijzijnde rechtbank op en start een proces om boeken te verbieden
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_77592868
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:07 schreef Karamsar het volgende:

[..]

Complete nonsens. De opvatting dat het Hof verder is gegaan wordt vooral gedeeld door mensen die zich achter Wilders scharen. Moskowicz heeft over de beslissing van het Hof nog bezwaar gemaakt bij de Hoge Raad en dat is keihard afgewezen.
Dit lijkt me evident, want anders was er ook geen regiezitting.
Laat onverlet dat de rechtbank wel erg stevig in zijn schoenen moet staan de vaststellingen van het Hof naast zich neer te leggen.
  woensdag 3 februari 2010 @ 15:18:51 #260
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_77593041
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:00 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Gelet het bevel van strafvordering is Wilders impliciet veroordeeld, dus een convict.
Een convict (van het Latijn: samenleving) is een huis waar priesterstudenten en priesters samenwonen zonder aan een kloosterregel te zijn gebonden.

Een gangster, een onderwereldfiguur, een sujet, een onkies persoon, dat zijn betere termen voor Wilders denk ik.

Maar nee, Wilders is niet veroordeeld, ook niet impliciet (typisch zo'n woordje waaraan je kan zien dat je wat zit te verzinnen).
Géén kloon van tvlxd!
pi_77593588
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:09 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Sowieso zijn de uitgangspunten van Poon niet de uitgangspunten van 99% van de moslims. Hij houdt er in mijn ogen een erg Christelijke visie op na (als het gaat om de Islam). Verder is een theologische discussie onzinnig en hier niet op zijn plaats. Ik raad Poon dan ook aan om de discussie verder voort te zetten in WFL.
Het is natuurlijk wel relevant in hoeverre Hans Jansen een gerenommeerd islamdeskundige is. Regelmatig op TV komen betekent natuurlijk niet dat je ook hoog staat aangeschreven binnen de wetenschap, en het betekent al helemaal niet dat je schrijfsels ook maar enigszins in de buurt van de waarheid komen. Om goede, betrouwbare boeken te schrijven hoef je overigens ook geen gerenommeerd wetenschapper te zijn, maar dat terzijde. Feit is wel dat hij een vreemde visie heeft op de islam.
pi_77593831
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:18 schreef Montov het volgende:

[..]

Een convict (van het Latijn: samenleving) is een huis waar priesterstudenten en priesters samenwonen zonder aan een kloosterregel te zijn gebonden.

Een gangster, een onderwereldfiguur, een sujet, een onkies persoon, dat zijn betere termen voor Wilders denk ik.

Maar nee, Wilders is niet veroordeeld, ook niet impliciet (typisch zo'n woordje waaraan je kan zien dat je wat zit te verzinnen).
Het was wat Engels wat erin is geslopen, blijkbaar. Ik wist niet dat dit woord een Nederlandse betekenis heeft.
  Moderator woensdag 3 februari 2010 @ 15:43:43 #263
236264 crew  capricia
pi_77594044
Welke 3 getuigen komen er nou?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77594101
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:00 schreef Frollo het volgende:

[..]

Klopt, maar hoeveel niet-orthodoxe joden zijn er? Daar moet je ook naar kijken.
Bovendien zou je misschien kunnen zeggen dat de orthodoxe joden niet zijn gemoderniseerd juist omdat ze in het verleden vervolgd zijn en gehaat werden. Misschien hebben ze (onbewust uiteraard) gedacht: 'Dus jullie willen niets met ons te maken hebben? Prima, maar dan willen wij ook niets met jullie te maken hebben en gaan we lekker in ons eigen coconnetje leven.'
Je zou dan voorzichtig kunnen concluderen dat een godsdienst bashen tot gevolg heeft dat de aanhangers orthodoxer worden.

Dat kan niemand beloven, maar het lijkt me de meest waarschijnlijke optie.
Nee, dat komt omdat het jodendom NIET hetzelfde is als het christendom. Het zijn 2 verschillende godsdiensten weet je wel? Daarom is het ook logisch dat de ontwikkeling van het jodendom niet hetzelfde pad bewandelt als het christendom.

Weet je wel hoeveel religies er zijn op de wereld? Er zijn er meer dan 200. Volgens jouw theorie zouden al die religies hetzelfde pad bewandelen als het christendom. Is dat niet een beetje heel erg dom en egoistisch denken?
Denk je nou echt dat al die 200+ religies de Verlichting hebben doorgemaakt? Of dat ze uberhaupt hetzelfde pad bewandelen qua ontwikkeling als die van het christendom?

Nogmaals, islam, joden, elk ander geloof, is ANDERS dan het christendom. Daarom zijn het ook verschillende geloven. Wie zegt dat die geloven hetzelfde pad als het christendom bewandelen? Jij gaat toch ook niet de sloot inspringen, omdat ik de sloot inspring? Immers, wij 2en zijn verschillend m.b.t. elkaar. Op deze manier zijn ook religies verschillend van elkaar.
quote:
Mja, kan, maar zolang het grootste deel er wel mee om kan gaan, zie ik niet zoveel in het censureren van boeken.
Oke, aaangezien de meeste neo-nazi's ook vredelievend zijn, Mein Kampf dan maar in het openbaar vrij toelaten, zonder beperkte oplage? Mein Kampf als normaal schoolboek als literatuur voorschotelen? Doen alsof Mein Kampf een heel normaal boek is?
quote:
Gevoelig onderwerp zo te zien. Kom je ervandaan?
Nee ik kom daar niet vandaan. Je mag er best over praten, maar zorg dat je je dan wel ingelezen hebt. Als je je beeld over Afghanistan puur haalt uit de linkse Nederlandse media, dan heb je een eenzijdig beeld over Afghanistan. Wat weet jij wat moslims in Afghanistan allemaal hebben uitgehaald? Weet jij dat Afghanistan de laatste 1100 jaar altijd al een extremistisch moslimland is geweest? Dat de Taliban daar nu zit, is geen toeval dat de afgelopen jaren plotseling uit de lucht is komen vallen.
quote:
Neuh, dat wist ik niet, maar bedankt voor het melden. Het onderstreept precies mijn punt. Er is geen welvaart (althans, niet eerlijk verdeeld) en geen democratische traditie, precies de meedogenloze situatie die het aanhangen van extreme varianten van een godsdienst bevordert.
Dat is bullshit. De meeste landen buiten het Westen zijn arm. Waarom heeft Thailand dan niet zoveel boeddhistische extremisten die haatzaaien tegen alles wat niet-boeddhistisch is? Aanslagen plegen over de hele wereld? Etc. Etc.
Je moet je een keer in de wereld verdiepen. Verdiep je in andere landen en culturen. Dan zal je zien dat wat je nu aanhaalt een grote (linkse) drogreden is. Het is namelijk religie dat voor extremisme zorgt.
quote:
Er zijn ook zat moslims die door de Koran direct geïnspireerd worden om aalmoezen te geven en vrede te verkondigen. Het zijn de mensen zelf die iets doen of juist niet doen.
En zulke dingen zijn toch heel prima? Daarom zeg ik, en Wilders zegt dat ook, dat de vredelievende passages in de Koran mogen blijven. Hij wilt enkel de haatzaaiende en intolerante passages uti de Koran verwijderen. Als je die verwijdert, dan houd je een heel mooi, vredlievend geloof over, waar we allemaal van kunnen smullen.
quote:
Je zou net zo goed kunnen zeggen dat de islam juist invloeden ontvangt van westerse denkbeelden.
Ik weet niet hoe jij de Koran met je Westerse denkbeelden wilt veranderen? Of heeft Balkenende zojuist extra Westerse verzen in de Koran bijgeschreven?
pi_77594319
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:10 schreef JoaC het volgende:

[..]

Ik vind nazi's met moslims vergelijken zwak en een appels/peren vergelijking. Het gaat bovendien niet om het denken, maar om het handelen.
Hoezo niet? Het zijn toch beide ideologieen met een boek? Van mij part vergelijk je elk geloof X met het Nazisme.

Kan je m'n vraag nog beantwoorden? Want het komt namelijk op hetzelfde neer. Als je Mein Kampf gedeeltelijk beperkt, raak je dus ook de groep vredelievende neo-nazi's.
quote:
Ik zou zeggen: zoek de dichtstbijzijnde rechtbank op en start een proces om boeken te verbieden
Het gaat niet om hele boeken verbieden. Het gaat enkel om haatzaaiende en intolerante passages eruit te halen. De vredelievende passages blijven gewoon in het boek. Dan heb je een mooie, vredelievende islam in Europa. Dat wil jij toch ook?
pi_77594387
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:32 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Het is natuurlijk wel relevant in hoeverre Hans Jansen een gerenommeerd islamdeskundige is. Regelmatig op TV komen betekent natuurlijk niet dat je ook hoog staat aangeschreven binnen de wetenschap, en het betekent al helemaal niet dat je schrijfsels ook maar enigszins in de buurt van de waarheid komen. Om goede, betrouwbare boeken te schrijven hoef je overigens ook geen gerenommeerd wetenschapper te zijn, maar dat terzijde. Feit is wel dat hij een vreemde visie heeft op de islam.
Waarschijnlijk weet Hans Jansen meer over de islam dan jij en ik, en dan 99,99% van alle moslims in Nederland.
pi_77594393
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:52 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Waarschijnlijk weet Hans Jansen meer over de islam dan jij en ik, en dan 99,99% van alle moslims in Nederland.
Waarschijnlijk niet. Waarschijnlijk denk jij dat omdat jij dezelfde niet-rationele en zelfs vreemde denkwijze hebt als de heer Jansen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_77594413
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet. Waarschijnlijk denk jij dat omdat jij dezelfde niet-rationele en zelfs vreemde denkwijze hebt als de heer Jansen.
Hij heeft er meer kennis van.
pi_77594425
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:53 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Kan zijn, maar hij snapt er weinig van.
pi_77594435
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:53 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Hij heeft er niet meer kennis van dan een Tariq Ramadan of enig andere wetenschapper. Die toch wezenlijk het tegenovergestelde oppert. Je hebt meer dan kennis nodig.
Allah Al Watan Al Malik
pi_77594484
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:54 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Hij heeft er niet meer kennis van dan een Tariq Ramadan of enig andere wetenschapper. Die toch wezenlijk het tegenovergestelde oppert. Je hebt meer dan kennis nodig.
Dat ontken ik toch niet? Ik zei enkel dat hij meer kennis ervan heeft dan Sloggi, ik en 99,99% van de moslims in Nederland. Hoogstwaarschijnlijk heeft hij er ook meer kennis van dan jij.
pi_77594501
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:54 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Meer dan kennis?
pi_77594502
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:56 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat ontken ik toch niet? Ik zei enkel dat hij meer kennis ervan heeft dan Sloggi, ik en 99,99% van de moslims in Nederland. Hoogstwaarschijnlijk heeft hij er ook meer kennis van dan jij.
Dat zeg jij inderdaad en ik zeg duidelijk dat het niet zo is.
Allah Al Watan Al Malik
pi_77594627
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:56 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat zeg jij inderdaad en ik zeg duidelijk dat het niet zo is.
Enigzins frappant aangezien Hans Jansen islam heeft bestuurd (en gestudeerd wellicht ook), hij is een islamoloog en kan Arabisch. Dit i.t.t. 99,99% van de moslims in Nederland, inclusief jij hoogstwaarschijnlijk.
pi_77594685
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:59 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Enigzins frappant aangezien Hans Jansen islam heeft bestuurd (en gestudeerd wellicht ook), hij is een islamoloog en kan Arabisch. Dit i.t.t. 99,99% van de moslims in Nederland, inclusief jij hoogstwaarschijnlijk.
Hij is een Arabist. Bovendien heb ik rechten gestudeerd, dat maakt mij geen alwetende op het gebied van het recht, noch is mijn interpretatie van het recht de enige. Dit geldt bij theologische zaken nog veel meer. Hij representeert een bepaalde stroming, daartegenover heb je mensen als Karen Armstrong die weer 180 graden anders redeneren. Verder is de eis die jij stelt dubieus, want dan kunnen we stellen dat de gehele Arabische wereld Islamdeskundig is en dus evenveel weet als Hans Jansen.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 3 februari 2010 @ 16:04:29 #276
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_77594789
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:43 schreef capricia het volgende:
quote:
De rechtbank geeft de rechter-commissaris opdracht drie deskundigen op het gebied van de islam en de Koran te horen. Die deskundigen zijn de heer J.J.G. Jansen, de heer S.R. Admiraal en mevrouw W. Sultan.
Zie rechtspraak.nl
pi_77594817
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:01 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Hij is een Arabist. Bovendien heb ik rechten gestudeerd, dat maakt mij geen alwetende op het gebied van het recht, noch is mijn interpretatie van het recht de enige. Dit geldt bij theologische zaken nog veel meer. Hij representeert een bepaalde stroming, daartegenover heb je mensen als Karen Armstrong die weer 180 graden anders redeneren.
Hij is een islamoloog en Arabist. Aangezien jij en 99,99% van de moslims in NL. dat hoogstwaarschijnlijk niet zijn, kan je ervan uitgaan dat hij meer kennis over de islam heeft dan 99,99% van de moslims in Nederland.
Dat wil niet zegen dat Hans Jansen gelijk heeft, hij heeft er enkel meer kennis van. Dat is mijn punt.
pi_77594867
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:05 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Hij is een islamoloog en Arabist. Aangezien jij en 99,99% van de moslims in NL. dat hoogstwaarschijnlijk niet zijn, kan je ervan uitgaan dat hij meer kennis over de islam heeft dan 99,99% van de moslims in Nederland.
Dat wil niet zegen dat Hans Jansen gelijk heeft, hij heeft er enkel meer kennis van. Dat is mijn punt.
Nee, jij gaat ervan uit dat een Islamoloog en Arabist per definitie meer kennis heeft dan bijvoorbeeld een (Arabische) moslim. En dat is gewoon fout. In Nederland spreekt een zeer groot deel van de Marokkaanse moslims Arabisch.
Allah Al Watan Al Malik
pi_77594911
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:06 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee, jij gaat ervan uit dat een Islamoloog en Arabist per definitie meer kennis heeft dan bijvoorbeeld een Arabische moslim. En dat is gewoon fout.
Jongen heb ik ergens een Arabische moslim genoemd??
Ik heb het over de moslims in Nederland
pi_77594947
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:07 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Jongen heb ik ergens een Arabische moslim genoemd??
Ik heb het over de moslims in Nederland
Ook al hebben we het over de moslims in Nederland, ook daar spreekt een zeer groot deel gewoon Arabisch van - met name onder de Marokkaanse immigranten.
Allah Al Watan Al Malik
pi_77594957
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:04 schreef Pool het volgende:

[..]

[..]

Zie rechtspraak.nl
Hans Jansen en Wafa Sultan kennen we allemaal wel.
S.R. Admiraal is wellicht een onbekende voor velen van ons.
pi_77595041
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:08 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ook al hebben we het over de moslims in Nederland, ook daar spreekt een zeer groot deel gewoon Arabisch van - met name onder de Marokkaanse immigranten.
Heel vloeiend Arabisch zeker? Hebben zij ook speciaal Arabisch gestuurd? Zijn zijn islamologen?
pi_77595158
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:10 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Heel vloeiend Arabisch zeker? Hebben zij ook speciaal Arabisch gestuurd? Zijn zijn islamologen?
Het zijn moslims, komen uit een islamitische cultuur, lezen de Koran, weten wat er in staat. We hebben ongeveer 220.000 Arabisch sprekende personen in Nederland.

Daarnaast zei ik het daarstraks al, je hoeft niet gestudeerd te hebben om ergens heel veel kennis over te hebben. Ik begrijp dat je Hansen Jansen als een messias ziet, maar tegenover elke Hans Jansen staat een persoon met genoeg kennis en totaal andere opvattingen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_77595203
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:14 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het zijn moslims, komen uit een islamitische cultuur, lezen de Koran, weten wat er in staat. We hebben ongeveer 220.000 Arabisch sprekende personen in Nederland.

Daarnaast zei ik het daarstraks al, je hoeft niet gestudeerd te hebben om ergens heel veel kennis over te hebben.
Ja, en die 220.000 kennen het Arabische en de Koran en de afleiding daarvan zeker niet zo goed als Hans Jansen?
pi_77595270
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:15 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ja, en die 220.000 kennen het Arabische en de Koran en de afleiding daarvan zeker niet zo goed als Hans Jansen?
De Koran (en daarbij behorende geschiedenis + achtergrond) was vroeger verplichte kost op de scholen in de landen waar ze vandaan komen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_77595324
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:16 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De Koran (en daarbij behorende geschiedenis + achtergrond) was vroeger verplichte kost op de scholen in de landen waar ze vandaan komen.
Ja op scholen ja. Ze hebben er geen hele studie van gemaakt.

Ik denk niet dat we er uitkomen. Ook is dit off-topic. Kappen?
  woensdag 3 februari 2010 @ 16:20:37 #287
177885 JoaC
Het is patat
pi_77595444
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:50 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Hoezo niet? Het zijn toch beide ideologieen met een boek? Van mij part vergelijk je elk geloof X met het Nazisme.
Puur met enkele feiten kan je bijna alles ongenuanceerd met het nazisme vergelijken, het verpest alleen de discussie vanwege de daden van de nazis.
quote:
Kan je m'n vraag nog beantwoorden? Want het komt namelijk op hetzelfde neer. Als je Mein Kampf gedeeltelijk beperkt, raak je dus ook de groep vredelievende neo-nazi's.
Ik zei dat het om de daden gaat, niet om het denken.

Wat mij betreft laat je Mein Kampf in zijn volledigheid gewoon toe.

Verder zie ik juist de schriften die tot haat zouden oproepen als cruciaal voor een discussie, je kan immers mensen op basis van argumenten afpraten van ideeën. Het simpele verbieden zorgt voor anonimiteit en daarmee juist voor een contraproductief effect.
quote:
[..]

Het gaat niet om hele boeken verbieden. Het gaat enkel om haatzaaiende en intolerante passages eruit te halen. De vredelievende passages blijven gewoon in het boek. Dan heb je een mooie, vredelievende islam in Europa. Dat wil jij toch ook?
Die islam is er al in Europa, het gaat me om de kleine groep idioten die aangepakt dient te worden.
Dit doe je door discussie en het straffen van handelingen (iets wat niet altijd even hard gebeurt)
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  woensdag 3 februari 2010 @ 16:21:10 #288
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_77595469
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:54 schreef damian5700 het volgende:
Voor de rechtbank is er derhalve weinig ruimte om Geert Wilders vrij te spreken en bovendien als het tot een beroep zou komen, komt de zaak onder ditzelfde Hof.
De rechtbank is niet gebonden aan uitspraken van het hof. Verder zullen in een eventueel hoger beroep naar ik aanneem andere raadsheren plaatsnemen in de zaak dan degenen die de 12 Sv-procedure hebben gedaan.
quote:
Dat de getuigelijst van de verdediging wordt gekortwiekt draagt bij aan dit beeld van een oneerlijk proces.
Ben ik deels met je eens.

-3 islamgeleerden is genoeg. Het is nooit gebruikelijk om nog meer deskundigen op één facet aan te wijzen.
-Rechtsgeleerden als getuige oproepen is erg vreemd. Ius curia novit is het adagium, de rechter kent het recht. Vervolgens zijn er de advocaten die de rechter van een bepaalde interpretatie mogen overtuigen en die advocaten kunnen daarbij verwijzen naar opvattingen uit de literatuur en/of bepaalde opinies van professoren toevoegen. Dat is gebruikelijk en dan is het ook onnodig en zelfs scheef om een rechtsgeleerde als getuige op te roepen. Dit weet Bram ook, dus ik vermoed dat die dit kansloze verzoek heeft gedaan, zodat Wilders bij afwijzing weer iets heeft om over te huilen.

-Wat Mohammed B. betreft ben ik het met je eens en vind ik het ook jammer dat de rechtbank zo heeft beslist. Zijn verklaring had misschien best iets kunnen toevoegen. Hopelijk gebeurt dat in hoger beroep alsnog, als Wilders ten minste niet in eerste aanleg al wordt vrijgesproken, waarop grote kans is.
pi_77595501
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:18 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ja op scholen ja. Ze hebben er geen hele studie van gemaakt.

Ik denk niet dat we er uitkomen. Ook is dit off-topic. Kappen?
Ik ben er wel uit hoor, maar dat heb je wel begrepen denk ik. Overigens raad ik je verder aan te verdiepen in landen als Nepal, India en Sri Lanka. If you catch my drift.

Verder zal ik je rants volledig met rust laten.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 3 februari 2010 @ 16:25:31 #290
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_77595635
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:08 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Hans Jansen en Wafa Sultan kennen we allemaal wel.
S.R. Admiraal is wellicht een onbekende voor velen van ons.
Dit opiniestuk in de Volkskrant is van hem: http://extra.volkskrant.n(...)j_hoofddoekenbrigade

Fragment:
quote:
Tegengeluid
Daarom is het jammer dat we weinig Arabisch, Berbers of Turks tegengeluid horen van wat je twintig jaar geleden nog straffeloos seculier geëmancipeerde vrouwen kon noemen. Toen kon je bij je progressieve vrienden nog aankomen met de Egyptische arts Nawal Saadawi, die altijd fel gestreden heeft tegen de kledingvoorschriften van de islamitische wet.

Seculier geëmancipeerde moslimvrouwen zijn er volop, maar ze zullen niet gauw naar de moskee komen, ook niet onder het mom van een ‘congres voor eerlijke kansen op de arbeidsmarkt’.

Zusters
Altijd als ik over de Meiden van Halal en hun ‘lieve gesluierde zusters’ hoor, moet ik denken aan het grote plein voor de Egyptische Universiteit in Caïro, waar een groot standbeeld staat van een vrouw die haar hoofddoek afwerpt.

Dertig jaar geleden zag je daaromheen nog vrolijke Egyptische vrouwen met onbedekt hoofd. Tegenwoordig vormen zij een zeldzaamheid.
Het fundamentalisme is een plaag voor de emancipatie in de ouderwetse, seculiere betekenis van het woord. De FNV zou zich daarvan moeten distantiëren, net als de gemeente Amsterdam.
Het zijn dus alledrie erg islamkritische deskundigen, dus goede keuze van Wilders om die op te roepen en ook goed van de rechtbank om die toe te laten.
pi_77595678
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:43 schreef capricia het volgende:
Zijn ego en alterego onderandere
pi_77596318
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:56 schreef Montov het volgende:

[..]

Wilders wil kennelijk als "een echte crimineel" worden behandeld.
Wilders toont "alle respect", behalve dat hij geen respect heeft.
Wilders vindt een uitspraak van een onafhankelijke rechter thuishoren in een "dictatoriaal regime".

Wilders.
Als het aan jou lag zou wilders stil in een hoekje zijn smoel moeten houden?

Rare ideeën heb jij van democratie.
pi_77596477
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:21 schreef Pool het volgende:

De rechtbank is niet gebonden aan uitspraken van het hof. Verder zullen in een eventueel hoger beroep naar ik aanneem andere raadsheren plaatsnemen in de zaak dan degenen die de 12 Sv-procedure hebben gedaan.
Ik stelde enerzijds, dat het Hof met haar vaststellingen aan het doel van de 12 Sv- procedure is voorbij geschoten. De rechter zou uiterste terughoudenheid moeten betrachten met zijn uitspraken over de haalbaarheid van het proces.
Anderzijds stelde ik dat er weliswaar een tijdelijk karakter aan de vaststellingen van het Hof zit, maar dat deze onmogelijk geen invloed zal hebben op de totale rechtsgang.
Het Hof heeft immers aan de uitlatingen van Geert Wilders een kwalificatie gehangen en gesteld dat de context van deze uitlatingen de strafbaarheid niet ontneemt.
Het lijkt mij dat er derhalve weinig ruimte is voor de strafrechter Geert Wilders vrij te spreken.

Daarnaast komt het hoger beroep bij datzelfde Hof terecht en het staat helemaal niet vast dat er andere raadsheren plaatsnemen in deze zaak. En let wel dat bovendien alle stukken in deze zaak in hoger beroep worden gewogen en beoordeeld door het Hof, dus ook de vaststellingen die zijn gedaan door het Hof in de 12 sv-procedure.
pi_77596641
Dan hebben we een wrakingsprocedure. Nog afgezien van het feit dat de kwalificaties van het Hof gewoon terzijde geschoven kunnen worden. De artikel 12 procedure is van een geheel andere aard en betreft een geheel andere beslissing dan de daadwerkelijke rechtszaak waarbij de criteria van strafbaarheid naar voren zullen komen. De kwalificaties van het Hof zijn niet het uitgangspunt van de rechtbank.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 3 februari 2010 @ 17:17:04 #295
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_77597643
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:46 schreef damian5700 het volgende:
Anderzijds stelde ik dat er weliswaar een tijdelijk karakter aan de vaststellingen van het Hof zit, maar dat deze onmogelijk geen invloed zal hebben op de totale rechtsgang.
Het Hof heeft immers aan de uitlatingen van Geert Wilders een kwalificatie gehangen en gesteld dat de context van deze uitlatingen de strafbaarheid niet ontneemt.
Het lijkt mij dat er derhalve weinig ruimte is voor de strafrechter Geert Wilders vrij te spreken.

Die ruimte is er volledig en die ruimte geeft het hof ook volledig en expliciet aan de rechtbank, zie onderstaande quote op rechtspraak.nl. Rechtbanken wijken in de praktijk ook vaak genoeg af van wat de hoven zeggen.
quote:
Overigens benadrukt het hof dat zijn oordeel in die zin een voorlopig karakter draagt, dat Wilders in deze beklagprocedure niet is veroordeeld. Het hof heeft uitsluitend beoordeeld of voldoende aanwijzingen - op het niveau van een redelijke verdenking - aanwezig zijn om een strafvervolging tegen Wilders in gang te zetten. Het is uiteindelijk aan de later oordelende strafrechter om in een openbaar strafproces de vraag te beantwoorden of er ruimte is voor een veroordeling en, zo ja, in welke mate.
quote:
Daarnaast komt het hoger beroep bij datzelfde Hof terecht en het staat helemaal niet vast dat er andere raadsheren plaatsnemen in deze zaak. En let wel dat bovendien alle stukken in deze zaak in hoger beroep worden gewogen en beoordeeld door het Hof, dus ook de vaststellingen die zijn gedaan door het Hof in de 12 sv-procedure.
Nee hoor, alleen de naar boven gekomen feiten worden meegewogen. De juridische beoordeling van die feiten gebeurt in hoger beroep altijd volledig opnieuw.

Overigens: als de rechtbank Wilders vrijspreekt, dan is het maar de vraag of er hoger beroep komt. Als het OM vrijspraak eist en de rechtbank spreekt vrij, dan gaat het OM normaliter niet in hoger beroep.
  woensdag 3 februari 2010 @ 17:37:15 #296
3542 Gia
User under construction
pi_77598430
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:51 schreef Montov het volgende:

[..]

Een burger mag net zomin als een politicus haatzaaien en beledigen. En de rechtbank gaat dus oordelen of de genoemde citaten van Wilders vallen onder haatzaaien of beledigen.
Dat snap ik, en daar ben ik het ook mee eens. Maar dan moeten ze het aspect dat hij tevens parlementarier is, ook buiten beschouwing laten. Dat bedoel ik. Als hij als burger berecht wordt, moet hij gezien worden als iedere andere burger. Zoals het bijvoorbeeld zou zijn als Jeroen Pauw die uitspraken zou hebben gedaan.

Een burger die in het openbaar uitspraken doet, die door sommigen als beledigend en haatzaaiend worden gezien.
pi_77598727
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:50 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ideologieen met een boek? Denk je dat Mein Kampf een soort bijbel van het nazisme is? Het idiote gedachtenkronkels van Hitler gelden weliswaar als leidraad voor vele nazi's, maar ook niet meer dan dat.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 3 februari 2010 @ 20:38:57 #298
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_77605568
Bram had vandaag bij de DWDD voor de verandering eens een goed mediaoptreden. Naar mijn mening dan hè, misschien dat anderen zijn sneren naar Anker en zijn boosheid naar Peter R. minder kunnen waarderen, maar ik vond hem wel goed.
pi_77605936
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:25 schreef Pool het volgende:

Dit opiniestuk in de Volkskrant is van hem: http://extra.volkskrant.n(...)j_hoofddoekenbrigade

Het zijn dus alledrie erg islamkritische deskundigen, dus goede keuze van Wilders om die op te roepen en ook goed van de rechtbank om die toe te laten.
Dus, als je kritiek hebt op de islam ben je een deskundige? Arabisten zijn geen Islam geleerden volgens mij, of vergis ik mij nou? Mevrouw Sultan is al niet eens een academicus maar een schrijfster, waarom is haar opinie rechtbankwaardig en die van mijn islamitische vriendin niet?
'
Je geeft zelf al het zwakke punt aan van deze verdediging, het zijn opinies, geen wetenschappelijke onderzoeken, die door deze personen worden geventileerd en als zodanig bewijzen die niet dat Wilders niet schuldig is aan haatzaaien.
  woensdag 3 februari 2010 @ 21:00:49 #300
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_77606590
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 20:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dus, als je kritiek hebt op de islam ben je een deskundige? Arabisten zijn geen Islam geleerden volgens mij, of vergis ik mij nou? Mevrouw Sultan is al niet eens een academicus maar een schrijfster, waarom is haar opinie rechtbankwaardig en die van mijn islamitische vriendin niet?
'
Je geeft zelf al het zwakke punt aan van deze verdediging, het zijn opinies, geen wetenschappelijke onderzoeken, die door deze personen worden geventileerd en als zodanig bewijzen die niet dat Wilders niet schuldig is aan haatzaaien.
Het hoeven ook geen onafhankelijke deskundigen te zijn hè. Dit zijn mensen die zijn voorgedragen door de verdediging. En opinies tellen ook in het strafproces, wanneer het om artikelen gaat waarin belangen worden afgewogen. Kijk, als het de vraag is of bepaald DNA van A of B is, dan benoemt het OM of de rechtbank zelf een onafhankelijk deskundige. Dat is een puur wetenschappelijke vraag.

Maar de vraag die nu voorligt, is welke belangen meewegen bij het evenwicht tussen enerzijds de strafbaarheid van haatzaaien en discriminatie en anderzijds de vrijheid van meningsuiting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')