abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76009474
quote:
Australien: Regen nach zehn Jahren Dürre

Nach zehn Jahren Dürre bekommen die australischen Bauern im Hinterland der Ostküste ein besonderes Weihnachtsgeschenk: Der Wetterdienst hat für die nächsten Tage bis zu 300 Milliliter Regen angesagt.

In den Orten Coonable, Gilganda, Bourke und Nyngan rund 600 Kilometer nordwestlich von Sydney dürfte es sogar Überschwemmungen geben, warnten die Meteorologen.

Der Weihnachtsmann heißt "Laurence", ein Tiefdruckgebiet mit riesigen Regenwolken, das Anfang der Woche über die Westküste gezogen war. "Wir können es kaum erwarten", sagte der Chef der Stadtverwaltung von Bourke, Geoff Wise, der Zeitung "Australian". "Die Leute trauen sich gar nicht, darüber zu reden - aus Sorge, sie könnten das Tiefdruckgebiet vertreiben."

"Laurence" hat bereits der Stadt Port Lincoln an der Südküste ein frühes Geschenk gemacht: Der Regen löschte Buschfeuer, denen schon zwölf Häuser zum Opfer gefallen waren. Selbst der Uluru, der riesige Sandstein mitten in der Wüste, der früher Ayers Rock hieß, wurde nass - ein seltenes Naturspektakel.
Hier nog een video

Even een korte samenvatting:
Na 10 jaar droogte krijgt het achterland van het oosten van Australië te maken met zeer forse regenval. Meteorologen voorspellen tot 300 mm neerslag. Een zeer welkom 'kerstgeschenk' voor de boeren daar.

In een aantal plaatsen 600 km ten noordwesten van Sydney heeft de regen al voor overstromingen gezorgd.

Aan de zuidkust heeft de regen al bosbranden geblust.

Ook middenin het land bij de enorme rots Uluru, waar het niet vaak regent, viel neerslag.

[ Bericht 9% gewijzigd door OA op 24-12-2009 14:15:03 ]
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  donderdag 24 december 2009 @ 12:27:48 #2
53753 BereNDD
drampo uit je raam
pi_76009514
mijn duits zuigt..
duits zuigt
You're crazy in the coconut..
That boy needs therapy..
  donderdag 24 december 2009 @ 12:32:40 #3
278495 CompleetZuivelonbijt
ik verdien 60k per jaar,en jij
pi_76009679
BROEIKASEFFECT!!!! IK WIST HET111!!!1!1223##!
ga eens koffie halen
pi_76009719
Het was vroeger al Uluru, toen kwam er een kudde bleekscheten die het zonodig Ayers Rock moesten noemen. Die naam moet gewoon geschrapt worden, voor altijd! Het was Uluru, het is Uluru, en het zal altijd Uluru zijn!

Verder leuk. Australië kent sowieso bizarre extremen als het op het weer aankomt. Het is gewoon een bizar land!
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_76010715
quote:
Op donderdag 24 december 2009 12:26 schreef OA het volgende:

[..]
Er is zelfs regen gevallen bij Uluru, het vroegere Ayers Rock.
Beetje rare omschrijving: Uluru is de Aboriginal-naam van die steen, dus dat is de vroegere naam. De moderne naam is Ayers Rock. Toen ik daar 8 jaar geleden was, regende het trouwens ook. Dus niks 10 jaar droogte...
censuur :O
pi_76013738
Dat van Uluru heb ik even veranderd.
quote:
Op donderdag 24 december 2009 13:04 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Beetje rare omschrijving: Uluru is de Aboriginal-naam van die steen, dus dat is de vroegere naam. De moderne naam is Ayers Rock. Toen ik daar 8 jaar geleden was, regende het trouwens ook. Dus niks 10 jaar droogte...
Het heeft in bepaalde delen al 10 jaar niet geregend. En bij Uluru regent het niet vaak, maar nu ook. Er staat niet dat het daar ook al 10 jaar niet heeft geregend.
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  Moderator maandag 4 januari 2010 @ 13:47:42 #7
8781 crew  Frutsel
pi_76396943
quote:
Australiërs op de vlucht voor water
Het regent er zo hard dat in het oosten van Australië honderden mensen vluchten voor overstromingen. Boerderijen in een afgelegen deel van New South Wales zijn van de buitenwereld afgesloten.

Sinds het nieuwe jaar is het er in de regio onophoudelijk aan het regenen. Veel rivieren treden buiten hun oevers. Hulpdiensten hebben inmiddels ruim 1000 mensen naar een veilige plek gebracht.

Australië heeft het gebied rond de plaats Coonamble in New South Wales tot rampgebied verklaard. De schade als gevolg van de overstromingen loopt op tot in de miljoenen, is de verwachting.
quote:
Flooding now natural disaster
The authorities in Australia have officially declared the recent flooding in New South Wales a natural disaster.

In recent days, large areas of the state were flooded by heavy rainfall. More than 1200 people had to be evacuated.

Residents can apply for compensation from the government in the case of natural disasters. The damage is expected to run into the millions.

Many farmers in the region are pleased with the rains as their harvests were under threat due to extreme drought
  Moderator maandag 4 januari 2010 @ 16:35:11 #8
8781 crew  Frutsel
pi_76402766
quote:
Australisch dorp na tien jaar droogte overstroomd

Eerst tien jaar droogte en nu water in overvloed, zo ver het oog reikt. De meeste inwoners van het Australische dorp Coonamble hebben dergelijke overstromingen in hun leven nog nooit gezien. De rivier Castlereagh, die anders als een dun straaltje water door het dorpje in de Australische deelstaat New South Wales stroomt, is een kolkende rivier geworden.

Omdat de dijken langs de oevers dreigden te breken, moesten 1.200 mensen zich in veiligheid brengen. Maandagavond braken de dijken dan toch door. De meeste inwoners zijn evenwel toch blij met de welgekomen regen.

Boederijen
In de omgeving zijn 300 boerderijen van de buitenwereld afgesneden. Helikopters bevoorraden de ingeslotenen vanuit de lucht met het hoogstnodige. De reddingsdiensten werpen ook hooi voor dieren af, die zich in de heuvels in veiligheid hebben gebracht, maar niet meer tot bij hun voedertroggen geraakten. Tienduizenden schapen en runderen zijn volgens de autoriteiten verdronken.

Twee oogsten
Tegelijkertijd kunnen de boeren hun tanks met water vullen, dat volgens hen zal volstaan voor minstens twee oogsten. Meteorologen registreerden in de regio zo'n 540 kilometer ten noordwesten van Sydney de zwaarste regenval in 100 jaar. "Zoveel water heb ik nog nooit gezien", zei burgemeester Tim Horan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')