abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76679513
quote:
30 jaar Global Cooling
Voor de klimaatsceptici lijkt deze winter een geschenk uit de hemel. De extreme kou die het noordelijk halfrond teistert, is het ideale argument in de discussie over global warming. En ook wetenschappers duiken mee in de golf van ontkenning. Enkele belangrijke experts zeggen zelfs dat we begonnen zijn aan een periode van global cooling.

In tegenstelling tot andere studies moeten we dit onderzoek misschien toch ernstig nemen. Zo is het niet afkomstig van wetenschappers die door milieubewegingen afgetekend worden als 'ontkenners'. Integendeel, hoofdonderzoeker professor Mojib Latif is zelfs een belangrijk lid van het IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) van de Verenigde Naties. Dat orgaan bracht drie jaar geleden het met een Nobelprijs bekroonde rapport over de klimaatverandering uit.

Koudere winters
Volgens het Amerikaanse centrum in Colorado dat gegevens over sneeuw en ijs verzamelt, gebeurt de opwarming van de Aarde sinds 1900 door een natuurlijke cyclus in de oceaan, en niet uitsluitend door de broeikasgassen die de mens produceert. De opwarming was dus het resultaat van een warme periode, die sowieso zou gebeurd zijn. Professor Mojib Latif zegt daarom dat de wereld nu aan een koude periode begonnen is, met koudere winters en minder warme zomers. Samen met enkele collega's kondigde hij de afkoeling in 2008 al aan in een paper.

Omgekeerde cyclus
Aan de universiteit van Kiel ontwikkelde hij een methode om de temperatuur op een diepte van ongeveer duizend meter onder de zeespiegel te meten. Daar beginnen immers trends die verantwoordelijk zijn voor een warmere of koudere cyclus. Voor Europa ligt het zwaartepunt in het midden van de Atlantische Oceaan. Dat kan de opwarming van de voorbije jaren voor zeker de helft verklaren. "De cyclus is nu aan de omgekeerde beweging begonnen. Een winter zoals de huidige zal dus steeds vaker voorkomen. En die periode kan nog zeker twintig jaar duren."

Pauze
"Het smelten van gletsjers en ijs zal even stoppen. Global warming neemt een pauze en er zal zelfs een afkoeling gebeuren." Weerkundigen geven hun eigen verklaring voor het feit dat dit de koudste winter in 30 jaar dreigt te worden. Maar ook andere onderzoekers steunen de mening van professor Latif. Of de menselijke impact op global warming nu bestaat of niet, de veranderingen in de oceanen hebben de voorbije twee eeuwen het optreden van koude en warme perioden verklaard.
Links
Groot deel Noordelijk-Halfrond in greep van strenge winter
Winter 2009/2010 #2
Winter in Europa (2009/2010)
Winter in de V.S. (2009/2010)
Poolkappen, IJsbergen en Gletsjers #3
Koude winter verwacht: Elfstedentocht!
Schaatsen op natuurijs; locaties.
Lawines - De Witte Dood: Centraal topic

Zal me benieuwen of we idd de komende winters weer meer sneeuw en ijskoude dagen krijgen.
De zon was ook al veel minder aktief... combinatie van alles tegelijk?

[ Bericht 6% gewijzigd door Frutsel op 11-01-2010 15:33:02 ]
pi_76679931
Eindelijk lijkt de wetenschap, de politiek en de publieke opinie naar een punt te komen waarop men zegt: We beïnvloeden de planeet teveel als we niet oppassen. Maar we moeten niet zo arrogant zijn om te denken dat wij alleen de oorzaak zijn van wat er gaande is.
What Would Goku Do
  maandag 11 januari 2010 @ 15:15:00 #3
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76680054
Hij was een paar maanden geleden ook in het nieuws met dat hij stelde dat je in principe, ondanks dat er een opwarmingstrend aan de gang is, vanwege natuurlijke variatie toch twee decennia afkoeling kunt hebben. Dat werd toen ook gepresenteerd alsof hij twee decennia afkoeling daadwerkelijk voorspelde.

Is dit hetzelfde verhaal dat nu weer de kop opsteekt, of is het nieuw?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_76680229
Niets zo veranderlijk als het weer, heh.
  maandag 11 januari 2010 @ 15:21:35 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_76680315
Het zal allemaal wel. Ik weet niet meer ik moet geloven.
  maandag 11 januari 2010 @ 15:25:02 #6
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_76680455
Krijgt ome Arma toch weer gelijk.
  maandag 11 januari 2010 @ 15:26:26 #7
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76680514
Lijkt me wel dat het uiteindelijk hetzelfde verhaal is, ik vond deze Engelse bron, ook vandaag gepubliceerd, en die haalt ook de conferentie van september aan:
quote:
Big freeze could signal global warming 'pause'

[…]

But Prof Latif, of the Leibniz Institute at Germany's Kiel University and an author for the UN's Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), believes that the cool spell will only be a temporary interruption to climate change.

He told a UN conference in September that changes in ocean currents known as North Atlantic Oscillation could dominate over man-made global warming for the next few decades.

[…]

"Summers will also probably be cooler, and all this may well last two decades or longer.
Let op het ‘may’, het AD/HLN artikel is m.i. veel te stellig. Zie ook deze blog die het verloop even op een rijtje zet:
quote:
  • Sept. 1: It may well happen that you enter a decade, or maybe even two, when the temperature cools, relative to the present level. - Mojib Latif at World Climate Conference in Geneva
  • Sept. 4: One of the world’s top climate modellers said Thursday we could be about to enter one or even two decades during which temperatures cool. – Fred Pearce, New Scientist.
  • Sept. 5: UN Fears (More) Global Cooling Commeth! IPCC Scientist Warns UN: We are about to enter ‘one or even 2 decades during which temps cool’ – Marc Morano, Climate Depot (CFACT)
  • Sept. 19: Latif conceded … that we are likely entering “one or even two decades during which temperatures cool.” - Lorne Gunter, Calgary Herald.
  • Sept. 25: Mojib Latif of Kiel University in Germany told a UN conference earlier this month that he is now predicting global cooling for several decades. - Marc Morano, Climate Depot (CFACT).
  • Volgens mij duikt het nu weer op.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_76680809
    quote:
    Op maandag 11 januari 2010 15:26 schreef Iblis het volgende:
    Lijkt me wel dat het uiteindelijk hetzelfde verhaal is, ik vond deze Engelse bron, ook vandaag gepubliceerd, en die haalt ook de conferentie van september aan:
    [..]

Let op het ‘may’, het AD/HLN artikel is m.i. veel te stellig. Zie ook deze blog die het verloop even op een rijtje zet:
    [..]

Volgens mij duikt het nu weer op.
    Mjah, tis natuurlijk ook makkelijk gezegd nu het hele Noordelijk Halfrond onder de kou lijdt. Als de komende twee jaren net zo verlopen kan je misschien pas conclusies trekken.
    Ik las net dat de watertemperatuur (oppervlakte!) van de Atlantische Oceaan gemiddeld 1 graad warmer is dan normaal. Op sommige plekken veel warmer. Maar bovenste artikel gaat over de temperatuur op 1 km diepte. Geen idee hoe het daar is.
      maandag 11 januari 2010 @ 15:34:46 #9
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_76680905
    quote:
    Op maandag 11 januari 2010 15:32 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Mjah, tis natuurlijk ook makkelijk gezegd nu het hele Noordelijk Halfrond onder de kou lijdt. Als de komende twee jaren net zo verlopen kan je misschien pas conclusies trekken.
    Ik las net dat de watertemperatuur (oppervlakte!) van de Atlantische Oceaan gemiddeld 1 graad warmer is dan normaal. Op sommige plekken veel warmer. Maar bovenste artikel gaat over de temperatuur op 1 km diepte. Geen idee hoe het daar is.
    En los daarvan, het zou ook op moeten gaan voor de zomers, en daarvan is natuurlijk veel minder te bespeuren.
      Moderator maandag 11 januari 2010 @ 15:37:15 #10
    8781 crew  Frutsel
    pi_76681020
    quote:
    Op maandag 11 januari 2010 15:34 schreef Iblis het volgende:

[..]

En los daarvan, het zou ook op moeten gaan voor de zomers, en daarvan is natuurlijk veel minder te bespeuren.
    En de zon blijft dood
    pi_76682285
    Koude winters, zachte zomers.
    “Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
    pi_76690585
    Ik ben ook nog niet echt onder de indruk .
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_76690881
    Beter opwarming dan afkoeling. Als de wereld zo door blijft groeien qua bevolking dan heb je met een nieuwe ijstijd een groter probleem dan met 2 graden temperatuurstijging.
    Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
    Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
    Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
      maandag 11 januari 2010 @ 19:39:59 #14
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_76691109
    quote:
    Op maandag 11 januari 2010 19:35 schreef kawotski het volgende:
    Beter opwarming dan afkoeling. Als de wereld zo door blijft groeien qua bevolking dan heb je met een nieuwe ijstijd een groter probleem dan met 2 graden temperatuurstijging.
    Een nieuwe ijstijd is niet bepaaldelijk hetgeen hij stelt, sterker nog, hij stelt met zoveel woorden dat zo’n eventuele afkoeling slechts zeer tijdelijk zal zijn (2 decennia bijvoorbeeld).
    pi_76698298
    quote:
    Op maandag 11 januari 2010 19:35 schreef kawotski het volgende:
    En ik vind afkoeling weer beter.

Bij opwarming heb je weer meer woestijnvorming.

Het is altijd moeilijk een evenwicht te bedenken voor de wereld, het klimaat laat zich toch niet sturen en doet waar het zin in heeft. We zijn afhankelijk van de zon, en als die een beetje flikkert of dimt hebben we het wat warmer of kouder.
    Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
    pi_76700335
    quote:
    Op maandag 11 januari 2010 21:54 schreef Resistor het volgende:

[..]

En ik vind afkoeling weer beter.

Bij opwarming heb je weer meer woestijnvorming.

Het is altijd moeilijk een evenwicht te bedenken voor de wereld, het klimaat laat zich toch niet sturen en doet waar het zin in heeft. We zijn afhankelijk van de zon, en als die een beetje flikkert of dimt hebben we het wat warmer of kouder.
    Bij opwarming word Groenland weer groen en door CO2 groeien planten sneller.
    Wat ik raar vind is dat na een periode van een sterkere zon waarin opwarming te zien was en nu de activiteit weer afneemt zakt de temperatuur weer en toch willen ze onze fabrieken naar India en China sturen. Vraag trouwens maar aan een paar Afrikanen wat de logica van ''better to be safe than sorry'' voor hun heeft betekend. tientallen kunnen je waarschijnlijk geen antwoord meer geven in de tussentijd dat dit geschreven is en jij dit leest. (vanuitgaande dat je dit nog binnen het uur leest....)
    pi_76700675
    Heerlijk, die koude winter. Het moet en zal nog veel kouder gaan worden! De leuke plannen die de Global-Warming freaks hadden kunnen weer de vrieskist in. Oh nee, laat dat plan buiten in de kou maar doodvriezen. Het heeft toch geen zin meer. Bovendien is het al lang en breed exposed.

Dus mensen... Don't mess with Mother Nature! Ze weet het zelf allemaal beter dan die mensen die weer eens geld uit onze zakken wou halen.
      maandag 11 januari 2010 @ 23:34:21 #19
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_76703946
    quote:
    Op maandag 11 januari 2010 22:34 schreef Regal het volgende:
    Heerlijk, die koude winter. Het moet en zal nog veel kouder gaan worden!
    nee ajb niet. niet goed voor mn migraine auw auw auw. besides stoken is duurder dan een ventilator of een handheld waaier. en die flikkers maken energie al zo ontzettend duur. zeker als je stadsverwarming hebt. en kou en vries lijkt me echt niet goed voor mijn electronische aparatuur.
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
      Moderator maandag 11 januari 2010 @ 23:38:26 #20
    8781 crew  Frutsel
    pi_76704156
    quote:
    Op maandag 11 januari 2010 22:00 schreef ToT het volgende:

MINE!!!!

Dames, heren: welkom in BNW!
    Nee dus!
    Open je eigen Global Cooling topic
    pi_76705731
    Geen zin in, ik heb deze eerlijk gejat!

(Is achter de schermen overlegd hoor! )

Interessant leesvoer in ieder geval. Ik zag het ook al op de frontpage staan!
    pi_76716287
    Snappen jullie niet dat global cooling een bij effect is van global warming dan?
    If I had to choose a religion, the sun as the universal giver of life would be my god.
      dinsdag 12 januari 2010 @ 12:49:55 #23
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_76716630
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 12:40 schreef esreality het volgende:
    Snappen jullie niet dat global cooling een bij effect is van global warming dan?
    Dat zei ik eerder ook al. Maar of CO2 de oorzaak is van een mogelijke GW is maar de vraag. Volgens mij als de aarde opwarmt doet de mens daar helemaal niets tegen. Vóórdat er massaal autos waren en fabrieken met uitstoot had de aarde ook te kampen met warmte-schomelingen. Zelfs warmer dan nu.
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
    pi_76716772
    De golfstroom KAN door het koude water van het smeltend ijs verstoord worden, maar het lijkt me sterk dat dit hierbij het geval is.
      dinsdag 12 januari 2010 @ 12:58:02 #25
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_76716884
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 12:49 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Dat zei ik eerder ook al. Maar of CO2 de oorzaak is van een mogelijke GW is maar de vraag. Volgens mij als de aarde opwarmt doet de mens daar helemaal niets tegen. Vóórdat er massaal autos waren en fabrieken met uitstoot had de aarde ook te kampen met warmte-schomelingen. Zelfs warmer dan nu.
    En welke natuurlijke variatie is dan momenteel verantwoordelijk voor de schommelingen?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')