DE-Linksquote:Groot deel Noordelijk Halfrond in greep zeer strenge winter
In België vriest het dezer dagen ongemeen hard en er is ook meer sneeuw op komst, maar onze uitzonderlijk strenge winter is nog niets vergeleken bij wat andere landen moeten doorstaan. Een groot deel van het Noordelijk Halfrond zit in de greep van een uiterst strenge winter. In China zijn treinen gestrand tegen metershoge sneeuwmuren, in Zuid-Korea is er een sneeuwalarm, in de Alpen zijn al tientallen doden gevallen door lawines, Groot-Brittannië krijgt nog maar eens een vers pak sneeuw en ook in de VS rillen ze stevig momenteel. Een overzicht van de winterellende.
Het moet jaren geleden zijn dat zo'n groot deel van de wereld met zo'n gigantisch winteroffensief te maken kreeg. Polaire lucht en recordbrekende sneeuwval teisteren het noordelijke deel van onze planeet. Het openbare leven in China viel gisteren stil door de zwaarste winter in zestig jaar. In India bezweken tientallen mensen door de kou. In Florida bedreigt de strenge vorst de sinaasappeloogst. Parijs rilt van de Siberische kou, Italië is onder een dik pak sneeuw bedekt en in Polen vielen dertien doden bij een kouderecord van -25 graden.
Sneeuwrecords in Azië
De zwaarste winter is voor het noordoosten van Azië. In Seoel viel op één dag tijd meer dan een kwart meter sneeuw. Dat is de grootste sneeuwval sinds de waarnemingen startten in 1937. In Peking en omstreken viel zo'n 20 centimeter extra sneeuw, waardoor de stad bedekt is onder het dikste sneeuwtapijt sinds 1951. Meer dan twee miljoen leerlingen werd weer naar huis gestuurd en op de internationale luchthaven van Peking werden liefst 1.200 geschrapt of vertraagd.
122 winterdoden in Polen
Ook Rusland krijgt de volle laag. Het eiland Sakhalin voor de kust van Siberië kreeg te maken met zware sneeuwstormen en lawines. Meer naar het westen was er een zware koudegolf, die ook doorbarak naar de Baltische staten en Centraal-Europa. In Polen vielen op één dag 13 doden door de kou, waardoor het totaal aan winterdoden al op minstens 122 ligt.
Lawinedoden
Ook de skiërs worden niet gespaard. Vooral in de Zwitserse Diemtig Valley sloegen lawines genadeloos toe. Acht mensen werden nog levend uit de sneeuw geplukt, maar voor vier kwam alle hulp te laat. Drie andere personen zijn nog vermist.
Meter sneeuw op 3 dagen
Ook de VS krijgen dezer dagen de volle sneeuwlaag. In Burlington (Vermont) in het noordoosten van de States viel bijna een meter sneeuw op drie dagen tijd, een record. Elders in de VS zakken de temperaturen tot -30 graden. Ook in Groot-Brittannië worden de laagste temperaturen in 30 jaar genoteerd en is er nog meer winterellende op komst.
Stortregens op Zuidelijk Halfrond
Metereologen wijten deze strenge winter aan verstoorde weerpatronen door de global warming. Ook analyseren ze in detail de golf van stortregens aan de andere kant van de wereld. In Australië moesten 1.200 mensen geëvacueerd worden door de overstromende Castlereagh-rivier. In Brazilië eisten overstromingen en modderstromen al meer dan 80 doden. Het moge duidelijk zijn: het klimaat lijkt fors verstoord over de hele wereld.
Dat vind ik een goede reden.quote:In China zijn treinen gestrand tegen metershoge sneeuwmuren.
quote:Op dinsdag 5 januari 2010 16:47 schreef Farenji het volgende:
Extreme kou op een heel halfrond, en nog weten ze het op global warming te gooien.
Een warme kwakkelwinter: komt door global warming.
Een extreem koude vrieswinter: komt door global warming.
Een slechte koude zomer: komt door global warming.
Een extreem warme zomer: komt door global warming.
Veel regen: komt door global warming.
Droogte: komt door global warming.
Rare uitslag op je balzak: komt door global warming.
Kredietcrisis: komt door global warming.
Wordt het niet eens tijd voor een nieuwe kutsmoes? Ik ben global warming-moe.
En bovendien is het hier in Rotterdam helemaal niet koud - het is al dagen een laffe 1 graad boven nul. Niks extreems aan. Waar blijft die fucking winter dan? Zal ook wel door de global warming komen.
Zaterdag/Zondag komt er nog meerquote:Op dinsdag 5 januari 2010 16:49 schreef MarMar het volgende:
It's all a conspiracy!
En ik vind de sneeuw tof!
Wat liepen ze dan te eikelen in Kopenhagen, over die "maximaal 2 graden temperatuurstijging"?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 16:52 schreef __Saviour__ het volgende:
Global warming is dan ook een verkeerde term. Als de mens al invloed zou hebben op het klimaat, dan zijn de gevolgen daarvan niet overal hetzelfde. Het zou dan op allerlei plekken een verschillende klimaatsverandering teweeg brengen, wat dus zowel de temperatuur naar boven als beneden kan doen gaan, afhankelijk van de locatie.
Het begin van de ellende is een temperatuurstijging. Dat zou een kettingreactie kunnen opstarten die overal het klimaat van slag brengt.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 16:55 schreef Farenji het volgende:
[..]
Wat liepen ze dan te eikelen in Kopenhagen, over die "maximaal 2 graden temperatuurstijging"?
Omdat dat een mondiaal gemiddelde betreft.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 16:55 schreef Farenji het volgende:
[..]
Wat liepen ze dan te eikelen in Kopenhagen, over die "maximaal 2 graden temperatuurstijging"?
Toch moet je m.i. oppassen het op global warming te schuiven. Het kan natuurlijk prima dat er veranderingen zijn opgetreden waardoor er meer neerslag valt in de winter, of waardoor de kans groter is dat dit gebeurt, maar er is zoveel variabiliteit tussen winters, dat het m.i. wat prematuur is om nu al direct te spreken van ‘dit komt door global warming’.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 17:01 schreef Disana het volgende:
Prachtige OP weer Frutsel.
Hoe het allemaal komt en hoe het allemaal zit weet ik niet. Maar ik weet wel dat de kou in India heel ongewoon is.
Iblis, als de wetenschappers er al niet uit komen, hoe moeten wij dan weten hoe het allemaal zit? Dat bedoelde ik, ik wil het wel geloven maar ik kan er geen oordeel over vellen. Bovendien vind ik de winter hier in Nederland momenteel helemaal niet zo uitzonderlijk; zo heb ik er wel meer meegemaakt.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 17:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
Toch moet je m.i. oppassen het op global warming te schuiven. Het kan natuurlijk prima dat er veranderingen zijn opgetreden waardoor er meer neerslag valt in de winter, of waardoor de kans groter is dat dit gebeurt, maar er is zoveel variabiliteit tussen winters, dat het m.i. wat prematuur is om nu al direct te spreken van ‘dit komt door global warming’.
Wellicht dat het er mede door komt, maar in hoeverre het een factor is moeten we nog zien, en daarvoor moeten we nog wel wat winters mee maken.
Volgens mij was het in de jaren negentig ergens ook eens zo koud, wel -14 's nachts.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 17:12 schreef Hukkie het volgende:
Maar die heftige winters waren lang geleden, de laatste witte kerst was in 1981. Sindsdien hebben we meest kwakkelwinters gehad. Volgens mij is het nu voor eerst sinds tijden dat weer zo lang zo koud is.
Ja, en daarom wil men ook wel een oorzaak zoeken ‘oh, opeens is het extreem, hoe kan dat!’ en misschien heeft global warming er wel wat mee van doen, maar we hebben juist ook heel zachte winters gehad, dus als het al een factor is lijkt het me geen dominante op het eerste gezicht.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 17:12 schreef Hukkie het volgende:
Maar die heftige winters waren lang geleden, de laatste witte kerst was in 1981. Sindsdien hebben we meest kwakkelwinters gehad. Volgens mij is het nu voor eerst sinds tijden dat weer zo lang zo koud is.
met die kutsneeuw heb je daar natuurlijk geen zak aanquote:Op dinsdag 5 januari 2010 17:00 schreef Hukkie het volgende:
Ik vind het helemaal goed, vandaag nog een paar schaatsen gekocht, zometeen afhalen bij de slijper. Laat maar komen dat ijs.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |