CDA en PvdA zijn sinds de inval in Irak in 2003 geen millimeter tot elkaar gekomen. De oude discussie over de motieven van de inval woedt weer in alle hevigheid, ondanks een onafhankelijk onderzoek. Of dankzij, beter gezegd.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:33 schreef TheVulture het volgende:
Ben benieuwd of ze het debat gaan halen.... dat het kabinet struikelt daar ben ik ondertussen wel van overtuigd... heeft Balkie weer niet de eindstreep gehaald, wat toch ook een flink brevet van onvermogen is....
TerugVindPremierquote:
Them's fighting words.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:38 schreef remlof het volgende:
Net in EenVandaag:
PvdA-achterban wil nieuwe verklaring premier
Als premier Balkenende zijn standpunt over het rapport-Davids niet herziet vindt een meerderheid van de PvdA-achterban dat hun partij uit het kabinet moet stappen. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag.
Het onderzoek vond plaats onder ruim 2000 mensen die bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2006 stemden op de PvdA. Daarvan vindt 83 procent dat Balkenende met een nieuwe verklaring moet komen namens het gehele kabinet. De PvdA-top heeft die eis gisteren gesteld.
Als de premier dat niet doet vindt 66 procent dat de PvdA uit het kabinet moet stappen.
Een ruime meerderheid (74 procent) van de PvdA-achterban vindt dat premier Balkenende zelf zijn conclusies moet trekken uit het Irak-rapport en moet opstappen.
Ook de steun voor een parlementaire enquête is groot: drie op de vier PvdA-stemmers is voor.
bron: http://www.eenvandaag.nl/(...)nende_niet_toegeeft_
ZIt Boekestijn daar in de kast ofzo....quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:42 schreef themauster het volgende:
Arend Jan Boekestijn op twitter: Bos heeft verklaring van Balkenende van tevoren goedgekeurd. Er is dus sprake van verstoorde relatie Bos-Hamer. CDA wil breken
Dan kan Bos beter Hamer lozen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:42 schreef themauster het volgende:
Arend Jan Boekestijn op twitter: Bos heeft verklaring van Balkenende van tevoren goedgekeurd. Er is dus sprake van verstoorde relatie Bos-Hamer. CDA wil breken
quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:43 schreef TheVulture het volgende:
ZIt Boekestijn daar in de kast ofzo....
En Rouvoet zag deze consternatie het ook niet aankomen, dus hij heeft mijn inziens wel een punt.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:42 schreef themauster het volgende:
quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:43 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Richtmicrofoon.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:43 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan wat de achterban wil en op dit moment denk ik dat die het eerder eens zijn met standpunt Hamer inzake deze kwestie...quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:44 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dan kan Bos beter Hamer lozen.
Lijkt mij sterk dat het kabinet hierom zal vallen.
Erg sterk inderdaad.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:38 schreef Klopkoek het volgende:
De grap van Muiswinkel was gisteren wel treffend "als je een slecht rapport hebt blijf je meestal zitten"
Lijkt me juist een perfecte aangelegenheid voor de PvdA om met relatief weinig kleurscheuren uit het moeras dat Balkenende IV heet te komen. Kunnen ze met 20 à 30 zetels in de oppositie bekijken hoe de PVV er een potje van maakt (of, mocht de PVV niet in het kabinet komen, hoe andere partijen miljardenbezuinigingen doorvoeren). Dit is voor de PvdA hét moment om haar toekomst veilig te stellen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:44 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dan kan Bos beter Hamer lozen.
Lijkt mij sterk dat het kabinet hierom zal vallen.
Waarom gaan mensen klakkeloos op deze oorlogshitser en genocideverheerlijker af?quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:42 schreef themauster het volgende:
Oh als ik alles zou twitteren wat ik nu gehoord heb. Kabinet zou gelijk vallenquote:Op woensdag 13 januari 2010 18:47 schreef Arcee het volgende:
http://twitter.com/ajboekestijn
Nummer 1 nieuwssource op dit moment.
Komt allemaal wel goed dus.quote:Van Geel optimistisch na beraad in CDA-kring DEN HAAG - CDA-fractievoorzitter Pieter van Geel verwacht dat de coalitiepartijen uit de impasse rond de kwestie-Irak komen. „Op dit moment zijn er heel veel constructieve gesprekken. Ik heb er alle vertrouwen in dat we eruit komen”, zei hij woensdag na afloop van een overleg met de meeste CDA-bewindslieden en premier Jan Peter Balkenende.
Of het is een een-tweetje tussen Bos en Hamer om Balkenende pootje te lichten. Die staat nu voor lul, terwijl de PvdA kan scoren.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:44 schreef damian5700 het volgende:
[..]
En Rouvoet zag deze consternatie het ook niet aankomen, dus hij heeft mijn inziens wel een punt.
Zo'n machiavelliaan als jij juicht dit soort ruis inderdaad weer toequote:
Bos is daar denk ik te serieus voor. Hij meent denk ik dat het beter is om in het kabinet te blijven om zo de bezuinigingen te kunnen beïnvloeden.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:49 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Lijkt me juist een perfecte aangelegenheid voor de PvdA om met relatief weinig kleurscheuren uit het moeras dat Balkenende IV heet te komen. Kunnen ze met 20 à 30 zetels in de oppositie bekijken hoe de PVV er een potje van maakt (of, mocht de PVV niet in het kabinet komen, hoe andere partijen miljardenbezuinigingen doorvoeren). Dit is voor de PvdA hét moment om haar toekomst veilig te stellen.
Daar ben ik het mee eens hoor.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:49 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Lijkt me juist een perfecte aangelegenheid voor de PvdA om met relatief weinig kleurscheuren uit het moeras dat Balkenende IV heet te komen. Kunnen ze met 20 à 30 zetels in de oppositie bekijken hoe de PVV er een potje van maakt (of, mocht de PVV niet in het kabinet komen, hoe andere partijen miljardenbezuinigingen doorvoeren). Dit is voor de PvdA hét moment om haar toekomst veilig te stellen.
Ook in de oppositie zal de PvdA constructief moeten zijn willen ze niet herinnerd willen worden aan sinterklaas joop den uylquote:Op woensdag 13 januari 2010 18:49 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Zou Boekestijn het dan een keer bij het rechte eind hebben? Dat is hem in al die 8 jaar nog niet gebeurd als het over Irak ging.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:47 schreef Arcee het volgende:
http://twitter.com/ajboekestijn
Nummer 1 nieuwssource op dit moment.
Wat een boefje hequote:Op woensdag 13 januari 2010 18:49 schreef remlof het volgende:
[..]
Oh als ik alles zou twitteren wat ik nu gehoord heb. Kabinet zou gelijk vallen
about 4 hours ago from TweetDeck!
quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Bos is daar denk ik te serieus voor. Hij meent denk ik dat het beter is om in het kabinet te blijven om zo de bezuinigen te kunnen beïnvloeden.
Ik kan die kerel niet uitstaan op de een of andere manier.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:49 schreef remlof het volgende:
[..]
Oh als ik alles zou twitteren wat ik nu gehoord heb. Kabinet zou gelijk vallen
about 4 hours ago from TweetDeck!
Ach, het standaard-riedeltje 'sterkste schouders, zwaarste lasten' en 'de zwakkeren ontzien' doet het altijd goed bij de arbeidersklasse.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ook in de oppositie zal de PvdA constructief moeten zijn willen ze niet herinnerd willen worden aan sinterklaas joop den uyl
Klopt, hij is te idealistisch en te eerlijk (en dat vind ik ook goed van hem). Een echte realpolitiker had mijn plan zonder aarzeling uitgevoerd. Maar: je denkt toch niet dat dit kabinet nog gaat bezuinigingen? Over een klein jaar beginnen de verkiezingscampagnes al...quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Bos is daar denk ik te serieus voor. Hij meent denk ik dat het beter is om in het kabinet te blijven om zo de bezuinigen te kunnen beïnvloeden.
Zou kunnen, zeker als dat debat nog doorgaat.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:53 schreef Meddo het volgende:
is er vanavond nog spannende tv?
Nee, ik denk al vanaf gisteren dat Hamer eigenhandig heeft opgetreden en dat het daarom eg moeilijk is de gemoederen weer te laten bedaren.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:50 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Of het is een een-tweetje tussen Bos en Hamer om Balkenende pootje te lichten. Die staat nu voor lul, terwijl de PvdA kan scoren.
Genocide is lekker. Is Boekestijn en Van Anraat vriend Bolkestein ook goed in.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:53 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ach, het standaard-riedeltje 'sterkste schouders, zwaarste lasten' en 'de zwakkeren ontzien' doet het altijd goed bij de arbeidersklasse.
quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:54 schreef Klopkoek het volgende:
Moet je eens zien hoeveel twitteraars op Boekestijn serieus in gaan
Tot zover de geloofwaardigheid van Boekesteijn...quote:# BREKEND NIEUWS: Davids wordt platgebeld door Volkenrechtsgeleerden die wel menen dat mandaat toereikend was 5 minutes ago from web
# Aanvulling, ook de jongens van Zembla geven de pijp aan Maarten. Indrukwekkend he dat zelfreinigend vermogen van de journalistiek 7 minutes ago from web
# BREKEND NIEUWS journalisten van Argos treden af. Ons land heeft geen militaire steun verleend. Moedig he 10 minutes ago from web
CDA zal wel een parlementaire enquête cadeau willen doen om de PvdA nog wat langer vast te houden. Hopelijk trapt de PvdA daar niet in.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Bos is daar denk ik te serieus voor. Hij meent denk ik dat het beter is om in het kabinet te blijven om zo de bezuinigingen te kunnen beïnvloeden.
Kom op zeg. Zoiets stemt men toch wel af met elkaar? Hamer kwam pas met een reactie nadat Balkenende had gereageerd. We zullen het wrs. nooit weten maar de PvdA beweert dus dat Balkenende een andere verklaring voor las dan de verklaring die zij onder ogen kregen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:54 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Nee, ik denk al vanaf gisteren dat Hamer eigenhandig heeft opgetreden en dat het daarom eg moeilijk is de gemoederen weer te laten bedaren.
Boekestijn zegt dat het volkenrecht niet heilig is, dat er ook andere gronden kunnen zijn om oorlog te voeren. Doe niet zo opportunistisch man. De VVD heeft van het begin gewild dat we de VS hoe dan ook steunen en zelfs militair mee zouden doen. Als je dat gewoon van het begin af aan communiceert, dat je graag oorlogje wilt voeren, dan ben je gewoon geloofwaardig. Of je het er mee eens bent is iets anders.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:55 schreef Sloggi het volgende:
[..]
[..]
Tot zover de geloofwaardigheid van Boekesteijn...
Als je dat nog steeds vindt... het is ieders goed recht... het is ook ieders goed recht om het er niet mee eens te zijn maar je verliest daarmee niet je geloofwaardigheid.quote:Gerrit Zalm (VVD): 'De calculerende dictator uit Bagdad heeft met minimale concessies maximale verdeeldheid kunnen creëren. De VVD is het oneens met het kabinet dat Nederland geen actieve militaire bijdrage zal leveren aan militaire operaties inzake Irak. De VS politiek steunen maar militair boycotten is hypocriet. Het is salonsolidariteit. Deze halfslachtige en halfbakken opstelling lijkt de vrucht te zijn van de voortslepende kabinetsformatie. Als een toekomstig CDA/PvdA-kabinet problemen zo oplost, voorspelt dat weinig goeds.'
Nee hoor, dat doet Hamer niet. PvdA heeft geleerd in de laatste jaren. Er is echt wel meer aan de hand.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:54 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Nee, ik denk al vanaf gisteren dat Hamer eigenhandig heeft opgetreden en dat het daarom eg moeilijk is de gemoederen weer te laten bedaren.
Dat is sowieso een gefrustreerd mannetje in mijn ogen. Roept te vaak domme dingen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:59 schreef One_of_the_few het volgende:
AJB is op twitter de weg een beetje kwijt. frustratie?
En ja hoor, daar is het. Het lijkt erop alsof we zo gaan beginnenquote:Op woensdag 13 januari 2010 19:01 schreef ARR-I het volgende:
Dacht dat er rond 19:00 (nu dus) uitsluitsel zou komen over het debat. Even Pol24 in de gaten houden
Ahh daar gaan we al!
Die zijn net live vanuit te kamer. Hopelijk begint het debat dan binnen afzienbare tijd.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:01 schreef ARR-I het volgende:
Dacht dat er rond 19:00 (nu dus) uitsluitsel zou komen over het debat. Even Pol24 in de gaten houden
quote:Op woensdag 13 januari 2010 18:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Boekestijn zegt dat het volkenrecht niet heilig is, dat er ook andere gronden kunnen zijn om oorlog te voeren. Doe niet zo opportunistisch man. De VVD heeft van het begin gewild dat we de VS hoe dan ook steunen en zelfs militair mee zouden doen. Als je dat gewoon van het begin af aan communiceert, dat je graag oorlogje wilt voeren, dan ben je gewoon geloofwaardig. Of je het er mee eens bent is iets anders.
Grondwet van het Koninkrijk der Nederlanden.quote:Art. 90
De regering bevordert de ontwikkeling van de internationale rechtsorde.
quote:Wint Balkenendes stijfkoppigheid het van intellectueel fatsoen?
De premier winkelde heel selectief in het rapport van de commissie-Davids. Dat schrijft Ruud Koole, hoogleraar politicologie aan de Universiteit Leiden, vandaag in NRC Handelsblad.
Hij vreest dat Balkenendes stijfkoppigheid het gaat winnen van intellectueel fatsoen. De oud-PvdA-voorzitter verwijt de CDA-leider dat hij de opvattingen van de commissie afdoet als meningen. De minister-president neemt de onafhankelijke commissie niet serieus, vindt Koole. En daarmee komt ook zijn partij in de problemen, want de premier spreekt namens een kabinet waar de PvdA onderdeel van is.
Dat moet worden rechtgezet, meent hij. “Het kabinet moet nu een brief naar de Kamer opstellen, waarin alle ministers zich kunnen vinden. Het beste zou zijn wanneer het kabinet het rapport volledig omarmt en daaruit lessen trekt voor de toekomst.” Koole kan zich ook voorstellen dat het kabinet een ‘agree to disagree’ sluit, een motivering waarom de regering het oneens is over bepaalde conclusies van het rapport.
Koole acht een groot Kamerdebat onvermijdelijk. “Pas dan moeten door het parlement politieke conclusies worden getrokken. Eén daarvan zou kunnen zijn dat er alsnog tot een parlementaire enquête wordt besloten.”
Dan gaan we nu echt beginnen!quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:01 schreef TheArt het volgende:
[..]
En ja hoor, daar is het. Het lijkt erop alsof we zo gaan beginnen
Link?quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:01 schreef TheArt het volgende:
[..]
En ja hoor, daar is het. Het lijkt erop alsof we zo gaan beginnen
Spoeddebat dan maar, geen brief nodig!quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:05 schreef Citizen.Erased het volgende:
Zoals ik al dacht, ze hebben de brief nog niet klaar. Onacceptabel voor de partijen gok ik zo.
20:30 moet de brief komenquote:Op woensdag 13 januari 2010 19:06 schreef ARR-I het volgende:
[..]
Spoeddebat dan maar, geen brief nodig!
En ze weten ook niet wanneer wel...quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:05 schreef Citizen.Erased het volgende:
Zoals ik al dacht, ze hebben de brief nog niet klaar. Onacceptabel voor de partijen gok ik zo.
http://nos.nl/nieuws/live/politiek24/quote:
Ja dat is helaas wel waarquote:Op woensdag 13 januari 2010 19:11 schreef ARR-I het volgende:
[..]
Jawel hoor, slechts 30 zetels nodig voor een spoedje
snel aangepastquote:
Hier ga ik ook altijd goed voor zitten. Volg het normaal altijd wel, maar zo'n live-uitzending over een dergelijke onderwerp is toch het mooiste. Heb eigenlijk tentamens maar het landsbelang staat natuurlijk voorop.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:13 schreef Horloge het volgende:
Dit zijn de leukste dingen van de politiek.![]()
(Hoewel ik een debat Engelse stijl nóg mooier vind.)
Verwijs ik jou door naar pagina 116voor de toenmalige positie en pagina 156 voor de lange traditie op het punt van Atlantische solidariteit, iets wat vooral voor de rechterzijde van belang is.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:02 schreef Sloggi het volgende:
[..]
[..]
Grondwet van het Koninkrijk der Nederlanden.
Toch ga ik vanavond naar de tu om te studeren. Laptop heb ik daarvoor nodig en er is internet dus..quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:14 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Hier ga ik ook altijd goed voor zitten. Heb eigenlijk tentamens maar het landsbelang staat natuurlijk voorop.
Als het kabinet vannacht om 4 uur klapt en je ziet het live, dan is dat iets wat je nooit meer vergeet natuurlijk. Dan is het geoorloofd om een onvoldoende te halen. (Heb ik ook weer een excuus om niet aan het leren te gaanquote:Op woensdag 13 januari 2010 19:14 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Hier ga ik ook altijd goed voor zitten. Heb eigenlijk tentamens maar het landsbelang staat natuurlijk voorop.
Heb je zijn foto op twitter gezien? Knappe fotograaf die hem er zo opgekregen heeft. Die man is zo ongelooflijk ijdel, daarom hoort hij zichzelf ook zo graag praten, en daarom gaan meteen alle sluizen open als hij een camera ziet, of een enkele toehoorder, of hij kan twitteren...quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:00 schreef Citizen.Erased het volgende:
Dat is sowieso een gefrustreerd mannetje in mijn ogen. Roept te vaak domme dingen.
Debat begint om 9 uur.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:11 schreef Citizen.Erased het volgende:
Weer geschorst. 20:30 is de brief hopelijk klaar en dan het debat
Dat zijn tenminste honderdduizenden mensenlevens waar Balkenende geen schuld aan heeft.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:16 schreef JohnLocke het volgende:
Maarja, terwijl wij hier allemaal handenwrijvend wachten is het echte nieuws natuurlijk dat de aardbeving in Haïti mogelijk honderdduizenden levens heeft gekost.
Die foto was me nog niet opgevallenquote:Op woensdag 13 januari 2010 19:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Heb je zijn foto op twitter gezien? Knappe fotograaf die hem er zo opgekregen heeft. Die man is zo ongelooflijk ijdel, daarom hoort hij zichzelf ook zo graag praten, en daarom gaan meteen alle sluizen open als hij een camera ziet, of een enkele toehoorder, of hij kan twitteren...
Afghanistan had te maken met internationale en transatlantische solidariteit. Inzake Irak heeft onze regering niet onafhankelijk (genoeg) nagedacht en politieke belangen voor de korte termijn boven politieke belangen voor de lange termijn én boven morele belangen gesteld.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Verwijs ik jou door naar pagina 116voor de toenmalige positie en pagina 156 voor de lange traditie op het punt van Atlantische solidariteit, iets wat vooral voor de rechterzijde van belang is.
http://download.onderzoek(...)t_commissie_irak.pdf
Ik denk dat het landsbelang meer gediend is met een voldoendequote:Op woensdag 13 januari 2010 19:14 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Hier ga ik ook altijd goed voor zitten. Volg het normaal altijd wel, maar zo'n live-uitzending over een dergelijke onderwerp is toch het mooiste. Heb eigenlijk tentamens maar het landsbelang staat natuurlijk voorop.
We don't carequote:Op woensdag 13 januari 2010 19:16 schreef JohnLocke het volgende:
Maarja, terwijl wij hier allemaal handenwrijvend wachten is het echte nieuws natuurlijk dat de aardbeving in Haïti mogelijk honderdduizenden levens heeft gekost.
Goed puntquote:Op woensdag 13 januari 2010 19:16 schreef JohnLocke het volgende:
Maxime Verhagen heeft 2 mensen gestuurd om Nederlanders te zoekenquote:
Eerst de brief maar eens afwachten. Ben benieuwd of die er gaat komen en wat de inhoud zal zijn.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:24 schreef JoaC het volgende:
NIET OM 20.30 MAAR 21.00 DEBAT, 20.30 moet brief er zijn.
Als ze er niet uitkomen is er geen debat meer nodig. Dan kunnen we over een paar maanden stemmen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:23 schreef ARR-I het volgende:
Ben benieuwd wat voor gek debat dat wordt als er geen eenduidige brief komt
Balkenende en Bos die elkaar gaan tegenspreken enzo
twee verkiezingen achter elkaar dus.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:25 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als ze er niet uitkomen is er geen debat meer nodig. Dan kunnen we over een paar maanden stemmen.
Maar dat lijkt me best lastig om hier binnen nu en een uur nog uit te komen...quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:25 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als ze er niet uitkomen is er geen debat meer nodig. Dan kunnen we over een paar maanden stemmen.
Liever zij dan ik, dat weet ik wel. Balkenende moet zijn woorden terugnemen, de PvdA zal niet met minder genoegen nemen (deze keer).quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:26 schreef ARR-I het volgende:
[..]
Maar dat lijkt me best lastig om hier binnen nu en een uur nog uit te komen...
Nee dan is het kabinet niet gevallen, maar dan gaan ze wel hele lastige vragen van de oppositie krijgen waar ze nog geen gemeenschappelijk antwoord op hebbenquote:Op woensdag 13 januari 2010 19:28 schreef One_of_the_few het volgende:
Is het kabinet eigenlijk gevallen als ze niet voor half 9 een brief hebben?
Praktisch dan he. er zullen nog wel oplossingen zijn, maar eigenlijk...
Behalve als het CDA bewijs heeft dat Bos de verklaring zoals opgelezen goed heeft gekeurd.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:28 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Liever zij dan ik, dat weet ik wel. Balkenende moet zijn woorden terugnemen, de PvdA zal niet met minder genoegen nemen (deze keer).
en dan blijft dan voorlopig zo als ze in Den Haag termijnen vol gaan makenquote:Op woensdag 13 januari 2010 19:26 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
twee verkiezingen achter elkaar dus.
*hoopt*quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:29 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee dan is het kabinet niet gevallen, maar dan gaan ze wel hele lastige vragen van de oppositie krijgen waar ze nog geen gemeenschappelijk antwoord op hebben
Bos zal niets hebben ondertekend mag ik aannemen. Wat voor bewijs kan er zijn?quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:30 schreef ARR-I het volgende:
[..]
Behalve als het CDA bewijs heeft dat Bos de verklaring zoals opgelezen goed heeft gekeurd.
Ook interessant zijn pagina 70 en 71. Over de publieke opinie toentertijd. Grote delen van Nederland waren er van overtuigd dat Irak MWD's had.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:21 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Afghanistan had te maken met internationale en transatlantische solidariteit. Inzake Irak heeft onze regering niet onafhankelijk (genoeg) nagedacht en politieke belangen voor de korte termijn boven politieke belangen voor de lange termijn én boven morele belangen gesteld.
Ik vind de verhoging van de AOW naar 67 best, ik vind de versoepeling van het ontslagrecht oké. Maar wat mij betreft kan Balkenende zijn biezen pakken naar aanleiding van dit rapport.
Ja duh, dankzij die valse verklaringen van Bush, Blair en Balkenende (de drie B'squote:Op woensdag 13 januari 2010 19:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ook interessant zijn pagina 70 en 71. Over de publieke opinie toentertijd. Grote delen van Nederland waren er van overtuigd dat Irak MWD's had.
Nee, de oppositie (en de CU geloof ik) wil de brief voor half 9.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:35 schreef Monidique het volgende:
Is er nog wat serieus aan de hand -ik heb weinig gevolgd- of het gebruikelijke circus? De PvdA wil die brief voor half negen? In die brief moet de premier dan zijn standpunt 'verbeteren'? En als dat niet lukt, dan gaat de PvdA heel boos zijn en... boos kijken?
Neuh, van de oppositie kan het ook zonder brief. Maar aangezien de regeringspartijen nog altijd de brief willen voorafgaand aan het debat verbindt de oppositie daar de tijdslimiet aan van half 9. En anders zullen ze wel beginnen zonder brief.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:37 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee, de oppositie (en de CU geloof ik) wil de brief voor half 9.
Ja, maar uiteindelijk ben je toch afhankelijk van de coalitie, wat er ook gebeurt.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:37 schreef TheVulture het volgende:
Op dit soort momenten lijkt het me heerlijk om in de oppositie te zitten... lekker prijsschieten
Klinkt niet erg dreigend.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:39 schreef TheArt het volgende:
[..]
Neuh, van de oppositie kan het ook zonder brief. Maar aangezien de regeringspartijen nog altijd de brief willen voorafgaand aan het debat verbindt de oppositie daar de tijdslimiet aan van half 9. En anders zullen ze wel beginnen zonder brief.
Jawel, want Balkenende en het CDA houden vast aan de eerste verklaring, terwijl de PvdA bloed wil zien.quote:
Ik denk alleen de PvdA-fractie, met Hamer voorop.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:43 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Jawel, want Balkenende en het CDA houdt vast aan de eerste verklaring, terwijl de PvdA bloed wil zien.
Wat niet in het rapport staat volgens mij maar wel zo is was dat Nederland, de publieke opinie, sowieso een pro-VS land was. De steun voor aanvalluhhh was hier veel groter dan elders, en dan vooral onder mensen van de midenpartijen, liberaal-rechtse partijen en de LPF.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:34 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ja duh, dankzij die valse verklaringen van Bush, Blair en Balkenende (de drie B's). De MIVD en AIVD waren zelf veel genuanceerder op basis van dezelfde informatie als de buitenlandse diensten hadden.
Win/win situatie voor het CDA en mocht het balkie de kop kosten kan er weer eens een kroonprinsenstrijd beginnenquote:Op woensdag 13 januari 2010 19:43 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Jawel, want Balkenende en het CDA houdt vast aan de eerste verklaring, terwijl de PvdA bloed wil zien.
Dan hebben ze toch alsnog een probleem. Zonder steun van de PvdA-fractie in de kamer hebben ze geen meerderheid en dat hebben ze tot nu toe bij elk probleem, waar het ook over ging, wel gehad. Toen bleven de CDA, PvdA en CU-fracties in de kamer staan achter het kabinet.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:45 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik denk alleen de PvdA-fractie, met Hamer voorop.
Ondertekend door de regering, dat is een verschil.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:43 schreef Krambo het volgende:
Als er wel een brief komt, ondertekend door de coalitiepartijen, komt er dan alsnog een debat?
Dat heeft dan toch niet zo heel veel zin meer? Of snap ik het nou niet meer?
Dat betwijfel ik. Ik was in ieder geval bijzonder sceptisch, maar ik heb geen cijfers over de rest van Nederland. Maar goed het standpunt van het kabinet is ook dat wat betreft oorlogsvoering steun van de bevolking gewenst is, niet noodzakelijk. Dus wat dat betreft is het niet heel relevant, zeker niet als we het over de besluitvorming hebben.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat niet in het rapport staat volgens mij maar wel zo is was dat Nederland, de publieke opinie, sowieso een pro-VS land was. De steun voor aanvalluhhh was hier veel groter dan elders, en dan vooral onder mensen van de midenpartijen, liberaal-rechtse partijen en de LPF.
Er is nu toch ook topoverleg tussen Hamer en Bos. De kou moet simpelweg uit de lucht.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:47 schreef TheArt het volgende:
[..]
Dan hebben ze toch alsnog een probleem. Zonder steun van de PvdA-fractie in de kamer hebben ze geen meerderheid en dat hebben ze tot nu toe bij elk probleem, waar het ook over ging, wel gehad. Toen bleven de CDA, PvdA en CU-fracties in de kamer staan achter het kabinet.
Het wordt in ieder geval leuk om te kijken wat er vanavond gaat gebeuren, al verwacht ik dat het een muis baart.
Wie is er naast Verhagen nog meer een kroonprins dan?quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:46 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Win/win situatie voor het CDA en mocht het balkie de kop kosten kan er weer eens een kroonprinsenstrijd beginnen
Van Geelquote:Op woensdag 13 januari 2010 19:48 schreef freako het volgende:
[..]
Wie is er naast Verhagen nog meer een kroonprins dan?
Van Geel is hooguit Prins carnaval. Dit komt goed uit, want hij ambieert de post van CvK in Noord-Brabant.quote:
Ik vind het wel heel relevant, met het legertje leunsteulministers in dit land. Het is een les voor ons allen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:47 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Ik was in ieder geval bijzonder sceptisch, maar ik heb geen cijfers over de rest van Nederland. Maar goed het standpunt van het kabinet is ook dat wat betreft oorlogsvoering steun van de bevolking gewenst is, niet noodzakelijk. Dus wat dat betreft is het niet heel relevant, zeker niet als we het over de besluitvorming hebben.
Van Geel is incompetent, en dat weten ze bij het CDA ook. Juist daarom is hij fractievoorzitter, hij hoeft de partijlijn maar te volgen. Verhagen zal tussenpaus worden, Eurlings wordt op het moment klaargestoomd.quote:
Oei, dan heeft ie een probleem. Noord-Brabant heeft pas net 3 maanden een nieuwe CdK.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:50 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Van Geel is hooguit Prins carnaval. Dit komt goed uit, want hij ambieert de post van CvK in Noord-Brabant.
welke commentaren?quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vind het wel heel relevant, met het legertje leunsteulministers in dit land. Het is een les voor ons allen.
Lees het eens. Sommige dinge, zoals commentaren van Paul Scheffer en Leon de Winter komen nu lachwekkend over.
God ja, dat was een bizar verhaal. Ik heb nooit begrepen wat Van Rij bezielde.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:00 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
aangezien het toch nog meer dan een halfuur duurt voordat het debat begint, is deze andere tijden hoe balkie CDA lijsttrekker werd wel interessant:
http://geschiedenis.vpro.(...)leveringen/42740431/
De voorbeschouwing is begonnen (NOS Journaal).quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:01 schreef freako het volgende:
[..]
God ja, dat was een bizar verhaal. Ik heb nooit begrepen wat Van Rij bezielde.
Het debat begint toch pas om 21.00 uur?
Ik weet het. Hij was in de race, dus het zal nu wel een mooie burgervaderspost van een Brabantse gemeente worden, veronderstel ik.quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:54 schreef freako het volgende:
[..]
Oei, dan heeft ie een probleem. Noord-Brabant heeft pas net 3 maanden een nieuwe CdK.
Pagina 61 tot 72 van het rapport zijn interessant. Eerste paar pagina's gaan over de pundits zoals Leon de Winter, Paul Scheffer etc. wat die er allemaal van vonden en daarna gaan ze in op de opinie van de nederlandse bevolking. De Nederlandse bevolking was toentertijd, in het post-fortuyn klimaat, weldegelijk eerder dan andere landen bereid tot geweld en angstig voor de mogelijkheid dat saddam massavernietingsspeeltjes zou hebben.quote:
thanks. ik heb het hele rapport nog niet gelezen. ga dit onthouden om door te nemen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Pagina 61 tot 72 van het rapport zijn interessant. Eerste paar pagina's gaan over de pundits zoals Leon de Winter, Paul Scheffer etc. wat die er allemaal van vonden en daarna gaan ze in op de opinie van de nederlandse bevolking. De Nederlandse bevolking was toentertijd, in het post-fortuyn klimaat, weldegelijk eerder dan andere landen bereid tot geweld en angstig voor de mogelijkheid dat saddam massavernietingsspeeltjes zou hebben.
scheffer heb ik altijd ook als neocon gezien.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:09 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
thanks. ik heb het hele rapport nog niet gelezen. ga dit onthouden om door te nemen.
Scheffer heb ik hoog zitten, de winter niet.
quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
scheffer heb ik altijd ook als neocon gezien.
Tilburg is nog vrij.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:05 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik weet het. Hij was in de race, dus het zal nu wel een mooie burgervaderspost van een Brabantse gemeente worden, veronderstel ik.
http://www.trouw.nl/krant(...)E_5_en_6.html?part=5quote:Beseft u dat de gevolgen, als Saddam aan de macht blijft met zijn massavernietigingswapens, voor u zijn? De mogelijke oorlog met Saddams leger heeft gruwelijke gevolgen. De vrede met hem ook. De mensheid staat aan het begin van de gevaarlijkste periode uit haar geschiedenis. Massavernietigingswapens dreigen door onverantwoordelijke regiems als die van Saddam Hoessein en Kim Jong-il in handen van de haatzaaiers te vallen. De vrede die u zoekt, zult u met uw pacificerende moralisme nooit vinden.
Ja, met zijn islam-bashen en militaire interventies. Daarop was zijn argumentatie ook op gebaseerd: 'ik zal maar de VS steunen als ik jullie was want zonder de VS bestaat morgen de democratie niet meer'. Dat, in een notendop.quote:
Ik niet. In het immigratiedebat vind ik hem erg goed. Terug naar de basis. Rechtspraak en rechtsgelijkheid.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
scheffer heb ik altijd ook als neocon gezien.
Het nederlandse volk is al lang niet meer tolerant en vrijdenkend. Vraag me af wanneer het dat wel was. We hebben toch altijd een volgzaam karakter gehad.quote:maarja, Balkie krijgt weer de schuld maar de nederlandse bevolking leert er zelf weer helemaal niks van. Toentertijd was ik nl. ook voor de oorlog
Ik vind die Van Geel echt de sufste drol van Den Haag.:')quote:Op woensdag 13 januari 2010 19:52 schreef Sloggi het volgende:
Van Geel is incompetent, en dat weten ze bij het CDA ook. Juist daarom is hij fractievoorzitter, hij hoeft de partijlijn maar te volgen. Verhagen zal tussenpaus worden, Eurlings wordt op het moment klaargestoomd.
de trouwste dienaar van de coalitie, hij lult echt alles recht wat krom isquote:Op woensdag 13 januari 2010 20:30 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik vind die Van Geel echt de sufste drol van Den Haag.:')
Nog wel, over 20 jaar als alle verstokte CDA'ers dood zijn niet meer.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:30 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
Mensen stemmen CDA omdat ze weten waar ze aantoe zijn, dat daar zo nu een dan een leugentje om bestwil tussen zit zal de gemmiddelde gelovige of agrarier niet hoog opvatten, en daarmee behouden ze een stuk of 25 zetels, ongeacht ze nou campagne voeren of niet.
En over vele jaren krijgt hij de beloning voor zijn trouwe geploeter: Weer een departement of een veel te grote stad die met een volledig incompetente minister of burgermeerster zit opgescheept.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:31 schreef rubbereend het volgende:
[..]
de trouwste dienaar van de coalitie, hij lult echt alles recht wat krom is
Touché.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:35 schreef rubbereend het volgende:
KAnt: bij de oorlog van Irak waren ze er in 45 minuten uit
Het gaat imo verder dan de vraag aan wie je de macht toe vertrouwd. 'De bevolking' mag imo ook wat kritischer kijken naar hoe zij tot een mening komen. Hoe ze zich laten leiden door emotionele drogredenen ('zonder de VS geen democratie', 'moslimlanden zijn terreurlanden', 'we zitten niet veilig hier'). Zoals ik al zei kent het land vele leunstoelministers. Het betekent niet dat het een pro-VS oriëntatie uit sluit (in beginsel heb ik die ook) maar ik heb het dan over de kinderlijke wijze waarop een hele bevolking een beetje misleid kan worden.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:26 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik niet. In het immigratiedebat vind ik hem erg goed. Terug naar de basis. Rechtspraak en rechtsgelijkheid.
[..]
Het nederlandse volk is al lang niet meer tolerant en vrijdenkend. Vraag me af wanneer het dat wel was. We hebben toch altijd een volgzaam karakter gehad.
Ik vind dat JP nooit capabel is geweest als premier. En ja, het Nederlandse volk heeft hem elke keer herkozen. Die fout ligt inderdaad bij de bevolking in zijn algemeenheid. Verantwoordelijkheden worden afgeschoven en hierin is het CDA de grootste kampioen. Ze creëren altijd een beeld dat ze betrouwbaar zijn en eerlijk.
De sorry cultuur beheersen ze tot in de puntjes. De laatste tijd zijn ze ook erg goed in de schuld bij andere partijen te leggen. Net of zij goed zijn en de andere partijen draaien, liegen etc. Op de een of andere manier kan ik het van het CDA dit erg slecht hebben. En dat komt vooral denk ik doordat het vrij duidelijk is, maar ze elke keer weer de macht krijgen. En daar is het volk verantwoordelijk voor. Is het dan zo moeilijk ze uit de macht te houden?
1/3 van de mensen onder 24 jaar stemden in 2006 op het CDA.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:31 schreef Codiac het volgende:
[..]
Nog wel, over 20 jaar als alle verstokte CDA'ers dood zijn niet meer.
En even verder: denken jullie dat we nog een debat krijgen vanavond? Hier staat iig Politiek 24 aan voor het geval dat
Hij komt maar gewoon, met of zonder brief (hoe moeilijk kan het zijn?), en hij legt maar verantwoording af met zijn kabinet en laat weten hoe men er tegenaan kijkt. Balkenende heeft het nu lang genoeg uitgesteld, hij gaat nu echt met de billen bloot.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:36 schreef Horloge het volgende:
[..]
Touché.
Volgens Wilders is het kabinet al weg. Van Der Staaij heeft wel een punt, waarom JP naar de kamer laten komen zodat hij kan melden dat er niets te melden valt.
& CDAquote:Op woensdag 13 januari 2010 20:38 schreef TheArt het volgende:
Sjonge jonge wat een slap zooitje bij de PvdA.
De regering zal wel gek zijn ook, Tweede Kamer staat als hongerige wolven te wachten. Nachtje slapen scheelt vast.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:39 schreef Krambo het volgende:
Nou er gaat dus helemaal niks gebeuren vanavond denk ik
quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:38 schreef TheArt het volgende:
Sjonge jonge wat een slap zooitje bij de PvdA.
Ze zijn nog niet eens begonnenquote:Op woensdag 13 januari 2010 20:40 schreef heiden6 het volgende:
Ik had wel iets harders verwacht van Halsema en Pechtold, wat een soft gedoe.
Wat is een debat waard zonder standpunt van een kabinet? Dat gaat bij sommigen er blijkbaar niet in.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:40 schreef heiden6 het volgende:
Ik had wel iets harders verwacht van Halsema en Pechtold, wat een soft gedoe.
Het kabinet heeft meer dan genoeg tijd gehad om een standpunt te formuleren, kom op zeg.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat is een debat waard zonder standpunt van een kabinet? Dat gaat bij sommigen er blijkbaar niet in.
Het is hier geen dictatuurquote:Op woensdag 13 januari 2010 20:42 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het kabinet heeft meer dan genoeg tijd gehad om een standpunt te formuleren, kom op zeg.
Arrogantie ten top, Balkenende denkt echt dat hij alles kan maken.
Yep.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:40 schreef Arcee het volgende:
[..]
De regering zal wel gek zijn ook, Tweede Kamer staat als hongerige wolven te wachten. Nachtje slapen scheelt vast.
Misschien is het allemaal wel een stuk minder chaos dan de mensen die niet bij de besprekingen zitten ervan maken.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:43 schreef Perrin het volgende:
Best pijnlijk eigenlijk, deze chaos in de kamer.
Wat is dat nu weer voor inhoudsloze respons, lul niet zo slap.quote:
Deed me denken aan Phoenix Wright, dat Nintendo DS rechtbank spelletje. Kenners zullen snappen wat ik bedoel.quote:
Ik ga vast een uurtje liggen, daarna ga ik met chips en cola bij de tv zitten.quote:
En pas om 22:00 debatquote:
Wat is moeilijk aan het woord coalitie?quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:44 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wat is dat nu weer voor inhoudsloze respons, lul niet zo slap.
Ook het geduld van de PvdA-fractie raakt een keer op.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat is moeilijk aan het woord coalitie?
clientquote:Op woensdag 13 januari 2010 20:40 schreef Klopkoek het volgende:
'Indicatie', alsof ze over een patient praten.
Kamer moet met zichzelf maar gaan debatteren, zonder ministers. Maar Balkenende erbij halen zonder verklaring is nutteloosquote:Op woensdag 13 januari 2010 20:45 schreef rubbereend het volgende:
Het kabinet heeft deze onduidelijkheid zelf geschapen en nu moet de 2e kamer maar wachten? Had Balkenende gisteren maar een fatsoenlijke reactie moeten geven
Ik wilde net zeggen: die doet het goed de laatste tijd. Helder, duidelijk en lijkt de positie van Samsom te verdringen in hiërarchie.quote:
Met wie gaan ze dan debateren? CDA kamerleden?quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kamer moet met zichzelf maar gaan debatteren, zonder ministers. Maar Balkenende erbij halen zonder verklaring is nutteloos
Kan hij komen uitleggen wat er aan de hand is, mag hij open kaart komen spelen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kamer moet met zichzelf maar gaan debatteren, zonder ministers. Maar Balkenende erbij halen zonder verklaring is nutteloos
JOh, in maart vorig jaar waren er crisis besprekingen. Die duurde 3 weken. Ook dat vond de kamer te lang. Nu gaat opportunist Rutte mekkeren over 24 uur. Voor een parlement duurt het altijd te lang. Het gaat ze om de 15 minutes of fame.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:46 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ook het geduld van de PvdA-fractie raakt een keer op.
Zijn verklaring van gisteren telt niet meer?quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Yeah, right. Dat gaat echt niet meer door vanavond.quote:
De MP en beide vice-premiers moeten verplicht aanwezig zijn bij een spoeddebat dat hen aangaat.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:47 schreef ErikT het volgende:
[..]
Met wie gaan ze dan debateren? CDA kamerleden?
Bijvoorbeeldquote:Op woensdag 13 januari 2010 20:47 schreef ErikT het volgende:
[..]
Met wie gaan ze dan debateren? CDA kamerleden?
Klopt.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:49 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
De MP en beide vice-premiers moeten verplicht aanwezig zijn bij een spoeddebat dat hen aangaat.
Volgens Kant welquote:Op woensdag 13 januari 2010 20:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
Yeah, right. Dat gaat echt niet meer door vanavond.
Nutteloos wil ik niet zeggen, want hij kan dan perfect uitleggen waarom het allemaal zo lang duurt. En niet mekkeren dat er in het verleden wel eens langer gewacht moest worden op een verklaring, want dat slaat als een tang op een varken.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Geloof je het echt? Dat frustreert een oplossing alleen maar meer. Balkenende zal niet verder gaan dan nietszeggende teksten.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:48 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Kan hij komen uitleggen wat er aan de hand is, mag hij open kaart komen spelen.
Wat als ze er morgen nog niet uit zijn? Krijgen ze dan de tijd tot overmorgen?
Kant heeft zelf al bijna genoeg zetels voor een spoeddebatquote:
Het laat zich misleiden. Het wordt misleid en laat zich misleiden.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het gaat imo verder dan de vraag aan wie je de macht toe vertrouwd. 'De bevolking' mag imo ook wat kritischer kijken naar hoe zij tot een mening komen. Hoe ze zich laten leiden door emotionele drogredenen ('zonder de VS geen democratie', 'moslimlanden zijn terreurlanden', 'we zitten niet veilig hier'). Zoals ik al zei kent het land vele leunstoelministers. Het betekent niet dat het een pro-VS oriëntatie uit sluit (in beginsel heb ik die ook) maar ik heb het dan over de kinderlijke wijze waarop een hele bevolking een beetje misleid kan worden.
Dat was crisis omdat de omstandigheden zodanig waren dat het regeerakkoord moest worden opengebroken. Hier heeft een lid van het kabinet ernstig gefaald en moet daarvoor verantwoording afleggen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
JOh, in maart vorig jaar waren er crisis besprekingen. Die duurde 3 weken. Ook dat vond de kamer te lang. Nu gaat opportunist Rutte mekkeren over 24 uur. Voor een parlement duurt het altijd te lang. Het gaat ze om de 15 minutes of fame.
Dus dan kan het niet, wat je zegt.quote:
Echt wel, dan maar zonder brief, zoals Kant al zei.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
Yeah, right. Dat gaat echt niet meer door vanavond.
Maar juist vanwege de voorgeschiedenis met balkenende kabinetten, en omdat ze hiermee zieltjes kunnen winnen die normaal gesproken niet eens stemmen tijdens gemeenteraads verkiezingen zit er nog meer druk op,laatstaan dat als ze over dit 'onhandige' mediaoptreden 3 weken moeten onderhandelen dat het een lekker beeld schept voor die bezuinigings rapporten die er aan komen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
JOh, in maart vorig jaar waren er crisis besprekingen. Die duurde 3 weken. Ook dat vond de kamer te lang. Nu gaat opportunist Rutte mekkeren over 24 uur. Voor een parlement duurt het altijd te lang. Het gaat ze om de 15 minutes of fame.
Dat slaat helemaal niet als een tang op een varken. Kabinet regeert, parlement controleert. Als het parlement elke 12 uur een update wil dan wordt er geen beleid meer gemaakt in dit land. Wachten hoort erbij. Geeft hen btw de kans om dat rapport beter door te nemen want reken maar dat de ministers een voorsprong hebben op dat gebied.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:50 schreef TheArt het volgende:
[..]
Nutteloos wil ik niet zeggen, want hij kan dan perfect uitleggen waarom het allemaal zo lang duurt. En niet mekkeren dat er in het verleden wel eens langer gewacht moest worden op een verklaring, want dat slaat als een tang op een varken.
Geen problemen hier...Zo mogen alleen wel eens een ander muziekje doenquote:Op woensdag 13 januari 2010 20:50 schreef vosss het volgende:
www.tweedekamer.nl ligt iig zo goed als plat lijkt het
Tijd om er een te maken. Een spoeddebat heeft hele andere regels dan een normaal debat. Daarom worden de laatste jaren steeds meer spoeddebatten gehouden.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:51 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Een van de eerste keren dat Wikipedia geen pagina heeft over iets dat ik zoek: geen pagina over spoeddebat
Niet alleen Balkenende kabinetten. Ook onder Kok en Lubbers was dit normaal. Maarja, door alle 'nieuwe media' (twitterquote:Op woensdag 13 januari 2010 20:51 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Maar juist vanwege de voorgeschiedenis met balkenende kabinetten, en omdat ze hiermee zieltjes kunnen winnen die normaal gesproken niet eens stemmen tijdens gemeenteraads verkiezingen zit er nog meer druk op,laatstaan dat als ze over dit 'onhandige' mediaoptreden 3 weken moeten onderhandelen dat het een lekker beeld schept voor die bezuinigings rapporten die er aan komen.
Juist. Ik was dus op zoek naar de regels van een spoeddebat.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:52 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Tijd om er een te maken. Een spoeddebat heeft hele andere regels dan een normaal debat. Daarom worden de laatste jaren steeds meer spoeddebatten gehouden.
Ja, laten we gewoon wachten tot Balkenenende zich verveelt en wellicht een keer zin heeft om in gesprek te gaan met de volksvertegenwoordiging.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nou eerder van Pechtold en Halsema.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:52 schreef Sloggi het volgende:
Nacht van Schmelzer, Nacht van Wiegel, Nacht van Hamer.
Ik vind bijna 7 jaar wachten anders wel lang genoegquote:Op woensdag 13 januari 2010 20:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat slaat helemaal niet als een tang op een varken. Kabinet regeert, parlement controleert. Als het parlement elke 12 uur een update wil dan wordt er geen beleid meer gemaakt in dit land. Wachten hoort erbij. Geeft hen btw de kans om dat rapport beter door te nemen want reken maar dat de ministers een voorsprong hebben op dat gebied.
Ik ben het wel met ze eens eigenlijk.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Met dank aan D66quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:54 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik vind bijna 7 jaar wachten anders wel lang genoeg
vertel?quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:56 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik ben het wel met ze eens eigenlijk.
Dat ze willen scoren vind ik te kort door de bocht. Dat wil het kabinet ook. JP had de eerste kans tot scoren gisteren, maar hij maakte een eigen doelpunt. Het kabinet moet imo uitleggen waarom het niet met 1 mond spreekt.
De oppositie wordt te opgewonden, maar een debat met halsema hierover is natuurlijk mooi om te zien. Ze kan dit toch als geen ander, ook al ben je het inhoudelijk niet eens. Het vorige 1 tweetje tussen halsema en rutte zorgde al voor een val van een kabinet. misschien nu weer. Ik ben ook opportunistisch. Van mij mag het kabinet vallen, liever gisteren dan vandaag. En nee, een PVV kabinet zal ik niet heel erg vinden. Ook dat hoort bij een democratie. Laat ze maar eens zien wat ze kunnen. En als het niks is heb je snel weer verkiezingen. Zoveel daadkracht is er nu ook niet maar dan weet men wel weer waar men aan toe is en hoe de verhoudingen liggen om het land te besturen.Soms moet het volk ook worden wakker geschud.
Hamer heeft het lot van de coalitie in handen vanavond.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:53 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:
[..]
Nou eerder van Pechtold en Halsema.
Dat heeft niet alleen te maken met nieuwe media, het is volgensmij niet vaak voor gekomen dat een partijleider in een periode van acht jaar vier kabinetten heeft aangevoerd, waarvan zijn partij er minimaal twee heeft laten klappen, en er nog mee weg kwam ook.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet alleen Balkenende kabinetten. Ook onder Kok en Lubbers was dit normaal. Maarja, door alle 'nieuwe media' (twitter) is de druk alleen veel groter. Het ongeduld ook tegenwoordig. Slechte zaak.
Het is niet alleen Irak ( en Irak is zeer, zeer ernstig. Hier is internationaal recht geschonden.). JP blundert keer op keer, vele malen met het Koningshuis, maar al vanaf de eerste regering heeft hij de regie niet in handen.quote:
Dat denk ik ook. En wat zij gisteren zei, daar was geen woord Frans bij.quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:58 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Hamer heeft het lot van de coalitie in handen vanavond.
Je maintiendrai?quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:59 schreef ErikT het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. En wat zij gisteren zei, daar was geen woord Frans bij.
Ja en dat heeft voor gevolg? Dat de kamer ongeduldiger is, sneller antwoorden wil?quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:58 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Dat heeft niet alleen te maken met nieuwe media, het is volgensmij niet vaak voor gekomen dat een partijleider in een periode van acht jaar vier kabinetten heeft aangevoerd, waarvan zijn partij er minimaal twee heeft laten klappen, en er nog mee weg kwam ook.
Als ik mij goed herinner was het debat waarin JP zich uiteindelijk vlak voor het einde versprak en waardoor uiteindelijk het kabinet viel de verspreking op een vraag gesteld door Rutte. Eigenlijk kwam de vraag van Halsema, maar die mocht van de voorzitter geen vragen meer stellen. Haar tijd was om, net als die bijna van het debat om was. Halsema geeft een briefje aan rutte of die een bepaalde vraag wilde stellen. Bij die vraag versprak JP zich waardoor debat werd verlengd en eindige in val kabinet.quote:
Wou je er een wedje om leggen?quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:58 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Hamer heeft het lot van de coalitie in handen vanavond.
Hamer heeft de achterban mee, Bos niet.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:01 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:
[..]
Wou je er een wedje om leggen?
Ik denk namelijk dat Wouter haar in toom houdtEn ik denk dat de progressieve liberalen zich niet zo maar laten temmen
Pechtold en Halsema kunnen lullen als brugman, als de PvdA-fractie vertrouwen blijft houden in het kabinet gebeurt er helemaal niets.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:01 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:
[..]
Ik denk namelijk dat Wouter haar in toom houdtEn ik denk dat de progressieve liberalen zich niet zo maar laten temmen
Bos is wel glad, maar hij kan niet toveren.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:01 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:
[..]
'foutjes' stapelen zich op, zo gaat dat nou eenmaal. Het is niet dat het niet mogelijk is om er steeds langer over te doen een nieuw excuus te verzinnen, maar uiteindelijk graaf je je eigen graf door dat ook op onderwerpen te doen, die ipv beleidsvorming, over vormfouten gaan.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja en dat heeft voor gevolg? Dat de kamer ongeduldiger is, sneller antwoorden wil?
Er wordt zoals altijd weer een compromis gesloten dus is het goed gecalculeerd van JP.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:00 schreef Monidique het volgende:
Wat je er ook van mag denken, van dit alles, toch blijkt Balkenende weer een stuntelaar supreme te zijn. Dit rapport, de komst is maanden bekend, en de inhoud is nu ook niet echt schokkend: hier wat slordig, hier niet geheel volledig geïnformeerd, verder alles wat al bekend is. Het is geen -hihi- smoking gun gebleken. Maar Balkenende weet het toch weer om te kunnen vormen in een kennelijke politieke crisis. Ik denk zelf omdat hij op z'n ego getrapt is door het rapport en dus maar wat onhandig bozig gaat doen.
Dat geloof ik wel.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:02 schreef ErikT het volgende:
[..]
Hamer heeft de achterban mee, Bos niet.
waarom?quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:56 schreef FunkyHomosapien het volgende:
blijf omhoog alsjeblieft kabinet.
Cijfermatig heb je absoluut gelijk, maar ik vind Halsema en Pechtold gewoon lekker scherp. Moet ook wel als oppositie natuurlijk, echter zwepen zij de kamer. Mariette Hamer kan vooral goed boos kijken.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:03 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Pechtold en Halsema kunnen lullen als brugman, als de PvdA-fractie vertrouwen blijft houden in het kabinet gebeurt er helemaal niets.
Defensie is in handen van CU + CDA, die zullen het wel op een akkoordje gooien, gezien de aard van de nieuwe missie (die geen missie mag heten) is het dan ook weer niet de moeite voor PvdA om de coalitie op te blazen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:07 schreef Dutchguy het volgende:
En als dit niet klapt komt Uruzgan er ook nog aan. Lijkt me practisch onmogelijk om hier heel door te komen.
Het was volgens mij Van Beek en niet Rutte. Die werd later pas benoemd tot fractievoorzitter van de VVD.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:01 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Als ik mij goed herinner was het debat waarin JP zich uiteindelijk vlak voor het einde versprak en waardoor uiteindelijk het kabinet viel de verspreking op een vraag gesteld door Rutte. Eigenlijk kwam de vraag van Halsema, maar die mocht van de voorzitter geen vragen meer stellen. Haar tijd was om, net als die bijna van het debat om was. Halsema geeft een briefje aan rutte of die een bepaalde vraag wilde stellen. Bij die vraag versprak JP zich waardoor debat werd verlengd en eindige in val kabinet.
PvdA laat zich structureel in de reet neuken.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:13 schreef ouderejongere het volgende:
het toont heel goed aan hoe de machtsverhoudigen liggen.
Die machtsverhoudingen zijn altijd zo geweest maar waren nooit zo genant zichtbaar als nu. De PvdA zal haar been recht moeten houden anders vrees ik nog slechtere resultaten met de gemeenteraadsverkiezingen. Ze kunnen niet anders. Nu gezichtsverlies lijden en straks met Uruzgan is exit PvdA.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:13 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Defensie is in handen van CU + CDA, die zullen het wel op een akkoordje gooien, gezien de aard van de nieuwe missie (die geen missie mag heten) is het dan ook weer niet de moeite voor PvdA om de coalitie op te blazen.
Eigenlijk is de huidige affaire ook geen crisis waard, maar het toont heel goed aan hoe de machtsverhoudigen liggen.
Maar misschien vinden ze dat wel gewoon lekker.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:15 schreef heiden6 het volgende:
[..]
PvdA laat zich structureel in de reet neuken.
Daar lijkt het wel op. Ze doen gewoon te graag mee aan het spelletje. Dat is geen basis en dat wordt nu ook in de peilingen ook afgestraft.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar misschien vinden ze dat wel gewoon lekker.
Ligt eraan... Ze kunnen ook denken : "Het hele volk schreeuwt om de val van het kabinet. Als we nu ruggengraat en integriteit tonen, en onze leugenachtige president laten vallen, kunnen we misschien nog wat respect terugwinnen."quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:15 schreef Dutchguy het volgende:
Die machtsverhoudingen zijn altijd zo geweest maar waren nooit zo genant zichtbaar als nu. De PvdA zal haar been recht moeten houden anders vrees ik nog slechtere resultaten met de gemeenteraadsverkiezingen. Ze kunnen niet anders. Nu gezichtsverlies lijden en straks met Uruzgan is exit PvdA.
http://nos.nl/nieuws/politiek/quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:18 schreef larry_flynt het volgende:
Is het debat ook op ned 1 te volgen om 21.30?
Geen Ideequote:Op woensdag 13 januari 2010 21:18 schreef larry_flynt het volgende:
ik denk van niet, omdat er altijd nog een mogelijkheid is dat het word uitgesteld maar het is wel te volgen via politiek24, als het er komt.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:18 schreef larry_flynt het volgende:
Rare kronkels beschrijf je, maar van de PvdA verbaast mij niets meer.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:18 schreef Moonlith het volgende:
[..]
Ligt eraan... Ze kunnen ook denken : "Het hele volk schreeuwt om de val van het kabinet. Als we nu ruggengraat en integriteit tonen, en onze leugenachtige president laten vallen, kunnen we misschien nog wat respect terugwinnen."
Daar hoop ik eigenlijk op
Ik ben benieuwd hoe Bos zich houdt tijdens de campagne in 2011 (want het kabinet valt nu echt niet)quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:15 schreef heiden6 het volgende:
[..]
PvdA laat zich structureel in de reet neuken.
Ja ik vrees dat ze het uit gaan stellen. CDA (Balkenende) heeft dit over zichzelf afgeroepen door zijn reactie op het rapport en probeert nu nog te redden wat er te redden valt.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:17 schreef redcable het volgende:
Volgens agnes zou er vanavond dus nog een spoeddebat zijn. Ze zullen de 30 stemmen wel halen maar die meerderheid zal dan nog stemmen voor een ander tijdstip
Dat men werkelijk zou denken dat men respect kan (terug)winnen door tegen de stroom in te zwemmen.quote:
Van gisteren.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:23 schreef Sloggi het volgende:
JPB live.
Ik vind het altijd raar dat het PvdA word afgestraft, omdat CDAers en VVDers in de zelfde kabinetten fouten begaan, ik ben zelf geen PvdA stemmers, maar uiteindelijk is de rooie de gebeten hond terwijl liberaal en christelijk nederland in desbetreffende kabinetsperiodes net zo betwijfelbaar bezig zijn.quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:17 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op. Ze doen gewoon te graag mee aan het spelletje. Dat is geen basis en dat wordt nu ook in de peilingen ook afgestraft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |